Dat denk ik ook, althans, ik ben er bang voor. Misschien dat de uiteindelijke reviews over de cameraresultaten me nog over de streep gaan trekken. Die wacht ik even af.Jeffrey88 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:55:
[...]
Je geeft zelf al aan wat je zoekt en waar de LE dus op tekort komt, met een LE zul je zo als ik het lees vroeg of laat spijt krijgen.
Ik zag vandaag de Officiele Product Video van BlackBerry voor de KEY2LE en verbaasde me over de verwachte accuduur.
Hoewel er volgens mij maar circa 15% minder mAh in zit verbaas ik me er over dat die meer dan zeg 15 / 20 uur zou schelen met z'n grotere broer. Iemand ervaring met feitelijke accuduur op de KEY2 en wellicht een theoretische verklaring hoe 300 / 400 mAh een dag minder accuduur teweeg kan brengen, zo heel veel zullen de processoren enzo toch ook niet verbruiken.
Hoewel er volgens mij maar circa 15% minder mAh in zit verbaas ik me er over dat die meer dan zeg 15 / 20 uur zou schelen met z'n grotere broer. Iemand ervaring met feitelijke accuduur op de KEY2 en wellicht een theoretische verklaring hoe 300 / 400 mAh een dag minder accuduur teweeg kan brengen, zo heel veel zullen de processoren enzo toch ook niet verbruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door JunkieXP op 05-09-2018 10:13 ]
Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro
Het Algemene Screen-Protector Topic
Mijn gebruik is veel te onregelmatig om iets te kunnen zeggen over de accuduur, al weet. Ik dat het echt flink langer is dan mijn collega's op iphones en galaxy S* toestellen.
Is de Key 2 ergens fysiek uit testen? (voorkeur omgeving Utrecht) Want tot nu toe heb ik het toestel nog nergens kunnen vinden ☹
[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey88 op 09-09-2018 12:46 ]
Belsimpel
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
De camera van de Key2 is niet geweldig, dus kan me niet voorstellen dat die van de Key2 LE veel slechter is.Ommadawn schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:08:
Ik sta nog in dubio.
Die KEY2 LE lijkt me qua prijs prestatie verhouding wat beter geprijsd dan de reguliere KEY2. Echter, die laatste kun je momenteel op gezette tijden al voor ca EUR 590,- bij Belsimpel of Mobiel.nl in de zilveren variant krijgen. Over een paar maandjes ben je denk ik voor 550,-- klaar. En dat is het moment dat ik weer mijn belastingvoordeel kan pakken met de BYOD-regeltjes bij mijn werkgever.
Paar zaken die voor mij echt belangrijk zijn:
Ik ben best wel actief met mobiele fotografie, waarbij ik het een uitdaging vind om dat zo goed mogelijk met mijn BlackBerries te doen. Dus camera en opslag zijn van behoorlijk belang voor me.
Veiligheid vind ik persoonlijk ook zwaarwegend.
Als laatste het PKB. Dat is voor mij juist de reden geweest om weer naar BB terug te keren met de Passport. Werkelijk een fantastische telefoon, mijn absolute favoriet, hoewel ik door omstandigheden nu op de DTEK60 zit. De Android runtime op BB10 was voor mijn werkgever niet meer acceptabel, en dus moest ik naar full Android of iOS over. Omdat de KEY2 toen nog niet op de markt was en de Priv in mijn beleving te gedateerd, ben ik toen naar de DTEK60 gegaan. Ervaring is ok, maar ik mis het PKB.
Als ik ga afwegen o.b.v. bovenstaande dan moet ik me afvragen of ik EUR 200 / EUR 250 meer wil betalen voor een (waarschijnlijk) iets betere camera, vergelijkbare veiligheid, en de swipe-mogelijkheid.
Ben wel benieuwd naar de meningen hier...
Swipe functionaliteit heb ik uitgezet omdat het woorden selecteerde terwijl ik aan het typen was. Misschien dat andere mensen daar beter in zijn getraind, maar voor mij was het niks.
Denk dat ik prima uit de voeten had gekund met de goedkopere Key2 LE. Voor opslag kan je een micro SD kaartje erin proppen.
Als je foto's belangrijk vindt zou ik eerder de 250 euro opzij zetten voor een leuke (systeem)camera. Haal je een stuk meer plezier uit dan uit de foto's van de Key2.
De prijs/kwaliteit van de Key2 LE is een heel stuk beter. De Key2 zoals ik het zie niet 50% beter(maar wel duurder dus). Misschien 10-20%. Dat ding heb ik gekocht vanwege het toetsenbord en de LE heeft dat ook.
[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 13-09-2018 14:45 ]
Beetje flauwe review van Bright YouTube: Deze nieuwe smartphone is uniek maar je moet hem niet kopen
Inclusief copycat thumbnail als ongeveer alle Amerikanen die em reviewen.
Snap sowieso de haat niet zo richting de Key2. Ok als het je ding niet is, maar waarom meteen zo’n expliciet negatief koopadvies? Zo slecht is het toestel toch ook niet, gewoon een andere propositie dan de standaard smartphone.
Inclusief copycat thumbnail als ongeveer alle Amerikanen die em reviewen.
Snap sowieso de haat niet zo richting de Key2. Ok als het je ding niet is, maar waarom meteen zo’n expliciet negatief koopadvies? Zo slecht is het toestel toch ook niet, gewoon een andere propositie dan de standaard smartphone.
Dat werd dus een duimpje omlaag voor die review, alsof de fossielen onder ons minderwaardige mensen zijn. Ik vind virtuele toetsenborden verschrikkelijk en het swipen van woorden resulteert de helft van de tijd in vreemde uitkomsten. Ik mis het gebruik van mijn HP Pre3 nog steeds qua toetsenbord. Nu heb ik een Nokia Windows Phone en die is zo buggy qua software, dus ik ben een beetje bang om weer een afwijkende keuze te maken.
Nou heb ik een tiental hands-on video's bekeken, maar voor de keuze van de LE is battery life doorslaggevend en daar hoor ik weinig concreets over qua verschillen. Ik ben geen intensieve gebruiker, en als een smartphone in beginsel al geen 2 dagen meegaat, dan is het na anderhalf jaar over met de pret voor 1 dag gebruik. Camera is voor mij niet superbelangrijk, en die track-functie op het toetsenbord kan ik ook nog wel zonder.
Dus als iemand concrete getallen/ervaringen heeft met battery life van de LE (evt. versus zijn grote broer), dan lees ik dat graag...
Nou heb ik een tiental hands-on video's bekeken, maar voor de keuze van de LE is battery life doorslaggevend en daar hoor ik weinig concreets over qua verschillen. Ik ben geen intensieve gebruiker, en als een smartphone in beginsel al geen 2 dagen meegaat, dan is het na anderhalf jaar over met de pret voor 1 dag gebruik. Camera is voor mij niet superbelangrijk, en die track-functie op het toetsenbord kan ik ook nog wel zonder.
Dus als iemand concrete getallen/ervaringen heeft met battery life van de LE (evt. versus zijn grote broer), dan lees ik dat graag...
Het is de slechtste review die ik in jaren heb gezienJean-Bob schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 07:43:
Beetje flauwe review van Bright YouTube: Deze nieuwe smartphone is uniek maar je moet hem niet kopen

Tja, dat zou kunnen. Maar dat is juist niet mijn hobby. Ik zoek juist de uitdaging om de resultaten van camera's van mijn BlackBerry op hun best te krijgen... Dus mocht de KEY2 LE eigenlijk vergelijkbare camera prestaties leveren, dan steek ik die EUR 175 verschil misschien in mijn zak. Ik acht dat best een reëele optie omdat met de camera software van BBMobile het verschil in pixels misschien nul waarneembaar verschil oplevert.BarôZZa schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:43:
[...]
Als je foto's belangrijk vindt zou ik eerder de 250 euro opzij zetten voor een leuke (systeem)camera. Haal je een stuk meer plezier uit dan uit de foto's van de Key2.
Ik kan niet wachten tot de Le-versie in de verkoop gaat. Ik hoef geen high-end telefoon, ben altijd tevreden met de mid-range geweest. Een telefoon is voor communicatie, steeds meer geschreven dan in woord: lees sms/whats app/ mail ipv werkelijk bellen.
Na een toetsenbord op mijn HTC, Nokia E72 en als laatst mijn eerste Blackberry ooit, de classic, mis ik nu al twee jaar het toetsenbord. Als whats app de ondersteuning had doorgezet voor deze Blackberry, denk ik dat ik die nu nog had gebruikt.
De Priv was mij veel te duur, de Passport te lelijk. De KeyOne kwam net te vroeg nadat ik mijn huidige Sony had gekocht, de Key2 weer te duur. De komende Key2 LE lijkt wel voor mij ontworpen: redelijke specs tegen een redelijke prijs.
Mooie, hoogwaardige foto's (vakantie) maak ik met mijn spiegereflex, daar heb ik geen telefoon voor nodig. Snelle kiekjes kunnen ook prima met deze camera (13mp/5mp). Dat scherm kleiner is (4,5")is ook geen probleem als ik Netflix ofzo wil kijken neem ik mijn tablet wel mee.
Na een toetsenbord op mijn HTC, Nokia E72 en als laatst mijn eerste Blackberry ooit, de classic, mis ik nu al twee jaar het toetsenbord. Als whats app de ondersteuning had doorgezet voor deze Blackberry, denk ik dat ik die nu nog had gebruikt.
De Priv was mij veel te duur, de Passport te lelijk. De KeyOne kwam net te vroeg nadat ik mijn huidige Sony had gekocht, de Key2 weer te duur. De komende Key2 LE lijkt wel voor mij ontworpen: redelijke specs tegen een redelijke prijs.
Mooie, hoogwaardige foto's (vakantie) maak ik met mijn spiegereflex, daar heb ik geen telefoon voor nodig. Snelle kiekjes kunnen ook prima met deze camera (13mp/5mp). Dat scherm kleiner is (4,5")is ook geen probleem als ik Netflix ofzo wil kijken neem ik mijn tablet wel mee.
Update: ik heb hem besteld (Belsimpel, enige waar pre-order in Nederland mogelijk is). Nu ongeduldig wachten op levering. Wellicht nieuwe (eigen) topic waard nu hij officieel te bestellen (pre-orderen) is? Of "Le" toevoegen in topictitel?
* Inmiddels in bezit van een Key 2, en onderstaande klaagpunten zijn niet meer van toepassing
Ik heb de Key 2 net uitgetest bij Belsimpel, en ik ben er niet heel erg blij mee. De toetsen voelen niet heel erg lekker,En de afwerking is te mat, mijn vingers glijden niet lekker over de toetsen. Ik vrees dat ik het nog een jaartje langer ga uitzingen met mijn passport in de hoop dat de Key 3 mij wel kan bieden wat ik zoek.
Ook mis ik het swipen omhoog voor het minimaliseren van apps of het scherm te openen, de 3 androidtoetsen onderaan het scherm werken niet natuurlijk en storen mij er erg bij. Daarnaast ben ik met de Passport zo gewend geraakt dat ik een punt of comma krijg door op het scherm te tikken dat de toetsencombinatie om een punt te krijgen omslachtig voelt.
Of is er een manier hoe je de punt, comma en vraagteken altijd in beeld hebt bovenop het toetsenbord? Ook is het even raar dat de spatiebalk niet kan fungeren als trackpad, daarnaast werkt het omhoog swipen om woorden te selecteren niet lekker op het testtoestel (vanaf beneden moet je helemaal naar boven swipen om het woord te selecteren, waar je bij de Passport vanaf de onderste rij toetsen omhoog swipen tot de 2e rij al genoeg is.
De Key one voelde in vele opzichten veel fijner, alleen waren de toetsen gewoonweg te klein 😓
Ik heb de Key 2 net uitgetest bij Belsimpel, en ik ben er niet heel erg blij mee. De toetsen voelen niet heel erg lekker,En de afwerking is te mat, mijn vingers glijden niet lekker over de toetsen. Ik vrees dat ik het nog een jaartje langer ga uitzingen met mijn passport in de hoop dat de Key 3 mij wel kan bieden wat ik zoek.
Ook mis ik het swipen omhoog voor het minimaliseren van apps of het scherm te openen, de 3 androidtoetsen onderaan het scherm werken niet natuurlijk en storen mij er erg bij. Daarnaast ben ik met de Passport zo gewend geraakt dat ik een punt of comma krijg door op het scherm te tikken dat de toetsencombinatie om een punt te krijgen omslachtig voelt.
Of is er een manier hoe je de punt, comma en vraagteken altijd in beeld hebt bovenop het toetsenbord? Ook is het even raar dat de spatiebalk niet kan fungeren als trackpad, daarnaast werkt het omhoog swipen om woorden te selecteren niet lekker op het testtoestel (vanaf beneden moet je helemaal naar boven swipen om het woord te selecteren, waar je bij de Passport vanaf de onderste rij toetsen omhoog swipen tot de 2e rij al genoeg is.
De Key one voelde in vele opzichten veel fijner, alleen waren de toetsen gewoonweg te klein 😓
[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey88 op 12-11-2018 17:43 ]
Als je er niet blij mee bent moet je hem niet halen en als je toestel nog fijn voor je werkt ben je gek als je 600 euro uitgeeft.Jeffrey88 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:48:
Wat meer info:
Minimaliseren van apps kan volgens mij ook met de convenience key aan de zijkant of de $-toets. Moet zeggen dat ik dat amper doe omdat ik vooral switch tussen apps met de quick key.
Leestekens kan je ook doen door ze te tonen op je scherm met een swipe naar beneden op het toetsenbord.
Spatiebalk werkt niet als trackpad vanwege de vingerafdrukscanner. Je vinger raakt vanzelf wel bekend welk deel swipebaar is, ik had niet eens door dat de spatiebalk niet kon swipen omdat ik automatisch al erboven zit.
Swipen om woorden te kiezen/te selecteren vond ik inderdaad ook niet ideaal werken en heb ik uitgezet. Er zit wel een optie in het virtuele keyboard zodat je cursortoetsen ziet om preciezer te selecteren.
Jij hebt het over de KEY2 LE, niet over de KEY2, twee verschillende devicesRjvries schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:45:
Update: ik heb hem besteld (Belsimpel, enige waar pre-order in Nederland mogelijk is). Nu ongeduldig wachten op levering. Wellicht nieuwe (eigen) topic waard nu hij officieel te bestellen (pre-orderen) is? Of "Le" toevoegen in topictitel?
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Dat klopt. Mijn bericht ervoor ook. En daarom ook mijn vraag aan de lui van Tweakers, of er een aparte "LE" topic gestart kan worden, omdat meerdere berichten voor mij ook al over de "LE" gaan, maar nog niet in een speciaal daarvoor bestemde topic geplaatst kunnen worden.CLB schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:31:
[...]
Jij hebt het over de KEY2 LE, niet over de KEY2, twee verschillende devices
Maar je hebt het inderdaad goed gezien, die van mij gaat over de "LE".
Hoewel ik eigenlijk in gedachten al geswitched was naar de KEY 2 LE, heb ik afgelopen weekend toch een reguliere KEY 2 aangeschaft.
Voornaamste redenen voor mij waren toch het capacitive keyboard en 6GB RAM. Ik heb BlackBerry's (zelfs ten tijden van de Bold 9900) altijd al gezien als minder tech savy toestellen waardoor de "need" om the latest en greatest hardware te bezitten altijd al minder is geweest, mijn P9 was de laatste tijd toch wat langzamer aan het worden en "tussen apps switchen", leek al een tijd niet lekker te werken (reset naar bootstate van de app na schakelen) dus met 6GB hoop ik in ieder geval een aantal jaren te kunnen overbruggen.
Toestel is iets te breed (en hoog) voor eenhandig gebruik waardoor ik soms bang ben dat ie over mn vinger naar achter kantelt. Maar tot op heden erg blij met de keuze, tussen apps switchen is iets wat echt weer mogelijk is en met de Speed Key erg lekker werkt i.c.m. bijv. Authenticator / Password Apps zonder van gekke Toegankelijkheid truukjes gebruik te hoeven maken.
Het "real time" kunnen wisselen van het diepe effect in de Camera App is iets wat ik wel mis, uiteraard zal dit grotendeels een software trick zijn van Huawei en Leica, iemand enig idee of er apps voorhanden zijn welke soortgelijke functionaliteit aan andere telefoons met een Bokeh / Dubbele Camera bieden?
Voornaamste redenen voor mij waren toch het capacitive keyboard en 6GB RAM. Ik heb BlackBerry's (zelfs ten tijden van de Bold 9900) altijd al gezien als minder tech savy toestellen waardoor de "need" om the latest en greatest hardware te bezitten altijd al minder is geweest, mijn P9 was de laatste tijd toch wat langzamer aan het worden en "tussen apps switchen", leek al een tijd niet lekker te werken (reset naar bootstate van de app na schakelen) dus met 6GB hoop ik in ieder geval een aantal jaren te kunnen overbruggen.
Toestel is iets te breed (en hoog) voor eenhandig gebruik waardoor ik soms bang ben dat ie over mn vinger naar achter kantelt. Maar tot op heden erg blij met de keuze, tussen apps switchen is iets wat echt weer mogelijk is en met de Speed Key erg lekker werkt i.c.m. bijv. Authenticator / Password Apps zonder van gekke Toegankelijkheid truukjes gebruik te hoeven maken.
Het "real time" kunnen wisselen van het diepe effect in de Camera App is iets wat ik wel mis, uiteraard zal dit grotendeels een software trick zijn van Huawei en Leica, iemand enig idee of er apps voorhanden zijn welke soortgelijke functionaliteit aan andere telefoons met een Bokeh / Dubbele Camera bieden?
Probeer eens via Instellingen -> Systeem -> Talen -> Taal en Invoer -> Toetsenbordinstellingen -> BlackBerry Toetsenbord -> Typen door te vegen en dan onder Fysiek Toetsenbord "Typen door Vegen" uit te zetten en "Swipes op fysiek toetsenbord" aan te laten (deze raakt wel "greyed out").BarôZZa schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:43:
[...]
Swipe functionaliteit heb ik uitgezet omdat het woorden selecteerde terwijl ik aan het typen was. Misschien dat andere mensen daar beter in zijn getraind, maar voor mij was het niks.
Ik kende het "Swipe Back om een woord te verwijderen" mechanisme nog uit de BBOS10 tijd, maar dat werkte niet lekker, kennelijk zit er in de Android variant tegenwoordig ook een soort "Swype" verwerkt waardoor je de letters aan elkaar kon vegen zonder de toetsen in te drukken, dit zorgde bij mij voor vreemde situaties.
Het is het nog niet helemaal maar vooral Swipe back werkt voegt nu geen woorden meer toe en werkt een groot deel van de tijd.
Zojuist is mijn Bumperachtige Case vanuit AliExpress binnengekomen. Niet m'n droomcase, maar voldoet voor nu prima (al was hij een week telaat en heeft m'n KEY2 z'n eerste val al meegemaakt.
Helaas is de Backcover (waarvan ik nog steeds niet zeker weet of ie spiegelt of doorzichtig is) verplicht omdat het toestel er anders uitvalt. Ik wil deze nog met iets wrappen om wat grip terug te krijgen.

Helaas is de Backcover (waarvan ik nog steeds niet zeker weet of ie spiegelt of doorzichtig is) verplicht omdat het toestel er anders uitvalt. Ik wil deze nog met iets wrappen om wat grip terug te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door JunkieXP op 23-10-2018 20:05 ]
Weet iemand al wanneer die Key2 LE komt?
Lees ook verhalen dat de rood met zwarte variant niet overal verkrijgbaar is?
Lees ook verhalen dat de rood met zwarte variant niet overal verkrijgbaar is?
Amazon.de, heeft de Key 2 alleen vandaag flink in de aanbieding,
€548 voor de 128gb dualsim. En €519 voor de 64gb versie.
*Wel qwertz toetsenborden, maar dat kun je softwarematig aanpassen, ik typ blind dus ik vind het de moeite wel waard €200 te besparen voor 2 letters die van positie zijn veranderd

Mijn Passport heeft sinds 2 weken een defect simkaartslot (naast andere kuren) dus wachten op de Key 3 is voor mij geen optie.
*Wel qwertz toetsenborden, maar dat kun je softwarematig aanpassen, ik typ blind dus ik vind het de moeite wel waard €200 te besparen voor 2 letters die van positie zijn veranderd

Mijn Passport heeft sinds 2 weken een defect simkaartslot (naast andere kuren) dus wachten op de Key 3 is voor mij geen optie.
[ Voor 61% gewijzigd door Jeffrey88 op 30-10-2018 22:18 ]
Wauw, ik wil deze! 
Op de KeyOne afgehaakt omwille van de semi-specs en geen dualsim, maar deze heeft alles wat ik nodig heb. Juist nog een manier vinden om die prijs te rechtvaardigen...
Op de KeyOne afgehaakt omwille van de semi-specs en geen dualsim, maar deze heeft alles wat ik nodig heb. Juist nog een manier vinden om die prijs te rechtvaardigen...
En deze is alweer overJeffrey88 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:03:
Amazon.de, heeft de Key 2 alleen vandaag flink in de aanbieding,
*Wel qwertz toetsenborden, maar dat kun je softwarematig aanpassen, ik typ blind dus ik vind het de moeite wel waard €200 te besparen voor 2 letters die van positie zijn veranderd![]()
[Afbeelding]
Om te speculeren, ik hoop dat in het voorjaar de Key3 komt met SD710 (of net iets efficiënter), OLED scherm waarbij de drie toetsen onderin vervangen zijn door de gestures in Android Pie
Have fun met de Key2.
De Key 2 is een heerlijk toestel (al liep ik er 2 pagina's terug nog over te zeuren) Het is een flinke vooruitgang tegenover de Passport, de toetsen tikken na wat oefenen heerlijk weg. ze zijn veel klikbaarder dan die van de Passport. Ja helaas blijft het ergens stiekem jammer dat het toestel niet net ietsje breder is, maar daar kan ik wel aan wennen, op dit moment van schrijven is mijn typsnelheid na 2 dagen flink verhoogt, * Na inmiddels + 2 weken typ ik als een Tasmaanse duivel 😁
De trackpad is flink verbeterd, en registreert nu echt alles en werkt merendeel van de tijd ook goed binnen web pagina's en apps om opzij te scrollen.
En het multitasken en de shortcuts werken zeer snel en zeer soepel, Vooral de speedKey werkt boven verwachting, mijn bureaublad is gewoon leeg omdat je in milliseconden een App kan openen vanuit de keyboard (de Passport was daar toch beperkter in) Nu heb ik gewoon 48 heerlijke combinaties om te programmeren.
Helaas is de aanwezigheid van de capacitieve buttons overbodig , graag had ik gezien dat ze weg waren en het toestel simpelweg net ietsje korter was gemaakt, het scherm +keyboard is gewoon net té lang om boven iets te selecteren zonder de typ positie te verbreken.
De trackpad is flink verbeterd, en registreert nu echt alles en werkt merendeel van de tijd ook goed binnen web pagina's en apps om opzij te scrollen.
En het multitasken en de shortcuts werken zeer snel en zeer soepel, Vooral de speedKey werkt boven verwachting, mijn bureaublad is gewoon leeg omdat je in milliseconden een App kan openen vanuit de keyboard (de Passport was daar toch beperkter in) Nu heb ik gewoon 48 heerlijke combinaties om te programmeren.
Helaas is de aanwezigheid van de capacitieve buttons overbodig , graag had ik gezien dat ze weg waren en het toestel simpelweg net ietsje korter was gemaakt, het scherm +keyboard is gewoon net té lang om boven iets te selecteren zonder de typ positie te verbreken.
[ Voor 17% gewijzigd door Jeffrey88 op 12-11-2018 17:40 ]
Hoe zit het met de toekomstige updates? Maandelijks security updates? In welke mate worden toekomstige Android versies ondersteund?
Features worden toegevoegd of verbeterd. Ik moet toegeven dat de ROM wat onvolwassen aanvoelt (helemaal de camera app), maar dat vind ik van Samsung ook. Ik zelf kom van Xiaomi (MIUI).Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
Hoe zit het met de toekomstige updates?
Ja.Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
Maandelijks security updates?
Minimaal 1 upgrade.Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
In welke mate worden toekomstige Android versies ondersteund?
Het wachten op de LE bij Belsimpel duurde mij te lang, en vorige week daalde de prijs van de Key2 tot onder de 600,-, dus heb ik die vorige week gekocht.
Heerlijk om weer te kunnen typen op een fysiek toetsenbord. Wat heb ik dat gemist. E-mailen op een mobiele telefoon is in ieder geval geen straf meer, ik kan nu sneller reageren. En uitgebreider, iets wat mijn klanten ook fijn vinden.
Telefoon voelt goed stevig aan, niet al te zwaar, ondanks de aluminium-behuizing (toch wel een pluspunt t.o.v. de "plastic" LE). Achterkant is echt briljant, glijdt totaal niet uit je handen daardoor.
Na de laatste update ben ik echter wel de "dubbel-spatie = punt"-optie kwijt. Het dubbel indrukken van de spatie zorgt dus niet meer voor een punt achter een zin. Weet iemand hoe ik dat terug kan zetten? Dit vind ik wel heel belangrijk. Ik heb echt overal gezocht op interne en in de instellingen, maar kan het niet vinden. Ja, in de instellingen van SwiftKey, daar staat ie dan ook aan, maar SwiftKey is niet het fysieke toetsenbord.
6gb RAM leek mij ietwat veel, en dacht dat de 4GB van de LE-versie ook wel zou volstaan, maar ik denk dat de telefoon het wel nodig heeft. Zoals Jeffrey88 ook al zegt: bureaublad is leeg, (bijna) alles gaat met de shortcuts. Als de apps open blijven staan, dan is de gewenste app ook direct geopend. Met 4GB denk ik dat het open laten staan van de apps voor vertraging kan zorgen.
Foto's vind ik overigens prima in orde. 2x12mp is (voor mij) meer dan genoeg. Geluid uit de speakers is aardig, maar ik mis de mogelijkheid om dit wat aan te passen (zwaardere bass etc.). Heb dit in ieder geval nog niet kunnen vinden in de instellingen. Zal vast ook niet kunnen.
Grappige reacties op het hebben van een Blackberry. "Wat een kleine computer is dat" aldus mijn 4-jarige neefje". "Maken ze die nog?" is overigens de meest gehoorde.
Heerlijk om weer te kunnen typen op een fysiek toetsenbord. Wat heb ik dat gemist. E-mailen op een mobiele telefoon is in ieder geval geen straf meer, ik kan nu sneller reageren. En uitgebreider, iets wat mijn klanten ook fijn vinden.
Telefoon voelt goed stevig aan, niet al te zwaar, ondanks de aluminium-behuizing (toch wel een pluspunt t.o.v. de "plastic" LE). Achterkant is echt briljant, glijdt totaal niet uit je handen daardoor.
Na de laatste update ben ik echter wel de "dubbel-spatie = punt"-optie kwijt. Het dubbel indrukken van de spatie zorgt dus niet meer voor een punt achter een zin. Weet iemand hoe ik dat terug kan zetten? Dit vind ik wel heel belangrijk. Ik heb echt overal gezocht op interne en in de instellingen, maar kan het niet vinden. Ja, in de instellingen van SwiftKey, daar staat ie dan ook aan, maar SwiftKey is niet het fysieke toetsenbord.
6gb RAM leek mij ietwat veel, en dacht dat de 4GB van de LE-versie ook wel zou volstaan, maar ik denk dat de telefoon het wel nodig heeft. Zoals Jeffrey88 ook al zegt: bureaublad is leeg, (bijna) alles gaat met de shortcuts. Als de apps open blijven staan, dan is de gewenste app ook direct geopend. Met 4GB denk ik dat het open laten staan van de apps voor vertraging kan zorgen.
Foto's vind ik overigens prima in orde. 2x12mp is (voor mij) meer dan genoeg. Geluid uit de speakers is aardig, maar ik mis de mogelijkheid om dit wat aan te passen (zwaardere bass etc.). Heb dit in ieder geval nog niet kunnen vinden in de instellingen. Zal vast ook niet kunnen.
Grappige reacties op het hebben van een Blackberry. "Wat een kleine computer is dat" aldus mijn 4-jarige neefje". "Maken ze die nog?" is overigens de meest gehoorde.
Instellingen -> Systeem -> Taal en Invoer -> Toetsenbordinstellingen -> Voorspelling en Correctie -> Dubbeltik op spatiebalk voor punt.Rjvries schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:00:
Soms kan na het updaten het aan en uitzetten (al dan niet i.c.m. het herstarten van je toestel) de functionaliteit weer herstellen.
Zeer herkenbaarRjvries schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:00:
Heel apart dat de LE blijkbaar dual-sim heeft en de normale dure versie niet!?
TCL Heeft een onbegrijpbaar idee voor ogen over de distributie en productie van hun BlackBerry toestellen. Per land verschillen de beschikbare opties voor zowel de K2 als de LE.henrid schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:03:
Heel apart dat de LE blijkbaar dual-sim heeft en de normale dure versie niet!?
Yes! That's the trick. Bedankt!JunkieXP schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:01:
[...]
Instellingen -> Systeem -> Taal en Invoer -> Toetsenbordinstellingen -> Voorspelling en Correctie -> Dubbeltik op spatiebalk voor punt.
Soms kan na het updaten het aan en uitzetten (al dan niet i.c.m. het herstarten van je toestel) de functionaliteit weer herstellen.
Hoewel, met een omweg. Het stond gewoon aan. Dus ik heb het eerst uit gezet. Daarna weer aan, en toen opnieuw opgestart. En ik heb weer een punt bij "dubbel-spatie".
Ik ben weer 2 weken verder, en wat een geweldige telefoon is het toch. Ben al weer snel gewend aan het toetsenbord. Las ergens een review dat het toetsenbord te smal zou zijn, maar dat vind ik juist niet, zo kan je nog steeds met 1 hand (duim) tikken. Hoewel dat niet heel erg handig is, maar het kan wel (op extreem luie momenten).
Heb hem (voor de foto) nog even naast mijn Nokia E72 en BlackBerry Classic gelegd.
De Nokia was dan echt heel klein, de BlackBerry classic vind ik persoonlijk nog steeds mooier.
Hoe groot voorstander ik ook ben van Convenience Keys, degene op de KEY2 zit voor mij echt in de weg en wordt te vaak "per ongeluk" getriggerd.
Ik weet niet of jullie daar ook tegen aan hikken, maar met Button Mapper (https://play.google.com/s...tails?id=flar2.homebutton) heb ik de enkele "klik" kunnen aanpassen naar een "dubbele klik" waardoor ik ehm eigenlijk niet meer per ongeluk indruk en het weer ouderwets fijn is om een convenience key te hebben.
In theorie kun je met Button Mapper per knop 3 acties instellen, de reguliere klik (die ik nu heb uitgeschakeld), de dubbele klik (die ik nu voor de Hub heb ingesteld) en de lange klik (waarvoor ik nog een goed doel zoek).
Wellicht is dit ook iets waar jullie tegenaan lopen =)!
Ik weet niet of jullie daar ook tegen aan hikken, maar met Button Mapper (https://play.google.com/s...tails?id=flar2.homebutton) heb ik de enkele "klik" kunnen aanpassen naar een "dubbele klik" waardoor ik ehm eigenlijk niet meer per ongeluk indruk en het weer ouderwets fijn is om een convenience key te hebben.
In theorie kun je met Button Mapper per knop 3 acties instellen, de reguliere klik (die ik nu heb uitgeschakeld), de dubbele klik (die ik nu voor de Hub heb ingesteld) en de lange klik (waarvoor ik nog een goed doel zoek).
Zijn de premium opties de moeite waard om voor te betalen?JunkieXP schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:54:
Ik achtte ze niet nodig, dus heb geen idee haha.Jeffrey88 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:53:
[...]
Zijn de premium opties de moeite waard om voor te betalen?
KEY2 aangeschaft bij Amazon als warehouse deal.. (1x silver voor 320 en een zwarte 128GB voor ca 370).
Beide waren builds van juni (eerste lading vermoed ik). Prachtige telefoons, alleen de spatiebalk bij beide wobbelig met een te harde klik. Hoe graag ik een van de toestellen ook heb willen houden, beide zijn terug gegaan.
Ik begrijp dat de LE een betere spatiebalk heeft? Iemand hier al ervaring mee?
Beide waren builds van juni (eerste lading vermoed ik). Prachtige telefoons, alleen de spatiebalk bij beide wobbelig met een te harde klik. Hoe graag ik een van de toestellen ook heb willen houden, beide zijn terug gegaan.
Je hebt denk ik geen link meer of wel somssupaStylin schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:56:
KEY2 aangeschaft bij Amazon als warehouse deal.. (1x silver voor 320 en een zwarte 128GB voor ca 370).
Ik vind de spatiebalk op de LE prima. Als ik de forums op CrackBerry.com mag geloven is er inderdaad een immens verschil tussen LE en de duurdere 'gewone' KEY2. Belsimpel heeft denk ik her en der wel demonstratiemodellen in de winkels, dus ik zou proberen daar eens langs te gaan om het zelf te ervaren.supaStylin schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:56:
Was tijdens black friday.Pat-Juh schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:19:
[...]
Je hebt denk ik geen link meer of wel soms?
Key2 was in de aanbieding in de dag deal (wat voor een lagere warehouse deal zorgt) daarbij nog eens 20% korting op de warehouse deals.
Nu helaas weer voor de volle pond.
Jammer anders had ik er eentje gehaald voor de zaaksupaStylin schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:57:
[...]
Was tijdens black friday.
Key2 was in de aanbieding in de dag deal (wat voor een lagere warehouse deal zorgt) daarbij nog eens 20% korting op de warehouse deals.
Nu helaas weer voor de volle pond.
Zijn er bij de blackberries van Amazon.de nog andere nadelen (qua apps/taal/hardware) dan de omgewisselde Z en Y (en $ vs €) ?
Anders is het prijsverschil wel erg groot met die in ons land verkocht worden.
Ik heb een LE besteld, die voldoet prima. Het is vooral wennen met Y en Z, maar gaat steeds beter.henrid schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:57:
Zijn er bij de blackberries van Amazon.de nog andere nadelen (qua apps/taal/hardware) dan de omgewisselde Z en Y (en $ vs €) ?
Valutateken is wat mij betreft een key die je beter een andere bestemming kunt geven. Ik gebruik hem zelf eigenlijk nooit, vooral omdat ik werk in de finaciële sector en we daar werken met termen als EUR, GBP en USD.
Ik heb sinds oktober een Duitse Key 2 128GB dualsim met Euro teken, en ik ondervind geen problemen, zelfs aan de omgewisselde Z & Y wen je snel.henrid schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:57:
Mijn hoesje nog wat opgespiced met een vleugje Carbon en een Wireless Qi Charging tag achter de backplate toegevoegd om Draadloos opladen te ondersteunen =)!JunkieXP schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:04:
Zojuist is mijn Bumperachtige Case vanuit AliExpress binnengekomen. Niet m'n droomcase, maar voldoet voor nu prima (al was hij een week telaat en heeft m'n KEY2 z'n eerste val al meegemaakt.
[Afbeelding: BlackBerry KEY2 Bumperachtige Case voorkant]
[Afbeelding: BlackBerry KEY2 Bumperachtige Case voorkant]

Ik kwam gisteren iemand met een BlackBerry Key 2 tegen😮. Ondanks het schare aantal liefhebbers is het dus toch mogelijk!
Ik heb mijn BlackBerry Motion laten vallen en nu loopt er van rechtsonder naar links in het midden een barst in het scherm. Aangezien ik reparatie voor dit toestel te duur en te omslachtig vind, denk ik erover na om een KEY2 te kopen, omdat ik het fysieke toetsenbord van mijn Passport en PRIV heel erg mis.
Ik hoor echter, ondanks positieve geluiden, ook veel commentaar op de KEY2. Vooral de spatiebalk blijkt nogal vervelend te zijn. Met een andere feedback, en los zitten. Hoe is jullie ervaring hiermee? Is het storend?
Ik twijfel, mede door de lagere prijs, of de KEY2 LE misschien een betere optie is. Daarvan blijkt het toetsenbord echt hemels te zijn, ondanks het ontbreken van de capacitieve toetsen. Er zit een kleinere batterij in maar dat blijkt door de efficiëntere processor niet veel uit te maken.
Waar het mij dus uiteindelijke om draait is die ene spatiebalk. Ik ben een perfectionist, dus zoiets kan voor mij echt heel erg op mijn zenuwen werken. Zo heb ik eens mijn PRIV helemaal uitelkaar gehaald omdat de achterkant flexte en kraakte.
Ik hoor echter, ondanks positieve geluiden, ook veel commentaar op de KEY2. Vooral de spatiebalk blijkt nogal vervelend te zijn. Met een andere feedback, en los zitten. Hoe is jullie ervaring hiermee? Is het storend?
Ik twijfel, mede door de lagere prijs, of de KEY2 LE misschien een betere optie is. Daarvan blijkt het toetsenbord echt hemels te zijn, ondanks het ontbreken van de capacitieve toetsen. Er zit een kleinere batterij in maar dat blijkt door de efficiëntere processor niet veel uit te maken.
Waar het mij dus uiteindelijke om draait is die ene spatiebalk. Ik ben een perfectionist, dus zoiets kan voor mij echt heel erg op mijn zenuwen werken. Zo heb ik eens mijn PRIV helemaal uitelkaar gehaald omdat de achterkant flexte en kraakte.
Ben in het bezit van een Key2 LE. Merk tijdens het typen van dit bericht niet dat de spatiebalk los zit. De vingerafdrukscanner vind ik top!uberhoogy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:16:
[..]
Mijn Androidversie: 8.1.0
Laatste beveiligingsupdate: 1-12-2018
[ Voor 6% gewijzigd door ronaldinho op 03-02-2019 18:26 ]
Ik heb de KeyOne Black edition die is geüpdatet naar Android 8.1 en heeft zijn laatste beveiligingsupdate uit December.Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
Hoe zit het met de toekomstige updates? Maandelijks security updates? In welke mate worden toekomstige Android versies ondersteund?
Ik zou er voor de K2 wel vertrouwen in hebben. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je de nieuwste versie van Android nooit krijgt vlak na lancering van de Android versie. Dit komt omdat de core van Android door Blackberry zelf is aangepast om de veiligheid te garanderen.
| live and give like no one else |
Hoe zijn je ervaringen verder? Mis je de aanraakgevoelige toetsen? En hoe is de batterij? Ben je tevreden met de aankoop?ronaldinho schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:51:
[...]
Ben in het bezit van een Key2 LE. Merk tijdens het typen van dit bericht niet dat de spatiebalk los zit. De vingerafdrukscanner vind ik top!
Mijn Androidversie: 8.1.0
Laatste beveiligingsupdate: 1-12-2018
In het begin was ik wel een beetje huiverig door het gemis van aanraakgevoelige toetsen, maar nu, na zo'n 3 weken valt het mij tot op heden in positieve zin mee. Qua batterijduur ben ik tevreden, niks mis meeuberhoogy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:35:
[...]
Hoe zijn je ervaringen verder? Mis je de aanraakgevoelige toetsen? En hoe is de batterij? Ben je tevreden met de aankoop?
Mijn eerste contact met de spatiebalk voelde t.o.v. het toetsenbord erg fragiel en ik was bang dat ik me er aan zou gaan irriteren. Hoewel ik nu zo'n 5 maanden later nog altijd merk dat de "feel" van de spatiebalk afwijkt moet ik bekennen dat het bij mij geen irritatie ten gevolge heeft gehad, dit is uiteraard wel persoonlijk.uberhoogy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:16:
Voor mij waren het toetsenbord en de camera (en vertraging van beschikbaar komen van de LE) de reden dat ik toch voor de gewone ben gegaan. Voor de "dieptegevoelige" camera hoef je het niet te doen, dit komt niet in de buurt van de shots die mijn Huawei P9 produceerde.
Hoewel ik het capacitieve deel van het toetsenbord minder vaak gebruik dan verwacht moet ik zeggen dat ik het toch fijn vind om te hebben. Vooral door tekst heen scrollen.
Dank! Het gemis van het capacitieve deel van het toetsenbord lijkt mij ook niet super groot, behalve het naar links swipen om woorden te wissen zou ik wel echt heel erg missen.Mijn eerste contact met de spatiebalk voelde t.o.v. het toetsenbord erg fragiel en ik was bang dat ik me er aan zou gaan irriteren. Hoewel ik nu zo'n 5 maanden later nog altijd merk dat de "feel" van de spatiebalk afwijkt moet ik bekennen dat het bij mij geen irritatie ten gevolge heeft gehad, dit is uiteraard wel persoonlijk.
Voor mij waren het toetsenbord en de camera (en vertraging van beschikbaar komen van de LE) de reden dat ik toch voor de gewone ben gegaan. Voor de "dieptegevoelige" camera hoef je het niet te doen, dit komt niet in de buurt van de shots die mijn Huawei P9 produceerde.
Hoewel ik het capacitieve deel van het toetsenbord minder vaak gebruik dan verwacht moet ik zeggen dat ik het toch fijn vind om te hebben. Vooral door tekst heen scrollen.
Ik denk dat ik toch nog even aan mijn Motion vast blijf houden, met het oog op MWC dat eraan zit te komen. Misschien dat er dan nog wat nieuws wordt aangekondigd. Dan kan ik daarna nog beslissen. Die barst in mijn scherm kan ik nog wel een of twee maanden overheen kijken.
ik moet zeggen dat mijn grootste potentiële ergernis bij zowel de KEY2 als de KEY2 LE zit in het feit dat beide toestellen nog van die ouderwetse capacitieve NAV toetsen hebben. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze. Je hebt al een kleiner scherm en dan ga je van die oude toetsen eronder plakken. De PRIV en DTEK toestellen hadden ook on-screen NAV toetsen en dat werkte echt prima.
Anoniem: 1178536
Afgelopen augustus eindelijk de keuze gemaakt om terug te keren naar de Blackberry telefoon.
Grootste reden hierwas is het fysieke toetsenbord.
Telefoon bevalt me erg goed, alleen sinds afgelopen vrijdag loop ik tegen twee problemen aan..
Eerst het probleem wat me het meest irriteert; de batterij loopt binnen 8 uur leeg. Zelfs als hij zoals afgelopen zaterdag de hele middag in mijn zak zit tijdens de voetbal, ik kom terug en de batterij is afgenomen met 50%. Waar ik voorheen zo blij was met de accuduur van anderhalve dag (intensief gebruik), is dat nu gewoon drama..
Dan het tweede probleem, mijn 'voorcamera' werkt niet meer. Zaterdagochtend kreeg ik de melding bij het openen van mijn camera voor het eerst:
Dual camera unavailable for unkown reason, please get log by using:
"adb logcat-b all"
Then reboot your device to check if this dialog show again.
And this dialog added for dual camera debug, it should be deleted when this product is delivered.
Deze melding krijg ik nu standaard bij het openen van de camera. Ik kan hem wegklikken met OK en de 'achtercamera' gewoon gebruiken, maar zodra ik hem weer op 'selfie' stand wil zetten, sluit die direct af.
Ook bij andere apps zoals Snapchat of Instagram, werkt de 'selfiecamera' niet..
Ik ben zelf niet zo technisch of handig aangelegd, maar kan over beide problemen online niks terug vinden.. Enige advies tot nu toe is m'n telefoon terug naar fabrieksinstellingen zetten, maar ik twijfel eraan of dit veel zin heeft.
Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt.
Telefoon bevalt me erg goed, alleen sinds afgelopen vrijdag loop ik tegen twee problemen aan..
Eerst het probleem wat me het meest irriteert; de batterij loopt binnen 8 uur leeg. Zelfs als hij zoals afgelopen zaterdag de hele middag in mijn zak zit tijdens de voetbal, ik kom terug en de batterij is afgenomen met 50%. Waar ik voorheen zo blij was met de accuduur van anderhalve dag (intensief gebruik), is dat nu gewoon drama..
Dan het tweede probleem, mijn 'voorcamera' werkt niet meer. Zaterdagochtend kreeg ik de melding bij het openen van mijn camera voor het eerst:
"adb logcat-b all"
And this dialog added for dual camera debug, it should be deleted when this product is delivered.
Deze melding krijg ik nu standaard bij het openen van de camera. Ik kan hem wegklikken met OK en de 'achtercamera' gewoon gebruiken, maar zodra ik hem weer op 'selfie' stand wil zetten, sluit die direct af.
Ik ben zelf niet zo technisch of handig aangelegd, maar kan over beide problemen online niks terug vinden.. Enige advies tot nu toe is m'n telefoon terug naar fabrieksinstellingen zetten, maar ik twijfel eraan of dit veel zin heeft.
Alvast bedankt.
Ik verwacht geen nieuwe keyboard phone voor 2019, de wereldwijde uitrol van de Key 2 is al zo tergend traag verlopen dat ze in 2018 nog geen wereldwijde verkoopdekking hadden😓uberhoogy schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:19:
[...]
Ik denk dat ik toch nog even aan mijn Motion vast blijf houden, met het oog op MWC dat eraan zit te komen. Misschien dat er dan nog wat nieuws wordt aangekondigd. Dan kan ik daarna nog beslissen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jeffrey88 op 06-02-2019 23:12 ]
Ik zou het je toch aanraden om een back-up te maken en dan een fabrieksinstelling uit te voeren om te kijken of dat het oplost, zo nee dan zou ik de Key 2 toch op garantie sturen.Anoniem: 1178536 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:23:
Afgelopen augustus eindelijk de keuze gemaakt om terug te keren naar de Blackberry telefoon.
"adb logcat-b all"
Alvast bedankt.
Aan de andere kant lijkt het erop dat ze die KEY2 zo aan het pushen zijn naar influencers om awareness te creëren. Mag aannemen dat ze op z'n minst een "Black edition" aankondigen met een spec upgrade in hetzelfde jasje zoals ze ook bij de KeyOne gedaan hebben. Maar het blijft BlackBerry dus zou me ook weer niks verbazen als ze momentum opbouwen naar niks en inderdaad nog vol inzetten op KEY2 (wat ik als prille KEY2 bezitter niet heel erg zou vinden =P, maar als BB liefhebber lijkt het me onverstandig.).Jeffrey88 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:11:
[...]
Ik verwacht geen nieuwe keyboard phone voor 2019, de wereldwijde uitrol van de Key 2 is al zo tergend traag verlopen dat ze in 2018 nog geen wereldwijde verkoopdekking hadden😓
Het enige wat omhoog mag is de camera, de rest van het toestel is dik in orde ‘-). Ik hoop echter tot minstens 2022 met de Key Two te doen. Ik ben er blij mee en laat me niet zo leiden in de specs race. En met Android 9 in de toekomst maak ik mij geen zorgen om een BB10 sitúatie waar je al vanaf het 2e jaar verlegen zat om de APPS.JunkieXP schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:43:
[...]
Aan de andere kant lijkt het erop dat ze die KEY2 zo aan het pushen zijn naar influencers om awareness te creëren. Mag aannemen dat ze op z'n minst een "Black edition" aankondigen met een spec upgrade in hetzelfde jasje zoals ze ook bij de KeyOne gedaan hebben. Maar het blijft BlackBerry dus zou me ook weer niks verbazen als ze momentum opbouwen naar niks en inderdaad nog vol inzetten op KEY2 (wat ik als prille KEY2 bezitter niet heel erg zou vinden =P, maar als BB liefhebber lijkt het me onverstandig.).
Voor Specs ben ik ook vrij ongevoelig, enige waar ik echt van baal is dat de "Dual Camera" no where near het effect / de 'kwaliteit' van m'n P9 komt, hoop dat daar ooit nog een API voor open gaat om dat toch 3th party een beetje op niveau te brengen maar geef het weinig kans.Jeffrey88 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:21:
[...]
Het enige wat omhoog mag is de camera, de rest van het toestel is dik in orde ‘-). Ik hoop echter tot minstens 2022 met de Key Two te doen. Ik ben er blij mee en laat me niet zo leiden in de specs race. En met Android 9 in de toekomst maak ik mij geen zorgen om een BB10 sitúatie waar je al vanaf het 2e jaar verlegen zat om de APPS.
Ik snap overigens echt niet dat in alle reviews en dergelijke, BlackBerry zo wordt neergesabeld om het gebruik van mindere Specs en dat dit de prijs niet rechtvaardigt. Maar de Specs van iPhone zijn niet goed tegen de QualComm lijn aan te leggen en zonder pardon wordt daar €1.000+ voor neergeteld. Wat dat betreft biedt BlackBerry met haar PKB line echt zoveel meer value for bucks, maar ach, wie ben ik =P.
Ik heb ook de sprong gewaagd en een Key2 LE gekocht. Ben nog in de instelfase, dus het is nog even wachten hoe hij echt bevalt.
Maar nu vraag ik me af: eerder in dit topic werd gezegd dat je een QWERTZ softwarematig in kan stellen als QWERTY, maar ik weet nog niet wat de beste manier is om dat te doen.
Ik vond de app Button Mapper die de optie lijkt te hebben in de Pro versie. Maar op Crackberry wordt er gezegd dat je apps die accessibility opties gebruiken (zoals Button Mapper) beter niet moet installeren omdat die voor battery-drain zorgen. Is dit the way to go? Of zijn er handiger/betere manieren?
En nog een vraag: weet iemand of het mogelijk is om de fingerprint-scanner zo in te stellen dat die het toestel op standby zet als het aan staat? Dat vond ik een heel handige functie in mijn oude Moto G4.
Maar nu vraag ik me af: eerder in dit topic werd gezegd dat je een QWERTZ softwarematig in kan stellen als QWERTY, maar ik weet nog niet wat de beste manier is om dat te doen.
Ik vond de app Button Mapper die de optie lijkt te hebben in de Pro versie. Maar op Crackberry wordt er gezegd dat je apps die accessibility opties gebruiken (zoals Button Mapper) beter niet moet installeren omdat die voor battery-drain zorgen. Is dit the way to go? Of zijn er handiger/betere manieren?
En nog een vraag: weet iemand of het mogelijk is om de fingerprint-scanner zo in te stellen dat die het toestel op standby zet als het aan staat? Dat vond ik een heel handige functie in mijn oude Moto G4.
Hebben mensen hier de februari update ontvangen?
De update kwam vanochtend binnen. Hij staat nu op ABP924.
Hier ook ja. Eerlijk gezegd begint het me wat tegen te staan. Ik kom bij Xiaomi (MIUI) vandaan, iedere vrijdag kreeg ik bugfixes en nieuwe features. Nu wilt iedereen juist spyware Google Android (One) en eventuele KSP's die een OS zou kunnen hebben wordt door Google langzaam maar zeker meer de nek omgedraaid. BlackBerry zou juist een eigen fork moeten hebben waarbij Google integratie grondig is verwijderd zodat het optioneel blijft.whistler schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:03:
[...]
Het blijft gevoelsmatig ook een van mij grootste bezwaren bij mijn Key1. Je hebt alle Google software niet nodig.nst6ldr schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:37:
[...]
Hier ook ja. Eerlijk gezegd begint het me wat tegen te staan. Ik kom bij Xiaomi (MIUI) vandaan, iedere vrijdag kreeg ik bugfixes en nieuwe features. Nu wilt iedereen juist spyware Google Android (One) en eventuele KSP's die een OS zou kunnen hebben wordt door Google langzaam maar zeker meer de nek omgedraaid. BlackBerry zou juist een eigen fork moeten hebben waarbij Google integratie grondig is verwijderd zodat het optioneel blijft.
DTEK is ook best vergevend voor de informatie verzameling van 's werelds grootste en meest agressieve online adverteerder. Al heb ik op mijn BB toch het gevoel dat ik minder bespioneert wordt en op mijn Chinese xiaomi.
Tegelijkertijd weet ik uit mijn Passport tijd, dat android apps draaien zonder google's play Services ook niet altijd even gebruiksvriendelijk was. Als BlackBerry geen telefoons met fysiek keyboard meer verkoopt stap ik voor alleen al voor de privacy gewoon over naar het andere fruitmerk. Dat chinese spul, of een OS ontwikkeld door en voor een adverteerder hoeft niet zo van mij.
Me toowhistler schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:03:
[...]
Ik had iets meer verwacht van MWC, maar daar is dan de rode versie van de Key2, twee beetjes overpriced, maar hij is wel mooi.
Wat vinden jullie van de nieuwe updates v.w.b. de hub+ (o.a. nieuwe frisse look, zoals ze het zelf zeggen)?
Persoonlijk vind ik deze blauwe kleur(en) wel mooi.
Persoonlijk vind ik deze blauwe kleur(en) wel mooi.
Ik vind het een lekker frisse update. Maar dat de sms nu uit de hub is verdwenen dat vind ik spijtig. Niet dat ik het vaak gebruikte maar voor zaken als digi-D was het wel fijn.
Ik wacht meer op Android Oreo, in de hoop dat er wat vernieuwd.
Ik dacht dat ik had gelezen dat ze de oude gesprekken / berichten niet meer konden inladen, maar wel als je weer een nieuw bericht krijgt dat die wel weer in de Hub verschijnt.Jeffrey88 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:04:
Ik vind het een lekker frisse update. Maar dat de sms nu uit de hub is verdwenen dat vind ik spijtig. Niet dat ik het vaak gebruikte maar voor zaken als digi-D was het wel fijn.
Ik gebruik de hub alleen nog maar voor e-mail. Voor alle andere zaken zoals WhatsApp, SMS etc ga ik toch naar de betreffende app.
Oehhh, gaat de BlackBerry Hub+ dan toch weer een beetje de glorie van wat BlackBerry Hub was op BB10 terugbrengen =O.
In de laatste Beta is het mogelijk om Notificaties van "alle" apps af te vangen in de Hub. Waarschijnlijk nog altijd als "shortcut" i.p.v. een vrijwel native "card integration" in BB10, maar ik ben enthousiast naar de uitwerking hiervan.
In de laatste Beta is het mogelijk om Notificaties van "alle" apps af te vangen in de Hub. Waarschijnlijk nog altijd als "shortcut" i.p.v. een vrijwel native "card integration" in BB10, maar ik ben enthousiast naar de uitwerking hiervan.
Ik had hetzelfde en ook dat hij soms extreem langzaam werd. In de Power Center zag ik dat de Blackberry Launcher telkens steeds meer geheugen gebruikte (memory leak ergens), totdat het geheugen helemaal vol liep en het automatisch opnieuw werd gestart. Ook de camera startte daardoor soms niet meer op (of het duurde een paar seconde voordat een foto werd genomen en werd het soms niet opgeslagen)_.Anoniem: 1178536 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:23:
Ik heb het verholpen door de app Advanced Task Manager te installeren. Bij settings heb ik Regular Kill aangezet, daaronder Kill specify apps en dan de Blackberry Launcher. Kill frequency eerst op 10 min gezet, nu wat minder vaak en kijken of dat ook werkt. Screen OFF Kill heb ik ook aangezet.
Sinds die tijd loopt hij weer als een zonnetje.
Blijft overigens wel een heerlijk toestel. Ik hoop dat ze bij de Key3 ook met een flagship versie komen met een goede camera, high-end SOC etc. Ben best bereid daarvoor te betalen. Dat toetsenbord blijft heerlijk.
Overigens ook wel grappig hoeveel mensen(wildvreemden in de trein, in winkels etc) vragen naar wat voor toestel je hebt als ze je ermee bezig zien. Je valt er meer mee op dan met een iPhone van $2000
Ik zit niet in de Beta groep maar word wel spontaan blij van dit bericht!JunkieXP schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:48:
Oehhh, gaat de BlackBerry Hub+ dan toch weer een beetje de glorie van wat BlackBerry Hub was op BB10 terugbrengen =O.
Volgens mij kun je ergens onderin de PlayStore aangeven dat je Beta Tester voor bepaalde apps als Hub+ kunt zijn.Jeffrey88 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 01:08:
[...]
Ik zit niet in de Beta groep maar word wel spontaan blij van dit bericht!
Het lijkt echter wel maar "1 entry per app" te zijn, dat vond ik wel jammer qua archief opbouw.
Edit: Het blijkt iets genuanceerder te liggen, mijn vermoeden is nu dat "dubbele notifications" zichzelf overschrijven maar met unieke "titels" het wel als archief inzichtelijk is. Voor mijn deurbel heb ik bijv. een notificatie "De bel gaat" die steeds zichzelf overschrijft terwijl ik nu meerdere Tikkie's onder elkaar heb staan.
Vermoedelijk een combi tussen een check van Hub+ en de Notification API Integratie per App

[ Voor 34% gewijzigd door JunkieXP op 06-05-2019 15:19 . Reden: Aanbrengen Nuances betr. notificatie integratie. ]
Sinds een paar weken ben ik trotse eigenaar van de BB Key2 LE in rood, want het is een superfijn toestel. Over de voordelen zijn we het wel allemaal wel eens, met de keyboard shortcuts, het lerend vermogen van het toetsenbord is super en de vingerafdrukscanner is een zaligheid om bij vele apps mee in te loggen. Er zijn wel wat kleine irritaties van dingen die soms wel en soms niet werken, wat met name op gebied van notificaties is, maar dat zal ook wel aan dat chaotische Android liggen. Een voorbeeld is dat het na uitzetten van de meldingen in Outlook, dit met geen mogelijkheid weer werkend te krijgen was. Verder blijkt het lastig om ingestelde notificaties ook werkelijk te krijgen, zelfs als app op de achtergrond uitgevoerd mag worden. De batterij indicator aan de zijkant werkt soms wel en soms niet. Aan de schermbeveiliging heb je eigenlijk niks want die werkt alleen tijdens opladen, dus overdag geen klok ofzo op je zwarte scherm. Verder was het bijna onmogelijk om de groep met Google apps leeg en weg te krijgen. En zo zijn er nog wel wat dingetjes.
Helaas heb ik ook grote problemen (gehad hopelijk) waardoor ik het toestel al 2x terug moest brengen naar de fabrieksinstellingen. De eerste keer werkte de play store helemaal niet meer. Alles geprobeerd wat op internet werd voorgesteld als oplossing, maar niets hielp. Zo te lezen een veelvoorkomend probleem. De tweede keer werkte backup en synchronisatie niet meer. Wederom alle suggesties geprobeerd totdat het systeem steeds verder aftakelde en bijna niets meer werkte. Ook dit blijkt een veelvoorkomend probleem van het brakke Google platform. Beide keren vele uren of zelfs dagen werk gehad om alles opnieuw naar wens in te stellen, met 100+ apps met persoonlijke settings. Aan de backup functionaliteit om terug te zetten heb je wat dat betreft ook helemaal niets. Ik durf bijna niets meer te fine-tunen aan machtigingen en dergelijke. Alleen WhatsApp is betrouwbaar qua backup en restore (helaas niet te herstellen vanaf Windows Phone).
Dan het hiervoor genoemde Hub, een prachtige uitvinding. Daarover heb ik weinig te klagen, maar ik heb wel een tekortkoming gevonden, en ben benieuwd hoe anderen dat ervaren of wat de oplossing hiervoor is. Het mooie aan dit toestel is dat je verschillende LED kleuren kan instellen afhankelijk van account of zelfs specifieke regels. Wat in WhatsApp wel kan, het achteraf aanpassen van de kleur per gebruiker, kan ik in de Hub niet voor elkaar krijgen. Eenmaal ingestelde kleuren kun je niet wijzigen, en het enige wat je dan kan doen is het verwijderen en opnieuw toevoegen van een account, want alleen dan kun je die kleur instellen. Ook in de Beta versie zit het nog niet goed in elkaar. Iemand een suggestie of oplossing?
Verder ben ik heel blij met dit toestel. Ik heb vaak exotische mobieltjes gehad, eerst de HP Pre3 (ook met fysiek toetsenbord) en vervolgens twee keer een Lumia met Windows Phone. Deze hadden best fijne besturingssystemen die op een gegeven moment helaas niks meer te bieden hadden. Hopelijk blijft BlackBerry dit soort exoten maken, ook al is het met dit rommelige Android waar geen touw meer aan vast te knopen is met settings en notifications. Maar ja, qua prijs prestatie altijd nog beter dan dat andere platform waar mensen duizend euro of meer voor over hebben.
Edit: Nog even een update over wat voor mij (samen met het toetsenbord) het belangrijkste is, namelijk de accuduur. Na de eerste installatie leek deze wel een week mee te kunnen gaan, maar na activeren van vele apps natuurlijk niet meer. Misschien dat het met vliegtuigstand nog heel ver komt, maar dat heb ik nog niet een nachtje geprobeerd. Met puur standby en bereikbaar zijn zou de accu het wel 3 dagen uit kunnen houden, en bij licht/normaal gebruik gaat de accu nog wel 2 dagen mee. Het blijkt dan wel nuttig om hem voor de nacht even te rebooten, waarna het soms zelfs minder dan 1% per uur verbruikt (puur apps uit het geheugen halen werkt maar deels). Bij intensief gebruik (vele uren beeldscherm) haal je dat natuurlijk niet en moet ie elke dag even aan de lader, maar binnen een uur zit je zo weer boven 90%.
Bluetooth en locatie heb ik trouwens nooit aanstaan, en het scherm heb ik meestal vrij donker, soms zelfs minder dan de adaptieve stand. De grote energievreter is toch wel de Hub Services die bijna de helft van het verbruik voor z'n rekening neemt als je de foon niet gebruikt en veel accounts hebt. Ik heb bijna alle apps uitgeschakeld voor actief zijn op de achtergrond, en toch zijn er een paar die zich er niet aan houden, waaronder de Radio die ik nooit gebruik en die niet uit te schakelen is. De meeste apps werken dan nog prima met pushmeldingen enzo, en ook batterij optimalisatie kan overal wel voor aangezet worden. Voor Whatsapp heb ik een tip: Wie Whatsapp Web gebruikt en telkens de connectie verliest als de foon op zwart gaat: Zet batterij optimalisatie voor Whatsapp uit, dan blijft het altijd verbonden, zonder dat ik iets aan de accu merk..
Helaas heb ik ook grote problemen (gehad hopelijk) waardoor ik het toestel al 2x terug moest brengen naar de fabrieksinstellingen. De eerste keer werkte de play store helemaal niet meer. Alles geprobeerd wat op internet werd voorgesteld als oplossing, maar niets hielp. Zo te lezen een veelvoorkomend probleem. De tweede keer werkte backup en synchronisatie niet meer. Wederom alle suggesties geprobeerd totdat het systeem steeds verder aftakelde en bijna niets meer werkte. Ook dit blijkt een veelvoorkomend probleem van het brakke Google platform. Beide keren vele uren of zelfs dagen werk gehad om alles opnieuw naar wens in te stellen, met 100+ apps met persoonlijke settings. Aan de backup functionaliteit om terug te zetten heb je wat dat betreft ook helemaal niets. Ik durf bijna niets meer te fine-tunen aan machtigingen en dergelijke. Alleen WhatsApp is betrouwbaar qua backup en restore (helaas niet te herstellen vanaf Windows Phone).
Dan het hiervoor genoemde Hub, een prachtige uitvinding. Daarover heb ik weinig te klagen, maar ik heb wel een tekortkoming gevonden, en ben benieuwd hoe anderen dat ervaren of wat de oplossing hiervoor is. Het mooie aan dit toestel is dat je verschillende LED kleuren kan instellen afhankelijk van account of zelfs specifieke regels. Wat in WhatsApp wel kan, het achteraf aanpassen van de kleur per gebruiker, kan ik in de Hub niet voor elkaar krijgen. Eenmaal ingestelde kleuren kun je niet wijzigen, en het enige wat je dan kan doen is het verwijderen en opnieuw toevoegen van een account, want alleen dan kun je die kleur instellen. Ook in de Beta versie zit het nog niet goed in elkaar. Iemand een suggestie of oplossing?
Verder ben ik heel blij met dit toestel. Ik heb vaak exotische mobieltjes gehad, eerst de HP Pre3 (ook met fysiek toetsenbord) en vervolgens twee keer een Lumia met Windows Phone. Deze hadden best fijne besturingssystemen die op een gegeven moment helaas niks meer te bieden hadden. Hopelijk blijft BlackBerry dit soort exoten maken, ook al is het met dit rommelige Android waar geen touw meer aan vast te knopen is met settings en notifications. Maar ja, qua prijs prestatie altijd nog beter dan dat andere platform waar mensen duizend euro of meer voor over hebben.
Edit: Nog even een update over wat voor mij (samen met het toetsenbord) het belangrijkste is, namelijk de accuduur. Na de eerste installatie leek deze wel een week mee te kunnen gaan, maar na activeren van vele apps natuurlijk niet meer. Misschien dat het met vliegtuigstand nog heel ver komt, maar dat heb ik nog niet een nachtje geprobeerd. Met puur standby en bereikbaar zijn zou de accu het wel 3 dagen uit kunnen houden, en bij licht/normaal gebruik gaat de accu nog wel 2 dagen mee. Het blijkt dan wel nuttig om hem voor de nacht even te rebooten, waarna het soms zelfs minder dan 1% per uur verbruikt (puur apps uit het geheugen halen werkt maar deels). Bij intensief gebruik (vele uren beeldscherm) haal je dat natuurlijk niet en moet ie elke dag even aan de lader, maar binnen een uur zit je zo weer boven 90%.
Bluetooth en locatie heb ik trouwens nooit aanstaan, en het scherm heb ik meestal vrij donker, soms zelfs minder dan de adaptieve stand. De grote energievreter is toch wel de Hub Services die bijna de helft van het verbruik voor z'n rekening neemt als je de foon niet gebruikt en veel accounts hebt. Ik heb bijna alle apps uitgeschakeld voor actief zijn op de achtergrond, en toch zijn er een paar die zich er niet aan houden, waaronder de Radio die ik nooit gebruik en die niet uit te schakelen is. De meeste apps werken dan nog prima met pushmeldingen enzo, en ook batterij optimalisatie kan overal wel voor aangezet worden. Voor Whatsapp heb ik een tip: Wie Whatsapp Web gebruikt en telkens de connectie verliest als de foon op zwart gaat: Zet batterij optimalisatie voor Whatsapp uit, dan blijft het altijd verbonden, zonder dat ik iets aan de accu merk..
[ Voor 22% gewijzigd door henrid op 16-05-2019 22:24 ]
Waarom zie ik het dan niet?ronaldinho schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:33:
Update Key2 LE: ABV659
Weet iemand of het mogelijk is om in plaats van de Google assistant gewoon de 0 te krijgen als je die toets indrukt? Het gebeurt me regelmatig dat ik snel blind aan het typen ben en dan vier woorden later realiseer dat google assistant staat te wachten omdat ik ALT was vergeten in te drukken. Geen ramp, maar toch niet zo smooth als ik zou willen 
Op de LE krijg ik trouwens bijna dagelijks wel een melding 'device memory low', maar in de praktijk blijft het toestel even goed presteren. Hebben andere LE-gebruikers dat ook?
Op de LE krijg ik trouwens bijna dagelijks wel een melding 'device memory low', maar in de praktijk blijft het toestel even goed presteren. Hebben andere LE-gebruikers dat ook?
Update Key2 LE: ABX563
In een tekstveld krijg ik bij het indrukken van het cijfer 0 een 0 te zien. Het maakt bij mij in ieder geval niet uit of ik dan eerst nog de alt-toets in druk of niet.
Dat geheugen probleem heb ik nog nooit in beeld gezien.
In een tekstveld krijg ik bij het indrukken van het cijfer 0 een 0 te zien. Het maakt bij mij in ieder geval niet uit of ik dan eerst nog de alt-toets in druk of niet.
Dat geheugen probleem heb ik nog nooit in beeld gezien.
[ Voor 83% gewijzigd door ronaldinho op 10-06-2019 13:43 ]
Ik ben uiteindelijk ook overgestapt naar de KEY2. M'n Passport oplaadport ging stuk. Ik moet nog erg wennen aan het formaat van de KEY2. Verder is het ook wennen met apps en instellingen vergeleken met de Passport, maar de KEY2 werkt lekker snel en het opladen ook met de boost modus. Alleen die keyboard shortcuts moet ik nog ff een keer induiken. Tot nu toe doet de foon de dingen die ik nodig heb voor m'n werk.
Ik heb de gewone Key2 en kan jammer genoeg het bovenstaande beamen.whistler schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:57:

Ik heb sinds ik deze foon heb problemen met binnenhalen van privé email en met apps downloaden in de Google Play Store.
Email heb ik sync interval uit staan (wil niet om het uur een email binnen krijgen. Bij de Passport kon je nog handmatig kiezen voor sync interval.), maar 'use push' wel. Vervolgens komen sporadisch emails binnen. Als ik in de Hub 'refresh' klik, gebeurt er 9 van de 10 keer niets. Een enkele keer zie ik bovenaan onder de gekleurde balk een lijntje voorbij bewegen zodat ik weet dat er contact wordt gemaakt met de server. Ik heb ook bij Power Centre de background toestemming aanstaan.
Mijn werkemail doet het wel normaal. Sync interval uit, use push staat aan en alles komt normaal binnen.
Bij de Google Play Store update ik handmatig de apps. Als ik een app update, dan blijft ie lang op 'Downloading' staan en verder geen percentage van de voortgang. Dit kan gerust meer dan een uur duren.
Deze beide problemen gebeuren zowel op wifi als mobiele netwerk.
Weet iemand een oplossing?
Email heb ik sync interval uit staan (wil niet om het uur een email binnen krijgen. Bij de Passport kon je nog handmatig kiezen voor sync interval.), maar 'use push' wel. Vervolgens komen sporadisch emails binnen. Als ik in de Hub 'refresh' klik, gebeurt er 9 van de 10 keer niets. Een enkele keer zie ik bovenaan onder de gekleurde balk een lijntje voorbij bewegen zodat ik weet dat er contact wordt gemaakt met de server. Ik heb ook bij Power Centre de background toestemming aanstaan.
Mijn werkemail doet het wel normaal. Sync interval uit, use push staat aan en alles komt normaal binnen.
Bij de Google Play Store update ik handmatig de apps. Als ik een app update, dan blijft ie lang op 'Downloading' staan en verder geen percentage van de voortgang. Dit kan gerust meer dan een uur duren.
Keyboard shortcuts: b.v. je houdt de letter 'i' een paar seconden ingedrukt. Je krijgt dan een pop-up scherm te zien waaruit je kan kiezen en kiest dan voor b.v. 'instellingen'. De volgende keer dat je in dit voorbeeld de letter 'i' een paar seconden ingedrukt houdt, opent hij het menu 'instellingen'.Niann-Tsyr schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:36:
Ik ben uiteindelijk ook overgestapt naar de KEY2. M'n Passport oplaadport ging stuk. Ik moet nog erg wennen aan het formaat van de KEY2. Verder is het ook wennen met apps en instellingen vergeleken met de Passport, maar de KEY2 werkt lekker snel en het opladen ook met de boost modus. Alleen die keyboard shortcuts moet ik nog ff een keer induiken. Tot nu toe doet de foon de dingen die ik nodig heb voor m'n werk.
Ik heb helaas exact hetzelfde, zowel met de mail (Hub) als Play Store. Downloaden van app updates is een wekelijkse hel, en vaak krijg ik het na een uur tweaken weer even werkend, via verwijderen van alles wat met Downloadbeheer, Play Store en Play Services te maken heeft. Soms moet ik de Play Store geheel inactiveren en weer activeren. De tip (online) om je Google account te verwijderen en opnieuw aan te maken, heb ik ooit geprobeerd, met als gevolg dat ik de telefoon geheel naar fabrieksinstellingen kon terugzetten, omdat toen niets van Google meer synchroniseerde. Google reageert niet op mijn feedback. Het is een schande dat dit bekende probleem nog steeds bestaat.Niann-Tsyr schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:20:
Ik heb sinds ik deze foon heb problemen met binnenhalen van privé email en met apps downloaden in de Google Play Store.
Notable schakeld zichzelf heel vaak automatisch uit. Dan zie ik het icoontje nog wel boven maar kan ik er niks meer mee, en de enige oplossing is vaak het opnieuw installeren van de app. Is dit een probleem van de app? Ik kan het wel openen om mijn screenshots te bekijken/bewerken. Maar kan dus vaak niks nieuws aanmaken.
Vandaag nieuwe update gekregen: ACA360
Maar als het goed is dan is er niet echt iets veranderd.ronaldinho schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:00:
Vandaag nieuwe update gekregen: ACA360
Ik heb gisteren op het crackberry forum nog niks kunnen ontdekken. Zou voor iedereen veel duidelijker zijn welke veranderingen hebben plaats gevonden zoals je dat b.v. ook ziet bij driverupdates van hardware.Jeffrey88 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:11:
[...]
Maar als het goed is dan is er niet echt iets veranderd.
Nou, gek genoeg doet alles nu weer normaal. Dit was voor de update van ACA360. Ik had op gegeven moment random gegoogeld en las op Crackberry dat een oplossing kon zijn de powerknop ingedrukt houden heel lang. Je krijgt dan die 3 opties te zien (Power off, Restart of Lock now), maar de knop ingedrukt blijven houden en dan start ie opnieuw zelf op. Sindsdien haalt ie mail binnen als ik refresh druk. Google Play Store werkt ook gewoon normaal. Misschien dat je dat nog kan proberen?henrid schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:41:
[...]
Ik heb helaas exact hetzelfde, zowel met de mail (Hub) als Play Store. Downloaden van app updates is een wekelijkse hel, en vaak krijg ik het na een uur tweaken weer even werkend, via verwijderen van alles wat met Downloadbeheer, Play Store en Play Services te maken heeft. Soms moet ik de Play Store geheel inactiveren en weer activeren. De tip (online) om je Google account te verwijderen en opnieuw aan te maken, heb ik ooit geprobeerd, met als gevolg dat ik de telefoon geheel naar fabrieksinstellingen kon terugzetten, omdat toen niets van Google meer synchroniseerde. Google reageert niet op mijn feedback. Het is een schande dat dit bekende probleem nog steeds bestaat.
Dank. In eerste instantie lijkt het te helpen, want vandaag waren de Hub Postvak In en de Play Store weer eens helemaal dood, en na dat rebooten doet ie het nu. Het zal vast niet goed blijven, maar er is dus i.i.g. nog een extra tweak optie.Niann-Tsyr schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:02:
[...]
Nou, gek genoeg doet alles nu weer normaal. Dit was voor de update van ACA360. Ik had op gegeven moment random gegoogeld en las op Crackberry dat een oplossing kon zijn de powerknop ingedrukt houden heel lang. Je krijgt dan die 3 opties te zien (Power off, Restart of Lock now), maar de knop ingedrukt blijven houden en dan start ie opnieuw zelf op. Sindsdien haalt ie mail binnen als ik refresh druk. Google Play Store werkt ook gewoon normaal. Misschien dat je dat nog kan proberen?
Update: Een week lang ging het updaten als een speer. Vandaag bleef de Play Store weer hangen, maar na de geforceerde herstart doet ie het meteen weer. Zal het dan toch helpen...
[ Voor 9% gewijzigd door henrid op 12-08-2019 20:34 ]
Nu ongeveer een jaar de key2 in gebruik en werkte altijd helemaal top! Echter begint nu mijn spatie het te begeven. Hij reageert bijna niet meer op toetsaanslagen
Online blijkt dat meer mensen hier last van hebben. Iemand hier nog meer ervaring mee en mogelijk een fix? Niet zoveel zin om mijn telefoon op te sturen voor een paar weken.
Druk je er hard op als je aan het typen bent? Maakt de spatietoets geen druk geluidje als je erop drukt?Airavab schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:34:
Nu ongeveer een jaar de key2 in gebruik en werkte altijd helemaal top! Echter begint nu mijn spatie het te begeven. Hij reageert bijna niet meer op toetsaanslagenOnline blijkt dat meer mensen hier last van hebben. Iemand hier nog meer ervaring mee en mogelijk een fix? Niet zoveel zin om mijn telefoon op te sturen voor een paar weken.
Als je hard drukt doet hij het wel. Ook wat meer op de rechter zijkant. Heb hem nu uitgeblazen met wat lucht zo goed als het kan. Het is niet dat hij 100% van de tijd niet registreert maar de helft tijdens het typen van een bericht slaat hij over. Kijk het nog even aan nu ik hem uitgeblazen heb. Telefoon is wel licht vochtig geworden door een regenbui en telefoon in broekzak.Niann-Tsyr schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:41:
[...]
Druk je er hard op als je aan het typen bent? Maakt de spatietoets geen druk geluidje als je erop drukt?
Laatst verwachte ik antwoord te krijgen op een berichtje die ik eerder had gestuurd, en het duurde maar zo lang. Ik mijn toestel uit m'n zak toveren: stond ie uit 
Iemand anders hier ervaring mee?

Iemand anders hier ervaring mee?
TCL heeft nog geen nieuws over een nieuwe BlackBerry device en ze willen er nog niks over kwijt. De jongens van BlackBerry base zullen proberen de komende twee dagen TCL te ondervragen over een nieuwe BlackBerry device.
Ik heb er een hard hoofd in. Ik zie sowieso geen Key 3 op de markt komen. De Key 2 is zeer schaars in het wild te zien(3 keer in 11 maanden in mijn geval) en ik ben bang dat dit niet alleen voor Nederland geldt. De consument loopt blijkbaar niet in massas te wachten op een Keyboard telefoon.Noresponse schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:05:
TCL heeft nog geen nieuws over een nieuwe BlackBerry device en ze willen er nog niks over kwijt. De jongens van BlackBerry base zullen proberen de komende twee dagen TCL te ondervragen over een nieuwe BlackBerry device.
Als je had verwacht dat het een mainstream apparaat zou worden, moet je je verwachtingen misschien wat bijstellen. Ook BlackBerry en TCL zelf hadden niet die insteek, getuige het feit dat de Key² bij een aantal winkels gewoon was uitverkocht (dus kleine oplage).Jeffrey88 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:46:
[...]
Ik heb er een hard hoofd in. Ik zie sowieso geen Key 3 op de markt komen. De Key 2 is zeer schaars in het wild te zien(3 keer in 11 maanden in mijn geval) en ik ben bang dat dit niet alleen voor Nederland geldt. De consument loopt blijkbaar niet in massas te wachten op een Keyboard telefoon.
De PKB smartphone is iets wat wel kan werken, alleen moet de kwaliteit van de rest van het toestel daar niet onder lijden. Er zijn bij de Key² wel wat concessies gedaan die niet hebben geholpen. Het gaat misschien even duren, en er zullen meer fabrikanten moeten zijn die er op inspelen, maar zoals het nu gaat merk je gewoon dat de consument een beetje uitgekeken is op smartphones. Ze worden minder verkocht dan voorheen, en zo gek is dat niet. Je kan nog amper zien van welk merk een toestel is, ze hebben identiek ontwerp en afmetingen, waarbij het enige stukje hardware wat afwijkt de camera is. Verbeteringen worden ook niet echt doorgebracht de afgelopen drie jaar.
Er zullen alleen wel wat condities moeten oplijnen (zie het als de planeten
De KEY2 is op dit moment bij Bel en Simpel verkrijgbaar tot 25 september voor € 539,00.
Het toestel krijgt nog tot april 2021 update's en zal vermoedelijk niet meer naar android 9 of 10 gaan. Android 9 zal wel uitgerold worden als er een nieuwe KEY3 gaat komen van TCL, maar dat is nog onzeker doordat TCL nog aan het praten is over patenten en betalingen aan BlackBerry. Nu gaat er ongeveer 200-250 euro naar BlackBerry per verkochte toestel ivm software en update's inclusief BlackBerry Apps.
Het is een mooie upgrade als je een Priv, Passpoort hebt en heb je een KEYone dan is het keyboard iets beter en systeem sneller en met 6GB kun je alles gewoon open laten staan. De batterij gaat makkelijk een dag mee met zwaar gebruik, maar de camera is overdag wel beter, maar met minder licht is de KEYone iets beter.
Het toestel krijgt nog tot april 2021 update's en zal vermoedelijk niet meer naar android 9 of 10 gaan. Android 9 zal wel uitgerold worden als er een nieuwe KEY3 gaat komen van TCL, maar dat is nog onzeker doordat TCL nog aan het praten is over patenten en betalingen aan BlackBerry. Nu gaat er ongeveer 200-250 euro naar BlackBerry per verkochte toestel ivm software en update's inclusief BlackBerry Apps.
Het is een mooie upgrade als je een Priv, Passpoort hebt en heb je een KEYone dan is het keyboard iets beter en systeem sneller en met 6GB kun je alles gewoon open laten staan. De batterij gaat makkelijk een dag mee met zwaar gebruik, maar de camera is overdag wel beter, maar met minder licht is de KEYone iets beter.
[ Voor 80% gewijzigd door Noresponse op 21-09-2019 16:36 ]
Sinds een mand of 2 kan ik geen (Google Suite) mail meer forwarden vanuit de BlackBerry Hub.
Standaard bij het opstellen, beantwoorden of doorsturen van een mail zie je een soort van Error met het Android Logo in de content.
Meer mensen die hier last van hebben?
Standaard bij het opstellen, beantwoorden of doorsturen van een mail zie je een soort van Error met het Android Logo in de content.
Meer mensen die hier last van hebben?
Systeemupdate (LE versie): ACD175, zie ook op crackberry: https://crackberry.com/bl...date-acd175-now-available
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Winkels, aanbiedingen en prijzen: [BlackBerry KEY2] Levertijden en Prijzen
- Hoesjes, laders, protectors e.d.: [BlackBerry KEY2] Accessoires
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Winkels, aanbiedingen en prijzen: [BlackBerry KEY2] Levertijden en Prijzen
- Hoesjes, laders, protectors e.d.: [BlackBerry KEY2] Accessoires