Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:40:
De tuin is gewoon erg duur. Hier waren wij zelfs 40.000e kwijt..😔 😂 🙈

11K voor de voortuin en oprit inclusief borders en bomen, enz.

Achtertuin was 26K en nog een veranda / houthok van 7K. Best grote tuin, 500m2+, vrij dure stenen dus dat tikt het al snel aan. Verder een lichtplan, veel extra grond moeten laten storten. Eindresultaat is gelukkig geweldig. Krijgen we veel complimenten, ook vaak over de bestrating.

Kan foto's plaatsen mocht dat gewenst zijn.
Ben wel benieuwd naar de foto's, ben vooral benieuwd hoe een tuin van 40k eruit ziet :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:18
glennvho schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:04:
We hebben hier in onze tuin een prachtig oude blauwe regen (wisteria) staan naast de garage. We hebben ons huis nog maar 3 jaar geleden gekocht en volgens de buren is hij al zeker 40 jaar oud. Ons huis is gebouwd in 1978 dus dat zou wel kunnen kloppen. :) Hieronder al de foto's ter verduidelijking:
[..]
Eerst zou ik dus moeten weten of ik hem nu al veilig kan terugsnoeien en alles vervangen en opnieuw aanleggen (ook de boordstenen voor het bloemenperkje eronder wil ik vervagen + eventueel nog een zandbak voor de kinderen waar ze mogen in spelen). Het laatste wat ik wil is dat ik de plant doodmaak door hem zo ver te gaan terugsnoeien maar in dit geval kan het bijna niet anders denk ik.
Blauwe regen is een enorm sterke plant die je vaak meerdere keren per jaar moet terugsnoeien. Hij kan dus zeker weten goed tegen snoeien. Hij wortelt met hele lange wortels, dus als je grondwerk in de buurt gaat doen: reken er op dat je op meters afstand nog wortels kunt tegenkomen. Wij hebben er een van 20 jaar oud verpoot, en dat heeft hij overleefd. Het ding is nu al weer 4m hoog. Die hebben we teruggesnoeid tot een aantal hoofdtakken, toen met enorme kluit losgegraven (waarbij we lange wortels individueel hebben losgegraven uit de grond, dus we hebben hem met wel 2m aan wortels verplaatst), naar zijn nieuwe plek gerold (tillen was te zwaar), en weer ingegraven. Het eerste jaar kregen we weer uitlopers, die de hoogte in gingen, het tweede jaar al flink bloei, en afgelopen jaar heeft hij zelfs al weer twee keer gebloeid.

Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken. Maar reken het eerste jaar niet op uitbundige bloei.

• miicker
  • Niet online
Fantasma7988 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:53:
Als je het afvoeren via de poort kan doen dan dan altijd vanaf het huis werken richting de uitgang .

Kleine spul eerst weg .opstaande randen etc ook zodat je overal goed bij kan.
Dan schutting weghalen en als laatste de bestrating.

Zoals ik al zei misschien kan je oude tegels nog onder je vlonder laten leggen dus die dan even apart leggen. En natuurlijk pas beginnen met slopen als de hovenier ook werkelijk ingepland staat .
Niet dat je weken zonder schutting of bestrating zit.(vind vrouw lief niet zo leuk met al het zand onder de schoenen).
Thanks voor je reactie, maar ik ben wel benieuwd of we niet alles kunnen laten opknappen op de schutting na, dat scheelt een pak geld, en dat ik dan op een later moment de schutting zelf doe, of is dat een erg onhandige volgorde?

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 25-02 19:41
miicker schreef op zondag 19 januari 2020 @ 00:24:
[...]

Thanks voor je reactie, maar ik ben wel benieuwd of we niet alles kunnen laten opknappen op de schutting na, dat scheelt een pak geld, en dat ik dan op een later moment de schutting zelf doe, of is dat een erg onhandige volgorde?
Het is makkelijker om eerst de schutting te zetten als de tuin leeg is .
Maar een schutting zetten achteraf is niet onmogelijk natuurlijk.
Wat ik persoonlijk zou doen is kijken of je een natuursteen tegel voor een mooie prijs kan krijgen.
Eventueel zelf verschillende steen boeren op bellen .
Zorgen dat het grondwerk goed gedaan wordt en kabel en leiding werk meteen mee doen (hemel water afvoer ook) .
Waar de vlonder komt gewoon een terras maken van oude bestrating (wel verdiept omdat hier later houten regels en planken op komen)
En dan toch de schutting zetten en de vlonder later .
Daar kan je namelijk nog altijd goed bij .

@glennvho Blauwe regen kan je inderdaad goed terug snoeien,alleen wacht hier wel even mee.
als je hem flink gaat verjongen doe dit dan eind juni. De wonden lopen dan minder kans op virussen en bacterie infecties en zal sneller herstellen .

Fantasma7988 wijzigde deze reactie 19-01-2020 12:18 (11%)

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:40
Wat zouden jullie doen?
Wij zijn nu 1,5 jaar geleden in onze nieuwe woningen komen wonen (gebouwd +- 1967) en eigenlijk na een half jaar begonnen aan de tuin, wat daadwerkelijk een oerwoud was. De vrouw was alleen komen te staan en had er al 10 jaar niets aan gedaan. Dus na veel verwijderd te hebben inclusief sparren en bomen, hebben we weer een gazon. Nu hebben we daarachter ook een weiland wat erbij hoort. Nu weet ik nog niet wat ik daarmee wil doen, maar ik wil de "tuin" afscheiden van het weiland.

Nu heeft de eigenaar van tientallen jaren terug zand verkocht, waardoor er best een verschil is tussen onze tuin (welke ook al flink afloopt) en het weiland. Ik hoop dat het op de foto's wat te zien is, maar het is toch zo'n 30/40cm dieper opeens. Hou zouden jullie dit oplossen? Ik dacht zelf om er schapenhek neer te zetten met een poort naar het weiland toe en dan een soort van trapje?

weiland

weiland 2

tuin verhoging

SR+ midnight grey, black / 18"

• Fantasma7988
carpebios schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:40:
Wat zouden jullie doen?
Wij zijn nu 1,5 jaar geleden in onze nieuwe woningen komen wonen (gebouwd +- 1967) en eigenlijk na een half jaar begonnen aan de tuin, wat daadwerkelijk een oerwoud was. De vrouw was alleen komen te staan en had er al 10 jaar niets aan gedaan. Dus na veel verwijderd te hebben inclusief sparren en bomen, hebben we weer een gazon. Nu hebben we daarachter ook een weiland wat erbij hoort. Nu weet ik nog niet wat ik daarmee wil doen, maar ik wil de "tuin" afscheiden van het weiland.

Nu heeft de eigenaar van tientallen jaren terug zand verkocht, waardoor er best een verschil is tussen onze tuin (welke ook al flink afloopt) en het weiland. Ik hoop dat het op de foto's wat te zien is, maar het is toch zo'n 30/40cm dieper opeens. Hou zouden jullie dit oplossen? Ik dacht zelf om er schapenhek neer te zetten met een poort naar het weiland toe en dan een soort van trapje?

[Afbeelding: weiland]

[Afbeelding: weiland 2]

[Afbeelding: tuin verhoging]
Van harte met de aankoop.
Ja is afhankelijk van wat je met het weiland wil gaan doen .ga je er schapen op zetten of paarden of blijft het speeltuin voor de kids .
Of maak je er tuin van.

Een afscheiding kan altijd .
Als je het weiland niet gebruikt dan zou ik er zelf een haag(140 cm hoog) planten om te tuin iets knusser te maken en dan een doorgaan richting het weiland .doorgang zou ik dan iets ophogen en gewoon inzaaien met gras .

Hekje kan ook als je graag het weiland in blijft kijken

Fantasma7988 wijzigde deze reactie 21-01-2020 05:32 (0%)
Reden: quote teken verkeerd

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 24-02 12:52
LinuxMan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:12:
[...]

Blauwe regen is een enorm sterke plant die je vaak meerdere keren per jaar moet terugsnoeien. Hij kan dus zeker weten goed tegen snoeien. Hij wortelt met hele lange wortels, dus als je grondwerk in de buurt gaat doen: reken er op dat je op meters afstand nog wortels kunt tegenkomen. Wij hebben er een van 20 jaar oud verpoot, en dat heeft hij overleefd. Het ding is nu al weer 4m hoog. Die hebben we teruggesnoeid tot een aantal hoofdtakken, toen met enorme kluit losgegraven (waarbij we lange wortels individueel hebben losgegraven uit de grond, dus we hebben hem met wel 2m aan wortels verplaatst), naar zijn nieuwe plek gerold (tillen was te zwaar), en weer ingegraven. Het eerste jaar kregen we weer uitlopers, die de hoogte in gingen, het tweede jaar al flink bloei, en afgelopen jaar heeft hij zelfs al weer twee keer gebloeid.

Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken. Maar reken het eerste jaar niet op uitbundige bloei.
Bedankt voor je antwoord, hier ben ik iets mee! :)

Nog een vraagje, aangezien @Fantasma7988 zegt dat het beter is om het in juni te doen i.v.m. ziektes en schimmels. Wanneer heb jij dit gedaan?

En heb je de hoofdtakken dan ook schuin doorgezaagd zodat het water er altijd vanaf zou lopen?
Vroeger heb ik namelijk al eens wat hooftakken moeten doorzagen waar geen leven meer in zat en die zijn dan beginnen te rotten na een tijdje op het punt waar ik ze afzaagde.

• Fantasma7988
Ja wonden waar water op blijft staan is niet goed.
Maar je hoeft echt niet hele grote schuine wonden te maken.
Juni,juli is demeest ideale periode maar het betekend niet dat je nu niets kan snoeien .
Als je goed snoei gereedschap hebt dan kan je hem inkorten en dan 40/50 langer laten .
Dan kan aankomende vorst (meestal eind februari) nog invriezen en kan je in juni de laatste 40 cm eraf halen.

Vergeet niet de wortels te snoeien (met een spade af te steken)
Een plant (boom moet altijd in balans blijven) door nu na het snoeien de helft van de wortel af te steken .(200/300 )cm.vanaf de stam dan gaan ze daar nieuwe haarwortels maken die voeding en water opnemen.waardoor hij gezond blijft

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
Wij gaan dit jaar de voortuin aanpakken.

Onze achtertuin is al enkele jaren af, en de voortuin is altijd een beetje een bouwterrein geweest.
De woonkamer zit aan de voorzijde van het huis (bj1930), en we hebben een erker.
Het zou dus leuk zijn iets moois te zien vanaf de bank als je naar buiten kijkt.

In de voortuin moeten we twee auto's kwijt, waar ik liever niet al teveel van zie.
Dus er zal een heg voor de auto's komen.

Verder willen we in de voortuin ook een (verzonken)fietsenberging voor de kinderfietsen.
En een plek voor minstens 2 (maar er zijn geluiden dat het er 4 worden) Kliko's.

De bestrating word voor de paden (rode) gebakken waaltjes in visgraat patroon.
Onder de auto's kunnen we dit ook doen, maar een 80x80 of 100x100 zwarte tegel hebben we ook in overweging. (persoonlijk vind ik die betonnen grasblokken ook wel wat, maar mevrouw niet)

Verder willen we een hekje zodat de kinderen niet de (drukke) straat op kunnen rennen.

We hebben al tig schetsjes gemaakt maar we lopen steeds vast.

zijn er mede-tweakers hier die het leuk vinden om ter inspiratie wat simpele tuin schetsjes te maken?

Ik verwacht geen gratis tuinontwerp met volledig beplanting advies, het is puur ter inspiratie.
Ik ben vooral benieuwd wat iemand anders zou doen met zo'n voortuin.

Onder de eerste 2 meter vanaf de stoep gezien loopt het gemeente riool, hierop mag geen bebouwing staan. (muurtjes hekken carports en dergelijke)

Hierbij een wetransfer met een autocad en pdf plattegrond van onze voortuin.
Wetransfer link: https://we.tl/t-ll8GwdbDrn
De tuin is ongeveer 7Mtr breed bij 13Mtr diep.
De ruitjes zijn 25x25cm

Mvg,
Frank

• Fantasma7988
@FrankBlom
De auto's aan de voorkant van het perceel .2 naast elkaar gaat dat lukken met inrijden ?
Dan zou je 6 meter vanaf de stoep nodig hebben en kan je de rest tuin maken.
Daar een haagje tussen met bijvoorbeeld 2 lei bomen zodat je de auto's niet meer ziet zomers en dan hoeft de haag ook niet 180.hoog te zijn.

Kan je aangeven wat de ligging van je huis is ? Ligt de tuin op het zuiden oid?

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 24-02 12:52
Fantasma7988 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:30:
Ja wonden waar water op blijft staan is niet goed.
Maar je hoeft echt niet hele grote schuine wonden te maken.
Juni,juli is demeest ideale periode maar het betekend niet dat je nu niets kan snoeien .
Als je goed snoei gereedschap hebt dan kan je hem inkorten en dan 40/50 langer laten .
Dan kan aankomende vorst (meestal eind februari) nog invriezen en kan je in juni de laatste 40 cm eraf halen.

Vergeet niet de wortels te snoeien (met een spade af te steken)
Een plant (boom moet altijd in balans blijven) door nu na het snoeien de helft van de wortel af te steken .(200/300 )cm.vanaf de stam dan gaan ze daar nieuwe haarwortels maken die voeding en water opnemen.waardoor hij gezond blijft
Oké bedankt, dan denk ik dat ik nu al aan de slag zal gaan. Liever zware grondwerken in de kou dan tijdens de warme lente/zomermaanden die we hier tegenwoordig hebben.

Wat ik mij trouwens nog afvraag, als je hem nu volledig terugsnoeid en nog 40/50cm overlaat om dat in juni dan weg te snoeien. Hij gaat toch sowieso al uitlopen in de lente? Dat snoei je dan vervolgens terug weg, is dat niet slecht voor de plant? Of moet het enkel op de stukken waar geen uitloper komen of de stam beginnen te rotten is?

• FrankBlom
  • Nu online
Fantasma7988 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:50:
@FrankBlom
De auto's aan de voorkant van het perceel .2 naast elkaar gaat dat lukken met inrijden ?
Dan zou je 6 meter vanaf de stoep nodig hebben en kan je de rest tuin maken.
Daar een haagje tussen met bijvoorbeeld 2 lei bomen zodat je de auto's niet meer ziet zomers en dan hoeft de haag ook niet 180.hoog te zijn.

Kan je aangeven wat de ligging van je huis is ? Ligt de tuin op het zuiden oid?
Als je op de stoep staat en naar het huis kijkt, kijk je richting het noord-oosten.
Voortuin is dus op zuidwesten vanuit huis gezien.

Edit:

Die leibomen is wel een goede inderdaad, past ook goed bij het huis.

Heb nu een schets op papier met de auto's links naast elkaar op een vak van 6Mtr diep en 5,5mtr breed.
Dan een stukje heg van 50cm.
Dan het tuinpad en weer een heggetje tegen het hek op de erfgrens aan.

Eigenlijk is dat gewoon de enige optie, want de auto's nemen het meeste in, we willen een gescheiden tuinpad met een heg ernaast. En dan os de breedte vande tuin vol.

Voor de auto's komt dan ook een heg van 1m20 hoog ongeveer. Met die hoogte houd ik in de donkere maanden de meeste koplampen en achterlichten van voorbijrijdende auto's wel tegen.
En dan is de voortuin ook wat meer besloten.
In die heg kunnen dan inderdaad 2 leibomen.

Nog een paar meter in te vullen tot aan het huis, maar ben goed op weg.
Zal ff kijken of ik vanaf m'n telefoon een afbeelding kan toevoegen.

FrankBlom wijzigde deze reactie 20-01-2020 22:04 (39%)

• Fantasma7988
glennvho schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Oké bedankt, dan denk ik dat ik nu al aan de slag zal gaan. Liever zware grondwerken in de kou dan tijdens de warme lente/zomermaanden die we hier tegenwoordig hebben.

Wat ik mij trouwens nog afvraag, als je hem nu volledig terugsnoeid en nog 40/50cm overlaat om dat in juni dan weg te snoeien. Hij gaat toch sowieso al uitlopen in de lente? Dat snoei je dan vervolgens terug weg, is dat niet slecht voor de plant? Of moet het enkel op de stukken waar geen uitloper komen of de stam beginnen te rotten is?
Laat wel wat takken.zitten waar bladknoppen aan zitten(voor.zijn verdamping aankomend jaar )
Ongeveer zo

Het groene snoei je weg. de rode lijn is waar je de spade in de grond steekt en wat wortels door hakt .

Dat hij uitloopt en dat je dat weer weg snoeit geeft niets.wel straks even in april wat verse voeding geven.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:18
glennvho schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:48:
[...]
Nog een vraagje, aangezien @Fantasma7988 zegt dat het beter is om het in juni te doen i.v.m. ziektes en schimmels. Wanneer heb jij dit gedaan?

En heb je de hoofdtakken dan ook schuin doorgezaagd zodat het water er altijd vanaf zou lopen?
Vroeger heb ik namelijk al eens wat hooftakken moeten doorzagen waar geen leven meer in zat en die zijn dan beginnen te rotten na een tijdje op het punt waar ik ze afzaagde.
Dat heb ik ook gelezen ja, ik wilde het echter gedaan hebben voor ons straatwerk, dus ik heb het vroeg in het voorjaar gedaan. Het is goed gegaan ;-)

Maar misschien heb ik geluk gehad?

• Fantasma7988
LinuxMan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:52:
[...]
Maar misschien heb ik geluk gehad?
Nou het gaat meestal wel goed hoor,maar als je net wat wind hebt en er staat een zieke plant ergens in de omgeving dan kan hij gewoon ziek worden.

@FrankBlom

groen is de haag,
lichtgroene streep is een boompje op stam ,bijvoorbeeld.
https://www.google.com/se...w=2560&client=firefox-b-d
orange zijn de containers maar die kunnnen daar niet staan bij een groen blijvende haag. dan zou je ze eerder dwars moeten zetten.
weet ook niet wat er naast de erfgrens zit.

Grijs bestrating ,bruin beplante border.

Fantasma7988 wijzigde deze reactie 21-01-2020 06:02 (21%)

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:42
FrankBlom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:30:

zijn er mede-tweakers hier die het leuk vinden om ter inspiratie wat simpele tuin schetsjes te maken?

Dit is wat ik zou doen. Aan allebei the zijdes border van ongeveer 50cm en qua lengte ongeveer 5.5m voor de auto's. Met 75 cm afstand tussen de auto's (zoals bij een parkeerplaats) heb je dan aan alletwee de kanten ongeveer een meter loopruimte (afhankelijk van de breedte van de auto's) en er blijft ook wat ruimte om voor de auto langs te lopen.

Verder heb ik de vorm van de erker terug laten komen in de heg voor de auto's, de berging voor de kliko's en de fietsenberging. Paden naar de berging en voordeur zijn ongeveer 1.25 breed, dus genoeg ruimte om fietsen/kliko's te verplaatsen of bij de berging te komen.

In het midden blijft dan ruimte (ongeveer 23m2) voor wat groen en naast de heg heb je nog ruimte voor twee hekjes.

Omni superens wijzigde deze reactie 21-01-2020 10:47 (3%)

• FrankBlom
  • Nu online
@Fantasma7988
Bedankt voor je schets.
Het grappige aan je schets is dat het bijna exact de huidige situatie is.
Het pad door het midden is juist iets waar we vanaf willen.

Voor de kinderen willen we de mogelijkheid hebben om de tuin af te sluiten.
We merken dat bezoek erg vaak afsnijd over het gras, wat jouw cirkelvorm overigens wel oplost.

De leibomen in de heg van je vorige post ga ik vrij zeker toepassen. ;)

(ANNO 2012)
https://tweakers.net/ext/f/8IamnPFimGhN0ToTgehz3vbC/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/bSVWNx1ZaeQODHnqHggEyGZw/thumb.jpg

@Omni superens

Erg leuk om de vorm van de erker terug te laten komen.
Ga ik denk ik wel overnemen :)
Ook het tuintje tegen de erker aan, maar dan een wat kortere versie.

Beiden bedankt :)

• Fantasma7988
FrankBlom schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:20:
@Fantasma7988
Bedankt voor je schets.
Het grappige aan je schets is dat het bijna exact de huidige situatie is.
Het pad door het midden is juist iets waar we vanaf willen.

Voor de kinderen willen we de mogelijkheid hebben om de tuin af te sluiten.
We merken dat bezoek erg vaak afsnijd over het gras, wat jouw cirkelvorm overigens wel oplost.

De leibomen in de heg van je vorige post ga ik vrij zeker toepassen. ;)

(ANNO 2012)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Omni superens

Erg leuk om de vorm van de erker terug te laten komen.
Ga ik denk ik wel overnemen :)
Ook het tuintje tegen de erker aan, maar dan een wat kortere versie.

Beiden bedankt :)
Is ook een leuk ontwerp van @Omni superens
De reden waarom ik de entree in het midden heb gedaan is omdat je dan vanaf de parkeerplaats altijd het gevoel krijgt de snelste route te kunnen lopen .
Vooral fijn met boodschappen .
Als je dan richting het huis loopt en aan beide kanten evenredige vakken beplanting hebt dan voelt het snel knus aan en dan kijk je om je heen naar de beplanting.

Bestrating voor de erker is wel een must eigenlijk .
Met ramen lappen en schilderwerk of bijvoorbeeld lekkage.
Is altijd prettig om stabiel een trap neer te kunnen zetten.

Als ik vanavond tijd heb dan wil ik nog wel een nieuwe schets maken .

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23-02 15:33

Jelte,89

Woodworking

@miicker

Wat mosterd na de maaltijd, maar ook al zijn de prijzen mogelijk marktconform, het is maar net wat je zelf wilt doen, ik heb daar ook voor gekozen en ben er denk ik 1 maand druk mee geweest (zaterdagen/avonduren)

We gingen van:

naar:

Kosten:

Verwijderen coniferen, gratis met familie, gratis afvoer bij milieu straat
Schutting, 700 euro, zelf geplaatst, kosten gedeeld met de buren.
Straatwerk 715 euro. Ik ken de leverancier, dus vriendenprijs
Laten leggen in de beun: 300 euro
Gras, 175 euro, zelf gelegd met wat hulp
Afvoer schuur/puin, 2x container a 175 euro, is 350 euro
Planten: 225 euro, gebracht door tuincentrum incl. frezen van de tuin (voor het aanleg van gras)
Borderblokken, 190 euro, zelf gemaakt
Douglas hout voor houthok/palen over het pad, 500 euro
Verlichting, grondspots 12W Led, 130 euro, wat grondmof e.d.

is totaal € 3285,- incl. btw
En dat voor een tuin die ongeveer even groot is qua afmeting.

Pak ik de schuur erbij zit ik rond de 12k denk ik,

Jelte,89 wijzigde deze reactie 21-01-2020 14:09 (5%)

Revive the guild!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:07:
Wij willen onze tuin laten opknappen en hebben een tuinontwerp laten maken. We hebben twee offertes opgevraagd. Ze zitten beide rond de 11.000-12.000€ incl. btw. Daarbij halen ze ook de tuin leeg. Als ik dat zelf zou doen scheelt dat bij 1 van de 2 +- 1.400. Ik vraag me sterk af of dit het waard is.

Wat vinden jullie? Het gaat dus om het plaatsen van een nieuwe schutting (niet de duurste, voorstel was vurenhout met hardhout palen), tegels van 60*60 met in het pad klinkers, In-lite tuinverlichting (opgenomen als post van €250), een hardhouten vlonder, echt gras en een post van €200 voor beplanting.

Als ik zelf alles afvoer kost het +- €10.400 incl. btw waar dan nog de kosten van een container bijkomt. Als we dat laten afvoeren is het zo'n €12.100 incl. btw. Ik moet zeggen dat ik het echt belachelijk veel geld vind, ik ben vooral benieuwd of jullie denken dat er bedrijven of mensen zijn die onderstaand ontwerp voor minder dan dit kunnen realiseren (maar dat het toch goed gebeurt). Of lijkt dit een hele realistische prijs?
[Afbeelding]

Ter info, de berging staat er al.

Ik zal het iets specifieker neerzetten:
Vlonder: hardhout (wat voor hout precies staat niet op de offerte gespecificeerd, maar in ieder geval gladde planken, wij hebben deze als voorbeeld doorgegeven aan de hovenier: https://cdn.zilvercms.nl/...mages/DV2574-21-145_1.jpg )
Schutting: vuren panelen en hardhouten palen. Ik vind vooral de schutting erg duur. Deze staat op de offerte voor ruim €3.300 (incl. plaatsen en btw). Dit is inclusief nieuwe tuin poort.
Border: gekozen voor deze border stenen: https://i.imgur.com/kJEOYaW.png (alleen voor de border aan de rechterkant op de tekening)
Klinkers (voor het pad): gekozen voor dit soort klinkers, ook in visgraat gelegd: https://i.imgur.com/nfw6JXD.png
Tegels: gekozen voor deze 60*60 tegels: https://i.imgur.com/mePHTZ1.png

Kosten op offerte (ongeveer, incl. btw):
€1200 - Verwijderen en afvoeren bestrating en plantenbak
€500 - Verwijderen en afvoeren schutting
€3300 - Vuren schutting met hardhouten palen
€4000 - Bestrating (zowel tegels als klinkers voor het pad, incl. opsluitbanden)
€450 - Grasmatten
€700 - Plantenbak/border aan de rechterkant
€1300 - Vlonder
€250 - Post voor verlichting (kan dus nog meer/minder worden)
€200 - Post voor beplanting (kan dus nog meer/minder worden)

Edit: bovenstaande info toegevoegd.
Het zijn geen gekke offerte's, ik denk dat bij beide je nog wel wat meerwerk krijgt zelfs. Verlichting en beplanting zijn beide als stelpost opgenomen. Wil je een beetje knappe inlite verlichting dan ga je snel richting € 1.000. Wil je naast wat kleine plantjes ook nog een struik/boom dan gaat die post ook wel vlot omhoog.
Vorig jaar hebben wij € 3.300 betaald voor grondwerk + leggen van tegels (aanschaf zelf gedaan).

Zelf doen is natuurlijk goedkoper, zo'n 10 meter schutting kan je zelf ook plaatsen voor < € 1.000.
Betalen de buren hier nog aan mee?

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17:06
Jelte,89 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:08:
@miicker

Wat mosterd na de maaltijd, maar ook al zijn de prijzen mogelijk marktconform, het is maar net wat je zelf wilt doen, ik heb daar ook voor gekozen en ben er denk ik 1 maand druk mee geweest (zaterdagen/avonduren)

We gingen van:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

naar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kosten:

Verwijderen coniferen, gratis met familie, gratis afvoer bij milieu straat
Schutting, 700 euro, zelf geplaatst, kosten gedeeld met de buren.
Straatwerk 715 euro. Ik ken de leverancier, dus vriendenprijs
Laten leggen in de beun: 300 euro
Gras, 175 euro, zelf gelegd met wat hulp
Afvoer schuur/puin, 2x container a 175 euro, is 350 euro
Planten: 225 euro, gebracht door tuincentrum incl. frezen van de tuin (voor het aanleg van gras)
Borderblokken, 190 euro, zelf gemaakt
Douglas hout voor houthok/palen over het pad, 500 euro
Verlichting, grondspots 12W Led, 130 euro, wat grondmof e.d.

is totaal € 3285,- incl. btw
En dat voor een tuin die ongeveer even groot is qua afmeting.

Pak ik de schuur erbij zit ik rond de 12k denk ik,
Straatwerk in de beun is eigenlijk veel te goedkoop. :X
FrankBlom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:30:
Wij gaan dit jaar de voortuin aanpakken.

Onze achtertuin is al enkele jaren af, en de voortuin is altijd een beetje een bouwterrein geweest.
De woonkamer zit aan de voorzijde van het huis (bj1930), en we hebben een erker.
Het zou dus leuk zijn iets moois te zien vanaf de bank als je naar buiten kijkt.

In de voortuin moeten we twee auto's kwijt, waar ik liever niet al teveel van zie.
Dus er zal een heg voor de auto's komen.

Verder willen we in de voortuin ook een (verzonken)fietsenberging voor de kinderfietsen.
En een plek voor minstens 2 (maar er zijn geluiden dat het er 4 worden) Kliko's.

De bestrating word voor de paden (rode) gebakken waaltjes in visgraat patroon.
Onder de auto's kunnen we dit ook doen, maar een 80x80 of 100x100 zwarte tegel hebben we ook in overweging. (persoonlijk vind ik die betonnen grasblokken ook wel wat, maar mevrouw niet)

Verder willen we een hekje zodat de kinderen niet de (drukke) straat op kunnen rennen.

We hebben al tig schetsjes gemaakt maar we lopen steeds vast.

Ik verwacht geen gratis tuinontwerp met volledig beplanting advies, het is puur ter inspiratie.
Ik ben vooral benieuwd wat iemand anders zou doen met zo'n voortuin.

Onder de eerste 2 meter vanaf de stoep gezien loopt het gemeente riool, hierop mag geen bebouwing staan. (muurtjes hekken carports en dergelijke)

Hierbij een wetransfer met een autocad en pdf plattegrond van onze voortuin.
Wetransfer link: https://we.tl/t-ll8GwdbDrn
De tuin is ongeveer 7Mtr breed bij 13Mtr diep.
De ruitjes zijn 25x25cm

Mvg,
Frank
Paden in visgraatpatroon doen we niet aan in de stratenmakenlarij. ;) Dit is keperverband. Bedenk wel dat voor een paadje van 1m breed dit erg arbeidsintensief is. Dit kost niet alleen veel manuren maar je hebt, in verhouding, veel knipverlies waardoor je ca. 1,2m2 stenen nodig hebt voor 1m2 pad.

Meestal doen we paden in halfsteens verband waardoor je bijna 0 knipverlies hebt.

Een combinatie van tegels en walen kan natuurlijk ook! Door een vak in het midden van tegels. In keperverband zou je dus een ruit van tegels kunnen maken. Of een bies van tegels.

De keuze is reuze! ;)

pjot1 wijzigde deze reactie 21-01-2020 19:43 (43%)

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Jelte,89 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:08:
@miicker

bedoel je 1 maand fulltime (30 x 8 uur=240uur?) of 1 maandje alleen de avonduren en de zaterdagen? Wij hebben geen bijzondere achtertuin maar daar waren zeker 1 week 2 man fulltime en 1 week 3 man fulltime mee bezig (2 x 8x 5 + 3 x 8 x 5= 200uur)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Avond uren + zaterdagen, Ik weet het ook niet exact meer, maar dit staat me bij, Schuur + houthok reken ik niet mee.

Gras leggen was een avond, en straat werk/uitvlakken is gebeurd in 3/4 avonden. Mijn vrouw heeft de planten geregeld, tuincentrum kwam met een hele mik aan en heeft deze los op het zand gezet, mijn vrouw heeft deze toen geplant, dus dat reken ik voor het gemak ook niet mee.

Border heb ik op een zaterdag middag gedaan weet ik nog, De palen had ik al eerder geprefabbed en gemonteerd, maar dat was denk ik ook maar 3 avondjes werk.

Revive the guild!

• miicker
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Zelf doen is natuurlijk goedkoper, zo'n 10 meter schutting kan je zelf ook plaatsen voor < € 1.000.
Betalen de buren hier nog aan mee?
Geen idee, moet het nog met ze bespreken, maar dat leek me makkelijker om te doen als ik weet welke schutting we willen, anders willen ze daar ook inspraak in hebben :P

Maar ik ga er voor het gemak niet vanuit dat ze mee betalen. Ik hoop het uiteraard wel.
Ik vraag me sowieso af wat we moeten doen stel de buren geven aan helemaal geen nieuwe schutting te willen, ook niet als wij die 100% betalen? De schutting aan 1 kant van de tuin staat volledig op onze grond, dus ik denk niet dat die buren er veel over te zeggen hebben, aan de andere kant staat hij wel in in het midden.

• Omni superens
miicker schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:03:
[...]

Geen idee, moet het nog met ze bespreken, maar dat leek me makkelijker om te doen als ik weet welke schutting we willen, anders willen ze daar ook inspraak in hebben :P

Maar ik ga er voor het gemak niet vanuit dat ze mee betalen. Ik hoop het uiteraard wel.
Ik vraag me sowieso af wat we moeten doen stel de buren geven aan helemaal geen nieuwe schutting te willen, ook niet als wij die 100% betalen? De schutting aan 1 kant van de tuin staat volledig op onze grond, dus ik denk niet dat die buren er veel over te zeggen hebben, aan de andere kant staat hij wel in in het midden.
Op eigen grond ga je in principe zelf over de schutting, bij een schutting op de erfgrens is het wel aan te raden om dit even met de buren te bespreken (andere kant is natuurlijk ook aan te raden).

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Hebben jullie ook tips om rekening te houden met het aanschaffen van een beton-houten schutting? Betonpalen met een betondeel ertussen en daarboven een (eventueel prefab) houten schutting.
Wat zijn zaken waarmee ik beter rekening mee kan houden, qua afwerking. Zodat het een lang mooi, stevig blijft. Ik moet halverwege de schutting ook haaks nog een deur kwijt, tussen de schutting zelf en de garage waar de schutting langs de ‘achterom’ loopt.

• Fantasma7988
HyperTrophy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:33:
Hebben jullie ook tips om rekening te houden met het aanschaffen van een beton-houten schutting? Betonpalen met een betondeel ertussen en daarboven een (eventueel prefab) houten schutting.
Wat zijn zaken waarmee ik beter rekening mee kan houden, qua afwerking. Zodat het een lang mooi, stevig blijft. Ik moet halverwege de schutting ook haaks nog een deur kwijt, tussen de schutting zelf en de garage waar de schutting langs de ‘achterom’ loopt.
Ga je de schutting ook zelf plaatsen of besteed je dit uit.
Bij het plaatsen begin met de eerst paal en graaf die 1/3 in . Hier doe je minimaal 25kg snel beton bij de voet verwerken en dan stel je die water pas en op de goede hoogte .
Dan doe je de laatste paal zetten op dezelfde manier.
Dan span je een metsel koord of ander touw wat je goed kan zien en niet doorbuigt .
Begin vanaf 1 kant en zet een wand paneel in de eerst paal,Aan het einde van de plaat maak je nu het gat voor de 2 de paal . Die vul je ook weer aan met snel cement.
Wel aan dezelfde kan van het metselkoort uiteraard zodat je een mooie rechte lijn krijgt .

Als het beton deel staat kan je de panelen afvoegen en kan je er een beton coating op doen.

Voor het hout is het beste hardhouten planken van minimaal 2 cm .
Die panelen kan je zelf maken door een frame te maken van regels en daartegen aan planken.

Maar goed er is zoveel keuze,Alles is mogelijk .
Aandachts puntje met beton is dat schaduw kanten altijd alg aanslag krijgen en zonder coating is dat vervelend schoon te houden.

Hogedruk maakt het beton poreus en dan hechten de Algen nog sneller .

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Tnx voor de werkomschrijving, maar wat kun je zeggen over de afwerking en de aan te schaffen onderdelen?

ik zie maar weinig geplaatste schuttingen met betonnen afdekkers, of houten afdekkers, lijkt mij juist meer duurzaam dit toe te passen, en staat ook meer compleet lijkt me.

En hoe ga je om met een deur er haaks tussen? zet je daar eerst een frame voor op?

Ik zag ook dat er palen zijn met een ingestorte PVC buis voor elektra, die is bijzonder handig.

Ik heb achterin de tuin een stukje talud, daar heb ik langere palen nodig, wat inhoudt dat ik daar extra betondelen onder elkaar zal toepassen

• Fantasma7988
Het makkelijkste is om houten afdek profiel op de houten delen te maken .
De palen zijn meestal al afgewerkt op de kopse kanten.

Voor de poort maak je inderdaad een houten frame tussen de palen van regels van ongeveer 5/6 cm dik,boven op de regels ook een regel en de onderkant kan je open laten.
Hier kan je het beslag op monteren en slotgat etc infrezen.

Houd daar dus rekening met plaatsen van de betonnen palen dat afmeting poort.afmeting regels en 1.5 cm spelling .

Nu je het woord PVC zegt schiet me te binnen als je de palen gaat zetten kan je ook een pvc buis van 150mm verticaal ingraven .
Daar de betonnen paal in zetten .de hoogte bepalen en een sterke lijmklem onderaan de paal vast maken en laten rusten op het pvc.
Aanvullend met snel cement en eventueel met een wig waterpas stellen .

Inderdaad een aflopen talud kan je extra beton schermen plaatsen tot gelijke hoogte .
Wel eerst de schermen coaten voordat je ze aanvult met grond .

Maar dat is afhankelijk van de kwaliteit scherm delen die je koopt

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

DJ^ schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:58:
[...]
Voor onze nieuwe oprit zijn we aan het kijken naar mogelijke ontwerpen. Daar willen we ook rondingen laten terug komen. Bijvoorbeeld iets als onderstaand.

[Afbeelding]
Inmiddels hebben we een eerste versie van het tuinontwerp ontvangen. Dit hebben we recent doorgenomen en nu moeten we onze inzichten creëren. Hierbij ben ik ook benieuwd of jullie tips hebben. Met name de oprit vind ik leuk weergegeven maar heb ik nog wel twijfels over.

Inspiratie plaatjes die we hebben meegegeven zijn onderstaand:
https://tweakers.net/ext/f/Yv5M1zKFpnNh5wHUgz5kDRuP/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/zjgwA9RMZTaGXW1lpVRnQZjI/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/ARK3NmtIm7pBkrdmn317ZhLp/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/NZmdXb15xk34Qmx9pgWqWjAb/thumb.jpg

Daarnaast hebben we meegegeven dat we organische vormen willen en dat het voorkomen van zichtlijnen van ramen naar straat erg belangrijk is. Ten slotte willen we ook enkele ranke conifeerachtige bomen laten staan.

Zie onderstaand de eerste versie van het ontwerp. Hopelijk zijn de teksten voldoende leesbaar.
https://tweakers.net/ext/f/vhbZL8Zon7pgjrxZZjKWidYH/thumb.jpg

Het linkerdeel zijn we erg tevreden over.
Het pad naar de voordeur is grofweg 1 meter, dit zouden we wat breder willen, minstens 1,5meter, wellicht nog iets groter. Naast dit pad staan pluim hortensia's, dit lijkt ons erg mooi.

Met name de oprit zijn we nog niet heel tevreden over. De bedoeling is om dit met gebakken klinkers te leggen, donker/bont rood. Zie onderstaande tweede plaatje
https://tweakers.net/ext/f/4spByxGPppBxEzbwpSvwUjoH/thumb.png

De vorm van de oprit en pad naar de voordeur vind ik leuk gevonden maar is toch niet helemaal wat we zoeken. De vormen uit de inspiratie is echt wat we zoeken. Maar hoe ik dit kan toepassen voor onze situatie vind ik erg lastig.
Daarnaast schat ik in dat bij de scherpe bocht aan de rechterkant er veel ruimte tussen de klinkers komt en er sprake is van veel onkruid/mos.
We willen de oprit voor de garagen wat breder dan nu getekend zodat we flexibeler zijn met auto's en stalruimte voor fietsen als de kinderen wat groter zijn.
Links bovenin bij de garage zit ook een driehoek vorm waar we beiden bepaalde associatie bij krijgen dus daar moet ook iets veranderd worden ;)

Het ontwerp is een eerste versie. De ontwerper is erg kundig en ik weet zeker dat we tot een goed resultaat gaan komen. Om goed breed te kijken ben ik ook benieuwd of jullie tips hebben. Alvast bedankt voor het meedenken.

hmmz

• pjot1
DJ^ schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Inmiddels hebben we een eerste versie van het tuinontwerp ontvangen. Dit hebben we recent doorgenomen en nu moeten we onze inzichten creëren. Hierbij ben ik ook benieuwd of jullie tips hebben. Met name de oprit vind ik leuk weergegeven maar heb ik nog wel twijfels over.

Inspiratie plaatjes die we hebben meegegeven zijn onderstaand:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Daarnaast hebben we meegegeven dat we organische vormen willen en dat het voorkomen van zichtlijnen van ramen naar straat erg belangrijk is. Ten slotte willen we ook enkele ranke conifeerachtige bomen laten staan.

Zie onderstaand de eerste versie van het ontwerp. Hopelijk zijn de teksten voldoende leesbaar.
[Afbeelding]

Het linkerdeel zijn we erg tevreden over.
Het pad naar de voordeur is grofweg 1 meter, dit zouden we wat breder willen, minstens 1,5meter, wellicht nog iets groter. Naast dit pad staan pluim hortensia's, dit lijkt ons erg mooi.

Met name de oprit zijn we nog niet heel tevreden over. De bedoeling is om dit met gebakken klinkers te leggen, donker/bont rood. Zie onderstaande tweede plaatje
[Afbeelding]

De vorm van de oprit en pad naar de voordeur vind ik leuk gevonden maar is toch niet helemaal wat we zoeken. De vormen uit de inspiratie is echt wat we zoeken. Maar hoe ik dit kan toepassen voor onze situatie vind ik erg lastig.
Daarnaast schat ik in dat bij de scherpe bocht aan de rechterkant er veel ruimte tussen de klinkers komt en er sprake is van veel onkruid/mos.
We willen de oprit voor de garagen wat breder dan nu getekend zodat we flexibeler zijn met auto's en stalruimte voor fietsen als de kinderen wat groter zijn.
Links bovenin bij de garage zit ook een driehoek vorm waar we beiden bepaalde associatie bij krijgen dus daar moet ook iets veranderd worden ;)

Het ontwerp is een eerste versie. De ontwerper is erg kundig en ik weet zeker dat we tot een goed resultaat gaan komen. Om goed breed te kijken ben ik ook benieuwd of jullie tips hebben. Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik wil even reageren op het dikgedrukte gedeelte in de quote.

Dit alles hangt af van de grootte van de stenen en het verband wat gekozen wordt. Zelf zou ik de grote oppervlakte in keperverband aanbrengen. Het is het sterkste verband en bovendien ziet het er mooi uit. Ook heb je weinig kieren tussen de stenen. De paden kan je dan gewoon aanknippen. Een dikformaat is prima geschikt voor de oprit.

Als ik het goed zie, lopen de grindpaden door de oprit? Dit zou ik nooit doen, je rijdt je straatwerk kapot en er blijven altijd wel kiezels liggen op de bestrating.

Je kan dan beter een andere steen kiezen, waalformaat is hier prima geschikt voor. Of misschien wat exclusiever, rijnformaat (is net wat kleiner dan een waal), hierdoor krijg je sowieso kleinere voegen. Voor de scherpe bochten zou je halfjes of kopjes, gebruiken om de kieren zoveel mogelijk te beperken.

Bedenk wel dat elke vorm van bestrating (dus ook grind) kantopsluiting nodig heeft. Doordat alles rond loopt, kan je het beste een rollaag toepassen. Dit is helaas heel veel werk en vereist toch wel enige vakkunde. Bij het grind is het natuurlijk mooi om de stenen toe te passen die je elders ook hebt. Als je een rollaag voor de dikformaten gebruikt, kan je er ook voor kiezen om ze verlaagd (4cm klik bijvoorbeeld) toe passen. Je kan dan nog eventueel grind/grond overheen gooien zodat het uit het zicht is; en dus een goedkope steen uitkiezen.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

pjot1 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:28:
[...]

Ik wil even reageren op het dikgedrukte gedeelte in de quote.

Dit alles hangt af van de grootte van de stenen en het verband wat gekozen wordt. Zelf zou ik de grote oppervlakte in keperverband aanbrengen. Het is het sterkste verband en bovendien ziet het er mooi uit. Ook heb je weinig kieren tussen de stenen. De paden kan je dan gewoon aanknippen. Een dikformaat is prima geschikt voor de oprit.

Als ik het goed zie, lopen de grindpaden door de oprit? Dit zou ik nooit doen, je rijdt je straatwerk kapot en er blijven altijd wel kiezels liggen op de bestrating.
Bedankt voor je reactie. Er is geen grind. De donkere stukjes steen is graniet. Door de onduidelijke tekst in het ontwerp kan ik me voorstellen dat je daar grind las.
Je kan dan beter een andere steen kiezen, waalformaat is hier prima geschikt voor. Of misschien wat exclusiever, rijnformaat (is net wat kleiner dan een waal), hierdoor krijg je sowieso kleinere voegen. Voor de scherpe bochten zou je halfjes of kopjes, gebruiken om de kieren zoveel mogelijk te beperken.

Bedenk wel dat elke vorm van bestrating (dus ook grind) kantopsluiting nodig heeft. Doordat alles rond loopt, kan je het beste een rollaag toepassen. Dit is helaas heel veel werk en vereist toch wel enige vakkunde. Bij het grind is het natuurlijk mooi om de stenen toe te passen die je elders ook hebt. Als je een rollaag voor de dikformaten gebruikt, kan je er ook voor kiezen om ze verlaagd (4cm klik bijvoorbeeld) toe passen. Je kan dan nog eventueel grind/grond overheen gooien zodat het uit het zicht is; en dus een goedkope steen uitkiezen.
Rijnformaat heb ik in de achtertuin. Bewust voor gekozen ivm enkele scherpe bochten.

Een rollaag ivm stevigheid begrijp ik wel maar is minder mooi als het zichtbaar is. Onzichtbaar leggen is wel slim. Dank voor de tip!

In de inspiratie plaatjes zie ik keperverband niet terug komen. Het ligt aan het uiteindelijke ontwerp of dit mooi zal passen.

Het leggen zal door een ervaren stratenmaker gebeuren. Terras achterin achtertuin heeft hij 6 jaren geleden ook gelegd en is nog steeds strak. Zeker met oprit wil je dat het leggen en met name de ondergrond goed gebeurt.

hmmz

• pjot1
DJ^ schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Er is geen grind. De donkere stukjes steen is graniet. Door de onduidelijke tekst in het ontwerp kan ik me voorstellen dat je daar grind las.

[...]

Rijnformaat heb ik in de achtertuin. Bewust voor gekozen ivm enkele scherpe bochten.

Een rollaag ivm stevigheid begrijp ik wel maar is minder mooi als het zichtbaar is. Onzichtbaar leggen is wel slim. Dank voor de tip!

In de inspiratie plaatjes zie ik keperverband niet terug komen. Het ligt aan het uiteindelijke ontwerp of dit mooi zal passen.

Het leggen zal door een ervaren stratenmaker gebeuren. Terras achterin achtertuin heeft hij 6 jaren geleden ook gelegd en is nog steeds strak. Zeker met oprit wil je dat het leggen en met name de ondergrond goed gebeurt.
Zeker voor de oprit zul je een laag van minimaal 25/30 cm (hydraulische) steenkorrel en 3 tot 5 cm zand moeten toepassen. Onder de korrel nog worteldoek trouwens.

Omdat het mij toch wel redelijk grote oppervlakte lijkt, lijkt het mij wel mooi, ook omdat de paden er dan meer uitspringen vanwege het andere verband, dan oogt het rustiger.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:00
Ik meld mij even voor advies :) .

Wij hebben een grote tuin (1300m2) en daarvan hebben de zij en achterburen onlangs al hun bomen en hoge struiken aan hun zeide gekapt :'( .
Dat zorgt er voor dat we geen privacy meer hebben in de tuin.

Wij willen toch meer privacy maar ook weer niet alles dicht timmeren.
We denken er aan om 50m klimophaag te plaatsen.
Omdat de aantal meters nogal fors zijn lijkt ons dit de snelste en goedkoopste manier.

Maar 50m klimop (hedera hibernica) lijkt ons nogal eentonig worden en overdenken we dit te combineren met verschillende bloeiende klimoppen. Mooi voorbeelden lees ik b.v. hier:
https://hederawinkel.nl/combineer-jouw-hedera/
(onze kant is wel de zon zijde)

Verder zoekend op internet lees ik hier en daar ook negatieve reacties dat clemates e.d. dit niet overleven of lelijke plekken achterlaten. En om dit achteraf te constateren zou zonde zijn.

Wij zijn niet ervaren en ik zoek ervaringen/meningen over bovenstaande!? Alvast bedankt! :)

• Maasluip
  • Laatst online: 15:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hedera moet je minstens twee keer per jaar snoeien, anders ligt over 10 jaar je hele tuin vol, daar kom je echt niet meer vanaf. Ik vind het een vreselijke plant. Het heeft ook een paar jaar nodig om in de hoogte te gaan en je moet het door het gaas leiden anders groeit het niet dicht.
Je kunt ook laurier planten, met een paar jaar is dat ook groot genoeg voor privacy. Als je er een per meter plant dan groeit dat wel dicht.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Markos
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-02 10:29

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Misschien dat iemand van jullie dit weet. Ik heb een Sansevieria ( Sanseveria \ vrouwentong) staan maar deze staat een beetje losjes in de pot. Mag ik deze dieper ingraven? (Of in mijn geval wat meer potgrond erbij doen). Volgens mij kan niet elke plant hier tegen vanwege rot enzo

• barry86
Maasluip schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:01:
Hedera moet je minstens twee keer per jaar snoeien, anders ligt over 10 jaar je hele tuin vol, daar kom je echt niet meer vanaf. Ik vind het een vreselijke plant. Het heeft ook een paar jaar nodig om in de hoogte te gaan en je moet het door het gaas leiden anders groeit het niet dicht.
Je kunt ook laurier planten, met een paar jaar is dat ook groot genoeg voor privacy. Als je er een per meter plant dan groeit dat wel dicht.
Zal de boel dan ipv omhoog ook horizontaal door de tuin heen gaan woekeren?

• Fantasma7988
barry86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:37:
Ik meld mij even voor advies :) .

Wij hebben een grote tuin (1300m2) en daarvan hebben de zij en achterburen onlangs al hun bomen en hoge struiken aan hun zeide gekapt :'( .
Dat zorgt er voor dat we geen privacy meer hebben in de tuin.

Wij willen toch meer privacy maar ook weer niet alles dicht timmeren.
We denken er aan om 50m klimophaag te plaatsen.
Omdat de aantal meters nogal fors zijn lijkt ons dit de snelste en goedkoopste manier.

Maar 50m klimop (hedera hibernica) lijkt ons nogal eentonig worden en overdenken we dit te combineren met verschillende bloeiende klimoppen. Mooi voorbeelden lees ik b.v. hier:
https://hederawinkel.nl/combineer-jouw-hedera/
(onze kant is wel de zon zijde)

Verder zoekend op internet lees ik hier en daar ook negatieve reacties dat clemates e.d. dit niet overleven of lelijke plekken achterlaten. En om dit achteraf te constateren zou zonde zijn.

Wij zijn niet ervaren en ik zoek ervaringen/meningen over bovenstaande!? Alvast bedankt! :)
Ik ken de situatie nu niet.
Als je hedera plant met elke 30 cm een plant (4 euro) dan duurt het 2/3 jaar voor dat hij mooi dicht is.
De plant moet natuurlijk wel iets hebben om tegen aan te groeien .hardhouten paal 15 euro elke 180.cm en bouwstaal mat oid wat ook aardig aan de prijs is.

Al met al goedkoop wordt het nooit.
Een houten schutting of haag is net zo duur.

De clematis kan je er goed tussen planten er zijn honderden soorten en de hedera heeft daar niet veel last van hoor. Alleen met snoeien is het even oppassen.

Voor 50 meter schutting met planken om en om (zodat buren ook nette schutting zien)
Kost ongeveer 3500 euro . Inc schroeven
Met hardhouten palen en geïmpregneerde planken van 28mm (geschaafd).

Daar kan je altijd groene beplanting tegen aan zetten om het te doorbreken.

Als je een haag plant die meteen 180 cm hoog is dan moet je ook aan dat bedrag denken.

@Markos
Ik zou er geen grond bij doen.
Beter een bamboe stok erbij en minder water geven zodat hij beter gaat wortelen.

• barry86
Bedankt voor de reactie.
De bedoeling is blank betongaas met maas 100x100x4mm.
Staanders had ik gedacht aan blanke stalen 40x40 kokers van 3 meter lang. Die ik 1meter de grond in sla.
De hedera wordt dan tussen de 100-150cm om de 4/5stuks per meter gepoot.
Altans dat is de gedachten.

Waarom? Het groeit dicht dus je ziet er niets meer van. En ik kan het staal bedrijfsmatig aanschaffen en ben dan voor €500,- klaar. Daar boven op komen natuurlijk nog de aanschaf van de plantjes.

Maar ik zit dus met het woeker gedrag....
Met reacties zoals die van Maassluis, ben ik direct bang voor dat horizontale woeker gedrag over de grond. Daar zit niemand om te wachten en zoek ik toch enige ervaring

barry86 wijzigde deze reactie 28-01-2020 11:20 (3%)

• Fantasma7988
barry86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:18:
Bedankt voor de reactie.
Staanders had ik gedacht aan blanke stalen 40x40 kokers van 3 meter lang. Die ik 1meter de grond in sla.

Waarom? Het groeit dicht dus je ziet er niets meer van. En ik kan het staal bedrijfsmatig aanschaffen en ben dan voor €500,- klaar. Daar boven op komen natuurlijk nog de aanschaf van de plantjes.

Met reacties zoals die van Maassluis, ben ik direct bang voor dat horizontale woeker gedrag over de grond. Daar zit niemand om te wachten en zoek ik toch enige ervaring
Ja dat is geen geld dan !
Als je 1 of 2 keer per jaar het bij de grond afsteekt en even weg trekt dan komt het niet verder je tuin in .

Echter je buren moeten dit ook doen anders gaat het bij hun de tuin in .
Clematis,blauwe regen,kamperfoelie,klim rozen kunnen er gewoon tussen.
Alleen deze planten groeien wel iets verder van de haag af.50/60 cm je tuin in .
En in de herfst.kan je die dan weer terug snoeien.

• barry86
hmm ja lastig met de buren... ik zet het op mijn grondstuk neer maar daar zal de plant weinig boodschap aan hebben ;).

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:22
Markos schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:22:
Misschien dat iemand van jullie dit weet. Ik heb een Sansevieria ( Sanseveria \ vrouwentong) staan maar deze staat een beetje losjes in de pot. Mag ik deze dieper ingraven? (Of in mijn geval wat meer potgrond erbij doen). Volgens mij kan niet elke plant hier tegen vanwege rot enzo
Staat je Sansevieria los, omdat hij niet goed geworteld is, of staat hij al jaren in die pot en is de potgrond gaan krimpen?
In het laatste geval zal die potgrond dan ook geen voeding meer bevatten en slecht water vasthouden. Dan kun je de plant waarschijnlijk beter verpotten, of (als de pot groot genoeg is) opnieuw oppotten, met verse grond.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:29
@barry86 hier ook een grondige hekel aan hedera. De tip van laurier kan ik aanraden. Hele fijne plant, mooi en laat zich makkelijk snoeien.

• Fantasma7988
Laurier is zeker mooi en goed te snoeien.
Zelfs als ze jaren niet gedaan zijn kunnen ze goed verjongt worden .
Alleen zet ze niet in natte grond. Goed spitten en compost door de grond werken is wel aan te raden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

barry86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:53:
[...]

Zal de boel dan ipv omhoog ook horizontaal door de tuin heen gaan woekeren?
Als je hem niet omhoog leidt wel. Ik heb het als tuinafscheiding (de buurman heeft het geplant) en die gaat ook alleen maar tegen het gaas.
Maar als je hem een jaar niet snoeit dan gaan de uitlopers over de grond verder.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• barry86
Bedankt voor de reacties!

• Markos
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-02 10:29

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Marly schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:16:
[...]

Staat je Sansevieria los, omdat hij niet goed geworteld is, of staat hij al jaren in die pot en is de potgrond gaan krimpen?
In het laatste geval zal die potgrond dan ook geen voeding meer bevatten en slecht water vasthouden. Dan kun je de plant waarschijnlijk beter verpotten, of (als de pot groot genoeg is) opnieuw oppotten, met verse grond.
Nee ik heb ze gesplitst en in een nieuwe (grotere) pot gezet met nieuwe potgrond. Echter is de wortels niet zichtbaar en zat hij in het oude kleine potjes (uit de winkel) ook op die hoogte.

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:22
@Markos
Allemaal prima, zo te lezen. Dan denk ik, dat hij gewoon even goed moet wortelen. Wanneer hij erg los staat, zodat je bang moet zijn, dat ie omvalt, kun je misschien de grond even licht aandrukken, zonder uiteraard de wortels te beschadigen.
Of anders, tijdelijk een stokje als steun, zoals Fantasma7988 al schreef.

Marly wijzigde deze reactie 29-01-2020 00:36 (4%)

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-02 13:02
Is het mogelijk om keramische tegels buiten in/op beton te leggen? Net als binnen zeg maar? Of gaat dat door de temperatuurverschillen niet goed komen?

• pjot1
robkrekel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:00:
Is het mogelijk om keramische tegels buiten in/op beton te leggen? Net als binnen zeg maar? Of gaat dat door de temperatuurverschillen niet goed komen?
Ja dat kan. Het hangt er wel van af welke keramische tegel. De keramische tegels zonder ondertegel dien je wel met voeg te leggen. Met ondertegel heb je namelijk automatisch een voeg. :)

De tegels moet je wel verlijmen op het beton.

pjot1 wijzigde deze reactie 30-01-2020 13:23 (5%)

• Fantasma7988
robkrekel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:00:
Kan wel maar het water moet meteen weg kunnen lopen
Dan kan met stabicare of fijn grind tot 10mm en daar met speciale cement mortel een ondervloer van maken . Dit moet ongeveer 10 dik zijn en daaronder zou ik 15 cm zandbed maken die goed verdicht is .

Als je nieuwe tegels koopt zijn er ook keramische tegels met een epoxy laag eronder van 3 cm waardoor je ze rechtstreeks op een zandbed kan leggen.

• pjot1
Fantasma7988 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Kan wel maar het water moet meteen weg kunnen lopen
Dan kan met stabicare of fijn grind tot 10mm en daar met speciale cement mortel een ondervloer van maken . Dit moet ongeveer 10 dik zijn en daaronder zou ik 15 cm zandbed maken die goed verdicht is .

Als je nieuwe tegels koopt zijn er ook keramische tegels met een epoxy laag eronder van 3 cm waardoor je ze rechtstreeks op een zandbed kan leggen.
Je geeft toch gewoon afschot? Met goede voegspecie zou dat geen probleem moeten zijn. Tenminste, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

• Fantasma7988
pjot1 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Je geeft toch gewoon afschot? Met goede voegspecie zou dat geen probleem moeten zijn. Tenminste, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ja klopt een flexibele waterdichte voeg is het mooiste.
Maar ivm optrekkend vocht doe ik het zoals bovenstaande .
Zodat ook met vorst de tegels niet los kunnen vriezen.

• pjot1
Fantasma7988 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Ja klopt een flexibele waterdichte voeg is het mooiste.
Maar ivm optrekkend vocht doe ik het zoals bovenstaande .
Zodat ook met vorst de tegels niet los kunnen vriezen.
Ja, precies! Op die fiets! Ik raad mensen altijd Poltec aan. Goede lijm en eventuele dikteverschillen kan je hiermee opvangen.

• robkrekel
Tnx!

Omdat het om een vervanging van een mini-veranda (180x600, overkapping 100x600) die tegen mijn huis aan staat gaat, wil ik juist dat het geen water doorlaat. Nu liggen er vlonderplanken met ruimte daaronder, maar daar komt water in te staan door de slagregens van tegenwoordig. En dat water trekt dus weer de muren van het huis in.

Als ik het ga doen komt er inderdaad wel afschot, een cm per meter minimaal. Met een gootje ervoor die naar de afvoer onder mijn houthok gaat, welke is ingegraven in grind en uitkomt op een vroegere sloot die gedempt is, maar waar zeker nog water door stroomt.

• pjot1
robkrekel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:58:
Tnx!

Omdat het om een vervanging van een mini-veranda (180x600, overkapping 100x600) die tegen mijn huis aan staat gaat, wil ik juist dat het geen water doorlaat. Nu liggen er vlonderplanken met ruimte daaronder, maar daar komt water in te staan door de slagregens van tegenwoordig. En dat water trekt dus weer de muren van het huis in.

Als ik het ga doen komt er inderdaad wel afschot, een cm per meter minimaal. Met een gootje ervoor die naar de afvoer onder mijn houthok gaat, welke is ingegraven in grind en uitkomt op een vroegere sloot die gedempt is, maar waar zeker nog water door stroomt.
1cm per meter is normaal afschot voor een terras. Vorig jaar heb ik 1000m2 keramische tegels rond een zwembad aangelegd, hier hebben we 5mm per meter afschot toegepast. Zelf vind ik dat net te kort. Je moet dan zo secuur werken. Dus om het jezelf gemakkelijk te maken zou ik die 1cm aanhouden.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
barry86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:18:
Bedankt voor de reactie.

Wellicht was je er al wel uit, maar hedera zou ik ook niet heel snel doen. Wij hebben bij een huurhuis ook een hedera haag aangelegd destijds. Palen + betongaas + hedera. Het duurt zeker 3/4 jaar voordat het echt mooi dicht is. Het heeft superveel pollen, zelfs bij een stuk van zo'n 10meter wat wij hadden stuift het af en toe enorm. Als het eenmaal dicht zit blijf je aan het snoeien. Hedera groeit supersnel en geeft dus ook suuuuuuperveel snoeiafval. Het echte horizontale woekeren is niet zo erg, met zo'n kantenmaaier heb je dat zo opgelost. Maar je moet wel al het snoeiafval weghalen anders heb je kans dat het gewoon wortel schiet en doorgroeit. En zeker bij andere struiken heb je kans op invasief gedrag met verstikking tot gevolg.

Dus, wil je snel resultaat + heb je veel tijd over + heb je ook veel zin in heel veel snoeien en snoeiafval opruimen = hedera.

• robkrekel
pjot1 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Ja dat kan. Het hangt er wel van af welke keramische tegel. De keramische tegels zonder ondertegel dien je wel met voeg te leggen. Met ondertegel heb je namelijk automatisch een voeg. :)

De tegels moet je wel verlijmen op het beton.
Maar waar hangt dat dan vanaf?

Of ik heb nooit echt gezocht of het kon, of het is gewoon toeval dat ik nu dit tegenkom https://gadero.nl/keramische-tegels-1cm-verlijmen/

Maar kan ik deze bijvoorbeeld ook verlijmen? https://www.tegelsinhuis....0x2-gerectificeerd/3/1515

• pjot1
robkrekel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 06:19:
[...]

Maar waar hangt dat dan vanaf?

Of ik heb nooit echt gezocht of het kon, of het is gewoon toeval dat ik nu dit tegenkom https://gadero.nl/keramische-tegels-1cm-verlijmen/

Maar kan ik deze bijvoorbeeld ook verlijmen? https://www.tegelsinhuis....0x2-gerectificeerd/3/1515
De tegels van de eerste link zijn eigenlijk tegels voor binnen en zijn eigenlijk niet geschikt voor buiten. De tegels van de tweede link moet je eigenlijk hebben.

Voordeel van de tegels uit de tweede link is dat je zelf kan bepalen hoe breed je de voeg wilt hebben. Voeg dient minimaal 3mm te zijn en maximaal 1cm.

Tegels met ondertegel hebben afstandhouders waardoor je automatisch een voeg hebt.

Zelf zou ik kiezen voor tegels van 2cm dik. Deze zijn geschikt voor buiten (en lekker licht) en makkelijk te verwerken.

• Fantasma7988
En als je het jezelf nog makkelijker wil maken kan je ook kijken naar oxxopane panelen .
Dan heb je een stabiel zandbed nodig. De oxxopane platen en voegkruisen en een goede voeg.
Geen polymeer op waterbasis dat is in mijn ervaring rommel en drama om goed te verwerken

• pjot1
Fantasma7988 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:03:
En als je het jezelf nog makkelijker wil maken kan je ook kijken naar oxxopane panelen .
Dan heb je een stabiel zandbed nodig. De oxxopane platen en voegkruisen en een goede voeg.
Geen polymeer op waterbasis dat is in mijn ervaring rommel en drama om goed te verwerken
Volgens mij bedoel je oxxobase platen. Heb je daar wel eens mee gewerkt? Ik hoor hier namelijk heleboel wisselende ervaringen over. Zelf ben ik fan van zand... B)

• Fantasma7988
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Volgens mij bedoel je oxxobase platen. Heb je daar wel eens mee gewerkt? Ik hoor hier namelijk heleboel wisselende ervaringen over. Zelf ben ik fan van zand... B)
Ja inderdaad oxxobase .
Ja heb ik 1 keer mee gewerkt .er zat een schacht onder het terras en ingeval van nood moeten ze er daar bij kunnen.
Dan was de keuze of stabicare substraat waarop de platen gelegd worden of oxxobase platen .
Deels 10m2 dus met platen gedaan de rest met grind en mortel (volgens mij strabag die dat produceert speciaal voor keramische tegels).

Het beste en meest duurzame is een harde ondergrond natuurlijk. Maar kost het meeste geld en energie.

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:28
Is er iemand die ervaring heeft met cacaodoppen als middel om onkruid te weren en kastenoverlast tegen te gaan?

We hebben eind vorig jaar de tuin aangelegd maar door het aanzienlijke oppervlakte ben ik op zoek naar manieren om het onkruid de baas te blijven in de borders. Daarnaast gebruiken alle katten uit de buurt onze tuin momenteel als kattenbak waardoor het helemaal bezaaid ligt met kattenpoep. Erg vies als je in de tuin bezig bent en continue in de poep zit te graaien. Cacaodoppen lijkt een potentiële oplossing, maar ik zou graag horen van mensen die hier ervaring mee hebben. Daarnaast vraag ik me af of er niet rijkelijk veel pesticiden gebruikt worden in de cacaoteelt.

• pjot1
Fantasma7988 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Ja inderdaad oxxobase .
Ja heb ik 1 keer mee gewerkt .er zat een schacht onder het terras en ingeval van nood moeten ze er daar bij kunnen.
Dan was de keuze of stabicare substraat waarop de platen gelegd worden of oxxobase platen .
Deels 10m2 dus met platen gedaan de rest met grind en mortel (volgens mij strabag die dat produceert speciaal voor keramische tegels).

Het beste en meest duurzame is een harde ondergrond natuurlijk. Maar kost het meeste geld en energie.
Ahh oké! Dus jouw ervaring is goed? Doordat je 2 verschillende ondergronden gebruikt hebt; gaat het 1 niet sneller zakken dan het andere?

Ja, dat is zeker waar! Kost misschien op de korte termijn het meeste geld en energie, maar op de lange termijn niet. Goedkoop is duurkoop! ;)

• Fantasma7988
titan1901 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:59:
Is er iemand die ervaring heeft met cacaodoppen als middel om onkruid te weren en kastenoverlast tegen te gaan?

We hebben eind vorig jaar de tuin aangelegd maar door het aanzienlijke oppervlakte ben ik op zoek naar manieren om het onkruid de baas te blijven in de borders. Daarnaast gebruiken alle katten uit de buurt onze tuin momenteel als kattenbak waardoor het helemaal bezaaid ligt met kattenpoep. Erg vies als je in de tuin bezig bent en continue in de poep zit te graaien. Cacaodoppen lijkt een potentiële oplossing, maar ik zou graag horen van mensen die hier ervaring mee hebben. Daarnaast vraag ik me af of er niet rijkelijk veel pesticiden gebruikt worden in de cacaoteelt.
Cacoadoppen vroeger wel eens gebruikt maar gadverdamme wat stinkt dat zeg.
Als het nat wordt is het een vieze kleverige bedoeling en blijft niet veel van over .

Weet niet hoe je tuin eruit ziet maar bodembedekker planten zoals waldsteinia of Franse boomschors is beter .

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:28
Fantasma7988 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Als het nat wordt is het een vieze kleverige bedoeling en blijft niet veel van over .

Weet niet hoe je tuin eruit ziet maar bodembedekker planten zoals waldsteinia of Franse boomschors is beter .
Ja daar was ik al bang voor. Misschien moet ik het eerst maar een jaartje aankijken en zien in hoeverre er plaats is voor bodembedekkers. Ik heb afgelopen najaar de planten gepoot dus het oogt allemaal nog een beetje kaal, al zou het komend jaar al redelijk dicht moeten groeien. Misschien is het een probleem dat zich alleen buiten het "groene seizoen" voor doet, vind het lastig om in te schatten.

• BP14
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:57
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb de oxxobase platen ook gebruikt. Opzich gaat dat prima. Verzakt niet( tot nu toe?) Heb het er inmiddels een dik jaar inliggen. Wel laten de voegen bij mij los. Een geschikte goeie voeg die flexibel is heb ik nog niet gevonden. |:(

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02 23:34
Fantasma7988 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Bedoening ;)
Mij beviel het ook niet. Met name omdat het katten leek aan te trekken, wat ik juist niet had verwacht.

• Fantasma7988
Reinier schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Bedoening ;)
Mij beviel het ook niet. Met name omdat het katten leek aan te trekken, wat ik juist niet had verwacht.
Haha thanks voor de verbetering.Ik ben geen taal wonder maar bedoening heb ik volgens mij niet eens op school gehad.

@pjot1 ja ging goed tot nu toe geen verzakkingen (3 jaar)

• pjot1
@BP14 Welke voeg heb je gebruikt?

@Fantasma7988 Dan mag je er van uitgaan dat het goed is! :)

• BP14
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:20:
@BP14 Welke voeg heb je gebruikt?

@Fantasma7988 Dan mag je er van uitgaan dat het goed is! :)
Slate Grey zak a 20kg

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-02 11:54

MAZZA

Barbie is er weer!

Zijn er hier mensen met ervaring met platoflex? We willen graag iets realiseren als dit:

Het gaat dan met name om de witte muren om de loungeset heen. Nou kan je een muurtje stapelen en dat stucen maar dat vergt wel de nodige onderhoud, terwijl dat platoflex lang mee gaat en goed schoon is te houden (hogedrukspuit). Maar goed, dat is de marketing ;) Nu nog de echte ervaringen.

Dus: Ervaringen met platoflex op GoT? :)

• pjot1
Dat zegt me zo ff niks... Heb je wel een voegroller gebruikt? Zelf heb ik goede ervaring met Gatorzand en LM Aqua. Die laatste is iets makkelijker te verwerken. Stinkt wel vreselijk.

Gatorzand moet je ook aandrukken met de voegroller of voegspijker. LM Aqua water je in.

• Fantasma7988
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Dat zegt me zo ff niks... Heb je wel een voegroller gebruikt? Zelf heb ik goede ervaring met Gatorzand en LM Aqua. Die laatste is iets makkelijker te verwerken. Stinkt wel vreselijk.

Gatorzand moet je ook aandrukken met de voegroller of voegspijker. LM Aqua water je in.
Ik heb toen gator xp gehad maar wat een drama. Vertegenwoordiger is zelfs nog naar de klus in Hamburg geweest en die zou het even voordoen.
Zie de beste man nog staan.
Even broesen op 150cm hoogte.
Schoon wissen en nogmaals broesen op 100 cm enz enz.
Dag later lag alles er weer uit .

Maar goed dat is 8 jaar geleden.

Zelf ben ik wel te spreken over promaq (2 componenten harsvoeg) die ook water doorlaat. (Via de website even een mail sturen voor dichtsbijzijnde dealer)

En eurocol waterdichte voeg mortel.
Is alleen lastiger te verwerken en je moet de tegels meteen goed schoon maken.(bmn, Pontmeyer,bouwmaat)

Fantasma7988 wijzigde deze reactie 31-01-2020 13:06 (4%)

• BP14
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Nee, heb ik inderdaad beide niet gebruikt. Wellicht dat het daarmee beter gaat.

Waar zijn bovenstaande te koop?

• pjot1
BP14 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:38:
[...]

Nee, heb ik inderdaad beide niet gebruikt. Wellicht dat het daarmee beter gaat.

Waar zijn bovenstaande te koop?
In principe bij elke stenenboer te koop.

https://www.burmansierbes...sand-xp-g2-antraciet-20kg

https://www.burmansierbes...one-lm-aqua-basalt-125-kg

Dit is mijn vaste stenenboer, maar wellicht dat er bij jou in de buurt ook zoiets zit.

Wat @Fantasma7988 zegt kan je ook prima gebruiken, vind zelf 2 componenten zo'n gedoe. :')

pjot1 wijzigde deze reactie 31-01-2020 13:10 (7%)

• BP14
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:07:
[...]

In principe bij elke stenenboer te koop.

https://www.burmansierbes...one-lm-aqua-basalt-125-kg

Dit is mijn vaste stenenboer, maar wellicht dat er bij jou in de buurt ook zoiets zit.

Wat @Fantasma7988 zegt kan je ook prima gebruiken, vind zelf 2 componenten zo'n gedoe. :')
Ik zie op de foto dat ik exact deze heb;

Misschien dat ik dan iets fout gedaan heb.. Ik heb het materiaal in geveegd met een zachte bezem. daarna nat gemaakt.

• pjot1
BP14 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Ik zie op de foto dat ik exact deze heb;

Misschien dat ik dan iets fout gedaan heb.. Ik heb het materiaal in geveegd met een zachte bezem. daarna nat gemaakt.
Dan snap ik dat het loslaat. ;) je moet de voeg namelijk verdichten. Dan zou je er geen last van moeten hebben...

• BP14
pjot1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:37:
[...]

Dan snap ik dat het loslaat. ;) je moet de voeg namelijk verdichten. Dan zou je er geen last van moeten hebben...
En dan bedoel je bijvoorbeeld met een voegspijker?>

• Fantasma7988
Ja maar dan is het nu wel te laat.
Beter is om de voegen schoon te maken(uitkrabben).en dan met een ander product te werken zoals bijvoorbeeld eurocol 705 of 702 afhankelijk van welke kleur je wilt .
Probeer wel eerst op 1m2 zodat je weet hoe je het schoon moet maken,en je de slag te pakken hebt.
Anders kan je een sluier laag op je tegels krijgen.

• pjot1
BP14 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:39:
[...]

En dan bedoel je bijvoorbeeld met een voegspijker?>
Nee, zo'n ding,

• Nhz
  • Registratie: mei 2011

Nhz

Deventer

Om nog even terug te komen op ons 'taxusprobleem' (lees: een haag van circa 45mtr die het op sommige plekken wat moeilijk heeft).

Mevrouw Nhz heeft het idee geopperd om de haag te verdubbelen. Dus een extra rij planten er bij langs. Er is ruimte voor en het grote voordeel is dat we dan direct helemaal 'vrij' zitten, aangezien onze achtertuin in zijn geheel direct aan een weg ligt is de verminderde inkijk wel lekker. Enige nadeel is eigenlijk dat het weer aardig wat euro's kost.

Toen de heg in mei 2018 is aangelegd, heeft de (hobby)tuinman de planten (200cm hoog) kluit aan kluit gezet, voor mijn gevoel erg strak op elkaar. Er zijn nu een aantal planten die het niet gered hebben, deze ga ik weg halen. Ik twijfel echter om hier nieuwe planten in te zetten, of om de ontstane ruimte te verdelen over de planten, dus de planten die het wel goed doen iets op te schuiven en tussen de kluiten de aarde aan te vullen met verse potgrond. Zo hebben de wortels van alle planten ook wat meer ruimte om zich te ontwikkelen. De tweede rij te plaatsen planten kunnen we dan mooi in 'driehoeksverband' aanplanten.

Situatie nu:
code:
1

Situatie dan:
code:
1
2
* * * * * * * * *
 * * * * * * * * *

Wat denken jullie? Ik weet dat als je maar genoeg geduld hebt de Taxus haag ook echt wel kijk-dicht zal groeien, maar er is zeg maar niet zoveel geduld, met name bij mevr Nhz. ;)

Groetjes Bas

• Fantasma7988
Nhz schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:48:
Om nog even terug te komen op ons 'taxusprobleem' (lees: een haag van circa 45mtr die het op sommige plekken wat moeilijk heeft).

Mevrouw Nhz heeft het idee geopperd om de haag te verdubbelen. Dus een extra rij planten er bij langs. Er is ruimte voor en het grote voordeel is dat we dan direct helemaal 'vrij' zitten, aangezien onze achtertuin in zijn geheel direct aan een weg ligt is de verminderde inkijk wel lekker. Enige nadeel is eigenlijk dat het weer aardig wat euro's kost.

Toen de heg in mei 2018 is aangelegd, heeft de (hobby)tuinman de planten (200cm hoog) kluit aan kluit gezet, voor mijn gevoel erg strak op elkaar. Er zijn nu een aantal planten die het niet gered hebben, deze ga ik weg halen. Ik twijfel echter om hier nieuwe planten in te zetten, of om de ontstane ruimte te verdelen over de planten, dus de planten die het wel goed doen iets op te schuiven en tussen de kluiten de aarde aan te vullen met verse potgrond. Zo hebben de wortels van alle planten ook wat meer ruimte om zich te ontwikkelen. De tweede rij te plaatsen planten kunnen we dan mooi in 'driehoeksverband' aanplanten.

Situatie nu:
code:
1

Situatie dan:
code:
1
2
* * * * * * * * *
 * * * * * * * * *

Wat denken jullie? Ik weet dat als je maar genoeg geduld hebt de Taxus haag ook echt wel kijk-dicht zal groeien, maar er is zeg maar niet zoveel geduld, met name bij mevr Nhz. ;)
Als taxus genoeg licht krijgt dan kan hij binnen 2 jaar wel dicht zitten.
30 cm ruimte tussen de kluiten is wel aan te raden.
Omdat wij het onhandig vinden om grote kluiten te verplaatsen,Steken de kwekers de kluiten mooi klein en compact.
Echter is elke plant dan zijn wortel/blad verhouding kwijt en groeit dus minder (hij neemt te weinig water op voor al het bladgroen).
Daarom nieuwe planten goed water geven .
Wil jij een sterke haag hebben zorg dan dat de plant ook genoeg wortel ruimte heeft,Dit kan ook naar voor of naar achter zijn maar de meeste hoveniers maken een sleuf ,zetten de kluiten erin en vullen die aan.

Als je de de ruimte hebt om er een rij voor te zetten dan zou ik eerder dat stuk voor de plant 60/70 vanaf de huidige haag goed los spitten tot 50/60 cm diep en daarbij nieuwe bladcompost toevoegen.

Bijvoorbeeld 40 cm sleuf graven voor de taxus langs.
10 cm compost in de hele sleuf aanbrengen en die nog 1 steek doorspitten.
Dan weer aanvullen met de oude grond en organische mest.

Oude taxus die dood zijn vervangen en de rest laten staan.

Taxus in Nederland is bijna op (alles boven de 150).
Zweden heeft heel veel opgekocht en 60/70 euro voor een 180 exemplaar is goedkoop momenteel.

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:20
Wij willen voor ons nieuwe huis een rozenstruik of andere mooie klimmende plant plaatsen bij de voordeur, zodat je een mooi haag effect krijgt.

Heeft iemand hier misschien tips en/of voorbeelden?

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:22

Gynnad

* * *

Wij hebben aan de achterkant van ons perceel gaas geplaatst en gaan daar hedera tegenaan laten groeien, echter duurt dit enkele jaren voordat dit goed dicht is. Nu zie ik her en der wat doeken die er tegenaan zijn gemaakt voor de privacy. Iemand enig idee of dit gewoon worteldoek is of zijn er andere doeken beter om tegenaan te maken?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Fantasma7988
@Biohazzard21 bodembedekkende rozen zoals de roos heidetraum heb je maanden plezier omdat ze lang door bloeien. Maar rozen houden van kalkrijke grond.
Heb je erg zure grond dan kan een azalea,pierus japonica ,kleine rhodedron soort ook mooi zijn.

@Gynnad vaak gebruiken mensen wilgen matten hiervoor (ziet er netter uit als worteldoek).

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@Gynnad,

Er zijn ook matten die vergaat na 2/3/4 jaar volgens mij, ik kan alleen niet meer op de naam komen, heidematten oid, misschien even googlen op "tuinafscherming die vergaat/tijdelijk" oid?

Revive the guild!

• spokje
  • Registratie: maart 2002
Heidematten indd

• sander.mol
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 25-02 22:47
Ik wil graag deze maand 2 Bol Catalpas aan de voorkant van onze nieuwe woning snoeien.
De vorige bewoners waren in alles nalatig en de bomen hebben ondertussen verschillende flinke vertakkingen die weer apart gesnoeid zijn.

Kan iemand mij adviseren in hoe ver ik kan gaan met het snoeien van deze bomen.
Doel is om ze zo klein mogelijk te krijgen.

https://ibb.co/BLk9ktz
https://ibb.co/p12nPh3

• Fantasma7988
catalpaGroen kan je nu snoeien.
Rood na de vorst eind mei.
Paars als je ze hoger wil houden.

Fantasma7988 wijzigde deze reactie 06-02-2020 20:27 (26%)

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

sure? er is nu niet eens vorst. Maart is toch laat zat?

• Fantasma7988
thejoker80 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:33:
[...]

sure? er is nu niet eens vorst. Maart is toch laat zat?
Het is nu wel erg zacht weer maar eind februari is er de laatste 10 jaar altijd vorst geweest.
Half mei zijn de ijsheiligen en dan is er altijd 2/3 nachtvorst.
Catalpa's hebben zacht hout en een zachte kern ader die snel invriest.
Dus ja 100 procent eind mei volledig korten wil je een gezonde boom houden.
(Catalpa krijgt ook altijd later bladeren vanwege bovenstaande )

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wil in de zomer een verhoogde border maken om de berg zand in de tuin te kunnen wegwerken. Onderdeel van deze border wil ik een beekloop met waterval maken (van de border af), maar ik wil geen vijver. Beetje zoals deze video: YouTube: Savio - How to Build a Pond Free Nu gebruiken zij natuurlijk allemaal Amerikaans spul waar wij waarschijnlijk niet aan kunnen komen. Ik had een set van Ubbink gevonden, maar het is vergelijkbaar met wat in de video gebruikt wordt. Zijn er nog alternatieven? Het doel is om de katten en de hond een poeltje te geven waaruit ze kunnen drinken en een leuke waterval als bonus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Omni superens
zonoskar schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:43:
Zijn er nog alternatieven? Het doel is om de katten en de hond een poeltje te geven waaruit ze kunnen drinken en een leuke waterval als bonus.
De vraag is of je een systeem wilt zoals waar je aan linkt, dus een apparaat dat de waterval voor je maakt. Of zoals in de video waarbij de waterval door het verloop over stenen wordt gecreëerd.

Voor het eerste zijn er zat alternatieven beschikbaar, maar misschien niet altijd als set. Voor het tweede komt het voornamelijk op je eigen creativiteit aan om de waterval te creëeren met behulp van stenen, hoogte verschil etc.. Uiteindelijk zal je voor de beekloop altijd een reservoir, pomp en vijverfolie nodig hebben.

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18:21
Ik heb een deel 'groene' schutting waar een hedra tegen aan groeit. Wil graag hiervoor een verhoogde border maken. Nu heb ik begrepen dat ik prima de grond kan verhogen want die hedra groeit wel door. Alleen komt de grond dan tegen de schutting aan en dat is niet wenselijk. Is het beter om de border dan ca 10cm van de hedra/schutting te maken of zijn er andere oplossingen?

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02 23:34
Bo0bz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:10:
Ik heb een deel 'groene' schutting waar een hedra tegen aan groeit. Wil graag hiervoor een verhoogde border maken. Nu heb ik begrepen dat ik prima de grond kan verhogen want die hedra groeit wel door. Alleen komt de grond dan tegen de schutting aan en dat is niet wenselijk. Is het beter om de border dan ca 10cm van de hedra/schutting te maken of zijn er andere oplossingen?
Hedera ;)

Heb ik laatst ook gedaan. Ik heb een hardhouten plank tegen de schutting geschroefd. Lijkt aardig te werken. Wordt wel een uitdaging als de schutting ooit vervangen moet worden :)
Borderrol kan ook.

• pjot1
Bo0bz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:10:
Geen grond tegen de schutting aangooien. Als je toch een border maakt, kan je deze beter rondom maken. Je zou aan de achterkant een goedkopere oplossing kunnen bedenken door bijvoorbeeld stenen van marktplaats te verlijmen.
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True