Ik word geloof ik gek hier,
Kan het wezen dat bijvoorbeeld de netflix app op android 10 (telefoon) een eigen dns server gebruikt dan wel pushed?
Of dat misschien android 10 zelf eigen dns servers pushed, zelfs als je in je telefoon statisch een ip adres en dns server invoert?
Ik kan in mijn thuis netwerk met geen mogelijkheid mijn telefoon netflix ontzeggen.
Ik zie een aantal dingen in pihole langskomen wat betreft netfllix van mijn telefoon ip, daarna wordt pihole helemaal niet meer gebruik zo lijkt het. Alsof de telefoon de broadcast of statisch ingegeven dns server scant en vervolgens lekker een eigen dns server pusht/gebruikt.
Ik heb op de telefoon zelf al mijn wifi netwerk statisch toegevoegd (ipv in de router) en hem dus ook het dns adres van pihole gegeven maar geen resultaat / verschil met de router het werk laten doen.
Als ik wifi op de telefoon uitzet, en VPN inlog naar mijn synology server en dus mijn netwerk en dns broadcast eigenlijk forceer, dan pas krijg ik het wel voor elkaar om het gebruik van netflix te blocken. Maar, ik kan dan gek genoeg nog steeds inloggen in netflix en ik zie niks langskomen in pihole op dat moment.
Heb dit nog nooit meegemaakt eigenlijk. Het gaat erom dat ik dus netflix en of andere apps in mijn netwerk wil blocken voor bepaalde apparaten, dit test ik dus op mijn telefoon. Op de andere apparaten werkt het overigens wel, mijn telefoon is dus niet echt handig test materiaal zo blijkt
Websites blocken en met de browser op de telefoon testen geeft ook echt een block.
Ik had trouwens even mijn pihole uit de lucht, en het valt mij op dat mijn telefoon eerst nergens komt zoals het hoort, maar op een gegeven moment kan hij zich prima kan redden zonder dns server in de lucht en dus een ander dns adres lijkt te gebruiken. Ook hierin is mijn telefoon het enige apparaat dat dat voor elkaar krijgt in mijn netwerk.
In mijn netwerk gebruik ik maar een dns server adres, dat is het adres van pihole, dat heb ik in de dnsmasq.conf staan en dus word dat ip adres ook gebroadcast over mijn netwerk.
Het is dus met toeval dat ik tegen dit probleem aanloop, en eigenlijk lijkt alleen mijn telefoon er last van te hebben.
(sim kaart eruit halen maakt geen verschil)
Iemand?
Edit> ik heb pihole (synology docker) uit de lucht gehaald, en de backup pihole op een raspberry weer in de lucht gegooid. De dns ip van de raspberry heb ik in de routers en dnsmasq.conf aangepast zodat alles in het netwerk de raspberry pihole gebruikt ipv synology docker, natuurlijk alle routers gereboot en helaas precies hetzelfde probleem.
Ik blijf erbij dat mijn telefoon (een huawei p30) zelf dns servers pushed als de aangeboden dns server hem niet zint...
Ook vreemd dat als ik de dns server in mijn netwerk offline haal, ik nog steeds kan blijven browsen op mijn telefoon.
Dat browsen op mijn telefoon is dan wel met een vertraging van 2 seconden voordat een website laad (alsof hij na 2 seconden proberen een ander dns voorgeschoteld krijgt), is mijn dns server weer in de lucht, dan laden de websites weer instant.
Edit>
Ook amazon prime en disney kan ik bereiken op mijn telefoon, alle overige apparaten worden wel geblockt.
Eerst maakt mijn telefoon gebruik van pihole, en zie ik allerlei disney en amazon requests langskomen. Zodra ik in pihole alles wat met amazon en disney te maken heeft block, dan stopt mijn telefoon met sturen van dns requests naar pihole en gaat vrolijk verder.
[
Voor 21% gewijzigd door
Chrisje1983 op 06-10-2020 03:55
]