Er is niets mis met de weber 5775, ik had de normale 57cm GBS kettle voordat ik een kamado kocht.
Ik kon er alles op bereiden, op de 5775 zal het zelfs nog iets makkelijke maken met indirecte bereidingen..
Ik durf bijna te stellen dat voor 80-85% van de mensen die iets meer doen met de bbq dan alleen vlees cremeren, de kettle alles kan bieden wat men nodig heeft.
Een kamado is wel next level, maar de basis van het bbq'en veranderd niet.. Je hebt nog steeds vuur / temperauur en een product wat je aan het bereiden bent.
Een kettle is iets meer werk qua temperatuur beheersing, een kamado regelt net wat makkelijker in en blijft ook die temperatuur goed vast houden.
Ik kook nu net een maand op de kamado, en heb nu diverse dingen gemaakt.. Smaakt het anders dan op de kettle? Nee, ik merk geen verschil..
Enige wat ik merk is dat ik er minder naar om hoef te kijken tijdens een lange low/slow sessie en dat ik niet bang meer hoef te zijn voor uitschieters in temperatuur. (De kettle wilde nog wel eens oplaaien wanneer er ineens meer briketten gingen branden).
En het 2e gemak is dat je makkelijker hogere indirecte temperaturen (200-230C) lang vast kunt houden, in de kettle was het altijd worstelen met die temperaturen als je indirect wilde garen.
Tja, en daarnaast is het ook een mode accesoire geworden en een "must-have" als je mensen wilt imponeren met je bbq skills..
Het is stoerder om op een kamado te grillen dan op een klein keteltje..
Onlangs ook een discussie gehad met mijn broer toen hij wist dat ik een kamado had gekocht..
Mijn broer is echt geen fanatieke bbq'er en grilt normaal alleen wat speklapjes etc op zijn 47cm keteltje..
Nu wilde hij wel eens spareribs maken zoals hij altijd bij mij krijgt., alleen zijn bbq is te klein voor zijn hele gezin en hij wilde dus ook een kamado aanschaffen voor meer werkruimte, maarja dik 1000 euro vond hij toch wel iets te gortig voor incidenteel gebruik...
Ik heb hem dus een WSM 47cm of een Napoleon Apollo 300 aangeraden voor het echte rookwerk..
Hij is vanwege de prijs voor de Napoleon gegaan en heeft er volgens mij geen spijt van..
[
Voor 18% gewijzigd door
verstappen33 op 22-07-2020 11:07
]