[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:29
Frozen schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:24:
@3x3 @MK_ @Naafkap @hjs

Even samengevat zeggen jullie het volgende:
Het wordt een B-segmenter van minder dan 1050kg
Fiesta of Mazda2 is interessant
VW Polo en skoda en seat overslaan
Yaris is goede keuze
Honda Jazz goede keuze
Geen Corsa D kopen
In de punto wil je geen M32 6-versnellingsbak hebben, verder interessante auto
mitsubishi colt interessante keuze
Smart forfour interessante keuze
Honda jazz interessante keuze
Verder hebben dan nog qua interessante keuzes:
Aygo/citroen C1 vind ik helemaal niets
i10 is interessant
Ford Ka uit 2009+ is wel interessant
Chevvy Spark vind ik niets
Fiesta Mk6 vind ik niets
Peugeot 206+ is wel interessant
Clio III is wel prima

Ik zag deze:
Ford Fiesta GHIA: https://www.autoscout24.n...c=listPage#descriptionTop

Nu sprak ik met mijn oma, en zij vindt het eigenlijk een slecht idee. Oude auto's kosten meer dan je denkt zegt ze, er gaan vaak dingen stuk en daardoor word je snel met kosten opgezadeld. Ik vraag me af hoe jullie daar tegenaan kijken. Ik bedoel ik kan zelf prima dingen vervangen in een auto als ik er een youtube tutorial bij heb, maar ik verder geen interne kennis of apparatuur om dingen te vervangen. Ik ben denk het beste te vergelijken met een "technische leek".
Ik rij al bijna 20 jaar oude 'instap' auto's... Mijn eerste auto heb ik te veel geld ingestoken achteraf gezien, maar goed daar ook van geleerd (hij was gestolen en teruggevonden, met wat schade maar leek in eerste instantie te overzien maar bleef maar meer bijkomen en ik viel voor de 'sunk cost fallacy' want ik had er al zoveel aan gedaan).
Voor de rest hebben mijn auto's me eigenlijk weinig gekost. Wel heb ik altijd een 'mannetje' gehad voor mijn reparatie en dus niet het reguliere volle garage tarief moeten betalen (tot mijn huidige auto, maar daar is zo weinig aan...)

Je moet een beetje geluk hebben... Mijn huidige auto is een 2002 Yaris, die heb ik nu 3 jaar, heeft me 1600 gekost en 2 reparaties aan gehad van 200 en 80 euro. De eerste was lompigheid van de garage die bij de vorige eigenaar het laatst de winterbanden er opgezet had (bouten van 1 wiel compleet kapot waardoor wielnaaf vervangen moest worden... als ik de juiste termen nou heb :+), dat had ook bij een jongere auto kunnen zijn. Tweede was iets lassen bij de Toyota dealer zelf (rembalans ding iets?)

Zelfs als dat ding nu bij de komende APK compleet afgeschreven is (wat me niet waarschijnlijk lijkt) zou het erg lastig zijn om onder die kosten te komen met een jongere auto, puur op afschrijving alleen. En ook een jongere auto kun je reparaties aan krijgen.

Maar je moet wel met een kritisch oog blijven kijken of reparaties het nog wel waard zijn. Het voordeel bij zo'n oudere goedkopere auto is nou net, kom je voor zo'n grote dure reparatie te staan, dan kun je net zo goed een andere auto gaan zoeken (want de auto is zo'n grote reparatie niet meer waard). Bij een jongere auto is zoiets nou net vervelender want die breng je niet zomaar naar de sloop natuurlijk.

Een jongere auto kan wat 'peace of mind' geven (naast nieuwere techniek natuurlijk), maar goedkoper zijn ze niet snel.

edit: Oh en ik kan helemaal niks zelf aan een auto, behalve nog net een lampje vervangen (bij auto's waar je daar een beetje bij komt) of een wiel verwisselen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Finraziel schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:39:
[...]

Ik rij al bijna 20 jaar oude 'instap' auto's... Mijn eerste auto heb ik te veel geld ingestoken achteraf gezien, maar goed daar ook van geleerd (hij was gestolen en teruggevonden, met wat schade maar leek in eerste instantie te overzien maar bleef maar meer bijkomen en ik viel voor de 'sunk cost fallacy' want ik had er al zoveel aan gedaan).
Voor de rest hebben mijn auto's me eigenlijk weinig gekost. Wel heb ik altijd een 'mannetje' gehad voor mijn reparatie en dus niet het reguliere volle garage tarief moeten betalen (tot mijn huidige auto, maar daar is zo weinig aan...)

Je moet een beetje geluk hebben... Mijn huidige auto is een 2002 Yaris, die heb ik nu 3 jaar, heeft me 1600 gekost en 2 reparaties aan gehad van 200 en 80 euro. De eerste was lompigheid van de garage die bij de vorige eigenaar het laatst de winterbanden er opgezet had (bouten van 1 wiel compleet kapot waardoor wielnaaf vervangen moest worden... als ik de juiste termen nou heb :+), dat had ook bij een jongere auto kunnen zijn. Tweede was iets lassen bij de Toyota dealer zelf (rembalans ding iets?)

Zelfs als dat ding nu bij de komende APK compleet afgeschreven is (wat me niet waarschijnlijk lijkt) zou het erg lastig zijn om onder die kosten te komen met een jongere auto, puur op afschrijving alleen. En ook een jongere auto kun je reparaties aan krijgen.

Maar je moet wel met een kritisch oog blijven kijken of reparaties het nog wel waard zijn. Het voordeel bij zo'n oudere goedkopere auto is nou net, kom je voor zo'n grote dure reparatie te staan, dan kun je net zo goed een andere auto gaan zoeken (want de auto is zo'n grote reparatie niet meer waard). Bij een jongere auto is zoiets nou net vervelender want die breng je niet zomaar naar de sloop natuurlijk.

Een jongere auto kan wat 'peace of mind' geven (naast nieuwere techniek natuurlijk), maar goedkoper zijn ze niet snel.

edit: Oh en ik kan helemaal niks zelf aan een auto, behalve nog net een lampje vervangen (bij auto's waar je daar een beetje bij komt) of een wiel verwisselen.
Het probleem is ook bij mij, ik ken niemand met maar een beetje verstand van auto's. Ik kan dat trucje van jou dus niet uithalen en bij aankoop kan ik ook niet echt iemand meenemen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Frozen schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:24:
@3x3 @MK_ @Naafkap @hjs

Even samengevat zeggen jullie het volgende:
Het wordt een B-segmenter van minder dan 1050kg
Fiesta of Mazda2 is interessant
VW Polo en skoda en seat overslaan
Yaris is goede keuze
Honda Jazz goede keuze
Geen Corsa D kopen
In de punto wil je geen M32 6-versnellingsbak hebben, verder interessante auto
mitsubishi colt interessante keuze
Smart forfour interessante keuze
Honda jazz interessante keuze
Verder hebben dan nog qua interessante keuzes:
Aygo/citroen C1 vind ik helemaal niets
i10 is interessant
Ford Ka uit 2009+ is wel interessant
Chevvy Spark vind ik niets
Fiesta Mk6 vind ik niets
Peugeot 206+ is wel interessant
Clio III is wel prima

Ik zag deze:
Ford Fiesta GHIA: https://www.autoscout24.n...c=listPage#descriptionTop

Nu sprak ik met mijn oma, en zij vindt het eigenlijk een slecht idee. Oude auto's kosten meer dan je denkt zegt ze, er gaan vaak dingen stuk en daardoor word je snel met kosten opgezadeld. Ik vraag me af hoe jullie daar tegenaan kijken. Ik bedoel ik kan zelf prima dingen vervangen in een auto als ik er een youtube tutorial bij heb, maar ik verder geen interne kennis of apparatuur om dingen te vervangen. Ik ben denk het beste te vergelijken met een "technische leek".
Njah, ziet er afgaande op de foto's niet verkeerd uit. Zeer recente import (september 2019), dus van historie heb je waarschijnlijk niks. Dat wil je liever wel weten. Is de koppeling al vervangen bijvoorbeeld? Goed mogelijk dat die na 170k km aan vervanging toe is. Van wanneer zijn de banden (kan je contorleren a.d.h.v de DOT-code), hoeveel profiel zit er op? Wanneer zijn de remschijven vervangen? Bij 160000km moet de distributieriem vervangen worden, is dat gebeurd? Dat kan ik zo gauw allemaal niet terug vinden, maar als dat bijvoorbeeld allemaal gedaan moet worden ben je zo 2k verder.

Moraal van het verhaal: historie en onderhoud zijn het belangrijkste van allemaal. Zeker als je aangeeft zelf er weinig verstand van te hebben, en niemand hebt die je mee kan nemen. Een recente import met 0 onderhoudshistorie op een cruciale km-stand staat dan niet bovenaan mijn verlanglijstje.

Ik zou aanraden om, in plaats van op websites te kijken, naar lokale dealers, handelaren etc te gaan, en rond kijken wat ze daar hebben. Misschien vind je daar wel een auto waar je nog niet aan hebt gedacht, kan je direct de onderhoudshistorie in zien, banden controleren, navragen wanneer de distributie vervangen is etcetera. Ook dealers/handelaren hebben vaak achterom een plekje met auto's staan welke ze als inruil verkregen hebben, wat niet in hun assortiment past en de handel in gaat. Ook daar kunnen mooie wagens in zitten, en kan vaak voor een mooie prijs verkocht worden.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de lokale Ford dealer, dan is de jongste Fiesta die te koop staat van 2013. De kans is aannemelijk dat er als inruil een 2008 Fiesta o.i.d aangenomen wordt. Prima auto, maar te oud voor hun assortiment.

Staar je trouwens ook niet blind op de gewichtsklasse. Tuurlijk, een auto die 300kg zwaarder is kost meer belasting en verbruikt meer brandstof, maar qua kosten scheelt het weinig: een klasse hoger (wat bijvoorbeeld voor zo'n Fiesta na 9kg is), kost maandelijk net €8/maand meer.

Dat gezegd hebbende, de Fiesta in basis is gewoon een prima auto. Dus als het onderhoud in orde is, prima keuze! Alleen, let daar goed op. Soms kan goedkoop zo duurkoop zijn...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MK_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Njah, ziet er afgaande op de foto's niet verkeerd uit. Zeer recente import (september 2019), dus van historie heb je waarschijnlijk niks. Dat wil je liever wel weten. Is de koppeling al vervangen bijvoorbeeld? Goed mogelijk dat die na 170k km aan vervanging toe is. Van wanneer zijn de banden (kan je contorleren a.d.h.v de DOT-code), hoeveel profiel zit er op? Wanneer zijn de remschijven vervangen? Bij 160000km moet de distributieriem vervangen worden, is dat gebeurd? Dat kan ik zo gauw allemaal niet terug vinden, maar als dat bijvoorbeeld allemaal gedaan moet worden ben je zo 2k verder.

Staar je trouwens ook niet blind op de gewichtsklasse. Tuurlijk, een auto die 300kg zwaarder is kost meer belasting en verbruikt meer brandstof, maar qua kosten scheelt het weinig: een klasse hoger (wat bijvoorbeeld voor zo'n Fiesta na 9kg is), kost maandelijk net €8/maand meer.
Nou ja wat mij vooral opvalt is dat de velgen zijn van een Ka en horen dacht ik niet bij de Fiesta. Ook lijkt het Ghia interieur niet in de juiste kleur te zijn. Van wat ik weet is die zachter dan die van de normale versies maar ook matchend met de exterieurkleur. Althans dat is wat ik tot nu toe ben tegengekomen. heb het wel vaker fout :+ Ook de kleur van de interieurdelen lijken niet te matchen met wat ik tegenkom voor de Ghia :+

Vaker is een Ghia ook wat luxer aangekleed. Dat zie ik niet goed op de foto.

Oh en het stuur is extreem ranzig :r

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Touchdomex schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:03:
[...]
Nou ja wat mij vooral opvalt is dat de velgen zijn van een Ka en horen dacht ik niet bij de Fiesta. Ook lijkt het Ghia interieur niet in de juiste kleur te zijn. Van wat ik weet is die zachter dan die van de normale versies maar ook matchend met de exterieurkleur. Althans dat is wat ik tot nu toe ben tegengekomen. heb het wel vaker fout :+ Ook de kleur van de interieurdelen lijken niet te matchen met wat ik tegenkom voor de Ghia :+

Vaker is een Ghia ook wat luxer aangekleed. Dat zie ik niet goed op de foto.

Oh en het stuur is extreem ranzig :r
Stuur enorm ranzig viel me ook op, maar dat krijg je met een kusntstof stuurwiel :P

Velgen zijn ook gewoon op een Fiesta geleverd v.z.i.w, pers foto van destijds:
Afbeeldingslocatie: https://www.autozine.nl/cache/nieuws/728/7758_2.jpg
Verder even moeilijk te zeggen vanaf de foto, Ghia heeft inderdaad een zachter materiaal dashboard. Bij advertenties vaak gesjoemeld met de typeaanduiding, en dan vooral bij imports. Verder heeft een echte Ghia normaal een lichter interieur ja, en mist ook de badge aan de buitenkant. Goed, badge kan je verwijderen, maar interieur downgraden lijkt met niet :+

Lijkt mij een Titanium inderdaad. Opzich als alles verder in orde is, voor de prijs totaal niet verkeerd met automagische airconditioning en verwarmde voorruit.

Vergeet ook niet dat bij imports de uitvoering vaak verschilt met de Nederlandse uitvoeringen. Nu is het duidelijk dat dit geen Ghia is, maar misschien was dit in het buitenland een uitvoering tussen onze Trend en Titanium. Who knows :P

Edit 1: even wat verder in de huidige markt van de Fiesta's gedoken: dit lijkt me echt een "too good to be true" auto te zijn. Vergelijkbare auto's gaan voor minstens €1000 meer. Vorige eigenaren hebben hem ook maar net een half jaar gehad. Hoeft niks te betekenen, maar het kan ook zijn dat ze hem weg gedaan hebben omdat er een grote reparatie aan zit te komen.

Edit 2: Voorbeeld van een vergelijkbare auto
Flink stukje duurder, nog altijd een "Ghia" (not :P) maar origineel Nederlands incl. historie ("onderhoudsboekjes aanwezig + facturen"), recent onderhoud ("heeft recentelijk een onderhoudsbeurt gehad bij km. stand 150.317 in januari 2020")...

Nogmaals, kan best zijn dat die rode Fiesta Ghia een prima auto is, maar van foto's af moeilijk te zeggen. Daarvoor dien je echt te gaan kijken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MK_ op 30-03-2020 14:34 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MK_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Stuur enorm ranzig viel me ook op, maar dat krijg je met een kusntstof stuurwiel :P

Velgen zijn ook gewoon op een Fiesta geleverd v.z.i.w, pers foto van destijds:
[Afbeelding]
Verder even moeilijk te zeggen vanaf de foto, Ghia heeft inderdaad een zachter materiaal dashboard. Bij advertenties vaak gesjoemeld met de typeaanduiding, en dan vooral bij imports. Verder heeft een echte Ghia normaal een lichter interieur ja, en mist ook de badge aan de buitenkant. Goed, badge kan je verwijderen, maar interieur downgraden lijkt met niet :+

Lijkt mij een Titanium inderdaad. Opzich als alles verder in orde is, voor de prijs totaal niet verkeerd met automagische airconditioning en verwarmde voorruit.

Vergeet ook niet dat bij imports de uitvoering vaak verschilt met de Nederlandse uitvoeringen. Nu is het duidelijk dat dit geen Ghia is, maar misschien was dit in het buitenland een uitvoering tussen onze Trend en Titanium. Who knows :P

Edit 1: even wat verder in de huidige markt van de Fiesta's gedoken: dit lijkt me echt een "too good to be true" auto te zijn. Vergelijkbare auto's gaan voor minstens €1000 meer. Vorige eigenaren hebben hem ook maar net een half jaar gehad. Hoeft niks te betekenen, maar het kan ook zijn dat ze hem weg gedaan hebben omdat er een grote reparatie aan zit te komen.

Edit 2: Voorbeeld van een vergelijkbare auto
Flink stukje duurder, nog altijd een "Ghia" (not :P) maar origineel Nederlands incl. historie ("onderhoudsboekjes aanwezig + facturen"), recent onderhoud ("heeft recentelijk een onderhoudsbeurt gehad bij km. stand 150.317 in januari 2020")...

Nogmaals, kan best zijn dat die rode Fiesta Ghia een prima auto is, maar van foto's af moeilijk te zeggen. Daarvoor dien je echt te gaan kijken ;)
Die van jouw linkje ziet er netjes uit! Maar die is dus wel 1,25k boven mijn budget helaas. Mijn oma had in januari een up uit 2012 met 70000 km op de teller, die had ik wel willen overnemen maar toen was ik nog niet op zoek... Zonde want die heeft ze dus op wijkopenautos verpatst voor 4,8k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ja Ghia staat leuk maar bij de Fiesta is het een hele rare kleurencombinatie zeker als het aankomt op het interieur. Ofwel een champagnekleur op de plastic delen in het interieur of de gehele binnenkant matchend met de buitenkant of in ieder geval een beetje vreemde kleur zoals paars-rood of blauwish.

Zijn overigens wel de uitvoeringen die je wil hebben. Zo'n Ghia. Om meerdere redenen maar 1 is het betere interieur en de dikkere isolatie waardoor die minder luidruchtig is. Daarom adverteren ze er ook graag mee. Handelaren zijn ook niet gek.

@MK_ het rare champagne in het interieur zegt mij dat het wel een Ghia kan zijn :+ Kentekencheck zegt hetzelfde en als het een ONK is...

[ Voor 11% gewijzigd door Touchdomex op 30-03-2020 14:51 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Frozen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Die van jouw linkje ziet er netjes uit! Maar die is dus wel 1,25k boven mijn budget helaas. Mijn oma had in januari een up uit 2012 met 70000 km op de teller, die had ik wel willen overnemen maar toen was ik nog niet op zoek... Zonde want die heeft ze dus op wijkopenautos verpatst voor 4,8k.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, linkje van de grijze was ook puur illustratief. Als zo'n auto's €4250-4500 kosten, dan vraag ik me af hoe die rode €3000 kan kosten.

En ja, zoiets is zonde inderdaad. Was dan nog altijd boven je budget, maar met je oma had je vast een regeling kunnen treffen :9
Touchdomex schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:49:
Ja Ghia staat leuk maar bij de Fiesta is het een hele rare kleurencombinatie zeker als het aankomt op het interieur. Ofwel een champagnekleur op de plastic delen in het interieur of de gehele binnenkant matchend met de buitenkant of in ieder geval een beetje vreemde kleur zoals paars-rood of blauwish.

Zijn overigens wel de uitvoeringen die je wil hebben. Zo'n Ghia. Om meerdere redenen maar 1 is het betere interieur en de dikkere isolatie waardoor die minder luidruchtig is. Daarom adverteren ze er ook graag mee. Handelaren zijn ook niet gek.

@MK_ het rare champagne in het interieur zegt mij dat het wel een Ghia kan zijn :+ Kentekencheck zegt hetzelfde en als het een ONK is...
Die rare champagne kleur is zonlicht :> De trim is gewoon zilver ;)

Handelaren adverteren er graag mee inderdaad, ook al is het niet waar. En de gemiddelde consument trapt er ook in. Zo worden Volkswagen's geadverteerd als Highline, terwijl je nog nooit zo'n kale uitvoering hebt gezien. Of Opel's als Cosmo/Innovation of Color Edition, terwijl het een lagere trim is. Leuk in de advertentie, maar als je er specifiek naar opzoek bent knap vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

MK_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:01:
[...]
Die rare champagne kleur is zonlicht :> De trim is gewoon zilver ;)

Handelaren adverteren er graag mee inderdaad, ook al is het niet waar. En de gemiddelde consument trapt er ook in. Zo worden Volkswagen's geadverteerd als Highline, terwijl je nog nooit zo'n kale uitvoering hebt gezien. Of Opel's als Cosmo/Innovation of Color Edition, terwijl het een lagere trim is. Leuk in de advertentie, maar als je er specifiek naar opzoek bent knap vervelend.
Nou ja dit staat bij Finnik ook als een Ghia. Dus ik twijfel hier wel nu aan. Het dashboard is het rare blauw wat ik bedoel en er zijn niet meer foto's van het interieur :+ De foto's van het interieur zijn er niet genoeg om het te zeggen :')

Al snap ik wel precies wat je bedoelt. Bepaalde uitvoeringen zijn met bepaalde opties geleverd.

Dit is dus wat ik bedoel met een Ghia-interieur voorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Touchdomex schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:18:
[...]
Nou ja dit staat bij Finnik ook als een Ghia. Dus ik twijfel hier wel nu aan. Het dashboard is het rare blauw wat ik bedoel en er zijn niet meer foto's van het interieur :+ De foto's van het interieur zijn er niet genoeg om het te zeggen :')

Al snap ik wel precies wat je bedoelt. Bepaalde uitvoeringen zijn met bepaalde opties geleverd.

Dit is dus wat ik bedoel met een Ghia-interieur voorbeeld
Daar zie je het duidelijk ja, net als bij Fiesta's met het beige interieur. De zilveren kan, misschien is de middenconsole toch champagne. Dat het sierstuk op de stuur zilver blijft is blijkbaar normaal. "Blauwe" dashboard is ook niet echt distinctief, want dat hebben normale uitvoeringen ook iets :p

Anyway, Finnik klopt ook niet altijd. Zo is onze Meriva Edition volgens Finnik ook een Cosmo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MK_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:32:
[...]

Daar zie je het duidelijk ja, net als bij Fiesta's met het beige interieur. De zilveren kan, misschien is de middenconsole toch champagne. Dat het sierstuk op de stuur zilver blijft is blijkbaar normaal. "Blauwe" dashboard is ook niet echt distinctief, want dat hebben normale uitvoeringen ook iets :p

Anyway, Finnik klopt ook niet altijd. Zo is onze Meriva Edition volgens Finnik ook een Cosmo :p
@Touchdomex
Ik zie deze staan: https://www.autowereld.nl...end-32942918/details.html
Ik heb even een berichtje gedaan of het een import auto is of niet, ik vind deze er namelijk wel erg interessant uitzien. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Heb al gegoogled op het telefoonnummer en kwam op: https://www.google.com/se...lier+autos+sprang+capelle Bedrijf is permanent gesloten, maar het lijkt erop alsof hij overgaat op een nieuwe naam. Hmmmm

[ Voor 11% gewijzigd door Frozen op 07-04-2020 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Frozen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:22:
[...]

@Touchdomex
Ik heb even een berichtje gedaan of het een import auto is of niet, ik vind deze er namelijk wel erg interessant uitzien. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Top auto, maar dit is de meest kale versie die je van de Fiesta kan krijgen. De auto in de advertentie heeft een wat hoger risico op een import of schade verleden. Je weet het pas als je het kenteken natrekt.

Het model is onder de 950kg, en valt daardoor in een goedkope wegenbelasting klasse, ook is hij relatief goedkoop te verzekeren.

Een Ghaia of Titanium versie van de Fiesta is tweedehands niet zoveel duurder vaak, maar dan heb je vaak wel meer opties zoals bluetooth op je radio, elektrisch verwarmde voorruit, cruise control, automatisch inklapbare spiegels of een parkeer sensor.

[ Voor 7% gewijzigd door 3x3 op 07-04-2020 00:31 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

3x3 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:27:
[...]

Top auto, maar dit is de meest kale versie die je van de Fiesta kan krijgen. De auto in de advertentie heeft een wat hoger risico op een import of schade verleden. Je weet het pas als je het kenteken natrekt.

Een Ghaia of Titanium versie van de Fiesta is tweedehands niet zoveel duurder vaak, maar dan heb je vaak wel meer opties zoals bluetooth op je radio, elektrisch verwarmde voorruit, cruise control, automatisch inklapbare spiegels of een parkeer sensor.
Ik zit ook even op hun "oude" en nieuwe website te kijken via archive.org , maar ik vind het vreemd dat ze nergens een KVK-nummer opgeven. Pfff, ik zie ook hier maar weer van af. :r

Dit gebeurt zo vaak, telkens heb ik het idee via dergelijke vergelijkingswebsites op van die louche dealertjes te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 07-04-2020 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Frozen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:31:
[...]

Ik zit ook even op hun "oude" en nieuwe website te kijken via archive.org , maar ik vind het vreemd dat ze nergens een KVK-nummer opgeven. Pfff, ik zie ook hier maar weer van af. :r
Bij de 10% goedkoopste auto's in de markt zul je relatief veel auto's vinden met een probleem, een terugdraai import verleden, schade verleden of bij vage dealers.

Er is een reden waarom auto's soms bijzonder goedkoop worden aangeboden in vergelijking andere auto's. Als je een prijs betaald die meer rondom de marktprijs zit van een model/leeftijd/kmstand heb je alsnog risico's op een miskoop maar is dat risico kleiner. Je moet altijd een auto proefrijden, navraag doen naar het onderhoud, en het kentekenrapport bestuderen en eventueel mechanisch inspecteren als je het inzicht hebt voor je een auto koopt.

Zelf heb ik bij het zoeken naar een auto altijd de gedachte gehad dat ik liever kijk naar auto's die voor bijvoorbeeld €1000 meer worden aangeboden en daar +€500 van de prijs af onderhandel dan dat je echt helemaal op de prijsbodem van de markt probeert te kopen.

Zoals gezegd, er is een reden waarom auto's vaak bijzonder goedkoop zijn. Maar je kan ook geluk hebben, en een pareltje onder in de markt vinden.

Dezelfde kritische houding moet je aanhouden met modellen die 'opvallend' goedkoop zijn voor hun segment. in het B segment heb ik ook een keer gekeken naar auto's en daar viel op dat de hyundi i20 15% tot 20% goedkoper was dan z'n soortgenoten. Naar 4 testritten met auto's van rond de 100/120K km op de klok begreep ik waarom.
  • 3 van de 4 auto's hadden een defecte zonneklep, ook bij de 4e auto gaf de constructie van die klep weinig vertrouwen.
  • Op alle auto's was het reliëf op het stuur afgesleten/afgeplat.
  • De rijeigenschappen en geluidsisolatie waren, alsof het een auto is van 20 jaar oud is.
  • Door de eigenschappen van de versnellingsbak rijd je 50 in z'n 4. Dus schakel je als een malle in de stad.
  • Overal hard goedkoop voelend plastic dat simpel bekrast.
  • Bij veel auto's al een verleden dat de gehele versnellingsbak of gedeeltes ervan vervangen waren onder de 120K km.
Allemaal slijtage zaken, waar mijn Fiesta met dubbele kilometerstand geen last van had. En dan kun je je afvragen als je shopt in het segment, of je niet beter 20% meer uit kan geven aan een model dat degelijker en duurzamer gebouwd lijkt te zijn, dan te gaan voor de onderkant van de markt. Liever dan wat ouder, hogere kilometerstand dan een model dat kwalitatief niet goed in elkaar zit.

[ Voor 32% gewijzigd door 3x3 op 07-04-2020 01:00 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Frozen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:31:
[...]

Dit gebeurt zo vaak, telkens heb ik het idee via dergelijke vergelijkingswebsites op van die louche dealertjes te komen.
Dat valt nog wel mee denk ik, KvK 58026142

Grootste gebrek wat ik zie, is het gebrek aan airconditioning. Daarmee krijg je de auto praktisch nooit meer verkocht. De meerprijs van een met airconditioning krijg je bij verkoop gegarandeerd terug.

Verder vrij zeker dat het een import is: als ik andere advertenties van de aanbieder bekijk, hebben de meeste een kenteken. Ik vermoed dat ze hun handelsnaam plaat gebruiken wanneer de auto geen kenteken heeft.

Daarnaast werden zulke kale uitvoeringen hier zo goed als niet nieuw verkocht, want dan ging je voor een voorraadmodel met airco en korting :p

Ik moet zeggen, de Punto die ze hebben staan ziet er ook niet verkeerd uit:
https://www.autowereld.nl...-me-33276871/details.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Frozen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:22:
[...]

@Touchdomex
Mij te kaal en te karig. Ook al is de prijs erg laag.
Zou liever die Punto van @MK_ halen voor een vergelijkbare prijs. Zeker omdat die Punto zelfs CC heeft en Climate Control.

Verder tjah, wat er niet op zit kan niet kapot maar een beetje comfort is wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-08-2020
Dag allemaal,

Wat een erg interessant topic, leer er veel door bij maar eerlijk blijft het me nog erg vaag hoe ik zelf opzoekwerk kan doen rond type auto-jaartal-enz.

Ben 33, leer net autorijden en volgende maand zou ik een auto moeten aanschaffen zodat ik na einde van mijn praktijk door kan gaan met oefenen. Er is geen optie om via vrienden/familie over een auto te beschikken dus wil er zelf een aankopen.

Mijn initiële budget was €2500. Dus dat is al €1500 meer dan de richtprijs van dit forum. Nu heb ik dat bedrag al opgetrokken naar €4000 door de verhalen van mijn ouders aan te horen. Zij zeggen om meer geld te geven eraan om bijvoorbeeld een VW Polo te kopen om zo garagekosten uit te sparen. Als je een goedkope auto koopt dan betaal je dat dubbel en dik terug met garagekosten, is hun idee, dus daarom beter meer geld aanvankelijk insteken.

Nog andere ideeën van mijn ouders:
- Alle Franse auto's zijn roestbakken --> niet kopen: Renault, Peugeot, Citroën.
- Amerikaanse auto's gebruiken te goedkope onderdelen waardoor ze snel kapot gaan (bv. distributiekabel): Nissan, Chrysler, etc.
Vanaf 90 000 km beginnen auto's te slijten, daarom dat iedereen dan zijn auto wegdoet, als je dat overkoopt heb jij dus veel garagekosten.
- De auto moet minimaal van 2008 zijn om veilig te zijn.

Ja op die manier kom je al snel uit op auto's van minimaal €4000.

Wat raden jullie aan? Ik wil graag een instapklare auto waar ik het eerste 1-2 jaar geen grote garagekosten mee heb (bv.: hele remschijven, distributiekettingen, koppelsystemen, e.d. vervangen voor minimaal €400 - apart van de gewone jaarlijkse garagekosten) en die ook een beetje veilig is (zodat je niet gelijk ingedeukt wordt bij een accident).

Graag hou ik van een kleinere auto omdat ik zelf ook een kleinere mens ben en zo voeling met de weg en auto wil ontwikkelen. Vind dat moeilijker met die monsterwagens.

Ben benieuwd naar jullie ideeën :)

Groetjes,

Marjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Koop voor dat geld een Yaris of een Colt van ergens 2004-2009 met 150k km en je zit prima, mogelijk kom je voor 2500 zelfs nog bij een dealer terecht.

-edit-
Yup:
https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-49612876

Voor de vraagprijs even 6 maandjes garantie er bij onderhandelen en gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 15-05-2020 23:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
@Tonatiuh Ik zou stoppen met luisteren naar je ouders :+
Bij een auto van 4000 euro kan je net zo goed onverwachte kosten hebben als bij een auto van 2000 euro. Het grote verschil is dat je bij die laatste nog 2000 euro in je zak hebt, en die 400 euro onderhoudskosten dus geen probleem zijn.
Ongeacht de leeftijd moet je een beetje geluk hebben. Je kan wel naar de geschiedenis kijken, een auto met 5 verschillende eigenaren in het afgelopen jaar is waarschijnlijk slechter dan een auto die 8 jaar door dezelfde persoon is gereden.
Auto's beginnen te slijten als ze de fabriek verlaten. 90.000 km is geen enkel probleem, het dubbele ook niet en drie keer zo veel redden de meeste auto's ook nog wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik zou in die prijsklasse juist meer afschrikken van auto's die maar 90k km gereden hebben... Enkel korte stukjes rijden, nooit fatsoenlijk warm, onderhoudsbeurtje overslaan want "toch niet veel mee gereden".. en daar komen waarschijnlijk juist zaken aan die binnenkort moeten gebeuren (remmen nog nooit vervangen, na 10 jaar nog de originele set banden er onder, enz. enz.)

€2500 is een leuk.budget, kan je goed spul voor vinden. Denk dan aan aan een kilometerstand of 150k-175k... En daarbij is zo'n auto lang niet op, kunne vaak nog jaren mee door.

Dat Franse auto's roesten is trouwens onzin, misschien roesten ze tegenwoordig zelfs het minste van allemaal :p Nissan is ook niet Amerikaans, maar Japans...

En tsja, remmen komen wanneer het moet, dat kan bij 90k km zijn (zeker bij zo'n auto's met lage kilometerstand, veel stadskilometers, veel remmen)... Koppelings wanneer die versleten is (kan bij 250k km zijn bij autosnelweg gebruik, 100k km bij veel stadsgebruik...), Distributie wanneer voorgeschreven... Is moeilijk zo te zeggen :p

Maar goed, staar je dus niet blind op die kilometerstand: onderhoudshistorie is veel belangrijker. Zo'n Colt die GoldenSample aanhaalt is een leuk voorbeeld. Ik zie voor hetzelfde bedrag ook een aantal leuke Peugeot 206(+) staan (paar keer flink doorontwikkeld, laatste jaren goed betrouwbaar), Renault Twingo (1.2 16v ook oerdegelijk), een aantal Swiftjes (zeer leuke wagentjes), Corsa C 1.2/1.4, Yaris... allemaal leuke betrouwbare wagentjes waarbij, met een kilometerstand van 150-275k km je nog járen plezier van kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:52

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:54:
Mijn initiële budget was €2500. Dus dat is al €1500 meer dan de richtprijs van dit forum. Nu heb ik dat bedrag al opgetrokken naar €4000 door de verhalen van mijn ouders aan te horen. Zij zeggen om meer geld te geven eraan om bijvoorbeeld een VW Polo te kopen om zo garagekosten uit te sparen. Als je een goedkope auto koopt dan betaal je dat dubbel en dik terug met garagekosten, is hun idee, dus daarom beter meer geld aanvankelijk insteken.
Meer geld uitgeven aan een auto, en dan een VW Polo adviseren.. Dat kan ik als monteur niet met elkaar rijmen eerlijk gezegd 8)7

Vroeger bouwde men bij VAG (Volkswagen, Audi, enz.) inderdaad hele goede auto's. De laatste ~10-15 jaar is dat helaas wat minder.
- Alle Franse auto's zijn roestbakken --> niet kopen: Renault, Peugeot, Citroën.
- Amerikaanse auto's gebruiken te goedkope onderdelen waardoor ze snel kapot gaan (bv. distributiekabel): Nissan, Chrysler, etc.
Vanaf 90 000 km beginnen auto's te slijten, daarom dat iedereen dan zijn auto wegdoet, als je dat overkoopt heb jij dus veel garagekosten.
Om er iets inhoudelijker op te reageren:
- Roestbakken? Niet echt. Maar vooral Renault heeft wel eens wat elektra storingen, dat is sowieso een beetje een frans dingetje. Maar bijv. een Peugeot 206 van 1500 euro kan echt een goede aankoop zijn.
- Nissan Amerikaans? Da's Japans, en best degelijk/betrouwbaar. Nissan is ook niet onbekend met roesten, maar motorisch heel degelijk. Geldt ook voor Honda, Toyota etc.
- Slijtage vanaf 90.000km? Da's kwats. Het ligt er alles aan hoe zo'n auto is behandeld, of het veel stads- of snelweg kilometers geweest zijn etc. De tellerstand zegt daarin niet zoveel/niks.
- Wederom: Kwats.

Het is altijd een kwestie van geluk hebben, of pech hebben. Ik heb zelf ruim 1,5 jaar geleden een Ford Focus gekocht voor 350 euro. Natuurlijk zijn daar nog wat kosten achteraan gekomen (totaal zo'n 250 euro). Had ik dan verwacht dat die auto nu nog in prima staat zou zijn? Nee, zeker niet :D Zo'n Focus staat ook niet echt bekend als ontzettend degelijk ofzo.. :P Maar het ding doet het nog prima, voldoet nog prima. Hij heeft nu wel weer wat onderhoud nodig (o.a banden), maar geen hele gekke dingen.
Wat raden jullie aan? Ik wil graag een instapklare auto waar ik het eerste 1-2 jaar geen grote garagekosten mee heb (bv.: hele remschijven, distributiekettingen, koppelsystemen, e.d. vervangen voor minimaal €400 - apart van de gewone jaarlijkse garagekosten) en die ook een beetje veilig is (zodat je niet gelijk ingedeukt wordt bij een accident).
Die garantie heb je eigenlijk nooit. Ook een auto van 10.000 euro kan kort na aanschaf al een kapotte koppeling hebben bijvoorbeeld. Of versleten/kromme remschijven.

Wel kun je voordat je een auto koopt vragen/checken wanneer voor het laatst de distributie is vervangen, en kun je vinden hoeveel jaar en hoeveel kilometers een distributieriem mag blijven zitten. Dat is sowieso verstandig :)
Graag hou ik van een kleinere auto omdat ik zelf ook een kleinere mens ben en zo voeling met de weg en auto wil ontwikkelen. Vind dat moeilijker met die monsterwagens.
Er bestaan nogal wat kleinere auto's :P Heb je al eens rond gekeken op auto sites, om een idee te krijgen wat voor auto je aanspreekt? Zo nee, dan zou ik je willen aanraden om dat eens te doen.

@GoldenSample en dan in België? Ik weet niet waarom, maar ik heb het idee dat er geen Nederlandse auto gezocht wordt :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

MK_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:43:
Maar goed, staar je dus niet blind op die kilometerstand: onderhoudshistorie is veel belangrijker. Zo'n Colt die GoldenSample aanhaalt is een leuk voorbeeld. Ik zie voor hetzelfde bedrag ook een aantal leuke Peugeot 206(+) staan (paar keer flink doorontwikkeld, laatste jaren goed betrouwbaar), Renault Twingo (1.2 16v ook oerdegelijk), een aantal Swiftjes (zeer leuke wagentjes), Corsa C 1.2/1.4, Yaris... allemaal leuke betrouwbare wagentjes waarbij, met een kilometerstand van 150-275k km je nog járen plezier van kan hebben.
Een Corsa C wordt ondertussen echt wel een oude auto. Daar merkte je bij mij ook destijds wel dat het echt een auto is die officieel nog uit de jaren 90 komt. Niet erg maar ondertussen wel 15 jaar oud en alles :D Yaris mk1 ook bijvoorbeeld. Mijn Corsa was echt wel op na 250.000.

Een Corsa D moet je wel lukken voor die 4k trouwens. Heb jij daar niet eentje van :P

Twingo is wel een leuke in deze klasse eigenlijk.

Zie ondertussen ook de Citybug 3-ling ook met redelijke standen voor 3k staan.

De Colt zoals @GoldenSample zegt is eigenlijk een nobrainer. Dat zijn echt leuke autootjes die nu bijzonder betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Touchdomex schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Een Corsa C wordt ondertussen echt wel een oude auto. Daar merkte je bij mij ook destijds wel dat het echt een auto is die officieel nog uit de jaren 90 komt. Niet erg maar ondertussen wel 15 jaar oud en alles :D Yaris mk1 ook bijvoorbeeld. Mijn Corsa was echt wel op na 250.000.

Een Corsa D moet je wel lukken voor die 4k trouwens. Heb jij daar niet eentje van :P

Twingo is wel een leuke in deze klasse eigenlijk.

Zie ondertussen ook de Citybug 3-ling ook met redelijke standen voor 3k staan.

De Colt zoals @GoldenSample zegt is eigenlijk een nobrainer. Dat zijn echt leuke autootjes die nu bijzonder betaalbaar zijn.
Typo, bedoelde 175 ;) Als je dan nog 75-100k er bij kan rijden bij een autootje van <€2500 heb je echt niks te klagen :D

Voor 4k vind je wel een Corsa D, maar voor de 2.5k absoluut niet. Probeerde me eerder daar aan te houden :P

Zo'n Citibug voelt trouwens rudimentairder aan dan een Corsa C, just saying :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
GoldenSample schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:07:
Koop voor dat geld een Yaris of een Colt van ergens 2004-2009 met 150k km en je zit prima, mogelijk kom je voor 2500 zelfs nog bij een dealer terecht.

-edit-
Yup:
https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-49612876

Voor de vraagprijs even 6 maandjes garantie er bij onderhandelen en gaan.
Hej merci voor je link! Ja Mitsubishi nooit aan gedacht, dat zijn echt merken waar ik nooit iemand van hoor spreken :) :) Ja had het idee om misschien idd geld uit te geven aan garantie. Waar krijg je dan feitelijk garantie op? Op de motor, of wat dan nog? Hoe regel je dat? Als je wat voor hebt, kan ik me voorstellen dat de verkoper er vanonderuit probeert te muizen, dus hoe wordt dat dan contractueel geregeld?

188 d kilometer ! :) :) Ik ben echt door mijn ouders aangepraat dat dit dus een bak is die gelijk uiteenvalt :) :) Van waar komt dat idee :) Dus zo'n auto kan dus nog jaren mee?

Ik dacht zelf ook dat 68 pk belangrijk was voor optrennen, op bergen, enz. Of moet ik daar echt geen rekening mee houden? Mijn leraar zei bv. om minder te kijken naar de motor (1.1/1.2/etc.) maar eerder naar genoeg pk. Klopt dat?

Merci !

groetjes,
Marjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
RemcoDelft schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:26:
@Tonatiuh Ik zou stoppen met luisteren naar je ouders :+
Bij een auto van 4000 euro kan je net zo goed onverwachte kosten hebben als bij een auto van 2000 euro. Het grote verschil is dat je bij die laatste nog 2000 euro in je zak hebt, en die 400 euro onderhoudskosten dus geen probleem zijn.
Ongeacht de leeftijd moet je een beetje geluk hebben. Je kan wel naar de geschiedenis kijken, een auto met 5 verschillende eigenaren in het afgelopen jaar is waarschijnlijk slechter dan een auto die 8 jaar door dezelfde persoon is gereden.
Auto's beginnen te slijten als ze de fabriek verlaten. 90.000 km is geen enkel probleem, het dubbele ook niet en drie keer zo veel redden de meeste auto's ook nog wel.
Dag Remco, merci voor je tip :) idd waar je dat je die 2000 dan nog in eigen zak hebt voor uiteindelijke kosten dan nog te betalen. Bedankt om duidelijk te maken dat na 90 d het ook nog ok zit :) Merci !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
Is het dan beter om een auto in Wallonnië te kopen, gezien daar minder druk stadsverkeer is en je er zo zekerder van bent dat je een auto hebt die minder stadskilometers deed? Klinkt wat kort door de bocht, I know, maar als je dan toch een risico moet nemen... Peugeot spreekt me zelf ook erg aan. Zal de Colt zeker ook bekijken. Dat ziet er mooi model uit. De 188 d kilometers doet me in elkaar krimpen maar als iedereen ihier op het forum daarvoor pleit, wil ik het er graag op wagen !

Is die Colt ook zuinig? Want dat is dan ook nog een criterium dat erbij komt.

Ohja, en ook min. EUR 4 (LEZ), anders moet ik over een jaar weer switchen.... Wild ie auto toch minimaal 2-4 jaar hebben zonder gezeur en gedoe over LEZ (mogelijks als dat eerder ook opschuift zeg maar).

Welke automerken/modellen/jaren raden jullie sowieso af?

[ Voor 55% gewijzigd door Tonatiuh op 16-05-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
Destruction schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:16:
[...]

Meer geld uitgeven aan een auto, en dan een VW Polo adviseren.. Dat kan ik als monteur niet met elkaar rijmen eerlijk gezegd 8)7

_/-\o_

Vroeger bouwde men bij VAG (Volkswagen, Audi, enz.) inderdaad hele goede auto's. De laatste ~10-15 jaar is dat helaas wat minder.

[...]

- Roestbakken? Niet echt. Maar vooral Renault heeft wel eens wat elektra storingen, dat is sowieso een beetje een frans dingetje. Maar bijv. een Peugeot 206 van 1500 euro kan echt een goede aankoop zijn. Ok zal hier eens naar kijken
- Nissan Amerikaans? Da's Japans, en best degelijk/betrouwbaar. Nissan is ook niet onbekend met roesten, maar motorisch heel degelijk. Geldt ook voor Honda, Toyota etc. Zal Nissan ook bekijken !
- Slijtage vanaf 90.000km? Da's kwats. Het ligt er alles aan hoe zo'n auto is behandeld, of het veel stads- of snelweg kilometers geweest zijn etc. De tellerstand zegt daarin niet zoveel/niks. Ja hoe kom je daar achter?

Het is altijd een kwestie van geluk hebben, of pech hebben. Ik heb zelf ruim 1,5 jaar geleden een Ford Focus gekocht voor 350 euro. Natuurlijk zijn daar nog wat kosten achteraan gekomen (totaal zo'n 250 euro). Had ik dan verwacht dat die auto nu nog in prima staat zou zijn? Nee, zeker niet :D Zo'n Focus staat ook niet echt bekend als ontzettend degelijk ofzo.. :P Maar het ding doet het nog prima, voldoet nog prima. Hij heeft nu wel weer wat onderhoud nodig (o.a banden), maar geen hele gekke dingen. Ik dacht dat Ford Focus en Fiesta ook goede aankopenz ouden zijn, is dat zo? Of toch eerder naar Mitsubishi, Peugeot, enz. gaan?

[...]

Die garantie heb je eigenlijk nooit. Ook een auto van 10.000 euro kan kort na aanschaf al een kapotte koppeling hebben bijvoorbeeld. Of versleten/kromme remschijven.

Wel kun je voordat je een auto koopt vragen/checken wanneer voor het laatst de distributie is vervangen, en kun je vinden hoeveel jaar en hoeveel kilometers een distributieriem mag blijven zitten. Dat is sowieso verstandig :) --> ok bedankt ! Je hebt ook auto's waar ze bij zeggen dat het met distributiekabel is; is dat een apart systeem dat ze het er zo specifiek bij zeggen?

[...]

Er bestaan nogal wat kleinere auto's :P Heb je al eens rond gekeken op auto sites, om een idee te krijgen wat voor auto je aanspreekt? Zo nee, dan zou ik je willen aanraden om dat eens te doen. -> ja heel de tijd door maar kan van dat hout geen pijlen maken, al die merken zijn voor mij hetzelfde :) :) Zijn er echt brands die je totaal afraadt?

@GoldenSample en dan in België? Ik weet niet waarom, maar ik heb het idee dat er geen Nederlandse auto gezocht wordt :)
bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
Nog een vraag over verbruik. Ik zie deze twee auto's, puur ter voorbeeld om het te kunnen begrijpen:

https://www.autotrack.nl/a/peugeot-107-benzine-2008-49695695 --> hoger verbruik per liter maar het heeft A-label voor energie
https://www.autotrack.nl/...007-benzine-2006-49695187 --> lager verbruik per liter maar het heeft een D-label voor energie

Dat is toch onlogisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Laatste link werkt niet, maar denk dat, aan bouwjaar gezien oudere auto, het gaat om de uitstoot. Deze zal iets hoger zijn ?motorisch iets veranderd?

Auto in Wallonië kopen, waarom? Heb je die gasten wel eens zien rijden? Die gaan niet bepaald zuinig om met hun kleine stadsauto's.

Misschien nog een tip, kijk eens naar de Dacia sandero, van na 2008 dus de facelift versie voor een mooier interieur. Betrouwbaar wagentje, ruim en vaak weinig km-ers.

[ Voor 54% gewijzigd door plaspvd op 16-05-2020 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Tonatiuh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:07:
[...]

Hej merci voor je link! Ja Mitsubishi nooit aan gedacht, dat zijn echt merken waar ik nooit iemand van hoor spreken :) :) Ja had het idee om misschien idd geld uit te geven aan garantie. Waar krijg je dan feitelijk garantie op? Op de motor, of wat dan nog? Hoe regel je dat? Als je wat voor hebt, kan ik me voorstellen dat de verkoper er vanonderuit probeert te muizen, dus hoe wordt dat dan contractueel geregeld?
Garantie is in princiepe op dingen die niet komen door slijtage. Stel dat je 6 maanden garantie afdingt, en na 3 maanden blijken de remblokken op te zijn, dan zijn die waarschijnlijk geen garantiegeval.
Stel dat er een aandrijf-as breekt, dan is dat wel garantie, want die horen in princiepe nooit te breken.
188 d kilometer ! :) :) Ik ben echt door mijn ouders aangepraat dat dit dus een bak is die gelijk uiteenvalt :) :) Van waar komt dat idee :) Dus zo'n auto kan dus nog jaren mee?
Lol, 188dkm? Net ingereden :)
Kilometerstand alleen is echt een psychologische grens. Tuurlijk, een auto met 188dkm op de klok kan totaal versleten zijn, maar kan ook een geweldige auto zijn.
Stel dat die 188dkm gereden is door een pizzakoerier. Veel stoppen en starten, weinig budget voor noodzakelijk onderhoud (en dan praten we over skippen van simpele olie verversingen), nooit goed warm gereden en altijd haast. Dat is dan een auto die waarschijnlijk pure troep is.
Een auto van een vertegenwoordiger die dagelijks een paar honderd kilometer rijdt, dus de motor goed warm rijdt, niet teveel haast heeft en het onderhoud optijd laat doen, dat is een auto die met 188dkm hardstikke goed is en nog wel een 188dkm erbij kan draaien zonder veel issues.

Waar je het verschil ziet, is in het interieur. De stoelen, stuur, schakelpook en vloermatten verslijten veel minder als je kilometers maakt en niet teveel in- en uit stapt.
Ik dacht zelf ook dat 68 pk belangrijk was voor optrennen, op bergen, enz. Of moet ik daar echt geen rekening mee houden? Mijn leraar zei bv. om minder te kijken naar de motor (1.1/1.2/etc.) maar eerder naar genoeg pk. Klopt dat?
Zit ergens een graantje waarheid in, maar het klopt niet helemaal.
Sowieso is het beter om naar PK vs gewicht te kijken. Een auto van 1200kg met 68pk is in de regel trager dan een auto van 800kg met 68pk.

Maar, er is ook zoiets als koppel (newtonmeter, nM). Dat is wat je gebruikt met optrekken.
PK is een functie van toerental en koppel. Dus hoe meer toeren de motor draait, hoe meer PK hij produceert.
PK is wat je gebruikt voor snelheid. Hoe harder je rijdt, hoe hoger je rolweerstand en windweerstand. Dan heb je PK nodig om harder te gaan.
Merci !

groetjes,
Marjan
Tonatiuh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:36:
Nog een vraag over verbruik. Ik zie deze twee auto's, puur ter voorbeeld om het te kunnen begrijpen:

https://www.autotrack.nl/a/peugeot-107-benzine-2008-49695695 --> hoger verbruik per liter maar het heeft A-label voor energie
https://www.autotrack.nl/...007-benzine-2006-49695187 --> lager verbruik per liter maar het heeft een D-label voor energie

Dat is toch onlogisch?
Energielabel heeft weinig te maken met het verbruik.
Dat slaat op de hoeveelheid afvalstoffen die de motor uitblaast per gereden kilometer.

Het is een logische gedachtengang om te denken dat minder benzine verbranden automatisch betekent dat er minder rommel uit de uitlaat komt, maar dat is verre van correct.

De reden waarom heeft twee delen.
Allereerst zijn de regeltjes waar men zich aan moet houden niet waterdicht. Er wordt gemeten op bepaalde soorten stoffen die uit de uitlaat komen, maar andere stoffen die er ook uit komen tellen niet mee.
Bij de APK praten we dan over de zogeheten viergasmeting. 4 componenten van het uitlaatgas die binnen bepaalde grenzen moeten zijn. Alles anders wordt niet naar gekeken.

De andere kant is dat de fabrikant kan beinvloeden hoe de verbranding gebeurt. Verbranding is namelijk een chemische reactie. Het resultaat daar van kan je (de fabrikant that is) beinvloeden. Niet alleen de hoeveelheid benzine en lucht telt mee. Ook de temperatuur in de motor heeft invloed bijvoorbeeld, of fysieke vormen van de verbrandingskamer, timing van het openen van inlaat/uitlaat en de ontsteking, etc etc.
Daarbij worden er ook dingen toegepast als het her-verbranden van uitlaatgassen (zogeheten EGR), plaatsen van meerdere katalysatoren, tunen van de tegendruk in de uitlaat, etc.
Of denk aan dingen als beter vernevelen van de benzine met betere injectoren of het vernevelen te verbeteren door de luchtstroom snelheid in te inlaat te veranderen. Beter verneveld betekent meestal ook volledigere verbranding.

Genoeg dingen waar de fabrikant aan kan sleutelen. Het heeft effect op het energielabel, verbruik maar ook op het karakter van de motor.
Het netto resultaat is dat de uitstoot verschuift naar zoveel mogelijk niet-gereguleerde rommel uitspugen versus daadwerkelijk minder uitstoot.
Destruction schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:16:
[...]

Wat minder... Mwoh, ik denk dat VAG over de gehele linie echt wel zwaar aan het drijven is op de reputatie die ze tot eind jaren 90 hebben opgebouwd.
Wat een ontzettende meuk is er de afgelopen 20 jaar gemaakt daar... brrrrr...

Motorisch is het echt meuk geworden. Te krappe tolleranties in de motorblokken inbouwen wat tot verhoogde slijtage en ontzettend olieverbruik veroorzaakt. Versnellingsbakken die in de soep lopen. Verbruikscijfers waar geen hout van klopt en emissie schandalen.... Nee bedankt, ik pas.
- Roestbakken? Niet echt. Maar vooral Renault heeft wel eens wat elektra storingen, dat is sowieso een beetje een frans dingetje. Maar bijv. een Peugeot 206 van 1500 euro kan echt een goede aankoop zijn.
Absoluut. 206jes zijn goeie auto's.
- Nissan Amerikaans? Da's Japans, en best degelijk/betrouwbaar. Nissan is ook niet onbekend met roesten, maar motorisch heel degelijk. Geldt ook voor Honda, Toyota etc.
- Slijtage vanaf 90.000km? Da's kwats. Het ligt er alles aan hoe zo'n auto is behandeld, of het veel stads- of snelweg kilometers geweest zijn etc. De tellerstand zegt daarin niet zoveel/niks.
90dkm, zelfs slecht behandeld is dat nog peanuts.
In een klein land zoals Nederland of Belgie mag je best aanhouden dat 15dkm per jaar normaal moet zijn wil je een auto regelmatig lekker warm rijden en de bewegende delen in conditie houden. Dus een 10 jaar oude auto mag best 150dkm er op hebben. Minder is slijtagetechnisch minder interessant, want dat zijn juist de auto's die veel stil staan en waar van alles aan kapot gaat zodra je er veel mee gaat rijden.
Agree. Er is ook zoiets als de EuroNCAP. Een recente Smart ForTwo zou ik niet in willen rijden, een Corsa uit 1998 presteert beter qua veiligheid.
Het is altijd een kwestie van geluk hebben, of pech hebben. Ik heb zelf ruim 1,5 jaar geleden een Ford Focus gekocht voor 350 euro. Natuurlijk zijn daar nog wat kosten achteraan gekomen (totaal zo'n 250 euro). Had ik dan verwacht dat die auto nu nog in prima staat zou zijn? Nee, zeker niet :D Zo'n Focus staat ook niet echt bekend als ontzettend degelijk ofzo.. :P Maar het ding doet het nog prima, voldoet nog prima. Hij heeft nu wel weer wat onderhoud nodig (o.a banden), maar geen hele gekke dingen.
Naja dat dus. Een elcheapo hok kan technisch beter zijn dan iets recents.

Zelf ook ooit eens een Corsa B gekocht. Geen bekende onderhoudshistorie dus voor de zekerheid 300 euro er tegenaan gesmeten om de bekende slijtagedelen te vervangen. Die heeft me daar na in 2,5jaar van 180dkm naar 270dkm gebracht zonder grote problemen. Paar APKtjes die probleemloos verliepen, keertje radiator lek (paar tientjes om te fixen) en dat was het eigenlijk wel.
Daar na weg gegeven aan iemand die er de stad niet meer mee uit kwam. Toen ging dat ding ineens knetterhard achteruit.

Wel kun je voordat je een auto koopt vragen/checken wanneer voor het laatst de distributie is vervangen, en kun je vinden hoeveel jaar en hoeveel kilometers een distributieriem mag blijven zitten. Dat is sowieso verstandig :)
Dat idd. Met elke tweedehands auto moet je gewoon budgetteren op onderhoud. Een aantal dingetjes kan je vaak wel na gaan, maar er is genoeg wat mis kan zijn en er zal eigenlijk ook altijd wel iets zijn wat er aan zit te komen.

Stel voor jezelf een budget, haal er 25% af en dat moet dan de maximale prijs van de auto zijn. De overige 25% is voor de verrassingen die je tegen gaat komen.
Er bestaan nogal wat kleinere auto's :P Heb je al eens rond gekeken op auto sites, om een idee te krijgen wat voor auto je aanspreekt? Zo nee, dan zou ik je willen aanraden om dat eens te doen.

Anyway, om terug te komen op goed avies:
Kijk niet teveel naar de kilometerstand. Neem de leeftijd en vermenigvuldig die met 15dkm om een acceptabele kilometerstand te vinden.
Auto's kunnen tegenwoordig prima 300dkm rijden voor ze echt op zijn, zolang ze onderhouden worden en ze in conditie gehouden worden.
Bij 10dkm of minder per jaar krijgt de auto weinig mogelijkheid om de beentjes te strekken, zeg maar. Net als een mens. Teveel stil zitten gaat ten koste van je conditie. En als je dan spontaan gaat sporten, schiet het je in de rug ofzo. Ouch.

Wat betreft de leeftijd van een auto: Kijk er ook niet teveel naar.
Om even een paar dingetjes aan te halen: Ik rij liever in een VW Polo, Seat Ibiza of Opel Corsa van 1997 dan een Ford Ka van 2007.
Afgezien van de roestprobelemen die de 1996-2007 versie van de Ka heeft, is het gewoon een auto die is gemaakt van colablikjes. Het weegt niks, er zit geen stevigheid in en het voelt ook exact zo op de weg, kreukelt in elkaar bij een tikje tegen de bumper, etc. Motorisch is het wel redelijk OK, maar alles er omheen is gewoon merkbaar goedkoop geproduceerd.
Ook een Toyota Aygo, Citroen C1 of Peugeot 107 van 2007 (allemaal dezelfde auto met een andere sticker er op) is van dezelfde klasse als dat type Ka. En dan zit er ook nog eens een motorblokje in met astma. No thanks.
Cheap? yep. Relatief recent? check. Zuinig? In de stad wel redelijk ja. Veilig? Maybe, niet echt veel massa en formaat om klappen te vangen... Als je daar mee een moderne SUV-style auto kopt ga je vliegen.... Prima voor kleinigheden in de stad, maar met wat meer tempo heb ik liever wat meer massa en formaat.
Doe me dan maar een 10 jaar oudere auto die nog is gemaakt van gietijzer, goede wegligging heeft, de woorden 'slijtage' en 'dure reparaties' niet kent, klappen kan vangen, etc.

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 17-05-2020 11:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat dat onderhoud betreft, veel kan je ook zelf. Garage rekent werkplaatstarief en adviesprijs voor de onderdelen. Online kan je dat veel goedkoper vinden en je eigen tijd is meestal goedkoper.

Vandaag ga ik voor 85 euro aan onderdelen radiateur en waterpomp vervangen, klusje kost bij een garage al snel richting de 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:47:
Wat dat onderhoud betreft, veel kan je ook zelf. Garage rekent werkplaatstarief en adviesprijs voor de onderdelen. Online kan je dat veel goedkoper vinden en je eigen tijd is meestal goedkoper.

Vandaag ga ik voor 85 euro aan onderdelen radiateur en waterpomp vervangen, klusje kost bij een garage al snel richting de 400 euro.
True, zelf doen is echt wel heel rendabel. Moet je wel de handigheid hebben en niet te bang zijn om het te doen.
Niet voor iedereen weggelegd, maar als je het kan/wil spaart het enorm geld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel

Probleem daarbij is voor mij in ieder geval gebrek aan ervaring en geen privé plek om aan mijn auto te sleutelen...
Had ik een eigen plek, dan zou ik me niet druk hoeven maken om als het niet direct lukt, kan daar wel even zo blijven liggen allemaal.
Had ik de ervaring om zeker te weten dat het in x tijd gewoon gedaan is dan zou het ook niet zo'n probleem zijn op de openbare parkeerplaats hier.
Maar de combinatie is wat lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tonatiuh op 17-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tonatiuh op 17-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Garantie is in princiepe op dingen die niet komen door slijtage. Stel dat je 6 maanden garantie afdingt, en na 3 maanden blijken de remblokken op te zijn, dan zijn die waarschijnlijk geen garantiegeval.
Stel dat er een aandrijf-as breekt, dan is dat wel garantie, want die horen in princiepe nooit te breken.

[...]

Lol, 188dkm? Net ingereden :)
Kilometerstand alleen is echt een psychologische grens. Tuurlijk, een auto met 188dkm op de klok kan totaal versleten zijn, maar kan ook een geweldige auto zijn.
Stel dat die 188dkm gereden is door een pizzakoerier. Veel stoppen en starten, weinig budget voor noodzakelijk onderhoud (en dan praten we over skippen van simpele olie verversingen), nooit goed warm gereden en altijd haast. Dat is dan een auto die waarschijnlijk pure troep is.
Een auto van een vertegenwoordiger die dagelijks een paar honderd kilometer rijdt, dus de motor goed warm rijdt, niet teveel haast heeft en het onderhoud optijd laat doen, dat is een auto die met 188dkm hardstikke goed is en nog wel een 188dkm erbij kan draaien zonder veel issues.

Waar je het verschil ziet, is in het interieur. De stoelen, stuur, schakelpook en vloermatten verslijten veel minder als je kilometers maakt en niet teveel in- en uit stapt.

[...]

Zit ergens een graantje waarheid in, maar het klopt niet helemaal.
Sowieso is het beter om naar PK vs gewicht te kijken. Een auto van 1200kg met 68pk is in de regel trager dan een auto van 800kg met 68pk.

Maar, er is ook zoiets als koppel (newtonmeter, nM). Dat is wat je gebruikt met optrekken.
PK is een functie van toerental en koppel. Dus hoe meer toeren de motor draait, hoe meer PK hij produceert.
PK is wat je gebruikt voor snelheid. Hoe harder je rijdt, hoe hoger je rolweerstand en windweerstand. Dan heb je PK nodig om harder te gaan.

[...]

[...]

Energielabel heeft weinig te maken met het verbruik.
Dat slaat op de hoeveelheid afvalstoffen die de motor uitblaast per gereden kilometer.

Het is een logische gedachtengang om te denken dat minder benzine verbranden automatisch betekent dat er minder rommel uit de uitlaat komt, maar dat is verre van correct.

De reden waarom heeft twee delen.
Allereerst zijn de regeltjes waar men zich aan moet houden niet waterdicht. Er wordt gemeten op bepaalde soorten stoffen die uit de uitlaat komen, maar andere stoffen die er ook uit komen tellen niet mee.
Bij de APK praten we dan over de zogeheten viergasmeting. 4 componenten van het uitlaatgas die binnen bepaalde grenzen moeten zijn. Alles anders wordt niet naar gekeken.

De andere kant is dat de fabrikant kan beinvloeden hoe de verbranding gebeurt. Verbranding is namelijk een chemische reactie. Het resultaat daar van kan je (de fabrikant that is) beinvloeden. Niet alleen de hoeveelheid benzine en lucht telt mee. Ook de temperatuur in de motor heeft invloed bijvoorbeeld, of fysieke vormen van de verbrandingskamer, timing van het openen van inlaat/uitlaat en de ontsteking, etc etc.
Daarbij worden er ook dingen toegepast als het her-verbranden van uitlaatgassen (zogeheten EGR), plaatsen van meerdere katalysatoren, tunen van de tegendruk in de uitlaat, etc.
Of denk aan dingen als beter vernevelen van de benzine met betere injectoren of het vernevelen te verbeteren door de luchtstroom snelheid in te inlaat te veranderen. Beter verneveld betekent meestal ook volledigere verbranding.

Genoeg dingen waar de fabrikant aan kan sleutelen. Het heeft effect op het energielabel, verbruik maar ook op het karakter van de motor.
Het netto resultaat is dat de uitstoot verschuift naar zoveel mogelijk niet-gereguleerde rommel uitspugen versus daadwerkelijk minder uitstoot.

[...]

Wat minder... Mwoh, ik denk dat VAG over de gehele linie echt wel zwaar aan het drijven is op de reputatie die ze tot eind jaren 90 hebben opgebouwd.
Wat een ontzettende meuk is er de afgelopen 20 jaar gemaakt daar... brrrrr...

Motorisch is het echt meuk geworden. Te krappe tolleranties in de motorblokken inbouwen wat tot verhoogde slijtage en ontzettend olieverbruik veroorzaakt. Versnellingsbakken die in de soep lopen. Verbruikscijfers waar geen hout van klopt en emissie schandalen.... Nee bedankt, ik pas.

[...]

Absoluut. 206jes zijn goeie auto's.

[...]

90dkm, zelfs slecht behandeld is dat nog peanuts.
In een klein land zoals Nederland of Belgie mag je best aanhouden dat 15dkm per jaar normaal moet zijn wil je een auto regelmatig lekker warm rijden en de bewegende delen in conditie houden. Dus een 10 jaar oude auto mag best 150dkm er op hebben. Minder is slijtagetechnisch minder interessant, want dat zijn juist de auto's die veel stil staan en waar van alles aan kapot gaat zodra je er veel mee gaat rijden.

[...]

Agree. Er is ook zoiets als de EuroNCAP. Een recente Smart ForTwo zou ik niet in willen rijden, een Corsa uit 1998 presteert beter qua veiligheid.

[...]

Naja dat dus. Een elcheapo hok kan technisch beter zijn dan iets recents.

Zelf ook ooit eens een Corsa B gekocht. Geen bekende onderhoudshistorie dus voor de zekerheid 300 euro er tegenaan gesmeten om de bekende slijtagedelen te vervangen. Die heeft me daar na in 2,5jaar van 180dkm naar 270dkm gebracht zonder grote problemen. Paar APKtjes die probleemloos verliepen, keertje radiator lek (paar tientjes om te fixen) en dat was het eigenlijk wel.
Daar na weg gegeven aan iemand die er de stad niet meer mee uit kwam. Toen ging dat ding ineens knetterhard achteruit.

[...]

Dat idd. Met elke tweedehands auto moet je gewoon budgetteren op onderhoud. Een aantal dingetjes kan je vaak wel na gaan, maar er is genoeg wat mis kan zijn en er zal eigenlijk ook altijd wel iets zijn wat er aan zit te komen.

Stel voor jezelf een budget, haal er 25% af en dat moet dan de maximale prijs van de auto zijn. De overige 25% is voor de verrassingen die je tegen gaat komen.

[...]

Anyway, om terug te komen op goed avies:
Kijk niet teveel naar de kilometerstand. Neem de leeftijd en vermenigvuldig die met 15dkm om een acceptabele kilometerstand te vinden.
Auto's kunnen tegenwoordig prima 300dkm rijden voor ze echt op zijn, zolang ze onderhouden worden en ze in conditie gehouden worden.
Bij 10dkm of minder per jaar krijgt de auto weinig mogelijkheid om de beentjes te strekken, zeg maar. Net als een mens. Teveel stil zitten gaat ten koste van je conditie. En als je dan spontaan gaat sporten, schiet het je in de rug ofzo. Ouch.

Wat betreft de leeftijd van een auto: Kijk er ook niet teveel naar.
Om even een paar dingetjes aan te halen: Ik rij liever in een VW Polo, Seat Ibiza of Opel Corsa van 1997 dan een Ford Ka van 2007.
Afgezien van de roestprobelemen die de 1996-2007 versie van de Ka heeft, is het gewoon een auto die is gemaakt van colablikjes. Het weegt niks, er zit geen stevigheid in en het voelt ook exact zo op de weg, kreukelt in elkaar bij een tikje tegen de bumper, etc. Motorisch is het wel redelijk OK, maar alles er omheen is gewoon merkbaar goedkoop geproduceerd.
Ook een Toyota Aygo, Citroen C1 of Peugeot 107 van 2007 (allemaal dezelfde auto met een andere sticker er op) is van dezelfde klasse als dat type Ka. En dan zit er ook nog eens een motorblokje in met astma. No thanks.
Cheap? yep. Relatief recent? check. Zuinig? In de stad wel redelijk ja. Veilig? Maybe, niet echt veel massa en formaat om klappen te vangen... Als je daar mee een moderne SUV-style auto kopt ga je vliegen.... Prima voor kleinigheden in de stad, maar met wat meer tempo heb ik liever wat meer massa en formaat.
Doe me dan maar een 10 jaar oudere auto die nog is gemaakt van gietijzer, goede wegligging heeft, de woorden 'slijtage' en 'dure reparaties' niet kent, klappen kan vangen, etc.
Allemaal erg bruikbare info, erg bedankt !
Dus:
- letten op verkoopsprofielen zoals een vertegenwoordiger vs pizzakoerierrijstijlmensen. Kunnen oudere mensen, senioren, dan ook? Mss dat zij feitelijk ook te weinig rijden om het ritme van de auto erin te houden? Wil zelf ook een auto om eerder stadsgebruik (winkel, naar bos, of eens een uurtje gaan rijden ofzo, maar niet elke dag 3 uur de baan op met lange afstanden)
- Toyota Aygo is dus ook een kreukelbak? Ik was daar net erg hard op aan het focussen omdat het Aziatisch is en dus goed, en het ook een kleiner model is. Zie, die nuances zie ik dus niet. Of je zegt dat Peugeot goede keuze is, maar dan niet de 107-model. Die nuance zie ik niet. Ik zie momenteel enkel merk (zonder dat ik een merkliefhebber ben :) maar zie de bomen door het bos niet ) :)
- Idd miss eerder een oudere gietijzeren auto voor dev eiligheid
- bedankt om het perspectief op die kilometerstand te veranderen; kan ik daar eindelijk vanaf stappen
- goed idee om zo te werken met 25% budgetmarge voor reparaties enz.
- Raad je bepaalde merken/modellen/jaren echt compleet af (bv. Zoals die Ka, Citroen en Toyota)? Wat dan met Toyota Yaris? Hoe weet je of een auto zwaar/veilig genoeg is mbt gewicht?

Merci !
groetjes,
Marjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh

Ben geen garagist :) :) :) Hoe zou ik dat klaren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tonatiuh schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Ben geen garagist :) :) :) Hoe zou ik dat klaren? :)
Ik ook niet, maar met krik, 5 liter olie, een opvangbak, een filter, inbusbout en een sleutel of dop om je oliefilter los te maken doe je een kleine beurt gewoon zelf voor minder dan 5 tientjes.

Waterpomp en radiateur is even wat meer werk, maar ook goed te doen (bij mij loopt ie over de multiriem, bij distributie laat ik het wel doen).

Verder, ervaring krijg je door het te doen. Koop een haynes boek, neem door wat je wilt repareren en bepaal dan of je het zelf doet of uitbesteedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Gewoon niet zelf gaan sleutelen aan je auto.
Ruitenwisservloeistof kan je zelf vervangen ;) .

Echt, dat advies snap ik niet. @Tonatiuh heeft duidelijk geen verstand van auto’s (geen probleem overigens!), dus dan is het advies om ‘kleine dingen’ zoals een waterpomp en radiateur vervangen gewoon vragen om problemen.
Een goede, betrouwbare garage vinden is dan handiger!

Ik zou ook zeker even gaan rijden met een aantal kanshebbers (zoals die Mitsubishi colt), sommige auto’s rijden echt fijner dan anderen. Dat is heel persoonlijk. Zeker als je net je rijbewijs hebt dan is het fijn om een auto te hebben waar je je zeker in voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Tonatiuh schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Allemaal erg bruikbare info, erg bedankt !
Dus:
- letten op verkoopsprofielen zoals een vertegenwoordiger vs pizzakoerierrijstijlmensen. Kunnen oudere mensen, senioren, dan ook? Mss dat zij feitelijk ook te weinig rijden om het ritme van de auto erin te houden? Wil zelf ook een auto om eerder stadsgebruik (winkel, naar bos, of eens een uurtje gaan rijden ofzo, maar niet elke dag 3 uur de baan op met lange afstanden)
Uurtje rijden is wat anders dan 5 minuten naar een klant of de supermarkt zoals een pizzakoerier of een bejaarde zou doen :) Een auto waar relatief weinig interieurschade in zit van instappen/uitstappen maar wel een aardige kilometerstand heeft meer potentieel een goede auto te zijn. Dat is een beetje het idee.
- Toyota Aygo is dus ook een kreukelbak? Ik was daar net erg hard op aan het focussen omdat het Aziatisch is en dus goed, en het ook een kleiner model is. Zie, die nuances zie ik dus niet. Of je zegt dat Peugeot goede keuze is, maar dan niet de 107-model. Die nuance zie ik niet. Ik zie momenteel enkel merk (zonder dat ik een merkliefhebber ben :) maar zie de bomen door het bos niet ) :)
Eigenlijk komt het neer op downsizing. Elk merk heeft wel een auto die gemaakt is om ontzettend klein en goedkoop te zijn. Dat is goed voor de verkoopresultaten en de reclame (wij hebben de zuinigste en goedkoopst te rijden auto in het assortiment), maar uiteindelijk is het in de praktische zin een compromis waarbij de bouwkwaliteit te lijden heeft.
Er bestaan letterlijk 10 jaar oudere auto's die maar 100kg meer wegen, maar ook gewoon veel meer auto zijn in elke denkbare zin.
Nu weet ik niet precies hoe de regeltjes in België zijn, maar in Nederland betekent dat slechts een paar euro per maand meer wegenbelasting. Dat zijn dan kosten die wel te overzien zijn.
- Idd miss eerder een oudere gietijzeren auto voor dev eiligheid
- bedankt om het perspectief op die kilometerstand te veranderen; kan ik daar eindelijk vanaf stappen
- goed idee om zo te werken met 25% budgetmarge voor reparaties enz.
- Raad je bepaalde merken/modellen/jaren echt compleet af (bv. Zoals die Ka, Citroen en Toyota)? Wat dan met Toyota Yaris? Hoe weet je of een auto zwaar/veilig genoeg is mbt gewicht?
Wat betreft kreukelbakken: Alles wat écht gemaakt is om klein en lichtgewicht te zijn is in de regel een kreukelbak. Je voelt het aan het dichtgooien van de deuren bijvoorbeeld. Meer massa in een auto maakt dat de deuren met een doffe klap dichtvallen.
Ook de lengte van de neus telt b.v. mee. Een kleine auto heeft een kortere kreukelzone dus komt de klap gewoon sneller bij de passagiers.
Auto's van 10 jaar ouder uit dezelfde formaatklasse zijn gewoon heel anders. De deur van een Corsa uit de 90's valt met een mooie plof dicht, die van een Aygo niet. Neus is ook wat langer, etc.
Dat is denk ik ook iets wat je zelf eens moet uitproberen. Misschien dat je even mag voelen aan de auto van de buren, vrienden, etc.

Peugeot is b.v. best een OK merk, maar het kleinste van het kleinste wat ze verkopen is net zo'n kreukeldoosje als die van andere merken.
De 206 is een stukje zwaarder en groter en dat merk je aan alles.

Wat vermogen betreft heb ik voor mezelf de stelregel dat auto's met 10kg per PK lekker vlot voelen. Minder kg/pk is beter. Nu is dat natuurlijk deels persoonlijke voorkeur en met 11kg/pk zit je ook nog wel OK.
Voorbeeld: Corsa B uit 1998 met een 1.2 16v 65PK motor weegt 850kg. Dan zit je aan 13kg/pk. Dat voelt toch wel vrij traag. Dat is echt wel extra opletten met inhalen op de snelweg. (2,5 jaar gedaan omdat t goedkoop rijden was)
Een Corsa C uit 2004 met een 1.2 16v weegt 910kg maar heeft 75PK (of 80 op het Twinport model), dan zit je aan 12,1kg/pk (of 11,3kg/pk) en dat is merkbaar sneller dan het 1998 model. Die heeft gewoon nog wat lucht over als je met 120kmh op de snelweg wil gaan inhalen.

Qua veiligheid zou ik alles wat aanvoelt als een colablikje afraden. Kom je echt de stad niet uit, dan is het wel te doen. De klappen die een auto dan kan krijgen zijn niet zo heftig als op de snelweg.

Ford Ka van 1996-2007 zijn echt een rijdend roestprobleem. Die zou ik niet kopen. Het model er na wel (dus vanaf 2008). Zelfde voor de Fiesta. De oudere modellen (ontworpen in de first-gen Ka tijd) zijn ook rijdende roestproblemen, maar het model er na is best OK.

De gehele VW groep bevat gewoon een boel valkuilen. Er zijn wel een paar aardige modellen bij als je na 2003 kijkt, maar dan moet je weten welke je het precies is. Lupo met de semi-automaat is bijvoorbeeld een probleemversnellingsbak. Polo met een 1.2 of 1.4 motor is ook een risico model. Golfjes... sja, ze zijn gewild bij de jeugd en wordt vaak niet zo goed voor gezorgd. Daarbij hebben diverse motortypes (die ik door gebrek aan voldoende brede kennis van het assortiment niet allemaal kan aanduiden) issues met olieverbruik. De 1.6 FSI komt me zo boven drijven. 2005-2015 en TFSI motoren is ook niet geweldig. Problemen met distributiekettingen, olieverbruik, etc.
Een Polo of Ibiza met een 1.6 motor is dan wel weer een hele redelijke keus, volgens mij.

Bij Opel zou ik Corsa's van voor 1997 afraden wegens roest. Daar na is de roestpreventie verbeterd.
In de Corsa 1993-2000 moet je echt even kijken naar PK/gewicht.
De Corsa 2000-2006 is eigenlijk altijd wel een goede keus. Het 2006-2014 model heeft dan weer een beetje last van hoog gewicht en dan is het weer goed kijken naar PK/gewicht. De 1.2 daar in voelt best wel traag aan.

Een Peugeot 206 is ook echt wel een aanrader in de prijsklasse.

Mistubishi Colt van de afgelopen 10-15 jaar is ook best leuk. Mazda 2 is ook prima.

Chevrolet/Daewoo Matiz zou ik hard afraden wegens gebrek aan voldoende krachtige motoren en klein beetje colablik effect.
Merci !
groetjes,
Marjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
Tonatiuh schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:59:
Ik heb niet echt verstand van veiligheid en betrouwbaarheid (buiten dat mijn eigen 2002 Yaris al 3 jaar probleemloos rijdt), maar ik heb eerst een tijdje geen auto gehad en af en toe een Aygo gehuurd voor ik mijn Yaris kocht... En de Yaris is echt ZO veel meer auto. De Aygo is net een kart, veel minder comfortabel en er past ook minder in terwijl hij nauwelijks echt kleiner is dan de Yaris. Dat ding is wat mij betreft enorm overgewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Smobbo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:22:

Echt, dat advies snap ik niet. @Tonatiuh heeft duidelijk geen verstand van auto’s (geen probleem overigens!), dus dan is het advies om ‘kleine dingen’ zoals een waterpomp en radiateur vervangen gewoon vragen om problemen.

Ik zou ook zeker even gaan rijden met een aantal kanshebbers (zoals die Mitsubishi colt), sommige auto’s rijden echt fijner dan anderen. Dat is heel persoonlijk. Zeker als je net je rijbewijs hebt dan is het fijn om een auto te hebben waar je je zeker in voelt.
Olie verversen is een klein ding. Radiateur groter en afhankelijk van wat de werkwijze is wel of niet zelf te doen. Waterpomp vanmiddag mee begonnen, viel me vies tegen maar bijna klaar.

Punt is: het begint met een kleine beurt zelf doen, op gegeven moment snap je hoe en wat en verzamel je het juiste gereedschap en pak je zo'n waterpomp of radiateur ook gewoon zelf. Ik had 2 jaar terug niet gedacht ooit zelf de waterpomp te vervangen (radiateur ook niet, maar na 400 euro wegbrengen naar de dealer en fan die nog steeds niks deed heb ik 'm zelf vervangen. Radiateur stelt niet veel meer voor dan het vervangen van de fan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
_JGC_ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Ik ook niet, maar met krik, 5 liter olie, een opvangbak, een filter, inbusbout en een sleutel of dop om je oliefilter los te maken doe je een kleine beurt gewoon zelf voor minder dan 5 tientjes.

Waterpomp en radiateur is even wat meer werk, maar ook goed te doen (bij mij loopt ie over de multiriem, bij distributie laat ik het wel doen).

Verder, ervaring krijg je door het te doen. Koop een haynes boek, neem door wat je wilt repareren en bepaal dan of je het zelf doet of uitbesteedt.
Idd zo olie doen kan ik inderdaad zelf. Merci voor Haynes boek. Ben zelf ook wel van het DIY wat simpel kan zonder daar 100 'den euro's aan te moeten geven, merci !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
Smobbo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:22:

Hej, ook bedankt voor je advies. Idd denk dat het geen goed idee is als ik zelf begin te sleutelen aan een auto want ja, je rijdt nog altijd rond met een potentiële moordmachine.. Als iedereen zomaar sleutelt aan zijn auto, krijg ik wel wat schrik :)

Wil idd auto's gaan testen maar kan pas als ik voorlopig rijbewijs heb, ben nu trouwens nog niet ver genoeg om deftig met een auto te kunnen rijden :D

Merci e !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Uurtje rijden is wat anders dan 5 minuten naar een klant of de supermarkt zoals een pizzakoerier of een bejaarde zou doen :) Een auto waar relatief weinig interieurschade in zit van instappen/uitstappen maar wel een aardige kilometerstand heeft meer potentieel een goede auto te zijn. Dat is een beetje het idee.

[...]

Eigenlijk komt het neer op downsizing. Elk merk heeft wel een auto die gemaakt is om ontzettend klein en goedkoop te zijn. Dat is goed voor de verkoopresultaten en de reclame (wij hebben de zuinigste en goedkoopst te rijden auto in het assortiment), maar uiteindelijk is het in de praktische zin een compromis waarbij de bouwkwaliteit te lijden heeft.
Er bestaan letterlijk 10 jaar oudere auto's die maar 100kg meer wegen, maar ook gewoon veel meer auto zijn in elke denkbare zin.
Nu weet ik niet precies hoe de regeltjes in België zijn, maar in Nederland betekent dat slechts een paar euro per maand meer wegenbelasting. Dat zijn dan kosten die wel te overzien zijn.

[...]

Wat betreft kreukelbakken: Alles wat écht gemaakt is om klein en lichtgewicht te zijn is in de regel een kreukelbak. Je voelt het aan het dichtgooien van de deuren bijvoorbeeld. Meer massa in een auto maakt dat de deuren met een doffe klap dichtvallen.
Ook de lengte van de neus telt b.v. mee. Een kleine auto heeft een kortere kreukelzone dus komt de klap gewoon sneller bij de passagiers.
Auto's van 10 jaar ouder uit dezelfde formaatklasse zijn gewoon heel anders. De deur van een Corsa uit de 90's valt met een mooie plof dicht, die van een Aygo niet. Neus is ook wat langer, etc.
Dat is denk ik ook iets wat je zelf eens moet uitproberen. Misschien dat je even mag voelen aan de auto van de buren, vrienden, etc.

Peugeot is b.v. best een OK merk, maar het kleinste van het kleinste wat ze verkopen is net zo'n kreukeldoosje als die van andere merken.
De 206 is een stukje zwaarder en groter en dat merk je aan alles.

Wat vermogen betreft heb ik voor mezelf de stelregel dat auto's met 10kg per PK lekker vlot voelen. Minder kg/pk is beter. Nu is dat natuurlijk deels persoonlijke voorkeur en met 11kg/pk zit je ook nog wel OK.
Voorbeeld: Corsa B uit 1998 met een 1.2 16v 65PK motor weegt 850kg. Dan zit je aan 13kg/pk. Dat voelt toch wel vrij traag. Dat is echt wel extra opletten met inhalen op de snelweg. (2,5 jaar gedaan omdat t goedkoop rijden was)
Een Corsa C uit 2004 met een 1.2 16v weegt 910kg maar heeft 75PK (of 80 op het Twinport model), dan zit je aan 12,1kg/pk (of 11,3kg/pk) en dat is merkbaar sneller dan het 1998 model. Die heeft gewoon nog wat lucht over als je met 120kmh op de snelweg wil gaan inhalen.

Qua veiligheid zou ik alles wat aanvoelt als een colablikje afraden. Kom je echt de stad niet uit, dan is het wel te doen. De klappen die een auto dan kan krijgen zijn niet zo heftig als op de snelweg.

Ford Ka van 1996-2007 zijn echt een rijdend roestprobleem. Die zou ik niet kopen. Het model er na wel (dus vanaf 2008). Zelfde voor de Fiesta. De oudere modellen (ontworpen in de first-gen Ka tijd) zijn ook rijdende roestproblemen, maar het model er na is best OK.

De gehele VW groep bevat gewoon een boel valkuilen. Er zijn wel een paar aardige modellen bij als je na 2003 kijkt, maar dan moet je weten welke je het precies is. Lupo met de semi-automaat is bijvoorbeeld een probleemversnellingsbak. Polo met een 1.2 of 1.4 motor is ook een risico model. Golfjes... sja, ze zijn gewild bij de jeugd en wordt vaak niet zo goed voor gezorgd. Daarbij hebben diverse motortypes (die ik door gebrek aan voldoende brede kennis van het assortiment niet allemaal kan aanduiden) issues met olieverbruik. De 1.6 FSI komt me zo boven drijven. 2005-2015 en TFSI motoren is ook niet geweldig. Problemen met distributiekettingen, olieverbruik, etc.
Een Polo of Ibiza met een 1.6 motor is dan wel weer een hele redelijke keus, volgens mij.

Bij Opel zou ik Corsa's van voor 1997 afraden wegens roest. Daar na is de roestpreventie verbeterd.
In de Corsa 1993-2000 moet je echt even kijken naar PK/gewicht.
De Corsa 2000-2006 is eigenlijk altijd wel een goede keus. Het 2006-2014 model heeft dan weer een beetje last van hoog gewicht en dan is het weer goed kijken naar PK/gewicht. De 1.2 daar in voelt best wel traag aan.

Een Peugeot 206 is ook echt wel een aanrader in de prijsklasse.

Mistubishi Colt van de afgelopen 10-15 jaar is ook best leuk. Mazda 2 is ook prima.

Chevrolet/Daewoo Matiz zou ik hard afraden wegens gebrek aan voldoende krachtige motoren en klein beetje colablik effect.

[...]
Heb het moeilijker met zo:een bepaald merk van een bepaald jaar. Bv. Ford KA vanaf 2008 is dan weer wel ok. Hoe kom je er van elk merk auto achter welk jaar ok is. Bestaat er ergens een lijst?

Ik denk aan goede opties:
- https://www.autotrack.nl/a/peugeot-206-benzine-2004-49691209
--> hierbij zie ik wel veel gebruikssporen op het stuur --> duidt dit dan op intensief pizzakoerierstijlgebruik?
Bv.: hier ook: https://www.autotrack.nl/a/peugeot-206-benzine-2002-49699757

- Zijn 3-deurs veiliger dan 5-deurs? Ik dacht een 3-deurs te kopen omdat dit minder duur is en zo kan besparen op deuren ifv meer veiligheid. Maar klopt die redenering?

- Hoe check ik op hoeveelheid massa, dat die voldoende is? Is er een bepaalde kg of massa (getal) waar ik me op richt? Waar vind ik dat terug in advertenties? En hoe calculeer ik dan dat het genoeg kg per pk is ?

Ben op die manier een checklistboek voor mezelf aan het maken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
@Smobbo

Mbt Corsa, zie ik volgende dingen:

A) https://www.autotrack.nl/a/opel-corsa-benzine-2002-49698216 --> 1895 eur
B) https://www.autotrack.nl/a/opel-corsa-benzine-2001-49680094 --> 1000 eur
C) https://www.autotrack.nl/a/opel-corsa-benzine-2001-49675360 ---> 940 eur
D) https://www.autotrack.nl/a/opel-corsa-benzine-2001-49696566 --> 1450

Deze zijn 2000-20006 maar de prijsverschillen zijn groot. Wat is nu het verschil tussen deze. Welke zou jij kiezen puur op basis van technische kennis erover? Ben niet voor om ter minste, maar wat ik lees hier op het forum zijn de modellen die goed lijken te zijn simpelweg goedkoper dan de nieuwste auto's die lichter (colablikjes) zijn? Dusja.... Wat raad je aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Een auto kiezen op een site kan niet zonder de auto te zien en te horen.
Onderhouds historie is belangrijk en goede proefrit.
Ieder type auto heeft specifiek een zwak punt.
De ene horen hogere kosten bij als de andere.
Zelf dingen vervangen kan lastig zijn met weinig ervaring en is ook niet aan te raden.
Met beetje pech word goedkoop duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
Ik zou in eerste instantie voor B gaan, maar dat is persoonlijk omdat de kleur van de andere wagentjes me niet aanstaat. Echter zou ik A en D niet kiezen - te duur, en ook deze auto's zijn zeker niet perfect (eentje heeft instapschade en de ander mist een sierlijst).
In dit segment zegt prijs niet alles over de staat van de auto.

Ik zou mezelf wel een beetje ergeren aan het zwengelen om het raampje te openen, maar het is zeker geen must, en als je niet vaak rijdt al helemaal geen probleem.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
fonsoy schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:48:
Ik zou in eerste instantie voor B gaan, maar dat is persoonlijk omdat de kleur van de andere wagentjes me niet aanstaat. Echter zou ik A en D niet kiezen - te duur, en ook deze auto's zijn zeker niet perfect (eentje heeft instapschade en de ander mist een sierlijst).
In dit segment zegt prijs niet alles over de staat van de auto.

Ik zou mezelf wel een beetje ergeren aan het zwengelen om het raampje te openen, maar het is zeker geen must, en als je niet vaak rijdt al helemaal geen probleem.
Dus dit is al te duur? Ah gek want ik was me aan het focussen op een richtbedrag van €2200-2500. Sierlijst missen? Waar zie je dat? Ik zie daar zo over:) Wat met de schade aan het stuur van de ouders? Toont dat op een rijstijl van veel in en uitstappen/stadsrijden zeg maar? Of is dat normale schade na zoveel km'ers (gebruikssporen zeg maar die normaal zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:21
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:54:
Dag allemaal,

Wat een erg interessant topic, leer er veel door bij maar eerlijk blijft het me nog erg vaag hoe ik zelf opzoekwerk kan doen rond type auto-jaartal-enz.

Ben ik het niet mee eens, bij zowel €2500 als €4000,- heb je een oude auto met altijd risico op slijtageonderdelen. Heb je 4000,- te besteden, ga er dan onder zitten zodat je juist wat over hebt voor onderhoud.

Ik heb zelf in bakkies van 600,- rondgereden waarmee ik zonder problemen ver over de 4 ton ben gekomen en duurdere auto's gehad die bij veel minder me al lieten staan.
Ik kan me er nog in vinden dat Amerikaanse auto's rommel is. Nissan is overigens Japans. Japanse auto's scoren juist vaak hoog als het gaat om betrouwbaarheid, netzoals Koreaanse merken. Dat zie je ook terug in onderzoek, de eerste Europese auto in de betrouwbaarheidstest is een Mercedes op nummer 8.

Roest is eigenlijk geen issue meer, maar Franse auto's lijden nog wel vaak aan electronicaproblemen met prijzige reparaties.

Ook dat de auto van na 2008 moet zijn vind ik nogal onnodig.

Een kleine hatchback vind ik altijd een aanrader. Het klopt dat ze ook meer feedback geven dan grotere luxe wagens. Ga je echter veel op de snelweg rijden, dan raad ik de allerkleinste klasse af.

Je vind betrouwbaarheid belangrijk, qua merken zijn Toyota's en Suzuki's het betrouwbaarst, maar is natuurlijk ook afhankelijk van het onderhoud. Bijkomend voordeel is dat de onderhoudskosten veel lager zijn dan Europese auto's.

Verder zit er niet veel verschil in. Toyota's rijden iets serieuzer en Suzuki's vaak wat kinderachtiger vlotter.

Tips:
  • neem iemand mee bij aanschaf die de auto controleert op schone koelvloeistof, olie-lekkage, onderstel, toestand van de riemen en schakelbak. Dat zijn problemen die je wilt vermijden, de rest is vervangbaar.
  • een auto met dealer-onderhouden geschiedenis is vaak een pluspunt.
  • Koop de auto op voorwaarde van een aankoopkeuring. Vermijd direct verkopers die daar niet akkoord mee gaan.
  • besteed ongeveer 3000,- zodat je geld over hebt voor onderhoud. Dat is beter dan je maximale budget spenderen en achteraf alsnog tegen een probleem aanlopen.
  • Google vooraf op reviews over de verkoper, er zijn helaas nog altijd veel onbetrouwbare verkopers
Wat handige linkjes, hier, hier en hier

P.S vermijdt VW Polo's in dat budget, je komt dan snel uit op modellen van 2000-2005, die notoire problemen hebben met het (gekantelde) motorblok wat zonder olie komt te zitten en vast kan lopen. Een nieuw blok kost je al snel 2500,- of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
@vlaaing peerd
Bedankt voor je uitgebreide comment!
Zelf dacht ik aan Toyota Aygo (hatchback) maar eigenlijk is dit een colablikje, dus qua veiligheid niet echt zo goed, en dan zit je anders gelijk aan toyota yaris wat qua budget dan weer veel meer is. Mijn budget is feitelijk €2500. Wat met de Peugeots 206 waarover ik in dit topic veel goeds lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
@vlaaing peerd

Of Toyota Corolla: https://www.autoscout24.b...ldtidx=5&cldtsrc=listPage

Wat denk je daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Heb er zelf eentje toevallig, prima ding. Dingen gaan vaak voor de export omdat ze in het buitenland meer opbrengen dan hier. Als je hem in NL gaat kopen en op kenteken wil hebben dan zit je met een issue denk ik. Vermoedelijk is die al geexporteerd en zou die dan weer geimporteerd moeten worden :P

Maar als je hem in Belgie gaat rijden dan moet dit prima zijn. Goed opletten gezien de leeftijd, de stand wel laag is. Hoeft niet erg te zijn maar is afhankelijk van het onderhoud. Verder weinig issues specifiek met de auto maar vooral met leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
@Touchdomex : is het mogelijk dan om vanuit België een auto te kopen in Nederland? (klinkt erg naïef, ik weet het :) :) :) ). Op deze website zag ik al erg goede auto's (denk ik): https://www.autotrack.nl/ Heb het gevoel dat dat vrij professioneel is op die website.

Weet jij wat het verschil is tussen: merkgarantie, huisgarantie, BOVAG garantie, NAP, enz. Ik heb er wat over opgezocht maar weet eigenlijk niet of het betrouwbare garanties zijn - weet jij het?

groetjes,
MArjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tonatiuh schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:15:
@vlaaing peerd
Bedankt voor je uitgebreide comment!
Zelf dacht ik aan Toyota Aygo (hatchback) maar eigenlijk is dit een colablikje, dus qua veiligheid niet echt zo goed, en dan zit je anders gelijk aan toyota yaris wat qua budget dan weer veel meer is. Mijn budget is feitelijk €2500. Wat met de Peugeots 206 waarover ik in dit topic veel goeds lees?
Aygo's zijn prima wagens. Ik denk alleen dat het niet prettig is om met dat kleine formaat vaak op de snelweg te rijden. Als je dat vrijwel niet doet, dan is kun je deze best overwegen. In de stad rijden gaat met een dergelijk laag tempo dat een kreukelzone eigenlijk ook niet relevant is. Bij Japanners in het algemeen kun je ervan uitgaan dat een motorblok met onderhoud gemakkelijk 5~6 ton op de teller kan halen.

Als je twijfelt tussen een Aygo en een Yaris, kijk dan even naar de Suzuki Swift, die hangt er een beetje tussenin.

Check bij Peugeots uitgebreid alle electrische functies voor je 'm koopt. Electronische onderdelen zijn op zich niet duur, maar er moet vaak veel los worden getrokken om het te repareren. Vind je geen problemen, dan kunnen ook Franse auto's je jarenlang rijplezier geven.

Veiligheid is belangrijk voor je. Als je een leuk autootje hebt gevonden, kijk dan even op https://www.euroncap.com/ Hier vind je de veiligheidsrating.

Heb je een kennis die wat van auto's weet?

Ik zie dat je zit te wikken en wegen tussen allerlei wagens. Op zich is goed onderhoud belangrijker voor de kwaliteit dan "goede" en "slechte" merken. Als je iemand bij de aankoop kan meenemen die de olie, koelvloeistof, corrosie en slijtage kan controleren dan vang je de duurste problemen af.

Heb je niet iemand die je kan helpen, overweeg dan de auto op voorwaarde van een geslaagde aankoopkeuring te kopen. Een onafhankelijke garage kan je snel vertellen of er serieuze problemen zijn.

Wat veiligheid betreft: nadat je voertuigbeheersing in orde is, zal je instructeur zich vnl richten op veilig rijden. Goed leren kijken (da's nog best pittig om te leren) en ermee een veilige bubbel om je heen creeeren zal je helpen om verkeerssituaties goed in te schatten en veilige keuzes te maken.

Als je mij vraagt wat meer bijdraagt tot jezelf heel houden in het verkeer dan denk ik dat verstandige keuzes maken meer weegt dan een auto die enkele centimeters meer kreukelzone heeft.

Ik begreep lange tijd bij lessen dat 'kijken' helemaal niet, tot ik op een les instapte en het ineens allemaal op z'n plek viel. Je krijgt een moment van inzicht en het besef dat jijzelf de grootste factor bent in veilig rijden, ook als het gaat om onveilig gedrag van andere weggebruikers.

Heb je ook persoonlijke wensen mbt de auto? Rij je graag pittig of heb je graag veel comfort? Benzine of diesel?. Denk er over na, want je zal veel tijd in de auto doorbrengen en dan moet je het ook leuk vinden. Plezier hebben met rijden draagt bij tot veel goede rijervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
Dag allemaal,

Ik haalde deze week mijn voorlopig rijbewijs. Nu komt het erop aan in redelijk korte tijd een goede auto te vinden zodat ik verder kan oefenen. Ik stelde op dit forum al een hoop vragen daarover en ik ben er sowieso al veel wijzer uit geworden. Een hoop mythes, gehoord van mijn ouders, zijn al de deur uit dankzij jullie op dit forum ("alleen maar polo kopen, dat is het beste", "auto moet minstens van 200! zijn om veilig te zijn; de nieuwste auto's hebben breuklijnen", "Franse auto's niet kopen want da roest", "maximaal 90 000 km, meer dan dat is slecht", ...). Wat ik vooral dankzij jullie leerde is om naar onderhoudshistoriek te vragen (wat ook echt niet altijd simpel is).

Eerst koos ik voor een budget van €3000 maar na alles te lezen op dit forum richt ik me op een aankoopbudget van +/- 2000 met marge van €500-1000 om te repareren (indien het dus fout gaat). Ik las ook veel commentaren van mensen die eerder pleiten om te gaan voor een auto van €1500, gezien dat vaak best nog goede auto's zouden zijn.

Voor mij hoeven er niet de nieuwste snufjes zoals cruise control, lederen bekleding, en varia andere op te zitten. Belangrijkste voor mij is: ABS, stuurbekrachtiging, min. 60 PK, balans tussen 'veilig' zwaarder model (geen colablikje en een stadsmodel (hatchback), redelijk zuinig (bv. hatchback Peugeots zijn vrij zuinig, lijkt me), euronorm 4, en het moet in de winter voldoende snel kunnen opwarmen (dus een oude geit is net iets te koud voor mij). Ik wil er minstens 3 jaar mee rijden, dan eventueel verkopen om met cambio te rijden. Sowieso maar max 3 jaar want dan mag hij de LEZ niet meer in. Dus het is een auto om mee te leren rijden, en ook te gebruiken na leren rijden (maar niet om dagelijks 4 uur te rijden). Eerder: naar winkel, op reis naar Ardennen, ...

Ik begrijp ook dat de Japanse, Koreaanse auto's een goede keuze zijn gezien hun betrouwbaarheid. Echter is het zo dat ik op verkoopssites zoals www.autoscout24.be weinig van het volgende tegenkom: Totyat, Suzuki, Honda, Mazda, Subaru, Hyundai, Mitsubishi.

Mbt mijn parameters vind ik weinig Aziatische auto's. Wat ik veel tegenkom is: Ford, Peugeot's 206, Opel corsa's, Nissans, Renault clio's, Fiat en Citroëns.

Puur qua gevoel van grootte/omvang vind ik Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta modellen voor mij; ben nogal een kleine mens en met van die grote/lange berline's/breaks heb ik weinig voeling met de weg. OVerigens, Toyota yaris, Mitsubishi Colt (zoals sommigen ook aanraden) --> is iets groter maar ik zou het verkiezen doordat jullie allemaal zeggen dat het betrouwbaarder is. Het is alleen niet zo simpel te vinden ...

De modellen waar ik nu op uitkom zijn de volgende:
1. https://www.autoscout24.b...dtidx=18&cldtsrc=listPage
--> goede commentaren bij handelaar, peugeots = zuinig, wordt weggedaan met keuring, (mogelijks is reparatie ook wel nodig)
? Zijn peugeots wel betrouwbaar? Bv.: zie deze link: daar staan ze niet echt hoog: https://www.consumentenbo...ts-reizen/automankementen

2. https://www.autoscout24.b...53-0100007fc67c?cldtidx=7
--> betrouwbaarder merk, goede comments verkoper, zuinig, ziet er erg verzorgd uit
? is meteen wel €2500, waardoor er minder over is voor reparatie ...

3. https://www.autoscout24.b...53-0100007f9c55?cldtidx=9
--> betrouwbaar merk, ziet er verzorgd uit, zuinig, slechts 1 verkoper
? weet niets van de particulier af

4. https://www.autoscout24.b...f0-9146fae24eee?cldtidx=2
--> betroubaarder merk (Aziatisch), ziet er verzorgd uit, goede comments handelaar
? weet niet of er onderhoudshistoriek bij zit...

5. https://www.autoscout24.b...53-0100007fce9a?cldtidx=3
--> zuinig, ziet er op het eerste zicht goed verzorgd uit, maar 1 eigenaar
? geen onderhoudshistoriek, weet niets af van de pariticulier

Wat denken jullie van deze modellen? Wat denken jullie van Peugeot 206, Renault Clio's en dergelijke? Andere ideeën? Bv.: langs een handelaar in de buurt gaan? Auto met garantie vragen?

groetjes,

Marjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Nu online
Tonatiuh schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:26:
Dag allemaal,

Ik haalde deze week mijn voorlopig rijbewijs. Nu komt het erop aan in redelijk korte tijd een goede auto te vinden zodat ik verder kan oefenen. Ik stelde op dit forum al een hoop vragen daarover en ik ben er sowieso al veel wijzer uit geworden. Een hoop mythes, gehoord van mijn ouders, zijn al de deur uit dankzij jullie op dit forum ("alleen maar polo kopen, dat is het beste", "auto moet minstens van 200! zijn om veilig te zijn; de nieuwste auto's hebben breuklijnen", "Franse auto's niet kopen want da roest", "maximaal 90 000 km, meer dan dat is slecht", ...). Wat ik vooral dankzij jullie leerde is om naar onderhoudshistoriek te vragen (wat ook echt niet altijd simpel is).

Eerst koos ik voor een budget van €3000 maar na alles te lezen op dit forum richt ik me op een aankoopbudget van +/- 2000 met marge van €500-1000 om te repareren (indien het dus fout gaat). Ik las ook veel commentaren van mensen die eerder pleiten om te gaan voor een auto van €1500, gezien dat vaak best nog goede auto's zouden zijn.

Voor mij hoeven er niet de nieuwste snufjes zoals cruise control, lederen bekleding, en varia andere op te zitten. Belangrijkste voor mij is: ABS, stuurbekrachtiging, min. 60 PK, balans tussen 'veilig' zwaarder model (geen colablikje en een stadsmodel (hatchback), redelijk zuinig (bv. hatchback Peugeots zijn vrij zuinig, lijkt me), euronorm 4, en het moet in de winter voldoende snel kunnen opwarmen (dus een oude geit is net iets te koud voor mij). Ik wil er minstens 3 jaar mee rijden, dan eventueel verkopen om met cambio te rijden. Sowieso maar max 3 jaar want dan mag hij de LEZ niet meer in. Dus het is een auto om mee te leren rijden, en ook te gebruiken na leren rijden (maar niet om dagelijks 4 uur te rijden). Eerder: naar winkel, op reis naar Ardennen, ...

Ik begrijp ook dat de Japanse, Koreaanse auto's een goede keuze zijn gezien hun betrouwbaarheid. Echter is het zo dat ik op verkoopssites zoals www.autoscout24.be weinig van het volgende tegenkom: Totyat, Suzuki, Honda, Mazda, Subaru, Hyundai, Mitsubishi.

Mbt mijn parameters vind ik weinig Aziatische auto's. Wat ik veel tegenkom is: Ford, Peugeot's 206, Opel corsa's, Nissans, Renault clio's, Fiat en Citroëns.

Puur qua gevoel van grootte/omvang vind ik Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta modellen voor mij; ben nogal een kleine mens en met van die grote/lange berline's/breaks heb ik weinig voeling met de weg. OVerigens, Toyota yaris, Mitsubishi Colt (zoals sommigen ook aanraden) --> is iets groter maar ik zou het verkiezen doordat jullie allemaal zeggen dat het betrouwbaarder is. Het is alleen niet zo simpel te vinden ...

--> goede commentaren bij handelaar, peugeots = zuinig, wordt weggedaan met keuring, (mogelijks is reparatie ook wel nodig)
? Zijn peugeots wel betrouwbaar? Bv.: zie deze link: daar staan ze niet echt hoog: https://www.consumentenbo...ts-reizen/automankementen

--> betrouwbaarder merk, goede comments verkoper, zuinig, ziet er erg verzorgd uit

--> betroubaarder merk (Aziatisch), ziet er verzorgd uit, goede comments handelaar

Wat denken jullie van deze modellen? Wat denken jullie van Peugeot 206, Renault Clio's en dergelijke? Andere ideeën? Bv.: langs een handelaar in de buurt gaan? Auto met garantie vragen?

groetjes,

Marjan
Ik heb een vergelijkbare zoektocht gehad twee jaar geleden en heb toen een Ford Fiesta uit 2007 aangeschaft die het na 2 jaar en ongeveer 50.000 km (van 114k bij aanschaf tot 164k nu) nog prima doet :)
Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, maar ik heb dan ook goed laten onderhouden.
Ik rijd er ongeveer 1 op 16,5 mee (benzine).

Ik heb destijds een paar auto's proefgereden en vond de Fiesta met afstand het fijnst rijden. Het is een kleine auto, maar hij heeft erg een fijne wegligging. Die Opel Corsa vond ik dan weer helemaal niks, veel te zenuwachtig. Met de andere modellen heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
@Sjurm Erg bedankt voor je reactie!
Had je meteen van in het begin al onderhoudskosten? Hoe heb je dat gedaan toen je de auto bezocht? Nam je iemand mee, of hoe wist je dat het "in orde" was ongeveer? Je rijdt er "1 op 16" mee, wat bedoel je? :)

Dat proefrijden, deed je dat met auto's die je wilde kopen of met auto's van vrienden zodat je al een beetje wist waar naar uit te kijken?

groetjes,

Marjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-05 08:53
Als ik moest kiezen koos ik zeker als startersauto voor een aziaat. De peugeot is erg zwaar en naar mijn idee niet erg degelijk. Aan die aziaten kan weinig misgaan, ik zou altijd opteren voor een auto die zoveel mogelijk onderhoudsgeschiedenis heeft (bij voorkeur zo recent mogelijk, de informatie van 0 tot 60k is minder belangrijk dan van 60k naar 170k bijv)

Gezien de kilometers en model qua zuinigheid/grootte ging ik voor de colt denk ik. En van die 2500 valt vast nog wel wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Corsa en 206 zijn veel gebruikte onderdelen aan te komen. Weet niet of dat nog een belangrijk puntje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Nu online
Tonatiuh schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:49:
@Sjurm Erg bedankt voor je reactie!
Had je meteen van in het begin al onderhoudskosten? Hoe heb je dat gedaan toen je de auto bezocht? Nam je iemand mee, of hoe wist je dat het "in orde" was ongeveer? Je rijdt er "1 op 16" mee, wat bedoel je? :)

Dat proefrijden, deed je dat met auto's die je wilde kopen of met auto's van vrienden zodat je al een beetje wist waar naar uit te kijken?

groetjes,

Marjan
Het eerste wat aan de auto moest gebeuren was een set nieuwe banden en na ongeveer een half jaar had ik hem een grote onderhoudsbeurt gegeven. Maar dit is helemaal afhankelijk van in welke staat je de auto koopt. Hou er in ieder geval rekening mee dat je nog het een en ander kan ontdekken.

Ik had iemand meegenomen die er iets meer verstand van had. Het proefrijden deed ik bij de auto's die ik wilde kopen, maar auto's van vrienden kan ook zeker slim zijn om te kijken of je de auto überhaupt fijn vind rijden. De proefrit voor de aanschaf is er vooral om te kijken of de auto "in orde" is, zie ook bijvoorbeeld tips van de ANWB.
Die van mij was goed onderhouden (onderhoudsboekje) en zag er netjes uit. Tijdens de proefrit ook geen rare dingen tegengekomen.

1 op 16 is dat ik per liter benzine 16 kilometer kan rijden. Dat is opzich vrij zuinig, maar er zijn auto's die zuiniger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Peugeot 206 is vrij degelijk en daarnaast vrij simpel. Heb er eentje van 116.000 naar 346.000 gereden, eigenlijk vrij weinig gedoe mee gehad. Zo degelijk als de 206 maakt Peugeot ze iig niet meer (mijn 207 staat net even wat vaker op de krik voor reparaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dag allemaal,

groetjes,

Marjan
De Nissan Almera heeft voor en achter schade. Niet erg voorzichtig mee omgesprongen, zou ik niet doen.
Toyota Yaris is qua naam weinig mis mee, maar dat is bekend en dat stuwt de prijzen op. Voor jouw budget kom je dan op een bijna twintigjarige. Met prachtige historie en uiterlijk etc zou ik het misschien doen. De Colt ziet er op het oog goed uit, is niet zo gewild als de Yaris, is voor zijn grootte tamelijk licht (lage belasting) en is in Nederland gemaakt. Zou ik naar gaan kijken. Corsa en Peugeot ken ik niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Puur qua gevoel van grootte/omvang vind ik Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta modellen voor mij
Dat is inderdaad apart, ik zie echt een compleet ander aanbod dan hier in Nederland.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met belasting op diesel (dat is in NL vrij prijzig, mogelijk bij jullie minder?).

Japanse merken maken nagenoeg geen diesels. Die hebben meestal een benzinemotor. Heb je nog voorkeur bij diesel of benzine?

Ik vind de 206, Clio en Fiesta alledrie wel leuke autootjes. Vooral de Clio vind ik een hoge plezierfactor hebben.

Als je wilt leren rijden vind ik daar veel voor te zeggen. Niet alleen omdat het leuker is om je wagen in te stappen, maar het plezier komt ook vanwege de rijeigenschappen. Daarnaast is de omvang ook prettig, je kan lekker vlot in allerlei hoekjes parkeren, is wendbaar licht en zuinig. Het is daarmee makkelijker allerlei dingen te leren dan met een joekel van een SUV.

Ik zou zeggen hak de knoop door, neem iemand mee tijdens de aankoop/of koop 'm op voorwaarde van een keuring.

Altijd controleren op:
- olielekkage en witte troepresten in de motorolie
- vieze oliegekleurde koelvloeistof
- ernstige vormen van roest
- rare geluiden tijdens het rijden die de verkoper niet kan verklaren of wil verhelpen.
- een trekkend stuur als je in een rechte lijn rijd en het stuurwiel (voorzichtig) loslaat.
- een verkoper die de auto niet wil verkopen op voorwaarde van een aankoopkeuring.

Dat zijn echt signalen dat je de auto moet overslaan en verder moet gaan kijken.

Edit: sla ik je linkjes helemaal over. Ik vind de Yaris wel een leuk model en is bekend om de betrouwbaarheid.

Mag ik je deze ook nog aanraden? Vergelijkbaar met de Yaris, maar net even wat meer pit en rijplezier.

[ Voor 11% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-06-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

vlaaing peerd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:12:
[...]

...

Altijd controleren op:
- rare geluiden tijdens het rijden die de verkoper niet kan verklaren of wil verhelpen.
- een trekkend stuur als je in een rechte lijn rijd en het stuurwiel (voorzichtig) loslaat.
- een verkoper die de auto niet wil verkopen op voorwaarde van een aankoopkeuring.

Dat zijn echt signalen dat je de auto moet overslaan en verder moet gaan kijken.

...
Mag ik dit lijstje nog aanvullen:
- even stevig remmen met het stuur losjes in de handen? Trekken naar links/rechts =laten staan. Of je moet de gok durven nemen dat het een vastgelopen klauw is die relatief eenvoudig weer gangbaar te maken is.
- controleer alle knopjes/airco/toeters en bellen, kijk/vraag desnoods of de handleiding aanwezig is.
- neem de tijd voor een proefrit, liefst alleen/met een bekende, laat de verkoper waar die hoort: in de showroom.

Verder heb ik geen suggesties voor het type auto. Mijn eerste wagen was een v70 uit '99 en vond dat heerlijk rijden en makkelijk parkeren door de kleine draaicirkel en overzichtelijke vorm. nu bezig met de tweede wagen: een v70 uit '09 en die is toch een stuk lastiger in het manouvreren.

[ Voor 11% gewijzigd door Firestorm op 15-06-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:45
Als je een Colt overweegt kun je ook de Smart Forfour van voor 2014 meenemen in je shortlist.
Dat is onder het plaatwerk exact dezelfde auto.
Was een samenwerkingsprojectje van Mercedes en Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als ik bij de zuiderburen naar een 206 zoek is 80% een 1.4HDI. In principe zijn die super degelijk en ook redelijk vlot. Ook zuinig, 1:20 haal je met gemak. Distributie gaat 10 jaar of 240.000km mee, dus weinig zorgen over. Nu weet ik dat diesel in België heel aantrekkelijk was destijds, weet niet hoe dat nu zit? Mogen die dingen daar de milieuzones niet meer in en worden ze daarom gedumpt?

Edit: zo'n 1.4HDI valt nog wel mee overigens: 8 fiscale PK's goed voor 244,20 per jaar, dan 25% toeslag voor Euro4 diesel en 2,7% korting vanwege 113g/km CO2. Kom je op 298,66 per jaar aan belasting. In Nederland betaal je voor een simpele 3deurs XR van 949kg maar liefst 944 euro per jaar :X.

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 16-06-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 21:26

Wok

Dakloos...

@_JGC_ Inderdaad, diesel is in België nog meer in het verdomhoekje getrapt dan in NL. Alleen Euro5 en 6 diesels mogen nog de LEZ's van Antwerpen en Gent in (Euro4-diesels zijn tot 2022 nog toegestaan in de Brusselse LEZ). Ook heeft België vorig jaar of twee jaar geleden in één keer een gigantische accijnsverhoging op diesel ingevoerd, waardoor in de grensstreek met NL diesel in België ineens duurder was dan in NL. Daarom zie je in de grensstreek tegenwoordig veel Belgen in NL tanken.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wok schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:37:
@_JGC_ Inderdaad, diesel is in België nog meer in het verdomhoekje getrapt dan in NL. Alleen Euro5 en 6 diesels mogen nog de LEZ's van Antwerpen en Gent in (Euro4-diesels zijn tot 2022 nog toegestaan in de Brusselse LEZ). Ook heeft België vorig jaar of twee jaar geleden in één keer een gigantische accijnsverhoging op diesel ingevoerd, waardoor in de grensstreek met NL diesel in België ineens duurder was dan in NL. Daarom zie je in de grensstreek tegenwoordig veel Belgen in NL tanken.
Zet de accijns af tegen het lagere verbruik en in principe valt het dan nog mee.

Als je een goedkoop autootje zoekt voor hooguit 1,5 jaar of niet in de grote steden met milieuzone komt is zo'n 1.4HDI nog best leuk: worden massaal gedumpt, kosten geen drol meer en als je in 2022 niet meer de stad in mag rijd je hem naar de sloop (in deze markt raak je hem al bijna niet kwijt, in 2022 helemaal niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
Als je japaner zoek dan is inderdaad een Toyota Yaris een goede optie.
Ziet er ook leuk uit imho.
https://www.autoscout24.b...dtidx=15&cldtsrc=listPage
Of anders naar Corolla. Een maatje groter, maar nog steeds geen grote lompe auto.
Als je veel op snelwegen rijdt is mss ook fijner door wat langere wheelbase (zou in theorie stabieler voelen)
https://www.autoscout24.b...ldtidx=5&cldtsrc=listPage

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Wat denken jullie van een Corolla uit 2003 met 2 ton op de teller? Onderhoud altijd volgens en bij de dealer gedaan en ziet er ook niet uitgeleefd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Niks mis mee vaak, zijn erg betrouwbaar. Dealer onderhoud kan fijn zijn maar ik zou wel even controleren wat er gedaan is en nog aan zit te komen. Als die weggegaan is met 4 gladde banden, remmen die op zijn en distributie die gedaan moet worden dan kan het zomaar een dure worden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Joopieboy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:51:
Niks mis mee vaak, zijn erg betrouwbaar. Dealer onderhoud kan fijn zijn maar ik zou wel even controleren wat er gedaan is en nog aan zit te komen. Als die weggegaan is met 4 gladde banden, remmen die op zijn en distributie die gedaan moet worden dan kan het zomaar een dure worden. :)
Scheelt dat het een ketting is zowel bij de 1.4 als de 1.6 :P

Verder ja prima keuze als de prijs mooi is en de auto er goed uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zit inderdaad een ketting op. Ook nieuwe banden en accu. Denk dat ik maar even een afspraak maak met de verkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 691473 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:08:
Zit inderdaad een ketting op. Ook nieuwe banden en accu. Denk dat ik maar even een afspraak maak met de verkoper :)
Enig idee wat er verder op zit? CC?

Enige issue wat ze veel hebben is dat de koplampen vergelen en mat worden oh en de mistlampen wit uitslaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Touchdomex schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Enige issue wat ze veel hebben is dat de koplampen vergelen en mat worden oh en de mistlampen wit uitslaan :P
Nee zit geen CC op. Dat van die koplampen ga ik naar kijken dan. Kan anders via mn werk zo nieuwe bestellen op inkoopprijs, dus dat scheelt alweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Koplampen kun je makkelijk opschuren met 2000-3000 grit en polijsten met een pad op een boormachine. Wel niet vergeten met 2K lak af te lakken naderhand. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is hem dus niet geworden. Na een bezoekje kreeg ik geen goed gevoel en interieir was behoorlijk versleten. Ook koppeling voelde niet lekker aan.

Op zoek naar de volgende, zal wel iets verder van huis worden. Aanbod hier is dramatisch imo

https://www.autoscout24.c...?utm_source=android-share
Mazda 2 1.3 uit 2007 met 185k km op de teller. Vind het zelf moeilijk om in te schatten, is weinig over te vinden, niet heel populair model.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 691473 op 18-06-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Touchdomex schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:16:
[...]

CC? wel doeznt mjong!

Erhh wat is CC? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

vlaaing peerd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:58:
[...]

CC? wel doeznt mjong!

Erhh wat is CC? O-)
Als het goed is cruise control :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 691473 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Als het goed is cruise control :9
Ik bedoel er inderdaad CruiseControl mee. Al had Climate Control ook gekund :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Touchdomex schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 06:54:
[...]

Ik bedoel er inderdaad CruiseControl mee. Al had Climate Control ook gekund :+
Om verwarring te voorkomen wordt dat meestal ACC genoemd, Automatic Climate Control. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

McKaamos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Om verwarring te voorkomen wordt dat meestal ACC genoemd, Automatic Climate Control. ;)
Dat is Adaptive Cruise Control. Climate Control wordt meestal ECC genoemd, Electronic Climate Control :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
MK_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Dat is Adaptive Cruise Control. Climate Control wordt meestal ECC genoemd, Electronic Climate Control :)
Ah jah, je hebt gelijk. Er is iig een andere afkorting voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Mazda 323 uit '99 met bijna 2 ton op de teller. Moet nog even wachten op antwoord van de vraag voor onderhoudshistorie. Bij bezichtiging letten op roestplekken heb ik al gelezen, nog meer? Volgens mij is de motor zeer degelijk namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Anoniem: 691473
Altijd controleren op:

En

Mag ik dit lijstje nog aanvullen:
- even stevig remmen met het stuur losjes in de handen? Trekken naar links/rechts =laten staan. Of je moet de gok durven nemen dat het een vastgelopen klauw is die relatief eenvoudig weer gangbaar te maken is.
- controleer alle knopjes/airco/toeters en bellen, kijk/vraag desnoods of de handleiding aanwezig is.
- neem de tijd voor een proefrit, liefst alleen/met een bekende, laat de verkoper waar die hoort: in de showroom.

Met dank aan @Firestorm

Mazda's scoren hoog op betrouwbaarheid, maar op leeftijd zul je wel slijtageonderdelen hebben zoals lagers e.d.

Ook handig om even te kijken wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is. Ik denk dat deze een riem heeft en zal ongeveer om de 100.000km moeten worden vervagen. Heeft ie een ketting, dan kun je nog wel een ton door.

Het laatste wat je wil is een riem die onderweg knapt, dan is het gewoon meteen einde verhaal met de wagen.

[ Voor 18% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-06-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
Dag allemaal,

Op het forum hier hebben velen van jullie me al enorm goed geholpen in het zoeken naar een tweedehands auto voor een startende chauffeur zoals ik ben. Ben volop bezig met auto's te testen waarbij ik kijk naar volgende parameters: budget +-/ €2500, pk: 60-90 (hoog genoeg om uit de voeten te kunnen, laag genoeg voor de verzekering), manueel, benzine, euronorm 4 (in België is dat wel van belang met de lage emmissiezones). Leeftijd van de auto en kilometers maken me niet zoveel uit (max 170 000 km wel).

Modellen die ik al probeerde en me niet bevallen: Mitsubishi Colt, Suzuki Swift
Modellen die ik al probeerde en me wel bevallen: Kia Picanto, Peugeot 206, Skoda, Ford

Nu heb twee technische vragen:
1. Tijdens mijn testritten doe ik het volgende: ik rijd 60 km per uur en gooi dan alles toe, hop naar 0 km/uur en houd het stuur niet echt vast (erg losjes) om te kijken wat het 'stuur' (niet de auto dus) doet --> en dan zag ik bij 5 van de 7 auto's dat het stuurwiel 5 à 10 cm naar links of rechts draait tijdens het stoppen - terwijl de auto niet perse naar links of rechts draait, puur en alleen het stuurwiel.

Verschillende van jullie op het forum zeiden te checken hierop. Vormt dit nu een probleem? Of vormt het enkel een probleem als de auto ook mee beweegt? En ik vind het zeer gek dat de eigenaars (ook handelaars) dit niet als probleem opmerken en aangaven dat de keuringen dit blijkbaar toestaan. Weet dus niet wat hiervan te denken? En het houdt mijn zoektocht naar een auto fel tegen gezien de meerderheid van de auto's dit issue blijkbaar heeft.

2. De Peugeot 206 vind ik fijn rijden. Ik merk wel op dat met het zonlicht ik minder makkelijk door de autoruit kan kijken door de weerkaatsing van het zonlicht in de ruit. Nu met een Kia Picanto heb ik dat precies minder. Kan dat zijn omdat de Peugeot 206 een 'lager' model is waardoor de ruit een kleinere hoek heeft, versus hogere modellen zoals de Kia Picanto, waarbij de ruit een grotere hoek heeft (waardoor zonlicht minder kan weerspiegelen). Maakt iemand van jullie hetzelfde mee? Dit zou me wel kunnen overtuigen om de Peugeot 206 - die erg fijn rijdt - toch te laten staan.

Bedankt voor jullie ideeën !

groetjes,

Marjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
*bumpje*

Ik zou het niet weten. Ik heb het bij mijn eigen auto uitgeprobeerd en die blijft zowel stuur als rijrichting kaarsrecht. Het lijkt mij dus niet normaal eigenlijk.

Iemand anders wellicht een mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Tonatiuh Kan zijn dat er wat speling op de stuurinrichting zit, maar veel oudere auto's staan ook als een kruiwagen uitgelijnd.

Wat de 206 betreft, de stoel is in hoogte verstelbaar, kijk daar ook even naar, mogelijk heeft dat invloed op je zicht. Verstelling zit rechts aan de voorkant van de stoel.

Ik heb 7 jaar een 3deurs 206 XR Airline gereden, daarna 5 jaar een 207SW XS, die is afgelopen weekend in de soep gelopen, gisteren een 5 deurs 206SW XS opgehaald voor 900 euro bij een particulier. Ja ik moet er wat aan versleutelen en er zit geen nieuwe APK op (verloopt eind augustus). Ik heb gewoon niks met handelaren die een auto oppoetsen en dan te koop zetten met een loze APK terwijl er vanalles loos is. Was bij de 206 zo, bij de 207 niet anders en bij deze 206 betaal ik gewoon geen 500 euro extra een poetsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42
@Tonatiuh Wat _JGC_ hierboven ook al zegt, veel auto's zijn slecht uitgelijnd waardoor bijvoorbeeld de auto naar een kant kan trekken maar ook je stuur scheef kan staan terwijl de auto wel rechtdoor gaat. Zeker bij auto's die al wat jaartjes ouder zijn of die wat meer kilometers hebben gereden, kan dat bijvoorbeeld komen door het op en af rijden van stoepranden, veel kilometers op een slecht wegdek, etc.

Dat je stuur scheef staat kan bijvoorbeeld zorgen voor cupping / ongelijke slijtage van je banden, maar het opnieuw uitlijnen van een auto zou eigenlijk een klusje moeten zijn van 60-90 minuten zijn voor een werkplaats en zou niet meer dan een paar tientjes mogen kosten.

Waarom die auto's dan allemaal zo slecht uitgelijnd zijn ondertussen? De meeste mensen boeit het simpelweg niet (dat is althans mijn ervaring). Als je een auto hebt gevonden die verder alle checkboxen afvinkt maar waar enkel het stuur scheef staat, is dat dus waarschijnlijk daarna nog wel redelijk makkelijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsmaelv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik zou graag wat tips en meningen willen over de volgende auto's die ik overweeg.

Ik zoek een goedkope kleine auto, met zo min mogelijk mankementen.
Nu overweeg ik de volgende auto's:
- Nissan Micra (K11)
- Suzuki alto (vierde generatie)
- Daihatsu Cuore (zesde generatie)

Welk is de beste keuze?
En wat zijn de specifieke aandachtspunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XGmode
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 09:23
ilsmaelv schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:27:
Ik zou graag wat tips en meningen willen over de volgende auto's die ik overweeg.

- Nissan Micra (K11)

Welk is de beste keuze?
Ik heb de ballen verstand van auto's, ging daarom uit van wat de ANWB aangeeft per merk en type dat ik op het oog had. Misschien heb jij er ook iets aan.

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ilsmaelv schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:27:

- Nissan Micra (K11)

Welk is de beste keuze?
Misschien is het bouwjaar wat handiger.

In principe doe je goed aan Japanse auto's. Die zijn betrouwbaar en de onderdelen zijn goedkoop. Modellen van vóór 2000 kunnen roest oplopen aan de onderkant. Daar zou ik op controleren. Verder vind je hier in het topic een checklist wat handig is om na te gaan bij je nieuwe aankoop.

- Het belangrijkste is of de auto's goed zijn onderhouden. Vraag hiernaar.
- KM stand zegt niet alles, juist bij oude auto's is het beter dat ze regelmatig lange stukken rijden dan maandenlang stilstaan.
- lekkages (olie, koelvloeistof) en doorgeroeste plekken zijn signalen om direct weg te lopen.

Er is niet direct een beste keuze, alledrie zijn zuinige lichgewicht auto's die ook allemaal bekend staan om betrouwbaarheid. Het gaat erom wat je aantreft als je een testrit maakt dat zwaarder meeweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsmaelv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-06-2024
@XGmode Dankjewel voor de tip! 👍

@vlaaing peerd Dankjewel voor je reactie. Ik kijk naar de modellen van rond het jaar 2000. De Daihatsu is jonger te krijgen voor dezelfde prijs. De Micra is meestal het oudste van de 3 als ik op autoscout24 of marktplaats rondkijk.
Ik zal het onderhoudsboekje in ieder geval opvragen. Goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
@ilsmaelv De Micra K11 kan in ieder geval goed roesten, ik denk echter dat dit bij een Cuore en Alto niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Onderhoudsboekjes voor 20 jaar oude auto's?

Ik heb ook redelijk sluitend onderhoud voor het 17 jaar oude barrel dat ik had gekocht, maar bij het vervangen van de airco compressor kwam ik erachter dat deze in 2017 ook al eens vervangen is samen met de droger, geen factuur van in de map.
Verder is het alleen maar stempeltjes in het boekje voor grote en kleine beurten, wat er bij die beurten gedaan is... geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:25
Onderhoudsboekjes misschien niet direct. Vooral bij auto's van die leeftijd met meerdere eigenaren is onderhoud van meerdere jaren soms lastiger te achterhalen. Maar het onderhoud van de afgelopen twee jaar zou iemand aan kunnen tonen. Zo zie je in ieder geval of er een beetje voor de auto is gezorgd de afgelopen jaren, of dat hij echt van APK naar APK is gesleurd zonder verder iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Zeker op die leeftijd zou ik ook kijken of ze wel al E10 aankunnen. Anders moet je telkens duurdere brandstoffen gaan tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:52

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Knul schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:40:
@ilsmaelv De Micra K11 kan in ieder geval goed roesten, ik denk echter dat dit bij een Cuore en Alto niet anders is.
Micra K11 is inderdaad geen vreemde van roest, bepaald niet. Maar dat is ook wel ongeveer de enige kwaal die ze hebben. Je moet over het algemeen goed je best doen, als je zo'n ding wil slopen :)

M'n schoonzus heeft ruim 10 jaar zo'n ding gehad, toen is-ie weg gegaan omdat er voor APK die keer best veel laswerk aan zat. Maar de auto's die ze erna heeft gehad, hebben d'r minstens net zoveel gekost aan onderhoud :P

Persoonlijk zou ik dus voor een Micra K11 gaan, maar let wel goed op roest. Motorisch zijn ze prima, en een distributieketting scheelt natuurlijk ook een hoop. Ga trouwens wel voor een 1.3, die kan een stuk beter met het verkeer meekomen dan de 1.0.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Touchdomex schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:22:
Zeker op die leeftijd zou ik ook kijken of ze wel al E10 aankunnen. Anders moet je telkens duurdere brandstoffen gaan tanken.
Ik zou sowieso E5/98 tanken, zelfs al zou het blok geschikt ervoor zijn.

Bio-Ethanol is hygroscopisch (trekt vocht aan) en heeft een minder goeie verbranding. Zeker bij veel korte ritten is dit nadelig voor je blok en je verbuik is ook hoger.

Bovendien tast ethanol rubber en kunststof aan, waar de leidingen in de aut meestal mee afgedicht zijn. Zeker bij een auto van rond 2000 zullen die al vaak in uitgedroogde staat bevinden en dat maakt E10 alleen maar erger.

Die 15 cent die je bij de pomp meer betaalt, betaalt zich terug in een beter rijdende auto, minder ophoping en lager verbruik.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste