"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik vraag me af of het een goeie strategie is. Volgens mij hebben we in het verleden al vaker gezien dat het soms helemaal niet zo uitpakt. Hoop dat het dit keer wel werkt, maar ik ben zelf eigenlijk geen fan van die supersoft first strat. Tegen de tijd dat je zelf pit zit je er weer achter en kom je er niet meer voorbijDaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:29:
Maar nu staat RBR wel met een racestrategie klaar. Gewoon door de eerste bocht komen en dan bijblijven. Ferrari en Mercedes branden hun US bandjes op en dan staat Max zomaar P1. Natuurlijk zal Ferrari gaan proberen om Max op te houden door Kimi op een waardeloze strategie te zetten, maar die moet je dan maar inhalen als zijn banden eraan zijn. Dan gat bouwen terwijl Riccardo Vettel en Lewis ophoudt. Pitten en P1 vasthouden en winnen.
Is er geen kans meer op regen ofzo? Dat zou beter zijn
Tijdens de top 3 persconferentie
LH: “I can assure you we don’t have a party mode. I use the same mode from Q2 to the end of Q3. There was no extra button or mode I engaged in.”
SV: “What were you doing before then?”
LH: “I was waiting to put a good lap in and wipe the smile off your face.”
[ Voor 56% gewijzigd door Dijkstraat op 24-03-2018 08:46 ]
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Jij onderschat hoe Ferrari opereert. Ferrari behandeld Kimi al jaren zo.Mugwump schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:42:
[...]
Dat betekent natuurlijk niet dat ze hem gelijk in een eerste race gaan inzetten om een coureur die achter Vettel zit te gaan hinderen. Dan doe je al allerlei aannames over de verloop van het seizoen. Als ze nou Hamilton dwars kunnen zitten, dan kan ik me nog wel voorstellen dat ze dat proberen, want dat gaat dan om P1.

Het gaat natuurlijk om het doorrijden en een gat slaan terwijl Vettel en Lewis na een pitstop achter Riccardo zitten die ook op SS bandjes rijden. Anders werkt het niet tenzij de RB14 echt een belachelijke racepace heeft.Snowdog schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:43:
[...]
Ik vraag me af of het een goeie strategie is. Volgens mij hebben we in het verleden al vaker gezien dat het soms helemaal niet zo uitpakt. Hoop dat het dit keer wel werkt, maar ik ben zelf eigenlijk geen fan van die supersoft first strat. Tegen de tijd dat je zelf pit zit je er weer achter en kom je er niet meer voorbij![]()
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maar ze mogen niet wisselen van banden tussen Q en race start. Dus je moet het doen met de banden die er dan onder zitten. Tenzij het regent natuurlijk.Snowdog schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:43:
[...]
Ik vraag me af of het een goeie strategie is. Volgens mij hebben we in het verleden al vaker gezien dat het soms helemaal niet zo uitpakt. Hoop dat het dit keer wel werkt, maar ik ben zelf eigenlijk geen fan van die supersoft first strat. Tegen de tijd dat je zelf pit zit je er weer achter en kom je er niet meer voorbij![]()
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Mjah, het zou idd kunnen. Maar verwacht er zelf niet te veel van iig.Nniet dat ik betere hoop had als ze op ultras zouden starten. Maar wordt nu wel iets lastiger bij de start, da's wel weer nadeeltje.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:46:
[...]
Jij onderschat hoe Ferrari opereert. Ferrari behandeld Kimi al jaren zo.![]()
[...]
Het gaat natuurlijk om het doorrijden en een gat slaan terwijl Vettel en Lewis na een pitstop achter Riccardo zitten die ook op SS bandjes rijden. Anders werkt het niet tenzij de RB14 echt een belachelijke racepace heeft.
Waarom ziet iedereen dit als een knopje om de auto sneller te maken?Franco10 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:35:
Een modus die een seconde extra geeft maar de motor die sterk genoeg is om een kwart seizoen mee te draaien zodanig misbruikt dat je hem maar in 1 run gebruikt riekt meer naar vals spel dan de zaken beter op orde hebben
Mercedes heet een bloedsnelle auto, tikkie onbetrouwbaar alleen en daarom laten ze de motor iets langzamer lopen. Voor korte momenten kunnen de motor wel zijn volle vermogen laten leveren en zetten de de beperking uit. Ik denk niet dat Mercedes dit als een voordeel ziet, die willen altijd in de snelste modus kunnen rijden.
Jawel, de oil burn (met additieven) terugbrengen naar 0,1 liter, het reële verbruik, dan is de party mode weg en kan Hamilton ook niet meer met zo veel vleugel rijden.sjaool schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:37:
@Franco10 Het is natuurlijk gewoon een engine mode die valt niet eenvoudig te verbieden. Als jij je motor even extra wil belasten is dat een keuze, daar is geen regel tegen opgewassen,
een treffende spreuk
Ik zeg toch ook nergens dat Kimi niet zo gebruikt wordt? Ik zeg dat er nu al vanuit gaan dat je Max niet gaan dwarszitten voorbarig is. Ik neem aan dat Ferrari nog wel hoopt te kunnen concurreren met Mercedes.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:46:
[...]
Jij onderschat hoe Ferrari opereert. Ferrari behandeld Kimi al jaren zo.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Maar wie zegt at die 0.1liter het reëel verbruik is?pro_6or schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:49:
[...]
Jawel, de oil burn (met additieven) terugbrengen naar 0,1 liter, het reële verbruik, dan is de party mode weg en kan Hamilton ook niet meer met zo veel vleugel rijden.
Verwijderd
Zijn Williams en force India zo slecht geworden of is er meer aan de hand.
Tikkie onbetrouwbaar? Ze hebben al jaren met afstand de meest betrouwbare motor van het veld..[Roland] schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:48:
[...]
Waarom ziet iedereen dit als een knopje om de auto sneller te maken?
Mercedes heet een bloedsnelle auto, tikkie onbetrouwbaar alleen en daarom laten ze de motor iets langzamer lopen. Voor korte momenten kunnen de motor wel zijn volle vermogen laten leveren en zetten de de beperking uit. Ik denk niet dat Mercedes dit als een voordeel ziet, die willen altijd in de snelste modus kunnen rijden.
Die regel geldt voor iedereen. Is je motor betrouwbaarder en kan korte tijd meer vermogen leveren dan de rest van het veld dan maakt het geen fluit meer uit. Je schiet er dan ook niks mee op met dit soort aanpassingen. Het is gewoon een feit dat er in de motorsport altijd iemand het snelst is of de boel iets beter op orde heeft. Zou dat niet zo zijn dan hadden bij wijze van spreken 20 man op pole staan.pro_6or schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:49:
[...]
Jawel, de oil burn (met additieven) terugbrengen naar 0,1 liter, het reële verbruik, dan is de party mode weg en kan Hamilton ook niet meer met zo veel vleugel rijden.
"When you grow up your heart dies"
Daarnaast reed HAM zo dicht bij een perfect rondje als dat mogelijk is. Vol op de limiet van de wagen.
Mooi om te zien dat fer en rbr dicht bij elkaar zitten, ook in de qualy
Omdat ze niet altijd in de snelste modus rijden. Mercedes kan terug "klokken" en dan nog de snelste zijn. Hele goede auto.Grimmie187 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:52:
[...]
Tikkie onbetrouwbaar? Ze hebben al jaren met afstand het de meest betrouwbare motor van het veld..
Nog 9 uur te gaan
Strikje er om heen en dan is het echt een cadeautjeDaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:29:
Maar nu staat RBR wel met een racestrategie klaar. Gewoon door de eerste bocht komen en dan bijblijven. Ferrari en Mercedes branden hun US bandjes op en dan staat Max zomaar P1. Natuurlijk zal Ferrari gaan proberen om Max op te houden door Kimi op een waardeloze strategie te zetten, maar die moet je dan maar inhalen als zijn banden eraan zijn. Dan gat bouwen terwijl Riccardo Vettel en Lewis ophoudt. Pitten en P1 vasthouden en winnen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Leuk! Wat meer context misschien?sjaool schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:01:
Sky Sports F1 is weer leuk bezig met Daniel en Max.
Dit is gewoon kul. Het is wel degelijk een tijdelijke ‘overclock’ ipv een ‘underclock’ tijdens de race. Al was het maar omdat ze een continue overclock nooit binnen de brandstoflimiet voor de race zouden blijven. Dit soort modi worden zorgvuldig berekend zodat de tijdwinst en slijtage impact optimaal zijn. Heeft niks te maken met een fix voor eventuele betrouwbaarheidsproblemen die je suggereert.[Roland] schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:48:
[...]
Waarom ziet iedereen dit als een knopje om de auto sneller te maken?
Fingers crossed 😊
Laat Max het maar op eigen kracht doen, dat is veel leuker om te zien en waarschijnlijk goed mogelijk met de huidige RB14
Smiling as the shit comes down...
Gewoon een lekker los gesprek en een spel met vragen over beiden waarbij Horner de antwoorden gaf op wie de vraag betrekking had. Komt vast nog wel ergens op YouTube te staan.
Beetje de humor er van inzien. Dit had meer betrekking op de sandwich van Max door Ferrari in Maleisië van vorig jaar. Het is allemaal niet zo serieus bedoelt.ScrooLoose schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:21:
Waarom hebben mensen zo graag dat de Ferrari's en Mercs elkaar er af rammen ?
Laat Max het maar op eigen kracht doen, dat is veel leuker om te zien en waarschijnlijk goed mogelijk met de huidige RB14
Ferrari en Honda hebben ook een knopje. Alleen werkt die van Mercedes beter. Waarom denk je dat dat komt?handige_harrie schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:13:
[...]
Dit is gewoon kul. Het is wel degelijk een tijdelijke ‘overclock’ ipv een ‘underclock’ tijdens de race. Al was het maar omdat ze een continue overclock nooit binnen de brandstoflimiet voor de race zouden blijven. Dit soort modi worden zorgvuldig berekend zodat de tijdwinst en slijtage impact optimaal zijn. Heeft niks te maken met een fix voor eventuele betrouwbaarheidsproblemen die je suggereert.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
YouTube: Post Qualifying Interviews - 2018 Australian GP
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=D3uhsACZYbg]
YouTube: The F1 Show - Ricciardo & Verstappen Segment - 2018 Australian GP
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ST5PeAw5xPQ]
[ Voor 21% gewijzigd door Dijkstraat op 24-03-2018 09:40 ]
Om dezelfde reden dat ik liever als enige in de Staatsloterij meespeel dan met 1 miljoen andere.ScrooLoose schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:21:
Waarom hebben mensen zo graag dat de Ferrari's en Mercs elkaar er af rammen ?
De kans om te winnen neemt gewoon significant toe.

Nog liever heb ik dat Mercedes de race niet eens aanvangt en de Ferrari's al voor de lichten op groen gaan met problemen van de grid gehaald worden.
Ik heb liever dat we een spannend seizoen hebben en dat Max geen kampioen word dan dat Max met 2 vingers in de neus kampioen wordTurbo-Puppy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:40:
[...]
Om dezelfde reden dat ik liever als enige in de Staatsloterij meespeel dan met 1 miljoen andere.
De kans om te winnen neemt gewoon significant toe.![]()
Nog liever heb ik dat Mercedes de race niet eens aanvangt en de Ferrari's al voor de lichten op groen gaan met problemen van de grid gehaald worden.
Smiling as the shit comes down...
Hoe mooi ik het ook vind als max wint zie ik het liefst geen enkele auto uitvallen...Turbo-Puppy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:40:
[...]
Om dezelfde reden dat ik liever als enige in de Staatsloterij meespeel dan met 1 miljoen andere.
Liever gewoon een mooie race dan doodsaai naar de 1e plek rijden.
Ik kijk tenslotte voor de gevechten en mooie acties.. niet om iemand met 2 vingers in zijn neus het kampioenschap te winnen.
Ik hoef ook geen F1 te zien waar Max net als Hamilton nu iedereen in de Q bijna standaard op een halve seconde rijdt. Ik hoop dat Max de jongste pole / jongste kampioen records nog weet te pakken, maar van sport zonder competitie gaat de lol ook heel snel af.Cowamundo schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:46:
[...]
Hoe mooi ik het ook vind als max wint zie ik het liefst geen enkele auto uitvallen...
Liever gewoon een mooie race dan doodsaai naar de 1e plek rijden.
Ik kijk tenslotte voor de gevechten en mooie acties.. niet om iemand met 2 vingers in zijn neus het kampioenschap te winnen.
Ik denk dat rb gewoon het beste hun eigen competitie op moet starten. Dan kunnen ze sowieso winnen! /STurbo-Puppy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:40:
[...]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Waarom niet? De FIA grijpt ook regelmatig in bij aero/ophanging oplossingen of past bandenregelementen aan om een team een voordeel te ontnemen (2005 icm Ferrari).
Terwijl de oplossing redelijk simpel is zonder Mercedes al te veel pijn te doen; 1 motorstand voor zowel kwalificatie als race, net als de banden van Q2. (hoewel het genant zou zijn als Mercedes de hele race met de partymode aan kan rijden....
Verwijderd
Beetje het Olaf en Jack hun ja/nee-spelletje. Blijken het toch wel aardig te doen als de oh zo geprezen Sky het concept jat...sjaool schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:22:
[...]
Gewoon een lekker los gesprek en een spel met vragen over beiden waarbij Horner de antwoorden gaf op wie de vraag betrekking had. Komt vast nog wel ergens op YouTube te staan.
Ja, het zou kunnen. Maar het moet toch ook nog interessant blijven? Anders moeten we gaan naar het concept iedereen dezelfde auto en je mag enkel aan de setup werken. Of dat dan ook niet toe laten omdat persoon X daar beter in is dan persoon Y.Roamor schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:02:
[...]
Waarom niet? De FIA grijpt ook regelmatig in bij aero/ophanging oplossingen of past bandenregelementen aan om een team een voordeel te ontnemen (2005 icm Ferrari).
Terwijl de oplossing redelijk simpel is zonder Mercedes al te veel pijn te doen; 1 motorstand voor zowel kwalificatie als race, net als de banden van Q2. (hoewel het genant zou zijn als Mercedes de hele race met de partymode aan kan rijden....)
Dit is nu eenmaal een kant van F1 dat er altijd al heeft ingezeten. En ik vind dat ze al behoorlijk ver gaan met regels. Natuurlijk om de kosten te drukken voor kleinere teams. Dus nee, het is aan de andere motor leveranciers om met een antwoord te komen op Mercedes.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
YouTube: 2018 Australian Grand Prix: Qualifying Highlights
ftfy. Die man kan wel racen hoor....Naboo schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:45:
Net even de herhaling gekeken, man wat gaat die Mercedes HAM toch weer hard.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
- DaniëlWW2
- Niet online
Yup. Bottas zie ik nog wel vaker fouten maken of gewoon de snelheid missen. P2 kwalificeren lijkt dus redelijk open te zijn voor Ferrari en RBR. Op sommige circuits kan pole mogelijk zijn.
Maar uiteindelijk gaat het om de snelheid in de race. Dat Hamilton de sterkte zou zijn in kwalificatie mag geen verrassing heten. Max melde gisteren ook al dat ze alweer met minder downforce rijden dan ze kunnen om maar snelheid te hebben op de rechte stukken.
Zie:
YouTube: Interview | Max Verstappen: 'We rijden geen maximale downforce&#...
Kwalificatie is nog steeds ondanks, en niet dankzij Renault. Als je dan bedenkt dat Ferrari al rond de 50pk extra zal hebben en dat RBR nog steeds binnen 0,1 seconde zat en Max P2 had kunnen halen. Beste chassis van het veld kan je zo wel verdedigen want ze compenseren de PU en zijn nog steeds bloedsnel in zowel rechte stukken als bochten. Als de PU nu eens geen probleem was en ze altijd full downforce konden zetten dan had Max die fout ook echt niet gemaakt.
[ Voor 47% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-03-2018 11:31 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ach, ook Hamilton is menselijk en weet hem wel eens kapot te maken. Baku 2016 en Brazilië 2017 bijvoorbeeld. Qualifying is nu eenmaal erg op de limiet rijden en dan kan dit makkelijk gebeuren.
Bottas heeft wel een handje van de curbs te hard te pakken, vorig jaar 2 keer zo tegen Kimi aangereden in de race.
You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.
Die droge kop ook van Kimi, nog geen spier vertrokken na het grapjeDijkstraat schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:24:
LH "Kimi parties all the time"![]()
![]()
https://twitter.com/VanGamerenF1/status/977489821433319426
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Nog even en zelfs de slippertjes van Max zijn de schuld van Renault..DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:24:
[...]
Yup. Bottas zie ik nog wel vaker fouten maken of gewoon de snelheid missen. P2 kwalificeren lijkt dus redelijk open te zijn voor Ferrari en RBR. Op sommige circuits kan pole mogelijk zijn.
Maar uiteindelijk gaat het om de snelheid in de race. Dat Hamilton de sterkte zou zijn in kwalificatie mag geen verrassing heten. Max melde gisteren ook al dat ze alweer met minder downforce rijden dan ze kunnen om maar snelheid te hebben op de rechte stukken.
Zie:
YouTube: Interview | Max Verstappen: 'We rijden geen maximale downforce&#...
Kwalificatie is nog steeds ondanks, en niet dankzij Renault. Als je dan bedenkt dat Ferrari al rond de 50pk extra zal hebben en dat RBR nog steeds binnen 0,1 seconde zat en Max P2 had kunnen halen. Beste chassis van het veld kan je zo wel verdedigen want ze compenseren de PU en zijn nog steeds bloedsnel in zowel rechte stukken als bochten. Als de PU nu eens geen probleem was en ze altijd full downforce konden zetten dan had Max die fout ook echt niet gemaakt.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Hehe, laten we niet overdrijven. Als ze bij Ferrari 50pk extra hadden gevonden, hadden ze dat echt wel wereldkundig gemaakt. Veel meer dan de 10pk die ze bekend gemaakt hebben moet je echt niet denken hoorDaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:24:
[...]
Klopt inderdaad, vorig jaar en daarvoor gebeurde het vrijwel standaard.. De SS ging er vrijwel net zo snel doorheen als de US van de rest.Snowdog schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:43:
[...]
Zo dacht je van nou, die RBR's kunnen lekker lang door knallen.. In de praktijk gingen ze net zo snel, zo niet alsnog eerder de pit in voor nieuwe banden.
MAAR, dit kwam doordat ze veel en veel meer moesten pushen om vooruit te komen en meer (mis)gebruik van de banden moesten maken (althans, dit werd na afloop elke keer gezegd).
Nu is de auto van zichzelf al een stuk sneller dus het zou zomaar kunnen dat hun tactiek van de afgelopen jaren nu wel nut heeft.
Maar ik verwacht bij MERC en FER het tegenovergestelde; eerst op de US en daarna op de SS en kijken hoever ze kunnen komen. Eerst een voorsprong proberen te maken en vervolgens kijken (hoewel ze die scenario's natuurlijk al klaar hebben liggen) hoe de tijden/standen zijn.
Ik ga in ieder geval duimen dat Max niet weer in bocht 1 crasht
- DaniëlWW2
- Niet online
Die 50pk hebben ze waarschijnlijk nog van vorig seizoen. Mercedes zal nog meer hebben.naitsoezn schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:58:
[...]
Hehe, laten we niet overdrijven. Als ze bij Ferrari 50pk extra hadden gevonden, hadden ze dat echt wel wereldkundig gemaakt. Veel meer dan de 10pk die ze bekend gemaakt hebben moet je echt niet denken hoor. Verder: Tja, het beste chassis is leuk, maar je moet ook een coureur hebben die er iets mee kan. Wat dat betreft begin ik steeds meer waardering voor HAM te krijgen. Nu het zo dicht bij elkaar begint te komen laat ie toch maar mooi zien wat ie kan. Kun je zeggen over BOT wat je wil, maar dat is ook geen pannenkoek. HAM is gewoon een soort MAX, maar dan met meer ervaring en een snellere motor
. Kan ik van genieten, zoals ie in Q1 nog een paar extra rondjes maakte omdat ie wist dat er meer in zat dan ie eruit haalde.

Neemt niet weg dat Hamilton de beste is over een ronde, maar hij zit ook wel zijn hele carrière al in goede auto's met krachtige Mercedes motoren waarmee je kan kwalificeren. We hebben geen vergelijkingsmateriaal voor minder vermogen en dit compenseren.
Edit (uitleg waarom): Hij heeft zich helemaal niet ingelezen, had nog geen sec VT gezien. Is het alleen maar standaard oneens met Doornbos en probeert toch wijs te zijn. Hoe kan je nou STR als 4e (of 5e) team wegzetten...? Verplicht die mannen minimaal om dat uurtje samenvatting van VT 1 en 2 te kijken.
Heerlijke kwalificatie trouwens, aardige klapper van BOT en prachtige ronde van HAM. Ook mooi hoe het middenveld bij elkaar zit, dit kan echt een spannend seizoen worden. Voor FI, met name voor OCO, vind ik het jammer dat ze zo ver terug zijn gevallen.
Ben benieuwd naar de race morgen, vooral hoe de strategie van RBR gaat uitpakken. En wat de MCL wagens kunnen doen met vrije bandenkeuze. Wanneer HAM goed start verwacht ik een probleemloze overwinning. Wel verwacht ik een spannende strijd achter hem en een spannende strijd in het middenveld.
[ Voor 16% gewijzigd door TheBrut3 op 24-03-2018 12:11 ]
Livetiming via de website was behoorlijk matig. Liever via de f1 app zoals vorig jaar. Helaas zijn ze met de w10 apps gestopt.

* nachtnet overweegt dan toch maar een ipad/oid te gaan zoeken..
Downplay the prestaties van HAM zoals je wilt, maar z'n vaardigheden worden er niet minder omDaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:02:
[...]
Die 50pk hebben ze waarschijnlijk nog van vorig seizoen. Mercedes zal nog meer hebben.![]()
Neemt niet weg dat Hamilton de beste is over een ronde, maar hij zit ook wel zijn hele carrière al in goede auto's met krachtige Mercedes motoren waarmee je kan kwalificeren. We hebben geen vergelijkingsmateriaal voor minder vermogen en dit compenseren.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
- DaniëlWW2
- Niet online
En waar downplay is Hamilton precies? Volgens mij wordt het niet veel beter dan hem als het om kwalificeren gaat.naitsoezn schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:30:
[...]
Downplay the prestaties van HAM zoals je wilt, maar z'n vaardigheden worden er niet minder om. Australië is altijd veel te vroeg voor voorspellingen (helemaal als alleen de Q nog maar is geweest), maar ik zou niet verbaasd zijn als HAM wederom WDC wordt (ik zeg niet dát, maar ik acht de kans reëel
) Waar ik wel verbaasd over zou zijn, is als BOT nr.2 werd. En dat zegt net zoveel over BOT als over HAM. Het ligt momenteel zo dicht bij elkaar allemaal, dat BOT zonder crash zomaar op de derde startrij had kunnen staan..... En da's een verdienste van HAM
Hier:DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:41:
[...]
En waar downplay is Hamilton precies? Volgens mij wordt het niet veel beter dan hem als het om kwalificeren gaat.
Neemt niet weg dat Hamilton de beste is over een ronde, maar
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Daar zat ik ook naar te zoeken maar ik lees en zie niets over een straf of ietsTrevor schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:12:
Heb ik er nou overal overheen gelezen of mocht wat GRO deed nou gewoon. Ik kan niks vinden over straf of ook maar berisping.
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Laat ik hem er maar alvast ingooien
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ook hoe Doornbos halo zegt..
Volgens mij is de verhouding VER - RIC er ook gewoon altijd één geweest van meer talent versus meer ervaring. Als dat talent dan steeds ervarener wordt, dan verdwijnt het voordeel van de ander.Spotmatic schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:29:
Yup, VER is sinds halverwege vorig jaar het kwalificatiebeest van RBR. Sorry RIC, die titel ben je kwijt. Althans voor nu.
Het lijkt me dit seizoen ook vooral zaak voor VER om in ieder geval te bewijzen dat hij ook qua punten boven zijn teamgenoot kan eindigen. Een serieuze strijd met Ferrari biedt daar alle mogelijkheden toe.
Ik vond het ingewikkeld moment, want eigenlijk had de auto die voor hem losgelaten werd een grensgevalletje "unsafe release" en viel die ook nog eens stil bijna (weet niet waarom). Het is hier allemaal niet zo duidelijk wie er dan de veroorzaker is. Grosjean moet dan in een split second bedenken wat te doen. En hij koos inderdaad niet echt de veiligste weg. Maarja, het is in een split second.Trevor schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:20:
Ik zou het echt vaag vinden als dat gewoon mag terwijl RIC voor een 2 KM overschrijding van de snelheid 3 plaatsen straf èn 2 punten op zijn rijbewijs krijgt. Lijkt me dat dit toch echt gevaarlijker was.
Onder rood te hard rijden is gewoon klip en klaar. Er wordt niet gewerkt met gevoelsmatig is dat niet zo erg. Het is gewoon rode vlag en er is gewoon een max snelheid. Als je die overschreidt, dan respecteer je de regels niet voldoende en krijg je gewoon straf.
Als je te hard rijdt op de baan en je crasht je auto met 150kpu in de rest van het veld is dat nog veel onveiliger. Maar dat wordt ook niet harder bestraft. De mate van overtreden van regels wordt bestraft. En mogelijk wordt er met de omstandigheden ook rekening gehouden. Het zou wel "investigated" moeten worden.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik kan me overigens niet voorstellen dat er niets in de regels staat over dat je niet rechts mag inhalen daar
Wanneer Kimi een bedreiging lijkt te zijn voor Vettel bij de start, dan heeft Vettel alleen nog maar oog voor Kimi en vergeet dat er ook andere wagens op de baan zijn (Spa 2016, Singapore 2017).
Zo, nou kan ik tenminste ook niet teleurgesteld worden tijdens de start omdat ik er vanuit ga dat dit gaat gebeuren.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Hamilton 1.22.188 - 1.21.164 = 1,024 sneller
Vettel 1.22.456 - 1.21.838 = 0,618 sneller
Raikkonen 1.23.033 - 1.21.828 = 1,205 sneller
Verstappen 1.23.485 - 1.21.879 = 1,606 sneller
Toch nice een verbetering van 1,6 sec
Verbaas me trouwens het gemiep over de Merc-knop. Die is niet nieuw he, die hebben ze al 4 jaar en drukken daar elke kwalificatie op. Tel daar bij op dat Lewis de nummer 1 rijder in dit veld is qua ruwe pace en de rest staat op 8 tienden. Ze kopen er poleposition mee maar dat is ~20 meter op de baan en verwaarloosbaar in een race waar ze niet dat knopje gebruiken (push to pass misschien een keer).
Zou het morgen nu ineens helemaal droog blijven tijdens de race, men zou denken van wel?Holkers schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:22:
Max zal op de SS band trager weg zijn dus als hij de Haas broers achter zich kan houden na de eerste bocht komt podium in zicht. De rest van de top zal snel de US wisselen voor een S en daarmee de race uitrijden. Max zou dan na een lange stint op de SS naar de US kunnen. [knip]
Afijn, indien starten op de rode band plaats gaat vinden (droog genoeg dus), dan is de start idd vaak wel even een heikel punt t.o.v. die paarse bandjes ervoor en erachter. RBR zou de strategie wel eens om kunnen gooien voor beide rijders, ze starten tenslotte meteen op één van twee verplicht te rijden banden. De ene rijder daarna naar geel, de andere naar paars als tweede band. Maar enkel van de gele hebben beide RB14's nog een nieuwe en die gele deed het prima tijdens de race-simulaties, dus beiden naar geel en eindigen met paars?
Testing, one, two ...
In beide gevallen heeft hij Kimi helemaal nooit kunnen zien dus toch knap dat hij er dan alleen maar oog voor heeft terwijl er 1 of 2 autos tussen zaten..NitroX infinity schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:09:
Voorspelling; Vettel en Kimi zullen in de eerste bochten elkaar het leven zuur maken en Max zal daar door getroffen worden.
Wanneer Kimi een bedreiging lijkt te zijn voor Vettel bij de start, dan heeft Vettel alleen nog maar oog voor Kimi en vergeet dat er ook andere wagens op de baan zijn (Spa 2016, Singapore 2017).
Zo, nou kan ik tenminste ook niet teleurgesteld worden tijdens de start omdat ik er vanuit ga dat dit gaat gebeuren.
Fixed that for you..NitroX infinity schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:09:
Voorspelling; Vettel en Kimi zullen in de eerste bochten elkaar het leven zuur maken en van de baan knallen en Max zal daar door getroffen de glorieuze winnaar worden...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als ik dat wist hing ik aan de telefoon met Ferrari, Honda of RenaultJackBol schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:38:
[...]
Ferrari en Honda hebben ook een knopje. Alleen werkt die van Mercedes beter. Waarom denk je dat dat komt?
Wellicht toch een slimmigheid in olieverbruik? De rookpluimen die in de wintertest uit de Ferrari kwamen zouden (bron: Ted Kravitz) iets te maken kunnen hebben met terugvoeren van olie uit de turbo naar de ICE om te verbranden. Dat valt blijkbaar buiten de nieuwe regels die ze mid-2017 hebben ingevoerd. Wellicht dat Mercedes zoiets ook doet, maar beter.
En/of iets wat ze met de MGU-H/K doen; die kun je misschien gemakkelijker voor korte duur mishandelen dan de ICE? Maar het is allemaal pure speculatie van mijn kant.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
SS > S gok ik 1 stop.pilskes schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:20:
Ben toch wel benieuwd naar de strategie van RB:
[afbeelding]
Sainz had moeite met zijn draaicirkel en wilde voorzichtig de box uit rijden om niet zijn neusvleugel te beschadigen.JvS schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:57:
[...]
Ik vond het ingewikkeld moment, want eigenlijk had de auto die voor hem losgelaten werd een grensgevalletje "unsafe release" en viel die ook nog eens stil bijna (weet niet waarom). Het is hier allemaal niet zo duidelijk wie er dan de veroorzaker is. Grosjean moet dan in een split second bedenken wat te doen. En hij koos inderdaad niet echt de veiligste weg. Maarja, het is in een split second.
https://streamable.com/1njv3
imho had Grosjean daar gewoon moeten remmen en achter Sainz moeten aansluiten, er was genoeg tijd om daarop te anticiperen.
Aan de andere kant, stel dat carlos echt stil was gevallen. dan had hij een duwtje moeten krijgen om er voorbij te kunnen.DJTimo schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:20:
[...]
imho had Grosjean daar gewoon moeten remmen en achter Sainz moeten aansluiten, er was genoeg tijd om daarop te anticiperen.
Afijn. als dit niet gestraft is, vraag ik me toch serieus af waarom RIC punten heeft op zijn rijbewijs.....

Probleem is dan wel dat de rest waarsch US > S gaat, dus dan ben je eigenlijk meteen je voordeel van de SS kwijt. Van de andere kant denk ik niet dat je hem kan uitrijden op SS > US, dus maar even zien hoe t morgen gaat uitpakken met bandenslijtage I guess.
Alonso: McLaren set for "big points" on Sunday
Is wel wat optimistisch imo maar goed, je weet nooit wat er gebeurd in een race.Asked to quantify his prediction of "big points" and whether he might around sixth or seventh place, Alonso replied "hopefully better".
Krijg het idee dat ze alles of niets kiezen nu.
RBR is altijd wel goed gebleken op de SS, misschien willen ze langer harder kunnen stampen op de SS zodat ze de Mercedes bij kunnen houden.Snowdog schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:33:
[...]
Probleem is dan wel dat de rest waarsch US > S gaat, dus dan ben je eigenlijk meteen je voordeel van de SS kwijt. Van de andere kant denk ik niet dat je hem kan uitrijden op SS > US, dus maar even zien hoe t morgen gaat uitpakken met bandenslijtage I guess.
De Renault motor is altijd wel erg zuinig gebleken, dus neem aan dat ze wat meer benzine op offeren om harder te kunnen rijden (=meer belasting op de banden).
Misschien moet je dat nieuws nog een keer lezen. Daar staat namelijk dat er teveel speling op de lagers in de turbo zat bij haas en Ferrari, waardoor olie in de turbo verbrandde.handige_harrie schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:58:
[...]
Als ik dat wist hing ik aan de telefoon met Ferrari, Honda of Renault.
Wellicht toch een slimmigheid in olieverbruik? De rookpluimen die in de wintertest uit de Ferrari kwamen zouden (bron: Ted Kravitz) iets te maken kunnen hebben met terugvoeren van olie uit de turbo naar de ICE om te verbranden. Dat valt blijkbaar buiten de nieuwe regels die ze mid-2017 hebben ingevoerd. Wellicht dat Mercedes zoiets ook doet, maar beter.
En/of iets wat ze met de MGU-H/K doen; die kun je misschien gemakkelijker voor korte duur mishandelen dan de ICE? Maar het is allemaal pure speculatie van mijn kant.
Sauber had daar een andere batch turbo’s die dat probleem niet hadden.
Er werd niks terug geleid de ICE in, verder is dat ook verboden in de regels.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Met het oog op vorig jaar zie ik het niet echt gebeuren.ArcticWolf schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:54:
[...]
RBR is altijd wel goed gebleken op de SS, misschien willen ze langer harder kunnen stampen op de SS zodat ze de Mercedes bij kunnen houden.
De Renault motor is altijd wel erg zuinig gebleken, dus neem aan dat ze wat meer benzine op offeren om harder te kunnen rijden (=meer belasting op de banden).
Verder gaf ik geloof Verstappen (of misschien Horner) geloof ik ook aan in een interview dit weekend dat de Mercedes motor juist zuiniger zou zijn dan de Renault motor, ondanks de extra power. Zie het zelf dus wat minder zonnig in, maar we gaan het morgen allemaal wel zien
Ze zouden SS > US > US kunnen proberen. Als iedereen voor ze weggaat 4 ronden stampen en ervoor uit komen op US, dan weer gat trekken en dan kun je US doen als het gat te klein is of SS/S als het gat groot genoeg is.Snowdog schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:33:
[...]
Volgens mij kon de RBR wel lang met de SS rijden
Edit: even logica erin gebracht
[ Voor 13% gewijzigd door Holk op 24-03-2018 16:15 ]
Hoe?
FreeReef.nl
De S van nu is de SS van vorig jaar, dus als de US van nu minder lang mee gaat dan zullen ze al rond ronde 12 misschien wisselen en is dan misschien de soft niet hard genoeg om uit te rijden?
Ow ow ow vragen vragen vragen, waarom is het nog geen bedtijd
In de turbo wordt niks verbrand. Of de olie lekt de inlaatkant in en het wordt in de motor verbrand, of het lekt de uitlaatkant in en verbrandt daar door de hoge temperaturen.YakuzA schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:00:
[...]
Misschien moet je dat nieuws nog een keer lezen. Daar staat namelijk dat er teveel speling op de lagers in de turbo zat bij haas en Ferrari, waardoor olie in de turbo verbrandde.
Sauber had daar een andere batch turbo’s die dat probleem niet hadden.
Er werd niks terug geleid de ICE in, verder is dat ook verboden in de regels.
Speling op de lagers lijkt me ook best apart... bij 125k rpm wil je echt geen speling op de lagers.mark-k schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:28:
[...]
In de turbo wordt niks verbrand. Of de olie lekt de inlaatkant in en het wordt in de motor verbrand, of het lekt de uitlaatkant in en verbrandt daar door de hoge temperaturen.
Pak maar eens een turbo vast dan ... zonder oliedruk kun je de as gewoon minimaal op en neer duwen (net niet tegen de behuizing) ... zorgwekkender is axiale speling...dat is nooit goed. Maar iedere turbo heeft oliedruk nodig om te balanceren.ArcticWolf schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:36:
[...]
Speling op de lagers lijkt me ook best apart... bij 125k rpm wil je echt geen speling op de lagers.
Ah dat wist ik nietTurbo-Puppy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:46:
[...]
Pak maar eens een turbo vast dan ... zonder oliedruk kun je de as gewoon minimaal op en neer duwen (net niet tegen de behuizing) ... zorgwekkender is axiale speling...dat is nooit goed. Maar iedere turbo heeft oliedruk nodig om te balanceren.
M'n auto heeft ook een turbo maar die pak ik niet zo vaak van de motor af
de eerste 3 ronden gaat hij dat proberen, lukt dat niet. dan is het wachten tot de pitstop van Ferrari en dan gassen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:29:
Ik zou het doen!
Dat hangt van je turbo af. Die oude dingen met glijlagers wel ja, met kogellagers zou dat niet moeten mogen.Turbo-Puppy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:46:
[...]
Pak maar eens een turbo vast dan ... zonder oliedruk kun je de as gewoon minimaal op en neer duwen (net niet tegen de behuizing) ... zorgwekkender is axiale speling...dat is nooit goed. Maar iedere turbo heeft oliedruk nodig om te balanceren.
De meeste kogellager turbo's hebben die maar aan 1 kant ook, de turbine (warme kant) is nagenoeg altijd een glijlager. Volgens mij heeft alleen Garrett hun performance turbo's aan 2 kanten van kogellagers voorzien, en dan moet die ook met waterkoeling ondersteund worden.mark-k schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:17:
[...]
Dat hangt van je turbo af. Die oude dingen met glijlagers wel ja, met kogellagers zou dat niet moeten mogen.
Voor zover mij bekend is Ferrari de enige die een watergekoelde variant gebruikt.
(Staat ergens een leuk plaatje van op F1technical, doorsnede van de MGU-H)
Waarom hebben Mercedes, Ferrari, Red Bull, Renault en Haas in totaal minder banden dan de rest van het veld...? Zes setjes in plaats van zeven setjes...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Is dit een serieuze vraag?Fiber schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:25:
[...]
Waarom hebben Mercedes, Ferrari, Red Bull, Renault en Haas in totaal minder banden dan de rest van het veld...? Zes setjes in plaats van zeven setjes...
Bedenk eens wie er in q3 zaten
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic is gesloten.
Hou rekening met het ingaan van de zomertijd. Zaterdag om 7:00 is de kwalificatie. Die nacht gaat de zomertijd in waardoor de race dus om 6:10 wintertijd begint. Zet je wekker dus de dag ervoor terug, of zet je wekker nog een uur eerder.
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.Een aantal andere dingen die je hier niet gaat bespreken/doen voor de sfeer in dit topic:
-Als er iets voorbij komt, plaats dan even waar de bron was zodat iedereen het begrijpt. Dus Ziggo, Channel 4, Sky etc.
-Zeuren over Ziggo/Olav/Jack/etc. We weten het nu wel en het draagt niks bij aan het topic.
-Oh deze baan of race is zo saai. Een keertje mag echt wel, maar het hier alleen maar over hebben hoeft ook niet.
-Offtopic dingen, zoals (maar niet exclusief) actuele ontwikkelingen bij andere sporten.
-Verwijten naar elkaar in welke vorm dan ook.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Algemeen F1 nieuws en discussie niet gerelateerd aan deze GP kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2018 - deel 1 besproken worden.
Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
IRC Chat: http://irc.tweakers.net/f1