Skybullet schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:32:
[...]
Ik snap dus echt nooit waarom hier al sinds launch zo hard over geklaagd word

Prone is net als staan, liggen, hurken, kruipen, sliden, springen en klimmen een optie in het spel. Iemand die er voor kiest op een locatie te gaan liggen, met welk wapen en met welk doel voor ogen dan ook, zou altijd in het voordeel moeten zijn en gelukkig is dat in dit spel zo.
Veels te vaak krijg ik het idee hier, op andere fora en ook vooral van alle "battlefield youtubers" dat hun manier de enige juiste manier van spelen is. Dus iedereen moet maar non stop rondrennen en lekker knallen en actie. Als ze dan een kamer/gang/huis inlopen of een straat oversteken en neergemaaid worden door een prone lmg speler dan is het ineens... "oneerlijk, 0 balans, overpowered prone mechanic, please nerf, ik had 0 tijd te reageren, ik voel me benadeeld, ik wil alleen spelen als ik in het voordeel ben en ik huil graag veel !!"
Door daar te gaan liggen dwingt die speler jou anders te gaan spelen richting dat objective jazeker, misschien met smoke, of een flank, of sniper zijn hoofd eraf, verzin een list,maar dat was toch het hele idee van een lmg/mmg ?
Misschien ben ik wel teveel gameplay als rising storm enzo gewend maar daar ligt/hurkt iedereen in een bosje

Er hangt al snel een elitair luchtje aan als je het hebt over 'de enige juiste' manier om te spelen of anderen vertelt hoe te moeten spelen, ik denk dat je daar een beetje op doelt, maar dat doe je wel weer beetje te niet door dat 'ik huil graag veel'. Er vanuit gaande dat je een serieus antwoord wil op je eerste vraag:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen het balans aspect van de (in dit geval prone mmg) meta en het plezier wat een dergelijke meta oplevert. Om met dat laatste te beginnen, je kan idd stellen dat het in het spel zit en je er maar omheen moet spelen, maar hoe ver trek je dat door als het voor een individu saaie of niet leuke gameplay oplevert? Dat is wat mij betreft hetzelfde als iedereen met rifle grenades rondloopt, de noobtube/USAS 12g frag uit bf3 of de carl gustaf in BC2. Dat zijn doodsaaie 'vuurgevechten' wat mij betreft, niet waar ik een shooter voor speel. Idem voor massa's campers met een sniper rifle achter in de derde linie, natuurlijk kan je er makkelijk omheen spelen, ik vind er alleen geen reet aan om in die setting te winnen als je met 10 man speelt om de objectives en de rest komt niet van z'n plek. Het is ook niet knap of heel moeilijk om op die manier kills te maken als je de objective of je eigen team negeert. Idem is het ook niet heel moeilijk of uitdagend om zo'n camper te pakken, maar ik vind er geen reet aan als je dat in elk kamertje/gang weer moet doen. Als je van dat type games en het sluipen houdt, is het een heel ander verhaal.
Qua balans, als er teveel mensen en utility nodig is om één speelstijl te counteren, is het al snel over powered als je het bekijkt vanuit het team vs team perspectief. Deze discussie speelt al eeuwen natuurlijk in BF, het is logisch dat je meerdere engineers nodig hebt om een tank/vliegtuig te slopen, maar waar trek je de grens? 3, 4, 5, 10 vereiste spelers en teamwork (in een game met matige in-game communicatiemogelijkheden) om één persoon in één voertuig te counteren? Er zijn ook nog steeds mensen die de bomber uit BF1 verdedigde als zijnde totaal in balans, de tegenpartij moest zich maar organiseren met een man of 8, wat natuurlijk onmogelijk is op publics, terwijl de rest van de game gewoon doorgaat.
Specifiek wat de mmgs betreft, kan je wel beargumenteren dat de combinatie van slechte zichtbaarheid van prone spelers, de enorme damage output, accuracy op afstand en gebrek aan scope glare één (campend) individu bijzonder sterk maakt. Als je er 3 of 4 achter elkaar of naast elkaar tegen komt, succes met je smoke grenade, maar daarna kom je nog meerdere van die gasten tegen. In combinatie met de explosive spam, zijn dat imho al vrij snel saaie potjes die niet echt uitdagend zijn, eerder vervelend en een reden om de game minder of niet te spelen. Of juist maps/modes waar dat minder of niet speelt. Rush met 32 spelers kan op map X (bijvoorbeeld Metro FB3) super verslavend en spannend zijn, maar met 64 spelers het saaiste ontwijken van explosies ooit. In een wereld met louter official servers is het extra irritant om map/mode combinaties die niet zo leuk zijn te ontwijken.
Ieder z'n voorkeur, maar de prone mmg meta is nou niet iets waar ik als shooter liefhebber echt blij van word. Het feit dat nagenoeg onzichtbaar prone in de game zit, wil wat mij betreft niet persé zeggen dat je het leuk moet vinden. Zo zijn er ook veel die gek worden van bunnyhoppen in csgo, of de dolphin dives uit BF2, headglitchen in BF4, onmogelijke strafe jumps in quake 2 etc. etc. Ik zal nooit zeggen hoe iemand MOET spelen, maar ben wel de eerste die afhaakt als campen teveel beloond wordt en teveel voor komt naar mijn mening, dan speel ik liever wat anders.