Als ik zo vrij mag zijn, doe ik ook een duit in het zakje

.
De regel is: lijntje niet overschrijden. Die regel is er - naar ik aanneem - vooral om redenen van veiligheid. Net zoals je niet door rood mag rijden (je voelt het al aankomen; deze komt straks terug

).
Het oordeel van de stewards: regel overschreden, maar geen straf (een waarschuwing).
Aangenomen dat de stewards het recht hebben om zelf te beslissen welke straf ze opleggen (voor deze overtreding is geen minimum straf bepaald), gaat ‘t hier allemaal volgens het boekje.
Maar laten we eens kijken naar de argumenten om niet te straffen, waar het dus wel kon:
- fout toegegeven;
- er was verwarring binnen het team;
- het gebeurde tijdens de safety car;
- de overtreding is op een veilige manier uitgevoerd;
- er was geen gevaar voor anderen.
Prima. Nu fiets ik door rood. En ik zeg het volgende tegen de agent die mij aanhoudt (op verzoek van een automobilist, dat wel...):
- sorry, mijn fout;
- ik was in verwarring gebracht door mijn mede-weggebruikers;
- het was een 30-weg;
- ik heb netjes links en rechts gekeken;
- er was geen auto, niemand was in gevaar.
Wat zou de agent moeten doen? Boete of geen boete? Sympathiek om geen boete te geven, dat voelen we wel aan. Maar toch zou dat verkeerd zijn. Je geeft wél een boete, om te voorkomen dat (1) in de praktijk de gedachte kan ontstaan dat door rood rijden mag, als je het maar goed doet en (2) het nog een keer gebeurt. De volgende keer dat je denkt goed door rood te rijden zie je een auto over het hoofd en ben je dood. Dat moet voorkomen worden en de boete werkt daartoe preventief.
Omdat de stewards niet te volgen zijn in hun wijsheid en dit veel onduidelijkheid met zich meebrengt zal het reglement strakker moeten worden. Namelijk: standaardsituaties = standaard straffen. Met de mogelijkheid een zwaardere straf op te leggen onder omstandigheden, die je ook opneemt in het reglement.
Dus geen vrijheid meer aan de stewards om in dit soort standaardsituaties waarop een duidelijke regel is geschreven geen straf op te leggen. Dat is vatbaar voor oneindige discussie, verwijten over politieke invloeden en dodelijk voor de sport.