• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
GuustVB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Heb ze net gecontacteerd en zij kunnen (wss willen) dit niet doen.
Wel zou ik mijn HGM kunnen omruilen voor een modem only en dan een eigen router aansluiten, maar dan moet ik dus een router aanschaffen en ook een nieuwe acces point (gebruik er momenteel een gratis van Telenet) en dan zit ik dus weer met kosten wat ik liever zou vermijden.

Normaal zou de Pi-Hole toch ook op een device to device base moeten werken? Of moet ik hier nog steeds instellingen van mijn router voor aanpassen?
Hier ook Telenet. Wat ik gemerkt had destijds is dat het instellen van een andere DNS op het toestel zelf niet echt werkt icm de Telenet router. Alsof die het gewoon weer overschrijft met de eigen Telenet DNS wanneer het verkeer de router passeert 8)7

Ik heb thuis dan ook ongeveer de volgende opstelling.

Telenet modem/router
- powerline richting digibox
- raspberry pi met pi-hole & openvpn (192.168.x.x)
- eigen router

Op de eigen router (192.168.y.x) heb ik dan het IP van de raspberry ingesteld als DNS. Alle toestellen behalve de digibox en raspberry pi nemen hun IP via DHCP af van de eigen router.

Telenet modem only met eigen router is beter maar niet haalbaar zolang ik nog thuis woon :)
Vanwege deze opstelling zie ik op de pihole interface dus geen onderscheid tussen toestellen en hun DNS requests. Alles staat onder het IP adres van de eigen router. VPN connecties zie ik uiteraard wel individueel aangezien die rechtstreeks binnenkomen.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Steam: Grim

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
GuustVB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:10:
Normaal zou de Pi-Hole toch ook op een device to device base moeten werken? Of moet ik hier nog steeds instellingen van mijn router voor aanpassen?
Geen idee wat voor jou device to device base inhoudt, maar als je op al je apparaten de DNS IP naar Pi-Hole toe wijst door die handmatig in te vullen dan moet dat over het algemeen gewoon werken inderdaad! :)
streamnl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:01:
Jouw tweede punt moet ik nog verder uitzoeken. Ik heb er al even naar gezocht en gekeken (aan de hand van een bericht van @alesandro_46 ) maar er wordt elke keer over een Pi-Hole in Docker gesproken. En helaas heb je geen Docker voor mijn NAS. Dnsmasq is nieuw voor mij. Ik ga op onderzoek uit.
Als ik zie wat voor ellende die NAS apparaten allemaal geven in andere Topics dan zou ik zeggen koop toch lekker een Rasperry Pi of een soortgelijk apparaat en ga daarop met Docker aan de slag als je dat echt heel graag wilt.

Een oude Intel Atom NUC zoals de 2820FYKH is ook geen gek idee!
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH :)

[ Voor 46% gewijzigd door nero355 op 15-01-2020 18:07 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dumpert laadt niet goed meer sinds gisteren. Weet iemand een oplossing?

• nero355
CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:45:
Dumpert laadt niet goed meer sinds gisteren. Weet iemand een oplossing?
https://legacy.dumpert.nl...51a/handig_zo_n_hond.html Werkt hier prima als ik eenmaal Firefox heb verteld dat die de media mag afspelen :)

Gebruik je extra blocklists buiten de standaard blocklists ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

@nero355 typisch, ineens werkt het weer, niks aangepast.. dank voor je reactie.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:03:
[...]
Als ik zie wat voor ellende die NAS apparaten allemaal geven in andere Topics dan zou ik zeggen koop toch lekker een Rasperry Pi of een soortgelijk apparaat en ga daarop met Docker aan de slag als je dat echt heel graag wilt.

Een oude Intel Atom NUC zoals de 2820FYKH is ook geen gek idee!
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH :)
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe heel erg blij ben met de NAS. Hij doet perfect zijn werk waarvoor ik hem in de eerste instantie heb aangeschaft.

De aantal Raspberry's die ik thuis heb liggen, zal het probleem niet zijn ;)
Voorlopig zal daarop ook de Pi-Hole op blijven draaien

Aangezien de NAS en Pi-Hole via openVPN draaien, wil ik eerst kijken hoe ik ook op mijn werk verbinding kan maken met open VPN (via andere poorten lukt ook niet....). Als dat eenmaal lukt, ga ik pas kijken of ik Pi-Hole ook op de NAS kan laten draaien.

Bedankt voor het meedenken!

Meer dan ik dacht...

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb gister eens rondgeneusd bij natuurhuisje.nl voor een vakantie bestemming en zie nu bij Facebook gelijk reclame voor natuurhuisje. Had gehoopt dat het met de pi-hole minder zou worden. :/

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:37
hjs schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:52:
Ik heb gister eens rondgeneusd bij natuurhuisje.nl voor een vakantie bestemming en zie nu bij Facebook gelijk reclame voor natuurhuisje. Had gehoopt dat het met de pi-hole minder zou worden. :/
Pi-Hole kan nooit alles afvangen dat claimt het ook niet. Naast Pi-Hole is het nog steeds min of meer noodzakelijk om ook in je browser extensies als Privacy Badger en Ublock Origin te gebruiken.

Uiteraard helpt het ook om geen Facebook te gebruiken als reclame/privacy voor jou een zorg is ;) .

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:49
Er is een facebook block list.
Maar, die gooit zo'n beetje compleet alles dicht.
Geen messenger, inloggen werkt bijna niet.
Ik heb bewust sommige mensen op fb, die hoeven mijn nummer niet, anders wordt ik constant plat gebeld.
Als ik nu bijvoorbeeld een afbeelding van iemand krijg, zie ik een wit vlak, ik moet eerst pihole uitzetten en dan kan ik de afbeelding bekijken.

https://raw.githubusercon...aster/pihole-facebook.txt

who put a "stop payment" on my reality check

• Grim
Als advertenties van hetzelfde domein als de website geserveerd worden dan is pi-hole nutteloos tenzij je enorm veel moeite wilt doen.

Zoals @FightingAce zegt heb je hiervoor extensies in je browser die de rest zo goed mogelijk afvangen. 100% gaat nooit. Mocht je FB via een andere manier dan browser gebruiken heb je pech. :+

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26

DropjesLover

Dit dus ->

Ik gebruik nu ruim 1,5 jaar een RPi met raspotify (en versterkerbordje), domoticz en pihole.
Nu heb ik al een hele tijd problemen met Microsoft sites. Outlook.com / login.live.com laden wel de landingspagina, maar de login pagina laad maar deels (paar tekstvelden en de 2 invulvelden), maar verder kom ik niet.
Ook op Windows heb ik problemen wanneer ik iets wat schijnbaar de store nodig heeft, zoals activatie of de pc linken aan m'n account.
Echter, zodra ik eenmaal eens ingelogd ben (geweest) lukt alles wel. Ik krijg mn mail binnen, ik krijg updates en kan inloggen met mn microsoft account op de pc.
Mijn vrouw heeft heel brakke (audio) gesprekken via Skype, maar alleen via de wifi. Via een netwerkkabel weer geen probleem.

Ik heb alles Microsoft gerelateerd uit deze whitelist
https://discourse.pi-hole...y-whitelisted-domains/212 toegevoegd en de hele Pi herstart, geen succes.
Ook de Pi-Hole pauzeren helpt niet
De RPi z'n netwerkkabel uittrekken helpt ook niet.

De router/modem is de zeer beperkte Ziggo connectbox. De Pi is de dhcp server, maar meer kan ik niet uitzetten in de connectbox...

Het gaat nu laatst om een laptop met een compleet verse installatie via Edge, dus ook geen andere adblockers ofzo.

Tips iemand?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:37
Het is nu mogelijk om mee te doen met de betatest voor PiHole 5! De aankondiging (hier) geeft ook wat inzicht in nieuwe functionaliteit die eraan komt:
  • gravity.list wordt gravity.db
  • Per client blocking (kunnen onze vrouwen weer Google shopping gebruiken)
  • Deep CNAME inspection
  • En meer...

• nero355
@FightingAce :

Ik vind dit eigenlijk wel veel belangrijker/misschien wel het belangrijkst voor iedereen, want er was echt heel erg veel vraag naar :
We’re migrating the list storage from files within /etc/pihole to a database. This will open up opportunities such as better control over enabling and disabling items in the lists, and even the ability to add comments to remind you why you black/whitelisted something!
:*) _O_ d:)b

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:38:
....
....

Tips iemand?
Dan ligt het toch niet aan de RPi als deze van het netwerk is losgekoppeld?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Hulliee schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:20:
[...]

Dan ligt het toch niet aan de RPi als deze van het netwerk is losgekoppeld?
Maar wat dan wel... De ziggo connect box heeft gewoonweg nauwelijks instellingen.
Lijkt me ook niet dat het zo'n bijzondere site is. Het wordt geblokkeerd in zowel Firefox met ublock, maar ook verse installatie Edge :/

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18

MJV

DropjesLover schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:43:
[...]

Maar wat dan wel... De ziggo connect box heeft gewoonweg nauwelijks instellingen.
Lijkt me ook niet dat het zo'n bijzondere site is. Het wordt geblokkeerd in zowel Firefox met ublock, maar ook verse installatie Edge :/
Je geeft aan dat het probleem zich alleen voordoet bij Wifi-verbindingen? Of het nu met of zonder pihole is.
Eens verkennen of je wifi niet toevallig op een druk kanaal zit?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

MJV schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:12:
[...]

Je geeft aan dat het probleem zich alleen voordoet bij Wifi-verbindingen? Of het nu met of zonder pihole is.
Eens verkennen of je wifi niet toevallig op een druk kanaal zit?
Elke andere site werkt gewoon naar behoren. Het probleem met Skype is alleen op de wifi. Niet kunnen inloggen op login.live.com is bekabeld ook het geval :/

BThGvNeOA

• Hulliee
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:16:
[...]

Elke andere site werkt gewoon naar behoren. Het probleem met Skype is alleen op de wifi. Niet kunnen inloggen op login.live.com is bekabeld ook het geval :/
En heb je virusscanner draaien? Zo ja, zet die eens uit om dingen uit te sluiten.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Hulliee schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:00:
[...]

En heb je virusscanner draaien? Zo ja, zet die eens uit om dingen uit te sluiten.
Alleen de standaard windows unit.
Daarom snap ik er ook niks van...

BThGvNeOA

• Hulliee
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Alleen de standaard windows unit.
Daarom snap ik er ook niks van...
En wat als je dns van je device/pc naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 laat wijzen? Staat er iets in je host file wat dit kan veroorzaken?

Pingen, tracert?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Ik gebruik nu ruim 1,5 jaar een RPi met raspotify (en versterkerbordje), domoticz en pihole.
Nu heb ik al een hele tijd problemen met Microsoft sites. Outlook.com / login.live.com laden wel de landingspagina, maar de login pagina laad maar deels (paar tekstvelden en de 2 invulvelden), maar verder kom ik niet.
Ook op Windows heb ik problemen wanneer ik iets wat schijnbaar de store nodig heeft, zoals activatie of de pc linken aan m'n account.
Echter, zodra ik eenmaal eens ingelogd ben (geweest) lukt alles wel. Ik krijg mn mail binnen, ik krijg updates en kan inloggen met mn microsoft account op de pc.
Mijn vrouw heeft heel brakke (audio) gesprekken via Skype, maar alleen via de wifi. Via een netwerkkabel weer geen probleem.

Ik heb alles Microsoft gerelateerd uit deze whitelist
https://discourse.pi-hole...y-whitelisted-domains/212 toegevoegd en de hele Pi herstart, geen succes.
Ook de Pi-Hole pauzeren helpt niet

De router/modem is de zeer beperkte Ziggo connectbox. De Pi is de dhcp server, maar meer kan ik niet uitzetten in de connectbox...

Het gaat nu laatst om een laptop met een compleet verse installatie via Edge, dus ook geen andere adblockers ofzo.

Tips iemand?
Lijkt mij geen Pi-hole probleem, maar een probleem van brakke wifi.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

DaRoot

Some say...

Compleet offtopic, maar mag ik je ff danken voor die opmerking? Heb weer wat te knutselen 8) 8)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:30
@DropjesLover
Heb je die connectbox als eens van stroom gehaald en opnieuw gestart? Heb iets soortgelijks gehad bij KPN met de experiabox en weet tot de dag van vandaag de oorzaak niet. Uit pure wanhoop uiteindelijk alles opnieuw gestart en het was opgelost.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:01:
@DropjesLover
Heb je die connectbox als eens van stroom gehaald en opnieuw gestart? Heb iets soortgelijks gehad bij KPN met de experiabox en weet tot de dag van vandaag de oorzaak niet. Uit pure wanhoop uiteindelijk alles opnieuw gestart en het was opgelost.
Ik zal het eens proberen!
DaRoot schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Compleet offtopic, maar mag ik je ff danken voor die opmerking? Heb weer wat te knutselen 8) 8)
Succes.
Ik heb het bij de verbouwing van onze badkamer mee genomen. pvc pijpje naar de meterkast onder de badkamer geboord en weggewerkt in de muur, uitkomende in het plafond. Daar 2 speakers in en met raspotify nu lekker 's ochtends douchen met Alestorm - Fucked with an Anchor. Is prima wakker worden :Y)

BThGvNeOA

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

DaRoot

Some say...

DropjesLover schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:05:
[...]

Ik zal het eens proberen!

[...]

Succes.
Ik heb het bij de verbouwing van onze badkamer mee genomen. pvc pijpje naar de meterkast onder de badkamer geboord en weggewerkt in de muur, uitkomende in het plafond. Daar 2 speakers in en met raspotify nu lekker 's ochtends douchen met Alestorm - Fucked with an Anchor. Is prima wakker worden :Y)
ook uit nieuwsgierigheid die muziek ff ge-googled.. ik vrees dat wij ietwat andere smaak hebben ;)
ik had bij mijn stereo (old skool 2x 100W RMS Technics receiver (surround? wasda?)) tot voor kort een Pi met een projectje van duitse C'T magazin erop.. kon ook spotify, maar alleen als client, dus geen playlists en geen Connect.. dat kan hier wel mooi mee..
Kan het misschien wel combineren met mijn PiHole / Unifi docker systeem.. kan er weer een Pi weg.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• MJV

MJV

DaRoot schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:14:
[...]

offtopic:
Zeker de moeite waard. Ik heb hier ook een oudere Pi staan met een Hifiberry DAC (Digital-Analog convertor) die aan een oude maar goede JVC versterker hangt. Erg goed geluid komt daar uit. En sinds Raspotify ook een stabiele manier om er met Spotify Connect muziek op te streamen. Tot voor kort draaide ik er Volumio + een Spotify Connect plug-in op, maar die gaf nog al eens problemen.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31
Toch even informeren. Heb sinds een paar uur ook de Pi-Hole draaien op een RPi Zero W. In mijn Experiabox de DNS op adres van de Pi ingesteld. Echter; een ipconfig /all levert nu 2 DNS servers op, adres van de Pi en het adres van mijn modem. Het lijkt echter wel te werken, als ik bijvoorbeeld tweakers.net op de blocklist zet kom ik niet op deze site. Is er een optie om het adres van het modem weg te halen, of moet ik het gewoon zo laten?

Heb Pi-Hole verder helemaal standaard geinstalleerd, de 5 of 6 lijsten die hij als optie geeft bij de setup wel aangevinkt. DHCP gaat ook nog gewoon via de Experiabox.

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

rscheper schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:40:
Toch even informeren. Heb sinds een paar uur ook de Pi-Hole draaien op een RPi Zero W. In mijn Experiabox de DNS op adres van de Pi ingesteld. Echter; een ipconfig /all levert nu 2 DNS servers op, adres van de Pi en het adres van mijn modem. Het lijkt echter wel te werken, als ik bijvoorbeeld tweakers.net op de blocklist zet kom ik niet op deze site. Is er een optie om het adres van het modem weg te halen, of moet ik het gewoon zo laten?

Heb Pi-Hole verder helemaal standaard geinstalleerd, de 5 of 6 lijsten die hij als optie geeft bij de setup wel aangevinkt. DHCP gaat ook nog gewoon via de Experiabox.
Nee, volgens mij ga je die 2e DNS niet weg krijgen omdat die als extra optie wordt meegegeven vanuit de DHCP. Ik merkte zelf dat hij zo af en toe toch de 2e DNS pakte als die sneller was o.i.d.? Geen idee, ik heb het tenminste opgelost door Pi ook DHCP te laten doen. Werkt prima en is goed in te stellen!

😲

• MJV

MJV

rscheper schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:40:

Het klopt dat het werkt, maar nooit goed. 50% van de reqeusts gaat via de 2e DNS, en dus gaan er in 50% van de gevallen ook ads doorkomen. Kun je niet je pi-hole twee keer opgeven in je Experiabox?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MJV schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:44:
[...]
Het klopt dat het werkt, maar nooit goed. 50% van de reqeusts gaat via de 2e DNS, en dus gaan er in 50% van de gevallen ook ads doorkomen. Kun je niet je pi-hole twee keer opgeven in je Experiabox?
Ik heb mijn Pi-Hole zelfs drie keer in mijn Experiabox in moeten vullen.

EDIT: Lijkt erop, dat ik een V8 heb (Arcadyan VGV7519)

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 23-01-2020 07:59 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:14

Pierre

Van nature lui!

Ik ga zaterdag bij mijn schoonouders ook een Pi-Hole neerzetten, die hebben een Experiabox V10 dan denk ik dat ik dat ook moet doen gok ik.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• mswp

mswp

Wie Niet?

Volgens mij kan je in de V10 niet vaker dan 1x een DNS invullen? Of heb ik dat nou helemaal mis..?

😲

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

mswp schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:54:
Volgens mij kan je in de V10 niet vaker dan 1x een DNS invullen? Of heb ik dat nou helemaal mis..?
Als dat het geval is prima, dan is er ook geen probleem :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• mswp

mswp

Wie Niet?

Pierre schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:58:
[...]

Als dat het geval is prima, dan is er ook geen probleem :9
Jawel, de dhcp geeft na mijn wete nog wel zijn eigen dhcp mee als optie. Maar 100% zeker weten doe ik het niet meer.

😲

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

mswp schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:11:
[...]

Jawel, de dhcp geeft na mijn wete nog wel zijn eigen dhcp mee als optie. Maar 100% zeker weten doe ik het niet meer.
Ik wil alleen de DNS aanpassen (laten verwijzen naar de Pi-Hole) ik wil de DHCP gewoon via de ExperiaBox laten lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pierre op 23-01-2020 09:27 ]

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Over Experia V10 en Pi-hole is er een gedetailleerd draadje op het KPN forum: klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik heb pihole en unifi op dit moment op een rpi3b draaien, met een externe ssd, dus geen issues mbt sdkaartjes.
Nu heb ik echter LXC containers ontdekt op mijn nas. Ik had al dockers gebruikt voorheen (er draaien er nog een stuk of 3).
Nu heb ik Ubuntu in een lxc draaien, en die doet nu precies dezelfde zaken als de rpi3b, een soort backup dus op dit moment.

Ik zit nu te twijfelen om de rpi uit te schakelen, maar dan ben ik voor die functies dus meer afhankelijk van mijn nas, maar heb ik geen extra device meer in de meterkast, die staat al zo vol.

Lastige keus.
Iemand voor dezelfde keuze gestaan?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In dit geval zou ik voor een redundante Pi-Hole gaan, zodat als er iets is met de ene, de andere gewoon doordraait en je dus nog steeds internet hebt en beschermd bent,

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
Freee!! schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:37:
In dit geval zou ik voor een redundante Pi-Hole gaan, zodat als er iets is met de ene, de andere gewoon doordraait en je dus nog steeds internet hebt en beschermd bent,
Ik kan idd 2 dns servers opgeven in de router, niet eens bij stilgestaan...

• nero355
rinkel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:12:
Ik kan idd 2 dns servers opgeven in de router, niet eens bij stilgestaan...
Echt redundant draaien is beter, want dan heb je geen time-out geneuzel omdat de Client elke keer hetzelfde IP aanspreekt en niet twee verschillende, waarvan één down is, waardoor je dus vertragingen krijgt in je DNS aanvragen! ;)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-11 18:53
Na jaren kijken naar een raspberry pi en pi hole is het er eindelijk van gekomen. Ik heb een 3b gekocht en na wat sukkelen is de RP draaiende en de installatie is gelukt. Maar voordat ik de dns op de modem (geen idee of dit op de telenet modem zal lukken, maar da's voor later) wil ik het eerst proberen op de PC en eventueel op mijn gsm, maar dat wil niet lukken.

Ik ben op zoek gegaan naar wat ik moet aanpassen en waar, maar links is het venster waar de dns moet ingevuld worden en rechts de gegevens.
Als ik het ipv6 adres invul wordt dit niet aanvaard, dus ik vermoed dat ik niet juist bezig ben.

Wie o wie kan deze noob de juiste richting wijzen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jHd2n4x.png

• nero355
cadsite schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:23:
Als ik het ipv6 adres invul wordt dit niet aanvaard, dus ik vermoed dat ik niet juist bezig ben.
Waarom überhaupt met IPv6 klooien als je die gewoon kan uitschakelen en alles via IPv4 kan doen :?

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
Dit script, en de bijbehorende verklaring, gaat over je pihole, niet over je router...
Hier is een scriptje dat het voor jou doet.
#!/bin/bash

# get current IPv6 address
CURRENT_IPV6_ADDRESS=$(ip -6 a | grep '2a02' | awk -F " " '{gsub("/[0-9]*",""); print $2}')

# read configured IPv6 address from /etc/pihole/setupVars.conf
file=/etc/pihole/setupVars.conf
OLD_IPV6_ADDRESS=$(grep 'IPV6_ADDRESS=' "$file" |sed 's/^IPV6_ADDRESS=//')

# read/compare previous IPv6 address from file
if ! grep -q "$CURRENT_IPV6_ADDRESS" $file; then
sed -i.bak "s/$OLD_IPV6_ADDRESS\b/$CURRENT_IPV6_ADDRESS/g" "$file"
/usr/local/bin/pihole updateGravity
fi
Ik run dit dagelijks met cron, om te voorkomen dat een address change niet door de pi zou worden opgepikt. Mijn IPv6 address wijzigt soms als mijn modem een reset krijgt (door mij of door de provider). Mijn IPv4 address is al Jaren niet meer gewijzigd.

IPv6, volgens een pihole developer, is aanbevolen omdat er meer en meer sites opduiken met uitsluitend IPv6. De IPv4 pool is in sommige regios en bij sommige providers gewoon op. Zonder IPv6 kan je die sites gewoon niet bereiken (ik heb GEEN voorbeeld hiervan).

updateGravity run ik omdat /etc/local.list hierdoor ook word aangepast (niet door mijn script).

Let wel, het script werkt alleen als /etc/pihole/SetupVars.conf ook al een IPv6 setting bevat EN jouw IPv6 address begint met 2a02. Script dus eventueel aan te passen met jouw range e.g. 2a02 -> eerste vier digits van jouw IPv6 address (dit zal nooit wijzigen - toegekend aan regio / provider).

Ik draai al twee jaar met IPv6, zonder problemen, let wel (voordeel / nadeel?):
Windows 10 met IPv6 heeft blijkbaar de mogelijkheid om een alternatieve DNS server te zoeken en te gebruiken als de system configured dns setting (jouw pihole address) niet bereikbaar is. Het duurt effe, maar als de pi down is (onbereikbaar) gaat windows 10 op zoek naar een IPv6 DNS server en begint die te gebruiken.

Ik gebruik unbound als recursive resolver. pihole-FTL (dnsmasq + customization voor pihole) heeft een feature dat alle geconfigureerde resolvers regelmatig test (de snelste?) mijn pihole gebruikt overwegend de IPv6 resolver, wat wil zeggen dat het ook gewoon sneller is.
dus, in /etc/dnmasq.d/01-pihole.conf staat:
server=127.10.10.2#5552
server=fdaa:bbcc:ddee:2::5552#5552
dit zijn de addressen en ports waar unbound op luistert (sudo netstat -pln | grep 'LISTEN' | grep '5552')
pihole prefereert de IPv6 resolver (snelste)

Telenet router info: Afhankelijk van het type router dat je hebt, kan je pihole op sommige telenet routers niet gebruiken, tenzij je het ding in bridge mode plaatst (gelezen op het telenet users forum). De meeste mensen kiezen dan voor de oplossing om de router door een modem only te vervangen. Uiteraard wil dit zeggen dat je dan eerst zelf een router / firewall moet kopen en configureren, die je achter de modem only hangt.

[ Voor 21% gewijzigd door jpgview op 25-01-2020 09:50 . Reden: dnsmasq speed test ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cadsite schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:23:
Wie o wie kan deze noob de juiste richting wijzen?
[Afbeelding]
Als je van jezelf vind dat je een n00b bent, hou het dan lekker bij ipv4 ;)
Zeker in een intern netwerk vind ik zelf ipv6 zwaar overbodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 25-01-2020 10:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Grim
@jpgview aangezien @cadsite al wat problemen had met RPi en Pi-Hole op te zetten. Ik denk dat jouw script en die hele uitleg zo iemand gewoon een zenuwinzinking doet krijgen. No offense voor de rest, goeie uitleg.

Zoals nog mensen hier zeggen. Hou het bij IPv4. Voor gewoon intern thuisgebruik is er helemaal geen nood aan aan IPv6.

Over je Telenet router: dit kun je hier niet instellen. Zoals @jpgview zegt moet je dus OF een Telenet modem only aanvragen en je eigen router erbij zetten OF je plaatst alsnog een eigen router achter je Telenet router en configureert alles daarop.

Ik heb hier recent nog over gepost. Zoek een keertje op mijn posts in dit topic voor een iets betere uitleg.

• cadsite
Bedankt allen.
Ik kom hier nog op terug, nu heb ik even niet zoveel tijd.

Gisteren had ik de dns gewijzigd op mijn iPad en ik kreeg op twitter al geen afbeeldingen meer.
Net het aanpassen naar 'automatisch' laadden de afbeeldingen onmiddellijk. Ik moet dus nog ergens iets verkeerd gedaan hebben...

Voorlopig test ik enkel op de ipad, kwestie van de andere huisgenoten niet lastig te vallen. :P

Edit, nog even wat geklooid, maar ik kom er niet uit om de PC via de RP te laten gaan.
Ik heb stap 11 & 14 gedaan van deze handleiding.
Maar toch werkt het niet.
Voor zover ik kan zien heb ik gedaan wat hoort:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q8l32ny.png
Iemand een glazen bol om te zien wat er nog niet goed is? :D

Ik had even deze uit gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VzzZrZT.png
omdat ik dacht dat @nero355 dat bedoelde, maar dan was 't gedaan met internet. :*)

edit 2: denk dat het gelukt is
Ik heb ook het ipv6 adres ingevuld en krijgt nu zonder adblock van opera toch een reclameloze site voor geschoteld.
Ziet er dus voorlopig goed uit.

[ Voor 52% gewijzigd door cadsite op 25-01-2020 17:31 ]

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 19:52

BushWhacker

developer

@cadsite @nero355 @jpgview @Gunner @Grim
Ik zie nu regelmatig 'de tips' over IPv6 uitschakelen en dat het overbodig is.
Ik vind dit erg rare adviezen, aangezien IPv6 nu steeds meer de standaard aan het worden is.
Ook is het handig om als handige ict-er ervaring op te doen met dit protocol.

De browsers geven de voorkeur aan IPv6 boven IPv4 en als je IPv6 op de pi.hole uitschakelt (en/of de dns voor IPv6 niet aanpast in je router) je voor de meeste stes (en vooral de reclame/tracking sites) gewoon reclame krijgt.

Ik heb al zeker 8 jaar, waarschijnlijk al langer (sinds het begin dat Xs4all het aanbiedt), dualstack.
Behalve wat aanloopproblemen in het begin, zoals foutief geconfigureerde websites, nooit problemen mee gehad. Ook intern draai ik het al sinds die tijd.
Het mooie is dat ook OpenVPN het ondersteunt; Als ik 'buiten' ben op een netwerk van een gedateerde provider, zoals Ziggo of KPN (@ninjazx9r98 gaf aan dat een gedeelte van de KPN klanten IPv6 heeft), die alleen IPv4 ondersteunt, heb ik via mijn tunnel wel netjes een IPv6 adres.

Mijn omgeving:
Xs4all FTTH
Edgerouter 4 met SFP (dus glas zonder extra mediaconverter/NT)
Android Tablets en Telefoons
Debian Bullseye (Linux) PCs/Laptops.
Debian/Raspbian Buster (Linux) NUC en Raspberry's voor HomeAssistant/Pi.Hole/Unifi etc.
1 oude laptop met Windows 10 (voor 1 programma voor camerabeheer die nog IE/ActiveX nodig heeft |:( )

[ Voor 2% gewijzigd door BushWhacker op 26-01-2020 09:49 . Reden: Opmerking van ninjazx9r98 toegevoegd ]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

• ninjazx9r98
@BushWhacker
Hier al jaren KPN en ook al enkele jaren IPv6. Het is niet dat iedereen het al heeft maar stellen dat ze alleen IPv4 ondersteunen is te kort door de bocht.

• cadsite
Ik heb er spijtig genoeg te weinig verstand van, maar ondervind gewoon dat het werkt sinds ik de ipv6 heb ingevuld en ervoor niet.

• ninjazx9r98
cadsite schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:48:
Ik heb er spijtig genoeg te weinig verstand van, maar ondervind gewoon dat het werkt sinds ik de ipv6 heb ingevuld en ervoor niet.
De kans dat IPv4 totaal niet werkt vandaag de dag is heel erg klein. De kans dat je iets verkeerd hebt gedaan bij de IPv4 configuratie is vele vele malen groter.

• jpgview
Ik neem deel aan de pihole beta5 trial, die sinds een week loopt. Op discourse vind je een heleboel topics met tag beta5, het word langzaam teveel om door het bos de bomen nog te zien.

Alle resultaten van mijn tests en ervaringen heb ik gebundeld in een updated manual (pihole5). Wie zin heeft kan de draft gebruiken om een en ander te testen, als een en ander niet correct is hoor ik dat graag.

De pihole v4 manual vind je hier, de pihole v5 (draft) vind je hier.

Opgelet, je kan beta5 niet van scratch instaleren, zoals in de manual vermeld (dat is toekomst muziek voor de final version). volg de instructies uit de announcement.

[ Voor 10% gewijzigd door jpgview op 26-01-2020 13:18 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29
Dank voor je link naar de manuals, interessant.
Wat zijn de meest in het oog springende wijzigingen in V5?

• jpgview
Alle lijsten die je vroeger met sudo nano OF de web interface OF iets als WinSCP beheerde, bestaan niet meer. Alle pihole data, met uitzondering van de CONF files zitten in een sqlite3 database (/etc/pihole/gravity.db).

Group Management: het is nu mogelijk om the whitelisten of blacklisten voor specifieke clients, e.g. bijvoorbeeld google.com bereikbaar voor client X maar niet voor client Y

CNAME blocking, een techniek die door adverteerders wordt gehanteerd om pihole (en andere add blockers) te bypassen (toch advertentie zichtbaar) wordt nu ook gededecteerd en geblocked.
Meer weten? lees de announcement...

Test dit bij voorkeur op een aparte pi, in productie zou je nog wel eens tegen bugs kunnen aanlopen, t'is dan ook een beta - trial. Regelmatig pihole -up is aanbevolen, de wijzigingen volgen elkaar snel op.

Opgelet, ik las ergens (unconfirmed) dat een upgrade van beta5 naar v5 final niet zal werken. Wanneer je beta5 op je produktie system test, zal je pihole van scratch moeten installeren waaneer v5 final word gereleased.

[ Voor 14% gewijzigd door jpgview op 26-01-2020 13:55 ]

• cadsite
Ik loop tegen de eerste probleempjes.
Alles werkt goed, het surfen gaat merkelijk sneller, maar de sponsored search results in google geven (uiteraard) een fout.
Is het mogelijk om deze wel toe te laten zonder heel de adsense zooi automatisch mee te whitelisten?

• jpgview
Dit soort problemen (mijn vrouw wil ads in haar zoekresultaten) is net de reden waarom Group Management toegevoegd werd. Je moet nog steeds de correcte whitelist entries zoeken en toevoegen, maar je kan er nu voor zorgen dat die whitelist entries alleen gelden voor specifieke clients. Vroeger was het iedereen of niemand, nu kan je uitzonderingen maken voor bepaalde toestellen. In mijn manual v5 beschrijf ik (hopelijk werkt het ook op die manier - een paar testen wijzen uit van wel, maar je weet nooit) hoe je dit moet verwezlijken.

• cadsite
Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit voor velen. Voor ons niet omdat we een gedeelde PC hebben.
Dan zal ik dat maar white listen en de adblocker in de browser terug aanzetten.

• jpgview
Een adblocker, zoals ublock origin is nog steeds een noodzakelijk kwaad, zelfs met pihole 5, om bepaalde reklames en trackers te verwijderen.

Als je niet de reklame wil (sponsored links) maar wel de pest hebt aan het feit dat de eerste links nooit werken, gebruik dan DuckDuckgo i.p.v. google. Gebruik beide al jaren met volle tevredenheid. In het extreme geval dat je iets niet vind met DuckDuckgo, kan je nog steeds de google search engine gebruiken (openen in web pagina) om alsnog de search uit te voeren, met google resultaten inbegrepen

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:57
jpgview schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:31:
CNAME blocking, een techniek die door adverteerders wordt gehanteerd om pihole (en andere add blockers) te bypassen (toch advertentie zichtbaar) wordt nu ook gededecteerd en geblocked.
Meer weten? lees de announcement...
Dit zorgt ervoor dat reclames op Youtube en Twitch makkelijker te blocken zijn?

• jpgview
Nope, gebruik daarvoor een adblocker, zoals ublock origin.

Reclames op youtube en waarschijnlijk ook twitch (geen ervaring mee) zullen nooit door pihole geblocked kunnen worden, omdat het domain waar het youtube fimpje en de advertentie staan, hetzelfde is. Pihole is een domain blocker, in het geval van youtube, block de advertentie, dan block je ook het filmpje

Hier vind je het topic over CNAME blocking.
Hier vind je het artikel waardoor het hele CNAME probleem aandacht kreeg van de adblockers, en pihole. Het artikel verklaard hoe third party blocking in web browsers zo goed als ongedaan is gemaakt, door deze techniek.
Basically komt het erop neer dat ze een CNAME record aanmaken in het eigen domain (niet geblocked in een adlist), dat naar een ander domain (third party) verwijst, om zo de third party blocking te omzeilen.
Pihole 5 is hier nu tegen gewapend.

[ Voor 12% gewijzigd door jpgview op 26-01-2020 19:20 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 13:33
grote_oever schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Dit zorgt ervoor dat reclames op Youtube en Twitch makkelijker te blocken zijn?
Dit kan met adblock plus. Ik gebruik beide, pihole en abp.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:57
jpgview schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:16:

Reclames op youtube en waarschijnlijk ook twitch (geen ervaring mee) zullen nooit door pihole geblocked kunnen worden, omdat het domain waar het youtube fimpje en de advertentie staan, hetzelfde is. Pihole is een domain blocker, in het geval van youtube, block de advertentie, dan block je ook het filmpje

Hier vind je het topic over CNAME blocking.
Hier vind je het artikel waardoor het hele CNAME probleem aandacht kreeg van de adblockers, en pihole. Het artikel verklaard hoe third party blocking in web browsers zo goed als ongedaan is gemaakt, door deze techniek.
Basically komt het erop neer dat ze een A of AAAA record aanmaken in het eigen domain (niet geblocked in een adlist), en een CNAME record dat naar een ander domain (third party) verwijst, om zo de third party blocking te omzeilen.
Pihole 5 is hier nu tegen gewapend.
Iets te kort door de bocht van mij, want ik dacht "Welke reclames worden er nu niet geblocked door pihole?" en enige waar ik op uit kwam is youtube en twitch. 1 + 1 = 2; maar snap wel waarom google en twitch niet geblocked worden. Was even stille hoop. In je reactie eerder maakt ik ook niet helemaal op wat CNAME nu precies deed, maar de link van medium beschrijft het duidelijk.

voor mijn beeldvorming:

Om te omzeilen moet tweakers een CNAME aanmaken naar een ad-site. b.v s1d5.tweakers.net. Adblockers, waaronder pihole, kunnen dan niet de site vinden die daarachter geredirect wordt. Tweakers.net blocken is niet handig, waardoor je op subdomain moet blocken. Nieuwe subdomain aanmaken is paar minuten werk of kan zelfs geautomatiseerd. Pihole5 heeft nu mogelijkheid tot CNAME resolution, waardoor pihole er toch achter komt waar de subdomain naar verwijst.
pennywiser schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Dit kan met adblock plus. Ik gebruik beide, pihole en abp.
Ja, heb ublock draaien. Idee waarom dit niet geblocked wordt was me al duidelijk (inmiddels paar jaar pihole gebruiker). Zie mijn verhaal hierboven.

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 26-01-2020 16:58 ]

• jpgview
grote_oever schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:55:
voor mijn beeldvorming:

Om te omzeilen moet tweakers een CNAME aanmaken naar een ad-site. b.v s1d5.tweakers.net. Adblockers, waaronder pihole, kunnen dan niet de site vinden die daarachter geredirect wordt. Tweakers.net blocken is niet handig, waardoor je op subdomain moet blocken. Nieuwe subdomain aanmaken is paar minuten werk of kan zelfs geautomatiseerd. Pihole5 heeft nu mogelijkheid tot CNAME resolution, waardoor pihole er toch achter komt waar de subdomain naar verwijst.
Klopt, zie ook Wikipedia artikel over CNAME...

[ Voor 103% gewijzigd door jpgview op 26-01-2020 18:57 ]

• nero355
jpgview schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:31:
Opgelet, ik las ergens (unconfirmed) dat een upgrade van beta5 naar v5 final niet zal werken. Wanneer je beta5 op je produktie system test, zal je pihole van scratch moeten installeren waaneer v5 final word gereleased.
Dat is best wel iets om op te letten als je Pi-Hole op een systeem draait waarop ook nog andere dingen draaien! :)
BushWhacker schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:02:
@cadsite @nero355 @jpgview @Gunner @Grim
Ik zie nu regelmatig 'de tips' over IPv6 uitschakelen en dat het overbodig is.
Ik vind dit erg rare adviezen, aangezien IPv6 nu steeds meer de standaard aan het worden is.
Ook is het handig om als handige ict-er ervaring op te doen met dit protocol.

De browsers geven de voorkeur aan IPv6 boven IPv4 en als je IPv6 op de pi.hole uitschakelt (en/of de dns voor IPv6 niet aanpast in je router) je voor de meeste stes (en vooral de reclame/tracking sites) gewoon reclame krijgt.

Ik heb al zeker 8 jaar, waarschijnlijk al langer (sinds het begin dat Xs4all het aanbiedt), dualstack.
Behalve wat aanloopproblemen in het begin, zoals foutief geconfigureerde websites, nooit problemen mee gehad. Ook intern draai ik het al sinds die tijd.
Het mooie is dat ook OpenVPN het ondersteunt; Als ik 'buiten' ben op een netwerk van een gedateerde provider, zoals Ziggo of KPN (@ninjazx9r98 gaf aan dat een gedeelte van de KPN klanten IPv6 heeft), die alleen IPv4 ondersteunt, heb ik via mijn tunnel wel netjes een IPv6 adres.

Mijn omgeving:
Xs4all FTTH
Edgerouter 4 met SFP (dus glas zonder extra mediaconverter/NT)
Android Tablets en Telefoons
Debian Bullseye (Linux) PCs/Laptops.
Debian/Raspbian Buster (Linux) NUC en Raspberry's voor HomeAssistant/Pi.Hole/Unifi etc.
1 oude laptop met Windows 10 (voor 1 programma voor camerabeheer die nog IE/ActiveX nodig heeft |:( )
TL;DR : Je hebt gelijk! :)

Maar...

Om het niet al te moeilijk te maken voor degene die allerlei problemen had heb ik het maar zo simpel en kort mogelijk gehouden om hem op gang te helpen! ;)

Daarnaast heeft bijvoorbeeld Windows 7/8.x/10 ingebouwde IPv4 naar IPv6 Tunneling voor zover ik weet dus het gevaar dat je een website niet zal kunnen bezoeken lijkt me redelijk laag...

Een ander nadeel is dat niet alle ISP's IPv6 ondersteunen net als heel wat apparatuur!
En in sommige gevallen kan je wel IPv6 krijgen, maar dan propt men CG-NAT ernaast als IPv4 oplossing -O-

Dus TL;DR#2 is : Als je n00b bent dan kan het geheel best wel een flinke puzzel worden! :D

[ Voor 71% gewijzigd door nero355 op 27-01-2020 00:04 ]

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 20:26
Weet iemand hoe je de hostname (nicknames) in de pi-hole krijg?
Ik heb bij de "Upstream DNS Servers " , Custom 1 mijn router IP adres#53 ingevuld , maar hij laat ze niet in

Ik krijg dus alleen de IP adressen te zien , en niet de namen.

DIt zou toch automatisch moeten kunnen

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:44
niek1974 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:19:
Ik heb bij de "Upstream DNS Servers " , Custom 1 mijn router IP adres#53 ingevuld , maar hij laat ze niet in

Conditional forwarding onder settings > dns.

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-11 15:57
Ik kan er zo niet echt wat over vinden in dit topic, maar is het ook mogelijk om de NPO advertenties te blokkeren, of werkt de hele NPO app dan niet meer?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

Pazo

Mroaw?

jpgview schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:16:

Niet helemaal waar, zie mijn eerdere post in dit topic welke ook vastgepind staat. Ik heb vrijwel geen reclame meer in Youtube.

Pazo in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Pazo schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Niet helemaal waar, zie mijn eerdere post in dit topic welke ook vastgepind staat. Ik heb vrijwel geen reclame meer in Youtube.

Pazo in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Klinkt goed, ook geen oneindige zwarte laadschermen?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• nero355
Peutpeut schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:05:
Ik had wel wat rare effecten via de RegEx methode dus met een dergelijke lijst zou je hetzelfde probleem kunnen krijgen!
niek1974 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:19:

Om dat voor elkaar kan je 3 dingen doen :

- Wat @Zandpad zegt.
- Pi-Hole als je lokale DHCP Server laten functioneren.
- Of het volgende doen :
1. Geef je Clients een Static IP of Static DHCP Mapping op basis van MAC adres.
2. Maak in /etc/hosts op je Pi-Hole voor elke Client een DNS naampje aan :
code:
1
2
3
4
5
#Dit zijn mijn Clients =>
192.168.1.10 mijn-client mijn-client.thuis.lan
enz...
enz..
enz.

- Geef Pi-Hole een schop :
pihole restartdns

En je zou nu voor elke Client een mooie naam moeten zien in je Dashboard! d:)b

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

Pazo

Mroaw?

Peutpeut schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:05:
[...]

Nee, vrijwel niet. Het gebeurt nog wel eens een enkele keer dat een video niet wil laden. Even de pagina verversen, of een ander filmpje openen en dan weer terug gaan werkt meestal. Die enkele keer dat het niet werkt weegt niet op tegen een reclamevrij Youtube :)
Ik gebruik trouwens niet de RegEx methode, maar gewoon de genoemde lijst, aangevuld met nieuwe googlevideo-domeinen als we eens eentje tussendoor glipte. Blijft een kat muis spel ;)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• MadMax12
  • Laatst online: 04-11 16:20
Ik heb de lijst ook toegevoegd en ben al druk alles wat er nog door komt aan het blokkeren. De lijst groeit hard en alles werkt tot nu toe zonder problemen op mobiel en laptop, morgen kijken of het op de Ziggo Next ook helpt. Dan heb ik een erg blije kleuter in huis denk ik.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 09:32
Wanneer is pihole5 beschikbaar voor de doorsnee gebruiker? Dat cliënt bases blocking spreekt me aan

American Express vraagbaak

• nero355
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:09:
Wanneer is pihole5 beschikbaar voor de doorsnee gebruiker? Dat cliënt bases blocking spreekt me aan
Ze zijn er net mee bezig dus wat geduld kan geen kwaad...

Zelfs als Pi-Hole 5.x.x eenmaal uit is zullen er sowieso wat "teething issues" zijn dus gelijk na de release installeren is sowieso geen strak plan! ;)

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Pazo schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Nee, vrijwel niet. Het gebeurt nog wel eens een enkele keer dat een video niet wil laden. Even de pagina verversen, of een ander filmpje openen en dan weer terug gaan werkt meestal. Die enkele keer dat het niet werkt weegt niet op tegen een reclamevrij Youtube :)
Ik gebruik trouwens niet de RegEx methode, maar gewoon de genoemde lijst, aangevuld met nieuwe googlevideo-domeinen als we eens eentje tussendoor glipte. Blijft een kat muis spel ;)
Heb voor nu de lijst geladen, eens kijken hoe dat gaat. Anders probeer ik ook eens de RegEx methode.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29
Peutpeut schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:33:
[...]

Heb voor nu de lijst geladen, eens kijken hoe dat gaat. Anders probeer ik ook eens de RegEx methode.
Bij mij werkt de regex prima!

• MadMax12
  • Laatst online: 04-11 16:20
Heb net de regex geprobeerd, maar dan doet Youtube het op de Ziggo Next niet meer, blijf een draaiend circeltje houden. De regex regels verwijderd en het filmpje kwam direct. Dochter weer blij en ik had wat nieuwe regels om te blokkeren.

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-10 14:11
Als je de vernieuwde pivpn script nu installeer van de pivpn site kun je kiezen tussen wireguard of openvpn.

En tevens tijdens het runnen van het script ziet hij dat pihole is geïnstalleerd en wordt er gevraagd of VPN/wireguard ook via de pihole moet lopen en past het meteen goed aan.

Tevens is het script geüpdate met een update functie en moet zeggen dat wireguard prima draait icm pihole.

• nero355
JBnl schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:41:
Als je de vernieuwde pivpn script nu installeer van de pivpn site kun je kiezen tussen wireguard of openvpn.

En tevens tijdens het runnen van het script ziet hij dat pihole is geïnstalleerd en wordt er gevraagd of VPN/wireguard ook via de pihole moet lopen en past het meteen goed aan.
Dat is wel lekker! :)
Tevens is het script geüpdate met een update functie en moet zeggen dat wireguard prima draait icm pihole.
Wat wordt er dan precies geupdate ?!

Want als het allemaal standaard packages zijn die worden geinstalleerd via APT dan zie ik de meerwaarde niet : Die update je zelf toch wel! :)

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
JBnl schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:41:

Wireguard wordt gezien als een potentiële opvolger van OpenVPN, het zit echter nog zo vroeg in ontwikkelingsfase dat het nog niet echt wordt aangeraden om het te gebruiken.
Profielen importeren is wel veel makkelijker dan bij OpenVPN, namelijk doormiddel van scannen van een QR code met de wireguard app op je mobiel.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• jpgview
Toet3r schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Wireguard wordt gezien als een potentiële opvolger van OpenVPN, het zit echter nog zo vroeg in ontwikkelingsfase dat het nog niet echt wordt aangeraden om het te gebruiken.
Profielen importeren is wel veel makkelijker dan bij OpenVPN, namelijk doormiddel van scannen van een QR code met de wireguard app op je mobiel.
reddit: Wireguard VPN merged into Linux kernel (v5.6) -- PLEASE stop saying it's "untested" or unproven. It is OUTSTANDING.
arstechnica: Linus Torvalds pulled WireGuard VPN into the 5.6 kernel source tree
The last likely hurdle to inclusion in the Linux kernel itself is cleared.

We say it's unaudited, and that's still true.

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-10 14:11
Het draait prima en zeker met de QR code is het zeer makkelijk om het profiel in te stellen.
Ben benieuwd hoe de update gaat van pihole 5 als deze er is.

Het nieuwe script van pivpn werkt ideaal.
Heb het hier draaien op een rpi2.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42

JB

Cédric roelt!

Sinds afgelopen weekend mij ook gewaagd aan een Raspberry Pi icm Pi hole. Bizar hoeveel bagger er in 5 min al tegen wordt gehouden :o

Kan die Pi Hole ook hostnames laten zien in de web interface? Nu moet ik kijken in de DHCP leases van mijn router om IP te kunnen herleiden.

Mijn boefje is liev!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:32:
Sinds afgelopen weekend mij ook gewaagd aan een Raspberry Pi icm Pi hole. Bizar hoeveel bagger er in 5 min al tegen wordt gehouden :o

Kan die Pi Hole ook hostnames laten zien in de web interface? Nu moet ik kijken in de DHCP leases van mijn router om IP te kunnen herleiden.
Edit /etc/hosts on your Pi-hole

What's the speed of dark?

• JB

JB

Cédric roelt!

Mijn boefje is liev!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:08
Weet je ook hoe je dat doet in een PiHole Docker container in Home Assistant HassIO? :P

• yvo_duh
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-11 09:12
misschien een stomme vraag, ik heb thuis een Connectbox van Ziggo en wil graag een pihole op mijn netwerk gooien. maar wil ik niet dat ik bij elk device handmatig de DNS van de Pihole moet instellen.

Het lastige is alleen dat bij mijn Ziggo modem de DNS niet te wijzigen is, ik kan wel de DHCP uitzetten

• JB

JB

Cédric roelt!

yvo_duh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:20:
misschien een stomme vraag, ik heb thuis een Connectbox van Ziggo en wil graag een pihole op mijn netwerk gooien. maar wil ik niet dat ik bij elk device handmatig de DNS van de Pihole moet instellen.

Het lastige is alleen dat bij mijn Ziggo modem de DNS niet te wijzigen is, ik kan wel de DHCP uitzetten
Dan laat je je Pi Hole DHCP server spelen :)

Mijn boefje is liev!

• yvo_duh
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Dan laat je je Pi Hole DHCP server spelen :)
ik neem aan dat het niet uit maakt wat voor raspberry pi je moet gebruiken, zolang ie maar op het netwerk kan toch?

• geenwindows
  • Niet online
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:32:
Conditional Forwarding werkt overigens ook prima (zelfs met Vlan gebruik!)
onder: settings -> DNS -> onderaan venster 'Conditional Forwarding" router ip en Domainname invullen.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• JayOne
yvo_duh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:20:

Zelf heb ik een eigen router achter de ziggo connectbox hangen. De connectbox in bridge modus (laten) zetten. De connectbox fungeert daarbij puur als modem en alle router functionaliteiten heb je in eigen beheer. Aan de router hang je dan de pi-hole RPI en verwijst binnen de router naar pi-hole als dns.

• JayOne
schumi2004 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Weet je ook hoe je dat doet in een PiHole Docker container in Home Assistant HassIO? :P
Is dit niet wat je zoekt: https://github.com/hassio-addons/addon-pi-hole#option-hosts?

(check ook dit issue)

[ Voor 13% gewijzigd door JayOne op 03-02-2020 10:37 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Conditional Forwarding werkt overigens ook prima (zelfs met Vlan gebruik!)
onder: settings -> DNS -> onderaan venster 'Conditional Forwarding" router ip en Domainname invullen.
Hmm dit lijkt nog niet lekker te gaan. Eea al wel een "schop" gegeven maar komt nog niet door. Nog even verder stoeien :)

Mijn boefje is liev!

• geenwindows
  • Niet online
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Hmm dit lijkt nog niet lekker te gaan. Eea al wel een "schop" gegeven maar komt nog niet door. Nog even verder stoeien :)
zorgen dat de domainname goed staat, vaak lost dit het op.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• yvo_duh
JayOne schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:28:
[...]

Zelf heb ik een eigen router achter de ziggo connectbox hangen. De connectbox in bridge modus (laten) zetten. De connectbox fungeert daarbij puur als modem en alle router functionaliteiten heb je in eigen beheer. Aan de router hang je dan de pi-hole RPI en verwijst binnen de router naar pi-hole als dns.
Is dat dan een must om een eigen router er nog tussen te hangen? het is (voor mij) namelijk niet al te goedkoop om een nieuwe router aan te schaffen

• JB

JB

Cédric roelt!

geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:15:
[...]

zorgen dat de domainname goed staat, vaak lost dit het op.
Daar had ik nog niks staan op mijn DHCP server (EdgeRouter X) en heb ik nu iets neer gezet, router rebooted, pi hole rebooted maar nog steeds IP adresjes ipv hostnames :)

Mijn boefje is liev!

• geenwindows
  • Niet online
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Daar had ik nog niks staan op mijn DHCP server (EdgeRouter X) en heb ik nu iets neer gezet, router rebooted, pi hole rebooted maar nog steeds IP adresjes ipv hostnames :)
geef het even tijd, vaak met de uren komen de hostnames binnen.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:08
Als ik het issue zie dan hoef ik er niet eens meer aan te beginnen.

• Zandpad
schumi2004 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Als ik het issue zie dan hoef ik er niet eens meer aan te beginnen.
@JayOne Het kan via SSH op /usr/share/hassio/addons/data/a0d7b954_pi-hole/dnsmasq.d
Daar heb ik een 02-zandpad.conf gemaakt met de volgende regels:
code:
1
host-record=ipadres,sub.domain.nl

• geenwindows
  • Niet online
Zandpad schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:44:
[...]

@JayOne Het kan via SSH op /usr/share/hassio/addons/data/a0d7b954_pi-hole/dnsmasq.d
Daar heb ik een 02-zandpad.conf gemaakt met de volgende regels:
code:
1
host-record=ipadres,sub.domain.nl
volgens mij kun de .conf bestand beter in de map '/etc/dnsmasq.d/' plaatsen.
(de map /usr/share/hassio heb ik niet eens...)
ik heb daar een aantal DNS reverse hostnames ingesteld zodat ik ook lokaal de www adressen kan gebruiken.

overigens heb ik met de Conditional Forwarding prima resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
ping -c 4 pihole1
PING pihole1.ROMMELHOK (10.0.37.2) 56(84) bytes of data.
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=1 ttl=63 time=0.770 ms
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=2 ttl=63 time=1.18 ms
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=3 ttl=63 time=1.09 ms
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=4 ttl=63 time=0.996 ms

(dit is vanaf mijn desktop)

• Zandpad
geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:54:
[...]

volgens mij kun de .conf bestand beter in de map '/etc/dnsmasq.d/' plaatsen.
(de map /usr/share/hassio heb ik niet eens...)
ik heb daar een aantal DNS reverse hostnames ingesteld zodat ik ook lokaal de www adressen kan gebruiken.

overigens heb ik met de Conditional Forwarding prima resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
ping -c 4 pihole1
PING pihole1.ROMMELHOK (10.0.37.2) 56(84) bytes of data.
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=1 ttl=63 time=0.770 ms
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=2 ttl=63 time=1.18 ms
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=3 ttl=63 time=1.09 ms
64 bytes from pihole1 (10.0.37.2): icmp_seq=4 ttl=63 time=0.996 ms

(dit is vanaf mijn desktop)
Normaal wel, maar het gaat hier om de HassIO add on, wat in principe een docker container met een mapping is ;).
Pagina: 1 ... 21 ... 111 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.