[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Starlets vindt je nog wel, maar zijn door hun reputatie behoorlijk prijzig voor wat je daadwerkelijk krijgt. De eerste generatie Yaris begint inmiddels erg goedkoop te worden en is een prima Starlet vervanger :)

Een Daihatsu Sirion is ook een prima autootje van ongeveer dat formaat.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 15:10

NickvB

Web/App Developer

RobinHood schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:57:
Starlets vindt je nog wel, maar zijn door hun reputatie behoorlijk prijzig voor wat je daadwerkelijk krijgt. De eerste generatie Yaris begint inmiddels erg goedkoop te worden en is een prima Starlet vervanger :)

Een Daihatsu Sirion is ook een prima autootje van ongeveer dat formaat.
Starlets zijn inderdaag vrij prijzig geworden. Wat zou een sportief (ogend) alternatief zijn? Een 106 vind ik ook wel leuk maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

NickvB schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:55:
[...]

Starlets zijn inderdaag vrij prijzig geworden. Wat zou een sportief (ogend) alternatief zijn? Een 106 vind ik ook wel leuk maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid.
Een goede Honda Civic, ik weet je budget niet maar de 7de generatie begint betaalbaar te worden en zijn leuke automobielen, vervelende is wel dat inderdaad sportieve auto's zijn en ook zo gereden worden. Een goede Civic 6 vinden is inmiddels knap moeilijk, maar de Civic 7 lijkt toch wat minder verprutst te worden.

Peug 106'jes zijn overigens wel leuke karretjes die nog wel betrouwbaar zijn, de 206 zou ik ver, ver, ver van wegblijven.

Een Focus is ook wel een leuk sportief ding, misschien iets te groot als je naar een Starlet kijkt, maar die roesten vaak nogal, en ook motorisch vind ik ze niet heel denderend, met name de 1.4 en 1.6 lijken meh te zijn.

Maar sportief uiterlijk + goedkoop is imho niet echt de meest denderende combinatie, ik zou juist een auto kiezen waar jongeren nog niet dood in gevonden willen worden, toch wat minder kans op afgetrapte modelletjes :) Betekend dan overigens niet direct dat ze niet lekker rijden, Nissans zien er bijvoorbeeld niet echt uit sinds begin 2000, maar ze rijden behoorlijk lekker :)

[ Voor 6% gewijzigd door RobinHood op 07-11-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:49
RobinHood schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:06:

Peug 106'jes zijn overigens wel leuke karretjes die nog wel betrouwbaar zijn, de 206 zou ik ver, ver, ver van wegblijven.
Kun je je stellige bewering aangaande de 206 ook onderbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Steven.w schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:55:
[...]

Kun je je stellige bewering aangaande de 206 ook onderbouwen?
Het complete internet staat vol met rampverhalen over die auto, meen dat het toch wel redelijk algemeen bekend is dat zeker een 206 uit de eerste jaren niet echt een lekkere auto is :X

Maar, hier: https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-88847

Vooral "Rijd niet te fanatiek door enorme plassen, want dan loop je het risico dat er water in de versnellingsbak terecht komt" is toch echt wel bijzonder triest :/ Nu snap ik dat niet iedere auto een terreinbuffel is, maar ik mag toch wel verwachten dat een auto tegen plassen water kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

NickvB schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:55:
[...]

Mitshubisi Colt misschien ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
RobinHood schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:41:
[...]

Het complete internet staat vol met rampverhalen over die auto, meen dat het toch wel redelijk algemeen bekend is dat zeker een 206 uit de eerste jaren niet echt een lekkere auto is :X

Maar, hier: https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-88847

Vooral "Rijd niet te fanatiek door enorme plassen, want dan loop je het risico dat er water in de versnellingsbak terecht komt" is toch echt wel bijzonder triest :/ Nu snap ik dat niet iedere auto een terreinbuffel is, maar ik mag toch wel verwachten dat een auto tegen plassen water kan 8)7
Je noemt een bron. Niet heel het internet, dat er vol mee zou staan, maar goed. Als je goed zoekt, kun je van elke auto wel een negatieve recentie vinden en elk type auto heeft zijn zwakheden. Als ik zo eens door de reviews van eigenaren lees, zie ik ‘water in versnellingsbak’ nergens terugkomen. Ook niet als ik daarop Google, trouwens. Hoe betrouwbaar is die bewering dan, kun je je afvragen.

Ik proef een beetje vooringenomenheid in jouw bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB
  • Laatst online: 26-05 15:10

NickvB

Web/App Developer

RobinHood schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:06:
[...]

Een goede Honda Civic, ik weet je budget niet maar de 7de generatie begint betaalbaar te worden en zijn leuke automobielen, vervelende is wel dat inderdaad sportieve auto's zijn en ook zo gereden worden. Een goede Civic 6 vinden is inmiddels knap moeilijk, maar de Civic 7 lijkt toch wat minder verprutst te worden.
...
Als ze het goed doen in de F1 komend seizoen ben ik overtuigd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Steven.w schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:20:
[...]

Je noemt een bron. Niet heel het internet, dat er vol mee zou staan, maar goed. Als je goed zoekt, kun je van elke auto wel een negatieve recentie vinden en elk type auto heeft zijn zwakheden. Als ik zo eens door de reviews van eigenaren lees, zie ik ‘water in versnellingsbak’ nergens terugkomen. Ook niet als ik daarop Google, trouwens. Hoe betrouwbaar is die bewering dan, kun je je afvragen.

Ik proef een beetje vooringenomenheid in jouw bron.
Misschien wat beter zoeken? http://my206club.blogspot...box-water-in-gearbox.html is bij mij de eerste hit.

Het lijkt vooral bij de AL4 versnellingsbak voor te komen, maar ook "peugeot water in gearbox" geeft bij mij genoeg voorbeelden van andere Peugjes die somehow water in hun versnellingsbak krijgen en daardoor de hele bak naar de kloten draaien.

En ja, iedere auto heeft zo zijn zwakheden, de ene auto alleen [veel] meer dan de andere. En tja, een 206 heeft nou eenmaal een beste waslijst aan dingen die regelmatig stuk gaan. De ANWB is er ook heel blij mee: https://www.anwb.nl/auto/...003-10-01/2005-07-01/1360

Vergelijk dat eens met wat er over de Civic 7 wordt geschreven: Bij normaal gebruik is een Civic volstrekt probleemloos. In deze Civic-generatie zit (opnieuw) geen enkele constructieve fout. Als gevolg daarvan zijn bij de Wegenwacht geen vaker voorkomende, typerende euvels bekend.

Klein verschil met de waslijst aan euvels die een 206 kan krijgen. Fijne auto joh :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
In de basis is er met een 206 niet zo heel veel mis, en uiteraard heeft elke auto zo zijn minpunten :)

* Destruction kent een aantal 206 bezitters die er tevreden mee rondrijden. Een daarvan die een 206 had, dat ding inruilde voor iets anders en krap een jaar later toch maar weer een 206 heeft gekocht :P

Hell, ik zou 10 keer liever een 206 kopen dan een Fiat Stilo :/ Laatstgenoemde is imo zeker geen lelijke auto, maar (technische) kwaliteit? 8)7

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik ben nog steeds heel erg tevreden met mijn 2002 Yaris 1.0... Qua uiterlijk vind ik hem niet echt bijzonder, maar zoals gezegd is dat ook juist een voordeel omdat hij niet gekocht is door mensen die er vervolgens mee gingen scheuren. En scheuren kan hij trouwens een stuk beter dan die 1.0 motor zou doen vermoeden... dat VVTi blok perst er veel meer uit dan ik had gedacht. Ik kan in ieder geval uitstekend een snelweg op accelereren (ik laat bijna iedereen achter me), een stuk harder dan menig ander compact auto'tje uit die tijd met een bescheiden motor, ook als ik er samen met een vriend van me in zit (en we gaan samen wel aardig richting de 250 kg denk ik). Ook als ik al 140 op de teller heb staan en ik druk het gas in dan gaat hij nog aardig vooruit (toevallig dit weekend even getest, meestal hang ik relaxt rond de 110 op lange afstanden). Het is geen racemonster, maar zeker niet langzaam.
Qua betrouwbaarheid maakt hij het tot nu toe nog goed waar... Heb hem nu 1,5 jaar en geen enkel probleem gehad (op een stel kapot gedraaide bouten bij een van de wielen na maar dat was gewoon lompigheid van de garage die dat wiel er op gezet had, heeft weinig met de auto te maken). Nou is dat natuurlijk n=1, maar in mijn zoektocht van tevoren kwam ik ook zo goed als alleen maar verhalen tegen van mensen die zeiden dat hij alweer zonder enige aanmerking door de APK gekomen was.
Ook de ruimte vind ik echt super. Als ik naast een Aygo sta dan zie je dat het qua buitenmaten echt maar heel weinig scheelt, maar binnenin is hij zoveel ruimer en rijdt hij zoveel volwassener dan die Aygo (heb die meermaals als huurauto meegehad maar dat ding is een kart). Doordat de bank naar voren kan schuiven kun je ook de kofferruimte groter maken. Ik heb hem zelf bijna altijd naar voren geschoven omdat er toch nooit iemand achterin zit, en daarmee is er achter ruim genoeg plek voor mijn hond, een fors uitgevallen schotse collie reu. Mijn bagage gaat dan gewoon op de achterbank. Ideaal.
Zat laatst ook in een Fiat Punto en hoewel die volgens mij groter is zat hij minder fijn dan de Yaris en voelde het interieur bijna claustrofobisch voor mij (met mijn 1m90).
Ik kan het iedereen dus absoluut aanraden om die auto te overwegen. Zelf ben ik in één klap Toyota fan geworden :)

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hjs schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:50:
[...]

Mitshubisi Colt misschien ook nog?
Oogt alleen niet sportief. Hoewel het nog wel te doen is met lichtmetalen velgen en stootstrips in kleur. Bij de pré-facelifts wil alleen de aircopomp nog wel eens kapot gaan en deze zijn _DUUR_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1136659

spam

[ Voor 93% gewijzigd door PWM op 10-11-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 23:33
GoldenSample schreef op donderdag 8 november 2018 @ 00:23:
[...]

Oogt alleen niet sportief. Hoewel het nog wel te doen is met lichtmetalen velgen en stootstrips in kleur. Bij de pré-facelifts wil alleen de aircopomp nog wel eens kapot gaan en deze zijn _DUUR_
Een aircopomp vervangen kost altijd klauwen met geld. :|

Over de Yaris heb ik ook alleen maar goede verhalen gehoord, weinig kosten en geen gekke gebreken, ook met ‘hogere’ km-standen. Alleen een beetje saai.

Nissan is ook prima van rond het jaar 2000. Ikzelf heb 2 Almera’s gehad, diesel en benzine. Amper kosten, alleen opletten met roest. Toch in totaal 150.000 km gereden met die twee auto’s. Beide hadden de luxe van airco :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TWCRay schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:50:
[...]

Een aircopomp vervangen kost altijd klauwen met geld. :|

Over de Yaris heb ik ook alleen maar goede verhalen gehoord, weinig kosten en geen gekke gebreken, ook met ‘hogere’ km-standen. Alleen een beetje saai.

Nissan is ook prima van rond het jaar 2000. Ikzelf heb 2 Almera’s gehad, diesel en benzine. Amper kosten, alleen opletten met roest. Toch in totaal 150.000 km gereden met die twee auto’s. Beide hadden de luxe van airco :*)
Dat klopt, bij z'n pré facelift colt vind je ze echter niet voor minder dan 450 euro & gaat ie toch wel wat vaker stuk dan 'normaal' (dan beschouw ik 'normaal' als 50% dat ie stuk gaat als je 300k km met een auto rijd, bij die Colt kan je er wel vanuit gaan dat je hem een keer (of 2) vervangen hebt in de tussentijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Ik heb al tig Volvo aircopompen betaald, ik wist niet dat ze onder de 450 euro te krijgen waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbanaan_
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-01 20:55
Op zoek naar een eerste, goedkope auto (onder de 4k?). Enige voorkeuren zijn dat het op benzine rijdt en er een beetje sportief uit ziet. (Sorry maar zo'n oudere Yaris ziet er echt niet uit). Zou iemand me wat modellen kunnen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
daanbanaan_ schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:30:
Op zoek naar een eerste, goedkope auto (onder de 4k?). Enige voorkeuren zijn dat het op benzine rijdt en er een beetje sportief uit ziet. (Sorry maar zo'n oudere Yaris ziet er echt niet uit). Zou iemand me wat modellen kunnen geven?
Als ik deze eisen een beetje creatief inklop op Autoscout, kom ik hierop uit: https://www.autoscout24.n...e06bc0e9?smid=TAF-SM-TL-S
Of had het ook goedkoop in gebruik moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:13
daanbanaan_ schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:30:
Hoeft het alleen maar sportief te lijken, of moet het ook nog wat pit hebben?

Indien het vooral om looks gaat:
- Toyota Celica
- Mazda 323F
- Mazda MX5
- Ford Puma
- Opel Tigra
En dan de uitvoering van desbetreffende auto met het meest bescheiden blok :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
UTwizard schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:45:
[...]

Hoeft het alleen maar sportief te lijken, of moet het ook nog wat pit hebben?

Indien het vooral om looks gaat:
- Toyota Celica
- Mazda 323F
- Mazda MX5
- Ford Puma
- Opel Tigra
En dan de uitvoering van desbetreffende auto met het meest bescheiden blok :)
Leuk lijstje, maar ze hebben allemaal één groot nadeel:

- Roest
- Roest
- Roest
- Roest
- Roest

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:12

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Knul schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:47:
[...]

- Roest
- Roest
- Roest
- Roest
- Roest

Tigra Twintop roest niet! Is ook al voor die prijs te krijgen!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Knul schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:47:
[...]

- Roest
- Roest
- Roest
- Roest
- Roest

Klopt helemaal, maar voor sommige mensen is dat niet/nauwelijks een overwegingsfactor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Touchdomex schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:56:
[...]

Er werd gevraagd om een sportieve auto, niet om een kappersauto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbanaan_
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-01 20:55
Haha, thanks voor de suggesties jongens! Het zou wel fijn zijn als er ook nog wat pit in zit. Ik kan in mijn regio (Utrecht) voor ~1.5k nogal wat Seat Ibiza'tjes vinden en dat lijkt me wel wat.. Iemand die me wilt vertellen waarom dat een slecht idee zou kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Knul schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:02:
[...]

Er werd gevraagd om een sportieve auto, niet om een kappersauto ;)
Puma en Tigra is ook een kappersbak :+

Net als een MX5.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Touchdomex schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:56:
[...]

https://www.youngtimerpag...-overgevoelig-voor-roest/
Ziet er wel sportief uit, maar rijdt dan lang niet zo goed als een puma.
Hij rijdt in basis net zo matig als de corsa C waar die op gebaseerd is.

Een oude Ibiza met het juiste blok kan leuker, betrouwbaarder en duurzamer zijn.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
3x3 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:07:
[...]

https://www.youngtimerpag...-overgevoelig-voor-roest/
Ziet er wel sportief uit, maar rijdt dan lang niet zo goed als een puma.
Hij rijdt in basis net zo matig als de corsa C waar die op gebaseerd is.

Een oude Ibiza met het juiste blok kan leuker, betrouwbaarder en duurzamer zijn.
Je linkt naar het verkeerde model Tigra. Die is op basis van de Corsa B.
Dat rijdt inderdaad matig.

De Corsa C daarentegen is een enorme verbetering en de Twintop staat op het chassis van de C. Dat rijdt eigenlijk best wel heel OK.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1173522

Ik heb ff een vraagje ik heb binnen kort rij examen en ik zit al rond te kijken voor een auto maar heb wel een uitdaging want die wagen mag niet te duur zijn om in te rijden (onderhoud, verzekering en wegenbelasting) maar ik moet er wel in passen en ik met 2 meter 10 en ik heb voornamelijk lange benen dus zouden jullie miss een goeie auto voor mij weten

alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Anoniem: 1173522 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:28:
Ik heb ff een vraagje ik heb binnen kort rij examen en ik zit al rond te kijken voor een auto maar heb wel een uitdaging want die wagen mag niet te duur zijn om in te rijden (onderhoud, verzekering en wegenbelasting) maar ik moet er wel in passen en ik met 2 meter 10 en ik heb voornamelijk lange benen dus zouden jullie miss een goeie auto voor mij weten

alvast bedankt
Honda Civic met de Hightower behandeling :+

YouTube: '78 Honda Civic driven by Hightower(Police Academy)

[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 25-01-2019 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter

alvast bedankt
Corsa B? Ligt even aan t exacte model, maar sommige hebben hoogte stelling op de bestuurdersstoel.
Kennis van me die ook rond die lengte is paste comfortabel op de bestuurdersstoel als die volledig omlaag stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

alvast bedankt
Mijn oude Civic Aerodeck kon volgens mij wel flink lange benen kwijt, al ben ik zelf gewoon 1,80 met korte pootjes, maar om dat type nou echt aan te raden :X

Misschien eens naar een Teun de Beun autohandelaar met een hele rits auto's gaan om vervolgens in iedere auto die jou wel wat lijkt te gaan proefzitten. 2.10m is echt wel serieus lang namelijk.

En natuurlijk kijken of je ook nog andere eisen hebt naast goedkoopheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-04 06:34
Een Ford Fiësta 1.3 uit 2000 voldoet ook als prima eerste auto! Beschikt ook over een distributieketting wat de kosten drukt op onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Brekers schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:52:
Een Ford Fiësta 1.3 uit 2000 voldoet ook als prima eerste auto! Beschikt ook over een distributieketting wat de kosten drukt op onderhoud.
Als je dat zo ziet.

De 1e generatie Ka heeft hetzelfde blok.

Alleen roesten ze net zo hard als een Fiesta :+ Ze zijn alleen een stuk nieuwer te krijgen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brekers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-04 06:34
Touchdomex schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:08:
[...]

Als je dat zo ziet.

De 1e generatie Ka heeft hetzelfde blok.

Alleen roesten ze net zo hard als een Fiesta :+ Ze zijn alleen een stuk nieuwer te krijgen :P
Van het roestprobleem wist ik af, mijn fiesta heeft slechts weinig plekjes roest. Dit vind ik echter geen probleem voor een auto van bijna 19 jaar oud.

Ik moet zeggen dat ik liever een fiesta rijd dan een Ka maar dit is dan ook mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 14:51

maus

~ Maus

Ook een beetje aan het rondkijken voor een eerste auto, €900-1250. Moet elk weekend de route Delft <--> Friesland afleggen, zo'n 380km retour. Het OV is echt niet te doen, en met carsharing/greenwheels/mywheels etc. etc. ben je snel bijna 100 euro per weekend kwijt, inclusief het gedoe wat er bij komt van het zoeken naar een auto.

Zoek nu dus een simpel gebakje, niks geen eisen, behalve dat hij me enigzins fatsoenlijk over de snelweg kan brengen. Wil dus niet bibberend achter het stuur hoeven zitten bij 130 km/h :+ Verder gewoon lekker klein, zodat het ook niet te veel kost in belasting/verzekering. Iemand tips voor modellen die binnen dit budget op de snelweg ook nog enigszins meekomen?

Budget ophogen zie ik niet per se zitten, aangezien het vooral gemak en geen noodzaak is. Optie van carsharen of met iemand meerijden blijft altijd open voor me. Dus qua afhankelijkheid valt het mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fiesta zoals hierboven genoemd. Verder kan je eens kijken naar een simpele 206. Met jouw kilometers zou je de 1.4HDI 3 deurs nog kunnen proberen, die is 949kg en is redelijk gunstig in de wegenbelasting voor een diesel. Afschrijving hoef je niet over in te zitten, die dingen staan bij handelaren voor 1000 euro of minder inmiddels. Kilometerstanden hoef je niet heel bang voor te zijn, die dingen draaien met gemak 4 ton.
Heb zelf 7 jaar gedieseld in zo'n ding, waaronder vakanties door Scandinavie en ooit een trip van 21 uur om vanaf Haugesund over land weer thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roan128
  • Laatst online: 30-05-2024
Hallo, ik ben opzoek naar een beginners auto die goed kan mee komen op de snelweg en niet al teveel benzine gebruikt. Mijn budget zit tussen de 4-6km. Ik heb al zitten kijken naar een bmw 3 deurs 3serie en volkswagen golf. De auto zal dagelijks rond de 160km afleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Als je dagelijks 160 km gaat rijden dan zou ik niet naar een 3 serie of Golf op benzine kijken, maar naar iets op diesel. Om de 3 dagen voor 60-70 euro tanken wil je ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Even dit topic een duwtje geven, het is te stil hier :+

Paar dingetjes aangepast in de startpost.
Vermelding van gratis ANWB lidmaatschap voor nieuwe bestuurders (de Rijbewijsbox), wat meer aankoop checks en een checklist van spullen om mee te nemen bij een bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
maus schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:02:
Ook een beetje aan het rondkijken voor een eerste auto, €900-1250. Moet elk weekend de route Delft <--> Friesland afleggen, zo'n 380km retour. Het OV is echt niet te doen, en met carsharing/greenwheels/mywheels etc. etc. ben je snel bijna 100 euro per weekend kwijt, inclusief het gedoe wat er bij komt van het zoeken naar een auto.

Zoek nu dus een simpel gebakje, niks geen eisen, behalve dat hij me enigzins fatsoenlijk over de snelweg kan brengen. Wil dus niet bibberend achter het stuur hoeven zitten bij 130 km/h :+ Verder gewoon lekker klein, zodat het ook niet te veel kost in belasting/verzekering. Iemand tips voor modellen die binnen dit budget op de snelweg ook nog enigszins meekomen?

Budget ophogen zie ik niet per se zitten, aangezien het vooral gemak en geen noodzaak is. Optie van carsharen of met iemand meerijden blijft altijd open voor me. Dus qua afhankelijkheid valt het mee.
Ik heb voor de afgelopen winterperiode tijdelijk een Daihatsu YRV 1.3 Turbo gereden. Deze kost 24 euro per maand in de wegenbelasting en is ook niet heel duur bij het verzekeren. Verder rijd deze binnen 8 seconden al 100km/u dus je komt ook goed mee met het verkeer. Gemiddeld verbruik was 1 op 14.
Zijn tussen de 1250 en 2500 euro te vinden. (Misschien iets boven jouw budget dus, maar zeker niet een onaardige optie)

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Kleine opmerking: voor dergelijke afstanden en snelheden over de snelweg mag je best kijken naar een wat groter gemotoriseerd modelletje.

Kleine motorblokjes zijn in de stad lekker zuinig, tot een snelheid van (pak m beet) 80km/h.
Grotere motoren draaien vaak lager in toeren en zijn bij hogere, constante snelheden vaak net zo zuinig danwel zuiniger dan kleine motoren.

B.v. Corsa C 1.2 uit 2004 vs Vectra C 1,8 uit 2006. Technologisch gelijkwaardig. Corsa doet 1:12 a 1:13 bij 130km/h, de Vectra kan 1:14 a 1:15 doen op dezelfde rit. Ja dat heb ik getest ;)

Voordeel van een grotere motor is wel dat het gewoon rustiger loopt, de auto er omheen ook een maatje groter is en al snel comfortabeler is. Met 400km in een weekend lijkt het me dat je dat niet over het hoofd moet zien.
Herrie en trilling doen een hoop voor hoe vermoeiend autorijden kan zijn.

Daarbij zal de wegenbelasting dan ietsjes duurder zijn, maar met 400km per weekend zijn brandstofkosten je grootste kostenpost, waarbij je fors kan bezuinigen met een zuinigere auto danwel met goedkopere brandstof.
Dus, al eens gedacht aan LPG?
Diesel wil ik niet direct gaan aanraden vanwege de fijnstoftoeslag op oudere modellen. Wegenbelasting is al vrij veel voor een diesel, en die extra taks maakt t nog minder aantrekkelijk. Daarbij mag je sommige steden al niet meer in met een oude diesel.

Stel dat je met een grotere benzinebak 1:15 kan rijden ipv 1:13 met een klein naaimachientje. Benzine kost nu grofweg 1.60 per liter, dus dan is het verschil 1,6cent per km.
Op één weekend bespaar je dan ongeveer 7 euro. Met 4 weekenden in een maand mag je wegenbelasting 28 euro p/m hoger zijn. Dat is dermate fors dat je van een 900kg hatchback naar een 1300kg stationwagon/sedan toe kan.

Op LPG wordt de berekening nog wat anders, maar een 1300kg zware sloep met een LPG-G3 installatie kan wel eens ontzettend lucratief zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Inhakend op @McKaamos hierboven, ik heb een BMW e36 (3-serie dus) 318i gehad, op lpg-g3. Deze zat (dankzij een kleinere tank) op 1249kg. Het verbruik zat tussen 1:10-1:12. De wegenbelasting zou nu zo'n 70 euro per maand zijn.

Ik heb destijds bijgehouden wat mijn kosten zijn geweest, om (bijna) een jaar en zo'n 30k km in die BMW te rijden. Kort geleden kwam ik dat excell sheetje weer tegen, en kon ik de kilometerprijs (en totale kosten) berekenen. Ik rijdt tegenwoordig veel minder kilometers, en nu in een Focus stationwagen uit 2003, op benzine. Voor de grap even het kilometerage aangepast, en wat blijkt.. Zelfs met de kilometers van nu, zou die BMW nog bijna 600 euro op jaarbasis goedkoper zijn... En dan zit een Focus niet in dezelfde MRB schaal als die e36, waardoor het een beetje een appel -> peer vergelijking wordt, ten nadele van die BMW...

* Destruction overweegt om na de Focus ook weer over te stappen op LPG.. Maar een auto van 1300kg of meer, heb ik niet zo'n zin in ;) Dit omdat ik regelmatig buiten de stad moet zijn en LPG dan al snel fors goedkoper is, maar de auto ook regelmatig een week stil staat...

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 30-01-2020 18:57 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
Hangt wel ook weer af van de auto... Zelf rij ik een 2002 Yaris 1.0 die ik heerlijk soepel vind rijden (afkomende van een zafira 2.2). Ook lekker zuinig, zo'n 1 op 15 a 16 als ik 130 a 140 rij waar dat kan, maar als ik 100 a 110 rij krijg ik hem afhankelijk van het weer richting de 1 op 19 (en op 330 km wat ik af en toe rij scheelt het uiteindelijk nog steeds niet veel in aankomsttijd). 19 euro per maand aan wegenbelasting als ik me niet vergis, ook zoiets aan verzekering (al zal een nieuwe bestuurder meer kwijt zijn) en in drie jaar nauwelijks onderhoudskosten gehad. En vlot, ook al geloven mensen hier dat vaker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 22:26
Sinds november vorig jaar heb ik mijn rijbewijs en inmiddels ben ik rustig op zoek naar mijn eerste auto.

Ik blijf met mijn budget (rond de 2000 euro) steeds weer terugkomen bij een Suzuki Swift uit 2005; volgens mij een degelijk gebouwde, betrouwbare auto, goed in z'n veiligheidsuitrusting (airbags e.d.) en de 3-deurs variant is <950kg dus laag in de wegenbelasting. Ik zal hem vooral in de weekenden gebruiken om naar mijn vriendin te gaan, of (bij uitzondering) naar een fietstocht met dus een wielrenfiets achterop. Veel snelweg dus.

Verder komen de Fiat Punto (2005, facelift neus) veel terug en de Fiat Panda. Bij de Punto heb ik toch het idee dat hij elektronisch niet zo betrouwbaar is. Bij de Panda heb ik het idee dat hijsnelwegkilometers niet echt lekker zal doen (heb afgelopen maand wat tochtjes moeten doen met een vw up van greenwheels en dat is bij windkracht 4 al geen pretje, en aangezien een Panda evenveel weegt en tegelijkertijd hoger is lijkt me een Panda daarvoor ook niet echt geschikt). Plus, ik heb tot nu toe in iedere auto de stoel naar beneden moeten bijstellen en Panda's die dat kunnen zijn schaars.

Ik zie vast nog wel wat modellen over het hoofd. Suggesties?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

@Ramon waarom zou je niet voor een Swift gaan? Staat je er wat op tegen? :P

Punto bedoel je denk ik de Punto Classic? Niet de eerste generatie Grande Punto?

Volgens mij is zo'n classic een degelijke auto zeker omdat het eentje is waarvan je weet dat die uit ontwikkelt is. In de basis is het een oude auto maar volgens mij moet dat geen issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

@Ramon die swifts zijn hele leuke auto's zonder echte problemen. Versnellingsbak is een puntje waar je even goed op moet letten. En er zijn er een aantal met een probleem genaamd 'sticky steering'. Dat houdt in dat je relatief net wat veel kracht moet hebben om het stuur vanuit een bocht weer naar de middenpositie terug te krijgen, en dat is met name bij licht bijsturen op de snelweg vervelend.

Dit is volgens suzuki een producteigenschap en is alleen met een nieuw stuurhuis (ca 1500 euro) op te lossen. Eventueel ligt in de achterhoek de enige garage van Nederland die dit met revisie op kan lossen. Prijskaartje ca 450 euro. Dus let erop dat je er een koopt die dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Ramon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 00:00:
Toyota Yaris dus :P
Heerlijk probleemloos autootje, ook goedkoop om te rijden en ik vind het erg praktisch dat de achterbank naar voren kan schuiven om meer plek in de achterbak te maken (bij mij is die permanent tegen de voorstoelen aan zodat er achter plek is voor mijn hond, heb toch nooit meer dan 1 passagier).
Elk licht autootje ga je de wind wel mee voelen, en het heeft goed gewaaid afgelopen maand, maar ik heb zelf geen probleem met Maastricht-Friesland wat ik af en toe rij. En ik zit er prima in met mijn 1m90 maar dat is uiteraard altijd het beste zelf even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Ramon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 00:00:
Sinds november vorig jaar heb ik mijn rijbewijs en inmiddels ben ik rustig op zoek naar mijn eerste auto.

Ik blijf met mijn budget (rond de 2000 euro) steeds weer terugkomen bij een Suzuki Swift uit 2005; volgens mij een degelijk gebouwde, betrouwbare auto, goed in z'n veiligheidsuitrusting (airbags e.d.) en de 3-deurs variant is <950kg dus laag in de wegenbelasting. Ik zal hem vooral in de weekenden gebruiken om naar mijn vriendin te gaan, of (bij uitzondering) naar een fietstocht met dus een wielrenfiets achterop. Veel snelweg dus.

Verder komen de Fiat Punto (2005, facelift neus) veel terug en de Fiat Panda. Bij de Punto heb ik toch het idee dat hij elektronisch niet zo betrouwbaar is. Bij de Panda heb ik het idee dat hijsnelwegkilometers niet echt lekker zal doen (heb afgelopen maand wat tochtjes moeten doen met een vw up van greenwheels en dat is bij windkracht 4 al geen pretje, en aangezien een Panda evenveel weegt en tegelijkertijd hoger is lijkt me een Panda daarvoor ook niet echt geschikt). Plus, ik heb tot nu toe in iedere auto de stoel naar beneden moeten bijstellen en Panda's die dat kunnen zijn schaars.

Wat Fiat betreft:
Die Punto zou ik overslaan, dat model kan nog behoorlijk roesten. Of je moet er eentje kunnen vinden die geen roest heeft of die juist net degelijk is gelast, dan kun je er wel een tijdje mee vooruit natuurlijk :)
De Panda, mijn ouders hebben er eentje uit 2008, destijds nieuw gekocht. Het is imo echt een stads auto'tje, maar op de snelweg doet-ie het ook nog best wel goed. Ik ben regelmatig met het ding van Zwolle naar Goes gereden (zo'n 250km enkele reis).

Misschien is een Grande Punto iets? Toch net ff een maatje meer auto.

Uit deze keuzes zou ik voor de Swift kiezen, denk ik. Een maatje meer dan de Panda, wat vooral fijn is als je een langere rit moet maken. Of toch zo'n Grande Punto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Eventueel een Mitsubishi Colt uit 2005-2006? De 1.1 liter motor is niet geweldig, de 1.3 en 1.5 zijn daarentegen prima blokjes. De 5-deurs is wel een stuk praktischer, de 3-deurs stuurt daarentegen een stukje beter (onderstel is heel iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

UTwizard schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:12:
Eventueel een Mitsubishi Colt uit 2005-2006? De 1.1 liter motor is niet geweldig, de 1.3 en 1.5 zijn daarentegen prima blokjes. De 5-deurs is wel een stuk praktischer, de 3-deurs stuurt daarentegen een stukje beter (onderstel is heel iets anders).
Zou een smart forfour niet goedkoper zijn of juist duurder?

https://www.autowereld.nl...-ramen-32798170/foto.html

Deze bijvoorbeeld. Onderhuids identiek maar imho leuker om te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Touchdomex op 11-02-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Touchdomex schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Zou een smart forfour niet goedkoper zijn of juist duurder?
Volgens mij is een Smart ForFour iets duurder met een vergelijkbare kilometerstand maar ik weet niet of een Smart ForFour misschien ietsje uitgebreider in de opties zit? Technisch zijn de Smart ForFour en Mitsubishi Colt nagenoeg dezelfde auto's ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

UTwizard schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is een Smart ForFour iets duurder met een vergelijkbare kilometerstand maar ik weet niet of een Smart ForFour misschien ietsje uitgebreider in de opties zit? Technisch zijn de Smart ForFour en Mitsubishi Colt nagenoeg dezelfde auto's ja.
In prijs niet veel verschil voor zover ik snel kan zien. Hooguit enkele honderd euro oid of 10/20k aan kilometers

Sowieso zijn beide auto's in prijs best omlaag gegaan.

Belangrijkste uiteindelijk is dat de auto zelf goed doet. Persoonlijk vind ik de 3 deurs colt mooier dan de 5 deurs colt en de forfour tussen beide in. Ben sowieso fan van 3 deurs auto's. Lijnen komen mooier uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Touchdomex op 11-02-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 14:54
Mijn vriendin heeft onlangs haar rijbewijs gehaald, en is ook op zoek naar een leuk autootje. We hopen van de zomer te trouwen, dus geld is niet onbeperkt voorradig (lees: liefst zo goedkoop mogelijk) en zijn op zoek naar een leuk autootje. Ze heeft echter een automaat rijbewijs, dus mag niet in een schakelbakje rijden.

Zeker bij vrouwen wil het oog ook wat, en zo zijn we uitgekomen bij een Fiat Bravo uit 1999 met 120.000km op de teller. Is dit een verstandige keuze, of zijn er andere opties die we over het hoofd zien? Het budget is ongeveer 1000 euro, want wil ook nog wat overhouden voor eventuele reparaties en onderhoud. Aantal kilometers is niet echt iets zinnigs over te zeggen, dat verschilt per week en zit ergens tussen de 500 en 1000 km/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:40
Ondanks dat ik zelf ook nog een Bravo uit '99 heb zou ik hem echt niet adviseren aan iemand die een "betrouwbare" auto zoekt. Niet dat deze auto's echt slecht zijn maar hij is gewoon al 21 jaar oud! Bodem en dorpels kunnen dan al best krokant zijn en je weet nooit wat er in al die jaren aan de auto geprutst is.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Bravo met automaat zal denk ik een selespeed bevatten? Oftewel een zweer kwalitatief twijfelachtige gerobotiseerde handbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Ik heb dan geen ervaring met de CVT variant, maar misschien is de eind jaren 90 Nissan Micra een optie? Ik ken alleen de 1.3 handbak maar dat was echt een leuk autootje. Deed wat het moest doen voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Touchdomex schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:09:
Bravo met automaat zal denk ik een selespeed bevatten? Oftewel een zweer kwalitatief twijfelachtige gerobotiseerde handbak?
Nope, da's nog de generatie voor de Selespeed (Stilo). Bravo automaat heeft een goede ouderwetse 4-traps slushbox :9
https://www.autoweek.nl/auto/16384/fiat-bravo-16-16v-sx/

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

MK_ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:12:
[...]

Nope, da's nog de generatie voor de Selespeed (Stilo). Bravo automaat heeft een goede ouderwetse 4-traps slushbox :9
https://www.autoweek.nl/auto/16384/fiat-bravo-16-16v-sx/
Oeh ja die automaten zijn bijzonder en karaktervol :P

Je moet het wel echt proberen. Al kan er weinig fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Bij de Bravo is het wel oppassen dat je de 1.4 12v motor niet koopt, of daar goed mee op let. Dat blok heeft last van wat men op het fiat forum "het nokkenas monster" noemde... De 1.6 16v schijnt een fors verbruik aan de dag te leggen. Er is ook nog een 1.2 16v geweest, dat is waarschijnlijk de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Destruction schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:08:
Bij de Bravo is het wel oppassen dat je de 1.4 12v motor niet koopt, of daar goed mee op let. Dat blok heeft last van wat men op het fiat forum "het nokkenas monster" noemde... De 1.6 16v schijnt een fors verbruik aan de dag te leggen. Er is ook nog een 1.2 16v geweest, dat is waarschijnlijk de beste keuze.
Eis is automaat, en da's enkel de 1.6 16v :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:40
Touchdomex schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Oeh ja die automaten zijn bijzonder en karaktervol :P

Je moet het wel echt proberen. Al kan er weinig fout gaan.
Is voor zover ik weet wel een Japanse (mitsubishi oid) en die gaan toch nooit kapot O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:57

ikt

Geen eerste auto, wel volgens mij nog steeds starter en een klein budget:

Mijn tweede APK komt er weer aan en ik vraag me af wanneer het economisch verstandig wordt om naar iets nieuws te kijken.

Ik rij nu namelijk in een Audi A3 uit 1998, die ondertussen wel een steeds groter wordend lijstje aan irritaties/gebrekjes heeft. Daarbuiten doet hij het nog meer dan prima: geen roest, prima bandjes, onderstel werkt nog, zelfs airco werkt nog (half).

Bij welke bijkomende reparatiekosten is het verstandig om naar een nieuwere auto te kijken?

Ter informatie: De auto zelf heeft €1300 gekost 2 jaar geleden - met nog zo'n €700 aan reparaties/onderhoud de afgelopen 2 jaar. Tot nu toe heeft het €350/jaar gekost om 'm in de lucht te houden, wat volgens mij nog meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

ikt schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:15:
Geen eerste auto, wel volgens mij nog steeds starter en een klein budget:

Mijn tweede APK komt er weer aan en ik vraag me af wanneer het economisch verstandig wordt om naar iets nieuws te kijken.

Ik rij nu namelijk in een Audi A3 uit 1998, die ondertussen wel een steeds groter wordend lijstje aan irritaties/gebrekjes heeft. Daarbuiten doet hij het nog meer dan prima: geen roest, prima bandjes, onderstel werkt nog, zelfs airco werkt nog (half).

Bij welke bijkomende reparatiekosten is het verstandig om naar een nieuwere auto te kijken?

Ter informatie: De auto zelf heeft €1300 gekost 2 jaar geleden - met nog zo'n €700 aan reparaties/onderhoud de afgelopen 2 jaar. Tot nu toe heeft het €350/jaar gekost om 'm in de lucht te houden, wat volgens mij nog meevalt.
Ligt eraan wat er verder nog vervangen moet worden en hoeveel van je kosten zijn gegaan naar regulier onderhoud. Zeker voor de volgende APK. Als die verder normaal werkt dan zou ik zeggen doorheen jassen en rustig kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 21:30
Voor een eerste auto met beperkt budget zou ik gaan kijken bij de grote Japanse en Koreaanse merken al was het maar om hun degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

D.deJong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:06:
Voor een eerste auto met beperkt budget zou ik gaan kijken bij de grote Japanse en Koreaanse merken al was het maar om hun degelijkheid.
Behalve dat je zeker bij bepaalde merken erg moet uitkijken met roest. Zeker de Koreanen tot 2005 is erg wisselend net als met bijvoorbeeld Honda of Nissan.

Suzuki weet ik te weinig van maar weet wel dat ze zouden kunnen roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Touchdomex schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:09:
[...]

Behalve dat je zeker bij bepaalde merken erg moet uitkijken met roest. Zeker de Koreanen tot 2005 is erg wisselend net als met bijvoorbeeld Honda of Nissan.

Suzuki weet ik te weinig van maar weet wel dat ze zouden kunnen roesten.
Klopt, die Japannertjes heb ik ooit nog wel eens bij bosjes staan te tectyleren. Nieuwe Nissans en Suzuki Alto’s kwamen toen standaard bij ons langs voor een tectylbeurt en een 100+ poetsbeurt.
Voor een budget van 1000,- tot 2000,- kan je ook geen auto verwachten die strak in de lak staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

D.deJong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:14:
[...]

Klopt, die Japannertjes heb ik ooit nog wel eens bij bosjes staan te tectyleren. Nieuwe Nissans en Suzuki Alto’s kwamen toen standaard bij ons langs voor een tectylbeurt en een 100+ poetsbeurt.
Voor een budget van 1000,- tot 2000,- kan je ook geen auto verwachten die strak in de lak staat.
Neuh maar als je bij de eerste APK een halve wielkast erin mag lassen is ook niet heel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Touchdomex schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:15:
[...]

Neuh maar als je bij de eerste APK een halve wielkast erin mag lassen is ook niet heel prettig.
De Opeltjes en Golfjes van die tijd konden er anders ook wat van. Zelfs Mercedes heeft hele slechte jaargangen er tussen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

D.deJong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:17:
[...]

De Opeltjes en Golfjes van die tijd konden er anders ook wat van. Zelfs Mercedes heeft hele slechte jaargangen er tussen gehad.
Ik heb het nu van 2000 tot 2005. Daarvoor geef ik je groot gelijk.

Opel's zoals de Corsa C en Astra G waren redelijk op orde. Al is het bij die auto's net zo hard noodzaak om goed te controleren op roest. Het kan nooit kwaad maar ik zie op Kia's van 2005 bijvoorbeeld ook nog regelmatig bobbels in de wielkasten ;) Daarom extra dat punt voor die periode.

Mercedes was om te janken destijds. Dat waren voor roest sublieme jaren, voor de eigenaren niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:31
Door omstandigheden willen we graag onze eerste auto kopen om regelmatig naar mijn ouders te kunnen rijden. We hebben nu een trein abonnement van 58 euro per maand en dan kunnen we onbeperkt rijden in het weekend. Maar de deur tot deur tijd van ons huis (Amsterdam) naar ouders in Friesland is dan 2,5 uur terwijl dit met de auto 1 uur zou zijn. We weten dat we flink duurder uit gaan zijn maar het is ons nu wel wat waard om snel heen en weer te kunnen gaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het lijkt mij dat dit een prima deal is maar omdat ik erg weinig verstand heb van auto's ben ik wel benieuwd of jullie nog vragen hebben of tips kunnen geven voor zaken die ik over het hoofd zie. Natuurlijk heb ik standaard lijstjes zoals deze doorgenomen: https://www.pricewise.nl/blog/tweedehands-auto-kopen/ en dat is allemaal positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:57

ikt

Touchdomex schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Ligt eraan wat er verder nog vervangen moet worden en hoeveel van je kosten zijn gegaan naar regulier onderhoud. Zeker voor de volgende APK. Als die verder normaal werkt dan zou ik zeggen doorheen jassen en rustig kijken.
Ah, ik zie wel wat er dan moet gebeuren. Heeft weinig nut rond te shoppen als het mee blijkt te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
walletje-w schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:40:
Door omstandigheden willen we graag onze eerste auto kopen om regelmatig naar mijn ouders te kunnen rijden. We hebben nu een trein abonnement van 58 euro per maand en dan kunnen we onbeperkt rijden in het weekend. Maar de deur tot deur tijd van ons huis (Amsterdam) naar ouders in Friesland is dan 2,5 uur terwijl dit met de auto 1 uur zou zijn. We weten dat we flink duurder uit gaan zijn maar het is ons nu wel wat waard om snel heen en weer te kunnen gaan.

***members only***

Het lijkt mij dat dit een prima deal is maar omdat ik erg weinig verstand heb van auto's ben ik wel benieuwd of jullie nog vragen hebben of tips kunnen geven voor zaken die ik over het hoofd zie. Natuurlijk heb ik standaard lijstjes zoals deze doorgenomen: https://www.pricewise.nl/blog/tweedehands-auto-kopen/ en dat is allemaal positief.
Klinkt opzich OK. Laat eventueel de bak-olie vrevangen en/of even kijken naar het schakelmechanisme. Kan zijn dat daar wat slijtage op zit waardoor hij niet helemaal fijn van 2 naar 3 wil.

Zou wel wat van de prijs af proberen te lullen. Er staan vergelijkbare modellen met een vergelijkbare kilometerstand te koop voor 500 euro minder. Aan de andere kant, als je verder echt zeker bent van die garage, dan is een kleine prijs-premium misschien niet eens zo gek voor de zekerheid dattie echt goed onderhouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khundrag
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik ben op zoek naar een eerste auto voor een budget van rond de 1500 a 2000 euro. Nu heb ik alleen niet heel veel verstand van auto's. Voor mijn werk zou ik in totaal 130km per dag rijden, nu weet ik niet of het verstandiger is om dan te kiezen voor een benzine of een diesel.

Ik heb al gekeken naar de kosten voor de wegenbelasting en verzekeringen en ik vind het zelf toch een stuk interessanter om dan een bezine auto voor de deur te hebben staan, echter wanneer dit op basis van advies niet aan te raden is hoor ik dat ook graag.

Een auto die ik hiervoor als voorbeeld heb genomen is een suziki swift uit 2006, benzine met 201536 op de teller. Deze kost 2250 euro, is dit iets wat interessant zou zijn?

Het is een auto van 14 jaar en ik weet niet of 2 ton op de teller voor een bezine auto aan de krappe kant zal gaan zijn? Heeft iemand wellicht de tip of de auto waar ik naar zou kunnen kijken gekeken naar mijn budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

UTwizard schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:12:
Wat is er mis met die 1.1 blokjes? In de stad en op B-wegen (zolang je niet veel wilt inhalen, hoewel door het relatief lage gewicht gaat dat opzich nog wel) komt het echt prima mee. Ok het loopt wat rauwer dan de 4 cilinders maar verder kan ik er niets negatiefs over melden. Persoonlijk zou ik voor een 1.3 of 1.5 gaan maar ik kijk niet in een ander z'n portemonnee qua verbruik en aanschafprijs. Het is dan ook letterlijk een 1.5 met een cilinder minder.

De 1.0 die in de forfour geleverd is, dat is wel een ander verhaal inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 19-02-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Khundrag schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:35:
Ik ben op zoek naar een eerste auto voor een budget van rond de 1500 a 2000 euro. Nu heb ik alleen niet heel veel verstand van auto's. Voor mijn werk zou ik in totaal 130km per dag rijden, nu weet ik niet of het verstandiger is om dan te kiezen voor een benzine of een diesel.

Ik heb al gekeken naar de kosten voor de wegenbelasting en verzekeringen en ik vind het zelf toch een stuk interessanter om dan een bezine auto voor de deur te hebben staan, echter wanneer dit op basis van advies niet aan te raden is hoor ik dat ook graag.

Een auto die ik hiervoor als voorbeeld heb genomen is een suziki swift uit 2006, benzine met 201536 op de teller. Deze kost 2250 euro, is dit iets wat interessant zou zijn?

Het is een auto van 14 jaar en ik weet niet of 2 ton op de teller voor een bezine auto aan de krappe kant zal gaan zijn? Heeft iemand wellicht de tip of de auto waar ik naar zou kunnen kijken gekeken naar mijn budget?
14 jaar met 200K is niet heel spannend, gemiddeld 15K per jaar. Onderhoud is belangrijker dan kilometers. Ja er zullen uiteindelijk slijtagedelen aan de beurt zijn, maar met 100K op 14 jaar had je die delen ook kunnen vervangen vanwege uitdroging.

Ik heb nu 278K op 12 jaar met een LPG auto, die gaat gewoon over de 3 ton volgend jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Khundrag schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:35:

130km per werkdag. Er zitten gemiddeld 260 werkdagen in een jaar. Da's 33800km puur voor woon-werk verkeer.
Maak er eens 38000km per jaar van inclusief op vakantie gaan en wat privé ritjes. Gemiddelde voor de Swift 1.3 (92PK) staat bij Spritmonitor op 6.63L/100Km (zie ook: Link}
Da's 2241 liter benzine op jaarbasis.

Dezelfde 1.3 benzine maar met een LPG installatie verbruikt wat meer met 7.63L/100Km (zie: Link), wat het aantal liters per jaar op 2899 zet.

De 1.3 DDIS (diesel) verbruikt gemiddeld 5.15L/100Km (zie ook: Link)
Dat is 1741 liter diesel op jaarbasis.

Met de gemiddelde landelijke adviesprijzen van vandaag (zie: Link) komen we dan uit op:
Benzine @ €1.776/L = €3980 per jaar
LPG @ €0.847/L = €2456 per jaar
Diesel @ €1.463 = €2547 per jaar

De benzineversie is 945kg (Comfort uitvoering), de diesel 1040kg. De LPG versie schat ik even zwaar als de diesel vanwege de vrij zware LPG tank.
De wegenbelasting (gerekend voor provincie Utrecht) voor de benzine doet dan €304 per jaar, LPG €516 per jaar en de diesel komt, inlcusief fijnstoftoeslag uit op €1088 per jaar.
Verzekering zal voor beide modellen gelijk zijn, dus die reken ik even niet mee.

Totalen:
Benzine: €4284 per jaar en €0,113 per kilometer
LPG: €2972 per jaar en €0,078 per kilometer
Diesel: €3635 per jaar en €0,096 per kilometer

Dan bespaart de dieselversie je toch €650 per jaar (€54/maand) t.o.v. benzine, en LPG is Koning Korting met €1312 besparing (bijna €110/maand).

Dus, ik zou zeker overwegen om een andere brandstof te gaan rijden dan benzine als je het uit eigen zak moet betalen. Als je kilometervergoeding krijgt van je werkgever, (19ct, of 14ct als het via UWV moet) is het niet heel interessant meer, al kan je wel je winst maximaliseren ;) (ja, heb ik ooit ook gedaan :P )
Bij diesel heb je uiteraard nog het issue dat je met een te oude diesel niet meer in bepaalde steden mag komen (of iig, bepaalde delen van, dus dat wordt Park&Rail oid).
Dat is even een klein dingetje waar je rekening mee zou moeten houden.

Wat betreft kilometerstanden: In de regel moet je er gewoon vanuit gaan dat alles valt of staat met onderhoud. Een motorblok verslijt niet zomaar als er voldoende hoeveelheid en kwaliteit olie in zit, en de oliefilter schoon gehouden wordt.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zijn altijd minder goed ontworpen motoren, maar dat zijn ook de modellen die het eerste op de bult belanden. En anders hebben we hier wel commentaar :P

Tijdje terug nog een vriendin geholpen aan haar eerste auto. Seat Ibiza 1.6SE uit 1999, 340dkm op de klok en loopt nog als een trein. Fijn, vlot ding die prima nog een ton erbij kan draaien zolang het onderhoud maar gedaan wordt.

• _JGC_
  • Nu online
@McKaamos Wat betreft verzekering, een diesel betekent over het algemeen hogere premie omdat met een diesel logischerwijs meer kilometers gereden worden. Ik betaalde WA+ voor mijn 206 1.4 diesel meer dan allrisk voor mijn 207SW 1.6VTI. 200kg zwaarder, 2x het vermogen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
@_JGC_ ben het eens gaan dubbelchecken. Je hebt gelijk.
Ik zou 10 euro p/m meer betalen voor de diesel versie van mijn eigen auto bij 0 jaren schadevrij.
Op dergelijke afstanden en bedragen is dat niet veel. Maar het kan inderdaad een belangrijke factor zijn als je minder kilometers maakt.

Edit: Ff gauw in excel gemikt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wBrWGVw/2020-02-20-13-55-25-Map1-Excel.png

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 20-02-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

walletje-w schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:40:

***members only***

Ik zou persoonlijk toch proberen een second-opinion te krijgen over de versnellingsbak. Er staan genoeg Focus' voor rond die prijs te koop, even er van uitgaande dat die verder ook in prima staat zijn zou het zonde zijn een auto met een potentieel probleem aan te schaffen.

Verder valt me op dat er aftermarket climate-control in zit :P Zal vast prima werken, maar mocht het stuk gaan zal het moeilijk zijn reserveonderdelen te vinden.

Verder voor zover ik weet niet echt grote problemen met de benzine Focus'.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

MK_ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:49:
[...]

Ik zou persoonlijk toch proberen een second-opinion te krijgen over de versnellingsbak. Er staan genoeg Focus' voor rond die prijs te koop, even er van uitgaande dat die verder ook in prima staat zijn zou het zonde zijn een auto met een potentieel probleem aan te schaffen.

Verder valt me op dat er aftermarket climate-control in zit :P Zal vast prima werken, maar mocht het stuk gaan zal het moeilijk zijn reserveonderdelen te vinden.

Verder voor zover ik weet niet echt grote problemen met de benzine Focus'.
Dit is niet aftermarket. Dit hoort. Dit is hoe ford dat heeft opgelost :')

Het is wel een tussenmodel. Voor de facelift maar wel al rode verlichting in het interieur.

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 15:17
@Finraziel Ik zit ook te denken aan een Yaris, uit welk jaartal is de jouwe? Ik heb op dit moment een Mazda 2 uit 2007, maar qua rijcomfort, benzineverbruik en wegenbelasting valt die auto aardig tegen. :(

• Finraziel
vdb819 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:26:
@Finraziel Ik zit ook te denken aan een Yaris, uit welk jaartal is de jouwe? Ik heb op dit moment een Mazda 2 uit 2007, maar qua rijcomfort, benzineverbruik en wegenbelasting valt die auto aardig tegen. :(
2002 1.0
Het is een heel basic model, nul opties, maar hij rijdt mij prima rond en de afgelopen 3 jaar heel betrouwbaar gebleken tot nu toe. Verbruik hangt heel erg af van mijn rechtervoet, van 1 op 15 a 16 als ik 130 ga rijden, tot bijna 1 op 20 als ik heel relaxt op de rechterbaan voort tuffel. Wegenbelasting betaal ik als ik me niet vergis 19 euro per maand, ding weegt maar 849 kg. Ideaal voor mij aangezien ik niet veel rij maar wel de vrijheid wil hebben van een auto als ik in het weekend ergens naar toe wil. Enige issue wat ik er momenteel mee heb is dat ik hem iets beter moet verzorgen geloof ik, rubbers zijn groen uit aan het slaan en had laatst een natte vloermat :$

• MK_
  • Niet online

MK_

Touchdomex schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Dit is niet aftermarket. Dit hoort. Dit is hoe ford dat heeft opgelost :')

Het is wel een tussenmodel. Voor de facelift maar wel al rode verlichting in het interieur.
Zeker? Heb deze controls nog nooit gezien.

Verder is er nog een tussenmodel geweest: oude voorkant maar de "afgeronde" radio :p

Climate control in de gelinkte auto:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autowereld.nl/I435618745/640x0/ford-focus-1-6-16v-futura.jpg
Climate control in een pre-facelift:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autowereld.nl/I442248598/640x0/ford-focus-1-6-16v-ghia-airco-climate-control-sony-radio-systeem-cruise-control-elektrische-ramen.jpg
Climate control in een post-facelift:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autowereld.nl/I441323012/640x0/ford-focus-1-6-titanium-org-nl-auto-navigatie.jpg

Het systeem in de gelinkte auto is de handbediende versie met andere knoppen/een scherm etc. De handbediende versie ziet er normaal zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autowereld.nl/I439021706/640x0/ford-focus-wagon-1-6-16v-trend-automaat-airco-trekhaak.jpg
(Ook direct het tussenmodel want afgeronde radio maar met pre-facelift voorkant :p )

Pre-facelift met handbediende airco zag er ook zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autowereld.nl/I380443136/640x0/ford-focus-wagon-1-6-16v-champion-airco-trekhaak-apk-03-20-nap.jpg

Het systeem in de gelinkte auto is nooit door Ford zo geleverd.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

@MK_ ik kan het nu niet meer terugvinden :(

Van wat ik destijds had gevonden was het wel van Ford maar kom nu alles door elkaar tegen. Weet wel dat er heel veel tussenvarianten zijn van het dashboard... Dat was bij mijn zoektocht destijds ook een leuke...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:31
@Touchdomex & @MK_ Ik heb het inderdaad even nagevraagd bij de dealer. Dit is inderdaad een after market installatie (Goed gezien!). Maar dit is er wel door de Nederlandse Ford dealer ingezet. Daarnaast heeft de gerage er naar gekeken en er nog wat aan gerepareerd omdat er een palletje afgebroken was. Ik heb specifiek gevraagd of er reserve onderdelen te verkrijgen waren en dat is er.

@McKaamos
Bedankt voor de info! Ik heb ze gevraagd of de bak-olie nog vervangen kan worden en dat is blijkbaar al gedaan bij de laatste onderhoudsbeurt. Ook gaan ze de versnellingsbak nog een keer controleren op slijtage maar hij gaf al wel aan dat dit waarschijnlijk geen probleem is maar meer gewenning aan mijn kant. (het is ook niet dat hij moeilijk schakelt maar dat als ik vanuit de 2 enkel kracht uitoefen naar boven (dus geen kracht naar rechts), hij niet automatisch naar 3 glijd maar tegen het 'muurtje' tussen 1 en 3.)

De kleine prijs premium heb ik ook even benoemd en hierdoor kan ik er ook vanuit gaan dat mochten er onverhoopt zaken in gebreke blijven ik een erg coulante garage kan verwachten. Daar heb ik wel vertrouwen in, het is echt een eerlijke man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
walletje-w schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:17:
(het is ook niet dat hij moeilijk schakelt maar dat als ik vanuit de 2 enkel kracht uitoefen naar boven (dus geen kracht naar rechts), hij niet automatisch naar 3 glijd maar tegen het 'muurtje' tussen 1 en 3.)
Heeft de garage het schakel mechanisme al eens gecontroleerd? Wellicht zit daar ergens wat speling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ook ik ben op zoek naar mijn allereerste autootje! Wat enig hé!
Mijn vriendin heeft een half jaar geleden een Opel Astra 1.8 sport op de kop getikt voor 2500 euro. Daar bleek uiteindelijk nog van alles en nogwat aan mis te zijn (spanner lampje ging aan, kogellager van wiel stuk, bobine was kapot, lekkage voorruit), nouja... 1000 euro aan extra kosten. Het is een nette auto die ze heeft, met een hoop power. Leuk apparaatje, met goede weglegging. Je hebt duidelijk het idee dat je in een auto rijdt en niet in een koekblik op wielen.

Echter heb ik niet zoveel centjes en wil ik zelf graag een eerste auto kopen. Ik ga de auto vooral gebruiken om heen en weer te rijden naar mijn vriendin en voor het doen van boodschappen, dus denk dan aan zo'n 5000-7000km/jaar. De auto zou aan mijn volgende eisen moeten voldoen:
Maximaal 3000 euro
Goedkoop (wegenbelasting, zuinig, etc)
Moet E10 kunnen tanken
Betrouwbaar
Geen koekblik
Ziet er een beetje modern uit

Ik heb dus al een beetje rondgekeken op het forum en ik zie vooral dat ford fiestas worden aangeraden en punto's. Hebben jullie nog andere auto's die aan te raden zijn binnen mijn budget? Dan kan ik zelf Googlen op mogelijke problemen met de auto's etc. :) Of zeggen jullie, je moet voor dit bedrag helemaal geen auto kopen, koop of een auto van 1000, of een auto van 5000 (ik noem maar iets...)

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 26-03-2020 02:26 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

@Frozen

De kosten voor een auto bestaan uit
  • Brandstof
  • Wegenbelasting
  • Verzekering
  • Onderhoud
  • Afschrijving
Autoweek heeft een tool waarmee je al die kosten kan berekenen voor specifieke modellen.

Als je geen blikje wilt, zou ik een B-segmenter kopen. Wil je toch ook lage kosten, dan zou ik onder de 1050kg blijven, dat scheelt een wegenbelasting-categorie.

De Fiesta MK7 vind ik er modern uit zien. Maar kun je denk ik niet rond de 3000 euro kopen. Bij een FIAT Punto heb je het voordeel dat hij wel goedkoper in aanschaf is, de reserve onderdelen ook niet zo duur zijn. Maar je moet letten op de wegenbelastingcategorie en de onderhoudskosten.

Zelf zou ik iets meer bij de aanschaf van de auto willen uitgeven. Afschrijving is maar een klein deel van je totale kosten, daar krijg je (beperkt) minder onderhoud voor terug en een modernere auto.

Met jouw behoeften zou ik een Fiesta of Maza2 kopen. Beide solide rijdende B-segmenters met een onderstel dat wat aan de sportieve kant zit, die naast goed rijden er ook goed uitzien.

In hetzelfde segment
De Polo(en z'n broertjes van skoda, seat), zou ik overslaan ivm onbetrouwbaarheid van de aandrijflijn. De Corsa-D zou ik echt mijden als de pest, want rijdt slecht, is fundamenteel slecht ontworpen, zwaar, is duur in onderhoud, onbetrouwbaar. Een yaris is vaak duur in aanschaf maar betrouwbaar, een Honda Jazz biedt vaak heel veel ruimte en praktische voordelen voor z'n gewicht. En bij franse auto's zou ik wegblijven in 't b segment, al kan ook daar best een goede tussenzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

@3x3 de Corsa D is praktisch een Punto. Onderhuids zijn die auto's praktisch gelijk en zou ik dus heel erg raar vinden als een Fiat Punto wel een betere keuze is maar een Corsa D niet alleen vanwege de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Touchdomex schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:06:
@3x3 de Corsa D is praktisch een Punto. Onderhuids zijn die auto's praktisch gelijk en zou ik dus heel erg raar vinden als een Fiat Punto wel een betere keuze is maar een Corsa D niet alleen vanwege de aanschafprijs.
Beiden hebben dezelfde nadelen en vergelijkbare voordelen. Hoge onderhoudskosten, goedkope onderdelen (als je de arbeidsuren zelf kan doen en leuk vindt kun je beiden misschien juist wel overwegen) vaak in een gewichtsklasse te hoog (door oude zware gm techniek) soms een M32 versnellingsbak die sowieso stuk gaat.

De Corsa D komt nog uit de tijd dat GM opels maakte, en GM met Fiat samenwerkte, voor de motoren, aandrijflijn worden veel dezelfde onderdelen gebruikt. Ik zou altijd een Fiat Punto - corsa E boven de rampzalige Corsa-D kopen. In de Corsa-E zijn een heleboel van de 'ontwerpfouten' die in de D zaten opgelost, het stuurgedrag, de afwatering, de fouten in de binnenventilatie, het onderstel zijn bij de Corsa-E allemaal onder handen genomen.

De Fiat is ook beschikbaar met andere motoren, zoals de 2 cilinder, het onderstel van de Fiats deelt GM componenten maar is altijd beter uitontwikkeld geweest dan die van de Corsa-D, het is een verschil dat als je ze blind zou rijden, direct zou voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Overigens ook gekeken naar een Corsa D in December en alle punten die jij opnoemt heb ik niet gemerkt. Kwam van een Corsa C af. Al kan je betrouwbaarheid niet testen.

Overigens uiteindelijk een Toyota Corolla van 14 jaar oud gekocht ipv een Corsa :+ Want die kwam ik tegen :P

Om even terug te komen @Frozen Colt/Smart Forfour. Origineel NL-fabrikaat. Betrouwbaar, onderdelen genoeg en niet duur maar wel degelijk.

Als je goed zoekt zelfs een hele rappe https://www.autowereld.nl...-qs-airco-109pk-33183000/

[ Voor 39% gewijzigd door Touchdomex op 26-03-2020 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Mitsubishi Colt met een 1.3 motor is ook wat meer auto en niet zo zwaar.
(Rij nu twee maanden in eentje uit 2008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Touchdomex schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:34:
Overigens ook gekeken naar een Corsa D in December en alle punten die jij opnoemt heb ik niet gemerkt. Kwam van een Corsa C af. Al kan je betrouwbaarheid niet testen.

Overigens uiteindelijk een Toyota Corolla van 14 jaar oud gekocht ipv een Corsa :+ Want die kwam ik tegen :P
Klopt, betrouwbaarheid kun je niet testen en de staat van een individuele auto kan meer verschil maken dan het merk.

Maar je hebt wel per model vaak onderdelen die notoir wel of niet betrouwbaar zijn. Zo heeft de bak in de fiësta een goede naam en de M32 niet. Maar is van de fiesta bekend dat de lak vrij dun is, en bijvoorbeeld de ruimte op de achterbank niet zo ruim als in de polo.

een indicator van algehele duurzaamheid is het gemiddelde moment dat een auto naar de sloop gaat. Dat is namelijk het punt dat onderhoudskosten zich zo hoog opstapelen dat de auto het niet meer waard is.

Maar zoals gezegd, de individuele staat van een auto minstens is net zo belangrijk als hoe goed en duurzaam een auto ontworpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
3x3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 06:33:
@Frozen
En bij franse auto's zou ik wegblijven in 't b segment, al kan ook daar best een goede tussenzitten.
Ik las je post en dacht, Mja, onderbouwd en houtsnijdend verhaal. Totdat je deze nietszeggende oneliner er weer ingooit. Wanneer stopt deze hardnekkige onzin (Alle Franse auto’s zijn slecht) nu eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

3x3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:51:
[...]

Klopt, betrouwbaarheid kun je niet testen en de staat van een individuele auto kan meer verschil maken dan het merk.

Maar je hebt wel per model vaak onderdelen die notoir wel of niet betrouwbaar zijn. Zo heeft de bak in de fiësta een goede naam en de M32 niet. Maar is van de fiesta bekend dat de lak vrij dun is, en bijvoorbeeld de ruimte op de achterbank niet zo ruim als in de polo.

een indicator van algehele duurzaamheid is het gemiddelde moment dat een auto naar de sloop gaat. Dat is namelijk het punt dat onderhoudskosten zich zo hoog opstapelen dat de auto het niet meer waard is.

Maar zoals gezegd, de individuele staat van een auto minstens is net zo belangrijk als hoe goed en duurzaam een auto ontworpen is.
Ja de M32 is alleen een 6-bak en zit zowel in een Punto als een Corsa/Astra/ander opel product. Als je dus uit die periode een 6-bak ziet dan moet je goed kijken of er al een reparatie/revisie is geweest. Zo niet omdraaien en weglopen want die reparatie zijn de kosten van de auto.

Sowieso is dat schema niet relevant in dit verhaal, Staat van de individuele auto zegt veel meer. Zeker in het B-segment. Wat vaak stadsauto's zijn die niet kilometervreters zijn. Bedoel met 10k per jaar kom je niet ver in de totale kilometers.

@Frozen Honda Jazz kun je ook nog naar kijken. Stadsauto die relatief ruim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Naafkap schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:00:
[...]

Ik las je post en dacht, Mja, onderbouwd en houtsnijdend verhaal. Totdat je deze nietszeggende oneliner er weer ingooit. Wanneer stopt deze hardnekkige onzin (Alle Franse auto’s zijn slecht) nu eens?
Je hebt in het segment de 207 en Clio die beiden meestal vallen in de gewichtscategorie van t/m 1149kg. Dus relatief zwaar zijn. Een C3 heeft z'n unieke rij en interieur eigenschappen.

Maar zoals ik ook zei, daar kan best een goede tussenzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

3x3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:10:
[...]

Je hebt in het segment de 207 en Clio die beiden meestal vallen in de gewichtscategorie van t/m 1149kg. Dus relatief zwaar zijn. Een C3 heeft z'n unieke rij en interieur eigenschappen.

Maar zoals ik ook zei, daar kan best een goede tussenzitten.
Clio is wel een goede keuze en voelt goed aan. Zeker voor het formaat. Al weet ik niet of je een Clio 3 kan halen voor dat geld. Al had ik zelf wel issues met de stoelen. Die gaven mij te weinig steun. Verder wel echt een fijne wagen om in te zijn.

207 is erg leuk in dit segment alleen de VTI blokken staan zeer slecht aangeschreven omdat ze erg afhankelijk zijn van goed onderhoud en je dat niet goed kan controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

3x3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 06:33:
De Corsa-D zou ik echt mijden als de pest, want rijdt slecht, is fundamenteel slecht ontworpen, zwaar, is duur in onderhoud, onbetrouwbaar.
3x3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:26:
[...]
Beiden hebben dezelfde nadelen en vergelijkbare voordelen. Hoge onderhoudskosten, goedkope onderdelen (als je de arbeidsuren zelf kan doen en leuk vindt kun je beiden misschien juist wel overwegen) vaak in een gewichtsklasse te hoog (door oude zware gm techniek) soms een M32 versnellingsbak die sowieso stuk gaat.

De Corsa D komt nog uit de tijd dat GM opels maakte, en GM met Fiat samenwerkte, voor de motoren, aandrijflijn worden veel dezelfde onderdelen gebruikt. Ik zou altijd een Fiat Punto - corsa E boven de rampzalige Corsa-D kopen. In de Corsa-E zijn een heleboel van de 'ontwerpfouten' die in de D zaten opgelost, het stuurgedrag, de afwatering, de fouten in de binnenventilatie, het onderstel zijn bij de Corsa-E allemaal onder handen genomen.

De Fiat is ook beschikbaar met andere motoren, zoals de 2 cilinder, het onderstel van de Fiats deelt GM componenten maar is altijd beter uitontwikkeld geweest dan die van de Corsa-D, het is een verschil dat als je ze blind zou rijden, direct zou voelen.
3x3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:51:
[...]

:(:) Gaat het nog? Zal niet makkelijk zijn, dit jeugdtrauma van je verwerken :(:) Je doet er namelijk al jaren over.

En dan kom je weer met het geweldige sloopoverzicht, wat jouw "standpunt" zou verdedigen. Leuk, maar:
  • Vooral kleinere stadsauto's, die over het algemeen minder ver rijden
  • Opel's met hogere kilometerstand gaan vaak op export
  • VAG komt net 2% verder, oftewel verwaarloosbaar _o-
  • "Betrouwbare" Japanners als Mazda, Nissan, Honda... komen amper verder
  • Het volgens jouw notoir slechte GM staat bijna bovenaan met Chevrolet
Even kijken wat je nog oplijst:
want rijdt slecht, is fundamenteel slecht ontworpen, zwaar, is duur in onderhoud, onbetrouwbaar
Rijdt slecht? Nog niet gemerkt. Fundamenteel slecht ontworpen, hoezo? Duur in onderhoud, hoezo? Onbetrouwbaar, hoezo? En kom niet aan met die VAGAutoWeek Occasion video als "bron", want die geeft geen representatief beeld.
vaak in een gewichtsklasse te hoog (door oude zware gm techniek)
Dat valt best mee, zit in dezelfde gewichtsklasse als een Clio 3, of zelfs 1 lager bij de 3 deurs. En nog lichter dan een Peugeot 207. Niet de lichtste, akkoord, maar extreem zwaar is het niet.
soms een M32 versnellingsbak die sowieso stuk gaat
Ah daar is 'ie weer, het argument _o- Alleen jammer dat het totaal irrelevant is tenzij Frozen een GSi/OPC gaat kopen.
het onderstel van de Fiats deelt GM componenten maar is altijd beter uitontwikkeld geweest dan die van de Corsa-D, het is een verschil dat als je ze blind zou rijden, direct zou voelen.
Ja, het verschil voel je. Maar, dat komt volledig door de afstelling. De Punto staat volledig op comfort ingericht, en dat merk je. Drempel over, auto deint gewoon na. Corsa ligt een stuk strakker op de weg.

Dus ja, je voelt het verschil direct. Betekent niet dat het slecht is.

@Frozen: ik denk dat €3000 een leuk budget is om mee te beginnen. Blijf wel goed opletten, want hoewel er absoluut goede auto's tussen zitten, worden er vaker ook auto's weg gedaan omdat er problemen aan (zitten) komen. Mijn tip: probeer altijd iemand mee te vragen die er verstand van heeft.

Daarnaast: staar je niet blind op de kilometerstand, maar liever op het gepleegde onderhoud. Ik had even gauw gekeken, kom ook auto's van 2006 tegen met 60k km... Leuk, maar met 4000km/jaar is de auto amper warm geworden.

Wat was je zelf al tegen gekomen? Kunnen we misschien tips geven a.d.h.v die modellen.

Voor dit geld staat namelijk vanalles te koop: (A-segment) C1/Aygo/107-drieling, i10, Panda, Ka, Alto/Pixo, Cuore, Chevrolet Spark (met 1.2 best een fijn/vlot ding in het A-segment), (B-Segment) Corsa C (D weinig, of afgetrapte, karige hokken), Grande Punto, Clio II/III, Fiesta Mk6, 206+, Sandero...

A-segment auto's gaan in de regel het goedkoopste zijn in verzekering, wegenbelasting en branstofgebruik. Daarbij vind ik (puur persoonlijke mening) de Aygo-drieling het minst aantrekkelijk, ziet er al gedateerd uit, voelt rudimentair... Ben er geen fan van. Auto's in het A-segment wat ik persoonlijk zou aanraden, zijn:
  • i10: vooral met de 1.2 rijdt het best prima, uiterlijk is iets minder naar dat is subjectief
  • Panda: gewoon een leuke, betrouwbare, geinige auto
  • Ka: op het platform van de Panda/500, iets compacter en guitiger vormgegeven, rijdt ook prima
  • Spark: met 1.2 ook vlot, 1.2 in luxe trim met zelfs zaken als climate control
Betekent niet dat de rest in het A-segment verkeerd is, maar Aygo-drieling, Pixo/Alto, Cuore voelen minder aan. Daar tegenover staat wel dat een Cuore extreem licht en dus extreem goedkoop te rijden is.

Zelfde lijstje kan ik voor het B-segment maken, maar opzich heeft het vrij weinig nut: echt slechte modellen zitten tussen de paar opgenoemde niet ;)

Vandaar, mijn voorstel: wat vind jij leuke auto's, wat had je op het oog? Daarop kunnen we misschien beter feedback geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@3x3 @MK_ @Naafkap @hjs

Even samengevat zeggen jullie het volgende:
Het wordt een B-segmenter van minder dan 1050kg
Fiesta of Mazda2 is interessant
VW Polo en skoda en seat overslaan
Yaris is goede keuze
Honda Jazz goede keuze
Geen Corsa D kopen
In de punto wil je geen M32 6-versnellingsbak hebben, verder interessante auto
mitsubishi colt interessante keuze
Smart forfour interessante keuze
Honda jazz interessante keuze
Verder hebben dan nog qua interessante keuzes:
Aygo/citroen C1 vind ik helemaal niets
i10 is interessant
Ford Ka uit 2009+ is wel interessant
Chevvy Spark vind ik niets
Fiesta Mk6 vind ik niets
Peugeot 206+ is wel interessant
Clio III is wel prima

Ik zag deze:
Ford Fiesta GHIA: https://www.autoscout24.n...c=listPage#descriptionTop

Nu sprak ik met mijn oma, en zij vindt het eigenlijk een slecht idee. Oude auto's kosten meer dan je denkt zegt ze, er gaan vaak dingen stuk en daardoor word je snel met kosten opgezadeld. Ik vraag me af hoe jullie daar tegenaan kijken. Ik bedoel ik kan zelf prima dingen vervangen in een auto als ik er een youtube tutorial bij heb, maar ik verder geen interne kennis of apparatuur om dingen te vervangen. Ik ben denk het beste te vergelijken met een "technische leek".

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste