Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 12:35
freestyler2 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Hier een soortgelijke situatie. Pi hole in Docker op een synology. Heb je een work around?
Nee heb hem maar opnieuw geïnstalleerd, ook omdat ik dacht dat er iets niet goed meer was, had regelmatig haperend internet.
Kwam achteraf doordat de cloudflare DNS servers problemen hadden 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:33
ComTech schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Nee heb hem maar opnieuw geïnstalleerd, ook omdat ik dacht dat er iets niet goed meer was, had regelmatig haperend internet.
Kwam achteraf doordat de cloudflare DNS servers problemen hadden 8)7
Niet alleen Cloudflare: nieuws: Cloudflare: internetverkeer daalde met 3,5 procent door CenturyLink-s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Misschien niet helemaal een populaire vraag hier...
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om het volgende plaatje te blokkeren: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqekfl2iJxLIxF1vYEmTEzao0ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXp2TaXHU1nY5ddcHxI0PpuE.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg na het blokkeren "readiong.net" wel een foutmelding als ik er op klik maar ik zie niet wat ik nog meer moet blokkeren in de Recent Queries om het plaatje ook te blokkeren.

Op Tweakers vond ik een kleine advertentie "oke" als die er door glipte. Maar nu ze de laatste tijd zo groot zijn... :N :N

Alvast bedankt

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@streamnl Krijg je het plaatje niet gewoon te zien omdat het nog in je browsercache staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:31:
@streamnl Krijg je het plaatje niet gewoon te zien omdat het nog in je browsercache staat?
Nope. Die heb/had ik ook gewist.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@streamnl Ach, ik denk ik vraag het even. Ik heb hem niet gezien, dus ik weet het verder ook niet. je bent in ieder geval niet de enige en ze gaan hem ook blokkeren al lijkt dat niet helemaal goed te werken vooralsnog. Zie 42dpi in "Rare of twijfelachtige reclames: geef ze hier door" en verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
streamnl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:36:
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om het volgende plaatje te blokkeren: [Afbeelding]

Ik krijg na het blokkeren "readiong.net" wel een foutmelding als ik er op klik maar ik zie niet wat ik nog meer moet blokkeren in de Recent Queries om het plaatje ook te blokkeren.

Op Tweakers vond ik een kleine advertentie "oke" als die er door glipte. Maar nu ze de laatste tijd zo groot zijn... :N :N
Het is eigenlijk de bedoeling dat je een abonnement neemt daarvoor en in principe is het blokkeren van ads op GoT en de Frontpage verboden voor zover ik weet ;)

Maar goed... :
- Check je Pi-Hole Query Log.
- Clear ook de DNS Cache van je PC/Laptop/Tablet/Telefoon naast de Cache van je browser :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@nero355 Het was blijkbaar een uit de hand gelopen test om te zien of je mensen met een adblocker toch advertenties kon laten krijgen. Het was niet de bedoeling dat dit op tweakers.net actief werd. Zie de link die ik eerder postte en de reacties daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JeroenE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:35:
@nero355 Het was blijkbaar een uit de hand gelopen test om te zien of je mensen met een adblocker toch advertenties kon laten krijgen. Het was niet de bedoeling dat dit op tweakers.net actief werd. Zie de link die ik eerder postte en de reacties daarop.
Mja, leuk en zo, echter kan je die dus lekker negeren met een cheapass abonnementje! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Iemand enig idee, ik krijg wireguard icm pihole niet werkend. Ik zat op openvpn geinstalleerd via pivpn maar ben nu dus overgestapt op wireguard.

Zodra ik Interface listening behavior verander naar Listen on all interfaces werkt het niet meer en heb ik lokaal geen internet (dns) meer. Zet ik de optie op Listen only on interface eth0 werkt lokaal prima. Via de VPN werkt het in beide opties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 17:27

GieltjE

Niks te zien...

DoeEensGek schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:12:
Iemand enig idee, ik krijg wireguard icm pihole niet werkend. Ik zat op openvpn geinstalleerd via pivpn maar ben nu dus overgestapt op wireguard.

Zodra ik Interface listening behavior verander naar Listen on all interfaces werkt het niet meer en heb ik lokaal geen internet (dns) meer. Zet ik de optie op Listen only on interface eth0 werkt lokaal prima. Via de VPN werkt het in beide opties niet.
Heb het zelf opgelost door domweg in de wireguard config het "normale" ip adres van de pi-hole op te geven (forward toch alles al).

Hell / 0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Toet3r schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:32:
Heb het gevonden.
Met dank aan deze post https://www.reddit.com/r/...en_set_to_listen_only_on/

Heb in /etc/dnsmasq.d/05-custom.conf

[...]
toegevoegd. reboot en het werkt :)
Dit bleek dus ook de oplossing voor mijn installatie te zijn.

02-vpn.conf
code:
1
2
3
interface=wg0
interface=eth0
interface=tun0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
DoeEensGek schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:13:
Dit bleek dus ook de oplossing voor mijn installatie te zijn.

02-vpn.conf
code:
1
2
3
interface=wg0
interface=eth0
interface=tun0
Dat is inderdaad de beste optie als je OpenVPN of WireGuard laat NATten richting je eigen netwerk! d:)b

Wat je ook kan doen om het simpel te houden : Je VPN verbinding Bridgen met je LAN en zodoende alles in dezelfde Subnet en dus ook DHCP Pool laten communiceren!
Het liefst uiteraard in een aparte afgeschermde VLAN indien je apparatuur dat kan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Pierre schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:07:
[...]

Ik wens je veel succes met advertenties blokken op YouTube, ik heb intussen de moed op gegeven. Dan maar wachten en niet kijken naar de advertenties.
Ik werd er zo gek van dat ik via India een premium abonnement heb genomen. kosten... €1.50 per maand. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:33
asing schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:07:
[...]

Ik werd er zo gek van dat ik via India een premium abonnement heb genomen. kosten... €1.50 per maand. ;)
Ik moet het bij Pi-Hole/Youtube Vanced houden. Ook al zou ik een abonnement willen afsluiten, word ik buiten gesloten.
Ik heb nog een Legacy G-Suite account (Vroeger Google Apps for Domains) en daarmee kan je geen Youtube Premium afsluiten. Enige oplossing is een extra gmail account aanmaken maar dan kan je eerdere purchases ect niet migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb een probleemje, Pi-Hole draait goed. PC tv en onze telefoons reclame vrij.
Echter de Kurio tablet van onze dochter laat alles door.

De acties komen niet voor in de Queries lijst, weet niet of dat normaal is?

Het ip van de tablet zit in dezelfde groep als de telefoons enzo..

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:18

Klippy

Still Game

Kurio is zo te zien al een soort VPN, het maakt waarschijnlijk geen gebruik van je eigen DNS servers, anders zag je wel activiteit in de PiHole logs.
Er zit al een filter op voor veilige kindvriendelijke sites, technisch weet ik niet hoe het werkt, maar waarschijnlijk is er al een soort van PiHole achtige functionaliteit ingebouwd op het Kurio netwerk.
Ik gok dat je dit niet zomaar kan aanpassen zonder de kindvriendelijke functionaliteit te verliezen, ik vind er in elk geval bar weinig over online, in elk geval niks over een eigen DNS. Maar je kan blijkbaar de filters zelf kiezen en wellicht uitschakelen, dus in die menus kan je eens zoeken.
Waarom Kurio dan niet ook wat meer ads blockt moet je hun vragen ;)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Klippy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:10:
Kurio is zo te zien al een soort VPN, het maakt waarschijnlijk geen gebruik van je eigen DNS servers, anders zag je wel activiteit in de PiHole logs.
Er zit al een filter op voor veilige kindvriendelijke sites, technisch weet ik niet hoe het werkt, maar waarschijnlijk is er al een soort van PiHole achtige functionaliteit ingebouwd op het Kurio netwerk.
Ik gok dat je dit niet zomaar kan aanpassen zonder de kindvriendelijke functionaliteit te verliezen, ik vind er in elk geval bar weinig over online, in elk geval niks over een eigen DNS. Maar je kan blijkbaar de filters zelf kiezen en wellicht uitschakelen, dus in die menus kan je eens zoeken.
Waarom Kurio dan niet ook wat meer ads blockt moet je hun vragen ;)
Dat zou kunnen inderdaad, ik zie wel iets van activiteit, vooral:
kidsmanagement-pa.googleapis.com
captive.apple.com -?? android maar ok...
mtalk.google.com
europe.pool.ntp.org
www.kdtablets.com
settings.crashlytics.com --- wordt geblokt

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

streamnl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:36:
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om het volgende plaatje te blokkeren: [Afbeelding]

Alvast bedankt
Dit heb ik ook recent gemerkt, net als meer reclames in apps.
Heb je het kunnen oplossen? Zoja hoe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:27
Ik hoop dat ik hier de oplossing van mijn probleem kan vinden :)

Ik gebruik Pi-hole via Docker in Windows 10. Mijn router is een Asus RT-AC66U. Als ik de DNS wijzig naar mijn pi-hole (bij de WAN-instellingen), wordt de verbinding verbroken van mijn internet: Internetstatus disconnected

Als ik de DNS via LAN instel, werkt Pi-hole niet, maar heb ik wel internet.

Wat ik tot zover heb geprobeerd:

Pi-hole via VM ware (Ubuntu) geinstalleerd, no fix
Router gereset, helemaal terug naar fabrieksinstellingen, firmware update.

Zie ik iets over hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/todrTXjNVIm8qok2CugoLIA7FHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exgTk5WZrJM9pGXWF5IC4oZ9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahRYRWQ9OihK9lfTcgZZPuEKTH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pn9SMvMtTEhZh893yPHqmVjc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@n00bhunter ik zou die WAN-instellingen laten voor wat het is, je moet DNS-instellingen juist in het DHCP-gedeelte doen. Daarna doe je een refresh van je IP-confiuratie op je client en zou het moeten werken (er vanuit gaande dat je pihole online is

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 11-09-2020 12:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
Dank voor je reactie. Heb ik op deze manier al geprobeerd, helaas werkt pi-hole dan niet.

Ik denk dat ik wat fout heb gedaan bij het installeren. Ik heb deze tutorial gevolgd: https://www.andrewdenty.c...i-hole-on-windows-10.html

Ik kan alleen de admin panel bereiken via 127.17.01/admin via de computer waar ik Pi-hole op heb geinstalleerd. pi.hole/admin werkt niet, ook het IP adres van pi-hole kan ik niet bereiken.

Via ' Group management' -> Clients verschijnt ook geen enkel apparaat.

Voorheen had ik Pi-hole virtueel draaien via VM ware, en dat werkte in het begin wel. Later kreeg ik exact hetzelfde probleem als wat ik nu heb (via Docker). Enig idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@n00bhunter ik heb geen ervaring met Docker, maar weet je zeker dat je clients tegen je Pi-Hole aanpraten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:59
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:40:
Dank voor je reactie. Heb ik op deze manier al geprobeerd, helaas werkt pi-hole dan niet.

Ik denk dat ik wat fout heb gedaan bij het installeren. Ik heb deze tutorial gevolgd: https://www.andrewdenty.c...i-hole-on-windows-10.html

Ik kan alleen de admin panel bereiken via 127.17.01/admin via de computer waar ik Pi-hole op heb geinstalleerd. pi.hole/admin werkt niet, ook het IP adres van pi-hole kan ik niet bereiken.

Via ' Group management' -> Clients verschijnt ook geen enkel apparaat.

Voorheen had ik Pi-hole virtueel draaien via VM ware, en dat werkte in het begin wel. Later kreeg ik exact hetzelfde probleem als wat ik nu heb (via Docker). Enig idee wat hier aan de hand is?
als je alleen de admin panel via de pc zelf kan benaderen dan zit daar toch het probleem? Dan kan je er bijna van uit gaan dat andere poorten ook niet open staan. Wat heb je bij 'ServerIP=' ingevuld?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:08:
Ik hoop dat ik hier de oplossing van mijn probleem kan vinden :)

Ik gebruik Pi-hole via Docker in Windows 10. Mijn router is een Asus RT-AC66U. Als ik de DNS wijzig naar mijn pi-hole (bij de WAN-instellingen), wordt de verbinding verbroken van mijn internet: Internetstatus disconnected

Als ik de DNS via LAN instel, werkt Pi-hole niet, maar heb ik wel internet.

Wat ik tot zover heb geprobeerd:

Pi-hole via VM ware (Ubuntu) geinstalleerd, no fix
Router gereset, helemaal terug naar fabrieksinstellingen, firmware update.

Zie ik iets over hoofd?
Ik heb deze router ook, maar je kunt met de ASUS firmware maar 1 DNS server op de LAN invoeren. de tweede lan is default gezet op het gateway adres. Merlin wordt niet meer ondersteund voor deze router. Als het goed is, heb je dan soms wel en soms niet dat pihole wordt gebruikt. Maar je moet in de log wel activiteit zien.

De situatie dat je pihole helemaal niet wordt gezien/gevonden, check eens op welke interfaces pihole (settings-DNS) moet luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
ik zie in de log inderdaad wel activiteit, maar de laatste activiteit is van 13:01. Soms lijkt het (even) te werken, maar kan er geen peil op trekken.

Wat bedoel je met je laatste opmerking? Hoe check ik dat precies?

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:36:
ik zie in de log inderdaad wel activiteit, maar de laatste activiteit is van 13:01. Soms lijkt het (even) te werken, maar kan er geen peil op trekken.

Wat bedoel je met je laatste opmerking? Hoe check ik dat precies?

Dank voor het meedenken!
Welke ip's geven activiteit?

links in het menu in pihole -> settings -> DNS
Dan staat er ergens rechts op welke interfaces geluisterd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
Listen only on interface eth0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Je draait op een docker, hoe is je docker geconfigd? je kunt eens proberen om "all" interfaces te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
Ik heb 'm ingesteld als volgt :

docker run -d --name pihole -e ServerIP=172.18.78.211 -e WEBPASSWORD= :) -e TZ=Europe/Amsterdam -e DNS1=127.17.0.1 -e DNS2=1.1.1.1 -e DNS3=1.0.0.1 -p 80:80 -p 53:53/tcp -p 53:53/udp -p 443:443 --restart=unless-stopped pihole/pihole:latest

settings:
resources: cpu's 1, memory 1 gb, swap 1gb, disk image size 64 gb
network: DNS server: manual DNS configuration -> DNS: 172.18.78.211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
interfaces 'all' al geprobeerd, helaas geen verschil. Ook de DNS server instellingen in Docker pas later aangezet, maar dat maakte ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:26:

docker run -d --name pihole -e ServerIP=172.18.78.211 -e WEBPASSWORD= :) -e TZ=Europe/Amsterdam -e DNS1=127.17.0.1 -e DNS2=1.1.1.1 -e DNS3=1.0.0.1 -p 80:80 -p 53:53/tcp -p 53:53/udp -p 443:443 --restart=unless-stopped pihole/pihole:latest

settings:
resources: cpu's 1, memory 1 gb, swap 1gb, disk image size 64 gb
network: DNS server: manual DNS configuration -> DNS: 172.18.78.211
Wat zegt je client als je ipconfig opvraagt (in linux ifconfig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
Webgnome schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:59:
[...]

als je alleen de admin panel via de pc zelf kan benaderen dan zit daar toch het probleem? Dan kan je er bijna van uit gaan dat andere poorten ook niet open staan. Wat heb je bij 'ServerIP=' ingevuld?
Yes, dat was het probleem. Poort 53 opengezet op de router en nu werkt pi hole! Thnx voor het meedenken allemaal. Ik moet het nog testen op mijn andere apparaten, want volgens de log worden er alleen maar ads geblokkeerd op 2 apparaten.

Nog wel een gek dingetje wat ik niet opgelost krijg: ik kan de admin panel alleen bereiken via m'n windows 10 pc via local host http://127.17.0.1/admin/ , maar niet via het IP-adres of via pi.hole/admin. Ook niet via mijn laptop. Iemand een idee hoe ik dat nog kan oplossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:43:
Yes, dat was het probleem. Poort 53 opengezet op de router en nu werkt pi hole! Thnx voor het meedenken allemaal. Ik moet het nog testen op mijn andere apparaten, want volgens de log worden er alleen maar ads geblokkeerd op 2 apparaten.
Was je van plan om lekker mee te doen aan de https://www.google.com/search?q=dns+amplification DDoS toestand die de laatste tijd gaande is :? >:) :+

Misschien heb je het ongelukkig verwoord, maar het is dus echt totaal niet de bedoeling om Pi-Hole direct aan het internet te hangen op die manier!
Nog wel een gek dingetje wat ik niet opgelost krijg: ik kan de admin panel alleen bereiken via m'n windows 10 pc via local host http://127.17.0.1/admin/ , maar niet via het IP-adres of via pi.hole/admin. Ook niet via mijn laptop. Iemand een idee hoe ik dat nog kan oplossen?
Volgens mij heb jij gewoon je hele Docker toestand verkeerd opgezet en komen al je problemen daar vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bhunter
Nee, in Win10 bedoel ik. Of maakt dat het niet veel beter?
Had gehoopt pi-hole te kunnen draaien zonder raspberry pi, maar is toch iets complexer dan ik van te voren had verwacht (met mijn wat beperkte kennis althans :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:10:
Windows 10 maakt niks beter wat mij betreft dus ik ben niet de juiste persoon om dat aan te vragen :+
Had gehoopt pi-hole te kunnen draaien zonder raspberry pi, maar is toch iets complexer dan ik van te voren had verwacht (met mijn wat beperkte kennis althans :) )
Je bent gewoon begonnen aan een hoop dingen waar je geen kaas van hebt gegeten dus ik gok dat je met een beetje inlezen de boel veel beter voor elkaar zal krijgen :)

Kijk anders eens rond in : [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic
En neem eens de Manual door van Docker zelf wat betreft de netwerkomgeving ervan op zijn minst ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lijkt me nogal omslachtig eigenlijk. Pihole op een vm in Windows 10. Een pi all the way voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Het heet natuurlijk niet voor niets pi hole...

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 12-09-2020 07:37 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:04
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:10:
Ik zou of je verdiepen in Docker want pihole kan namelijk daarin gewoon prima draaien, daar heb je echt geen raspberry voor nodig. Ik draai zelf in Proxmox server een LXC container waarin pihole draait. Of uitwijken naar Adguard Home, zij hebben wel een specifieke Windows installatie. Check: https://adguard.com/nl/adguard-home/overview.html

Beide projecten doen nagenoeg hetzelfde alleen de één geeft je meer statistieken en configuratie mogelijkheden de ander is wat gebruiksvriendelijker en minder uitgebreid. Uiteindelijk bepalen de gebruikte blockllists wat er daadwerkelijk geblokkeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
n00bhunter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:26:

Volgens mij is hiermee niet veel mis. Al hoef je niet DNS1-3 gelijk in te stellen. Ik zou het, zoals anderen ook al aangeven, zoeken in je netwerkstellingen (van je host?). Je router firewall in stellen is niet gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
nero355 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:18:
[...]
Je bent gewoon begonnen aan een hoop dingen waar je geen kaas van hebt gegeten dus ik gok dat je met een beetje inlezen de boel veel beter voor elkaar zal krijgen :)
En dat met de nick n00bhunter :P .

Maar op een Windows 10 installatie ... why? Het gemak van pihole is dat hij altijd werkt in je netwerk, dus ieder device heeft voordeel. Dus je moet iets kiezen wat 'altijd aan' is. Dat kan een Pi zijn, een Synology, of zoals in mijn geval, een ESXi server.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• nero355
Webgnome schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:09:
Het heet natuurlijk niet voor niets pi hole...
Mja, dat klopt ook weer niet helemaal sinds je het ook gewoon in een VM of Container op een VMWare/Proxmox/enz. kan draaien of bijvoorbeeld een cheapo AMD/Intel NUC achtig apparaat! :)

Zo is dit ding bijvoorbeeld verdomd goedkoop op het moment en nog nieuw ook : pricewatch: MSI Cubi N 8GL-001BEU
Maar je kan ook zoiets tweedehands scoren : V&A aangeboden: Intel NUC Kit DN2820FYK
En dat is gelijk ook misschien wel de beste NUC die Intel ooit heeft gemaakt gezien de maffe bugs die tevoorschijn kwamen bij sommige andere modellen die erna werden uitgebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:20
Aangezien ik een paar dagen in quarantaine zit eens even wat tijd om mijn netwerk en andere zaken eens onder de loep te nemen. Op mijn eigen telefoon en surface wel diverse adblockers in gebruik. Ik zag echter dat de rest hier dat maar lasting vind en ik bv bij de telegraaf zie dat echt je hele pagina volgespamd wordt met zooi moet er maar eens wat aan gedaan worden.

Pihole al wel eens over gelezen, maar eens een tutorial op youtube bekeken. Aangezien ik hier geen werkloze Pi meer heb liggen eerst maar eens een ESXI Ubuntu LTS 18 server gemaakt 1 processor 1 GB ram.

PiHole erop geslingert en werkte meteen, alleen werd er niet geblokkeerd.Even gemist dat Update Gravity niet bij installatie uitgevoerd wordt.
Daarna eerst eens met de pc getest dns naar de Pihole laten verwijzen. Toen dit werkte de instellingen in de Asus router aangepast zodat elk apparaat via Pihole dns gaat.

Wat me na een dag opvalt dat er ruim 25% geblokt is van de 17000 queries.

Via de startpost hier nog even uitgevonden hoe NPO gemist weer kan werken.
Nog 1 ding om te zoeken, de filmpjes op Telegraaf werken niet tot ongenoegen van sommige huisgenoten. Geen idee wat ik daarvoor moet whitelisten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Wat betreft de filmpjes. Ga naar je pihole in een tab en in een andere tab open je de site. Kijk welke dingen in je querylog voorkomen. En whitelist net zo lang tot het werkt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gaaf zo een pihole! Ik ben er erg blij mee maar loop vast op een multiple VLAN omgeving.
De pihole heeft 1 ethernet interface met daarop 3 vlans (management 192x, iot 172x en guest 10.x).

Ik gebruik pfsense voor dns resolve via cloudlfare. Dus client ->pihole -> pfsense DNS resolve

dhcpcd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example static IP configuration:
interface eth0
static ip_address=192.168.2.4/24
static routers=192.168.2.1
static domain_name_servers=192.168.2.1

interface eth0.10
static ip_address=172.16.108.4/24

interface eth0.20
static ip_address=10.10.10.4/24

vlans file in /etc/network/interfaces.d
code:
1
2
3
4
5
6
7
auto eth0.10
iface eth0.10 inet manual
  vlan-raw-device eth0

auto eth0.20
iface eth0.20 inet manual
  vlan-raw-device eth0

ifconfig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
pi@raspberry01:/etc/dnsmasq.d $ ifconfig
eth0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet 192.168.2.4  netmask 255.255.255.0  broadcast 192.168.2.255
        ether dc:a6:32:a7:79:82  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 101938  bytes 23644315 (22.5 MiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 24971  bytes 10518877 (10.0 MiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

eth0.10: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet 172.16.108.4  netmask 255.255.255.0  broadcast 172.16.108.255
        RX packets 67658  bytes 9492787 (9.0 MiB)
        TX packets 1491  bytes 145890 (142.4 KiB)

eth0.20: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet 10.10.10.4  netmask 255.255.255.0  broadcast 10.10.10.255
        RX packets 25  bytes 1922 (1.8 KiB)
        TX packets 24  bytes 2992 (2.9 KiB)

dns lookup op de pi host zelf met vlan.010
code:
1
2
3
4
5
6
pi@raspberry01:/etc/dnsmasq.d $ dig @172.16.108.4 google.nl

; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1+deb10u2-Raspbian <<>> @172.16.108.4 google.nl
; (1 server found)
;; global options: +cmd
;; connection timed out; no servers could be reached

dns lookup op de pi host zelf met het primaire ip (dus geen vlan). Werkt wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
pi@raspberry01:/etc/dnsmasq.d $ dig @192.168.2.4 google.nl

; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1+deb10u2-Raspbian <<>> @192.168.2.4 google.nl
; (1 server found)
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 23534
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;google.nl.                     IN      A

;; ANSWER SECTION:
google.nl.              164     IN      A       172.217.19.195

;; Query time: 3 msec
;; SERVER: 192.168.2.4#53(192.168.2.4)
;; WHEN: di sep 15 20:30:20 CEST 2020
;; MSG SIZE  rcvd: 54

pi@raspberry01:/etc/dnsmasq.d $

Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?

- Ik kan tussen de verschillende vlans communiceren met de pihole (ping en webinterface werkt)
- Dus 192x -> 172x bereikbaar en andersom ook (heb nu de firewall rules even uitstaan)
- Ik heb een andere laptop expres in de 172.x vlan aangesloten om te testen en deze kan geen nslookup doen op het 172.x adres (dus in het juiste subnet) maar wel met 192x( in het verkeerde subnet). De pi is wel bereikbaar op 172x (web interface). DNS werkt alleen niet.

Vreemd genoeg lijkt dns dus niet te werken op de andere VLANS. Ik heb listen op all interfaces in de pi hole settings al aangepast (en alle drie de opties getest). Maar dit werkt niet. Heeft iemand een idee wat hier mis gaat? Lijkt echt op pihole niveau mis te gaan want ik kan wel een dns lookup doen op het 192x ip.

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 15-09-2020 20:47 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Probleem opgelost dankzij nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Moest nog een extra config file aanmaken in /etc/dnsmasq.d en daarin een 101-vlan file aanmaken met daarin interface=eth0.10 en interface=eth0.20.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
JBnl schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:37:
Ik kwam deze link tegen, en daar stond het precies uitgelegd.
https://marcstan.net/blog/2017/06/25/PiVPN-and-Pi-hole/

Alleen nu heb ik een 2e uitdaging, als ik nu op mijn laptop als dns server de pihole gebruik krijg ik geen internet meer. Dus PiVPN + PiHole werkt zodra er via VPN verbinding wordt gemaakt, alleen Laptop+Pihole werkt niet, dus dat ga ik nu even uitzoeken.

De 2e uitdaging is opgelost dmv het commando pihole -a -i all, en nu werkt de pihole ook gewoon in mijn lan/wifi netwerk.
Ik heb net PiVPN geinstalleerd, Wireguard gekozen en eerst getest met Cloudfare DNS. Dat werkte.
Daarna mijn PiHole als DNS, door gewoon opnieuw de PiVPN config gestart, custom DNS gekozen en PiHole IP ingevuld (ipv PiHole-local-dns kiezen want PiHole draait in docker met een apart IP en PiVPN draait gewoon native op mijn Ubuntu server).

Maar probleem is nu precies jouw probleem: lokale devices kunnen geen sites meer bezoeken.
Het commando pihole -a -i all hielp niet, bovendien overbodig want die had ik al eerder uitgevoerd.

Hoe kan ik dit oplossen?

Achter PiHole draait nog Unbound, dus in Pihole zijn de DNS servers 192.168.88.4:53 en 127.0.0.1.

edit: nadat ik die 2 stappen in de guide had uitgevoerd (de rest negeer ik want ik gebruik geen OpenVPN):
Edit Pi-hole config:

sudo nano /etc/pihole/setupVars.conf

Update: eth0 stands for ethernet connection. If your raspberry is not connected by cable or you want to use wifi, you will have to use wlan0 instead of eth0. You can also see the network names by typing ifconfig into a terminal.

Add “PIHOLE_INTERFACE=tun0” belowe the “eth0”.

You should now have entries:

PIHOLE_INTERFACE=eth0

PIHOLE_INTERFACE=tun0

Save the file.

Edit one last file (the file should not yet exist):

sudo nano /etc/dnsmasq.d/02-ovpn.conf

Add single line “interface=tun0” and save it. This will create the file.

A file “01-pihole.conf” exists in the same directory and we could add this entry there, but we shouldn’t. Edits to it may be overriden by any Pi-hole update.

Luckily, Pi-hole also respects config values from all *.conf files in the same directory and won’t touch other files when updating, so this config should remain intact on future updates!

One final reboot: “sudo reboot” and we’re finished!
Na die reboot is in setupVars.conf de toegevoegde regel PIHOLE_INTERFACE=tun0 weg!
Het lukt mij niet om die regel erin te krijgen, ook niet als ik eerst de container stop, de regel toevoeg en dan weer start. Hoe moet dit?

[ Voor 37% gewijzigd door Jazco2nd op 21-09-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Jazco2nd schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:46:
[...]
edit: nadat ik die 2 stappen in de guide had uitgevoerd (de rest negeer ik want ik gebruik geen OpenVPN):

Na die reboot is in setupVars.conf de toegevoegde regel PIHOLE_INTERFACE=tun0 weg!
Het lukt mij niet om die regel erin te krijgen, ook niet als ik eerst de container stop, de regel toevoeg en dan weer start. Hoe moet dit?
NIet, want dit is een gekend probleem met de docker-versie van pihole.
Native draaien is eventueel een oplossing...
Zelf ben ik overgestapt naar adguard-home, niet ideaal maar voor dit scenario werkte dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
roeleboel schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:08:
[...]

NIet, want dit is een gekend probleem met de docker-versie van pihole.
Native draaien is eventueel een oplossing...
Zelf ben ik overgestapt naar adguard-home, niet ideaal maar voor dit scenario werkte dat wel...
Vreemd, er was een reden om juist in Docker te draaien, kan je via macvlan een eigen IP adres aan PiHole geven. Wel zo handig. Maar je zou er ook voordeel aan moeten hebben bij een PiVPN+PiHole combi.
PiVPN draait wel native.. hier moet toch een oplossing voor zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

De oplossing is dat ze hun docker-container correct bouwen, nu wordt bij iedere herstart van de container een aantal settings terug overschreven naar 'default' waardes die zij er in gezet hebben.
Maar wanneer en zelfs 'of' dat ooit gaat gebeuren is de vraag, want als je ziet hoe lang dit al speelt is het niet echt bemoedigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 08:58
Crossposten is niet gewenst, dus graag hier verder: Adlist toevoegen

[ Voor 86% gewijzigd door rens-br op 22-09-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Jazco2nd schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:56:
[...]

Vreemd, er was een reden om juist in Docker te draaien, kan je via macvlan een eigen IP adres aan PiHole geven. Wel zo handig. Maar je zou er ook voordeel aan moeten hebben bij een PiVPN+PiHole combi.
PiVPN draait wel native.. hier moet toch een oplossing voor zijn 8)7
roeleboel schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:14:
De oplossing is dat ze hun docker-container correct bouwen, nu wordt bij iedere herstart van de container een aantal settings terug overschreven naar 'default' waardes die zij er in gezet hebben.
Maar wanneer en zelfs 'of' dat ooit gaat gebeuren is de vraag, want als je ziet hoe lang dit al speelt is het niet echt bemoedigend.
Hmm vreemd, nu ben ik wel benieuwd of @nero355 hier nog wat aan toe te voegen heeft, de tip PiHole+PiVPN heb ik ooit via hem :)

Ik wil voor externe clients alleen DNS verkeer via Wireguard laten gaan + toegang tot mn LAN.
Ik dacht dat dat kon icm PiHole, zonder dat je LAN clients daar last van hebben. Nu moet je zowat 2 PiHoles hiervoor draaien.. dat lijkt me te gek. Ik wil wel 2 Piholes draaien op aparte devices maar dat is puur zodat er een backup is en dus altijd internet toegang voor alle devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Jazco2nd schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:33:
Hmm vreemd, nu ben ik wel benieuwd of @nero355 hier nog wat aan toe te voegen heeft, de tip PiHole+PiVPN heb ik ooit via hem :)
Wat zou je willen horen dan :?

Pi-Hole in een Docker Container met daarnaast OpenVPN/WireGuard via een PiVPN Docker Container moet IMHO gewoon werkend te krijgen zijn, echter doe ik daar verder niks mee dus vraag maar raak voor een knaak en wie weet kan ik er iets mee :P :+
Ik wil voor externe clients alleen DNS verkeer via Wireguard laten gaan + toegang tot mn LAN.
Ik dacht dat dat kon icm PiHole, zonder dat je LAN clients daar last van hebben. Nu moet je zowat 2 PiHoles hiervoor draaien.. dat lijkt me te gek. Ik wil wel 2 Piholes draaien op aparte devices maar dat is puur zodat er een backup is en dus altijd internet toegang voor alle devices.
Je kan inderdaad alles via de VPN laten lopen of alleen DNS verkeer, maar wat versta jij onder
zonder dat je LAN clients daar last van hebben.
precies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
nero355 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 00:11:
[...]

Wat zou je willen horen dan :?

Pi-Hole in een Docker Container met daarnaast OpenVPN/WireGuard via een PiVPN Docker Container moet IMHO gewoon werkend te krijgen zijn, echter doe ik daar verder niks mee dus vraag maar raak voor een knaak en wie weet kan ik er iets mee :P :+

[...]

Je kan inderdaad alles via de VPN laten lopen of alleen DNS verkeer, maar wat versta jij onder

[...]

precies :?
Dat LAN clients via PiHole DNS werken én PiVPN clients. Dat kan blijkbaar niet tegelijk. Na het instellen werkt het alleen voor PiVPN clients, niet voor LAN clients:

Jazco2nd in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Jazco2nd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 05:29:
Dat LAN clients via PiHole DNS werken én PiVPN clients. Dat kan blijkbaar niet tegelijk. Na het instellen werkt het alleen voor PiVPN clients, niet voor LAN clients:

Jazco2nd in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Tja... Docker Containers... ik doe daar niks mee dus ik heb geen kant en klare oplossing voor je helaas :)

Wat ik je wel kan vertellen is dat het gewoon WEL kan en MOET kunnen werken!

Ik heb bijvoorbeeld zoiets draaiende gehad :
- Pi-Hole
- PiVPN op basis van OpenVPN (WireGuard zat er toen nog niet in)
- Alles draaide direct op de Raspberry Pi 3B (geen 3B+) onder RaspBian.

Hierbij was de OpenVPN verbinding Bridged met mijn LAN en dat werkte PERFECT! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nero355 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:31:
[...]
Tja... Docker Containers... ik doe daar niks mee dus ik heb geen kant en klare oplossing voor je helaas :)

Wat ik je wel kan vertellen is dat het gewoon WEL kan en MOET kunnen werken!
Het probleem met macvlan containers is, dat de host niet rechtstreeks met de containers kan communiceren (probeer op de command line maar eens een ping naar je Pi-Hole container). Om dat mogelijk te maken, moet je nog wat extra's invoeren (zie hier). Ter illustratie (nogmaals) hier mijn macvlan en shim code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
docker network create -d macvlan \
    --subnet=192.168.2.0/24 \
    --gateway=192.168.2.254 \
    --ip-range 192.168.2.224/28 \
    --aux-address="raspberrypi4=192.168.2.231" \
    -o parent=eth0 \
    Whiskey

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh
### location : /etc/network/if-pre-up.d
### name     : Whiskey-shim
### NB       : Make executable (chmod +x /etc/network/if-pre-up.d/Whiskey-shim)
ip link add Whiskey-shim link eth0 type macvlan mode bridge
ip addr add 192.168.2.231/32 dev Whiskey-shim
ip link set Whiskey-shim up
ip route add 192.168.2.224/28 dev Whiskey-shim

Na het aanmaken de shim eenmalig handmatig uitvoeren (of de losse commando's ingeven ;) ).

NB: Aanpassen aan de eigen inrichting, in mijn geval zit de betreffende RPi op192.168.2.231*) en loopt de adresruimte van het macvlan van 192.168.2.224 t/m 192.168.2.239.

*) Toegegeven, onhandig zo midden in de adresruimte, maar historisch zo gegroeid, geen zin om het aan te passen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Freee!!
Zo heb ik het al een hele tijd draaien, via Compose met macvlan en op mijn Ubuntu server zelf een macvlan zodat deze erbij kan.

Maar zoals hierboven uitgelegd, als je de 2 stappen uitvoert om PiHole ook te gebruiken als DNS voor PiVPN (rechtstreeks op dezelfde server geïnstalleerd), werkt PiHole niet meer voor de LAN clients.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 22-09-2020 21:46 ]

• nero355
Freee!! schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:17:
Het probleem met macvlan containers is, dat de host niet rechtstreeks met de containers kan communiceren (probeer op de command line maar eens een ping naar je Pi-Hole container).
Maar je kan toch gewoon de boel Bridgen met je eigen LAN i.p.v. een /28 te definiëren :?

- Bridge je Docker Container Network met je LAN.
- Bridge OpenVPN/Wireguard met het LAN waar die aan hangt.

En gaan met die banaan :?

Daarnaast hoeft mijn Raspberry Pi of de Host waarop Docket draait niet met de Containers te communiceren : Zolang mijn netwerk dat kan dan vind ik het allemaal best :)

@Jazco2nd : Zou je zoiets kunnen proberen :?

• Jazco2nd
nero355 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:54:
[...]

Maar je kan toch gewoon de boel Bridgen met je eigen LAN i.p.v. een /28 te definiëren :?

- Bridge je Docker Container Network met je LAN.
- Bridge OpenVPN/Wireguard met het LAN waar die aan hangt.

En gaan met die banaan :?

Daarnaast hoeft mijn Raspberry Pi of de Host waarop Docket draait niet met de Containers te communiceren : Zolang mijn netwerk dat kan dan vind ik het allemaal best :)

@Jazco2nd : Zou je zoiets kunnen proberen :?
Maar dat is toch precies wat ik hierboven omschrijf?
Een macvlan in je Docker compose en 1 op je systeem zelf.. of begrijp ik je verkeerd?
nero355 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:54:
[...]
Dit is veel minder veilig dan als je twee vershillende subnets hanteerdt voor je LAN en VPN gebruikers.
Als boefjes je VPN kunnen binnendringen, zitten ze meteen op je LAN.
Met twee subnets en juiste firewall regels kun je juist goed scheiden voor extra veiligheid.
En port-forward / NAT je alleen die services naar het VPN subnet welke je beschikbaar wilt maken voor de VPN gebruikers.

Aangezien de meesten Pi-hole en de VPN server op de zelfde host draaien, hoef je voor DNS niets te NAT-en aangezien de VPN gebruikers de VPN server IP kunnen gebruiken voor DNS.
Je kan dan Pi-hole configureren, via de web GUI, om op alle interfaces te luisteren (inclusief "wg0" voor Wireguard en "tun0" voor OpenVPN).
En zorgen dat op de Pi-hole host, er geen "interface=" regels zijn gedefinieerd in de config bestanden in de folder "/etc/dnsmasq.d/".

code:
1
sudo grep -i 'interface=' -R /etc/dnsmasq.*

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

deHakkelaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:32:
Je kan dan Pi-hole configureren, via de web GUI, om op alle interfaces te luisteren (inclusief "wg0" voor Wireguard en "tun0" voor OpenVPN).
En zorgen dat op de Pi-hole host, er geen "interface=" regels zijn gedefinieerd in de config bestanden in de folder "/etc/dnsmasq.d/".

code:
1
Ow ps. andersom kan ook.
Configureer Pi-hole via de web GUI om alleen naar een enkele interface te luisteren ... diegenen welke je tijdens installatie hebt opgegeven.
Dit zorgt ervoor dat Pi-hole een eigen "interface=" regel plaatst in het bestand "/etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf".
En de "wg0" of "tun0" interface moet dan extra zijn geconfigureerd met een "interface=" regel in één van de bestanden in "/etc/dnsmasq.d/":

code:
1

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Donstil
  • Niet online
Sinds een weekje of twee moet ik ineens op al mijn apparaten bij elk bezoek weer Cookies accepteren.
Meer mensen daar last van? Nu wil ik de PiHole de schuld niet geven maar het gebeurt alleen als ik op mijn thuis netwerk zit of met VPN naar binnen verbind (Ik krijg dan ook de twee piholes als DNS server).

Lijkt dus iets in mijn netwerk maar ik heb buiten de PiHole geen bijzondere situatie (TimeCapsule als Router, 3 Airport Extreme's als AccesPoint).

[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 24-09-2020 12:11 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Videopac
  • Registratie: November 2000

Videopac

Rommelt wat aan.

Donstil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:09:
Sinds een weekje of twee moet ik ineens op al mijn apparaten bij elk bezoek weer Cookies accepteren.
Meer mensen daar last van? Nu wil ik de PiHole de schuld niet geven maar het gebeurt alleen als ik op mijn thuis netwerk zit of met VPN naar binnen verbind (Ik krijg dan ook de twee piholes als DNS server).

Lijkt dus iets in mijn netwerk maar ik heb buiten de PiHole geen bijzondere situatie (TimeCapsule als Router, 3 Airport Extreme's als AccesPoint).
Heb ik ook!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Donstil
  • Niet online
Aah fijn, dan ben ik toch niet helemaal gek 8)7
Twee vrienden met een PiHole had ik het ook gevraagd en die hadden nergens last van en op Google vond ik (wel paar dagen terug al) ook niet echt iets.

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 24-09-2020 12:35 ]

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Hier heb ik PiHole inmiddels weer uit het netwerk gehaald. Je blijft tegen cookiewalls aanlopen, de dames hier in huis missen de shopping resultaten bij Google, etc...
Nee... Dit was geen succes...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Geen last van cookie-walls, wat ook niet zou mogen, zeker niet voor domeinen, die wel worden doorgelaten. En als websites zelf een cookie-wall optrekken met third-party cookies, is dat niet mijn probleem.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:16:
Hier heb ik PiHole inmiddels weer uit het netwerk gehaald. Je blijft tegen cookiewalls aanlopen, de dames hier in huis missen de shopping resultaten bij Google, etc...
Geen idee wat voor setup je in huis hebt, maar als dat extra VLANS aan kan is het altijd mogelijk een ladies-only vlannetje aan te maken met een 1.1.1.1 gaat lekker uw gang DNS;)

• nero355
Jazco2nd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:15:
Maar dat is toch precies wat ik hierboven omschrijf?
Een macvlan in je Docker compose en 1 op je systeem zelf.. of begrijp ik je verkeerd?
Docker kent meerdere Docker Network opties dus geen idee of macvlan wel de juiste is voor jouw setup : https://docs.docker.com/network/#network-drivers
deHakkelaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:32:
Dit is veel minder veilig dan als je twee vershillende subnets hanteerdt voor je LAN en VPN gebruikers.
Als boefjes je VPN kunnen binnendringen, zitten ze meteen op je LAN.
Met twee subnets en juiste firewall regels kun je juist goed scheiden voor extra veiligheid.
En port-forward / NAT je alleen die services naar het VPN subnet welke je beschikbaar wilt maken voor de VPN gebruikers.
Dat weet ik ook wel allemaal, maar het gaat er nu effe om dat hij de boel werkend krijgt zoals hij dat in gedachten had en als alles eenmaal werkt dan kan je het geheel transporteren naar een apart isolated VLAN of zo :)
Aangezien de meesten Pi-hole en de VPN server op de zelfde host draaien, hoef je voor DNS niets te NAT-en aangezien de VPN gebruikers de VPN server IP kunnen gebruiken voor DNS.

code:
1
Dat is leuk, maar... :
- In dit geval niet van toepassing.
- Schijnt vaker niet dan wel te werken!

Wat dat betreft is dit :
deHakkelaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:52:
Ow ps. andersom kan ook.
Configureer Pi-hole via de web GUI om alleen naar een enkele interface te luisteren ... diegenen welke je tijdens installatie hebt opgegeven.
Dit zorgt ervoor dat Pi-hole een eigen "interface=" regel plaatst in het bestand "/etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf".
En de "wg0" of "tun0" interface moet dan extra zijn geconfigureerd met een "interface=" regel in één van de bestanden in "/etc/dnsmasq.d/":

code:
1
The way to go! d:)b
Tja, als je de Search niet gebruikt dan ga je daar ook geen oplossing voor vinden hé! ;)

Daarnaast snap ik niet wat Cookiewalls te maken hebben met Pi-Hole :?
Dat is iets wat je heel simpel in je browser kan oplossen via add-ons zoals : https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/ d:)b

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:47:
Dat is iets wat je heel simpel in je browser kan oplossen via add-ons zoals : https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/ d:)b
Er zijn veel websites die hebben cookiewalls via een externe website die je Pi-Hole blocked.
Accepteren gaat dan niet. Ik heb dit zelf heel lang aan de hand gehad met Voetbal International.
Inmiddels werkt het daar wel. i-dont-care-about-cookies werkt in dat geval overigens ook niet, want je komt gewoon niet door die wall heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ed1703 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:53:
Er zijn veel websites die hebben cookiewalls via een externe website die je Pi-Hole blocked.
Accepteren gaat dan niet. Ik heb dit zelf heel lang aan de hand gehad met Voetbal International.
Inmiddels werkt het daar wel. i-dont-care-about-cookies werkt in dat geval overigens ook niet, want je komt gewoon niet door die wall heen.
Op die fiets... :)

Dat is eigenlijk wel goed om te horen, want anders had ik die zelf moeten blokkeren! })
Ik heb namelijk af en toe het idee dat de standaard Blocklists minder blokkeren dan laten we zeggen één jaar geleden of zo, maar soms lijkt dat ook weer niet zo te zijn! 8)7
Geen idee waar dat aan ligt, maar ik blijf er voorlopig op letten in ieder geval!

Wat betreft VI :
Dat was waarschijnlijk hetzelfde domein dat ik een keer heb genoemd in nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" :)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

nero355 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:47:
Tja, als je de Search niet gebruikt dan ga je daar ook geen oplossing voor vinden hé! ;)

Cookiewalls worden vaak uitbesteed aan externe partijen. En PiHole blokkeert er nogal veel van.
Search is gebruikt hoor, maar dat soort addons is dan weer leuk op je desktop. Hoe vaak denk je dat de dames die hier gebruiken? Safari op hun iPhones is het wat de klok slaat. Daarnaast filmpjes die op diverse sites niet opstarten...Nee... het gaat hem niet worden. Levert meer ellende op dan dat het privacy oplevert.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TFHfony schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:46:
[...]
Cookiewalls worden vaak uitbesteed aan externe partijen.
Dat maakt het automatisch third-party cookies en die weiger ik principieel.
En PiHole blokkeert er nogal veel van.
Als ze mijn bezoek willen, regelen ze het maar.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Freee!! schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:58:
[...]

Dat maakt het automatisch third-party cookies en die weiger ik principieel.

[...]

Als ze mijn bezoek willen, regelen ze het maar.
Heel mooi principe. Maar mijn vrouw en dochter denken daar anders over. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TFHfony schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:06:
[...]
Heel mooi principe. Maar mijn vrouw en dochter denken daar anders over. :+
Tegenwoordig kun je de devices in groepen indelen, laat je je vrouw en dochter lekker buiten de blokkades om gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
TFHfony schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:46:
Safari op hun iPhones is het wat de klok slaat.
Tja, dat doe je jezelf aan! _O- >:) :+

Daarnaast kan je dat dus gewoon per device bepalen sinds een tijdje zoals @Freee!! al aangeeft en dat bedoelde ik dus ook met de Search gebruiken ;)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

nero355 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:47:
[...]

Tja, dat doe je jezelf aan! _O- >:) :+

Daarnaast kan je dat dus gewoon per device bepalen sinds een tijdje zoals @Freee!! al aangeeft en dat bedoelde ik dus ook met de Search gebruiken ;)
Dan blijft er zo'n beetje mijn telefoon en pc over en dan is PiHole gewoon overkill.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

TFHfony schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:22:
[...]

Dan blijft er zo'n beetje mijn telefoon en pc over en dan is PiHole gewoon overkill.
Dat hangt er van af wat je van je netwerk wil houden.
Er zijn ook blocklists waarmee malvertising, crypto-miners en andere narigheid kan tegenhouden.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dat had ik er wel voor over. Gezeur over Google shopping resultaten was met een paar weken over :)

• Donstil
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:24:
Geen last van cookie-walls, wat ook niet zou mogen, zeker niet voor domeinen, die wel worden doorgelaten. En als websites zelf een cookie-wall optrekken met third-party cookies, is dat niet mijn probleem.
Nou ja het wordt wel mijn probleem als ik elke keer die melding krijg en weer moet zeggen “nee geen cookies”.

Ik heb overigens geen whitelist verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:22:
[...]

Als ik onderweg ben, op 4G, dan zet ik nog een vpn-verbinding naar huis op om van pi-hole gebruik te maken. Geen overkill pi-hole :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
de dames hier in huis missen de shopping resultaten bij Google, etc...
Donstil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:42:
Gezeur over Google shopping resultaten was met een paar weken over :)
Voor de liefhebbers, Google adds toelaten voor bepaalde devices? Hier de handleiding om het op te zetten. Nooit feedback gehad (op dit forum), dus ga er vanuit dat de whitelisted domains correct zijn.

Het kan ook scripted, script hier, alleen de laatste stap (de devices selecteren) moet je manueel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

@jpgview jazeker wel; ik heb laatst nog aangegeven dat googleads.g.doubleclick.net echt noodzakelijk in de whitelist moet om bijv het klaverjassen spel op een iPad te kunnen laten functioneren. Doe je dat niet; dan werkt het echt niet.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
beerns schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:09:
ik heb laatst nog aangegeven dat googleads.g.doubleclick.net echt noodzakelijk in de whitelist moet om bijv het klaverjassen spel op een iPad te kunnen laten functioneren.
Ik geloof best dat googleads.g.doubleclick.net moet toegevoegd worden om te kunnen klaverjassen (niet getest). Het document beschrijft echter de methode om sponsored google ads in de zoek resultaten te laten functioneren, niet wat je nog allemaal extra moet toevoegen om andere functionaliteit toe te laten. e.g. sponsored ads != klaverjassen …

Als googleads.g.doubleclick.net noodzakelijk is voor de sponsored ads (zoek resultaten), gelieve dat dan even te melden, dan pas ik het document en het script aan. Ik wil wel niet teveel whitelisten, het moet dus echt nodig zijn voor de sponsored ads in de zoekresultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

beerns schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:09:
@jpgview jazeker wel; ik heb laatst nog aangegeven dat googleads.g.doubleclick.net echt noodzakelijk in de whitelist moet om bijv het klaverjassen spel op een iPad te kunnen laten functioneren. Doe je dat niet; dan werkt het echt niet.
Je moet het jezelf andersom vragen: waarom heeft een klaverjasspel googleads.g.doubleclick.net nodig om te kunnen werken? Dus niet een deur openzetten in Pi-Hole, maar een ander, fatsoenlijk, klaverjasspel kiezen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

@videopac Dat ben ik zeker niet met je eens. Als iemand een bepaald spel fijn vindt, maar daar zitten ads in; dan moet ik het regelen dat het werkt. En als het geval is door voor 1 ip adres, 1 ad van google toe te staan (want dat is het) dan doe ik dat. Om het eea te laten functioneren.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 20:16
Niet echt een Pi-hole gerelateerde vraag, maar zijn er hier al mensen dien overgestapt zijn van MicroSD naar bootable USB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
TheCeet schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:55:
Niet echt een Pi-hole gerelateerde vraag, maar zijn er hier al mensen dien overgestapt zijn van MicroSD naar bootable USB?
Dat kan je beter hier vragen : Raspberry Pi - deel 2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik gebruik al jaren "gewoon" SD-kaartjes in mijn Banana Pro. Nooit een probleem gehad. Ik vermoed dat het vooral ook te maken heeft met de kwaliteit van de voeding (extern/intern). Op mijn OdroidC2's gebruik ik eMMC modules: veel sneller en betrouwbaarder dan SD-kaartjes. Echt jammer dat Raspberry die mogelijkheid nog steeds niet biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Videopac schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:24:
Op mijn OdroidC2's gebruik ik eMMC modules: veel sneller en betrouwbaarder dan SD-kaartjes. Echt jammer dat Raspberry die mogelijkheid nog steeds niet biedt.
http://www.uugear.com/pro...-module-for-raspberry-pi/ ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:05

Church of Noise

Drive it like you stole it

Dat ziet er leuk uit!
Even wat verder onderzoeken, want heb al af en toe een SD-kaartje naar de filistijnen geholpen (en ik draai enkel Pi-Hole + Unbound + Log2Ram)...

[ Voor 24% gewijzigd door Church of Noise op 26-09-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Sinds deze middag toch wel een vreemd probleem. Pihole houdt naar mijn mening ineens de facebookfamilie tegen (facebook/whatsapp/instagram) terwijl deze niet in de blocklists voorkomen. Ze staan gewoon groen in de querylog. Als ik op mijn werkstation de dns server wijzig in 8.8.8.8 bijvoorbeeld dan werkt het wel. Ik heb de pihole al op diverse manieren onder handen genomen, bijvoorbeeld flush network table, restart dns resolver, een soft en een hard reset. Dit voegt allemaal niks toe en het probleem blijft bestaan. Andere sites bezoeken gaat gewoon prima.

Heeft iemand nog een idee waar ik dit probleem kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
MarkyB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:54:
Sinds deze middag toch wel een vreemd probleem. Pihole houdt naar mijn mening ineens de facebookfamilie tegen (facebook/whatsapp/instagram) terwijl deze niet in de blocklists voorkomen. Ze staan gewoon groen in de querylog. Als ik op mijn werkstation de dns server wijzig in 8.8.8.8 bijvoorbeeld dan werkt het wel. Ik heb de pihole al op diverse manieren onder handen genomen, bijvoorbeeld flush network table, restart dns resolver, een soft en een hard reset. Dit voegt allemaal niks toe en het probleem blijft bestaan. Andere sites bezoeken gaat gewoon prima.

Heeft iemand nog een idee waar ik dit probleem kan zoeken?
Zie je niks geks voorbij komen in de logs wat erop kan wijzen dat de PiHole dit blokkeert? En met welke DNS praat je PiHole?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

SgtElPotato schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:59:
[...]

Zie je niks geks voorbij komen in de logs wat erop kan wijzen dat de PiHole dit blokkeert? En met welke DNS praat je PiHole?
Niet geheel onbelangrijk, ik draai pihole unbound

-edit- 18:16

Inmiddels is het automatisch weer gaan werken. Raar. Ook raar omdat ik het niet getroubleshoot krijg.

[ Voor 16% gewijzigd door MarkyB op 29-09-2020 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:10
Yep, twee stuks Pi 4 met een Startech USB 3.0 naar SATA adapter en Intenso 120GB SSD.
Beide draaien Pi-Hole, één van de twee doet ook de slimme meter met dsmr-reader en er wordt direct geboot van SSD dus geen MicroSD meer in de Pi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een Raspberry pi zero aangeschaft en geïnstalleerd met PI-hole. Alles werkt prima, maar de raspberry pi crasht om de zoveel uur. Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen waar het aan ligt. In de LOG zie ik ook niks raars. Ik heb hem nu op een usb poort van de router aangesloten qua power. Wellicht dat het daar aan ligt? Nu heb ik een 5v 1,5A telefoonlader gepakt. Ik vraag mij alleen af of dit het probleem is, de raspberry pi zero pakt maar 120mah en de UTP+ usb hub pakt rond de 300mah. Dit zou gewoon op een usb poort moeten werken lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:47:
Zojuist een Raspberry pi zero aangeschaft en geïnstalleerd met PI-hole. Alles werkt prima, maar de raspberry pi crasht om de zoveel uur. Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen waar het aan ligt. In de LOG zie ik ook niks raars. Ik heb hem nu op een usb poort van de router aangesloten qua power. Wellicht dat het daar aan ligt? Nu heb ik een 5v 1,5A telefoonlader gepakt. Ik vraag mij alleen af of dit het probleem is, de raspberry pi zero pakt maar 120mah en de UTP+ usb hub pakt rond de 300mah. Dit zou gewoon op een usb poort moeten werken lijkt mij.
Raspberry Pi's verwachten een stabiele 5V, niet een 5V die inzakt zodra er wat meer stroom wordt verbruikt. Een USB poort op bijv. een router doet standaard max 500mA, dat is al te weinig en telefoonladers staan er bij mij niet om bekend de 5V stabiel genoeg te houden voor een RPi.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Raspberry Pi's verwachten een stabiele 5V, niet een 5V die inzakt zodra er wat meer stroom wordt verbruikt. Een USB poort op bijv. een router doet standaard max 500mA, dat is al te weinig en telefoonladers staan er bij mij niet om bekend de 5V stabiel genoeg te houden voor een RPi.
Ik heb hem nu op de telefoonlader gezet en tot nu toe geen crashes meer gehad. Als ik nu weer crashes krijg dan bestel ik de officiële power supply. Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005

Pierre

Van nature lui!

Ik verbaas me iedere keer weer dat men geen originele power supply er gewoon standaard bij koopt.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of doe zoals ik en bestel
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71iXPR7KhoL._AC_SX425_.jpg

Ik heb een shitload aan voedingen liggen, voedingen die geschikt zijn voor RPi's.... not so much, meeste heeft de uitgangsspanning te hoog. Met een oplossing zoals dat kan ik er een uit mijn voorraad gebruiken. Niet echt een nette oplossing, maar in mijn geval hangt die aan passieve PoE (19V) en dan komt zo'n ding van pas :)

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 39 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.