Hier ook Telenet. Wat ik gemerkt had destijds is dat het instellen van een andere DNS op het toestel zelf niet echt werkt icm de Telenet router. Alsof die het gewoon weer overschrijft met de eigen Telenet DNS wanneer het verkeer de router passeertGuustVB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:10:
[...]
Heb ze net gecontacteerd en zij kunnen (wss willen) dit niet doen.
Wel zou ik mijn HGM kunnen omruilen voor een modem only en dan een eigen router aansluiten, maar dan moet ik dus een router aanschaffen en ook een nieuwe acces point (gebruik er momenteel een gratis van Telenet) en dan zit ik dus weer met kosten wat ik liever zou vermijden.
Normaal zou de Pi-Hole toch ook op een device to device base moeten werken? Of moet ik hier nog steeds instellingen van mijn router voor aanpassen?
Ik heb thuis dan ook ongeveer de volgende opstelling.
Telenet modem/router
- powerline richting digibox
- raspberry pi met pi-hole & openvpn (192.168.x.x)
- eigen router
Op de eigen router (192.168.y.x) heb ik dan het IP van de raspberry ingesteld als DNS. Alle toestellen behalve de digibox en raspberry pi nemen hun IP via DHCP af van de eigen router.
Telenet modem only met eigen router is beter maar niet haalbaar zolang ik nog thuis woon
Vanwege deze opstelling zie ik op de pihole interface dus geen onderscheid tussen toestellen en hun DNS requests. Alles staat onder het IP adres van de eigen router. VPN connecties zie ik uiteraard wel individueel aangezien die rechtstreeks binnenkomen.
Hopelijk heb je hier wat aan
Steam: Grim