Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:34
We zijn aan het plannen voor de nieuwe tuin, ons ontwerp is vrijwel klaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vbFhlu2h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WlgA0ICh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P9fc21Sh.jpg

Nu hebben we zo'n 150 tegels van 60x60 nodig voor dit ontwerp, maar dat hakt flink in het budget. We willen eigenlijk wel voor keramische tegels gaan, dat is volgens mij echt een stuk mooier dan betonnen tegels met al dan niet een coating oid. Die tegels kosten echter een godsvermogen, zeker als je voor een variant van 3 of 4cm dik gaat.

We zijn nu aan het kijken naar 2cm dikke tegels, en we horen hier en daar dat je dat ook op een normaal (aangetrilt) zandbed kan leggen als je een stabiele ondergrond hebt. Wij hebben hier een dikke kleibodem die niet verzakt, het water loopt ook redelijk goed weg. Kunnen we hier gewoon een laag zand van 10 / 15cm op storten, aantrillen, vlakken en de tegels leggen? We gaan er niet met een auto op rijden oid, zwaarste zal een fiets zijn. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
In mijn ervaring bestaat stabiele kleigrond niet .
Bij droogte neemt het langzaam water op en krimt het in bij veel regen zet het uit en is het veel flexibeler.

Ik heb een oprit op kleigrond 80 cm puin en 10 cm zand zwaar verdicht voor vrachtwagens etc en toch zie je sporen en verzakkingen van 2 voertuigen (2000kg)

Als je keramische tegels koopt dan zou ik ze op een gewapende betonen vloer leggen van 10 cm .
En waterdicht voegen .
Dat is het goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
titan1901 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:59:
Is er iemand die ervaring heeft met cacaodoppen als middel om onkruid te weren en kastenoverlast tegen te gaan?

We hebben eind vorig jaar de tuin aangelegd maar door het aanzienlijke oppervlakte ben ik op zoek naar manieren om het onkruid de baas te blijven in de borders. Daarnaast gebruiken alle katten uit de buurt onze tuin momenteel als kattenbak waardoor het helemaal bezaaid ligt met kattenpoep. Erg vies als je in de tuin bezig bent en continue in de poep zit te graaien. Cacaodoppen lijkt een potentiële oplossing, maar ik zou graag horen van mensen die hier ervaring mee hebben. Daarnaast vraag ik me af of er niet rijkelijk veel pesticiden gebruikt worden in de cacaoteelt.
Al eens gekeken naar lava korrels? Dat wordt gebruikt in prairie beplanting om onkruid tegen te gaan. Dat in combinatie bodembedekkers zoals eerder genoemd should do the trick.

[ Voor 3% gewijzigd door absurdsmash op 29-02-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
TheJVH schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu hebben we zo'n 150 tegels van 60x60 nodig voor dit ontwerp, maar dat hakt flink in het budget. We willen eigenlijk wel voor keramische tegels gaan, dat is volgens mij echt een stuk mooier dan betonnen tegels met al dan niet een coating oid. Die tegels kosten echter een godsvermogen, zeker als je voor een variant van 3 of 4cm dik gaat.

We zijn nu aan het kijken naar 2cm dikke tegels, en we horen hier en daar dat je dat ook op een normaal (aangetrilt) zandbed kan leggen als je een stabiele ondergrond hebt. Wij hebben hier een dikke kleibodem die niet verzakt, het water loopt ook redelijk goed weg. Kunnen we hier gewoon een laag zand van 10 / 15cm op storten, aantrillen, vlakken en de tegels leggen? We gaan er niet met een auto op rijden oid, zwaarste zal een fiets zijn. Iemand tips hiervoor?
Als je kosten wilt besparen zou je kunnen kijken naar een betontegel met natuursteendeklaag. https://www.burmansierbes...n-siertegels/terrastegels bijvoorbeeld. Dit is toch wat meer bestrating dan een keramische tegel van 2cm dik. Het voordeel van een betontegel met deklaag is dat deze ook mooi blijft.

Zoals @Fantasma7988 al zei, een stabiele kleibodem bestaat niet. De eerste klei wat water doorlaat moet ik nog tegen komen... Voor een achtertuin zou ik ca 15cm zand gebruiken en eventueel worteldoek eronder. Verdichting is heel belangrijk. Dit kan je doen door trillen en daarna eventueel inwateren.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 21:49
titan1901 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:59:
Is er iemand die ervaring heeft met cacaodoppen als middel om onkruid te weren en kastenoverlast tegen te gaan?
We hebben cacaodoppen gebruikt. Doel was ook onkruid/katten. Dat lukt maar je hebt een goed dekkende laag nodig. Dat maakt het best wel duur. Na het uitstrooien vochtig maken om te voorkomen dat het wegwaait bij wind. Na enige tijd wordt het een soort homogene aan elkaar geplakte laag die onkruid/katten tegen houdt. Na een aantal jaren is het gecomposteerd en begin je opnieuw. Bodembedekker zijn goedkoper maar moeten eerst horizontaal uitgroeien. Dus eerst nog wieden. Ik ga nu voor bodembedekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:57
Fantasma7988 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:07:
In mijn ervaring bestaat stabiele kleigrond niet .
Bij droogte neemt het langzaam water op en krimt het in bij veel regen zet het uit en is het veel flexibeler.

Ik heb een oprit op kleigrond 80 cm puin en 10 cm zand zwaar verdicht voor vrachtwagens etc en toch zie je sporen en verzakkingen van 2 voertuigen (2000kg)

Als je keramische tegels koopt dan zou ik ze op een gewapende betonen vloer leggen van 10 cm .
En waterdicht voegen .
Dat is het goedkoopste.
Als je toch met beton aan de gang gaat, beton laten storten, vlinderen en er motief in laten frezen van 60x60. Hoef je niets te voegen en geen tegels te kopen.
Ik schat voor 60 euro vierkante meter klaar incl leggen compleet.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-06 09:14
absurdsmash schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Al eens gekeken naar lava korrels? Dat wordt gebruikt in prairie beplanting om onkruid tegen te gaan. Dat in combinatie bodembedekkers zoals eerder genoemd should do the trick.
Bedankt voor de tip maar na het moeten afgraven van de halve tuin (850m2) om van puin en een oude grindstrook af te komen heb ik nogal een aversie gekregen tegen alles wat niet composteerbaar is >:) .

@oeps bedankt voor de info. Ik kijk dit seizoen nog even aan in hoeverre het dicht groeit en ga dan volgend jaar eens kijken waar bodembedekkers de oplossing zijn. Cacao doppen lijken me dan als overbrugging een prima oplossing. Zag dat de prijzen per m3 nog wel meevallen (€100/m3). Losse zakken van 20l zijn idd best prijzig maar vlakbij zit een bedrijf dat ze in bigbags levert. Als het onkruid wieden voorkomt is me dat nog wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
lerssi schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Als je toch met beton aan de gang gaat, beton laten storten, vlinderen en er motief in laten frezen van 60x60. Hoef je niets te voegen en geen tegels te kopen.
Ik schat voor 60 euro vierkante meter klaar incl leggen compleet.
Kan je net zo goed voor bestrating gaan, is dan goedkoper en mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Als je betontegels van 4cm dik legt, kan dat dan wel op een zandbed? Ik snap niet zo heel goed wat er precies mis gaat, gaan je tegels scheef liggen of verschuiven? Heb je dat probleem dan niet als je een 3cm dikke keramiektegel neemt, of een 3+1 tegel, of gewoon een betontegel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantasma7988
Een keramische tegel word dun gemaakt omdat dat goedkoper is .

Maar een tegel van 2 cm niet stabiel en zwaar genoeg om netjes te blijven liggen.

Met bijvoorbeeld veel regen in korte tijd zullen kunnen ze drijven.
Belasting op hoekpunten kunnen ze gaan wiebelen en daardoor het zand verplaatsen en dan uiteindelijk zal hij verzakken.

Keramische tegels zijn duur en process om ze te leggen is ook kostbaar .echter zijn ze kleurvast en ben je verzekerd van een mooie tegels die mooi blijft.

Natuursteen kan verkleuren.
Tussen verschillende partijen kan ook kleurverschil zitten.
Zijn soms niet helemaal maatvast en kunnen glad worden.

En dan beton tegels die grof van structuur zijn en makkelijk algen en mossen aan zich binden.
Kleur verloopt snel(ook tussen schaduw en zon plekken) en slijt sneller als de andere optisch .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Dat is helder, vandaar dat ze dus zeggen dat 3cm wel op zand kan zonder verlijmen, en dat je veel producten ziet met een 3cm dikke onderlaag van beton (4cm in totaal). Dat zou voor ons dan ook slimmer zijn, gezien ik het niet zie zitten om met mortel en andere moeilijke dingen aan de slag te gaan. Ik ben behoorlijk handig in en om het huis, en bestraten met zand en 'normale tegels' zie ik wel zitten. Zoiets zou het dan worden: https://excluton.nl/produ...ce-60x60x4-moonstone-grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
TheJVH schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:26:
Dat is helder, vandaar dat ze dus zeggen dat 3cm wel op zand kan zonder verlijmen, en dat je veel producten ziet met een 3cm dikke onderlaag van beton (4cm in totaal). Dat zou voor ons dan ook slimmer zijn, gezien ik het niet zie zitten om met mortel en andere moeilijke dingen aan de slag te gaan. Ik ben behoorlijk handig in en om het huis, en bestraten met zand en 'normale tegels' zie ik wel zitten. Zoiets zou het dan worden: https://excluton.nl/produ...ce-60x60x4-moonstone-grey
Bedenk wel dat vleien heel nauwkeurig aankomt. De kleinste oneffenheid kan ervoor zorgen dat er een tegel gaat wiebelen. Mocht je onder de hamer straten dan is met mortel aan de gang niet veel moeilijker dan straten in zand.

Straten is het moeilijkste beroep wat je met je handen kan doen dus neem er de tijd voor. Houdt rekening met afschot en zorg voor opsluitbanden. Deze moet je eerst (op maat) stellen zodat je het zand goed kan verdichten. Vergeet ook geen voegmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
@TheJVH Dat is inderdaad een mooie tegel,leg hem wel met een voeg .

Koop 3 aluminium rei latten die zijn 4cm x 7 cm
Verdicht het zandbed en leg een rei van 200cm op afschot tussen de 1 en 2 cm.
Je tegel is ook 4 cm dus leg de lat met de brede kant op het zandbed
Leg 2 meter verder weer een lat parallel aan de eerste en stel doe waterpas aan de eerste (zodat je hetzelfde afschot hebt.
Dan ga je met een rei van 150cm vleien door de lat die je vast hebt met de bovenkanten van de liggende reien gelijk te maken .
Als.je grote kuilen hebt in het zandbed dan voeg je extra zand toe en tril je dat nog een keer aan.
5 of 10 mm getrild zand weg halen is beter als opbrengen .

Hoop dat het een beetje te begrijpen is. Maar dit is wel de makkelijkste manier .

Gebruik geen houten latten,die zijn namelijke nooit recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 23:08
Hmmbob schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:29:
Oh, ik heb zojuist het gras maar weer eens gemaaid inderdaad. Groeit alweer flink hier.... Dat hangt volgens mij ook wel een beetje van het soort gras af, want elders zie ik het minder hard groeien.

Vorige week gekalkt, binnenkort nog even verticuteren (over een weekje of 1-2). Daarna bemesten en doorzaaien.
Ik zat ook al te denken of ik al moest gaan verticuteren. Normaal doe je dat begin april als het gras weer flink begint te groeien. Maar ja, alles lijkt wel een maand eerder te zijn... Het mos heeft welig getiert deze winter, dus ik moet er echt veel mos uit halen.

Normaal zaai ik ook meteen gras bij als ik verticuteer, maar daar is het dan denk ik nog wel te vroeg voor of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:27
LinuxMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Ik zat ook al te denken of ik al moest gaan verticuteren. Normaal doe je dat begin april als het gras weer flink begint te groeien. Maar ja, alles lijkt wel een maand eerder te zijn... Het mos heeft welig getiert deze winter, dus ik moet er echt veel mos uit halen.

Normaal zaai ik ook meteen gras bij als ik verticuteer, maar daar is het dan denk ik nog wel te vroeg voor of niet?
Ik las achter op het pak Pokon herstelzaad dat de grondtemperatuur boven de 6 graden moet blijven. Als ik dan nu naar de verwachting voor komende week kijk, wacht ik nog even.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
[Afbeelding]
Smaken verschillen uiteraard, maar ben je niet bang dat je tuin zo een ontzettende "bak" wordt? (alles vlak tussen hoge schuttingen). Persoonlijk zou ik borders toevoegen tussen de bestrating en de schutting zodat je ook planten/struiken tot een meter hoogte kunt planten om de overgang wat mooier te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
LinuxMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Smaken verschillen uiteraard, maar ben je niet bang dat je tuin zo een ontzettende "bak" wordt? (alles vlak tussen hoge schuttingen). Persoonlijk zou ik borders toevoegen tussen de bestrating en de schutting zodat je ook planten/struiken tot een meter hoogte kunt planten om de overgang wat mooier te maken.
Fair punt, we hebben voor deze opstelling gekozen omdat hij eigenlijk de enige praktische inrichting is. De tuindeur gebruiken we eigenlijk altijd (de voordeur nooit), de tafel staat tegen het raam bij de keuken, en de zithoek staat op de plek waar het meeste zon is (vooral 's avonds). Voor het huis hebben we nog zo'n 30m2 aan voortuin die we helemaal vol met bloemen en planten gaan zetten, kunnen de bijen daar lekker vertoeven en laten ze ons mooi met rust 8) .

Hoge borders is inderdaad iets waar wij ook aan denken, we gaan er sowieso wat hogere grassen in zetten, de locaties van de borders is ook zo gekozen dat we de muur van de garage een beetje verdekken. Moet dus wel een meter tot anderhalf hoog worden.

We hebben op de Tuinidee beurs met iemand 3 kwartier kunnen praten, en die gaf aan dat je een soort buitenkamer kan maken, wat in de zomer een soort extra ruimte in huis kan zijn. Hier en daar nog wat planten in pot, en dan moet het goed komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:17
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry voor mijn woordkeuze maar dit is geen tuin, dit is een tegelshowroom met een aantal tuinmeubels. Een tuin bestraat je niet voor 90 procent die zet je vol met natuur: goed voor de biodiversiteit, verstening zorgt voor enorme hitte eilanden: groen geeft verkoeling. Al die tegels zorgen ook voor overbelasting van het waterafvoerstelsel. Volgens mij kan je minimaal de helft aan tegels weglaten en groen inrichten. Denk eens aan leibomen , dakbomen , kleine fruitbomen etc. Heesters zijn ook prima toe te passen in kleine tuinen of een pergola welke je laat begroeien met bijv klimhortensia! Groene wanden ipv steen of schuttingen. Je kan er echt een leuke tuin van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
kaboom1555 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:53:
[...]

Sorry voor mijn woordkeuze maar dit is geen tuin, dit is een tegelshowroom met een aantal tuinmeubels. Een tuin bestraat je niet voor 90 procent die zet je vol met natuur: goed voor de biodiversiteit, verstening zorgt voor enorme hitte eilanden: groen geeft verkoeling. Al die tegels zorgen ook voor overbelasting van het waterafvoerstelsel. Volgens mij kan je minimaal de helft aan tegels weglaten en groen inrichten. Denk eens aan leibomen , dakbomen , kleine fruitbomen etc. Heesters zijn ook prima toe te passen in kleine tuinen of een pergola welke je laat begroeien met bijv klimhortensia! Groene wanden ipv steen of schuttingen. Je kan er echt een leuke tuin van maken!
Als je je bij voorbaat excuseert, dan kan je natuurlijk ook gewoon andere woorden kiezen ;) . Ik weet niet of je mijn laatste bericht heb gelezen maar onze hele voortuin komt vol met planten en bloemen, daarmee zitten we aan ruim 50% groen in onze gehele tuin met dit plan. Onze looproute loopt van de zwarte deur rechtsonder naar de schutting (waar onze auto staat geparkeerd voor de garage) of naar de garage ertegenover. Dat betekend dat we niet heel creatief kunnen zijn met perkjes of andere zaken, gezien dat zeer onpraktisch wordt in het dagelijks leven. Een boom ergens klinkt leuk maar gezien we op het noorden zitten is elk stukje zon welkom.

Qua fruitbomen, we hebben een paar maanden geleden een pruimenboom omgezaagd vanwege de enorme overlast van de pruimen die hij gaf op ons pad naar de voordeur, de stoep en de rest van de tuin.

Om wat meer duidelijkheid te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZplgXtTmjYeSyAJTQ6M6nNMA/full.jpg

In het rood onze looproutes naar de auto / straat, garage en voordeur / containers. Bij het blauwe komen onze containers te staan, met aan de pergola iets van een blauwe regen om het zicht een beetje weg te nemen en in de hoogte te werken. Het geel geeft aan waar we zon hebben, waarbij de bovenste hoek ook 's avonds zon heeft. Bij het groene zouden we nog wat meer planten kunnen toevoegen, maar we hebben ook nog een plek nodig voor de pizza-oven, en ik heb in de zomer buiten wat ruimte nodig om te kunnen klussen. Dat stukje is ook nog 80% schaduw, dus lastig om daar echt wat moois van te maken.

Qua invulling van de groene vakken worden het borders of gewoon op de grond, en dan vol met siergrassen zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://florum.nl/wp-content/upload_folders/florum.nl/moderne-tuin-mecklenfeld-tuinen-voortuin-beplantingsvak-beplanting-persicaria-siergras-solitaire-boom-1024x683.jpg

Ik heb niet echt duidelijke foto's, maar om je een beeld te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PNbldzCR9JFyLL5PWT8XEpMo/full.jpg
Dit is de achtertuin vanuit de hoek van het huis, kijkend naar de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0GrQ75Kj9FASxWUfzdrrhV1i/full.jpg
Het pad naar de voortuin vanaf de achtertuin, we hebben vandaag dus de haag verplaatst en het hier dichtgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2xDoL04kt8R893udA11xLkVZ/full.jpg
De voortuin wat eigenlijk 1 grote bloemenzee moet worden. Hebben geen praktische plannen hiervoor en het staat pal op het zuiden. Nu is het alleen maar gras en dat is eigenlijk echt zonde.

Qua plannen komen we eigenlijk altijd hier op uit. Als je een beter idee hebt, dan hoor ik dat natuurlijk graag! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
TheJVH schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:09:
[...]
Een boom ergens klinkt leuk maar gezien we op het noorden zitten is elk stukje zon welkom.

Qua fruitbomen, we hebben een paar maanden geleden een pruimenboom omgezaagd vanwege de enorme overlast van de pruimen
Om wat meer duidelijkheid te geven:
[Afbeelding]

In het rood onze looproutes naar de auto / straat, garage en voordeur / containers. Bij het blauwe komen onze containers te staan, met aan de pergola iets van een blauwe regen om het zicht een beetje weg te nemen en in de hoogte te werken. Het geel geeft aan waar we zon hebben, waarbij de bovenste hoek ook 's avonds zon heeft. Bij het groene zouden we nog wat meer planten kunnen toevoegen, maar we hebben ook nog een plek nodig voor de pizza-oven, en ik heb in de zomer buiten wat ruimte nodig om te kunnen klussen. Dat stukje is ook nog 80% schaduw, dus lastig om daar echt wat moois van te maken.

Qua plannen komen we eigenlijk altijd hier op uit. Als je een beter idee hebt, dan hoor ik dat natuurlijk graag! :)
Je gaf zelf in je vorige bericht aan dat je teveel tegels hebt.

Tuin op noorden lees ik, die heb ik ook.
Neem keramische tegels, dat os zoveel makkelijker schoonmaken, en dan zijn ze ook als nieuw.
Geen moment spijt van gehad.

Mijne zijn 2cm dik en liggen op een goed aangetrild zandbed waar stabilisee (portland cement werkt hetzelfde maar is goedkoper) aan toegevoegd is.
Leggen heb ik uitbesteed om dat ik het zelf niet zo strak erin krijg als zij.
Ligt nu 6 jaar zonder verzakkingen.
(Beton storten is ZWAAR overdreven)

Wel 2 gebroken tegels.
De eerste brak nadat de vuurton er witheet gestookt op stond (dom gewoon eigenlijk)
De tweede brak toen de heat deflector van de kamado viel.

(Auto kan er niet op staan overigens, hebben ze keramische tegels gelijmd op betonnen tegels voor)

Maargoed zeer tevreden over de tegels.
Mijn tuin is overigens op klei grond.

Wat betreft de tegels on je tuin.
Ik zou die border tegen je schuur 2 tegels diep doen.
En de tegel naast de deur eventueel weghalen.
Dan krijg je een vak van 2,4x1.2mtr

Ook die 4 tegels rechts van de tuinset weg.
Dan heb je 9 tegels minder.

Voor je garage zou ik een toscaanse jasmijn tegen een rek laten groeien.

In je voortuin een terrasje met tafeltje en stoelen (evt rond terras?) Met een paadje naar de achtertuin.
Omdat dit de zuidkant is kun je daar al snel heerlijk in het zonnetje zitten.

Fruitbomen niet aan beginnen een en al ellende met luizen en rottend fruit op de grond.
Dakplataan is nog wel leuk in de voortuin.

Nouja ideeën zat.

Vind je balken constructie ook wel mooi, neem ik ff mee voor mijn eigen tuinplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
FRANQ schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:54:
[...]

Je gaf zelf in je vorige bericht aan dat je teveel tegels hebt.
Niet teveel, het hakt gewoon in het budget omdat het er veel zijn. Worden er sowieso 100+.
Tuin op noorden lees ik, die heb ik ook.
Neem keramische tegels, dat os zoveel makkelijker schoonmaken, en dan zijn ze ook als nieuw.
Geen moment spijt van gehad.
Fijn om nog een keer te horen, lees ik ook overal dat dat echt de betere keuze is.
Mijne zijn 2cm dik en liggen op een goed aangetrild zandbed waar stabilisee (portland cement werkt hetzelfde maar is goedkoper) aan toegevoegd is.

Wel 2 gebroken tegels.
De eerste brak nadat de vuurton er witheet gestookt op stond (dom gewoon eigenlijk)
De tweede brak toen de heat deflector van de kamado viel.

(Auto kan er niet op staan overigens, hebben ze keramische tegels gelijmd op betonnen tegels voor)

Maargoed zeer tevreden over de tegels.
Mijn tuin is overigens op klei grond.
Da's nog wel iets om over na te denken, zeker met klussen dondert er vroeg of laat iets zwaars op de grond.
Wat betreft de tegels on je tuin.
Ik zou die border tegen je schuur 2 tegels diep doen.
En de tegel naast de deur eventueel weghalen.
Dan krijg je een vak van 2,4x1.2mtr

Ook die 4 tegels rechts van de tuinset weg.
Dan heb je 9 tegels minder.
Klopt, we kunnen hier en daar nog wat tweaken rond de borders. Dat inhammetje van 4 tegels bij de zithoek is voor de box voor de kussens. We hadden die eerst in de garage liggen maar het neemt zo enorm veel ruimte in beslag :X . Die box moet ook ergens komen en in de buurt van de bank zelf is dan wel zo fijn, dan gooi je ze er net wat sneller in, handig als het regent.

We gaan eerst de schutting plaatsen, en dan kijken we tot waar we precies een zithoek willen hebben. We willen vooral voorkomen dat je niet meer comfortabel kunt rondlopen in de tuin, ook met bijvoorbeeld gasten en een BBQ, dan is het wel lekker als je een ruim terras hebt. Ik denk dat het vooral op de renders behoorlijk heftig overkomt, maar in de praktijk valt het denk ik best mee. Het voordeel van tegels op zandbed leggen, is dat je ze er redelijk eenvoudig uit kan halen als je wat meer groen wilt :) .
Voor je garage zou ik een toscaanse jasmijn tegen een rek laten groeien.
Goed idee, gaan we meenemen.
In je voortuin een terrasje met tafeltje en stoelen (evt rond terras?) Met een paadje naar de achtertuin.
Omdat dit de zuidkant is kun je daar al snel heerlijk in het zonnetje zitten.
Ik wil eigenlijk een bankje maken voor in de voortuin, maar gezien je daar aan een doorgaande weg zit heb je eigenlijk geen privacy, niet echt een fijne plek om lekker te zitten helaas. Bankje zal dan meer voor de show zijn, vooral omdat ik het leuk vind om te maken :')
Fruitbomen niet aan beginnen een en al ellende met luizen en rottend fruit op de grond.
Dakplataan is nog wel leuk in de voortuin.

Nouja ideeën zat.

Vind je balken constructie ook wel mooi, neem ik ff mee voor mijn eigen tuinplannen.
Fruitbomen hebben we ervaren ja. We hebben nog een klein pruimenboompje in pot staan, maar die mag ook niet groeien :N . Dakplantaan zat ik ook al aan te denken voor de voortuin. We hebben een zonnescherm maar wat natuurlijk schaduw is wel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:34
Nou net verhuisd, binnen alles redelijk op orde, tijd voor de tuin...dat wordt ook weer een hele klus.

er zat een vijver in (6kuub), die is volgestort met zand.
Plan is om deel terras/tegels te doen, achterin de tuin een veranda (3x5meter), tussen terras en veranda kunstgras en nog een border/borders.
Belastingdienst gaat weer leuk bedrag teruggeven rond mei/juni, maar ik vrees dat het allemaal wat meer gaat kosten :P

Veranda: 3000-4000 euro (zelf monteren)
Kunstgras (30-40m2): 1000-1500 euro (?)
Keramische tegels (30M2): 500-1000? Geen idee wat eventueel legkosten zouden zijn?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@TheJVH

Niet te bang zijn ivm klussen.
Ik klus ook heel veel in de tuin in verband met verbouwen, en heb daar mee nog nooit een tegel gebroken.
En dan doe ik ook niet hel voorzichtig ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 21:34
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit, welke software is dit?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51
FRANQ schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:54:
[...]

Kan je wellicht een (hele) grove inschatting geven van de kosten voor het leggen van de keramische tegels? Per m2 of in mijn geval dus 25m2. Ik ben nu eigenlijk vooral naar ander soort tegels aan het kijken vanwege inderdaad betonstorten wat ik niet zo zie zitten, als ik dit zo lees lijkt het toch wel interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@Ambianz

Wij hebben voor het leggen 1500 euro betaald bij een door de tegelhandel geadviseerde stratenmaker. Ik weet niet meer helemaal zeker of dit inclusief stabilisé en voegmiddel was.Maar in ieder geval zonder tegels en opsluitbanden. Dit is ongeveer 60m2

Keramische tegels leggen schijnt nogal een vak apart te zijn, echt zoeken naar iemand die daar ervaring in heeft.

Later nadat ik de poeren voor de overkapping erin heb gezet, en daarvoor 3 tegels eruit had gehaald.
Is hij nog terug geweest om deze op maat te slijpen en opnieuw te plaatsen en te voegen.
Toen hoefde ik alleen de materialen te betalen a 50 euro.

Met een stratenmaker via kennissen mindere ervaring.

De voortuin ook zo'n 65m2 (parkeerplaatsen en pad) hadden we daarvoor al laten dichtstraten voor ook zo'n 1500 euro door een prutser via via (ja hij is heel goed, bij de zus van de vriendin van mijn collega ook gestraat etc...).
Dat wisten we natuurlijk niet van tevoren, maar het heeft er denk ik 1 maand mooi strak in gelegen, daarna begon alles te verzakken. Dus zou vooral advies vragen aan de tegelhandel, die hebben vaak ervaring met mensen en weten wie goed werk levert.

[ Voor 43% gewijzigd door FRANQ op 02-03-2020 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
skai21 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:45:
[...]

Ziet er netjes uit, welke software is dit?
Sketchup :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:10:
Nou net verhuisd, binnen alles redelijk op orde, tijd voor de tuin...dat wordt ook weer een hele klus.

er zat een vijver in (6kuub), die is volgestort met zand.
Plan is om deel terras/tegels te doen, achterin de tuin een veranda (3x5meter), tussen terras en veranda kunstgras en nog een border/borders.
Belastingdienst gaat weer leuk bedrag teruggeven rond mei/juni, maar ik vrees dat het allemaal wat meer gaat kosten :P

Veranda: 3000-4000 euro (zelf monteren)
Kunstgras (30-40m2): 1000-1500 euro (?)
Keramische tegels (30M2): 500-1000? Geen idee wat eventueel legkosten zouden zijn?
In aanvulling hierop, wat zouden jullie doen wat betreft Veranda plaatsen achterin de tuin.

Ik voorzie namelijk 2 opties:

1) Veranda op de achter erfgrens, huidige 3 schutting delen vervallen, en de achterwand van de Veranda dient dan automatisch als erfscheiding (achterkant is bereikbaar via brandgang). (zijn hier nadelen aan te bedenken?)

2) De Veranda komt los van de erfgrenzen te staan, maar hoeveel cm zou je dan hierbij aanhouden? Hoe ver van achter schutting en zij schutting? 30cm? 50cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Ik zou de schutting gewoon laten staan, en 50cm uit de erfgrens werken, dan heb je ook geen gezeur met een eventuele overhang/dakgoot, en je kunt er achter wat tegels/dakpannen bewaren.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Jelte,89 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:07:
Ik zou de schutting gewoon laten staan, en 50cm uit de erfgrens werken, dan heb je ook geen gezeur met een eventuele overhang/dakgoot, en je kunt er achter wat tegels/dakpannen bewaren.
Goed punt van overhang, we gaan wel voor plat dak.
Als ik het goed begrijp heb je aan de achterzijde geen overstek, dus zou je die wel op de erfgrens kunnen zetten zonder over de brandgang te gaan (we hebben geen recht van overpad).
Alleen van de zijkant zouden we dan 50cm uit de kant kunnen blijven van de zijschutting.

(schutting achterkant is aan vervanging toe, dus zou mooi zijn als gedeelte afgevangen wordt door Veranda achterwand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Prima, dan ben je er dus uit ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nu wel inderdaad, had nog niet over overstek nagedacht, maar ik had net een medewerker van een blokhutwebsite op de chat, en die gaf net aan dat aan de achterkant geen overstek zit over het algemeen.
Dus dan blijft uit de (zij)kant blijven over aan 1 kant, dat zal ergens tussen de 30-50cm worden denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Wij zijn bezig om de tuinverlichting uit te zoeken. We denken nu aan garden lights producten. Hoe is de ervaring van jullie hiermee?

We willen onze leibomen en dakmoerbei uitlichten. Wat ik heb gelezen is dat je dan minimaal 4w zou moeten hebben? Zit er ook nog veel verschil in de breedte van de lichtstralen? Ik kan hier niet echt informatie over vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@FRANQ @Ambianz @TheJVH Als stratenmaker zijnde moet ik hier toch even op inhaken. @FRANQ Het klopt wat je zegt. Zoals @Fantasma7988 het uitlegt, zo hoort het inderdaad, tenminste zo schrijven de fabrikanten het voor. Zelf heb ik duizenden m2 van deze tegels gelegd, mijn ervaring is dat als het niet zwaar belast wordt, dus bijvoorbeeld een terras, dat dit makkelijk in het zand kan zoals eerder in dit topic te lezen is. Het is heel belangrijk om goed te verdichten. @Martinusz In jouw geval zal je de vijver moeten verdichten met een Wackerstamper en daarna moeten inwateren. De toplaag dien je te verdichten met een trilplaat.

@Ambianz qua kosten valt er geen eenduidig antwoord te geven. Dit omdat elke tuin anders is, kan je er met machines bij, moet er grondwerk gebeuren, hoeveel grondwerk, grootte van de tegels enz. enz. enz. Soms kom ik uit op €15,- per m2 en andere keren is €100,- per m2 niet genoeg. Dit is echt per situatie verschillend.

Keramische en/of natuursteen leggen in grote maten is inderdaad een vak apart. Het voorwerk moet heel secuur gebeuren. Dit omdat de tegels anders kunnen gaan wiebelen. Normaal tril je straatwerk nog af, dit kan niet met keramische tegels, je hebt dan een grindpad. :+ Als je zelf niet ervaren bent, zou ik er niet aan beginnen. Ook omdat je niet de juiste gereedschap hebt.

Tsja, en voor stratenmakers geldt hetzelfde als voor stukadoors, timmermannen, metselaars enz. Je weet nooit wat je krijgt. Vraag daarom altijd om referenties. Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in foto's van diverse soorten straatwerk, kijk dan even naar m'n fotoalbum! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:22:
@FRANQ @Ambianz @TheJVH Als stratenmaker zijnde moet ik hier toch even op inhaken. @FRANQ Het klopt wat je zegt. Zoals @Fantasma7988 het uitlegt, zo hoort het inderdaad, tenminste zo schrijven de fabrikanten het voor. Zelf heb ik duizenden m2 van deze tegels gelegd, mijn ervaring is dat als het niet zwaar belast wordt, dus bijvoorbeeld een terras, dat dit makkelijk in het zand kan zoals eerder in dit topic te lezen is. Het is heel belangrijk om goed te verdichten. @Martinusz In jouw geval zal je de vijver moeten verdichten met een Wackerstamper en daarna moeten inwateren. De toplaag dien je te verdichten met een trilplaat.

@Ambianz qua kosten valt er geen eenduidig antwoord te geven. Dit omdat elke tuin anders is, kan je er met machines bij, moet er grondwerk gebeuren, hoeveel grondwerk, grootte van de tegels enz. enz. enz. Soms kom ik uit op €15,- per m2 en andere keren is €100,- per m2 niet genoeg. Dit is echt per situatie verschillend.

Keramische en/of natuursteen leggen in grote maten is inderdaad een vak apart. Het voorwerk moet heel secuur gebeuren. Dit omdat de tegels anders kunnen gaan wiebelen. Normaal tril je straatwerk nog af, dit kan niet met keramische tegels, je hebt dan een grindpad. :+ Als je zelf niet ervaren bent, zou ik er niet aan beginnen. Ook omdat je niet de juiste gereedschap hebt.

Tsja, en voor stratenmakers geldt hetzelfde als voor stukadoors, timmermannen, metselaars enz. Je weet nooit wat je krijgt. Vraag daarom altijd om referenties. Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in foto's van diverse soorten straatwerk, kijk dan even naar m'n fotoalbum! :)
Terras komt niet over het gedeelte waar de vijver was :) wel komt er kunstgras overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:38:
[...]

Terras komt niet over het gedeelte waar de vijver was :) wel komt er kunstgras overheen.
Dan kan het ook nazakken. ;)

Edit: even een korte aanvulling hierop. In principe zijn de werkzaamheden voor kunstgras en bestrating hetzelfde. Je gebruikt stierenzand/drainagezand maar voordat je het kunstgras gaat leggen is het werk hetzelfde als voor bestrating.

[ Voor 33% gewijzigd door pjot1 op 02-03-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Dan kan het ook nazakken. ;)

Edit: even een korte aanvulling hierop. In principe zijn de werkzaamheden voor kunstgras en bestrating hetzelfde. Je gebruikt stierenzand/drainagezand maar voordat je het kunstgras gaat leggen is het werk hetzelfde als voor bestrating.
Snap het :) kunstgras laten we leggen door bekende met grasbedrijf, dus komt vast goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
TheJVH schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:34:
Hoge borders is inderdaad iets waar wij ook aan denken, we gaan er sowieso wat hogere grassen in zetten, de locaties van de borders is ook zo gekozen dat we de muur van de garage een beetje verdekken. Moet dus wel een meter tot anderhalf hoog worden.
Als je de ruimte niet hebt voor een brede border kun je het ook vrij smal houden door planten te kiezen die redelijk rank recht omhoog groeien. In mijn vorige huis had ik ook een dergelijk probleem naast mijn terras, maar daar heb ik met een border van maar 20cm breed toch mooie phloxen, verbenum en asters laten groeien, met een mooi bloeiende clematus er achter die tegen de schutting groeide. Ondanks dat het maar 20cm breed was zat er toch niveauverschil in, wat de "bak" toch breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 603255

Ik mag dit voorjaar 30 meter taxus rooien. Heeft in de winters te nat gestaan, in de zomers te droog. Zooi gaat d'r uit en grond wordt 30 cm opgehoogd en gedraineerd. Ik wil de grond tegenhouden met een damwand je, paaltjes zelfde lengte boven de grond als onder moet voldoende zijn hoop ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Afgelopen 2 weken ook weer bezig geweest in de tuin, ondanks het prut weer.

Eerst hebben we een kapschuur neergezet. Hebben we eind vorig jaar als showroom model op de kop getikt. Moet alleen de shingles er nog opleggen als het een keer droog is, en niet zo hard waait. En hem even in verband trekken, want we hebben hem opgezet in een halve storm, dus hij hangt iets (1%) naar achter. Er is al 1 "storm" overheen gegaan, dus heb er wel vertrouwen in dat hij blijft staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wMWLJNK/IMG-20200222-143940.jpg

Nu rest me nog het onderliggende terras wat groter te maken, zodat de hele kap gevuld is. We hebben het natuurlijk in de verkeerde volgorde gedaan 8)7

Afgelopen weekend hebben we zuilboompjes (kolomboom/ ballerina) geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KsLjYQG/IMG-20200229-172520.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7gR7g18/IMG-20200301-122643.jpg

Van links naar rechts:
  • Appel Redcats
  • Appel Red leaf
  • Appel Greencats
  • Appel McIntosh
  • Appel Maypole
  • Peer Condo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
@aergrimm374 ziet er wel netjes uit . Volgorde is niet verkeerd hoor .
Lijkt op de foto alleen dat de rechter punt oploopt.
Heb je daar misschien een foutje gemaakt in onderliggende constructie ??
Ziet er verder heel netjes uit en mooi op poeren gezet.

Je gras aan de voorkant ziet er heel netjes uit 👍👌.

Je fruitbomen staan wel erg dicht op elkaar .dat is niet heel gunstig voor de appel die licht en lucht nodig hebben over 2/3 jaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Fantasma7988 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:23:
@aergrimm374 ziet er wel netjes uit . Volgorde is niet verkeerd hoor .
Lijkt op de foto alleen dat de rechter punt oploopt.
Heb je daar misschien een foutje gemaakt in onderliggende constructie ??
Ziet er verder heel netjes uit en mooi op poeren gezet.

Je gras aan de voorkant ziet er heel netjes uit 👍👌.

Je fruitbomen staan wel erg dicht op elkaar .dat is niet heel gunstig voor de appel die licht en lucht nodig hebben over 2/3 jaar .
De punt loopt niet op (volgens mij vertekend het), maar het midden hangt een beetje door. Eigenlijk hoort er een middenpaal in, maar die zit dan net (precies) voor het looppad. Dus we hebben de paal wel liggen, maar doen hem er pas onder als we het niet vertrouwen.

Qua appel zou het kunnen dat je gelijk hebt, maar dan zou ik tegelijk mijn vrouw ongelijk moeten geven, en ik lig er maar bij 1 in bed :X Maar het zou goed moeten gaan, het zijn namelijk zuilbomen, die maar 30 omtrek worden, de appels groeien direct aan de stam. De plantafstand is 2 per m, en er staan er nu 3 op 1,5 m, dus in theorie zou het goed moeten gaan. Maar anders verplaats ik ze een keer in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51
pjot1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:22:

Goede toevoeging, wordt gewaardeerd!

Eerst maar eens alles binnenshuis afronden en dan begin april eens een start maken met de tuin. Het plan voor de tuin is in ieder geval een terras van ongeveer 30m2 keramische tegels laten leggen, daaromheen gras / beplanting en een grindpad naar de achtertuin. Komende weken dus maar eens aan de gang met een ontwerp maken en vooral ook dit topic in de gaten houden voor goede tips.

Overigens tegels haal ik vrijwel altijd op bij tegeloutlet in Zetten voor een klein prijsje. Ben van plan dit met de keramische tegels ook weer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
aergrimm374 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:02:
[...]

De punt loopt niet op (volgens mij vertekend het), maar het midden hangt een beetje door. Eigenlijk hoort er een middenpaal in, maar die zit dan net (precies) voor het looppad. Dus we hebben de paal wel liggen, maar doen hem er pas onder als we het niet vertrouwen.

Qua appel zou het kunnen dat je gelijk hebt, maar dan zou ik tegelijk mijn vrouw ongelijk moeten geven, en ik lig er maar bij 1 in bed :X Maar het zou goed moeten gaan, het zijn namelijk zuilbomen, die maar 30 omtrek worden, de appels groeien direct aan de stam. De plantafstand is 2 per m, en er staan er nu 3 op 1,5 m, dus in theorie zou het goed moeten gaan. Maar anders verplaats ik ze een keer in de winter.
Ja door de camera lens komen .

Haha je hebt gelijk hoor liever je vrouw tevreden als iemand op.het forum😀

Je kan ze inderdaad altijd nog verplanten. Er is geen appelboom in de natuur die slank blijft .
Je kan ze alleen slank houden door te snoeien en te beschermen tegen de vorst (tijdens bloei) .

Vergeet niet om in maar april de wortels door te steken aan 2 kanten . bijvoorbeeld 1 spade diep.

Zo maken ze jongen wortels en blijven ze makkelijk te verplanten en rem je de groei van de plant.

Dit doe je volgend jaar voor het eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Fantasma7988 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:12:
[...]

Ja door de camera lens komen .

Haha je hebt gelijk hoor liever je vrouw tevreden als iemand op.het forum😀

Je kan ze inderdaad altijd nog verplanten. Er is geen appelboom in de natuur die slank blijft .
Je kan ze alleen slank houden door te snoeien en te beschermen tegen de vorst (tijdens bloei) .

Vergeet niet om in maar april de wortels door te steken aan 2 kanten . bijvoorbeeld 1 spade diep.

Zo maken ze jongen wortels en blijven ze makkelijk te verplanten en rem je de groei van de plant.

Dit doe je volgend jaar voor het eerst.
Heb het idee dat er weinig in de tuin groeit wat in het wild voorkomt ;) Is allemaal "doorgefokt", maar dat is meer een discussie voor het moestuin topic ;)

Wellicht dat ik het volgend jaar vergeet, maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
@aergrimm374 ja het is geënt of gekruist en er worden cellen gekruisd.
Echter zie je vaak dat een plant terug groeit naar zijn orginele genen waardoor een bonte eleagnus of plant weer groen wordt.

Je zult volgend jaar wel zien dat je moet snoeien als je dan de schaar pakt denk dan even aan de wortel snoei of zet het in de agenda 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Fantasma7988 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:40:
@aergrimm374 ja het is geënt of gekruist en er worden cellen gekruisd.
Echter zie je vaak dat een plant terug groeit naar zijn orginele genen waardoor een bonte eleagnus of plant weer groen wordt.

Je zult volgend jaar wel zien dat je moet snoeien als je dan de schaar pakt denk dan even aan de wortel snoei of zet het in de agenda 😉
Snoeien in de winter toch? Zijn dat oude wijsheden, welke aangepast moeten worden naar de huidige "winters". Dan zet ik het gelijk even in mn agenda, net als verticuteren, bemesten etc. Het moestuin onderhoud is voor mijn vrouw, dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ik kan hier heel diep op ingaan maar van de paar duizend planten/bomen/heesters die ik kan benoemen en daadwerkelijk ken,zijn dit de volgende hoofdlijnen.

Bomen die in de Latijnse benaming met A B C beginnen
Acer/esdoorn
Betules/Berk
Carpinus/Schijnbeuk

Die snoei je in de zomer rond de langste dag .de sapstroming van deze is zo sterk dat bij grote wonden kunnen ze dood bloeden.

Alles snoei je direct na de bloei behalve fruitbomen .die snoei je na de pluk .
Swinters kan je hem goed in korten en zomers het schietlot eraf snoeien.

Planten die voor de langste dag bloeien snoei je na de langste dag.
Planten die na de langste dag bloeien zoals lavendel maand 7/8/9 die snoei je voor de langste dag 4/5/6 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17
Gynnad schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:12:
Wij hebben aan de achterkant van ons perceel gaas geplaatst en gaan daar hedera tegenaan laten groeien, echter duurt dit enkele jaren voordat dit goed dicht is. Nu zie ik her en der wat doeken die er tegenaan zijn gemaakt voor de privacy. Iemand enig idee of dit gewoon worteldoek is of zijn er andere doeken beter om tegenaan te maken?
Momenteel zijn ze het hekwerk aan het plaatsen, dus een goed moment om mij even goed te verdiepen in de zichtdoeken / schaduwdoeken / zichtbreeknetten / afschermnetten (lijkt geen officiele naam te hebben). De achterkant is ongeveer 13.75, dus voor het gemak uitgegaan van 14 meter, want kunt beter wat over hebben dan net wat te kort.

Nu is vloermat24 de goedkoopste, maar toch neig ik naar vdsteenxxl want dat lijkt er net wat degelijker / minder cheap uit te zien. Maar dat is ook iets wat aan de kwaliteit van de foto's kan liggen. Het idee van het doek is dat het er 2 - 3 jaar tegenaan zit tot dat de Hedera voldoende dicht gegroeid is zodat het doek niet meer nodig is.

Heeft er iemand ervaringen met een van de onderstaande producten / shops of nog tips waar we rekening mee moeten houden?

AfmetingenPrijs productLeverkostenTotaalWebshop URL van het product
2m x 15m59.905.9065.80https://www.vloermat24.nl...n-marius-donkergroen.html
2m x 14m79.620.-79.62https://www.vdsteenxxl.co...85-2m-x-strekkende-meter/
2m x 10m (2 nodig dus)72.5824.1896.76https://www.intergard.eu/...0zichtdoek%20donkergroen&
2m x 14m (inclusief zoom en ringen)128.800.-128.80https://www.vdsteenxxl.co...en-2m-x-strekkende-meter/
2m x 15m136.-0.-136.-https://www.draadmagazijn.be/product/zichtdoek/

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

In onze voortuin worden een aantal verhoogde borders geplaats van muurelementen. Het gaat om L-vormige borders van 3 muurelementen hoog.

Nu wil onze ervaren stratenmaker deze aanbrengen zonder fundering eronder. Dat vond ik vreemd, want ik kom echt overal tegen dat je als eerste stap een fundering aanbrengt. Eerder aangegeven dat het gewoon mijn wens is dit wel te doen.
Gisteren zijn ze gestart met het leeghalen van de tuin en begon hij er weer over dat het niet nodig is om fundering aan te brengen. Hij is geloof ik best ervaren, en heb gezegd dat mijn grootste angst is dat over een tijd de muurelementen scheef gaan staan en als hij er zeker van is dat dat hiermee niet gebeurd dat ik het goed vind.

Maar nu ga ik hier toch weer over twijfelen. Kunnen verhoogde plantenbak borders prima zonder fundering gemaakt worden?

[ Voor 11% gewijzigd door Tutti-frutti op 08-03-2020 10:08 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:52:
In onze voortuin worden een aantal verhoogde borders geplaats van muurelementen. Het gaat om L-vormige borders van 3 muurelementen hoog.

Nu wil onze ervaren stratenmaker deze aanbrengen zonder fundering eronder. Dat vond ik vreemd, want ik kom echt overal tegen dat je als eerste stap een fundering aanbrengt. Eerder aangegeven dat het gewoon mijn wens is dit wel te doen.
Gisteren zijn ze gestart met het leeghalen van de tuin en begon hij er weer over dat het niet nodig is om fundering aan te brengen. Hij is geloof ik best ervaren, en heb gezegd dat mijn grootste angst is dat over een tijd de muurelementen scheef gaan staan en als hij er zeker van is dat dat hiermee niet gebeurd dat ik het goed vind.

Maar nu ga ik hier toch weer over twijfelen. Kunnen verhoogde plantenbak borders prima zonder fundering gemaakt worden?
Ja en nee. Hierop is lastig een antwoord te geven, met bijvoorbeeld L- of U-elementen is een fundering niet nodig. Met gewone (stapel)blokken is het namelijk wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

pjot1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Ja en nee. Hierop is lastig een antwoord te geven, met bijvoorbeeld L- of U-elementen is een fundering niet nodig. Met gewone (stapel)blokken is het namelijk wel nodig.
We hebben normale stapelblokken (60*15*12cm) waar geen U of L vorm van beschikbaar is.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:36:
[...]

We hebben normale stapelblokken (60*15*12cm) waar geen U of L vorm van beschikbaar is.
Dan hoort er gewoon een fundering onder... Het makkelijkst is om dan een 10/20 band op z'n kant eronder te straten. Dit op een zandbed van minimaal 15 cm. Dan maak je een kwalitatief goede plantenbak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:03

ChillPascal

In the end...

Dag tuinliefhebbers.

Vorig voorjaar hebben wij het kunstgras verwijderd en gras gezaaid. Het hele zomer heeft er een prachtige mat gelegen, totdat er in het najaar een kale plek ontstond. In eerste instantie dachten we dat we overlast hadden van katten, maar de kale plekken zijn flink gegroeid gedurdende de winter. Nu het voorjaar er weer aan komt, komt het tuinierseizoen ook weer om de hoek kijken. Om het gazon weer netjes te krijgen is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen van de kale plekken.

Vandaar mijn vraag. Heeft een van jullie een idee wat onderstaande kan veroorzaken?

Plaatjes zijn klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zQCFnmK/IMG-3297.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GCq7L62/IMG-3298.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tbnRqQv/IMG-3299.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rz7BDC2/IMG-3300.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door ChillPascal op 08-03-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
ChillPascal schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:21:
Dag tuinliefhebbers.

Vorig voorjaar hebben wij het kunstgras verwijderd en gras gezaaid. Het hele zomer heeft er een prachtige mat gelegen, totdat er in het najaar een kale plek ontstond. In eerste instantie dachten we dat we overlast hadden van katten, maar de kale plekken zijn flink gegroeid gedurdende de winter. Nu het voorjaar er weer aan komt, komt het tuinierseizoen ook weer om de hoek kijken. Om het gazon weer netjes te krijgen is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen van de kale plekken.

Vandaar mijn vraag. Heeft een van jullie een idee wat onderstaande kan veroorzaken?

Plaatjes zijn klikbaar
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet gewoon gebrek aan voedingsstoffen? Kunstgras ligt vaak op een (wit) zandbed maar daar groeit niks op. Heb je dit wel vervangen door zwarte grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:03

ChillPascal

In the end...

titan1901 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Is het niet gewoon gebrek aan voedingsstoffen? Kunstgras ligt vaak op een (wit) zandbed maar daar groeit niks op. Heb je dit wel vervangen door zwarte grond?
Uiteraard, bovenste 30 cm is vervangen, gelijk ook maar drainage aangelegd. Daarbij ook hulp gehad van een hovenier.

Het lijkt me ook geen natuurlijk probleem. Als je goed kijkt zie je rechte banen in de kale plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17
Wat is jullie ervaring met https://www.directplant.nl, lees in het topic verschillende mensen die er hebben besteld maar de naam wordt verder niet zovaak benoemd. Hoe is de kwaliteit, want het lijkt erop dat dit een van de goedkoopste planten sites is.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
ChillPascal schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Uiteraard, bovenste 30 cm is vervangen, gelijk ook maar drainage aangelegd. Daarbij ook hulp gehad van een hovenier.

Het lijkt me ook geen natuurlijk probleem. Als je goed kijkt zie je rechte banen in de kale plekken.
Weet niet wanneer die foto gemaakt is maar je mag zeker wel wat vaker bemesten.
Vanaf eind maart tot en met augustus lichtjes mest erover strooien .

Probleem van de kale plekken is denk ik een emeelt of engerlingen die vreten de wortels op en vogels lusten die graag dus die maken kalen plekken in het gras om de larve te eten .

Even een stukje eruit halen 10 cm diep en kijken of je dikke wormen van 4/5 cm ziet of witte insecten.

En iets vaker water geven tijdens de droogte .bijvoorbeeld 1 x in de 3 dagen een half uur de sproeier aan.
Dat is beter als elke dag 5 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• titan1901
Gynnad schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:06:
Wat is jullie ervaring met https://www.directplant.nl, lees in het topic verschillende mensen die er hebben besteld maar de naam wordt verder niet zovaak benoemd. Hoe is de kwaliteit, want het lijkt erop dat dit een van de goedkoopste planten sites is.
Heb er wel eens wat plantjes besteld, dat ging wel prima (afhalen op een tuincentrum in de buurt). Mocht je echt veel planten nodig hebben dan zou ik een lijstje maken met de gewenste afmetingen en wat offertes opvragen bij lokale tuincentra. Dit scheelde bij mij enorm (25-30%). Was wel een grote bestelling maar je kunt het altijd proberen. Direct plant was toen nog een stuk duurder dan het op deze manier te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Vorig jaar hebben we veel vaste planten besteld bij directplant en zijn er zeer tevreden mee. De planten hebben we in het vroege voorjaar geplant. Nu een jaar later zijn we zeer blij met de kwaliteit ervan. Het waren honderden planten.
Wordt in kratten geleverd en na een belletje worden de kratten netjes opgehaald.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Positieve ervaring met 2 bestellingen van grote aantallen bodembedekkers. Een paar gingen dood en ze maakten hun garantie ook netjes waar.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:32

vanDaal

-ismeereentje

Ik wil een verhoogde border gaan aanleggen in de achtertuin (ongeveer 20m lang en 50cm hoog) om onze annabellen heen. Nu ben ik ook bezig om een deel van onze bestrating te vervangen door gras. Zou ik deze bestrating (waaltjes) kunnen gebruiken om de border te metselen en daarna af te smeren/stucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:52:
Ik wil een verhoogde border gaan aanleggen in de achtertuin (ongeveer 20m lang en 50cm hoog) om onze annabellen heen. Nu ben ik ook bezig om een deel van onze bestrating te vervangen door gras. Zou ik deze bestrating (waaltjes) kunnen gebruiken om de border te metselen en daarna af te smeren/stucen?
Wat voor walen zijn het? Gebakken walen zijn nog geld waard. Anders zou het prima kunnen alleen is het een hoop werk en je moet lijm gebruiken ipv metselspecie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999

vanDaal

-ismeereentje

pjot1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:54:
[...]

Wat voor walen zijn het? Gebakken walen zijn nog geld waard. Anders zou het prima kunnen alleen is het een hoop werk en je moet lijm gebruiken ipv metselspecie.
Ik denk gebakken, want ze zijn rood. Wist eigenlijk niet dat dat nog geld waard was. Er gaat waarschijnlijk zo'n 100m2 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zie hier,

https://klinkerconcurrent...es-oud-gebakken-klinkers/

Is dan zonde om een muurtje van te bouwen. Bovendien zijn ze niet maatvast waardoor een goede plantenbak maken bijna onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Die zijn inderdaad vaak nog wel geld waard.
Staan de Annabellen in het midden en wil je daar een hoge bak omheen hebben?
De beplanting die er dan in komt kan dan wel last krijgen van de omgevallen hortensia's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wat is een goede basis/ondergrond voor een veranda?

Heb hier heel wat stoeptegels, maar ook langwerpige tegels (100x20 ongeveer) nog liggen, of is beton storten toch beter?

Ondergrond is deels zwart zand en deels ophoogzand, zitten op kleigrond hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
@MartinuszBeton storten is altijd het beste maar niet noodzakelijk hoor.

Het ligt eraan hoeveel hoogte je hebt om mee te werken.
Als je een stuk omhoog moet van 40 cm bijvoorbeeld dan kan je in rechte lijnen palen in de grond slaan om de 90 cm .
Hier maak je dwars balken op zijwaarts (waterpas) dan zaag je de koppen van de verticale palen af en maak je op je horizontale balken weer dwarsliggers waar je de planken aan bevestigd.

Of je maakt een zandbed wat je goed verdicht .(mag ook puin zijn).
Daar leg je tegels op waterpas of afschot zoals je wilt dat de vlonder komt te liggen.
Daar kan je de dragers (4*7 cm) op neerleggen en dan de afwerk plank daar weer dwars op .

Zou persoonlijk wel wortel doek onder de vlonder neerleggen.

Op deels zwarte grond wordt het vaak wel onstabiel omdat dat meer veerkracht heeft en organismen de bodem bewerken.
Dit is op zandgrond veel minder.

Wat ik eigenlijk altijd doe is gewoon goedkope 30*30 tegels bestraten en daarop een vlonder maken . Mocht het hout in de toekomst op zijn of toch te glad worden dan is weg halen en een mooie tegel op de huidige veel makkelijker.
Ik zorgt er wel altijd voor dat de dragers nooit rechtstreeks op de tegels liggen maar doe er rubberen plaatjes onder ivm het vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 10:53
Ik heb er niet veel verstand van, maar er is wel een groot verschil tussen een veranda en een vlonder neem ik aan?

Een veranda met bijvoorbeeld glazen dak heeft heel wat meer gewicht te dragen dan een vlonder van hout.
Wegzakken heeft ook een vrij grote invloed op de constructie van een veranda lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ero-Sensei schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:28:
Ik heb er niet veel verstand van, maar er is wel een groot verschil tussen een veranda en een vlonder neem ik aan?

Ja ik heb ook niet goed gelezen en dacht aan vlonder .
Maar voor een veranda die verhoogt is is optie 1 het meest stabiel.
Als het enkel om een overkapping gaat dan zou ik beton funderingen maken onder de palen .

Een veranda met bijvoorbeeld glazen dak heeft heel wat meer gewicht te dragen dan een vlonder van hout.
Wegzakken heeft ook een vrij grote invloed op de constructie van een veranda lijkt me?

Ja klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-06 09:41
Ik ben op zoek naar een hout-beton schutting voor mijn nieuwbouwwoning. Nu zie ik even door de bomen het bos niet meer. Douglas / grenen. Ik ben vooral op zoek naar een zaak waar ik deze tegen een goede prijs kwaliteit kan kopen in Noord-Holland. Iemand hier tips of goede ervaringen van zaken waar ik terecht zou kunnen? Ik las hier iets over de bakker houthandel in Noord-Holland. Alvast bedankt! Groeten, Luuk9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Voor de duidelijkheid het gaat om zoiets:
https://nubuiten.nl/westw...XtO2POZGTxzEaAoOQEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:15
robkrekel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:58:
Tnx!

Omdat het om een vervanging van een mini-veranda (180x600, overkapping 100x600) die tegen mijn huis aan staat gaat, wil ik juist dat het geen water doorlaat. Nu liggen er vlonderplanken met ruimte daaronder, maar daar komt water in te staan door de slagregens van tegenwoordig. En dat water trekt dus weer de muren van het huis in.

Als ik het ga doen komt er inderdaad wel afschot, een cm per meter minimaal. Met een gootje ervoor die naar de afvoer onder mijn houthok gaat, welke is ingegraven in grind en uitkomt op een vroegere sloot die gedempt is, maar waar zeker nog water door stroomt.
Om hier nog even op terug te komen, ik denk dat ik van dit plan af stap. Eenmaal beton gestort is het lastig om dit weer te veranderen. Het nieuwe plan is om roostergoot langs de buitenmuur te aan te leggen. De hemelwaterafvoer zit ook langs deze muur, dus daar kan ie mooi aan gekoppeld worden. De vlonder wordt vervangen door normale (als in niet keramisch) 60x60 tegels. Is ook prijstechnisch een beter plan volgens mij, of reken ik mis?

Tussen de goot en het metselwerk van het huis leg ik nog wel waterdicht band neer (ben de naam ff kwijt, maar ligt ook tussen mijn gebakken 10 duimers en de zijkant van het huis) zodat het extra afgedicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik mag mij hier ook melden met een serieus tuinproject. Bijna een jaar geleden hebben we een nieuwe woning gekocht en gingen we van een postzegel van 5x8 naar een serieuze (voor randstadbegrippen) tuin van zo'n 230m2.
De vorige bewoner vond alles mooi en het was dus met recht een wilde tuin geworden. Totaal niet mijn cup of tea. Ik hou juist van strak. Groen kan immers ook strak zijn.

Ik ben nu wat aan het ontwerpen en heb al een redelijke basis in gedachten. Ik speel echter ook met twee twijfelpunten:

1 bestrating voor de oprit.
De auto wordt in de voortuin geparkeerd en moet dus wel wat belasting kunnen weerstaan. We zitten op kleigrond, dus zettingen en verzakkingen zijn een gegeven. Het liefst zou ik wat grotere tegels willen hebben, maar dat in combinatie met zakken en auto erop (die ook nog een beetje moet draaien op de oprit) lijkt mij geen heel fijne combi.

Wat zijn jullie ervaringen met grotere tegels in de oprit?

2 strook langs de woning
We hebben een twee onder 1 kapper en hebben dus een zijtuin. De bestrating hier wil ik iets mee doen vwb waterberging. Grind vind ik echter niet een fantastisch materiaal en met 2 kleine kinderen ook niet heel praktisch. Ik kan niet echt strakke oplossingen vinden die en strak, maar ook waterdoorlatend/waterbergend zijn. Zoek ik verkeerd of bestaat dit (nog) niet?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
PaT schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:00:

2 strook langs de woning
We hebben een twee onder 1 kapper en hebben dus een zijtuin. De bestrating hier wil ik iets mee doen vwb waterberging. Grind vind ik echter niet een fantastisch materiaal en met 2 kleine kinderen ook niet heel praktisch. Ik kan niet echt strakke oplossingen vinden die en strak, maar ook waterdoorlatend/waterbergend zijn. Zoek ik verkeerd of bestaat dit (nog) niet?
Hiervoor zijn er lijkt me 2 mogelijkheden. Ofwel het water via de bestrating laten aflopen in de tuin (in een wadi bijvoorbeeld). Of drainage aanleggen in de bestrating zodat het water via infiltratiekratten de grond in kan zakken. Voor dit laatste heb je ook de optie om het water ondergronds op te slaan, als je dit zou willen gebruiken voor het bewateren van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:00:
Ik mag mij hier ook melden met een serieus tuinproject. Bijna een jaar geleden hebben we een nieuwe woning gekocht en gingen we van een postzegel van 5x8 naar een serieuze (voor randstadbegrippen) tuin van zo'n 230m2.
De vorige bewoner vond alles mooi en het was dus met recht een wilde tuin geworden. Totaal niet mijn cup of tea. Ik hou juist van strak. Groen kan immers ook strak zijn.

Ik ben nu wat aan het ontwerpen en heb al een redelijke basis in gedachten. Ik speel echter ook met twee twijfelpunten:

1 bestrating voor de oprit.
De auto wordt in de voortuin geparkeerd en moet dus wel wat belasting kunnen weerstaan. We zitten op kleigrond, dus zettingen en verzakkingen zijn een gegeven. Het liefst zou ik wat grotere tegels willen hebben, maar dat in combinatie met zakken en auto erop (die ook nog een beetje moet draaien op de oprit) lijkt mij geen heel fijne combi.

Wat zijn jullie ervaringen met grotere tegels in de oprit?

2 strook langs de woning
Grote tegels voor een oprit kan prima mits het grondwerk goed gedaan is en de juiste dikte van de tegels (minimaal 6cm).

Grondwerk is eigenlijk het allerbelangrijkste. Dwz minimaal 30cm (hydraulische) steenkorrel en maximaal 5cm stopzand. Dus eerst ontgraven dan worteldoek leggen, korrel en dan zand voor het zetten van de tegels.

Zoals @Omni superens al zegt zijn dat een beetje de opties. Je zou de drainage ook aan kunnen sluiten op je hemelafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Omni superens en @pjot1 bedankt.
Afwateren richting tuin is zeker een optie. Aansluiten op riolering juist niet omdat ik mijn steentje wil bijdragen aan de waterbergingscapaciteit.

Het idee van opslag van regenwater ondergronds vind ik best interessant. We hebben namelijk een kalkfilter in ons drinkwatersysteem en die vergeet ik altijd uit te schakelen bij het besproeien van de tuin.

Hoe werkt zo'n persoonlijke waterberging? Is dat een (serie) infiltratiekrat(ten) waar je het water uit op kan pompen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
PaT schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:27:
Hoe werkt zo'n persoonlijke waterberging? Is dat een (serie) infiltratiekrat(ten) waar je het water uit op kan pompen oid?
Infiltratiekratten laten het water de grond inlopen. Als je het water op wilt slaan (en vervolgens pompen), zou je een watertank kunnen ingraven (https://www.tankkopen.nl/ondergrondse-regenwatertanks.html wat voorbeelden). Hiervan zou je dan een overloop op infiltratiekratten kunnen aansluiten zodat eventueel overtollig water de grond kan inlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Die kratten zitten onder de grond. De drainage sluit je aan op de kratten.

De juiste manier (zeker in klei) graaf een geul, leg daar worteldoek in (in een U vorm), gooi hier een laag schelpen in (geen kleischelpen), leg daar de drain op en vul deze weer met schelpen. Zorg dat de drain omringt is met schelpen van ca 10cm. Doek dichtvouwen en weer grond aanvullen. Afschot hoeft niet of nauwelijks.

De drainage voert het overtollige water af in de kratten, deze voert het direct af in de grond. Als de grond de hoeveelheid water niet aankan wordt het opgeslagen in de kratten. Het is dus meer een soort overstort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Zijn er hier al mensen begonnen met hun Voorjaars grasonderhoud? O-)
Het gras is nog zeiknat bij mij, maar begint al wek te groeien. Ik hoop dat het ff een paar dagen kan drogen, dan kan ik maaien en kalk erop gooien. O-)
(Of ben ik hiet de enige mooi gazon fanaat)

[ Voor 9% gewijzigd door skai21 op 12-03-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
Vorig weekend gras gemaaid. De week daarvoor kalk gestrooid. Binnenkort mesten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
hansvk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:18:
Hier voelt het nog alsof het sopt als ik over het gazon loop. Dus durfde het nog niet aan. Vandaag een dagje geen regen gehad, meteen een wereld van verschil. Dus hoop dit weekend wat droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
hansvk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:18:
Lol, precies dit. Zaterdag verticuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
skai21 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:27:
[...]

Hier voelt het nog alsof het sopt als ik over het gazon loop. Dus durfde het nog niet aan. Vandaag een dagje geen regen gehad, meteen een wereld van verschil. Dus hoop dit weekend wat droger.
Ik woon in de Achterhoek. Daar sopt het nog niet denk ik. Ondanks alle regen van de laatste tijd is hier nog steeds een neerslagtekort.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
hansvk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:59:
[...]

Ik woon in de Achterhoek. Daar sopt het nog niet denk ik. Ondanks alle regen van de laatste tijd is hier nog steeds een neerslagtekort.
Hier is de grond ondertussen toch echt wel verzadigd. 1,5 week geleden ontstonden er zelfs plassen op mijn gazon en perkjes tijdens een flinke bui :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5t-4J8esEsK1V4UE0Z0pK_Sg80=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Hf054BHgJpiwSfPzp4hsi2Ip.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag begon het er bijna op te lijken :)
(Tuin krijgt dit jaar eindelijk een her design, was van een oud omaatje en woon er pas een jaar)
Hmmbob schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:48:
[...]

Lol, precies dit. Zaterdag verticuteren.
Ik ben aan het denken dit jaar een verticuteermachine te kopen, iemand hier betaalbare ideeën

[ Voor 19% gewijzigd door skai21 op 12-03-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Van de week wel wat kale plekken ingezaaid. De temperatuur zou net goed moeten zijn om de boel te laten ontkiemen. Ondanks dat is het hier best drassig en durf ik er zeker nog niet met de handmaaier overheen.
Omni superens schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Infiltratiekratten laten het water de grond inlopen. Als je het water op wilt slaan (en vervolgens pompen), zou je een watertank kunnen ingraven (https://www.tankkopen.nl/ondergrondse-regenwatertanks.html wat voorbeelden). Hiervan zou je dan een overloop op infiltratiekratten kunnen aansluiten zodat eventueel overtollig water de grond kan inlopen.
Holy sh!t, die vaten zijn nog behoorlijk prijzig. Best mooi en een paar kuub regenwater op voorraad is best aantrekkelijk, maar damn die prijs. Met ca 130m2 bestrating, de nodige hekwerken, beplanting en een compleet nieuwe berging wordt de tuinmetamorfose al duur genoeg. Dan gaat zo'n tankje het niet worden. Dan maar afwateren richting tuin en opletten met het sproeien. Of toch eens kijken naar een ouderwetse regenton.

[ Voor 68% gewijzigd door PaT op 12-03-2020 22:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aergrimm
Ik hoop dit weekend te kunnen maaien, en de week erna te verticuteren, en het hele riedeltje.
Dan heb ik in mijn agenda staan dat ik in april de beukhaag (bladverliezend) moet snoeien, klopt dat?

Hoop volgende week ook mn laatste stuk terras aan te kunnen leggen. De overkapping is wat groter geworden dan gepland, dus het onderliggende terras is 5m2 te klein :(

Voor (april 2018):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7b9x9jX/IMG-20180415-155729-844-1.jpg

Na (maart 2020):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BZvnRcf/IMG-20200311-162112.jpg

Vorige week heeft de baas ingezaaid:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j8xc5HW/IMG-20200307-143325-1.jpg

Laatste projectje, showroommodel kapschuur:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N1N8th6/IMG-20200311-162015.jpg

Heel veel dingen had ik achteraf anders gedaan, vooral een andere volgorde, maar voor een ras-bureau-geit is het resultaat niet heel slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-06 10:18
@aergrimm374 , welke kas is dat? Ben zelf ook aan het denken er een te plaatsen, vindt mijn vriendin leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aergrimm
TWCRay schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:45:
@aergrimm374 , welke kas is dat? Ben zelf ook aan het denken er een te plaatsen, vindt mijn vriendin leuk
Dit is de Royal Well Universal 128, maar volgens mij is die uit het assortiment.
Zelf plaatsen is best goed te doen, met 2 man in 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

aergrimm schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:11:
Ik hoop dit weekend te kunnen maaien, en de week erna te verticuteren, en het hele riedeltje.
Dan heb ik in mijn agenda staan dat ik in april de beukhaag (bladverliezend) moet snoeien, klopt dat?

Hoop volgende week ook mn laatste stuk terras aan te kunnen leggen. De overkapping is wat groter geworden dan gepland, dus het onderliggende terras is 5m2 te klein :(

Voor (april 2018):
[Afbeelding]

Na (maart 2020):
[Afbeelding]

Vorige week heeft de baas ingezaaid:
[Afbeelding]

Laatste projectje, showroommodel kapschuur:
[Afbeelding]

Heel veel dingen had ik achteraf anders gedaan, vooral een andere volgorde, maar voor een ras-bureau-geit is het resultaat niet heel slecht!
Die beukhaag kan je het hele jaar (tijdens groeiseizoen) door snoeien (of was dat de haagbeuk?). Ik meen dat wij bij onze vorige woning zo'n haag hadden en die werd gewoon gesnoeid als de uitlopers te lang werden. Dat spul is net onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ja precies en dat is inderdaad in juni .
Maart april niet snoeien ivm de sapstroming.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

DJ^ schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:35:
@vanDaal, je bent niet de enige die bezig is in deze periode. :) Bij deze ook een update van mijn project en tussenresultaat.

De achtertuin halen we deels leeg zodat de kids meer gras en dus meer ruimte hebben. Dat betekent diverse bomen en struiken eruit, en ook alle gras eruit. De bestrating wordt direct ook aangepakt.

Alle paadjes zijn vernieuwd. Dit zijn de nieuwe paadjes. Simpelweg de steentjes omgedraaid (zijn als nieuw!), de paadjes breder gemaakt en 1 paadje verlegd.
[Afbeelding]

Nadat ik de 3 paadjes heb aangepakt was het terras tegen het huis aan de beurt. Hiervoor heb ik ook oude stenen uit het pad van voortuin en oprit gebruikt. Op termijn wordt de oprit volledig vernieuwd. Dat wordt het volgende project maar zal ik grotendeels uitbesteden.

Oude situatie met de lelijke stenen die ik heb afgevoerd:
[Afbeelding]

Verwijderen en het verplaatsen naar de puin container.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Work in progress.
[Afbeelding]

En het resultaat na invoegen. Er moeten nog enkele gaten worden gevuld. Dit kan niet met een stenenknipper en zal met de flex moeten. Het begin van het te maken pad naar de voortuin ligt er alvast om (een beetje) te voorkomen dat de stenen gaan verzakken.
[Afbeelding]

Met name het rondje met de dikke (nieuwe) stenen in rijn formaat was een uitdaging. Het zandbed moest hier ongeveer 2 cm lager zijn dan het binnendeel van de cirkel.

Overview huidige status achtertuin.
[Afbeelding]

Tijdens het straten voor de afwisseling de rest ook deels verwijderd. Vandaag is ook een nieuwe container voor de resterende graszoden gearriveerd. Daar kan ik de komende dagen mee aan de slag. Ook nog wat electriciteit fixen omdat een deel van de lampen wordt verplaatst. Daarna grondwerk met oa een grondfrees. Medio maart zou ik uiteindelijk de nieuwe graszoden willen leggen zodat als het mooier weer wordt we de tuin kunnen gebruiken.
Zoals hier boven genoemd medio maart de laatste grote actie voor de achtertuin uitgevoerd. Namelijk graszoden leggen.
Vanochtend om 830u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in05xfCr62oAs2l8n8j5tU5CBDU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Rfik0cFTsGodAsIuFjXXEWyi.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag rond 1530u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptoHDIizKBIWSU6G_g2sOslEnD4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/LEiqKZUgOGfe7HXVHLXIURPc.jpg?f=fotoalbum_large
Erg tevreden met het resultaat!

hmmz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Mooi om te zien allemaal :)

Zelf vorige week zaterdag de hele dag zo'n beetje buiten geweest en de tuin weer op orde gemaakt, regenton in de hoek geplaatst, bochtje eraan enz. enz.

Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMJKV_yXUSvNwhkbnMrZ6SOwNus=/800x/filters:strip_icc()/f/image/2OI1FLOtihLrxfkZe0GoYjFm.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de tafel in de skylt gezet, hoewel het kleurloos is haalt het toch mooi de nerf/tekening naar boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmmH0kr5s7BeBhCsOKidcLExldg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/1a083S3b6uIjvD2zlW8h5lst.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdTYO1Z8ZLrniiiK6oh8q2KBN3I=/800x/filters:strip_icc()/f/image/mbz1qCiKyoTXk8ZJbov8dSx5.jpg?f=fotoalbum_large

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:10
Jelte,89 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:12:
Mooi om te zien allemaal :)

Zelf vorige week zaterdag de hele dag zo'n beetje buiten geweest en de tuin weer op orde gemaakt, regenton in de hoek geplaatst, bochtje eraan enz. enz.

Heerlijk!

[Afbeelding]

Ook de tafel in de skylt gezet, hoewel het kleurloos is haalt het toch mooi de nerf/tekening naar boven

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Wat zijn de afmetingen van jou tuin? Ik ben bezig met nieuw huis en zoiets als jij hebt, heb ik ook voor ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DJ^ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Zoals hier boven genoemd medio maart de laatste grote actie voor de achtertuin uitgevoerd. Namelijk graszoden leggen.
Vanochtend om 830u:
[Afbeelding]

Vanmiddag rond 1530u:
[Afbeelding]
Erg tevreden met het resultaat!
Dat ziet er keurig uit! Ik heb ook een speelhuisje in de tuin en gras er omheen. Dat krijgt het toch best zwaar te verduren in de zomerperiode.

Wij hebben een erfafscheiding met hedera er tegenaan. Maar de vorige bewoners en onze buren hebben blijkbaar nooit de moeite genomen om de uitlopers door het gaas heen te vlechten. Op veel plaatsen zit er dus 1 lange rank die over de erfafscheiding heen gegroeid is en linea recta richting grond is gegaan. Veel kale plekken is het logische gevolg.
Sinds ik er woon ben ik de uitlopers wel aan het geleiden, maar onderaan was het nog maar een kale boel. Vanmorgen heb ik daarom 50 ieniemienie hedera's geplant (10-20cm) met de hoop dat die binnen 2 a 3 jaar de boel mooi dicht laten groeien van onderaf.

Ik kan er met mijn verstand niet bij. Hedera is supersimpel in onderhoud en geeft een waanzinnig mooi effect als het zo'n gaashekwerk volledig begroeid. Waarom negeer je het dan zo lomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

koendt schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:37:
[...]

Ziet er netjes uit. Wat zijn de afmetingen van jou tuin? Ik ben bezig met nieuw huis en zoiets als jij hebt, heb ik ook voor ogen.
Ik weet het niet exact, maar 6m x 30m ongeveer.

We hebben het open opgezet ivm zicht op de kids, achteraf gezien had ik het misschien liever wat opgedeeld en wat beschutting gemaakt links en rechts,

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
PaT schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:49:
Ik kan er met mijn verstand niet bij. Hedera is supersimpel in onderhoud en geeft een waanzinnig mooi effect als het zo'n gaashekwerk volledig begroeid. Waarom negeer je het dan zo lomp?
Lol, omdat hedera onkruid verkocht als plant is :+

ok, ik bedoel natuurlijk "ik vind hedera...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Welke groene erfafscheiding raden jullie af of aan?
Ik ben op zoek naar een haag die geen bloemen krijgt, omdat het dienst doet als erfafscheiding zou ik graag een haag hebben die in de loop van de jaren niet een meter breed wordt.

De connifeer is geen optie voor ons en het gaat over circa 100/120 m1

[ Voor 13% gewijzigd door Novadecasa op 14-03-2020 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
@Novadecasa
Dan is laurier een goede optie maar die moet je dan wel regelmatig goed snoeien.
Ander een liguster haag maar die is swinters kaal.

Een tusse keuze is een normale beuk. Die houd wat blad vast tot in het voorjaar .
Maar is ook niet altijd groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Een beukenhaag zou ik als leek aanraden, (hebikzelfook :+ ) en die is gewoon goed klein/op maat te houden, snoeien kan niks mis mee gaan als je het netjes 2x per jaar doet. verliest natuurlijk wel blad, maar is in de winter mooi dicht. (zie een paar post's hierboven)

Zijn er trouwens nog schuurtjes/veranda's in aanbouw? ben zelf nagenoeg klaar, en alle sport is uitgevallen dus val redelijk in een gat :P

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte,89 op 14-03-2020 20:22 ]

Revive the guild!

Pagina: 1 ... 32 ... 184 Laatste