Napo schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:45:
[...]
Ik zou je willen aanraden om het verband tussen pakkans en strafmaat eens op te zoeken en te achterhalen wat het beste werkt. Hoe het exact in Engeland zit durf ik niet te stellen maar met enkel een hoge straf zullen ze er niet gekomen zijn. Het zal wellicht een combinatie van beide factoren zijn. Stap 1 is het verhogen van de pakkans, recidive zijn al prima middelen voor. Mocht het na loop van tijd blijken dat de mogelijke straffen te laag zijn
(hint: dat zijn ze niet).
Kernpunt hierin is wel het toepassen ervan. Voorbeeld voor PSV:
Ik hoef niks op te zoeken over pakkans en strafmaat, misschien moet je zelf eens openstaan voor een beleid wat prima werkt in Engeland. Hint: de pakkans is een stadion is daar net zo groot als hier, men maakt namelijk gewoon gebruik van camera's.
Het verschil is echter dat men daar gewoon rechtlijnig straft en dus niet een boete stellen van 10.000 pond en de ene keer die wel toepassen en de andere keer maar de helft of niet.
Ga je in de fout, maakt niet uit op welke manier, dan krijg je die boete en heb je een stadionverbod aan je broek hangen.
[...]
bron
actie 1 blijft toch echt het verhogen van de pakkans.
Volgens mij is er helemaal geen probleem met de pakkans, zeker niet in een stadion, het toepassen van de consequente straf is een probleem, laat dat nu net het punt zijn dat ze in Engeland dus beter toepassen en waar het dus werkt!
Hoe het dus in Engeland ongeveer werkt:
In Engeland en Wales is hooliganisme grotendeels uitgebannen dankzij een in de loop van twintig jaren ontwikkelde rigide Hooligan Act. Hier is het de civiele of de strafrechter die een banning order oplegt bij wangedrag. Per definitie gaat het om een verbod om zowel in binnen- als buitenland voetbalwedstrijden te bezoeken. De strafbare feiten waaraan een stadionverbod is gekoppeld, liggen vast in de wet. De belangrijkste zijn: openlijke geweldpleging, het op het veld gooien van objecten, het veld betreden, het meedoen aan onfatsoenlijke of racistische spreekkoren, gebruik of bezit van een vuurwapen, van vuurwerk of alcohol in of op weg naar het stadion en zwarte handel in kaartjes. Vierentwintig uur vóór of na de wedstrijd begaan, worden ze als voetbalgerelateerd aangemerkt.
Cruciaal is dat de Engelse wetgever de rechter de duimschroeven strak heeft aangedraaid. Heeft een supporter zich schuldig gemaakt aan (1) een voetbalgerelateerd strafbaar feit en kan (2) redelijkerwijs worden aangenomen dat een stadionverbod een hernieuwd vergrijp in de toekomst voorkomt, dan moet de strafrechter de banning order opleggen.
En dat is het verschil met NL, daar staat het vast in de wet en liggen de straffen vast. Nog een groot verschil is dat een stadionverbod dus voor alle wedstrijden geldt, waar in Nederland het bijvoorbeeld specifiek voor 1 stadion is, maar niet voor uitwedstrijden of uberhaupt andere wedstrijden. Ook hier in NL moet het vaak van de burgemeester komen, terwijl in Engeland is er gewoon een rechtlijnige wet inclusief strafmaat.
Baseman77 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:54:
[...]
Omdat ten eerste het effect wordt overdreven, aangezien de media niet meer bericht over voetbalrellen (vooral om die mafkezen geen aandacht en podium te geven).
En ten tweede omdat er daar een meldingsplicht is, waardoor de veroordeelden tijdens wedstrijden gezellig in een politiebureau mogen zitten.
En met name dit laatste wordt in Nederland niet gedaan, waardoor de huidige voetbalwet vooral een papieren tijger is. Wat overigens door experts en kenners al meteen werd aangegeven.
Zonder die meldingsplicht is elke voetbalwet kansloos.
Het effect overdreven? Misschien moet je eens wat Engelse wedstrijden bezoeken, dan kun je zien wat het effect is
Overigens is meldingsplicht volgens mij in Nederland ook gewoon actief.
Dat men buiten het stadion elkaar opzoekt gebeurd ook hier in Nederland, belangrijkste is dat men gewoon weer naar het stadion kan zonder problemen, lijkt mij toch een heel mooi streven om ook hier in Nederland weer te krijgen.
Float like a butterfly, sting like a bee.