Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Via mijn broer heb ik begrepen dat de BMW iX3 waarschijnlijk tegen de 80k gaat lopen, zelfs de normale varianten lopen al tegen de 70k aan begrijp ik.

Daarnaast werden openstaande orders die nog uitgeleverd waren voor de i3S omgezet in de 120Ah accu (~35kWh?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:06:
[...]

Mijn km vreters waren altijd rond de 45-55k, de EV was 48k, ik zie het probleem niet. Voor 20k koop je geen auto, maar een drie cilinder zonder toerenteller
Ik zie het probleem wel, je referentiekader is stuk ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:24:
@possimpible Verruim je blik eens en je ziet wel het probleem.
Wat ik tot nu toe heb geobserveerd:
1: we willen in nl een EV auto van €20k;
2: véél mensen klagen over het rijbereik van de huidige ev’s;
3: véél mensen vinden dat een auto die nu €20k euro kost met een uitontwikkelde techniek, ook €20k euro moet kosten in EV vorm: de nieuwe techniek.

Als ik die 3 dingen op een rijtje zet, dan moet ik denken aan die sbs6 figuren die denken dat ze ook wel even directeur kunnen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
databeestje schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:29:
Via mijn broer heb ik begrepen dat de BMW iX3 waarschijnlijk tegen de 80k gaat lopen, zelfs de normale varianten lopen al tegen de 70k aan begrijp ik.

Daarnaast werden openstaande orders die nog uitgeleverd waren voor de i3S omgezet in de 120Ah accu (~35kWh?)
De 60Ah is 22kwh BRUTO, dus de 120Ah zal bruto 44kwh zijn (netto rond de 40kwh) en is nu nog alleen als BEV leverbaar (geen rex meer). Vindt het nog steeds een erg goede EV, maar 55K voor 300km (praktijk max range)......tja die laten ze gewoon uitlopen en dan de iX3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Iedere vorm van zeggen 'EVs breken pas echt door als X' is simpelweg goalpost shifting. EVs zijn nu al groot, ze groeien alleen maar harder, en een stuk harder dan ieder ander marktsegment. Maar we hebben niet opeens over 5 jaar 100% EVs op de weg, dat kan om allerlei verschillende redenen simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik wil gewoon een Peugeot 206 sw die een karretje naar de stort kan trekken, dan ben ik happy. Met een knappe stereo, pretty please. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heel opmerkelijk!... We hebben op vakantie in Frankrijk zeker een keer of zes geladen met m'n ChargeMap pas; dat was niet bij gratis punten, maar echt bij punten die een tarief vermeld hebben in de ChargeMap app. En toch, zelfs een paar dagen na thuiskomst staan er nog steeds 0 laadmomenten in mijn ChargeMap profiel.

Weird!

Ik bedoel, "een gegeven paard moet je niet in de bek schijten" zeg ik altijd maar... maar het is wel vreemd.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:06:
Ik denk dat zolang er geen echt betaalbare EV's komen dat er dan ook geen enkele doorbraak mogelijk is.

Echt betaalbaar = max. 20.000 euro incl. accu en redelijke uitvoering qua accessoires.
Als een EV uiteindelijk 2x zo lang meegaat als een ICE dan is €40k dus net zo betaalbaar.

Tot nu toe gaat deze vlieger nog niet op doordat EVs nog grof afschrijven door ontwikkelingen qua range.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Dat grof afschrijven op ev's valt erg mee is mijn ervaring.

Diesels, die schrijven al een tijd grof af, soms ook wel leuk.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31
janesh schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:23:

Het hoeft niet het een of het ander te zijn natuurlijk, volgens mij schrijven beide wat sneller af dan we gewend waren ;)

Maar dat diesels harder beginnen af te schrijven betekent natuurlijk wel dat EV’s (en benzine) interessanter gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:32:
[...]

Zullen we eerst even wachten totdat hij er (1) daadwerkelijk is en leverbaar voor die prijs en (2) de actieradius acceptabel (200 ~ 250 Km) is?
Eens met je scepsis over het daadwerkelijk leveren, maar voor nu mag de Sion wat mij betreft wel gebruikt worden als voorbeeld van hoe het ook kan. Het hoeft allemaal niet super hightech, gewoon bestaande techniek in een sober jasje en zeer betaalbaar.

De range heb ik wel vertrouwen in. Volgend jaar een accu van 35+ kwh voor €4k, lijkt mij haalbaar. Heb jij daar kijk op @mux ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

YoshiBignose schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:36:
[...]

Die NL passen gebruiken kan dus bijna niet. Als je bijv. naar TNM laadpalen kijkt vind je er maar een handjevol in Londen. Of Maingau hier ergens werkt weet ik niet maar lijkt me niet. Als je zo'n Source laadpas hebt dan kun je er ook alleen bij Source mee laden, maar daar zijn er vrij veel van. Volgens mij is het omgerekend zo'n 22 cent bij een 7.4 paal dus dat is normaal tarief.
Oké thanks, misschien dus toch maar zo Source pas aanvragen voor £10 dan. Weet je of dat gewoon kan vanuit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
pposthoorn schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:25:
[...]

Oké thanks, misschien dus toch maar zo Source pas aanvragen voor £10 dan. Weet je of dat gewoon kan vanuit Nederland?
Yep ik ook gewoon gedaan, kwam in 3 dagen al in de post. In de Airbnb waar ik zit om de hoek een laadpaal in de wijk, heeft veel geholpen. Tja een supercharger is gratis en dit niet maar goed, tijd is ook geld :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janesh schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:23:

Heb m'n diesel nét voordat dit begon verkocht (3 jaar oud, 90 dkm, 60% voor gekregen).
Valt me inderdaad op dat die nu gigantisch afschrijven, deze auto stond destijds ook als 'concurrent' van mijn auto op MP. Minder kilometers, jonger, maar de particulier was toch voor de mijne gegaan (zelfde vraagprijs) ivm eerlijkheid over zwakke plekken van de auto (alles in het eerste jaar laten vervangen, problemen met de EGR klep etc). Die dealer gaf niet thuis en zei dat er niks fout was gegaan met die auto (staan ze om bekend :+ ). Kun je alsnog laten fixen, maar weet niet of het dan nog binnen de garantie termijn valt. Inmiddels staat die wagen er al voor 3k minder op, betwijfel dat ze hem verkopen. Als je een leuke v40 d4 wilt kopen dan zou ik deze garage 24k bieden, dan heb je hem denk ik. Hij staat er al een maand of 6 op (ik heb de mijne in april verkocht).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Liegebeest schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:45:
Heel opmerkelijk!... We hebben op vakantie in Frankrijk zeker een keer of zes geladen met m'n ChargeMap pas; dat was niet bij gratis punten, maar echt bij punten die een tarief vermeld hebben in de ChargeMap app. En toch, zelfs een paar dagen na thuiskomst staan er nog steeds 0 laadmomenten in mijn ChargeMap profiel.

Weird!

Ik bedoel, "een gegeven paard moet je niet in de bek schijten" zeg ik altijd maar... maar het is wel vreemd.
Als je dat altijd zegt zou ik de goede uitdrukking maar eens opzoeken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:19:
[...]

Heb m'n diesel nét voordat dit begon verkocht (3 jaar oud, 90 dkm, 60% voor gekregen).
Valt me inderdaad op dat die nu gigantisch afschrijven, deze auto stond destijds ook als 'concurrent' van mijn auto op MP. Minder kilometers, jonger, maar de particulier was toch voor de mijne gegaan (zelfde vraagprijs) ivm eerlijkheid over zwakke plekken van de auto (alles in het eerste jaar laten vervangen, problemen met de EGR klep etc). Die dealer gaf niet thuis en zei dat er niks fout was gegaan met die auto (staan ze om bekend :+ ). Kun je alsnog laten fixen, maar weet niet of het dan nog binnen de garantie termijn valt. Inmiddels staat die wagen er al voor 3k minder op, betwijfel dat ze hem verkopen. Als je een leuke v40 d4 wilt kopen dan zou ik deze garage 24k bieden, dan heb je hem denk ik. Hij staat er al een maand of 6 op (ik heb de mijne in april verkocht).
Mijn V60 D6 van 80k EUR gaat 15k opbrengen (5 jaar, 131 dkm). Dat is pas een afschrijving :P Volgende wordt vol elektrisch hopelijk met minder afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knakworst schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:17:
[...]

Mijn V60 D6 van 80k EUR gaat 15k opbrengen (5 jaar, 131 dkm). Dat is pas een afschrijving :P Volgende wordt vol elektrisch hopelijk met minder afschrijving.
Zo'n plugin hybrid? Daar heb je als het goed is destijds ook een MIA vergoeding voor gekregen neem ik aan?
Ik vond dit al rap, maar jemig wat een geld... Aardig wat golf petjes die binnenkort een volvo kunnen betalen dus :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
En niemand die zoiets particulier met eigen geld doet, evenzo met een EV als je >50% afschrijft in 4 jaar ongeacht de kilometers die je rijdt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:25:
[...]
Als je dat altijd zegt zou ik de goede uitdrukking maar eens opzoeken :+
Van achteren kijk je een koe in de kont. ;)

In ander nieuws:
De BMW iX3 (een X3, maar dan met batterijen) is schijnbaar in Noorwegen te reserveren. Niet erg duidelijk is waar dat dan precies kan en hoeveel het (de auto) gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mrmrmr schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:04:
[...]

Van achteren kijk je een koe in de kont. ;)

In ander nieuws:
De BMW iX3 (een X3, maar dan met batterijen) is schijnbaar in Noorwegen te reserveren. Niet erg duidelijk is waar dat dan precies kan en hoeveel het gaat kosten.
Eind 2019, begin 2020, 80k euro. Een gewone x3 gaat al voor ~70k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:09:
Eind 2019, begin 2020, 80k euro. Een gewone x3 gaat al voor ~70k
60k-108k met 13-32k BPM die je niet betaalt bij een BEV.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45
Leuke discussie om te lezen: EV rijders die bepalen wat een redelijke prijs is voor een goede auto. En dan komen er bedragen voorbij van rond de 20.000 euro. Met flinke range en goede uitrusting.

Ik was een paar maanden geleden nog EV loos, reed al jaren in een ICE die ik ooit cadeau kreeg, want defect en compleet afgeschreven. Meer dan een paar honderd euro gaf ik niet uit aan de aanschaf van een auto. Een EV was een ver van m'n bed show, een jong tweedehandsje op aardgas was het hoogste haalbare ( dacht ik ).

Nooit dacht ik na over range, maar wel over verbruik, verzekering en wegenbelasting. En onderhoudskosten. Omdat ik barrels reed, gaf ik jaarlijks méér geld uit aan onderhoud dan aan aanschaf van de auto's. If it aint broken, fix it till it is. Want hoewel barrels, technisch altijd in prima staat. Schokdempers, Banden, Uitlaat, Remschijven, -blokken -klauwen, Fusee- en Stuurkogels, Uitlaten, maar ook motoren en versnellingsbakken: ik heb ze allemaal eigenhandig vervangen. En geen goedkope kwitfit bandjes of budget schokdempers, maar gewoon oem en/of merk spul ( Michelin, Bilstein, SKF, etc etc).

En nu. Ik kocht een nieuwe e-up!. En rijd al weer een paar maanden in één van de kleinste EV's, met een minimaal bereik, met een nieuwprijs van bijna 30k. Ja, de auto is 'rijk' uitgerust met cruisecontrol, automatische airco, achteruitrijcamera, en allerlei leuks, maar het grootste genot is toch echt wel die electromotor. Koppel vanaf 0,. Geen schakelmomenten, regenerend remmen, super zuinig in energieverbruik, en fluisterstil. Afschrijving boeit mij geen fuck, alleen de eventuele accu-degeneratie baart mij zorgen: Ik ben gewend om met auto's van 20jaar en ouder te rijden; mijn e-up! rij ik ook gewoon helemaal op; daar heb ik dan tot aan m'n pensioen de tijd voor.

We denken misschien wel te weten wat de consument wil. Maar de consument weet helemaal niet wat is wil. Want hij weet niet wat ie mist. Er is tot nu toe niemand geweest die met mij mee is gereden die niet is overtuigd dat dit de toekomst is. Range, Kosten, Angst en onwetendheid: Allemaal factoren die meespelen. In mijn sociale omgeving zijn er vrij weinig mensen die om de zoveel jaar een nieuwe auto kopen. Overstappen van de gewoonte van een tweedehands ICE naar een nieuwe EV, dat is veel meer dan een stap over range-anxiety heen, een diepe aderlating qua kosten, en een onzekere afschrijving. Nee, een totaal ander plaatje.

Tweedehands aanbod EV's is minimaal, dus de meerderheid van de particulieren stapt voorlopig nog helemaal niet over. De lease-ridders onder ons wel. Maar daar zijn heel andere drijfveren aanwezig. Bijtelling, Imago van het bedrijf, Starheid van de werkgever etc etc. Vervoer van medewerkers is geen core-business.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@JayPe ik vind je tegelijk knettergek en een held. 30k voor een up, je zou het maar doen.
Then again: zonder pioniers zoals jij zou de 13 in een dozijn consument over 10 jaar zijn betaalbare EV niet hebben.

Kortom: hulde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:46:
@JayPe ik vind je tegelijk knettergek en een held. 30k voor een up, je zou het maar doen.
Then again: zonder pioniers zoals jij zou de 13 in een dozijn consument over 10 jaar zijn betaalbare EV niet hebben.

Kortom: hulde :)
Knettergek als ik er ook 30k voor betaald zou hebben,.

Qua perspectief is een up! voor 30k harstikke duur in vergelijking met een instap up! (3 deurs Take Up! zonder airco) die je voor rond de 12K kunt kopen. Maar dat is een blote billen variant, zonder ook maar iets aan sjeu.

Een VW up! GTI zit op 20k, en mist dan zelfs nog een paar zaken die er bij mij wel op zitten zoals de achteruitrijcamera en de automatische airco. Hoewel die GTI meer vermogen heeft, trek ik met m'n e-up! die GTI er alsnog bij het stoplicht geruisloos uit,... Als VW slechts een paar duizend van de nieuwprijs van de e-up! afschaaft, is de prijs denk ik ook gewoon concurrerend. (Ik haalde mijn e-up! niet voor niets uit Frankrijk, waar de 6000 euro subsidie reeds in de prijs verrekend was).

Zo, in dat licht bekeken is de Leaf 2.zero ( 37K ) óók niet gillend veel duurder dan een aangeklede Nissan Pulsar ( 32k ). Een Golf GTI is vanaf 42k zelfs duurder dan de e-Golf (vanaf 40K). Komt bijna over alsof we óók vinden dat de ICE's gewoon te duur zijn. Zoals al aangestipt: we willen een rijk uitgeruste gezinsbak voor 20.000 euro. En nog elektrische met grote range ook. Voor 20k koop je ook géén ICE die aan al die eisen voldoet. Elektrisch is nieuw, relatief kleine oplages, en daardoor voor nu voorlopig nog duur. Maar goedkoper dan het prijsniveau van de vergelijkbare 'conventionele' auto's gaan ze voorlopig echt niet worden.

[ Voor 22% gewijzigd door JayPe op 04-09-2018 12:03 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker niet aangezien elke EV constant is uitverkocht en er 6+ wachttijd op een fatsoenlijke EV zit...
Alle nieuwe entries beginnen met preorders <3 maanden voordat 'ie kom ten ook die zijn dan constant uitverkocht.

Benieuwd hoe o.a. audi en mercedes het het komende jaar gaan doen, je zou verwachten dat zij sneller kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JayPe schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:29:
[...]

Maar goedkoper dan het prijsniveau van de vergelijkbare 'conventionele' auto's gaan ze voorlopig echt niet worden.
Daar gaat de Sono Sion hopelijk verandering in brengen. Daarnaast wil Tesla ook nog met een model onder de 3 komen van rond de $25.000, maar eerste de Y (aankondiging volgend jaar, productie 2020), Semi en Pick-up even afwachten..

Andere fabrikanten hebben nog geen goedkope EV’s aangekondigd, maar laten we de revolutie ook even de tijd gunnen. Rome is ook niet in één dag gebouwd en we wachten ook nog steeds op de acceptatie van de vliegende auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:06:
Benieuwd hoe o.a. audi en mercedes het het komende jaar gaan doen, je zou verwachten dat zij sneller kunnen produceren.
Ik geloof wel dat die merken de ICE auto kunnen maken in grote aantallen. Daaruit volgt dat ze ook een carrosserie van een EV zo in elkaar zetten.
Ik ben echter helemaal niet overtuigd dat diezelfde fabrikanten ook "zomaar" diezelfde productie aantallen met een EV halen, met de accu en drive-train die daarbij horen.Nog afgezien van de economische drijfveer die op dit moment vrijwel volledig ontbreekt.
Ik wacht met spanning het moment af dat een van de grote spelers ook echt grote aantallen gaat leveren van EV's, maar ik reken er niet op.
Als ik het zo zie hebben ze de planning pas ergens na 2020 de aantallen die passen bij de vraag van EV's te gaan produceren. Ik hoop dat er een nieuwe producent (of dat nou Tesla is of een ander) er met de winst vandoor gaat, maar het kapitaal wat daarvoor nodig is is wel een dingetje.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar de Sono Sion, die voor mijn gebruik perfect past, alleen het geld voor de aanschaf bij elkaar krijgen is nog een dingetje :o

It's just a donkey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
Die Sono Sion ziet er harstikke tof uit, maar het wordt of een dun, slap, goedkoop, plastic ding, of veel duurder dan aanvankelijk gedacht (vermoed ik).

De goedkoopste autootjes in Nederland te koop zijn al jaren de zelfde kleine koekblikjes, waarbij techniek wordt gebruikt die al jáááren is uitontwikkeld en bewezen, en in zeer grote aantallen worden geproduceerd, jaar in jaar uit, om zo met een minimale marge toch (flink) geld op te leveren. Die kleintjes komen niet onder een vanafprijs van 10.000 euro. En met een klein beetje luxe (centrale vergrendeling, airco, cruisecontrol) zitten ze al snel op 15.000.

Hoe kan een Sion dan, zonder massa productie, met exotisch materiaal gebruik, nieuwe techniek concurreren met de grote spelers? Tesla begon ook ooit met een peperdure roadster op basis van de Lotus Elise. De Sion deelt (waarschijnlijk?) veel met de BMW i3 of in iedergeval onderdelen van een andere bestaand merk. Verkopen voor € 20.000 en marge maken? Dan moet het geheel erg erg erg goedkoop in elkaar worden gezet.

Kijk naar wat @uniquorn zegt. De VW (e-)up! is vanaf de tekentafel al bedacht als een elektrische auto. Daarom zitten de accu's in de bodem, zonder verlies van bagageruimte in de kofferbak of ruimte in het interieur. Op de bodem na is de auto exacte gelijk aan z'n benzine broertjes. Deuren, dak, alle panelen, interieur; alles. En toch is ie vele malen duurder dan z'n benzine broertjes. Omdat er 1) meer voor gevraagd kàn worden (omdat het toch wel verkoopt) en 2) omdat het geen massa product is. 3) er veel ontwikkelwerk in is gegaan. De Sonos kan niet zomaar alles lenen van een ander massaproductiemodel,. het is bij lange na geen massa product, en het ontwikkelwerk moet volledig uit de marge van dat ene productiemodel terugbetaald worden. Dealer netwerk, onderhoud, distributie; ze moeten overal voor bij externen aankloppen. En toch zo'n lage prijs? To good to be true.

[ Voor 29% gewijzigd door JayPe op 04-09-2018 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik wilde eigenlijk het (terechte) enthousiasme voor de Sion niet verpesten, maar het gebrek aan informatie over de crashbestendigheid van deze auto stelt me niet gerust. Veiligheid is niet alleen een add-on, maar ook by design door kreukelzones, impactkrachtverdeling en dergelijke.

@JayPe
Het is wel een massaproduct, er is maar 1 uitvoering: 1 kleur en verder geen opties. Als er 10.000 worden verkocht zal dat zeker zijn bijdrage leveren aan de kostprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Nou dat telkens opnieuw het wiel uitvinden kunnen ze goed hoor, ook bij de VW up ....of het ID platform... wow wat revolutionair !

Wat is daar nu spannend aan:
- bodemplaat met accu's en motor erin (al jaren zo bij tesla en bmw i3) en dan nog wat aansturing
- of Hyundai: Kona ICE, ICE eruit, e-motor erin en accu's in de bodem.

Dus wat Sono doet is helemaal niet zo gek...... gebruiken wat er is en zich bewezen heeft en dan wordt het een fatsoenlijke auto. En moet door de Duitse Crashtest heen.....dus veliger dan elke 10-jaar oude auto op de weg.

Want waar zit de innovatie dan in EV's.... ik zie nog niks nieuws hoor ? (alles is er al ruim een eeuw).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

JayPe schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:30:
Leuke discussie om te lezen: EV rijders die bepalen wat een redelijke prijs is voor een goede auto. En dan komen er bedragen voorbij van rond de 20.000 euro. Met flinke range en goede uitrusting.
........
Vooropgesteld: als je de centen hebt, ben ik het volledig met je eens.

Maar feit is: niet iedereen heeft de centjes voor nieuw, en tweedehands EV vind je bar weinig. Omdat ze, behalve lease, ook niet snel meer in de markt komen. Ze vergen weinig onderhoud, er gaat weinig kapot. En je hebt een dure aanschafwaarde, voordat je dat afgeschreven hebt, moet je nog even. Dus niemand levert ze in.

Dus als je als gewone particulier met een gewone baan een EV wil, wordt je al gedwongen voor nieuw te gaan. En dat kan niet iedereen zomaar financieren. Kom je op prive-lease uit, wat een verkapte vorm van kopen op krediet is.

Daarom snap ik wel de wens voor betaalbare auto's in aanschaf. één keer zal je de sprong moeten maken. Als je eenmaal bent ingestapt, heb je bijna geen kosten meer. Het geld dat je dan over hebt, kun je prima reserveren voor de volgende generatie EV's over een jaar of 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:11

3_s

Deveon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:31:Andere fabrikanten hebben nog geen goedkope EV’s aangekondigd, maar laten we de revolutie ook even de tijd gunnen. Rome is ook niet in één dag gebouwd en we wachten ook nog steeds op de acceptatie van de vliegende auto ;)
Een revolutie tijd gunnen, is dat geen contradictio in terminis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38

Tripl3 D

Brother in Arms

Geldt overigens voor een EV hetzelfde als voor een ICE dat ze aan het einde van het jaar meer gaan stunten met de prijzen dan de rest van het jaar om omzet te kunnen binnenharken?

Vrienden van me hebben december vorig jaar een Renault Clio Estate voor 305 euro in de maand private lease voor elkaar kunnen krijgen terwijl dat 'normaliter' zo'n 350-375 euro per maand kostte.

Als je goedkoopste LEAF voor 425-450 euro in maand kan leasen en ik bespaar zo'n 100 euro per maand op MRB en brandstofkosten, dan wordt het toch wel ineens een stuk interessanter om over te gaan op een EV.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Tripl3 D schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:59:
Geldt overigens voor een EV hetzelfde als voor een ICE dat ze aan het einde van het jaar meer gaan stunten met de prijzen dan de rest van het jaar om omzet te kunnen binnenharken?

Vrienden van me hebben december vorig jaar een Renault Clio Estate voor 305 euro in de maand private lease voor elkaar kunnen krijgen terwijl dat 'normaliter' zo'n 350-375 euro per maand kostte.

Als je goedkoopste LEAF voor 425-450 euro in maand kan leasen en ik bespaar zo'n 100 euro per maand op MRB en brandstofkosten, dan wordt het toch wel ineens een stuk interessanter om over te gaan op een EV.
Ionic private lease voor 429 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Tripl3 D schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:59:

Ik zou er niet op rekenen, EV's zijn niet aan te slepen dus waarom dan extra korting geven?
Toen ik mij e-Golf kocht had VW een 1000 euro inruilkorting, maar niet op de e-Golf (want die verkochten ze toch wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

misschien past het hier niet helemaal, maar was er niet een app die voor je bijhoud hoe je ritten eruit zien, als ware het een EV?

Wij hebben nu nog geen EV, maar geheid dat die er de komende jaren gaat komen. Mijn vrouw is zelfstandige, en rijdt visites. En wisselt nogal in de ritjes.

Voor mij is het makkelijker, 100 km woon-werk per dag. Maar voor haar zou het wel fijn zijn als je een jaar kan "proefdraaien", zodat je ook een indicatie hebt of je echt een range van 300+ nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38

Tripl3 D

Brother in Arms

Sorry, ik vergat er bij te zeggen obv ~15.000 km per jaar. Dan zit deze ook al minimaal op 459 p/m.

Maar goed, dit is inderdaad al weer een heel stuk goedkoper. Toch maar eens vergelijken met de LEAF.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:24:
Nou dat telkens opnieuw het wiel uitvinden kunnen ze goed hoor, ook bij de VW up ....of het ID platform... wow wat revolutionair !

Wat is daar nu spannend aan:
- bodemplaat met accu's en motor erin (al jaren zo bij tesla en bmw i3) en dan nog wat aansturing
- of Hyundai: Kona ICE, ICE eruit, e-motor erin en accu's in de bodem.

Dus wat Sono doet is helemaal niet zo gek...... gebruiken wat er is en zich bewezen heeft en dan wordt het een fatsoenlijke auto. En moet door de Duitse Crashtest heen.....dus veliger dan elke 10-jaar oude auto op de weg.

Want waar zit de innovatie dan in EV's.... ik zie nog niks nieuws hoor ? (alles is er al ruim een eeuw).
Hoewel ik het kan begrijpen 'ICE eruit, e-motor erin' etc. De Hyundai's zijn efficienter dan welke EV dan ook tot nu toe, dus kennelijk werkt het wel? Ik kende de kona nieteens tot ik een insider tip over de EV kreeg (thank god dat ik hem al kon bestellen voor ie bekend was in Geneve). Blij met de keuze, ga hem nog wel ff laten aanpakken aan de binnenkant want ik erger me nu al aan het plastic dashboard. Ga hem denk ik laten wrappen in leer en dan is het best prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:49:
[...]

Blij met de keuze, ga hem nog wel ff laten aanpakken aan de binnenkant want ik erger me nu al aan het plastic dashboard. Ga hem denk ik laten wrappen in leer en dan is het best prima!
.... dat wrappen ...laat even weten (foto of zo), etc .....liep ook al met dat idee rond.

En voor de mensen die denken dat er een einde-jaars-korting op EV's komt ......je mag blij zijn dat je er een kunt reserveren, kunt kopen, geleverd krijgt, niet de hoofdprijs betaald en je een redelijk bedrag terugkrijgt voor je inruil.
En dat duurt nog tot eind 2020 denk ik zomaar ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:49:
[...]
Blij met de keuze, ga hem nog wel ff laten aanpakken aan de binnenkant want ik erger me nu al aan het plastic dashboard. Ga hem denk ik laten wrappen in leer en dan is het best prima!
Gaaf idee, hier nog een geïnteresseerde voor pics en kosten!

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Hmm, dashboard nog niet gezien, is het zo erg?
Ik zou eerder isoleren, als ik het zo lees...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
knakworst schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:17:
[...]

Dat is meer dan 1000 euro per maand afschrijving.... daar was ik destijds al bang voor, heb ook gekeken, was interessant vanwege de bijtelling, maar vond 86k voor een auto te veel en de dealer was ook wel erg arrogant, want die was er zeker van dat hij ze allemaal zou verkopen. Dat doet toch een fors gedeelte van het bijtellingsvoordeel te niet.

Vandaag voor het eerst Maingau en Fastned getest, dat gaat op een Ioniq met 175 kW wel erg fraai, in 14 minuten 18,5 kWh geladen. Geeft een hele andere beeld bij snelladen. En dan te bedenken dat er straks auot's zijn die nog veel sneller gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jerh schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:53:
[...]

Dat is meer dan 1000 euro per maand afschrijving.... daar was ik destijds al bang voor, heb ook gekeken, was interessant vanwege de bijtelling, maar vond 86k voor een auto te veel en de dealer was ook wel erg arrogant, want die was er zeker van dat hij ze allemaal zou verkopen. Dat doet toch een fors gedeelte van het bijtellingsvoordeel te niet.
KIA, MIA, MRB, bijtelling en BTW. De dealer heeft 86k ontvangen, maar dat heeft niemand ervoor betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:36:
[...]

KIA, MIA, MRB, bijtelling en BTW. De dealer heeft 86k ontvangen, maar dat heeft niemand ervoor betaald..
V60 was ex ex volgens mij 55k, 86k zal wel fiscale waarde zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
3_s schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:46:
Hmm, dashboard nog niet gezien, is het zo erg?
Ik zou eerder isoleren, als ik het zo lees...
Valt mee, net de Kona demo opgehaald, is plastic maar niet van dat echt goedkope.
Maar is ook geen Lexus leer dashboard..... dus als je dat bekleed is de uitstraling wel stukken beter.

Enige mij storende minpunt: snelle bochtenwerk, banden bagger (qua grip), te zwaar, te veel vermogen/.koppel op de voorwielen.... gelijk overstuur en glijden over de banden.
Maar goed is die niet voor gemaakt, onderstel is verder prima. Sportstand is zinloos (alleen leuk bij het stoplicht). Bij normaal rijden prima.

Gelijk set winterbanden kopen of goede all-season eronder, deze gaat glijden op de huidige banden !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Roadster is nice, poeh!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UC7opem.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/84mahNI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/isDXlNo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OqLKV0G.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
greatgonzo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:40:
[...]

Maar feit is: niet iedereen heeft de centjes voor nieuw, en tweedehands EV vind je bar weinig.

Dus als je als gewone particulier met een gewone baan een EV wil, wordt je al gedwongen voor nieuw te gaan.

Daarom snap ik wel de wens voor betaalbare auto's in aanschaf. één keer zal je de sprong moeten maken. Als je eenmaal bent ingestapt, heb je bijna geen kosten meer.
De Up! De Zoe en de Leaf worden echt wel tweedehands aangeboden hoor. Het is gewoon een dikke drempel om over te gaan. Méér betalen voor een minder praktische auto (qua bereik),.. Denk je dan. Maar inmiddels rij ik overal fluitend naar toe. Óók naar Groningen of Maastricht. Ookal moet ik dan 2 keer snelladen. Liever met de e-up dan met welke ICE die ik heb dan ook.
Maar je moet het vooral ervaren en durven. En qua aanschaf: Als je nieuw moet kopen, dan moet je er gewoon voor sparen. Net als bij een ICE. Voordeel: als het erg lang duurt ( qua sparen) zakken de prijzen vanzelf en neemt de keuze ook nog eens toe! ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YoshiBignose
Aaah mijn dag kan al niet meer stuk. Hier om de hoek staat dus één laadpaal waar ik weleens laad en zag vanmiddag een BMW daar staan (geen elektrische). Net liep er langs en zag ik een sleepwagen 8)

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/uvfat2fu3/2018-09-04_19.14.46.jpg

Heb ik serieus in NL nog geen één keer gezien. Hier snappen ze het dus toch wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
greatgonzo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:40:
[...]
Centjes hebben is nauwelijks relevant, kan gewoon middels financiering als dat het probleem is.

Als je straks kunt kiezen voor een auto van €1.000 die je €600/maand kost of één van €40k die incl. financiering €500/maand kost dan wordt het heel simpel natuurlijk. Voor de mensen die dat eng vinden is er dan altijd nog private lease.

Om nog maar eens te onderstrepen dat aanschafprijs niet zo relevant is als veel mensen denken. Een auto zou je uit moeten zoeken met een budget per maand in gedachten, niet obv aanschafprijs wat bijna iedereen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
JayPe schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:32:
[...]
Liever met de e-up dan met welke ICE die ik heb dan ook.
Je klinkt overtuigd. Waarom liever met de e-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:33:
[...]

Centjes hebben is nauwelijks relevant, kan gewoon middels financiering als dat het probleem is.

Als je straks kunt kiezen voor een auto van €1.000 die je €600/maand kost of één van €40k die incl. financiering €500/maand kost dan wordt het heel simpel natuurlijk. Voor de mensen die dat eng vinden is er dan altijd nog private lease.

Om nog maar eens te onderstrepen dat aanschafprijs niet zo relevant is als veel mensen denken. Een auto zou je uit moeten zoeken met een budget per maand in gedachten, niet obv aanschafprijs wat bijna iedereen doet.
We gaan sowieso naar een maatschappij waar alleen maandelijkse kosten gelden. Bij een hypotheek is dat al zo, lease auto, telefoon abonnement etc. Tegenwoordig kan je ook al CV ketel leasen of een TV. In principe is het ook veel makkelijker rekenen. Per maand verdien je xxxx en gaat er xxxx vanaf. Niemand hoeft meer te sparen want overal zit onderhoud/garantie inbegrepen.

Ik denk dat het bij auto's niet zo gek is, want hierdoor moeten de autobedrijven tenminste weer wat degelijks gaan afleveren anders gaan de leasemaatschappijen klagen over teveel onderhoud. Ik zou echt geen nieuwe Audi durven kopen voor zo'n €50.000 met twee jaar garantie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

YoshiBignose schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:36:
[...]
We gaan sowieso naar een maatschappij waar alleen maandelijkse kosten gelden. Bij een hypotheek is dat al zo, lease auto, telefoon abonnement etc. Tegenwoordig kan je ook al CV ketel leasen of een TV. In principe is het ook veel makkelijker rekenen. Per maand verdien je xxxx en gaat er xxxx vanaf. Niemand hoeft meer te sparen want overal zit onderhoud/garantie inbegrepen.
Waarbij je bij een hypotheek na de looptijd daadwerkelijk nog iets in handen hebt, is dat bij een leaseauto of telefoon ver te zoeken. Ik zit persoonlijk niet te wachten op een pay-for-use achtige constructie. Daarnaast moet je je afvragen of het verstandig is om een CV-ketel of TV te leasen, de enige die daar beter van wordt zijn de maatschappijen die zulke constructies verzinnen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
vhal schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:15:
[...]

Waarbij je bij een hypotheek na de looptijd daadwerkelijk nog iets in handen hebt, is dat bij een leaseauto of telefoon ver te zoeken. Ik zit persoonlijk niet te wachten op een pay-for-use achtige constructie. Daarnaast moet je je afvragen of het verstandig is om een CV-ketel of TV te leasen, de enige die daar beter van wordt zijn de maatschappijen die zulke constructies verzinnen.
Hypotheek was inderdaad niet zo'n goed voorbeeld, alles zou naar huurwoningen moeten gaan eigenlijk. Maar ben het niet mee eens dat het per se onverstandig is. Uiteraard verdienen zij iets omdat ze feitelijk voorschieten en dus rente rekenen, maar feitelijk hoeft het niet duurder te zijn dan een CV-ketel met onderhoudscontract etc. En je hebt nooit meer onverwachte uitgaven voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hmmm, in de video van Autogefuhl van de Mercedes EQC hebben ze het over beginnend bij 7,4kW AC laden. Wut? Bereik van 400km met de aero van een baksteen, ehm, nee, ik denk gewoon nee. Ook verkrijgbaar met AMG pakket met open grill. Ik denk -10%.

Dan scheelt het weinig of kom je uit bij de actieradius van een Renault Zoe, een echte Jaguar I-Pace concurrent dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JayPe
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:35:
[...]

Je klinkt overtuigd. Waarom liever met de e-up?
Ik klink niet alleen overtuigd, ik bèn overtuigd.

- De rust:
Electrisch rijden (met een e-up) betekent onderandere dat je rustiger aan doet, 95km/h is een hele prettige kruissnelheid, daarboven zie je ook letterlijk dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt en je verbruik verdubbelt. Ook kan je wel harder rijden, maar dan is je accu zoveel sneller leeg dat je vaker moet snelladen en je de ingehaalde tijd weer kwijt raakt met vaker laden.
Maar de rust komt ook vooruit uit het gebrek aan lawaai. Ja, zelfs op de snelweg is de afwezigheid van een brandstofmotor duidelijk waarneembaar: Niet direct, maar stap weer eens in een ICE en je merkt het verschil, zeker ook bij een langere autobahn rit.
De rust komt ook voort uit het one-pedal driving met maximale regeneratie ( of maximaal uitrollen op de snelweg ),. Ik hou (hield?) van schakelen, zelf de dosering van gas en koppeling, versnellingsbak en koppelkromme afstemmen,. maar het gemak waarmee je in een EV rijd. Ik noem het ook specifiek géén automaat, maar één enkele versnelling. Het is niet lui of geautomatiseerd (als bij een conventionele automaat of bij een nieuwerwetse dubbele koppeling ), maar gewoon een feature van een EV: Vooruit of achteruit, Nooit schakelen. In file fijn, maar ook elders, overal eigenlijk. Rust
Snelladen wat af en toe nodig is, zeker bij een wat langere trip, zorgt ook dat je met een iets andere mindset naar een grotere rit kijkt. Je neemt pauze, na ongeveer een uur rijden. En die pauze voelt echt niet als straf, want inmiddels weet ik dat mn up altijd weer sneller vol is dan ik zelf eigenlijk in de gaten heb. Even een koffietje halen, broodje erbij. Toilet bezoek, en oh,. hij is al weer vol..
Ook doe je er dus iets langer over dan voorheen. Als ik voorheen naar Groningen ging, trapte ik 't gaspedaal voorbij Zwolle in het tapijt. Kachelde ik met 140+ om maar zo snel mogelijk door Overijssel en Drenthe te geraken. Nu doe ik er een half uurtje tot drie kwartier langer over. Maar ik kom uitgerust, ontspannen en zonder stress aan.

Nee, als ik kon, hing ik in m'n oldtimers ook elektromotoren. Ik heb mijn eerste auto nog steeds, en ik weet inmiddels al dat 't qua maatvoering past (aandrijving), alleen het accupakket natuurlijk van geen kanten. Ik hou het niet voor onmogelijk :-)

[ Voor 82% gewijzigd door JayPe op 04-09-2018 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Wel een deceptie dat zelfs Mercedes voor 1-fase laden gaat ipv van 3-fase met de EQC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:01:
[...]

Ik klink niet alleen overtuigd, ik bèn overtuigd.

- De rust:
Electrisch rijden (met een e-up) betekent onderandere dat je rustiger aan doet, 95km/h is een hele prettige kruissnelheid, daarboven zie je ook letterlijk dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt en je verbruik verdubbelt. Ook kan je wel harder rijden, maar dan is je accu zoveel sneller leeg dat je vaker moet snelladen en je de ingehaalde tijd weer kwijt raakt met vaker laden.
Maar de rust komt ook vooruit uit het gebrek aan lawaai. Ja, zelfs op de snelweg is de afwezigheid van een brandstofmotor duidelijk waarneembaar: Niet direct, maar stap weer eens in een ICE en je merkt het verschil, zeker ook bij een langere autobahn rit.
De rust komt ook voort uit het one-pedal driving met maximale regeneratie ( of maximaal uitrollen op de snelweg ),. Ik hou (hield?) van schakelen, zelf de dosering van gas en koppeling, versnellingsbak en koppelkromme afstemmen,. maar het gemak waarmee je in een EV rijd. Ik noem het ook specifiek géén automaat, maar één enkele versnelling. Het is niet lui of geautomatiseerd (als bij een conventionele automaat of bij een nieuwerwetse dubbele koppeling ), maar gewoon een feature van een EV: Vooruit of achteruit, Nooit schakelen. In file fijn, maar ook elders, overal eigenlijk. Rust
Snelladen wat af en toe nodig is, zeker bij een wat langere trip, zorgt ook dat je met een iets andere mindset naar een grotere rit kijkt. Je neemt pauze, na ongeveer een uur rijden. En die pauze voelt echt niet als straf, want inmiddels weet ik dat mn up altijd weer sneller vol is dan ik zelf eigenlijk in de gaten heb. Even een koffietje halen, broodje erbij. Toilet bezoek, en oh,. hij is al weer vol..
Ook doe je er dus iets langer over dan voorheen. Als ik voorheen naar Groningen ging, trapte ik 't gaspedaal voorbij Zwolle in het tapijt. Kachelde ik met 140+ om maar zo snel mogelijk door Overijssel en Drenthe te geraken. Nu doe ik er een half uurtje tot drie kwartier langer over. Maar ik kom uitgerust, ontspannen en zonder stress aan.

Nee, als ik kon, hing ik in m'n oldtimers ook elektromotoren. Ik heb mijn eerste auto nog steeds, en ik weet inmiddels al dat 't qua maatvoering past (aandrijving), alleen het accupakket natuurlijk van geen kanten. Ik hou het niet voor onmogelijk :-)
Meh ik zou niet overtuigd zijn, zeker niet voor een e-up. Heb weleens in een normale up gezeten en vond dat 10x niks. Prima als stads- en boodschappenauto maar langere afstanden mis je gewoon comfort en opties. Voor dat beetje geld extra zou ik dan een e-golf, Ioniq of Leaf nemen. Dat een EV stil is klopt, maar dat merk je juist voornamelijk bij lagere snelheden. Als je 100 km/u rijdt hoor je tegenwoordig bijna geen enkele motor meer brommen boven het windgeruis. Sterker nog, als ik nu terugdenken aan m'n Lexus uit 95 zou je ook niets horen bij 100 km/u behalve in de verte een hele lichte brom van de V8. No way dat je liever in een e-up zit.... En je voordeel dat je rustiger gaat rijden zodat je meer range hebt is natuurlijk niet echt een voordeel.... het is een nadeel dat het verbruik zoveel toeneemt bij hoge (normale) snelheden.

Maar ben het met je eens dat one-pedal driving perfect is. Ben nu in Londen en met al die stoplichten, files en bergjes moet ik er niet aan te denken om te schakelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JayPe
@YoshiBignose
Ik heb een paar draadje los hè? Dat weet je toch? Een conventionele Up! Rijdt overigens ook anders door z'n veel lagere gewicht en de e-up! heeft ook nog eens een veel lager zwaartepunt.

Blijft natuurlijk een klein autootje. Maar daar hou ik van. Ik zit namelijk meestal alleen in de auto. En heb niet veel meer nodig. Ja een grote bak rijdt veel comfortabeler. Maar dan zit ik liefst gewoon op de achterbank m'n werk te doen. Met veel been- en aflegruimte. Een champagne koeler in de deur en een fax in de middenconsole. Ha!

Maar zoals ik al zei: ik leg m'n kilometers meestal alleen af. Dus voldoet *voor mij* de e-up!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
EV rijden is inderdaad "rustgevend" en ook als je harder rijdt, maar niet overdrijven, ken zat ICE's waar dat ook zo bij is (zelfs stiller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Tja. Ik vergelijk zelf op dit moment voornamelijk de ervaring met die ICE van mij, waar de motor achterin hangt. En ookal zit de motor dus heel ver achterin, nog achter de versnellingsbak, zelfs dan verlang ik nog naar oordopjes tijdens een langere rit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Waardeloos. Hier een laadpaal in de buurt met 2 aansluitingen. Netjes een bord erbij. Staat er steeds een aannemer bij voorkeur over de 2 vakken(gewoon diesel). Is nl net voor zijn deur. Boa’s werken alleen tijdens kantoortijden en dan staat ie er nooit. Grrr. En discussie ook kansloos. Lekker dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op woensdag 5 september 2018 @ 07:33:
Tja. Ik vergelijk zelf op dit moment voornamelijk de ervaring met die ICE van mij, waar de motor achterin hangt. En ookal zit de motor dus heel ver achterin, nog achter de versnellingsbak, zelfs dan verlang ik nog naar oordopjes tijdens een langere rit..
haha... een kever....hebben hier ook nog classics staan (eentje wil ik ooit ombouwen), die van mij zijn in de auto nog relatief stil, maar is geen vergelijk met EV's.

Ander tijdperk, maar ik kijk uit naar de tijd dat we classics goed kunnen gaan ombouwen naar EV's. Simpele/oude classics gaat wel, maar de "modernere" classics......daar zit al heel wat elektronica in, dat werkend moet blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

meermarco schreef op woensdag 5 september 2018 @ 07:41:
Waardeloos. Hier een laadpaal in de buurt met 2 aansluitingen. Netjes een bord erbij. Staat er steeds een aannemer bij voorkeur over de 2 vakken(gewoon diesel). Is nl net voor zijn deur. Boa’s werken alleen tijdens kantoortijden en dan staat ie er nooit. Grrr. En discussie ook kansloos. Lekker dan
Zet je auto strak tegen zijn wagen aan en zorg dat ‘ie er niet weg kan, lader aansluiten en kaartje onder jouw/ zijn ruitenwisser met je nummer erop. Kun je hem als hij je belt vriendelijk de hand schudden en haarfijn uitleggen wat voor een klaploper hij is :)

Edit: of maak een foto, waar duidelijk z'n bedrijfslogo etc op staat en deel het op twitter: Zoekt u een energie loze aannemer? Bel ... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Warm. Kever+ ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 21:15

WhySoSerious

Be the change.

Ligt het aan mij, of worden tweedehands EV's (m.n. Leaf's) alleen maar duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

WhySoSerious schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:23:
Ligt niet aan jou... de vraag naar tweedehands EV's neemt harder toe dan het aanbod.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
WhySoSerious schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:23:
Leaf is in afgelopen jaar nog wel ietsjes gedaald hoor (2014 Tekna met 60kkm voor €15k heb ik toen niet gezien).

Goedkoopste opties (<2013) Gaat inderdaad niet veel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
menzo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:31:
Wel een deceptie dat zelfs Mercedes voor 1-fase laden gaat ipv van 3-fase met de EQC.
Inderdaad, het is duidelijk dat er niet gekeken wordt naar Tesla maar naar Audi.
BMW en Mercedes snel snel laten zien waar ze allemaal mee bezig zijn voordat (binnen 2 weken) Audi zijn (lees het goed) geproduceerde E-tron laat zien en verkoopt.
Deze nacht is er nog een goed artikel over verschenen:
https://electrek.co/2018/...kers-launch-ev-offensive/

Ik keek uit naar de EQ A van Mercedes maar op deze manier zakt men hoop wel tot een dieptepunt

[ Voor 7% gewijzigd door gerre1 op 05-09-2018 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Glewellyn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:25:
[...]

Ligt niet aan jou... de vraag naar tweedehands EV's neemt harder toe dan het aanbod.
assje schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:32:
[...]

Leaf is in afgelopen jaar nog wel ietsjes gedaald hoor (2014 Tekna met 60kkm voor €15k heb ik toen niet gezien).

Goedkoopste opties (<2013) Gaat inderdaad niet veel vanaf.
Keek specifiek naar nieuwer dan MY2013. Allemaal rond de 17k-18k. Voor 24 kWh...
Valt tegen :X

Aan de andere kant, met een negatieve afschrijving maakt de business case ook makkelijker he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Als er een bord staat kan hem dat een flinke boete opleveren. Heeft jouw stad ook een meldpunt / app voor publieke zaken? Daar kun je dit misschien ook op kwijt.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
De achterkant is echt heel mooi!
Maar die ruitenwisser :X
vhal schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:15:
Dat is echt niet waar...
Het grote voordeel bij lease is grootschalige inkoop en BTW voordeel.

Als jij privé een auto koopt, betaal je over de hele auto BTW. Bij lease betaal je alleen over je gebruikskosten BTW. Dat kan bij sommige auto's voordeliger zijn dan koop.
Lange kabel niet mogelijk?
Overigens werken er zeker wel boa's buiten kantoortijden. Of is het een klein dorp?
Blijven klagen bij de gemeente!
gerre1 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:33:
Inderdaad, het is duidelijk dat er niet gekeken wordt naar Tesla maar naar Audi.
BMW en Mercedes snel snel laten zien waar ze allemaal mee bezig zijn voordat (binnen 2 weken) Audi zijn (lees het goed) geproduceerde E-tron laat zien en verkoopt.
Deze nacht is er nog een goed artikel over verschenen:
https://electrek.co/2018/...kers-launch-ev-offensive/

Ik keek uit naar de EQ A van Mercedes maar op deze manier zakt men hoop wel tot een dieptepunt
Wat veel mensen die nu een EV rijden vergeten is dat heel veel mensen een auto met gevoel kopen. Als ik de meeste ruimte wilde voor het geld, reed ik nu wel een Dacia Lodgy...

De ruimte van een Model X kan mij gestolen worden, ik vind het model wat mij aan een bolhoedje doet denken niet kloppen. Ik vind het echt niet mooi, nog los van het feit dat ik het geld er niet voor heb. Ook al heeft een X meer ruimte, ik zou zonder proefrit blind een E-tron, MQ-A of X3 kiezen...

Ik heb geen prive parkeerplaats, dus dat hele 3 fasen boeit mij niet zo veel, het zou mij gaan om de snelheid van het snelladen. Het is leuk dat er nu nog een laadpaal beschikbaar is in de straat, maar nu is het al dringen geblazen... De gemeente heeft al beleid een dekking van 300 meter te creëren. Binnen 300 meter van je huis een laadpaal? Dan gaan andere locaties vóór.

Dus dan heb ik straks 3 fasen om daar weer snel een plek je vrij te maken voor anderen, terwijl al die anderen daar toch heel de nacht staan met 1 fase... Nee, interesseert mij weinig.

Belangrijk:
Ik moet op 1 lading ongeveer 5 keer heen en weer naar werk moeten kunnen. Dan ga ik ervan uit dat ik minimaal 1/2 keer in de 5 dagen thuis en op werk kan laden. Zo niet: Snellladen!

Belangrijkste punt: Snellader in de buurt van huis en het liefst ook op de routes naar werk.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
https://www.politie.nl/aa...g-doen/meldformulier.html
Zelf wel eens een melding gemaakt van een laadplek waar een ICE stond; foto meegestuurd met de vraag of ze de eigenaar misschien konden informeren en daar werd wel snel op gereageerd.
Ik kon er nog zelf nog wel naast staan te laden en leg nu bijna altijd even een papier met naam en telefoonnummer op het dashboard want ik maak gerust plaats als iemand dat nodig heeft. Op m’n werk ook een paar hybrides die de hele dag de dichtstbijzijnde laadpaal bezet houden. De plekken zijn enkel om te laden en snap dat ze niet geneigd zijn de auto te verplaatsen want stuk(je) lopen en bezette parkeerplaatsen maar vervelend is het wel.
Edit. 3 fase vind ik ideaal. Gewoonlijk rijd ik maar na een paal verderop, aan 22kW laden en ff een kop koffie halen en is de na 10 a 15 minuten (Maingau) weer voldoende geladen om maar huis te rijden. Een grotere accu was beter maar liever zo dan niet.
Op vakantie in Luxemburg ook nauwelijks snellaadstations maar wel veel 22kW; jammer als je dan maar met ~7 kan laden.

[ Voor 20% gewijzigd door bite op 05-09-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
bite schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:21:
https://www.politie.nl/aa...g-doen/meldformulier.html
Zelf wel eens een melding gemaakt van een laadplek waar een ICE stond; foto meegestuurd met de vraag of ze de eigenaar misschien konden informeren en daar werdt wel snel op gereageerd.
Ik kon er nog zelf nog wel naast staan te laden en leg nu bijna altijd even een papier met naam en telefoonnummer op het dashboard want ik maak gerust plaats als iemand dat nodig heeft. Op m’n werk ook een paar hybrides die de hele dag de dichtstbijzijnde laadpaal bezet houden. De plekken zijn enkel om te laden en snap dat ze niet geneigd zijn de auto te verplaatsen want stuk(je) lopen en bezette parkeerplaatsen maar vervelend is het wel.
Edit. 3 fase vind ik ideaal. Gewoonlijk rijd ik maar na een paal verderop, aan 22kW laden en ff een kop koffie halen hen ik na 10 a 15 minuten weer voldoende geladen.
Op vakantie in Luxemburg ook nauwelijks snellaadstations maar wel veel 22kW; jammer als je dan maar met ~7 kan laden.
Ik snap dat helemaal niet!
Ik probeer hem altijd weer snel weg te halen, toevallig gisterenavond op de bank in slaap gevallen :X
Maar normaal is het al dringen en we hebben er een paar tussen zitten die blijven plakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:17:
[...]
Ik heb geen prive parkeerplaats, dus dat hele 3 fasen boeit mij niet zo veel, het zou mij gaan om de snelheid van het snelladen. Het is leuk dat er nu nog een laadpaal beschikbaar is in de straat, maar nu is het al dringen geblazen... De gemeente heeft al beleid een dekking van 300 meter te creëren. Binnen 300 meter van je huis een laadpaal? Dan gaan andere locaties vóór.

Dus dan heb ik straks 3 fasen om daar weer snel een plek je vrij te maken voor anderen, terwijl al die anderen daar toch heel de nacht staan met 1 fase... Nee, interesseert mij weinig.
Veel openbare laadpalen hebben een dubbele aansluiting. Als de ene op 1 fase laad en jij op 2 fase kan je dus wanneer je er samen staat dubbel zo snel laden :) Het 's avonds verplaatsen zou ik zelf ook niet doen, maar in onze gemeente is het beleid dat voor elke EV waar de eigenaar afhankelijk is van openbaar parkeren een laadpaal binnen 200 meter wordt geplaatst, of als je zelf de aanleg betaald mag het ook vanuit je huis, echter blijft de parkeerplaats dan een normale parkeerplaats waar iedereen mag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Karmann ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:35

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
[...]

Belangrijkste punt: Snellader in de buurt van huis en het liefst ook op de routes naar werk.
Mee eens, meer snelladers lokaal en het is straks opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
O ja kan ook is Kever+ en hoop herrie (reden wel goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

356 is enige kever+ :).

Ivm opladen: ik heb garage, kan je thuis een snellader installeren?
Nog geen tijd gehad om op te zoeken
of zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
3_s schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:47:
356 is enige kever+ :).

Ivm opladen: ik heb garage, kan je thuis een snellader installeren?
Nog geen tijd gehad om op te zoeken
of zin...
Ja kan en duur (te duur)...... had zelfde idee, sla hem nu gewoon over (3x25A kan je ook al bijna 6kw mee laden).

Wellicht worden ze over paar jaar betaalbaar (beetje oplossing is 7K of meer excl. installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
[b][message=56341423,noline]dfrenner schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:17

Belangrijk:
Ik moet op 1 lading ongeveer 5 keer heen en weer naar werk moeten kunnen. Dan ga ik ervan uit dat ik minimaal 1/2 keer in de 5 dagen thuis en op werk kan laden. Zo niet: Snellladen!

Dat niet iedereen behoefte heeft aan 3 fase, begrijp ik wel hoor. Maar ik vind het gewoon spijtig dat er geen betere specs uitkomen. Na X jaar Tesla verwacht je dat zo'n beetje. Mercedes als groot merk met groot budget en grote naambekendheid. En dan doel ik op 3 fase maar ook op het andere dingen zoals
=> 80 kWh bruikbare?!? batterij voor een dure SUV/CUV (prijs is nog onbekend I know)
=> +-100 kW snelladen
=> hoog verbruik (groter verbruik als Ipace)
=> deurhendels niet ingewerkt
=> ...
En dat tegen 2020 :)

Zeur zeur zeur O+
Let op: Ik ben HEEEEEEEL blij dat Mercedes eindelijk iets van EV voorstelt maar ik had gewoon wat meer verwacht van dit merk. En ja 3 fase is daar ook eentje van ;)
Dit wil niet zeggen dat ik de auto in sommige usecases niet bruikbaar acht.
Ik ben heel benieuwd naar de finale specs van de AUDI E-tron!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dat is echt niet waar...
Het grote voordeel bij lease is grootschalige inkoop en BTW voordeel.
Als jij privé een auto koopt, betaal je over de hele auto BTW. Bij lease betaal je alleen over je gebruikskosten BTW. Dat kan bij sommige auto's voordeliger zijn dan koop.
Excuses, ik doel op private lease waarbij je over looptijd x bedrag y betaald. Aan het einde van de rit moet je maar afwachten wat het overnamevoorstel is.

Ik zag de IONIQ al voorbij komen voor €439/md (60mdn en 10K KM), sec gezien betaal je dus ~€26K excl laadkosten voor 5 jaar. Of dat een goede deal is laat ik maar even in het midden maar in het private lease segment zie je de EV's steeds meer.

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 05-09-2018 09:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op woensdag 5 september 2018 @ 00:35:
[...]
Dat een EV stil is klopt, maar dat merk je juist voornamelijk bij lagere snelheden. Als je 100 km/u rijdt hoor je tegenwoordig bijna geen enkele motor meer brommen boven het windgeruis.
Het is maar wat je gewend was. Mijn Mazda 3 MPS maakte de motor echt wel meer herrie bij 100km/uur dan windgeruis. De Fiat 500c die ik daarna had natuurlijk helemaal. Ik heb nu een BMW i3s en bij 110-120km/uur komt het wind geruis pas boven het banden geruis uit!
Sterker nog, als ik nu terugdenken aan m'n Lexus uit 95 zou je ook niets horen bij 100 km/u behalve in de verte een hele lichte brom van de V8. No way dat je liever in een e-up zit.... En je voordeel dat je rustiger gaat rijden zodat je meer range hebt is natuurlijk niet echt een voordeel.... het is een nadeel dat het verbruik zoveel toeneemt bij hoge (normale) snelheden.
Ik rijdt alleen maar in de randstad en ik moet echt moeite doen om gemiddeld boven de 90km/uur uit te komen. En dat is inclusief de snelwegen, lang leve de spits. Ik haal danook makkelijk 210-215km range uit mijn i3s, meer dan voldoende om overal in de randstad te kunnen komen en ik kan tegenwoordig overal waar ik kom tijdens mijn afspraak laden. Als ik met de auto naar Duitsland of Oostenrijk zou willen, ja dan wordt het een nadeel. Maar ik bespaar in de lease nu zoveel, dat ik voor de vakantie wel een auto huur.
Maar ben het met je eens dat one-pedal driving perfect is. Ben nu in Londen en met al die stoplichten, files en bergjes moet ik er niet aan te denken om te schakelen.
Absoluut, er zijn dagen dat ik het rempedaal niet aanraak, het went zo snel dat als ik nu in een ICE rijdt ik het regeneratief remmen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

gerre1 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:52:
[...]

Dat niet iedereen behoefte heeft aan 3 fase, begrijp ik wel hoor. Maar ik vind het gewoon spijtig dat er geen betere specs uitkomen. Na X jaar Tesla verwacht je dat zo'n beetje. Mercedes als groot merk met groot budget en grote naambekendheid. En dan doel ik op 3 fase maar ook op het andere dingen zoals
=> 80 kWh bruikbare?!? batterij voor een dure SUV/CUV (prijs is nog onbekend I know)
=> +-100 kW snelladen
=> hoog verbruik (groter verbruik als Ipace)
=> deurhendels niet ingewerkt
=> ...
En dat tegen 2020 :)

Zeur zeur zeur O+
Let op: Ik ben HEEEEEEEL blij dat Mercedes eindelijk iets van EV voorstelt maar ik had gewoon wat meer verwacht van dit merk. En ja 3 fase is daar ook eentje van ;)
Dit wil niet zeggen dat ik de auto in sommige usecases niet bruikbaar acht.
Ik ben heel benieuwd naar de finale specs van de AUDI E-tron!
Tja, ze kunnen niet opboksen tegen de batterijtechniek en kosten van Tesla. Hoe zich dat in de toekomst ontwikkelt weet ik niet, maar Tesla is nog steeds nr.1 qua EV's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, er is wel een oplossing, heb ik zelf gedaan met zo'n aso. Gewoon helemaal klem zetten door je auto 1 cm van zijn bumper te parkeren. Ik heb een extra lange laadkabel, dus op 1 plek verderop red ik het dan nog net met laden. Volgende ochtend boze brief onder de ruit, maar die auto nog regelmatig gezien, maar nooit meer op de laadplek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Ik zit er over te denken om van die moeilijk te verwijderen stickers te bestellen (die in kleine stukjes kapotscheuren) met een leuke boodschap om ICE-ers op hun voorruit mee te belonen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28
Tassadar32 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:12:
Ik zit er over te denken om van die moeilijk te verwijderen stickers te bestellen (die in kleine stukjes kapotscheuren) met een leuke boodschap om ICE-ers op hun voorruit mee te belonen.
En wat denk je daarmee te bereiken?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Tassadar32 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:12:
Begin je dan met je eigen Outlander PHEV 8)7? ;)

OT: Als je zonder (PH)EV bij een laadpaal gaat staan |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 05-09-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op woensdag 5 september 2018 @ 07:26:
Blijft natuurlijk een klein autootje. Maar daar hou ik van.
Heerlijk toch? Overal te parkeren, en brengt je prima van A naar B. En ook nog eens voor de laagste carbon footprint.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Sjaak_Trekhaak Mijn Outlander staat alleen bij een laadpaal als deze aan het laden is. Altijd 06 onder de voorruit en indien mogelijk ruil ik met een collega halverwege de dag voor betere bezetting.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk
Sjaak_Trekhaak schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:17:
[...]

Begin je dan met je eigen Outlander PHEV 8)7? ;)

OT: Als je zonder EV bij een laadpaal gaat staan |:(
Waarom zou je een PHEV niet laden bij een laadpaal?
Ik doe het zelf ook, dat is toch het hele bestaansrecht van een PHEV?

Ik krijg korting op de bijtelling en kan daardoor een leuke auto rijden, het minste wat ik kan doen is actief laden toch?

Ik verstook nagenoeg nooit meer diesel in de woonwijken, maar lekker elektrisch...

Ik haal hem ook gewoon actief weg bij de laadpaal als hij bijna vol is...

Huidige tank:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1866/43767738874_bd6e41f001.jpg

Ik vind echt dat de V60 heel veel regenereert, wat fijn is!
Het totaal verbruik is alleen heel lastig te berekenen. Bij welke kWh prijs kan ik in de winter straks beter gaan tanken ipv laden?

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 05-09-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:31:
[...]
Aangepast ;). Ging me meer om de stickertjes plakken opmerking. Lijkt mij dat wanneer je een auto zonder stekker op een parkeerplaats voor (PH)EV's plaatst, dit hetzelfde behandeld moet worden als misbruiken van de invalideparkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Ik doe het zelf ook, dat is toch het hele bestaansrecht van een PHEV?

Ik krijg korting op de bijtelling en kan daardoor een leuke auto rijden, het minste wat ik kan doen is actief laden toch?

Ik verstook nagenoeg nooit meer diesel in de woonwijken, maar lekker elektrisch...

Ik haal hem ook gewoon actief weg bij de laadpaal als hij bijna vol is...

Huidige tank:
[afbeelding]

Ik vind echt dat de V60 heel veel regenereert, wat fijn is!
Het totaal verbruik is alleen heel lastig te berekenen. Bij welke kWh prijs kan ik in de winter straks beter gaan tanken ipv laden?
Altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nog even in Excel gegooid:

https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tzb1oMbStTdsPjEQ (bewerkbaar)

Met 35.000km per jaar.
Elektrisch verbruik 27kWh per 100km (met veel gas geven van stoplicht naar stoplicht)
Diesel prijs van 1,40 en verbruik van 6l/100km

Kost diesel jaarlijks: € 2.940,00
Tegen 30 cent per kWh laden: € 2.835,00
Tegen 35 cent per kWh laden: € 3.307,50

Omslagpunt ligt dus net boven de 30 cent per kWh...

Dan heb ik de tankverliezen nog niet meegenomen, moet ik straks als over 2 maanden |:( de facturen binnen zijn nog eens gaan uitrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
reken je dan ook mee dat de v60 diesel verbruikt als je elektrisch rijdt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
Sommetje is niet zo heul ingewikkeld toch? :).

Stel dat je 1:15 hebt gereden op die brandstof = 13.2L x 15 = 198 km (= €0,108 / km (€1,63 / L)

759.3 - 198 = 561.3

561.3 / 218.2 kWh = 2.57 km / kWh ( = €0,093 / km (€0,24 / kWh))

Mijn voorstel, trap die rechtervoet iets minder diep in :+.

Aangezien ik met mijn Leafje momenteel €0,00 / km aan energie betaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:40:
[...]
Elektrisch verbruik 27kWh per 100km (met veel gas geven van stoplicht naar stoplicht)
Welke auto?
Ik moet echt mijn best doen om gemiddeld boven de 14kWh/100km uit te komen, dan kost electrisch rijden de helft aan 'brandstof'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Bijna een jaar om 13000km gereden en 125 euro laadkosten tel uit je winst!

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:45:
[...]

Welke auto?
Ik moet echt mijn best doen om gemiddeld boven de 14kWh/100km uit te komen, dan kost electrisch rijden de helft aan 'brandstof'.
Een Volvo V60 PHEV volgens mij.

Een zware rechtervoet is goed voor het verbruik, en dat zie je ook wel terug in de cijfers. Op 700km 13L Diesel + 200+ kWh aan stroom.. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:04:
[...]

Tja, er is wel een oplossing, heb ik zelf gedaan met zo'n aso. Gewoon helemaal klem zetten door je auto 1 cm van zijn bumper te parkeren. Ik heb een extra lange laadkabel, dus op 1 plek verderop red ik het dan nog net met laden. Volgende ochtend boze brief onder de ruit, maar die auto nog regelmatig gezien, maar nooit meer op de laadplek.
Het zijn inrij vakken. Dus kort erop kan enkel tegen zijn zijkant. Maar dat lukt ook niet omdat ie precies op die 2 vakken staat. Zal gemeente wel nogmaals melden
Pagina: 1 ... 89 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.