Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-01 16:12

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Freee!! schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:05:
Of echt grof worden en je Pi-Hole een eigen IP-adres geven ;)
Jij wil natuurlijk "Docker-en" maar een alias interface kan ook gewoon hetzelfde bereiken :P
De standaard lijsten, die met de installatie meekomen, zijn ruim voldoende voor een eerste begin.
Helemaal mee eens! :)

Daarnaast heb ik af en toe best wel belachelijk dingen zien staan op al die externe lijsten, zoals bij eentje waar gewoon Netflix.com werd geblokkeerd :')

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:25
nero355 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:50:
Daarnaast heb ik af en toe best wel belachelijk dingen zien staan op al die externe lijsten, zoals bij eentje waar gewoon Netflix.com werd geblokkeerd :')
Het kan nog veel gekker.
Ik gebruik zelf o.a. deze lijsten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# ---------------------------------------------------------------------------------------
#
# Block Google domains @ https://github.com/nickspaargaren/pihole-google
https://raw.githubusercontent.com/nickspaargaren/pihole-google/master/pihole-google.txt
#
# ---------------------------------------------------------------------------------------
#
# Block Facebook domains @ https://github.com/jmdugan/blocklists
https://raw.githubusercontent.com/jmdugan/blocklists/master/corporations/facebook/all
#

Gewoon omdat ik het niet zo heb op surveilance capitalism.
En geloof me: zonder Google, Youtube en FaceBook valt prima te leven 8)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hp-got schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:10:
[...]
offtopic:
Zonder Google lukt nog wel, maar zonder YouTube en Facebook overleef ik de revolutie hier thuis echt niet ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• nero355

nero355

hp-got schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:10:
Het kan nog veel gekker.
Ik gebruik zelf o.a. deze lijsten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#
# Block Google domains @ https://github.com/nickspaargaren/pihole-google
https://raw.githubusercontent.com/nickspaargaren/pihole-google/master/pihole-google.txt
#
#
# Block Facebook domains @ https://github.com/jmdugan/blocklists
https://raw.githubusercontent.com/jmdugan/blocklists/master/corporations/facebook/all
#

Gewoon omdat ik het niet zo heb op surveilance capitalism.
Ik vind dat helemaal zo gek nog niet, maar :
- Ik ben niet de enige hier in huis, zoals @Freee!! al uitlegt zeg maar...
- Als ik klaar ben met browsen gaat alle Cache en History meteen weg dus daar blijft niet veel van over op mijn eigen PC/laptops/telefoons! ;)
- YouTube en de Google Play Store vinden mijn Android en Android TV apparaten wel zo handig.
- Facebook gebruik ik sowieso niet!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Bij een nieuw Android apparaat (XPeria XZ 2) lijken de advertenties er toch tussendoor te sluipen. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Bij de wifi instellingen staat de DNS goed ingesteld. Advertenties op alle andere apparaten in het netwerk worden netjes geblokkeerd.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

wcduck schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:41:
Bij een nieuw Android apparaat (XPeria XZ 2) lijken de advertenties er toch tussendoor te sluipen. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Bij de wifi instellingen staat de DNS goed ingesteld. Advertenties op alle andere apparaten in het netwerk worden netjes geblokkeerd.
Kijk eens in de log (van je Pi-Hole) om te zien, wat die XPeria XZ 2 opvraagt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• wcduck
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:46:
[...]

Kijk eens in de log (van je Pi-Hole) om te zien, wat die XPeria XZ 2 opvraagt.
Vrijwel niets. Ook niet als ik apps open. Om de paar uur wordt er verbonden met google.com, gstatic.com en whatsapp.com.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@wcduck Dan lijkt het er eerder op dat je telefoon een andere DNS server gebruikt. Kan je dit eens checken? Een hele snelle google leverde dit topic op, wellicht zit dat op jouw tablet ongeveer hetzelfde in elkaar: https://talk.sonymobile.c...ver-for-wi-fi/td-p/222890

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

JeroenE schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:05:
@wcduck Dan lijkt het er eerder op dat je telefoon een andere DNS server gebruikt. Kan je dit eens checken? Een hele snelle google leverde dit topic op, wellicht zit dat op jouw tablet ongeveer hetzelfde in elkaar: https://talk.sonymobile.c...ver-for-wi-fi/td-p/222890
Precies wat ik ook al dacht.

• wcduck
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:05:
Volgens de Wifi instellingen wordt de juiste DNS (van pi-hole) gebruikt. Helaas valt deze niet handmatig in te stellen.

Edit: ik ben een stapje verder. Blijkbaar zit er in meerdere XPeria toestellen iets ingebakken dat wanneer bepaalde data niet opgehaald wordt, deze via de secundaire DNS alsnog binnenhaalt. Mijn secundaire DNS had ik als 8.8.4.4 ingesteld op de router. Dit laat ik ook liever zo, aangezien de Raspberry Pi erg gevoelig is voor stroomstoringen. Heeft iemand een idee hoe ik mijn XPeria gewoon de primaire DNS kan laten gebruiken?

wcduck wijzigde deze reactie 12-12-2019 23:24 (28%)

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
wcduck schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:59:
Dit laat ik ook liever zo, aangezien de Raspberry Pi erg gevoelig is voor stroomstoringen. Heeft iemand een idee hoe ik mijn XPeria gewoon de primaire DNS kan laten gebruiken?
Ik heb geen idee. Maar is de juiste oplossing niet om er voor te zorgen dat je Raspberry Pi geen last meer heeft van stroomstoringen?

• FightingAce
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 15:42
[...]

Volgens de Wifi instellingen wordt de juiste DNS (van pi-hole) gebruikt. Helaas valt deze niet handmatig in te stellen.

Edit: ik ben een stapje verder. Blijkbaar zit er in meerdere XPeria toestellen iets ingebakken dat wanneer bepaalde data niet opgehaald wordt, deze via de secundaire DNS alsnog binnenhaalt. Mijn secundaire DNS had ik als 8.8.4.4 ingesteld op de router. Dit laat ik ook liever zo, aangezien de Raspberry Pi erg gevoelig is voor stroomstoringen. Heeft iemand een idee hoe ik mijn XPeria gewoon de primaire DNS kan laten gebruiken?
Als er meerdere DNS adressen zijn ingesteld zullen beide gebruikt worden. Je kan alleen garanderen dat al het DNS verkeer via de Pi-Hole gaat wanneer alleen de Pi-Hole opgegeven wordt als DNS. Dat geldt voor elke router. Als je per se een backup wilt kan je beter een tweede Pi-Hole draaien. Daarnaast kan Pi-Hole ook draaien op iets anders dan een Pi draaien.

• wcduck
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:32:
[...]
Ik heb geen idee. Maar is de juiste oplossing niet om er voor te zorgen dat je Raspberry Pi geen last meer heeft van stroomstoringen?
Af en toe moet de stroom er hier even af. Zodra dat gebeurt, betekent dit 9 van de 10 keer dat de Raspberry Pi opnieuw geinstalleerd moet worden. Zonde van mijn tijd vind ik. Ik heb al gekeken naar een UPS die dit op kan vangen. Toch blijft het mij verbazen hoe fragiel die dingen zijn. Een tweede raspberry pi kopen is ook geen oplossing, aangezien deze net zo snel zal falen bij dezelfde stroomstoring.

• TheovdS
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
wcduck schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:00:
[...]

Af en toe moet de stroom er hier even af. Zodra dat gebeurt, betekent dit 9 van de 10 keer dat de Raspberry Pi opnieuw geinstalleerd moet worden. Zonde van mijn tijd vind ik. Ik heb al gekeken naar een UPS die dit op kan vangen. Toch blijft het mij verbazen hoe fragiel die dingen zijn. Een tweede raspberry pi kopen is ook geen oplossing, aangezien deze net zo snel zal falen bij dezelfde stroomstoring.
Ik had ditzelfde probleem, ik gaf ook elke keer de Raspberry de schuld. Het lag aan de SD kaart. Nu nooit meer problemen, ik heb nu SD kaart waarvan ik zeker weet dat die compatable is.

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:50

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb sinds ca. een halfjaar een pihole draaien icm unbound. Nu kwam mijn zoon gister klagen dat zijn vrienden via het wifi gastnetwerk wel konden verbinden maar niet het internet op konden. Dat bevreemde mij en ik logde zelf in op het gatennetwerk en het werkte prima. Het bleek na nader onderzoek dat het alleen bij iphones voor kwam. Nadat ik de pihole tijdelijk had uitgeschakeld deden ze het wel weer. iemand hier ervaring mee?

Zuluman wijzigde deze reactie 13-12-2019 13:34 (6%)

3600Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 PVOutput

• Gieltje
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:46

Gieltje

Niks te zien...

Zuluman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:31:
Ik heb sinds ca. een halfjaar een pihole draaien icm unbound. Nu kwam mijn zoon gister klagen dat zijn vrienden via het wifi gastnetwerk wel konden verbinden maar niet het internet op konden. Dat bevreemde mij en ik logde zelf in op het gatennetwerk en het werkte prima. Het bleek na nader onderzoek dat het alleen bij iphones voor kwam. Nadat ik de pihole tijdelijk had uitgeschakeld deden ze het wel weer. iemand hier ervaring mee?
Klinkt alsof de url waarmee de iphone's op internet controleren geblokkeerd word, check de log van je pihole eens.

Hell / 0

• nero355

nero355

Gieltje schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:58:
Klinkt alsof de url waarmee de iphone's op internet controleren geblokkeerd word, check de log van je pihole eens.
En dat bedoelde ik nou laatst met :
nero355 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:50:
Kortom : Kijk uit wat je allemaal toevoegt, want hoe goed het ook bedoeld is het levert je niet altijd het gewenste resultaat op! ;)

Volgens mij hadden we het daarover een tijdje geleden i.c.m. een OnePlus telefoon :?

In het kort :
- Vul desnoods 2 of meer keer hetzelfde DNS IP in bij je DHCP instellingen!
- Zorg ervoor dat browsers zoals Chrome niet stiekem een eigen leven leiden door via chrome://flags dingen als QUIC protocol en A-Sync DNS en dergelijke uit te schakelen!

Wat betreft het stroomstoringen verhaal :
wcduck schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:00:
Dan heb je waarschijnlijk :
- Niet netjes de Pi afgesloten met

code:
1
shutdown -h now

:?
- Geen fatsoenlijke voeding, zoals de officiële Raspberry Pi voeding!
- Ook nog eens een of ander veel te cheapass microSDXC kaartje dat bij het minste geringste stuk gaat en eigenlijk alleen bruikbaar is in een camera of telefoon voor foto/video opslag!
TheovdS schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:18:
Ik had ditzelfde probleem, ik gaf ook elke keer de Raspberry de schuld. Het lag aan de SD kaart. Nu nooit meer problemen, ik heb nu SD kaart waarvan ik zeker weet dat die compatable is.
Compatible heeft er geen bal mee te maken!

Je moet gewoon niet de meest cheapass microSDXC kaart erin proppen, maar een wat duurder en het liefst ietsje te groot model, zoals ik al eerder heb gepost! ;)

FYI : Mijn Raspberry Pi heeft al meerdere stroomstoringen overleefd die niet aan de Pi zelf lagen! 8) :P :+

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

nero355 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:12:
[...]

En dat bedoelde ik nou laatst met :

[...]

Kortom : Kijk uit wat je allemaal toevoegt, want hoe goed het ook bedoeld is het levert je niet altijd het gewenste resultaat op! ;)

[...]

Volgens mij hadden we het daarover een tijdje geleden i.c.m. een OnePlus telefoon :?

In het kort :
- Vul desnoods 2 of meer keer hetzelfde DNS IP in bij je DHCP instellingen!
- Zorg ervoor dat browsers zoals Chrome niet stiekem een eigen leven leiden door via chrome://flags dingen als QUIC protocol en A-Sync DNS en dergelijke uit te schakelen!

Wat betreft het stroomstoringen verhaal :

[...]

Dan heb je waarschijnlijk :
- Niet netjes de Pi afgesloten met

code:
1
shutdown -h now

:?
- Geen fatsoenlijke voeding, zoals de officiële Raspberry Pi voeding!
- Ook nog eens een of ander veel te cheapass microSDXC kaartje dat bij het minste geringste stuk gaat en eigenlijk alleen bruikbaar is in een camera of telefoon voor foto/video opslag!

[...]

Je moet gewoon niet de meest cheapass microSDXC kaart erin proppen, maar een wat duurder en het liefst ietsje te groot model, zoals ik al eerder heb gepost! ;)

FYI : Mijn Raspberry Pi heeft al meerdere stroomstoringen overleefd die niet aan de Pi zelf lagen! 8) :P :+
En een dagelijkse backup van je SD kaartje maken, zodat je snel kunt flashen (bijvoorkeur een ander/wisselkaartje) helpt ook. Die backup heeft mij al een paar keer geholpen bij een update, die niet lekker liep.

• nero355

nero355

Freee!! schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:33:
En een dagelijkse backup van je SD kaartje maken, zodat je snel kunt flashen (bijvoorkeur een ander/wisselkaartje) helpt ook. Die backup heeft mij al een paar keer geholpen bij een update, die niet lekker liep.
Ik backup alleen de relevante config files zo nu en dan : De rest heb je zo up and running! :)

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:29
nero355 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:12:
[...]

Maar... Ik heb altijd zo'n moeite om een mini sd danwel normale sd kaart in de Micro usb poort te krijgen. Hoe doe jij dat? :9 :+

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:21
Betreffende die hele sd/voeding discussie.
Ik draai sinds 1 januari dit jaar een pi 2 met een sandisk 16gb kaartje.
Hierop domoticz, z2m, mosquite, node-red en pihole.
Daaraan hangt: p1 kabel, z2m stick en een dht22

Ding wordt gevoed door een 2A samsung oplader.
Draait al een jaar zonder problemen.

Blijkbaar is dit goed genoeg voor de pi2.
Een gelijke voeding hing aan de pi3b en die ging wel over zijn nek met osmc/LibreElec.
Originele voeding gehaald en nog problemen met de pi3.
Uiteindelijk bleek dit te liggen aan mijn usb geluidskaart die aan een powered usb hub hing. Nu een receiver met HDMI en alle problemen zijn weg.

who put a "stop payment" on my reality check

• TheCeet
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-01 19:52
Zoekfunctie gebruikt ivm het volgende, maar geraak er niet echt aan uit:
Momenteel heb ik PiHole draaien op RP4. Ik kan hierbij dus gewoon PIVPN installeren en configureren om zo op onze iPhones op 4g gebruik te kunnen maken van PiHole?

Is me niet echt duidelijk of combinatie PiHole + PIVPN werkt op 1 RP...

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
TheCeet schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:43:
Momenteel heb ik PiHole draaien op RP4. Ik kan hierbij dus gewoon PIVPN installeren en configureren om zo op onze iPhones op 4g gebruik te kunnen maken van PiHole?

Werkt prima hier op een rp3. Gebruik het standaard voor alle devices buiten.

• nero355

nero355

alesandro_46 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:15:
Maar... Ik heb altijd zo'n moeite om een mini sd danwel normale sd kaart in de Micro usb poort te krijgen. Hoe doe jij dat? :9 :+
Bijdehand! :P

Ik bedoel uiteraard qua opslagruimte : Beter te ruim bemeten dan te klein en veel te snel corrupt! >:) :+
TheCeet schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:43:

Voor de 88ste keer dan maar : https://discourse.pi-hole...e-along-side-pi-hole/8684 ;)

• Trolololo
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 23-01 20:45
Mijn originele setup had een infinite lease op de DHCP, nu heb ik deze wat korter gemaakt en wil ik de oude devices en ip’s eens opruimen, hoe kan ik dit best doen?

• nero355

nero355

Trolololo schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:25:
Mijn originele setup had een infinite lease op de DHCP, nu heb ik deze wat korter gemaakt en wil ik de oude devices en ip’s eens opruimen, hoe kan ik dit best doen?
Paar ideeën waarvan ik niet weet of ze werken :
- Restart Pi-Hole.
- Restart de hele Raspberry Pi.
- https://www.reddit.com/r/...flush_dhcp_server_leases/ - Beetje ranzig, maar moet kunnen! :)
Hou er alleen rekening mee dat het tegenwoordig FTLDNS is en geen dnsmasq.d meer!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:26
Ik probeer Pihole op mijn Ubuntu Odroid N2 te installeren, maar krijg onderstaande melding:

Error: Unable to update package cache. Please try "apt-get update"

Iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken ?

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:55
Dit zou kunnen:
https://discourse.pi-hole...update-package-cache/3230
maar die lost het zelf op.. maar geeft wel wat richting...

Hier meer tips:
https://github.com/pi-hole/pi-hole/issues/1595

route99 wijzigde deze reactie 25-12-2019 08:51 (41%)

• Grolsch
Ik wordt er nog niet veel wijzer uit....

Het schijnt hier aan te liggen: (regel 23+24)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2:~# apt-get update
Get:1 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu bionic InRelease [242 kB]
Hit:2 http://ports.ubuntu.com bionic InRelease
Hit:3 http://ports.ubuntu.com bionic-security InRelease
Hit:4 http://ports.ubuntu.com bionic-updates InRelease
Ign:6 http://repo.mongodb.org/apt/ubuntu xenial/mongodb-org/3.4 InRelease
Hit:7 http://ppa.launchpad.net/ondrej/php/ubuntu bionic InRelease
Hit:8 http://ports.ubuntu.com bionic-backports InRelease
Hit:9 http://repo.mongodb.org/apt/ubuntu xenial/mongodb-org/3.4 Release
Hit:10 https://repos.influxdata.com/ubuntu bionic InRelease
Hit:11 https://deb.nodesource.com/node_10.x bionic InRelease
Hit:5 https://apt.armbian.com bionic InRelease
Ign:13 http://download.webmin.com/download/repository sarge InRelease
Hit:14 http://download.webmin.com/download/repository sarge Release
Get:12 https://dl.ubnt.com/unifi/debian unifi-5.10 InRelease [3010 B]
Ign:15 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu bionic/universe armhf Packages
Ign:16 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu bionic/universe arm64 Packages
Get:17 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu bionic/universe Translation-en [4941 kB]
[b]Err:15 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu bionic/universe armhf Packages
  404  Not Found [IP: 213.136.12.213 80][/b]
Hit:18 https://packages.grafana.com/oss/deb stable InRelease
Reading package lists... Done
E: Repository 'https://dl.ubnt.com/unifi/debian unifi-5.10 InRelease' changed its 'Suite' value from 'oldstable' to ''
N: This must be accepted explicitly before updates for this repository can be applied. See apt-secure(8) manpage for details.
root@odroidN2:~#

Maar hoe dit op te lossen is vermeld men niet (of ik snap het niet, kan ook heel goed ;) )

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:55
De sourcelist is mogelijk beschadigd, iig nok.
Kijk maar eens hier verder:
https://askubuntu.com/que...ror-during-apt-get-update
Zoeken op ervaringen zou je zo kunnen doen.

route99 wijzigde deze reactie 25-12-2019 12:20 (38%)

• nero355

nero355

[quote]Grolsch schreef op woensdag 25 december 2019 @ 08:30:
Ik probeer Pihole op mijn Ubuntu Odroid N2 te installeren[/quote]
Volgens mij kon je ook ARMBian draaien daarop dus probeer die eens desnoods :)

EDIT :
Of misschien toch niet... zie hieronder : alesandro_46 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" :$ :X

nero355 wijzigde deze reactie 25-12-2019 15:48 (23%)

• alesandro_46
ARMbian heeft nog geen volledige ondersteuning voor de Odroid N2 (is nog WIP). Waarschijnlijk wel te gebruiken met kans op wat bugs.

Mocht @Grolsch de ARMbian weg kiezen en het Pi-hole install script werkt dan ook niet dan kan je pi-hole ook op een andere manier installeren via ssh:
armbian-config
Selecteer 'Software'
Selecteer 'Softy'
Vink pi-hole aan (spacebar) eventueel kan je ook andere software selecteren
Selecteer 'Install'

Machine even laten pruttelen en klaar.

• Grolsch
Ik wou het eens proberen, maar ik ga niet m'n hele OdroidN2 overhoop halen om het werkend te krijgen. Ben net blij dat alles werkt (temperatuurlogging van m'n WP m.b.v. Grafana etc.) :P

Dan maar geen PiHole, ik was gewoon nieuwsgierig :P

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
@Grolsch
Doe eens een "apt update" in plaats van "apt-get update", dat zou moeten werken.

ninjazx9r98 wijzigde deze reactie 26-12-2019 23:56 (3%)

• nero355

nero355

Grolsch schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:01:
Ik wou het eens proberen, maar ik ga niet m'n hele OdroidN2 overhoop halen om het werkend te krijgen. Ben net blij dat alles werkt (temperatuurlogging van m'n WP m.b.v. Grafana etc.) :P

Dan maar geen PiHole, ik was gewoon nieuwsgierig :P
Had je best wel erbij mogen vertellen! :P

Daarnaast zou ik niet gauw op een systeem experimenteren als daar al meerdere dingen op draaien en dat ook moeten blijven doen : Daar heb ik een tweede Raspberry Pi voor en ook nog eens een Proxmox x86-64 bakkie :Y)

• Indoubt
  • Laatst online: 07:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

@nero355 Thanks voor je posting (deze: Voor de 88ste keer dan maar : https://discourse.pi-hole...e-along-side-pi-hole/8684 )

Ik was net het topic aan het doorspitten wat ik allemaal op een Pi kan zetten zodat ie nog stabiel blijft.

Ik was van plan om twee Pi's aan te schaffen, 1 voor Pi hole en 1 voor alle domotica gerelateerde zaken zoals domotics, zigbeeMTTQ etc.

Alhoewel Domoticz er niet bij stond staan er wel zwaardere programma's op de lijst.

ten tweede, ongeacht of de Pi het aankan:
Is het verstandig om pi hole en domoticz op een en de dezelfde Pi te draaien? Heeft iemand dit toevallig al gedaan.

Ik heb nog niet aangeschaft maar bedoeling is om Pihole, domotics, zigbee en een Synology nas met surveillance station voor twee PoE IP camera's te installeren. Alles op een kleine UPS voor als de stroom er even af gaat. Domotics krijgt met name rookmelders, water (flood) sensoren en dingen als deurcontacten en IR bewegingsmelders

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001

darkrain

Geniet

Indoubt schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:50:
@nero355 Thanks voor je posting (deze: Voor de 88ste keer dan maar : https://discourse.pi-hole...e-along-side-pi-hole/8684 )

Ik was net het topic aan het doorspitten wat ik allemaal op een Pi kan zetten zodat ie nog stabiel blijft.

Ik was van plan om twee Pi's aan te schaffen, 1 voor Pi hole en 1 voor alle domotica gerelateerde zaken zoals domotics, zigbeeMTTQ etc.

Alhoewel Domoticz er niet bij stond staan er wel zwaardere programma's op de lijst.

Is het verstandig om pi hole en domoticz op een en de dezelfde Pi te draaien? Heeft iemand dit toevallig al gedaan.

Ik heb nog niet aangeschaft maar bedoeling is om Pihole, domotics, zigbee en een Synology nas met surveillance station voor twee PoE IP camera's te installeren. Alles op een kleine UPS voor als de stroom er even af gaat. Domotics krijgt met name rookmelders, water (flood) sensoren en dingen als deurcontacten en IR bewegingsmelders
Ik zou persoonlijk Domoticz en PiHole elk een eigen PI geven, of PiHole op een VM op de NAS draaien.

Dit heb ik zelf nu al jaren zo draaien met goed resultaat, vandaar dit advies.

Leef en laat leven...

• nero355

nero355

Indoubt schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:50:
d:)b
Stabiel blijft het wel, maar ik zou dingen die "pollen" en daardoor vaak data wegschrijven wel eventueel scheiden van de rest, echter heb ik geen idee hoe dat bij de domotica dingen zit :)

Kan makkelijk op dezelfde Pi, vooral met de Pi 4 nu, maar nogmaals : Hoe vaak wordt er data weggeschreven :?

• Indoubt
  • Laatst online: 07:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hmm, ik kan natuurlijk ook kijken voor een kleine SSD drive voor de PI. Ik heb eigenlijk geen idee van de belasting van de SD kaart en hoeveel schrijf acties er plaatsvinden. Een kleine SSD is niet erg duur meer en op de PI 4 schijn je die te kunnen gebruiken.

Zoals gezegd moet alles nog worden aangeschaft dus dat geeft nog wat opties. Ik heb een NAS maar die is zo oud (110J) dat ie sowieso vervangen moet worden.Waarschijnlijk word dat een Synology 118.

Alles moet in een metalen kast (soort sleutelkast) komen in de meterkast (behalve het ziggo modem en splitter)

Misschien ga ik een beetje over de top. Het systeem moet echter lang mee gaan en betrouwbaar zijn dus liever niet te hoge belastingen van de apparatuur.

De metalen kast word geventileerd, zonodig aktief

• dicespark
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Oké, gisteren m'n eerste pi-hole crash gehad. De hele pi was niet meer te benaderen (via ssh). Het duurde even voordat ik erachter kwam waarom internet in heel 't huis t niet meer deed ;)

Ik draai 't sinds twee weken op een oude Pi 1B en weet uit ervaring dat de SD kaart waarschijnlijk de bottle-neck is geweest. Ik lees verhalen dat mensen 2 pi's hebben met Pi-hole om dit soort outings op te vangen. Hoe kan ik 'meten' / monitoren of de pi nog alive is?

Wat is wijsheid?
Nog een pi erbij zetten? Of een tweede instantie naast m'n Home Assistant Pi3B draaien? Of eentje in docker op m'n Synology nas? Of gewoon niet zo moeilijk doen :)

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:45
@dicespark er zijn redundant oplossingen in dit topic al eens besproken. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om daar echter geen moeite in te steken, wel heb ik middels een scriptje regelmatig een backup van de SD kaart gemaakt. Maar sindsdien geen problemen meer gehad, wel voorzichtig geweest met eerst afsluiten dan pas stroom eraf.

Verder: als je pihole geen DHCP server draait is een (tijdelijke) oplossing het vervangen van DNS ip op je router en ben je ook snel weer online.

• nero355

nero355

dicespark schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:46:
Oké, gisteren m'n eerste pi-hole crash gehad. De hele pi was niet meer te benaderen (via ssh). Het duurde even voordat ik erachter kwam waarom internet in heel 't huis t niet meer deed ;)

Ik draai 't sinds twee weken op een oude Pi 1B en weet uit ervaring dat de SD kaart waarschijnlijk de bottle-neck is geweest.

Of gewoon niet zo moeilijk doen :)
Dat laatste! ;)

Maar begin eens met een fatsoenlijke voeding voor de Pi en daarnaast een fatsoenlijk microSDXC kaartje!

Als je die twee dingen goed doet dan ga je echt niet gauw allerlei problemen krijgen :)

• dicespark
  • Niet online
Thanks @nero355 en @MJV,
Ik ben bekend met de perikelen van voeding en sd-kaartjes. Maar inderdaad, ik ga gewoon niet moeilijk doen. Misschien wel even iets van monitoring ism Home Assistant bouwen, zodat ik in ieder geval op de hoogte wordt gesteld als Pi-hole omgevallen is.

• alesandro_46
@dicespark misschien is Watchdog iets voor je?
In een ver verleden wel eens geïnstalleerd maar te weinig mee gespeeld om te weten is het goed werkt.

Edit: link is wel van 2014, geheid dat er wat recenters te vinden is.

alesandro_46 wijzigde deze reactie 28-12-2019 22:10 (12%)

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:56
Misschien is het al gemeld (en dan heb ik er over heen gelezen...) maar sinds de laatste update van KPN (experia modem 10a), is het ook mogelijk om in de modem een Customer DNS in te vullen.

En het lijkt te werken. Ik heb overal de DNS gewist, Pi-hole gerest en ik zie daar nog steeds alle clients op Pi-Hole.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 05:25
Hoe kun je twee PiHoles laten synchroniseren? Ik heb in Azure een loadbalancer neergezet en twee PiHoles geinstalleerd (in een default CentOS image). De twee PiHoles moeten echter los van elkaar worden beheerd en ook de statistieken zijn per PiHole. Is er een manier om dit netjes te krijgen?

Trommelrem wijzigde deze reactie 29-12-2019 18:28 (7%)

• Crahsystor
  • Laatst online: 11:37
Trommelrem schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:27:
Hoe kun je twee PiHoles laten synchroniseren? Ik heb in Azure een loadbalancer neergezet en twee PiHoles geinstalleerd (in een default CentOS image). De twee PiHoles moeten echter los van elkaar worden beheerd en ook de statistieken zijn per PiHole. Is er een manier om dit netjes te krijgen?
Niet doorgelezen, maar misschien helpt dit je op weg: https://www.reddit.com/r/...n_2_pihole_servers_in_ha/

Bij nader inzicht schiet je er niet veel mee op. Je kunt er twee HA maken, maar logging etc synchroniseren niet. Dan zou je misschien iets moeten zoeken dat je een centrale externe syslog server hebt. Of je daar alles in kunt krijgen en hoe je dat er in de Pi omgeving weer uit krijgt en wat het met je performance doet..

Crahsystor wijzigde deze reactie 29-12-2019 18:36 (22%)

Addicted to silent computing

• nero355

nero355

code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844277?data[filter_keywords]=high%20availability

Verder alsjeblieft niet Pi-Hole direkt aan het internet hangen, want dat wordt echt zwaar afgeraden vanwege DNS DDoS exploits en dergelijke!
Ik neem maar effe aan dat de Load Balancer het een en ander afvangt :?

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001

darkrain

Geniet

Ik heb er gewoon 2 naast elkaar draaien (beide worden uitgegeven als DNS servers via DHCP) en het enige wat ik in sync houd zijn de whitelists. Dat doe ik handmatig via de webinterface, zo vaak gebeurt dat niet bij mij. Kan me voorstellen dat je natuurlijk ook de blocklist en de blacklist zou willen syncen, maar ook dat is handmatig wel te doen in mijn geval.

Leef en laat leven...

• streamnl
Beredeneer ik dit goed?

Aangezien alles nu via KPN loopt (en de KPN de DNS gebruikt van mijn Raspberry 3), klopt het dat mijn Interface nooit hoger kan zijn dan 2,4G? Dit omdat de 3 geen 5GHz heeft?

Edit: mijn Pi zit via een lan kabel vast aan mijn moden

Edit2: volgens deze site heeft de 4 vele betere eigenschappen.

Stel ik koop een 4 met de meeste geheugen (4GB) wat is dan op mijn Macbook de maximale snelheid die ik kan behalen?
~ 800 Mbps of ~ 85 Mbps

streamnl wijzigde deze reactie 29-12-2019 20:28 (52%)

• new_guy
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:55
Wat heeft de wifi te maken met jouw verhaal als je hem via een draadje aansluit..?

En je data verkeer gaat niet door je Pi heen met Pihole hé, alleen je DNS requests.

• streamnl
new_guy schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:37:
Wat heeft de wifi te maken met jouw verhaal als je hem via een draadje aansluit..?

En je data verkeer gaat niet door je Pi heen met Pihole heen hé, alleen je DNS requests.
Ik heb echt serieus geen idee. Vandaar mijn vraag. Ik heb al enkele jaren een Pi-Hole en weet nog steeds niet precies hoe hij werkt. Alleen dat ik hem heel erg fijn vind. ;)

Op dit moment ben ik al blij dat nu al mijn apparatuur via de modem van KPN werkt icm PiHole (ipv op elk apparaat de dns moeten aanpassen). Maar ik vroeg me af wat mijn beperkingen zijn qua snelheid.

• new_guy
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:55
Je kunt PiHole ook een Pi Zero draaien. Die Pi 4 gaat echt geen verschil maken.

Lees deze eens door bijvoorbeeld: https://discourse.pi-hole...slow-down-my-speeds/16487

• Bongoarnhem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:02
streamnl schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:02:
Misschien is het al gemeld (en dan heb ik er over heen gelezen...) maar sinds de laatste update van KPN (experia modem 10a), is het ook mogelijk om in de modem een Customer DNS in te vullen.

En het lijkt te werken. Ik heb overal de DNS gewist, Pi-hole gerest en ik zie daar nog steeds alle clients op Pi-Hole.
Werkt je IPTV dan nog wel? Deze gaan toch via "lokale" KPN adressen over een andere vlan, werkt dit dan nog wel?

• streamnl
Bongoarnhem schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:02:
[...]

Werkt je IPTV dan nog wel? Deze gaan toch via "lokale" KPN adressen over een andere vlan, werkt dit dan nog wel?
Ik heb geen IPTV. Ik verbruik alleen internet thuis.
De rest stream ik via chromecast.
En dat werkt prima. Van Netflix tot aan de NPO2 radio app (top 2000 O-) )

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
@Bongoarnhem
IPTV werkt dan nog steeds, men is al geruime tijd over van bridged naar routed. Zowel internet als IPTV zitten tegenwoordig in één en hetzelfde VLAN, nummertje zes.

@streamnl
Je hebt geen enkele beperking qua snelheid. Je moet de Pi-Hole zien als een soort van telefoonboek. Jij vraagt een bepaalde site, bijv tweakers.net, en de Pi-Hole geeft je een adres waar deze te vinden is. Vervolgens ga je via de normale route, dus buiten de Pi-Hole om, naar dat adres toe met de volle snelheid.

Het is alsof je een adres opzoekt in een telefoonboek en vervolgens vol gas op pad gaat met de brommer of met een Ferrari ;)
Het opzoeken van het adres heeft niet of nauwelijks invloed op de daadwerkelijk reistijd.

• streamnl
ninjazx9r98 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:35:
@Bongoarnhem
IPTV werkt dan nog steeds, men is al geruime tijd over van bridged naar routed. Zowel internet als IPTV zitten tegenwoordig in één en hetzelfde VLAN, nummertje zes.

@streamnl
Je hebt geen enkele beperking qua snelheid. Je moet de Pi-Hole zien als een soort van telefoonboek. Jij vraagt een bepaalde site, bijv tweakers.net, en de Pi-Hole geeft je een adres waar deze te vinden is. Vervolgens ga je via de normale route, dus buiten de Pi-Hole om, naar dat adres toe met de volle snelheid.

Het is alsof je een adres opzoekt in een telefoonboek en vervolgens vol gas op pad gaat met de brommer of met een Ferrari ;)
Het opzoeken van het adres heeft niet of nauwelijks invloed op de daadwerkelijk reistijd.
Ik had het al in de gaten dat mijn snelheid niet langzamer is geworden. Ik had vanochtend weer 107,69 Mbps met speedtest.
Zodra ik een keer tijd over heb, ga ik me er in verdiepen hoe dit precies werkt (maar dat zeg ik al jaren :+ )

Beide bedankt voor de uitleg. d:)b

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

streamnl schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:45:
[...]
Ik had het al in de gaten dat mijn snelheid niet langzamer is geworden.
Sterker, je nuttige snelheid is waarschijnlijk zelfs hoger geworden, allerlei reclame en trackers worden niet meer binnengehengeld.

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:52
Freee!! schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:50:
[...]

Sterker, je nuttige snelheid is waarschijnlijk zelfs hoger geworden, allerlei reclame en trackers worden niet meer binnengehengeld.
Ik ben relatief nieuw met PiHole maar ik meen zelfs gezien te hebben dat de snelheidswinst inzichtelijk gemaakt wordt in de admin omgeving. Het zijn slechts enkele milliseconden ;)

• Trommelrem
  • Laatst online: 05:25
nero355 schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:36:
[...]

code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844277?data[filter_keywords]=high%20availability

Bij nader inzien ga ik ze niet in sync houden, omdat er voor normaal internetgebruik geen whitelist entries (of entry's in het Nederlands) nodig zijn, op een entry na voor Office 365: mobile.pipe.aria.microsoft.com. Dit kan handmatig worden gedocumenteerd en handmatig worden gewijzigd op beide PiHoles. Is de issue met hoog CPU verbruik nog steeds van toepassing? In de testomgevingen ben ik het nog niet tegengekomen.
Verder alsjeblieft niet Pi-Hole direkt aan het internet hangen, want dat wordt echt zwaar afgeraden vanwege DNS DDoS exploits en dergelijke!
Ik neem maar effe aan dat de Load Balancer het een en ander afvangt :?
Dat is wel het doel. De PiHoles staan in een eigen VNet in Azure. Verder staan alleen TCP/53 en UDP/53 open. TCP/22, TCP/80 en TCP/443 zijn alleen middels een Azure P2S bereikbaar. Mocht iemand een exploit toepassen en via TCP/53 binnendringen, dan zit diegene alsnog vast in deze VNet. Er is geen koppeling met andere VNets.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Had nog een oude raspberry liggen en nog maar weer eens een poging gedaan voor pi-hole.
Ging eigenlijk zonder problemen en heb hem nu standaard als dns-server voor mijn fritzbox 7490.

Geen idee waarom het de vorige keer mis ging, misschien omdat ik hem toen aan mn switch had gehangen in de tv kast zodat ik mee kon kijken op het scherm? Nu gelijk bij installatie rechtstreeks aan het modem gehangen en kreeg hij een vast ip-adres van het modem?

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:52
hjs schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:06:
Had nog een oude raspberry liggen en nog maar weer eens een poging gedaan voor pi-hole.
Ging eigenlijk zonder problemen en heb hem nu standaard als dns-server voor mijn fritzbox 7490.

Geen idee waarom het de vorige keer mis ging, misschien omdat ik hem toen aan mn switch had gehangen in de tv kast zodat ik mee kon kijken op het scherm? Nu gelijk bij installatie rechtstreeks aan het modem gehangen en kreeg hij een vast ip-adres van het modem?
Als je geen andere modem gebruikt voor het uitdelen van je ip-adressen dan gebeurt dit inderdaad door de Fritzbox. Ik neem aan dat je dat ip-adres hebt ingesteld in je Fritzbox?

• hjs
  • Niet online
Peutpeut schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:33:
[...]

Als je geen andere modem gebruikt voor het uitdelen van je ip-adressen dan gebeurt dit inderdaad door de Fritzbox. Ik neem aan dat je dat ip-adres hebt ingesteld in je Fritzbox?
Ja, bij dns-server tab.
Maar het werkt nu dus, zat een beetje hardop te denken waarom ik het de vorige keer niet voor elkaar kreeg ;)

• Grolsch
ninjazx9r98 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:02:
@Grolsch
Doe eens een "apt update" in plaats van "apt-get update", dat zou moeten werken.
Helaas, nog steeds dezelfde foutmelding......

code:
1
2
[✗] Update local cache of available packages
  Error: Unable to update package cache. Please try "apt-get update"

[update]

Blijkbaar was mijn "sourcelist" corrupt, ergens op internet las ik deze tip, en NU werkt het wel :P

code:
1
2
sudo rm /etc/apt/sources.list.d/*
sudo apt update

Grolsch wijzigde deze reactie 30-12-2019 12:48 (27%)

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:45
hjs schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:09:
[...]

Ja, bij dns-server tab.
Maar het werkt nu dus, zat een beetje hardop te denken waarom ik het de vorige keer niet voor elkaar kreeg ;)
Vergeet niet om het IP adres dat je Fritzbox toewijst aan je R-Pi ook op de lijst met gereserveerde IP-adressen te zetten, onder DHCP client reservation (of iets dergelijks). Anders loop je de kans dat het IP-adres van je Pi verspringt na restart van Pi of Fritzbox, en dan klopt je DNS server niet meer.

• hjs
  • Niet online
MJV schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:12:
[...]

Vergeet niet om het IP adres dat je Fritzbox toewijst aan je R-Pi ook op de lijst met gereserveerde IP-adressen te zetten, onder DHCP client reservation (of iets dergelijks). Anders loop je de kans dat het IP-adres van je Pi verspringt na restart van Pi of Fritzbox, en dan klopt je DNS server niet meer.
check

• nero355

nero355

Trommelrem schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:47:
Bij nader inzien ga ik ze niet in sync houden, omdat er voor normaal internetgebruik geen whitelist entries (of entry's in het Nederlands) nodig zijn, op een entry na voor Office 365: mobile.pipe.aria.microsoft.com. Dit kan handmatig worden gedocumenteerd en handmatig worden gewijzigd op beide PiHoles. Is de issue met hoog CPU verbruik nog steeds van toepassing? In de testomgevingen ben ik het nog niet tegengekomen.
Geen idee :$

Zou je inderdaad zelf moeten testen of effe rondvragen op het Pi-Hole Forum :)
Dat is wel het doel. De PiHoles staan in een eigen VNet in Azure. Verder staan alleen TCP/53 en UDP/53 open. TCP/22, TCP/80 en TCP/443 zijn alleen middels een Azure P2S bereikbaar. Mocht iemand een exploit toepassen en via TCP/53 binnendringen, dan zit diegene alsnog vast in deze VNet. Er is geen koppeling met andere VNets.
Leuk, maar FTLDNS/dnsmasq.d is daar niet voor gemaakt!

Je kan dan beter zoiets doen :
- Unbound voor je Root DNS aanvragen.
- Pi-Hole die daarvan gebruik maakt.
- Nog eens Unbound of PowerDNS of zo die queries doet bij Pi-Hole, terwijl die wel zelf aan het Internet hangt :)

Voor de rest uiteraard alles intern houden via privé VLAN's en dergelijke...
MJV schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:12:
Nog beter :
- Geef de Pi een Static IP.
- Zet hetzelfde IP in je Static DHCP Mappings! :)
hjs schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:06:

Brakke kabel of switch settings indien Managed Switch :?

/EDIT :
Zojuist meegemaakt dat https://vi.nl niet bereikbaar is zonder vendorlist.consensu.org te whitelisten! :/

Dus mocht iemand daar ook last van hebben : Now you know! :)

nero355 wijzigde deze reactie 02-01-2020 16:03 (3%)

• HetBrabandertje
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 27-01 21:18
streamnl schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:02:

Een voorwaarde: IPv6 moet uitgeschakeld staan op de ExperiaBox, want je kan alleen het IPv4 DNS-adres aanpassen. IPv6 is nog steeds hard coded in de ExperiaBox, waardoor je Pi-Hole anders alsnog buitenspel wordt gezet.

• hjs
  • Niet online
Nu ik toch een raspberry heb draaien (oudje), is er niet nog iets nuttigs naast pihole te zetten?
Als ik naar cpu load (0,5%) en geheugen kijk (5%) is er nog wel wat capaciteit over.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

hjs schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:50:
Nu ik toch een raspberry heb draaien (oudje), is er niet nog iets nuttigs naast pihole te zetten?
Als ik naar cpu load (0,5%) en geheugen kijk (5%) is er nog wel wat capaciteit over.
Het nuttigste, dat ik naast Pi-Hole heb draaien, is een tweetal Unbounds, alledrie als Docker containers.

• nero355

nero355

hjs schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:50:
Eigenlijk meer iets voor Raspberry Pi - deel 2 :)

• streamnl
meesje schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:55:
De WAF wordt nu helaas wat minder. Ik krijg vaak de opmerkingen dat zeg maar de google shopping resultaten niet meer werken.
Ik heb nu de volgende url's gewhitelist:
1. www.googleadservices.com
2. clickserve.dartsearch.net
3. adservice.google.com
4. ad.doubleclick.net
De laatste drie waren trouwens voor 1 link: in dit geval een link naar een product op bol.com.

Hoe gaan jullie om (met WAF ;)) en de google shopping resultaten?
Nu ik heel mijn huishouden achter de Pi-Hole heb zitten, snap ik jouw bericht.

Ik zie voor nu enkele mogelijkheden.
1) enkele dingen niet meer blokkeren (geen voorkeur, aangezien bij haar 47% geblokkeerd wordt)
2) de advertenties op de een of andere manier niet laten verschijnen (geen idee hoe)
3) de discussie aangaan dat het aan haar ligt
4) de discussie verliezen dat het toch aan mij ligt...

• FightingAce
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 15:42
Ik heb gewoon voet bij stuk gehouden wat betreft Google shopping links. Ik krijg af en toe nog wat gemor, maar de vriendin heeft zich er bij neergelegd.

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:19
FightingAce schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:52:
Ik heb gewoon voet bij stuk gehouden wat betreft Google shopping links. Ik krijg af en toe nog wat gemor, maar de vriendin heeft zich er bij neergelegd.
Hier ook, alle resultaten met een 'adv' icoontje worden steeds minder geklikt.
Als het echt nodig is dan is de workaround is even resolven op 4G of het gasten WiFi netwerk (welke 8.8.8.8 and DNS gebruikt)

• alesandro_46
SniperGuy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:13:
[...]

<knip>

Als het echt nodig is dan is de workaround is even resolven op 4G of het gasten WiFi netwerk (welke 8.8.8.8 and DNS gebruikt)
Wellicht is dit een handige tip voor je: Grim in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

• nero355

nero355

SniperGuy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:13:
Hier ook, alle resultaten met een 'adv' icoontje worden steeds minder geklikt.
Of dit soort tooltjes proberen :
- https://www.raymond.cc/bl...rvers-quickly-dns-jumper/
- https://www.nirsoft.net/utils/quick_set_dns.html

Er was een variant die ik echt heel mooi vond, maar ik kan de desbetreffende post effe niet vinden... :F

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:19
Voor niet IT mensen is het makkelijk om even te switchen van WIFI ;)

• streamnl
Hopelijk zit ik hier goed

Hier hangt de RP3 direct aan de modem van KPN (v10a) en de DNS is bij de modem van KPN ingesteld.

Als iemand bij mij thuis verbinding heeft via de Wifi, dan zien ze geen reclame. Maar als ik verbonden ben met OpenVPN van mijn NAS, dan zie ik de reclames wel. Dat begrijp ik niet helemaal.
Ik lijk dan thuis te zijn, ik kan gewoon met mijn NAS, Pi-hole, mijnmodem.kpn verbinden. Maar ik zie wel reclame.

Klopt het volgende?

Thuissituatie:
Als ik naar een website X ga, dan gaat mijn verzoek naar de modem, vraagt "toestemming" aan de site X, site X wordt gedownload maar moet in de modem via de DNS van de Raspberry gaan (filtert dus o.a. de reclame) en ik zie de site.

4G met OpenVPN NAS:
Als ik naar een website ga, dan heeft hij voordat hij verbinding heeft met de NAS al reclame gedownload en zet hij PiHole buitenspel.

Klopt dit?
Zo ja, hoe kan ik dan de VPN van mijn NAS (synology) gebruiken en toch dat Pi-Hole werkt?

• alesandro_46
@streamnl, even onderstaande volgen:
https://marcstan.net/blog/2017/06/25/PiVPN-and-Pi-hole/

En dan onder het kopje Final config.

Bron: XeNeRgY in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

• streamnl
Thanks, vanavond eens rustig doorlezen.

• Ari Gold
  • Laatst online: 15:34
Had in m'n router alleen het ip van de Pi bij Wan ingevuld...sindskort ook bij Lan en nu zie ik de client ip adressen in de log. :) Dat ik dat bij instellen niet had gedaan. :/

Stuk beter dan alleen het 1.1 adres.

Ari Gold wijzigde deze reactie 09-01-2020 23:17 (12%)

fool me once, strike one. but fool me twice…strike three. -2020

• GuustVB
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:53
Heb gisteren mijn pi-hole geïnstalleerd, maar hij blijkt niet te werken.

Heb hem momenteel enkel nog maar verbonden met mijn gsm (device to device door de dns in mijn gsm instellingen aan te passen).
De Pi-hole ziet mijn gsm wel (Xiaomi mi 9t), maar blokkeert geen ads.

Heb dan eens google.com in de blacklist gezet en toen kon ik google niet meer gebruiken. Dus weet echt niet waar het fout gelopen is, iemand die me kan helpen?

Mi 9T MIUI 11.0.2.0 PFJEUXM

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-01 02:11
SniperGuy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Voor niet IT mensen is het makkelijk om even te switchen van WIFI ;)
Ook voor IT mensen. Even WiFi uit en aan gaat soms sneller dan cmd ipconfig /renew

• xbeam
Ik had gister iets vreemds.

Mijn pi-hole leek in oneindige query loop te zitten. Op het Dashboard gingen die dns query’s per duizenden perseconde. Van de naar zichzelf.

Na het start was de pi 2 sec benaderbaar waarna hij 100%cpu verbruikte. Duurde even door dat ik het door had. Ik Was namelijk ook met de firewall bezig en dacht dus in eerste instantie dat ik een regel had laten vallen.

Ik heb de oorzaak niet kunnen vinden. Dus heb maar her installatie gedaan. Nu een Keer met Ubuntu. Iemand daar nog tips/valkuilen voor?

Maar de vraag is heeft iemand ervaring met zulke dns loops.

En heeft iemand een oplossing hoe je pi-holes makkelijke centraal kan managen en onderhouden als je er op meer plekken door het land 1 hebt staan? Het liefst wil ik ze van een centrale locatie pxe kunnen booten zonder SD kaartje. Die 4gig- pi4 boards lenen zich prima voor ram driving pi-holes en ze zijn pxe bootable las bij de laatste update. Wat beheer ideaal zou maken. Bij een crash even ene powercycle van de poe Port en start weer schone image.

En ik hoef maar 1 Pi the update en rest te herstarten.

xbeam wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:01 (19%)

• xbeam
streamnl schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:57:
Hopelijk zit ik hier goed

Hier hangt de RP3 direct aan de modem van KPN (v10a) en de DNS is bij de modem van KPN ingesteld.

Als iemand bij mij thuis verbinding heeft via de Wifi, dan zien ze geen reclame. Maar als ik verbonden ben met OpenVPN van mijn NAS, dan zie ik de reclames wel. Dat begrijp ik niet helemaal.
Ik lijk dan thuis te zijn, ik kan gewoon met mijn NAS, Pi-hole, mijnmodem.kpn verbinden. Maar ik zie wel reclame.

Klopt het volgende?

Thuissituatie:
Als ik naar een website X ga, dan gaat mijn verzoek naar de modem, vraagt "toestemming" aan de site X, site X wordt gedownload maar moet in de modem via de DNS van de Raspberry gaan (filtert dus o.a. de reclame) en ik zie de site.

4G met OpenVPN NAS:
Als ik naar een website ga, dan heeft hij voordat hij verbinding heeft met de NAS al reclame gedownload en zet hij PiHole buitenspel.

Klopt dit?
Zo ja, hoe kan ik dan de VPN van mijn NAS (synology) gebruiken en toch dat Pi-Hole werkt?
Dan gebruikt je NAS een andere DNS server.
Dat kan die van je router zijn of bijv Google’s Squad8 (8.8.8.8). Je moet zorgen dat je NAS de de PI als dns gaat gebruiker.

Maar wat nog mooier is dat je pi-hole op je NAS installeert. Dat scheelt weer iets wat stroom
Gebruikt en kapot gaan. Waarschijnlijk heeft je NAS al een ingebouwde dnsmasq dhcp server waar pi-hole op gebaseerd is.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:52

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@xbeam Volgens mij loop je lang genoeg mee om te weten dat je je posts kunt wijzigen in plaats van een triple-post (!!!) te maken.

Graag even op letten :).

www.google.nl

• nero355

nero355

GuustVB schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:50:
Heb gisteren mijn pi-hole geïnstalleerd, maar hij blijkt niet te werken.

Heb hem momenteel enkel nog maar verbonden met mijn gsm (device to device door de dns in mijn gsm instellingen aan te passen).
De Pi-hole ziet mijn gsm wel (Xiaomi mi 9t), maar blokkeert geen ads.

Heb dan eens google.com in de blacklist gezet en toen kon ik google niet meer gebruiken. Dus weet echt niet waar het fout gelopen is, iemand die me kan helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom vul je het IP van Pi-Hole niet gewoon als DNS Server IP in voor je lokale netwerk bij de DHCP Instellingen :?

En als je meerdere IP's kan invullen dan zou ik daar overal hetzelfde Pi-Hole IP invullen om te voorkomen dat bijvoorbeeld een Android toestel stiekem toch nog 8.8.8.8 of 8.8.4.4 als DNS van Google gaat gebruiken!

Daarnaast kan je beter bij Chrome dingen als A-Sync DNS en QUIC protocol uitschakelen via chrome://flags ;)
xbeam schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:42:
Ik had gister iets vreemds.

Mijn pi-hole leek in oneindige query loop te zitten. Op het Dashboard gingen die dns query’s per duizenden perseconde. Van de naar zichzelf.

Na het start was de pi 2 sec benaderbaar waarna hij 100%cpu verbruikte. Duurde even door dat ik het door had. Ik Was namelijk ook met de firewall bezig en dacht dus in eerste instantie dat ik een regel had laten vallen.

Ik heb de oorzaak niet kunnen vinden. Dus heb maar her installatie gedaan. Nu een Keer met Ubuntu. Iemand daar nog tips/valkuilen voor?

Maar de vraag is heeft iemand ervaring met zulke dns loops.
Tja, hoe staat de boel ingesteld :?

Misschien een corrupte Blocklist toegevoegd ?!

Draai je toevallig Unbound ernaast en heb je ergens een typo gemaakt ?
En heeft iemand een oplossing hoe je pi-holes makkelijke centraal kan managen en onderhouden als je er op meer plekken door het land 1 hebt staan? Het liefst wil ik ze van een centrale locatie pxe kunnen booten zonder SD kaartje. Die 4gig- pi4 boards lenen zich prima voor ram driving pi-holes en ze zijn pxe bootable las bij de laatste update. Wat beheer ideaal zou maken. Bij een crash even ene powercycle van de poe Port en start weer schone image.

En ik hoef maar 1 Pi the update en rest te herstarten.
Dat mag je zelf in elkaar programmeren denk ik, want zoiets is er niet en gaan ze denk ik ook niet gauw toepassen, omdat het buiten de scope van het project valt ;)
Maar wat nog mooier is dat je pi-hole op je NAS installeert. Dat scheelt weer iets wat stroom
Gebruikt en kapot gaan. Waarschijnlijk heeft je NAS al een ingebouwde dnsmasq dhcp server waar pi-hole op gebaseerd is.
Weet je wat pas echt stroom bespaart : Een Pi 2B of 3B gebruiken i.p.v. de Pi 4 waar jij mee aan de slag wil gaan! :P

nero355 wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:20 (4%)

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 26-01 23:57
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:19:
[...]

Waarom vul je het IP van Pi-Hole niet gewoon als DNS Server IP in voor je lokale netwerk bij de DHCP Instellingen :?

En als je meerdere IP's kan invullen dan zou ik daar overal hetzelfde Pi-Hole IP invullen om te voorkomen dat bijvoorbeeld een Android toestel stiekem toch nog 8.8.8.8 of 8.8.4.4 als DNS van Google gaat gebruiken!

[...]

[...]

[...]
Ik heb sterk het gevoel dat de DNS hard-coded is; wanneer ik iets anders instel, dan heb ik geen verbinding meer.

Pc's gaan wel via pi-hole evenals de laptop via WiFi.

• nero355

nero355

Comp User schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:29:
Ik heb sterk het gevoel dat de DNS hard-coded is; wanneer ik iets anders instel, dan heb ik geen verbinding meer.
Tja, zou kunnen, maar in principe zou dus een DHCP Server met 2 of meer DNS IP's die moeten kunnen overschrijven :)

En anders zou je nog eens kunnen kijken of je Router iets van DNAT/SNAT kent, zodat je alle DNS Requests die niet naar je Pi-Hole gaan afvangt en doorstuurt naar je Pi-Hole, tenzij het verkeer vanaf je Pi-Hole zelf afkomt!
Pc's gaan wel via pi-hole evenals de laptop via WiFi.
Hij zei daar verder niks over, maar als het daarop bij jou wel werkt dan zou het inderdaad een Android probleem kunnen zijn! :/

Damn Google... :(

• xbeam
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:16:
[mbr]@xbeam Volgens mij loop je lang genoeg mee om te weten dat je je posts kunt wijzigen in plaats van een triple-post (!!!) te maken.

Graag even op letten :).[/]
Je hebt gelijkt. Soms zie ik wat denk ik even antwoord geven en ik zulke dikke vingers op mijn telefoon. Maar ik weet het is geen excuus.
Maak je niet keer in mod groep gooien dat ze pagina iets liever maak voor mobiel.

• GuustVB
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:19:

Daarnaast kan je beter bij Chrome dingen als A-Sync DNS en QUIC protocol uitschakelen via chrome://flags ;)
Ik kan aan mijn DNS server setting helaas niet aan doordat ik een modem met ingebouwde router gebruik van mijn internetprovider.

Heb bij mijn wifi settings nu zowel de DNS 1 als DNS 2 op de PI-hole ip gezet
A-sync was al uitgeschakeld, QUIC protocol nu ook, maar werkt helaas nog steeds niet.

• xbeam
@nero355
Tja, hoe staat de boel ingesteld :?

Misschien een corrupte Blocklist toegevoegd ?!

Draai je toevallig Unbound ernaast en heb je ergens een typo gemaakt ?
Nee, het enige wat ik het weekend gedaan heb gedaan heb is mijn app’s en switch’s naar de Pi verwijzen. En gister de 4081 geïnstalleerd en wat Vlan en firewalls gewijzigd. Ik denk dat daar ergens een stablished en related foutje heb gemaakt waardoor er een loop kon ontstaan.
Ik zit namelijk over mijn SGW licentie heen met aantal dns query’s. Dus ik sjoemel een beetje door query’s heen weer te forward tussen de pi en gateway om zo het aantal IoT/inform polling dns forwards naar de SGW te verlagen. Die geeft aan resolves een TTL van zero mee.

Het vreemde is dat ik hem niet uit kreeg en in pi zelf leek te zitten. Vandaar de vraag iemand het eerder heeft gezien.
Dat mag je zelf in elkaar programmeren denk ik, want zoiets is er niet en gaan ze denk ik ook niet gauw toepassen, omdat het buiten de scope van het project valt ;)
Is ook niet zozeer project pi-hole gericht.
Maar ik kan me zomaar voorstellen dat er meer mensen zijn die meerder pi’s, pi-holes moeten beheren onderhouden en hoop op een goed idee.
Weet je wat pas echt stroom bespaart : Een Pi 2B of 3B gebruiken i.p.v. de Pi 4 waar jij mee aan de slag wil gaan! :P
Volgens mij is er er gewoon een debian en container download. Dat is dan toch mooiere oplossing dan extra apparatuur gebruiken.

Geen idee hoeveel stroom een Pi-4 gebruikt. Ik ben nooit zo het stroom verbruik maar merk vaak dat andere dat wel zijn.

@GuustVB
Ik kan aan mijn DNS server setting helaas niet aan doordat ik een modem met ingebouwde router gebruik van mijn internetprovider.
Welke modem van welke provider gebruik je dan ?

xbeam wijzigde deze reactie 14-01-2020 17:50 (14%)

• GuustVB
xbeam schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:41:

Welke modem van welke provider gebruik je dan ?
Telenet (België)
24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

GuustVB wijzigde deze reactie 14-01-2020 22:37 (7%)

• nero355

nero355

xbeam schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:41:
Nee, het enige wat ik het weekend gedaan heb gedaan heb is mijn app’s en switch’s naar de Pi verwijzen.
App's en switches :?

Wat bedoel je precies ?!
En gister de 4081 geïnstalleerd en wat Vlan en firewalls gewijzigd. Ik denk dat daar ergens een stablished en related foutje heb gemaakt waardoor er een loop kon ontstaan.
Je bedoelt de UniFi boel geupdate ? Zou niks mogen uitmaken...

Pi-Hole kan je gewoon in meerdere VLAN's actief maken door VLAN Interfaces te maken, zoals ik al een keer had gepost : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" :)
Ik zit namelijk over mijn SGW licentie heen met aantal dns query’s. Dus ik sjoemel een beetje door query’s heen weer te forward tussen de pi en gateway om zo het aantal IoT/inform polling dns forwards naar de SGW te verlagen. Die geeft aan resolves een TTL van zero mee.
Sophos Gateway bedoel je ? Daar is toch een freeware versie van beschikbaar ?!
Het vreemde is dat ik hem niet uit kreeg en in pi zelf leek te zitten. Vandaar de vraag iemand het eerder heeft gezien.
Ik heb de laatste tijd niet meer zoveel tijd en zin om op het Pi-Hole Forum rond te hangen, maar hier op GoT is het nog nooit langsgekomen voor zover ik weet :)
Geen idee hoeveel stroom een Pi-4 gebruikt. Ik ben nooit zo het stroom verbruik maar merk vaak dat andere dat wel zijn.
Ook dat heb ik een paar keer gepost naar aanleiding van een reactie in het Pi Topic : Magic in "Raspberry Pi - deel 2" ;)

• xbeam
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:46:
[...]

App's en switches :?

Wat bedoel je precies ?!

[...]

Je bedoelt de UniFi boel geupdate ? Zou niks mogen uitmaken...

Pi-Hole kan je gewoon in meerdere VLAN's actief maken door VLAN Interfaces te maken, zoals ik al een keer had gepost : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" :)

[...]

Sophos Gateway bedoel je ? Daar is toch een freeware versie van beschikbaar ?!

[...]

Ik heb de laatste tijd niet meer zoveel tijd en zin om op het Pi-Hole Forum rond te hangen, maar hier op GoT is het nog nooit langsgekomen voor zover ik weet :)

[...]

Ook dat heb ik een paar keer gepost naar aanleiding van een reactie in het Pi Topic : Magic in "Raspberry Pi - deel 2" ;)
Bedoel natuurlijk ap’s en switches ;-).
Ben dialectische en dikke vingers/auto correct op de telefoon. Geeft vaak de verkeerde woord voorspelling ;-)

Vlans. Weet ik en doe ik ook.

Nee, zscaler, Gaat per 2k requests per seat per dag alleen all die Unifi inform’s en home polling van all die iot rommel. Is zonde van het geld.

De zscaler Secure Web Gateway DNS stuurt een zero TTL zodat mijn local Dns geen cache aan houd. Daarom heb ik er nu als test een extra dns in serie tussen staan in een poging zo via de local TTL naar De 2e dns een cache aan te houden om het aantal request naar zscaler te verlagen.

YouTube: Secure Web Gateway

xbeam wijzigde deze reactie 15-01-2020 09:28 (3%)

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 10:07
GuustVB schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Heb bij mijn wifi settings nu zowel de DNS 1 als DNS 2 op de PI-hole ip gezet
A-sync was al uitgeschakeld, QUIC protocol nu ook, maar werkt helaas nog steeds niet.
Kun je dhcp wel uitzetten in die router? Je kunt dan de pi-hole als dhcp server gebruiken (gewoon in de web-interface via setttings) waardoor je verbonden apparaten automatisch de pi-hole zullen gebruiken als dns-server.

Bouwt computers @ Danmetic

• streamnl
xbeam schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Dan gebruikt je NAS een andere DNS server.
Dat kan die van je router zijn of bijv Google’s Squad8 (8.8.8.8). Je moet zorgen dat je NAS de de PI als dns gaat gebruiker.

Bedankt voor je antwoord.
Zo ver ik weet, heb ik dat. Ik heb bij de instellingen "DNS-server handmatig configureren" de DNS van de Pi-Hole ingevuld. Andere DNS nummers zijn niet ingevuld (zo ver ik zie).

Jouw tweede punt moet ik nog verder uitzoeken. Ik heb er al even naar gezocht en gekeken (aan de hand van een bericht van @alesandro_46 ) maar er wordt elke keer over een Pi-Hole in Docker gesproken. En helaas heb je geen Docker voor mijn NAS. Dnsmasq is nieuw voor mij. Ik ga op onderzoek uit.

• GuustVB
DanDGT schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 00:30:
[...]

Kun je dhcp wel uitzetten in die router? Je kunt dan de pi-hole als dhcp server gebruiken (gewoon in de web-interface via setttings) waardoor je verbonden apparaten automatisch de pi-hole zullen gebruiken als dns-server.
Nee ook dat kan ik niet wijzigen |:(

• xbeam
GuustVB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Nee ook dat kan ik niet wijzigen |:(
Ook niet als Je Telenet belt. Vaak (In NL) kan de klanten service dat soort dingen wel. Of dat je laat in hem bridge modus zetten zo dat je een eigen router kan gebruiken.

• GuustVB
xbeam schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:39:
[...]

Ook niet als Je Telenet belt. Vaak (In NL) kan de klanten service dat soort dingen wel. Of dat je laat in hem bridge modus zetten zo dat je een eigen router kan gebruiken.
Heb ze net gecontacteerd en zij kunnen (wss willen) dit niet doen.
Wel zou ik mijn HGM kunnen omruilen voor een modem only en dan een eigen router aansluiten, maar dan moet ik dus een router aanschaffen en ook een nieuwe acces point (gebruik er momenteel een gratis van Telenet) en dan zit ik dus weer met kosten wat ik liever zou vermijden.

Normaal zou de Pi-Hole toch ook op een device to device base moeten werken? Of moet ik hier nog steeds instellingen van mijn router voor aanpassen?

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True