Nogmaals,
iedereen doet waar hij/zij zin in heeft. Wil je de versie uit Raspbian of andere distros gebruiken, fine by me.
Aangezien Raspbian blijkbaar versie 1.9.0 gebruikt, heb ik even op
deze pagina onderaan op
toggle older versions geclicked, en een blik geworpen op de entries van het changelog tussen 1.11.0 en 1.9.0. Als ik daar de CVE entries (including duplicates) tel, is de count = 6. Een search op fix levert dit 260 matches op
Ik begrijp uit alle bovenstaande verklaringen dat de CVEs opgelost worden door releases zoals 1.9.0-2+deb10u2 en via apt-get update o.a.de unbound versie van de Raspbian distro updaten, e.g. bescherming bieden tegen deze vulnerabilities (CVEs).
Ik ga er dan vanuit dat alle fixes, die niet onder de noemer CVE vallen, niet in de Raspbian versie worden opgenomen. Een aantal van die fixes zijn cosmetic, of niet van toepassing op de raspbian distro, echter een noemenswaardig aantal van de fixes lossen wel degelijk real life problemen op; als ik b.v. zoek op memory leak, vind ik opnieuw 9 hits, waarvan een aantal op mijn systeem wel degelijk impact hebben.
Een user die een basic configuratie gebruikt (zie
guide) zal hier allemaal weinig hinder van ondervinden, zodra je de unbound config begint te
optimaliseren, word het een ander verhaal.
Vraag is of die users uberhaupt dit, of andere forums volgen (en dan "
panikeren" bij het lezen van mijn entries), meestal komen ze pas op het forum te voorschijn, als er een probleem met hun installatie is, dat zie je ook aan de kwaliteit van de vragen die gesteld worden (het debug log, waar door de moderators om gevraagd word, bevat gelijk ook de oplossing voor het probleem).
deHakkelaar schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:16:
En er is een rede waarom je vaak niet de laatste versie in de stable repositories ziet.
De laatste versie hoeft helemaal niet stabiel te zijn.
Dat wijst zich pas uit na een poosje testen.
En met de laatste versie kunnen er ook beveiligings risicos in sluipen.
Daarom zie je meestal niet de laatste versies in de stable repositories voor de meeste distros.
Voor mij is dit een twee maten / twee gewichten verhaal. Het is, met deze redenering, dus OK om unbound niet te updaten, e.g. slaafs de distro volgen, maar zodra er een nieuwe versie is van pihole, begint iedereen onmiddelijk te updaten, want er zou eens een nieuw leuk item in de web interface kunnen zitten …
pihole v5.0 is uitvoerig getest in het beta stadium, zelfs daar zaten nog probleempjes in de final release, de nieuwere versies zijn gereleased zonder beta faze. Het argument dat verschilende branches, met nieuwe features wel getest worden (pihole checkout …), is een non-argument in dit verhaal, deze branches bevatten oplossingen voor een specifiek probleem en worden door zeer weinig gebruikers ook effectief getest (lees de feedback / testresultaten) op discourse.
Als de laatste nieuwe versie van unbound problemen geeft, is het een kleine moeite om een stap
terug te zetten, bij pihole is dit vrijwel onmogelijk. Als je dus aanraad de stable version van unbound uit de distro te gebruiken, moet je dezelfde argumentatie gebruiken om pihole pas na x aantal weken / maanden te updaten, hopende dat je met die update niet plotseling twee versies vooruit gaat…
Mijn samenvatting: Als je Raspbian + pihole (curl -sSL
https://install.pi-hole.net | bash) + unbound (
guide) opzet, en daarmee tevreden bent, prima, geen commentaar. Beweren dat dit de meest performante, trouble free, secure oplosssing is, dat is voor mij een stap te ver. Het is hooguit een oplossing die op de meeste devices een paar ads en trackers zal blocken, en daarmee de meeste gebruikers een voldaan en vals gevoel van veiligheid en privacy geven.