WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mwah gaat me er om dat ik op zowel Clima-Inverter als Ceroklima de units niet los zie. Maar goed, zal t daar ook eens vragen.Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:31:
[...]
Ja. Dat je in het verkeerde topic zit. Juiste topic is:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 18-09-2022 10:49 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 21-09-2022 19:33 ]
Air24.be lijkt ook goed geprijsd.DR33S schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:06:
Ik ben ook al een hele tijd dit topic aan het volgen, echter verbaasd het me hoe weinig sites ik kan vinden die ook naar Nederland versturen. Er hebben ook nog een redelijk aantal niet gereageerd op mijn email met die vraag.
Ik ben aan het kijken voor 2 Daikin Perfera FTXM42R. Deze zijn op best veel websites te vinden. Ik heb ook voor MHI en ME gekeken, echter deze worden volgens mij minder aangeboden.
1 perfera voor in de woonkamer en 1 voor in het trappenhuis naar de zolder om de bovenverdieping te koelen.
Zijn Spanje en Italië de airco landen of missen we nog een land waar ze goed te krijgen zijn?
@honda4life waar heb jij deze scherpe prijs ontvangen?
Echter... na een paar keer contact "de nieuwe prijzen komen pas x september", daarna "verlof", dan nog enkele mailtjes en telefoontjes met de flauwe uitleg dat de prijzen constant veranderen.
Euh ja hoe verkoop je op deze manier iets

Een richtprijs is al een goed begin toch, dat hoeft niet tot de laatste 50€ definitief zijn
Bijzonder inderdaad.Roger1964 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:54:
[...]
Grapje zeker...![]()
Ik ben vorige week met hun aan het mailen geweest over de verzendkosten. Ik wil daar ook een perfera 4.2 bestellen, verzendkosten € 369,- . Dus als jij mij kan aangeven wie je gesproken hebt. Eventueel samen bestellen.[Afbeelding]
Als ik de Daikin TXM35R selecteer zijn de verzendkosten ook gewoon €109
Dit is trouwens wel erg goedkoop.
:strip_exif()/f/image/ZTzGHAaL0agkbbgkCBcTa2xL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was me nog niet opgevallen, erg vreemd.tafelzeil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:17:
[...]
Bijzonder inderdaad.
Als ik de Daikin TXM35R selecteer zijn de verzendkosten ook gewoon €109
Dit is trouwens wel erg goedkoop.
[Afbeelding]
Vul je 2 daikin ftxm35r in dan gaat het gelijk naar de €369,-.
Zal aan het gewicht liggen denk.
Dat ga ik even na.
Ze hebben hele scherpe prijzen, en die €109,- daar bestel ik ze wel voor.
Bij meerdere shops via email een prijsaanvraag gedaan waaronder clima-inverter, keroclima en shopclima voor de volgende airco's
2x FTXM35R/RXM
1x FTXM25R/RXM
1x FTXM20R/RXM
2x FVXM25A/RXM
1x FVXM50A/RXM
Uiteindelijk de airco's besteld bij clima-inverer.com omdat Allesio van Clima-inverter snel reageert op een prijsaanvraag en vragen. Waar het bij de rest van de shops meerdere dagen heeft geduurd. En uiteindelijk ook de goedkoopste van allen.
Alle units waren op voorraad en binnen enkele dagen op de post. In totaal kwam de levering uit Italie een paar werkdagen later binnen. Zie tracking hieronder:
Date Time Branch Scan
26.09.2022 11.57 OLANDA (325) DELIVERED
26.09.2022 OLANDA (325) FOR DELIVERY
22.09.2022 08.48 OLANDA (325) CONSIGNEE CLOSED
22.09.2022 OLANDA (325) FOR DELIVERY
19.09.2022 21.00 GORIZIA (116) DEPARTED
19.09.2022 18.00 GORIZIA (116) COLLECTED
19.09.2022 18.29 GORIZIA (116) SHIPPING INFO SENT TO BRT
:strip_exif()/f/image/Njmk3kv7VMeNb25UvdzeSJ15.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe nog tevreden met de beslissing om de airco's in het buitenland te bestellen.
Grote bestelling, goed verpakt en letterlijk snel geleverd tot aan je voordeur.
Kan je dan nog wat afspreken over de verzendkosten als je er zoveel afneemt? Of is het 7* het tarief?
De afmetingen zijn het zelfde, het minimale vermogen is het zelfde
Ik zit heel erg te twijfelen
Wil iig een 35 voor de woonkamer
Maar voor op de slaapkamer/boven verdieping weet ik niet wat wijsheid is
Het prijsverschil is 130 euro dus dat vind ik ook te overzien
Een 20 voor de slaapkamer is al overkill. Dus waarom een 35 halen? Tenzij je met 1 unit op de overloop probeert te koelen maar daar zijn de ervaringen wisselend over...creon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:38:
Wat is de rede dat mensen een ftxm20 bestellen ipv een ftxm35
De afmetingen zijn het zelfde, het minimale vermogen is het zelfde
Ik zit heel erg te twijfelen
Wil iig een 35 voor de woonkamer
Maar voor op de slaapkamer/boven verdieping weet ik niet wat wijsheid is
Het prijsverschil is 130 euro dus dat vind ik ook te overzien
Er zit geen voordeel aan de 35 voor een enkele slaapkamer. En als het geen voordeel heeft en het is duurder, waarom zou je

Waah schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Een 20 voor de slaapkamer is al overkill. Dus waarom een 35 halen? Tenzij je met 1 unit op de overloop probeert te koelen maar daar zijn de ervaringen wisselend over...
Er zit geen voordeel aan de 35 voor een enkele slaapkamer. En als het geen voordeel heeft en het is duurder, waarom zou je
Ik heb hetzelfde, wil een 3.5 in mijn slaapkamer hangen en dan de slaapkamerdeur open houden voor de overloop en badkamer.Waah schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Een 20 voor de slaapkamer is al overkill. Dus waarom een 35 halen? Tenzij je met 1 unit op de overloop probeert te koelen maar daar zijn de ervaringen wisselend over...
Ik snap nog niet helemaal hoe te reageren......
Zit de badkamer tegenover de slaapkamer? En is de trap omlaag/naar boven af te sluiten?Roger1964 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:18:
[...]
[...]
Ik heb hetzelfde, wil een 3.5 in mijn slaapkamer hangen en dan de slaapkamerdeur open houden voor de overloop en badkamer.
Ik snap nog niet helemaal hoe te reageren......
Want anders gaat de warmte naar zolder/kou naar beneden en nooit naar de badkamer komen ben ik bang. Die lekt gewoon omhoog/omlaag weg.
Meestal hangt men de unit op de overloop en houd men de deuren open. Maar het blijft vaak wat behelpen. De echte kou zal je er uit stoken, maar de badkamer warm krijgen? Ik betwijfel het.
Meestal zijn infrarood panelen of iets dergelijks de oplossing voor de badkamer.. Maar nog geen ervaring zelf.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Pomp geïnstalleerd en werkt
Uiteindelijk probleem opgelost
Ben toch even benieuwd hoe dit nu verder verlopen is. Hebben ze 'ineens' wel gereageerd of wellicht hier meegelezen?CVBtec schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:25:
Heb afgelopen vrijdag een vervangende warmtepomp gekregen van climamarket
Pomp geïnstalleerd en werkt
Uiteindelijk probleem opgelost
Is het nog nodig geweest om door een officiële installateur vast te laten stellen dat de warmtepomp defect is?
*Lijkt mij wel relevant om te weten hoe deze shop in dergelijke gevallen de afhandeling doet en waar je dus aan toe bent bij Airco's kopen in het buitenland:)
[ Voor 14% gewijzigd door juultje op 04-10-2022 12:00 ]
Uiteindelijk is het opgelost, heb wel een werk gehad met het vervangen van de oude en de nieuwe.
Voor mij is dit een wijze les, liever iets meer betalen bij een goede leverancier in de buurt. Je hebt totaal geen garantie van LG in nederland als je hem in Spanje hebt gekocht, althans dat is mijn ervaring.
Hij was geinstalleerd in Juli en het is nu Oktober. Gelukkig dat het nog niet zo koud is.
Cees
Hij was geinstalleerd in Juli en het is nu Oktober. Gelukkig dat het nog niet zo koud is.
Cees
[/quote]
Bedankt voor delen van je ervaring.
Ik heb vandaag een LG airco besteld in Spanje

Ook goed contact gehad met climamarket.eu toen.
Netjes binnen 6 dagen op de stoep met Dachser.
Het blijft een risico natuurlijk dat alles heel is/blijft, en LG Nederland zegt natuurlijk: sop het maar op met LG Portugal. (daar vind ik sowieso wel iets van) Maar het alternatief was wachten tot na de winter, en dan nog meer betalen ook.
De (eerdere) besparing en lagere prijs moeten dat 'risico' dan maar afdekken in het allerergste geval.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Maar het is inderdaad wel bizar dat in deze tijden er moeilijk gedaan wordt door merken in de landen.
De spullen komen waarschijnlijk niet eens uit een andere fabriek, en de verrekening met het hoofdkantoor voor garantie zaken gaat waarschijnlijk op dezelfde manier. Het zit hem waarschijnlijk in dat ze geen marge hebben kunnen noteren voor die apparatuur, dus de afhandeling van garantieclaim kost ze feitelijk geld, terwijl het hoofdkantoor gewoon die effort zou moeten vergoeden aan de merken in de landen zelf.
Er zullen waarschijnlijk ook merken zijn waar dat gewoon geen problemen oplevert, en ik lees ook gelukkig veel verhalen dat de leverancier waar de spullen bestelt zijn ook vaak wel helpen, het kost alleen wat meer moeite.
Het is een kwestie van afwegen, hoe vaak heb je nou echt de leverancier in het land nodig? Als de garantie verlopen is, kan je veel ook prima om de hoek je onderdeel bestellen. En als de lokale installateur z'n arbeidsloon gewoon in rekening kan brengen bij jou, zal hij je ook vaak wel helpen.
somewhere there was silence
Daikin 3mxm68a
Stylish 3,5kw x2
Emura 3 3,5kw 1x
Pa:
Daikin 2mxm50a
2x Emura 3 (1x3,5 1x2,5)
Installateurs had ik vier partijen op het oog. Uiteindelijk gegaan voor iemand met 300+ goeie reviews op Werkspot die voor installeren triple, incl materiaal, 1200 rekent.
Al met al hangt er straks voor 4600 euro dus topspul in huis.
@paQ via welke webshop in Portugal?paQ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:26:
Ik heb inmiddels voor een 4e maal een warmptepomp achtige besteld nu uit het buitenland. Deze keer een Therma V monobloc uit Portugal.
Netjes binnen 6 dagen op de stoep met Dachser.
Amifrigo.com
Die had enkele weken geleden bijna alle modellen gewoon op voorraad. Richt zich op Franssprekend gebied, maar zit en verzendt vanuit Portugal. Prijzen zijn incl levering via Dachser.
Vrijdag een week geleden besteld bij climamania in Spanje. Nu heb ik een vraagje.
De binnen unit is anders dan op het plaatje van de website. Op de doos staat FTXM35R5V1B.
Bij deze binnen unit is de onderkant niet plat, maar er zit ook een knik in waar de knoppen zitten. De voorkant is ook niet helemaal vlak.
:strip_exif()/f/image/F2kmcIggh8XrqF5lZiA5SoEp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DdGeiPcB83sHOIEAfqgykzRw.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er meer mensen, die ook zo'n binnen unit hebben gekregen? Ik wacht nog even met contacten naar Climamania.
Kan aan mij liggen maar ik vind hem precies op het plaatje lijken, die bolling en knik zie ik er in zittenM.B.te L. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:32:
Vandaag mijn airco binnengekregen. Het betreft een RXM 35 R.
Vrijdag een week geleden besteld bij climamania in Spanje. Nu heb ik een vraagje.
De binnen unit is anders dan op het plaatje van de website. Op de doos staat FTXM35R5V1B.
Bij deze binnen unit is de onderkant niet plat, maar er zit ook een knik in waar de knoppen zitten. De voorkant is ook niet helemaal vlak.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn er meer mensen, die ook zo'n binnen unit hebben gekregen? Ik wacht nog even met contacten naar Climamania.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
@tafelzeil @Roger1964 @ 19JeRo3n92 @ creon
Ik gok dat dat gewoon de hoek is waaronder de foto is gemaakt. Als je precies recht van voren een foto van jouw unit zou maken zou het er precies hetzelfde uitzien. Door de hoek van de foto lijkt de "knik" alsof het de "onderkant" is; op dit filmpje zie je daar een mooie animatie van. Enige verschil is volgens mij dat er bij jou wel tekst/icoontjes bij de indicatielampjes geprint is, en bij het model op de foto ik dat niet zie.M.B.te L. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:32:
Bij deze binnen unit is de onderkant niet plat, maar er zit ook een knik in waar de knoppen zitten. De voorkant is ook niet helemaal vlak.
Kloppen de afmetingen dan niet met de specs ?M.B.te L. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:30:
Ik zie op het plaatje maar 1 rij knoppen. Op de foto duidelijk 2 rijen. Dat ik deze vraag stel komt mede door het formaat binnen unit. Op het plaatje van de website ziet de unit er elegant uit. Wat ik nu thuis zie, is een lomp ding. Was niet door de WAF gekomen als de energie prijzen hetzelfde waren gebleven. Dus als het wel een andere binnen unit is dan op de website, kan ik reclameren.
@tafelzeil @Roger1964 @ 19JeRo3n92 @ creon

En welk verschil in knoppen zie je eigenlijk? Dit is een plaatje van de website van de verkoper.

Gracias internet por la oportunidad de ver y pedir un aire acondicionado en España y tenerlo en casa una semana después. Incluso la traducción se convierte en una brisa. Y ahora vamos a: "¿Cómo puedes instalar un acondicionador de aire tú mismo? (así que no lo uses).
Buenos días.
@paQ ik heb even wat prijzen vergelijken en begrijp iets niet, waarom bestel je deze LG’s niet in NL, icm met de subsidie ben je onder de streep hier toch minder kwijt?paQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:15:
[...]
Amifrigo.com
Die had enkele weken geleden bijna alle modellen gewoon op voorraad. Richt zich op Franssprekend gebied, maar zit en verzendt vanuit Portugal. Prijzen zijn incl levering via Dachser.
Welke subsidie?Chimsie78 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
@paQ ik heb even wat prijzen vergelijken en begrijp iets niet, waarom bestel je deze LG’s niet in NL, icm met de subsidie ben je onder de streep hier toch minder kwijt?
Gaat om een LG Therma V Monobloc warmte pomp.
Ah sorry niet gezien. Ik dacht airco topic vandaarChimsie78 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Gaat om een LG Therma V Monobloc warmte pomp.
Je krijgt gewoon subsidie hoor.Chimsie78 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
@paQ ik heb even wat prijzen vergelijken en begrijp iets niet, waarom bestel je deze LG’s niet in NL, icm met de subsidie ben je onder de streep hier toch minder kwijt?
Wat moet ik geloven?
Oké dat het rendement wat minder is maar verder...?
Dat was me niet duidelijk, dan kan ik je alleen maar gelijk geven.
[h1]”Dit is geen subsidie voor:Chimsie78 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:25:
[...]
Dat was me niet duidelijk, dan kan ik je alleen maar gelijk geven.
nieuwbouw
airco (ook wel lucht-lucht warmtepomp)
uitbreiding van een woning (uitbouw)”[/h1]
Bron:
https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren
Edit: Ik zie dat hem om een lucht/water warmtepomp ging
[ Voor 7% gewijzigd door elektriekert op 23-10-2022 10:11 ]
Ik dacht toch in de ene of de andere datasheet van daikin gezien te hebben dat de ene A++ is, de andere A+++ (niet dat het zo veel uit maakt).blaauw schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:16:
Wat bedoel je hier mee ? Ik heb de FTXM en FTXA besteld met A+++ voor koelen en verwarmen.
De vraag is nog steeds niet beantwoord of er een opmerkelijk kwaliteitsverschil is.
Daarvoor is dit ook het verkeerde topic.honda4life schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:45:
De vraag is nog steeds niet beantwoord of er een opmerkelijk kwaliteitsverschil is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 24-10-2022 13:45 ]
ik was bij supersamastore.it aan het kijken om wat te bestellen en daar zag ik vreemd genoeg in de lange lijst van landen ook geen Nederland staan, ik ga ze eens een mailtje sturen. Dat zou ik als ik jou was ook doencrazyheinz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:22:
Iemand al kunnen bestellen via climadiqualita.it? Zie precies België en Nederland niet staan als landen die ondersteund zijn, en kon hen nog niet bereiken via whatsapp.
Ik heb dan wel besteld in Spanje en vooraf ook gemaild met allerlei vragen in het Spaans met Google Translate. Het duurde best wel lang voordat ik antwoorden kreeg. Ik ben toen gaan bellen met Spanje, 10 minuten met die man in het Engels gesproken en alles was geregeld.Speedfightserv schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
ik was bij supersamastore.it aan het kijken om wat te bestellen en daar zag ik vreemd genoeg in de lange lijst van landen ook geen Nederland staan, ik ga ze eens een mailtje sturen. Dat zou ik als ik jou was ook doen
"Olanda" geprobeerd?Speedfightserv schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
ik was bij supersamastore.it aan het kijken om wat te bestellen en daar zag ik vreemd genoeg in de lange lijst van landen ook geen Nederland staan, ik ga ze eens een mailtje sturen. Dat zou ik als ik jou was ook doen

Netherlands Antilles staat er wel bij...

Hoe heb je betaald? Bank, iDeal, Credit card? Vooral dat laatste zou mijn voorkeur hebben bij een "onbekendere" winkel in het buitenland.tafelzeil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:19:
Zo, dinsdag een Daikin Perfera 3,5 besteld bij Climamania.com.
Vandaag mail gehad dat deze is verzonden, blijft wel spannend. maar scheelt wel heel erg veel geld met kopen in Nederland.
Prijs inclusief verzenden: €1058 en ik vind ze niet voor minder dan €1550 in Nederland.
[Afbeelding]
1304 bij NLX in Nederland. Ik heb uiteindelijk in NL besteld, durfde het niet aan met oog op garantie om in het buitenland te bestellen.tafelzeil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:19:
Vandaag mail gehad dat deze is verzonden, blijft wel spannend. maar scheelt wel heel erg veel geld met kopen in Nederland.
Prijs inclusief verzenden: €1058 en ik vind ze niet voor minder dan €1550 in Nederland.
[Afbeelding]
Heb de installatie wel zelf gedaan tot zover het kon.
Inderdaad met creditcard betaal en vooraf even gebeld.Processorkoeler schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:20:
[...]
Hoe heb je betaald? Bank, iDeal, Credit card? Vooral dat laatste zou mijn voorkeur hebben bij een "onbekendere" winkel in het buitenland.
NLX, goede tip, daar kwam €35 verzendkosten bij dus €1339.
Montage en inbedrijfstelling doe ik zelf. Hier heb ik bij eerdere airco aanschaf al een vacuumpomp, digitale vacuummeter, manifold en wegwerp stikstoffles voor gekocht.
Mooi optijd voor de echte kou ons land bereikt.tafelzeil schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:40:
Airco vandaag geleverd, ik werd vooraf gebeld door transporteur Manfreight doetichem.
[Afbeelding]
Zeker weten, hier bijvoorbeeld: https://www.climamarket.eu/nl/CDarwin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:54:
Zijn er ook aanbieding mbt Black Friday bij de goede buitenlandse winkels? Heeft iemand een tip?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Helaas geen airco met 8+ kW capaciteit. Zoek ik gewoon nog even verder.
8+ kWCDarwin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:08:
Hier worden idd flinke kortingen gegeven, dank voor de tip.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Een airco van meer dan 8 kW? Wat ben je van plan?CDarwin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:08:
Hier worden idd flinke kortingen gegeven, dank voor de tip.
Hint: Check even de ervaring in dit topic met units van 5+ kW en trek je conclusies...
Alesio reageert snel (van sommige shops krijg je niet eens antwoord) en prijzen zijn prima. zulken zeker goedkopere adressen zijn, maar snel en goed geholpen worden geniet dan mijn voorkeur boven een paar tientjes besparen.
Verzendkosten voor een enkele unit zijn misschien hoog (in verhouding), maar als je meerdere units nodig hebt goed te doen.
Supersamastore ook goede ervaring mee (via Ebay dus Paypal betaling, voor wie daar waarde aan hecht).
Heb twee vragen over units uit het buitenland:
Over Daikin lees ik dat bepaalde modellen minder vermogen hebben? Waar is dit op gebaseerd? Persoonlijke ervaring?
En betekent dat dan dat een 18000btu niet toereikend is vergeleken met andere 18000 btu units?
En heeft er iemand ervaringen met units van Midea of Hi-Sense? Die zie ik namelijk in het buitenland gunstig geprijsd staan…
Of is dit al teveel off-topic?
Alvast dank voor de reacties.
ik heb vorig jaar bij keroclima.pt een 4 tal daikin stylish binnenunits voor de prijs van prefera’s gekocht, samen met 2 buiten units( ook afgeprijsd ). De aanbiedingen van dit jaar heb ik niet bekeken, maar interessant is het zeker om nu met black friday te bestellen.CDarwin schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:54:
Zijn er ook aanbieding mbt Black Friday bij de goede buitenlandse winkels? Heeft iemand een tip?
Even een vraagje.
Helaas heeft de UPS zonder te melden een bestelling in 2-en gedeeld en was ik tijdens bezorging buitenunit niet thuis.
Zonder te bellen of mailen is het automatisch geleverd bij een kadoshop.
Toen ik het daar ophaalde bleek de doos niet met pijlen naar boven, maar op de zijkant neergezet.
Ook was het bind lint verschoven en hierdoor doos op een kier.
Nu heb ik ooit eens ergens gehoord dat de olie in de verkeerde kanalen kan lopen als het niet rechtop staat.
Is dit een fabeltje, of zal ik een nieuwe buitenunit laten bezorgen?
Hier foto:
:strip_exif()/f/image/5bussJ864SMYv4bqPsK6IFcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/61zoJaZmEjcZjFgOJLw0Yjid.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door r.vanheusden op 03-12-2022 19:40 ]
Overleggen met je verkoper. Maar plaatsen op de zijkant hoort natuurlijk niet.r.vanheusden schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:40:toon volledige bericht
Goedenavond,
Even een vraagje.
Helaas heeft de UPS zonder te melden een bestelling in 2-en gedeeld en was ik tijdens bezorging buitenunit niet thuis.
Zonder te bellen of mailen is het automatisch geleverd bij een kadoshop.
Toen ik het daar ophaalde bleek de doos niet met pijlen naar boven, maar op de zijkant neergezet.
Ook was het bind lint verschoven en hierdoor doos op een kier.
Nu heb ik ooit eens ergens gehoord dat de olie in de verkeerde kanalen kan lopen als het niet rechtop staat.
Is dit een fabeltje, of zal ik een nieuwe buitenunit laten bezorgen?
Hier foto:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet noodzakelijk voor vervoer dat perse rechtop moet staan.
Dan kun / moet je het ook niet als doos verzenden, maar op een pallet binden.
edit: I stand corrected.
het is this side up idd.
staat er wel klein op moet ik zeggen.
Mijn opmerking blijft wel staan.
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 04-12-2022 12:20 ]
Grappig.tafelzeil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:19:
[Afbeelding]
Hier de Roemeense winkel met een goedkopere en duurdere Daikin. (1 lei is iets meer dan 20 cent.)
Welke heb jij nou? die met een SCOP van 5.1 ? dat is tamelijk sensationeel.
Die met een scop van 4.3 is precies de helft in prijs. Maar met de prijzen in de toekomst heb je die 500 euro verschil er snel uit. De minimum temperatuur van de duurdere is -20, maar goed.
De duurste dus 1075 euro en de goedkopere 540 de dure heeft ook WIFI.
"racire" = Koelen Incalzire=verwarmen
https://www.emag.ro/compare/D6F83TMBM,DCV7HTMBM/
[ Voor 6% gewijzigd door herpideperpi op 05-12-2022 15:45 ]
Maak je je geen zorgen om de garantie van het product?tafelzeil schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:40:
Airco vandaag geleverd, ik werd vooraf gebeld door transporteur Manfreight doetichem.
[Afbeelding]
Ik zou altijd voor de perfera gaan. Ik heb voor in de woonkamer een perfera aangeschaft en in de slaapkamer een sensira. Wat een spijtherpideperpi schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:36:
[...]
Grappig.
Hier de Roemeense winkel met een goedkopere en duurdere Daikin. (1 lei is iets meer dan 20 cent.)
Welke heb jij nou? die met een SCOP van 5.1 ? dat is tamelijk sensationeel.
Die met een scop van 4.3 is precies de helft in prijs. Maar met de prijzen in de toekomst heb je die 500 euro verschil er snel uit. De minimum temperatuur van de duurdere is -20, maar goed.
De duurste dus 1075 euro en de goedkopere 540 de dure heeft ook WIFI.
"racire" = Koelen Incalzire=verwarmen
https://www.emag.ro/compare/D6F83TMBM,DCV7HTMBM/

Van welke heb je spijt, of van beide. En waarom.Roger1964 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:26:
[...]
Ik zou altijd voor de perfera gaan. Ik heb voor in de woonkamer een perfera aangeschaft en in de slaapkamer een sensira. Wat een spijt
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Sarcasme?Roger1964 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:26:
[...]
Ik zou altijd voor de perfera gaan. Ik heb voor in de woonkamer een perfera aangeschaft en in de slaapkamer een sensira. Wat een spijt
Van de sensira heb ik spijt, ik moet wel zeggen dat ik in de woonkamer een perfera ftxm42r heb hangen.wizzopa schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:31:
[...]
Van welke heb je spijt, of van beide. En waarom.
Maar het verschil in kwaliteit en mogelijkheden is echt groot. De sensira is niet slecht voor zijn geld, maar als het kan lijden dan maakt hij volgend jaar plaats voor een perfera.
Inderdaad ben direct met je eens, beneden hangt al ruim 6 jaar een Daikin Ururu Sarara 3,5 kw boven een Sensira 2,5 kW wat een verschil maar voor €560.— uit Italie en €430.— materiaal doe ik niet moeilijk.Roger1964 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:38:
[...]
Van de sensira heb ik spijt, ik moet wel zeggen dat ik in de woonkamer een perfera ftxm42r heb hangen.
Maar het verschil in kwaliteit en mogelijkheden is echt groot. De sensira is niet slecht voor zijn geld, maar als het kan lijden dan maakt hij volgend jaar plaats voor een perfera.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
[ Voor 181% gewijzigd door Bastardje op 17-12-2022 14:34 ]
Van het gas af? Info, tips & tricks: http://www.gasloosnederlandmagazine.nl
Afgezekerd op 16A gewoon 2.5mm2 voor pakken, je mag zelf 1.5mm2 gebruiken, maar dat zou ik voor de zekerheid niet doen.Bastardje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:57:
Iemand een idee wat de diameter van de aders moet zijn om de buitenunit aan te sluiten? Ik heb een Daikin comfora 7,1kW en kan dit nergens vinden. Alleen dat ie afgezekerd moet worden op 16A. Moet ik 1,5mm2 of 2,5mm2 of 4mm2 gebruiken?
[ Voor 5% gewijzigd door SmoothTweaker op 17-12-2022 14:09 ]
Iemand ervaring met aftersales van Climaled? Mijn eigen installateur geeft weinig thuis, dus ik ben al bang voor een gevalletje stuk.
Is er geen bedrading losgeschoten of slecht contact oid?Processorkoeler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:30:
Mijn 2-maanden-oud MSZ-LN35VG2B is ermee gestopt. Binnenunit is gewoon plots uit gegaan, kwam thuis en hij werkt niet meer. Vinnen e.d. nog uitgeklapt. Weet niet waar het mis gaat, heeft geen lampje op de buitenunit dus no idea wat er wel/geen spanning heeft.
Iemand ervaring met aftersales van Climaled? Mijn eigen installateur geeft weinig thuis, dus ik ben al bang voor een gevalletje stuk.
Geen idee, weet niet hoe dat open moet binnen, bij de buitenunit zit een kapje maar die krijg ik niet los, ben bang dat ik 'm dus ook niet meer vast krijg buiten als ik 'm loshaal.elektriekert schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:35:
[...]
Is er geen bedrading losgeschoten of slecht contact oid?
Update: Power PC board van mijn MSZ-LN35VG2B is defect. Buitenunit blijkt niet geaard te zijn, maar het blijkt een zenerdiode op de powersupply te zijn die lek is. Lijkt mij toeval dat dit hiermee te maken heeft, dus gewoon 'pech' ondanks mijn onvrede over de installatiekwaliteit.
Ik heb per mail contact opgenomen met ClimaLED en ze zijn erg snel met reageren en het SAV-formulier (garantieclaim). Ben tot nu erg tevreden over de Fransozen van deze tent! Ze geven een part number, part catalogus en brochure en vragen dan of de installateur deze bevestigt, zodat ze het goede onderdeel kunnen opsturen. Had liever een nieuwe binnenunit gehad. Garantie vanuit de winkel is dus prima, maar ik heb nu de pech dat de airco niet van de installateur afkomstig is, en ik dus alle arbeid moet betalen.
Zo zien we maar dat goedkoop in dit geval nu duurkoop is, zeker qua installatiekwaliteit.
niet zo goedkoop als Clima inverter maar met verzending erbij zal het niet veel schelen.
Afhalen in Genk scheel voor mij dan weer de transportkosten.
Kan jouw installateur bewijzen dat zijn gebrekkige en amateuristische installatie niet de reden is van het knallen van die zener? Een zener is een typisch onderdeel die voor bescherming van andere onderdelen zorgt.Processorkoeler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:57:
Processorkoeler in "Airco bestellen in het buitenland"
Update: Power PC board van mijn MSZ-LN35VG2B is defect. Buitenunit blijkt niet geaard te zijn, maar het blijkt een zenerdiode op de powersupply te zijn die lek is. Lijkt mij toeval dat dit hiermee te maken heeft, dus gewoon 'pech' ondanks mijn onvrede over de installatiekwaliteit.
Ik heb per mail contact opgenomen met ClimaLED en ze zijn erg snel met reageren en het SAV-formulier (garantieclaim). Ben tot nu erg tevreden over de Fransozen van deze tent! Ze geven een part number, part catalogus en brochure en vragen dan of de installateur deze bevestigt, zodat ze het goede onderdeel kunnen opsturen. Had liever een nieuwe binnenunit gehad. Garantie vanuit de winkel is dus prima, maar ik heb nu de pech dat de airco niet van de installateur afkomstig is, en ik dus alle arbeid moet betalen.
Zo zien we maar dat goedkoop in dit geval nu duurkoop is, zeker qua installatiekwaliteit.
Gezien zijn gebrekkige en ronduit gevaarlijke installatie zou vervangen gratis moeten zijn.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Niet direct hem de schuld in de schoenen geschoven, ik heb wel aangeduid dat ik ontevreden ben, de oplossing was o.a. het fatsoeneren van de leidingen buiten (ik wilde ze wel getaped/geisoleerd hebben), maar hij zegt dat het ook gewoon prima zonder kan en dat dat niet hoeft.LED-Maniak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:21:
[...]
Kan jouw installateur bewijzen dat zijn gebrekkige en amateuristische installatie niet de reden is van het knallen van die zener? Een zener is een typisch onderdeel die voor bescherming van andere onderdelen zorgt.
Gezien zijn gebrekkige en ronduit gevaarlijke installatie zou vervangen gratis moeten zijn.
De aardedraad van de binnenunit zat wel aan de buitenunit, maar de aardedraad van buiten - meterkast zat niet aangesloten. Die heeft 'ie nu aan het metaal vastgemaakt (ook niet het aangeduide bevestigingspuntje). Alles werkt(e) dus wel, maar niet de schoonheidsprijs. Unit hangt ook echt precies 70mm van het plafond af, de minimale hoogte volgens ME.
Wat ik zelf heb is dat de temperatuur gewoon 2-3 graden offset nu. En als het -5 vriest, klopt die temperatuur precies. Raar, maargoed, te offtopic in dit topic.
Even Climaled afwchten en ik ga hem inderdaad wel vragen om dit gewoon te fixen, gezien zijn ellendige kwaliteit.
[ Voor 85% gewijzigd door Perkouw op 26-01-2023 14:51 ]
Optie voor credit cards? Altijd een goeie om jezelf in te dekken.
[ Voor 31% gewijzigd door Perkouw op 26-01-2023 14:51 ]
Jij / anderen hier ook ervaring met wel/ niet betalen via Paypall? Kost 91 euro extra; de moeite waard of niet nodig?ErikPeer schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:53:
Ik heb al meerdere malen in het buitenland besteld, met name bij clima-inverter.
3x Daikin FTXM20R = €2595,-
1x Daikin FTXJ35AB = €1625,-
Verzendkosten: €695,-
Totaalkosten: €4915,-
De goedkoopste in nederland is https://www.nlx-international.com/ voor €5526,-
Nu vind ik €600,- verschil op een bedrag van ca 5.5k niet de moeite om het vanuit Italië te laten komen.
Mis ik hier iets?
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen