duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ook maar weer eens geprobeerd. Mijn pas van 13 juni wordt nu eindelijk ook herkend door Fastned.Crxtreem schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:55:
Maingau bij de Fastned aan de A29 geprobeert en werkt.
Dus mijn kaart van begin Augustus is ook doorgegeven aan Fastned.
Meteen getest of met de laatste BMS update inderdaad snelladen kan tot 94% ipv 84% met mijn Kia Soul EV. Idd
Verwijderd
Aan de andere kant geeft de Franse Staat 6.000 euro aan iedere koper van een EV cadeau!FreeShooter schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:36:
[...]
In Frankrijk is het simpelweg economisch nog niet interessant genoeg. Goedkope diesel en geen wegenbelasting zorgen ervoor dat je (een stuk) goedkoper uit bent met een diesel in Frankrijk.
Zou Nederland ook eens moeten gaan doen dan stijgen de verkopen meer dan met de door hen gewenste cursus voor verkopers.
p.s. als je tijd hebt ... hij heeft meer van dat soort slimme dingen... flink wat video's.
[ Voor 25% gewijzigd door prettig op 31-08-2018 18:41 ]
Dat is niet zoveel anders dan in Nederland waar je geen BPM en MRB betaald. Omdat ze dat in Frankrijk niet kennen, geven ze in plaats daarvan subsidie op de aanschaf.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:30:
[...]
Aan de andere kant geeft de Franse Staat 6.000 euro aan iedere koper van een EV cadeau!
Zou Nederland ook eens moeten gaan doen dan stijgen de verkopen meer dan met de door hen gewenste cursus voor verkopers.
Anyway, ik ben weer eens in de UK en heb nu een source laadpas en zijn best wat laadplekken hier in Londen. Werkt prima. De meeste zijn 1x32A wat op zich snel genoeg is. Helaas dat je dus niet bij andere merken laadpalen kan laden tenzij je daar ook weer een pas aanvraagt. En dat terwijl EV's hier heel efficient zijn want je zit 1 uur in de auto maar je bent nog geen 10 mijl verder...
Facts don't care about your feelings
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit efficiënt rijden doe ik voornamelijk omdat het geld bespaart. Maar een groot nadeel is dat het nogal wat extra reistijd kost, op mijn dagelijke route is dat zo'n drie kwartier extra per dag (minder bij file). Daarnaast tank ik in België vanwege de goedkopere benzine, wat mij nog eens drie kwartier per week extra kost. Deze extra reistijd vind ik vervelend, maar ik blijf het doen vanwege de kosten. Het scheelt toch een hoop.
Ik ben ook groot fan van elektrisch rijden. Ik zou wel een Nissan Leaf 40kWh willen kopen, maar nieuw is deze nog veel te duur voor mij, althans in de aanschaf. Een Tesla Model S is al helemaal niet te betalen.
De laatste tijd begin ik mij een beetje te ergeren aan de kwaliteit van mijn auto, de extra reistijd, en het gebruik van benzine. Dus ik ben op zoek naar een betaalbare maar vooral ook goede elektrische auto. Er staat een ev-box langzaamlader op het werk maar die is vaak bezet, dus mogelijkheid tot snelladen is een must.
Welke tweedehandse elektrische auto zouden jullie mij aanraden? Of toch een nieuwe Nissan Leaf?
Verwijderd
BPM is afhankelijk uitstoot en een EV valt in klasse 1 met navenant tarief. Is dus geen subsidie. BPM idem.FreeShooter schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:47:
[...]
Dat is niet zoveel anders dan in Nederland waar je geen BPM en MRB betaald. Omdat ze dat in Frankrijk niet kennen, geven ze in plaats daarvan subsidie op de aanschaf.
@zr40:
Al naar de Renault Zoë gekeken? Actieradius van boven de 250 werkelijke Kms.
Ik ben blij dat je er weer bent hoor.YoshiBignose schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:54:
Vonden jullie het niet een maand lang bijzonder saai in dit topic?
Anyway, ik ben weer eens in de UK en heb nu een source laadpas en zijn best wat laadplekken hier in Londen. Werkt prima. De meeste zijn 1x32A wat op zich snel genoeg is. Helaas dat je dus niet bij andere merken laadpalen kan laden tenzij je daar ook weer een pas aanvraagt. En dat terwijl EV's hier heel efficient zijn want je zit 1 uur in de auto maar je bent nog geen 10 mijl verder...
Was zeker een beetje saai zonder je.
Ps ik zal je niet meer zo pesten hoor.😉
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
evtje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:16:
[...]
Ik ben blij dat je er weer bent hoor.
Was zeker een beetje saai zonder je.
Ps ik zal je niet meer zo pesten hoor.😉
Viel me trouwens op hoeveel dikke auto's hier in Londen rijden maar die prijzen zijn echt bizar vergeleken met Nederland. Een Lexus RC F is 60k gbp en 140k euro in NL. Een Golf R rij je al vanaf 39k en een Audi RS3 vanaf 44k. Audi S5 begint bij 49k.
Een Tesla daarentegen is wel 70k dus ik begrijp wel dat die hier veel minder rond rijdt, al die bovenstaande auto's zijn immers ook vergelijkbaar qua snelheid. Road tax is hier ook minimaal dus daar pak je ook niet veel winst. Geen idee hoe het hier zit met subsidies of bijtellingen... maar als ik moet kiezen tussen een BMW M5 of een Model S 75D dan is het toch wel lastig hoor
De i-pace is hier overigens vanaf 63k te koop... maar de e-pace vanaf 28k dus ook die zal nooit verkopen lijkt me.
En het is vreemd want je kan in Londen nergens gas geven dus wat moet je met die dikke motor doen? Daarentegen sta je wel vaak bij stoplichten dus het snel optrekken van EV's is een voordeel (en niet schakelen een must).
Zr40 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:35:
Adviesvraagje. Ik rijd momenteel een Citroen C4 Cactus waar ik met efficiënt rijden (vrachtwagensnelheid, en hard remmen vermijden) ruim 900 km per tankbeurt uit haal (45 liter benzine per keer). Mijn dagelijkse woon-werkafstand is circa 170 km. Dit kost mij ruim € 250 per maand aan brandstof.
Dit efficiënt rijden doe ik voornamelijk omdat het geld bespaart. Maar een groot nadeel is dat het nogal wat extra reistijd kost, op mijn dagelijke route is dat zo'n drie kwartier extra per dag (minder bij file). Daarnaast tank ik in België vanwege de goedkopere benzine, wat mij nog eens drie kwartier per week extra kost. Deze extra reistijd vind ik vervelend, maar ik blijf het doen vanwege de kosten. Het scheelt toch een hoop.
Ik ben ook groot fan van elektrisch rijden. Ik zou wel een Nissan Leaf 40kWh willen kopen, maar nieuw is deze nog veel te duur voor mij, althans in de aanschaf. Een Tesla Model S is al helemaal niet te betalen.
De laatste tijd begin ik mij een beetje te ergeren aan de kwaliteit van mijn auto, de extra reistijd, en het gebruik van benzine. Dus ik ben op zoek naar een betaalbare maar vooral ook goede elektrische auto. Er staat een ev-box langzaamlader op het werk maar die is vaak bezet, dus mogelijkheid tot snelladen is een must.
Welke tweedehandse elektrische auto zouden jullie mij aanraden? Of toch een nieuwe Nissan Leaf?
Wat is er zo aantrekkelijk aan de C4 Cactus? Het ziet eruit alsof ze als afterthought een paar bumpers op de auto hebben geplakt? Ik weet verder niks van het merk of type, maar het is superopvallend en zo onlogisch
Allereerst: kost het je écht zoveel tijd? Heb je dit al eens gemeten? Wij rijden iedere week bijna exact dezelfde afstand, buiten de spits, en rijden in onze oude Leaf als oude omaatjes achter vrachtwagens aan. Soms echter ook niet; zo heb ik vorige week een keer 'snel' gereden: dwz mezelf aan de snelheidslimiet gehouden op alle wegen. Die is echter bijna overal zo laag dat de totale tijdwinst op de afstand maar zo'n 10 minuten was. Het is behoorlijk moeilijk om echt significante hoeveelheden tijd te besparen door sneller te rijden. Dat gaat eigenlijk alleen als je op wegen rijdt waar je normaal 80 rijdt, maar waar de snelheidslimiet bijv. 130 is. Het is zo erg dat het tijdsverschil tussen een afsnijroute over 30- en 60-wegen even snel is als omrijden over de snelweg met 100-120...
Er is momenteel in jouw prijscategorie eigenlijk geen goede keuze. Je hebt aardig wat tweedehands elektrische auto's tussen de ~9000 en ~15000 euro, maar die doen allemaal maar om en nabij 100km op een lading. Dan is er een groot gat, en de enige e-auto's met significant meer dan 24kWh kosten allemaal €30k+ nieuw of zelfs nog flink boven de €20k tweedehands (en dan heb je maar één keus: de Nissan Leaf 30kWh).
Heb je al eens een spreadsheet met al je autokosten gemaakt en gekeken hoe groot het verschil in TCO is? Met de hoeveelheid kilometers die je maakt moet het echt wel interessant worden om een nieuwe elektrische auto te kopen. Wellicht niet netto goedkoper, maar het verschil kan niet heel groot zijn. Reken ook mee dat je onderhoud een stuk goedkoper is, althans met bijv. een Leaf.
Qua keuzes zijn er nu twee goede opties in het eh.. 'goedkopere' segment: de Leaf en de Ioniq electric. Beide hebben een vergelijkbare actieradius - de Leaf komt een fractie verder, maar is ook minder zuinig. De ioniq kan sneller laden, wat handig is als je hem ook op reis wil gebruiken bijvoorbeeld.
Zo daar kijk ik van op. Ik dacht zal wel een jaar duren maar niet dus.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Dat hangt toch echt heel erg af van de route... zelf rij ik met enige regelmaat van de Randstad naar familie in Midden-Limburg, wat enkele reis een afstand van 200 km is (en de maximumsnelheid op grote stukken 120-130). In het verleden in mn diesel zat ik structureel op de linkerbaan en deed ik buiten de spits over deze rit meestal slechts een uur en 3 kwartier. Tegenwoord ben ik met de Ioniq toch echt *minimaal* 2 uur en een kwartier kwijt, en meestal gaat het zelfs eerder richting de 2,5 uur. Echt wel een significant verschil dus! Uiteraard is er nog een flink verschil tussen zomer en winter, maar feit blijft dat ik echt wel beduidend langer onderweg ben; of ik nou langzamer (~100km/u) rij en het op één acculading haal, of doorrij en onderweg moet snelladen.mux schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:26:
[...]kost het je écht zoveel tijd? Het is behoorlijk moeilijk om echt significante hoeveelheden tijd te besparen door sneller te rijden.
Wat is je budget? En zou je werkgever er nog een paal bij willen zetten, of ken je de eigenaar van de andere EV? (Zodat er mogelijkerwijs wat af te spreken is?) En welke laadsnelheid is de paal?Zr40 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:35:
Adviesvraagje.
Of, is er eventueel een 220v stopcontact wat je kunt gebruiken?
[ Voor 9% gewijzigd door ErgoStijn op 01-09-2018 07:33 ]
Wat heb je nou weer gedaan?!YoshiBignose schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:24:
[...]
en werd weer gebanned om niks maar oke.
Viel me trouwens op hoeveel dikke auto's hier in Londen rijden maar die prijzen zijn echt bizar vergeleken met Nederland. Een Lexus RC F is 60k gbp en 140k euro in NL. Een Golf R rij je al vanaf 39k en een Audi RS3 vanaf 44k. Audi S5 begint bij 49k.
Een Tesla daarentegen is wel 70k dus ik begrijp wel dat die hier veel minder rond rijdt, al die bovenstaande auto's zijn immers ook vergelijkbaar qua snelheid. Road tax is hier ook minimaal dus daar pak je ook niet veel winst. Geen idee hoe het hier zit met subsidies of bijtellingen... maar als ik moet kiezen tussen een BMW M5 of een Model S 75D dan is het toch wel lastig hoor
De i-pace is hier overigens vanaf 63k te koop... maar de e-pace vanaf 28k dus ook die zal nooit verkopen lijkt me.
En het is vreemd want je kan in Londen nergens gas geven dus wat moet je met die dikke motor doen? Daarentegen sta je wel vaak bij stoplichten dus het snel optrekken van EV's is een voordeel (en niet schakelen een must).
Heeft de lagere ponden prijs vanwege de Brexit daar nog iets mee te maken? Of was dat altijd al zo?
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2018 08:42 ]
Test Hyundai Kona Electric: doorbraak in het elektrisch rijden zoals hierboven gepost.
Goed nieuws, mijn ghetto laadkabel werkt met de MiEV. Ik heb een Simple EVSE van EV power in de J1772 ingebouwd, en met een 880 Ohm weerstand en diode trigger ik de laadpaal.
Wel een grote lichtshow erbij met die controller, ik kom er achter dat de hele stekker nu groen knippert in het donker
Nu maakt aansluitvolgorde niet meer uit, ik kan de auto aansluiten en dan het laadlabel gebruiken.
Nadeel is dat met deze kabel de CP dus niet meer naar de auto gaat en volgt dus niet vermogen indicatie, nu maakt dat niet veel uit, want specifiek de 2010 MiEV doet helemaal niets met die info. Deze laad gewoon altijd met 13A.
mux had een vergelijkbare gebouwd en in zijn J1772 gebouwd, maar het is toch best wel proppen
Dit is tweeledig. Aan de ene kant kost het langzaam rijden ongeveer 15-20 minuten enkele reis extra, aan de andere kant vermijd ik potentieel snellere routes bij file als dat voor een lange omweg zorgt. Mijn dagelijkse route is Tilburg-Zeist via A27, omrijden via A2 wanneer het weer vast staat bij Gorinchem is ongeveer 17 km extra.mux schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:26:
[...]
Allereerst: kost het je écht zoveel tijd? Heb je dit al eens gemeten?
Met elektriciteit zouden de verbruikskosten een stuk lager liggen (zelfs op Vmax) en dan voel ik geen noodzaak meer om dit te vermijden
Het scheelt niet veel, zeker als ik de bespaarde tijd mee tel (zoals @possimpible zegt). Ik denk dat een nieuwe Leaf voor mij de beste keuze is. De TCO is gewoon uitstekend. Alleen zit ik met het aanschafbedrag, dat heb ik niet even vlug beschikbaar. Geld lenen vermijd ik, private lease is duurder dan lenen, en zakelijk lease is voor mij ook niet interessant (voor zover ik de werkelijke kosten daarvan begrijp).Heb je al eens een spreadsheet met al je autokosten gemaakt en gekeken hoe groot het verschil in TCO is?
Binnenkort komt er wel een deposito vrij. Als ik daar nou eens op wacht, dan is er opeens meer mogelijk
11 kW voor zover ik kan zien. Gebruikelijke laders daar zijn een Model S en een hybride Audi. Extra paal is een goede, ik zal het eens aankaartenErgoStijn schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 07:31:
[...]
Wat is je budget? En zou je werkgever er nog een paal bij willen zetten, of ken je de eigenaar van de andere EV? (Zodat er mogelijkerwijs wat af te spreken is?) En welke laadsnelheid is de paal?
Klopt, we gaan ook soms die kant op vanuit centrum land en als het drukker is maakt het weinig uit, maar in de avond scheelt het gewoon 15-30 minuten.juupke schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:40:
[...]
Dat hangt toch echt heel erg af van de route... zelf rij ik met enige regelmaat van de Randstad naar familie in Midden-Limburg, wat enkele reis een afstand van 200 km is (en de maximumsnelheid op grote stukken 120-130). In het verleden in mn diesel zat ik structureel op de linkerbaan en deed ik buiten de spits over deze rit meestal slechts een uur en 3 kwartier. Tegenwoord ben ik met de Ioniq toch echt *minimaal* 2 uur en een kwartier kwijt, en meestal gaat het zelfs eerder richting de 2,5 uur. Echt wel een significant verschil dus! Uiteraard is er nog een flink verschil tussen zomer en winter, maar feit blijft dat ik echt wel beduidend langer onderweg ben; of ik nou langzamer (~100km/u) rij en het op één acculading haal, of doorrij en onderweg moet snelladen.
Maar dan rij ik ook harder dan toegestaan en met de EV niet, ben benieuwd hoe dat straks met de Kona en Niro gaat, denk dat we dan weer gewoon wat meer gas gaan geven.
Ev rijden met beperkte range: je gaat vanzelf rustiger rijden, heb je range genoeg dan rij je weer als met de ICE. Echter wel langzamer (dus 120-130km), met de ICE zit ik zo op 150km als ik niet oplet.
Nu dus maar eens kijken naar zo'n Maingau pas (bestellen) en alle apps en maps met oplaadpunten.
Iemand ervaringen met rekeningen van Maingau als zzp-er? Wat betreft evt. BTW terugvragen en om het als kosten op de zaak op te voeren?
Je krijgt gewoon een btw factuur.XxOrpheusxX schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:17:
Al tijden meegelezen in dit topic. Kan nu melden dat we nu ook over zijn: de benzine auto wordt ingewisseld voor een nieuwe Nissan Leaf 2. Afgelopen vakantie met vrienden even meegereden in een Leaf in Canada. Deze week zitten rekenen, proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt: november 2018 wordt ie al geleverd! (dealer had er een aantal in bestelling staan die in november geleverd worden en één daarvan kon ons wel bekoren)
Nu dus maar eens kijken naar zo'n Maingau pas (bestellen) en alle apps en maps met oplaadpunten.
Iemand ervaringen met rekeningen van Maingau als zzp-er? Wat betreft evt. BTW terugvragen en om het als kosten op de zaak op te voeren?
Verwijderd
Zet je auto op de zaak, regel de MIA en BTW retour. Laden inderdaad op de zaak, BTW is klein maar inderdaad wel goed om terug te vragen. Zou hem met name op de zaak zetten voor verzekering/ btw op de auto/ mia regeling iddXxOrpheusxX schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:17:
Al tijden meegelezen in dit topic. Kan nu melden dat we nu ook over zijn: de benzine auto wordt ingewisseld voor een nieuwe Nissan Leaf 2. Afgelopen vakantie met vrienden even meegereden in een Leaf in Canada. Deze week zitten rekenen, proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt: november 2018 wordt ie al geleverd! (dealer had er een aantal in bestelling staan die in november geleverd worden en één daarvan kon ons wel bekoren)
https://www.theicct.org/s...olicy-update_20180111.pdf
Dat deel van de MIA en de BTW was inderdaad het rekenen waar ik aan refereerde. Uiteindelijk is het nog even wachten wat de uiteindelijke invloed van de MIA is. Hangt ook een beetje af van de totale omzet van dit boekjaar. Maar tussen de 25k-30k zal het wel uitkomen inderdaad.Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:29:
[...]
Zet je auto op de zaak, regel de MIA en BTW retour. Laden inderdaad op de zaak, BTW is klein maar inderdaad wel goed om terug te vragen. Zou hem met name op de zaak zetten voor verzekering/ btw op de auto/ mia regeling iddLeaf zal ook na btw en mia zo'n 25-30k zijn? Kona (van 50k incl laadpaal) was 33k na alles terug te hebben gekregen.
En de BTW is maar een beetje, ook BTW van de beurten zal wel meevallen. Maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Ook het afschrijven op de zaak natuurlijk. Ik ben er wel over uit dat waar sommige mensen nog klagen over het gebrek aan subsidies op elektrisch rijden in Nederland (ondanks dat 0% BPM en 4% bijtelling best een leuke subsidie is mijns inziens), je als zzp-er in Nederland prima een elektrische auto op de zaak (en privé) kunt rijden.
Maar wel weer 2,7% van de catalogus waarde bijtellen voor de BTW aangifte, niet vergeten. Dat tikt op een dure auto ook serieus aan. Post mag je dan wel weer van de winst aftrekken.XxOrpheusxX schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:20:
[...]
Dat deel van de MIA en de BTW was inderdaad het rekenen waar ik aan refereerde. Uiteindelijk is het nog even wachten wat de uiteindelijke invloed van de MIA is. Hangt ook een beetje af van de totale omzet van dit boekjaar. Maar tussen de 25k-30k zal het wel uitkomen inderdaad.
En de BTW is maar een beetje, ook BTW van de beurten zal wel meevallen. Maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Ook het afschrijven op de zaak natuurlijk. Ik ben er wel over uit dat waar sommige mensen nog klagen over het gebrek aan subsidies op elektrisch rijden in Nederland (ondanks dat 0% BPM en 4% bijtelling best een leuke subsidie is mijns inziens), je als zzp-er in Nederland prima een elektrische auto op de zaak (en privé) kunt rijden.
2,7% is alleen als je geen kilometerregistratie bijhoudt toch? Als ik uit ga van mijn binnenkort te leveren Leaf 2.0 met 10.000 privé-kilometers en 15.000 zakelijke kilometers kom ik volgens de rekenhulp van de Belastingdienst uit op een ruime €500,- die ik moet betalen voor het privé-gebruik. Als ik geen kilometerregistratie heb en de standaard 2,7% reken kom ik uit op ruim €1000,-.jerh schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:01:
[...]
Maar wel weer 2,7% van de catalogus waarde bijtellen voor de BTW aangifte, niet vergeten. Dat tikt op een dure auto ook serieus aan. Post mag je dan wel weer van de winst aftrekken.
Verwijderd
Klopt!lackaday schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:22:
[...]
2,7% is alleen als je geen kilometerregistratie bijhoudt toch? Als ik uit ga van mijn binnenkort te leveren Leaf 2.0 met 10.000 privé-kilometers en 15.000 zakelijke kilometers kom ik volgens de rekenhulp van de Belastingdienst uit op een ruime €500,- die ik moet betalen voor het privé-gebruik. Als ik geen kilometerregistratie heb en de standaard 2,7% reken kom ik uit op ruim €1000,-.
Heb je zin om een kilometerregistratie bij te houden voor 500 euro?lackaday schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:22:
[...]
2,7% is alleen als je geen kilometerregistratie bijhoudt toch? Als ik uit ga van mijn binnenkort te leveren Leaf 2.0 met 10.000 privé-kilometers en 15.000 zakelijke kilometers kom ik volgens de rekenhulp van de Belastingdienst uit op een ruime €500,- die ik moet betalen voor het privé-gebruik. Als ik geen kilometerregistratie heb en de standaard 2,7% reken kom ik uit op ruim €1000,-.
Ik kan iedereen CTA Ritadministratie aanraden, erg gemakkelijk op basis van GPS, export in XLS of CSV etc.Erasmo schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:27:
Dat kan tegenwoordig toch vrij eenvoudig met een app?
Verwijderd
Vergeet niet dat je dit zegt tegen iemand die de auto koopt ipv hem door de baas betaalt krijgt maatYoshiBignose schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:44:
[...]
Heb je zin om een kilometerregistratie bij te houden voor 500 euro?
Eigen ervaringen: auto op de zaak, geen bijtelling, geen ritadministratie, geen btw privegebruik in de aangifte. 1 keer een vraag over gehad, gaf aan dat alle auto’s op de zaak staan en 3 auto’s bijtellen wel vreemd was aangezien je er maar 1 tegelijk kon rijden. Daarna nooit meer wat over gehoord, de Kona wordt dus ook niet bijgeteld, soms zijn ze best aardig hoor die inspecteurs!
@possimpible Interessant, wil volgend jaar ook een Kona EV erbij nemen (nu een Leaf 40kWh). Kun je dan beide auto's zakelijk aftrekken? Ik overweeg dan de Leaf te verhuren. Wel leuke manier om toch de winst te drukken en gebruik te kunnen maken van de MIA.Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:25:
[...]
Vergeet niet dat je dit zegt tegen iemand die de auto koopt ipv hem door de baas betaalt krijgt maat
Eigen ervaringen: auto op de zaak, geen bijtelling, geen ritadministratie, geen btw privegebruik in de aangifte. 1 keer een vraag over gehad, gaf aan dat alle auto’s op de zaak staan en 3 auto’s bijtellen wel vreemd was aangezien je er maar 1 tegelijk kon rijden. Daarna nooit meer wat over gehoord, de Kona wordt dus ook niet bijgeteld, soms zijn ze best aardig hoor die inspecteurs!
Twee bronnen gecombineerd dus bij benadering. Ik denk dat de relatieve verkoopcijfers van BEV's t.o.v. ICE door WLTP deze maand flink afwijken door 42% meer verkoop totaal, waarvan merendeel ICE.
Tesla Model S 400
Leaf 331
Tesla Model X 200
Hyundai Ioniq 153
BMW I-3 127(waarvan 50 BMW I3S)
Volkswagen E-Golf 105
Opel Ampera 81
Hyundai Kona 74
Renault Zoe 34
Smart Forfour/Fortwo 25
Nissan E-NV200 24
Kia Soul 12
Jaguar I-pace 3
Volkswagen E-up 3
Citroen C-Zero 1
Totaal 1573(in juli 2018 1515 stuks volgens RVO.nl)
Verwijderd
Ja dit kan, wij hebben al járen 3 auto’s op de zaak (1 op grijs kenteken die we alleen gebruiken voor de wintersport/ vuilstort etc). Verhuur moet je wel ff goed naar je verzekering kijken, dat is een andere dan een reguliere autoverzekeringVaevictis_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:31:
[...]
@possimpible Interessant, wil volgend jaar ook een Kona EV erbij nemen (nu een Leaf 40kWh). Kun je dan beide auto's zakelijk aftrekken? Ik overweeg dan de Leaf te verhuren. Wel leuke manier om toch de winst te drukken en gebruik te kunnen maken van de MIA.
Het is zoals ik schreef nog minder, want je mag het ook van de winst aftrekken.YoshiBignose schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:44:
[...]
Heb je zin om een kilometerregistratie bij te houden voor 500 euro?
Tot je controle krijgt, auto is dan een standaard focus punt en geen kloppende (rit)administratie betekent altijd gezeik. Dat je niks meer hebt gehoord, geeft je wel wat rechten, als in gewoonterecht en het feit dat er voor de inspecteur geen nieuwe feiten zijn, maar een boekenonderzoek kan wel aanleiding zijn om te corrigeren.Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:25:
[...]
Vergeet niet dat je dit zegt tegen iemand die de auto koopt ipv hem door de baas betaalt krijgt maat
We hebben het zelfs zwart op wit van de belasting: geen bijtelling over de grijs kenteken bus zolang er een andere auto is die wordt bijgeteld (en dat is een BV met installatiewerkzaamheden).Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:56:
[...]
Ja dit kan, wij hebben al járen 3 auto’s op de zaak (1 op grijs kenteken die we alleen gebruiken voor de wintersport/ vuilstort etc). Verhuur moet je wel ff goed naar je verzekering kijken, dat is een andere dan een reguliere autoverzekering
Andere BV weer niet (ander soort bedrijf). Maar eenmanszaak is voor een auto vaak het goedkoopste (je telt maximaal de kosten bij) en Mia valt vaak hoger uit dan een BV.
Belastingdienst is beetje "variabel" en je kunt een hoop (indien je accountant meewerkt), maar mocht je controle krijgen (die kans is weer erg klein) dan kunnen ze er op terug komen.
Dus ook hier al jaren meerdere auto's op bedrijven, kan makkelijk.
Soms kopen we hem gewoon op de eenmanszaak (die we gewoon ernaast houden) en na 1 of 2 jaar over naar BV, ligt beetje aan de auto) en omzet...... je kunt ook gewoon genoeg omzet schuiven naar een eenmanszaak om dan de MIA te maximaliseren...... heeft zo z'n voordelen.
Ik zeg altijd over naar een BV, hou dan je eenmanszaak (of nieuwe) en zet gelijk 2 BV's op.
Maar is beetje off-topic......
Verwijderd
Ik heb (jaren terug) in een soortgelijke situatie te horen gekregen "Of U houdt een rittenadministratie bij wie wanneer in welke auto rijdt of er wordt een gemiddelde waarde [van alle auto's] genomen". E.e.a. zouden we schriftelijk krijgen alsmede enkele correcties op aangiftes.Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:25:
[...] 1 keer een vraag over gehad, gaf aan dat alle auto’s op de zaak staan en 3 auto’s bijtellen wel vreemd was aangezien je er maar 1 tegelijk kon rijden. Daarna nooit meer wat over gehoord, de Kona wordt dus ook niet bijgeteld, soms zijn ze best aardig hoor die inspecteurs!
Nooit iets van gehoord. De boekhouder maanden later laten Beel hoe het er mee zat en die kreeg te horen "nu geen tijd, belt u ons niet wij bellen u wel". Nooit meer iets gehoord.
https://www.electrive.net...00-exemplare-des-sion-an/
Verkopen is geen probleem.prettig schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:01:
Sono Sion..... ze willen er 200.000 van verkopen ......
De productie daarentegen... Maar dat hebben ze ook opgelost. Ze gaan ze bij een "Europese fabrikant" uitbesteden.
Dan juist, die tijd kan je beter declarabel besteden tenzij je een uurtarief van 25 rekent ofzoVerwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:25:
[...]
Tja omdat je geluk hebt gehad wil niet zeggen dat het mag. Als je meerdere auto's op de zaak hebt moet je ze allemaal bijtellen is de regel (bestelbus kan een uitzondering zijn ja).Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:25:
[...]
Ik heb ook eens een klant gehad die wel werd gespot bij de Efteling en die kon 3 jaar bijtelling terugbetalen, is een duur geintje hoor. En bij een EV met 4% is je winst ook weer niet zoveel. Maar je hebt gelijk, ze doen tegenwoordig vrij weinig die inspecteurs.
Waarom moet die achterkant zo strak omlaag? Heeft de i-pace ook, is dat nou echt aerodynamisch ofzo?prettig schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:01:
Sono Sion..... ze willen er 200.000 van verkopen ......
[ Voor 12% gewijzigd door YoshiBignose op 02-09-2018 11:11 ]
Precies lijkt me ook niet maar waarom doen ze het dan? Het is ook lelijk...mux schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:15:
Lol, ipace aerodynamisch...
Serieuze poging om het te begrijpen: misschien om de middenruimte te maximaliseren met minimale voertuiglengte?
De achterkant gaat nog aangepast worden.YoshiBignose schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:08:
[...]
Waarom moet die achterkant zo strak omlaag? Heeft de i-pace ook, is dat nou echt aerodynamisch ofzo?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Alleen bij transacties zie ik nog niks staan. Dus ik heb nog geen idee van het tarief. Klopt dat dat dit niet realtime is? En nu geeft mijn auto de tijd aan. Maar lijkt me handig als je ook ziet in de laadapp dat laden gestopt is. Dan hou je ook niet voor niks een paal bezet. Daarnaast toont de ecotap app ook de mogelijkheid om je kaart op te waarderen. Maar dat is toch niet nodig? (Daarnaast lukt het me ook niet maar goed:-))
Bij newmotion kan het een maand duren voordat je de transactie ziet, dus mogelijk ook bij ecotap. Bij enkele andere aanbieders kan je het wel zien als je laadt (nextcharge, in ieder geval bij sommige oplaadpunten).meermarco schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:36:
Ongetwijfeld heel dom. Maar ik heb een ecotap laadpas omdat die slechts 1 cent per kWh roaming regelen(al zeggen ze gratis). Hoe dan ook alles ingevuld en netjes een pas gekregen. Vandaag (nu) voor het eerst aan de openbare paal. Kabel aangesloten. Pas ervoor. Eerst wachten en daarna laadicoontje blauw op de paal. Auto geeft aan om 15:55 vol.
Alleen bij transacties zie ik nog niks staan. Dus ik heb nog geen idee van het tarief. Klopt dat dat dit niet realtime is? En nu geeft mijn auto de tijd aan. Maar lijkt me handig als je ook ziet in de laadapp dat laden gestopt is. Dan hou je ook niet voor niks een paal bezet. Daarnaast toont de ecotap app ook de mogelijkheid om je kaart op te waarderen. Maar dat is toch niet nodig? (Daarnaast lukt het me ook niet maar goed:-))
In de newmotion app zie ik b.v wel dat de paal bezet is realtime maar de rekening krijgt je veel later.meermarco schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:58:
Oh serieus. Best ouderwets voor zulke moderne techniek :-)
Dat heeft te maken met de aanbieder die in mijn geval pitpoint de gegevens naar newmotion of een ander gaat doorgeven.
In Duitsland is er ook een soap gaande over het laden bij Ladenetz met Maingau pas. Als ze ergens aan ten onder gaan is het de techniek denk ik.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Jammer, maarja. Dan maar iets verder van de snelweg af rijden en bij Lidl/Aldi snelladen. Die werken tenminste altijd.
Yep heb hetzelfde bij ecotap, de eerste factuur kan je met een maand verwachten duurt allemaal heel lang.meermarco schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:36:
Ongetwijfeld heel dom. Maar ik heb een ecotap laadpas omdat die slechts 1 cent per kWh roaming regelen(al zeggen ze gratis). Hoe dan ook alles ingevuld en netjes een pas gekregen. Vandaag (nu) voor het eerst aan de openbare paal. Kabel aangesloten. Pas ervoor. Eerst wachten en daarna laadicoontje blauw op de paal. Auto geeft aan om 15:55 vol.
Gebruik inmiddels plugsurfing kost je eenmalig 9,95 voor de tag en voor de rest zijn de gelijk aan ecotap qua kosten, je krijgt de factuur ook vrij laat maar na het laden zie je alles wel terug in de app dus je weet wat je hebt geladen en gaat betalen. De tag werkt alleen niet bij Fastned dus dan moet je hem koppelen via de app van fastned, of scannen met de app van plugsurfing maar je kan ook de ecotap gebruiken bij fastned wat ik meestal doe.
It's All In The "Mix"
hier hetzelfde, aantal sessies begin augustus stonden direct in de app, laatste 2 weken zie ik niets meer terug van de laadsessie in de maingau apppmiddeld schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:24:
Ik heb eergisteren bij een Allego snellader geladen met de Maingau pas. De sessie is nog steeds niet in de app te zien. Normaal is dat bijna direct te zien. Ik maak me zorgen over het Maingau team![]()
In Duitsland is er ook een soap gaande over het laden bij Ladenetz met Maingau pas. Als ze ergens aan ten onder gaan is het de techniek denk ik.
Dankjewel. De techniek kan het dus wel. Denk dat ik dat dan maar ga bestellen. Na een laadsessie zie je het dus binnen zeg 10 min terug?Mixpower schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:08:
[...]
Yep heb hetzelfde bij ecotap, de eerste factuur kan je met een maand verwachten duurt allemaal heel lang.
Gebruik inmiddels plugsurfing kost je eenmalig 9,95 voor de tag en voor de rest zijn de gelijk aan ecotap qua kosten, je krijgt de factuur ook vrij laat maar na het laden zie je alles wel terug in de app dus je weet wat je hebt geladen en gaat betalen. De tag werkt alleen niet bij Fastned dus dan moet je hem koppelen via de app van fastned, of scannen met de app van plugsurfing maar je kan ook de ecotap gebruiken bij fastned wat ik meestal doe.
Met Ecotap heb ik met de Ecotap palen bij m’n werk wel bijna realtime informatie (vergelijkbaar met Fastned) maar anders is het altijd maar een maand afwachten.
Ik zal die plugsurfing ook eens in Nederland proberen en kijken hoe snel die sessies worden verwerkt. Toch gebruik ik maingau waar die werkt en laden per minuut handig is.
YouTube: 1.Fastned 175kW Ultraschnelllader in Limburg an der Lahn
Met plugsurfing werkt het tot nu toe goed, en over het algemeen zie je het binnen 30 min nadat de laadsessie is gestopt terug en soms sneller.meermarco schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:23:
[...]
Dankjewel. De techniek kan het dus wel. Denk dat ik dat dan maar ga bestellen. Na een laadsessie zie je het dus binnen zeg 10 min terug?
It's All In The "Mix"
Je wil het niet weten. Alle NL providers sturen elkaar voor de 10e van de maand excel sheets. eViolin. Echt waar. Aan de andere kant; NL had als 1 van de eerste een goed werkend roaming systeem.meermarco schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:58:
Oh serieus. Best ouderwets voor zulke moderne techniek :-)
Daar worstelen ze in het buitenland nog steeds mee. Dus vraag je af wat erger is; dat je niet direct weet hoeveel je betaalt óf dat je nergens laden kunt.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
[ Voor 15% gewijzigd door meermarco op 03-09-2018 09:46 ]
Als de eerste onrust over het schommelende rijbereik een beetje weg-ebt. Dan is het goddelijk ontspannen rijden. En bij toch onrust is er altijd wel een fastnedje en in geval van hoge nood een los Chademo snellaadpuntje in de buurt
En bij mijn werkgever wordt het binnenkort graties laden voor mij
En afgelopen vrijdag contact gehad met de plaatser van de openbare laadpaal en over de plek overlegd. Nu nog de 2 weken beslissing + 6 wkn bezwaartijd afwachten en dan hopenlijk ook een paal voor de deur.
[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 03-09-2018 12:06 ]
Ik stond gisteren naast 1 geparkeerd. Moet eerlijk zeggen: vond die nieuwe leaf er beter uit zien dat dat ik 'em in gedachten had.Mar.tin schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:05:
Na een weekend, en een werkdag heenrijden met mijn leafje, genieten zeg.
Zijn ze een beetje praktisch qua ruimte als je gezin en hond hebt? Afgezien van de 'angst' voor de lege batterij die ik heb, zijn ze qua bijtelling natuurlijk heel interessant.
Testing, one, two ...
Ik heb een 2013 (modeljaar 2011) leaf en geen ervaring met de nieuwe nieuwe leaf.Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:13:
[...]
Ik stond gisteren naast 1 geparkeerd. Moet eerlijk zeggen: vond die nieuwe leaf er beter uit zien dat dat ik 'em in gedachten had.
Zijn ze een beetje praktisch qua ruimte als je gezin en hond hebt? Afgezien van de 'angst' voor de lege batterij die ik heb, zijn ze qua bijtelling natuurlijk heel interessant.
Maar ik zou denken dat het allemaal prima moet passen, als je de hond in de achterbak hebt past er niet zoveel meer bij, maar qua zitten is het gewoon goed ruim
Verwijderd
Bron is hier te vinden.
De vanaf prijs van 80k euro (Duitsland) is zeer scherp in vergelijking met de iPace, ik ben benieuwd!
17 september horen we meer...
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 13:48 ]
Ik vond alleen de stoelen en zitpositie van de nieuwe leaf niet prettig (vergeleken met een e-golf).Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:13:
[...]
Ik stond gisteren naast 1 geparkeerd. Moet eerlijk zeggen: vond die nieuwe leaf er beter uit zien dat dat ik 'em in gedachten had.
Het stuur in leaf is niet verstelbaar in diepte en de armleuning is net te ver weg om prettig 'geleund' het stuur vast te kunnen houden... Uiteraard is dit een persoonlijke kwestie en kan voor anderen helemaal anders zijn maar het gemis van een diepteverstelling van het stuur is anno 2018 wel apart...
Mwah, goed nieuws voor EV land is pas als er meer betaalbare EV's met flinke range op de markt komen zoals de Sono. Met een peperdure e-tron , i-Pace of Lightyear One gaan we de transitie niet bereiken.Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:47:
De e-tron is sinds vandaag in productie, goed nieuws voor EV land!.
Tesla is ook begonnen met alleen maar prijzige nichemodellen, inmiddels heeft dat geresulteerd in een 'betaalbare' Tesla... Ik kan me voorstellen dat dit voor andere autofabrikanten ook zo werkt...pmiddeld schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:02:
[...]
Mwah, goed nieuws voor EV land is pas als er meer betaalbare EV's met flinke range op de markt komen zoals de Sono. Met een peperdure e-tron , i-Pace of Lightyear One gaan we de transitie niet bereiken.
Dure modellen betalen de ontwikkeling van de auto voor de gewone man. Wel leuk om te zien dat Sono dat anders doet, al gebruiken ze niet echt revolutionaire technieken. Het is vooral combinatie van huidige technieken.pmiddeld schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:02:
[...]
Mwah, goed nieuws voor EV land is pas als er meer betaalbare EV's met flinke range op de markt komen zoals de Sono. Met een peperdure e-tron , i-Pace of Lightyear One gaan we de transitie niet bereiken.
Ook Rimac heeft een leuke businesscase door zelf een hypercar te maken en vervolgens voor andere fabrikanten de reguliere modellen van de benodigde techniek te voorzien.
Als we Tesla als voorbeeld nemen dan:Tovenaar schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:13:
[...]
Tesla is ook begonnen met alleen maar prijzige nichemodellen, inmiddels heeft dat geresulteerd in een 'betaalbare' Tesla... Ik kan me voorstellen dat dit voor andere autofabrikanten ook zo werkt...
1. Duurt het nog jaaaaaren voordat er een auto voor de Jan Modaal op de markt komt.
2. Die 'betaalbare auto' dan toch niet zo betaalbaar blijkt

Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 15:34 ]
Nu vind ik AUDI niet per definitie het merk voor Jan Modaal, volgens mij hebben ze inmiddels wat goedkopere modellen zoals de A1 maar dan nog zijn die behoorlijk prijzig, Jan Modaal zal sowieso eerder bij Opel oid uitkomen...pmiddeld schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:30:
[...]
Als we Tesla als voorbeeld nemen dan:
1. Duurt het nog jaaaaaren voordat er een auto voor de Jan Modaal op de markt komt.
2. Die 'betaalbare auto' dan toch niet zo betaalbaar blijkt

Album:
https://imgur.com/a/ZBjg4HO
Op de laatste foto een mogelijke hint. Lag op het tafeltje waar de bestuurders wat zaten te drinken.
[ Voor 33% gewijzigd door Glewellyn op 03-09-2018 15:43 ]
*zucht*
Mercedes EQCGlewellyn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:42:
Op vakantie vlakbij Avignon hing een voor mij onbekend model aan de laadpaal. Iemand een idee wat ik gezien heb?
[afbeelding]
Album:
De voorkant denk ik: Mercedes / VW de achterkant dan weer Porsche.Glewellyn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:42:
Op vakantie vlakbij Avignon hing een voor mij onbekend model aan de laadpaal. Iemand een idee wat ik gezien heb?
[afbeelding]
Album:
Sowiso een model dat nog in ontwikkeling is, hence de camouflage..
[ Voor 87% gewijzigd door PeterZ(on) op 03-09-2018 15:54 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Jahoor, deze gozer spot gewoon ff de Mercedes EQC op vakantie.Glewellyn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:42:
[afbeelding]
Album:
Op de laatste foto een mogelijke hint. Lag op het tafeltje waar de bestuurders wat zaten te drinken.
Heb je ook naar binnen gegluurd?
Verwijderd
Echt betaalbaar = max. 20.000 euro incl. accu en redelijke uitvoering qua accessoires.
Ik heb de leaf juist gekozen omdat dit één van de meest praktische EV's is op dit gebied. Gewoon een normale kofferbak en achterbank. Kleine zit hier altijd achterin in de autostoel en dat gaat ook prima.Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:13:
[...]
De angst voor een lege batterij had ik ook, maar is een kwestie van wennen. Gisteren met 8% lading thuis aangekomen, ging prima (ik had geen zin om te laden onderweg). Op den duur weet ie ongeveer wat je gebruik is en weet je ook wanneer je meer verbruikt dan gemiddeld. Dit laatste geeft ie ook netjes weer op het display.
Ander onderwerp, het vinden van laadpunten vind ik mijn Nissan navigatie nog niet in uitblinken. Niet alle fastned punten staan erin en soms stuurt ie me naar een tankstation zonder fastned?!?! Nu gebruik ik nu de app SMOOV om zelf maar te bepalen waar ik onderweg ga laden. Ik ben benieuwd hoe andere hier de routes en eventuele laadpunten uitstippelen.
Die komt sneller dan je denkt. YouTube: Sono Sion - AutoWeek Special en kun je binnenkort in NL al mee proefrijden.Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:06:
Ik denk dat zolang er geen echt betaalbare EV's komen dat er dan ook geen enkele doorbraak mogelijk is.
Echt betaalbaar = max. 20.000 euro incl. accu en redelijke uitvoering qua accessoires.
Ik gebruik het ingebouwde navigatiesysteem niet, is vast niet up to date en weinig file-informatie enz. Ik gebruik Chargemap waar heel veel laders in staan, je goed filters kunt instellen en ook een bestemming kunt kiezen zodat je een route voor je ziet verschijnen. Op deze route kies ik dan de laadpaal die qua range haalbaar is (weergegeven km’s afstand laadpaal zijn niet hemelsbreed maar daadwerkelijke reiskm’s, dat is fijn). En dan gebruik ik Waze om te navigeren, daar kan Chargemap je heen sturen. Werkt uitstekend! Ik heb de telefoon in een houder in de Leaf, links van de middenconsole op het dashboard.aaitje schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:10:
[...]
Ik heb de leaf juist gekozen omdat dit één van de meest praktische EV's is op dit gebied. Gewoon een normale kofferbak en achterbank. Kleine zit hier altijd achterin in de autostoel en dat gaat ook prima.
De angst voor een lege batterij had ik ook, maar is een kwestie van wennen. Gisteren met 8% lading thuis aangekomen, ging prima (ik had geen zin om te laden onderweg). Op den duur weet ie ongeveer wat je gebruik is en weet je ook wanneer je meer verbruikt dan gemiddeld. Dit laatste geeft ie ook netjes weer op het display.
Ander onderwerp, het vinden van laadpunten vind ik mijn Nissan navigatie nog niet in uitblinken. Niet alle fastned punten staan erin en soms stuurt ie me naar een tankstation zonder fastned?!?! Nu gebruik ik nu de app SMOOV om zelf maar te bepalen waar ik onderweg ga laden. Ik ben benieuwd hoe andere hier de routes en eventuele laadpunten uitstippelen.
Met chargemap kun je ook in 20 sec zien of je het qua laden bijv zou redden naar Praag (ja in het geval van de Leaf 1e gen).
Verwijderd
Zullen we eerst even wachten totdat hij er (1) daadwerkelijk is en leverbaar voor die prijs en (2) de actieradius acceptabel (200 ~ 250 Km) is?PeterZ(on) schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:15:
[...]
Die komt sneller dan je denkt. YouTube: Sono Sion - AutoWeek Special en kun je binnenkort in NL al mee proefrijden.
Ben er mee op vakantie geweest naar italie, met 4 personen. Ruimte genoeg ook voor bagage, 4 grote weekendtassen (onderin) en dan nog twee lagen er boven op. Viel me best mee wat erin past.Mar.tin schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:26:
[...]
Ik heb een 2013 (modeljaar 2011) leaf en geen ervaring met de nieuwe nieuwe leaf.
Maar ik zou denken dat het allemaal prima moet passen, als je de hond in de achterbak hebt past er niet zoveel meer bij, maar qua zitten is het gewoon goed ruim
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik ga later deze maand een weekend naar London om iemand te helpen met verhuizen. Kan je advies geven over hoe ik het beste kan laden? Ik heb nu deze passen voor in Nederland: TNM, Oplaadpunten.nl (LMS) en Maingau.YoshiBignose schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:54:
Vonden jullie het niet een maand lang bijzonder saai in dit topic?
Ik zie dat een Source laadpas eenmalig 10 pond kost en daarna betaal je 12 of 6 cent per minuut bij 22 of 7.4kW zou jij die adviseren? Of kan ik voor een weekendje beter iets anders doen, wellicht gewoon een van m'n bestaande passen gebruiken? (ik hoef waarschijnlijk maar iets van 60kWh te laden totaal).
Verwijderd
Noem eens een fatsoenlijke ICE auto van 20k incl redelijke uitvoering qua accessoires?Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:06:
Ik denk dat zolang er geen echt betaalbare EV's komen dat er dan ook geen enkele doorbraak mogelijk is.
Wel: Airco, ABS, ESP, airbags. Niet: (smart) cruise control, verwarmde stoelen/stuur. Vrij basic dus, maar qua veiligheid prima.
Voldoet waarschijnlijk niet aan jouw eis "redelijke uitvoering qua accessoires" maar er rijden hele volksstammen mee rond, dus voor deze mensen is het voldoende. Ik vind dat een EV wel 5k duurder mag zijn zolang je nog vrijstelling van wegenbelasting hebt en rijden op elektriciteit goedkoper is dan met benzine.
Verwijderd
Die zijn er volop. Kijk gewoon even zelf bij Renault, Toyota, VW, Opel en meer.Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:58:
[...]
Noem eens een fatsoenlijke ICE auto van 20k incl redelijke uitvoering qua accessoires?
Overigens is er geen vrijstelling voor de MRB maar valt een EV is klasse 0. Ook wil ik een weddenschap aangaan dat op het moment dat er een echte doorbraak komt de overheid opeens razendsnel iets uit de hoge hoed tovert om EV's extra te belasten bijvoorbeeld juist via de MRB.
Rekeningrijden dan toch maar ?
In mijn omgeving zie ik toch echt vrijwel iedereen die een nieuwe (lease)auto rijdt zo tussen de 30 en 35k. Rond de 20k is dan meer het segment wat wordt toegewezen en particulier rijders meestal A segment of tweedehands.Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:06:
30-35k vind ik dan redelijk een betaalbare auto. De meeste tweedehandsjes hebben dat ook ooit opgeleverd.
Precies. Ik had onze “eco-diesel” uit 01-2010 ook nieuw gekocht. Bepaalde dieseltjes waren toen ook onder 95gram (co2?) vrijgesteld van mrb/bpm.pmiddeld schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:12:
Mijn ouwe Fiat punto uit 2010, destijds 14k€.
Wel: Airco, ABS, ESP, airbags. Niet: (smart) cruise control, verwarmde stoelen/stuur. Vrij basic dus, maar qua veiligheid prima.
Voldoet waarschijnlijk niet aan jouw eis "redelijke uitvoering qua accessoires" maar er rijden hele volksstammen mee rond, dus voor deze mensen is het voldoende. Ik vind dat een EV wel 5k duurder mag zijn zolang je nog vrijstelling van wegenbelasting hebt en rijden op elektriciteit goedkoper is dan met benzine.
De kale versie van de Fiat (Grande) Punto was er vanaf 10.xxx euro ofzo. Daar gingen nog wat opties bij en kwam uit op ongeveer 12.xxx euro en had dezelfde motor als de Punto Evo die toen ook al leverbaar was.
Deze auto is uiteindelijk 2.5/3j geleden inngeruild met 115k op de klok voor de Zoe
**EDIT**
Zodra de Tesla Model 3 een paar jaar oud is (basismodel) kosten die ook een stuk minder. De Meeste particulieren kopen geen nieuwe auto boven het A/B segment.
[ Voor 11% gewijzigd door Stef87 op 03-09-2018 18:57 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Jawel, maar geen foto's van gemaakt, over het dashboard en middenconsole hing een soort gordijn. Stoelen waren met zwart leer bekleed en er stond een laptop opengeklapt met wat eruit zag als monitoring-software op de bijrijdersstoel.pposthoorn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:57:
[...]
Jahoor, deze gozer spot gewoon ff de Mercedes EQC op vakantie.
Heb je ook naar binnen gegluurd?
*zucht*
Verwijderd
Mijn km vreters waren altijd rond de 45-55k, de EV was 48k, ik zie het probleem niet. Voor 20k koop je geen auto, maar een drie cilinder zonder toerentellerVerwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:29:
[...]
Die zijn er volop. Kijk gewoon even zelf bij Renault, Toyota, VW, Opel en meer.
Overigens is er geen vrijstelling voor de MRB maar valt een EV is klasse 0. Ook wil ik een weddenschap aangaan dat op het moment dat er een echte doorbraak komt de overheid opeens razendsnel iets uit de hoge hoed tovert om EV's extra te belasten bijvoorbeeld juist via de MRB.
Die NL passen gebruiken kan dus bijna niet. Als je bijv. naar TNM laadpalen kijkt vind je er maar een handjevol in Londen. Of Maingau hier ergens werkt weet ik niet maar lijkt me niet. Als je zo'n Source laadpas hebt dan kun je er ook alleen bij Source mee laden, maar daar zijn er vrij veel van. Volgens mij is het omgerekend zo'n 22 cent bij een 7.4 paal dus dat is normaal tarief.pposthoorn schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:38:
[...]
Ik ga later deze maand een weekend naar London om iemand te helpen met verhuizen. Kan je advies geven over hoe ik het beste kan laden? Ik heb nu deze passen voor in Nederland: TNM, Oplaadpunten.nl (LMS) en Maingau.
Ik zie dat een Source laadpas eenmalig 10 pond kost en daarna betaal je 12 of 6 cent per minuut bij 22 of 7.4kW zou jij die adviseren? Of kan ik voor een weekendje beter iets anders doen, wellicht gewoon een van m'n bestaande passen gebruiken? (ik hoef waarschijnlijk maar iets van 60kWh te laden totaal).
Dit topic is gesloten.