Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 348 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 13:26
@Hari-Bo @verstappen33 Thanks ! Ja het is een afweging maken. Of nu 20% korting pakken en deze zomer nog bbq-en of wachten tot het najaar met misschien hogere korting en deze zomer niet meer bbq-en.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-11 19:41
@Bjorn180179 ik kan niet in je portemonnee kijken, maar stel jezelf de vraag hoe belangrijk die korting voor je is.
Een bbq schrijf je niet af in 1-2 jaar, mijn kamado joe was bijvoorbeeld dik 2100 euro, maar ik wil er wel minimaal 10 jaar mee doen, dat komt neer op 17,5 euro per maand aan afschrijving..

Persoonlijk zou ik alleen op korting wachten als de bbq die je graag wilt hebben (en mogelijk in de aanbieding komt) op dit moment buiten je budget ligt.
Maarja dat ben ik..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 14:23
Ik krijg morgen wat eters en heb bedacht om een Aziatisch tintje te geven. Ik heb een stuk buikspek, die wil ik marineren en dan low & slow op het ei doen. Ik heb ook nog een bavette. Wat kan ik hier mee doen om er een Aziatische twist aan te geven? En wat voor bijgerechten passen hier goed bij?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bij de bavette een thais geïnspireerde salade, bvb een eigen versie van green papaya salad.

You don't need eyes to see, you need vision

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 22:43

greatgonzo

schit-te-rend!

iemand hier een tip voor wat anders dan de standaard speklap/hamburger/spies? Maar wat wel via direct grillen snel klaar is?

Voor zondag gaat mijn kamado ingewijd worden met een mooi stukje pulled pork.. maar morgen krijgen we gasten waarbij ik enkel de weber even wil oppoken en iets snels wil bereiden. Ik zat zelf aan moink balls te denken die ik met toch wat hogere temp in 20 minuten klaar heb. Nog andere tips?

• verstappen33
greatgonzo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:35:
iemand hier een tip voor wat anders dan de standaard speklap/hamburger/spies? Maar wat wel via direct grillen snel klaar is?

Voor zondag gaat mijn kamado ingewijd worden met een mooi stukje pulled pork.. maar morgen krijgen we gasten waarbij ik enkel de weber even wil oppoken en iets snels wil bereiden. Ik zat zelf aan moink balls te denken die ik met toch wat hogere temp in 20 minuten klaar heb. Nog andere tips?
Kippenvleugeltjes, varkenskotelletten, paar mooie steaks, Iberico Secreto.
Of Picanha steaks aan een spies/spit..
Flanksteak Fajitas
Genoeg opties?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Gevulde varkenshaas met brie?
Als toetje banaan met chocolade in aluminium folie :9

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@greatgonzo Met de standaard spies bedoel je, neem ik aan, de paprika/ui/vlees/vis spies?

Ik doe vaak gamba garnarlen met wat Cajun kruiden gewrapped in stukje bacon. Ik rijg er zo drie aan een sateh stokje. Dat is makkelijker omdraaien.
Lekker makkelijk èn lekker snel klaar.

Oorspronkelijk was het recept een mengsel van olijfolie en Cajun kruiden, maar door de jaren heen heb ik dat achterwege gelaten.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

haal de grootste zeebaars die op je BBQ past,
haal de ingewanden er uit
doe hem gewoon zo op de gril, of opvullen met limoen, koreander rietsuiker chilli .. :9

Simple / cheap / zeer lekker

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Jords Knolselderij steaks met chimichury (ik maak de bonen er bij niet) maiskolf, geblakerde puntpaprika met zout en pijnboompitten, haloumi burgers
Hier een partner die vegetarisch is, en hoewel ik en goed stuk vlees kan waarderen zijn dit toch ook wel erg lekkere alternatieven.

It's just a donkey

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Standeman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Doe jezelf een plezier en koop een set fatsoenlijke bakjes geschikt voor de oven. Kost misschien een euro of twee per stuk maar je zit niet meer te prutsen met folie en je gasten hoeven niet op te passen of ze niet een stuk folie naar binnen werken.

Laatst nog gedaan, bastogne kruimels onderin, banaan in twee stukken en dan in de lengte door de helft. De vier stukken naast elkaar leggen en dan chocolade pastilles er tussen steken. Dan afdekken met mashmellows.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Tsurany schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:12:
[...]

Doe jezelf een plezier en koop een set fatsoenlijke bakjes geschikt voor de oven. Kost misschien een euro of twee per stuk maar je zit niet meer te prutsen met folie en je gasten hoeven niet op te passen of ze niet een stuk folie naar binnen werken.

Laatst nog gedaan, bastogne kruimels onderin, banaan in twee stukken en dan in de lengte door de helft. De vier stukken naast elkaar leggen en dan chocolade pastilles er tussen steken. Dan afdekken met mashmellows.
omg das een zoete hap _/-\o_ die ga ik ook eens proberen

It's just a donkey

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

uniquorn schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:13:
[...]

omg das een zoete hap _/-\o_ die ga ik ook eens proberen
Het is veel suiker inderdaad maar de zoete smaak valt nog wel mee aangezien chocolade en banaan niet heel zoet smaakt. Je kan het ook mooi combineren met een bolletje (kaneel)ijs er naast.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hoe wordt ik diabeet met 1 dessert :p

Het klinkt wel lekker, daar niet van, maar ik ga passen.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-11 07:11

copykat

Good copy isn't bad

Tsurany schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:12:
[...]

......en je gasten hoeven niet op te passen of ze niet een stuk folie naar binnen werken.
Als je vullingen hebt heb je dat meteen door! (al worden de meeste vullingen omgewisseld voor witte tegenwoordig en of die nog een "electrisch signaal" afgeven bij knagen op aluminium weet ik niet. :+
ik moet die recepten opschrijven die hier voorbij komen. misschien wat kamado temperatuur en tijd info O-) ?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yalopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:38:
Hoe wordt ik diabeet met 1 dessert :p

Het klinkt wel lekker, daar niet van, maar ik ga passen.
Vooral niet combineren met gerechten die druipen van de BBQ saus :+
copykat schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:40:

ik moet die recepten opschrijven die hier voorbij komen. misschien wat kamado temperatuur en tijd info O-) ?
Ik had ervoor Moink Balls en Spareribs gemaakt dus de temperatuur zat rond de 150 graden denk ik. En dan er op gezet en af en toe even gekeken.
In principe hoef je niks gaar te hebben. De chocolade moet gesmolten zijn maar dat gaat snel. Het is vooral een kwestie van de marshmellows goed hebben. Hard van buiten maar zacht van binnen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:09:
[...]

haal de grootste zeebaars die op je BBQ past,
haal de ingewanden er uit
doe hem gewoon zo op de gril, of opvullen met limoen, koreander rietsuiker chilli .. :9

Simple / cheap / zeer lekker
kan je wat meer info geven over de temperaturen en zo?
(ik haal hem denk ik schoongemaakt veiliger voor de eters)
Dit is een recept die ik wel in mn boekje wil hebben voor te maken als alternatief voor rood vlees..

@Tsurany
top, ga dit eens maken (zullen de kids lekker vinden), had bij de lidl een cremebrulee setje gekocht voor weinig, vooral vanwege de brander om aanmaak mee aan te steken, nu hebben de vier bakjes opeens ook zin.... :9

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 17-07-2020 11:48 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

copykat schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:44:
[...]

kan je wat meer info geven over de temperaturen en zo?
(ik haal hem denk ik schoongemaakt veiliger voor de eters)
Dit is een recept die ik wel in mn boekje wil hebben voor te maken als alternatief voor rood vlees..

@Tsurany
top, ga dit eens maken (zullen de kids lekker vinden), had bij de lidl een cremebrulee setje gekocht voor weinig, vooral vanwege de brander om aanmaak mee aan te steken, nu hebben de vier bakjes opeens ook zin.... :9
Kerntemperatuur Zeebaars moet 60 graden zijn. Temp van je BBQ zou ik tussen 180-200 houden. Beetje net als met een oven, kan je weinig mis aan doen.

Als je hem compleet schoongemaakt haalt, dan moet je even kijken hoe je hem gaat vullen. Wellicht verstandiger om hem dan in te pakken (en papillote?). Ligt er aan wat je belangrijker vind ook, rooksmaakje vs doortrekken van de kruiden in de vis.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Paitor schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Kerntemperatuur Zeebaars moet 60 graden zijn. Temp van je BBQ zou ik tussen 180-200 houden. Beetje net als met een oven, kan je weinig mis aan doen.

Als je hem compleet schoongemaakt haalt, dan moet je even kijken hoe je hem gaat vullen. Wellicht verstandiger om hem dan in te pakken (en papillote?). Ligt er aan wat je belangrijker vind ook, rooksmaakje vs doortrekken van de kruiden in de vis.
Net effe "en papillote" opgezocht, dat zou in eerste instantie de voorkeur hebben.
Dus kruiden smaakje inplaats van appelrook smaakje.
Wel al twee keer gerookte gepekelde zalm gemaakt met bruine suiker en zeezout en wat viskruiden
Gerookt met appelhout en afgewerkt met honing laatste 10 min

Erg lekker met aardappelkrokettjes en wat salade.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@copykat
Niet laten schoonmaken (fileren), enkel de ingewanden er uit. de kop er aan laten.

Temperatuur:
Dit is een thais geïnspireerd recept, die mensen liggen niet wakker van temperatuur van het open vuur, als het maar heet is zodat potentiële bacteriën verbrand zijn. Het vel mag gerust een beetje zwart worden zolang de vis maar sappig blijft. Een vis is klaar als het vlees van de graat loskomt. Dat kan je controleren met een mesje. je zal soms lezen dat de vis ingesneden moet worden om gelijkmatig te garen. Dat kan je doen, maar de stukken waar je gesneden hebt zullen droger zijn. Waneer je de vis op zn geheel bakt, dan gaart de vis in zn eigen jas..

serveren op een groot bord to share :)

Je kan eigenlijk niets mis doen :)

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Yalopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:39:
@copykat
Niet laten schoonmaken (fileren), enkel de ingewanden er uit. de kop er aan laten.

Je kan eigenlijk niets mis doen :)
Ik ben het met je eens, maar mijn vrouw laat de vis staan als er een kop aan zit en eet met moeite door als ze een graatje vind. Dus ik begrijp wel waar copykat vandaan komt ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Bjorn180179
verstappen33 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:11:
@Bjorn180179 ik kan niet in je portemonnee kijken, maar stel jezelf de vraag hoe belangrijk die korting voor je is.
Een bbq schrijf je niet af in 1-2 jaar, mijn kamado joe was bijvoorbeeld dik 2100 euro, maar ik wil er wel minimaal 10 jaar mee doen, dat komt neer op 17,5 euro per maand aan afschrijving..

Persoonlijk zou ik alleen op korting wachten als de bbq die je graag wilt hebben (en mogelijk in de aanbieding komt) op dit moment buiten je budget ligt.
Maarja dat ben ik..
Ja het is meer welke korting er in het najaar kan komen. Nu 160 euro korting op Rogue 365SIB of 425SB (Nog kleine twijfel welke het wordt). Als de korting in najaar bijvoorbeeld 200 euro is dan is het niet de moeite en koop ik de bbq deze maand.

• verstappen33
Bjorn180179 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Ja het is meer welke korting er in het najaar kan komen. Nu 160 euro korting op Rogue 365SIB of 425SB (Nog kleine twijfel welke het wordt). Als de korting in najaar bijvoorbeeld 200 euro is dan is het niet de moeite en koop ik de bbq deze maand.
Ik denk niet meer dan 20% zoals je nu hebt, op showmodellen zul je vast wel meer korting kunnen krijgen tot 40-50% misschien wel.
Maarja wil je een show/demo model?

Wat je zou kunnen doen als je voor een showmodel wilt gaan is proberen om nu al een dealtje te maken voor wanneer ze de bbq afdeling gaan opruimen bij jou tuincentrum etc..

Bijvoorbeeld nu een deal proberen te maken dat je 250-300 euro korting wil op het showmodel, en dat ze jou kunnen bellen wanneer die opgehaald mag worden..

[ Voor 23% gewijzigd door verstappen33 op 17-07-2020 13:41 ]

• Bjorn180179
verstappen33 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Ik denk niet meer dan 20% zoals je nu hebt, op showmodellen zul je vast wel meer korting kunnen krijgen tot 40-50% misschien wel.

Wat je zou kunnen doen als je voor een showmodel wilt gaan is proberen om nu al een dealtje te maken voor wanneer ze de bbq afdeling gaan opruimen bij jou tuincentrum etc..

Bijvoorbeeld nu een deal proberen te maken dat je 250-300 euro korting wil op het showmodel, en dat ze jou kunnen bellen wanneer die opgehaald mag worden..
Nee wel een nieuwe. Dan is de keuze al wel gemaakt en gaan we vanmiddag maar even langs de intratuin :*)

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:04
verstappen33 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Wat kan er mis gaan in vergelijking met een 2de hands? Meestal zijn ze niet aangesloten geweest en niet functioneel gebruikt. Met een visuele inspectie kan je toch beoordelen of er iets mis is?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 01:29
Zijn er hier nog gebruikers van een pellet pizza oven zoals de Ooni? Ik overweeg ook om deze aan te schaffen, maar ben bang dat het weer z'on aanschaf wordt van leuk in het begin en daarna weinig gebruiken. Tweedehands worden ze ook bijna niet aangeboden.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hari-Bo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:12:
Zijn er hier nog gebruikers van een pellet pizza oven zoals de Ooni? Ik overweeg ook om deze aan te schaffen, maar ben bang dat het weer z'on aanschaf wordt van leuk in het begin en daarna weinig gebruiken. Tweedehands worden ze ook bijna niet aangeboden.
Dat zou kunnen aangeven dat ze wel langer gebruikt worden ;)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• 418O2
  • Laatst online: 13:05
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

die zitten daar meer denk ik :)

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Of je het blijft gebruiken is natuurlijk geheel afhankelijk van jou en je situatie.

Hoe lekker vindt je pizza, hoe vaak wil je het gaan eten? (Je kan het erg ook voor andere dingen gebruiken, maar of je dat gaat doen.....)

Voor mij is het de prijs niet waard, daarvoor eet ik te weinig pizza, maar wie weet wel voor jou. Qua kwaliteit zit je wel goed,qua potentiële resultaten ook zeker, als ik kijk op YouTube zie ik toch lekkere dingen er uit komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 17-07-2020 15:17 ]

• 418O2
Als je ook interesse hebt in BBQen kan je beter een voordelige kamado halen denk ik. Kan je prima pizza's op maken en heb je ook wat meer opties voor andere wijzen van etensbereiding ;)

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 12:29
Standeman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Gevulde varkenshaas met brie?
Gratis tip :9
banaan opensnijden als een hotdog broodje en de chocola (rolo doe ik persoonlijk) er in. Scheelt je weer wat alu folie en je kan de banaan mooi uitlepelen.

• ddj01
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-11 09:22
Ik heb sinds kort een weber smokey Joe gekocht naast mijn normale bbq. Voor er bij als er veel gasten zijn en om op de boot te gebruiken. Hebben jullie misschien een tip om een soort van platesetter er voor te maken?

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-11 15:31
Heb bij vuurenrook een Looft lighter gekocht en verder niets dan lof over de service aldaar, maar als ik dan bij mn bestelling van een Looft lighter een sample zakje aanmaakwokkels krijg, ben ik toch wel wat verbaasd. :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat zijn jullie ervaringen met de spareribs van Beef en Steak?
Ga ze morgen maken, maar vind ze wat klein. Zal genoeg vlees op zitten want ze zijn ~900 gram per stuk. Maar ik heb nog nooit zulke kleine spare ribs gezien :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg81WvQgoy-giqXFYpO4l-0l39w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LHCbPJLWcsOdackLd5NUtQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zal geen 3-2-1 worden :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:34

Denko

|{ing Øf ßlitz

Koffie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:13:
Wat zijn jullie ervaringen met de spareribs van Beef en Steak?
Ga ze morgen maken, maar vind ze wat klein. Zal genoeg vlees op zitten want ze zijn ~900 gram per stuk. Maar ik heb nog nooit zulke kleine spare ribs gezien :o

[Afbeelding]

Dit zal geen 3-2-1 worden :P
Ze zijn soms wel wat kleiner. Maar ik vond de iberico van hun bijvoorbeeld geweldig

PSN & XBL: Denkoyugo

• Beekforel
  • Laatst online: 10:56

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxo613V1RCmriBoGEfMzaMKSKuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVd7k0H1keTCZoQMVZSMB5cU.jpg?f=fotoalbum_large

Pulled pork sessie vandaag. 2 kilo procureur... :9~

Is het te vroeg voor bier nu?

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 18-07-2020 09:02 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06

Dennis1812

Amateur prutser

@Beekforel het is altijd wel ergens 16.00.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jup .. pavlov effect van de bbq. Als ik er mee bezig ben, wil ik een biertje in mijn handen hebben :+

Ik ga zo eens rustig aan beginnen met de voorbereidingen voor een lekkere rendang op de braai.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNrNqE0IL6eWI0jUSl4xb4nTVMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tjso6ASKAAUel6XK37frqoD2.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond gaat deze unit op mijn eitje.
Morgen bij de lunch wat moink balls maken. 😁

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vier uur smiddags? Vroeger was dubbele cijfers al genoeg....
:+

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Om 4h in de ochtend kan het ook nog hoor

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:35:
Om 4h in de ochtend kan het ook nog hoor
Je eerste om 04:00? Nou dan heb je wel een probleem..

Vijf ploegen dienst is ruk.... 😂

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX4CaFekOFx3fvJLUE2JEO_62po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVro1wt26IZyp6569UJ450rF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xAmee5wlgx0vr-hF_1BvIAIaZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YCooTOhaIj4dbtEdZuEd6WJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6poQjW_DsQbYJvGGzkCepLevEoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOtsEroN7fOlX5RCkSIFPwiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRh2_Dw8XWholCV308gBJ7iyYyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om13eBkIgkyjxosbrhyR4YcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 3 pits aangehad. De Niclan voor "Glorius st louis cut spareribs". De Fornetto voor Parijs buikspek. En het action ei voor cornbread.

Deze morgen reeds koolsalade gemaakt.

En dit is voor 1 man en 2 vrouwen (die toch al weinig eten). Morgen leftovers!

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Chevy454 lekker hoor! Goede keus veel vlees over... 😋
Dat corn bread wil ik ook eens proberen. Is dat moeilijk?

Ik ga dit weekend voor de vis.
dag 1 Gerookte zalm met honing en bastard suiker. (ligt nu te pekelen.)
Dag 2 Zeebaars en papilotte
Stukje tonijn voor in de salade

Is eigenlijk er een verschil in citroen of limoen bij de zeebaars?
Edit, ik bedoelde hoe citroensap een verandering aanbrengt in de structuur van de vis.
T zachter maakt of zo.

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 18-07-2020 23:09 ]

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 16:25
Sinds enkele weken in het bezit van een 13" mini kamado die ik liefkozend het Aldi-Eitje noem. Het Ikea Bekvam tafeltje is inmiddels klaar, en vandaag de combinatie eens goed ingew-ei-d met de welbekende Noskos Frikandel Burnt Ends (https://www.bbq-nl.com/frikandel-burnt-ends/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHF9QvgHVPHQLhicE8RzKWqZcz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJXT9ytM42jDEhTyBDAnmlNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd8V0n1jyvo7Tp9h5m8dX7xNQuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDM2kl6PXOGEJxxat8iutwRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2c3RHrs52oiWzbgqFOFEWgqjd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPWS7DKSv3mofVK21PcRMUTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeknArloALsqRXq1WHEeRtmHrvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzQSWL00OxL4h33WStzox7rz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seT7oXdu52mksMu68XY0V7Ddt4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6HlWN4bUKMMrnTqs5PAreZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Tikkeltje apart en even wennen, maar wat een heerlijke snack is dit! Vreemde gezichten gegarandeerd als je zegt dat je frikandellen op de bbq gooit, maar wanneer je dit proeft weet ik zeker dat iedereen enthousiast reageert!

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-10 21:42
Mocht iemand interesse hebben voor een Heatermeter dan heb ik nog een complete ongebruikte set in de aanbieding.

De set is compleet en meegeleverd wordt:
- De Heatermeter v4.3 incl Raspberry Pi Zero W
- 64 GB SD card met software
- Ventilator
- Voedingskabel
- 2 Vleesthermometers
- 1 Pit thermometer
- Standaard voor de Heatermeter
- Adapterplaat voor de Large Big Green Egg

Stuur maar een berichtje bij interesse.

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag 3 pits aangehad. De Niclan voor "Glorius st louis cut spareribs". De Fornetto voor Parijs buikspek. En het action ei voor cornbread.

Deze morgen reeds koolsalade gemaakt.

En dit is voor 1 man en 2 vrouwen (die toch al weinig eten). Morgen leftovers!
Glorius varken is toch geen garantie dat het een succes is. Het was lekker maar helaas niet fall of the bone ondanks de 321 methode.

Het buikspek was lekker maar te weinig vlees (tja het blijft spek natuurlijk). Heb deze keer hickory gebruikt en geeft een vollere rooksmaak.

Cornbread was van bbq-nl.com. Het recept was vrij matig. Iets meer zout zou beter zijn qua smaak maar ik had dan ook geen jalapeño pepers erbij gedaan.

Al met al wel een leuke dag gehad en het eten was redelijk goed. Alleen jammer als je weet dat je betere resultaten kan krijgen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Had vandaag moeite het ei goed op temperatuur te krijgen. Cote de boeuf had dus iets langer nodig dan gedacht. Uiteindelijk wel met wat extra kooltjes temp flink omhoog om af te grillen.
Had iets verder gemogen, was erg rare nu. Maar was wel erg lekker en erg mals.
Veel grote stukken vet/pees/geen idee. Dat was wel jammer. Geen idee of die weggesmolten waren als ik hem iets verder gegaard had of dat het aan het vlees lag. Was vorige keer bij een stuk wat ik van koopeenkoe had vrijwel niet namelijk.

Vanavond verder alvast moink balls gedraaid voor morgen bij de lunch en kipkluiven gemarineerd voor t avondeten morgen.
Weer een mooie dag in t vooruitzicht.

• Bjorn180179
Zo de Napoleon Rogue 365SIB is besteld. Woensdag wordt ie thuis afgeleverd. Hopelijk snel tijd om 'm in elkaar te zetten en te BBQ-en.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb nu 2 grill sessies gedaan op deze big block Eucalyptus kolen en ben zeer tevreden. Gaan relatief makkelijk aan met de looflighter. Ik denk dat het met vuurwokkels enzo een stuk moeilijker gaat worden. Erg weinig rook, of eigenlijk geen. Ook qua rooksmaak niet overheersend, vaak doe ik er zelf nog wat woodchips bij. Mijn grilsessies zijn niet zo lang, vandaag ~90 minuten, vorige keer ongeveer 120 minuten en beide keren nog behoorlijke dikke blokken kolen over. Gooi er ook niet zoveel in. De blokken die overblijven kan ik bij de volgende sessie een klein tikkie geven zodat beetje uit elkaar vallen en daar de nieuwe kolen op zetten (anders past het niet in het roosterbakje...). Ook vrij weinig as ten opzichte van de Ecobrasa briketten. En als laatst is de temperatuur beter te regelen. Alle schuifjes open en binnen minuut of 5 gaat ie van ~200 naar ~250+, bovenste schuifje dicht dan gaat ie van ~200 naar ~150 in een paar minuten en mocht je de boel weer willen opstoken is dat ook geen probleem. Mooi spul!

Op de gril vandaag ribeye en entrecote. De ribeye was best lekker, maar had niet heel veel smaak maar het jachtsausje ging er goed bij. De entrecote was wel heel erg lekker, behalve dat het best een dikke vetlaag had aan de zijkant. Had ik die ook moeten grillen zoals bv met eend of Picanha?

[ Voor 10% gewijzigd door MrVegeta op 18-07-2020 21:27 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Durven jullie een kamado onbeheerd aan te laten? Morgen voor de eerste keer aan, en pulled pork erop.

In de ochtend geen plannen, dus als de temperatuur stabiel is wil ik na het aflakken bij 65c nog ff erop uit met de kids

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-10 21:42
greatgonzo schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:35:
Durven jullie een kamado onbeheerd aan te laten? Morgen voor de eerste keer aan, en pulled pork erop.

In de ochtend geen plannen, dus als de temperatuur stabiel is wil ik na het aflakken bij 65c nog ff erop uit met de kids
Ja hoor. Ik heb heb verschillende pulled pork sessies gedaan van 15-20 uur. Dan zet ik hem 's avonds aan en is hij de volgende dag klaar. Ik gebruik wel een BBQ controller (heatermeter) die de temperatuur mooi op 120grC houdt.

• InfoTracer
  • Laatst online: 07-11 11:06
greatgonzo schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:35:

Hier een keer pulled pork gemaakt en om 16 uur begonnen. Deze uiteindelijk op 120 graden de nacht in gegaan om 23 uur. Wel ingepakt daarvoor. En uiteindelijk rond de 8 uur er af gehaald en toen was de BGE nog 95 graden.
Geen extra hulpmiddelen. Alleen een wifi temperatuur meter om het in de gaten te houden.
Had wel de alarmen uit gezet want wilde lekker slapen.
Maar zeker goed gekomen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MrVegeta schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Heb nu 2 grill sessies gedaan op deze big block Eucalyptus kolen en ben zeer tevreden. Gaan relatief makkelijk aan met de looflighter. Ik denk dat het met vuurwokkels enzo een stuk moeilijker gaat worden. Erg weinig rook, of eigenlijk geen. Ook qua rooksmaak niet overheersend, vaak doe ik er zelf nog wat woodchips bij. Mijn grilsessies zijn niet zo lang, vandaag ~90 minuten, vorige keer ongeveer 120 minuten en beide keren nog behoorlijke dikke blokken kolen over. Gooi er ook niet zoveel in. De blokken die overblijven kan ik bij de volgende sessie een klein tikkie geven zodat beetje uit elkaar vallen en daar de nieuwe kolen op zetten (anders past het niet in het roosterbakje...). Ook vrij weinig as ten opzichte van de Ecobrasa briketten. En als laatst is de temperatuur beter te regelen. Alle schuifjes open en binnen minuut of 5 gaat ie van ~200 naar ~250+, bovenste schuifje dicht dan gaat ie van ~200 naar ~150 in een paar minuten en mocht je de boel weer willen opstoken is dat ook geen probleem. Mooi spul!
Ik heb toen van deze twee dozen besteld als aanbieding precies wat je allemaal zegt.
Heerlijke allemansvriend houtskool.
Weinig rooksmaak, makkelijk te regelen, weinig as over, overgebleven spul herbruikbaar nette brokken tot onder in de doos goed verpakt zodat het geen vocht aantrekt in je schuur.

Er zullen vast betere houtskool zijn voor low and slow of high grilling maar ik vind deze erg alround.
Op de gril vandaag ribeye en entrecote. De ribeye was best lekker, maar had niet heel veel smaak maar het jachtsausje ging er goed bij. De entrecote was wel heel erg lekker, behalve dat het best een dikke vetlaag had aan de zijkant. Had ik die ook moeten grillen zoals bv met eend of Picanha?
Ik had laatst een ribeye van 1,7kg overdwars in tweeën gesneden en als roast behandeld inplaats van plakken gesneden. Door dat dit langer moet garen is de vetlaag en de buitenkant langer verhit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEcSfacLkyEXjqTCYyQ3_hH03HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEN6ksYpVG5PwkkgEdVo3nHs.jpg?f=fotoalbum_large

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-11 23:45
Hij is onderweg: prototype Wlanthermo Nano V3. :)
Hier maak ik een uitgebreide review van voor op op mijn site.
Ik test o.a. de samenwerking met de Meater en home assistant, wat ik zal doen met pulled pork. Hebben jullie vragen of ideeën die ik in dit artikel gelijk kan meenemen, laat het me dan weten.

Ik kan niet wachten! Komado + gadget/home automation = Fun

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCQ7GCqALWebf_PQuVDUMH60nlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVW3yNYKN1lIpdEDdu9ig9QT.jpg?f=fotoalbum_large

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Apie!

Apie!

@greatgonzo Er zitten twee aspecten aan je vraag: blijft de temperatuur stabiel en is het veilig?

Ik laat mijn KJJ regelmatig alleen tijdens een low&slow sessie terwijl ik boodschappen ga doen of mijn zoontje naar boulderen breng ofzo. Ik heb er dan wel een Meater probe in zitten zodat ik op afstand kan monitoren wat er gebeurt en ik ga natuurlijk niet naar de andere kant van het land. Mocht de temperatuur in kakken of omhoog schieten, dan ben ik op tijd terug om het te fixen.

Is het verstandiger om erbij te blijven? Ja, het vuur is redelijk contained en de kans dat het overslaat naar de omgeving is heel erg klein, maar bestaat wel degelijk. Dus zoals altijd geldt : use common sense.
Als je opstelling niet veilig is als je er bij bent, is ie dat ook niet als je er niet bij bent.

Ik heb uiteraard ook een brandblusser in de schuur staan. Gewoon van de Ikea. Ik hoop ‘m nooit nodig te hebben, maar je weet maar nooit.

Je bent overigens niet de eerste die deze (terechte) vraag stelt. Als je googlet op “kamado unattended cook” vind je aardig wat resultaten.

Blown past falling sands

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Sinds kort heb ik een gietijzeren rooster in mijn Weber GBS Touch hangen. 1 keer nu Pulled Pork op gemaakt, maar krijg het idee dat de onderkant dan een stuk minder bark heeft doordat de spijlen veel dikker zijn.

Klopt dat ook denken jullie of was het gewoon toeval?

Of moet je zo'n gietijzeren rooster alleen de goed om te searen?

• Jorizzz
  • Laatst online: 07-11 10:36
StealthyPeanut schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:56:
Sinds kort heb ik een gietijzeren rooster in mijn Weber GBS Touch hangen. 1 keer nu Pulled Pork op gemaakt, maar krijg het idee dat de onderkant dan een stuk minder bark heeft doordat de spijlen veel dikker zijn.

Dat laatste. Het heet zelfs een 'sear grate' en is bedoeld om mooie grill marks aan je vlees te geven, aangezien gietijzer loeiheet wordt. Voor alle andere zaken zou ik lekker je normale rooster erin laten zitten.

Verwijderd

StealthyPeanut schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:56:

Pssst,

https://www.thefreedictionary.com/sear

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 18:05
KabouterTilly schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:57:
Sinds enkele weken in het bezit van een 13" mini kamado die ik liefkozend het Aldi-Eitje noem. Het Ikea Bekvam tafeltje is inmiddels klaar, en vandaag de combinatie eens goed ingew-ei-d met de welbekende Noskos Frikandel Burnt Ends (https://www.bbq-nl.com/frikandel-burnt-ends/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tikkeltje apart en even wennen, maar wat een heerlijke snack is dit! Vreemde gezichten gegarandeerd als je zegt dat je frikandellen op de bbq gooit, maar wanneer je dit proeft weet ik zeker dat iedereen enthousiast reageert!
Ik krijg sowieso rare gezicht met wat ik allemaal op de Q gooi, de burnt ends staan op de roll voor heden middag ideale F1 snack.

Ik ga wel wat experimenteren vandaag dus doe 1 bakje gewoon as planned, 1 bakje met wat paprika en uitjes mee en 1 bakje met pijnboompitjes erbij

Vorige week een flinke Picanha gemaakt en de week daarvoor asperges van de bbq yum yum

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:10
Vorige week is mijn Weber 5775 binnen gekomen en gisteren is ie voor het eerst aan geweest. Tevens mijn eerste keer barbecueën deze eeuw, ik heb pas sinds kort een buitenruimte bij mijn huis.

Eerst maar eens wennen aan grillen in zo'n kogel, dus qua vlees simpel gehouden, gewoon lekker hamburgers/worst/spiesjes van de slager. Paar lekkere bijgerechten gemaakt uit de bbq-bijbel van Julius Jaspers. Ingewikkelde en bewerkelijke dingen komen nog wel.

Toch wat (beginners)vragen:

- ik had 2 kilo Weber-briketten aangestoken, oftewel precies een brikettenstarter vol. Toen dat eenmaal lekker gloeide ging de temperatuur vlotjes naar de 300 (volgens de thermometer in de deksel) en zakte later af naar 200. Na ongeveer anderhalf uur zakte de temperatuur verder naar 150, en kwam daar ook niet meer bovenuit, maar bleef wel nog zo'n anderhalf uur daar hangen. Ik had niet verwacht dat de temperatuur zo ver zou inzakken (van 300 naar 150), had de luchtschuifjes helemaal open. Is dat normaal? Blijft de temperatuur langer hoger met meer briketten? Of is 150 in de deksel ook gewoon een prima temperatuur, op het rooster zal het dan nog iets warmer zijn denk ik?

- Over het rooster gesproken, hoe maken jullie dat schoon? Ik meen uit de handleiding van Weber op te maken dat ik gewoon kan wachten totdat ik de bbq een volgende keer aan heb, dan even flink opstoken en dan met de staalborstel er overheen. Maar het voelt ook raar om het rooster nu vies te laten. Hoe doen jullie dat?

Verwijderd

migchiell schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:03:
Vorige week is mijn Weber 5775 binnen gekomen en gisteren is ie voor het eerst aan geweest. Tevens mijn eerste keer barbecueën deze eeuw, ik heb pas sinds kort een buitenruimte bij mijn huis.

Eerst maar eens wennen aan grillen in zo'n kogel, dus qua vlees simpel gehouden, gewoon lekker hamburgers/worst/spiesjes van de slager. Paar lekkere bijgerechten gemaakt uit de bbq-bijbel van Julius Jaspers. Ingewikkelde en bewerkelijke dingen komen nog wel.

- ik had 2 kilo Weber-briketten aangestoken, oftewel precies een brikettenstarter vol. Toen dat eenmaal lekker gloeide ging de temperatuur vlotjes naar de 300 (volgens de thermometer in de deksel) en zakte later af naar 200. Na ongeveer anderhalf uur zakte de temperatuur verder naar 150, en kwam daar ook niet meer bovenuit, maar bleef wel nog zo'n anderhalf uur daar hangen. Ik had niet verwacht dat de temperatuur zo ver zou inzakken (van 300 naar 150), had de luchtschuifjes helemaal open. Is dat normaal? Blijft de temperatuur langer hoger met meer briketten? Of is 150 in de deksel ook gewoon een prima temperatuur, op het rooster zal het dan nog iets warmer zijn denk ik?

- Over het rooster gesproken, hoe maken jullie dat schoon? Ik meen uit de handleiding van Weber op te maken dat ik gewoon kan wachten totdat ik de bbq een volgende keer aan heb, dan even flink opstoken en dan met de staalborstel er overheen. Maar het voelt ook raar om het rooster nu vies te laten. Hoe doen jullie dat?
Geen weberbriketten meer gebruiken in ieder geval. Zit veel klei in word er regelmatig beweert.

Geen normale staalborstel gebruiken maar een van messing. Anders gaat je rooster nog sneller roesten. Wat ook prima werkt is gewoon een prop alu folie.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-11 17:30

Pieroman

/me

remcoXP schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:00:
Ik test o.a. de samenwerking met de Meater en home assistant, wat ik zal doen met pulled pork. Hebben jullie vragen of ideeën die ik in dit artikel gelijk kan meenemen, laat het me dan weten.

[Afbeelding]
Huh een V3? Wat is hier op veranderd ten opzichte van eerdere modellen?
En neem aan dat je dan ook actief bent op GSV?

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-10 11:46
remcoXP schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:00:

[Afbeelding]
Nice! Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Combineer zelf ook meerdere hobby’s. BBQ/Heatermeter/Home Assistant

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:04
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:07:
[...]
Geen normale staalborstel gebruiken maar een van messing. Anders gaat je rooster nog sneller roesten. Wat ook prima werkt is gewoon een prop alu folie.
Geen staalborstel voor een gietijzeren rooster, neem ik aan? Voor een RVS rooster zou een staalborstel van de Action prima moeten zijn.
Een goede Messing borstel die zijn vorm behoudt en niet vervormd heb ik nog niet gespot.

• migchiell
AE69 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Geen staalborstel voor een gietijzeren rooster, neem ik aan? Voor een RVS rooster zou een staalborstel van de Action prima moeten zijn.
Een goede Messing borstel die zijn vorm behoudt en niet vervormd heb ik nog niet gespot.
Ik heb het inderdaad over het RVS grillrooster. Daar durf ik wel overheen te rauzen met een staalborstel.

Een gietijzeren rooster (heb ik er ook bij, maar nog niet gebruikt) zou ik schoonmaken met een sopje en dan goed afdrogen.

De vraag is meer, maak je het rooster schoon direct na het grillen (nou ja, als het afgekoeld is) of laat je het vies tot aan de volgende keer grillen? Ik kan me voorstellen dat het makkelijker schoonmaakt als het heet is, maar het voelt ook weer gek om het nu vies te laten.

Verwijderd

AE69 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Staal laat zijn sporen achter en dan krijg je alsnog roest. Roest die je weleens ziet op RVS schroeven bijvoorbeeld komt omdat de schroeven met normale bitjes zijn geschroefd en niet met RVS bitjes.

Als je het met messing niet schoon krijgt dan heb je gewoon te lang gewacht met schoonmaken. En ongeacht welke borstel je gebruikt, ook het verchroomde rooster gaat gewoon roesten als je die met een messing borstel schoonmaakt.

• Jorizzz

Om iets zinnigs te zeggen over je brikettenverhaal is het handig als je aangeeft of je direct, indirect of m.b.v. de kolenring+diffuser plate hebt gewerkt. Over het algemeen geldt wel dat als je alleen brandende briketten in je BBQ gooit, de temperatuur langzaam zal dalen. De brandstof raakt gewoon langzaam op. Als je lang (en dat kan héél lang) dezelfde temperatuur wil houden, dan is het zaak om zowel brandende als niet-brandende briketten te gebruiken, bijvoorbeeld in een snake of minion opstelling. Als dit allemaal nieuw voor je is, dan zou ik je aanraden jezelf goed in te lezen. Je kunt het boek 'het vuur de baas' van de bekende bbq'er Noskos eens lezen, daar staat heel veel nuttige informatie in. Je kunt dat ook op internet allemaal wel vinden, maar ik vind het een behoorlijk prettig geschreven, toegankelijk en leerzaam boek. Check ook zijn website eens (bbq-nl.com), daar staat een hoop van die informatie al op. Ik vond het alleen wel leuk en handig om het als naslagwerk erbij te houden.

Over het schoonmaken van je rooster. Ik heb een lekbak voor een wasmachine, had ik nog over. Daar doe ik als alles afgekoeld is (meestal de volgende dag) een paar emmers heet water in en een scheut allesreiniger. Dan leg ik de roosters erin, onder water en laat het een paar uur weken. Dan even (in het water) de bbq-borstel eroverheen en alles ziet er weer uit als nieuw.

• migchiell
Jorizzz schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Om iets zinnigs te zeggen over je brikettenverhaal is het handig als je aangeeft of je direct, indirect of m.b.v. de kolenring+diffuser plate hebt gewerkt. Over het algemeen geldt wel dat als je alleen brandende briketten in je BBQ gooit, de temperatuur langzaam zal dalen. De brandstof raakt gewoon langzaam op. Als je lang (en dat kan héél lang) dezelfde temperatuur wil houden, dan is het zaak om zowel brandende als niet-brandende briketten te gebruiken, bijvoorbeeld in een snake of minion opstelling. Als dit allemaal nieuw voor je is, dan zou ik je aanraden jezelf goed in te lezen. Je kunt het boek 'het vuur de baas' van de bekende bbq'er Noskos eens lezen, daar staat heel veel nuttige informatie in. Je kunt dat ook op internet allemaal wel vinden, maar ik vind het een behoorlijk prettig geschreven, toegankelijk en leerzaam boek. Check ook zijn website eens (bbq-nl.com), daar staat een hoop van die informatie al op. Ik vond het alleen wel leuk en handig om het als naslagwerk erbij te houden.

Over het schoonmaken van je rooster. Ik heb een lekbak voor een wasmachine, had ik nog over. Daar doe ik als alles afgekoeld is (meestal de volgende dag) een paar emmers heet water in en een scheut allesreiniger. Dan leg ik de roosters erin, onder water en laat het een paar uur weken. Dan even (in het water) de bbq-borstel eroverheen en alles ziet er weer uit als nieuw.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb de brandende briketten aan één kant van de ketel gelegd, dus daar direct en aan de andere indirect gegrilld. De brikettenbakjes, kolenring en diffuser heb ik nog niet gebruikt. Heb me de afgelopen weken, terwijl ik zat te wachten op levering van de bbq, flink ingelezen in dit soort dingen :)

Zal eens kijken of ik dat boek nog op de kop wil tikken, ben ook blij met de BBQ-bijbel, maar dat gaat niet super diep in op deze materie en is meer gericht op recepten.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@migchiell als je gras in je tuin hebt is de afgekoelde roosters nachtje in het gras leggen ook een optie.
De dauw en slakken maken het rooster makkelijk schoon te maken. Op vakantie werkte dat top. Thuis heb ik geen gras...

Meestal gebruik ik gewoon zo'n staalborstel en smeer wat olie of crisovet op t gietijzer voordat ik hem wegleg.
T vet voorkomt roesten.
Bij t opstoken nieuwe ronde season je de krassen met t vet.

• Jorizzz
migchiell schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb de brandende briketten aan één kant van de ketel gelegd, dus daar direct en aan de andere indirect gegrilld. De brikettenbakjes, kolenring en diffuser heb ik nog niet gebruikt. Heb me de afgelopen weken, terwijl ik zat te wachten op levering van de bbq, flink ingelezen in dit soort dingen :)

Zal eens kijken of ik dat boek nog op de kop wil tikken, ben ook blij met de BBQ-bijbel, maar dat gaat niet super diep in op deze materie en is meer gericht op recepten.
Het boek is niet per se nodig, maar vat alles wel goed samen. Lees je in elk goed in over hoe je een samenspel kunt creëren tussen briketten (al dan niet brandend), luchttoevoer, het verschil in gebruik tussen bovenste en onderste luchtschuif, etc. om een bepaalde temperatuur de behalen én te behouden.

Overigens is bij indirect bbq-en de roostertemperatuur lager dan die boven in de kogel. De dekselthermometer is eigenlijk waardeloos. Koop een vleesthermometer met één of meerdere probes (aan een draadje, of draadloos). Ik ben zelf begonnen met twee Ikea Fantast thermometers. Eén die ik in een aardappel of kurk prikte en zo gebruikte om de roostertemp te meten, één voor in het vlees. Ik heb inmiddels een luxere versie gekocht met vier probes, wifi verbinding et., maar in de basis heb je dat helemaal niet nodig. Leuk is het wel ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wanneer briketten afkoelen door bv niet genoeg luchttoevoer zullen ze ook niet meer warmer worden, daar ga je kolen voor nodig hebben. Die reageren beter op het afsluiten/toevoeren van lucht. Waar je misschien op moet letten is dat het as niet je onderste luchttoevoer verstikt. Dus dan moet je dat schuifje beetje heen en weer wiebelen. Als je 2kg briketten gebruikt om net 90 minuten te grillen dan denk ik dat de briketten van slechte kwaliteit zijn.

• migchiell
MrVegeta schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Wanneer briketten afkoelen door bv niet genoeg luchttoevoer zullen ze ook niet meer warmer worden, daar ga je kolen voor nodig hebben. Die reageren beter op het afsluiten/toevoeren van lucht. Waar je misschien op moet letten is dat het as niet je onderste luchttoevoer verstikt. Dus dan moet je dat schuifje beetje heen en weer wiebelen. Als je 2kg briketten gebruikt om net 90 minuten te grillen dan denk ik dat de briketten van slechte kwaliteit zijn.
Nee, in totaal heb ik zo'n drie uur gegrilld, alleen was de temp de eerste anderhalf uur een stuk hoger dan de tweede anderhalf uur. Ik had verwacht dat de temp langer hoger zou blijven, en pas later zou gaan afzakken.

Dit waren Weber briketten die ik bij de brikettenstarter erbij kreeg, ik heb voor een volgende sessie kokosbriketten gekocht, eens kijken hoe dat gaat.

• Jorizzz
migchiell schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Nee, in totaal heb ik zo'n drie uur gegrilld, alleen was de temp de eerste anderhalf uur een stuk hoger dan de tweede anderhalf uur. Ik had verwacht dat de temp langer hoger zou blijven, en pas later zou gaan afzakken.

Dit waren Weber briketten die ik bij de brikettenstarter erbij kreeg, ik heb voor een volgende sessie kokosbriketten gekocht, eens kijken hoe dat gaat.
Echt goede kokosbriketten, zoals die van ecobrasa of dammers, kunnen ongeveer 2,5 uur op redelijk constante temperatuur branden. Ik blij erbij dat als je langer dan (pak hem beet) 2 uur op constante temperatuur will bbq'en, je niet met één lading brandende briketten af kan, maar ook koude briketten moet toevoegen. Bij je 5775 zit trouwens een grillrooster met van die 'klepjes' aan de zijkant, die kun je omhoog doen tijdens dat je bezig bent en zo af en toe een paar (koude) briketten erbij gooien mocht je toch niet helemaal uit komen. Doe dat wel op tijd, want het kost natuurlijk weer even tijd voor ze op temperatuur zijn.

• migchiell
Jorizzz schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Echt goede kokosbriketten, zoals die van ecobrasa of dammers, kunnen ongeveer 2,5 uur op redelijk constante temperatuur branden. Ik blij erbij dat als je langer dan (pak hem beet) 2 uur op constante temperatuur will bbq'en, je niet met één lading brandende briketten af kan, maar ook koude briketten moet toevoegen. Bij je 5775 zit trouwens een grillrooster met van die 'klepjes' aan de zijkant, die kun je omhoog doen tijdens dat je bezig bent en zo af en toe een paar (koude) briketten erbij gooien mocht je toch niet helemaal uit komen. Doe dat wel op tijd, want het kost natuurlijk weer even tijd voor ze op temperatuur zijn.
Thanks!

Dat zijn dus van die dingen die ik nog moet gaan ontdekken, hoe lang doe je met één lading briketten, hoe heet wordt de boel dan, hoe goed/snel werkt het temperatuur regelen... De theorie snap ik wel (denk ik), maar nu nog ontdekken in de praktijk. Het leek me slim om de eerste sessie dan te doen met wat makkelijke dingen als hamburgers, en niet direct een pulled pork-sessie van 8 uur lang te doen :)

Verwijderd

migchiell schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Thanks!

Dat zijn dus van die dingen die ik nog moet gaan ontdekken, hoe lang doe je met één lading briketten, hoe heet wordt de boel dan, hoe goed/snel werkt het temperatuur regelen... De theorie snap ik wel (denk ik), maar nu nog ontdekken in de praktijk. Het leek me slim om de eerste sessie dan te doen met wat makkelijke dingen als hamburgers, en niet direct een pulled pork-sessie van 8 uur lang te doen :)
Kippenpoten zijn prima om te experimenteren. En als je iets van kipkarbonade neemt kan je perfect pulled chicken maken.

Heeft niet meteen 8 uur nodig, goedkoop en kan haast niet fout gaan. Prima spul om met je temperaturen te experimenteren.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

migchiell schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Thanks!

Dat is ook het leuke, zelf ontdekken hoe het werkt. Je wordt er echt beter in. Een advies dat veel (correct) wordt gegeven is een stuk beenham als eerste grote stuk vlees te doen.

• Chevy454
  • Niet online
Jorizzz schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:26:
Eén die ik in een aardappel of kurk prikte en zo gebruikte om de roostertemp te meten, één voor in het vlees.
Volledig doorheen het kurk / aardappel. Je wilt de lucht temp meten, niet hoe gaar je aardappel is :+

Gisteren met de Fornetto en een pizzasteen als deflector 5 uur low and slow gedaan met de vuur en rook kokos briketten. Mooie vaste temp gehaald ondanks dat de pizzasteen enorm veel hitte heeft opgeabsorbeed in het begin.

De kolenmand volledig vol en dan een halve kolenstarter eruit om die aan te steken. De temp ging niet hoger als 60C in het begin (te klein vuur en koude pizzasteen) dus wat bij blazen. Maar op het einde nog 40% over van de briketten.

* Chevy454 is dus niet teleurgesteld!

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2020 13:46 ]

• Jorizzz
Chevy454 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Volledig doorheen het kurk / aardappel. Je wilt de lucht temp meten, niet hoe gaar je aardappel is :+
Hahaha, ja dat is wel een belangrijke toevoeging aan mijn opmerking ja, maar ik ga ervan uit dat het zonder ook duidelijk was ;)

• Chevy454
  • Niet online
Jorizzz schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:45:
Hahaha, ja dat is wel een belangrijke toevoeging aan mijn opmerking ja, maar ik ga ervan uit dat het zonder ook duidelijk was ;)
Lees dit topic eens door zeg ik dan ;)

• Jorizzz
Chevy454 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:03:
[...]

Lees dit topic eens door zeg ik dan ;)
Fair enough...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Stukje gegrillede tonijn en zeebaars met knoflook, tomaat en citroen was heerlijk.
Volgende keer neem ik de grootste mee. 😀

Hoofdgerecht gerookte zalm van 1kg met aardappelpartjes en salade.
😍

Toetje banaan chocolade met vanileijs......
🥰

• ndonkersloot
  • Laatst online: 05-11 15:04
@copykat
Klinkt heel goed! Maare, pics or it didn't happen :+ .

Ik heb nu een gietijzer pannetje, specifiek deze.

Gebruik die tegenwoordig steeds vaker en loop toch vaak vast met de beperkte ruimte. Duss zoeken naar een pannetje erbij. Maarja, welke dan? Iemand tips?

Ik dacht zelf aan 30cm doorsnee, dat is een praktische maat denk ik? Zit er nog verschil in kwaliteit tussen merken? Iemand een goede webshop hiervoor?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tiwazz schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:02:
@copykat
Klinkt heel goed! Maare, pics or it didn't happen :+ .
Ah sammn, het is al op.... Moet ik het nog een keer maken....😇
Ik heb nu een gietijzer pannetje, specifiek deze.

Gebruik die tegenwoordig steeds vaker en loop toch vaak vast met de beperkte ruimte. Duss zoeken naar een pannetje erbij. Maarja, welke dan? Iemand tips?

Ik dacht zelf aan 30cm doorsnee, dat is een praktische maat denk ik? Zit er nog verschil in kwaliteit tussen merken? Iemand een goede webshop hiervoor?
Dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_Wf_HHWbQHv9hqWsXkuXbssrC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAICsc54G53WueKxwIgq7dlP.jpg?f=fotoalbum_large
10 tje in de aanbieding bij AH, steeltje er afgeslepen even de excentrische schuurmachine over de bodem voor extra glad maken geseasoned klaar. 26cm
Nu alweer
https://www.ah.nl/product...etijzeren-koekenpan-26-cm

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 19-07-2020 19:09 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

De eerste keer de kamado aan was echt trial en error.

8.30 de aanmaakblokjes in het centrum geplaatst.. En 15 minuten laten trekken met open deksel.

Om 8.45 de onderste schuif op 1 cm.. En boven half dicht.. Nog maar op 110.. Toch nog een keer open gezet..

Toen was hij om 9.00 130c..en het vlees erop.. Het zakte wel weer, vandaar af en toe open en dicht (was nog oefenen).

We wilden even gaan fietsen en aangezien hij schommelde rond de 130 wilde ik niet meer gaan aanpassen.. Hij steeg licht.. Ik dacht.. Komt goed.. De kerntemperatuur was 41c.

Om 14.00 kwamen we terug.. Temp in de kamado 71c..en kerntemperatuur 61.. Het vuur is dus uitgegaan.. Ondanks dat de openingen wel deels geopend waren.

Opnieuw opgestookt en net op tijd alles klaar.. Maar ik kan niet verklaren waarom de temp zo gekelderd is.. Mogelijk geen goed contact tussen het houtskool?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

greatgonzo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:57:
De eerste keer de kamado aan was echt trial en error.

8.30 de aanmaakblokjes in het centrum geplaatst.. En 15 minuten laten trekken met open deksel.

Om 8.45 de onderste schuif op 1 cm.. En boven half dicht.. Nog maar op 110.. Toch nog een keer open gezet..

Toen was hij om 9.00 130c..en het vlees erop.. Het zakte wel weer, vandaar af en toe open en dicht (was nog oefenen).

We wilden even gaan fietsen en aangezien hij schommelde rond de 130 wilde ik niet meer gaan aanpassen.. Hij steeg licht.. Ik dacht.. Komt goed.. De kerntemperatuur was 41c.

Om 14.00 kwamen we terug.. Temp in de kamado 71c..en kerntemperatuur 61.. Het vuur is dus uitgegaan.. Ondanks dat de openingen wel deels geopend waren.

Opnieuw opgestookt en net op tijd alles klaar.. Maar ik kan niet verklaren waarom de temp zo gekelderd is.. Mogelijk geen goed contact tussen het houtskool?
Wat voor houtskool en hoeveel erin? Luchttoevoer onderin niet afgesloten door klein gruis?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Dennis1812 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:04:
[...]

Wat voor houtskool en hoeveel erin? Luchttoevoer onderin niet afgesloten door klein gruis?
https://www.echtgoed.nl/p...tskool-professional-10kg/ (Sligro aanbieding)

Luchttoevoer lijkt me niet dicht, aangezien ik hem later wel weer aankreeg..maar ik zal eens roeren met de aspook de volgende keer

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

greatgonzo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:37:
[...]

https://www.echtgoed.nl/p...tskool-professional-10kg/ (Sligro aanbieding)

Luchttoevoer lijkt me niet dicht, aangezien ik hem later wel weer aankreeg..maar ik zal eens roeren met de aspook de volgende keer
Ken die persoonlijk niet. Zijn t mooie brokken of veel gruis?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Mooie brokken wel.. Misschien was dat het probleem.. Had een aanmaakblokje onder een grote brok gelegd.. Misschien is die goed gaan branden.. En toen die op was maakte die geen contact met de andere brokken?

[ Voor 85% gewijzigd door greatgonzo op 19-07-2020 21:17 ]

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 16:25
Zwaar leven hebben we toch he? 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sY8LNOZimlF9g90S91OB999odyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aup1k7KkOJxhDPBTrsO8sHIu.jpg?f=fotoalbum_large

• Apie!

Apie!

Vandaag met m’n familie gebarbecued bij m’n ouders.

<Apie!> Pa, heb je een tang om de kolen zo te rangschikken?
<Pa> tuurlijk, momentje
/me minuten later...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuxQfdPj9dOypto99EmeonSpBuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP3dsWXa63wbtbpb4GCufIP0.jpg?f=fotoalbum_large
<Apie!> :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b7jkqfVIUbEnlPH-rD2DNiwS9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KXgSwnnZxRmZ4rNrU5sXE0Y.jpg?f=fotoalbum_large
<Broertje> waarom heb je de kolen alleen links liggen?
* Apie! probeert zijn meest serieuze serieuze gezicht te trekken
<Apie!> dit is een linksdraaiende barbecue
<Broertje> :?
<Zusje> :?
<Zusje> oh, ok
<Apie!> _O-

Overigens niks bijzonders op de bbq gemaakt. Alleen sateh.

Blown past falling sands

• remcoXP
Nano V3
Onze compacte BBQ-thermometer. De Nano V3 wordt de directe opvolger van de Nano V1 + PRO. Bordomtrek en socketposities blijven (grotendeels) hetzelfde. Naast de ESP32-upgrade is er ook een grotere OLED geïnstalleerd (van 0,96 "tot 1,3"). Daarnaast wordt de Pitmaster-verbinding opgesplitst en gestandaardiseerd. SSR en ventilator zijn nog steeds verbonden via de 3,5 x 1,3 mm stekker, de servobesturing krijgt zijn eigen Molex Mirco Fit-aansluiting. Bovendien maakt de Bluetooth-interface (alle ESP32-modellen hebben deze) de aansluiting van BT-sensoren zoals de Meater mogelijk. De release zal waarschijnlijk in juli plaatsvinden. Qua prijs zit de Nano V3 iets boven de V1 + PRO vanwege het toegenomen aantal componenten.

Maar moet het nog testen :)

Heb kom ik als info lurker..
Pieroman schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:12:
[...]

Huh een V3? Wat is hier op veranderd ten opzichte van eerdere modellen?
En neem aan dat je dan ook actief bent op GSV?

• remcoXP
Dan ben ik erg benieuwd naar wat je exact doet.
Nelus82 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Nice! Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Combineer zelf ook meerdere hobby’s. BBQ/Heatermeter/Home Assistant

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Mijn Pulled Pork is bijna klaar, bleef best lang hangen op 86 graden. Leek net een tweede stall.

Liefst laat ik hem een paar uur liggen en dan pullen. Maar wil zo wel naar bed eigenlijk. Kan ik hem ook inpakken in een handdoek, in een koelbox en dan morgenvroeg pullen?

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:58
StealthyPeanut schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:03:
Mijn Pulled Pork is bijna klaar, bleef best lang hangen op 86 graden. Leek net een tweede stall.

Liefst laat ik hem een paar uur liggen en dan pullen. Maar wil zo wel naar bed eigenlijk. Kan ik hem ook inpakken in een handdoek, in een koelbox en dan morgenvroeg pullen?
Lijkt me wel, probeer het zou ik zeggen 😊

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Van de Beef Steak website.
Deze mag niet te hoog zijn. Zo zit u met een temperatuur van 160 á 170 graden Celsius altijd goed. Even op de barbecue en uw picanha zal heerlijk smaken! Een kilo picanha doet er pakweg één uur over om te garen.
Klopt dit? Zaterdag komen er 6 a 8 lui langs en ik wilde een stuk picanha van 1600 gram gaan grillen. Moet die dan ongeveer 90 minuten indirect? Snap wel dat het aan de dikte van het vlees ligt, maar beetje ter indicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 19-07-2020 23:51 ]

• 418O2
plofkip schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:33:
[...]

Lijkt me wel, probeer het zou ik zeggen 😊
Ik denk dat hij weer stijf wordt en niet of erg slecht te pullen zal zijn

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 23:31
*O* *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W1ROHqU0Wa6L0ZQDTX2OherXYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2A9X1zwLF3fGCG3fWrD6uZX.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Martinusz nice, nu maar hopen dat MasterBuilt deze kamado's blijft leveren voor ons kikkerlandje.
Morgen je eerste gerecht foto's?

• alki
  • Laatst online: 10:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78kx7cv60YQ9TBEo4V8SbfuIhXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DvcW43ubR41QIpNRzloQCrx.jpg?f=fotoalbum_large

Involtini di pollo
Pagina: 1 ... 101 ... 348 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism