Ik heb twee telefoons hier (android pie) en ze kunnen de admin pagina van pi hole niet blokkeren, laat staan dat pi hole iets hierop blokkeert.
Weet iemand een oplossing hiervoor?
Weet iemand een oplossing hiervoor?
Bereiken neem ik aanwestlym schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:22:
Ik heb twee telefoons hier (android pie) en ze kunnen de admin pagina van pi hole niet blokkeren
Begin maar eens eerst met je hele setup beschrijven en hoe je het allemaal hebt getest ?!laat staan dat pi hole iets hierop blokkeert.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
[ Voor 0% gewijzigd door jpgview op 14-09-2019 18:51 . Reden: typo ]
[ Voor 5% gewijzigd door Slux op 15-09-2019 11:21 ]
Sinds ik de DHCP niet meer door pi-hole laat doen, had ik dat ook. Ik heb nu mijn vaste ip’s opgenomen in /etc/hosts.mydomain op de Raspberry pi en de namen staan er weer bij. ‘t Is wel dubbelop zo, maar mijn vaste ip’s veranderen bijna nooit.schumi2004 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:45:
Voorheen ha dik Pi-Hole standalone draaien op een Raspberry Pi en dat werkte prima, vooral het stuk Conditional Forwarding werkte perfect.
Ik zag alle hosts met hun namen en had meteen een duidelijk overzicht.
Nu ben ik Home Assistant gaan draaien met de Hass.IO addon van Pi-Hole en dat hele Conditional Forwarding is meteen stuk en krijg het niet meer werkend ook.
Weet iemand toevallig hoe dat komt? Ik vermoed zelf om dat HAssIO een eigen subnet gebruikt (172.30.33.x) wat ik niet in mijn omgeving heb en dit wordt gebruikt door ik vermoed Docker.
Als iemand suggesties heeft hoor ik deze graag
Dus je laat je route DHCP doen maar heb je (vaste) clients ook geregistreerd in pihole?Hulliee schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:33:
[...]
Sinds ik de DHCP niet meer door pi-hole laat doen, had ik dat ook. Ik heb nu mijn vaste ip’s opgenomen in /etc/hosts.mydomain op de Raspberry pi en de namen staan er weer bij. ‘t Is wel dubbelop zo, maar mijn vaste ip’s veranderen bijna nooit.
Conditional Forwarding Kreeg ik ook niet meer werkend.
Idd, via hosts.mydomain, met daarin ip-adres[tab]naamdeviceschumi2004 schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:24:
[...]
Dus je laat je route DHCP doen maar heb je (vaste) clients ook geregistreerd in pihole?
[ Voor 21% gewijzigd door Hulliee op 15-09-2019 17:20 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Situatie 2 van deze 3 opties, https://discourse.pi-hole...e-as-their-dns-server/245nero355 schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:15:
Ik heb alles gewoon in de standaard /etc/hosts staan met allerlei leuke ### en zo opmaak erbij
Maar als @schumi2004 wat beter zijn situatie/opstelling uitlegt dan kunnen we hem misschien nog helpen ook!
Zo zullen de meesten het hebben ongeacht de router denk ik dus niks geks daar inderdaad!schumi2004 schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:23:
Situatie 2 van deze 3 opties, https://discourse.pi-hole...e-as-their-dns-server/245
Router is DDWRT en ingericht met dnsmasq, niets fancy.
Ik ken dat HassIO gebeuren dus niet...En wat ik zeg, werkte via een standalone setup prima en nu in HassIO niet, net zoals @Hulliee geconstateerd heeft.
Dan zou ik denken dat je gewoon een Static Route in je DD-WRT moet knallen die de router vertelt hoe hij dat subnet kan bereiken door naar het IP van de Raspberry Pi te wijzenschumi2004 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:45:
Ik vermoed zelf om dat HAssIO een eigen subnet gebruikt (172.30.33.x) wat ik niet in mijn omgeving heb en dit wordt gebruikt door ik vermoed Docker.
klopt, bereiken bedoel ik hier.nero355 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 00:59:
[...]
Bereiken neem ik aan
[...]
Begin maar eens eerst met je hele setup beschrijven en hoe je het allemaal hebt getest ?!
Persoonlijk gebruik ik liever deze methode, dat kan ook zonder de UniFi Controller (en toebehoren), maar dat is meer omdat het eenvoudiger is als je bepaalde dingen gaat combineren (in mijn geval Pi-hole, Unbound & UniFi).westlym schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:46:
[...]
klopt, bereiken bedoel ik hier.
ik heb een standaard installatie van pi hole gevolgd: https://computertotaal.nl...blocker-met-raspberry-pi/
ik heb pi hole op een raspberry pi geïnstalleerd.
voldoende zo?
Vaste locatie, vast netwerk.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 2019-09-16 18:48:07 - Comparing local to remote black.list and updating if neccesary. Permission denied, please try again. Permission denied, please try again. pi@192.168.1.10@192.168.1.10: Permission denied (publickey,password). rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender] rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(235) [sender=3.1.3] 2019-09-16 18:48:08 - Local file black.list matches black.list on 192.168.1.10. Remote file was not updated. 2019-09-16 18:48:08 - Comparing local to remote blacklist.txt and updating if neccesary. Permission denied, please try again. Permission denied, please try again. |
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
[ Voor 31% gewijzigd door YRH op 16-09-2019 20:50 ]
Volgens mij moet je wat sudo'en of in ieder geval met de juiste user het geheel uitvoerengeenwindows schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:08:
heeft iemand het al voor elkaar gekregen om HA (High Availability) goed werkend te krijgen op Rasbian Buster?
heb deze handleiding gevold.
enkel wordt libipset3 niet geïnstalleerd.
grotendeels werkt het prima, dns staat hier ingesteld op de virtuele dns van HA en dat werkt ook prima (getest door raspi omstebeurt uit te zetten, schakeld mooi heen en weer.
enkel werkt de sync. niet wanneer ik handmatig pihole -g (gravity update) intik loopt 't bij de sync. helemaal vol fout meldingen.
code:(dit is op de master pi)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2019-09-16 18:48:07 - Comparing local to remote black.list and updating if neccesary. Permission denied, please try again. Permission denied, please try again. pi@192.168.1.10@192.168.1.10: Permission denied (publickey,password). rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender] rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(235) [sender=3.1.3] 2019-09-16 18:48:08 - Local file black.list matches black.list on 192.168.1.10. Remote file was not updated. 2019-09-16 18:48:08 - Comparing local to remote blacklist.txt and updating if neccesary. Permission denied, please try again. Permission denied, please try again.
wat mij opvalt is dat er 2 keer het ip adres staat...
Kan je niks met deze optie : https://discourse.pi-hole...ng-entry-in-the-gui/11359Operations schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:53:
Ik zit dit issue al een paar keer min of meer voorbij komen maar niet helemaal, ik gebruik interne windows DNS servers (ivm windows domein en exchange enzo). Die heb ik nu doorgestuurd (Forwarders) naar mijn VM waar Ubuntu met pi hole opdraait. Maar dan zie je dus logischerwijs alleen maar vermeldingen van die twee DNS servers staan.Dus opzich werkt het geheel
Als ik mijn devices de pi hole als DNS laat gebruiken dan loop ik tegen allerlei problemen (bijvoorbeeld Nextcloud Client/Unifi Controller die ineens met een SSL error komt). Ook als ik de condiftional forwarder gebruik.
Is er dan echt geen manier om toch te zien van welk device het verkeer af komt? (Zonder de pi hole als DNS/DHCP te hoeven gebruiken)

Zoek effe op de RegEx oplossing in dit Topic!Kecin schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:43:
Sindskort weer Google reclame bij search en Youtube, in-video en naast de video.
iemand een idee?
ik weet het niet, weet wel dat het probleem start op het moment dat de commando;nero355 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:52:
[...]
Volgens mij moet je wat sudo'en of in ieder geval met de juiste user het geheel uitvoeren
Kijk anders eens naar dit Topic : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716
Dat was de eerste Tutorial voor High Availability die ik ooit op het Pi-Hole Forum heb gezien
1
| su -c '/usr/local/bin/pihole-gemini' - pi |
Have a look at line 169 in my pihole-gemini script and change the following line: RSYNC_COMMAND=$(rsync --rsync-path='/usr/bin/sudo /usr/bin/rsync' -aiu -e "ssh -l $HAUSER@$REMOTEPI -p$SSHPORT" $PIHOLEDIR/$FILE $HAUSER@$REMOTEPI:$PIHOLEDIR) Into: RSYNC_COMMAND=$(rsync --rsync-path='/usr/bin/sudo /usr/bin/rsync' -aiu -e "ssh -l $HAUSER -p$SSHPORT" $PIHOLEDIR/$FILE $HAUSER@$REMOTEPI:$PIHOLEDIR)
[ Voor 59% gewijzigd door geenwindows op 16-09-2019 20:47 ]
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Even dit bericht opnieuw typen!YRH schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:21:
Ik heb net voor het eerst PiHole geinstalleerd op een RPi 3, ook heb ik de primary dns op mijn TP Link C1200 veranderd naar het IP van de RPi. Nu werkt het volgensmij alleen niet helemaal, in het admin panel zie ik wel enkele queries al maar nog geen enkele die tegen mn blocklist aanloopt. Als ik de gewone DNS server probeer te veranderen van 8.8.8.8 naar 192.168.X.Y dan krijg ik een error dat de DNS niet in hetzelfde subnet mag zitten. Ik heb net voor het eerst PiHole geinstalleerd op een RPi 3, ook heb ik de primary dns op mijn TP Link C1200 veranderd naar het IP van de RPi. Nu werkt het volgensmij alleen niet helemaal, iemand die een gouden tip heeft wat ik nog moet doen? Als ik de gewone DNS server probeer te veranderen van 8.8.8.8 naar 192.168.X.Y dan krijg ik een error dat de DNS niet in hetzelfde subnet mag zitten. Ik heb net voor het eerst PiHole geinstalleerd op een RPi 3, ook heb ik de primary dns op mijn TP Link C1200 veranderd naar het IP van de RPi. Nu werkt het volgensmij alleen niet helemaal, iemand die een gouden tip heeft wat ik nog moet doen? Als ik de gewone DNS server probeer te veranderen van 8.8.8.8 naar 192.168.X.Y dan krijg ik een error dat de DNS niet in hetzelfde subnet mag zitten. Heeft iemand de gouden tip voor mij? Zie waarschijnlijk iets simpels over het hoofd
who put a "stop payment" on my reality check
Nee die opties gebruik ik allemaal al. Opzich is het natuurlijk logisch als je DNS servers alles laat forwarden naar pi hole dat je dan alleen de vermeldingen ziet van die 2 ip adressen. Maar ja anders krijg ik dus continue SSL errors (wat op zich ook logisch is).nero355 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:52:
[...]
[...]
Kan je niks met deze optie : https://discourse.pi-hole...ng-entry-in-the-gui/11359
of gewoon de standaard optie : [Afbeelding]
(die eene onderaan)
Het is allemaal wat gevogel, maar het moet te doen zijn!
[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 16-09-2019 20:54 ]
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ik ook, misschien een idee om de beste blocklists toe te voegen op de OP...?Kecin schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:43:
Sindskort weer Google reclame bij search en Youtube, in-video en naast de video. Ik gebruik deze lijsten, iemand een idee?
https://raw.githubusercon...nBlack/hosts/master/hosts
https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains
http://sysctl.org/cameleon/hosts
https://zeustracker.abuse...?download=domainblocklist
https://s3.amazonaws.com/...ct.me/simple_tracking.txt
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt
https://hosts-file.net/ad_servers.txt
sysctl.org/cameleon/hosts
https://easylist-downloads.adblockplus.org/easylistdutch.txt
https://easylist.to/easylist/easylist.txt
https://easylist.to/easylist/easyprivacy.txt
https://easylist.to/easylist/fanboy-annoyance.txt
https://dbl.oisd.nl
https://github.com/BonoNL...tes/blob/master/README.md
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Zo te zien is het toch een user kwestie, zoals ik al dacht!geenwindows schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:04:
ik weet het niet, weet wel dat het probleem start op het moment dat de commando;code:wordt gestart...
1 su -c '/usr/local/bin/pihole-gemini' - pi
als ik deze gewoon als pi uitvoer wordt er om mn wachtwoord gevraagd...
edit:
het ziet erna uit dat dit de oplossing is:
Have a look at line 169 in my pihole-gemini script and change the following line: RSYNC_COMMAND=$(rsync --rsync-path='/usr/bin/sudo /usr/bin/rsync' -aiu -e "ssh -l $HAUSER@$REMOTEPI -p$SSHPORT" $PIHOLEDIR/$FILE $HAUSER@$REMOTEPI:$PIHOLEDIR) Into: RSYNC_COMMAND=$(rsync --rsync-path='/usr/bin/sudo /usr/bin/rsync' -aiu -e "ssh -l $HAUSER -p$SSHPORT" $PIHOLEDIR/$FILE $HAUSER@$REMOTEPI:$PIHOLEDIR)
dit staat op de reddit topic van V1, ff testen...
de laatste aanpassing werkt! whitelist/blacklist toevoeging gravity update, worden met een kleine vertraging doorgevoerd naar de backup pi, gezien ik een behoorlijke grote blocklist (3.61 mil.) heb, zit hier de grootste vertraging in... soms heeft het wel nut op de topics van de vorige versie door te lezen.
Dit werkte voor mijflexje schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:02:
[...]
Ik ook, misschien een idee om de beste blocklists toe te voegen op de OP...?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
de aangeleverde scripts in de tutorial waren niet helemaal geschikt voor rasbian busternero355 schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:26:
[...]
Zo te zien is het toch een user kwestie, zoals ik al dacht!
Comp User schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:33:
[...]
Persoonlijk gebruik ik liever deze methode, dat kan ook zonder de UniFi Controller (en toebehoren), maar dat is meer omdat het eenvoudiger is als je bepaalde dingen gaat combineren (in mijn geval Pi-hole, Unbound & UniFi).
Uiteraard moet je daarna pihole-FTL herstarten (sudo service pihole-FTL restart)host-record=duckduckgo.com,176.34.155.23
cname=www.bing.com,duckduckgo.com
het address is het address dat in de dnsmasq config is opgegeven, niet meer bing dus…nslookup www.bing.com
Server: raspberrypi.localdomain
Address: 192.168.2.57
Name: duckduckgo.com
Address: 176.34.155.23
Aliases: www.bing.com
[ Voor 17% gewijzigd door jpgview op 17-09-2019 10:58 ]
$ systemctl status unbound
● unbound.service - Unbound DNS server
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/unbound.service; enabled; vendor preset:
Active: active (running) since Tue 2019-09-17 11:02:22 BST; 4min 54s ago
Docs: man:unbound(
Process: 535 ExecStartPre=/usr/lib/unbound/package-helper chroot_setup (code=e
Process: 542 ExecStartPre=/usr/lib/unbound/package-helper root_trust_anchor_up
Main PID: 546 (unbound)
Tasks: 1 (limit: 2200)
Memory: 9.9M
CGroup: /system.slice/unbound.service
└─546 /usr/sbin/unbound -d
Sep 17 11:02:21 raspihole systemd[1]: Starting Unbound DNS server...
Sep 17 11:02:22 raspihole package-helper[542]: /var/lib/unbound/root.key has con
Sep 17 11:02:22 raspihole package-helper[542]: success: the anchor is ok
Sep 17 11:02:22 raspihole unbound[546]: [546:0] info: start of service (unbound
Sep 17 11:02:22 raspihole systemd[1]: Started Unbound DNS server.
lines 1-17/17 (END)
pi@raspihole:~ $ dig sigfail.verteiltesysteme.net @127.0.0.1 -p 5353
; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1-Raspbian <<>> sigfail.verteiltesysteme.net @127.0.0.1 -p 5353
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 7883
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1
;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1472
;; QUESTION SECTION:
;sigfail.verteiltesysteme.net. IN A
;; Query time: 356 msec
;; SERVER: 127.0.0.1#5353(127.0.0.1)
;; WHEN: Tue Sep 17 11:13:52 BST 2019
;; MSG SIZE rcvd: 57
maar als ik dan bij settings IPVANPIHOLE#5353 in typ, komt de query van een site voorbij mijn Query Log in pihole admin page, maar krijg ik "server niet gevonden" error na XXX tijd.pi@raspihole:~ $ dig sigok.verteiltesysteme.net @127.0.0.1 -p 5353
; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1-Raspbian <<>> sigok.verteiltesysteme.net @127.0.0.1 -p 5353
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 26423
;; flags: qr rd ra ad; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1
;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1472
;; QUESTION SECTION:
;sigok.verteiltesysteme.net. IN A
;; ANSWER SECTION:
sigok.verteiltesysteme.net. 60 IN A 134.91.78.139
;; Query time: 35 msec
;; SERVER: 127.0.0.1#5353(127.0.0.1)
;; WHEN: Tue Sep 17 11:14:39 BST 2019
;; MSG SIZE rcvd: 71
Op de rest van je vragen heb ik geen antwoord maar waarom zet je die RPi uitFantasma schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:16:
Ik heb gisteren mijn Pihole met Unbound geupdate (pihole -up), dit was gelukt, 's avonds gaat mijn raspberry Pi altijd af (lichte energie besparing).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
heb je bij IPVANPIHOLE#5353 het ipadress van de pi in getypt, of 127.0.0.1 (localhost)? 127.0.0.1 in de juiste.Fantasma schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:16:
Ik heb gisteren mijn Pihole met Unbound geupdate (pihole -up), dit was gelukt, 's avonds gaat mijn raspberry Pi altijd af (lichte energie besparing) en vanmorgen werkte DNS gedeelte niet meer, alles geprobeerd van herstarten DNSresolver, raspberry pi tot herconfigureren pihole, niets werkte.
Nu raspbian opnieuw geïnstalleerd, Pihole er op en het werkt, Unbound installeren en voor zover ik kan zien werkt unbound.
[...]
[...]
[...]
maar als ik dan bij settings IPVANPIHOLE#5353 in typ, komt de query van een site voorbij mijn Query Log in pihole admin page, maar krijg ik "server niet gevonden" error na XXX tijd.
Heb gewoon weer de guide gevolgd van pi-hole.net
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
[ Voor 4% gewijzigd door geenwindows op 17-09-2019 12:24 ]
Ja had er inderdaad 192.168.1.2#5353 getypt, 127.0.0.1#5353 werkt, niet goed op laatste screenshot gekeken.geenwindows schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:23:
[...]
heb je bij IPVANPIHOLE#5353 het ipadress van de pi in getypt, of 127.0.0.1 (localhost)? 127.0.0.1 in de juiste.
overigens, waarom uitschakelen? kost meer moeite dan dat het bespaard... verbruik is nauwelijks merkbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Fantasma op 17-09-2019 12:38 ]
op zo'n stroom onderbreek timer? zoja, dat is een sd kaart sloper! die sd kaartje in de rpi staan erom bekend corrupt te raken wanneer de stroom er zomaar af gehaald wordt... persoonlijk vind ik de lasten erger dan de kleine stroom verbruik snachts. (en ik leef onregelmatig dankzij ploegendiensten, dus snachts de boel uitzetten werkt bij mij niet.)Fantasma schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:35:
[...]
Ja had er inderdaad 192.168.1.2#5353 getypt, 127.0.0.1#5353 werkt, niet goed op laatste screenshot gekeken.![]()
![]()
Dankuwel.
Edit: Alles hangt aan timer, Router/Pi en Google Home gaan uit na X uur en 's morgens terug aan.
Dat niet alleen, zo'n schakelklok verbruikt waarschijnlijk meer dan je bespaart door de Pi uit te zetten.geenwindows schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:40:
[...]
op zo'n stroom onderbreek timer? zoja, dat is een sd kaart sloper! die sd kaartje in de rpi staan erom bekend corrupt te raken wanneer de stroom er zomaar af gehaald wordt... persoonlijk vind ik de lasten erger dan de kleine stroom verbruik snachts. (en ik leef onregelmatig dankzij ploegendiensten, dus snachts de boel uitzetten werkt bij mij niet.)
Vaste locatie, vast netwerk.
Zorgt er idd alleen maar voor dat je nog meer reclame krijgt te zienDaRk PoIsOn schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:06:
[...]
Net geinstalleerd. Zal over een paar dagen laten weten hoe het gaat
who put a "stop payment" on my reality check
1
2
3
4
5
6
7
8
| *.googlevideo.com Poort 443 (UDP IPv4/IPv6) *.manifest.googlevideo.com (UDP IPv4/UDP IPv6) *.redirector.googlevideo.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) *.www.gstatic.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) (Let op het volledige adres) *i.ytimg.com (UDP IPv4/UDP IPv6) Yt3.ggpht.com (UDP IPv4/UDP IPv6) (Let op het volledige adres) Lh5.googleusercontent.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) Lh6.googleusercontent.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) |
Mooooooeeeee......
Zoals @nero355 zegt: Pi-Hole is geen firewall....Black Piet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:58:[...]
Vragen
- Is mijn idee in PiHole mogelijk?
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Ik gebruik geen Edge op Windows en ik kreeg die vraag ook, dus het lijkt me niet dat zij Edge daarvoor gebruiken en het lijkt mij ook wat raar als Microsoft daarvoor bing.com gebruikt, dat zou ik althans niet doen, dus hoewel ik jouw zorgen begrijp denk ik dat je nu dingen denkt te zien die er niet zijn.jpgview schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:04:
<edit>
De reden waarom ik dit onderzoek?
Na de update naar 1903 kreeg ik een melding dat ik mijn pc gebruik tussen uur x en uur y; met de vraag of ik mijn windows update restart wenste aan te passen buiten die uren. Dit wil zeggen dat MS je in de gaten houd, wat ik om privacy redenen niet echt wil. Gebruiken ze edge om dit te detecteren?
</edit>
Iemand enige bemerkingen bij deze strategie om bing buitenspel te zetten?
Het gebruik van een andere browser is een voor de hand liggende oplossing en hoeft dus niet gemeld te worden...
Hoe ga je dan naar de admin interface van Pi-Hole? Is dat vanuit Home Assitant of kun je het ook direct benaderen? Toen ik dat nog op zo'n manier had draaien, kon ik uiteindelijk ook gewoon direct naar de admin van de Pi-Hole. Dan weet je dus ook wat het IP-adres is (dat is immers je DNS-server geworden). Als dat een 172.x.y.z adres geworden is, dan is het denk ik het handigste om dat IP-adres aan te passen naar een lokaal IP-adres. Ikzelf heb Pi-Hole ook in Docker draaien en ik heb de hostnames van de machines in het netwerk wel gewoon. Voor de forwarding moet je dan wel 127.0.0.1 (localhost dus) als eerste machine hebben ingesteld staan en vervolgens stel je in Pi-Hole het adres in van het device dat wel jouw IP-adressen uitdeelt (bij mij mijn Asus router).schumi2004 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:45:
Voorheen ha dik Pi-Hole standalone draaien op een Raspberry Pi en dat werkte prima, vooral het stuk Conditional Forwarding werkte perfect.
Ik zag alle hosts met hun namen en had meteen een duidelijk overzicht.
Nu ben ik Home Assistant gaan draaien met de Hass.IO addon van Pi-Hole en dat hele Conditional Forwarding is meteen stuk en krijg het niet meer werkend ook.
Weet iemand toevallig hoe dat komt? Ik vermoed zelf om dat HAssIO een eigen subnet gebruikt (172.30.33.x) wat ik niet in mijn omgeving heb en dit wordt gebruikt door ik vermoed Docker.
Is het niet gewoon makkelijker om https://dbl.oisd.nl aan de Blocklists toe te voegen?jpgview schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:00:
Lang verhaal...
[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 18-09-2019 20:00 ]
Ik had, omdat het niet gelijk werkte, mijn upstream (?) DNS server en de locale pi-hole omgedraaid. Toen bleek de conditional forwarding (CF) niet te werken. Na wat zoeken las ik dat om de CF te laten werken, als primaire (?) DNS eerst 127.0.0.1 moest hebben en daarna pas een andere machine. Dat gedaan en toen werkte dat gelijk. Dit moest overigens in een lokaal configuratie bestandje.schumi2004 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:05:
@CH4OS
Even zodat ik het begrijp.
Pihole draait in een docker container want zo werken de addons in HassIO schijnbaar en zijn binnen HassIO benaderbaar, niet erbuiten en heeft dus een 172 adres.
Als ik je dan goed begrijp wordt mijn conditional forwarder router up dus localhost en mijn custom upstream DNS server mijn router?
Hou wel rekening met Freee!! in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie".
[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 18-09-2019 20:17 ]
Is de admin interface van Pi-Hole via Home Assitant niet meer een iframe? Toen ik het gebruikte was het geloof ik een iframe.schumi2004 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:14:
Nou ja de admin page is niet in mijn lokale subnet benaderbaar, tenminste laatst niet, DNS service werkt want dat zie ik aan de hand van mijn stats en tests.
Ik ga eens kijken of ik ergens de config files kan editen.
Dat staat zowel in dit Topic als op het Pi-Hole Forum als het goed is!MJV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:11:
Weet er iemand welke url's ik moet whitelisten om video's via de NOS app te laten werken via pihole?
En anders kijk je even in de log om te zien welke url's geblokkeerd worden.nero355 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 00:06:
[...]
Dat staat zowel in dit Topic als op het Pi-Hole Forum als het goed is!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
@Black Piet: Om je vragen te kunnen beantwoorden lijkt het mij nodig (en leerzaam) om de pfsense rules die je hebt gebruikt te kunnen bestuderen, graag ook met vermelding van het extra package dat je hebt toegevoegd (indien dit het geval is). Als je de rules oplijst, zullen heel veel tweakers / pihole users dit verder kunnen onderzoeken...Black Piet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:58:
Ik heb de volgende adressen geïdentificeerd die voor overlays of reclame zorgen op mijn tablet en telefoon.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 *.googlevideo.com Poort 443 (UDP IPv4/IPv6) *.manifest.googlevideo.com (UDP IPv4/UDP IPv6) *.redirector.googlevideo.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) *.www.gstatic.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) (Let op het volledige adres) *i.ytimg.com (UDP IPv4/UDP IPv6) Yt3.ggpht.com (UDP IPv4/UDP IPv6) (Let op het volledige adres) Lh5.googleusercontent.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6) Lh6.googleusercontent.com (UDP IPv4/UDP IPv6 + TCP IPv4/UDP IPv6)
VragenIn PFSense heb ik het werkend gekregen.
- Is mijn idee in PiHole mogelijk?
- Hoe kan ik dit in PiHole programmeren?
- Welke config file moet ik hiervoor aanpassen?
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Pazo in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"Black Piet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:58:
Ik ben al een tijdje aan het spitten hoe ik de reclames van Youtube kan weren.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
[ Voor 10% gewijzigd door Zuluman op 20-09-2019 23:36 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik gebruik ook Unbound met Pi-hole samen op een RPi 3B.richeh schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:19:
[...]
Zou het niet helemaal lekker gegaan zijn met Unbound, of zou de UFW firewall wat roet in het eten gooien? Als ik een controle doe op Whatsmydnsserver, geeft deze mijn Ziggo DNS server aan. Volgens mij is dit niet juist?
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Even geprobeerd en inderdaad, mijn ip adres is identiek aan mijn DNS server. Snap alleen nog niet helemaal waarom het percentage blocked is afgenomen, na het gebruik van Unbound.hp-got schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:29:
[...]
Ik gebruik ook Unbound met Pi-hole samen op een RPi 3B.
Als ik deze DNS leak checker gebruik zie ik dat mijn IP adres en het adres van de DNS server identiek zijn.
Lijkt me logisch omdat de DNS request door Unbound lokaal afgehandeld worden.
Wat zie jij als je https://ipleak.net/ gebruikt?
Mooi, je hebt dus geen 'bypass' van je DNS requests naar een andere resolver, dat werkt dus zoals het hoort.richeh schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:07:
[...]
Even geprobeerd en inderdaad, mijn ip adres is identiek aan mijn DNS server. Snap alleen nog niet helemaal waarom het percentage blocked is afgenomen, na het gebruik van Unbound.
Zou je hier iets meer over willen vertellen? Als ik deze test doe zie ik bovenin gewoon m'n externe IP en op het andere m'n interne IP. Pi-hole staat gewoon default die OpenDNS gebruikt.hp-got schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:24:
[...]
Mooi, je hebt dus geen 'bypass' van je DNS requests naar een andere resolver, dat werkt dus zoals het hoort.
het kan van alles zijn.....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
@Laagheim was me voor.Gunner schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:45:
[...]
Zou je hier iets meer over willen vertellen?
In mijn ervaring is een gewone 3B (zonder de +) al overkill.DenBeke schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:06:
Welke versie Raspberry Pi koop ik het beste om Pihole met unbound te draaien?
Raspberry Pi 3 of een Raspberry Pi 4 met 4GB ram?
pi 1 is al genoeg. ik gebruik een pi 1B voor domoticz, pihole+unbound. pi zero kan ook alleen die heeft geen utp verbinding. je kan er een op knutselen maar dan kan je net zo goed een 3 kopen. ffe op V&A of MP kijken.DenBeke schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:06:
Welke versie Raspberry Pi koop ik het beste om Pihole met unbound te draaien?
Raspberry Pi 3 of een Raspberry Pi 4 met 4GB ram?
De pi gaat enkel gebruikt worden voor pi-hole. De bedoeling is om nog een tweede pi te kopen voor andere services. Zodat ik met andere services zoveel kan prutsen als ik wil zonder dat DNS down gaat.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Maar is wel de zuinigste en minst warm wordende nieuwerwetse Raspberry Pihp-got schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:31:
In mijn ervaring is een gewone 3B (zonder de +) al overkill.
Daar kwam ik dus vorig jaar achter, maar had toen niet echt een doel ervoor en nu dat wel zo is zag ik ineens veel hogere prijzen voorbij komenLaagheim schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:49:
Anyway goedkoper dan Orange pi is er niet en het maakt niet zoveel uit welke je neemt. Het enige waar je op moet letten is of armbian het bordje ondersteund want de ondersteuning vanuit Orange pi zelf laat nog wel eens te wensen over.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Tomsworld schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:12:
Ik start nu ook met pi-hole, maar heb nog een heel aantal vragen.
Ga gewoon naar http://pi.hole/admin/queries.php en kijk wat er wordt geblokkeerdDeze bron fb
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190920_04619198
Deze url bv met de standaard blocklists werkt niet, ik zie enkel add resources die niet geladen worden in de web developper van chrome maar ik zie niet direct welke url het blocked, hoe onderzoeken jullie dat ?
Alleen de standaard lijsten!En dan deze van de vrt start wel maar duurt heeeeeel lang
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190923_04623109
Deze bron : reuters werkt niet blijft wit vlak
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190924_04624476
Wat is de beste manier zo een dingen op te lossen ?
Welke extra blacklists raden jullie aan ?
Je zal ze sowieso voor een gedeelte "opnieuw moeten opvoeden" wat betreft sommige dingen, zoals de ads van Google.com als je weer eens op zoek bent naar een of ander apparaat dat je wil kopenOp deze manier vrees ik gaan mijn huisgenoten snel kwaad zijn
Belg hier (dus geen geoblocking restricties) en geen problemen met alle vermelde URL's.Tomsworld schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:12:
Ik start nu ook met pi-hole, maar heb nog een heel aantal vragen.
Deze bron fb
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190920_04619198
Deze url bv met de standaard blocklists werkt niet, ik zie enkel add resources die niet geladen worden in de web developper van chrome maar ik zie niet direct welke url het blocked, hoe onderzoeken jullie dat ?
En dan deze van de vrt start wel maar duurt heeeeeel lang
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190923_04623109
Deze bron : reuters werkt niet blijft wit vlak
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190924_04624476
Wat is de beste manier zo een dingen op te lossen ?
Welke extra blacklists raden jullie aan ?
Op deze manier vrees ik gaan mijn huisgenoten snel kwaad zijn
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains http://sysctl.org/cameleon/hosts https://zeustracker.abuse.ch/blocklist.php?download=domainblocklist https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt https://hosts-file.net/ad_servers.txt https://dbl.oisd.nl/ https://raw.githubusercontent.com/BonoNL/malafidewebsites/master/README.md |
Steam: Grim
Zelf maak ik gebruik van eigen router en heb de connectbox in bridgemodus gezet, met als achterliggende gedachte dat wanneer ik switch van provider alleen het stuk tussen mijn eigen router en de providerbox moet inregelen. DHCP via eigen router en daarin verwijzing naar Pi-Hole als DNS.Ryan_ schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:31:
Sinds kort ben ik overgestapt van KPN naar Ziggo. In de periode dat ik KPN had werkte Pi-Hole vlekkeloos omdat het een eitje was om de DNS aan te passen in de Experiabox. Helaas is dit in de Connect Box van Ziggo onmogelijk. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
Ik heb geprobeerd de DHCP uit te zetten in de Connect Box om vervolgens de DHCP in de Pi-Hole aan te zetten. Helaas kon ik nadat ik de DHCP uit had gezet in de Connect Box de Pi en de Connect Box niet meer in. Na een reset naar fabrieksinstellingen kon ik weer verbinden met de Connect Box.
Nu dus poging 2. Hoe dit aan te pakken?
What's the speed of dark?
Geef je Pi(hole) een vast IP adres (zelfde adres als wat ie op dat moment heeft).Ryan_ schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:31:
Sinds kort ben ik overgestapt van KPN naar Ziggo. In de periode dat ik KPN had werkte Pi-Hole vlekkeloos omdat het een eitje was om de DNS aan te passen in de Experiabox. Helaas is dit in de Connect Box van Ziggo onmogelijk. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
Ik heb geprobeerd de DHCP uit te zetten in de Connect Box om vervolgens de DHCP in de Pi-Hole aan te zetten. Helaas kon ik nadat ik de DHCP uit had gezet in de Connect Box de Pi en de Connect Box niet meer in. Na een reset naar fabrieksinstellingen kon ik weer verbinden met de Connect Box.
Nu dus poging 2. Hoe dit aan te pakken?
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik kwam dit lijstje tegen:nero355 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 00:06:
[...]
Dat staat zowel in dit Topic als op het Pi-Hole Forum als het goed is!
Heb deze inmiddels gewhitelist, maar nog steeds geen succes. Het vreemde is dat ik ook geen opvallende blokkades zie in mijn Query Log. Iemand nog suggesties hoe NOS werkend te krijgen?PuckStar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:01:
[...]
Bij mij werkt het maar ik weet niet meer welke in mijn whitelist daar precies voor zorgen, maar probeer deze eens:
sss.snmmd.nl
cts.snmmd.nl
crwdcntrl.net
En anders even goed naar je query log kijken op het moment dat je een filmpje wil afspelen.
[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 26-09-2019 17:43 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik zou ze gewoon daarop aanspreken!Tomsworld schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:38:
Pffft heb een hele hoop google moeten whitelisten want sommige sites van distributeurs zijn zooooo slecht geschreven dat je anders gewoon niets meer kan
Even voor de volledigheid (en mensen die zoeken).MJV schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:02:
[...]
Ik kwam dit lijstje tegen:
[...]
Heb deze inmiddels gewhitelist, maar nog steeds geen succes. Het vreemde is dat ik ook geen opvallende blokkades zie in mijn Query Log. Iemand nog suggesties hoe NOS werkend te krijgen?
**edit**
Na het toevoegen van een uitgebreidere lijst van het Piholeforum lijkt het te werken:
https://discourse.pi-hole...y-whitelisted-domains/212
**edit2**
Te vroeg gejuigd, NOS werkt nog steeds niet.
Bedankt voor deze post. Er wordt al een hoop geblokkeerd met deze regex string. Ik zie nog wel een hoop dat doorgelaten wordt zoals r3---sn-j5caxn0g4-umal.googlevideo.com, r1---sn-32o-guhe.googlevideo.com etc. Ik heb weinig verstand van het maken van een regex string, maar hoe kan ik dit hieraan toevoegen?MRE-Inc schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:42:
[...]
Ik had deze nog in mijn documentatie staan:
(^r[[:digit:]]+(\.|\-+)[[:alnum:]]+\-+[[:alnum:]]+\.)(googlevideo|gvt1)\.com$ en
r[0-9]*([-]{1,3}|.)sn-[a-z0-9]{4,}\.googlevideo.com blokkeren alles van googlevideo
Bijvoorbeeld r4---sn-5hnedn7s.googlevideo.com
See match op https://regex101.com
Bovenstaande dus aan je Regex & Wildcard blocking toevoegen
Je moet dan even heel simpel denken en naar die website gaan: https://regex101.com/ en mijn googlevideo links toevoegen en die 2 van jou, die niet matchen met mijn regex regels. Dan zie je dat jouw links een extra toevoeging hebben van, namelijk -unal.ViNOK16Bit schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:38:
[...]
Bedankt voor deze post. Er wordt al een hoop geblokkeerd met deze regex string. Ik zie nog wel een hoop dat doorgelaten wordt zoals r3---sn-j5caxn0g4-umal.googlevideo.com, r1---sn-32o-guhe.googlevideo.com etc. Ik heb weinig verstand van het maken van een regex string, maar hoe kan ik dit hieraan toevoegen?
XBL: MRE Inc
Zelf heb ik de IP adressen met hun hostnames in /etc/hosts toegevoegd. Dan zie ik de hostnames wel in het dashboard van PI-hole.TheovdS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:00:
Ik heb sinds gisteren mijn netwerk obv een Fritzbox omgezet naar een Mikrotik. Omdat ik in de Fritzbox de DNS-server niet op kon geven bij de DHCP-instellingen, had ik de Pi-Hole gebruikt als DHCP server. Nu heb ik echter de Mikrotik als DHCP server, want daar kan ik wel de DNS-server bij aanpassen.
Ik zie nu helaas de hostnames niet meer op de Pi-Hole, maar alleen de IP-adressen. De Pi-Hole heeft daar de oplossing 'Conditional Forwarder' voor en dit heb ik ingesteld, maar helaas werkt het nog niet. Zijn er anderen met ervaring met een Mikrotik en Pi-Hole?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
En als je dat combineert met Static DHCP Reservations based on a MAC address dan werkt dat inderdaad PERFECT!alesandro_46 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:15:
Zelf heb ik de IP adressen met hun hostnames in /etc/hosts toegevoegd. Dan zie ik de hostnames wel in het dashboard van PI-hole.
De vraag waar je mee moet beginnen is : Houdt de MikroTik een dergelijke lijst bijTheovdS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:00:
Ik heb sinds gisteren mijn netwerk obv een Fritzbox omgezet naar een Mikrotik. Omdat ik in de Fritzbox de DNS-server niet op kon geven bij de DHCP-instellingen, had ik de Pi-Hole gebruikt als DHCP server. Nu heb ik echter de Mikrotik als DHCP server, want daar kan ik wel de DNS-server bij aanpassen.
Ik zie nu helaas de hostnames niet meer op de Pi-Hole, maar alleen de IP-adressen. De Pi-Hole heeft daar de oplossing 'Conditional Forwarder' voor en dit heb ik ingesteld, maar helaas werkt het nog niet. Zijn er anderen met ervaring met een Mikrotik en Pi-Hole?
Dit is geen antwoord op je vraag, maar bij mij werkt de combi Fritz!box en Pi-hole perfect.TheovdS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:00:
[...]Omdat ik in de Fritzbox de DNS-server niet op kon geven bij de DHCP-instellingen, had ik de Pi-Hole gebruikt als DHCP server. Nu heb ik echter de Mikrotik als DHCP server, want daar kan ik wel de DNS-server bij aanpassen.
Ik heb een oudere Fritz 7360 met OS versie 6.3, er komen geen updates meer voor uit. De functie om een eigen DNS server op te geven bij DHCP zit er pas in een latere versie inhp-got schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:15:
[...]
Dit is geen antwoord op je vraag, maar bij mij werkt de combi Fritz!box en Pi-hole perfect.
Ik kan in de Fritz de Pi-hole netjes opgeven als DNS server (waarbij de Fritz de DHCP functie blijft vervullen) maar ook Pi-hole gebruiken als DHCP- en DNS server
Ik vraag me af waarom dat niet bij jou zou kunnen....
FWIW, ik gebruik een 7490 met Fritz!OS 7.12 in combinatie met een Raspberry Pi 3B die niets anders doet dan Pi-hole draaien.
Duidelijk, dank je.TheovdS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:38:
[...]
Ik heb een oudere Fritz 7360 met OS versie 6.3, er komen geen updates meer voor uit. De functie om een eigen DNS server op te geven bij DHCP zit er pas in een latere versie in
[ Voor 21% gewijzigd door MJV op 04-10-2019 09:30 ]
RouterOS houdt standaard geen DNS records bij van de DHCP clients. Je kan daarvoor wel een scriptje schrijven. ZIe ook de wiki hier.TheovdS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:00:
[ Voor 4% gewijzigd door FightingAce op 04-10-2019 13:21 ]
FightingAce schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:20:
RouterOS houdt standaard geen DNS records bij van de DHCP clients. Je kan daarvoor wel een scriptje schrijven. ZIe ook de wiki hier.
Ik kwam zo snel ook dit script tegen, maar geen idee hoe goed dat werkt op nieuwere RouterOS versies. Dit lijkt een nieuwe versie op Github te zijn.
Dan had ik dus toch goed gegokt!nero355 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:20:
De vraag waar je mee moet beginnen is : Houdt de MikroTik een dergelijke lijst bij
Niet alle routers doen dat!
Die theorie is heel aardig, maar dateert nog uit de tijd van de beperkte internetsnelheden en servercapaciteit. In dit tijdperk van verhoogde aandacht voor eigen veiligheid zouden meer mensen zelf DNS caching moeten doen.nero355 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:16:
[...]
Omdat vandaag voor de zoveelste keer de servers van DNS.WATCH me in de steek lieten in een relatief korte periode achter elkaar ben ik ook maar Unbound gaan draaien!
Eens kijken hoe dat bevalt de komende tijd, want in theorie is het niet echt handig als ineens heel veel mensen zelf DNS Caching ISP gaan spelen in de toekomst : Dat hoort je ISP te doen!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Thanks! Script werkt, maar kwam helaas dit tegen:FightingAce schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:20:
[...]
RouterOS houdt standaard geen DNS records bij van de DHCP clients. Je kan daarvoor wel een scriptje schrijven. ZIe ook de wiki hier.
Ik kwam zo snel ook dit script tegen, maar geen idee hoe goed dat werkt op nieuwere RouterOS versies. Dit lijkt een nieuwe versie op Github te zijn.
Geprobeerd om Hosts file aan te passen, maar Ads komen nog steeds door.MJV schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:10:
Pihole blokkeert reclame op basis van DNS requests. Als Youtube reclame dus via een URL laat lopen die ook gebruikt wordt voor reguliere video's, dan is blokkeren dus onmogelijk op die manier.
In browser adblocker's vangen de Youtube reclame's dus op een andere manier af.
-edit-
Hoewel dit wellicht nog een poging waard is: https://www.reddit.com/r/...o_block_youtube_ads_with/
Al gezocht in dit TopicJBnl schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:11:
Wat heb ik over het hoofd gezien ?
[ Voor 14% gewijzigd door JBnl op 05-10-2019 22:10 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Aegir81 op 06-10-2019 18:03 ]
1
2
3
4
5
| pi@host:~ $ cat nano /etc/pihole/local.list 192.168.1.2 pihost 192.168.1.2 pi.hole 192.168.1.2 ditiseentest 192.168.1.3 huh |
Apart, juist met een aangepaste /etc/hosts file werkt dat hier probleemloos voor interne systemen. Kwestie van opvoeren in /etc/hosts in het juiste format en vervolgens een "pihole restartdns".Oesie schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:07:
[...]
Ook met met de /etc/hosts file geen succes (behalve op de machine zelf)
1
2
| 192.168.1.2 pihost pi.hole ditiseentest 192.168.1.3 huh |
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq