Was uiteraard te verwachten, BlackBerry en TCL kunnen elkaar niet meer uitstaan.
Als je nu een telefoon wilt met hardware tobo, dan heb je drie keuzes, alledrie zijn ze niet erg goed gedocumenteerd. Wat ik zover kan achterhalen zijn:
F(x) Tech Pro 1
Voor: slider phone dus komt met 'volledig' scherm en tobo kan opgeborgen worden wanneer niet nodig, bouwkundig vrij stevig, omdat er een snapdragon in zit kan de community hier nog dingen voor maken.
Tegen: toetsenbord is niet al te best in beide layout en toetsaanslag, schuifmechanisme gaat dermate stroef dat je mogelijk je toestel laat vallen, vrij oude snapdragon processor, vingerafdruk scanner zit op een plek die echt onbegrijpelijk en uiterst hinderlijk is.
Planet Computers Communicator
Voor: komt met 'preview' scherm waardoor het toestel niet steeds open hoeft, twee USB-C poorten, kan als laptop neergezet worden, heeft laptop toetsen en daardoor toch wel de betere tobo van de drie, vrij pittige accu.
Tegen: software is echt brak dus de accu is ondanks het volume nog steeds snel leeg, vrij groot en zwaar, slechte software zorgt tevens voor problemen op het preview schermpje, grote scherm is alleen te gebruiken als het toestel opengeklapt wordt, draait een MediaTek dus alle software support zal van de fabrikant zelf moeten komen, slechte vingerafdruk scanner.
Unihertz Titan
Voor: benaderd het BlackBerry Passport/Key[1,2] toetsenbord het meest (inclusief aanraakgevoelige toetsen), heeft de passport dimensies, is bijzonder stevig gebouwd, heeft verreweg de grootste accu van de drie, bijzonder goedkoop ten opzichte van de bovenstaande opties, vierkant scherm voor productieve dingen.
Tegen: misschien iets té groot (persoonlijk), in ieder geval oerlelijk, ook hier zit MediaTek onder de motorkap, speakers schijnen tegen te vallen, vierkant scherm voor media consumptie.
Zelf neig ik het meest naar de Unihertz omdat de F(x) Tech gewoon nog teveel lijkt op een telefoon voor mensen die graag verteld worden wat ze nodig denken te hebben (kwetsbaar loei scherm om Netflix te kijken in bed). De Communicator leek me ook wel wat, maar de als de software echt zo slecht is als ik teruglees in de reviews dan ben ik bang dat ik me daar teveel aan ga ergeren.
Van beide vind ik het ruk dat er geen community support zal zijn, en ik hoop toch echt dat ik op gegeven moment iets in de richting van Sailfish of Copperhead kan gaan draaien.