Zeker niet, alleen zijn we met veel dingen tegelijk bezig, en is daar een update over tikken er even bij ingeschoten. Ik had in de planning staan om dat vandaag te doen, gezien we ook een digitale open dag hebben vandaag en ik dus sowieso met werk bezig zou zijn, en geen andere dingen hoef te regelen
Allereerst even een reactie op de Tinkerforge discussie die ontstond in mijn vakantie. Volgens mij is het punt wat een aantal van jullie maakten dat een analyse van het stroomverbruik maken door middel van de Tinkerforge stroommeter resultaten niet kan, omdat de resolutie van de meting daarvoor gewoonweg niet hoog genoeg is. Dat is natuurlijk een valide punt, vandaar ook dat we de TF meter alleen maar gebruiken om een gemiddeld stroomverbruik over een periode te meten. Ik kan me wel voorstellen dat de grafieken die in de betreffende review gebruikt werden het beeld gaven dat we toch probeerden het verbruik te analyseren, in plaats van alleen maar te gebruiken als gemiddeld verbruik. Dat is uiteraard een punt wat we mee nemen, dat zullen we in het vervolg anders aanpakken.
Overigens hadden we inderdaad zelf ook bedacht dat de TF meter niet voor alle processors voldoende capaciteit zou hebben. We hebben daarom inmiddels ook meerdere meters aangeschaft, om de load te verdelen. Voor de review waarin we de eerste metingen hebben gepresenteerd was dit echter geen probleem, alle processors bleven keurig binnen de marges.
Dan nog even wat reacties op het bericht van @
Redneckerz , voordat ik een aantal algemenere updates zal geven.
We hebben inmiddels
16 games uitgebreid bekeken. Zoals gezegd zijn de games waarbij een ingebouwde benchmark te scripten is om een run van 10 minuten te doen beperkt. Vandaar dat we met een open blik alle games hebben gespeeld, en hebben bekeken of er stukken inzitten die makkelijk en reproduceerbaar (denk aan random enemies die je willen vermoorden..) te benchmarken zijn. Een aantal van die games zijn afgevallen omdat ze te oud (witcher 3) zijn, niet reproduceerbaar te testen vanwege de grote variatie in gameplay (Total War) zijn, omdat het een online game is (Anthem), omdat het te lastig is om zelf een stuk te rijden (Forza), of omdat de benchmark niet reproduceerbaar te krijgen is (BF-V en Gears Tactics). Er blijven een aantal games over, waaruit de volgende games onze voorkeur hebben : AC:O, Metro, F1 2020 en SotTR.
In Assassin's Creed Odyssey gebruiken we de Discovery Tour modus. Hierdoor is de benchmark enorm goed te reproduceren. We hebben gemeten dat onze videokaart er zo'n 4 minuten over deed om stabiel te worden qua clocks/temps. De benchmark duurt 10 minuten, ons voorstel is om van deze 10 minuten de laatste 5 minuten te meten.
Metro heeft een ingebouwde benchmark tool, die we ook kunnen loopen. De benchmark is zwaarder dan normale in-game actie, dus aan de absolute resultaten (fps, frametimes) kunnen we geen conclusies verbinden. Voor de onderlinge verschillen tussen videokaarten, waar we de benchmark voor willen gebruiken, is de benchmark gezien de zware load juist erg geschikt. In onze tests was de kaart na zo'n 3 minuten volledig stabiel. De benchmark zelf duurt zo'n 2 minuten. 5 runs waarvan we de laatste 3 gebruiken voor de meting lijkt ons de beste optie.
F1 2020 is ideaal om lang te benchmarken. Er kan een groot aantal rondes achter elkaar gereden worden, en is daardoor prima reproduceerbaar. Het duurt ongeveer 4 minuten om op stabiele waardes uit te komen. Op ons nieuwe benchmark circuit Zandvoort rijden we 15 rondes, waarvan we de laatste 10 meten.
Shadow of the Tomb Raider is een game met een ingebouwde benchmark. Helaas duurt deze benchmark met 3 minuten niet lang genoeg voor onze test. Het menu bij deze game wordt echter real-time gerendered. Na ongeveer 4 minuten zagen we daarom in het menu dezelfde stabiele temperaturen/clocks als je zou zien in game. We denken daarom dat dit goed genoeg is om deze benchmark alsnog in de suite op te kunnen nemen, met een wachttijd van 7 minuten in het menu tot het starten van de benchmark.
Goede alternatieven zijn nog Far Cry New Dawn, waar we een stuk rond kunnen lopen in een bosrijke omgeving zonder aangevallen te worden, en Project Cars 3. Die laatste is net uit, dus we moeten nog even kijken of dit echt een alternatief zou kunnen vormen. Als we uit gaan van de laatste paar project cars games mag dat echter geen probleem opleveren.
[...]
Hoe zit dat dan met de oudere processoren? Die moet je immers dan oftewel al in huis hebben, of zijn die beter verkrijgbaar?
Snap even niet wat je hier mee bedoelt..

[...]
Klopt. En betreft de DX drivers bedoel ik dan de Nvidia/AMD drivers.
Check, goed punt om op te letten.
[...]
Helaas heeft Pino daar (publiekelijk in dit topic) zich niet over uitgesproken, maar als hiervoor een algemener plan vereist voor is (Een soort gast-bijdrage bij artikelen/reviews?) dan zou ik graag voorstellen om daar bij terugkomst een topic over te openen. Van jullie kant, wel te verstaan.
Zelf zou ik best wel iets willen schrijven over iets wat wel met Tweaken te maken heeft maar wellicht te ver verwijderd voor de Crew is om daar echt tijd in te steken (kosten/baten). Zoiets is geen nieuw idee immers en dan betrek je toch de community ermee en komen die gezichten ook wat vaker op de FP te zien.
Voor Mask zou dat dan makkelijk zijn: die kan dan de voeding reviews doen (als hij dat zou willen). Dan kan in ieder geval afgevangen worden dat daar geen aandacht aan besteed wordt vanuit Tweakers: Je laat het immers doen door degene die daar de meeste verstand van heeft. Want ik merk dat daar de schoen veel te veel wringt: Mask wilt het duidelijk op zijn manier doen, maar kan dat niet doorzetten naar Tweakers.Andersom kan Tweakers hier eigenlijk te weinig eigen mankracht op los laten, want andere dingen hebben meer prioriteit.
Dus dan zou ik het bij Mask zelf neer leggen. Geef hem een deel van het strand wat Tweakers Beach heet en laat hem maar zijn gang gaan. Het enige wat van jullie kant dan geregeld dient te worden is de discussie of je user-written reviews op de FP wilt krijgen (en dat zij daar toegang toe krijgen). Wel lijkt mij dat een meer haalbare kaart dan dat jullie zelf hier meer in gaan investeren, want zoals al eerder is aangegeven heeft dat domweg jullie prioriteit niet. Daar is niets mis mee, maar op deze manier pak je de voedingen toch mee.

toon volledige bericht
Ik kan hier kort over zijn denk ik, we zijn echt met een enorme inhaalslag bezig als het komt op kennis inwinnen vanuit community / externen. Enerzijds via bijvoorbeeld dit topic, anderzijds via cursussen en onze actieve mods. Het liefst doen we dit in de toekomst ook op een gestructureerde manier zodat duidelijk is waar iedereen zijn input kan geven.
Nog wat updates van onze kant dan :
- We hebben voor de stroommetingen van videokaarten een
pci-e riser gekocht, zodat we elk aspect van de power draw kunnen meten. Zoals gezegd hebben we ook extra TF spul gekocht om alles simultaan te kunnen meten.
- Met het aankomende nieuwe Nvidia spul in zicht leek het ons niet handig om nog te gaan testen met PCI 3.0 slots. We willen daarom over stappen naar AMD testsystemen, met een 3900XT en MSI Godlike moederborden. Dit is voor ons relatief goedkoop, gezien we al 2 moederborden hebben liggen, en ook al een CPU hebben liggen.
- Voor een volgende CPU review stappen we over naar een 'nieuw' protocol. Grootste verandering hierin is uiteraard de stroommeting. Ook schrappen we de Photoshop panorama benchmark vanwege de grote wisselvalligheid in de resultaten van deze benchmark. Uiteraard gaan we een volledig geupdate Win10 2004 gebruiken. We zijn nog op zoek naar nieuwe benchmarks, ideeën zijn welkom!
Ik had een lijstje voorbereid met alle dingen die ik wilde noemen, maar mijn PC crashte voordat ik dit op had geslagen

. Mochten er nog andere zaken zijn die me te binnen schieten zal ik of deze post nog even updaten (als er nog niemand heeft gereageerd), of een kleine toevoeging doen dmv een extra post.