Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leaf en Zoe best beschikbaar omdat die mensen de auto’s dumpen en een fatsoenlijke range wagen zoeken? :+ /sorryvoordeteentjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:34:
Leaf en Zoe best beschikbaar omdat die mensen de auto’s dumpen en een fatsoenlijke range wagen zoeken? :+ /sorryvoordeteentjes
Zal best en die auto’s kunnen we dan over een jaar of 4, 5 op de occassion markt vinden. Zoë en Leaf bestaan al zo lang.
Ik wil best een auto met fatsoenlijke range maar voorlopig is het wat behelpen met een Zoë van 4 jaar met accu huur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Smobbo schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:30:
@Capiyol goede opzet!
Zoals al gezegd is een (uitgebreid) stuk over laadpalen thuis/werk/wijk een goede toevoeging. Ik heb zelf die info nog niet ;) .

Enige correctie zou ik voor het stuk over ‘grote accu, dus langer laden’ willen benoemen. Dat is volgens mij niet juist. Het gaat om hoe snel je kan laden en dus hoeveel rijbereik er per X minuten laden bij komt.
Oh en relevant is daarbij hoe vol je accu is (25-80% gaat vaak snel terwijl tot 100% lang duurt).
Dat lijkt mij wel juist. Het maakt niet uit hoe snel je auto kan laden. Als je uitgaat van een gelijke maximum laadsnelheid, dan kost het laden per type auto, van een 2x zo grote accu ook grofweg 2x zo lang.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
pmiddeld schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:15:
[...]

Dat lijkt mij wel juist. Het maakt niet uit hoe snel je auto kan laden. Als je uitgaat van een gelijke maximum laadsnelheid, dan kost het laden per type auto, van een 2x zo grote accu ook grofweg 2x zo lang.
Maar dan kan je ook grofweg 2x zo ver.
Met die redenatie krijg je van die rare conclusies zoals ANWB bij hun review van de Kona deden. Die zeiden “gelukkig komt binnenkort een Kona met kleinere accu en hoef je dus niet zo lang te laden!”. Leuk, maar als ik 800 km wil rijden dan kan ik met een auto met 400 km range met 1x laden m’n bestemming halen. Met een auto met 200km range moet ik 3x laden, dus sta ik per saldo langer te wachten ;) . Met de auto met 400km range kan ik ook elke 200km laden en dan dus 3x korter stoppen, maar waarom zou je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
en laden, we hebben het allemaal over tot 100% of tot 80%.
Maar vanaf welke SOC moet er mijns inziens bij.

ICE rij je ook niet leeg en een ev vaak ook niet en dan wordt 20-80% opeens een stuk sneller en meer de praktijk, zeker met de grotere accu's en 400-500 km range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Smobbo schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:01:
[...]

Maar dan kan je ook grofweg 2x zo ver.
Met die redenatie krijg je van die rare conclusies zoals ANWB bij hun review van de Kona deden. Die zeiden “gelukkig komt binnenkort een Kona met kleinere accu en hoef je dus niet zo lang te laden!”. Leuk, maar als ik 800 km wil rijden dan kan ik met een auto met 400 km range met 1x laden m’n bestemming halen. Met een auto met 200km range moet ik 3x laden, dus sta ik per saldo langer te wachten ;) . Met de auto met 400km range kan ik ook elke 200km laden en dan dus 3x korter stoppen, maar waarom zou je dat doen?
En ANWB verhaal klopt ook niet je laad langer op hogere snelheid met de 64 KWh accu.
Die laad je naar 40KW op de maximale laadsnelheid, terwijl de de 40KWh bij 30kwh al flink langzamer laad.
Dus zelfde aantal KWh's in accu gaat veel sneller met de 64Kwh versie.
Ze snappen het niet .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Capiyol schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Het leek me wel aardig om, als ik/we linken naar een artikel van een schrijver, mensen ook aan te moedigen het boek te kopen. Net als bij het gebruiken van een foto.

[...]

Dan graag aanvullen ipv alleen roepen dat iets niet waar is. En uiteraard is het gekleurd. Ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring en pretendeer nergens dat ik objectief, dan wel compleet ben.
Het is een Forum: kenmerk is discussie en informatie delen (en zelden is iedereen het over iets eens).
Het forum ZELF is de startpagina. :)

Wat jullie willen is eigenlijk per definitie geen reflectie van het forum.
Vandaar mijn opmerkingen..... puur objectieve info en dat is al lastig zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Grappig. Zat juist te denken om den half jaar een tweedehands Leaf te private leasen. Om juist te bekijken of het bevalt. En slechts 6 maanden overleef ik sowieso wel. Auto zal circa 1-3 jaar zijn. Dan moet effectief 140 toch wel haalbaar zijn? (30kw versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Iemand een idee.. Ik wil m'n zoe inruilen op een ioniq ev. Echter de dealer deed een beetje moeilijk. Volgens hem moet de dealer maandelijkse accuhuur gaan betalen dan.

Dat is toch niet zo?!

Zou lekker zijn als dit wel zo is..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Nee, Renault/Nissan-dealers hebben een regeling dat de accuhuur opgeschort wordt tot de verkoop. Hoe dat met andere dealers zou werken weet ik niet, maar meestal zitten ze in een netwerk en gooien ze vanaf een niet/Nissan-Renault dealer die Zoe gewoon over naar een merkdealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Wat is ook moeilijk vind: zoals gezegd denk ik aan een Leaf van 1-3 jaar oud 30kw. Zomers haal je zonder na te denken 125km. Maar hoe is dat in de winter? Ik heb dan circa 55km enkele reis en ook regelmatig met file. Sommigen zeggen dan: dat haal je niet. Maar die hebben zelf een phev en geen leaf. Kortom met een 1-3 jaar oude Leaf hoeveel km haal je dan in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
mux schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:34:
Nee, Renault/Nissan-dealers hebben een regeling dat de accuhuur opgeschort wordt tot de verkoop. Hoe dat met andere dealers zou werken weet ik niet, maar meestal zitten ze in een netwerk en gooien ze vanaf een niet/Nissan-Renault dealer die Zoe gewoon over naar een merkdealer.
Dat zei ik ook al tegen de dealer.. Geluk bij een ongeluk.. Deze dealer heeft ook onder dezelfde naam een Renault vestiging in een andere plaats...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:49
Spannend! Twee weken geleden een nieuwe collega binnengekomen die helemaal fan was van mijn huidige Polo (kleur & opties). Gelukje voor mij want ik moest nog 2 jaar wachten en het elektrisch rijden lonkte al langer.

Afgelopen dinsdag maar is een proefritje gemaakt in de E-Golf en wat een auto zeg. Twee uurtjes gereden en gespeeld met de regeneratie (zoiets geloof ik?), daarna thuis gaan puzzelen met alle opties. Op vrijdag een offerte van de dealer & leaseplan ontvangen, blijkt dat mijn configuratie ook op voorraad staat.

Lang verhaal kort: over 2 weken mag ik hem halen! :o Uiteraard dit topic al van voor naar achter gelezen en het worden leerzame weken merkte ik al. Ik ga me waarschijnlijk nog een paar keer melden met wat vragen. Wel heel erg tof dat er zoveel te vinden is hier, super handig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
meermarco schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:39:
Wat is ook moeilijk vind: zoals gezegd denk ik aan een Leaf van 1-3 jaar oud 30kw. Zomers haal je zonder na te denken 125km. Maar hoe is dat in de winter? Ik heb dan circa 55km enkele reis en ook regelmatig met file. Sommigen zeggen dan: dat haal je niet. Maar die hebben zelf een phev en geen leaf. Kortom met een 1-3 jaar oude Leaf hoeveel km haal je dan in de winter?
+/- 170 km in de praktijk op 1 lading bij temperaturen onder nul. 80 km wegen. Wel voorverwarmen aan de laadpaal voor vertrek.

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 12-08-2018 21:04 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Serieus. Nou dat is uitstekend. Hoe sommigen dan op 80km komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
prettig schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:50:
Uiteraard raden wij aan het boek van deze schrijver te kopen
--> wie is wij ? Ik beveel het niet aan: boek is verouderd in no-time
Het boek wordt bewust in kleine oplagen geproduceerd zodat er telkens updates kunnen worden toegevoegd. Ja, dat is anders dan bij de meeste andere boeken. Duurder ook. Maar ook nuttiger. ;) Het oorspronkelijke boek is in april uitgebracht, maar de versie die nu in de winkels ligt bevat updates uit juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
meermarco schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:17:
Serieus. Nou dat is uitstekend. Hoe sommigen dan op 80km komen...
Misschien alleen snelweg met 130 km/h en niet voorverwarmen?
Winter 2017/2018 had meerdere dagen met matige vorst en daar zijn mijn bevindingen op gebaseerd.
Woon/werk verkeer enkele reis 30 km, 80 km/h wegen met enkele 50 km/h dorpjes.
Thuis staat de Leaf in de garage, op het werk laat ik de wagen 30 minuten voorverwarmen aan de laadpaal. (alle ramen zijn hierdoor bij vorst ijs vrij. :) )
En verwarming tijdens het rijden gewoon lekker aan.

[ Voor 27% gewijzigd door BenEco op 12-08-2018 22:39 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Yero schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:44:
[...]

Het boek wordt bewust in kleine oplagen geproduceerd zodat er telkens updates kunnen worden toegevoegd. Ja, dat is anders dan bij de meeste andere boeken. Duurder ook. Maar ook nuttiger. ;) Het oorspronkelijke boek is in april uitgebracht, maar de versie die nu in de winkels ligt bevat updates uit juli.
Sorry, net zo zinvol als boek over mobiele telefoons ......
Boeken zijn niet meer het medium voor snel veranderende ontwikkelingen, hebben we al decenia internet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wat ben je prettig vandaag, @prettig :D

Feit is dat er nog steeds een hoop mensen zijn die graag een boek lezen om aan hun kennis te komen. Ik ben er ook geen fan van, IMO zijn digitale naslagwerken een stuk beter, maar er zijn een hoop mensen die het niet met me eens zijn. Het idee van @Yero's 'levende' boek is helemaal niet zo'n slecht idee, combineert het beste van beide werelden een beetje.

En @Electromonkey: feli! Post vooral meer als je je auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
BenEco schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:28:
[...]

Misschien alleen snelweg met 130 km/h en niet voorverwarmen?
Winter 2017/2018 had meerdere dagen met matige vorst en daar zijn mijn bevindingen op gebaseerd.
Woon/werk verkeer enkele reis 30 km, 80 km/h wegen met enkele 50 km/h dorpjes.
Thuis staat de Leaf in de garage, op het werk laat ik de wagen 30 minuten voorverwarmen aan de laadpaal. (alle ramen zijn hierdoor bij vorst ijs vrij. :) )
En verwarming tijdens het rijden gewoon lekker aan.
Enig idee wat het zou doen zonder voorverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Electromonkey schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:42:
Spannend! Twee weken geleden een nieuwe collega binnengekomen die helemaal fan was van mijn huidige Polo (kleur & opties). Gelukje voor mij want ik moest nog 2 jaar wachten en het elektrisch rijden lonkte al langer.

Afgelopen dinsdag maar is een proefritje gemaakt in de E-Golf en wat een auto zeg. Twee uurtjes gereden en gespeeld met de regeneratie (zoiets geloof ik?), daarna thuis gaan puzzelen met alle opties. Op vrijdag een offerte van de dealer & leaseplan ontvangen, blijkt dat mijn configuratie ook op voorraad staat.

Lang verhaal kort: over 2 weken mag ik hem halen! :o Uiteraard dit topic al van voor naar achter gelezen en het worden leerzame weken merkte ik al. Ik ga me waarschijnlijk nog een paar keer melden met wat vragen. Wel heel erg tof dat er zoveel te vinden is hier, super handig! _/-\o_
Wow dat is 2x flink mazzel zeg, gefeliciteerd!
Mijn ervaring is dat de auto alleen maar fijner wordt nadat je hem hebt en er een tijdje in rijd 😊
Mocht je nog e-Golf vragen hebben hoor ik het wel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik zit te overwegen een weekend naar Texel te gaan. Ik was van plan om mijn auto gewoon in Den Helder te laten staan. Volgens de website van TESO kan ik daar gratis parkeren, maar ik kan niet vinden of ik daar ook (het hele weekend) mijn auto aan een laadpaal kan hangen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zal TESO ook even een mailtje sturen.

Alternatief is om net voor Den Helder, boven Hoorn nog even bij Fastned langs te gaan met mijn MAINGAU pas en op de terugweg langs een andere Fastned. Klein beetje om maar wel goedkoper :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Shapeshifter schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:10:
Ik zit te overwegen een weekend naar Texel te gaan. Ik was van plan om mijn auto gewoon in Den Helder te laten staan. Volgens de website van TESO kan ik daar gratis parkeren, maar ik kan niet vinden of ik daar ook (het hele weekend) mijn auto aan een laadpaal kan hangen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zal TESO ook even een mailtje sturen.

Alternatief is om net voor Den Helder, boven Hoorn nog even bij Fastned langs te gaan met mijn MAINGAU pas en op de terugweg langs een andere Fastned. Klein beetje om maar wel goedkoper :P
Fastned is een stuk socialer ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

MarcelGo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:12:
[...]

Fastned is een stuk socialer ;)
Als er maar 1 paal staat wel. Als ze het net zo geregeld hebben als de P+R De Uithof in Utrecht waar ze een stuk of 30 palen hebben staan heb ik er persoonlijk minder problemen mee ;), maar dat zal wel niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 13-08-2018 09:16 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Shapeshifter schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:10:

Ik meen dat er een enkele dubbele paal staat, ik zou er even langs moeten rijden. Volgens de foto van Plugshare in ieder geval wel. De palen bij Hotel Lands End zijn voor het Hotel/Restaurant. Dus dat is zeker niet de bedoeling.

Het bordje zegt "Opladen elektrische voertuigen" wat zou betekenen dat het enkel bedoelt is voor laden. Het grotere parkeerterrein naast de Teso terminal heeft geen palen zviw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

databeestje schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Ik meen dat er een enkele dubbele paal staat, ik zou er even langs moeten rijden. Volgens de foto van Plugshare in ieder geval wel. De palen bij Hotel Lands End zijn voor het Hotel/Restaurant. Dus dat is zeker niet de bedoeling.

Het bordje zegt "Opladen elektrische voertuigen" wat zou betekenen dat het enkel bedoelt is voor laden. Het grotere parkeerterrein naast de Teso terminal heeft geen palen zviw.
Check, Fastned it is ;) Thanks. Ik kan nog verder omrijden naar Wieringerwerf en de 175kW paal eens proberen. Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Shapeshifter schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:45:
[...]

Check, Fastned it is ;) Thanks. Ik kan nog verder omrijden naar Wieringerwerf en de 175kW paal eens proberen. Hmmm...
Ik steek vaak door over Middenmeer via Schagen naar Den Helder. Maar de adviesroute (bord snelweg) is via de A7 omhoog naar Den Oever en dan via de N99 naar Den Helder.

De A7 is een hele rustige weg, niet vergeten af te slaan bij Den Oever anders kan je alleen keren bij het monument ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
Gisteren in Duitsland in een klein dorpje snel geladen aan een gratis paal. Stond een Duitser te Freeloaden en die moest perse naar 100% laden. Mijn chademo plug deed het niet omdat hij ook met DC (ccs) aan het laden was. 10 min staan wachten terwijl hij in zijn auto en boek aan het lezen was. Vind ik toch wel heel aso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitslag van de poll. Er is er maar 1 waarbij de MainGau laadpas blijkt te werken bij Fastned, aangevraagd na 13 juni.

Poll: Werkt jouw MainGau laadpas bij Fastned
Ja, laadpas aangevraagd voor 13 juni
Ja, laadpas aangevraagd na 13 juni
Nee, laadpas aangevraagd voor 13 juni
Nee, laadpas aangevraagd na 13 juni
Weet ik (nog) niet
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=400813&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-08-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Nivve schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:45:
[...]

over het rondje rijden.. Hetgene dat helpt is de auto op slot en 10 min wachten, dan reset de auto compleet.
Rijden heeft er zover ik weet helemaal geen effect op. Bij mij iig nooit geholpen, wachten op de reset wel.

Heb zelf overigens ook thuis een nieuwe aardpin moeten laten slaan. Zoe is zeer gevoelig voor elektra dat buiten de veiligheidsnormen gaat. Andere EVs nemen het daar blijkbaar wat minder nauw mee :)
Kan ook verschillen per stopcontact, heb dat gehad bij een vakantiehuisje: 40m verlengkabel naar een ander (goed aangesloten) stopcontact werkte opeens wel
Ja, dat ie gevoelig is, inderdaad!
Gister bij een vriend geprobeerd te laden. Lukte niet.
We kwamen er achter dat zijn net 250V geeft. Slikt de Zoe dus niet.
Hij gaat contact opnemen met zijn leverancier Endesa.
Gelukkig konden we wel laden daar om de hoek bij een camping.

Blijft over het raadsel van de garage. 8 uur prima laden, en dan het plots niet meer willen.
Wellicht was daar ook het voltage aan het fluctueren?
Volgende keer eens een multimeter meenemen.....

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:11
Vaevictis_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:20:
Gisteren in Duitsland in een klein dorpje snel geladen aan een gratis paal. Stond een Duitser te Freeloaden en die moest perse naar 100% laden. Mijn chademo plug deed het niet omdat hij ook met DC (ccs) aan het laden was. 10 min staan wachten terwijl hij in zijn auto en boek aan het lezen was. Vind ik toch wel heel aso.
Hoezo is dit aso?

misschien heeft hij wel 100% nodig om bij zijn bestemming aan te komen.
Het is toch niet zo dat jij meer recht hebt om te laden omdat je toevallig jouw auto minder % heeft dan de zijne.

Als hij nog aan de paal hing terwijl hij vol is, oke. Maar komop. we hebben het over 10 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Vaevictis_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:20:
Heel aso vind ik nogal overdreven als je 10 min moet wachten om gratis te laden. Ga dan gewoon betaald snelladen. Van de Duitser niet zo netjes, maar wie weet had hij een rit gepland waarbij hij elke elektron nodig had.

Zelf eens omgekeerd gehad bij de Lidl snellader. Vriendinlief ging de winkel in en ik bleef bij de outlander achter vanwege een slapende peuter. Komt er een Duitser aan met een Ioniq. Bij 80% koppel ik hem netjes af (dan slaat hij ook af bij de Outlander). Begint ie te zeveren over dat hij die paal echt nodig heeft en ik niet. Een outlander is aan zo'n paal met een kwartier op 80%. Als je daar niet op wilt wachten zoek je maar even de fastned op hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

fjux schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:02:
[...]

Hoezo is dit aso?

Het is toch niet zo dat jij meer recht hebt om te laden omdat je toevallig jouw auto minder % heeft dan de zijne.

Als hij nog aan de paal hing terwijl hij vol is, oke. Maar komop. we hebben het over 10 min.
Het probleem hierin was waarschijnlijk omdat het specifiek een gratis paal betreft. Laat ik het zo formuleren, zou deze man er nog gestaan hebben als deze het tijdstarief zou moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
birdibird schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:57:
[...]

Ja, dat ie gevoelig is, inderdaad!
Gister bij een vriend geprobeerd te laden. Lukte niet.
We kwamen er achter dat zijn net 250V geeft. Slikt de Zoe dus niet.
Hij gaat contact opnemen met zijn leverancier Endesa.
Gelukkig konden we wel laden daar om de hoek bij een camping.

Blijft over het raadsel van de garage. 8 uur prima laden, en dan het plots niet meer willen.
Wellicht was daar ook het voltage aan het fluctueren?
Volgende keer eens een multimeter meenemen.....
Kan soms wat lastig debuggen zijn. Bij mijn huis was het makkelijk, de aarde had 150 ohm terwijl 120m is toegestaan voor de Zoe (las ik op het renaultforum). Na een nieuwe aardpin was het sub 10 ohm.

Echter ik heb ook een aantal keer gelezen over lekstroom dat door andere apparaten gegenereert kan worden. Als het nog eens gebeurd kan je eens kijken of er een (groot?) apparaat is aangegaan in of om het huis.

(Ik heb voor de rest heel weinig verstand van elektra, dit is puur op basis van wat mij is verteld of ik ergens heb gelezen. En dan nog afhankelijk van wat ik heb onthouden :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bijkomend nog even de cijfers voor de e-Golf en de Ioniq vanuit het RVO

Volkswagen Golf (BEV) (2,603) 181
Hyundai Ioniq (BEV) (1,853) 88

Ook hier de bevestiging dat 1 Toyota Mirai (we noemen hem Remy) een eigenaar heeft gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

databeestje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:31:
De cijfers van juli 2018

BMW I3 117 (756)
CITROEN C-ZERO 1 (16)
HYUNDAI IONIQ 170 (1.311) *ook hybride/plugin 50/50
JAGUAR I-PACE 23 (35)
NISSAN LEAF 228 (1.467)
OPEL AMPERA-E 60 (585)
RENAULT ZOE 81 (642)
TESLA MODEL S 164 (1.925)
TESLA MODEL X 74 (1.116)
TOYOTA MIRAI 1 (1)

Dat de prijs van de auto minder ter zake doet dan de uitstraling van de auto is duidelijk bij de i3 vs de Zoe. Daarnaast denk ik dat de nieuwe Leaf wel lekker gaat, maar niet meer de Tesla Model S in gaat halen dit jaar.

Kan het zijn dat we bij toeval 23 Jaguar dealers in Nederland hebben?
databeestje schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:17:
Bijkomend nog even de cijfers voor de e-Golf en de Ioniq vanuit het RVO

Volkswagen Golf (BEV) 181 (2,603)
Hyundai Ioniq (BEV) 88 (1,853)

Ook hier de bevestiging dat 1 Toyota Mirai (we noemen hem Remy) een eigenaar heeft gevonden.
Wow dat zijn een hoop e-Golfs! Tot nu toe dus de meest geleverde BEV van 2018?

Edit: Oh nee, RVO link gevolgd en dit is het totaal aantal e-Golfs op de weg in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:11
databeestje schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Het probleem hierin was waarschijnlijk omdat het specifiek een gratis paal betreft. Laat ik het zo formuleren, zou deze man er nog gestaan hebben als deze het tijdstarief zou moeten betalen?
Maakt dat wat uit of er iemand meer recht op heeft dan een ander?
Jij betaalt er ook niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hachy schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 02:47:
[...]

Goed idee alleen het maintainen is een bitch. Het veroudert al zodra je het gepost hebt. Ik ben bezig met een laadpas top 100, heb al 100 laadpassen op 40+ criteria in een grote lijst zitten, dat geeft je straks heel veel overzicht als die site live gaat.

Er is geen enkele app / kaart die de 'beste' dekking heeft voor heel Europa, hence je 6 apps. Voorlopig moet je het nog met een paar aanbieders doen. Maar als je TNM, Plugsurfing en Maingau in de auto hebt liggen kom je wel een heel eind.

[...]

Lekkah JP, nice job.

[...]

The New Motion heeft ze een tijdje uitgedeeld in 2015, misschien dat ze nog wat hebben liggen. Social charging app werkt ook wel aardig maar de mensen die zich zo lomp gedragen zijn meestal niet echt met 'social' bezig en hebben derhalve vaak ook geen social charging app draaien....

[...]

Dat valt best wel mee, een hele stapel laadpasjes is net zo klein als een pakje sigaretten en je probeert gewoon een paar van de goedkoopste naar duurder :) Meestal weet je na een tijdje wel welke laadpassen je het beste waar kunt gebruiken. Of niet en dan heb je altijd TNM/Plugsurfing nog.

[...]

De prijzen verschillen omdat de paal aanbieder niet altijd jouw energieleverancier (MSP) is. Samen met nog een paar factoren wordt de prijs bepaald en daarom is die altijd anders. Jij kan immers een ander contract voor je auto hebben bij de Nuon dan je buurman bij Eneco.

Ik denk dat jij het meeste baat hebt bij een TNM pas en een Plugsurfing sleutel. Die doen het vrijwel overal. Als de prijzen je niet uitmaken dan zou ik daarvoor gaan.

[...]

Volgens mij biedt leaseplan een gerebranded TNM laadpas aan. Zowieso vrijwel alle NL laadpassen werken overal in NL. Voor €500 heb je een Tesla Destination Charger met vaste kabel. Afaik is dat nog steeds de goedkoopst verkrijgbare laadpaal.

Als je wilt verrekenen moet je een smart laadpaal nemen, hier zit een abbo op van een paar euro per maand en een RFID lezer + een utp aansluiting of een simkaart. Hij werkt dan als een semi-publieke laadpaal waarbij je zelf het tarief in kan stellen.

[...]

Is geen eenduidig antwoord op. Define laadmogelijkheden. Er zijn EU landen waar maar 1 pas werkt en er zijn EU landen waar 100 passen werken. De allerbeste laadpas is wat mij betreft Entega. €45 per maand, alles unlimited, vrijwel alle snelladers in Europa en ook heel veel normale laadpunten o.a. alles in Nederland. Alleen lastig aan te komen. :>

[...]

Nee, dat komt omdat het een Duits bedrijf is met ditto aanvraag pagina en een duitse postcode nu eenmaal uit 5 cijfers bestaat. Volkomen normaal. Ja je krijgt hem gewoon opgestuurd.
Via leaseplan heb ik met de phev een travelcard laadpas.

Die berekend de daadwerkelijke tarieven in plaats van 35cent per kWh standaard, dus ik zou altijd travelcard boven tnm verkiezen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

pposthoorn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

[...]

Edit: Oh nee, RVO link gevolgd en dit is het totaal aantal e-Golfs op de weg in NL.
Precies.. wou het net zeggen ;)
Denk dat Model S en X nog een flinke boost gaan zien komende maanden, iedereen die nog even voor 1-jan-2019 zn slag wil slaan voordat ze heel veel duurder worden.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-08-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:47:
[...]

Precies.. wou het net zeggen ;)
Denk dat Model S en X nog een flinke boost gaan zien komende maanden, iedereen die nog even voor 1-jan-2019 zn slag wil slaan voordat ze heel veel duurder worden.
Ik denk dat die boost al gaande is. Het is ten slotte 5 jaar sinds de Outlander en V60 als plugin op de markt kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
dfrenner schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

Die berekenT de daadwerkelijke tarieven in plaats van 35cent per kWh standaard, dus ik zou altijd travelcard boven tnm verkiezen.
Betekent dat dat de travelcard 35 ct/kWh standaard berekent? Op welke palen kun je dan laden? Ook snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

Die berekend de daadwerkelijke tarieven in plaats van 35cent per kWh standaard, dus ik zou altijd travelcard boven tnm verkiezen.
Eh, dit doet TNM ook, alleen rekent TNM ook nog 0,35 eenmalig voor de eerste 20 laadsessies per maand.
Travelcard vraag afaik een euro of drie per maand voor hun pas. Per saldo zal het weinig uitmaken, als je veel op Lolo's laadt zal TNM waarschijnlijk zelfs iets goedkoper zijn.
pmiddeld schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:56:
[...]
Betekent dat dat de travelcard 35 ct/kWh standaard berekent? Op welke palen kun je dan laden? Ook snelladen?
Nee. Dat doen bijv. Nuon wel en Eneco wel.
Geldt voor alle AC laadpalen, niet voor snelladers. Nuon heeft geen abonnementskosten (Eneco €3,- pm)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Deveon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat die boost al gaande is. Het is ten slotte 5 jaar sinds de Outlander en V60 als plugin op de markt kwam.
Maar voor de Outlander rijders is de S/X niet altijd een logische volgende auto. Is leuk maar qua budget wel erg veel hoger dan m'n Outlander. Ik wacht gewoon de Model 3 even af, blijft ook in de buurt van de 50k dus dan is de 22% op 50k+ niet zo'n ding.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, Outlander zal hooguit iets van 700/maand zijn geweest?, Model S 75D komt (voor mij, ivm dure leasevoorwaarden) op 1350/maand.
Hebben heel wat leaserijders "boven hun stand" gereden in die Outlander PHEV die nu niet ineens veel meer budget hebben voor een Model S ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-08-2018 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
fjux schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:02:
[...]

Hoezo is dit aso?

Ik heb nog een praatje met de beste man gemaakt, hij woont in het dorp en gaat zondags altijd aan de paal hangen. Als je op doorreis bent en het is warm dan valt ben je sneller geïrriteerd verder niets.

Was al lang blij dat we gratis konden laden en dat de paal het überhaupt deed. 2 defecte snelladers op 1 dag was al genoeg. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Laatst online: 07-08 11:53
Ik heb rond 20 juli de kaart aangevraagd bij Maingau en 10 aug. een mail gestuurd met het verzoek mijn iban toe te voegen. Krijg onderstaande reactie terug:
Leider gibt es aktuell Probleme bei der Eingabe des Zahlungsmittels bzw. einer nichtdeutschen IBAN. Wir möchten Sie um Ihr Verständnis bitten, da wir uns nach wie vor mit der Problemlösung beschäftigen. So lange wir Ihnen nicht die Gelegenheit geben können, unsere App unter normalen Bedingungen zu nutzen, haben wir Ihren hinterlegten Tarif auf die Zahlungsart „Rechnung“ umgestellt. Hierdurch wird die Eingabe eines Zahlungsmittels nicht mehr notwendig und Sie können mit Ihrem E-Fahrzeug EinfachStromLaden.

Nun können Sie die EinfachStromLaden App oder die Ladekarte nutzen.

Wir wünschen eine gute Fahrt!
Een dezer dagen stop ik even bij fastned om te kijken of de pas/app werkt.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
Welke laadpaal raden jullie aan voor thuis om een e-Golf mee op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

plieshout schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:57:
Ik heb rond 20 juli de kaart aangevraagd bij Maingau en 10 aug. een mail gestuurd met het verzoek mijn iban toe te voegen. Krijg onderstaande reactie terug:

[...]

Ik heb zojuist dezelfde mail ontvangen, echter stond er bij mij nog een regel onder:
Bitte teilen Sie uns noch Ihre Ladekartennummer mit. Vielen Dank.
Wel raar want ik had in mijn mail al wel mijn E mobility Account ID doorgegeven, of is dat niet wat ze vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik denk dat ze gewoon je laadpasnummer van de Maingau pas bedoelen. Wel raar dat ze dat zelf niet koppelen aan jouw naam/e-mailadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Sunri5e schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:15:
Ik heb de webasto pure, bevalt prima en makkelijk zelf installeren. (kreeg introductie korting en verlengde garantie omdat ik 1 van de 1e bestellingen was)

[ Voor 15% gewijzigd door MarcelGo op 13-08-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Sunri5e schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:15:
Vind zelf het Zappi laadpunt erg compleet en vriendelijk geprijst. Ook tweakers waardig.

https://zappi.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Vaevictis_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:49:
[...]

Vind zelf het Zappi laadpunt erg compleet en vriendelijk geprijst. Ook tweakers waardig.

https://zappi.info/
Is alleen (nog) geen 3 fase lader, de e-Golf laad graag 2 fase 7,2 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Fivari.be..... 3-fase, 2-fase en 1-fase, tot 32A, load-balancing en meet de maximale load van je aansluiting.
Dus op 3x25 haal je op een 1-fase bijna 6kw, dus je golf op 2-fases haalt de 7,2kw die je wilt.
Geen backoffice en ook geen RFID.

Ik heb weinig beters gevonden muv de maxem met een ondersteunde lader, maar stuk duurder en abonnement.

Zappi is ook mooi, alleen maar 1-fase ...... ik wilde iets wat elke auto aankon, dus fivari geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door prettig op 13-08-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
plieshout schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:57:

[...]

Bij Allego en consorten gaat hij zeker werken. Voor FastNed moet je nog even geduld hebben. Ze krijgen de pas(nummers) in batches aangeleverd, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
MarcelGo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:16:
[...]

Ik heb de webasto pure, bevalt prima en makkelijk zelf installeren. (kreeg introductie korting en verlengde garantie omdat ik 1 van de 1e bestellingen was)
Zelf installeren? Gaat dat zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Niks is echt moeilijk als je weet hoe het moet, maar je moet wel wat in de meterkast aansluiten en wellicht aanpassen. Als je dat kunt/snapt is het inderdaad niet moeilijk.

Kun je dat niet: laat het dan doen, is niet een "lampje" maar flinke belasting en gaat ook nog naar buiten dus moet wel goed gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Sunri5e schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:14:
[...]

Zelf installeren? Gaat dat zo makkelijk?
Als je ruimte hebt in de groepenkast voor een 3 fase automaat kun je dat ook laten doen en de lader/ kabel zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Sunri5e ICU eve kan load balancing doen zonder een abonnement (essentieel wat mij betreft) zodat je zo dicht mogelijk tegen je max vermogen kan laden (3x20A, met de golf dus 2x20A). Kan met of zonder backoffice naar eigen inzicht.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Nee juist niet. TNM deed dat bij een collega wel.

Ik betaal op werk 21 cent/kWh netto, hij 35.

Met 35 cent per kWh zit ongeveer het omslagpunt dat ik beter diesel kan tanken.

Ik kan niet snelladen, verder bij iedere paal tegen de daadwerkelijke kosten van de exploitant van de laadpaal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tassadar32 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:05:
@Sunri5e ICU eve kan load balancing doen zonder een abonnement (essentieel wat mij betreft) zodat je zo dicht mogelijk tegen je max vermogen kan laden (3x20A, met de golf dus 2x20A). Kan met of zonder backoffice naar eigen inzicht.
Load balancing tussen stations, volgens mij meet die niet actief de belasting van je aansluiting, dat kan alleen in combinatie met Maxem en dat is wel een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

Eh, dit doet TNM ook, alleen rekent TNM ook nog 0,35 eenmalig voor de eerste 20 laadsessies per maand.
Travelcard vraag afaik een euro of drie per maand voor hun pas. Per saldo zal het weinig uitmaken, als je veel op Lolo's laadt zal TNM waarschijnlijk zelfs iets goedkoper zijn.

[...]

Nee. Dat doen bijv. Nuon wel en Eneco wel.
Geldt voor alle AC laadpalen, niet voor snelladers. Nuon heeft geen abonnementskosten (Eneco €3,- pm)
Ik had begrepen dat tnm ook standaard 35 cent rekent.

Ik betaal op werk met travelcard 21 cent en hij met tnm 35 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
prettig schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:14:
[...]
Load balancing tussen stations, volgens mij meet die niet actief de belasting van je aansluiting, dat kan alleen in combinatie met Maxem en dat is wel een abonnement.
In de prijslijst van de Eve staat het oa volgende:
Load Balancing Standard
Load Balancing Active, Smart Meter (P1)
Smart Charging Network per socket
Load balancing kan dmv een P1 koppeling, geen Maxem nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
je hebt gelijk, alleen dure optie (euro 271,-) en slimme meter nodig (ik wil geen slimme meters zolang dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:49
pposthoorn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 00:07:
[...]

Wow dat is 2x flink mazzel zeg, gefeliciteerd!
Mijn ervaring is dat de auto alleen maar fijner wordt nadat je hem hebt en er een tijdje in rijd 😊
Mocht je nog e-Golf vragen hebben hoor ik het wel 😉
Nou daar maak ik dankbaar gebruik van! Weet je, of iemand anders natuurlijk, toevallig wat de impact van de 17” velgen is? De dealer zei ong. 20-25 km actieradius, dit lijkt mij prima maar ik lees nogal wisselende verhalen.

Verder bedankt voor de enthousiaste reacties O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
Sinds vorige week flink wat onderzoek gedaan naar de optie om elektrisch te kunen leasen wat bij mijn rijgedrag past (werk als consultant en zit regelmatig 250km per dag op de weg). wil dus een auto met tegen de 400km range. Eigenlijk zijn de Ampera en de Kona de enige opties die overblijven (en in budget zitten)

het grootste nadeel van deze autos is het laden via 1 fase. ik heb thuis 3x25a dus een 1x32a 7.4kw laadpaal gaat niet passen of kost me zoals hier eerder gezegd werd rond de 800 euro per jaar. dat is dus geen optie.

nu ben ik aan het kijken welke laadpaal wel iets kan fixen met 2 fases 6kw laden wat ik tegen kwam. want met 3.7kw laden kost 15+ uur bij de ampera of de kona en die tijd heb ik niet. ik wil iets wat de auto weer 400km range geeft in +/- 10 uur.

hierboven noemde iemand www.fivari.be maar die website ziet er uit alsof het allemaal zelfbouw is. een 2e optie die ik nodig heb is dat ik thuis moet laden met een pas van de leasemaatschappij om de laad kosten te kunnen verrekenen met mijn werk. Dan blijven er geen opties meer over volgens mij.

@Tassadar32 jij noemde de ICU eve maar ik kan daar nergens vinden dat deze ook van 2 fases naar 1 kan laden. heb ze wel een bericht gestuurd maar misschien kan confirmen dat dit kan? op de site moest je gewoon kiezen tussen een 3.7, 7.4, 11 of 22kwh paal. kan een paal van 11kwh dit automagisch of heb je iets speciaals nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Electromonkey schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:57:
[...]

Nou daar maak ik dankbaar gebruik van! Weet je, of iemand anders natuurlijk, toevallig wat de impact van de 17” velgen is? De dealer zei ong. 20-25 km actieradius, dit lijkt mij prima maar ik lees nogal wisselende verhalen.

Verder bedankt voor de enthousiaste reacties O+
Ik heb geen harde getallen, maar op de meeste plekken lees je 3-5%, denk niet dat het 25km gaat zijn. Probleem is dat je het niet zomaar even test.

Ik heb zelf de 17" velgen en zou echt niet zonder willen, ze maken de hele auto echt veel mooier.

Bij mij heeft de GoM bij volle accu 250km aan nu en anders dan een paar weken terug lijkt hij het ook redelijk bij te houden als je gaat rijden. Waar hij eerst na 25km eigen op 200 stond had ik vandaag na 38km rijen nog 208 op de GoM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:15:
[...]

Ik had begrepen dat tnm ook standaard 35 cent rekent.

Ik betaal op werk met travelcard 21 cent en hij met tnm 35 cent.
Nee. TNM heeft op elk laadpunt verschillende tarieven. Zie my.thenewmotion.com en klik maar eens wat aan.

Die op je werk zal daar voor €0,35 in de boeken staan. Daarnaast rekent TNM dus voor de eerste 20 sessies per maand nog een starttarief van €0,35 zodat je nooit boven de €7,- aan startkosten zit per maand.

Op zich wel een elegante oplossing voor een gratis laadpas, als is bijv Vandebron waarschijnlijk goedkoper.

Zij rekenen dan weliswaar 3,- per maand voor hun laadpas, maar verder plussen ze NERGENS iets bij. Dat doet TNM wel, kijk maar naar het laadpuntje op je werk. Waarschijnlijk betaal je met een VanDebron laadpas daar nog iets minder dan 21 cent per kWh.

Bij 2 laadsessies per week zit je bij TNM al over die €3 per maand heen en heb je nog geen kWh geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crysania schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:38:
Sinds vorige week flink wat onderzoek gedaan naar de optie om elektrisch te kunen leasen wat bij mijn rijgedrag past (werk als consultant en zit regelmatig 250km per dag op de weg). wil dus een auto met tegen de 400km range. Eigenlijk zijn de Ampera en de Kona de enige opties die overblijven (en in budget zitten)

het grootste nadeel van deze autos is het laden via 1 fase. ik heb thuis 3x25a dus een 1x32a 7.4kw laadpaal gaat niet passen of kost me zoals hier eerder gezegd werd rond de 800 euro per jaar. dat is dus geen optie.

nu ben ik aan het kijken welke laadpaal wel iets kan fixen met 2 fases 6kw laden wat ik tegen kwam. want met 3.7kw laden kost 15+ uur bij de ampera of de kona en die tijd heb ik niet. ik wil iets wat de auto weer 400km range geeft in +/- 10 uur.

hierboven noemde iemand www.fivari.be maar die website ziet er uit alsof het allemaal zelfbouw is. een 2e optie die ik nodig heb is dat ik thuis moet laden met een pas van de leasemaatschappij om de laad kosten te kunnen verrekenen met mijn werk. Dan blijven er geen opties meer over volgens mij.

@Tassadar32 jij noemde de ICU eve maar ik kan daar nergens vinden dat deze ook van 2 fases naar 1 kan laden. heb ze wel een bericht gestuurd maar misschien kan confirmen dat dit kan? op de site moest je gewoon kiezen tussen een 3.7, 7.4, 11 of 22kwh paal. kan een paal van 11kwh dit automagisch of heb je iets speciaals nodig?
3x35a is idd 50 in de maand extra, zie het als extra netto bijtelling? Of neem een tesla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Crysania deze is misschien een optie? https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/ (heeft idd geen backend, maar is er niks te verrekenen?)
En waarom de Niro niet? Is gelijk aan de Kona qua aandrijving.
Vind de 1-fase laders wel een misser, want hierdoor kun je ook bij openbare palen maar op 1/3e van de snelheid laden.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2018 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo

Neem je bewust geen snelladers mee in je overweging, of laden op bestemming? Als je een dag hebt met 250km even een pauze met laden wel prettig, kun je zelf ook even opladen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@prettig Inderdaad prijzig, maar op een periode van 4 jaar (lease?) toch goedkoper dan een abonnement van maxem of TNM. Ook daarna geen extra kosten dus het voordeel word alleen maar groter.

@Crysania Als je zoveel kilometers per dag moet maken moet je je gaan afvragen of je inderdaad een 1-fase auto wil rijden. Afhankelijk van hoelang je per dag/avond/nacht thuis bent zou je wel eens meer kunnen oprijden op een dag dan je thuis kan bijladen. Ik ben zelf consultant en moet soms ook ver rijden, snelladen en 3-fase zijn voor mij must-haves. Er is geen goedkope manier om meerdere fases te laden met een 1-fase auto. Ga je voor 1-fase zal je afhankelijk zijn van of je op je bestemming kan bijladen (mij lukt dat meestal wel met de Outlander) en zal je anders regelmatig bij de snellader staan (wat alleen voor road-trips bedoeld is imho). Dus: Zoe, i3, Tesla (S/3/X) of long range leaf die volgend jaar uitkomt (zou volgens berichten ook 3-fase doen). Ik heb een reservering voor de Model 3, als de prijs een beetje schappelijk is zou dat voor mij een prima optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
Zo na een geslaagde trip naar Parijs, hebben we besloten in oktober terug te gaan naar Frankrijk met de Ioniq. Nu hebben we best veel geladen bij Corri-Door laadpalen uiteindelijk en was ik een kleine 30 euro kwijt voor heen en terug. Maar het liefst wil je natuurlijk goedkoper. Ik ben dus op zoek naar de goedkoopste laadpas voor het Corri-Door netwerk.

Helaas lijken de meeste passen te roamen via het TNM netwerk waardoor je ook aan die tarieven vast zit. Ik zoek dus eigenlijk een pas die een lager tarief berekent dan de €0,26 per minuut van TNM. Ik heb al bij PlugSurfing en Chargemap gekeken maar die zijn duurder. De rest van alle passen lijkt gewoon het TNM netwerk te gebruiken en dan schiet ik er dus niet mee op en Sodetrel zelf heeft alleen passen met een abbonement waarbij je voor incidenteel gebruik dus ook duurder uit bent. @Hachy heb jij een verlossend antwoord voor mij? :D

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Laatst online: 07-08 11:53
o2h schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Bij Allego en consorten gaat hij zeker werken. Voor FastNed moet je nog even geduld hebben. Ze krijgen de pas(nummers) in batches aangeleverd, zoiets.
Afgelopen zaterdag bij de Efteling werd de pas nog geweigerd in elk geval maar ik weet ook niet welke 'provider' daar zit..

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Misschien flauw, maar zelfs met die 800 euro extra kosten per jaar, is het nog steeds ruim 1400 euro goedkoper per jaar t.o.v. een vergelijkbare benzine of diesel. Even uitgaande van bijv. de e-Golf, ~60 euro bijtelling vs ~250 euro voor een gelijk uitgeruste benzine / diesel, dat is zomaar 2280 euro verschil per jaar in bijtelling (*getallen zijn een benadering).

Daarnaast zou je ook kunnen kijken voor een DC lader thuis?

Ik snap overigens de voorkeur voor een auto met meer range, heb ik ook.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crysania
MarcelGo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:01:
[...]

Neem je bewust geen snelladers mee in je overweging, of laden op bestemming? Als je een dag hebt met 250km even een pauze met laden wel prettig, kun je zelf ook even opladen ;)
Laden op bestemming zie ik als luxe. Ik ga elke dag naar een klant en de kans is natuurlijk aanwezig dat het niet mogelijk is bij de klant te laden. dan wil ik gewoon thuis komen zonder onder weg de snel lader te gebruiken (snel laders zie ik voor me om alleen te gebruiken bij roadtrips / vakanties etc)

250km op een dag is 125 enkel he.. dat is een anderhalf uur. die wil ik niet nog oprekken naar 2 uur omdat ik onderweg moet laden. (tijd is ook geld waard)
Tassadar32 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:03:

@Crysania Als je zoveel kilometers per dag moet maken moet je je gaan afvragen of je inderdaad een 1-fase auto wil rijden. Afhankelijk van hoelang je per dag/avond/nacht thuis bent zou je wel eens meer kunnen oprijden op een dag dan je thuis kan bijladen. Ik ben zelf consultant en moet soms ook ver rijden, snelladen en 3-fase zijn voor mij must-haves. Er is geen goedkope manier om meerdere fases te laden met een 1-fase auto. Ga je voor 1-fase zal je afhankelijk zijn van of je op je bestemming kan bijladen (mij lukt dat meestal wel met de Outlander) en zal je anders regelmatig bij de snellader staan (wat alleen voor road-trips bedoeld is imho). Dus: Zoe, i3, Tesla (S/3/X) of long range leaf die volgend jaar uitkomt (zou volgens berichten ook 3-fase doen). Ik heb een reservering voor de Model 3, als de prijs een beetje schappelijk is zou dat voor mij een prima optie zijn.
Ik denk dat idd dat wachten op de Tesla Model 3 een reele optie voor mij is. Nadeel bij lease is dat je ook meteen een commitment maakt voor 4 jaar en tegen die tijd verwacht ik al lang verbetering rondom 3 fase laders.. daarom misschien beter jaartje wachten en kijken of het dan nuttig is om te switchen.

Al is een 3x35a aansluiting + opel ampera nog steeds goedkoper dan nu diesel rijden in de lease (Ampera van 50k is gemiddeld dan nog 200 euro netto goedkoper per maand! dan bijvoorbeeld een Seat Leon ST van 35K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
Verwachting is wel dat een aantal van de auto's die nu nog maar op 1F laden binnen een jaar leverbaar worden met 3F laders, bij zowel de Leaf als de iPace zijn die geruchten heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Ampera E is slecht leverbaar. Ook zijn de stoelen wat minder en is de ruimte op de achterbank niet geschikt voor een lange nederlander. Ik ga vaak dagjes weg met vrienden van mijn formaat (tegen de 2m aan) en dan is het fijn als je met 4 man gewoon redelijk comfortabel past.

Onderschat niet hoe makkelijk het is om in de buurt van bedrijven een goede 22kW 3-fase lader te vinden, ik vis zelden achter het net. Ook kan je altijd nog een stopcontact gebruiken om te laden als je ergens langer bent, het gaat niet zo snel maar alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Electromonkey schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:42:
Had je onderstaand nieuws al gezien?
https://www.groen7.nl/mog...-elektrische-volkswagens/

Overigens, gefeliciteerd met nieuwe wagen. Ik heb er een weekendje in gereden, fantastische auto. Tikkie groter dan "mijn" Zoe Q90 en adaptive cruise control is magisch.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024

Als ik het goed begrijp rijdt je ong. 250km per dag.
De Kona heeft een range van zo'n 500km (bron: TeslaBjorn).
Dat betekent dat je ong. de helft van de 64 kwh accu gebruikt. Dus 32kwh.
Dat zou je op een 3,7kw lader een kleine 9 uur kosten om hem te laden.
Lijkt mij dat dit haalbaar is.
En zelfs als het niet haalbaar zou zijn om de Kona helemaal tot 100% te laden s'nachts,
dan heb je nog een "buffer" over om de hele week mee door te komen.
En dan heb ik nog niet eens over de eventuele mogelijkheid van laden op bestemming.
Of dat je hem een keer langer dan 9 of 10 uur kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
Wanneer je een lader met smart charging (of Maxem) gebruikt dan kun je, zeker snachts wanneer er weinig ander verbruikers zijn, al dicht tegen de 25A laden.
Als je dan ook nog slim je vaatwasser/wasmachine/mech.ventilatie/etc op de andere fases zet kun je vrijwel continu rond de 5,5kW laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
Tassadar32 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:03:
Ga je voor 1-fase zal je afhankelijk zijn van of je op je bestemming kan bijladen (mij lukt dat meestal wel met de Outlander) en zal je anders regelmatig bij de snellader staan (wat alleen voor road-trips bedoeld is imho).
Wat een onzin dat snelladers alleen voor roadtrips/vakantie bedoeld zijn. Volgens mij zijn ze bedoeld om bij te laden als dat nodig is. Of ben ik nou de enige met mijn ondertussen schamele bereik van 180-220 km die er af en toe gebruik van maakt als ik eens naar Zuid-Limburg v.v. of zo moet. Met de prijzen van de Maingau pas top ik soms thuis niet eens meer op tot 100% voor een lange rit. Ga wel even bij de snellader langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Is het trouwens niet mogelijk om een 3 x 25A aansluiting om te zetten naar een 1x35A? Dan verandert het tarief toch niet?

[ Voor 17% gewijzigd door pmiddeld op 14-08-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
pmiddeld schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:42:
Is het trouwens niet mogelijk om een 3 x 25A aansluiting om te zetten naar een 1x35A? Dan verandert het tarief toch niet?
dat moet kunnen, als je by liander zit kan je zelfs naar 1x40A, dit is nog steeds hetzelfde tarief als 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Crysania Probleem opgelost dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:45:
[...]

Nee. TNM heeft op elk laadpunt verschillende tarieven. Zie my.thenewmotion.com en klik maar eens wat aan.

Die op je werk zal daar voor €0,35 in de boeken staan. Daarnaast rekent TNM dus voor de eerste 20 sessies per maand nog een starttarief van €0,35 zodat je nooit boven de €7,- aan startkosten zit per maand.

Op zich wel een elegante oplossing voor een gratis laadpas, als is bijv Vandebron waarschijnlijk goedkoper.

Zij rekenen dan weliswaar 3,- per maand voor hun laadpas, maar verder plussen ze NERGENS iets bij. Dat doet TNM wel, kijk maar naar het laadpuntje op je werk. Waarschijnlijk betaal je met een VanDebron laadpas daar nog iets minder dan 21 cent per kWh.

Bij 2 laadsessies per week zit je bij TNM al over die €3 per maand heen en heb je nog geen kWh geladen.
The new motion zegt: price per kWh € 0.34
Collega van mij betaalde dat ook daadwerkelijk via zijn factuur, vertelde hij.

Kan ik ergens zien wat het via vd Bron zou kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
dfrenner schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

The new motion zegt: price per kWh € 0.34
Collega van mij betaalde dat ook daadwerkelijk via zijn factuur, vertelde hij.

Kan ik ergens zien wat het via vd Bron zou kosten?
Je moet hun Slim Laden app downloaden,
daar kun je de prijzen op zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yoade75 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Je moet hun Slim Laden app downloaden,
daar kun je de prijzen op zien.
Thanx, daar staat geen tarief bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
plieshout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

Afgelopen zaterdag bij de Efteling werd de pas nog geweigerd in elk geval maar ik weet ook niet welke 'provider' daar zit..
Sorry, mijn antwoord was misschien niet duidelijk. Maingau is een typische snellaadpas, omdat je daar per minuut voor betaald. Die zou ik dus alleen gebruiken bij snellaadstations. En dan werkt hij voor zover ik weet bij alle snellaadstations behalve Fastned - maar in de toekomst daar ook.

Dit is wat Roland van der Put, CTO van Fastned, daar afgelopen donderdag over schreef:
Omdat er kennelijk wat verwarring is hierbij wat meer informatie over het gebruik van de Maingau laadpas bij Fastned.

We hebben op 30 juli een laatste update met actieve laadpassen van Maingau ontvangen. Alle passen die voor deze datum zijn geactiveerd zouden gebruikt moeten kunnen worden om het laden te starten bij Fastned. Het koppelen van de Maingau laadpas in de Fastned app levert vaak moeilijkheden op, mede doordat we nog niet alle gegevens (correct) hebben ontvangen van Maingau. Het koppelen van een laadpas in de Fastned app is overigens niet noodzakelijk.

Je kunt je laadpas gebruiken door je auto aan te sluiten, op "start" te drukken in het scherm en vervolgens je laadpas voor de paslezer te houden.

De transacties versturen we vooralsnog maandelijks naar Maingau dus vandaar dat je die niet direct ziet in je Maingau app. Je kunt geen laadsessie starten bij Fastned via de Maingau app en dit is ook niet gepland.

Op het moment dat Maingau haar koppeling met e-clearing.net gereed heeft zullen nieuw geactiveerde laadpassen heel snel bij ons doorkomen zodat ze (bijna) meteen gebruikt kunnen worden. Op dat moment zullen ook de Fastned stations zichtbaar moeten worden in de Maingau app. Het is tot slot ook de bedoeling dat je laadsessies bij Fastned dan sneller zichtbaar worden in de Maingau app.

Als je je laadpas wel hebt gekoppeld aan je Fastned account zie je overigens de laadsessies met ons reguliere per kWh tarief in je historie staan. Dit is het tarief dat we bij elke laadpas in rekening brengen dus ook bij Maingau. Maingau wil haar pasgebruikers graag een uniform tarief bieden. Aangezien dit soort afspraken gemaakt worden tussen de pashouder en de pasaanbieder (in dit geval Maingau) kunnen we dit niet tonen in de Fastned app.

Voor support vragen graag mailen naar: support@fastned.nl. :)
30 juli moet je daarbij volgens mij met een korreltje zout nemen. Mijn pas (23 juli aangevraagd) zat in ieder geval nog niet bij de batch. Maar, zoals gezegd, ook 59ct/kWh heb ik best over voor hun service :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
dfrenner schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Thanx, daar staat geen tarief bij.
Staat er € 0,00 als prijs? Of alleen vraagtekens?
Anders kun je misschien kijken bij bv Oplaadpunten.nl https://oplaadpunten.evc-net.com/Locations
Daar staat meestal ook de werkelijke prijs. Let wel, is excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yoade75 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Staat er € 0,00 als prijs? Of alleen vraagtekens?
Anders kun je misschien kijken bij bv Oplaadpunten.nl https://oplaadpunten.evc-net.com/Locations
Daar staat meestal ook de werkelijke prijs. Let wel, is excl. btw.
In de vd bron app staat een " - " en in die site die je geeft een " ? ".

Dus niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
pmiddeld schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Wat een onzin dat snelladers alleen voor roadtrips/vakantie bedoeld zijn. Volgens mij zijn ze bedoeld om bij te laden als dat nodig is. Of ben ik nou de enige met mijn ondertussen schamele bereik van 180-220 km die er af en toe gebruik van maakt als ik eens naar Zuid-Limburg v.v. of zo moet. Met de prijzen van de Maingau pas top ik soms thuis niet eens meer op tot 100% voor een lange rit. Ga wel even bij de snellader langs.
Ja, met een korter bereik auto of heel veel kilometers per dag prima om ook een snellader te gebruiken. Misschien had ik het beter kunnen verwoorden: Mijn ideale EV heeft een snellader alleen nodig op road trips/vakantie omdat ik zo veel mogelijk op mijn bestemming wil laden als ik toch iets anders aan het doen ben. Met 400+km bereik en 3-fase laden word dat mogelijk en ben ik dus mijn tijd optimaal aan het benutten.

Snellader is vast goedkoper (met maingau) maar dat is als leaserijder voor mij een non-issue aangezien ik vast zit aan de laadpas van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crysania
nee 1x35 of 1x40 heeft nog allerlei andere nadelen. ik woon in een nieuwbouwwoning (5 jaar oud) en heb geen gasaansluiting. ik gebruik dus al best veel stroom inductie kookplaat, warmtepomp, computers :X

mijn inductieplaat heeft ook al krachtstroom nodig (2 fases) dus terug naar 1 fase is niet te doen.

de prutser auto fabrikanten moeten gewoon 3 fases laden ondersteunen imo |:(
Yoade75 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Als ik het goed begrijp rijdt je ong. 250km per dag.
De Kona heeft een range van zo'n 500km (bron: TeslaBjorn).
Dat betekent dat je ong. de helft van de 64 kwh accu gebruikt. Dus 32kwh.
Dat zou je op een 3,7kw lader een kleine 9 uur kosten om hem te laden.
Lijkt mij dat dit haalbaar is.
En zelfs als het niet haalbaar zou zijn om de Kona helemaal tot 100% te laden s'nachts,
dan heb je nog een "buffer" over om de hele week mee door te komen.
En dan heb ik nog niet eens over de eventuele mogelijkheid van laden op bestemming.
Of dat je hem een keer langer dan 9 of 10 uur kunt laden.
500km range ok. volgens https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh is het 400KM en dat is in de zomer. in de winter gaat dit nog minder worden richting 300. al met al heb ik dan gewoon een volle "tank" nodig om wat slack te hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Crysania op 14-08-2018 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Crysania schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

mijn inductieplaat heeft ook al krachtstroom nodig (2 fases) dus terug naar 1 fase is niet te doen.
offtopic:
Dat betwijfel ik. Die zal 2 groepen nodig hebben (want max 16A per groep), niet perse 2 fases. Heb zelf ook een inductie op een zogenaamde 'kookgroep', maar wel op 1x35A.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Davidshadow13 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:23:
Zo na een geslaagde trip naar Parijs, hebben we besloten in oktober terug te gaan naar Frankrijk met de Ioniq. Nu hebben we best veel geladen bij Corri-Door laadpalen uiteindelijk en was ik een kleine 30 euro kwijt voor heen en terug. Maar het liefst wil je natuurlijk goedkoper. Ik ben dus op zoek naar de goedkoopste laadpas voor het Corri-Door netwerk.

Helaas lijken de meeste passen te roamen via het TNM netwerk waardoor je ook aan die tarieven vast zit. Ik zoek dus eigenlijk een pas die een lager tarief berekent dan de €0,26 per minuut van TNM. Ik heb al bij PlugSurfing en Chargemap gekeken maar die zijn duurder. De rest van alle passen lijkt gewoon het TNM netwerk te gebruiken en dan schiet ik er dus niet mee op en Sodetrel zelf heeft alleen passen met een abbonement waarbij je voor incidenteel gebruik dus ook duurder uit bent. @Hachy heb jij een verlossend antwoord voor mij? :D
Goedkoopst op corri-door? Entega. Unlimited maar wel 45 eur per maand. TNM heeft geen eigen netwerk, de rest van de aanbieders krijgen dezelfde rates die ze aan alle Hubject partners rekenen. Corri-door/Sodetrel wordt door de Fransen niet voor niets $odetrel genoemd, het zijn de duurste snelladers van Europa.

Het beste is gewoon corri-door ontwijken danwel zo min mogelijk gebruiken en meer destination chargen. (heb je weinig aan, I know)

Wat je ook kan doen is t/m de Franse grens gratis + Allego/maingau, of als je naar Zuid Frankrijk gaat tot aan Mulhouse via de goedkope snelladers in Duitsland rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
pmiddeld schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Nu mee eens, volgend jaar niet meer. Zodra je bereik 400-500km wordt gaat 90% niet meer langs de snellader anders dan op langere ritten (heeft namelijk geen enkele zin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoade75
[...]

nee 1x35 of 1x40 heeft nog allerlei andere nadelen. ik woon in een nieuwbouwwoning (5 jaar oud) en heb geen gasaansluiting. ik gebruik dus al best veel stroom inductie kookplaat, warmtepomp, computers :X

[...]

500km range ok. volgens https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh is het 400KM en dat is in de zomer. in de winter gaat dit nog minder worden richting 300. al met al heb ik dan gewoon een volle "tank" nodig om wat slack te hebben.
Dat snap ik.
Maar de praktijk geeft toch ruim 500km aan voor de Kona.
Hypermiling zelfs meer dan 800km!
Nu zal dat in de winter wel wat minder zijn, maar dan nog kan je wel op 400km uitkomen.
Maar stel in het slechtste geval dat het maar 350km zou zijn, dan heb je ruim 12 uur nodig om weer vol te laden op 1 x 16A.
Is dat niet haalbaar?
Stel dat het niet haalbaar is, kun je wellicht nog 1x of 2x per week op kantoor even stopcontacten?
Of 1x per paar dagen een kwartier snelladen?
Of 1x per paar dagen minimaal 12 uur thuisladen?
Of een load balacing laadpaal dat je sneller dan 3,7kw kunt laden?

Laad ik het zo zeggen.
Ik zou in jouw geval mij geen zorgen maken met bv. de Kona.
En zelfs al zou het in het slechtste geval zo zijn dat het niet altijd met 3,7kw thuisladen lukt, dan kun je altijd een van bovengenoemde opties proberen (laden op werk, snellere laadpaal, je thuisaansluiting verhogen, af en toe kwartiertje snelladen).
Maar gezien de praktijkgegevens zal dit niet aan de orde komen.
Sterker nog, ik denk dat jij de perfecte use case hebt. Met optimale besparing en gemak.

[ Voor 15% gewijzigd door Yoade75 op 14-08-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja, dat merk je nu al met 40kWh (300km). Pas als 'ie onder de 50km bereik komt in de loop van de week denk je eens, oh ja, zal die auto ook eens een nachtje opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
[...]

Kijk naar de praktijk test en dat is gewoon 500km en z'n range in de winter is niet 25% eraf (heeft accu verwarming, warmtepomp en wint warmte terug van de motor). Die gaat in de winter ook 400km rijden.

[ Voor 25% gewijzigd door prettig op 14-08-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Onzin, kookgroep op 1x35 werkt uitstekend. Is gewoon een dubbele groep, wat @CyBeRSPiN al zei.
Tja, eens. Maargoed het is nu eenmaal niet het geval dus get over it.

3,6 kW is niet het einde van de wereld hoor.
Vrijwel elke auto is daarmee in 1 nacht gewoon prima vol te krijgen. En dan heb je het nog niet eens over destination charging of snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Drie vragen:
1. Waarom blijven autofabrikanten 1-fase auto's produceren als de meeste laadpalen in heel Europa 3-fasen zijn? Is dit in de rest van de wereld anders?
2. Hoeveel zou het meer kosten om i.p.v. 1-fase een 3-fasen systeem af fabriek in een auto te zetten?
3. Zitten daar technische haken en ogen aan?

Pagina: 1 ... 79 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.