We hebben de beta toch echt heel anders ervaren uiteindelijk.

Ik vond de verhouding tussen Assault/Medic/Support erg lekker in de beta, zeker later toen iedereen alles wel unlocked en geüpgrade had. Elke klasse was het goed mogelijk om de match te beïnvloeden, kills te maken en echt bij te dragen. Recon blijft natuurlijk veldvulling/straatmeubilair, maar dat heeft net zoveel met de spelers te maken als de klasse zelf.
Ik vind dat alle klassen de beschikking zouden moeten hebben over semi-automatische geweren en grendelgeweren. Dat was de standaard in WO2, en er is vanuit gameplay oogpunt ook een sterk argument voor te maken. Kan je recon gebruiken voor wat anders dan Simo Häyhä spelen. Nota bene had hij niet eens een telescoopvizier. Verder kan je de belachelijke two hit kill semi auto snipers dan ook verwijderen. Die zijn ook OP. In het geval van support en medic zijn de wapens gewoon slecht gekozen. Medic's horen niet een aanval te leiden met een SMG. Het is een supportklasse die hoort te healen. Support zit weer met LMG's die weinig in te hadden brengen tegenover een medic of assault. Omdat je bijna geen munitie had, is support belangrijker geworden. Geef ze dan ook wapens waar ze wat mee kunnen. In plaats hiervan was het een groot STG-44 feest. Iedereen schoot een of twee anderen dood en zat zonder munitie en kon op zoek naar een support die er niet was, of een munitiekrat. Dat was waardeloze gameplay.
Ik deel je mening over de bolt actions/semi's, maar de medic de SMG geven was een biljante zet. Met een smg moet je naar de frontlinie om effectief en daar liggen ook de lijken en daar zijn ook de healthkits nodig. Ben nog nooit zoveel gerevived/health toegeworpen gekregen. Met de support viel het ook prima kills bij elkaar te harken, zeker met de FG-42. De bi-pod bug was wel taffes irritant, maar verder waren de LMG's geen ramp toch?
Map ontwerp was ook problematisch. Voor grand operations met 32 vs. 32 wil je juist een grote map hebben met duidelijk punten die je wil verdedigen. Wat we nu hadden was een kleine map die alleen maar snipen uitnodigde omdat zowel de posities als afstanden er goed voor waren. Wat is er gebeurd met mappen zoals Arica Harbor of Port Valdez? Zeker die eerste zou perfect zijn voor grand operations. Dan is er eindelijk ruimte voor voertuigen om meer te doen dan een corridor op te rijden. Dan kan je transportvoertuigen gebruiken en dan maak je eens gebruik van de map. Ontwerp die mappen ook een beetje goed met geografie, en dan kan je halve team niet gaan snipen omdat er niks is om af te schieten. Dan leren ze het wel.
Grand Operations vond ik ook geen reet aan op die Noorse map, maar in CQ werkte die map nog best aardig. Tegen een nieuwe Arica Harbor of Port Valdez heb ik zeker geen bezwaar.

Voor Rotterdam was het helemaal rondrennen en "piew piew". Alleen om D werd nog wel eens wat langer gevochten. Wat wil je ook als de volgende objectieve 200m weg is. Daar was ook niks aan. De map was ook zo slecht dat tanks eigenlijk alleen rond C en D bleven omdat de rest van de map nauwelijks begaanbaar was.
Rotterdam vond ik juist heerlijk spelen. Ja de Zerg was, zeker in het begin, weer in volle gang als sprinkhanen van vlag na vlag aan het trekken. Maar aanzienlijk minder dan in BF1 of bijvoorbeeld BF4. Had meer potjes dat er altijd wel wat mensen fortifications aan t bouwen waren na t cappen, of mensen die weer even ammo/health kits kwamen halen.
Voertuigen waren ook meestal zinloos. Alleen de Tigers aan het einde van Narvik maakte een verschil. Als je daar een beetje goed mee was, dan waren ze meteen zwaar OP. Je kon een objectieve helemaal locken met een Tiger. Dat is het andere extreme. Zoiets als self heal heeft ook absoluut geen plaats in een BF game.

Ook met de tanks vond ik het een wereld van verschil aan het begin en aan het eind van de beta. Voordat iedereen doorhad dat je de panzerschrek eerst moest unlocken en selecteren, waren tanks oppermachtig in capabele handen. Toen kwam de periode dat de tanks opeens in no-time van alle kanten kapot werden geschoten. Totdat de upgrades van de tanks weer de balans wat recht trokken.
Zeker in Rotterdam was de A-B en de D-E behoorlijke sterke linies aan de buitenkant van de map. Leuk om rond friendly tanks te vechten en even flink werken als team om een Tiger neer te krijgen. Kansloos als infantry in je eentje en zo hoort het wat mij betreft.
Natuurlijk valt er nog heel veel aan te merken op BFV, maar de flow van het spel vond ik echt beter dan alles wat ik na BF3 heb gezien. Meer teamwork, minder zerg, meer spannende potjes en minder explosives. Maar goed, daar ging wel een goed aantal uur vloeken en schuimbekken aan vooraf op de UI, het upgradesysteem, met vrienden een squad joinen en in een server te komen, het wapens selecteren, de bugs etc. Mijn vrienden idem, ik heb ze er echt doorheen moeten slepen met de belofte 'zet nou even door, het wordt straks echt wel beter'. Als ik in die periode gestopt was, dan was ik ook lang zo positief niet, maar die laatste dagen van de beta heb ik en m'n squad echt ontzettend genoten van de gameplay.