Ik klink niet alleen overtuigd, ik bèn overtuigd.
- De rust:
Electrisch rijden (met een e-up) betekent onderandere dat je rustiger aan doet, 95km/h is een hele prettige kruissnelheid, daarboven zie je ook letterlijk dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt en je verbruik verdubbelt. Ook kan je wel harder rijden, maar dan is je accu zoveel sneller leeg dat je vaker moet snelladen en je de ingehaalde tijd weer kwijt raakt met vaker laden.
Maar de rust komt ook vooruit uit het gebrek aan lawaai. Ja, zelfs op de snelweg is de afwezigheid van een brandstofmotor duidelijk waarneembaar: Niet direct, maar stap weer eens in een ICE en je merkt het verschil, zeker ook bij een langere autobahn rit.
De rust komt ook voort uit het one-pedal driving met maximale regeneratie ( of maximaal uitrollen op de snelweg ),. Ik hou (hield?) van schakelen, zelf de dosering van gas en koppeling, versnellingsbak en koppelkromme afstemmen,. maar het gemak waarmee je in een EV rijd. Ik noem het ook specifiek géén automaat, maar één enkele versnelling. Het is niet lui of geautomatiseerd (als bij een conventionele automaat of bij een nieuwerwetse dubbele koppeling ), maar gewoon een feature van een EV: Vooruit of achteruit, Nooit schakelen. In file fijn, maar ook elders, overal eigenlijk. Rust
Snelladen wat af en toe nodig is, zeker bij een wat langere trip, zorgt ook dat je met een iets andere mindset naar een grotere rit kijkt. Je neemt pauze, na ongeveer een uur rijden. En die pauze voelt echt niet als straf, want inmiddels weet ik dat mn up altijd weer sneller vol is dan ik zelf eigenlijk in de gaten heb. Even een koffietje halen, broodje erbij. Toilet bezoek, en oh,. hij is al weer vol..
Ook doe je er dus iets langer over dan voorheen. Als ik voorheen naar Groningen ging, trapte ik 't gaspedaal voorbij Zwolle in het tapijt. Kachelde ik met 140+ om maar zo snel mogelijk door Overijssel en Drenthe te geraken. Nu doe ik er een half uurtje tot drie kwartier langer over. Maar ik kom uitgerust, ontspannen en zonder stress aan.
Nee, als ik kon, hing ik in m'n oldtimers ook elektromotoren. Ik heb mijn eerste auto nog steeds, en ik weet inmiddels al dat 't qua maatvoering past (aandrijving), alleen het accupakket natuurlijk van geen kanten. Ik hou het niet voor onmogelijk :-)
[
Voor 82% gewijzigd door
JayPe op 04-09-2018 23:14
]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker