• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Zandpad schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Normaal wel, maar het gaat hier om de HassIO add on, wat in principe een docker container met een mapping is ;).
ah, hassIO add-on, dat zag ik over het hoofd O-) dat gebruik ik niet.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42

JB

Cédric roelt!

geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:21:
[...]

geef het even tijd, vaak met de uren komen de hostnames binnen.
Heeft het niet hiermee te maken?

- Never forward non-FQDNs
- Never forward reverse lookups for private IP ranges

Note that enabling these two options may increase your privacy slightly, but may also prevent you from being able to access local hostnames if the Pi-hole is not used as DHCP server

Beiden staan aangevinkt bij mij.

Mijn boefje is liev!

• geenwindows
  • Niet online
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:14:
[...]

Heeft het niet hiermee te maken?

- Never forward non-FQDNs
- Never forward reverse lookups for private IP ranges

Note that enabling these two options may increase your privacy slightly, but may also prevent you from being able to access local hostnames if the Pi-hole is not used as DHCP server

Beiden staan aangevinkt bij mij.
naar mijn weten niet, ik had deze eerst nog wel aangevinkt en pihole liet me gewoon de hostname zien ipv het ipadress, het uitvinken van die 2 opties zijn volgens mij enkel bedoelt voor wanneer je www adressen lokaal wil benaderen (reverse dns)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• JB

JB

Cédric roelt!

geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:22:
[...]

naar mijn weten niet, ik had deze eerst nog wel aangevinkt en pihole liet me gewoon de hostname zien ipv het ipadress, het uitvinken van die 2 opties zijn volgens mij enkel bedoelt voor wanneer je www adressen lokaal wil benaderen (reverse dns)
Hmm dan zit er toch iets anders niet lekker denk ik. Zie nog steeds geen hostnames verschijnen :)

Mijn boefje is liev!

• jpgview
  • Laatst online: 15-07 08:04
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:32:
Kan die Pi Hole ook hostnames laten zien in de web interface? Nu moet ik kijken in de DHCP leases van mijn router om IP te kunnen herleiden.
Sinds drie weken ben ik volop bezig om mijn manual te updaten voor v5 van pihole, zodat die onmiddelijk beschikbaar is, wanneer de final release er is.

Mijn pihole v4.3.2 manual vind je hier.
Mijn pihole v5 (draft) vind je hier.

In de pihole v5 manual, een nieuw hoofdstuk (chapter 9 - Adding a local LAN list). Hier beschrijf ik hoe je, ofwel de pihole feature (Custom DNS) kan gebruiken, ofwel een custom oplossing kan implementeren, die je later ook kan gebruiken om clients te importeren in de database, voor gebruik met de nieuwe group management feature.

Als er fouten of onvolkomenheden staan in de draft, hoor ik dat graag.

• geenwindows
  • Niet online
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Hmm dan zit er toch iets anders niet lekker denk ik. Zie nog steeds geen hostnames verschijnen :)
vreemd :/
ik krijg enkel IP-adressen te zien wanneer de DHCP server besluit de apparaten een nieuw ip geven, en over het algemeen is dit binnen 24u (ik houd het niet exact bij) zie ik weer hostnamen.
ik gebruik edgerouter zelf niet maar misschien dat die de hostnamen niet registreert?

• JB

JB

Cédric roelt!

geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:32:
[...]

ik krijg enkel IP-adressen te zien wanneer de DHCP server besluit de apparaten een nieuw ip geven, en over het algemeen is dit binnen 24u (ik houd het niet exact bij) zie ik weer hostnamen.
ik gebruik edgerouter zelf niet maar misschien dat die de hostnamen niet registreert?
Ja dat laatste is het probleem denk ik. Had in de tussentijd al eens gecheckt en na wat CLI rammen lijkt die zich nu te gaan vullen (althans er verschijnt steeds meer) dus nu eens kijken of Pi-hole dat ook bemerkt na een tijdje.

edit:
Jep! Nu melden de eersten zich met hostname.

De oplossing; commando op EdgeRouter "set service dhcp-server hostfile-update enable"

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 03-02-2020 15:02 ]

Mijn boefje is liev!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
....

[ Voor 99% gewijzigd door Toet3r op 03-02-2020 15:19 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jpgview schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:25:
[...]

reddit: Wireguard VPN merged into Linux kernel (v5.6) -- PLEASE stop saying it's "untested" or unproven. It is OUTSTANDING.
arstechnica: Linus Torvalds pulled WireGuard VPN into the 5.6 kernel source tree
The last likely hurdle to inclusion in the Linux kernel itself is cleared.

We say it's unaudited, and that's still true.
Dat is nieuw voor mij, bedankt voor de info

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
Siewert schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:52:
@Bongoarnhem
Toevallig KPN iTV?
Zo ja, dhcp door de Experiabox laten doen.
DNS aanpassen naar waar jij Pi-Hole hebt.
Je tv decoders uitschakelen en netwerkkabel eruit en 1 minuut wachten.
Netwerkkabel is belangrijk om totale ontlading van de decoder te bewerkstelligen.
Na die minuut decoder weer opstarten met netwerkabel ingestoken natuurlijk en alles moet werken.
Pi-Hole blocked niks van KPN tenzij je ergens wat in de blacklist hebt gezet.
Ik heb sinds een week een pi-hole draaien. DHCP loopt via de Experiabox 10, waarop het pihole IP adres staat ingesteld. Dit werkt perfect, ik heb alleen problemen met Interactieve TV van Telfort (KPN).

Als ik de TV decoder op pauze zet dan gaat decoder na ongeveer 2 minuten op zwart, of schakelt hij zichzelf uit. Als ik de pi-hole uitzet en de DNS server in de Experiabox weer op ISP DNS zet werkt alles weer.
Heb de decoder uitgescakeld en de netwerkkabel verwijderd. Dat haalde niks uit helaas. Zijn er nog andere opties die ik kan uitproberen? Er staat niks van KPN in de blacklist, die is sowieso nog vrij leeg. :)

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:18
Ik wou het al een tijdje maar het kwam er niet van,

Ik heb nu pihole lopen in docker op de synology zonder omslachtige dingen als extra virtual netwerk, macvlan of wat dan ook, heeft 2 halve dagen uitzoekwerk gekost. Alle stappenplannen op het internet werken geen van allen voor mij, en ik wou het zo simpel mogelijk houden.

Het enige wat ik tijdens al dat uitzoeken over het hoofd zag, was de lanport naam van de nas, dat is dus niet eth0 of eth1 zoals op een raspberry pi maar ovs_eth0 of ovs_eth1 voor de tweede lanport als je nas die heeft.

Binnen 1 minuut kan ik nu een nieuwe pihole opzetten vanaf scratch die werkt met echt alleen de docker.
Ik kan zelfs nog de 2de lanport van de synology ervoor gebruiken maar vooralsnog lijkt dat niet nodig.
Wel mis ik dan de redirection op port 80 voor ad banners, maar voor dit uitzoekwerk had ik daar geen weet van, de huidige installatie op mijn pi heeft dat namelijk ook niet dus ik heb het nooit gemist.

Router broadcast de IP van de nas, dus ik heb netjes alle clients in de lijsten staan ipv alleen het router adres maar dat had ik met de pi ook al.

Nu testdraaien, de raspberry pi 3b met pihole staat er nog naast voor het geval dat.

Heb een kleine stappen tutorial gemaakt van alle stapjes.
1 installeer synology docker via package center op de nas
2 open docker en:
⦁ klik op "registry"
⦁ zoek op "pihole"
⦁ Klik rechts op "pihole/pihole the official pi-hole docker image" en kies "download"
⦁ kies tag "latest" of huidige laatste versie "4.3.2-1" image wordt nu gedownload.
3 als de download klaar is, klik in docker op "image"
4 dubbelklik op de zojuist gedownloade "pihole" image.
⦁ geef de container een naam, bijvoorbeeld "pihole"
⦁ vink " container with high privilege" aan
5 klik op advanced settings
⦁ vink "auto re-start" aan
6 klik tabblad "volume" aan
⦁ klik op "add folder"
⦁ maak in de map "docker" de map "pihole" aan
⦁ maak in de map "pihole" de mappen "pihole-configs" en "dnsmasq.d-configs" aan
⦁ select de map "pihole-configs"
⦁ bij "mount path" vul in "/etc/pihole/"
⦁ klik op "add folder"
⦁ select de map "dnsmasq.d-configs"
⦁ bij "mount path" vul in "/etc/dnsmasq.d/"
6.1 (een eigen config maken om de 127.0.0.1 error te voorkomen, is experimental nog)
⦁ klik op "add file"
⦁ maak in de map "pihole" de map "config" aan
⦁ kopieer met synology file station de file resolv.conf in de zojuist gemaakte "config" (in dit text bestand staan de nameservers)
⦁ select het bestand resolv.conf
⦁ bij "mount path" vul in "/etc/resolf.conf"
⦁ vink "read only" aan
7 klik op tabblad "network"
⦁ vink " use the same network as docker host" aan
8 klik op tabblad "environment"
⦁ waarde voor IPv6 op "False" als je geen ip6 gebruikt
⦁ waarde voor ServerIP op "ip synology"
⦁ add "INTERFACE" met waarde "ovs_eth0" voor lan port 1
⦁ add "WEB_PORT" met waarde "8080" voor webport :8080
⦁ add "WEBPASSWORD" met waarde "jouwpassword" voor een wachtwoord
⦁ klik op toepassen
9 terug in het algemene instellingen menu, klik op "next"
⦁ klik op "apply"
10 start de virtual pihole!

[ Voor 84% gewijzigd door Chrisje1983 op 04-02-2020 05:08 ]

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:49
Misschien niet helemaal het juiste topic.

Hoe zijn mensen hier met wireguard en pihole op een pi.
Pivpn was verdomde makkelijk, ik kan wel wat knutselen in linux en weet ook waarom domoticz of zigbee2mqtt niet werkt, maar dat hele gedoe om wireguard aan de praat te krijgen.....
Ik heb een 5000mA accu in mijn Oppo A9 2020, maar de grootste slurper is openvpn. Aangezien wireguard (a)een stuk sneller is, (b) ik bezig ben met een zuinige server, wil ik dan toch in 1x overstappen

who put a "stop payment" on my reality check

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
DaRk PoIsOn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:23:

Pivpn was verdomde makkelijk, ik kan wel wat knutselen in linux en weet ook waarom domoticz of zigbee2mqtt niet werkt, maar dat hele gedoe om wireguard aan de praat te krijgen.....
Ik heb een 5000mA accu in mijn Oppo A9 2020, maar de grootste slurper is openvpn. Aangezien wireguard (a)een stuk sneller is, (b) ik bezig ben met een zuinige server, wil ik dan toch in 1x overstappen
En de problemen die je hebt zijn... :?
Zandpad schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:44:
@JayOne Het kan via SSH op /usr/share/hassio/addons/data/a0d7b954_pi-hole/dnsmasq.d
Daar heb ik een 02-zandpad.conf gemaakt met de volgende regels:
code:
1
host-record=ipadres,sub.domain.nl
Ik zou zweren dat die optie alleen werkt als Pi-Hole zelf de DHCP Server speelt :?

Na wat gepruts kwam ik daar destijds achter en heb toen gewoon de /etc/hosts manier gebruikt :)
geenwindows schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:32:
Je hebt het al opgelost, maar zoals je zelf al hebt gemerkt : Niet alle Routers doen dat (standaard) helaas! :-(
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:29:
En als extra leuke bonus : Niet alle Clients registreren hun naam altijd! :F
musicfreak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:23:
Ik heb sinds een week een pi-hole draaien. DHCP loopt via de Experiabox 10, waarop het pihole IP adres staat ingesteld. Dit werkt perfect, ik heb alleen problemen met Interactieve TV van Telfort (KPN).

Als ik de TV decoder op pauze zet dan gaat decoder na ongeveer 2 minuten op zwart, of schakelt hij zichzelf uit. Als ik de pi-hole uitzet en de DNS server in de Experiabox weer op ISP DNS zet werkt alles weer.
Heb de decoder uitgescakeld en de netwerkkabel verwijderd. Dat haalde niks uit helaas. Zijn er nog andere opties die ik kan uitproberen? Er staat niks van KPN in de blacklist, die is sowieso nog vrij leeg. :)
Een hele grote gok, want geen ervaring mee :

De KPN DNS Servers kennen DNS Records/IP's die de Pi-Hole niet kent of niet kan resolven :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:33
DaRk PoIsOn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:23:

Ik denk dat jij geholpen bent wanneer je DietPi installeert. Uit het menu selecteer je dan gewoon Pi-Hole en Wireguard. Op het forum staat uitleg over de Wireguard configuratie.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 01:49:
[...]
Een hele grote gok, want geen ervaring mee :

De KPN DNS Servers kennen DNS Records/IP's die de Pi-Hole niet kent of niet kan resolven :?
Als dit het is, is dit dan op te lossen door aanpassingen in pi-hole?
Heb niet zoveel technische kennis op DNS vlak, dus ik kan je ook niet helemaal volgen.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-11 12:11
nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 01:49:
Ik zou zweren dat die optie alleen werkt als Pi-Hole zelf de DHCP Server speelt :?

Na wat gepruts kwam ik daar destijds achter en heb toen gewoon de /etc/hosts manier gebruikt :)
Ik heb een volle UniFi setup thuis, inclusief meerdere VLANs waarbij de USG DHCP doet en via DHCP de PiHole als DNS meegeeft. Ik kan prima de aangemaakte domeinen resolven op deze manier. :)

• DaRk PoIsOn
@nero355 ik me heb ingelezen op wireguard, maar ik het configgen toch een beetje lastig vind.

@nielsn
Mischien had ik er even bij moeten vermelden dat op de pi al: domoticz met een lading plugins, z2m en pihole draait.
Vandaar de vraag of er net zo'n curl script is als met pihole.

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Ik heb een aantal Xiaomi lampen, bewegingssensors en een Gateway. In m'n netwerk wil ik graag een Pi-Hole gaan gebruiken.

Zodra ik de DHCP op m'n ziggo router uitschakel en de DHCP van de Pi-hole aan verliest de Xiaomi gateway zijn verbinding naar buiten toe. En werken ook de automations niet meer.

Ik heb ook al de leases die in de ziggo router stonden overgenomen als static leases voor het geval ze het niet leuk vinden als IP's veranderen.

Het zou erg jammer zijn als ik dit niet kan oplossen. Vind het toch handiger om het licht in huis aan te kunnen doen dan dat ik geen adds krijg :P

[ Voor 10% gewijzigd door NoTo op 04-02-2020 12:23 ]

dude... wait... what...

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:37
@DaRk PoIsOn Ondersteunt de nieuwste pivpn geen wireguard? Ik meen dat recent gelezen te hebben.

• DaMoUsYs
  • Nu online
NoTo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:21:
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Ik heb een aantal Xiaomi lampen, bewegingssensors en een Gateway. In m'n netwerk wil ik graag een Pi-Hole gaan gebruiken.

Zodra ik de DHCP op m'n ziggo router uitschakel en de DHCP van de Pi-hole aan verliest de Xiaomi gateway zijn verbinding naar buiten toe. En werken ook de automations niet meer.

Ik heb ook al de leases die in de ziggo router stonden overgenomen als static leases voor het geval ze het niet leuk vinden als IP's veranderen.

Het zou erg jammer zijn als ik dit niet kan oplossen. Vind het toch handiger om het licht in huis aan te kunnen doen dan dat ik geen adds krijg :P
Krijgen de clients (lampen / gateway) wel de juiste IP Gateway mee (Het IP van de ziggo modem)?

Check dit en help mee!

• DaRk PoIsOn
FightingAce schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:25:
@DaRk PoIsOn Ondersteunt de nieuwste pivpn geen wireguard? Ik meen dat recent gelezen te hebben.
Je hebt gelijk. Ga ik van de week eens mee aan de slag.
De wireguard android app zou beduidend minder accu gebruiken dan de openvpn app, ben heel erg benieuwd.
Daarnaast is wireguard ook een stuk sneller dan openvpn als ik de diverse reviews mag geloven.

• GG85
  • Laatst online: 04-11 21:33

GG85

.......

DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:34:
[...]

Je hebt gelijk. Ga ik van de week eens mee aan de slag.
De wireguard android app zou beduidend minder accu gebruiken dan de openvpn app, ben heel erg benieuwd.
Daarnaast is wireguard ook een stuk sneller dan openvpn als ik de diverse reviews mag geloven.
En wat iemand hierboven al zei: kijk eens naar DietPi als OS.
Gebruik dat nu een aantal jaar en werkt super. Heel lightweight en heel veel standaard software die je via dietpi-software kan installeren waaronder pi-hole, pivpn (incl WG recentelijk) en zaken als samba, torrents etc,
www.dietpi.com (ps.let niet op het logo en de layout van de site want dat is zo lelijk als de nacht :o )

• JB

JB

Cédric roelt!

Dat is natuurlijk omdat China ineens niet meer mee kan kijken :+

Wat gebeurt er als je de DHCP van Ziggo modem de DNS van je Pi-hole meegeeft ipv DHCP via de Pi-hole zelf of mag je dat (tegenwoordig) ook niet meer aanpassen?

Mijn boefje is liev!

• DaRk PoIsOn
GG85 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:31:
[...]

En wat iemand hierboven al zei: kijk eens naar DietPi als OS.
Gebruik dat nu een aantal jaar en werkt super. Heel lightweight en heel veel standaard software die je via dietpi-software kan installeren waaronder pi-hole, pivpn (incl WG recentelijk) en zaken als samba, torrents etc,
www.dietpi.com (ps.let niet op het logo en de layout van de site want dat is zo lelijk als de nacht :o )
Klopt, ik had hem gelezen, en de site gezien :p.
Maar, ik heb nu nog domoticz en andere dingen op de pi draaien, en wil eigenlijk pas alles opnieuw gaan doen als ik een nieuwe server heb gebouwd. In de tussentijd wou ik alvast naar wireguard gaan kijken.

Edit: @nielsn @GG85 @FightingAce ,

Ik ben om. Dietpi is idd alles wat ik zoek.
Gelukkig heb ik nog niet teveel data op mijn harde schijven, dus ik ga nu even opnieuw formateren en testdraaien op mijn testbak. Thnx!

[ Voor 12% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 04-02-2020 20:01 ]

• Chrisje1983

Ik denk dat je even gedult moet hebben, alle apparaten kunnen wel het zelfde ip behouden, ze krijgen wel een andere gateway en waarschijnlijk ook een nieuw dns (als je pihole nog niet in gebruik had)

Beste even alle routers/wifi rebooten, zodat ze opnieuw opzoek gaan. Eventueel ook al je aparaten (zoals bijv je Xiaomi gateway) rebooten.

Als je dan het probleem houd, zet dan even in pihole "disable" op 5 minuten, en probeer dan nog eens je Xiaomi automation.

Werkt het dan wel, dan weet je zeker dat pihole de Xiaomi blokt. Je haalt de disable er weer af en laat de Xiaomi weer wat acties uitvoeren, in je pihole monitor je de ip/hostname van je Xiaomi en kun je gaan white/blacklisten. White listen van domains die geen verbetering geven haal je weer uit de whitelist.

• NoTo
  • Laatst online: 04-06-2024
JB schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Dat is natuurlijk omdat China ineens niet meer mee kan kijken :+

Wat gebeurt er als je de DHCP van Ziggo modem de DNS van je Pi-hole meegeeft ipv DHCP via de Pi-hole zelf of mag je dat (tegenwoordig) ook niet meer aanpassen?
Was het maar zo makkelijk, met de ziggo connect box kun je bijna niks instellen. DHCP aan/uit, dat is het enige. Dus de DHCP moet ik ook door de Pi-hole laten uitdelen
Chrisje1983 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat je even gedult moet hebben, alle apparaten kunnen wel het zelfde ip behouden, ze krijgen wel een andere gateway en waarschijnlijk ook een nieuw dns (als je pihole nog niet in gebruik had)

Beste even alle routers/wifi rebooten, zodat ze opnieuw opzoek gaan. Eventueel ook al je aparaten (zoals bijv je Xiaomi gateway) rebooten.

Als je dan het probleem houd, zet dan even in pihole "disable" op 5 minuten, en probeer dan nog eens je Xiaomi automation.

Werkt het dan wel, dan weet je zeker dat pihole de Xiaomi blokt. Je haalt de disable er weer af en laat de Xiaomi weer wat acties uitvoeren, in je pihole monitor je de ip/hostname van je Xiaomi en kun je gaan white/blacklisten. White listen van domains die geen verbetering geven haal je weer uit de whitelist.
In princiepe zou dat niet nodig moeten zijn. De ziggo dhcp geeft een dns mee van ziggo servers, niet van de router zelf. Er zou dus alleen en issue moeten optreden bij devices die nieuw zijn op het netwerk en een nieuwe DHCP lease ophalen. De gateway had ik al een paar reboots gegeven. Misschien de rest van het netwerk ook maar even uit rebooten... wie weet :P

Disabelen van de pihole voor 5 min ga ik wel even proberen, dat had ik nog niet gedaan.

dude... wait... what...

• JB

JB

Cédric roelt!

Bizar; ik heb 2 Samsung smart TV's. De basis van OS is gelijk want ze zijn ongeveer tegelijk aangekocht maar 1 tv is echt een uitschieter in de monitoring van Pi-hole. Dat ding staat helemaal bovenaan in de blocked requests en heeft 4x zoveel requests die geblocked worden dan nr 2 op de lijst. De andere tv zie ik niet eens terug komen bovenin.

Het lijkt dus prima te werken maar met name benieuwd wat die tv dan allemaal (anders) probeert te doen. Je kunt qua standby niets configureren. Dus dat zou bij beiden hetzelfde moeten zijn. Uiteraard, als de stroom eraf is, zal er niet veel mogelijk zijn maar in standby is die tv erg druk...

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 05-02-2020 10:19 ]

Mijn boefje is liev!

• yvo_duh
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:12
JB schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Dan laat je je Pi Hole DHCP server spelen :)
Alright, ik heb nu mijn PiHole op een Rpi1b gezet. deze hand op mijn netwerk met:

(ziggo) Connectbox: 192.168.178.1
PiHole: 192.168.178.2

Alleen als ik nu inlog op mijn gateway / modem krijg ik te zien dat er al ingelogged is en ik er niet in kan.
Uiteraard is er dan niemand ingelogged en na herstarten van pc werkt het nogsteeds niet.

Wie weet wat ik kan doen?

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
JB schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:17:
Bizar; ik heb 2 Samsung smart TV's. De basis van OS is gelijk want ze zijn ongeveer tegelijk aangekocht maar 1 tv is echt een uitschieter in de monitoring van Pi-hole. Dat ding staat helemaal bovenaan in de blocked requests en heeft 4x zoveel requests die geblocked worden dan nr 2 op de lijst. De andere tv zie ik niet eens terug komen bovenin.

Het lijkt dus prima te werken maar met name benieuwd wat die tv dan allemaal (anders) probeert te doen. Je kunt qua standby niets configureren. Dus dat zou bij beiden hetzelfde moeten zijn. Uiteraard, als de stroom eraf is, zal er niet veel mogelijk zijn maar in standby is die tv erg druk...
In dit soort gevallen is het vaak een nieuwe poging om contact op te nemen wanneer de vorige poging is mislukt.
Bijvoorbeeld:
De tv doet normaal elke 10 minuten een phone home.
  • Indien dit lukt heb je één (of enkele) requests per 10 minuten
  • Indien dit niet lukt, probeer opnieuw na 30 seconden
Aangezien pi-hole dit blokkeert gaat hij elke 30 seconden een phone home proberen, die steeds weer geblokkeerd wordt, in plaats van elke 10 minuten.

De seconden/minuten die hierboven gebruikt zijn zijn puur fictief. Enkel bedoeld om een goed voorbeeld te geven waarom een TV (of ander product) gigantisch veel geblokkeerde requests kan hebben.

Waarom het zich bij TV A voordoet en niet bij TV B kan ik niet op antwoorden.

Steam: Grim

• nero355

Bekend verhaal : https://discourse.pi-hole...ke-with-a-samsung-tv/3165 :X :+

Sony TV's schijnen er ook wel wat van te kunnen en eigenlijk alle Google (Android TV) afhankelijke apparaten ook! ;)
yvo_duh schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:13:
Alright, ik heb nu mijn PiHole op een Rpi1b gezet. deze hand op mijn netwerk met:

(ziggo) Connectbox: 192.168.178.1
PiHole: 192.168.178.2

Alleen als ik nu inlog op mijn gateway / modem krijg ik te zien dat er al ingelogged is en ik er niet in kan.
Uiteraard is er dan niemand ingelogged en na herstarten van pc werkt het nogsteeds niet.

Wie weet wat ik kan doen?
Ik denk dat ze dat beter in [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10 weten dan wij hier dus zoek daar effe rond :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Chrisje1983
Bij mij valt de android sony tv over het algemeen mee, wat hij wel ontzettend veel doet is met netflix communiceren. We hebben meerdere android devices met netflix maar de sony tv gaat echt de hele dag door, maakt niet uit of dat netflix aan staat, netflix van de achtergrond is afgesloten of dat de tv standby staat.

Die +4000 entry's is van alleen vandaag! herinnert mij er meteen aan dat ik eens even ga kijken hoeveel ik kan blacklisten zonder dat het netlix streamen of de interface beinvloed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lz4889E4eYUVnTOejFVdoU6X/thumb.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Chrisje1983 op 05-02-2020 23:43 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 15:55
Ik gebruik nu al een tijdje PiHole en ben er meer dan tevreden over. Ik heb nu 2x PiHole draaien.
1 op een Docker machine de ander op een Raspberry Pi 3..

Docker container heeft 265MB werk geheugen en mag maar kwart kern CPU draaien en moet zeggen draait als een zonnetje.

Ik heb er 2 draaien meer omdat er al eens een DNS server uitgevolgen is. 2 aparte apparaten is wel zo fijn dan..

Anyway. Wat ik wel mis. gezien ik 4 VLANS heb.. management, iot, Cam en locallan. Mis ik wel MDNS..

De beide PiHoles draaien in het IoT vlan. Die dmv firewall gescheiden is van de andere netwerken. Op zich prima. wel jammer dat alleen van de local devices IP nummers zien. Ik krijg het niet voor elkaar om VLAN overschrijdend de DNS namen te zien. Wel zijn allenamen op FQDN te bereiken..

Geen idee waarom dat wel werkt maar in de gui alleen ip addressen te zien zijn. iemand een idee hoe dat zit?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• nero355
Chrisje1983 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:32:
Bij mij valt de android sony tv over het algemeen mee, wat hij wel ontzettend veel doet is met netflix communiceren. We hebben meerdere android devices met netflix maar de sony tv gaat echt de hele dag door, maakt niet uit of dat netflix aan staat, netflix van de achtergrond is afgesloten of dat de tv standby staat.
Een app is nooit echt afgesloten onder iOS of Android, totdat je die echt stop zet via de Settings van het OS hé! ;)

Mijn #1 irritatie sinds mijn eerste smartphone! :/
To_Tall schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:45:
Anyway. Wat ik wel mis. gezien ik 4 VLANS heb.. management, iot, Cam en locallan. Mis ik wel MDNS...
Wat wil je daarmee doen dan :?
De beide PiHoles draaien in het IoT vlan. Die dmv firewall gescheiden is van de andere netwerken. Op zich prima. wel jammer dat alleen van de local devices IP nummers zien. Ik krijg het niet voor elkaar om VLAN overschrijdend de DNS namen te zien. Wel zijn allenamen op FQDN te bereiken...
Waarom voeg je niet wat VLAN Interfaces toe :?

Zie : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Geen idee waarom dat wel werkt maar in de gui alleen ip addressen te zien zijn. iemand een idee hoe dat zit?
Ik doe alles via /etc/hosts en Static IP of Static DHCP Mappings en dat werkt prima! :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 15:55
nero355 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 01:19:
[...]

[...]

Wat wil je daarmee doen dan :?

[...]

Waarom voeg je niet wat VLAN Interfaces toe :?

Zie : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

[...]

Ik doe alles via /etc/hosts en Static IP of Static DHCP Mappings en dat werkt prima! :)
Ik weet niet alle dan namen met IP-adressen uit mijn hoofd. En staat gewoon beter binnen pinhole als je de dns namen ziet.

Alleen mijn management netwerk apparatuur zoals switches ap. Hebben een vast ip. Evenals de printer en camera’s. Maar de rest boeit niet zo tenzij ze een dienst serveren naar het internet toe. Anyway. Ik heb een pihole die die denk ik ook wel moet luisteren naar mdns lijkt mij?? Ik wil niet elk apparaat aan een vast op hangen. Daar heb ik dhcp voor die dat uitbanden neemt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• nero355
To_Tall schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:52:
Ik weet niet alle dan namen met IP-adressen uit mijn hoofd. En staat gewoon beter binnen pinhole als je de dns namen ziet.
Dan moet je ervoor zorgen dat de Clients met zijn allen netjes hun Hostname aan de DHCP Server geven en die ook weer netjes het Domein erachter plakt! :)

En daarnaast uiteraard Pi-Hole met je DHCP Server laten kletsen of Pi-Hole zelf de DHCP laten regelen.
Alleen mijn management netwerk apparatuur zoals switches ap. Hebben een vast ip. Evenals de printer en camera’s. Maar de rest boeit niet zo tenzij ze een dienst serveren naar het internet toe. Anyway. Ik heb een pihole die die denk ik ook wel moet luisteren naar mdns lijkt mij?? Ik wil niet elk apparaat aan een vast op hangen. Daar heb ik dhcp voor die dat uitbanden neemt.
Wat houdt je tegen om met Static DHCP Mappings op basis van MAC adres te werken :?

De IP's kan je dan in je /etc/hosts knallen en dan heb je van elk apparaat een DNS naampje :)

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:43
Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben gehad met de installatie van pivpn op een pi waar al pihole draait ? Wanneer ik pivpn installeer onder de user pi met sudo gaat dit allemaal goed en werkt de vpn ook gewoon. Als ik dan een reboot van de pi doe is pivpn niet meer geïnstalleerd en zie ik via FTP dat de vpn share ook weer verwijderd is. Zie ik iets over het hoofd of is dit een vreemd probleem ?

• nero355
RenaldoN schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:14:
Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben gehad met de installatie van pivpn op een pi waar al pihole draait ?
De laatste keer dat ik dat deed ging dat echt heel snel en makkelijk, nadat de Pi 3B een dag of 3 heeft staan stampen om wat random data te genereren :+
Wanneer ik pivpn installeer onder de user pi met sudo gaat dit allemaal goed en werkt de vpn ook gewoon. Als ik dan een reboot van de pi doe is pivpn niet meer geïnstalleerd en zie ik via FTP dat de vpn share ook weer verwijderd is.
FTP Share :?
Zie ik iets over het hoofd of is dit een vreemd probleem ?
Dat is inderdaad een heel vreemd probleem! 8)7

Doe eens sudo su nadat je ingelogd bent en probeer het opnieuw zou ik zeggen...

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:25

Wordt 1 van de twee tv's niet gewoon meer gebruikt?
Woonkamer/slaapkamer verschil?

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Iemand een idee waarom de pi-hole eigenlijk non-stop zichzelf aan het resolven is.

Edit: Laat maar ik was niet helemaal wakker.
7(8)7 Iets met localhost en admin panel

[ Voor 73% gewijzigd door xbeam op 09-02-2020 14:18 ]

Lesdictische is mijn hash#

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 15:05
Ik heb gisteren getracht om pi-hole op te zetten vanuit Docker op een RPi 3b maar na een herstart wil de container niet meer starten.

"DNS resolution is currently unavailable" is de melding waarop alles blijft hangen. Dit leek eerst te komen doordat de resolv.conf niet de goede waardes bevatte, er stond ook een melding "Primary DNS should be 127.0.0.1 (found 127.0.0.11)" in de Docker logs, maar ook na dat opgelost te hebben door een custom resolv.conf mee te geven bleef de container hangen op dezelfde DNS resolution melding.

Iemand hier ervaring mee?

docker-compose log:
docker-compose up
Starting pihole ... done
Attaching to pihole
pihole    | [s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
pihole    | [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
pihole    | [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
pihole    | [fix-attrs.d] 01-resolver-resolv: applying...
pihole    | [fix-attrs.d] 01-resolver-resolv: exited 0.
pihole    | [fix-attrs.d] done.
pihole    | [cont-init.d] executing container initialization scripts...
pihole    | [cont-init.d] 20-start.sh: executing...
pihole    |  ::: Starting docker specific checks & setup for docker pihole/pihole
pihole    | OK: Checks passed for /etc/resolv.conf DNS servers
pihole    |
pihole    | nameserver 127.0.0.1
pihole    | nameserver 1.1.1.1
pihole    |   [i] Existing PHP installation detected : PHP version 7.0.33-0+deb9u5
pihole    |
pihole    |   [i] Installing configs from /etc/.pihole...
pihole    |   [i] Existing dnsmasq.conf found... it is not a Pi-hole file, leaving alone!
  [✓] Copying 01-pihole.conf to /etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf
pihole    | chown: cannot access '/etc/pihole/dhcp.leases': No such file or directory
pihole    | ::: Pre existing WEBPASSWORD found
pihole    | Docker DNS variables not used
pihole    | Existing DNS servers used (8.8.8.8 & 8.8.4.4)
pihole    | DNSMasq binding to default interface: eth0
pihole    | Added ENV to php:
pihole    | 			"PHP_ERROR_LOG" => "/var/log/lighttpd/error.log",
pihole    | 			"ServerIP" => "10.0.0.79",
pihole    | 			"VIRTUAL_HOST" => "10.0.0.79",
pihole    | Using IPv4 and IPv6
pihole    | ::: Preexisting ad list /etc/pihole/adlists.list detected ((exiting setup_blocklists early))
pihole    | https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts
pihole    | https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains
pihole    | http://sysctl.org/cameleon/hosts
pihole    | https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt
pihole    | https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt
pihole    | https://hosts-file.net/ad_servers.txt
pihole    | ::: Testing pihole-FTL DNS: FTL started!
pihole    | ::: Testing lighttpd config: Syntax OK
pihole    | ::: All config checks passed, cleared for startup ...
pihole    |  ::: Docker start setup complete
pihole    |   [i] Pi-hole blocking is enabled
pihole    |   [✗] DNS resolution is currently unavailable

docker-compose.yml
version: "3"

# More info at https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole/ and https://docs.pi-hole.net/
services:
  pihole:
    container_name: pihole
    image: pihole/pihole:latest
    ports:
      - "53:53/tcp"
      - "53:53/udp"
      - "67:67/udp"
      - "80:80/tcp"
      - "443:443/tcp"
    environment:
      TZ: 'Europe/Amsterdam'
      WEBPASSWORD: 'pihole'
      ServerIP: '10.0.0.79'
    # Volumes store your data between container upgrades
    volumes:
      - './etc-pihole/:/etc/pihole/'
      - './etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/'
      - './resolv.conf:/etc/resolv.conf'
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    # Recommended but not required (DHCP needs NET_ADMIN)
    #   https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole#note-on-capabilities
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    restart: unless-stopped

resolv.conf
nameserver 127.0.0.1
nameserver 1.1.1.1

[ Voor 75% gewijzigd door RevellNL op 09-02-2020 12:57 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:34

icecreamfarmer

en het is

Gisteren proberen te upgraden naar Buster en dat ging al niet soepel maar na reboot doet hij niets meer. Alleen het rode lampje brandt. Geen hdmi signaal niets.
Enig idee om dit op te lossen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• JB

JB

Cédric roelt!

Bongoarnhem schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:49:
[...]

Wordt 1 van de twee tv's niet gewoon meer gebruikt?
Woonkamer/slaapkamer verschil?
Nee juist de tv in de keuken wordt meer gebruikt dan die van de slaapkamer.

Mijn boefje is liev!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RevellNL schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:25:
Ik heb gisteren getracht om pi-hole op te zetten vanuit Docker op een RPi 3b maar na een herstart wil de container niet meer starten.

"DNS resolution is currently unavailable" is de melding waarop alles blijft hangen. Dit leek eerst te komen doordat de resolv.conf niet de goede waardes bevatte, er stond ook een melding "Primary DNS should be 127.0.0.1 (found 127.0.0.11)" in de Docker logs, maar ook na dat opgelost te hebben door een custom resolv.conf mee te geven bleef de container hangen op dezelfde DNS resolution melding.

docker-compose log:
docker-compose up
Starting pihole ... done
Attaching to pihole
pihole    | [s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
pihole    | [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
pihole    |  ::: Starting docker specific checks & setup for docker pihole/pihole
pihole    |
pihole    |   [i] Existing PHP installation detected : PHP version 7.0.33-0+deb9u5
pihole    |
pihole    |   [i] Existing dnsmasq.conf found... it is not a Pi-hole file, leaving alone!
pihole    | chown: cannot access '/etc/pihole/dhcp.leases': No such file or directory
pihole    | ::: Preexisting ad list /etc/pihole/adlists.list detected ((exiting setup_blocklists early))

docker-compose.yml

# More info at https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole/ and https://docs.pi-hole.net/
services:
  pihole:
    ports:
    environment:
    volumes:
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    cap_add:
      - NET_ADMIN

resolv.conf
nameserver 127.0.0.1
nameserver 1.1.1.1
Ja, ik kan het probleem ook niet oplossen en voer bepaalde updates voor Docker gewoon niet meer door, zodat de Pi-Hole wel door blijft draaien (al een paar keer een back-up image terug moeten flashen).
icecreamfarmer schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:12:
Gisteren proberen te upgraden naar Buster en dat ging al niet soepel maar na reboot doet hij niets meer. Alleen het rode lampje brandt. Geen hdmi signaal niets.
Enig idee om dit op te lossen?
Back-up image terug flashen (heb ik een aantal maanden terug ook moeten doen hiervoor).

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 09-02-2020 15:17 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 13:33
RenaldoN schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:14:
Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben gehad met de installatie van pivpn op een pi waar al pihole draait ? Wanneer ik pivpn installeer onder de user pi met sudo gaat dit allemaal goed en werkt de vpn ook gewoon. Als ik dan een reboot van de pi doe is pivpn niet meer geïnstalleerd en zie ik via FTP dat de vpn share ook weer verwijderd is. Zie ik iets over het hoofd of is dit een vreemd probleem ?
Dit is tegenwoordig easypeasy, Pivpn heeft zelfs in de installer een optie om te draaien icm Pihole.

Ik weet niet wat je met vpn share bedoelt.

Doe eens een
code:
1
df -hT
na de installatie van Pivpn, dus als het nog werkt.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Freee!! schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Ja, ik kan het probleem ook niet oplossen en voer bepaalde updates voor Docker gewoon niet meer door, zodat de Pi-Hole wel door blijft draaien (al een paar keer een back-up image terug moeten flashen).

[...]

Back-up image terug flashen (heb ik een aantal maanden terug ook moeten doen hiervoor).
Die heb ik dus geen :O :X .
Maar les geleerd. Kan ik nog wel data van de sd kaart krijgen?
Gaat met name om de configs van Domoticz, Pihole en monit.

Maar als ik toch een complete reinstall moet doen is er iets om dit in de toekomst te voorkomen? Ik las iets over mender. Of zou dit werken:
https://www.reddit.com/r/...ystem_without_reflashing/

[ Voor 16% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-02-2020 15:33 ]

• Freee!!

Freee!!

icecreamfarmer schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:29:
[...]
Die heb ik dus geen :O :X .
Je kan kijken of je de SD-kaart op je PC/laptop onder Linux (life-CD//USB of virtual machine) kunt benaderen.
Maar als ik toch een complete reinstall moet doen is er iets om dit in de toekomst te voorkomen? Ik las iets over mender.
Ik heb dagelijks een script draaien (via een cron-job), dat een back-up image maakt op een aangesloten HDD. Voor de snelheid van de back-up zelf wordt eerst de back-up gemaakt en daarna gezipt, maar dat kan desgewenst ook direct. Volgens mij heb ik het wel in het Raspberry Pi topic gepost.

EDIT: Zie Freee!! in "Raspberry Pi - deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 09-02-2020 15:39 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• nero355

docker-compose log:
docker-compose up
Starting pihole ... done
Attaching to pihole
pihole    |
pihole    |

docker-compose.yml

services:
  pihole:
    ports:
    environment:
    volumes:
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    cap_add:
      - NET_ADMIN

resolv.conf
nameserver 127.0.0.1
nameserver 1.1.1.1
Waarom heb je 1.1.1.1 in je resolv.conf staan :?

Haal die eens weg, want dat zou ook weleens wat problemen kunnen opleveren!

Sinds systemd in elke distro aanwezig is kan je resolv.conf het beste altijd laten voor wat die is ;)
icecreamfarmer schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:29:

Maar als ik toch een complete reinstall moet doen is er iets om dit in de toekomst te voorkomen? Ik las iets over mender. Of zou dit werken:
https://www.reddit.com/r/...ystem_without_reflashing/
Je kan altijd met een LiveCD een offline mount doen van een Linux OS of deze nou op je HDD staat of op een microSD kaartje :)

Ik doe dat altijd zo : https://askubuntu.com/que...ally-removing-all-kernels

Er is namelijk een tijd geweest dat ik constant gebroken GRUB2 en MDM RAID systemen moest redden voor klanten... Leuk joh! 8)7 :+

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 13:33
nero355 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:49:
[...]

Hoezo, dat is gewoon cloudflare, resolv.conf kan je nog steeds met de hand editten. Dat zou geen enkel probleem moeten geven.

• nero355
pennywiser schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:55:
Hoezo, dat is gewoon cloudflare, resolv.conf kan je nog steeds met de hand editten. Dat zou geen enkel probleem moeten geven.
Voor noodgevallen : JA.
In alle andere normale situaties : Afblijven! :P

Als je Pi-Hole draait zal FTLDNS alles voor je afhandelen en kan je beter in de Pi-Hole Settings meerdere Forward DNS Servers opgeven mocht je ervan uitgaan dat je eigen Unbound installatie op een bepaald moment zal crashen of iets dergelijks :)

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:26
Ik heb denk ik een redelijk specifiek probleem met de NPO app op mijn LG tv(OLED55C9). Ik kan geen enkel stream starten zolang pi-hole actief is. In de logs zie ik niet dat er iets geblokkeerd wordt. Ik heb geprobeerd om een aantal domeinen op de whitelist te zetten, maar zonder resultaat. Iemand toevallig idee wat ik verder zou kunnen proberen? Overige streaming diensten zijn geen probleem.

• nero355
@Gaat niet door : Gebruik eens de Search ;)
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844277?data[filter_keywords]=npo

d:)b

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

nero355 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:49:
[...]

Sinds systemd in elke distro aanwezig is kan je resolv.conf het beste altijd laten voor wat die is ;)

[...]

Je kan altijd met een LiveCD een offline mount doen van een Linux OS of deze nou op je HDD staat of op een microSD kaartje :)

Ik doe dat altijd zo : https://askubuntu.com/que...ally-removing-all-kernels

Er is namelijk een tijd geweest dat ik constant gebroken GRUB2 en MDM RAID systemen moest redden voor klanten... Leuk joh! 8)7 :+
Ik snap hier echt niets van en krijg het ook niet werkend via een ubuntu livecd.
Niets lijkt te mounten en het si foutmelding al foutmelding. Binfmt-support krijg ik al niet gedownload want hij zegt die niet te kunnen vinden.

Ga denk ik maar voor een compleet nieuwe install. Iemand enig idee waar de bestanden staan van domoticz en pihole? Ik heb de complete rootfs/home/pi map al gekopieerd.

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
Gaat niet door schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:25:
Ik heb denk ik een redelijk specifiek probleem met de NPO app op mijn LG tv(OLED55C9). Ik kan geen enkel stream starten zolang pi-hole actief is. In de logs zie ik niet dat er iets geblokkeerd wordt. Ik heb geprobeerd om een aantal domeinen op de whitelist te zetten, maar zonder resultaat. Iemand toevallig idee wat ik verder zou kunnen proberen? Overige streaming diensten zijn geen probleem.
Ik heb in de instelling van de LG TV een externe DNS server ingesteld om de Pi-Hole te omzeilen. Niet alleen NPO maar ook NLZiet werkte vaak niet goed via Pi-Hole.

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:26
hansgrave schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Ik heb in de instelling van de LG TV een externe DNS server ingesteld om de Pi-Hole te omzeilen. Niet alleen NPO maar ook NLZiet werkte vaak niet goed via Pi-Hole.
Na het gebruik van de zoekfunctie ;) bleek idd de oplossing al in dit topic te staan. Ik heb b.scorecardresearch.com en tag.aticdn.net toegevoegd aan de whitelist en daarna de gravity list ge-update.

• nero355
icecreamfarmer schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:40:
Iemand enig idee waar de bestanden staan van domoticz en pihole?
Pi-Hole kan je gewoon via de webGUI met één click backuppen! ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.comparitech.com/wp-content/uploads/2018/01/adBlock10.jpg

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:47:
[...]

Pi-Hole kan je gewoon via de webGUI met één click backuppen! ;)
[Afbeelding]
Jammer alleen, dat je daar geen toegang meer toe hebt, als je hele Raspberry Pi gecrasht is.

• nero355
Freee!! schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:50:
Jammer alleen, dat je daar geen toegang meer toe hebt, als je hele Raspberry Pi gecrasht is.
:$ Helemaal vergeten dat hij daarmee zat... O-)

Zo dan :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
cp /etc/hosts /home/pi/BACKUP/
cp /etc/network/interfaces /home/pi/BACKUP/
cp /etc/network/interfaces.d/vlans /home/pi/BACKUP/
cp /etc/dnsmasq.conf /home/pi/BACKUP/
cp /etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf /home/pi/BACKUP/
cp /etc/dnsmasq.d/101-mijn.settings /home/pi/BACKUP/
cp /etc/pihole/whitelist.txt /home/pi/BACKUP/
cp /etc/pihole/blacklist.txt /home/pi/BACKUP/
cp /etc/pihole/adlists.list /home/pi/BACKUP/
cp /etc/pihole/setupVars.conf /home/pi/BACKUP/
cp /etc/pihole/regex.list /home/pi/BACKUP/
cp /etc/dhcpcd.conf /home/pi/BACKUP/
cp /var/lib/unbound/root.hints /home/pi/BACKUP/

Misschien dat je sommige dingen niet hebt, maar dat komt door mijn gepruts met VLAN's en de Hosts file ;)

Toevallig onlangs een backup rondje gedaan dus dit zat nog in mijn history buffer :*)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Is er een manier om te vinden welk apparaat die "unkown" is? (bij Hostname)
Ik laat de pihole de DHCP doen nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jut7TiiO9GdiMai3BLFf9y4S/full.png

(plaatje geleend uit eerdere post hier)

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 10-02-2020 08:46 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hjs schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:46:
Is er een manier om te vinden welk apparaat die "unkown" is? (bij Hostname)
Ik laat de pihole de DHCP doen nu.

[Afbeelding]

(plaatje geleend uit eerdere post hier)
Doe een port-scan op die hosts, wellicht dat dat wat verklapt, of loop je apparaten na om te zien welk IP-adres ze hebben gekregen. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:56
@hjs Volgens de macvendors.com is het MAC-adres is in ieder geval van Apple. Dat scheelt waarschijnlijk een hoop in de zoektocht

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 10-02-2020 11:33 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

lolgast schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:33:
@hjs Volgens de macvendors.com is het MAC-adres is in ieder geval van Apple. Dat scheelt waarschijnlijk een hoop in de zoektocht
Plaatje is niet van hem zelf maar uit een eerdere post als ik het goed begrijp.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

lolgast schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:33:
Het was alleen niet mijn foto :+

in mijn lijstje staan er twee:
00:02:9B:E6:E0:93 -> Kreatel Communications AB
7C:DD:90:75:4E:D1 -> Shenzhen Ogemray Technology Co., Ltd.

Gaat me nog geen lampje branden.
[edit]
Die Shenzhen is mn Remeha thermostaat
De Kreatel is denk ik m'n kpn decoder.

[ Voor 18% gewijzigd door hjs op 10-02-2020 11:49 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04
To_Tall schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:45:
Ik gebruik nu al een tijdje PiHole en ben er meer dan tevreden over. Ik heb nu 2x PiHole draaien.
1 op een Docker machine de ander op een Raspberry Pi 3..

Docker container heeft 265MB werk geheugen en mag maar kwart kern CPU draaien en moet zeggen draait als een zonnetje.

Ik heb er 2 draaien meer omdat er al eens een DNS server uitgevolgen is. 2 aparte apparaten is wel zo fijn dan..

Anyway. Wat ik wel mis. gezien ik 4 VLANS heb.. management, iot, Cam en locallan. Mis ik wel MDNS..

De beide PiHoles draaien in het IoT vlan. Die dmv firewall gescheiden is van de andere netwerken. Op zich prima. wel jammer dat alleen van de local devices IP nummers zien. Ik krijg het niet voor elkaar om VLAN overschrijdend de DNS namen te zien. Wel zijn allenamen op FQDN te bereiken..

Om MDNS/bonjour te bridgen tussen je vlans kan je avahi-daemon gebruiken.
*vlan support installeren en per vlan een if toevoegen op je pi, zie google als je dat nog niet gedaan hebt.
sudo apt install avahi-daemon
sudo nano /etc/avahi/avahi-daemon.conf
pas onder [reflector] aan: enable-reflector=yes
sudo reboot
klaar.

All-electric.

• nero355
ronjansen87 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:43:
Om MDNS/bonjour te bridgen tussen je vlans kan je avahi-daemon gebruiken.
Sommige Routers kunnen het ook! :)
*vlan support installeren en per vlan een if toevoegen op je pi, zie google als je dat nog niet gedaan hebt.
nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" O-)
sudo apt install avahi-daemon
sudo nano /etc/avahi/avahi-daemon.conf
pas onder [reflector] aan: enable-reflector=yes
sudo reboot
klaar.
Toch nog een nuttige functie voor dat gekke ding! Ik disable hem altijd of uninstalleer hem zelfs als het effe kan! :+

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Tot op vandaag had ik deze lijst toegevoegd aan mijn blocklists in PiHole, helaas had ik bij teveel videos een hangend laadscherm, vervelender dan af en toe een reclame.

Voor een andere methode houd ik me aanbevolen maar ik vrees dat er niet veel tegen te doen is op YouTube.

De Regex methode heb ik ook geprobeerd maar dat levert ook teveel hangende laadschermen op.

Het gaat om deze lijst:
code:
1
https://raw.githubusercontent.com/kboghdady/youTube_ads_4_pi-hole/master/youtubelist.txt

[ Voor 10% gewijzigd door Peutpeut op 10-02-2020 18:33 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik ga ook maar eens orienteren op PiHole, maar zijn aardig wat topics om door te lezen. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een mini-computer die out of the box met PoE werkt (het liefst rack-mount is) en passief gekoeld kan worden, en ook nog eens zuinig :+.

OrangePi Zero / One leek mij wel wat, maar PoE word niet standaard ondersteund (en 5V erin hacken en solderen weet ik neit of dit zo een goed idee is :) )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• FightingAce
gitaarwerk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:22:
Ik ga ook maar eens orienteren op PiHole, maar zijn aardig wat topics om door te lezen. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een mini-computer die out of the box met PoE werkt (het liefst rack-mount is) en passief gekoeld kan worden, en ook nog eens zuinig :+.

OrangePi Zero / One leek mij wel wat, maar PoE word niet standaard ondersteund (en 5V erin hacken en solderen weet ik neit of dit zo een goed idee is :) )
Voor de Pi is een PoE Hat beschikbaar.

pricewatch: Raspberry Pi PoE Hat

• RonJ
Die poe-hats zonder eigen ethernet poort werken wel alleen vanaf de 3B+ (heeft een aparte header voor POE). Voor de 1/2/3 heb je een andere hat nodig, mét een aparte ethernet poort. Als je de ruimte hebt om zonder hat te werken, kan je ook nog een externe poe-splitter gebruiken.

Je zou zoiets kunnen verbouwen tot rackbehuizing.

All-electric.

• Freee!!

Freee!!

ronjansen87 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:45:
[...]
Die poe-hats zonder eigen ethernet poort werken wel alleen vanaf de 3B+ (heeft een aparte header voor POE).
Maar het werkt wel uitstekend, de PoE HAT heeft een ingebouwde fan, die uitstekend (en vrij stil) zijn werk doet.

Verwijderd

Freee!! schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:04:
[...]
Maar het werkt wel uitstekend, de PoE HAT heeft een ingebouwde fan, die uitstekend (en vrij stil) zijn werk doet.
Dat is de officiële. Ik draai al een jaartje of zo met een PoE HAT van DSLRKIT, die hebben geen fan, doen het ook prima en zijn nog iets goedkoper.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:22:
[...]
Dat is de officiële. Ik draai al een jaartje of zo met een PoE HAT van DSLRKIT, die hebben geen fan, doen het ook prima en zijn nog iets goedkoper.
OK, ik vind die fan wel fijn, de Raspberry Pi werd af en toe een beetje heet zonder fan.

• RonJ
Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:22:
[...]

Die gebruik ik ook, tot op heden probleemloos.

All-electric.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Freee!! schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:04:
[...]

De officiële heb ik gebruikt maar omwille van de fluctuerende toerentallen van de fan waar ik 's nachts gewoon wakker van werd gebruik ik nu een PoE splitter. Hij zat wel in (ook een officiële) case.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 12-02-2020 13:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Thanks voor de reacties. Ik kwam ook nog een andere tegen, welke misschien ook wel een mooi alternatief is;
BPI-P2 Zero http://www.banana-pi.org/m2pz.html

Weet alleen niet of die erop draait. Weet alleen niet of je veel beter uit bent dan een raspberry pi 1+poe splitter of hat erop.

Betreft geluid maakt het me weinig uit. De kast hangt in de kelder.

• FightingAce
@gitaarwerk Als het bordje een standaard Linux distro kan draaien, zal PiHole niet zo snel een probleem zijn. Dat draait ook op een Pi Zero, het verbruikt niet veel resources. Mocht je bijvoorbeeld al een NAS hebben draaien kan je daar eventueel ook PiHole op zetten, eventueel in een VM of via Docker.

Zelf heb ik voornamelijk voor een standaard Pi gekozen, omdat dit min of meer het standaard bordje is en er dus veel support voor te vinden is en ik wilde mijn DNS apart hebben van andere apparaten op het netwerk (dus onafhankelijk van mijn NAS).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FightingAce schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:11:
@gitaarwerk Als het bordje een standaard Linux distro kan draaien, zal PiHole niet zo snel een probleem zijn. Dat draait ook op een Pi Zero, het verbruikt niet veel resources. Mocht je bijvoorbeeld al een NAS hebben draaien kan je daar eventueel ook PiHole op zetten, eventueel in een VM of via Docker.

Zelf heb ik voornamelijk voor een standaard Pi gekozen, omdat dit min of meer het standaard bordje is en er dus veel support voor te vinden is en ik wilde mijn DNS apart hebben van andere apparaten op het netwerk (dus onafhankelijk van mijn NAS).
Exact, heb eerder mijn gehele stack op vmware gedraait, en als de router eruit lag, was niets werkend meer. Dat was een hel. Dat wil ik dus niet nog een keer. Anders zou deze best in een synology docker container kunnen draaien. Ik denk dat mn USG niet gemakkelijk kan switchen naar normale DNS als de piHole eruit ligt. Ik heb al wel onderzoek gedaan hierna, maar nog niet heel uitgebreid. Ik vind het wel acceptabel als die niet altijd beschikbaar is, maar liever wel natuurlijk. Denk dat voor een Pi gaan met poe splitter/hat wel de beste optie is (ook voor support/formaat e.d.)

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:44
Ik weet niet of deze vraag van toepassing is in dit toppic maar ik ga toch een poging wagen.
Sinds enige tijd zie ik iedere dag enkele pieken in pi-hole verschijnen van DNS requests die ik niet kan verklaren.

zo zijn er gisteren tussen 20:40 en 20:49 60.000 requests geweest naar zomerweer.com.#mijn domein#
tussen 03:10 en 03:19u 54.000 naar raspberrypi.#mijn domein#
tussen 08:50 en 08:59u 56.000 naar zomerweer.com.#mijn domein#
tussen 12:50 en 12:59u 54.000 naar zomerweer.com.#mijn domein#
de bron lijkt altijd de linksys router te zijn met openwrt erop.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen of hoe ik kan onderzoeken waar dit vandaan komt?

• RonJ
gitaarwerk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:22:
[...]

Exact, heb eerder mijn gehele stack op vmware gedraait, en als de router eruit lag, was niets werkend meer. Dat was een hel. Dat wil ik dus niet nog een keer. Anders zou deze best in een synology docker container kunnen draaien. Ik denk dat mn USG niet gemakkelijk kan switchen naar normale DNS als de piHole eruit ligt. Ik heb al wel onderzoek gedaan hierna, maar nog niet heel uitgebreid. Ik vind het wel acceptabel als die niet altijd beschikbaar is, maar liever wel natuurlijk. Denk dat voor een Pi gaan met poe splitter/hat wel de beste optie is (ook voor support/formaat e.d.)
Herkenbaar...zelfde verhaal met software routers. Gelukkig is DNS failover met een Mikrotik router wél heel simpel via native netwatch functie, als de DNS servers op vmware (even) niet beschikbaar zijn springt de mijne na 1 sec vanzelf over op 1.1.1.1. Met een edgerouter kan het wel bij ubiquiti, echter bij de unifi serie kan er de laatste keer dat ik er in gedoken ben alleen een volledige WAN-failover, niet alleen voor de DNS. Voor (bij een tweaker) thuis is een Pi met betrouwbare storage imo wel betrouwbaar genoeg voor DNS.

Mbt Pi vs alternatieve bordjes, zolang je alleen een simpele service draait zoals pi-hole is eigenlijk elk bordje prima. Het grote voordeel van een pi is al die kant en klare images en goede videosupport voor mediaspelers, maar dat voegt voor het hosten van DNS en andere simpele netwerk services allemaal weinig toe.
sweetdude schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:16:
Ik weet niet of deze vraag van toepassing is in dit toppic maar ik ga toch een poging wagen.
Sinds enige tijd zie ik iedere dag enkele pieken in pi-hole verschijnen van DNS requests die ik niet kan verklaren.

zo zijn er gisteren tussen 20:40 en 20:49 60.000 requests geweest naar zomerweer.com.#mijn domein#
tussen 03:10 en 03:19u 54.000 naar raspberrypi.#mijn domein#
tussen 08:50 en 08:59u 56.000 naar zomerweer.com.#mijn domein#
tussen 12:50 en 12:59u 54.000 naar zomerweer.com.#mijn domein#
de bron lijkt altijd de linksys router te zijn met openwrt erop.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen of hoe ik kan onderzoeken waar dit vandaan komt?
Kijk eerst even in de logs van openwrt wat daar precies gebeurd (gekke logins, processen, hoge load, etc).
DNS requests loggen doe je zo

[ Voor 25% gewijzigd door RonJ op 12-02-2020 17:04 ]

All-electric.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Twee vraagjes over de PiHole, nu ik alles weer heb draaien zoals het hoort.
1. Ik zie dat portal.atag echt vaak (11000+ keer in 3 dagen) opgevraagd is. Andere mensen hier ervaring mee? Het is om en om een ip6 en ip4 aanvraag. Beiden worden doorgelaten.
2. Ik zie dat er veel ip6 verzoeken zijn maar ik heb volgens pihole (en mijn TP link archer 3200) geen ip6 adres gekregen. Hoe werkt dat? Worden die standaard geblokkeerd of..?

[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-02-2020 17:29 ]

• Room42
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:26:
Twee vraagjes over de PiHole, nu ik alles weer heb draaien zoals het hoort.
1. Ik zie dat portal.atag echt vaak (11000+ keer in 3 dagen) opgevraagd is. Andere mensen hier ervaring mee?
2. Ik zie dat er veel ip6 verzoeken zijn maar ik heb volgens pihole (en mijn TP link archer 3200) geen ip6 adres gekregen. Hoe werkt dat? Worden die standaard geblokkeerd of..?
1. Wat heb jij van Atag dan? En waarom hangt die aan het netwerk? ;)
2. Check `ip -6 addr` voor de details.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Room42 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:30:
[...]

1. Wat heb jij van Atag dan? En waarom hangt die aan het netwerk? ;)
2. Check `ip -6 addr` voor de details.
1. Ja ik heb een ketel en thermostaat die van buiten en via domoticz aangeroepen kunnen worden.
Echter voordat ik alles opnieuw installeerde werd hij niet zo vaak opgeroepen. Het is echt binnen een halve minuut. Of zouden het aanvragen via Domoticz kunnen zijn?
2. Staat bij nodata, houdt dat in dat hij dan geblocked wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-02-2020 17:34 ]

• Room42
  • Niet online
@icecreamfarmer Je kunt volgens mij loggen welke client welk request doet. Op basis daarvan kun je vast de boosdoener vinden.
No data bij ip -6 addr betekent dat je geen IPv6-adres hebt. Hij wordt dan niet geblokkeerd maar kan in ieder geval niet via IPv6 communiceren. Overigens kun je wel IPv6-adressen opvragen.

• nero355
gitaarwerk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:22:
Ik ga ook maar eens orienteren op PiHole, maar zijn aardig wat topics om door te lezen. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een mini-computer die out of the box met PoE werkt (het liefst rack-mount is) en passief gekoeld kan worden, en ook nog eens zuinig :+

Dit is IMHO gewoon DE manier om PoE te gebruiken voor de Pi modellen :
rally schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:42:
Niet alleen is het "centraal kunnen beheren" een voordeel, ik kan ook zien welk apparaat op welke poort zit aangesloten. En dat vond ik ook behoorlijk wat waard. Ik heb de 24-poorts Gen2 (16 PoE Poorten).

Voor mijn RPI4 gebruik ik overigens een USB-C PoE Splitter. Vindt ik prettiger dan de PoE HAT

Ze zijn er ook trouwens in MicroUSB vorm.

Gebruik deze overigens NIET om je telefoon/tablet mee op te laden. Daar zijn ze absoluut niet voor geschikt!
d:)b
gitaarwerk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:22:
Je kan ook een Intel Atom NUCje gebruiken met een SSD erin dan ben je in één klap van al het gezeik af! :)

En anders dit : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716

• jpgview
  • Laatst online: 15-07 08:04
sweetdude schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:16:
Izo zijn er gisteren tussen 20:40 en 20:49 60.000 requests geweest naar zomerweer.com.#mijn domein#

Geen idee of dit voor jou een hulp is, in mijn (windows) omgeving had ik ook het problem dat er steeds weer queries naar bv. something.something.localdomain te voorschijn kwamen, die uiteraard geen resultaat opleverden. Na onderzoek volgende oplossing:
1. Mijn dhcp server is pfsense. Op de pfsense ben je verplicht een domain naam in te vullen. Mag onder geen beding local zijn, dus localdomain gekozen.
2. de dhcp server (pfsense) gebruikt die info, om de clients een domain entry te geven, op de windows, enter ipconfig /all en kijk naar Connection-specific DNS Suffix. dat is het domain dat je van de dhcp server krijgt. Als dat domain overeen komt met het domain waar je steeds weer queries van ziet, next step.
3. Properties van je network opvragen, rechts klik op network icon in system tray, select Open Network and Internet settings, select change adapter options, rechts klik op je network adapter en kies properties, select internet protocol version 4 en opnieuw properties. Select advanced button, selecteer de tab dns. Zorg dat alles leeg is, alles unchecked en selecteer append these dns suffixes (in order). klik op add, geef een punt (period) in, en add. Sluit alle dialogen met ok.

Er zullen nu geen automatische (onverklaarbare) localdomain queries gedaan worden, tenzij je ze zelf initieerd (dig something.localdomain)
Opgelet, Connection-specific DNS Suffix (ipconfig /all) wijzigt hierdoor niet, er zullen alleen geen automatische queries naar het domain gedaan worden (append suffix). Er wordt door het system een punt (period) toegevoegd, maar dat is OK, de correcte sysntax voor een domain is b.v. www.google.com. (trailing period), maar alle systemen (OS en tools, zoals dig) zijn er op voorzien dat je dit niet hoeft te typen.

[ Voor 10% gewijzigd door jpgview op 13-02-2020 10:15 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Sa1 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:15:
Wij hebben al een poos problemen met NPO Start als APP op de TV's. Ze starten geen video's meer. Nu heb ik daar nooit echt aandacht aan geschoken omdat ik er niet zo veel mee doe. Maar nu wilde ik wat terug zien en begon het me toch te irriteren. Na veel proberen heb ik de PI-Hole maar is uitgezet. En inderdaad, direct werken.
Ik heb alles wat geblokkeerd wordt door de PI-Hole op de whitelist gezet, maar nog steeds doet hij het niet. Hoe kun je achterhalen wat de PI-Hole nog meer blokkeert, anders dan naar de betreffende TV gaan en kijken wat er gebeurt?

Of heeft iemand een idee wat er allemaal toegestaan moet worden om NPO Start te kijken?
Is er inzichtelijk welke URLs gewhitelist moeten worden? Ik loop hier ook tegen aan met de smart tv's. Middels Chromecasten gaat het wel goed.

Mijn boefje is liev!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-11 21:45

Sa1

JB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Is er inzichtelijk welke URLs gewhitelist moeten worden? Ik loop hier ook tegen aan met de smart tv's. Middels Chromecasten gaat het wel goed.
ik kreeg het niet voor elkaar, uiteindelijk pihole gestopt en klaar er mee...

• JB

JB

Cédric roelt!

Sa1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:20:
[...]
ik kreeg het niet voor elkaar, uiteindelijk pihole gestopt en klaar er mee...
Alsin tijdelijk op moment dat je NPO Start gebruikt of?

Mijn boefje is liev!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18

MJV

JB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Even Query Log in de gaten houden als je wat probeert af te spelen?

• Sa1

Sa1

JB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Alsin tijdelijk op moment dat je NPO Start gebruikt of?
Ik heb een poos in de gate gehouden wat er 'rood' werd als ik NPO Start ging gebruiken, en elke keer kwamen er nieuwe url's voorbij en op een gegeven moment was ik duidelijke ad sites aan het whitelisten. Dan zette ik snel pihole op pauze, kon NPO start uitgevoerd worden en kon ik pihole weer hervatten. gedurende die sessie werkt NPO start keurig. Maar de volgende keer als we NPO wilde gebruiken begon de ellende weer van voor af aan.
Tijdens de Sinterklaas periode hebben we via NPO elke dag het sinterklaas journal terug gekeken en dat was echt vet irritant, om elke dag hetzelfde riedeltje te doen.

Toen heeft Pihole een hele poos uit gestaan en eigenlijk heb ik hier niemand over horen klagen. Uiteindelijk heb ik dus een blocker op m'n vaste systeem geïnstalleerd en pihole uitgeschakeld.

Dus ja, pihole staat volledig uit nu. En de Raspberry ligt ergens in een doos stof te happen.

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Sa1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:48:
[...]
Toen heeft Pihole een hele poos uit gestaan en eigenlijk heb ik hier niemand over horen klagen. Uiteindelijk heb ik dus een blocker op m'n vaste systeem geïnstalleerd en pihole uitgeschakeld.

Dus ja, pihole staat volledig uit nu. En de Raspberry ligt ergens in een doos stof te happen.
Ik weet niet of dit je gaat helpen......

Ik zag dat mijn smart TV vaak naar China belde, naar Google en nog zo het een en ander.
Daarop heb ik hem dumb gemaakt door hem van internet af te sluiten en een Kodi doosje (gebaseerd op Raspberry Pi 3B+) er achter gehangen.

Op Kodi heb ik Retrospect geïnstalleerd, en langs die weg gebruik ik NPO Start.

Mijn ervaring is dat er dan op NPO Start geen reclame te blokkeren valt, ik kan alles gewoon bekijken.
Het is niet zo'n gelikt menu als NPO Start, maar elk foordeel hep se nadeel >:)

Oh ja, uiteraard heb ik een Pi-hole draaien, maar NPO Start via Kodi heeft daar geen last van.

[ Voor 4% gewijzigd door hp-got op 13-02-2020 13:59 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Sa1

Sa1

hp-got schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Ik weet niet of dit je gaat helpen......

Ik zag dat mijn smart TV vaak naar China belde, naar Google en nog zo het een en ander.
Daarop heb ik hem dumb gemaakt door hem van internet af te sluiten en een Kodi doosje (gebaseerd op Raspberry Pi 3B+) er achter gehangen.

Op Kodi heb ik Retrospect geïnstalleerd, en langs die weg gebruik ik NPO Start.

Mijn ervaring is dat er dan op NPO Start geen reclame te blokkeren valt, ik kan alles gewoon bekijken.
Het is niet zo'n gelikt menu als NPO Start, maar elk foordeel hep se nadeel >:)

Oh ja, uiteraard heb ik een Pi-hole draaien, maar NPO Start via Kodi heeft daar geen last van.
Waarheid als een koe wat je daar als laatste opmerking deelt ;-) (een na laatste opmerking inmiddels). Ik moet zeggen dat ik best heel tevreden ben over het smart gedeelte van m'n samsung. Dit met NPO is klote, maar nu zonder Pihole werkt het ook gewoon. Zal niet verder dit topic vervuilen door een ex-gebruiker ;-)

• JB

JB

Cédric roelt!

Mja dan pareer ik het wel via de Chromecasts. Die dingen zitten toch in al onze tv’s.

Mijn boefje is liev!

• RevellNL

docker-compose log:
docker-compose up
Starting pihole ... done
Attaching to pihole
pihole    |
pihole    |

docker-compose.yml

services:
  pihole:
    ports:
    environment:
    volumes:
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    cap_add:
      - NET_ADMIN

resolv.conf
nameserver 127.0.0.1
nameserver 1.1.1.1
Ik heb de oplossing voor mijn probleem gevonden! Het werd veroorzaakt door het interne Docker DNS welke standaard gebruikt wordt wanneer je network_mode: host niet gebruikt.

Ik heb het gebruik van de custom resolv.conf teruggedraaid en mijn docker-compose.yml gewijzigd naar:

code: docker-compose.yml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

services:
  pihole:
    environment:
    volumes:
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    network_mode: host

Mijn volgende struikelblok is het werkend krijgen van de DNS Hostnames in de clients tabel..

Ik heb in Pi-Hole bij de DNS Settings Conditional Forwarding aangezet en daar het IP adres van mijn router (Edgerouter X) ingevoerd en daarbij ook het juiste domein, local.

Wanneer ik vanaf de RPi b.v. mijn televisie ping op domein, werkt alles naar behoren:
code:
1
2
3
4
5
6
pi@raspberrypi:~ $ ping Samsung.local
PING Samsung.local (10.0.0.52) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 10.0.0.52 (10.0.0.52): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.652 ms
64 bytes from 10.0.0.52 (10.0.0.52): icmp_seq=2 ttl=64 time=0.619 ms
64 bytes from 10.0.0.52 (10.0.0.52): icmp_seq=3 ttl=64 time=0.491 ms
64 bytes from 10.0.0.52 (10.0.0.52): icmp_seq=4 ttl=64 time=0.586 ms

Maar, wanneer ik de host opvraag, krijg ik zut terug:
code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:~ $ host -v Samsung.local
Trying "Samsung.local"
Host Samsung.local not found: 3(NXDOMAIN)
Received 31 bytes from 10.0.0.79#53 in 3 ms
Received 31 bytes from 10.0.0.79#53 in 3 ms

[ Voor 8% gewijzigd door RevellNL op 13-02-2020 15:04 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• Freee!!

Freee!!

RevellNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:45:
[...]
Ik heb de oplossing voor mijn probleem gevonden! Het werd veroorzaakt door het interne Docker DNS welke standaard gebruikt wordt wanneer je network_mode: host niet gebruikt.

Ik heb het gebruik van de custom resolv.conf teruggedraaid en mijn docker-compose.yml gewijzigd naar:

code: docker-compose.yml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

services:
  pihole:
    environment:
    volumes:
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    network_mode: host
Toch lastig als je "network_mode: Macvlan" gebruikt.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:44
ronjansen87 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:00:

[...]

Kijk eerst even in de logs van openwrt wat daar precies gebeurd (gekke logins, processen, hoge load, etc).
DNS requests loggen doe je zo
bedankt voor de tip maar ik heb werkelijk geen idee wat ik aan het lezen ben daar :)

het nadeel van openWRT is dat het zo simpel is voor de gemiddelde gebruiker om het te installeren maar zo'n hoge leercurve heeft als je niet veel van netwerken af weet dat dit soort opties niet uitvoerbaar zijn helaas. ik heb geen DNSmasq en geen idee hoe ik die er geconfigureerd en werkend op krijg en wat de meerwaarde ervan is.
jpgview schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Geen idee of dit voor jou een hulp is, in mijn (windows) omgeving had ik ook het problem dat er steeds weer queries naar bv. something.something.localdomain te voorschijn kwamen, die uiteraard geen resultaat opleverden. Na onderzoek volgende oplossing:
1. Mijn dhcp server is pfsense. Op de pfsense ben je verplicht een domain naam in te vullen. Mag onder geen beding local zijn, dus localdomain gekozen.
2. de dhcp server (pfsense) gebruikt die info, om de clients een domain entry te geven, op de windows, enter ipconfig /all en kijk naar Connection-specific DNS Suffix. dat is het domain dat je van de dhcp server krijgt. Als dat domain overeen komt met het domain waar je steeds weer queries van ziet, next step.
3. Properties van je network opvragen, rechts klik op network icon in system tray, select Open Network and Internet settings, select change adapter options, rechts klik op je network adapter en kies properties, select internet protocol version 4 en opnieuw properties. Select advanced button, selecteer de tab dns. Zorg dat alles leeg is, alles unchecked en selecteer append these dns suffixes (in order). klik op add, geef een punt (period) in, en add. Sluit alle dialogen met ok.

Er zullen nu geen automatische (onverklaarbare) localdomain queries gedaan worden, tenzij je ze zelf initieerd (dig something.localdomain)
Opgelet, Connection-specific DNS Suffix (ipconfig /all) wijzigt hierdoor niet, er zullen alleen geen automatische queries naar het domain gedaan worden (append suffix). Er wordt door het system een punt (period) toegevoegd, maar dat is OK, de correcte sysntax voor een domain is b.v. www.google.com. (trailing period), maar alle systemen (OS en tools, zoals dig) zijn er op voorzien dat je dit niet hoeft te typen.
Bedankt voor de tip, maar ik denk niet dat deze gaat werken. Het lijkt erop dat er niet iets van binnenuit probeert te verbinden. Daarbij staan op dit specifieke tijdstip alle windows PC's uit...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Time                    Type    Domain                  Client              Status  Reply
2020-02-13 09:18:59     AAAA    raspberrypi.#domein#    openwrt.#domein#    OK (forwarded)
2020-02-13 09:18:59     AAAA    raspberrypi.#domein#    openwrt.#domein#    OK (forwarded)
Showing 41 to 50 of 101,256 entries

• nero355
sweetdude schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:42:
ik heb geen DNSmasq en geen idee hoe ik die er geconfigureerd en werkend op krijg en wat de meerwaarde ervan is.
FTLDNS van Pi-Hole is een fork van dnsmasq.d dus die gebruik je al! :+

• RevellNL
Freee!! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:50:
[...]

Toch lastig als je "network_mode: Macvlan" gebruikt.
Kun je jouw docker-compose.yml delen? Ik ben wel benieuwd naar zo'n macvlan setup voor op mijn Synology..

• Freee!!

Freee!!

RevellNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:28:
[...]
Kun je jouw docker-compose.yml delen? Ik ben wel benieuwd naar zo'n macvlan setup voor op mijn Synology..
Bij deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Pi_Hole:
  cap_add:
    - NET_ADMIN
  container_name: Pi_Hole
  entrypoint:
    - /s6-init
  environment:
    - PHP_ENV_CONFIG=/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf
    - IPv6=false
    - TZ=Europe/Amsterdam
    - VERSION=v4.0
    - PIHOLE_INSTALL=/root/ph_install.sh
    - S6_LOGGING=0
    - S6_KEEP_ENV=1
    - S6_BEHAVIOUR_IF_STAGE2_FAILS=2
    - FTL_CMD=no-daemon
    - ServerIP=192.168.2.249
    - S6OVERLAY_RELEASE=https://github.com/just-containers/s6-overlay/releases/download/v1.21.4.0/s6-overlay-armhf.tar.gz
    - UBUNTU_SUITE=stretch
    - DNS1=192.168.2.248#53
    - BLOCKINGMODE=NXDOMAIN
    - ARCH=armhf
    - DOCKER_REPO=multiarch/debian-debootstrap
    - PHP_ERROR_LOG=/var/log/lighttpd/error.log
    - DNSMASQ_USER=root
    - WEBPASSWORD=***********
    - DNS2=192.168.2.247#53
    - PATH=/opt/pihole:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin
  hostname: Pi_Hole
  ipc: shareable
  labels:
    image: pihole/pihole:v4.3.2-1_armhf
    maintainer: adam@diginc.us
    omv_docker_extra_args: '-p 53:53/tcp -p53:53/udp -p 67:67/udp -p 80:80 -p 443:443 --cap-add=NET_ADMIN'
    url: https://www.github.com/pi-hole/docker-pi-hole
  log_driver: json-file
  net: WHISKEY
  ports:
    - 53:53/tcp
    - 192.168.2.249:443:443/tcp
    - 80:80/tcp
    - 53:53/udp
    - 67:67/udp
  restart: always
  volumes:
    - /dockerparms/pihole/dnsmasq.d:/etc/dnsmasq.d:rw
    - /dockerparms/pihole:/etc/pihole:rw
    - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    - /dockerparms/pihole/etc/hosts:/etc/hosts:rw

Met autocompose vanuit de draaiende container gegenereerd.

• RonJ
sweetdude schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:42:
[...]

bedankt voor de tip maar ik heb werkelijk geen idee wat ik aan het lezen ben daar :)

het nadeel van openWRT is dat het zo simpel is voor de gemiddelde gebruiker om het te installeren maar zo'n hoge leercurve heeft als je niet veel van netwerken af weet dat dit soort opties niet uitvoerbaar zijn helaas. ik heb geen DNSmasq en geen idee hoe ik die er geconfigureerd en werkend op krijg en wat de meerwaarde ervan is.

[...]

Bedankt voor de tip, maar ik denk niet dat deze gaat werken. Het lijkt erop dat er niet iets van binnenuit probeert te verbinden. Daarbij staan op dit specifieke tijdstip alle windows PC's uit...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Time                    Type    Domain                  Client              Status  Reply
Showing 41 to 50 of 101,256 entries
DNSmasq wordt op openWRT gebruikt om DNS verzoeken af te handelen. Het probleem is dat je nu de apparaten in je netwerk DNS verzoeken naar de router laat doen, die vervolgens weer naar pi-hole gaat (doe ik zelf ook). Het nadeel is dan dat je niet in pi-hole kan zien welk apparaat het verzoek deed. Vandaar deze link, dan kan je op openWRT de dns verzoeken loggen. Een alternatief is om je DHCP-server op de router (tijdelijk) zo in te stellen dat ie het ip-adres van de pi-hole uitdeelt als dns-server ipv het router ip, dan zou je in de pi-hole wel moeten zien welke client welk request deed.

All-electric.

• Werewolf336
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-08-2020
Hallo allemaal!

Ik heb van de week een Raspberry Pi binnegekregen en ben nu een beetje aan het spelen met Pi-Hole.
Mijn eerste ervaring is dat de Pi-Hole het vooral op Amerikaanse sites goed doet.
Als ik CNN.com open zie ik heel veel lege plekken waar advertenties hadden moeten staan.
Maar als ik nu.nl open word ik nog overspoeld met advertenties.

Zijn er aanpassingen die ik kan doen waardoor ik ook de banners van Nederlandse websites kwijtraak?
Pagina: 1 ... 22 ... 111 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.