Mijn leaseauto is best wel een bochtenmonster, maar ik wéét dat de Alp het kan evenaren. De banden kunnen het, de motor kan het maar ik ben gewoon nog niet goed genoeg dus ik waag me er niet aan het op die snelheden te doen. Ik durf haar met droog weer en asfalt waarvan ik weet dat het veilig is nog wel door de bocht te drukken hoor. Met een racer zoals sommigen hier hebben zou het easy peasy zijn denk ik.
pagani schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:32:
Die discussie is hier ook al vaak gevoerd, of je écht tijdswinst behaalt is nogal afhankelijk van de omstandigheden. Moet je je omkleden ja/nee, hoe lang duurt de rit, hoeveel minuten vertraging ontloop je in totaal etc. Heb een paar keer Utrecht-Zoetermeer gedaan woon-werk en daar bespaar je gemiddeld niets met de motor.
Als ik geen regen verwacht draag ik gewoon twaron jeans en motorschoenen, dus dan is het jas aan, helm op, handschoenen en wegwezen. Tijdverschil met de auto is dus nihil, met andere woorden alle winst in de file is voor mijzelf.
Maar zelfs als ik me zou moeten omkleden is een overbroek aantrekken en een paar kliklaarzen ook niet meer dan een minuut werk. Uitrekken iets langer, want je moet je schoenen ook weer terug aandoen.
Ik kijk nu ook naar een makkelijk inzetbaar regenpak zodat ik gewoon motorbroek en motorschoenen kan dragen, maar wel waterdicht. Dat zou nog meer tijd sparen, dan draag ik de overbroek alleen tegen extreme kou.
De voornaamste vertraging is vaker tanken, eigenlijk, maar dan hoop ik straks te dimmen met een motor die zuiniger is en meer bereik heeft.
Je investeert dus wat meer in kleding en een of meerdere fatsoenlijke koffers om het in op te bergen als je op je bestemming bent, maar ik ga ook vaak op deze manier naar klanten, geen centje pijn.
Dryhte schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:51:
Jongens, het was niet tegen jullie maar tegen een beginnende motorrijder die nu nog denkt geen woon-werk te zullen doen.
Ik wil niemand overhalen om woon-werk met de motor te gaan doen, maar
ik kan me inbeelden (want zo werkte het bij mij) dat het strakke plan van Smurflink een beetje verandert de de eerste uren dat zij in de file staat en weet dat er in de garage een motor staat waarmee ze niet in de file zou staan. Als ze op een filegevoelig traject zit, weliswaar.
Dát. Files zijn nooit leuk, maar wetende dat je er niet in had hoeven staan is nog erger

.
Moet je wel de mogelijkheid hebben om van de lease af te gaan (en een fatsoenlijke vergoeding kunnen beuren).
Wij krijgen vergoeding én kilometers. De vergoeding is voldoende om de Dacia te betalen (aflossing, MRB, verzekering en onderhoud) - dan ben je blij dat je een goedkope auto hebt gekocht

.
De kilometers (19 cent per stuk) betalen op hun beurt de motor, waarmee ik op ongeveer 12 a 13 cent per kilometer zit inclusief banden en onderhoud. Als ik het slim blijf spelen betaalt de baas dus straks beide voertuigen voor mij (inclusief privekilometers).
(ik rijd dan weer geen offroad)
Dan heb je nog niet écht geleefd

.