[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:35
Wij zitten nu ook te kijken naar een nieuwe auto met een budget van 4000. Mag altijd minder, kunnen het misschien nog wel oprekken met een paar honderd euro. Voorlopig krijgen we telkens een Renault clio of een Ford Fiesta onder ogen tijdens het zoeken, bouwjaren meestal tussen 2010-2012 waarvan bij sommigen de riem al is veranderd, sommigen niet. Af en toe komt er een Astra of een Corsa tevoorschijn.
Ik heb nu zelf een Twingo, maar die vertoont teveel kwalen en we willen iets groter voor onszelf hebben nu
Wat is wijsheid of zijn er nog andere modellen die we in de gaten moeten houden?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Musta Als je budget 4K is hangt het even af van hoeveel je rijdt. Op dit moment zijn de Renault 1.5dci's enorm goedkoop in aanschaf vanwege overspoelde markt met spaardiesels en de slechte populariteit van diesel. Die 1.5dci's zijn nagenoeg onverwoestbaar en voldoen aan de juiste euronormen om de meeste milieuzones in te mogen. Voor minder dan 4K heb je een goed uitgeruste Clio met zo'n motor, moet je alleen wel zo'n 20K per jaar rijden wil het voordeliger zijn dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 08:53
Musta schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:50:
Wij zitten nu ook te kijken naar een nieuwe auto met een budget van 4000. Mag altijd minder, kunnen het misschien nog wel oprekken met een paar honderd euro. Voorlopig krijgen we telkens een Renault clio of een Ford Fiesta onder ogen tijdens het zoeken, bouwjaren meestal tussen 2010-2012 waarvan bij sommigen de riem al is veranderd, sommigen niet. Af en toe komt er een Astra of een Corsa tevoorschijn.
Ik heb nu zelf een Twingo, maar die vertoont teveel kwalen en we willen iets groter voor onszelf hebben nu
Wat is wijsheid of zijn er nog andere modellen die we in de gaten moeten houden?
Ik raadt je zeker aan om de Japanse merken in dezelfde klasse als de Clio/Fiesta te bekijken.

Een auto op leeftijd zal altijd wat onderhoud vergen, Japanners zijn stukken betrouwbaarder en vergen qua onderhoud veel minder kosten.

Zie bv:
https://www.consumentenbo.../automankementen_2019.pdf

Toyota en Suzuki staan al jaren bovenaan qua betrouwbaarheid. Toyota is een wat meer verstandige auto en Suzuki's zijn vaker wat gericht op gooi- en smijtwerk. In je prijsrange hebben deze blokken bovendien vaak al een distributieketting ipv riem.

Lees anders even terug in dit topic, dezelfde vragen zijn hier al eerder voorgekomen.

Daarnaast raad ik aan om altijd een deel van je budget te reserveren voor onderhoud. Een goed onderhouden auto van 3000,- is beter dan een slecht onderhouden auto van 4000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ilsmaelv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:07:
@XGmode Dankjewel voor de tip! 👍

@vlaaing peerd Dankjewel voor je reactie. Ik kijk naar de modellen van rond het jaar 2000. De Daihatsu is jonger te krijgen voor dezelfde prijs. De Micra is meestal het oudste van de 3 als ik op autoscout24 of marktplaats rondkijk.
Ik zal het onderhoudsboekje in ieder geval opvragen. Goeie tip.
Dan zou ik zeker de Daihatsu overwegen voor een testrit. Eigenlijk is het met alle 3 redelijk hetzelfde, zuinig, goedkoop in onderhoud en betrouwbaar.

Omdat onderhoud goed te betalen is, is eigenlijk alleen overmatige roest en lekkages een reden om weg te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@vlaaing peerd Wat onderhoud betreft, die gedachte had ik ook met deze Peugeot 206... probleem is alleen, al die kleine dingetjes bijelkaar kosten al meer dan de aanschaf van het barrel zelf.

Reparatie hier, reparatie daar, onderdeeltje dit, onderdeeltje dat en al die tientjes bijelkaar maken zo een paar honderd euro bijelkaar.

Als je het zelf kunt doen omdat de techniek zo simpel is en de auto ruimte hebt waardoor je ook kunt zien wat je doet, is het alleen onderdelen en eigen tijd. Moet je dingen laten doen... schuif 'm maar op de bult.

Bestelde laatst onderdelen bij de dealer voor de airco, gewoon wat ringetjes omdat ik dan zeker weten de juiste had en dat ik ze bij de dealer per stuk kan bestellen ipv per assortimentsdoos. Moest ie speciaal bestellen, want 206'en krijgen ze daar niet meer in de werkplaats. Auto van 1500 euro marktwaarde, kapot en naar de dealer -> schuif maar op de bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
_JGC_ schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:36:
@vlaaing peerd Wat onderhoud betreft, die gedachte had ik ook met deze Peugeot 206... probleem is alleen, al die kleine dingetjes bijelkaar kosten al meer dan de aanschaf van het barrel zelf.

Reparatie hier, reparatie daar, onderdeeltje dit, onderdeeltje dat en al die tientjes bijelkaar maken zo een paar honderd euro bijelkaar.

Als je het zelf kunt doen omdat de techniek zo simpel is en de auto ruimte hebt waardoor je ook kunt zien wat je doet, is het alleen onderdelen en eigen tijd. Moet je dingen laten doen... schuif 'm maar op de bult.
Zoals ik al een paar keer had vermeld, Japanners zijn goedkoop in onderhoud ;) Vergelijk 's onderdelen van een 206 met een Suzuki Swift uit hetzelfde jaar.

Na een bepaalde leeftijd/dagwaarde moet je afwegen wat je bij een dealer doet en wat je bij een beun laat doen. En inderdaad is soms de dealer een uitkomst.

Verder vind ik dagwaarde niet zo'n interessante methode om je auto op waarde te schatten. Ik kijk eerder naar de kosten per kilometer.

Als ik 500,- moet uitgeven, maar ik weet dat ik daarmee weer 50K verder kan, dan is dat 1 cent per kilometer. Dat vind ik ook bij een auto van 500,- de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Zoals ik al een paar keer had vermeld, Japanners zijn goedkoop in onderhoud ;) Vergelijk 's onderdelen van een 206 met een Suzuki Swift uit hetzelfde jaar.

Na een bepaalde leeftijd/dagwaarde moet je afwegen wat je bij een dealer doet en wat je bij een beun laat doen. En inderdaad is soms de dealer een uitkomst.

Verder vind ik dagwaarde niet zo'n interessante methode om je auto op waarde te schatten. Ik kijk eerder naar de kosten per kilometer.

Als ik 500,- moet uitgeven, maar ik weet dat ik daarmee weer 50K verder kan, dan is dat 1 cent per kilometer. Dat vind ik ook bij een auto van 500,- de moeite waard.
206 en Swift uit 2003 zijn gewoon beide oude barrels. De remschijven en blokken voor een 206 zijn goedkoper dan die van een Swift. Verder ontloopt het elkaar niet zoveel. Onderdelen voor een 206 waren 5 jaar terug een stuk duurder overigens.

Wat dealer betreft, ik kom er alleen aan onderdelen die ik aftermarket niet of moeilijk kan krijgen, de daadwerkelijke reparatie doe ik zoveel mogelijk zelf en als ik het niet zelf kan heb ik wel adresjes. Ik zit niet te wachten op 80 ex BTW werkplaatstarief van de dealer voor een auto van 900 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
saveljos schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:48:
Rijbewijs hoop ik dus binnen enkele maanden te gaan behalen.
zoo, viel dat even tegen. uiteindelijk langer dan 2 jaar over gedaan. Tip aan iedereen die zijn gezondheidsverklaring nog moet invullen. Begin er echt ruim op tijd mee :+ .

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Opel Corsa b. Deels ook omdat ik vlak na het behalen van rijbewijs tussen twee banen zou zitten. Dus ik zocht iets spotgoedkoop zodat ik iig al 'iets' had en stiekem vind ik de Opel Corsa B ook gewoon een mooie auto. Op marktplaats kwam ik er eentje tegen die verkocht werd via de monteursopleiding leerlingen hier om de hoek.

Hij was helaas niet in het blauw en met een schuifdak, maar het was wel een auto die voorheen normaal onderhouden werd en ook door die leerlingen een beetje onderhanden is genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFnuJtiEFygJ6qo0A_1U-6hj_YY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ulVnQkONseJsA63soNt5B3FB.jpg?f=user_large
McKaamos schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:22:
[...]
Was een sport uitvoering uit 1998 met een 1.2 16v er in. Dus had de 'kuip'-stoelen die een stukje comfortabeler zijn dan de normale stoelen van een B.
Volgens mij heb ik diezelfde stoelen, die bevallen mij idd zeer goed. Het is nu nog gissen wat voor onderhoudskosten ik ga meemaken. Alle oliën en filters zijn vervangen, banden waren nog behoorlijk nieuw. In de 4 maanden dat ik hem heb lijkt het een probleemloos autootje te zijn. Maar gebruik hem dan ook maar sporadisch.

Nu is er nog wel een ding waarvan ik mij afvraag of dat zo hoort. Bij het laten opkomen van de koppeling moet je dat echt voorzichtig doen wil je de motor niet laten afslaan. Is dat een normaal iets voor oude/goedkope auto's? Is dat een kwestie van leren gasgeven tegelijk met het op laten komen? (iets wat ik in de lesauto nooit hoefde te doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
saveljos schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:26:
[...]

zoo, viel dat even tegen. uiteindelijk langer dan 2 jaar over gedaan. Tip aan iedereen die zijn gezondheidsverklaring nog moet invullen. Begin er echt ruim op tijd mee :+ .

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Opel Corsa b. Deels ook omdat ik vlak na het behalen van rijbewijs tussen twee banen zou zitten. Dus ik zocht iets spotgoedkoop zodat ik iig al 'iets' had en stiekem vind ik de Opel Corsa B ook gewoon een mooie auto. Op marktplaats kwam ik er eentje tegen die verkocht werd via de monteursopleiding leerlingen hier om de hoek.

Hij was helaas niet in het blauw en met een schuifdak, maar het was wel een auto die voorheen normaal onderhouden werd en ook door die leerlingen een beetje onderhanden is genomen.
[Afbeelding]

[...]

Volgens mij heb ik diezelfde stoelen, die bevallen mij idd zeer goed. Het is nu nog gissen wat voor onderhoudskosten ik ga meemaken. Alle oliën en filters zijn vervangen, banden waren nog behoorlijk nieuw. In de 4 maanden dat ik hem heb lijkt het een probleemloos autootje te zijn. Maar gebruik hem dan ook maar sporadisch.

Nu is er nog wel een ding waarvan ik mij afvraag of dat zo hoort. Bij het laten opkomen van de koppeling moet je dat echt voorzichtig doen wil je de motor niet laten afslaan. Is dat een normaal iets voor oude/goedkope auto's? Is dat een kwestie van leren gasgeven tegelijk met het op laten komen? (iets wat ik in de lesauto nooit hoefde te doen)
toon volledige bericht
De les auto was waarschijnlijk een diesel. Die hebben veel meer koppel dan benzine auto's.
Dat is waar het verschil in zit, en wat ook betekent dat je een klein beetje gas moet geven als je de koppeling op laat komen bij het wegrijden.
Er zijn maar weinig benzine auto's die je puur op de koppeling in beweging krijgt. Dus ja, het is normaal. Heeft niks met de leeftijd of onderhoud te maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:37
Haha, doet me denken aan de ene keer dat ik bij mijn rijlessen les kreeg van de eigenaar van de rijschool (meestal een van zijn zonen of werknemers). Die zei op een gegeven moment 'hey, jij doet iets wat niet kan! Jij rijdt weg zonder gas te geven!'. Waarop ik uiteraard zoiets had van eh, duidelijk kan het wel? Maar hij legde me toen dus ook uit dat het in die dikke diesel Mercedes wel kon, maar in het goedkope autootje wat ik waarschijnlijk zelf ging kopen absoluut niet.

Eigenlijk dus een tekortkoming van je leraar geweest dat ie je dat niet geleerd heeft (hoewel bij mij dus ook alleen die oude gast zelf er op lette).

Grappig genoeg was mijn eerste autootje weliswaar ook een Corsa, maar dan een 1.5D uit 88, die kon het ook prima :+ ik mis diesel nog steeds eigenlijk, rijdt zoveel relaxter (vooral in files)... Maar ja, ik rij er bij lange na niet genoeg voor. Zal nog wel 10-20 jaar duren dat ik electrisch zal rijden wat waarschijnlijk een vergelijkbaar relaxt rijgedrag zal geven denk ik.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hier dacht ik in het begin van m'n rijlessen ook weg te komen bij het wegrijden zonder gas te geven, maar dat werd hard afgestraft door de instructeur :p was een tip van m'n zus die haar rijbewijs al had :+

[ Voor 5% gewijzigd door spokje op 13-03-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[...]

Je lesauto was dan een diesel, een benzine gaat dat niet uit zichzelf doen. Je zal inderdaad gas tot minimaal ongeveer 900 toeren moeten geven.

Dit model Corsa heeft nog een gaskabel, dus je kan dit regelen door 'm iets strakker af te stellen, dan kan je ook zonder gas wegrijden en stapvoets gaan. Stationair zal je dan iets hogere toeren hebben (met iets meer verbruik), maar hij zal beter starten en ook in de file is het wel prettig.

Edit: oja. Ga niet zelf aan de kabel of de gasklep klooien, ga gewoon naar een goede beun of garage en vraag wat de mogelijkheden zijn om het stationaire toerental iets te verhogen.

[ Voor 9% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-03-2021 14:32 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste