Ook maar eens wat van mijn observaties. Ik heb dinsdag-donderdag 17 uur in de beta gekregen. Ja, echt, ik dacht ook dat het veel minder was.
Ben dan ook bijna lv20 in de beta en heb het meeste unlocked. Ik heb opzettelijk veel gespeeld omdat ik eens goed wou aftasten of de game mij tegen ging staan. Nu heb ik de game een dag niet aangeraakt en zit ik met een zeer gemengd gevoel.
Aan de ene kant is de gungameplay, toch het belangrijkste, op punten gewoon hardstikke goed. Ja, de STG-44 is best wel OP als je alle recoil unlocks hebt, maar bijvoorbeeld de Gewehr 43 heeft een plaats als je de STG44 een 5 hit kill wapen maakt. Verder lijkt de STG44 veel meer OP dan die is als je begint. Dit omdat de Sten werkelijk bagger is en ik ook geen fan ben van de KE7 of de Bren. De FG-42 heb ik bijna en ik hoop dat die wat beter is. De Erma EMP en de MP-40 zijn op afstanden tot circa 15m zeker partij voor de STG-44 en ik geef zelfs de voorkeur aan deze twee smg's en dat is goed.
Aan de andere kant begint de eindeloze zoektocht naar munitie me wel op te breken. Twee magazijnen voor de STG-44 of een SMG is gewoon waardeloos. Je kan in de praktijk twee vuurgevechten houden en dan moet je op zoek naar munitie. Reken niet op je "team". Ze spelen vrijwel allemaal assault, recon of medic. Komt mede ook omdat de LMG's weer typisch DICE zijn en accurater worden naarmate je langer vuurt. Zeer irritant waardoor ze zwak voelen. De waardeloze auto bipodfunctie helpt ook niet. Die kost je vaak genoeg je leven. Ook irriteer ik me eraan dat je niet spawned met een medkit die je kan gebruiken. Nee, die moet je ook ophalen. Na elke spawn ben je zo een halve tot een hele minuut bezig met jezelf voorbereiden door munitie en health te halen. Dat is gewoon zwak. Het tempo uit respawns halen ben ik helemaal voor, maar dit is veel te veel. Je hebt geen optie meer tot een diepe flank en bent nu zowat gedwongen tot een frontale aanval omdat je na een goed vuurgevecht al munitie en health nodig hebt.
De game zit vol met kleine bugs zoals:
-Reviven dat misgaat waardoor je alleen nog maar de server kan vertalen omdat je niet kan spawnen
-Soms random deaths
-Vaak dat je niet van squad kan wisselen
-Spawnsysteem op squad is vaak ook erg wispelturig
-Ik ben wel eens als "medic" gespawned met een STG-44 en de assault class.
Een groter probleem is de netcode en/of de kwaliteit van de servers. In je squad spawnscherm zie je je teamgenoten constant uit elkaar getrokken worden alsof het rubberen figuurtjes zijn. Er lijkt een aardige delay te zitten tussen wat je ziet en waar de server denkt dat personen zijn. Dat komt naar voren in veel te veel instadeaths. Ik weet niet hoe vaak ik nu iemand doorzeeft heb en dood neer ben gevallen terwijl ik een, misschien twee hits geregistreerd heb gekregen. Dat gaat op een gegeven moment ook tegenstaan. Het was niet zo waardeloos als BF4 bij de lancering, maar het is ook niet veel beter.
Qua zichtbaarheid heb ik weinig problemen. Alles ultra, 100fps en reken maar dat ik je zie, en ook zie of je vijandig bent. Ben dan ook een beetje een geschiedenisnerd en herken de uniformen en zeker de helmen meteen. Ik zie alleen constant teamgenoten die van alles missen. Gisteravond had ik de ergste. Squadgenoot stond vijanden af te schieten en naast heb bij zijn voeten lag een vijandelijke recon. Ze zagen elkaar gewoon echt niet en dit duurde iets van 30sec. Ik mocht namelijk niet spawnen op deze squadmate. Toen deze zich een stukje terugtrok kon ik spawnen en heb ik die recon meteen doodgestoken. Dat was het ergste voorbeeld maar ik zie constant anderen dit soort dingen missen.
Audio is ook bugged. Heb sinds kort een nieuwe headset (Arctis 5) aangezien de oude uit de BF3 tijd niet meer goed werkt. Die Arctis heeft verrassend goede surround voor een headset tot het punt dat ik vrij gemakkelijk geluid kan pinpointen. Nou gisteren hoorde ik dus iemand bij A in Rotterdam rennen. Geluid kwam van de trap, dus ik daarnaartoe. Opeens van achteren doodgeschoten door die persoon. Dat is het soort audioproblemen dat ik niet kan waarderen.
De UI is ook hopeloos. Vraag me werkelijk af hoeveel mensen nog steeds niet door hebben hoe makkelijk het is om de panzerfaust te unlocken. Veel denk ik omdat tanks bijna nooit uitgeschakeld worden en tankbestuuders vaak geen idee hebben dat ik met een panzerfaust op ze schiet. In het algemeen is er absoluut nul instructie over welke gameplay elementen dan ook. Ik heb nota bene een 28-1 game gedraaid met mijn Tiger zonder door te hebben dat je een coax machinegeweer hebt. Daar kwam ik later pas achter omdat ik per ongeluk op de 2 key drukte. Ik zie tanks ook nooit eens hun machinegeweer gebruiken terwijl die behoorlijk krachtig zijn.
AA is een andere. Een jager kan je met gemak slopen als die een keer passeert. Een bommenwerper is vrijwel immuun en daar kan je de halve game op schieten zonder deze neer te halen. Dat is belachelijk want bommenwerpers die doodleuk even een punt tijdens breakthrough platgooien en iedereen afmaken is kansloos als gameplay.
Alles bij elkaar heeft de game zeker potentie, maar deze game heeft ook heel wat werk nodig. Voor oktober gaan ze dat nooit halen, en voor november denk ik ook niet. In ieder geval moeten de volgende dingen worden aangepakt naar mijn mening:
-Meer munitie bij spawn
-Geef support ook alsjeblief SMG's of de semi automatische geweren buiten de STG-44
-De UI moet gigantisch op de schop.
-Waarom moet je apart puntjes verzamelen voor upgrades voor wapens? Sommige wapens hebben die upgrades nauwelijks nodig, anderen blijven slecht en de hele mechaniek is gewoon vrij zinloos. Wat is er gebeurd met de wapens correct balanceren?
-AA moet bommenwerpers uit de lucht kunnen schieten.
-De netcode moet absoluut verbeterd worden, alweer...
Pre-orders doe ik niet aan, zeker niet nadat ik in 2013 twee keer ben genaaid door EA met Sim City en BF4. Kopen bij de release is ook onwaarschijnlijk. Ik kijk het denk ik wel aan en zie wel of het goed speelbaar is. Veel hoop heb ik niet want DICE heeft niet bepaald een reputatie om te luisteren naar zinvolle feedback zonder dat er een sh*tstorm overheen gaat...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.