"It's called a motor race." - M. Masi 2021
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)

Bottas en Grosjean.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
"When you grow up your heart dies"
I served in a company of heroes.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

PSN: xMaurice93

Maar wat zei RIC nu voor mopperigs over de radio? (die malle duitsers kletsen overal doorheen..)
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Toch knap dat hij m niet in de muur zet met zo'n snelheid
- DaniëlWW2
- Niet online
Dat zijn die waardeloze Franse prutmotoren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vast, die wil gewoon goede klassering rijden.Maurice079 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
Mercedes over overduidelijk de beste! Laten we hopen dat GRO zich morgen bij de start een beetje gedraagt
Volgens mij iets van geen grip op de voorkant ofzo.nachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
[afbeelding]
Maar wat zei RIC nu voor mopperigs over de radio? (die malle duitsers kletsen overal doorheen..)
Met beetje mazzel pakt RIC GRO gewoon bij de start en heeft hij er weinig last van. Scheelt dat niet beide RB's GRO moeten inhalen en daar strijd over is denk ik..sjaool schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
Tussen GRO en RIC 0.004s
Ach. Als je een P6 achter de SC verkloot, zie ik alles gebeuren
PSN: xMaurice93
Verstappen is nog sneller gegaan dan GRO. Denk dat je de afbeelding wat te snel genomen hebtnachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
[afbeelding]
Het team gaf aan dat ie nog Ff door moest. En ric zei toen van het heeft toch geen nut.nachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
[afbeelding]
My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP
Had de pic van twitter geplukt (dacht dat het de final versie was...)Harrie schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:03:
[...]
Verstappen is nog sneller gegaan dan GRO. Denk dat je de afbeelding wat te snel genomen hebt
Chassis met teveel DF en dus teveel dragDaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
[...]
Dat zijn die waardeloze Franse prutmotoren.
- DaniëlWW2
- Niet online
Zeg jij nou echt dat Newey een chassis met teveel drag ontwerpt?
Uhm vorige GP zat RB ook meer dan 6 tienden achter de pole. Dit zien we toch al jaren? Nothing new...RichardQG schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:03:
Mercedes dominante 1e startrij en Red Bull gedeclasseerd, ik krijg 2015 flashbacks
een treffende spreuk
- DaniëlWW2
- Niet online
Het enige dat ik kan bedenken zijn de drie DRS zones met een totaal van meer dan 2km, voor dit korte baantje van iets meer dan 4km. Dat lijkt een disproportioneel voordeel te geven aan auto's met meer vermogen.Stefie2010 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:04:
Ik zou graag een technische verklaring ergens lezen hoe het kan dat Haas er zoooo goed bijzit. En nee dat komt niet door de motor want op alle anderen powertracks van dit en vorig seizoen zaten ze er nooit zo goed bij.
Topsnelheid hebben ze nooit gehad bij RBR, dus jaDaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:05:
[...]
wel grappig dat ze allemaal gokken hoeveel Poles BOT heeft, terwijl het gewoon groot op dat digitale F1 bord stond, 5 stuks
Ik dacht het al aan de beelden te zien. RIC/VER zaten vrij kort na elkaar. Touwtje geven zoals ALO/VAN vorig seizoen vaak gedaan hebben.pro_6or schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:06:
Ric zat te mopperen over punching a hole. Hij zat ook als een wielrenner te linkeballen om Max voor te laten gaan. Hij wilde dus achter Max aan voor de tow. Engineer melde doorrijden nu (anders kwam run 3 in gevaar, te weinig tijd dan over).
- DaniëlWW2
- Niet online
En wanneer had RBR dan precies het meeste vermogen? Juist ja.iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:07:
[...]
Topsnelheid hebben ze nooit gehad bij RBR, dus ja
wel grappig dat ze allemaal gokken hoeveel Poles BOT heeft, terwijl het gewoon groot op dat digitale F1 bord stond, 5 stuks
Geen muur geraakt.Stefie2010 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:04:
Ik zou graag een technische verklaring ergens lezen hoe het kan dat Haas er zoooo goed bijzit. En nee dat komt niet door de motor want op alle anderen powertracks van dit en vorig seizoen zaten ze er nooit zo goed bij.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
In het V8 tijdperk lagen die piekvermogens niet zo ver uit elkaar. Niet genoeg om 10-20km/h langzamer te lopen dan de rest.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:08:
[...]
En wanneer had RBR dan precies het meeste vermogen? Juist ja.
Bij Red Bull wisselen ze om het weekend af wie er voor rijdt tijdens de kwalificatie, vorige week was het Verstappen die voor moest rijden. Maar Ricciardo leek aan te geven dat hij geen zin had om voor Verstappen een tow te creëren en kreeg daarop een standje van het team.nachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:02:
[afbeelding]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Officieel plaatje dus wel de goede uitslag. (ovb VET die nog naar het strafbankje moet)
Maar nu kreeg Max toch ook geen tow? RIC was die ronde al over start/finish heen voordat ik max de bocht door zag komen. Plus als je tow hier wilt geven moet toch echt 1 v/d 2 zijn ronde verkloten en je kan alleen tow doen op start/finish. wat pak je dan? 0.1sec max ofzo?Lasmibalsingh schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:11:
[...]
Bij Red Bull wisselen ze om het weekend af wie er voor rijdt tijdens de kwalificatie, vorige week was het Verstappen die voor moest rijden. Maar Ricciardo leek aan te geven dat hij geen zin had om voor Verstappen een tow te creëren en kreeg daarop een standje van het team.
- DaniëlWW2
- Niet online
Het was alsnog enkele tientallen pk's, en met smallere auto's die toch al minder luchtweerstand hadden. Met deze brede auto's ben je extra kansloos als je vermogen mist op een baan zoals deze. Het is dus gewoon Renault. Advocaat van de duivel blijven spelen heeft geen zin. Beide RB14's verloren keihard op S1, en dat is puur vermogen...iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:09:
[...]
In het V8 tijdperk lagen die piekvermogens niet zo ver uit elkaar. Niet genoeg om 10-20km/h langzamer te lopen dan de rest.
Denk het niet aangezien de andere teams met Merc of Ferrari motoren helemaal niet zo'n sprong hebben gemaakt. Zou het denk ik eerder richting chassis/aero upgrade moeten zoeken.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:07:
[...]
Het enige dat ik kan bedenken zijn de drie DRS zones met een totaal van meer dan 2km, voor dit korte baantje van iets meer dan 4km. Dat lijkt een disproportioneel voordeel te geven aan auto's met meer vermogen.
Een Cameltoe of een normale teen?Vuvuzela schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:09:
Zag iemand dat net op SKY? Onboardradio van Max. Misschien hadden ze iets afgesproken om Ric een toe te geven oid. Hoorde Max iig paar keer No zeggen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tsja dat jij een hekel aan Renault hebt is onderhand ook wel duidelijk, net als dat mark-k een denkbeeld heeft dat GRO 'm elke sessie in de muur zet.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Het was alsnog enkele tientallen pk's, en met smallere auto's die toch al minder luchtweerstand hadden. Met deze brede auto's ben je extra kansloos als je vermogen mist op een baan zoals deze. Het is dus gewoon Renault. Advocaat van de duivel blijven spelen heeft geen zin. Beide RB14's verloren keihard op S1, en dat is puur vermogen...
Nee, dit ligt niet alleen aan de Renault, Red Bull heeft altijd de filosofie gehad om meer DF dan wie dan ook te produceren en dat heeft, zelfs met een Newey wagen (of niet, die heeft maar weinig aan de 2017 wagen gedaan), gewoon een drag penalty. Red Bull heeft altijd laag in de speedtraps gestaan, V8 of V6T.
Nou, ik zie dat RB t.o.v. de pole het meeste heeft verloren in s3... En daarin zitten 2 of 3 high speed, high downforce bochten. Naast het vermogen zit het dit weekend ook niet zo goed met de rest van de auto bij RB lijkt me...DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Het was alsnog enkele tientallen pk's, en met smallere auto's die toch al minder luchtweerstand hadden. Met deze brede auto's ben je extra kansloos als je vermogen mist op een baan zoals deze. Het is dus gewoon Renault. Advocaat van de duivel blijven spelen heeft geen zin. Beide RB14's verloren keihard op S1, en dat is puur vermogen...

Hier ook de officiele uitnodiging voor het feestje van VET.
Of dat daadwerkelijk bereikt wordt weet ik niet maar er zijn dus wel regels over. Misschien gaat het ook nieteens zozeer over de tow maar over de baanconditie, als je als een van de laatste over start/finish gaat heb je ook een voordeel qua grip.thijszor schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Maar nu kreeg Max toch ook geen tow? RIC was die ronde al over start/finish heen voordat ik max de bocht door zag komen. Plus als je tow hier wilt geven moet toch echt 1 v/d 2 zijn ronde verkloten en je kan alleen tow doen op start/finish. wat pak je dan? 0.1sec max ofzo?
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Hij crashte bij de safetycar, it takes a special kind of skills for that. GRO heeft 0 punten, dat ligt niet aan de auto maar aan zijn eigen rijgedrag (crashgedrag).iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:15:
[...]
Tsja dat jij een hekel aan Renault hebt is onderhand ook wel duidelijk, net als dat mark-k een denkbeeld heeft dat GRO 'm elke sessie in de muur zet.
Nee, dit ligt niet alleen aan de Renault, Red Bull heeft altijd de filosofie gehad om meer DF dan wie dan ook te produceren en dat heeft, zelfs met een Newey wagen (of niet, die heeft maar weinig aan de 2017 wagen gedaan), gewoon een drag penalty. Red Bull heeft altijd laag in de speedtraps gestaan, V8 of V6T.
Op die high downforce bochten heeft Haas nou net heel veel ingezet. Dat werd vrijdag al gemeld.Stefie2010 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:17:
[...]
Nou, ik zie dat RB t.o.v. de pole het meeste heeft verloren in s3... En daarin zitten 2 of 3 high speed, high downforce bochten. Naast het vermogen zit het dit weekend ook niet zo goed met de rest van de auto bij RB lijkt me...
En waarom niet? Als je meer downforce wil zal dat vanzelf ten koste gaan van de weerstandscoëfficiënt. Ook Newey kan geen natuurwetten ombuigen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:05:
[...]
Sowieso zijn zaken als teveel/te weinig drag/downforce natuurlijk afhankelijk van het circuit.
Heerlijk toch. Weet niet wat de afspraken zijn, maar snap zn argument wel.Vuvuzela schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:17:
https://clyp.it/zgdecs5l
oei.. Max wilt niet meewerken.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
In het interview op Sky was Max heel duidelijk.Vuvuzela schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:17:
Hij zei het is heel simpel, we spreken op voorhand af wie er voorop rijd in de kwalificatie. Verstappen reed steeds voorop in Frankrijk, nu was het Ricciardo's beurt.
Als dat inderdaad zo is, begrijp ik hem ook wel.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wf-DreVzZSk]
Blijkbaar steekt het bij Ricciardo dat het vandaag 3 runs waren in plaats van normaliter 2.
[ Voor 29% gewijzigd door Harrie op 30-06-2018 16:23 ]
Ik ben geen aerodynamicus (goh
mark-k schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:19:
[...]
Hij crashte bij de safetycar, it takes a special kind of skills for that. GRO heeft 0 punten, dat ligt niet aan de auto maar aan zijn eigen rijgedrag (crashgedrag).

Lekker constructief. Wil je echt het hele seizoen doorgaan over 1 foutje tijdens de SC? Kom op man. Dat hebben wel meer mensen door elkaar gekregen (BOT in China '17 bv).
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Lol weer een ouderwetse NO.Vuvuzela schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:17:
Het was trouwens RIC die niet mee wilde werken lees ik net.
[ Voor 14% gewijzigd door sjaool op 30-06-2018 16:24 ]
Ik vroeg me al af of ik het schrappen van een ronde had gemist.iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:24:
Volgens mij moeten GRO en VER omgewisseld worden, VER op P5.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Petr weer.. Daar kwam ook die eerste oude afbeelding vandaan.. (heb hem al weer een bericht gestuurd..)
Kan me niet voorstellen dat Vettel hier geen straf voor krijgt.
[ Voor 42% gewijzigd door Vuvuzela op 30-06-2018 16:26 ]
De tijden kloppen wel.nachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:25:
[...]
Petr weer.. Daar kwam ook die eerste oude afbeelding vandaan.. (heb hem al weer een bericht gestuurd..)

Davide Valsecchi, Jacques Villeneuve, Frederica Masolin & Mario Isola. Hoewel die laatste door iedereen wel gewaardeerd wordt..
Ik kan hem ook wel pruimen. (Davide is iig altijd enthousiast.)iichel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:31:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd met plezier naar Davide Valsecchi luister(de) tijdens de GP2/F2
via @iichel

Hoewel de verwachting lijkt dat VET een +3/+5/+10 gaat krijgen.
Ik heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat Vettel een gridstraf gaat krijgen.nachtnet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:33:
[...]
Ik kan hem ook wel pruimen. (Davide is iig altijd enthousiast.)
via @iichel
[afbeelding]
Hoewel de verwachting lijkt dat VET een +3/+5/+10 gaat krijgen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Nee, want de FIA wil zich natuurlijk "niet met het kampioenschap bemoeien"Mugwump schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:38:
[...]
Ik heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat Vettel een gridstraf gaat krijgen.
En Connely wil Verstappen voor die matige party ook geen cadeautje geven.DJTimo schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:43:
[...]
Nee, want de FIA wil zich natuurlijk "niet met het kampioenschap bemoeien"
Toch wel slecht van RIC om hier ineens een relletje om te scoren, terwijl er kennelijk duidelijke afspraken zijn.ArcticWolf schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:30:
Hoppa:
https://www.motorsport.co...-tactics-austria-1053833/
Bommetje eronder
https://f1manager.info/ranking/4605
Ja die was wel beschikbaar maar zou slechts een tiende voordeel brengen. RIC was niet onder de indruk.powah33 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:45:
Was die party-mode wel of niet beschikbaar?? ik lees tegenstrijdige berichten ..... Renault kwam met disco-mode ... glitterballen, veel rook en monteurs op rollerskates
https://www.gpblog.com/nl...te-de-baan-op-moest-.html
Ja daarom. Daadkracht is vooral erg makkelijk als er niet te veel consequenties aan zitten.DJTimo schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:43:
[...]
Nee, want de FIA wil zich natuurlijk "niet met het kampioenschap bemoeien"
Yep, meerdere bronnen idd hiervoor. Beetje onsportief van RIC.
Ik wel. Sainz heeft uiteindelijk geen nadeel, kon gewoon in de top 10 mee doen. Was Sainz hierdoor echt benadeeld dan prima. Nu beschouwen als raceincidentje.Vuvuzela schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:26:
https://streamable.com/washr Sainz vs Vettel.
Kan me niet voorstellen dat Vettel hier geen straf voor krijgt.
PSN: IS_DJ
https://www.facebook.com/.../videos/1812569205502700/
Volgens mij heb je voor een race-incident twee mensen nodig die aan het racen zijn.i-dj schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:51:
[...]
Ik wel. Sainz heeft uiteindelijk geen nadeel, kon gewoon in de top 10 mee doen. Was Sainz hierdoor echt benadeeld dan prima. Nu beschouwen als raceincidentje.
Dat zou niet relevant moeten zijn. Vettel veroorzaakt een levensgevaarlijke situatie. Zonder runoff area was het waarschijnlijk een kop-staart botsing.i-dj schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:51:
[...]
Ik wel. Sainz heeft uiteindelijk geen nadeel, kon gewoon in de top 10 mee doen. Was Sainz hierdoor echt benadeeld dan prima. Nu beschouwen als raceincidentje.
Inderdaad. Een straf was pas op zijn plaats geweest wanneer Sainz q3 niet had gehaald door de actie van VET.i-dj schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:51:
[...]
Ik wist dat hier over gevallen zou worden. Q - incident dan!Mugwump schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:53:
[...]
Volgens mij heb je voor een race-incident twee mensen nodig die aan het racen zijn.
Ik heb trouwens het idee dat Horner eindelijk een keer de kant van Max kiest. Altijd het gevoel gehad dat hij liever met RIC werkt. Maar misschien is hij er ook wel flauw van dat RIC altijd zijn eigen falen op een ander afschuift. En dan ook nog dat contract dingetje ... #duurtlang
PSN: IS_DJ
Ach Horner is zelf ook niet vies van een beetje relschoppeni-dj schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:01:
[...]
Ik wist dat hier over gevallen zou worden. Q - incident dan!
Ik heb trouwens het idee dat Horner eindelijk een keer de kant van Max kiest. Altijd het gevoel gehad dat hij liever met RIC werkt. Maar misschien is hij er ook wel flauw van dat RIC altijd zijn eigen falen op een ander afschuift. En dan ook nog dat contract dingetje ... #duurtlang
Ik heb het idee dat er bij RBR niet echt een #1 #2 sfeer heerst op dit moment, ook niet van Horner
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een race-incident een situatie is waarbij beide coureurs vechten om een plek. Hier zit Sainz in een snelle ronde en Vettel niet. Vettel is dus niet aan het racen en moet plaats maken voor zij die dat wel zijn. Het is net als met achterblijvers in een race.i-dj schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:01:
[...]
Ik vermoed dat er bij RIC een ontzettende frustratie heerst, omdat hij nog niet gecont(r)acteerd is door een Merc of FER. Dat steekt, en gedraagt hij zich nu als een kleuter, omdat het dit weekend ook nog eens tegen zit. Geen excuus trouwens, ik vind dat RIC maar eens volwassen(er) moet worden.i-dj schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:01:
[...]
Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Is de conclusie daarmee dat er een afstand is tot je voorganger waarbij je dit voordeel hebt op een recht stuk, maar waarbij de lucht in de bocht al is genormaliseerd om geen downforce te verliezen?
- DaniëlWW2
- Niet online
Juist wel omdat DRS open betekent dat je minder luchtweerstand hebt. Dat betekent dat je topsnelheid omhoog gaat, en het ook makkelijker is om deze te halen. De RB14's kwamen weer eens niet voorbij de 315km/h, zoals zo vaak. Dat was dan Max die weer met minder downforce reed dan Ricciardo. Bij Ricciardo was het helemaal dramatisch.Stefie2010 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Denk het niet aangezien de andere teams met Merc of Ferrari motoren helemaal niet zo'n sprong hebben gemaakt. Zou het denk ik eerder richting chassis/aero upgrade moeten zoeken.
Kijk eens rustig naar hoe deze baan werkt.

S1 en S3 zijn voornamelijk rechte stukken en DRS. S2 is juist een aantal bochten, en bocht 9 en 10 zijn ook snel. Daar heb je allemaal downforce nodig, want anders vlieg je zo van de baan af. Dan zit je in een grindbak of ga je over die leuke kerbstones heen en is je voorvleugel kapot. Dat hebben we zo ongeveer iedereen zien doen tijdens de vrije trainingen en kwalificatie.
Je kan hier dus niet downforce minimaliseren omdat een aardig deel van de baan gewoon erg technisch is. Je kan als RBR eigenlijk ook niet rijden wat je eigenlijk wil. Je zoekt dus een compromis tussen topsnelheid en snelheid meenemen in de bochten met downforce. Om de gewenste hoeveelheid downforce te rijden, heb je het vermogen nodig om dit te compenseren.
Mercedes is hier dan ook echt niet zomaar elke keer weer dominant. Mercedes ruilt altijd al een deel van hun vermogen in voor extra downforce. Dat is hier zeker niet anders. Waarom denk je dat ze juist hier met zo'n groot aerodynamisch pakket kwamen? Hier heb je het nodig, en dat heeft Mercedes gewoon laten zien.
Dus ja, het ook wederom het onvermogen van Renault om met serieuze stappen in vermogen te komen, dat RBR opbreekt. Ondanks alles pakte Max nog P5, terwijl achter hem een Haas zit met veel meer vermogen die de afstelling ook goed heeft gekregen. In Q3 mode zal het verschil makkelijk 50pk zijn, en dat is gewoon veel te veel op deze baan. Op de meeste banen weet RBR een compromis te vinden waar ze bewust kleinere vleugels hebben in een poging om het gebrek aan vermogen te compenseren. Dat zorgde er meestal voor dat ze in de race meededen, en soms in de kwalificatie. Dat is het ook en dat zien we steeds weer. Op deze baan bleek dat onmogelijk te zijn, en waren ze kansloos...
Niet alleen dat, als je iemand voor je hebt zitten is het ook veel makkelijker om dichterbij te komen omdat je dan iets voor je hebt zitten om naartoe te werken. En dat kunnen dus net die nodige tiendes zijn.Tommy The Cat schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:09:
Ah ik wist niet dat er bij RBR een dergelijke afspraak was. De achterste rijder heeft kennelijk een voordeel vanwege minder luchtweerstand op het rechte stuk.
Is de conclusie daarmee dat er een afstand is tot je voorganger waarbij je dit voordeel hebt op een recht stuk, maar waarbij de lucht in de bocht al is genormaliseerd om geen downforce te verliezen?
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Leuk zo'n verhaal en dit weten we allemaal wel maar ik ben nog steeds op zoek naar de verklaring waarom Haas zo'n grote stap heeft gemaakt en de andere Ferrari en Merc powered teams niet. Kijk o.a. naar waar Force India staat... Ik denk daarom dat we het bij Haas in het chassis/aero moeten zoeken, daar hebben zij een stap gemaakt, motor is hetzelfde als in Canada en Paul Ricard, beiden ook powertracks.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:10:
[...]
Juist wel omdat DRS open betekent dat je minder luchtweerstand hebt. Dat betekent dat je topsnelheid omhoog gaat, en het ook makkelijker is om deze te halen. De RB14's kwamen weer eens niet voorbij de 315km/h, zoals zo vaak. Dat was dan Max die weer met minder downforce reed dan Ricciardo. Bij Ricciardo was het helemaal dramatisch.
Kijk eens rustig naar hoe deze baan werkt.
[afbeelding]
S1 en S3 zijn voornamelijk rechte stukken en DRS. S2 is juist een aantal bochten, en bocht 9 en 10 zijn ook snel. Daar heb je allemaal downforce nodig, want anders vlieg je zo van de baan af. Dan zit je in een grindbak of ga je over die leuke kerbstones heen en is je voorvleugel kapot. Dat hebben we zo ongeveer iedereen zien doen tijdens de vrije trainingen en kwalificatie.
Je kan hier dus niet downforce minimaliseren omdat een aardig deel van de baan gewoon erg technisch is. Je kan als RBR eigenlijk ook niet rijden wat je eigenlijk wil. Je zoekt dus een compromis tussen topsnelheid en snelheid meenemen in de bochten met downforce. Om de gewenste hoeveelheid downforce te rijden, heb je het vermogen nodig om dit te compenseren.
Mercedes is hier dan ook echt niet zomaar elke keer weer dominant. Mercedes ruilt altijd al een deel van hun vermogen in voor extra downforce. Dat is hier zeker niet anders. Waarom denk je dat ze juist hier met zo'n groot aerodynamisch pakket kwamen? Hier heb je het nodig, en dat heeft Mercedes gewoon laten zien.![]()
Dus ja, het ook wederom het onvermogen van Renault om met serieuze stappen in vermogen te komen, dat RBR opbreekt. Ondanks alles pakte Max nog P5, terwijl achter hem een Haas zit met veel meer vermogen die de afstelling ook goed heeft gekregen. In Q3 mode zal het verschil makkelijk 50pk zijn, en dat is gewoon veel te veel op deze baan. Op de meeste banen weet RBR een compromis te vinden waar ze bewust kleinere vleugels hebben in een poging om het gebrek aan vermogen te compenseren. Dat zorgde er meestal voor dat ze in de race meededen, en soms in de kwalificatie. Dat is het ook en dat zien we steeds weer. Op deze baan bleek dat onmogelijk te zijn, en waren ze kansloos...
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt, plaats dan ook wat de bron was zodat iedereen het begrijpt, bv Ziggo, Channel 4, Sky etc
- Laat de reacties in de trant van Ziggo/Olav/Jack/etc is allemaal zo slecht, achterwegen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2018 - deel 1 besproken worden.
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- IRC Chat: http://irc.tweakers.net/f1