Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
jerh schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:08:
[...]

Eentje heeft net een BMW 5 serie diesel besteld....
Vraag binnen een halfjaar eens of hij nog steeds de afwerking/kwaliteit van BMW kiest tegenover de technologische vooruitgang en rijgemak van Tesla ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De afwerking van een Tesla is zeker niet op het niveau van de concurrenten met vergelijkbare cataloguswaarde, maar de Model S die nu van de band rolt heeft wel grote stappen gemaakt vergeleken met de eerste generatie (huidige is generatie 3 dacht ik).

De Autoweek review vat het perfect samen. Weegt de technologie op tegen de afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Leuk concept, maar ik zie dit op de korte termijn niet slagen. Daarnaast: jouw verzekeraar zet in je verzekeringsovereenkomst dat je de auto niet mag verhuren, tenzij je een zakelijke autoverzekering neemt. Wat betreft insteek: zeer innovatief, met die zonnecellen is leuk bedacht. Benieuwd naar de werkelijke opbrengst.

Auto zelf vind ik lelijk, een nakomelijk van een vrijpartij tussen een i3 en een multipla?
aaaahhhh voor 16k Excl. btw .....voor dat geld ..... we hebben er 2 gereserveerd (verdiep je er maar eens in ...... verdomd interessant)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:29:
[...]

aaaahhhh voor 16k Excl. btw .....voor dat geld ..... we hebben er 2 gereserveerd (verdiep je er maar eens in ...... verdomd interessant)......
Auto’s zijn de slechtste investering die je kunt doen :+
Wij hebben 1 ev, 1 hybrid en een diesel, ooit gaat die hybrid ook elektrisch worden, maar dat komt als ze 800+ wltp kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 09:54
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

...maar dat komt als ze 800+ wltp kunnen.
Voor welk scenario heb je 800+ wltp nodig? Ik kan alleen iets met vakantie bedenken, maar ben echt benieuwd wat jij in je hoofd hebt wat een dergelijk bereik nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Auto’s zijn de slechtste investering die je kunt doen :+
Wij hebben 1 ev, 1 hybrid en een diesel, ooit gaat die hybrid ook elektrisch worden, maar dat komt als ze 800+ wltp kunnen.
beetje generiek..... aan auto's kun je ook flink verdienen.
maar goed, de Sono Sion kost zowat niks over 5 jaar berekend (zakelijk dan) en kon de onderkant van de markt wel eens ingrijpend veranderen, want als hun het kunnen ...... kunnen anderen het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capiyol schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:38:
[...]

Voor welk scenario heb je 800+ wltp nodig? Ik kan alleen iets met vakantie bedenken, maar ben echt benieuwd wat jij in je hoofd hebt wat een dergelijk bereik nodig heeft.
Meerdere, ik zit in Duitsland en Luxemburg voor m’n werk, vaak beiden op dezelfde dag. Dat rondje is +- 650 km, lijkt me heerlijk om met de EV te kunnen doen zonder tussentijds te laden. Laadpaal staat er toch, dus een tweede EV komt er, geen haast mee dus daarom die ‘eis’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:24
gerre1 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:08:
[...]

Geven je vrienden dan ook mee wat een betere mogelijkheid is? (inclusief fiscaal voordeel natuurlijk, we zitten immers in het topic Elektrische auto's) :) Heel benieuwd :9~
Vooral niet persoonlijk opvatten hoor, maar voor fiscale zaken is een heel mooi topic "Keuze leaseauto - Deel 5" [url]https://https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1811481[/url]

Veel reacties gaan hier over leaseauto keuze en fiscale regels en echt niet over Elektrische auto's ;w

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zo ik heb de Sion ook maar gepreorderd :).
Deze gaat mijn model 3 vervangen tegen die tijd :).

Grootste pluspunt voor mij is de trekhaak in combinatie met de range en de snelheid van de auto.
Al is de snelheid nog het grootste minpunt, maar dit wordt dan de 2e auto voor de deur dus zal nooit verweg hoeven en dus ook niet naar duitsland dat zulke snelheden te laag zijn.
dus 250km range is fijn icm snelladen en geen nut voor verre buitenlandse ritten.

[ Voor 70% gewijzigd door Smuggler op 28-08-2018 11:59 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

bottom line schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:12:
[...]

Vraag binnen een halfjaar eens of hij nog steeds de afwerking/kwaliteit van BMW kiest tegenover de technologische vooruitgang en rijgemak van Tesla ;)
Wut ?? Die BMW 5 heeft meer technologie als de tesla hoor. Wat denk je van :
Night vision
Leuke sfeerverlichting
iDrive : controler - spraak - touchpad - touchscreen.
Adaptieve led met selective beam
Zelfde zelfrijdende mogelijkheden.
Concierge service en alle connected drive spullen.
En ze zijn nu nog maar net naa iDrive 7 aan het gaan.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is al eens eerder gepost, maar nu in het Nederlands: de echte actieradius van de elektrische auto.

Gesorteerd op range:
Hyundai Ioniq (28 kWh)Range 212 kilometer, reserve 5 tot 8 kilometer.
Kia Soul EV (30 kWh) Range 218 kilometer, reserve 7 kilometer.
Nissan Leaf (40 kWh) Range 228 kilometer, reserve 14 kilometer.
BMW i3 (33,3 kWh)Range 231 kilometer, reserve 5 kilometer.
Volkswagen e-Golf (35,8 kWh)Range 231 kilometer, reserve 5 kilometer.
Renault Zoe (41 kWh)Range 284 kilometer, reserve 15 kilometer.
Jaguar i-Pace (90 kWh)Range 313 kilometer, reserve 10 kilometer.*
Opel Ampera-e (60 kWh) Range 377 kilometer, reserve 30 kilometer.
Tesla Model X 100D (100 kWh) Range 400 kilometer, reserve 10 kilometer.
Tesla Model S 100D (100 kWh)Range 422 kilometer, reserve 10 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Die I-pace slaat toch wel flink de plank mis..... 90kwh en dan 313km !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die test slaat de plank net zo goed mis. Eerste deel is een vaste route, daarna cc op 70 km/u op een circuit tot ‘ie leeg is. Kleine autootjes zijn dan veel zuiniger dan grote auto’s. Combineer de test van stad en snelweg, dat is veel relevanter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ipace doet trouwens 235w/km, model x doet 220w/km. Redelijk onzuinig aangezien de x veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
klopt ook, kijk liever naar echte testen van mensen die de auto zelf rijden......... i-pace komt toch vaker stuk minder uit qua range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 22:59

matroosoft

Lone Christian

Vanmorgen op de radio een reclame van Toyota over de ingang van WLTP en over zorgeloos rijden met een grote range en dat er zaterdag meer duidelijk wordt. Verwijst naar deze pagina:

https://www.toyota.nl/ove...LTP-wat-moet-u-ermee.json

Zit er misschien een serie EV's van Toyota aan te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

matroosoft schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:19:
Vanmorgen op de radio een reclame van Toyota over de ingang van WLTP en over zorgeloos rijden met een grote range en dat er zaterdag meer duidelijk wordt. Verwijst naar deze pagina:

https://www.toyota.nl/ove...LTP-wat-moet-u-ermee.json

Zit er misschien een serie EV's van Toyota aan te komen?
Sowieso niet, wij rijden al járen volvo en toyota, beiden gevraagd of er in 2018-2019 een EV van zou worden geïntroduceerd en antwoord was ‘nee’. Toen via Toyota naar Hyundai doorverwezen voor de Kona preorder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:27:
[...]
Het is echt een kwestie van welke ervaring je hebt, hoor. Met de Zoe ben ik vrijwel pijnloos heen en weer richting Toulouse gereden.
Amen. Met een Zoë in Parijs, Florence, Rome, Munchen en Zuid-Tirol geweest.
Vol bepakt en met 4 personen. Vooral in de zomer zeer goed te doen.
In hartje winter vergde het meer planning, maar ik herken de Franse doemscenario's niet.

Misschien komt dat omdat ik Corri-door vermijdt als de pest, die dingen zijn veel te duur 8)7

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 102% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:35 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TucanoItaly schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:27:
[...]

Het is echt een kwestie van welke ervaring je hebt, hoor. Met de Zoe ben ik vrijwel pijnloos heen en weer richting Toulouse gereden.
Ik zit aan een Zoe (met 40 Kw accu) te denken. Wat noem je "vrijwel pijnloos"? Hoe vaak moest je laden en waren er elke keer werkende palen?

Ook zit ik in dubio t.o.v. huur- versus koopaccu. Welke heb jij en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol...
Subsidiepotje over:

Het kabinet wil dat autoverkopers de voordelen van elektrische auto's beter gaan uitleggen aan klanten. Een cursus kan hen daarbij helpen. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat na een bericht in het AD.

Nog maar drie procent van de in Nederland verkochte auto's was vorig jaar (deels) elektrisch. Dat is veel minder dan de tien procent die het kabinet voor over twee jaar voor ogen heeft. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat met de branche bespreken hoe de verkoop van EV's kan worden gestimuleerd.

Bijscholing van verkopers kan volgens de staatssecretaris een deel van de oplossing zijn, al is nog niet duidelijk of zij die ook verplicht wil stellen. Ook het publiek moet beter worden voorgelicht over de voordelen van elektrische en hybride auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Enige wat de verkoop van EV's kan bevorderen is subsidie ook voor de niet-zakelijke rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
De dealers 500 of 1000 euro bonus geven per verkochte EV, moet je eens kijken hoe ze hun best gaan doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 114% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:35
Ik heb sinds juli 2018 een Nissan Leaf 2 Tekna 40kwh. Zakelijk lease, enige auto. Verwacht 25 k per jaar te rijden. Dus ik ga ook gezellig meedoen in dit topic. Leuk om ervaringen van anderen te zien!

Toevoeging: EV’s zijn blijkbaar niet aan te slepen. Eind mei besteld en levertijd zou november zijn. Gelukkig andere garage gevonden die slim ingespeeld had op te toenemende vraag 😊

Dus ik vraag me serieus af hoe de overheid verkoop van EV’s kan stimuleren als er wachttijden van 6+ maanden zijn...

[ Voor 44% gewijzigd door aaitje op 28-08-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:23:
Enige wat de verkoop van EV's kan bevorderen is subsidie ook voor de niet-zakelijke rijder.
Momenteel krijgen we in Vlaanderen wel een subsidie als particulier, maar in merendeel van de gevallen klopt de leverancier de prijs tov andere landen gewoon omhoog. België is op dit moment niet het voorbeeld van booming EV verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvanW
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-02-2021
Als aankomend EV eigenaar ( :) ) ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met laadpassen en met name de bijbehorende providers.

Welke provider biedt de meest voordelige prijzen (starttarief icm prijs per kwh)?

Kan je met een dergelijke pas overal terecht in Nederland (bv NewMotion, Allego, FastNed)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:19

3_s

gerre1 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:45:
[...]

Momenteel krijgen we in Vlaanderen wel een subsidie als particulier, maar in merendeel van de gevallen klopt de leverancier de prijs tov andere landen gewoon omhoog. België is op dit moment niet het voorbeeld van booming EV verkopen.
België is ook niet populair bij de constructeurs, heb ik de indruk.
We komen meestal x-maanden later, vergeleken met NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Frankrijk wordt 6.000 subsidie gegeven en in Duitsland 5.000. Als dat hier gebeurt dan schieten de verkopen omhoog. (Tenzij de dealers hun prijzen eerst verhogen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eLMo_ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Dit, gewoon groffe korting op de aanschafprijs ipv bijtelling / wegenbelasting.
8000€ terug bij aanschaf. Dan wordt het opeens concurrerend qua aanschafprijs met een ICE auto en wordt het echt een nobrainer.
1: zet een eenmanszaak op
2: koop de EV
3: vraag een MIA beschikking op
4: staak de eenmanszaak
5: doe je jaaraangifte met het MIA bedrag als ‘verlies’ in de eenmanszaak

Zo werd het met btw op zonnepanelen destijds gedaan (enkel btw, geen mia) dus zal met ev’s vast ook wel werken. Enige vraagpunt is: de auto tennaamstelling, wijzigt die? Succes, zou het ff met je fiscalist bespreken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
aaitje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:39:
Toevoeging: EV’s zijn blijkbaar niet aan te slepen. Eind mei besteld en levertijd zou november zijn. Gelukkig andere garage gevonden die slim ingespeeld had op te toenemende vraag 😊

Dus ik vraag me serieus af hoe de overheid verkoop van EV’s kan stimuleren als er wachttijden van 6+ maanden zijn...
Dit dus, laat de leveranciers eerst maar een betrouwbare productiefaciliteit opzetten. Tot nog toe overstijgt de vraag het aanbod.

Daarnaast rijden zakelijke rijders vaak meer kilometers, dus is daar simpelweg meer winst te halen. Het zou zonde zijn om 5000 euro subsidie te geven aan een particulier die maar 5000 km p/j rijdt. Is het eerlijk? nee, maar dat is de overheid nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
Iemand links en/of ervaringen met elektrische lader (laten) plaatsen i.c.m. load baldancing en maximale Ampere? Ik heb 3x25A, wil de vaste aansluiting niet verhogen, maar wel maximale snelheid laden. De eerste elektricien die ik sprak melde dat het in verband met selectiviteit uitsluitend op 16A kan ook met een 32A lader, terwijl er toch mensen zijn (die schrijven op het internet) dat ze op 23A of zelf 25A kunnen laden.

Wat ik zelf vond was Crysania in "Elektrische auto's - Deel 3" en Tesla motorsclub maar duidelijke instructie en regelgeving (ook voor de installateur) kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 161% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:47
Dank voor de tip, ik ga ook een proefritje maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eLMo_ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:45:
[...]

Het kan, maar is officieel niet toegestaan.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-21423.html Paragraaf 2.4.2.1
Wat zou d’r gebeuren bij brand oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Een update qua Maingau laadpassen bij Fastned:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2988651/
Kleine update: we hebben zojuist weer een update van Maingau verwerkt met daarin een flink aantal nieuwe Maingau laadpassen. Dus mocht je Maingau laadpas tot op heden nog niet werken bij Fastned, dan zou dit vanaf nu wel het geval moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[b]possimpible schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:13:
Zo werd het met btw op zonnepanelen destijds gedaan (enkel btw, geen mia) dus zal met ev’s vast ook wel werken. Enige vraagpunt is: de auto tennaamstelling, wijzigt die? Succes, zou het ff met je fiscalist bespreken :+
Zo simpel is het natuurlijk niet. Als je een eenmanszaak staakt moet je afrekenen met de belastingdienst. Spullen die nog niet afgeschreven zijn worden prive eigendom en daarover moet je dan belasting betalen. Je krijgt dan alsnog een flinke aanslag voor je kiezen.

BTW over zonnepanelen is een ander verhaal. Het idee daarbij is dat je eenmalig flink investeert en daarna langzaam terugverdient. In principe moet je over dat verdienen netjes btw afdragen, maar omdat het elk jaar een laag bedrag is kun je daar kwijtschelding voor vragen en dan mag je dat voordeel houden.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
_eLMo_ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
Dit, gewoon groffe korting op de aanschafprijs ipv bijtelling / wegenbelasting.
8000€ terug bij aanschaf. Dan wordt het opeens concurrerend qua aanschafprijs met een ICE auto en wordt het echt een nobrainer.
Maar ehm, wie zal dat betalen? :?
Hier in Vlaanderen werden tot een aantal jaren geleden voor PV-zonnepanelen zogenaamde groenestroomcertificaten uitbetaald. Hierdoor ontstond een grote schuld bij de staat, waarop ze de zogenaamde Turteltaks invoerde om de schuldenput te dichten. Uiteindelijk is de taks afgevoerd omdat een federale belasting dubbel gebruikt werd, en dus de bevoegdheidsregels geschonden werden oid.

[ Voor 1% gewijzigd door Mylan Piron op 28-08-2018 17:44 . Reden: Typo's en dergelijke ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 121% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Waarom het wiel opnieuw uitvinden: kijk naar Noorwegen (ruim 20% ev's) of china..... hun modellen werken.

Daarnaast zou de overheid controle moeten uitoefenen op de verkoopprijs, want importeurs maken ze anders gewoon duurder en steken dan zo een deel van de subsidie in hun zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
QvTzKwCi schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:35:
Iemand links en/of ervaringen met elektrische lader (laten) plaatsen i.c.m. load baldancing en maximale Ampere? Ik heb 3x25A, wil de vaste aansluiting niet verhogen, maar wel maximale snelheid laden. De eerste elektricien die ik sprak melde dat het in verband met selectiviteit uitsluitend op 16A kan ook met een 32A lader, terwijl er toch mensen zijn (die schrijven op het internet) dat ze op 23A of zelf 25A kunnen laden.

Wat ik zelf vond was Crysania in "Elektrische auto's - Deel 3" en Tesla motorsclub maar duidelijke instructie en regelgeving (ook voor de installateur) kan ik niet vinden.
Fivari lader (1 en 3 fasen)
Alfen EV box (extra optie)
Maxem met geschikt laadstation (wel abonnement)
Zappi

dat zijn degene die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
[quote]Pierz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

100 km/u (echte snelheid). Dat is jammer, want 120 km is net te krap voor mijn gebruik (en als ik me goed herinner rijd jij 90 km/u).

Wij rijden 90 a 100 km/u met 90 haal je de 120 km makkelijk en ga je er nog ver overheen met 100 gaat het goed. Harder dan gaat de snelheid omlaag en met extreem weer wordt je ook niet blij. Harde regering of extreme kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:01:
[...]

Dit is het model met 27 kWh batterij (netto). Het 2018 model heeft al 30 kWh batterij en zou ook iets efficienter zijn. Scheelt al weer 21 km.
Waarschijnlijk komt binnenkort ook de Kia Soul 2019 uit, geruchten dat deze ook een 64 kWh batterijenpakket gaat krijgen. En alleen in Europa geleverd gaat worden. Misschien met CSS ipv Chademo?

Mijn ervaringen staan hier. Misschien moet ik deze maar weer eens updaten, want hij heeft nu de eerste APK gehad (4 jaar oud) en heeft 88000 km op de teller staan.
Die nieuwe versies zijn inderdaad perfect, maar helaas buiten budget. Ik denk dat ik nog even naar de Sion blijf kijken. Met 120 km range kom ik welliswaar precies rond, maar als ik 18-20k stuksla dan wil ik wel een detour kunnen maken als dat nodig is.

Hoe ging de apk trouwens? Remmen nauwelijks gesleten neem ik aan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Kan je de MIA als verlies boeken? Ik dacht dat je hem alleen kan aftrekken van de winst. Geen winst geen aftrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
pposthoorn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:16:
[...]

Kan je de MIA als verlies boeken? Ik dacht dat je hem alleen kan aftrekken van de winst. Geen winst geen aftrek?
Je kan geen belasting terugvragen als je geen belasting hebt betaald.
Maar je mag "verlies uit onderneming" aftrekken in box 1. Je mag het zelfs over 3 jaar spreiden. Dus als je wel een inkomen uit loondienst hebt.
Gaat volgens mij niet op als je onderneming zijn eigen rechtspersoon is (zoals een bv).

Overigens mag je een auto die je met Mia koopt, 5 jaar lang niet doorverkopen of overhevelen naar privé. Doe je dat wel, dan mag je (een deel) terugbetalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:11:
Ipace doet trouwens 235w/km, model x doet 220w/km. Redelijk onzuinig aangezien de x veel groter is.
Volgens @MartijnEV zit er voor de I-Pace release-versie nog een software update aan te komen die het verbruik nog kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OM602
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:23:
Tot en met 2020 betaal je geen BPM over een volledig elektrische auto, dat lijkt me toch een aardige subsidie(afhankelijk van de definitie die je daarvoor hanteert)

Dat scheelt met een benzineauto van rond de 40K al gauw 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OM602 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:24:
[...]

Tot en met 2020 betaal je geen BPM over een volledig elektrische auto, dat lijkt me toch een aardige subsidie(afhankelijk van de definitie die je daarvoor hanteert)

Het zal over 5-10 jaar pas blijken, maar volgens mij zijn om díe reden EV kunstmatig hoger in prijs. De fabrikant steekt die belastingbesparing in haar zak. Vergelijk enkele auto’s eens tussen NL, Duitsland en Noorwegen... Het gaat steeds maar om een paar honderd tot duizenden euro’s, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OM602
  • Laatst online: 15:15
Als de verhalen over de marge van Tesla kloppen, dan valt dat aardig mee :) Maar wel opvallend inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
QvTzKwCi schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:35:

Ik heb inmiddels wel in de handleiding van de Maxem kunnen achterhalen:

Zekeren van laadstation
Maxem is een regelsysteem dat de stroombelasting van het laadpunt reguleert. Maxem zorgt ervoor dat het laadstation minder belast wordt als er meer belasting in huis is. Hiermee wordt de gelijktijdigheid gereduceerd. Het laadstation kan daarom worden gezekerd op een hogere waarde dan normaal, maar niet hoger dan de zekering van de hoofdaansluiting. Voor meer informatie dit onderwerp in relatie tot de NEN1010, kijk op onze website.

Netaansluiting: 3-fase 25A
Vermogen laadpunt: 3-fase 32A
Maximale afzekering laadpunt: 3-fase 25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@QvTzKwCi Het nadeel van Maxem is dat je naast de aanschaf er iedere maand voor moet betalen. Dit geld ook voor de oplossing van TheNewMotion. Alfen ICU EVE laadpalen kunnen rechtstreeks op de P1 poort aangesloten worden en regelen zelf laadvermogen aan de hand van het verbruik van de rest van het huis, zonder maandelijkse kosten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:13
Tassadar32 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:30:
@QvTzKwCi Het nadeel van Maxem is dat je naast de aanschaf er iedere maand voor moet betalen. Dit geld ook voor de oplossing van TheNewMotion. Alfen ICU EVE laadpalen kunnen rechtstreeks op de P1 poort aangesloten worden en regelen zelf laadvermogen aan de hand van het verbruik van de rest van het huis, zonder maandelijkse kosten.
De fivari lader werkt met stroomklemmen (soort beugeltje die je om de fasedraden in je meterkast monteert, zonder die draden los te moeten halen) waarmee de stroomsterkte gemeten wordt. Dat werkt dus met domme én met slimme meters. Ook daarbij heb je geen abonnement nodig, alles wordt binnen de SmartEVSE afgehandeld aan de hand van de data uit de stroomklemmen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

RocketKoen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:02:
[...]

Je kan geen belasting terugvragen als je geen belasting hebt betaald.
Maar je mag "verlies uit onderneming" aftrekken in box 1. Je mag het zelfs over 3 jaar spreiden. Dus als je wel een inkomen uit loondienst hebt.
Gaat volgens mij niet op als je onderneming zijn eigen rechtspersoon is (zoals een bv).

Overigens mag je een auto die je met Mia koopt, 5 jaar lang niet doorverkopen of overhevelen naar privé. Doe je dat wel, dan mag je (een deel) terugbetalen.
Precies. Je mag de afschrijving dus wel als verlies van je inkomen aftrekken (waardoor je de auto dus van je bruto inkomen kan betalen). Maar in het geval dat je 0 omzet hebt heb je dus totaal geen voordeel van de MIA.
Enig idee of je de MIA aftrek ook kan spreiden als je bvb wel winst hebt en belasting moet betalen, maar niet genoeg om de volledige MIA in het jaar van aanschaf af te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mia is in jaar dat je voertuig activeert in je onderneming (je kunt generiek wel verlies/winst spreiden in je onderneming, maar dat doet de accountant......die zal exact weten wat kan/mag).

Ze moeten gewoon (Noorwegen): btw vrij voor iedereen, BPM vrij, en berg andere voordelen.
En prijzen controleren, maar importeurs steken gewoon subsidies in hun zak (duizenden per auto) die ALLE Nederlanders uiteindelijk betalen. Vindt ik niet kunnen.

Of China model: flink quota zetten op te verkopen EV's, dan verkoop je ze niet te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:05
Er zijn zat opties om EV verkoop te bevorderen...Maar zolang we een (VVD) kabinet houden dat veel drukker is met het afschaffen van de dividensbelasting, dan naar het mileu kijken....zal er weinig gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
prettig schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:59:
Mia is in jaar dat je voertuig activeert in je onderneming (je kunt generiek wel verlies/winst spreiden in je onderneming, maar dat doet de accountant......die zal exact weten wat kan/mag).

Ze moeten gewoon (Noorwegen): btw vrij voor iedereen, BPM vrij, en berg andere voordelen.
En prijzen controleren, maar importeurs steken gewoon subsidies in hun zak (duizenden per auto) die ALLE Nederlanders uiteindelijk betalen. Vindt ik niet kunnen.

Of China model: flink quota zetten op te verkopen EV's, dan verkoop je ze niet te duur.
De meest efficiënte manier om duurzame volwassen technologieën (begint toch volwassen te worden imo) te stimuleren is juist om de niet-duurzame technologieën te belasten ipv duurzaam te stimuleren. Kijk naar hoe de EU het nu aanpakt met het duurzaam maken van de verlichting. Dit doen ze niet door LED subsidies uit te delen maar door eisen te stellen waaraan de niet duurzame varianten niet kunnen voldoen.

Als je dat vertaald naar auto's kun je de gehele BPM, BTW, bijtelling, wegenbelasting en alle overige regelingen vervangen door een progressief tarief op basis van de uitstoot in combinatie met hoge accijnzen op brandstoffen die vervuiling veroorzaken. Zo wint altijd de meest schone techniek en stimuleer je zonder discriminatie van technologie. Als dit ervoor zorgt dat de auto in het algemeen duurder wordt, kun je dit via belastingvoordeel weer teruggeven aan het volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DjMark schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:06:
Er zijn zat opties om EV verkoop te bevorderen...Maar zolang we een (VVD) kabinet houden dat veel drukker is met het afschaffen van de dividensbelasting, dan naar het mileu kijken....zal er weinig gebeuren.
Kijk voor de grap naar onderwijs... Studiebeurs is afgeschaft, die lastenverlaging zou elders in het onderwijs worden geïnvesteerd (+- 1-1,5 miljard). Ik zie hem nergens terug, jij wel? Ook dat gaat naar die dividendbelasting... Ik vind het triest, studeren wordt (weer) elitair...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:22:
[...]

Kijk voor de grap naar onderwijs... Studiebeurs is afgeschaft, die lastenverlaging zou elders in het onderwijs worden geïnvesteerd (+- 1-1,5 miljard). Ik zie hem nergens terug, jij wel? Ook dat gaat naar die dividendbelasting... Ik vind het triest, studeren wordt (weer) elitair...
Er is ook een prima rechts argument voor EV's. Je bent niet meer afhankelijk van het midden oosten voor olie. Of straks Rusland voor gas.

Krijg je wel weer afhankelijkheid van China voor permanente magneten. En batterijen gebruiken ook nog grondstoffen die niet hier uit de buurt komen. Maar het is een stuk minder kwetsbaar.
Kijk bijvoorbeeld naar Cuba, waar al 50 jaar geen nieuwe auto's binnen komen. Daar rijden ze nog steeds rond.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OM602 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:24:
[...]

Niks subsidie.

De BPM & MRB is volledig afhankelijk van de uitstoot. Is die 0 dan is de BPM 0. Er is dus geen besparing van duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja allemaal leuk, maar daar stimuleer je de fabrikanten niet mee om MEER en goedkopere ev's in de markt te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je subsidies geeft (echte!) dan moet je dat bijv. in een percentage doen. Bijv. 15% bij een (rijklare) aankoopprijs tot 25.000, 10% bij een (...) aankoopprijs tussen 25.000 en 40.000, 5% daarboven en boven de 50.000 0%.

Dan is er een noodzaak EV's goedkoper in de markt te zetten (en niet via de truc van huuraccu!). Ook bereik je dan de grootste zakelijke- en privemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:45:
Als je subsidies geeft (echte!) dan moet je dat bijv. in een percentage doen. Bijv. 15% bij een (rijklare) aankoopprijs tot 25.000, 10% bij een (...) aankoopprijs tussen 25.000 en 40.000, 5% daarboven en boven de 50.000 0%.

Dan is er een noodzaak EV's goedkoper in de markt te zetten (en niet via de truc van huuraccu!). Ook bereik je dan de grootste zakelijke- en privemarkt.
Nee hoor, ze hoeven geen ev's te maken...... verdienen meer aan het hele ICE model.
Wat heb je aan regelingen als ze nauwelijks te koop zijn en te duur zijn.

Fabrikanten moeten een incentive (verplichting) krijgen in combinatie met subsidies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

De huur accu is een slimme zet van Renault om de aanschaf betaalbaarder te maken en mensen met koudwatervrees voor nieuwe technologie aan het handje te nemen.

Inmiddels is het eigenlijk niet meer nodig, hence kun je elk model nu ook met koop-batterij aanschaffen.

Niet-duurzame alternatieven meer belasten heeft nóg een ander voordeel; het eeuwige dogma dat EV's alleen met subsidie kunnen bestaan wordt daarmee eindelijk eens de nek omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kijk naar Co2 uitstoot...... we rijden nu schonere ICE's omdat er een verplichting kwam...... hij mag max. xx co2 uitstoten anders niet meer verkopen !
Catalisator.... gewoon verplicht, roetfilter gewoon verplicht.
Anders reden we nog steeds in "stinkbakken" rond.

Nu... u moet x% auto's verkopen met 0% co2 uitstoot..... wat denk je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:46

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben al voorzichtig aan het rondkijken in EV-land. Ik "mag" pas in 2020 een nieuwe auto maar ik heb besloten dat dat sowieso een elektrische moet gaan worden. Wat ik zo zie is dat er toch al aardig wat interessante auto's zijn. Die Hyundai Kona 64kWh bijvoorbeeld, de Kia Niro die eraan zit te komen, Mercedes EQA (verwacht 2020)... Lang niet zoveel keuze als bij auto's met ouderwetse verbrandingsmotor, maar de keuze aan realistische leaseauto's neemt toch duidelijk toe.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

In Californië werkte die maatregel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Laatst online: 19:57
Mx. Alba schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:03:
Ik ben al voorzichtig aan het rondkijken in EV-land. Ik "mag" pas in 2020 een nieuwe auto maar ik heb besloten dat dat sowieso een elektrische moet gaan worden. Wat ik zo zie is dat er toch al aardig wat interessante auto's zijn. Die Hyundai Kona 64kWh bijvoorbeeld, de Kia Niro die eraan zit te komen, Mercedes EQA (verwacht 2020)... Lang niet zoveel keuze als bij auto's met ouderwetse verbrandingsmotor, maar de keuze aan realistische leaseauto's neemt toch duidelijk toe.
Tegen die tijd ziet het aanbod er al heel anders uit denk ik. Volkswagen komt volgend jaar bijvoorbeeld met de I.D. lijn die volledig uit EV bestaat. Wat dat betreft is 2020 het perfecte jaar want je valt nog wel onder de 4% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nogmaals, laat eerste de producenten van EV's eerst maar de levertijd in orde krijgen. Tot nog toe heeft elk model veel te lange wachttijden. Subsidies maken dit probleem alleen maar groter. Een grotere vraag naar EV's zorgt ook voor druk op openbare laadpunten en stabiliteit van het stroomnet. Hardlopers zijn doodlopers, soms moet je niet té snel willen.

Zelf denk ik dat particulieren pas echt gaan worden gestimuleerd bij de invoering van rekeningrijden. Dit is de enige oplossing tegen files (naast de file zelf) en in staat om het probleem van luchtvervuiling op te lossen waar dit noodzakelijk is en niet waar het niet nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 29-08-2018 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:19

3_s

Op een ICE is er minder winst nodig op de verkoop, omdat ze dat kunnen terug verdienen met onderhoud.
Bij EV valt er weinig te verdienen op onderhoud, dus zal er meer verdiend moeten worden op verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:24:
Nogmaals, laat eerste de producenten van EV's eerst maar de levertijd in orde krijgen. Tot nog toe heeft elk model veel te lange wachttijden. Subsidies maken dit probleem alleen maar groter. Een grotere vraag naar EV's zorgt ook voor druk op openbare laadpunten en stabiliteit van het stroomnet. Hardlopers zijn doodlopers, soms moet je niet té snel willen.

Zelf denk ik dat particulieren pas echt gaan worden gestimuleerd bij de invoering van rekeningrijden. Dit is de enige oplossing tegen files (naast de file zelf) en in staat om het probleem van luchtvervuiling op te lossen waar dit noodzakelijk is en niet waar het niet nodig is.
Stabiliteit op het stroomnet? Je betaalt toch vastrecht voor het deel dat voor jou is gereserveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:24:

Op de rem stampen is anders ook geen garantie voor snelle innovatie en adoptie. Druk op openbare laadpunten is juist goed.

Zorgt voor bredere acceptatie via cpo's bij gemeentes, wordt het serieuzer genomen. Meer laadpunten zorgt ook voor snellere en grotere investeringen in het grid door netbeheerders. Het meerendeel van de laadpalen wordt overigens veel te weinig gebruikt, hier zit nog plenty overcapaciteit.

We hebben daarnaast een van de stabielste stroomnetten, met smart charging stabiliseert dit net juist méér dan voorheen dus hier liggen juist kansen, bijvoorbeeld een stroom abonnement thuis 'overdag gratis' waarbij de piekbelasting van zonnepanelen goed opgevangen kan worden door ladende EV's zou heel goed kunnen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 29-08-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hachy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:58:
De huur accu is een slimme zet van Renault om de aanschaf betaalbaarder te maken en mensen met koudwatervrees voor nieuwe technologie aan het handje te nemen.

Inmiddels is het eigenlijk niet meer nodig, hence kun je elk model nu ook met koop-batterij aanschaffen.

Niet-duurzame alternatieven meer belasten heeft nóg een ander voordeel; het eeuwige dogma dat EV's alleen met subsidie kunnen bestaan wordt daarmee eindelijk eens de nek omgedraaid.
Maar het blijft gewoon te duur, voorlopig...
Ik snap nog niet helemaal waarom?

Hyundai KONANetto catalogusprijsBTWBPMPrijs
1.0 T-GDI Comfort€ 15.147,85€ 3.181,05€ 4.718,-€ 21.295,-
Electric 64 kWh Comfort 64 kWh€ 31.665,29€ 6.649,71€ 0,-€ 39.195,-

Er zit dus een verschil van 16.518 euro in...
Nu kun je zeggen dat dit door de accu's komt, maar een motorblok is ook niet bepaald gratis.

Tweedehands zie ik alleen oudere blokken voor rond de 1500 euro, nieuw zal een dergelijk blok minimaal 3000 euro kosten gok ik.

Ik laats deze kosten maar even buiten beschouwing, maar een elektrische motor zal velen malen goedkoper moeten zijn dan een motorblok met versnellingsbak etc...

De Kona zit dan nog op 300 euro per kWh... eigenlijk nog hoger, doordat de techniek van een elektromotor veel goedkoper is dan een volledig motorblok, aandrijving en versnellingsbak.

https://pushevs.com/2017/...cells-now-selling-140kwh/

GM zit met de Bolt rond de 145$ per kWh en naderen de 100$ zeggen ze.

Als ik dus met GM waardes ga rekenen, had de auto minimaal 6900 euro goedkoper kunnen zijn. doordat de BTW ook lager was geweest.

Blijft er een nettoprijs van 24.765 over, daar 21% BTW overheen: 5200 ipv 6600 nu...
Consumentenprijs: 29.965

En dan komen we ergens... Maar nog steeds het voordeel van de simpelere elektromotor vs ingewikkeld brandstof blok is hierin nog altijd niet meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 29-08-2018 11:59 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3_s schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:32:
Op een ICE is er minder winst nodig op de verkoop, omdat ze dat kunnen terug verdienen met onderhoud.
Bij EV valt er weinig te verdienen op onderhoud, dus zal er meer verdiend moeten worden op verkoop.
Ik heb juist de indruk dat op onderhoud van een EV veel meer verdiend kan worden. Voor mijn Prius is het gemiddeld € 271 voor de eerste 6 beurten en daar bekostig je ook geen kunstmatig lage verkoopsprijs van. Tesla vraagt ook € 500 voor een beurt en daar hoeft geen olie of bougies vervangen te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-08-2018 11:57 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ja, we hebben het hier al eerder eens over gehad. De prijzen van EVs zijn echt duidelijk veel hoger dan de productiekosten, dus ergens blijft veel meer geld hangen dan bij een ICE. Of dit puur R&D kosten en laag volume zijn valt m.i. nog te betwijfelen, gezien hoe groot het prijsverschil nog steeds is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Alleen de 64kWh batterij al zou met de prijzen van 2013 nu ongeveer €25.000 gekost hebben.
Het verschil (16.5K) is eigenlijk al een daling van 40% van de batterijprijs in 5 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

EV's zijn natuurlijk ook vooral "veel duurder" dan auto's op fossiele brandstof, omdat de milieuschade die die fossiele brandstoffen doen "gratis" is. Als je die mee zou rekenen, dan zou benzine en diesel aan de pomp 10x zo duur moeten zijn. Dan bereken je ten minste de echte kosten.

Zelfde geldt overigens ook voor elektriciteit afkomstig van gas, kolen, etc. Dat zou vele malen duurder moeten zijn onder het alom bekende mantra "de vervuiler betaalt". Moet je eens zien hoe snel er dan windmolens, zonnepanelen en waterkrachtcentrales neergezet zouden worden!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Ik heb juist de indruk dat op onderhoud van een EV veel meer verdiend kan worden. Voor mijn Prius is het gemiddeld € 271 voor de eerste 6 beurten en daar bekostig je ook geen kunstmatig lage verkoopsprijs van. Tesla vraagt ook € 500 voor een beurt en daar hoeft geen olie of bougies vervangen te worden.
Onderhoud van een Hyundai EV is 60-120 euro... Tesla slaat nergens op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

mux schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:57:
Ja, we hebben het hier al eerder eens over gehad. De prijzen van EVs zijn echt duidelijk veel hoger dan de productiekosten, dus ergens blijft veel meer geld hangen dan bij een ICE. Of dit puur R&D kosten en laag volume zijn valt m.i. nog te betwijfelen, gezien hoe groot het prijsverschil nog steeds is.
Ik denk dat het toch echt de R&D en laag volume zijn die voor de grootse kostenpost zorgen.
Fabrikanten investeren soms miljarden in EV, verdeel dat over enkele tienduizenden misschien honderd duizenden autos en je hebt al een flinke premium.
Hierboven wordt gezegd dat een motorblok ook geld kost en dat klopt natuurlijk. En als je 1 miljoen elektrische auto's maakt zijn de onderdelen van de aandrijving ongetwijfeld goedkoper dan van het zelfde aantal ICE motoren. Maar zo veel maakt nog niemand er, not even close. Dus er valt nog veel te winnen qua schaalvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net m’n nieuwe energiecontract afgesloten... stroomkosten incl korting: 0,14 waarvan 0,10 belasting :/ Indirect subsidiëren we dus nog zat als EV rijders! Belasting op stroom in nl is echt te zot voor woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:57:
Maar waarom moet dat bij een EV in het begin worden verdiend? Bij een brandstof auto worden ook R&D kosten gemaakt, maar worden over de complete productielijn afgeschreven.

Een nieuw motorblok kost heel veel ontwikkeling, maar gaan ze de komende 5 jaar leveren in meerdere modellen. Op basis van die getallen, kost een auto even veel gedurende die 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:01:
Net m’n nieuwe energiecontract afgesloten... stroomkosten incl korting: 0,14 waarvan 0,10 belasting :/ Indirect subsidiëren we dus nog zat als EV rijders! Belasting op stroom in nl is echt te zot voor woorden
En het vreemde is juist dat de grootverbruikers van energie (zowel elektriciteit als gas) juist minder belasting betalen... Vooral grootverbruikers van gas zouden juist veel meer belasting moeten betalen, want juist daar is de grote winst te behalen qua vergroening. Maar ja zo dwalen we een beetje van het topic af, maar het zelfde geldt natuurlijk ook voor het wagenpark. Auto's met verbrandingsmotoren worden eigenlijk, ondanks alle belastingen die erop zitten, kunstmatig goedkoop gehouden in het gebruik, vooral omdat de brandstof die je erin gooit belachelijk goedkoop is.

Het zelfde heb je trouwens ook met de luchtvaart. Er zijn zelfs internationale verdragen die alle landen verbieden om belasting te heffen op vliegtuigbrandstof. In Nederland wordt op Schiphol alle brandstof dus geleverd door de luchtmacht om onder de accijnzen en btw uit te komen. En dan vraag je je af waarom een treinticket naar Madrid zo veel duurder is dan een vlucht naar Madrid... :/

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 29-08-2018 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Maasluip schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Is ook niet echt een eerlijke vergelijking imho, als je kijkt naar het onderhoud van een premium sedan zoals Mercedes E-Klasse betaal je ook flink wat voor vrij weinig:

Kleine onderhoudsbeurt: €379,–
Olie verversen en oliefilter vervangen.
Ruitensproeier checken en vloeistof bijvullen.
Waterafvoer reinigen.
Remsysteem checken en remvloeistof op peil brengen.
Remtest uitvoeren.
Bandenspanning controleren.
Instrumentenpaneel: intervaldisplay resetten.
Controleren software updates.

Tesla is relatief klein en jong dus dat het daar duurder is dan bij de grote ervaren automakers vind ik niet zo gek.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:01:
Net m’n nieuwe energiecontract afgesloten... stroomkosten incl korting: 0,14 waarvan 0,10 belasting :/ Indirect subsidiëren we dus nog zat als EV rijders! Belasting op stroom ALLES in nl is echt te zot voor woorden
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hachy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:03:
In Californië werkte die maatregel erg goed.
Nou ja...
Daar zit je wel met het verhandelen van die zero emission credits.
Ze betalen Tesla gewoon een paar honderd dollar en dan mogen ze allemaal dieseltjes verkopen.

Het kan wel werken als je er een harde limiet aan stelt. Bijvoorbeeld geen enkel merk mag meer dan 10x het aantal ICE's verkopen, als ze vorig jaar aan ZE auto's hebben verkocht.
2 jaar later wordt dat 9x. Nog 2 jaar later 8x enz. Tot we ICE's gewoon verbieden.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Onderhoud van een Hyundai EV is 60-120 euro... Tesla slaat nergens op
Tesla's zijn ook auto's van gemiddeld een ton. Die moet je qua kosten niet vergelijken met een prius van 30k.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Nou ja...
Daar zit je wel met het verhandelen van die zero emission credits.
Ze betalen Tesla gewoon een paar honderd dollar en dan mogen ze allemaal dieseltjes verkopen.

Het kan wel werken als je er een harde limiet aan stelt. Bijvoorbeeld geen enkel merk mag meer dan 10x het aantal ICE's verkopen, als ze vorig jaar aan ZE auto's hebben verkocht.
2 jaar later wordt dat 9x. Nog 2 jaar later 8x enz. Tot we ICE's gewoon verbieden.

[...]

Tesla's zijn ook auto's van gemiddeld een ton. Die moet je qua kosten niet vergelijken met een prius van 30k.
Waarom niet?
Gaat om werkzaamheden.

Tesla is kwalitatief nu niet bepaald premium...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zo even 2 weekjes zuid frankrijk en het topic staat vol met nieuwe berichten :)

Maar goed wij zijn weer terug met onze EV uit frankrijk. Hij is wat grijzer terug gekomen van alle stof en blubber.

We ging met een model X leen auto (mijne staat nog in de shop) het was een 100D dus misschien wel fijn...... We hebben niet echt ingehouden gewoon 130 op de snelweg en overal de max snelheid.

Kort verslag:

Vrijdag avond vertrokken richting Frankrijk na de initiële start na een uurtje beetje rust in de auto. Even nog een pit stop in Nederland en door naar belgie. Op naar de eerste supercharger alleen even zoeken was op een hotel terein dat niet duidelijk aangegeven was.

Lokeren Supercharger:
Prima net hotel even opgefrist en even gezeten via de wifi even een filmpje gekeken en hup weer door. Je kon nog wat eten halen aan de overkant prima locatie. Koffie was alleen idioot duur.

Senlis Supercharger:
nette lader bij een ibis even onze pit stop gedaan rondje gelopen hapje gegeten en de auto was al snel weer vol.

Omdat mijn vrouw heel graag even Parijs wilde zien zijn we even door Parijs door gereden. Sacré-Cœur -> Louvre -> Notre dam -> Eiffeltoren -> arc de triomphe. Was een leuk ritje maar zo makkelijk met een EV om hoog om laag even door het het verkeer heen ging zo makkelijk. Had dat niet zo handig gedaan met een ICE. En na een hoop foto's en als een haas weg zijn voor de spits begon door naar de volgende supercharger.

Orléans Supercharger:
Mooie plek en tijd voor ontbijt. Dus auto aan de lader en even een stukje lopen. Brood gekocht en wat fruit op het marktje rustig terug gelopen even wat gegeten opgefrist en weer gaan. Even gezellig gesproken met een andere tesla rijder.

Chateauroux Supercharger:
Even wat verder van de weg af maar wat een prachtige locatie was dit zeg. Mooi onder een boom gezeten met het gezin lekker gegeten. Was een heel nederlands feestje daar bijna alle tesla waren uit Nederland. Iedereen met een lekker in de schaduw op een kleedje wat eten.

Brive-la-Gaillarde Supercharger:
Ook een super nette locatie lekker weer wat gegeten pit stop en door naar de laatste ronde. Aan de praat met een stel uit engeland erg gezellig bijna 100% geladen voordat we weg gingen veel te gezellig af en toe.

Toulouse Supercharger:
Ook netjes verder maar tijd voor het avond eten was niet veel te vinden maar even een stukje lopen een prima pizzaria gevonden en lekker gegeten.Deze was niet echt nodig omdat we zat hadden voor onze eind bestemming maar dat was in de bergen dus voor de zekerheid plus we hadden honger. De grote accu is zeker niet altijd even handig je stops zijn soms behoorlijk ver uit elkaar. of niet in sync met waarneer wij willen eten.

Quillan:
Aangekomen met een redelijke gevulde accu. Maar goed het was een huisje op een vakantie park waarbij alles via stroom gaat. Warm water koken verwarmen dus een zware meterkast. Dus gewoon de auto aan de het stopcontact. Maar goed ook dat we dat deden de snel lader in het drop werkte wel alleen omdat er kermis was voor de rest van de week volledige geblokkeerd. Oeps. Maar goed in de bergen hadden we heel weinig lading nodig alles was super dicht bij. Dus alleen handig voor de volgende stuk van de vakantie naar de kust.

De heen weg ging prima geen moment gehad van zorgen. Behalve 1 keer toen ik zelf verkeerd reed werd het wat krap voor comfort. Zeker met de franse wegen waar een fout super snel gemaakt is plus je kan het niet echt snel fixen. Hou iets marge extra als je alleen supercharger wilt gebruiken die zitten soms wat ver uit elkaar. Maar op de border zijn de normale snellader keurig aangeven de meeste tankstations hebben er gewoon een. Maar ben erg blij met de supercharger ja ze zijn soms even wat verder van de weg af. Maar altijd met schone toiletten (bijna altijd) en nette faciliteiten.

Op naar de kust:
Was maar 200 kilometer maar wel een langzame rit. Maar met een redelijk gevulde accu in Narbonne aangekomen.
Was even wennen daar met de drukte paar tripjes gemaakt en geladen bij de supercharger 2x in narbonne. Maar de drukte op de plek was voor ons niet fijn dus op naar iets anders. Spullen gepakt en op naar de franse alpen voor de laatste ronde 1 keer verkassen en gaan.

Aix-en-Provence - Val de l'Arc Supercharger:
Prima hotel en plek mooi aangelegd maar natuurlijk franse tijden we kwamen om 6 uur aan en het restaurant opent pas om 7 uur. Dus even rond gelopen daar pizza mee genomen en lekker op gegeten daar en weer door naar de franse alpen. De kilometers vielen wel mee maar door de bergen rijden is gewoon langzaam. Maar aangekomen wel wat laat (onze planning fout) maar uitpakken auto in het stopcontact en gaan.

Er waren niet veel laadpalen te vinden leekt het maar de meeste dorpen hadden wel laad plekken (type2) Dus je kan op veel plekken terecht maar ja je kan meestal gewoon prima laten op je plek van bestemming met een simpele granny charger. Maar de apps hebben zeker niet allemaal geregistreerd.

Naar een paar dagen rustig aangedaan te hebben terug naar huis. Accu vol geladen en gaan.

Lidl Gap:
We wilden nog wat eten kopen dus even parkeren en ja hoor gratis laadpaal. Gewoon aanpluggen en op de knop drukken en snelladen voor gratis. Zo 15kwh er bij helemaal top super service lidl. Plus het was nog eens goedkoop boodschappen doen daar.

Aire de Manissieux Supercharger:
Handig dat deze er is maar wat een bagger plek even snel gestaan maar snel door gereden geen succes was ook niet helemaal nodig maar omdat we bij de lidl hadden geladen hadden we een pit stop nodig.

Beaune supercharger:
Top locatie netjes weer even wat eten gehaald in de buurt en weer door naar de volgende ronde.

Nancy supercharger:
Daar merkte we wel dat het netwerk nog niet 100% is we moesten binnen door naar nancy doorsteken. Dat ging prima tot we een hert tegen kwamen in 2 delen :( Het is niet zo goed geregeld als in nederland dat alles snel wordt opgeruimt. Maar goed even schrikken en weer door. Maar daar wilden we laden en slapen maar tja ibis had een disco er naar met te veel herrie dus snel even geladen. Gratis thee wat wel netjes was. En weer door.

Vrouw wilde toch even luxemburg stad door (en het is ook wel leuk om je reis mooier te maken) dus even snel door de stad en toen naar de supercharger.

Mënsbech Supercharger:
Was iets uit de route maar de belgische supercharger was offline volgens tesla dus iets om. Netjes geladen en opgefrist voor de laatste rondes super net hotel was iets te luxe maar goed we hadden alleen de toilleten nodig dus dat scheelt.

Machelen Supercharger:
Was bij een van der valk prima locatie zelf weinig van gemerkt even geslapen.

Rumst - Total Waarloos Oost een allego lader
Daar alleen even gestopt voor pit stop en even wat ontbijt regelen. Via maingau geladen was niet nodig maar je pakt wanneer je kan om te laden.

Daarna in een keer naar huis in de ochtend aangekomen spullen uitladen even bij komen en dat was een zeer geslaagde vakantie.

Met zijn drieen gereden mijn vrouw ik en de auto handig zelf rijden. Het was wel de beste rit naar het zuiden ooit op deze manier eigenlijk heeft laden niet extreem veel extra tijd gekost. De meeste tijd moesten we toch al maken omdat we pit stops nemen of moeten eten. Wij zijn nooit geweest van het extreem door rijden.

Al met al zeker met een Tesla kan je prima op vakantie zou bijna aan wagen om te zeggen de dat de meeste EVs het prima te doen is maar je moet iets meer plannen.

Maar wat ik wel weet is dat een 100D niet veel nuttiger is dan een 75D ja je hoeft minder te laadstops te doen. Maar voor onze case is het denk niet beter dan de 75D we hebben eigenlijk nooit echt de full extra range gebruikt. We stopte vaak eerder dan later.

Dus iets tussen de 75D - 100D zou fijn zijn 85D of zo iets maar 100D is redelijk overbodig naar mijn idee. Wij vonden zelf het niet echt nuttig. We zijn regelmatig eerder gestopt omdat we honger hadden of iemand naar het toillet moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:45:
[...]

Stabiliteit op het stroomnet? Je betaalt toch vastrecht voor het deel dat voor jou is gereserveerd?
Dat is natuurlijk zwaar overcommited. Ontwikkeling moet elkaar wel tijdig ondersteunen om geen problemen te veroorzaken.
Hachy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:48:
[...]

Op de rem stampen is anders ook geen garantie voor snelle innovatie en adoptie. Druk op openbare laadpunten is juist goed.
Op de rem trappen is een ander uiterste. Ik probeer duidelijk te maken dat we niet de accelerator pedaal te ver moeten indrukken. Als het voor particulieren gestimuleerd wordt zal de focus op gebruik moeten liggen en niet op aanschaf (bijv. met rekeningrijden en/of door de elektra energiebelasting verschuiven naar gas energiebelasting). Uiteindelijk is een EV die stil staat misschien wel slechter voor het milieu als een ICE die stil staat.

Maar als belangrijkste; laat eerst maar de levertijden normaliseren. Waarom stimuleren als de vraag het aanbod overstijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik bij Renault Zoe kijk dan zie ik dat een onderhoudsbeurt 68/78 euro kost. Dat is een fractie van een vergelijkbare beurt bij een ICE. Ik heb zelf een Prius en betaal minstens 250 euro voor een beurt als er verder niets bijzonders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Alleen een normale beurt is al erg duur voor een ICE.

Maar tesla is gewoon een duur merk simpel je hoeft ook geen 500 euro uit te geven je kan hem ook ad hoc laten onderhouden bij tesla en dat is stukken goedkoper.

Maar bij tesla krijg je altijd een leen auto mee (die per dag al veel kost om te huren) of in mijn geval al 12 weken een leen auto..... service is wel top bij tesla first time right nog niet echt helaas. Gewoon 12k kilometer gereden in een leen auto ^_^

Ik heb wel bij tesla een luxer gevoel dan bij een dealer hoe ze dingen aanpakken en doen en geen gedoe met garantie ja het kost tijd maar ze doen niet moeilijk over niets niet. Een dealer heb ik een hoopgedoe het had met mijn andere autos waarbij het mes op tafel moest om garantie issues gefixed te krijgen.

Ben benieuwd wat mijn leaf aan onderhoud nodig heeft. maar daar staat ook in de boekjes elke zoveel kilometer / elk jaar wat totaal niet nodig is voor een EV.

Maar goed onze rekening voor de vakantie was 30 minuten maingau en meer niet. (en dat was niet perse nodig we hadden 1 keer extra gratis kunnen stoppen mijn we wilde graag snel naar huis.). Gratis naar zuid frankrijk en terug. Is toch een leuke bijkomstigheid.

Maingau werkt trouwens prima in belgie op allego palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:40:
Als ik bij Renault Zoe kijk dan zie ik dat een onderhoudsbeurt 68/78 euro kost. Dat is een fractie van een vergelijkbare beurt bij een ICE. Ik heb zelf een Prius en betaal minstens 250 euro voor een beurt als er verder niets bijzonders is.
Ja, maar het gaat erom dat klassieke autofabrikanten vet zouden verdienen op onderhoud. Dat is ook niet zo.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 10:35
Maasluip schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:32:
[...]

Ja, maar het gaat erom dat klassieke autofabrikanten vet zouden verdienen op onderhoud. Dat is ook niet zo.
Klanten vaker in je showroom is goed voor je omzet. Je hebt gewoon een steady vorm van inkomsten. Ook komt je klant elke jaar eens binnen en kun je actief verkopen. Daar verdien je denk ik het meeste aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:35:
[...]

Klanten vaker in je showroom is goed voor je omzet. Je hebt gewoon een steady vorm van inkomsten. Ook komt je klant elke jaar eens binnen en kun je actief verkopen. Daar verdien je denk ik het meeste aan.
Doet me denken aan de lokale volvo dealer, verkoper daar probeerde me elke beurt een spoilersetje te verkopen :) Enige effectieve counter was dat ‘ie daar niet harder of zuiniger van ging rijden, zo irritant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:38:
[...]

Dat is natuurlijk zwaar overcommited. Ontwikkeling moet elkaar wel tijdig ondersteunen om geen problemen te veroorzaken.

[...]

Op de rem trappen is een ander uiterste. Ik probeer duidelijk te maken dat we niet de accelerator pedaal te ver moeten indrukken. Als het voor particulieren gestimuleerd wordt zal de focus op gebruik moeten liggen en niet op aanschaf (bijv. met rekeningrijden en/of door de elektra energiebelasting verschuiven naar gas energiebelasting).
Waarom niet maximaal dat accelerator pedaal dan? Waarom zou het een het andere uitsluiten? Als meer mensen aanschaffen gaat het verbruik en de occasionmarkt ook in de lift.
Uiteindelijk is een EV die stil staat misschien wel slechter voor het milieu als een ICE die stil staat.
Eh. Nee. Een ICE is veel gevoeliger voor tijds- en weersinvloeden al was het alleen maar omdat er allerlei vloeistoffen voor langere tijd niet meer bewegen.
Maar als belangrijkste; laat eerst maar de levertijden normaliseren. Waarom stimuleren als de vraag het aanbod overstijgt?
Omdat de vraag nog veel hoger moet om zo de aanbod-zijde verder onder druk te zetten te stimuleren. Een wachtrij van 3 jaar is een betere incentive voor bijvoorbeeld Audi om sneller meer te investeren dan een wachtrij van 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
welke levertijden ?

Kunstmatig in EU, ze gaan 1 miljoen EV's verkopen dit jaar in China (de grote ICE fabrikanten).
Kunnen ze gewoon (onder eigen naam of van Chinese partner), waar komt die technologie vandaan denk je, juist de grote fabrikanten.... Mercedes, VW, etc ....

En is echt geen chinese "troep" gewoon goede ev's, maar hier niet nodig dus lekker niet doen en flink marge pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Waarom niet maximaal dat accelerator pedaal dan? Waarom zou het een het andere uitsluiten? Als meer mensen aanschaffen gaat het verbruik en de occasionmarkt ook in de lift.
Om de problemen die ik aankaart te voorkomen...
[...]

Eh. Nee. Een ICE is veel gevoeliger voor tijds- en weersinvloeden al was het alleen maar omdat er allerlei vloeistoffen voor langere tijd niet meer bewegen.
Het is genoeg onderzoek dat de productie van EV hogere impact heeft op het milieu als een ICE. Pas na behoorlijk wat kilometers trekt het zich recht. Ik weet niet of onderhoud hierin meegenomen is. Daarnaast is de huidige BEV niet perfect en zal over enkele jaren en betere EV te koop zijn.
[...]

Omdat de vraag nog veel hoger moet om zo de aanbod-zijde verder onder druk te zetten te stimuleren. Een wachtrij van 3 jaar is een betere incentive voor bijvoorbeeld Audi om sneller meer te investeren dan een wachtrij van 2 maanden.
Een wachttijd van 2 maanden is bijzonder kort tegenwoordig, maar de Kona zit al op een jaar. Daarnaast is productie een globale issue en kunnen wij als land daar bijzonder weinig impact op uitoefenen. Dan krijg je weer met het waterbed effect te maken zoals ook met 14% bijtellers kwam. Hier zuinige autos, maar in de rest van Europa werd dat teniet gedaan.
prettig schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:52:
En is echt geen chinese "troep" gewoon goede ev's, maar hier niet nodig dus lekker niet doen en flink marge pakken.
Op basis van de review van TeslaBjorn van een BEV van BYD moet ik toch echt concluderen dat auto's voor de Chineze markt kwalitatief onacceptabel zijn (zichtbare kabels, ect) en daar betaal je dan ook in China rond de 50k euro voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Natuurlijk zijn die niet onacceptabel. BYD is echt chinees, maar alle joint ventures hebben de techniek in huis en kunnen zo een EU ev bouwen.

Ze hebben geen incentive..... net als met de Co2 uitstoot.... hoog en laag springen kan niet, te vroeg en Californië voert het in en plots zijn ze er !
Fiat heeft zelfs een 500 electric gemaakt voor die markt, maar ja om die nu in de rest van de wereld te gaan verkopen, waarom ?

Ja chinese markt stelt andere eisen, maar wat aanpassingen en kan zo de EU markt op.
- zet er maar een Quota op en ze komen en gaan ze promoten (geen keus).
- combineer met subsidies en moet je kijken wat er gebeurd.

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 29-08-2018 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pierz schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Hoe ging de apk trouwens? Remmen nauwelijks gesleten neem ik aan? ;)
Tja, remmen doe ik niet veel. Gevaar is dan wel dat ze gaan roesten. Maar nog geen remmen/remschijven hoeven te vervangen met 88.000 km op de teller. Het enige wat ze vonden voor de APK, was dat de mistlampen voor verkeerd afgesteld waren. Nu gebruik ik die zo goed als nooit, maar vermoed dat ze dan al 4 jaar verkeerd afgesteld waren.

Een kleine beurt + APK kostte 72,50 euries voor de Kia Soul EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:42:
[...]

Om de problemen die ik aankaart te voorkomen...

[...]
Misschien voorkom je er inderdaad lange wachttijden mee. Naar mijn mening is dat een side-effect van iets introduceren wat goed werkt. Je andere argument (druk op laadpalen netwerk/grid) vind ik niet echt steekhoudend. Maar punt is dus dat het beperken van 'vol intrappen van het accelerator pedaal' (vrije vertaling: maximaal stimuleren van de EV markt) niet als oplossing gebruikt kan worden om praktische groei problemen het hoofd te bieden. Die problemen kunnen imho nooit een excuus vormen om dan EV dan minder te promoten, dat zijn gewoon 2 verschillende zaken:

1) EV's zijn een oplossing voor heel veel dingen
2) Door de grote vraag zijn er lange wachttijden en andere praktische ongemakken die bij stevige groei horen.
Het is genoeg onderzoek dat de productie van EV hogere impact heeft op het milieu als een ICE. Pas na behoorlijk wat kilometers trekt het zich recht. Ik weet niet of onderhoud hierin meegenomen is. Daarnaast is de huidige BEV niet perfect en zal over enkele jaren en betere EV te koop zijn.
Nou ja, dat gaat vaak over de produktie. Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin ze een ICE en een EV naast elkaar 5 jaar stil laten staan en dan kijken wat het milieu impact per auto was.
[...]

Een wachttijd van 2 maanden is bijzonder kort tegenwoordig, maar de Kona zit al op een jaar. Daarnaast is productie een globale issue en kunnen wij als land daar bijzonder weinig impact op uitoefenen. Dan krijg je weer met het waterbed effect te maken zoals ook met 14% bijtellers kwam. Hier zuinige autos, maar in de rest van Europa werd dat teniet gedaan.
Precies daarom maakt het volgens mij dus weinig uit of we wel/niet maximaal gaan promoten. Je kan er tóch geen invloed op uitoefenen, dus kun je ook daadwerkelijk EV's promoten. Uiteindelijk gaan we daar toch naartoe dus kun je maar beter direct vol inzetten op de transitie.

Je zult het wel niet met me eens zijn, en gelukkig hoeft dat ook niet :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:17
Na láng lang lang meelezen hier (en zo nu en dan als nep-EV-rijder (met de PHEV van werk) meelullend) mag ik dan eindelijk meedoen vanaf zaterdag met een 2013 (Base) Leaf :). Wél voorzien van de nodige snufjes als achteruitrijcamera / navigatie / cruise control enzo. Maar volgens mij hebben ze dat (bijna) allemaal.

Enkel niet het snelle AC laden. (Wel ChaDeMo, maar dat is standaard?!) Maar in de praktijk zie ik daar zelden voordeel aan. Ik kan (straks) thuis en nu al op werk laden. En met de Maingau pas onderweg bij fastned voor wenug.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bKlDQi0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8YLiN10.jpg

De eerste laadpassen zijn alvast besteld! :)

Met 40.000km per jaar gaan we beleven hoe hij zich houdt :+

[ Voor 40% gewijzigd door Mar.tin op 29-08-2018 17:53 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.