Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[BlackBerry Key2] Ervaringen & Discussie Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:46
Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
Hoe zit het met de toekomstige updates? Maandelijks security updates? In welke mate worden toekomstige Android versies ondersteund?
Ik heb de KeyOne Black edition die is geüpdatet naar Android 8.1 en heeft zijn laatste beveiligingsupdate uit December.

Ik zou er voor de K2 wel vertrouwen in hebben. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je de nieuwste versie van Android nooit krijgt vlak na lancering van de Android versie. Dit komt omdat de core van Android door Blackberry zelf is aangepast om de veiligheid te garanderen.

| live and give like no one else |

• uberhoogy
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09-05 12:04
ronaldinho schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Ben in het bezit van een Key2 LE. Merk tijdens het typen van dit bericht niet dat de spatiebalk los zit. De vingerafdrukscanner vind ik top!

Mijn Androidversie: 8.1.0
Laatste beveiligingsupdate: 1-12-2018
Hoe zijn je ervaringen verder? Mis je de aanraakgevoelige toetsen? En hoe is de batterij? Ben je tevreden met de aankoop?

• ronaldinho
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 26-05 21:14
uberhoogy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:35:
[...]

Hoe zijn je ervaringen verder? Mis je de aanraakgevoelige toetsen? En hoe is de batterij? Ben je tevreden met de aankoop?
In het begin was ik wel een beetje huiverig door het gemis van aanraakgevoelige toetsen, maar nu, na zo'n 3 weken valt het mij tot op heden in positieve zin mee. Qua batterijduur ben ik tevreden, niks mis mee :) En dat voor een prijs van €245,- (tweedehands, maar toch nieuw, gesealed). Heb ook bewust voor deze LE versie gekozen, omdat ik niet zo van de spelletjes ben, zeker niet van de zware, meer van de 'tussendoortjes'. Bij het typen op het fysieke toetsenbord merk ik, ondanks mijn dikke vingers (kolenhanden), dat ik makkelijker kan typen dan op een touchscreen. Daar kwam het nog wel eens voor dat ik per ongeluk de letter er naast aanraakte dan de letter die ik eigenlijk wou aanraken. Klein nadeel vind ik dat de verlichting van de fysieke toetsen snel uit gaan zodra je een paar seconden niks indrukt. Max. na 10 seconden inactiviteit. Waar ik blij van wordt is de woord voorspelling. Uit ervaring beter als mijn vorige telefoon, de Sony Experia XZ1 Compact.

• JunkieXP
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-05 14:45

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

uberhoogy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:16:
Waar het mij dus uiteindelijke om draait is die ene spatiebalk. Ik ben een perfectionist, dus zoiets kan voor mij echt heel erg op mijn zenuwen werken. Zo heb ik eens mijn PRIV helemaal uitelkaar gehaald omdat de achterkant flexte en kraakte.
Mijn eerste contact met de spatiebalk voelde t.o.v. het toetsenbord erg fragiel en ik was bang dat ik me er aan zou gaan irriteren. Hoewel ik nu zo'n 5 maanden later nog altijd merk dat de "feel" van de spatiebalk afwijkt moet ik bekennen dat het bij mij geen irritatie ten gevolge heeft gehad, dit is uiteraard wel persoonlijk.

Voor mij waren het toetsenbord en de camera (en vertraging van beschikbaar komen van de LE) de reden dat ik toch voor de gewone ben gegaan. Voor de "dieptegevoelige" camera hoef je het niet te doen, dit komt niet in de buurt van de shots die mijn Huawei P9 produceerde.

Hoewel ik het capacitieve deel van het toetsenbord minder vaak gebruik dan verwacht moet ik zeggen dat ik het toch fijn vind om te hebben. Vooral door tekst heen scrollen.

Desktop: Wacom Intuos Pen & Touch | Logitech Z2300
Gadgets: BlackBerry KEY2
Earcandy: BeatsX Ft. Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• uberhoogy
  • Laatst online: 09-05 12:04
Mijn eerste contact met de spatiebalk voelde t.o.v. het toetsenbord erg fragiel en ik was bang dat ik me er aan zou gaan irriteren. Hoewel ik nu zo'n 5 maanden later nog altijd merk dat de "feel" van de spatiebalk afwijkt moet ik bekennen dat het bij mij geen irritatie ten gevolge heeft gehad, dit is uiteraard wel persoonlijk.

Voor mij waren het toetsenbord en de camera (en vertraging van beschikbaar komen van de LE) de reden dat ik toch voor de gewone ben gegaan. Voor de "dieptegevoelige" camera hoef je het niet te doen, dit komt niet in de buurt van de shots die mijn Huawei P9 produceerde.

Hoewel ik het capacitieve deel van het toetsenbord minder vaak gebruik dan verwacht moet ik zeggen dat ik het toch fijn vind om te hebben. Vooral door tekst heen scrollen.
Dank! Het gemis van het capacitieve deel van het toetsenbord lijkt mij ook niet super groot, behalve het naar links swipen om woorden te wissen zou ik wel echt heel erg missen.

Ik denk dat ik toch nog even aan mijn Motion vast blijf houden, met het oog op MWC dat eraan zit te komen. Misschien dat er dan nog wat nieuws wordt aangekondigd. Dan kan ik daarna nog beslissen. Die barst in mijn scherm kan ik nog wel een of twee maanden overheen kijken.

ik moet zeggen dat mijn grootste potentiële ergernis bij zowel de KEY2 als de KEY2 LE zit in het feit dat beide toestellen nog van die ouderwetse capacitieve NAV toetsen hebben. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze. Je hebt al een kleiner scherm en dan ga je van die oude toetsen eronder plakken. De PRIV en DTEK toestellen hadden ook on-screen NAV toetsen en dat werkte echt prima.

• Weswes
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 07-02-2019
Afgelopen augustus eindelijk de keuze gemaakt om terug te keren naar de Blackberry telefoon.
Grootste reden hierwas is het fysieke toetsenbord.
Telefoon bevalt me erg goed, alleen sinds afgelopen vrijdag loop ik tegen twee problemen aan..

Eerst het probleem wat me het meest irriteert; de batterij loopt binnen 8 uur leeg. Zelfs als hij zoals afgelopen zaterdag de hele middag in mijn zak zit tijdens de voetbal, ik kom terug en de batterij is afgenomen met 50%. Waar ik voorheen zo blij was met de accuduur van anderhalve dag (intensief gebruik), is dat nu gewoon drama..

Dan het tweede probleem, mijn 'voorcamera' werkt niet meer. Zaterdagochtend kreeg ik de melding bij het openen van mijn camera voor het eerst:
Dual camera unavailable for unkown reason, please get log by using:
"adb logcat-b all"
Then reboot your device to check if this dialog show again.
And this dialog added for dual camera debug, it should be deleted when this product is delivered.

Deze melding krijg ik nu standaard bij het openen van de camera. Ik kan hem wegklikken met OK en de 'achtercamera' gewoon gebruiken, maar zodra ik hem weer op 'selfie' stand wil zetten, sluit die direct af.
Ook bij andere apps zoals Snapchat of Instagram, werkt de 'selfiecamera' niet..

Ik ben zelf niet zo technisch of handig aangelegd, maar kan over beide problemen online niks terug vinden.. Enige advies tot nu toe is m'n telefoon terug naar fabrieksinstellingen zetten, maar ik twijfel eraan of dit veel zin heeft.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt. :)

• Jeffrey88
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 25-05 19:09
uberhoogy schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat ik toch nog even aan mijn Motion vast blijf houden, met het oog op MWC dat eraan zit te komen. Misschien dat er dan nog wat nieuws wordt aangekondigd. Dan kan ik daarna nog beslissen.
Ik verwacht geen nieuwe keyboard phone voor 2019, de wereldwijde uitrol van de Key 2 is al zo tergend traag verlopen dat ze in 2018 nog geen wereldwijde verkoopdekking hadden😓

[Voor 9% gewijzigd door Jeffrey88 op 06-02-2019 23:12]

• Jeffrey88
Weswes schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:23:
Afgelopen augustus eindelijk de keuze gemaakt om terug te keren naar de Blackberry telefoon.
Telefoon bevalt me erg goed, alleen sinds afgelopen vrijdag loop ik tegen twee problemen aan..

Eerst het probleem wat me het meest irriteert; de batterij loopt binnen 8 uur leeg. Zelfs als hij zoals afgelopen zaterdag de hele middag in mijn zak zit tijdens de voetbal, ik kom terug en de batterij is afgenomen met 50%. Waar ik voorheen zo blij was met de accuduur van anderhalve dag (intensief gebruik), is dat nu gewoon drama..

Dan het tweede probleem, mijn 'voorcamera' werkt niet meer. Zaterdagochtend kreeg ik de melding bij het openen van mijn camera voor het eerst:
Dual camera unavailable for unkown reason, please get log by using:
"adb logcat-b all"
Then reboot your device to check if this dialog show again.
And this dialog added for dual camera debug, it should be deleted when this product is delivered.

Deze melding krijg ik nu standaard bij het openen van de camera. Ik kan hem wegklikken met OK en de 'achtercamera' gewoon gebruiken, maar zodra ik hem weer op 'selfie' stand wil zetten, sluit die direct af.
Ook bij andere apps zoals Snapchat of Instagram, werkt de 'selfiecamera' niet..

Ik ben zelf niet zo technisch of handig aangelegd, maar kan over beide problemen online niks terug vinden.. Enige advies tot nu toe is m'n telefoon terug naar fabrieksinstellingen zetten, maar ik twijfel eraan of dit veel zin heeft.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt. :)
Ik zou het je toch aanraden om een back-up te maken en dan een fabrieksinstelling uit te voeren om te kijken of dat het oplost, zo nee dan zou ik de Key 2 toch op garantie sturen.

• JunkieXP

JunkieXP

Jeffrey88 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:11:
[...]

Ik verwacht geen nieuwe keyboard phone voor 2019, de wereldwijde uitrol van de Key 2 is al zo tergend traag verlopen dat ze in 2018 nog geen wereldwijde verkoopdekking hadden😓
Aan de andere kant lijkt het erop dat ze die KEY2 zo aan het pushen zijn naar influencers om awareness te creëren. Mag aannemen dat ze op z'n minst een "Black edition" aankondigen met een spec upgrade in hetzelfde jasje zoals ze ook bij de KeyOne gedaan hebben. Maar het blijft BlackBerry dus zou me ook weer niks verbazen als ze momentum opbouwen naar niks en inderdaad nog vol inzetten op KEY2 (wat ik als prille KEY2 bezitter niet heel erg zou vinden =P, maar als BB liefhebber lijkt het me onverstandig.).

• Jeffrey88
JunkieXP schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:43:
[...]

Aan de andere kant lijkt het erop dat ze die KEY2 zo aan het pushen zijn naar influencers om awareness te creëren. Mag aannemen dat ze op z'n minst een "Black edition" aankondigen met een spec upgrade in hetzelfde jasje zoals ze ook bij de KeyOne gedaan hebben. Maar het blijft BlackBerry dus zou me ook weer niks verbazen als ze momentum opbouwen naar niks en inderdaad nog vol inzetten op KEY2 (wat ik als prille KEY2 bezitter niet heel erg zou vinden =P, maar als BB liefhebber lijkt het me onverstandig.).
Het enige wat omhoog mag is de camera, de rest van het toestel is dik in orde ‘-). Ik hoop echter tot minstens 2022 met de Key Two te doen. Ik ben er blij mee en laat me niet zo leiden in de specs race. En met Android 9 in de toekomst maak ik mij geen zorgen om een BB10 sitúatie waar je al vanaf het 2e jaar verlegen zat om de APPS.

• JunkieXP

JunkieXP

Jeffrey88 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:21:
[...]

Het enige wat omhoog mag is de camera, de rest van het toestel is dik in orde ‘-). Ik hoop echter tot minstens 2022 met de Key Two te doen. Ik ben er blij mee en laat me niet zo leiden in de specs race. En met Android 9 in de toekomst maak ik mij geen zorgen om een BB10 sitúatie waar je al vanaf het 2e jaar verlegen zat om de APPS.
Voor Specs ben ik ook vrij ongevoelig, enige waar ik echt van baal is dat de "Dual Camera" no where near het effect / de 'kwaliteit' van m'n P9 komt, hoop dat daar ooit nog een API voor open gaat om dat toch 3th party een beetje op niveau te brengen maar geef het weinig kans.

Ik snap overigens echt niet dat in alle reviews en dergelijke, BlackBerry zo wordt neergesabeld om het gebruik van mindere Specs en dat dit de prijs niet rechtvaardigt. Maar de Specs van iPhone zijn niet goed tegen de QualComm lijn aan te leggen en zonder pardon wordt daar €1.000+ voor neergeteld. Wat dat betreft biedt BlackBerry met haar PKB line echt zoveel meer value for bucks, maar ach, wie ben ik =P.

• whistler
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 27-05 14:32
Ik heb ook de sprong gewaagd en een Key2 LE gekocht. Ben nog in de instelfase, dus het is nog even wachten hoe hij echt bevalt.

Maar nu vraag ik me af: eerder in dit topic werd gezegd dat je een QWERTZ softwarematig in kan stellen als QWERTY, maar ik weet nog niet wat de beste manier is om dat te doen.

Ik vond de app Button Mapper die de optie lijkt te hebben in de Pro versie. Maar op Crackberry wordt er gezegd dat je apps die accessibility opties gebruiken (zoals Button Mapper) beter niet moet installeren omdat die voor battery-drain zorgen. Is dit the way to go? Of zijn er handiger/betere manieren?

En nog een vraag: weet iemand of het mogelijk is om de fingerprint-scanner zo in te stellen dat die het toestel op standby zet als het aan staat? Dat vond ik een heel handige functie in mijn oude Moto G4.

• 3x3
Hebben mensen hier de februari update ontvangen? :)

• whistler
3x3 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:31:
Hebben mensen hier de februari update ontvangen? :)
De update kwam vanochtend binnen. Hij staat nu op ABP924.

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:36

nst6ldr

gold noob report

whistler schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Hier ook ja. Eerlijk gezegd begint het me wat tegen te staan. Ik kom bij Xiaomi (MIUI) vandaan, iedere vrijdag kreeg ik bugfixes en nieuwe features. Nu wilt iedereen juist spyware Google Android (One) en eventuele KSP's die een OS zou kunnen hebben wordt door Google langzaam maar zeker meer de nek omgedraaid. BlackBerry zou juist een eigen fork moeten hebben waarbij Google integratie grondig is verwijderd zodat het optioneel blijft.

Rheinmetall Borsig <3

• 3x3
nst6ldr schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:37:
[...]

Hier ook ja. Eerlijk gezegd begint het me wat tegen te staan. Ik kom bij Xiaomi (MIUI) vandaan, iedere vrijdag kreeg ik bugfixes en nieuwe features. Nu wilt iedereen juist spyware Google Android (One) en eventuele KSP's die een OS zou kunnen hebben wordt door Google langzaam maar zeker meer de nek omgedraaid. BlackBerry zou juist een eigen fork moeten hebben waarbij Google integratie grondig is verwijderd zodat het optioneel blijft.
Het blijft gevoelsmatig ook een van mij grootste bezwaren bij mijn Key1. Je hebt alle Google software niet nodig.

DTEK is ook best vergevend voor de informatie verzameling van 's werelds grootste en meest agressieve online adverteerder. Al heb ik op mijn BB toch het gevoel dat ik minder bespioneert wordt en op mijn Chinese xiaomi.

Tegelijkertijd weet ik uit mijn Passport tijd, dat android apps draaien zonder google's play Services ook niet altijd even gebruiksvriendelijk was. Als BlackBerry geen telefoons met fysiek keyboard meer verkoopt stap ik voor alleen al voor de privacy gewoon over naar het andere fruitmerk. Dat chinese spul, of een OS ontwikkeld door en voor een adverteerder hoeft niet zo van mij.

• ronaldinho
whistler schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Me too :9

• pineapple23
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-05 11:26
Ik had iets meer verwacht van MWC, maar daar is dan de rode versie van de Key2, twee beetjes overpriced, maar hij is wel mooi.

• ronaldinho
Wat vinden jullie van de nieuwe updates v.w.b. de hub+ (o.a. nieuwe frisse look, zoals ze het zelf zeggen)?
Persoonlijk vind ik deze blauwe kleur(en) wel mooi.

• Jeffrey88
Ik vind het een lekker frisse update. Maar dat de sms nu uit de hub is verdwenen dat vind ik spijtig. Niet dat ik het vaak gebruikte maar voor zaken als digi-D was het wel fijn.

Ik wacht meer op Android Oreo, in de hoop dat er wat vernieuwd.

• pineapple23
Jeffrey88 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:04:
Ik vind het een lekker frisse update. Maar dat de sms nu uit de hub is verdwenen dat vind ik spijtig. Niet dat ik het vaak gebruikte maar voor zaken als digi-D was het wel fijn.

Ik wacht meer op Android Oreo, in de hoop dat er wat vernieuwd.
Ik dacht dat ik had gelezen dat ze de oude gesprekken / berichten niet meer konden inladen, maar wel als je weer een nieuw bericht krijgt dat die wel weer in de Hub verschijnt.

• Rens1967
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 27-05 12:23
Ik gebruik de hub alleen nog maar voor e-mail. Voor alle andere zaken zoals WhatsApp, SMS etc ga ik toch naar de betreffende app.

• ronaldinho
Update Key2 LE: ABT974

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Oehhh, gaat de BlackBerry Hub+ dan toch weer een beetje de glorie van wat BlackBerry Hub was op BB10 terugbrengen =O.

In de laatste Beta is het mogelijk om Notificaties van "alle" apps af te vangen in de Hub. Waarschijnlijk nog altijd als "shortcut" i.p.v. een vrijwel native "card integration" in BB10, maar ik ben enthousiast naar de uitwerking hiervan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03:22
Weswes schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:23:

Ik had hetzelfde en ook dat hij soms extreem langzaam werd. In de Power Center zag ik dat de Blackberry Launcher telkens steeds meer geheugen gebruikte (memory leak ergens), totdat het geheugen helemaal vol liep en het automatisch opnieuw werd gestart. Ook de camera startte daardoor soms niet meer op (of het duurde een paar seconde voordat een foto werd genomen en werd het soms niet opgeslagen)_.

Ik heb het verholpen door de app Advanced Task Manager te installeren. Bij settings heb ik Regular Kill aangezet, daaronder Kill specify apps en dan de Blackberry Launcher. Kill frequency eerst op 10 min gezet, nu wat minder vaak en kijken of dat ook werkt. Screen OFF Kill heb ik ook aangezet.

Sinds die tijd loopt hij weer als een zonnetje.

Blijft overigens wel een heerlijk toestel. Ik hoop dat ze bij de Key3 ook met een flagship versie komen met een goede camera, high-end SOC etc. Ben best bereid daarvoor te betalen. Dat toetsenbord blijft heerlijk.

Overigens ook wel grappig hoeveel mensen(wildvreemden in de trein, in winkels etc) vragen naar wat voor toestel je hebt als ze je ermee bezig zien. Je valt er meer mee op dan met een iPhone van $2000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeffrey88
JunkieXP schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:48:
Oehhh, gaat de BlackBerry Hub+ dan toch weer een beetje de glorie van wat BlackBerry Hub was op BB10 terugbrengen =O.

In de laatste Beta is het mogelijk om Notificaties van "alle" apps af te vangen in de Hub. Waarschijnlijk nog altijd als "shortcut" i.p.v. een vrijwel native "card integration" in BB10, maar ik ben enthousiast naar de uitwerking hiervan.
Ik zit niet in de Beta groep maar word wel spontaan blij van dit bericht!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Jeffrey88 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 01:08:
[...]

Ik zit niet in de Beta groep maar word wel spontaan blij van dit bericht!
Volgens mij kun je ergens onderin de PlayStore aangeven dat je Beta Tester voor bepaalde apps als Hub+ kunt zijn.

Het lijkt echter wel maar "1 entry per app" te zijn, dat vond ik wel jammer qua archief opbouw.

Edit: Het blijkt iets genuanceerder te liggen, mijn vermoeden is nu dat "dubbele notifications" zichzelf overschrijven maar met unieke "titels" het wel als archief inzichtelijk is. Voor mijn deurbel heb ik bijv. een notificatie "De bel gaat" die steeds zichzelf overschrijft terwijl ik nu meerdere Tikkie's onder elkaar heb staan.

Vermoedelijk een combi tussen een check van Hub+ en de Notification API Integratie per App 8)7.

[Voor 34% gewijzigd door JunkieXP op 06-05-2019 15:19. Reden: Aanbrengen Nuances betr. notificatie integratie.]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henrid
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 28-03 18:23
Sinds een paar weken ben ik trotse eigenaar van de BB Key2 LE in rood, want het is een superfijn toestel. Over de voordelen zijn we het wel allemaal wel eens, met de keyboard shortcuts, het lerend vermogen van het toetsenbord is super en de vingerafdrukscanner is een zaligheid om bij vele apps mee in te loggen. Er zijn wel wat kleine irritaties van dingen die soms wel en soms niet werken, wat met name op gebied van notificaties is, maar dat zal ook wel aan dat chaotische Android liggen. Een voorbeeld is dat het na uitzetten van de meldingen in Outlook, dit met geen mogelijkheid weer werkend te krijgen was. Verder blijkt het lastig om ingestelde notificaties ook werkelijk te krijgen, zelfs als app op de achtergrond uitgevoerd mag worden. De batterij indicator aan de zijkant werkt soms wel en soms niet. Aan de schermbeveiliging heb je eigenlijk niks want die werkt alleen tijdens opladen, dus overdag geen klok ofzo op je zwarte scherm. Verder was het bijna onmogelijk om de groep met Google apps leeg en weg te krijgen. En zo zijn er nog wel wat dingetjes.

Helaas heb ik ook grote problemen (gehad hopelijk) waardoor ik het toestel al 2x terug moest brengen naar de fabrieksinstellingen. De eerste keer werkte de play store helemaal niet meer. Alles geprobeerd wat op internet werd voorgesteld als oplossing, maar niets hielp. Zo te lezen een veelvoorkomend probleem. De tweede keer werkte backup en synchronisatie niet meer. Wederom alle suggesties geprobeerd totdat het systeem steeds verder aftakelde en bijna niets meer werkte. Ook dit blijkt een veelvoorkomend probleem van het brakke Google platform. Beide keren vele uren of zelfs dagen werk gehad om alles opnieuw naar wens in te stellen, met 100+ apps met persoonlijke settings. Aan de backup functionaliteit om terug te zetten heb je wat dat betreft ook helemaal niets. Ik durf bijna niets meer te fine-tunen aan machtigingen en dergelijke. Alleen WhatsApp is betrouwbaar qua backup en restore (helaas niet te herstellen vanaf Windows Phone).

Dan het hiervoor genoemde Hub, een prachtige uitvinding. Daarover heb ik weinig te klagen, maar ik heb wel een tekortkoming gevonden, en ben benieuwd hoe anderen dat ervaren of wat de oplossing hiervoor is. Het mooie aan dit toestel is dat je verschillende LED kleuren kan instellen afhankelijk van account of zelfs specifieke regels. Wat in WhatsApp wel kan, het achteraf aanpassen van de kleur per gebruiker, kan ik in de Hub niet voor elkaar krijgen. Eenmaal ingestelde kleuren kun je niet wijzigen, en het enige wat je dan kan doen is het verwijderen en opnieuw toevoegen van een account, want alleen dan kun je die kleur instellen. Ook in de Beta versie zit het nog niet goed in elkaar. Iemand een suggestie of oplossing?

Verder ben ik heel blij met dit toestel. Ik heb vaak exotische mobieltjes gehad, eerst de HP Pre3 (ook met fysiek toetsenbord) en vervolgens twee keer een Lumia met Windows Phone. Deze hadden best fijne besturingssystemen die op een gegeven moment helaas niks meer te bieden hadden. Hopelijk blijft BlackBerry dit soort exoten maken, ook al is het met dit rommelige Android waar geen touw meer aan vast te knopen is met settings en notifications. Maar ja, qua prijs prestatie altijd nog beter dan dat andere platform waar mensen duizend euro of meer voor over hebben.

Edit: Nog even een update over wat voor mij (samen met het toetsenbord) het belangrijkste is, namelijk de accuduur. Na de eerste installatie leek deze wel een week mee te kunnen gaan, maar na activeren van vele apps natuurlijk niet meer. Misschien dat het met vliegtuigstand nog heel ver komt, maar dat heb ik nog niet een nachtje geprobeerd. Met puur standby en bereikbaar zijn zou de accu het wel 3 dagen uit kunnen houden, en bij licht/normaal gebruik gaat de accu nog wel 2 dagen mee. Het blijkt dan wel nuttig om hem voor de nacht even te rebooten, waarna het soms zelfs minder dan 1% per uur verbruikt (puur apps uit het geheugen halen werkt maar deels). Bij intensief gebruik (vele uren beeldscherm) haal je dat natuurlijk niet en moet ie elke dag even aan de lader, maar binnen een uur zit je zo weer boven 90%.

Bluetooth en locatie heb ik trouwens nooit aanstaan, en het scherm heb ik meestal vrij donker, soms zelfs minder dan de adaptieve stand. De grote energievreter is toch wel de Hub Services die bijna de helft van het verbruik voor z'n rekening neemt als je de foon niet gebruikt en veel accounts hebt. Ik heb bijna alle apps uitgeschakeld voor actief zijn op de achtergrond, en toch zijn er een paar die zich er niet aan houden, waaronder de Radio die ik nooit gebruik en die niet uit te schakelen is. De meeste apps werken dan nog prima met pushmeldingen enzo, en ook batterij optimalisatie kan overal wel voor aangezet worden. Voor Whatsapp heb ik een tip: Wie Whatsapp Web gebruikt en telkens de connectie verliest als de foon op zwart gaat: Zet batterij optimalisatie voor Whatsapp uit, dan blijft het altijd verbonden, zonder dat ik iets aan de accu merk..

[Voor 22% gewijzigd door henrid op 16-05-2019 22:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldinho
Update Key2 LE: ABV659

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henrid
Waarom zie ik het dan niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• whistler
Weet iemand of het mogelijk is om in plaats van de Google assistant gewoon de 0 te krijgen als je die toets indrukt? Het gebeurt me regelmatig dat ik snel blind aan het typen ben en dan vier woorden later realiseer dat google assistant staat te wachten omdat ik ALT was vergeten in te drukken. Geen ramp, maar toch niet zo smooth als ik zou willen :)

Op de LE krijg ik trouwens bijna dagelijks wel een melding 'device memory low', maar in de praktijk blijft het toestel even goed presteren. Hebben andere LE-gebruikers dat ook?

• ronaldinho
Update Key2 LE: ABX563

In een tekstveld krijg ik bij het indrukken van het cijfer 0 een 0 te zien. Het maakt bij mij in ieder geval niet uit of ik dan eerst nog de alt-toets in druk of niet.

Dat geheugen probleem heb ik nog nooit in beeld gezien.

[Voor 83% gewijzigd door ronaldinho op 10-06-2019 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niann-Tsyr
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-05 22:49
Ik ben uiteindelijk ook overgestapt naar de KEY2. M'n Passport oplaadport ging stuk. Ik moet nog erg wennen aan het formaat van de KEY2. Verder is het ook wennen met apps en instellingen vergeleken met de Passport, maar de KEY2 werkt lekker snel en het opladen ook met de boost modus. Alleen die keyboard shortcuts moet ik nog ff een keer induiken. Tot nu toe doet de foon de dingen die ik nodig heb voor m'n werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

whistler schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:57:
Op de LE krijg ik trouwens bijna dagelijks wel een melding 'device memory low', maar in de praktijk blijft het toestel even goed presteren. Hebben andere LE-gebruikers dat ook?
Ik heb de gewone Key2 en kan jammer genoeg het bovenstaande beamen. :/

Rheinmetall Borsig <3

• Niann-Tsyr
Ik heb sinds ik deze foon heb problemen met binnenhalen van privé email en met apps downloaden in de Google Play Store.

Email heb ik sync interval uit staan (wil niet om het uur een email binnen krijgen. Bij de Passport kon je nog handmatig kiezen voor sync interval.), maar 'use push' wel. Vervolgens komen sporadisch emails binnen. Als ik in de Hub 'refresh' klik, gebeurt er 9 van de 10 keer niets. Een enkele keer zie ik bovenaan onder de gekleurde balk een lijntje voorbij bewegen zodat ik weet dat er contact wordt gemaakt met de server. Ik heb ook bij Power Centre de background toestemming aanstaan.
Mijn werkemail doet het wel normaal. Sync interval uit, use push staat aan en alles komt normaal binnen.

Bij de Google Play Store update ik handmatig de apps. Als ik een app update, dan blijft ie lang op 'Downloading' staan en verder geen percentage van de voortgang. Dit kan gerust meer dan een uur duren.
Deze beide problemen gebeuren zowel op wifi als mobiele netwerk.
Weet iemand een oplossing?

• ronaldinho
Niann-Tsyr schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:36:
Ik ben uiteindelijk ook overgestapt naar de KEY2. M'n Passport oplaadport ging stuk. Ik moet nog erg wennen aan het formaat van de KEY2. Verder is het ook wennen met apps en instellingen vergeleken met de Passport, maar de KEY2 werkt lekker snel en het opladen ook met de boost modus. Alleen die keyboard shortcuts moet ik nog ff een keer induiken. Tot nu toe doet de foon de dingen die ik nodig heb voor m'n werk.
Keyboard shortcuts: b.v. je houdt de letter 'i' een paar seconden ingedrukt. Je krijgt dan een pop-up scherm te zien waaruit je kan kiezen en kiest dan voor b.v. 'instellingen'. De volgende keer dat je in dit voorbeeld de letter 'i' een paar seconden ingedrukt houdt, opent hij het menu 'instellingen'.

• henrid
Niann-Tsyr schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:20:
Ik heb sinds ik deze foon heb problemen met binnenhalen van privé email en met apps downloaden in de Google Play Store.

Email heb ik sync interval uit staan (wil niet om het uur een email binnen krijgen. Bij de Passport kon je nog handmatig kiezen voor sync interval.), maar 'use push' wel. Vervolgens komen sporadisch emails binnen. Als ik in de Hub 'refresh' klik, gebeurt er 9 van de 10 keer niets. Een enkele keer zie ik bovenaan onder de gekleurde balk een lijntje voorbij bewegen zodat ik weet dat er contact wordt gemaakt met de server. Ik heb ook bij Power Centre de background toestemming aanstaan.
Mijn werkemail doet het wel normaal. Sync interval uit, use push staat aan en alles komt normaal binnen.

Bij de Google Play Store update ik handmatig de apps. Als ik een app update, dan blijft ie lang op 'Downloading' staan en verder geen percentage van de voortgang. Dit kan gerust meer dan een uur duren.
Deze beide problemen gebeuren zowel op wifi als mobiele netwerk.
Weet iemand een oplossing?
Ik heb helaas exact hetzelfde, zowel met de mail (Hub) als Play Store. Downloaden van app updates is een wekelijkse hel, en vaak krijg ik het na een uur tweaken weer even werkend, via verwijderen van alles wat met Downloadbeheer, Play Store en Play Services te maken heeft. Soms moet ik de Play Store geheel inactiveren en weer activeren. De tip (online) om je Google account te verwijderen en opnieuw aan te maken, heb ik ooit geprobeerd, met als gevolg dat ik de telefoon geheel naar fabrieksinstellingen kon terugzetten, omdat toen niets van Google meer synchroniseerde. Google reageert niet op mijn feedback. Het is een schande dat dit bekende probleem nog steeds bestaat.

• Jeffrey88
Notable schakeld zichzelf heel vaak automatisch uit. Dan zie ik het icoontje nog wel boven maar kan ik er niks meer mee, en de enige oplossing is vaak het opnieuw installeren van de app. Is dit een probleem van de app? Ik kan het wel openen om mijn screenshots te bekijken/bewerken. Maar kan dus vaak niks nieuws aanmaken.

• ronaldinho
Vandaag nieuwe update gekregen: ACA360

• Jeffrey88
ronaldinho schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:00:
Vandaag nieuwe update gekregen: ACA360
Maar als het goed is dan is er niet echt iets veranderd.

• ronaldinho
Jeffrey88 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:11:
[...]

Maar als het goed is dan is er niet echt iets veranderd.
Ik heb gisteren op het crackberry forum nog niks kunnen ontdekken. Zou voor iedereen veel duidelijker zijn welke veranderingen hebben plaats gevonden zoals je dat b.v. ook ziet bij driverupdates van hardware.

• Niann-Tsyr
henrid schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:41:
[...]

Ik heb helaas exact hetzelfde, zowel met de mail (Hub) als Play Store. Downloaden van app updates is een wekelijkse hel, en vaak krijg ik het na een uur tweaken weer even werkend, via verwijderen van alles wat met Downloadbeheer, Play Store en Play Services te maken heeft. Soms moet ik de Play Store geheel inactiveren en weer activeren. De tip (online) om je Google account te verwijderen en opnieuw aan te maken, heb ik ooit geprobeerd, met als gevolg dat ik de telefoon geheel naar fabrieksinstellingen kon terugzetten, omdat toen niets van Google meer synchroniseerde. Google reageert niet op mijn feedback. Het is een schande dat dit bekende probleem nog steeds bestaat.
Nou, gek genoeg doet alles nu weer normaal. Dit was voor de update van ACA360. Ik had op gegeven moment random gegoogeld en las op Crackberry dat een oplossing kon zijn de powerknop ingedrukt houden heel lang. Je krijgt dan die 3 opties te zien (Power off, Restart of Lock now), maar de knop ingedrukt blijven houden en dan start ie opnieuw zelf op. Sindsdien haalt ie mail binnen als ik refresh druk. Google Play Store werkt ook gewoon normaal. Misschien dat je dat nog kan proberen?

• henrid
Niann-Tsyr schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:02:
[...]
Nou, gek genoeg doet alles nu weer normaal. Dit was voor de update van ACA360. Ik had op gegeven moment random gegoogeld en las op Crackberry dat een oplossing kon zijn de powerknop ingedrukt houden heel lang. Je krijgt dan die 3 opties te zien (Power off, Restart of Lock now), maar de knop ingedrukt blijven houden en dan start ie opnieuw zelf op. Sindsdien haalt ie mail binnen als ik refresh druk. Google Play Store werkt ook gewoon normaal. Misschien dat je dat nog kan proberen?
Dank. In eerste instantie lijkt het te helpen, want vandaag waren de Hub Postvak In en de Play Store weer eens helemaal dood, en na dat rebooten doet ie het nu. Het zal vast niet goed blijven, maar er is dus i.i.g. nog een extra tweak optie.

Update: Een week lang ging het updaten als een speer. Vandaag bleef de Play Store weer hangen, maar na de geforceerde herstart doet ie het meteen weer. Zal het dan toch helpen...

[Voor 9% gewijzigd door henrid op 12-08-2019 20:34]

• Airavab
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:10
Nu ongeveer een jaar de key2 in gebruik en werkte altijd helemaal top! Echter begint nu mijn spatie het te begeven. Hij reageert bijna niet meer op toetsaanslagen :-( Online blijkt dat meer mensen hier last van hebben. Iemand hier nog meer ervaring mee en mogelijk een fix? Niet zoveel zin om mijn telefoon op te sturen voor een paar weken.

• Niann-Tsyr
Airavab schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:34:
Nu ongeveer een jaar de key2 in gebruik en werkte altijd helemaal top! Echter begint nu mijn spatie het te begeven. Hij reageert bijna niet meer op toetsaanslagen :-( Online blijkt dat meer mensen hier last van hebben. Iemand hier nog meer ervaring mee en mogelijk een fix? Niet zoveel zin om mijn telefoon op te sturen voor een paar weken.
Druk je er hard op als je aan het typen bent? Maakt de spatietoets geen druk geluidje als je erop drukt?

• Airavab
Niann-Tsyr schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:41:
[...]

Druk je er hard op als je aan het typen bent? Maakt de spatietoets geen druk geluidje als je erop drukt?
Als je hard drukt doet hij het wel. Ook wat meer op de rechter zijkant. Heb hem nu uitgeblazen met wat lucht zo goed als het kan. Het is niet dat hij 100% van de tijd niet registreert maar de helft tijdens het typen van een bericht slaat hij over. Kijk het nog even aan nu ik hem uitgeblazen heb. Telefoon is wel licht vochtig geworden door een regenbui en telefoon in broekzak.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Laatst verwachte ik antwoord te krijgen op een berichtje die ik eerder had gestuurd, en het duurde maar zo lang. Ik mijn toestel uit m'n zak toveren: stond ie uit :/

Iemand anders hier ervaring mee?

Rheinmetall Borsig <3

• Noresponse
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 24-05 21:07
TCL heeft nog geen nieuws over een nieuwe BlackBerry device en ze willen er nog niks over kwijt. De jongens van BlackBerry base zullen proberen de komende twee dagen TCL te ondervragen over een nieuwe BlackBerry device.

• Jeffrey88
Noresponse schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:05:
TCL heeft nog geen nieuws over een nieuwe BlackBerry device en ze willen er nog niks over kwijt. De jongens van BlackBerry base zullen proberen de komende twee dagen TCL te ondervragen over een nieuwe BlackBerry device.
Ik heb er een hard hoofd in. Ik zie sowieso geen Key 3 op de markt komen. De Key 2 is zeer schaars in het wild te zien(3 keer in 11 maanden in mijn geval) en ik ben bang dat dit niet alleen voor Nederland geldt. De consument loopt blijkbaar niet in massas te wachten op een Keyboard telefoon.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Jeffrey88 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:46:
[...]

Ik heb er een hard hoofd in. Ik zie sowieso geen Key 3 op de markt komen. De Key 2 is zeer schaars in het wild te zien(3 keer in 11 maanden in mijn geval) en ik ben bang dat dit niet alleen voor Nederland geldt. De consument loopt blijkbaar niet in massas te wachten op een Keyboard telefoon.
Als je had verwacht dat het een mainstream apparaat zou worden, moet je je verwachtingen misschien wat bijstellen. Ook BlackBerry en TCL zelf hadden niet die insteek, getuige het feit dat de Key² bij een aantal winkels gewoon was uitverkocht (dus kleine oplage).

De PKB smartphone is iets wat wel kan werken, alleen moet de kwaliteit van de rest van het toestel daar niet onder lijden. Er zijn bij de Key² wel wat concessies gedaan die niet hebben geholpen. Het gaat misschien even duren, en er zullen meer fabrikanten moeten zijn die er op inspelen, maar zoals het nu gaat merk je gewoon dat de consument een beetje uitgekeken is op smartphones. Ze worden minder verkocht dan voorheen, en zo gek is dat niet. Je kan nog amper zien van welk merk een toestel is, ze hebben identiek ontwerp en afmetingen, waarbij het enige stukje hardware wat afwijkt de camera is. Verbeteringen worden ook niet echt doorgebracht de afgelopen drie jaar.

Er zullen alleen wel wat condities moeten oplijnen (zie het als de planeten :+ ) voordat de consument durft een afwijkend toestel te kopen, waaronder een verzadiging van de niche van het PKB telefoon. En niet van één merk, maar meerdere. Wij zullen als ambassadeurs wat ogen moeten laten openen, zo heb ik wel wat mensen naar ons kamp weten te krijgen :*) .

Rheinmetall Borsig <3

• Noresponse
De KEY2 is op dit moment bij Bel en Simpel verkrijgbaar tot 25 september voor € 539,00.

Het toestel krijgt nog tot april 2021 update's en zal vermoedelijk niet meer naar android 9 of 10 gaan. Android 9 zal wel uitgerold worden als er een nieuwe KEY3 gaat komen van TCL, maar dat is nog onzeker doordat TCL nog aan het praten is over patenten en betalingen aan BlackBerry. Nu gaat er ongeveer 200-250 euro naar BlackBerry per verkochte toestel ivm software en update's inclusief BlackBerry Apps.

Het is een mooie upgrade als je een Priv, Passpoort hebt en heb je een KEYone dan is het keyboard iets beter en systeem sneller en met 6GB kun je alles gewoon open laten staan. De batterij gaat makkelijk een dag mee met zwaar gebruik, maar de camera is overdag wel beter, maar met minder licht is de KEYone iets beter.

[Voor 80% gewijzigd door Noresponse op 21-09-2019 16:36]

• JunkieXP

JunkieXP

Sinds een mand of 2 kan ik geen (Google Suite) mail meer forwarden vanuit de BlackBerry Hub.

Standaard bij het opstellen, beantwoorden of doorsturen van een mail zie je een soort van Error met het Android Logo in de content.

Meer mensen die hier last van hebben?

• ronaldinho
Systeemupdate (LE versie): ACD175, zie ook op crackberry: https://crackberry.com/bl...date-acd175-now-available

• Noresponse
De motion heeft ook een update gekregen.

Ik ben er wel achter als er update"s zijn van google voor oa malware die bepaalde systeemrechten kunnen beinvloeden BlackBerry daarvoor geen update doet en dat is alleen omdat de hardware beveiligd is en mijn advies is zoiezo als je toestel opstart je een hardware code hebt ingesteld. Zo zijn er wel meer items waarom BlackBerry niet elke update meer uitbrengt , maar ze pas later uit rolt als het iets wat een BlackBerry toestel zou kunnen beinvloeden. Dit is meteen de reden dat er niet elke maand een update uitkomt en dat is goedkoper voor BlackBerry alsmede.

Een App die ook voor extra veiligheid kan zorgen is locker. Je apps opgesloten in een kluis en je kan daar apps zoals je bank, creditcard etc. in stoppen en natuurlijk je rive foto's ,documenten :)

Als je al een bankapp onder je key hebt moet je wel 2x inloggen en draadloos betalen is geen probleem.

• Jeffrey88
Ik lees dus net dat Samsung haar S9, S10, en enkele midrange toestellen naar Android 10 gaat updaten maar ondertussen blijft onze Key 2 op Android 8 (OS uit 2017...) draaien, en is er vanuit BlackBerry geen enkel signaal dat de upgrade naar 9 überhaupt nog ooit komt. Ik begin erg twijfelachtig te worden over de toekomst van het bedrijf...

[Voor 6% gewijzigd door Jeffrey88 op 14-10-2019 22:33]

• pineapple23
Jeffrey88 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:11:
Ik lees dus net dat Samsung haar S9, S10, en enkele midrange toestellen naar Android 10 gaat updaten maar ondertussen blijft onze Key 2 op Android 8 (OS uit 2017...) draaien, en is er vanuit BlackBerry geen enkel signaal dat de upgrade naar 9 überhaupt nog ooit komt. Ik begin erg twijfelachtig te worden over de toekomst van het bedrijf...
Die geruchten gaan ook al rond op CrackBerry, neem bijvoorbeeld dit topic:
https://forums.crackberry...-comments-rumors-1177487/

• William_H
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-05 22:22
Even een leuk positief dingetje.
Als je komende week naar de bios gaat, spot de KEYone die in de film "Gemini Man" wordt gebruikt!!

• KOOIN
  • Laatst online: 20-05 18:07
Ik ben nu ook lid van de club. Leuk toestel, wel een paar opmerkingen:

- Typen moet ik nog erg aan wennen. Heb eerder een QWERTY fysiek toetsenbord toestel gehad maar dat is al ruim 7 jaar geleden. Ben benieuwd hoe snel ik er aan wen.

- Ik baal er van dat ie niet op Android 9 draait en dat dat ook niet meer komt. Android 8 is toch wel oude meuk. Ik vind die menu knop maar niks. Omhoog swipen vanaf het homescherm werkt vele malen fijner.

- Als ik langzaam door het scherm scroll met de touchscreen hapert het een beetje. Als ik snel scroll, gaat het soepel.

- Kan de trilfunctie van de menu knoppen op het scherm uitgezet worden? Ik hoef die tril feedback niet. Dat is wel weg als ik batterij besparing aanzet.

• Jeffrey88
Die trilfunctie moet uit kunnen, maar ik weet even niet hoe '-)

• ronaldinho
Jeffrey88 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:19:
Die trilfunctie moet uit kunnen, maar ik weet even niet hoe '-)
Via Instellingen>Geluid?

• ronaldinho
Nieuwe systeem update: ACE748

• Leiden071
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 26-02 19:06
Ik heb de Blackberry Key2 besteld voor €450. Ik vind hem nu wel zijn geld waard.. Ik ga het gewoon weer proberen. Ik heb gisteren mijn Samsung Note 9 verkocht voor 400 euro. Was een geweldig toestel maar ben echt op zoek naar veel minder afleiding door een telefoon. Wil een telefoon voornamelijk gebruiken waar het 'vroega' voor bedoeld was. Dus teksten bellen mailen (doe ik veel voor mijn werk) browsen en af en toe YouTube.

Ik had nog vier maanden te gaan met mijn abbo van de Note 9. Als het toch niet bevalt ga ik voor de kleine Samsung Galaxy S11 bij de verlenging.

Ben echt benieuwd hoe het weer zal zijn met een BlackBerry. Heb heel veel reviews gezien en weinig zijn er positief over. Over de zaken waar zij over negatief zijn, dat zijn toevallig de zaken die ik niet meer belangrijk vindt.

Ps de BlackBerry Key2 NIEUW is het best geprijsd bij NowThatsIt. Ze vroegen er 488 voor maar gingen akkoord met mijn bod van 450 euro. Top! Ze hebben er nog 1 op voorraad. Bij de mediamarkt is die nog steeds boven de 600 euro.

• Leiden071
pineapple23 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:46:
Het toestel zit in ieder geval wel goed in elkaar.
[YouTube]
SUPER VIDEO. Wat een sterk toestel zeg. Dit wint BlackBerry van elk commercieel toestel volgens mij.

edit: toestel is binnen! Als de kleine in bed is lekker rustig uitpakken... :9~ :9~

https://photos.app.goo.gl/T2NyC7YR3uCRBxj6A

[Voor 36% gewijzigd door Leiden071 op 11-12-2019 19:04]

• ronaldinho
Nieuwe systeemupdate: ACF885

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Even een heads up voor iedereen met dit toestel: grote kans dat TCL je heeft genaaid. Als je bij je apps kijkt zie je dat er een nieuwe app bij is gekomen met de naam "APPS", een andere eigenschap is een vreemde russische en/of Chinese beschrijving en een winkeltasje als logo. DTEK geeft bij mij aan dat deze zelf mag opstarten, en inmiddels ook veel shit heeft uitgelezen. Ben ik erg blij mee dus.

Je kan de app verwijderen, maar de bron is dan nog steeds aanwezig. Het lijkt er namelijk op dat 'Preview' deze recent heeft geïnstalleerd. Deze app kan niet weg, dus het enige wat je kan doen is de rechten ontnemen.

Dit vindt ik dermate ernstig dat ik iedere week maar ga controleren of er nog verassingen op de loer liggen, en kijken naar een alternatief. Zonder Google als het kan, mét mogelijkheid tot Rabobank app.

* nst6ldr gaat nu Sailfish thread eens lezen

Edit: screenshot van het crackberry forum:

[Voor 11% gewijzigd door nst6ldr op 29-12-2019 22:58]

Rheinmetall Borsig <3

• Stefan22
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
Wordt de software ook door TCL ontwikkeld dan? Ik dacht dat BlackBerry dat zelf deed.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Stefan22 schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:31:
Wordt de software ook door TCL ontwikkeld dan? Ik dacht dat BlackBerry dat zelf deed.
TCL is eigenaar van o.a. de drivers en die 'Preview' app die nu als backdoor wordt gebruikt. Ik heb daar op goed vertrouwen eigenlijk ook nooit op gecontroleerd, nu wel spijt van natuurlijk.

Edit: hier staat wat meer informatie. Ik ben er laat bij, het leeft al wat langer (sinds laatste update).

[Voor 20% gewijzigd door nst6ldr op 31-12-2019 14:21]

Rheinmetall Borsig <3

• Stefan22
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:51:
[...]

TCL is eigenaar van o.a. de drivers en die 'Preview' app die nu als backdoor wordt gebruikt. Ik heb daar op goed vertrouwen eigenlijk ook nooit op gecontroleerd, nu wel spijt van natuurlijk.

Edit: hier staat wat meer informatie. Ik ben er laat bij, het leeft al wat langer (sinds laatste update).
Ah duidelijk. Staat nu ook op de frontpage: nieuws: Dubieuze app van TCL verschijnt ook in Nederland in software BlackBerry

• 101x
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 27-02 15:00
Hallo,

Op welke versie zitten degene met een Keys2? Ik zit nog op ABN088 en Android security Patch level 1 december 2018. Gekocht in begin 2019via KPN maar nooit een update ontvangen. Ook niet als ik het handmatig probeer via "check for updates now". Klopt dit of is er iets met mijn keys2 aan de hand?

• ronaldinho
101x schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:40:
Hallo,

Op welke versie zitten degene met een Keys2? Ik zit nog op ABN088 en Android security Patch level 1 december 2018. Gekocht in begin 2019via KPN maar nooit een update ontvangen. Ook niet als ik het handmatig probeer via "check for updates now". Klopt dit of is er iets met mijn keys2 aan de hand?
Heb een key2 le en zit op beveiligingsdatum van 5 november 2019, versie: acf885.
Met een autoloader updaten, b.v. deze: https://forums.crackberry...loader-nov-patch-1179374/

• Jeffrey88
nieuws: TCL stopt vanaf september met verkoop van BlackBerry-smartphones

TCL heeft ons goed in het ootje genomen, de Key 2 krijgt nog 2 jaar ondersteuning maar in welke vorm dat blijft erg vaag. Android 9 zullen we in ieder geval nooit meer mogen aanschouwen op het mooie toestel 😟

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Jeffrey88 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:08:
nieuws: TCL stopt vanaf september met verkoop van BlackBerry-smartphones

TCL heeft ons goed in het ootje genomen, de Key 2 krijgt nog 2 jaar ondersteuning maar in welke vorm dat blijft erg vaag. Android 9 zullen we in ieder geval nooit meer mogen aanschouwen op het mooie toestel 😟
Was uiteraard te verwachten, BlackBerry en TCL kunnen elkaar niet meer uitstaan.

Als je nu een telefoon wilt met hardware tobo, dan heb je drie keuzes, alledrie zijn ze niet erg goed gedocumenteerd. Wat ik zover kan achterhalen zijn:

F(x) Tech Pro 1
Voor: slider phone dus komt met 'volledig' scherm en tobo kan opgeborgen worden wanneer niet nodig, bouwkundig vrij stevig, omdat er een snapdragon in zit kan de community hier nog dingen voor maken.
Tegen: toetsenbord is niet al te best in beide layout en toetsaanslag, schuifmechanisme gaat dermate stroef dat je mogelijk je toestel laat vallen, vrij oude snapdragon processor, vingerafdruk scanner zit op een plek die echt onbegrijpelijk en uiterst hinderlijk is.

Planet Computers Communicator
Voor: komt met 'preview' scherm waardoor het toestel niet steeds open hoeft, twee USB-C poorten, kan als laptop neergezet worden, heeft laptop toetsen en daardoor toch wel de betere tobo van de drie, vrij pittige accu.
Tegen: software is echt brak dus de accu is ondanks het volume nog steeds snel leeg, vrij groot en zwaar, slechte software zorgt tevens voor problemen op het preview schermpje, grote scherm is alleen te gebruiken als het toestel opengeklapt wordt, draait een MediaTek dus alle software support zal van de fabrikant zelf moeten komen, slechte vingerafdruk scanner.

Unihertz Titan
Voor: benaderd het BlackBerry Passport/Key[1,2] toetsenbord het meest (inclusief aanraakgevoelige toetsen), heeft de passport dimensies, is bijzonder stevig gebouwd, heeft verreweg de grootste accu van de drie, bijzonder goedkoop ten opzichte van de bovenstaande opties, vierkant scherm voor productieve dingen.
Tegen: misschien iets té groot (persoonlijk), in ieder geval oerlelijk, ook hier zit MediaTek onder de motorkap, speakers schijnen tegen te vallen, vierkant scherm voor media consumptie.

Zelf neig ik het meest naar de Unihertz omdat de F(x) Tech gewoon nog teveel lijkt op een telefoon voor mensen die graag verteld worden wat ze nodig denken te hebben (kwetsbaar loei scherm om Netflix te kijken in bed). De Communicator leek me ook wel wat, maar de als de software echt zo slecht is als ik teruglees in de reviews dan ben ik bang dat ik me daar teveel aan ga ergeren.

Van beide vind ik het ruk dat er geen community support zal zijn, en ik hoop toch echt dat ik op gegeven moment iets in de richting van Sailfish of Copperhead kan gaan draaien.

Rheinmetall Borsig <3

• Jeffrey88
nst6ldr schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:16:
[...]

Als je nu een telefoon wilt met hardware tobo, dan heb je drie keuzes, alledrie zijn ze niet erg goed gedocumenteerd. Wat ik zover kan achterhalen zijn:

F(x) Tech Pro 1

Planet Computers Communicator

Unihertz Titan.
De eerste 2 vallen dus sowieso af, over de Unihertz twijfel ik. Ik wacht wel even of er een 2e model komt, mijn Key 2 kan nog een tijd mee, als ik er 2022 of later mee haal dan vind ik dat ook goed 😉

De Passport is alleen de deur uitgegaan omdat het simkaartslot er mee ophield, en ook de rest begon te kwakkelen maar niet omdat het een naar/slecht toestel was.

• LanciaThema
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-04 19:19
Sinds 2008 BB gebruiker (9900, Z10, Z30, Passport, Priv, KeyOne, Key2), maar eind begint nu wel te komen. Zit al een tijdje naar de Titan te kijken en via FB ook lid van Unihertz Titan Group. Maar zoals bij alle kick starters zaken/quirks die wat finetuning behoeven. Hopelijk kan dit een daily driver worden voor mij.....

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Ik heb me laten verleiden tot de aankoop van een Key2. Nadat mijn Priv kapoetski was gegaan (scherm aan gruzelementen) was ik op een Sony Z5 compact, maar keyboard werd wel gemist. Gaan het proberen met de Key2 :)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Jeffrey88
gambieter schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:41:
Ik heb me laten verleiden tot de aankoop van een Key2. Nadat mijn Priv kapoetski was gegaan (scherm aan gruzelementen) was ik op een Sony Z5 compact, maar keyboard werd wel gemist. Gaan het proberen met de Key2 :)
Dappere keuze na het nieuwsbericht van vorige week. Was ie toevallig in de aanbieding?

• itsyaboy
  • Laatst online: 21-05 19:09
Ik denk dat ik ook over ga op een KEY2 omdat de KEY1 het einde nadert. Het enige wat me wel zorgen baart is dat het lijkt alsof het ook over is met de pseudo-maandelijkse security updates. Dat vind ik op een gegeven moment wel erg jammer.

Het alternatief is dan misschien toch de Cosmo Communicator die zo te zien nog te verkrijgen is via indiegogo, maar dan neem je wel echt een risico met een product dat nog niet helemaal af is. Aan de andere kant, als ze nu niet gesupport worden komen ze nooit verder.. Lastig lastig.

• pineapple23
itsyaboy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:05:
Ik denk dat ik ook over ga op een KEY2 omdat de KEY1 het einde nadert. Het enige wat me wel zorgen baart is dat het lijkt alsof het ook over is met de pseudo-maandelijkse security updates. Dat vind ik op een gegeven moment wel erg jammer.

Het alternatief is dan misschien toch de Cosmo Communicator die zo te zien nog te verkrijgen is via indiegogo, maar dan neem je wel echt een risico met een product dat nog niet helemaal af is. Aan de andere kant, als ze nu niet gesupport worden komen ze nooit verder.. Lastig lastig.
De devices die men als alternatief zien is de Unihertz Titan of F(x)tec Pro1. Hopelijk vind BlackBerry gewoon weer een partij die de gok wil nemen en wellicht kunnen ze met BlackBerry een betere deal sluiten dan TCL heeft gedaan.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Jeffrey88 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:00:
Dappere keuze na het nieuwsbericht van vorige week. Was ie toevallig in de aanbieding?
Ik had een nieuw speeltje nodig, miste het toetsenbord heel erg en laten we eerlijk wezen, mijn andere foons zitten allemaal op Android7 or 6. Zo erg is dat nu ook weer niet :)

De Key2 is een beetje groter dan ik had verwacht, en mijn god, wat is die Google Assistent opdringerig. Ik dacht dat ik hem overal had uitgezet, doe Bluetooth pairing van mijn headphones en weer komt dat kreng zich opdringen...

• itsyaboy
pineapple23 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:22:
[...]

De devices die men als alternatief zien is de Unihertz Titan of F(x)tec Pro1. Hopelijk vind BlackBerry gewoon weer een partij die de gok wil nemen en wellicht kunnen ze met BlackBerry een betere deal sluiten dan TCL heeft gedaan.
De weinige dingen die ik online lees schetsen geen gunstig beeld van de F(x)tec Pro1, met name betreffende het toetsenbord en de bouwkwaliteit. Die Uniherzt is misschien nog een optie inderdaad. Van de Cosmo Communicator is ook nog weinig bekend, maar de zeldzame dingen online lijken positief over het toetsenbord. Alleen ik denk dat je dan volledig opgeeft dat je met je duimen kan typen, daar lijkt het toetsenbord me te groot voor.

Eigenlijk is het beste scenario als Samsung een deal sluit met BlackBerry om het BlackBerry-toetsenbord naar een Samsung Galaxy (Note) te brengen. Dat is nog eens een combinatie waarvan ik wel benieuwd ben of die dan wel aanslaat.

• Jeffrey88
itsyaboy schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Eigenlijk is het beste scenario als Samsung een deal sluit met BlackBerry om het BlackBerry-toetsenbord naar een Samsung Galaxy (Note) te brengen. Dat is nog eens een combinatie waarvan ik wel benieuwd ben of die dan wel aanslaat.
Dat zie ik niet gebeuren zolang BlackBerry een zelfstandig bedrijf blijft, of ze moeten Samsung de licentie uitlenen voor een periode van X jaar.

Ik hoop natuurlijk wel op een mooie betrouwbare opvolger van wie dan ook.

[Voor 7% gewijzigd door Jeffrey88 op 21-02-2020 14:21]

• itsyaboy
Jeffrey88 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Dat zie ik niet gebeuren zolang BlackBerry een zelfstandig bedrijf blijft, of ze moeten Samsung de licentie uitlenen voor een periode van X jaar.

Ik hoop natuurlijk wel op een mooie betrouwbare opvolger van wie dan ook.
BlackBerry maakt geen BlackBerry-toestellen. Waarom op een patent zitten die je niet gebruikt? De licentie met BlackBerry Mobile verloopt binnenkort, daarna is er dus, op India en Indonesië na, geen licentiehouder meer. Bij gebrek aan een geïnteresseerde derde partij die BlackBerry-telefoons wil maken is er denk ik op een gegeven moment echt wel ruimte om alleen het toetsenbord te licenseren aan bijv. Samsung of een andere derde partij. Dat is denk ik het beste scenario. Samsung heeft het geld, de goede naam en huge ass verkoopcijfers. Een kleinere derde partij zie ik het niet zomaar klaar spelen om met het BlackBerry-merk successvol te zijn.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Zucht, de Unihertz Titan gebruikt letterlijk spyware voor OTA. Google naar 'adups' voor een tipje van de sluier over al deze ellende.

Waar moet ik toch heen voor m'n volgende toestel?

Rheinmetall Borsig <3

• Leiden071
knip, dat doen we hier niet...

[Voor 90% gewijzigd door The Wizard op 26-02-2020 10:23]

• itsyaboy
nst6ldr schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:03:
Waar moet ik toch heen voor m'n volgende toestel?
Die vraag houdt mij ook wakker... :(

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03:22
itsyaboy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:43:
[...]

BlackBerry maakt geen BlackBerry-toestellen. Waarom op een patent zitten die je niet gebruikt? De licentie met BlackBerry Mobile verloopt binnenkort, daarna is er dus, op India en Indonesië na, geen licentiehouder meer. Bij gebrek aan een geïnteresseerde derde partij die BlackBerry-telefoons wil maken is er denk ik op een gegeven moment echt wel ruimte om alleen het toetsenbord te licenseren aan bijv. Samsung of een andere derde partij. Dat is denk ik het beste scenario. Samsung heeft het geld, de goede naam en huge ass verkoopcijfers. Een kleinere derde partij zie ik het niet zomaar klaar spelen om met het BlackBerry-merk successvol te zijn.
Samsung zie ik echt nooit gebeuren. Die blijven in dat Apple achtige 'premium' gebied zitten met vooral veel scherm.

Wat mij een goede partner lijkt is Lenovo. Die doen het al jaren lang goed op de zakelijke markt met de Thinkpads, Blackberry zou daar goed bijpassen. Met Motorola doen ze het ook niet verkeerd. Blackberry gaat nooit een groot aandeel meer krijgen met die keyboards. Maar ik zou best een premium bedrag overhebben voor Key2-achtig toestel met flagship specs.

Een andere fantasy-samenwerking zou HTC zijn, aangezien dat vroeger ook de partij was met veel qwerty keyboards op de smartphones (en zelfs voordat ze smartphone genoemd werden met die Windows Mobile toestellen). Gaat nooit gebeuren, maar ach :P

Blijven wel onzekere tijden, zie er hard tegenop om de Key2 functionaliteit te moeten missen in de toekomst. Die sliders enz lijken me allemaal lang niet zo handig.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Ik vind de Key2 uiteindelijk toch te groot om als primaire telefoon te gebruiken. Leuk voor thuis op de bank, maar niet om in een broekzak te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsyaboy
BarôZZa schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Samsung zie ik echt nooit gebeuren. Die blijven in dat Apple achtige 'premium' gebied zitten met vooral veel scherm.

Wat mij een goede partner lijkt is Lenovo. Die doen het al jaren lang goed op de zakelijke markt met de Thinkpads, Blackberry zou daar goed bijpassen. Met Motorola doen ze het ook niet verkeerd. Blackberry gaat nooit een groot aandeel meer krijgen met die keyboards. Maar ik zou best een premium bedrag overhebben voor Key2-achtig toestel met flagship specs.

Een andere fantasy-samenwerking zou HTC zijn, aangezien dat vroeger ook de partij was met veel qwerty keyboards op de smartphones (en zelfs voordat ze smartphone genoemd werden met die Windows Mobile toestellen). Gaat nooit gebeuren, maar ach :P

Blijven wel onzekere tijden, zie er hard tegenop om de Key2 functionaliteit te moeten missen in de toekomst. Die sliders enz lijken me allemaal lang niet zo handig.
Ik denk dat de kans ook vrij klein is, maar als ik ze zo bezig zie met de Fold dan ben ik gewoon jaloers dat ze al die R&D in dat onzinnige concept stoppen... :p uiteraard vinden tegenwoordig een heleboel mensen een fysiek toetsenbord onzinnig dus tja...

Het is gewoon pijnlijk om te moeten erkennen dat dit toch echt het einde is. Ik zit nog met een KEY1, dus zit stiekem te hopen op een fire sale voor de KEY2 in de zomer zodat ik nog even (onveilig) door kan... maar daarna is het toch echt over...

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:46:
Ik vind de Key uiteindelijk toch te groot om als primaire telefoon te gebruiken. Leuk voor thuis op de bank, maar niet om in een broekzak te hebben.
Welke van de twee? Key of Key² zijn volgens mij beide niet persé groter dan een hedendaagse gemiddelde smartphone?
itsyaboy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:42:
[...]

Het is gewoon pijnlijk om te moeten erkennen dat dit toch echt het einde is. Ik zit nog met een KEY1, dus zit stiekem te hopen op een fire sale voor de KEY2 in de zomer zodat ik nog even (onveilig) door kan... maar daarna is het toch echt over...
Ik denk dat je in de zomer al te laat bent, nu verdwijnen ze al uit verschillende winkels. Ergens in de zomer ga je ze alleen op ebay terugzien voor verzamelaars tegen verzamelprijzen.

[Voor 42% gewijzigd door nst6ldr op 22-03-2020 14:25]

Rheinmetall Borsig <3

• itsyaboy
nst6ldr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:24:
Ik denk dat je in de zomer al te laat bent, nu verdwijnen ze al uit verschillende winkels. Ergens in de zomer ga je ze alleen op ebay terugzien voor verzamelaars tegen verzamelprijzen.
Dat is zeker het risico, alleen heb ik het er niet (meer) voor over om het volledige bedrag te betalen.. :p

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

nst6ldr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:24:
Welke van de twee? Key of Key² zijn volgens mij beide niet persé groter dan een hedendaagse gemiddelde smartphone?
Key2, sorry. Ik vind de meeste smartphones dan ook te groot! Ik gebruik zelf een Sony Z5 Compact, en ben aan het kijken naar een XZ2 Compact als upgrade voor een wat modernere versie; de form factor van de Sony's is erg goed (Scherm max 5").

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

gambieter schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Key2, sorry. Ik vind de meeste smartphones dan ook te groot! Ik gebruik zelf een Sony Z5 Compact, en ben aan het kijken naar een XZ2 Compact als upgrade voor een wat modernere versie; de form factor van de Sony's is erg goed (Scherm max 5").
...niet dat deze vraag nog wat uitmaakt (want BlackBerry telefoons zijn doodvermoord :'( ), maar wat had je van een Passport gevonden bijvoorbeeld? Ben ik erg nieuwsgierig naar.

De reden voor m'n nieuwsgierigheid is of je dan op een kleiner toestel wel een PKB zou willen.

Rheinmetall Borsig <3

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

nst6ldr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:40:
...niet dat deze vraag nog wat uitmaakt (want BlackBerry telefoons zijn doodvermoord :'( ), maar wat had je van een Passport gevonden bijvoorbeeld? Ben ik erg nieuwsgierig naar.

[Afbeelding]

De reden voor m'n nieuwsgierigheid is of je dan op een kleiner toestel wel een PKB zou willen.
Passport was te breed. Ik heb de Q10 een flinke tijd gebruikt, en was daar erg tevreden over. Ik heb ook de Priv gehad, groot maar daar kon je het KB nog uitschuiven, alleen is daar het scherm van kapot na een val op een harde vloer :(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ronaldinho
Vanmiddag, na maanden 'wachten', weer een nieuwe beveiligingspatch ontvangen. Build-nummer: ACM410.
Datum: 5 maart 2020. Heb een BBkey2 LE.

• 3x3
ronaldinho schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:50:
Vanmiddag, na maanden 'wachten', weer een nieuwe beveiligingspatch ontvangen. Build-nummer: ACM410.
Datum: 5 maart 2020. Heb een BBkey2 LE.
Nice :D

Op youtube vond ik dit:

Mijn volgende telefoon blijft denk ik van een fruitmerk. Android gebakjes (zeker die uit China) gaan toch anders om met mijn gegevens als dat ik zou willen.

Maar "strelen over glas" om te typen, ik heb het een paar keer eerder geprobeerd, ik ga er denk ik moeilijk aan wennen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronaldinho
Ondanks dat mijn bb key2le goed bevalt, heb ik een aantal weken geleden een unihertz titan gekocht. Ga deze laatste toch weer verkopen. Heb daar wel over getwijfeld. Bij twijfel is het beter om hem te verkopen. Komt door het gewicht en moet meer moeite doen om toetsen in te drukken dan bij mijn bb. Verder ben ik er achter gekomen dat ik de positie van de 'shift' en 'alt'-toets niet logisch vond zitten.

Mobieltjes met toetsenbord blijf ik in de gaten houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Airavab
Ai ai ai na bijna 20 maanden begeeft uiteindelijk mijn spatie balk het :( Hij registreerd ongeveer de helft van de aanslagen niet meer wat voor mij het toestel onbruikbaar maakt. De unieke feel van het blind typen op het iconische toetsenbord is helemaal weg hierdoor. Jammer genoeg zijn ze ook niet meer te krijgen voor een schappelijke prijs dus ik vrees dat dit dan toch echt mijn allerlaatste Blackberry is :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
@Airavab gecondoleerd. It's the end of an era.

offtopic:
dit bericht is getypt op het toetsenbord van een KeyOne

[Voor 45% gewijzigd door 3x3 op 12-05-2020 22:56]

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Ik zou €600,- overhebben voor een nieuwe Passport, en €700,- als deze geen Google Android draait. Man wat baal ik van de huidige smartphonemarkt.

Rheinmetall Borsig <3

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True