Het zal me niet verbazen als DICE en EA een dikke discussie hebben gehad, waaruit de beslissing kwam om nog minder authenticiteit aan te houden en wat meer vrijheid te nemen in de customization en maps. Dat vechten in Rotterdam is leuk, maar waarschijnlijk niet bepaald representatief. Wel een leuke originele omgeving die wat mij betreft wel voor leuke matches gaat zorgen.
Het ding met de games van tegenwoordig is dat het veel meer tijd en geld kost om games te onderhouden, laat staan als je ook nog eens content wilt gaan uitbrengen. Als je kijkt naar de games die momenteel het meest ophalen qua geld, dan zie je dat het meerendeel met cosmetics te maken heeft. Bovendien valt op dat veelal vrouwelijke skins veel opleveren. Kijk maar naar Overwatch waar een vrouwelijke skin (met een deel naar onderzoek voor borstkanker)
een wopping 10 miljoen heeft opgehaald, dan lijkt me dat vrij duidelijk. Bij Fortnite zie ik ook overwegend extreme skins, al zal het bij Battlefield wel wat minder zijn omdat je toch anders speelt wanneer matches anders ontvouwen vanwege de objectives. Een MCOM armen met felle skins zal lastig worden bv.
Dat ze met deze keuze een deel van hun fanbase kwaad maken is te verwachten en ook ingecalculeerd. Deze proberen ze echter te paaien met de grote hoeveelheid veranderingen op het gebied van gameplay, balans en met name teamplay. Iets wat wel blijkt uit wat voor info we nog meer hebben gezien.
Dat de trailer een negatieve vibe heeft is jammer, maar wat mij betreft ook wel wat overdreven. En natuurlijk is het prima om een mening te hebben dat je graag dingen anders zou willen zien, maar ik zie toch veel mensen (ook in dit topic) de verkeerde zaken de schuld geven (bv dat het zou komen vanwege toegeven aan Social Justice Warriors ipv simpelweg winstbejag, het is immers EA) of dat Battlefield altijd authentiek is geweest. Sure, 1942 kan die indruk hebben gewekt, maar dat mensen er hetzelfde uitzagen had daar meer te maken met gebrekkige techniek en beperkt budget dan bewuste keuzes. Ook latere games hebben vaak gameplay > realism gehad. Genoeg items zijn al genoemd.
Maar voor de duidelijkheid: ik kan in BF1 nu ook in mijn gouden vliegtuig met experimentele (en niet in oorlog gebruikte) wapens en Tweakers embleem, vervolgens uitspringen en een parachute gebruiken (totaal niet realistisch, ook niet in die tijd) op een zepplin landen (totaal niet gebruikt in de veldslagen waar we ze zien), daar wat mensen killen met wapens die nooit zijn uitgebracht. Er vanaf springen (lol physics) en weer parachute gebruiken om vervolgens een blauwe tank met Elmo emblem op de zijkant te slopen (middenin Parijs) alvorens mijn melee knotswapen te gebruiken om een elite te slopen die meerdere headshots kan koppen. Vertel mij waar BF1 zo "authentiek" is in dit verhaal?
Vergelijkbare zaken kun je maken met voorgaande games, dus als skins je helemaal van deze game wegjagen, dan is het me best. Wie weet duikt er een andere dev in het gat wat BF nu laat liggen, maar de realistische titels die men veelal aanhaalt, gaan die spelersaantallen en hoeveelheid content echt niet evenaren. Laat staan met vergelijkbare graphics en bv physics.
Sommigen hebben iets teveel van de "vroeger was alles beter"-poeder gesnoven. Prima als contant spawnrapen je ding is, maar doe mij maar een pot die wel in balans is omdat de developer wat artistieke vrijheid heeft genomen. Laten we eerst kijken hoe de game zich gaat tonen op E3, ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen. En het is niet alsof we nooit wat te klagen hadden bij release, maar sommigen maken het hier wel heel bont. Ik vind het juist lovenswaardig dat DICE eens wat zaken enorm op de schop neemt om een hele andere ervaring te bieden. Laten we minder focussen op de skins en wat meer op wat echt invloed gaat hebben op de gameplay en uitkomst van matches...