Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 330 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56
copykat schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:55:
@Martinusz nice, nu maar hopen dat MasterBuilt deze kamado's blijft leveren voor ons kikkerlandje.
Morgen je eerste gerecht foto's?
Hopelijk vandaag nog in elkaar zetten, vandaag wordt de achtertuin “opgeleverd” dus is niet handig met alle tuinmannen die heen en weer lopen.

Maar daarna gaat ie zeker aan!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 15:58

Wootlock

Evilution

MrVegeta schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:51:
Van de Beef Steak website.

[...]

Klopt dit? Zaterdag komen er 6 a 8 lui langs en ik wilde een stuk picanha van 1600 gram gaan grillen. Moet die dan ongeveer 90 minuten indirect? Snap wel dat het aan de dikte van het vlees ligt, maar beetje ter indicatie.
Ik doe meestal een reverse sear met picanha.
Op 140 graden garen naar 49-50 graden en daarna schuiven open en even af-fakkelen.

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Anoniem: 93986 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Staal laat zijn sporen achter en dan krijg je alsnog roest. Roest die je weleens ziet op RVS schroeven bijvoorbeeld komt omdat de schroeven met normale bitjes zijn geschroefd en niet met RVS bitjes.

Als je het met messing niet schoon krijgt dan heb je gewoon te lang gewacht met schoonmaken. En ongeacht welke borstel je gebruikt, ook het verchroomde rooster gaat gewoon roesten als je die met een messing borstel schoonmaakt.
Na een aantal jaar intensief gebruik en flinke ragbeurten met allerlei staalborstels (maar net wat er voor handen is bij de Action of DHZ winkel), is mijn Weber RVS rooster nog echt nergens gaan roesten hoor. Ik kan me voorstellen dat het voor een verchroomd rooster misschien een probleem wordt wanneer je het chroom eraf ragt. Gietijzer zou het ook gewoon moeten overleven zolang deze af en toe dan wel opnieuw met olie/crisco wordt ingebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zaterdag zo druk geweest met allerlei andere shizzle (ouwehoeren en bier zuipen) dat ik amper foto's heb gemaakt.
Toch was het allemaal prima geslaagd en lekker.

Voor bij de borrel loaded nacho's met PP (altijd fijn om kant en klare PP in de vriezer op voorraad te hebben).
Op de braai een heerlijke rendang gemaakt die iets van 9 uur heeft staan pruttelen.
Op de kogel spareribs (die van Beef en Steak die ik eerder postte. Vond ze echt tegenvallen. Was niet fall of the bone te krijgen. Zelfs niet nadat ik de volgende dag de leftovers ruim een uur op ~100 graden in de oven heb gedaan).
Op de andere kogel oerhammetjes.
Als toetje voor de kids wat popcorn geplopt op de kogel en voor de andere een smores.

Voor het eerst het low en slow volledig op de briketten gedaan ipv kolen. Beviel uitstekend :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
plofkip schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:33:
[...]

Lijkt me wel, probeer het zou ik zeggen 😊
418O2 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:58:
[...]

Ik denk dat hij weer stijf wordt en niet of erg slecht te pullen zal zijn
Laten rusten, had geresulteerd in een bepaalde temperatuurrange waar bacteriën heel erg blij van worden! Dus dat heb ik niet gedaan.

Ik heb hem (te snel) gepulled en in een ovenschaal in de koelkast gedaan. Vanmorgen folie eroverheen (had ik ook gisteren al kunnen doen, maar niet gedurfd ivm warmte en plasticfolie dat op het vlees komt) en gelukkig smaakte het vlees nog erg mals en sappig (ook al was het koud)! Direct wat appelsap eroverheen gedaan en straks invriezen. Andere vraag:

Met welke manier van opwarmen hebben jullie het beste resultaat, buiten de BBQ zelf? We gaan op een boot en heb daar een gasstelletje, oventje en een Cobb Cobblestone.

Maar, ook even wat foto's van de sessie van gisteren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7m3XmZrAmuQPoE7Eptb6mypRwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHrLIaMBowU5i5W9tHLyryzk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEHoi6R6bhj1rSzDEit9iG71KDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qloaabWVMOkBuCN0Dc58Wnbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6P9ZZqYiijMlWHCdBLVYhtECEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFxC4MMOLqmhzsd6YCG1msa4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMUh2ci2heSGledU4ocdCb_6RXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEw1P7XuNFQEU0jPP170NAet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 20-07-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 16:59

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

StealthyPeanut schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:01:
Andere vraag:

Met welke manier van opwarmen hebben jullie het beste resultaat, buiten de BBQ zelf? We gaan op een boot en heb daar een gasstelletje, oventje en een Cobb Cobblestone.
Het gaat mij meestal prima af in de oven, soms wat extra saus/appelsap erbij. Ik doe meestal wel wat alu folie over het bakje, om te voorkomen dat het helemaal uitdroogt.
Als ik de tijd heb gaat de oven op 80-90 graden, anders gewoon op 150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

In een gesloten pot op het gasvuur met extra BBQ saus. 5 min later ben je klaar.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
[...]

Ovenschaaltje, drupje olie erdoor mengen en dan even in de oven op lage temp. tot de gewenste temp bereikt is...Hmm... nu we het erover hebben, ik zal eens kijken of ik nog een zak heb liggen in de vriezer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14

Saffie_time

Why use this? 42!

Gisteren voor het eerst eendenbout gemaakt op de bbq.
Eerst in de marinade (honing en soja met wat azijn en knoflook) laten staan.
Om te beginnen eerst direct gegrild voor een aantal minuten met de vet-kant naar beneden om dat iets krokant te maken.
Daarna anderhalf uur indirect op 120graden laten garen. Vervolgens een dik uur in de alufolie nog steeds op 120 graden en indirect laten doorgaren.
Als laatste een zoete honing bbq-saus dun aangebracht en nog eens een klein uurtje indirect laten doorgaren.

Vlees viel van de botten af en was nergens droog en vel lekker krokant rondom.
Enige nadeel aan eendenbout is toch wel dat de smaak minder uitgesproken is dan het vlees van een filet.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 19:17
418O2 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:58:
[...]

Ik denk dat hij weer stijf wordt en niet of erg slecht te pullen zal zijn
Desnoods warm je hem dan weer op om vervolgens te pullen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Maar, ook even wat foto's van de sessie van gisteren!
Stoomoven en dan regenereerfunctie bevalt mij supergoed. Ik weet niet hoeveel je meeneemt op de boot, maar stel je hebt de kans om een stoommandje te gebruiken, dan droogt het in ieder geval niet uit :) Anders een van de vele andere opties die al gegeven is, denk ik ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Deel 1 gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhLze_qd0dqloYAMm3mX0SEzaDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlXeNC1A00L6NXyXSxFgG9Kd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
Het is bijna (helemaal?) hetzelfde als een 2018 bastard of niet?

Onee toch niet. Enige nadeel zo op het oog is die vent icm regen.

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 20-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
418O2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Het is bijna (helemaal?) hetzelfde als een 2018 bastard of niet?

Onee toch niet. Enige nadeel zo op het oog is die vent icm regen.
Kamado Joe Classic 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ja al die onderstellen haal ik door elkaar :p

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 20-07-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 21:37

copykat

Good copy isn't bad

nice!! ga je nog een een "rondleiding" geven?
De vuurpot en de assesiores?
Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.
en ga je de topvent vervangen voor die nieuwe zij exhaust?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
copykat schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:30:
[...]

nice!! ga je nog een een "rondleiding" geven?
De vuurpot en de assesiores?
Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.
en ga je de topvent vervangen voor die nieuwe zij exhaust?
De Firebox bestaat uit 5 of 6 delen (zoals de classic 2 geloof ik), verder wordt er een aspook en rooster grill gripper bij geleverd.
Nee hoor ik laat de topvent voorlopig zoals die is, heb een mini ei met zo’n topvent en dat werkt prima, zou niet weten wat daarmee mis is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05 01:34
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een kamado Joe classic 1, (had eigenlijk ook een masterbuilt besteld maar duurde me toch te lang voordat hij geleverd werd, en kreeg het aanbod om de order om te zetten naar de KJ classic 1) en ik kan bevestigen dat deze inmiddels ook gewoon met de 5 delige Firebox geleverd worden.

Pro tip: rijd even langs de Action en koop daar de ronde bbq voor een klein prijsje.
https://www.action.com/nl-be/p/barbecue-2/

De schaal past perfect als lekbak, en het rooster kun je gebruiken als extra verhogingsrooster waardoor je meer tegelijk op de bbq kunt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dnhaas schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:34:
De schaal past perfect als lekbak, en het rooster kun je gebruiken als extra verhogingsrooster waardoor je meer tegelijk op de bbq kunt gooien.
Die heb ik ook gehaald ( Q is nog niet binnen maar ok ;) ) ook naar aanleiding van een eerdere tip hier, wat ik mij enkel afvraag is dat de "pootjes" onder het rooster best "lang" zijn. Dus klik jij de verhooging tussen je RVS rooster of zet je hem erop ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-05 07:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBTvpkX-9BYIacguL458pq1KmYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDN50Okf4aiC1ebTUi96FThu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdxhei__3P_7r03ufeRQ4UE5VaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdsn9K0Ceofx4A9MRzABXqpK.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier gisteren ook weer een verse lading PP gemaakt.
2,5 kg procureur gemaakt met de piggy mix van Smokey Goodness.
Afgemaakt met een eindsaus van opgevangen vlees sappen, appelsap en bbqsaus en nog 2 eetlepels rub..

Met 2 personen goed van gegeten en nog 1200gr over, maar een deel gaat vanavond ng door de nachos.

De 2 overige porties heb ik reeds gevaccumeerd in de vriezer gedaan.
Altijd handig voor een makkelijke maaltijd. 😎

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Iemand hier nog een goede suggestie voor een flat top grill verkrijgbaar in Nederland? Ben al een tijd op zoek naar iets als een Black Stone griddle maar het lijkt wel of dit soort bbq's totaal niet verkrijgbaar is in Europa. Tot nu toe 1 versie gevonden die naar NL verscheept kon worden maar dit kostte meer dan de bbq zelf helaas.

Dit soort bbq's zijn behoorlijk populair in de USA (meeste bbq-channels gebruiken deze ook naast het hier-gangbare materieel) en het lijkt me gewoon een leuke en handige toevoeging aan de selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Malt007 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:30:
Iemand hier nog een goede suggestie voor een flat top grill verkrijgbaar in Nederland? Ben al een tijd op zoek naar iets als een Black Stone griddle maar het lijkt wel of dit soort bbq's totaal niet verkrijgbaar is in Europa. Tot nu toe 1 versie gevonden die naar NL verscheept kon worden maar dit kostte meer dan de bbq zelf helaas.

Dit soort bbq's zijn behoorlijk populair in de USA (meeste bbq-channels gebruiken deze ook naast het hier-gangbare materieel) en het lijkt me gewoon een leuke en handige toevoeging aan de selectie.
Dat is toch gewoon een plancha? Of een bakplaat in het Nederlands? Genoeg te vinden op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Dat is toch gewoon aan plancha? Of een bakplaat in het Nederlands? Genoeg te vinden op Amazon.
Ik bedoel echt een dedicated flat top grill, niet zo'n plaat die op een andere bbq met deksel leg. Dat heb ik al en voldoet niet echt aan mijn wensen, al zou een gasbbq met precies passende plancha een laatste optie kunnen zijn.

Het gaat me er meer om dat het echt een grote oppervlakte heeft, opstaande randen en zo'n vetresevoir dmv een gat in de bodem/hoek. Dan kan ik lekker rommelen met 2 van die spatels, verschillende zones (variant met 4 branders bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Malt007 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Ik bedoel echt een dedicated flat top grill, niet zo'n plaat die op een andere bbq met deksel leg. Dat heb ik al en voldoet niet echt aan mijn wensen, al zou een gasbbq met precies passende plancha een laatste optie kunnen zijn.

Het gaat me er meer om dat het echt een grote oppervlakte heeft, opstaande randen en zo'n vetresevoir dmv een gat in de bodem/hoek. Dan kan ik lekker rommelen met 2 van die spatels, verschillende zones (variant met 4 branders bijvoorbeeld).
Eehhh ja?

https://www.amazon.de/s?k...=1703609031&ref=sr_nr_n_3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Fair enough :) Zou toch zweren dat ik daar al 100x op gegoogled heb en dat ik altijd alleen maar van die platen kreeg die ik op een andere bbq moest leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-05 14:51
Mooi stukje vlees. Wat was het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Action 5 euro bbq hack, oftewel lekbak + grilverhoger!

BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8niwN-tajdmANWf2N3L4kof8kMQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwJ6JxehSx8cCpXKtGap9kJ2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dmu7VJuprYvVU082n8zWR8ybj0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSjjiPSt23MitpkP64J3hy7B.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 09:49
Voor onze BGE ben ik op zoek naar een draadloze vleesthermometer, zodat ik de klep niet meer open hoef te doen om te temperatuur te controleren. Ik dacht een de Meater Plus, maar er zijn echter ook legio alternatieven. Welke hebben jullie of raden jullie aan?

[ Voor 23% gewijzigd door Justinn1988 op 21-07-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Justinn1988 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:20:
Voor onze BGE ben ik op zoek naar een draadloze vleesthermometer, zodat ik de klep niet meer open hoef te doen om te temperatuur te controleren. Ik dacht een de Meater Plus, maar er zijn echter ook legio alternatieven. Welke hebben jullie of raden jullie aan?
Draadloze probes of draadloze unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-05 20:55
AE69 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Mooi stukje vlees. Wat was het?
Thanks! Dit was een stukje picanha voor 2 personen. Het biertje heb ik niet gedeeld :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 09:49
418O2 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Draadloze probes of draadloze unit?
Goede vraag, in principe volstaat een draadloze unit voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:39
Justinn1988 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Goede vraag, in principe volstaat een draadloze unit voor mij wel.
Ik zou dan in ieder geval voor een Wifi variant gaan.
Tijdje geleden zelf een Bluetooth thermometer gehaald (Weber iGrill 2) want dat leek mij wel handig, maar het bereik is helaas niet goed genoeg om binnen te ontvangen.

Zelf ben ik aan het wachten tot de Inkbird IBBQ-4T WiFi een leuke deal krijgt, die lijkt mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Laatst online: 28-05 15:35
Ik merk toch dat mijn kamado lang nodig heeft om af te koelen. In eerste instantie bleek dat de onderschuif wat ruimte over heeft die ik met een stukje karton dicht kan drukken. Dit scheelt al heel veel.
Nu twijfel ik of de bovenkap wel helemaal lichtdicht is. Zijn er anderen die dit herkennen? ik dacht zelf om voor de zekerheid maar wat vilt hiertussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:39
Zitilites schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:56:
Ik merk toch dat mijn kamado lang nodig heeft om af te koelen. In eerste instantie bleek dat de onderschuif wat ruimte over heeft die ik met een stukje karton dicht kan drukken. Dit scheelt al heel veel.
Nu twijfel ik of de bovenkap wel helemaal lichtdicht is. Zijn er anderen die dit herkennen? ik dacht zelf om voor de zekerheid maar wat vilt hiertussen te doen.
Gooi hem eens helemaal dicht als je hem net aan hebt staan (en dus nog rookt), dan zie je vanzelf wel waar de rook ontsnapt :)

EDIT: Dat van de onderkant heeft de mijne ook, moet daar inderdaad ook een stukje hout oid tussen stoppen om hem beter af te sluiten

[ Voor 10% gewijzigd door Flapperbol op 21-07-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:18
@Zitilites Kamado inderdaad afsluiten zoals @Flapperbol aangeeft. Maar voeg ook even wat rookhout toe en laat eerst met de schuiven open rook genereren. Daarna sluiten en dan zie je snel waar de lucht ontsnapt.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
Bedankt voor de tip, ik ga het met rook testen.

Voor de onderkant zoek ik nog een structurele oplossing. Het ombuigen van de 'rails' gaat lastig en ben bang dat ik het hele plaatje scheef trek. dacht zelf aan het opvullen met een dik stuk ijzerdraad o.i.d. zodat ik het gewoon kan laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zitilites schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:19:
Bedankt voor de tip, ik ga het met rook testen.

Voor de onderkant zoek ik nog een structurele oplossing. Het ombuigen van de 'rails' gaat lastig en ben bang dat ik het hele plaatje scheef trek. dacht zelf aan het opvullen met een dik stuk ijzerdraad o.i.d. zodat ik het gewoon kan laten zitten.
Wat ik met mn tuincentrum kwaliteit gedaan heb is de rails alleen bij het eind iets in gedrukt/ geknepen. zodat de glijplaat/ sluiting aan het eind naar de opening gedrukt wordt. en ik heb de schuifvent los gehaald schroeft en de buiging van de twee schuiven zo aangepast dat ze de buiging van de pot precies volgen daarna weer gemonteerd.
nu soepele schuifbeweging en aan het eind een soort klemsluiting.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
copykat schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Wat ik met mn tuincentrum kwaliteit gedaan heb is de rails alleen bij het eind iets in gedrukt/ geknepen. zodat de glijplaat/ sluiting aan het eind naar de opening gedrukt wordt. en ik heb de schuifvent los gehaald schroeft en de buiging van de twee schuiven zo aangepast dat ze de buiging van de pot precies volgen daarna weer gemonteerd.
nu soepele schuifbeweging en aan het eind een soort klemsluiting.
Is dat voldoende? dan heb je in gesloten kant de linkerzijde dicht maar bij de rechterzijde zit nog speling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Zitilites schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:56:
Welke kamado heb je?

Ik heb zelf een KJ 3 classic en die dooft aardig snel moet ik zeggen..
Gisteren een PP sessie op 110graden gedaan, en om 5 uur de schuiven dicht gedaan, om half 7 kon ik al de roosters eruit halen zonder handschoenen (waren handwarm)..

Vorige week ook na het schoonbranden op 320 graden, de schuiven dicht gedaan en na 2 uur was die alweer rond de 100 graden, en na 3-4 uur heb ik de boel alweer schoon kunnen maken..

Ik weet dat de Bastard modellen wel veel problemen hebben met het goed afsluiten, sommigen branden nog zelfs heel langzaam door tot alle kolen op zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 16:59

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Ik heb zelf wel het onderschuifje bijgebogen volgens deze video:

Mijn collega heeft hem aangepast door wat vilt daarin te doen, schijnt ook prima te werken! (en hij hoefde hem niet los te maken, scheelde wel een hoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zitilites schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Is dat voldoende? dan heb je in gesloten kant de linkerzijde dicht maar bij de rechterzijde zit nog speling toch?
Bij mij was dat de clue, de kromming van de schuifplaten was onvoldoende waardoor aan de zijkanten links en rechts een ruimte ontstond als ik hem geheel sloot.
Nu is de kromming zodaning dat het tegen beide einden aandrukt en de geknepen eind drukt de plaatjes tegen de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlf7JuoEkOLFbZDeK6AXAr_oqB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGfQy1qYACGhrEMuWSwla5yj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
Eindelijk is hij aangekomen, gelijk een paar upgrades gedaan;

- KJ Classic 3 nest
- KJ Classic 3 alu tables.

Bovenstaande kon ik voor een leuk prijsje overnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5KAStV2UkTNOzUyt90ECGMqKLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPoQpuKS0fIm8Y0Np2ELHnDh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@Nelus82 ziet er strak uit!!!
Jammer dat de 3 serie niet als black edition uitgekomen is, die had anders wel mijn voorkeur gehad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:30
verstappen33 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:51:
@Nelus82 ziet er strak uit!!!
Jammer dat de 3 serie niet als black edition uitgekomen is, die had anders wel mijn voorkeur gehad..
Nou, ik vind rood toch ook een hele mooie kleur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKhvFhKADR3fDaeXaC58B57VALM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrBYibWeo9wPFjHBqvGgAmf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UOtmqrpnsBCpqTOMoesZt9rmmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5V8jrqvPdei5HIbgG69bIfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen vrijdag mijn KJ Classic 3 gearriveerd, besteld bij BBQ Experience in Roosendaal. Even moeten wachten op nieuwe voorraad, maar na 5 weken volgens de verwachte levertijd gekregen.
Had toch heel wat filmpjes op Youtube bekeken, maar was toch echt verrast door de grootte!
Zaterdag meteen een spatchkock chicken gemaakt boven de sloroller. Was erg goed gelukt!

Maar kwam er wel achter dat ik voor een low and slow cook toch echt andere kolen nodig heb. Na kleine 2 uur was alles opgebrand.
Gisteren maar meteen wat KJ big block gehaald, binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@wizzzzzz Ik heb ook niets tegen de kleur rood..
Hier staat de KJ3 ook mooi te pronken in de tuin, maar zwart zou toch net iets mooier zijn..

Ik heb de slo-roller nu 2x gebruikt, maar wat een "piep-ding" om schoon te maken..
De deflector stenen kun je mooi schoon branden, maar de sloroller mag niet te heet worden..
Met een ijskrabber van de auto krijg ik de grove stukken er wel af, maar bij een volgende cook blijft die toch even walmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:30
@verstappen33 ik heb voor de zekerheid een alu bakje op de slowroller gezet en het meeste vet op kunnen vangen, maar heel schoon zal die niet meer worden.
Is denk ik wel iets waar je op een gegeven moment mee moet leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@wizzzzzz dat klopt, ik heb nu ook die mooie bbq van de Action gekocht als lekbakje + grill verhoger...
Die bak heb ik dan weer met alufolie bekleed om makkelijk te kunnen schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Laatst online: 30-05 09:11
Morgen komt eindelijk, na 2 maanden wachten, mijn Masterbuilt binnen. Ik ben nu nog wel aan het twijfelen over hoe ik hem moet laten staan. Met of zonder hoes. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem onder een afdakje te plaatsen (of er 1 te bouwen). Ik heb nu een weber gasbbq en die wordt niet beter van continue onder een hoes staan. Aan de andere kant voel ik er ook weinig voor om hem met weer en wind onbeschermd buiten te laten staan. Op internet lees ik veel gemengde adviezen. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Mijn Weber kettle heeft 4 jaar lang met een regenhoes buiten gestaan in alle omstandigheden..
Wel had ik de schuiven altijd open staan onder de hoes zodat het kon blijven luchten..
Nooit problemen gehad met vocht/schimmel etc..

Ik heb nu een maandje de Kamado Joe 3, de regenhoes staat nog steeds in back-order, en deze staat dus nu een maandje buiten zonder bescherming..
Ik heb de top half open staan en de onderkant op 1-2 vingers open wanneer ik hem niet gebruik.

Nu heb ik de KJ3 waar geen regen in kan druppelen via de control-top, bij de MB heb je alleen een daisy-wheel zo te zien, deze kun je dus niet open laten in alle weers omstandigheden.

Ik zou hier dus wel mee oppassen met de MB en voor de zekerheid een regenhoes overheen doen, en dan de schuiven open laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo allen,

Ik sta op het punt een nieuwe bbq aan te schaffen. Ik heb op dit moment een weber go anywhere. Maar met 3 kinderen bbqed dat niet echt ontspannen.

Heb eigenlijk een tweetal bbqs op het oog:

1. De Weber Master Touch Premium E5775
2. De Napoleon Pro22

Leuke gadget is dat je met de weber dan ook kan "smoken" als in dat je zon ring hebt en een deflector schaal. Maar weet niet of dit in de praktijk ook echt nuttig is.

Iemand ervaring met één van deze twee?

groet.

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
copykat schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:13:
[...]

Bij mij was dat de clue, de kromming van de schuifplaten was onvoldoende waardoor aan de zijkanten links en rechts een ruimte ontstond als ik hem geheel sloot.
Nu is de kromming zodaning dat het tegen beide einden aandrukt en de geknepen eind drukt de plaatjes tegen de binnenkant.
[Afbeelding]
dat lijkt dezelfde Kamado, toevallig de Osaka? Zal deze oplossing ook eens gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:58
Wobbit schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:41:
Hallo allen,

Ik sta op het punt een nieuwe bbq aan te schaffen. Ik heb op dit moment een weber go anywhere. Maar met 3 kinderen bbqed dat niet echt ontspannen.

Heb eigenlijk een tweetal bbqs op het oog:

1. De Weber Master Touch Premium E5775
2. De Napoleon Pro22

Leuke gadget is dat je met de weber dan ook kan "smoken" als in dat je zon ring hebt en een deflector schaal. Maar weet niet of dit in de praktijk ook echt nuttig is.

Iemand ervaring met één van deze twee?

groet.
Ik heb hier sinds dit voorjaar de E5775 staan (had hiervoor een Compact Kettle 47) en heb er inmiddels meerdere sessies op zitten. Zowel gewoon grillen als met deflector een prima BBQ. Staat stevig, groot oppervlak om op te grillen en met de deflector is low and slow prima te doen en de juiste temperatuur is goed te controleren. Voor mij was juist de deflector de reden om deze te kopen en niet een oudere versie.

Wel moet je opletten met de E5775 met het afstellen van de deksel. Daar zijn nogal wat problemen mee m.b.t. het luchtdicht sluiten. Dit kan een gepuzzel zijn.

Verder gewoon zoals je van Weber verwacht. Goede materialen, alles is duidelijk en zit goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zitilites schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:50:
[...]

dat lijkt dezelfde Kamado, toevallig de Osaka? Zal deze oplossing ook eens gaan proberen.
Nee Ranzijn gebakje, Patton clone denk ik.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 13:56
Justinn1988 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:20:
Ik heb de Meater+ en die volstaat voor mij prima, maar het hangt denk ik vooral af van het bereik dat je nodig hebt. Meater+ zeggen ze van dat het bereik 50 meter is, maar dat zal wel zonder muren etc zijn. Mijn tuin is een meter of 4 diep, dus ik zit eigenlijk nooit te ver weg.
Verder zeer tevreden over, ambient en internal in 1 probe. Alles mooi te volgen via de app, die prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb overigens zaterdag 2 standaard grillkippen met standaardkruiden van de poelier op het spit gehad, ongelooflijk hoe lekker dat wordt. Kreeg veel complimenten van het bezoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Henkie_NtA schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb de Meater+ en die volstaat voor mij prima, maar het hangt denk ik vooral af van het bereik dat je nodig hebt. Meater+ zeggen ze van dat het bereik 50 meter is, maar dat zal wel zonder muren etc zijn. Mijn tuin is een meter of 4 diep, dus ik zit eigenlijk nooit te ver weg.
Verder zeer tevreden over, ambient en internal in 1 probe. Alles mooi te volgen via de app, die prima werkt.
Leg mij eens uit ... als je de Meater op een bepaalde temperatuur zet. Bijvoorbeeld entrecote 53 graden. Volgens mij gaat ie dan tot 53 graden en dan pas gaat ie rusten waardoor het eerder 56-58 graden wordt wat eigenlijk wat te hoog is.

Komende zaterdag voor 6 man (inc ik) grillen. Ben benieuwd hoe dat gaat. Eend, kip, picanha, spareribs, bananenboten. Helaas ziet het er naar uit dat het weer in het noorden niet zonnig zal zijn :(

[ Voor 11% gewijzigd door MrVegeta op 21-07-2020 16:29 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MrVegeta schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Leg mij eens uit ... als je de Meater op een bepaalde temperatuur zet. Bijvoorbeeld entrecote 53 graden. Volgens mij gaat ie dan tot 53 graden en dan pas gaat ie rusten waardoor het eerder 56-58 graden wordt wat eigenlijk wat te hoog is.
Nee. Dan gaat hij bij 50 (ofzo) graden piepen dat het klaar is om te rusten zodat hij als het goed is om de eindtemp uitkomt

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 21-07-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

418O2 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Nee. Dan gaat hij bij 50 (ofzo) graden piepen dat het klaar is om te rusten zodat hij als het goed is om de eindtemp uitkomt
Hm, ik zou zweren dat ie dat niet deed :p. Ik zal morgen even met een stukje varkenshaas proberen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 13:56
MrVegeta schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Nee volgens mij niet (nog maar 3x gebruikt dus weet het niet helemaal zeker). Je stelt de app in op temp X en dat is inclusief rusten. Ik had laatst een ribeye gedaan en inderdaad ingesteld op 53 en toen moest ik hem volgens mij bij 48 eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

2 items binnen gekomen voor de BBQ

5v (usb) draai motor .. (nu nog attachement vinden :D)
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3cdb4c4dn0GADe
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/513i6nk60NL._SX425_.jpg

en 2x RVS olie spuitjes (te lange en gebogen "zuigslang") maar met schaar simpel bijgeknipt .. en met een vuurtje en wat water simpel recht te krijgen..
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/0d/67/9d/0d679d0e79dac5fb2da7deffd2ba3ab7.jpg

De draai motor .. tja .. moet nog gaan kijken wat ermee kan het handvat kan je in iedergeval de kabel in opslaan zodat je hem niet kwijtraakt .. en de olie spuit is ideaal .. ik had een glazen bij een kerst pakket besteld (wat moet je anders) maar die viel en was stuk <snik> dus vandaar RVS gelijk 1 voor de bbq erbij :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Mijn Weber (Original Kettle 47cm) lekt bij de deksel en ik stoor me daar aan. Heb hier en daar al wat oplossingen bekeken waaronder het plaatsen van BBQ Vilt of Silicone in de rand van de deksel. Anderen zeggen weer dat de deksel uit zichzelf stopt met lekken zodra er genoeg vuil heeft opgebouwd, dat zou betekenen dat ik te zuinig ben op mijn bbq en het ding te schoon houd.

Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er misschien nog andere ideeën?

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Wahloh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:33:
Mijn Weber (Original Kettle 47cm) lekt bij de deksel en ik stoor me daar aan. Heb hier en daar al wat oplossingen bekeken waaronder het plaatsen van BBQ Vilt of Silicone in de rand van de deksel. Anderen zeggen weer dat de deksel uit zichzelf stopt met lekken zodra er genoeg vuil heeft opgebouwd, dat zou betekenen dat ik te zuinig ben op mijn bbq en het ding te schoon houd.

Ik heb hetzelfde bij mijn 57cm. Mij is ook aangeraden om dit gewoon te laten voor wat het is, en dat het vanzelf dichtslibt.
Een tijdje kachelband geïnstalleerd maar dit was geen succes. Vilt zou nog kunnen maar dat kost ook al gauw 30 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:50:
en 2x RVS olie spuitjes (te lange en gebogen "zuigslang") maar met schaar simpel bijgeknipt .. en met een vuurtje en wat water simpel recht te krijgen..
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
[Afbeelding]
Die had ik ook, jammer genoeg schakel je al vrijsnel over naar gewoon de fles met olie en regel je met je duim de hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 22:03
Breaker schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Ik heb hier sinds dit voorjaar de E5775 staan (had hiervoor een Compact Kettle 47) en heb er inmiddels meerdere sessies op zitten. Zowel gewoon grillen als met deflector een prima BBQ. Staat stevig, groot oppervlak om op te grillen en met de deflector is low and slow prima te doen en de juiste temperatuur is goed te controleren. Voor mij was juist de deflector de reden om deze te kopen en niet een oudere versie.

Wel moet je opletten met de E5775 met het afstellen van de deksel. Daar zijn nogal wat problemen mee m.b.t. het luchtdicht sluiten. Dit kan een gepuzzel zijn.

Verder gewoon zoals je van Weber verwacht. Goede materialen, alles is duidelijk en zit goed in elkaar.
Ik deel deze mening. 8 weken terug de E5775 gekocht. Ff kloten met de deksel. Echter alles blijft top op temperatuur met roken of grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

haborym schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Ik deel deze mening. 8 weken terug de E5775 gekocht. Ff kloten met de deksel. Echter alles blijft top op temperatuur met roken of grillen.
De E5775 staat ook op mijn wishlist, naast de Kamado Joe Classic III. Dan is de E5775 als tussenstap wel aantrekkelijker geprijsd. :P

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
Wahloh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:33:

Controleer even of hij aan 2 kanten lekt (wiebelt hij?) het is niet heel dik metal dus je kan het ook even proberen te buigen. Ik neem aan dat het een losse deksel is die je eraf pakt.

Anders kan je het controleren door hem op een vlakke ondergrond te leggen (zowel deksel als ketel) kan je eventueel zien waar het zou kunnen lekken en waar je hem een drukkert moet geven :)
Wahloh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:05:
[...]

De E5775 staat ook op mijn wishlist, naast de Kamado Joe Classic III. Dan is de E5775 als tussenstap wel aantrekkelijker geprijsd. :P
Ik had ook een Kamado Joe (classic ii) op het oog toen, maar toch voor de portemonnee gekozen ;) maar hij blijft op de verlanglijst staan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Er is niets mis met de weber 5775, ik had de normale 57cm GBS kettle voordat ik een kamado kocht.
Ik kon er alles op bereiden, op de 5775 zal het zelfs nog iets makkelijke maken met indirecte bereidingen..

Ik durf bijna te stellen dat voor 80-85% van de mensen die iets meer doen met de bbq dan alleen vlees cremeren, de kettle alles kan bieden wat men nodig heeft.

Een kamado is wel next level, maar de basis van het bbq'en veranderd niet.. Je hebt nog steeds vuur / temperauur en een product wat je aan het bereiden bent.

Een kettle is iets meer werk qua temperatuur beheersing, een kamado regelt net wat makkelijker in en blijft ook die temperatuur goed vast houden.
Ik kook nu net een maand op de kamado, en heb nu diverse dingen gemaakt.. Smaakt het anders dan op de kettle? Nee, ik merk geen verschil..
Enige wat ik merk is dat ik er minder naar om hoef te kijken tijdens een lange low/slow sessie en dat ik niet bang meer hoef te zijn voor uitschieters in temperatuur. (De kettle wilde nog wel eens oplaaien wanneer er ineens meer briketten gingen branden).

En het 2e gemak is dat je makkelijker hogere indirecte temperaturen (200-230C) lang vast kunt houden, in de kettle was het altijd worstelen met die temperaturen als je indirect wilde garen.

Tja, en daarnaast is het ook een mode accesoire geworden en een "must-have" als je mensen wilt imponeren met je bbq skills..
Het is stoerder om op een kamado te grillen dan op een klein keteltje.. 8)7

Onlangs ook een discussie gehad met mijn broer toen hij wist dat ik een kamado had gekocht..
Mijn broer is echt geen fanatieke bbq'er en grilt normaal alleen wat speklapjes etc op zijn 47cm keteltje..
Nu wilde hij wel eens spareribs maken zoals hij altijd bij mij krijgt., alleen zijn bbq is te klein voor zijn hele gezin en hij wilde dus ook een kamado aanschaffen voor meer werkruimte, maarja dik 1000 euro vond hij toch wel iets te gortig voor incidenteel gebruik...

Ik heb hem dus een WSM 47cm of een Napoleon Apollo 300 aangeraden voor het echte rookwerk..
Hij is vanwege de prijs voor de Napoleon gegaan en heeft er volgens mij geen spijt van..

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 22-07-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

verstappen33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:01:
........

Tja, en daarnaast is het ook een mode accesoire geworden en een "must-have" als je mensen wilt imponeren met je bbq skills..
Het is stoerder om op een kamado te grillen dan op een klein keteltje.. 8)7
ik vermoed dat er nogsteeds "hype opslag" zit op de merk-kamado's.
Onlangs ook een discussie gehad met mijn broer toen hij wist dat ik een kamado had gekocht..
Mijn broer is echt geen fanatieke bbq'er en grilt normaal alleen wat speklapjes etc op zijn 47cm keteltje..
Nu wilde hij wel eens spareribs maken zoals hij altijd bij mij krijgt., alleen zijn bbq is te klein voor zijn hele gezin en hij wilde dus ook een kamado aanschaffen voor meer werkruimte, maarja dik 1000 euro vond hij toch wel iets te gortig voor incidenteel gebruik...

Ik heb hem dus een WSM 47cm of een Napoleon Apollo 300 aangeraden voor het echte rookwerk..
Hij is vanwege de prijs voor de Napoleon gegaan en heeft er volgens mij geen spijt van..
Dat is ook de reden dat ik een compact neppert gekocht heb. eerst zien of ik intensiever ging BBQ-en 250 euro afschrijven is makkelijker dan toendertijd 600 euro voor een compact junior KJ

Ook nu zou ik als ik voor een large ga goed kijken naar de sub modellen als de Keij, grill guru, grizzlygrill, en als hij blijft beschikbaar de Masterbuilt. Want als je niet elke week 1 of meerdere keren iets er op gooit is een sub-merk een prima alternatief. (20 jaar garantie is leuk maar als iedereen vrolijk vuurpotten/schalen blijft claimen word of de aanschaf nog duurder of de voorwaarden veranderen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:17:
[...]

ik vermoed dat er nogsteeds "hype opslag" zit op de merk-kamado's.

[...]

Dat is ook de reden dat ik een compact neppert gekocht heb. eerst zien of ik intensiever ging BBQ-en 250 euro afschrijven is makkelijker dan toendertijd 600 euro voor een compact junior KJ
Zolang men de term 'nepper' blijft houden, blijft dat ook in je achterhoofd zitten

Mijn collega is er net zo fanatiek mee bezig als ik, en heeft een 'echte' BGE Large
Maar als we samen aan het prullen zijn, is hij net zo vlot en tevreden met mijn Grill Guru.

Hij blijft echter wel 'merkvast' ;)
In plaats van een -noname- divide en conquer, heeft hij de BGE variant gehaald ( prijsverschil van 400€ :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@copykat iedereen moet zelf bepalen wat hij voor een bbq wilt neerleggen..
Ik weet ook dat ik op een Grill Guru van 700 euro mijn dingetje kan doen, echter heb ik toch gekozen voor een KJ3 die 3x zo duur was..

Ja het is misschien dik over-priced, maar 6-7 jaar geleden was de BGE ook zo duur incl accesoires (en is nog steeds net zo duur)..
Er zit misschien wel wat hype opslag in, en ik vermoed dat als je over 4-5 jaar weer kijkt de "goedkopere" merken ook dezelfde accesoires en functionaliteiten hebben zoals met de slo-roller bij de KJ3.

Het is net met auto's iemand koopt liever een full-option Mercedes ipv een goed aangeklede Opel..
En afhankelijk van je budget maak je keuzes..

Ik kan ook niet goed praten waarom een KJ3 1400 euro duurder moet zijn dan een Grill Guru of ander goedkoper model.. Want het zit echt niet in de waarde van de extra accesoires..
Maarja looks en feel en het merkje (en dan voornamelijk de reputatie en garanties) heeft mij in ieder geval over de streep getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

FreshMaker schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Zolang men de term 'nepper' blijft houden, blijft dat ook in je achterhoofd zitten

Mijn collega is er net zo fanatiek mee bezig als ik, en heeft een 'echte' BGE Large
Maar als we samen aan het prullen zijn, is hij net zo vlot en tevreden met mijn Grill Guru.

Hij blijft echter wel 'merkvast' ;)
In plaats van een -noname- divide en conquer, heeft hij de BGE variant gehaald ( prijsverschil van 400€ :| )
Dat zeg je precies goed, mensen willen een "merk" naampje terwijl iets anders net zo functioneel kan zijn en goedkoper. Mij persoonlijk maakt het niet uit toevallig is Masterbuilt een hele goede verhouding en heb ik er inmiddels alles voor kwa toebehoren. Maar als de Masterbuilt er niet was geweest (prijs/kwaliteit/garantie combinatie)had ik net zo goed bij de intratuin er eentje kunnen halen.
verstappen33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:25:
Het is net met auto's iemand koopt liever een full-option Mercedes ipv een goed aangeklede Opel..
Is het niet liever een kale mercedes ipv een goed aangeklede opel dan ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ShadowBumble schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Is het niet liever een kale mercedes ipv een goed aangeklede opel dan ? :+
Nee, want mijn KJ3 is full option..

Een Grill Guru is vaak wat uitgekleed en moet je nog wat accesoires bij kopen wil je echt goed aan de slag kunnen..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 22-07-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

verstappen33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Nee, want mijn KJ3 is full option..

Een Grill Guru is vaak wat uitgekleed en moet je nog veel accesoires bij kopen..
Mwa dan gaat je vergelijking scheef en is dan niet helemaal waar natuurlijk, een KJ3 wordt ook niet "full option" geleverd, denk aan een spit, gietijzeren roosters etc zitten er allemaal niet standaard bij maar ja die moet je ook bij een grill guru apart kopen.

Als je in de basis kijkt naar een KJ3 dan heb je daar een D&C, Slow roller en misschien de lift van de deksel. Bij een Grill Guru Large zitten die er niet bij (wel weer standaard een hoes ;) ) en zal je hoogstwaarschijnlijk wel een noname D&C halen.

Maar ja het prijs verschil is ook wel 800 Euro voor de grill guru tegenover een kleine 2100, dan blijft het rationeel gezien enkel dus een financiele en merknaam overweging. Voor die 1300 euro kan je een hoop erbij halen om gelijkwaardig te worden.

Dat wil niet zeggen dat het een verkeerde keuze is maar je moet het natuurlijk wel in perspectief zien, soms hebben mensen nu eenmaal een beter (emotioneel gevoel) bij een merknaam dan naar het functionele aspect te kijken. Mijn pulled pork smaakt net zo lekker op een KJ3 als op een Lidl Ei bij wijze van :)

[ Voor 17% gewijzigd door ShadowBumble op 22-07-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 21:26
Als ik kijk naar mijn schoonvader die een no-name Kamado gekocht heeft, dan zat daar geeneens een heat deflector bij. Lijkt me toch wel een belangrijk aspect van de kamado.

Moet je daarna gaan zoeken welke deflector er goed in past.

Al zal het voor m'n schoonpa niet uitmaken, die kent alleen maar "alle schuiven open".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Een heat deflector vind ik persoonlijk wel echt een must-have.

Een gietijzeren rooster en spit zijn toch wel meer 'nice-to-have'. Wel erg nice to have (met name het spit), maar niet noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Begin dit jaar toen ik rond keek hadden de goedkopere modellen vaak geen heat deflectors of andere accesoires, je zou er in theorie alleen op kunnen grillen..

De KJ3 heeft standaard de volgende "extra's"
- Mooier scharnier (met 1 vinger de deksel optillen) met een lock om de deksel goed dicht te houden (geen valse lucht)
- Firebox in 5 delen zodat die niet meer kan "breken"
- Heat Deflectors er bij
- D&C systeem (3 laags)
- Slo-Roller
- Glasfiber gasket
- Kick Ash basket
- Luxere controltower
- Aslade
- Aspook
- Accesoire ring voor bijvoorbeeld een DO of een Wok in kunt hangen
- Alu plankjes waar je wel iets heets op kunt zetten.. :)

Maarja dit weegt niet op tegen 1400 euro meerprijs.. :P
Maar geeft wel aan hoe compleet die geleverd wordt vanuit de "basis"..
Spit etc levert geen enkel merk er standaard bij..

En zoals mijn voorganger aangeeft, de KJ accesoires passen ook precies, geen geouwehoer met 3rd party onderdelen die net niet passen etc...

En persoonlijk hecht ik veel waarde aan gemak (als in passende accesoires), service, en garantie..
En mijn voorkeur ging uit naar een gerenommeerd merk, het had net zo goed een BGE kunnen worden, maar de KJ oogde net wat completer en meer doordacht..

[ Voor 33% gewijzigd door verstappen33 op 22-07-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb mijn Weber Original Kettle E-5730 nu zo'n 4 jaar. Ben er elke zomer mee aan de slag en mijn grillskills zijn nog (lang) niet zo ver dat ik zou moeten overstappen naar een andere grill unit. Ding ziet er nog erg goed uit (wordt ook best goed onderhouden) en sinds de recentelijke overstap naar houtskool in plaats van briketten krijg ik ook betere resultaten. Toen ik de Weber net had heb ik er volgens mij 2kg varkensnek opgegooid voor pulled pork en met de Ecobrasa briketten heeft dat ding zo'n 6-8 uur een stabiele temperatuur gehouden. Niets mis mee.

Waar ik wel van baal is dat ik nu die systemen zie met een scharnier voor de deksel. Dat is wel super, ik loop daar nog wel eens mee te hannessen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

verstappen33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:56:
Begin dit jaar toen ik rond keek hadden de goedkopere modellen vaak geen heat deflectors of andere accesoires, je zou er in theorie alleen op kunnen grillen..

De KJ3 heeft standaard de volgende "extra's"
- Mooier scharnier (met 1 vinger de deksel optillen)
- Heat Deflectors er bij
- D&C systeem (3 laags)
- Slo-Roller
- Kick Ash basket
- Luxere controltower
- Aslade
- Aspook
- Accesoire ring voor bijvoorbeeld een DO of een Wok in te hangen

Maarja dit weegt niet op tegen 1400 euro meerprijs.. :P
Maar geeft wel aan hoe compleet die geleverd wordt vanuit de "basis"..
Spit etc levert geen enkel merk er standaard bij..
Laat ik het zo proberen:

- Mooier scharnier (met 1 vinger de deksel optillen)
Eens mooie feature van de Kamado Joe Classic 2 en hoger.

Dit zie je tegenwoordig steeds meer bij verschillende merken zowel duur als goedkoop. Het voorkomt de kans op breken maar sluit het niet uit.

- Heat Deflectors er bij
Dit is tegenwoordig nagenoeg overal standaard in de vorm van een platesetter of heatdeflector. Het is meer een uitzondering dar het er niet bij zit dan wel.

- D&C systeem (3 laags)
Eens, alhoewel sommige modellen wel weer een kloon mee leveren maar ook dit zijn tot nu toe nog uitzonderingen.

- Slo-Roller
KJ exclusive (for now)

- Kick Ash basket
Misschien geen kick ash maar ook dit zie je steeds vaker.

- Luxere controltower
Ik spreek je over 6 maanden nog een op dit punt :+

- Aslade
Zie je ook eigenlijk alleen bij KJ.

- Aspook
Dit zit overal wel in.

- Accesoire ring voor bijvoorbeeld een DO of een Wok in te hangen
Is ook gewoon onderdeel van je D&C systeem.

:+ Die durf ik niet zeker te zeggen, of dat ook bij andere inmiddels gebeurd maar vooralsnog niet in ieder geval :)

Uiteindelijk zijn er maar een peer echte exclusives momenteel tot KJ maar daar betaal je dan ook echt dik voor. Hoe dan ook zolang we alleen blij zijn met onze keuze is er niks om ons zorgen over te maken :D
En zoals mijn voorganger aangeeft, de KJ accesoires passen ook precies, geen geouwehoer met 3rd party onderdelen die net niet passen etc...

En persoonlijk hecht ik veel waarde aan gemak (als in passende accesoires), service, en garantie..
En mijn voorkeur ging uit naar een gerenommeerd merk, het had net zo goed een BGE kunnen worden, maar de KJ oogde net wat completer en meer doordacht..
100% mee eens het "ontzorgt" je gewoon en daar betaal je dan ook voor.

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowBumble op 22-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
@ShadowBumble klopt, die controltower is idd wel een dingetje dat de verf afbladert.
Echter heeft KJ ook al aangegeven dat eind dit jaar of begin volgend jaar er een nieuwe top uitgebracht wordt die dit probleem niet heeft, en tot nu vervangt KJ ze netjes onder garantie en hebben ze toegezegd dat zodra de nieuwe top beschikbaar de mensen gelijk een nieuwe topvent krijgen onder garantie..

En ach, geld moet gewoon ook een keer lekker rollen.. Dit jaar vanwege Corona niet op vakantie gegaan, toen maar besloten om all-in te gaan op de bbq..

En wat is nu 2100 euro verspreid over minimaal 10 jaar, voor 17,50 per maand aan afschrijving bbq ik mooi op mijn KJ3 :)

Gewoon niet meer omkijken naar wat je ervoor betaalt hebt, en lekker vooruit blijven kijken en genieten..

En het kan altijd nog duurder: https://www.texasmonthly....r-is-for-sale-in-brenham/ 8)7 Only in America!! 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 22-07-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

verstappen33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:25:
@copykat iedereen moet zelf bepalen wat hij voor een bbq wilt neerleggen..
Ik weet ook dat ik op een Grill Guru van 700 euro mijn dingetje kan doen, echter heb ik toch gekozen voor een KJ3 die 3x zo duur was..
Daar heb je helemaal gelijk in. Als je budget en bestedings idee het toelaat moet je zeker doen wat je goed dunkt iedereen is vrij omdat te doen en zoals je hieronder zegt de goedkopere merken profiteren van de ontwikkelingen gemaakt door de premium merken net zoals met auto's.
Ja het is misschien dik over-priced, maar 6-7 jaar geleden was de BGE ook zo duur incl accesoires (en is nog steeds net zo duur)..
Er zit misschien wel wat hype opslag in, en ik vermoed dat als je over 4-5 jaar weer kijkt de "goedkopere" merken ook dezelfde accesoires en functionaliteiten hebben zoals met de slo-roller bij de KJ3.

En afhankelijk van je budget maak je keuzes..

Ik kan ook niet goed praten waarom een KJ3 1400 euro duurder moet zijn dan een Grill Guru of ander goedkoper model.. Want het zit echt niet in de waarde van de extra accesoires..
Maarja looks en feel en het merkje (en dan voornamelijk de reputatie en garanties) heeft mij in ieder geval over de streep getrokken.
Als je dagelijks er mee werkt, profesioneel of hobbymatig is een degelijke en vervangingsgarantie voor 20jaar misschien de 1400 euro extra wel waard. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

verstappen33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:19:

En wat is nu 2100 euro verspreid over minimaal 10 jaar, voor 17,50 per maand aan afschrijving bbq ik mooi op mijn KJ3 :)
Dat zou bij mij een probleem zijn. Als er in binnen die 10 jaar alweer 3 a 4 nieuwe modellen zijn uitgebracht dan begint het bij mij altijd alweer te kriebelen om over te stappen naar een nieuwer model, mits deze weer leuke features heeft. Ik geloof niet dat ik me 10 jaar aan een model kan vasthouden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Om maar weer iets te doen hebben, een vraag omtrent de echte Q klassieker :

Ik heb hier 2 prachtige stukken ribs liggen ( St, Louis cut ) met een behoorlijk gewicht per stuk. Wij persoonlijk zijn helemaal verzot op de "sweet ribs" van Sparerib Express. Het plan is om de ribs te maken wanneer de Q binnen komt maar ik twijfel enorm over de "rubs en glaze" om een soort gelijk smaak resultaat te hebben.

Kortom wat is nu jullie favoriete ribs recept en vooral ook waarom ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
@copykat. ik werk er niet dagelijks mee, maar als ik kijk naar afgelopen jaren, dan haal ik gemiddeld 1x per week wel..
En tja, alles kost geld, iedereen zal voor zichzelf een kosten/baten analyse moeten maken met het budget wat ze eraan willen spenderen.

Wij zitten gelukkig in de situatie waar we niet echt hoeven te letten op onze uitgaven.. Wij kunnen ons dit soort uitgaven af en toe best permitteren zonder in problemen te komen..
Dit zal niet voor iedereen zo zijn, en dat begrijp ik ook heel goed, daarom geef ik ook aan dat een Weber kettle of een goedkoper model niet minder is dan een dure KJ of ander premium merk.. (als het gaat om de bereiding)

@Wahloh ik heb deze behoefte nog niet, ik ben wel voor de KJ3 gegaan omdat dit het laatste model is en wat extra features heeft tov de 2 series, maar ik zal denk ik niet zo snel naar een KJ4 overstappen als die over een jaar of 3-4 uit zal komen..
Daarnaast is KJ ook niet zo snel met het uitbrengen van weer een nieuwe kamado, de classic 1 bestaat al ruim 10 jaar, en de classic 2 al 5-6 jaar
En wat ik als groot voordeel zie is dat de classic 1 nog gewoon leverbaar is na 10 jaar..

Ook BGE hanteert al jaren hetzelfde model.

Ik heb bij diverse andere merken gezien dat er na 1-2 jaar dat er niet eens meer spareparts zijn voor een bepaalde serie kamado's (kuch Bastard 2018-2019) en dat je dan "gedwongen" wordt om bij te betalen voor een nieuwer model, en anders heb je pech.

Ik verwacht daarnaast van geen enkel merk dat er nog zeer grote innovaties aan zullen komen.. Maarja ik ben ook geen ontwikkelaar of trendsetter, maar ik kan me zo niets bedenken wat ik zou missen..

[ Voor 19% gewijzigd door verstappen33 op 22-07-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
ShadowBumble schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:32:

Ik heb hier 2 prachtige stukken ribs liggen ( St, Louis cut ) met een behoorlijk gewicht per stuk. Wij persoonlijk zijn helemaal verzot op de "sweet ribs" van Sparerib Express. Het plan is om de ribs te maken wanneer de Q binnen komt maar ik twijfel enorm over de "rubs en glaze" om een soort gelijk smaak resultaat te hebben.

https://www.bbq-nl.com/chinese-spareribs/

Dat vind ik het lekkerst. Eigenlijk kan alles wel met hoisin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@verstappen33 En @ShadowBumble
wat ik wel heb geleerd van de tuincentrum kamado is dat je hebt:
Premiums KJ BGE. En nog een paar waar ik nu even niet opkom
Goede alternatieven in merk importeur en service als Masterbuilt, grill guru, bastard, keij ( is vooral doordat de mensen er achter erg betrokken zijn en meedenken voor oplossingen dus ik verwacht dat opties en zo geen probleem zijn.)
Goede submerken grizzly grill, enzo.(eigenlijk is grill guru ook de bouwmarkt ingegaan) de betere, completere kamado's maar via grootgrutters verkocht.

En de pattons, tuincentra, lidle enz. Chinese reklame/seizoens spul die allemaal een verrassings effect met kopen van extra's qua maatgeving. Roostermaat zegt niks over vuurpot en schaal vormen.

Mijn verrassing EI doet t prima en met lang zoeken heb ik alles compleet. Máár ik zou volgende keer toch ietsje meer betalen voor de asseciores lijst die gewoon past zonder gepruts en en garantie dat ik na 10 jaar een onderdeeltje kan kopen om mn kamado te repareren.

Mercedes rijden doe ik wel als mn maandsalaris meedoet maar een luxere middeklasser moet lukken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

418O2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:33:
[...]

https://www.bbq-nl.com/chinese-spareribs/

Dat vind ik het lekkerst. Eigenlijk kan alles wel met hoisin :)
Het recept ziet er heerlijk uit, heb je deze zelf al geprobeerd ? Lijkt mij dat je namelijk op de manier waarop Dennis het doet een "droger" resultaat krijgt en niet echt dat sappige fall off the bone ? Of lijkt dat maar zo ?
Thanks, wat in verschil kwa persoonlijkheid in dit filmpje als met zijn laatste filmpjes zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar heb laatst wel het Sparerib pakket besteld bij Van Beekum Specerijen, misschien is dat iets om een keer te proberen. https://www.vanbeekumspecerijen.nl/sparerib-pakket.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ShadowBumble schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Het recept ziet er heerlijk uit, heb je deze zelf al geprobeerd ? Lijkt mij dat je namelijk op de manier waarop Dennis het doet een "droger" resultaat krijgt en niet echt dat sappige fall off the bone ? Of lijkt dat maar zo ?

[...]

Thanks, wat in verschil kwa persoonlijkheid in dit filmpje als met zijn laatste filmpjes zeg.
Ja, zijn manier van filmpjes maken is wel behoorlijk veranderd, maar als je hem dan weer in andere filmpjes als gast ziet van bijvoorbeeld Ralph de Kok, dan is zijn persoonlijkheid nog steeds wel goed hoor..

Alleen hij maakt zijn eigen filmpjes nu een beetje extra "over de top", voice-overs en regelmatig zeer duur vlees...
Ik prik er wel doorheen en haal eruit wat ik wil zien, en de rest neem ik maar met een korreltje zout..

Dit filmpje is dan wel weer heel goed.. En zie je ook een andere kant van PMX

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 22-07-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:49

De ribben van de sparerib express worden gekookt in een marinade van ketchap/ketchup/bruine suiker.

Wanneer ze afgekoeld zijn worden ze ingesmeerd met de sweet saus (wordt kant en klaar geleverd dus ken de receptuur niet) en in de magnetron opgewarmd voordat ze geleverd worden. Komt geen bbq aan te pas :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mijn favoriete recept tot nu toe heb ik uit verschillende voorbeelden gehaald en gaat als volgt:

1. Eerst natuurlijk het vlies van de sparerib als die er nog op zit.
2. Maak een eigen mengseltje van kruiden. Ik kies bijvoorbeeld vaak voor 1 deel bruine basterd suiker, 4/5 deel zeezout en 1/2 deel paprika poeder.
3. Smeer de ribs in met mosterd en bestrooi ze met je eigen kruidenmengsel. De mosterd proef je niet, maar plakt wel lekker en zorgt voor een mooie korst.
4. Laat ze indirect op je bbq garen op ca 120-140 graden (met de uiteinden van de botjes omlaag) Ik heb vaak genoeg aan ongeveer 2,5 uur, maar meer of minder kan ook nodig zijn afhankelijk van het gewicht. Soms doe ik er wat rookhout bij, maar soms niet en komt de smaak gewoon van de kolen (ik gebruik vaak The Bastard Maribu)
5. Haal de ribs eraf en pak ze in in aluminium folie. De uiteinden mogen nu omhoog. Ik bestrooi ze nu met wat basterd suiker, beetje boter en soms een beetje appelsap, maar dat laatste is vooral omdat ik dat van anderen lees, ik proef het verschil niet echt.
6. Laat ze weer indirect garen op de bbq op 120-140 graden. Ik heb vaak genoeg aan 1 a 1,5 uur. Maar hoe langer, hoe zachter het vlees zal worden.
7. Haal ze er weer af en haal ze uit de aluminium folie en leg ze vervolgens met de uiteinden omlaag weer terug op de bbq. Op dat moment bestrijk ik ze aan de bovenkant een of twee keren met sweet baby rays sweet en spicey saus. Na ongeveer een half uurtje a drie kwartier haal ik ze eraf.
8. Even laten rusten onder de aluminium folie die ik heb bewaard van de eerdere ronde en vervolgens smullen maar. Ze smaken zo lekker zoet en echt naar bbq.

Vanuit dit recept kan ik heel makkelijk met wat variabelen spelen. Meer of minder suiker of zout. Wel of geen rookhout. Wel of geen appelsap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

Standeman

Prutser 1e klasse

Mijn laatste aankoop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgzbB8y7vb6YG5BVlmNVMs01tlY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QWNyouz5f2Sw8O8QpUBI5jP.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor een paar tientjes via marktplaats gekocht. Inmiddels heb ik (niet zo succesvol) Beef Jerkey gemaakt en de Paling is besteld :)

@wouter3 Over punt 5, appelsap is niet direct voor de smaak, maar om het vlees wat malser te laten worden. Dit komt door de relatief hoge zuurgraad.

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 22-07-2020 14:10 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
wouter3 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:56:
[...]

Mijn favoriete recept tot nu toe heb ik uit verschillende voorbeelden gehaald en gaat als volgt:

2. Maak een eigen mengseltje van kruiden. Ik kies bijvoorbeeld vaak voor 1 deel bruine basterd suiker, 4/5 deel zeezout en 1/2 deel paprika poeder.
3. Smeer de ribs in met mosterd en bestrooi ze met je eigen kruidenmengsel. De mosterd proef je niet, maar plakt wel lekker en zorgt voor een mooie korst.
4. Laat ze indirect op je bbq garen op ca 120-140 graden (met de uiteinden van de botjes omlaag) Ik heb vaak genoeg aan ongeveer 2,5 uur, maar meer of minder kan ook nodig zijn afhankelijk van het gewicht. Soms doe ik er wat rookhout bij, maar soms niet en komt de smaak gewoon van de kolen (ik gebruik vaak The Bastard Maribu)
5. Haal de ribs eraf en pak ze in in aluminium folie. De uiteinden mogen nu omhoog. Ik bestrooi ze nu met wat basterd suiker, beetje boter en soms een beetje appelsap, maar dat laatste is vooral omdat ik dat van anderen lees, ik proef het verschil niet echt.
6. Laat ze weer indirect garen op de bbq op 120-140 graden. Ik heb vaak genoeg aan 1 a 1,5 uur. Maar hoe langer, hoe zachter het vlees zal worden.
7. Haal ze er weer af en haal ze uit de aluminium folie en leg ze vervolgens met de uiteinden omlaag weer terug op de bbq. Op dat moment bestrijk ik ze aan de bovenkant een of twee keren met sweet baby rays sweet en spicey saus. Na ongeveer een half uurtje a drie kwartier haal ik ze eraf.
8. Even laten rusten onder de aluminium folie die ik heb bewaard van de eerdere ronde en vervolgens smullen maar. Ze smaken zo lekker zoet en echt naar bbq.

Vanuit dit recept kan ik heel makkelijk met wat variabelen spelen. Meer of minder suiker of zout. Wel of geen rookhout. Wel of geen appelsap.
Klinkt lekker! Hoe weet je wanneer het lang genoeg is, kijk je naar temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ShadowBumble schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Die had ik ook, jammer genoeg schakel je al vrijsnel over naar gewoon de fles met olie en regel je met je duim de hoeveelheid.
kan het wellicht liggen aan de "werking" .. lees type A of B ..:?

ik koop bv "goedkope" olie .. en afhankelijk van de bui gooi ik kruiden x.y.z erbij en dat spray ik over het eten heen als ik er zin in heb.

Het begon met knoflook bewaren, elke keer voor paar tenen de rest van het netjes weg mikken (vrouwlief kookt niet met knoflook) had ik de schurft erin ..
Totdat iemand liet zien dat ze zo knoflook bewaarde / knoflook olie maakte ..

Maar terug op de spray .. ik had goedkope action dingen die kon ik na een jaar weg mikken oid .. een straal ipv een "mist' ... de huidige (glazen) variant .. doen het 20x beter.. deze RVS tja .. ik vrees dat ze action achterna gaan .. de reden echter RVS = minder licht gevoelig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 12:42
Een kamado kost gewoon zwaar geld. Aanschaf, accessoires en als je hem dan vaak gebruikt ben je een berg kwijt aan duur vlees. Ik koop nu meer en vaker duurder vlees.

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 9 Pro XL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

vso schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:59:
[...]

kan het wellicht liggen aan de "werking" .. lees type A of B ..:?

ik koop bv "goedkope" olie .. en afhankelijk van de bui gooi ik kruiden x.y.z erbij en dat spray ik over het eten heen als ik er zin in heb.

Het begon met knoflook bewaren, elke keer voor paar tenen de rest van het netjes weg mikken (vrouwlief kookt niet met knoflook) had ik de schurft erin ..
Totdat iemand liet zien dat ze zo knoflook bewaarde / knoflook olie maakte ..

Maar terug op de spray .. ik had goedkope action dingen die kon ik na een jaar weg mikken oid .. een straal ipv een "mist' ... de huidige (glazen) variant .. doen het 20x beter.. deze RVS tja .. ik vrees dat ze action achterna gaan .. de reden echter RVS = minder licht gevoelig ..
Ik denk dat het meer te maken heeft met pure en ouderwetse gemakzucht, geen flesje bij vullen klaar maken etc. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
migchiell schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Klinkt lekker! Hoe weet je wanneer het lang genoeg is, kijk je naar temperatuur?
Hij is zo zeker lekker. Hoewel ik wel een thermometer heb, doe ik deze bereiding een beetje op gevoel. Gewoon een paar keer proberen en je merkt vanzelf wat werkt.Die tijden die ik noemde kwamen daar een beetje als gemiddeld uit. Je zal dan echt niet opeens met rauwe spareribs geconfronteerd worden.

In ieder geval helpt het sowieso om veel geduld te hebben. Ik doe de kamado inmiddels tussentijds vrijwel niet meer open, dat werkt namelijk verstorend op de temperatuur (want zuurstof erbij).
Aan het einde let ik wel een beetje op dat ze er niet te lang opblijven waardoor ze mogelijk te hard gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Zo nog een gasfles halen en dan zijn we er klaar voor :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBZYZKzJ-GJvlzQNF03DvTkLALc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5Tx4vbLTMgaqok2FFBSUn2E.jpg?f=fotoalbum_large

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

@Bjorn180179 Nice, als je gas gaat kopen: Ik heb altijd twee gasflessen staan. Eentje aan de bbq en een als reserve. Als de eerste dan leeg is sluit ik de tweede aan en kan ik de lege fles in de weken erna op mijn dooie gemakje weer vervangen door een volle.

Je kunt aan een gasfles namelijk niet goed zien hoe vol ie nog is en je wilt ook niet midden in een sessie zonder gas komen te zitten.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

wouter3 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:56:
[...]

Ik wil volgende week voor t eerst spareribs maken. En om slagingskans zo hoog mogelijk te hebben wil ik t een beetje simpel houden tijdens het proces.

De rub maken voor stage 1, droog, is nog wel te doen met simpele receptenlijstjes. De mosterd is gele fijne mosterd franse geloof ik , goed?
Dacht er over wat appelhout snippers in te gooien voor de rooksmaak en een rekje te gebruiken.
(nadeel is met rekje aflakken is lastiger en de folistage (sappen) staat op zn kant maakt dat nog verschil?)
Anders worden het maar 2 ribpacks vanwege de 34cm griloppervlak.

Stage twee is geloof ik vooral echte boter en zoete ingrediënten.
Appelstroop en bruine bastardsuiker en wat appel azijn om t zachter te maken?

Stage 3 wil ik het liefst eerst aflaksaus uit een flesje of potje doen.( de Nokos sauskoken voorbeeld kan ik later nog eens proberen.)
Is de Sweet Baby Ray's Hickory and brown sugar goed?
Of is de Sweet Baby Ray's Original beter?

De eters / proefpersonen houden van sweet ribs
Ze hebben hoge verwachtingen dus de druk staat er op... :+

Pagina: 1 ... 102 ... 330 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism