Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tha-Skunk
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17:23
Nou, ben blij dat ik over 6 weken kan verlengen. De priv gaat eruit en welcome key 2 :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noresponse
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 24-05 21:07
quote:
CoeliJoeli schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:26:
Zeer geïnteresseerd in deze telefoon! Vooral de shortcuts klinken ideaal.
Op dit moment heb ik een Huawei P10 waar ik ook zeer tevreden mee ben. Toch vraag ik mij af of dit een geschikte upgrade zal zijn?
Shortcuts zijn geweldig en zo heb ik de A voor mijn bankapp en de S voor Spotify en B voor BBM en K voor Keyboard Browser voor de BlackBerry. H voor Hub en met die speedkey kun je dus makkelijk switchen tussen BBM en je Browser of app.

Ik hoop dat men voor de KEYone de rechtershift knop toewijzen voor speed key en wellicht met de Oreo update.

Acties:
  • +1Henk 'm!
€649,00 is inderdaad de 64GB'er.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noresponse
Je kan een pre-order doen vai selfridges UK die leveren ook in Nederland. Reviews zijn goed en vooral de software en Keyboard zijn een upgrade.

Voor keyone users het lijkt dat oreo eind deze maand beschikbaar komt, maar er zijn ook geruchten die opduiken dat BlackBerry gaat wachten om een Android P uit te brengen voor alle toestellen in September ivm licentiekosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsyaboy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21-05 19:09
quote:
JunkieXP schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:12:
Er is nu een samenvatting van de Keynote van BlackBerry aangaande de aankondiging van de Key2, mocht je de full video te lang vinden.

[video]

Wat ik me inmiddels stiekem wel af ben gaan vragen, is het verschil tussen de KeyOne en Key2. Hoewel het natuurlijk het stoffige BlackBerry is en geen Apple die elke incrementele upgrade als een revolutie aan weet te kondigen heb ik in de hele Keynote geen "Wow" moment gehad (in vergelijking met de al bestaande KeyOne).

Ik vind de (verhouding tussen grijs en zwart bij de) KeyOne er een stuk beter uitzien. Als het echt alleen een zoom camera is die als USP dient (heb nu een P9 en BlackBerry kennende zullen ze die Camera sowieso niet outperformen) en verder incrementele updates aangaande geheugen en andere core elementen is het misschien bijna interessanter om toch een KeyOne voor een leuke prijs op de kop te tikken.

Wat zou voor jullie een reden zijn om voor de (inmiddels circa €200,- duurdere) KeyOne te kiezen i.p.v. de Key2, of zelfs up te graden vanaf de KeyOne naar Key2.
Denk een terechte analyse. Als KEYone-gebruiker is mijn antwoord kort: ik heb geen enkele reden om naar de KEY2 te gaan ;)

Sorry dat is niet behulpzaam natuurlijk. Ben nieuwsgierig naar andermans ideeën daarover..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fantasio7
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20-05 19:36
Waarom kan ik nergens een camera tests vinden ?
Zoveel hands on videos op YouTube en geen 1 camera test.
Ik wil graag een foto zien die gemaakt is met de Key2 ;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsyaboy
quote:
DaMightyWackO schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:21:
[...]

Ik ga de upgrade wel doen, het toetsenbord lijkt me aanzienlijk verbeterd.....(heb de PP ook gehad) plus ik moet aan de dual-sim.
Laat het dan vooral weten of het toetsenbord inderdaad echt anders is! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noxious Inc.
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19-05 15:14

Noxious Inc.

IT Asset Manager

Ik heb net mijn WhatsApp over gezet naar WhatsApp Business en mijn privé account op de 'normale' WhatsApp gezet. Vooralsnog krijg ik geen interne foutmeldingen. (getest op een Huawei P8 Lite)

iPhone XS | MacBook Pro 15,2 | Linux (Ubuntu) | Windows (7,8.1,10) | Server (2012, 2016) | VMWare ESXi (6.x)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Wat snelle shots;

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noxious Inc.
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19-05 15:14

Noxious Inc.

IT Asset Manager

Nu 24 uur in bezit van de Key2! Ik moet zeggen dat ik weer even moet wennen aan het toetsenbord maar wat een fijn toestel om mee te werken!

Wat mij betreft mag deze in de afwerking en snelheid gewoon onder de high end toestellen geschaard worden.

Alles wat tot nu toe op het internet rond zweeft heb ik nog niet vernomen qua camera kwaliteit of 'los zittende' spatiebalken...

iPhone XS | MacBook Pro 15,2 | Linux (Ubuntu) | Windows (7,8.1,10) | Server (2012, 2016) | VMWare ESXi (6.x)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-05 11:59
Kan iemand mij iets vertellen over de privacy op de K2? Android is van nature verzameldriftig als het gaat om informatie van de gebruiker. Geldt dat ook voor de K2? Ik las dat daar een aangepaste versie van Android op draait.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pineapple23
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-05 11:26
Het toestel zit in ieder geval wel goed in elkaar.

• itsyaboy
quote:
MaDLiVe schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:28:
Ga dit vaker doen, weinig zin om als laatste te eindigen met updates (ABC032)
Ik hoop eigenlijk dat Google strenger gaat worden voor fabrikanten wiens toestellen onder het Android Enterprise Recommended-programma vallen. Volgens die regels hebben fabrikanten 90 dagen om een security update uit te brengen. Alleen m.i. zou een aanvullende regel moeten zijn dat dit niet vaker dan 2 keer achter elkaar mag gebeuren. Heb het gevoel dat BlackBerry/TCL dit namelijk handig vopr zichzelf inzet... Op basis van mijn ervaring met een Engelse KEYone...

Acties:
  • +6Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:35
Voor de mensen die ook nog wat vermaak kunnen gebruiken: Drastic, een Nintendo DS emulator, werkt echt perfect op de Key2. De twee DS schermpjes passen precies op het 3:2 scherm van de Key2 en de fysieke toetsen zorgen ervoor dat de Key2 daardoor imo de beste game telefoon op de markt is(op wat gekke Chinese gaming handhelds na misschien), simpelweg omdat de DS titels beter zijn dan mobile games en toetsen beter dan touch. Je hebt ook geen lelijke toetsenoverlay natuurlijk.

Draait fullspeed met goed geluid en graphics zijn prima met High Resolution 3D rendering aan en eventueel wat filtering.

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:42

nst6ldr

gold noob report

Europa, mijn PRD zoek ik later vandaag op. In ieder geval de foto's bij slechte belichting zijn drastisch verbeterd. Jammergenoeg zit Google Lens nu ook met een knop geïntegreerd en die knop krijg ik niet weg :(

Edit: PRD is 63824-041

[Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 06-08-2018 16:13]

Rheinmetall Borsig <3

• JunkieXP
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 28-05 15:59

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

quote:
CLB schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 19:07:
Toetsenbord en dergelijke is ook anders heh, bijvoorbeeld niet aanraakgevoelig.
Aja dat had ik nog nergens terug gelezen maar komt in de Hands On video's wel terug inderdaad. Het swipen van mijn Passport zal ik denk ik wat minder missen. Enige wat ik me echt kan herinneren is het "deleten" van het laatste woord, dus denk dat ik het er wel op waag.

Desktop: Wacom Intuos Pen & Touch | Logitech Z2300
Gadgets: BlackBerry KEY2
Earcandy: BeatsX Ft. Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• Ommadawn
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21-12-2018
Ik sta nog in dubio.

Die KEY2 LE lijkt me qua prijs prestatie verhouding wat beter geprijsd dan de reguliere KEY2. Echter, die laatste kun je momenteel op gezette tijden al voor ca EUR 590,- bij Belsimpel of Mobiel.nl in de zilveren variant krijgen. Over een paar maandjes ben je denk ik voor 550,-- klaar. En dat is het moment dat ik weer mijn belastingvoordeel kan pakken met de BYOD-regeltjes bij mijn werkgever.

Paar zaken die voor mij echt belangrijk zijn:
Ik ben best wel actief met mobiele fotografie, waarbij ik het een uitdaging vind om dat zo goed mogelijk met mijn BlackBerries te doen. Dus camera en opslag zijn van behoorlijk belang voor me.
Veiligheid vind ik persoonlijk ook zwaarwegend.
Als laatste het PKB. Dat is voor mij juist de reden geweest om weer naar BB terug te keren met de Passport. Werkelijk een fantastische telefoon, mijn absolute favoriet, hoewel ik door omstandigheden nu op de DTEK60 zit. De Android runtime op BB10 was voor mijn werkgever niet meer acceptabel, en dus moest ik naar full Android of iOS over. Omdat de KEY2 toen nog niet op de markt was en de Priv in mijn beleving te gedateerd, ben ik toen naar de DTEK60 gegaan. Ervaring is ok, maar ik mis het PKB.

Als ik ga afwegen o.b.v. bovenstaande dan moet ik me afvragen of ik EUR 200 / EUR 250 meer wil betalen voor een (waarschijnlijk) iets betere camera, vergelijkbare veiligheid, en de swipe-mogelijkheid.

Ben wel benieuwd naar de meningen hier...

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

quote:
Ommadawn schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:08:
Ik sta nog in dubio.

Die KEY2 LE lijkt me qua prijs prestatie verhouding wat beter geprijsd dan de reguliere KEY2. Echter, die laatste kun je momenteel op gezette tijden al voor ca EUR 590,- bij Belsimpel of Mobiel.nl in de zilveren variant krijgen. Over een paar maandjes ben je denk ik voor 550,-- klaar. En dat is het moment dat ik weer mijn belastingvoordeel kan pakken met de BYOD-regeltjes bij mijn werkgever.

Paar zaken die voor mij echt belangrijk zijn:
Ik ben best wel actief met mobiele fotografie, waarbij ik het een uitdaging vind om dat zo goed mogelijk met mijn BlackBerries te doen. Dus camera en opslag zijn van behoorlijk belang voor me.
Veiligheid vind ik persoonlijk ook zwaarwegend.
Als laatste het PKB. Dat is voor mij juist de reden geweest om weer naar BB terug te keren met de Passport. Werkelijk een fantastische telefoon, mijn absolute favoriet, hoewel ik door omstandigheden nu op de DTEK60 zit. De Android runtime op BB10 was voor mijn werkgever niet meer acceptabel, en dus moest ik naar full Android of iOS over. Omdat de KEY2 toen nog niet op de markt was en de Priv in mijn beleving te gedateerd, ben ik toen naar de DTEK60 gegaan. Ervaring is ok, maar ik mis het PKB.

Als ik ga afwegen o.b.v. bovenstaande dan moet ik me afvragen of ik EUR 200 / EUR 250 meer wil betalen voor een (waarschijnlijk) iets betere camera, vergelijkbare veiligheid, en de swipe-mogelijkheid.

Ben wel benieuwd naar de meningen hier...
Zijn er specifieke vragen die je over de streep zouden kunnen trekken? Ik heb beide een kantoorbaan en actieve baan met veel reizen, als je iets wilt weten over hoe de Key2 daar in past dan wil ik het best delen :)

Rheinmetall Borsig <3

Belsimpel :)

• henrid
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 28-03 18:23
Dat werd dus een duimpje omlaag voor die review, alsof de fossielen onder ons minderwaardige mensen zijn. Ik vind virtuele toetsenborden verschrikkelijk en het swipen van woorden resulteert de helft van de tijd in vreemde uitkomsten. Ik mis het gebruik van mijn HP Pre3 nog steeds qua toetsenbord. Nu heb ik een Nokia Windows Phone en die is zo buggy qua software, dus ik ben een beetje bang om weer een afwijkende keuze te maken.

Nou heb ik een tiental hands-on video's bekeken, maar voor de keuze van de LE is battery life doorslaggevend en daar hoor ik weinig concreets over qua verschillen. Ik ben geen intensieve gebruiker, en als een smartphone in beginsel al geen 2 dagen meegaat, dan is het na anderhalf jaar over met de pret voor 1 dag gebruik. Camera is voor mij niet superbelangrijk, en die track-functie op het toetsenbord kan ik ook nog wel zonder.

Dus als iemand concrete getallen/ervaringen heeft met battery life van de LE (evt. versus zijn grote broer), dan lees ik dat graag...

• Jeffrey88
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 25-05 19:09
Het is de slechtste review die ik in jaren heb gezien 8)7 Je hoort niks anders dan drogredenen om geen BlackBerry te kopen.

• BarôZZa
Jeffrey88 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:48:
Ik heb de Key 2 net uitgetest bij Belsimpel, en ik ben er niet heel erg blij mee. De toetsen voelen niet heel erg lekker,En de afwerking is te mat, mijn vingers glijden niet lekker over de toetsen. Ik vrees dat ik het nog een jaartje langer ga uitzingen met mijn passport in de hoop dat de Key 3 mij wel kan bieden wat ik zoek.
Ook mis ik het swipen omhoog voor het minimaliseren van apps of het scherm te openen, de 3 androidtoetsen onderaan het scherm werken niet natuurlijk en storen mij er erg bij. Daarnaast ben ik met de Passport zo gewend geraakt dat ik een punt of comma krijg door op het scherm te tikken dat de toetsencombinatie om een punt te krijgen omslachtig voelt.
Of is er een manier hoe je de punt, comma en vraagteken altijd in beeld hebt bovenop het toetsenbord? Ook is het even raar dat de spatiebalk niet kan fungeren als trackpad, daarnaast werkt het omhoog swipen om woorden te selecteren niet lekker op het testtoestel (vanaf beneden moet je helemaal naar boven swipen om het woord te selecteren, waar je bij de Passport vanaf de onderste rij toetsen omhoog swipen tot de 2e rij al genoeg is.

De Key one voelde in vele opzichten veel fijner, alleen waren de toetsen gewoonweg te klein 😓
Als je er niet blij mee bent moet je hem niet halen en als je toestel nog fijn voor je werkt ben je gek als je 600 euro uitgeeft.

Wat meer info:
Minimaliseren van apps kan volgens mij ook met de convenience key aan de zijkant of de $-toets. Moet zeggen dat ik dat amper doe omdat ik vooral switch tussen apps met de quick key.
Leestekens kan je ook doen door ze te tonen op je scherm met een swipe naar beneden op het toetsenbord.
Spatiebalk werkt niet als trackpad vanwege de vingerafdrukscanner. Je vinger raakt vanzelf wel bekend welk deel swipebaar is, ik had niet eens door dat de spatiebalk niet kon swipen omdat ik automatisch al erboven zit.
Swipen om woorden te kiezen/te selecteren vond ik inderdaad ook niet ideaal werken en heb ik uitgezet. Er zit wel een optie in het virtuele keyboard zodat je cursortoetsen ziet om preciezer te selecteren.

• JunkieXP

JunkieXP

Hoewel ik eigenlijk in gedachten al geswitched was naar de KEY 2 LE, heb ik afgelopen weekend toch een reguliere KEY 2 aangeschaft.

Voornaamste redenen voor mij waren toch het capacitive keyboard en 6GB RAM. Ik heb BlackBerry's (zelfs ten tijden van de Bold 9900) altijd al gezien als minder tech savy toestellen waardoor de "need" om the latest en greatest hardware te bezitten altijd al minder is geweest, mijn P9 was de laatste tijd toch wat langzamer aan het worden en "tussen apps switchen", leek al een tijd niet lekker te werken (reset naar bootstate van de app na schakelen) dus met 6GB hoop ik in ieder geval een aantal jaren te kunnen overbruggen.

Toestel is iets te breed (en hoog) voor eenhandig gebruik waardoor ik soms bang ben dat ie over mn vinger naar achter kantelt. Maar tot op heden erg blij met de keuze, tussen apps switchen is iets wat echt weer mogelijk is en met de Speed Key erg lekker werkt i.c.m. bijv. Authenticator / Password Apps zonder van gekke Toegankelijkheid truukjes gebruik te hoeven maken.

Het "real time" kunnen wisselen van het diepe effect in de Camera App is iets wat ik wel mis, uiteraard zal dit grotendeels een software trick zijn van Huawei en Leica, iemand enig idee of er apps voorhanden zijn welke soortgelijke functionaliteit aan andere telefoons met een Bokeh / Dubbele Camera bieden?

• JunkieXP

JunkieXP

Zojuist is mijn Bumperachtige Case vanuit AliExpress binnengekomen. Niet m'n droomcase, maar voldoet voor nu prima (al was hij een week telaat en heeft m'n KEY2 z'n eerste val al meegemaakt.

Helaas is de Backcover (waarvan ik nog steeds niet zeker weet of ie spiegelt of doorzichtig is) verplicht omdat het toestel er anders uitvalt. Ik wil deze nog met iets wrappen om wat grip terug te krijgen.

[Voor 24% gewijzigd door JunkieXP op 23-10-2018 20:05]

• Stancke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 21:37
Wauw, ik wil deze! :)

Op de KeyOne afgehaakt omwille van de semi-specs en geen dualsim, maar deze heeft alles wat ik nodig heb. Juist nog een manier vinden om die prijs te rechtvaardigen...

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 29-05 09:10

Pat-Juh

Patrick

Jeffrey88 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:03:
Amazon.de, heeft de Key 2 alleen vandaag flink in de aanbieding,
€548 voor de 128gb dualsim. En €519 voor de 64gb versie.

*Wel qwertz toetsenborden, maar dat kun je softwarematig aanpassen, ik typ blind dus ik vind het de moeite wel waard €200 te besparen voor 2 letters die van positie zijn veranderd ;)
[Afbeelding]

Mijn Passport heeft sinds 2 weken een defect simkaartslot (naast andere kuren) dus wachten op de Key 3 is voor mij geen optie.
En deze is alweer over ;). Afijn ik zit niet op een schop stoel, de accu en lightning-poort van mijn iPhone 7 is wonderbaarlijk net vervangen binnen garantie (na dik anderhalf jaar gebruik en misbruik :+ ) dus ik kan weer even vooruit. Waar de Priv het mij liet afweten na slechte ervaringen met de BB9800 slider neig ik steeds meer naar de Key2 om mijn iPhone te vervangen op termijn.

Om te speculeren, ik hoop dat in het voorjaar de Key3 komt met SD710 (of net iets efficiënter), OLED scherm waarbij de drie toetsen onderin vervangen zijn door de gestures in Android Pie :+ . Afijn, dit is dromen ;).

Have fun met de Key2.

• Jeffrey88
De Key 2 is een heerlijk toestel (al liep ik er 2 pagina's terug nog over te zeuren) Het is een flinke vooruitgang tegenover de Passport, de toetsen tikken na wat oefenen heerlijk weg. ze zijn veel klikbaarder dan die van de Passport. Ja helaas blijft het ergens stiekem jammer dat het toestel niet net ietsje breder is, maar daar kan ik wel aan wennen, op dit moment van schrijven is mijn typsnelheid na 2 dagen flink verhoogt, * Na inmiddels + 2 weken typ ik als een Tasmaanse duivel 😁

De trackpad is flink verbeterd, en registreert nu echt alles en werkt merendeel van de tijd ook goed binnen web pagina's en apps om opzij te scrollen.

En het multitasken en de shortcuts werken zeer snel en zeer soepel, Vooral de speedKey werkt boven verwachting, mijn bureaublad is gewoon leeg omdat je in milliseconden een App kan openen vanuit de keyboard (de Passport was daar toch beperkter in) Nu heb ik gewoon 48 heerlijke combinaties om te programmeren.

Helaas is de aanwezigheid van de capacitieve buttons overbodig , graag had ik gezien dat ze weg waren en het toestel simpelweg net ietsje korter was gemaakt, het scherm +keyboard is gewoon net té lang om boven iets te selecteren zonder de typ positie te verbreken.

[Voor 17% gewijzigd door Jeffrey88 op 12-11-2018 17:40]

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
Hoe zit het met de toekomstige updates?
Features worden toegevoegd of verbeterd. Ik moet toegeven dat de ROM wat onvolwassen aanvoelt (helemaal de camera app), maar dat vind ik van Samsung ook. Ik zelf kom van Xiaomi (MIUI).
Ja.
Stancke schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:23:
In welke mate worden toekomstige Android versies ondersteund?
Minimaal 1 upgrade.

Rheinmetall Borsig <3

• Rjvries
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 21-11-2018
Het wachten op de LE bij Belsimpel duurde mij te lang, en vorige week daalde de prijs van de Key2 tot onder de 600,-, dus heb ik die vorige week gekocht.

Heerlijk om weer te kunnen typen op een fysiek toetsenbord. Wat heb ik dat gemist. E-mailen op een mobiele telefoon is in ieder geval geen straf meer, ik kan nu sneller reageren. En uitgebreider, iets wat mijn klanten ook fijn vinden.

Telefoon voelt goed stevig aan, niet al te zwaar, ondanks de aluminium-behuizing (toch wel een pluspunt t.o.v. de "plastic" LE). Achterkant is echt briljant, glijdt totaal niet uit je handen daardoor.

Na de laatste update ben ik echter wel de "dubbel-spatie = punt"-optie kwijt. Het dubbel indrukken van de spatie zorgt dus niet meer voor een punt achter een zin. Weet iemand hoe ik dat terug kan zetten? Dit vind ik wel heel belangrijk. Ik heb echt overal gezocht op interne en in de instellingen, maar kan het niet vinden. Ja, in de instellingen van SwiftKey, daar staat ie dan ook aan, maar SwiftKey is niet het fysieke toetsenbord.

6gb RAM leek mij ietwat veel, en dacht dat de 4GB van de LE-versie ook wel zou volstaan, maar ik denk dat de telefoon het wel nodig heeft. Zoals Jeffrey88 ook al zegt: bureaublad is leeg, (bijna) alles gaat met de shortcuts. Als de apps open blijven staan, dan is de gewenste app ook direct geopend. Met 4GB denk ik dat het open laten staan van de apps voor vertraging kan zorgen.

Foto's vind ik overigens prima in orde. 2x12mp is (voor mij) meer dan genoeg. Geluid uit de speakers is aardig, maar ik mis de mogelijkheid om dit wat aan te passen (zwaardere bass etc.). Heb dit in ieder geval nog niet kunnen vinden in de instellingen. Zal vast ook niet kunnen.

Grappige reacties op het hebben van een Blackberry. "Wat een kleine computer is dat" aldus mijn 4-jarige neefje". "Maken ze die nog?" is overigens de meest gehoorde.

• JunkieXP

JunkieXP

Hoe groot voorstander ik ook ben van Convenience Keys, degene op de KEY2 zit voor mij echt in de weg en wordt te vaak "per ongeluk" getriggerd.

Ik weet niet of jullie daar ook tegen aan hikken, maar met Button Mapper (https://play.google.com/s...tails?id=flar2.homebutton) heb ik de enkele "klik" kunnen aanpassen naar een "dubbele klik" waardoor ik ehm eigenlijk niet meer per ongeluk indruk en het weer ouderwets fijn is om een convenience key te hebben.

In theorie kun je met Button Mapper per knop 3 acties instellen, de reguliere klik (die ik nu heb uitgeschakeld), de dubbele klik (die ik nu voor de Hub heb ingesteld) en de lange klik (waarvoor ik nog een goed doel zoek).

Wellicht is dit ook iets waar jullie tegenaan lopen =)!

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 29-05 09:10

Pat-Juh

Patrick

supaStylin schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:56:
KEY2 aangeschaft bij Amazon als warehouse deal.. (1x silver voor 320 en een zwarte 128GB voor ca 370).

Beide waren builds van juni (eerste lading vermoed ik). Prachtige telefoons, alleen de spatiebalk bij beide wobbelig met een te harde klik. Hoe graag ik een van de toestellen ook heb willen houden, beide zijn terug gegaan.

Ik begrijp dat de LE een betere spatiebalk heeft? Iemand hier al ervaring mee?
Je hebt denk ik geen link meer of wel soms :+ ?

• JunkieXP

JunkieXP

JunkieXP schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:04:
Zojuist is mijn Bumperachtige Case vanuit AliExpress binnengekomen. Niet m'n droomcase, maar voldoet voor nu prima (al was hij een week telaat en heeft m'n KEY2 z'n eerste val al meegemaakt.

Helaas is de Backcover (waarvan ik nog steeds niet zeker weet of ie spiegelt of doorzichtig is) verplicht omdat het toestel er anders uitvalt. Ik wil deze nog met iets wrappen om wat grip terug te krijgen.

[Afbeelding: BlackBerry KEY2 Bumperachtige Case voorkant]

[Afbeelding: BlackBerry KEY2 Bumperachtige Case voorkant]
Mijn hoesje nog wat opgespiced met een vleugje Carbon en een Wireless Qi Charging tag achter de backplate toegevoegd om Draadloos opladen te ondersteunen =)!

• Jeffrey88
Ik kwam gisteren iemand met een BlackBerry Key 2 tegen😮. Ondanks het schare aantal liefhebbers is het dus toch mogelijk!

• uberhoogy
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 28-05 20:07
Ik heb mijn BlackBerry Motion laten vallen en nu loopt er van rechtsonder naar links in het midden een barst in het scherm. Aangezien ik reparatie voor dit toestel te duur en te omslachtig vind, denk ik erover na om een KEY2 te kopen, omdat ik het fysieke toetsenbord van mijn Passport en PRIV heel erg mis.

Ik hoor echter, ondanks positieve geluiden, ook veel commentaar op de KEY2. Vooral de spatiebalk blijkt nogal vervelend te zijn. Met een andere feedback, en los zitten. Hoe is jullie ervaring hiermee? Is het storend?

Ik twijfel, mede door de lagere prijs, of de KEY2 LE misschien een betere optie is. Daarvan blijkt het toetsenbord echt hemels te zijn, ondanks het ontbreken van de capacitieve toetsen. Er zit een kleinere batterij in maar dat blijkt door de efficiëntere processor niet veel uit te maken.

Waar het mij dus uiteindelijke om draait is die ene spatiebalk. Ik ben een perfectionist, dus zoiets kan voor mij echt heel erg op mijn zenuwen werken. Zo heb ik eens mijn PRIV helemaal uitelkaar gehaald omdat de achterkant flexte en kraakte.

• JunkieXP

JunkieXP

uberhoogy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:16:
Waar het mij dus uiteindelijke om draait is die ene spatiebalk. Ik ben een perfectionist, dus zoiets kan voor mij echt heel erg op mijn zenuwen werken. Zo heb ik eens mijn PRIV helemaal uitelkaar gehaald omdat de achterkant flexte en kraakte.
Mijn eerste contact met de spatiebalk voelde t.o.v. het toetsenbord erg fragiel en ik was bang dat ik me er aan zou gaan irriteren. Hoewel ik nu zo'n 5 maanden later nog altijd merk dat de "feel" van de spatiebalk afwijkt moet ik bekennen dat het bij mij geen irritatie ten gevolge heeft gehad, dit is uiteraard wel persoonlijk.

Voor mij waren het toetsenbord en de camera (en vertraging van beschikbaar komen van de LE) de reden dat ik toch voor de gewone ben gegaan. Voor de "dieptegevoelige" camera hoef je het niet te doen, dit komt niet in de buurt van de shots die mijn Huawei P9 produceerde.

Hoewel ik het capacitieve deel van het toetsenbord minder vaak gebruik dan verwacht moet ik zeggen dat ik het toch fijn vind om te hebben. Vooral door tekst heen scrollen.

• uberhoogy
  • Laatst online: 28-05 20:07
Mijn eerste contact met de spatiebalk voelde t.o.v. het toetsenbord erg fragiel en ik was bang dat ik me er aan zou gaan irriteren. Hoewel ik nu zo'n 5 maanden later nog altijd merk dat de "feel" van de spatiebalk afwijkt moet ik bekennen dat het bij mij geen irritatie ten gevolge heeft gehad, dit is uiteraard wel persoonlijk.

Voor mij waren het toetsenbord en de camera (en vertraging van beschikbaar komen van de LE) de reden dat ik toch voor de gewone ben gegaan. Voor de "dieptegevoelige" camera hoef je het niet te doen, dit komt niet in de buurt van de shots die mijn Huawei P9 produceerde.

Hoewel ik het capacitieve deel van het toetsenbord minder vaak gebruik dan verwacht moet ik zeggen dat ik het toch fijn vind om te hebben. Vooral door tekst heen scrollen.
Dank! Het gemis van het capacitieve deel van het toetsenbord lijkt mij ook niet super groot, behalve het naar links swipen om woorden te wissen zou ik wel echt heel erg missen.

Ik denk dat ik toch nog even aan mijn Motion vast blijf houden, met het oog op MWC dat eraan zit te komen. Misschien dat er dan nog wat nieuws wordt aangekondigd. Dan kan ik daarna nog beslissen. Die barst in mijn scherm kan ik nog wel een of twee maanden overheen kijken.

ik moet zeggen dat mijn grootste potentiële ergernis bij zowel de KEY2 als de KEY2 LE zit in het feit dat beide toestellen nog van die ouderwetse capacitieve NAV toetsen hebben. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze. Je hebt al een kleiner scherm en dan ga je van die oude toetsen eronder plakken. De PRIV en DTEK toestellen hadden ook on-screen NAV toetsen en dat werkte echt prima.

• JunkieXP

JunkieXP

Jeffrey88 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:11:
[...]

Ik verwacht geen nieuwe keyboard phone voor 2019, de wereldwijde uitrol van de Key 2 is al zo tergend traag verlopen dat ze in 2018 nog geen wereldwijde verkoopdekking hadden😓
Aan de andere kant lijkt het erop dat ze die KEY2 zo aan het pushen zijn naar influencers om awareness te creëren. Mag aannemen dat ze op z'n minst een "Black edition" aankondigen met een spec upgrade in hetzelfde jasje zoals ze ook bij de KeyOne gedaan hebben. Maar het blijft BlackBerry dus zou me ook weer niks verbazen als ze momentum opbouwen naar niks en inderdaad nog vol inzetten op KEY2 (wat ik als prille KEY2 bezitter niet heel erg zou vinden =P, maar als BB liefhebber lijkt het me onverstandig.).

• JunkieXP

JunkieXP

Jeffrey88 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:21:
[...]

Het enige wat omhoog mag is de camera, de rest van het toestel is dik in orde ‘-). Ik hoop echter tot minstens 2022 met de Key Two te doen. Ik ben er blij mee en laat me niet zo leiden in de specs race. En met Android 9 in de toekomst maak ik mij geen zorgen om een BB10 sitúatie waar je al vanaf het 2e jaar verlegen zat om de APPS.
Voor Specs ben ik ook vrij ongevoelig, enige waar ik echt van baal is dat de "Dual Camera" no where near het effect / de 'kwaliteit' van m'n P9 komt, hoop dat daar ooit nog een API voor open gaat om dat toch 3th party een beetje op niveau te brengen maar geef het weinig kans.

Ik snap overigens echt niet dat in alle reviews en dergelijke, BlackBerry zo wordt neergesabeld om het gebruik van mindere Specs en dat dit de prijs niet rechtvaardigt. Maar de Specs van iPhone zijn niet goed tegen de QualComm lijn aan te leggen en zonder pardon wordt daar €1.000+ voor neergeteld. Wat dat betreft biedt BlackBerry met haar PKB line echt zoveel meer value for bucks, maar ach, wie ben ik =P.

• whistler
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 29-05 13:55
3x3 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:31:
Hebben mensen hier de februari update ontvangen? :)
De update kwam vanochtend binnen. Hij staat nu op ABP924.

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

whistler schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:03:
[...]

De update kwam vanochtend binnen. Hij staat nu op ABP924.
Hier ook ja. Eerlijk gezegd begint het me wat tegen te staan. Ik kom bij Xiaomi (MIUI) vandaan, iedere vrijdag kreeg ik bugfixes en nieuwe features. Nu wilt iedereen juist spyware Google Android (One) en eventuele KSP's die een OS zou kunnen hebben wordt door Google langzaam maar zeker meer de nek omgedraaid. BlackBerry zou juist een eigen fork moeten hebben waarbij Google integratie grondig is verwijderd zodat het optioneel blijft.

Rheinmetall Borsig <3

• pineapple23
Ik had iets meer verwacht van MWC, maar daar is dan de rode versie van de Key2, twee beetjes overpriced, maar hij is wel mooi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarôZZa
Weswes schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:23:
Afgelopen augustus eindelijk de keuze gemaakt om terug te keren naar de Blackberry telefoon.
Grootste reden hierwas is het fysieke toetsenbord.
Telefoon bevalt me erg goed, alleen sinds afgelopen vrijdag loop ik tegen twee problemen aan..

Eerst het probleem wat me het meest irriteert; de batterij loopt binnen 8 uur leeg. Zelfs als hij zoals afgelopen zaterdag de hele middag in mijn zak zit tijdens de voetbal, ik kom terug en de batterij is afgenomen met 50%. Waar ik voorheen zo blij was met de accuduur van anderhalve dag (intensief gebruik), is dat nu gewoon drama..
Ik had hetzelfde en ook dat hij soms extreem langzaam werd. In de Power Center zag ik dat de Blackberry Launcher telkens steeds meer geheugen gebruikte (memory leak ergens), totdat het geheugen helemaal vol liep en het automatisch opnieuw werd gestart. Ook de camera startte daardoor soms niet meer op (of het duurde een paar seconde voordat een foto werd genomen en werd het soms niet opgeslagen)_.

Ik heb het verholpen door de app Advanced Task Manager te installeren. Bij settings heb ik Regular Kill aangezet, daaronder Kill specify apps en dan de Blackberry Launcher. Kill frequency eerst op 10 min gezet, nu wat minder vaak en kijken of dat ook werkt. Screen OFF Kill heb ik ook aangezet.

Sinds die tijd loopt hij weer als een zonnetje.

Blijft overigens wel een heerlijk toestel. Ik hoop dat ze bij de Key3 ook met een flagship versie komen met een goede camera, high-end SOC etc. Ben best bereid daarvoor te betalen. Dat toetsenbord blijft heerlijk.

Overigens ook wel grappig hoeveel mensen(wildvreemden in de trein, in winkels etc) vragen naar wat voor toestel je hebt als ze je ermee bezig zien. Je valt er meer mee op dan met een iPhone van $2000

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henrid
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 28-03 18:23
Sinds een paar weken ben ik trotse eigenaar van de BB Key2 LE in rood, want het is een superfijn toestel. Over de voordelen zijn we het wel allemaal wel eens, met de keyboard shortcuts, het lerend vermogen van het toetsenbord is super en de vingerafdrukscanner is een zaligheid om bij vele apps mee in te loggen. Er zijn wel wat kleine irritaties van dingen die soms wel en soms niet werken, wat met name op gebied van notificaties is, maar dat zal ook wel aan dat chaotische Android liggen. Een voorbeeld is dat het na uitzetten van de meldingen in Outlook, dit met geen mogelijkheid weer werkend te krijgen was. Verder blijkt het lastig om ingestelde notificaties ook werkelijk te krijgen, zelfs als app op de achtergrond uitgevoerd mag worden. De batterij indicator aan de zijkant werkt soms wel en soms niet. Aan de schermbeveiliging heb je eigenlijk niks want die werkt alleen tijdens opladen, dus overdag geen klok ofzo op je zwarte scherm. Verder was het bijna onmogelijk om de groep met Google apps leeg en weg te krijgen. En zo zijn er nog wel wat dingetjes.

Helaas heb ik ook grote problemen (gehad hopelijk) waardoor ik het toestel al 2x terug moest brengen naar de fabrieksinstellingen. De eerste keer werkte de play store helemaal niet meer. Alles geprobeerd wat op internet werd voorgesteld als oplossing, maar niets hielp. Zo te lezen een veelvoorkomend probleem. De tweede keer werkte backup en synchronisatie niet meer. Wederom alle suggesties geprobeerd totdat het systeem steeds verder aftakelde en bijna niets meer werkte. Ook dit blijkt een veelvoorkomend probleem van het brakke Google platform. Beide keren vele uren of zelfs dagen werk gehad om alles opnieuw naar wens in te stellen, met 100+ apps met persoonlijke settings. Aan de backup functionaliteit om terug te zetten heb je wat dat betreft ook helemaal niets. Ik durf bijna niets meer te fine-tunen aan machtigingen en dergelijke. Alleen WhatsApp is betrouwbaar qua backup en restore (helaas niet te herstellen vanaf Windows Phone).

Dan het hiervoor genoemde Hub, een prachtige uitvinding. Daarover heb ik weinig te klagen, maar ik heb wel een tekortkoming gevonden, en ben benieuwd hoe anderen dat ervaren of wat de oplossing hiervoor is. Het mooie aan dit toestel is dat je verschillende LED kleuren kan instellen afhankelijk van account of zelfs specifieke regels. Wat in WhatsApp wel kan, het achteraf aanpassen van de kleur per gebruiker, kan ik in de Hub niet voor elkaar krijgen. Eenmaal ingestelde kleuren kun je niet wijzigen, en het enige wat je dan kan doen is het verwijderen en opnieuw toevoegen van een account, want alleen dan kun je die kleur instellen. Ook in de Beta versie zit het nog niet goed in elkaar. Iemand een suggestie of oplossing?

Verder ben ik heel blij met dit toestel. Ik heb vaak exotische mobieltjes gehad, eerst de HP Pre3 (ook met fysiek toetsenbord) en vervolgens twee keer een Lumia met Windows Phone. Deze hadden best fijne besturingssystemen die op een gegeven moment helaas niks meer te bieden hadden. Hopelijk blijft BlackBerry dit soort exoten maken, ook al is het met dit rommelige Android waar geen touw meer aan vast te knopen is met settings en notifications. Maar ja, qua prijs prestatie altijd nog beter dan dat andere platform waar mensen duizend euro of meer voor over hebben.

Edit: Nog even een update over wat voor mij (samen met het toetsenbord) het belangrijkste is, namelijk de accuduur. Na de eerste installatie leek deze wel een week mee te kunnen gaan, maar na activeren van vele apps natuurlijk niet meer. Misschien dat het met vliegtuigstand nog heel ver komt, maar dat heb ik nog niet een nachtje geprobeerd. Met puur standby en bereikbaar zijn zou de accu het wel 3 dagen uit kunnen houden, en bij licht/normaal gebruik gaat de accu nog wel 2 dagen mee. Het blijkt dan wel nuttig om hem voor de nacht even te rebooten, waarna het soms zelfs minder dan 1% per uur verbruikt (puur apps uit het geheugen halen werkt maar deels). Bij intensief gebruik (vele uren beeldscherm) haal je dat natuurlijk niet en moet ie elke dag even aan de lader, maar binnen een uur zit je zo weer boven 90%.

Bluetooth en locatie heb ik trouwens nooit aanstaan, en het scherm heb ik meestal vrij donker, soms zelfs minder dan de adaptieve stand. De grote energievreter is toch wel de Hub Services die bijna de helft van het verbruik voor z'n rekening neemt als je de foon niet gebruikt en veel accounts hebt. Ik heb bijna alle apps uitgeschakeld voor actief zijn op de achtergrond, en toch zijn er een paar die zich er niet aan houden, waaronder de Radio die ik nooit gebruik en die niet uit te schakelen is. De meeste apps werken dan nog prima met pushmeldingen enzo, en ook batterij optimalisatie kan overal wel voor aangezet worden. Voor Whatsapp heb ik een tip: Wie Whatsapp Web gebruikt en telkens de connectie verliest als de foon op zwart gaat: Zet batterij optimalisatie voor Whatsapp uit, dan blijft het altijd verbonden, zonder dat ik iets aan de accu merk..

[Voor 22% gewijzigd door henrid op 16-05-2019 22:24]

• ronaldinho
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 26-05 21:14
Vandaag nieuwe update gekregen: ACA360

• Niann-Tsyr
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-05 22:49
henrid schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:41:
[...]

Ik heb helaas exact hetzelfde, zowel met de mail (Hub) als Play Store. Downloaden van app updates is een wekelijkse hel, en vaak krijg ik het na een uur tweaken weer even werkend, via verwijderen van alles wat met Downloadbeheer, Play Store en Play Services te maken heeft. Soms moet ik de Play Store geheel inactiveren en weer activeren. De tip (online) om je Google account te verwijderen en opnieuw aan te maken, heb ik ooit geprobeerd, met als gevolg dat ik de telefoon geheel naar fabrieksinstellingen kon terugzetten, omdat toen niets van Google meer synchroniseerde. Google reageert niet op mijn feedback. Het is een schande dat dit bekende probleem nog steeds bestaat.
Nou, gek genoeg doet alles nu weer normaal. Dit was voor de update van ACA360. Ik had op gegeven moment random gegoogeld en las op Crackberry dat een oplossing kon zijn de powerknop ingedrukt houden heel lang. Je krijgt dan die 3 opties te zien (Power off, Restart of Lock now), maar de knop ingedrukt blijven houden en dan start ie opnieuw zelf op. Sindsdien haalt ie mail binnen als ik refresh druk. Google Play Store werkt ook gewoon normaal. Misschien dat je dat nog kan proberen?

• Noresponse
De motion heeft ook een update gekregen.

Ik ben er wel achter als er update"s zijn van google voor oa malware die bepaalde systeemrechten kunnen beinvloeden BlackBerry daarvoor geen update doet en dat is alleen omdat de hardware beveiligd is en mijn advies is zoiezo als je toestel opstart je een hardware code hebt ingesteld. Zo zijn er wel meer items waarom BlackBerry niet elke update meer uitbrengt , maar ze pas later uit rolt als het iets wat een BlackBerry toestel zou kunnen beinvloeden. Dit is meteen de reden dat er niet elke maand een update uitkomt en dat is goedkoper voor BlackBerry alsmede.

Een App die ook voor extra veiligheid kan zorgen is locker. Je apps opgesloten in een kluis en je kan daar apps zoals je bank, creditcard etc. in stoppen en natuurlijk je rive foto's ,documenten :)

Als je al een bankapp onder je key hebt moet je wel 2x inloggen en draadloos betalen is geen probleem.

• pineapple23
Jeffrey88 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:11:
Ik lees dus net dat Samsung haar S9, S10, en enkele midrange toestellen naar Android 10 gaat updaten maar ondertussen blijft onze Key 2 op Android 8 (OS uit 2017...) draaien, en is er vanuit BlackBerry geen enkel signaal dat de upgrade naar 9 überhaupt nog ooit komt. Ik begin erg twijfelachtig te worden over de toekomst van het bedrijf...
Die geruchten gaan ook al rond op CrackBerry, neem bijvoorbeeld dit topic:
https://forums.crackberry...-comments-rumors-1177487/

• KOOIN
  • Laatst online: 20-05 18:07
Ik ben nu ook lid van de club. Leuk toestel, wel een paar opmerkingen:

- Typen moet ik nog erg aan wennen. Heb eerder een QWERTY fysiek toetsenbord toestel gehad maar dat is al ruim 7 jaar geleden. Ben benieuwd hoe snel ik er aan wen.

- Ik baal er van dat ie niet op Android 9 draait en dat dat ook niet meer komt. Android 8 is toch wel oude meuk. Ik vind die menu knop maar niks. Omhoog swipen vanaf het homescherm werkt vele malen fijner.

- Als ik langzaam door het scherm scroll met de touchscreen hapert het een beetje. Als ik snel scroll, gaat het soepel.

- Kan de trilfunctie van de menu knoppen op het scherm uitgezet worden? Ik hoef die tril feedback niet. Dat is wel weg als ik batterij besparing aanzet.

• ronaldinho
Nieuwe systeemupdate: ACF885

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Stefan22 schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:31:
Wordt de software ook door TCL ontwikkeld dan? Ik dacht dat BlackBerry dat zelf deed.
TCL is eigenaar van o.a. de drivers en die 'Preview' app die nu als backdoor wordt gebruikt. Ik heb daar op goed vertrouwen eigenlijk ook nooit op gecontroleerd, nu wel spijt van natuurlijk.

Edit: hier staat wat meer informatie. Ik ben er laat bij, het leeft al wat langer (sinds laatste update).

[Voor 20% gewijzigd door nst6ldr op 31-12-2019 14:21]

Rheinmetall Borsig <3

• Stefan22
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:51:
[...]

TCL is eigenaar van o.a. de drivers en die 'Preview' app die nu als backdoor wordt gebruikt. Ik heb daar op goed vertrouwen eigenlijk ook nooit op gecontroleerd, nu wel spijt van natuurlijk.

Edit: hier staat wat meer informatie. Ik ben er laat bij, het leeft al wat langer (sinds laatste update).
Ah duidelijk. Staat nu ook op de frontpage: nieuws: Dubieuze app van TCL verschijnt ook in Nederland in software BlackBerry

• nst6ldr

nst6ldr

gold noob report

Jeffrey88 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:08:
nieuws: TCL stopt vanaf september met verkoop van BlackBerry-smartphones

TCL heeft ons goed in het ootje genomen, de Key 2 krijgt nog 2 jaar ondersteuning maar in welke vorm dat blijft erg vaag. Android 9 zullen we in ieder geval nooit meer mogen aanschouwen op het mooie toestel 😟
Was uiteraard te verwachten, BlackBerry en TCL kunnen elkaar niet meer uitstaan.

Als je nu een telefoon wilt met hardware tobo, dan heb je drie keuzes, alledrie zijn ze niet erg goed gedocumenteerd. Wat ik zover kan achterhalen zijn:

F(x) Tech Pro 1
Voor: slider phone dus komt met 'volledig' scherm en tobo kan opgeborgen worden wanneer niet nodig, bouwkundig vrij stevig, omdat er een snapdragon in zit kan de community hier nog dingen voor maken.
Tegen: toetsenbord is niet al te best in beide layout en toetsaanslag, schuifmechanisme gaat dermate stroef dat je mogelijk je toestel laat vallen, vrij oude snapdragon processor, vingerafdruk scanner zit op een plek die echt onbegrijpelijk en uiterst hinderlijk is.

Planet Computers Communicator
Voor: komt met 'preview' scherm waardoor het toestel niet steeds open hoeft, twee USB-C poorten, kan als laptop neergezet worden, heeft laptop toetsen en daardoor toch wel de betere tobo van de drie, vrij pittige accu.
Tegen: software is echt brak dus de accu is ondanks het volume nog steeds snel leeg, vrij groot en zwaar, slechte software zorgt tevens voor problemen op het preview schermpje, grote scherm is alleen te gebruiken als het toestel opengeklapt wordt, draait een MediaTek dus alle software support zal van de fabrikant zelf moeten komen, slechte vingerafdruk scanner.

Unihertz Titan
Voor: benaderd het BlackBerry Passport/Key[1,2] toetsenbord het meest (inclusief aanraakgevoelige toetsen), heeft de passport dimensies, is bijzonder stevig gebouwd, heeft verreweg de grootste accu van de drie, bijzonder goedkoop ten opzichte van de bovenstaande opties, vierkant scherm voor productieve dingen.
Tegen: misschien iets té groot (persoonlijk), in ieder geval oerlelijk, ook hier zit MediaTek onder de motorkap, speakers schijnen tegen te vallen, vierkant scherm voor media consumptie.

Zelf neig ik het meest naar de Unihertz omdat de F(x) Tech gewoon nog teveel lijkt op een telefoon voor mensen die graag verteld worden wat ze nodig denken te hebben (kwetsbaar loei scherm om Netflix te kijken in bed). De Communicator leek me ook wel wat, maar de als de software echt zo slecht is als ik teruglees in de reviews dan ben ik bang dat ik me daar teveel aan ga ergeren.

Van beide vind ik het ruk dat er geen community support zal zijn, en ik hoop toch echt dat ik op gegeven moment iets in de richting van Sailfish of Copperhead kan gaan draaien.

Rheinmetall Borsig <3

• LanciaThema
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-04 19:19
Sinds 2008 BB gebruiker (9900, Z10, Z30, Passport, Priv, KeyOne, Key2), maar eind begint nu wel te komen. Zit al een tijdje naar de Titan te kijken en via FB ook lid van Unihertz Titan Group. Maar zoals bij alle kick starters zaken/quirks die wat finetuning behoeven. Hopelijk kan dit een daily driver worden voor mij.....

• itsyaboy
Jeffrey88 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Dat zie ik niet gebeuren zolang BlackBerry een zelfstandig bedrijf blijft, of ze moeten Samsung de licentie uitlenen voor een periode van X jaar.

Ik hoop natuurlijk wel op een mooie betrouwbare opvolger van wie dan ook.
BlackBerry maakt geen BlackBerry-toestellen. Waarom op een patent zitten die je niet gebruikt? De licentie met BlackBerry Mobile verloopt binnenkort, daarna is er dus, op India en Indonesië na, geen licentiehouder meer. Bij gebrek aan een geïnteresseerde derde partij die BlackBerry-telefoons wil maken is er denk ik op een gegeven moment echt wel ruimte om alleen het toetsenbord te licenseren aan bijv. Samsung of een andere derde partij. Dat is denk ik het beste scenario. Samsung heeft het geld, de goede naam en huge ass verkoopcijfers. Een kleinere derde partij zie ik het niet zomaar klaar spelen om met het BlackBerry-merk successvol te zijn.

• itsyaboy
nst6ldr schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:03:
Waar moet ik toch heen voor m'n volgende toestel?
Die vraag houdt mij ook wakker... :(

• BarôZZa
itsyaboy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:43:
[...]

BlackBerry maakt geen BlackBerry-toestellen. Waarom op een patent zitten die je niet gebruikt? De licentie met BlackBerry Mobile verloopt binnenkort, daarna is er dus, op India en Indonesië na, geen licentiehouder meer. Bij gebrek aan een geïnteresseerde derde partij die BlackBerry-telefoons wil maken is er denk ik op een gegeven moment echt wel ruimte om alleen het toetsenbord te licenseren aan bijv. Samsung of een andere derde partij. Dat is denk ik het beste scenario. Samsung heeft het geld, de goede naam en huge ass verkoopcijfers. Een kleinere derde partij zie ik het niet zomaar klaar spelen om met het BlackBerry-merk successvol te zijn.
Samsung zie ik echt nooit gebeuren. Die blijven in dat Apple achtige 'premium' gebied zitten met vooral veel scherm.

Wat mij een goede partner lijkt is Lenovo. Die doen het al jaren lang goed op de zakelijke markt met de Thinkpads, Blackberry zou daar goed bijpassen. Met Motorola doen ze het ook niet verkeerd. Blackberry gaat nooit een groot aandeel meer krijgen met die keyboards. Maar ik zou best een premium bedrag overhebben voor Key2-achtig toestel met flagship specs.

Een andere fantasy-samenwerking zou HTC zijn, aangezien dat vroeger ook de partij was met veel qwerty keyboards op de smartphones (en zelfs voordat ze smartphone genoemd werden met die Windows Mobile toestellen). Gaat nooit gebeuren, maar ach :P

Blijven wel onzekere tijden, zie er hard tegenop om de Key2 functionaliteit te moeten missen in de toekomst. Die sliders enz lijken me allemaal lang niet zo handig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsyaboy
BarôZZa schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Samsung zie ik echt nooit gebeuren. Die blijven in dat Apple achtige 'premium' gebied zitten met vooral veel scherm.

Wat mij een goede partner lijkt is Lenovo. Die doen het al jaren lang goed op de zakelijke markt met de Thinkpads, Blackberry zou daar goed bijpassen. Met Motorola doen ze het ook niet verkeerd. Blackberry gaat nooit een groot aandeel meer krijgen met die keyboards. Maar ik zou best een premium bedrag overhebben voor Key2-achtig toestel met flagship specs.

Een andere fantasy-samenwerking zou HTC zijn, aangezien dat vroeger ook de partij was met veel qwerty keyboards op de smartphones (en zelfs voordat ze smartphone genoemd werden met die Windows Mobile toestellen). Gaat nooit gebeuren, maar ach :P

Blijven wel onzekere tijden, zie er hard tegenop om de Key2 functionaliteit te moeten missen in de toekomst. Die sliders enz lijken me allemaal lang niet zo handig.
Ik denk dat de kans ook vrij klein is, maar als ik ze zo bezig zie met de Fold dan ben ik gewoon jaloers dat ze al die R&D in dat onzinnige concept stoppen... :p uiteraard vinden tegenwoordig een heleboel mensen een fysiek toetsenbord onzinnig dus tja...

Het is gewoon pijnlijk om te moeten erkennen dat dit toch echt het einde is. Ik zit nog met een KEY1, dus zit stiekem te hopen op een fire sale voor de KEY2 in de zomer zodat ik nog even (onveilig) door kan... maar daarna is het toch echt over...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ronaldinho
Vanmiddag, na maanden 'wachten', weer een nieuwe beveiligingspatch ontvangen. Build-nummer: ACM410.
Datum: 5 maart 2020. Heb een BBkey2 LE.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronaldinho
Ondanks dat mijn bb key2le goed bevalt, heb ik een aantal weken geleden een unihertz titan gekocht. Ga deze laatste toch weer verkopen. Heb daar wel over getwijfeld. Bij twijfel is het beter om hem te verkopen. Komt door het gewicht en moet meer moeite doen om toetsen in te drukken dan bij mijn bb. Verder ben ik er achter gekomen dat ik de positie van de 'shift' en 'alt'-toets niet logisch vond zitten.

Mobieltjes met toetsenbord blijf ik in de gaten houden.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True