Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat ze eerst willen weten waar de lucht sowieso langsloopt, toch?YakuzA schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:05:
Wel bijzonder dat ze een 2019 front wing testen, maar dan de blown front axle niet dicht tapen die volgend jaar ook niet meer mag.
Lijkt me dat dan je aero metingen toch wel afwijken.
Hier nog een foto van McLaren gister:
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Maar ze meten (met dat hekwerk) achter de banden, daar is dus al een "straal" lucht vanuit de vooras doorheen gegaan. Dat betekend dus ook dat de lucht die van de voorvleugel af komt al verstoort is.Jasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:19:
[...]
Ik denk dat ze eerst willen weten waar de lucht sowieso langsloopt, toch?
Overigens zie ik bij FI de brake intake niet zitten. Wel bij Williams en RBR

[ Voor 72% gewijzigd door Jasphur op 01-08-2018 08:45 ]
Je bedoelt dat je die niet ziet, of dat ze daarmee geen blown front axle hebben?Jasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:38:
Oja. Die dingen zitten achter de voorwielen inderdaad. Hmm, dan snap ik het ook niet. Maar de teams zullen er wel over na gedacht hebben. Iemand een idee hoeveel rondes ze met de nieuwe neusvleugel hebben gereden?
Overigens zie ik bij FI de brake intake niet zitten. Wel bij Williams en RBR
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk dat ze atm puur kijken of de correlatie met de simulaties in de fabriek goed is. Door een nieuwe voorvleugel zal heel de auto anders worden (overdreven uitgedrukt).YakuzA schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:05:
Wel bijzonder dat ze een 2019 front wing testen, maar dan de blown front axle niet dicht tapen die volgend jaar ook niet meer mag.
Lijkt me dat dan je aero metingen toch wel afwijken.
Aangezien ze ondertussen al veel data hebben omtrent de huidige auto, zal de correlatie daar wel goed zitten en dus is het slimmer om te kijken wat de verandering van enkel de front wing doet. Pakken ze de blown front axle vernieuwing erbij, dan is het onduidelijk waar het effect vandaan komt.
Google kan het antwoord ook geven, bv via dit artikeltje: https://www.motorsport.co...-in-action-881102/881102/Jasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:05:
Ik weet het allemaal niet meer hoor@iichel kom er maar in!

De lucht vanuit de brake duct komt dus weer via de as naar buiten, en heeft zo invloed op de luchtstroom langs het wiel door (alsof het wiel was afgesloten?)
Overigens wist ik wel wat een blown axle is, maar mijn geplaatste foto's hierboven zie ik heel duidelijk brake ducts zitten bij Williams en RBR en niet bij FI terwijl ik wel een holle axle denk te zien zitten. Vandaar dat ik dacht dat ze bij FI de duct hadden verwijderd voor het testen.
Maar het is helderder zo, thanks!
Edd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:38:
@Suicyder Je wilt meer terug naar dit?
[afbeelding]
Het gaat mij er gewoon om dat DRS een oplossing is voor een probleem dat niet zou moeten bestaan. Verbied de wake achter de auto zodat ze weer binnen die halve seconden van elkaar kunnen rijden, slipstreamen en wheelbangend door de bocht etc
Gelael was voor Pirelli aan het testen en niet voor STR.
Ik ben benieuwd of Mercedes wat meer rondjes gaat zetten straks

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 01-08-2018 09:46 ]
Valt me toch wel een beetje tegen dat Mercedes maar 49 rondjes hebben gereden.Jasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:41:
Hier nog even de officiële tijdnotering van gister.
[afbeelding]
Eigenlijk zou je verwachten dat ze, net als voorgaande testen, continu aan het rijden zijn.
-
Edd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:38:
@Suicyder Je wilt meer terug naar dit?
[afbeelding]

Eerder dit...
Het zal er toch al een stuk beter op worden. Canada dit jaar was toch wel schrikbarend, inhalen onmogelijk.Suicyder schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:34:
Ik moet zeggen dat ik had gehoopt dat de vleugels nog wat simpeler zouden worden vanaf 2019. Maar dat is dan wellicht vanuit mijn wens die luchtverstoringen achter de auto's weg te willen (zodat er weer close geraced kan worden).
Ik denk terug aan die STR in 2015 van Max met die hoge achtervleugel, toen dachten we dat inhalen al moeilijk was..
En 1 keer raden wie er vandaag ook rijdt
[ Voor 35% gewijzigd door Jasphur op 01-08-2018 09:54 ]
🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
p0st schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:12:
Kubica Powerrrmooi om te zien, Poolse die hard fans!

Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Mogge Jasphur.Jasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:05:
Ik weet het allemaal niet meer hoor@iichel kom er maar in!
RobertMe heeft inderdaad een goed punt; niet alle teams hebben een blown front axle. Williams bijvoorbeeld niet maar Red Bull wel weer.
Daarnaast zijn ze waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in de luchtstroom die relatief laag door die 'aero rake' komt, dat is de lucht die later naar de de splitter/bargeboards gaat, daarna naar de vloer of langs de vloer (vortices om de vloer af te sluiten) of door de diffuser heen gaat.
Die aero rakes hebben gewoon een bepaalde 'standaard' maat dus die zetten ze erop. Daarnaast is inderdaad zoals eerder vermeld de 'tire wake' (de lucht die van de band komt) heel interessant. Omdat ze geen nieuwe naaf hebben waarschijnlijk, doen ze het zo. Een 2019 naaf zal er sowieso erg anders uit gaan zien zonder vleugeltjes en andere structuren.
Doordat ze de huidige flowstructuren in dat gebied erg goed zullen kennen in CFD (van eerdere data of zelfs back-to-back vergelijkingen) kunnen ze wel inschatten wat het effect is van die nieuwe voorvleugel.
Dus hoewel het een test met alleen een 2019 voorvleugel is, en geen 2019 naaf/rem constructie, zal dit toch erg goede data opleveren waarmee ze vervolgens besluiten wat het beste idee is voor een naaf. Hoe hoog wil je de gaten van de koeling hebben, waar willen we ongeveer de draagarmen, pushrod etc hebben.
En daarnaast willen ze waarschijnlijk ook wat data hebben over de 2019 banden en hoe die zich gaan gedragen onder de (mindere?) belasting op de 2019 autos.
Dus de voorvleugel is slechts 1 van de puzzelstukjes van de 2019 reglementen en nu ze dit geïsoleerd kunnen testen, kunnen ze daarna de volgende puzzelstukjes bedenken, bouwen en testen. Testen zullen ze zowel in CFD doen, in de windtunnel en waarschijnlijk pas als laatste stapje op de baan.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Goed om te zien dat de nieuwe spec motor van Honda 126 rondjes heeft geredenJasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:41:
Hier nog even de officiële tijdnotering van gister.
Ik ben benieuwd of Mercedes wat meer rondjes gaat zetten straks
[afbeelding]
Als het de nieuwe spec was, had zo iets gehoord, anders alsnog goed
Zeker. Ben dan wel benieuwd of 75% (of hoger) van de rondes dan ook echt rond die 1:19 lag. Want dat komt redelijk in de buurt van een goede racepace op de Hungaroring. Zou mooi zijn voor de betrouwbaarheid.TrekDr0p schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:28:
[...]
Goed om te zien dat de nieuwe spec motor van Honda 126 rondjes heeft gereden
Als het de nieuwe spec was, had zo iets gehoord, anders alsnog goed

Soortvan 2019, dat gat voor de outwash bij de wing endplate staat niet in die regels vermoed ikJasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:49:
Ook vandaag rijdt RBR eventjes met de 2019 neusvleugel
[afbeelding]
(ziet er meer uit als de huidige 2018 vleugel waar alle verticale flaps zijn verwijderd)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 01-08-2018 11:55 ]
PSN
edit:

[ Voor 56% gewijzigd door iichel op 01-08-2018 11:58 ]
Maar niet alleen dat gat is twijfelachtig, de max aantal flapjes is 5. Als je dan aan de buitenzijde de grote flap weer opdeelt in kleinere flapjes, mag dat dan? Telt dat nog als 5.
Dus ik geloof inderdaad dat een 2018 vleugel is zonder die verticale flaps.
26 is toch het nummer waar DC ook altijd zijn demo's mee doet?iichel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:55:
Rijdt ie nou met nummer 26 (voormalig Kvyats nummer) of 25?

Ze kwam er gisteren dmv het testen van de 2019 fw dat hun huidige fw veel te gecompliceerd is. Dit wordt nu de nieuwe 2018 fwYakuzA schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:54:
[...]
Soortvan 2019, dat gat voor de outwash bij de wing endplate staat niet in die regels vermoed ik
(ziet er meer uit als de huidige 2018 vleugel waar alle verticale flaps zijn verwijderd)
Nee ik weet het ook niet. Maar dit lijkt me inderdaad niet te mogen.
[ Voor 7% gewijzigd door LoeWn op 01-08-2018 12:03 ]
Het is bijna een "Shit, andere mensen hebben al een 2019 vleugel. Snel pak de dremel!!!"LoeWn schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
Ze kwam er gisteren dmv het testen van de 2019 fw dat hun huidige fw veel te gecompliceerd is. Dit wordt nu de nieuwe 2018 fw
Nee ik weet het ook niet. Maar dit lijkt me inderdaad niet te mogen.
PSN
iichel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:55:
Rijdt Jake Dennis nou in de RB14 met nummer 26 (voormalig Kvyats nummer) of 25?
edit:
[afbeelding]

The torpedo is back
-
Zo ver ligt de Hungaroring niet voor Polen, als je in zuid Polen woont.p0st schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:12:
Kubica Powerrrmooi om te zien, Poolse die hard fans!
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
De ene kant staat Red op en de ander kant Bull, voor de rest zie ik er weinig bijzonders aan.Spotmatic schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:42:
Ligt het aan mij, of is de RB voorvleugel asymmetrisch?
Links lijkt korter en hoger, maar dat zal de perspectivische vertekening dan wel zijn.iichel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:43:
[...]
De ene kant staat Red op en de ander kant Bull, voor de rest zie ik er weinig bijzonders aan.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Als je niet zo hard kan heb je ook minder koeling nodig..kevlar01 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:12:
Die McLaren lijkt toch wel kleine sidepods te hebben in verhouding met andere teams..
Ze hebben vooral een tekort aan aero parts waardoor je direct tegen de echte sidepod aan kijkt en kleiner lijkt?kevlar01 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:12:
Die McLaren lijkt toch wel kleine sidepods te hebben in verhouding met andere teams..
PSN
25, maar ik weet niet of dat ook zijn persoonlijke nummer wordt.iichel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:55:
Rijdt Jake Dennis nou in de RB14 met nummer 26 (voormalig Kvyats nummer) of 25?
Blijven persoonlijke nummers, net als afkortingen van de achternaam, enige tijd 'gereserveerd'? Net als dat Verstappen enige tijd moest wachten tot het VER van Vergne weer vrij kwam.
Dat sowieso...YakuzA schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:38:
[...]
Ze hebben vooral een tekort aan aero parts waardoor je direct tegen de echte sidepod aan kijkt en kleiner lijkt?
Het gat (luchtinlaat voor radiateur) lijkt vooral ook kleiner te zijn.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nummers blijven voor 2 volledige seizoenen gereserveerd na de laatste race van een coureur.TheBrut3 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:41:
[...]
25, maar ik weet niet of dat ook zijn persoonlijke nummer wordt.
Blijven persoonlijke nummers, net als afkortingen van de achternaam, enige tijd 'gereserveerd'? Net als dat Verstappen enige tijd moest wachten tot het VER van Vergne weer vrij kwam.
ROS & nummer 6 van Rosberg zijn volgend jaar dus weer beschikbaar.
https://twitter.com/ToroRosso/status/1024694664484536321
En de volgende keer moeten ze de kleurpotloden bij Williams verstoppen

https://twitter.com/suttonimages/status/1024689497265434624
-

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 01-08-2018 19:35 ]
Testing, one, two ...
Ik neem aan dat STR hier het dubbele aantal kilometers heeft omdat ze zowel voor zichzelf als voor de Pirelli test reden? Want dat vertekend het beeld dus nogal.
Hoezo? Het is toch sowieso begrijpelijk dat STR meer kilometers maakt voor Honda aangezien een Renault/Ferrari/Merc het over verschillende teams kan verdelen. ( Ze zitten nu allemaal rond de 2000KM per fabrikant )RobertMe schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:40:
[...]
Ik neem aan dat STR hier het dubbele aantal kilometers heeft omdat ze zowel voor zichzelf als voor de Pirelli test reden? Want dat vertekend het beeld dus nogal.
Jupz. Als je het eerlijk wil vergelijken per auto moet je TR door 2 delen.RobertMe schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:40:
[...]
PSN
STR heeft niet meer kilometers gemaakt voor Honda, ze hebben beide dagen met twee auto's gereden, een reed voor hunzelf en eentje voor Pirelli bandentests. Die laatste mocht verder ook niet gebruikt worden voor tests door STR. Gewoon een statisch afgestelde auto met elke keer een andere set banden en kilometers vreten om de degradatie etc van de banden te testen. Honda heeft hier dus niet veel aan gehad behalve dat een motor weer een X aantal kilometers heeft gelopen. En ik vraag me zelfs af of Honda ook de data van deze auto ontvangt (omdat het dus niet bedoelt is om de auto/motor te testen, maar echt 100% voor de banden is).Humma Kavula schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:50:
[...]
Hoezo? Het is toch sowieso begrijpelijk dat STR meer kilometers maakt voor Honda aangezien een Renault/Ferrari/Merc het over verschillende teams kan verdelen. ( Ze zitten nu allemaal rond de 2000KM per fabrikant )
Juist als STR nu met twee auto's zou mogen rijden zou oneerlijk zijn omdat ze dan ook meer data verzamelen.
Klopt, STR alles bij elkaar opgeteld. Maar ik vind het aantal km's, hoewel door 2 bolides afgelegd, wel tamelijk geruststellend (met het oog op 2019 😉).RobertMe schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:40:
[...]
Testing, one, two ...
Kom er maar weer in met de grappen dat het meer rondes zijn dan McHonda normaal in de wintertest dan hebben we dat ook weer achter de rug.hardware-lover schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:28:
[...]
Klopt, STR alles bij elkaar opgeteld. Maar ik vind het aantal km's, hoewel door 2 bolides afgelegd, wel tamelijk geruststellend (met het oog op 2019 😉).
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-08-2018 20:30 ]
PSN
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 6% gewijzigd door iichel op 01-08-2018 23:47 ]
Testing, one, two ...
https://streamable.com/0fcka
Weet niet of het hier al stond, maar leuk sfeertje ginder
[ Voor 140% gewijzigd door anessie op 02-08-2018 04:42 ]
Dan gooi ik er ook nog even een klassieker in:YakuzA schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:29:
[...]
Kom er maar weer in met de grappen dat het meer rondes zijn dan McHonda normaal in de wintertest dan hebben we dat ook weer achter de rug.
Testen zegt niets!!!!!!
Zeker een gezellig feestje en blijkbaar heeft Ted geen idee wat het woord wat hij geleerd heeft echt betekent.anessie schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 04:31:
Post-Race:
https://streamable.com/0fcka
Weet niet of het hier al stond, maar leuk sfeertje ginder
Vanaf 2015iichel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:44:
Da's meer dan McHonda in alle wintertests.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Hier nog meer kleurEdd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:47:
Toch wel weer netjes.. 122 rondjes vandaag voor Toro Rosso/Honda.
https://twitter.com/ToroRosso/status/1024694664484536321
En de volgende keer moeten ze de kleurpotloden bij Williams verstoppen
[afbeelding]
https://twitter.com/suttonimages/status/1024689497265434624
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt, plaats dan ook wat de bron was zodat iedereen het begrijpt, bv Ziggo, Channel 4, Sky etc
- Laat de reacties in de trant van Ziggo/Olav/Jack/etc is allemaal zo slecht, achterwegen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2018 - deel 2 besproken worden.
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- IRC Chat: http://irc.tweakers.net/f1