Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
tsjoender schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 07:38:
[...]

Dank voor de link, maar dat is een andere vraag (of de (12V) accu wel vol blijft bij langdurig stilstaan). Ik vroeg me af wat beter is voor de levensduur van de tractie batterij. Mijn vermoeden dat je beter de tractie batterij niet vol weg kan zetten voor langere tijd werd al bevestigd door @JayPe, dus ik laad deze later wel weer als we terug zijn van vakantie.
tussen 20% en 70% schijnt/blijkt het beste te zijn voor de accu, je zou hem nog iets op kunnen laden tot bv 60%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

[...]

Dank voor de link, maar dat is een andere vraag (of de (12V) accu wel vol blijft bij langdurig stilstaan). Ik vroeg me af wat beter is voor de levensduur van de tractie batterij. Mijn vermoeden dat je beter de tractie batterij niet vol weg kan zetten voor langere tijd werd al bevestigd door @JayPe, dus ik laad deze later wel weer als we terug zijn van vakantie.
Ik ben 2 weken weg geweest en had mijn e-Golf met ~50% accu geparkeerd met nog 111km op de GoM, toen ik terug kwam stond hij nog op exact dezelfde stand.
Volgens mij geld voor alle Lithium accu's dat als je ze voor langere tijd op slaat je dat het beste kan doen met ongeveer 50% lading (40-60 houd ik altijd aan). Dit geld ook voor bvb oude smartphones die je in een la gooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
YouTube: Hands on with Worlds First Tesla Powered Audi!

DIY Audi EV met een volledige Tesla installatie. Leuk!!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

In Frankrijk hebben ze de Zoe R110 gehypermiled, 35gr buiten, airco uit... 565 KM

Oh ja en ik probeer de ANWB verder in beweging te krijgen maar dat lukt nog niet zo best.

https://www.linkedin.com/...rijdend-maarten-hachmang/

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Hachy schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:29:
In Frankrijk hebben ze de Zoe R110 gehypermiled, 35gr buiten, airco uit... 565 KM
35gr, geen airco, langzaam rijden....dat is afzien geweest.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

PASware schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

35gr, geen airco, langzaam rijden....dat is afzien geweest.
Ik snap wel dat de ANWB zegt dat je er schik in moet hebben :+ Je loopt daarnaast nog het risico dat een medeautomobilist je ruitje in tikt omdat de inzittenden rood en bezweet aanlopen...

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
vhal schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Ik snap wel dat de ANWB zegt dat je er schik in moet hebben :+ Je loopt daarnaast nog het risico dat een medeautomobilist je ruitje in tikt omdat de inzittenden rood en bezweet aanlopen...
Dat is hetzelfde als voor het eerst naar het buitenland gaan, daar moet je ook 'schik' in hebben. Onvoorbereid op vakantie gaan is vaak niet handig (tolpoorten Frankrijk / snelweg vignet / etc).

Het enige wat ik heb voorbereid was een extra laadpas (NewMotion) en een route met snellaadpalen (goingelectric en chargemap) daarmee heb ik een prima vakantie gehad naar en in Denemarken.

opmerking van 1 van mijn kinderen was: "ben blij dat we elektrisch gaan, hebben tenminste een echte pauze onderweg" :)

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Henry_tw schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:21:
[...]

Dat is hetzelfde als voor het eerst naar het buitenland gaan, daar moet je ook 'schik' in hebben. Onvoorbereid op vakantie gaan is vaak niet handig (tolpoorten Frankrijk / snelweg vignet / etc).

Het enige wat ik heb voorbereid was een extra laadpas (NewMotion) en een route met snellaadpalen (goingelectric en chargemap) daarmee heb ik een prima vakantie gehad naar en in Denemarken.

opmerking van 1 van mijn kinderen was: "ben blij dat we elektrisch gaan, hebben tenminste een echte pauze onderweg" :)
En dat is een stuk makkelijker dan vroeger met grote kaarten die uitgeplozen moesten worden op de passagiersstoel om de weg te vinden. Wat zijn we toch lekker verwend als we dan nu problemen maken over een paar snellaadpalen opzoeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:11
Yongshi schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:30:
[...]

En dat is een stuk makkelijker dan vroeger met grote kaarten die uitgeplozen moesten worden op de passagiersstoel om de weg te vinden. Wat zijn we toch lekker verwend als we dan nu problemen maken over een paar snellaadpalen opzoeken 8)7
Nog even en de navigatie systemen zijn ook volledig geintegreerd met alle laad bedrijven.

Als dat allemaal goed connected is, en ook met up to date informatie (eventueel met bezetting van palen er bij)

Dan zou je een navi kunnen hebben die gewoon on the fly je route berekend + snel laad palen.
Hoe mooi zou het toch zijn dat je navi ziet dat het druk is bij Snel lader X, en dat je dan sneller uit bent om 2x kort te laden bij een paal eerder en later.

Ik zie een markt voor TOMTOM om weer wat terug te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Er is een hoop gezeur en gemekker op mensen die elektrisch rijden, maar hoe reageert men op de opmerking dat het praktisch gratis rijden is naar bijvoorbeeld zuid duitsland?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Yes, wij horen ook bij de club! Vanochtend onze ZOE Q210 opgehaald in Purmerend, uit 2014. Helemaal blij mee! Voelt zo goed om niet meer bij de Shell langs te moeten, maar bij Fastned en consorten :)

Gelijk de Maingau-pas (op 23 juli besteld) uitgeprobeerd: bij Fastned werkt dat nog niet. Bij Allego wel. Dit is in lijn met wat ik ook op andere forums las, dat Maingau in een batch bij Fastned moet worden ingelezen, en dat alleen de eerste batch gedaan. Dat er nog wat geduld nodig is.

Bizar, bij MisterGreen Haarrijn A2 west Breukelen was ik dus 55 cent kwijt voor 5,89 kWh. Dat was gelijk terug te vinden in de Maingau-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Heeft er toevallig iemand ervaring met het reizen naar en door London met een EV?
Volgens Goingelectric haal ik het met 2x laden, bij Antwerpen en Calais, moet ik daarna wel in London aan de lader. Ik heb daar familie dus kan wel een leuke roadtrip zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
PASware schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:55:
Er is een hoop gezeur en gemekker op mensen die elektrisch rijden, maar hoe reageert men op de opmerking dat het praktisch gratis rijden is naar bijvoorbeeld zuid duitsland?
Zelf naar noord-Italië en onderweg in Italie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:50:
[...]

Ik voel me aangesproken ;)
Maar als je een royaal leasebudget hebt en het overschot bij je bruto salaris gestort krijgt, dan vind ik wat meer cash in deze fase van mn leven net iets belangrijker dan de patser uithangen met een dikke Duitser.
Genoeg collega’s die ook zeggen “een auto is emotie!”, ik zie het ook als een middel om van A naar B te komen. Wel van alle gemakken voorzien, maar hoeft geen blingbling te zijn.
Maar los van de bijtelling ben ik als early adopting nerd ook oprecht geïnteresseerd in EV B)
Heel terecht dat je je aangesproken voelt ;) Alleen al dat je het patserig vindt om met een 'dikke duitser' te rijden zegt genoeg O-)

Er zijn mensen die een BMW of Mercedes (of willekeurige andere dure auto) rijden vanwege de kwaliteiten van de auto en niet om te laten zien dat ze geld hebben (echt, ze bestaan!). Als je het vakmanschap wat in die wagens zit niet waardeert moet je er zeker geen geld aan uitgeven. Wat mij betreft is het dus een prima keus om het geld lekker in je zak te steken. Beter dan een (te?) dure auto rijden en hem niet waarderen (om te patsen dus eigenlijk). Uiteraard is dit slechts mijn nederige mening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

[...]

BMW zegt in mijn i3 instructieboekje het volgende:

"Bij stilstand van meerdere weken de auto zoveel mogelijk met volledig opgeladen hoogspanningsaccu stilzetten."

Wie het beter weet mag het zeggen.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:45:
[...]

Heel terecht dat je je aangesproken voelt ;) Alleen al dat je het patserig vindt om met een 'dikke duitser' te rijden zegt genoeg O-)

Er zijn mensen die een BMW of Mercedes (of willekeurige andere dure auto) rijden vanwege de kwaliteiten van de auto en niet om te laten zien dat ze geld hebben (echt, ze bestaan!). Als je het vakmanschap wat in die wagens zit niet waardeert moet je er zeker geen geld aan uitgeven. Wat mij betreft is het dus een prima keus om het geld lekker in je zak te steken. Beter dan een (te?) dure auto rijden en hem niet waarderen (om te patsen dus eigenlijk). Uiteraard is dit slechts mijn nederige mening ;)
een lease auto als patserbak? daarom zouden ze een nieuwe kentekenreeks moeten opzetten, één die op financiering wordt betaald en één die niet door losers is ‘uitgekozen’ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:30:
Op het Duitse forum heeft Maingau een bericht geplaatst dat kaarthouders met een buitenlandse IBAN geen rekening zullen krijgen voor de geladen kWh's. Ze vinden het belangrijker hun tijd te besteden aan het groter maken van het netwerk en andere nuttige zaken.

[...]

De kosten worden voor deze mensen dus niet meer in rekning gebracht. Om solidair te blijven aan de betalende klanten (die met een Duitse IBAN) wordt wel een rekningnummer genoemd waarop je een vrijwillige bijdrage kunt storten. Uiteraard op basis van vrijwilligheid.

[...]

Het schijnt dat Oostenrijkse klanten een dergelijk bericht ook per e-mail hebben gekregen. Waarschijnlijk vanwege de taal en het feit dat ze een hoop Oostenrijkse klanten hebben. Ik heb de indruk dat er maar (relatief) weinig NL klanten zijn.

Doe ermee wat je wilt. Ikzelf heb een N26 Duitse IBAN, dus ik betaal gewoon. Ben wel benieuwd hoe wij Nederlanders hiermee omgaan. Misschien t.z.t. een poll-etje?
Ik vind dit een vreemd/cryptisch bericht. Ze refereren aan een "testgruppe" waar dit voor zou gelden. Ik weet niet wat voor groep dat is maar blijkbaar kunnen ze daar de laadhistorie niet of moeilijk meer van achterhalen. Ik snap daarvoor wel dat ze hun tijd/energie liever willen richten op uitbreiding van het netwerk.
Ik ben ook een vroege gebruiker van de MainGau-pas maar ik krijg via email facturen met kloppende specificaties die ik ook netjes overmaak.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 20:23
Zo, vandaag de eerste Roadtrip met mijn vriendin en onze Leaf. Ik was benieuwd hoe herhaaldelijk snelladen zou gaan en keek uit naar een avontuur. Ivm werk is het op een dag heen en weer naar de Eifel geworden, via als ik goed tel 6 gratis snelladers (4x Lidl, 2x Nissan) en 1x Fastned. De temperatuur van de accu steeg flink maar de snelheid bleef redelijk. Ik denk dat een redelijke max is met deze auto om 800 km per dag te doen. Veel meer dan dat wordt meen ik moeilijk. Maar het was een heerlijke reisauto.

Bij de etappe van Genk naar de Eifel hadden we 20km actieradius speling. Maar we klommen en klommen maar en uiteindelijk kwam de gom uit op het aantal kilometers van de navigatie.. werd nogal spannend.. maar, uitindelijk nog wat meters naar beneden gereden, en we hebben het gered!

En bij Lidl Luik een discussie gekregen met een man wiens Leaf stond te laden en toen die op 85% stond vond ik dat ik het recht had mijn Leaf die 20% acculading had, op te laden. Hij was zelf al 20 min de Lidl in. De senior vond het niet zo leuk. Hmm hier kan je op meerdere manieren naar kijken. Hij mocht hem er bij mij overigens wel weer uithalen als hij persee naar 93% wilde laden. (Wilde hij, zo bleek later). Uiteindelijk heb ik nog een Peugeot Ion voor laten gaan.

Viel me al met al niet tegen de reis. Natuurlijk is het relaxter als je 30+ kWh hebt, en met kinderen zou ik het zo niet aandurven, maar het was een leuk en voordelig avontuur.

Laden Eifel Duitsland

Tellers na roadtrip aug 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Laatst online: 15-09 18:01
schaamteloze crosspost van het laadpalentopic:
Maar ik denk dat deze vraag hier beter thuishoort ;)

Het gaat om een Renault Zoe.

Ik heb hier om de hoek een garage die een CEE 3 fase aansluiting heeft. Ook zijn er in deze regio meer plekken waar CEE hangt en geen Type 2.
Kan ik daar gewoon een Type 2 - CEE verloop op aansluiten, of moet er iets tussen zitten net als bij de Granny? (zoals bv Fivari's mobile). Is er een goedkope oplossing? >500,- voor een incidenteel ding vind ik een beetje gortig....

[ Voor 9% gewijzigd door birdibird op 11-08-2018 01:53 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
birdibird schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 01:37:
schaamteloze crosspost van het laadpalentopic:
Maar ik denk dat deze vraag hier beter thuishoort ;)

Het gaat om een Renault Zoe.

Ik heb hier om de hoek een garage die een CEE 3 fase aansluiting heeft. Ook zijn er in deze regio meer plekken waar CEE hangt en geen Type 2.
Kan ik daar gewoon een Type 2 - CEE verloop op aansluiten, of moet er iets tussen zitten net als bij de Granny? (zoals bv Fivari's mobile). Is er een goedkope oplossing? >500,- voor een incidenteel ding vind ik een beetje gortig....
Volgens mij kan de Zoë gewoon 3F laden dus dan zou dat kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Hij kan idd 3F laden maar het moet wel gebeuren via het protocol dus moet er communicatie zijn op de CP en de PP pinnen van de type2 connector. En daar heb je toch echt een EVSE voor nodig.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

t0mmiiiii schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:47:
Zo, vandaag de eerste Roadtrip met mijn vriendin en onze Leaf. Ik was benieuwd hoe herhaaldelijk snelladen zou gaan en keek uit naar een avontuur. Ivm werk is het op een dag heen en weer naar de Eifel geworden, via als ik goed tel 6 gratis snelladers (4x Lidl, 2x Nissan) en 1x Fastned. De temperatuur van de accu steeg flink maar de snelheid bleef redelijk. Ik denk dat een redelijke max is met deze auto om 800 km per dag te doen. Veel meer dan dat wordt meen ik moeilijk. Maar het was een heerlijke reisauto.

Bij de etappe van Genk naar de Eifel hadden we 20km actieradius speling. Maar we klommen en klommen maar en uiteindelijk kwam de gom uit op het aantal kilometers van de navigatie.. werd nogal spannend.. maar, uitindelijk nog wat meters naar beneden gereden, en we hebben het gered!

En bij Lidl Luik een discussie gekregen met een man wiens Leaf stond te laden en toen die op 85% stond vond ik dat ik het recht had mijn Leaf die 20% acculading had, op te laden. Hij was zelf al 20 min de Lidl in. De senior vond het niet zo leuk. Hmm hier kan je op meerdere manieren naar kijken. Hij mocht hem er bij mij overigens wel weer uithalen als hij persee naar 93% wilde laden. (Wilde hij, zo bleek later). Uiteindelijk heb ik nog een Peugeot Ion voor laten gaan.

Viel me al met al niet tegen de reis. Natuurlijk is het relaxter als je 30+ kWh hebt, en met kinderen zou ik het zo niet aandurven, maar het was een leuk en voordelig avontuur.

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuke ervaring zo te lezen! Gaaf om er zo op uit te trekken toch :) Plannen van de laders is wel een dingetje, maar maakt je wel een stuk bewuster van waar je heen gaat en langskomt ipv blindelings het land en adres in te vullen op de navigatie haha :) Veel plezier met je wagen, mooie kleur!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

t0mmiiiii schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:47:

Persoonlijk vind ik dat je iemand niet kunt wegsturen als hij nog aan het laden is. Welk recht heb je daar op? "Ik ben leger"? Misschien moet hij verder.
Dat is een discussie die je niet kunt winnen.
En waarom laat je nog iemand anders voor gaan als je eerst iemand anders van de laadpaal wil gooien?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Nou, wij hebben gisteren een heel avontuur gehad. Stilgestaan met een lege accu, een nieuwe Leaf gekocht en meer dan 500km op een dag gereden (hoewel ik hier word afgetroefd door @t0mmiiiii)

Eerder deze week stond er een 2014 Leaf met 80Mm voor €11900 incl. BTW te koop bij A6.nl, en dat is een ongelooflijk goede prijs. Veruit de goedkoopste Leaf uit die generatie ooit. Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijf dat extra accu's gaat installeren in alle 'oude' Leafs (2011-2017), en de grootste verschillen in elektronica en achterbak zitten hem in deze refresh, dus het is handig als we zowel de originele 2011-12 als de refresh uit 2013-2017 in bezit hebben om mee te klooien. Kortom, deze auto konden we op het bedrijf ex. BTW kopen, wat betekent dat we voor minder dan €10k een 2014 Leaf hebben om mee te sleutelen. Geweldig!

Echter, m'n vriendin moest gisteren ook naar Alkmaar. We hadden al wat gereden in de auto en niet geladen, en voordat we gisterochtend wegreden had ik nog de fiets die we donderdag hadden vervoerduit de auto gehaald en daarbij - zonder het te merken - een deel van de elektronica van m'n extender-batterij uitgetrokken waardoor deze niet functioneel was. Dus wij vrolijk wegrijden richting Alkmaar, en nèt na de laatste snellaadmogelijkheid: Motor power reduced. Oh shit! Turtle mode is héél slecht nieuws in de Leaf. Dus wij stonden stil op de A9 in een parkeerhaven. ANWB maar gebeld.

Na bijna een uur kwam de takelwagen om ons naar de Twaalfmaat te rijden. Daar even snel 14kWh geladen om de hoofdaccu op spanning te brengen en toen de extender weer aangesloten. En door naar Alkmaar. Intussen had ik bericht van A6.nl dat de auto voor ons gereserveerd was (lang verhaal) en ik had geregeld dat m'n bedrijfspartner in de trein naar Alkmaar was gekomen. Vriendin afgezet, bedrijfspartner opgepikt en op naar Friesland!

Bij A6.nl de auto bekeken, en deze was in... de staat waarin je hem verwacht. Diepe kras in één interieurdeel en een niet al te ondiepe kras over twee buitenpanelen, zo te zien tot de grondlaag maar niet tot het staal. Niet ideaal, maar de prijs is er ook naar. Bovendien gaan we nog meer dan genoeg stukmaken aan deze auto, dus even een snelle testrit om te checken of één van de standaardeuvels van toepassing was (motor forward/reverse clunking, grabby brakes, warmtepomp-fouten, foutmeldingen in Leafspy, etc.). Alles leek picobello te werken, dus we vertrokken weer. Businesspartner in de nieuwe Leaf richting Utrecht waar hij woont, ik naar Alkmaar om de vriendin weer op te pikken. Onderweg 22kWh geladen bij Fastned Lemsterhop en daarna nog een keer 15kWh bij winkelcentrum Middenwaard.

Vanuit Alkmaar via Leiden (om gecompliceerde redenen bij Fastned Elsgeest nog 19kWh geladen) en toen naar huis. 550km gereden en 70kWh snel geladen (en 88kWh gebruikt!) op een dag. Ruim 160Wh/km, slechte score, maar het was ook erg slecht weer, ik heb nogal hard gereden (110km/h op de teller op het grootste deel snelweg) en we hebben zelfs een deel met verwarming moeten rijden (!).

Al met al een dure les gehad: als je een range extender hebt, zet hem dan niet op nonactief. Maar al met al toch een hele succesvolle dag, en weer een stap verder met het bedrijf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

mux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:43:
Na bijna een uur kwam de takelwagen om ons naar de Twaalfmaat te rijden. Daar even snel 14kWh geladen om de hoofdaccu op spanning te brengen en toen de extender weer aangesloten.
Beveiliging maken om niet met een groot verschil de extender (her) aan te sluiten wellicht. Lijkt mij voor eindgebruikers geen verkeerde bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat zit er al op, daarom kon ik de extender ook niet zomaar aansluiten. Ik kan hem nu nog forceren als ik wil, maar met een spanningsverschil van bijna 100V in dit geval is dat een slecht idee.

Het is sowieso wel interessant hoeveel eisen er worden gesteld vanuit de regelgeving voor dit soort elektronica. Als je de VN/ECE 100 letterlijk neemt, moet er eigenlijk best uitgebreide logging en foutcontrole op alle aspecten van het pack zitten... eigenlijk meer dan ik terugzie in de batterijen van verschillende elektrische/hybride auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Het lijkt mij voor de regelgevers dan ook heel erg moeilijk om dit valideren als het in software gebeurt, en je ook niet de juiste tools hebt voor het lezen van de logs als je alleen maar een stream van de can bus cadeau krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 09:54
Voor mij is het ook bijna zo ver! Ik wacht op de datum waarop ik mijn/onze Nissan Leaf Accenta 30kWh kan ophalen!

Zoals eerder al gemeld was ik bijna dagelijks op zoek naar de ideale deal voor mij en mijn gezin. Minder dan €600,-/mnd inclusief alles o.b.v. 30.000km/jr. En het is eindelijk gelukt. Nota bene via marktplaats vond ik een Private Lease Nissan Leaf occasion via MijnDomeinAuto. Dus de komende 11 maanden ga ik daar in rijden!

Ik ben super enthousiast, maar heb ook wel begrip voor het bekritiseerde ANWB artikel over op elektrisch rijden op vakantie. Als zelfverklaard nerd en elektrisch-rijden-fanboy vind ik het starten met elektrisch rijden toch best onoverzichtelijk.

Ik heb nu 6 apps gedownload, en voor mij is het niet meteen duidelijk welke app nu de beste dekking en/of prijzen heeft. En dan ben ik iemand die hier al een tijd mee leest, en bekend is met de laadpastop10.

Ik denk dat het (iedereen) zou helpen als we in de startpost een soort starterskit met informatie zouden kunnen aanleggen. Want alle links die hier in het topic voorbij komen zijn echt super nuttig, maar nergens gebundeld.

Ik wil er ook best aan mee helpen...

Tips over het rijden en laden, en ideeën voor de starterskit zijn van harte welkom. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
They see me rollin', they hatin'!

Ben thuis. ITALIË - NEDERLAND 0,0!

Wat?

Ja, 0 euro!
1000+ km in één dag
Één e-up!
En baggerveel laadstops.

Science Bitches!

Heel veel haat aan die ene defecte laadpaal in Oberhausen vanochtend maar oh zoveel ♥ aan al die andere grateloze palen!

#RaarPraten #Straat

Mijn God wat een trip, maar wel heel gaaf om te doen. Uitgebreider verslag komt wel, maar voor nu ia het shut-eye!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 20:23
Maasluip schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:06:
[...]
Persoonlijk vind ik dat je iemand niet kunt wegsturen als hij nog aan het laden is. Welk recht heb je daar op? "Ik ben leger"? Misschien moet hij verder.
Dat is een discussie die je niet kunt winnen.
En waarom laat je nog iemand anders voor gaan als je eerst iemand anders van de laadpaal wil gooien?
Iets meer uitleg is vereist: de Lidl heeft twee parkeerplekken voor 1 chademo aansluiting. We kwamen aan en de andere Leaf stond te laden, was op 75% ofzo. Kwartiertje gewacht en stond op 85% en de berijder was nog niet in zicht. Omdat het een gratis lader is kan je het opladen stoppen zodat ik mijn Leaf kon laten opladen. Ik had geen trek om nog een uur te wachten tot de andere op 100% stond, en dan nog kun je afvragen of het dan wel acceptabel is om de kabel eruit te halen. Ook had ik het oke gevonden als, wanneer hij de extra % echt nodig heeft, hij de stekker weer terugpakte. En toen ik terug kwam van de Lidl had hij dat ook gedaan. Uiteindelijk even met de man gesproken en toegegeven dat het vervelend is als hij persee op 93% wilde laden en ik dat dwarsboomde. En inmiddels gingen mijn vriendin en ik nog even naar de Mac dus mocht iemand anders nog voor ons als die daarna de stekker in die van onze zou steken.

Kortom, ik ben me ervan bewust dat ik erg assertief was. Denk ook dat ik de volgende keer nog wel even goed zou nadenken of ik het weer zo zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JayPe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:58:

Wat?

Ja, 0 euro!
1000+ km in één dag
Één e-up!
En baggerveel laadstops.

Science Bitches!

Heel veel haat aan die ene defecte laadpaal in Oberhausen vanochtend maar oh zoveel ♥ aan al die andere grateloze palen!

#RaarPraten #Straat

Mijn God wat een trip, maar wel heel gaaf om te doen. Uitgebreider verslag komt wel, maar voor nu ia het shut-eye!
Legendarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Wow, goed bezig @JayPe!! Echt respect hoor.

En @t0mmiiiii hangt er niet toevallig een bordje waarop staat aangegeven dat je maximaal 30 minuten mag staan/laden? Zoiets meen ik me te herinneren van toen ik zelf een keer bij een Lidl heb snelgeladen, maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Capiyol schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:27:
Voor mij is het ook bijna zo ver! Ik wacht op de datum waarop ik mijn/onze Nissan Leaf Accenta 30kWh kan ophalen!

Zoals eerder al gemeld was ik bijna dagelijks op zoek naar de ideale deal voor mij en mijn gezin. Minder dan €600,-/mnd inclusief alles o.b.v. 30.000km/jr. En het is eindelijk gelukt. Nota bene via marktplaats vond ik een Private Lease Nissan Leaf occasion via MijnDomeinAuto. Dus de komende 11 maanden ga ik daar in rijden!

Ik ben super enthousiast, maar heb ook wel begrip voor het bekritiseerde ANWB artikel over op elektrisch rijden op vakantie. Als zelfverklaard nerd en elektrisch-rijden-fanboy vind ik het starten met elektrisch rijden toch best onoverzichtelijk.

Ik heb nu 6 apps gedownload, en voor mij is het niet meteen duidelijk welke app nu de beste dekking en/of prijzen heeft. En dan ben ik iemand die hier al een tijd mee leest, en bekend is met de laadpastop10.

Ik denk dat het (iedereen) zou helpen als we in de startpost een soort starterskit met informatie zouden kunnen aanleggen. Want alle links die hier in het topic voorbij komen zijn echt super nuttig, maar nergens gebundeld.

Tips over het rijden en laden, en ideeën voor de starterskit zijn van harte welkom. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
precies dit!

ik krijg woensdag mijn E-Golf, dus ik was me ook al wat aan het voorbereiden.

Nu heb ik het geluk (soort van) dat het een lease auto is en dus de laadpas geregeld wordt. (MTC)

Nu schijnt het zo te zijn dat het in NL niet zo heel veel meer uit maakt welke pas je hebt en kun je overal wel laden.
Maar persoonlijk vind ik het allemaal nog wel een beetje krom, Als je bij fastned wilt laden moet je je eigen laadpas weer koppelen aan een account van fastned.

Als we dat vergelijken met gewoon tanken is het allemaal niet zo practisch.
Zou veel mooier zijn (imho) als je gewoon overal kan betalen met je bankpas/nfc.

Pin-only Tankstation hebben ook een uitzondering gekregen op het normale pin betalen (eerst betalen, en daarna pas tanken)
Waarom laadpalen nog niet?

Maar ik heb er vertrouwen in dat het nog wel gaat komen.

Wat mij wel op viel is dat het laden in het buitenland wel wat vaag is allemaal.
Daar heeft volgens mij nog niet alles een 100% dekking. (qua pas)

Maar ik ben er ook nog niet heel erg ingedoken. ik wil gewoon graag mijn auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
juupke schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:54:
Wow, goed bezig @JayPe!! Echt respect hoor.

En @t0mmiiiii hangt er niet toevallig een bordje waarop staat aangegeven dat je maximaal 30 minuten mag staan/laden? Zoiets meen ik me te herinneren van toen ik zelf een keer bij een Lidl heb snelgeladen, maanden geleden.
toevallig deze week ook bij een lidl opgeladen, er hangt geen bordje met max 30 minuten.
wel een melding upladen tijdens het shoppen dus zolang je binnen aan het shoppen bent mag je hier laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
fjux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Maar persoonlijk vind ik het allemaal nog wel een beetje krom, Als je bij fastned wilt laden moet je je eigen laadpas weer koppelen aan een account van fastned.
Dit is niet meer nodig.
Je kunt gewoon alleen je pas gebruiken.
Geen Fastned account nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:04

Wat?

Ja, 0 euro!
1000+ km in één dag
Één e-up!
En baggerveel laadstops.

Science Bitches!

#RaarPraten #Straat

Ben benieuwd naar je verhaal. Ondertussen betaal ik graag een paar euro voor de diesel, vrijwel niet stoppen naar Italië. :+
Oja.. Was het wel veilig? Zat je niet zwaar oververmoeid achter het stuur?

[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 11-08-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JayPe schrijf een kickass verslag en dan aan tweakers om dit op de frontpage te plaatsen als counter tegen dat mierengeneuk van de anwb over elektrische auto’s. Dikke respect, maar supertof! Je hebt een soort Nijmegense Vierdaagse tocht afgelegd, alleen dan door Europa en met een EV. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
t0mmiiiii schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:29:
[...]

Iets meer uitleg is vereist: de Lidl heeft twee parkeerplekken voor 1 chademo aansluiting. We kwamen aan en de andere Leaf stond te laden, was op 75% ofzo. Kwartiertje gewacht en stond op 85% en de berijder was nog niet in zicht. Omdat het een gratis lader is kan je het opladen stoppen zodat ik mijn Leaf kon laten opladen. Ik had geen trek om nog een uur te wachten tot de andere op 100% stond, en dan nog kun je afvragen of het dan wel acceptabel is om de kabel eruit te halen. Ook had ik het oke gevonden als, wanneer hij de extra % echt nodig heeft, hij de stekker weer terugpakte. En toen ik terug kwam van de Lidl had hij dat ook gedaan. Uiteindelijk even met de man gesproken en toegegeven dat het vervelend is als hij persee op 93% wilde laden en ik dat dwarsboomde. En inmiddels gingen mijn vriendin en ik nog even naar de Mac dus mocht iemand anders nog voor ons als die daarna de stekker in die van onze zou steken.

Kortom, ik ben me ervan bewust dat ik erg assertief was. Denk ook dat ik de volgende keer nog wel even goed zou nadenken of ik het weer zo zou doen.
Het zou etiquette moeten worden dat iedere EV rijder een laad(parkeer)schijf gebruikt met daarop zijn telefoonnummer. Jammer dat je die niet meer kunt kopen. Of weet iemand waar. Ik heb er nu een in het Duits...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Yoade75 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Dit is niet meer nodig.
Je kunt gewoon alleen je pas gebruiken.
Geen Fastned account nodig.
Ow, dat wist ik niet, stond er iig niet duidelijk bij op hun website ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
fjux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

precies dit!

ik krijg woensdag mijn E-Golf, dus ik was me ook al wat aan het voorbereiden.

Nu heb ik het geluk (soort van) dat het een lease auto is en dus de laadpas geregeld wordt. (MTC)

Nu schijnt het zo te zijn dat het in NL niet zo heel veel meer uit maakt welke pas je hebt en kun je overal wel laden.

Als we dat vergelijken met gewoon tanken is het allemaal niet zo practisch.
Zou veel mooier zijn (imho) als je gewoon overal kan betalen met je bankpas/nfc.

Pin-only Tankstation hebben ook een uitzondering gekregen op het normale pin betalen (eerst betalen, en daarna pas tanken)
Waarom laadpalen nog niet?

Maar ik heb er vertrouwen in dat het nog wel gaat komen.

Wat mij wel op viel is dat het laden in het buitenland wel wat vaag is allemaal.
Daar heeft volgens mij nog niet alles een 100% dekking. (qua pas)

Maar ik ben er ook nog niet heel erg ingedoken. ik wil gewoon graag mijn auto :+
Helemaal mee eens, het lijkt me zo'n gedoe met de vele verschillende laadpassen voor verschillende landen, zeker vergeleken met tanken met bancontact wat je gewoon overal kan met 1 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Mylan Piron schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:37:
[...]

Helemaal mee eens, het lijkt me zo'n gedoe met de vele verschillende laadpassen voor verschillende landen, zeker vergeleken met tanken met bancontact wat je gewoon overal kan met 1 kaart.
Ik ga beleven!

Gezien het feit dat ik zakelijk rijd maakt mij al die verschillende prijzen niet uit (ik snap sowieso niet waarom al die prijzen verschillen, een prijs per paal zou toch logischer zijn? tankstations hebben ook geen gelijke prijzen.

Maar voor zakelijk wil wil vooral gemak hebben, ik wil niet weer moeten uitvogelen of ik ergens wel of niet kan laden, ik wil gewoon laden. of welke pas ik dan weer bij me moet hebben.

Ik ben erg blij dat dit binnen NL geen probleem is, maar ben benieuwd naar het buitenland. ik moet nog regelmatig naar duitsland, dus heb ook alvast een Maingau pas aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:22
Dacuuu schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:19:
[...]

Ben benieuwd naar je verhaal. Ondertussen betaal ik graag een paar euro voor de diesel, vrijwel niet stoppen naar Italië. :+
Oja.. Was het wel veilig? Zat je niet zwaar oververmoeid achter het stuur?
Ik denk dat het veiliger was dan jij met je ene tankstop op 1000km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]
Ik kon vorig jaar op vakantie in Duitsland (eifel) op veel plaatsen niet eens met bankpas betalen of soms wel tegen extra kosten van 50cent oid. Verder in het verleden wel eens getankt in een Duits dorp en kon niet pinnen. Als oplossing met een medewerker langs een geldautomaat gereden. Nee 100% betrouwbaar is de bankpas ook nog steeds niet. Daarbij zijn betaalterminals duur tov een NFC lezer met gsm-data verbinding.

Laadpassen is wat meer gedoe en qua tarieven is er vel verbetering nodig. Een voordeel vind ik dat je kan wel kiezen tussen verschillende aanbieders en tarieven. Zo gebruik ik vaak Maingau met betalen per minuut of per kWh betalen met ecotap etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
fjux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:32:
[...]

Ow, dat wist ik niet, stond er iig niet duidelijk bij op hun website ;)
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/204786138-Kan-ik-ook-laden-met-een-laadpas-
Kan ik ook laden met een laadpas?

Je kunt een laadpas meteen gebruiken zonder je te registreren bij Fastned door de laadpas voor de paslezer te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
orillion schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat het veiliger was dan jij met je ene tankstop op 1000km ;)
Ik zie een prachtige mogelijkheid voor nieuwe wetgeving. Max batterij capaciteit van 40 kwh. Nooit meer vermoeide chauffeurs en een mooie incentive om de auto’s zuiniger te maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik ben me aan het oriënteren voor een elektrische leaseauto en heb nog wat vragen rondom het laden.

Hoe werkt de verrekening? Kan ik bij klanten / publieke palen laden met een algemene pas van leaseplan?

En over thuisladen. Ik zag dat er standaard 50 euro per maand gevraagd wordt in een leasecontract voor 4 jaar om een paal thuis te krijgen. Dat lijkt mij erg duur. Als ik even zoek heb je voor 1500 euro een eigen paal ipv 48*50=2400 euro. Kun je met een eigen paal ook je leaseauto opladen en hoe werkt de verrekening dan? Of moet je paal dat dan ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is die 1500 euro inclusief installatie, verbouwing meterkast en evt grondwerk?
Bedenk ook dat je leasebedrag bruto is, als je het uit eigen zak goedkoper doet en die 50 euro bruto uit laat betalen scheelt het ineens niet zoveel meer ;) of je moet via marktplaats een paal overnemen en zelf handig genoeg zijn.
Bij mijn werkgever wordt de stroom van de thuispaal apart gemeten en maandelijks vergoed.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-08-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Him_ schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

toevallig deze week ook bij een lidl opgeladen, er hangt geen bordje met max 30 minuten.
wel een melding upladen tijdens het shoppen dus zolang je binnen aan het shoppen bent mag je hier laden
Er hangt geen bordje (bij lidl net voor amsterdam vanaf eindhoven) maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat de lader vanzelf stopt na ongeveer 30minuten laden.

Als iemand is ingeplugd zou de lader vanzelf
Moeten stoppen na ongeveer 30min.

Heeft de eerder besproken lader bij de LIDL 2x chademo oplaadplekken?? De LIDL’s waar ik ben geweest heeft twee laadplekken maar echt niet specifiek voor chademo. Ik heb namelijk aantal keren naast een Leaf of Ioniq gestaan en kon zo tegelijk opladen met onze Zoe

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Enigszins serieus aan het overwegen om (privé) een Ionic Electric te kopen en de dure '12 Volvo V70 D5 te verkopen. Daar rijd ik dagelijks ca. 100km woon/werkverkeer mee en daarbuiten diverse ritten naar familie of naar zee. Woon/werk kan makkelijk op 1 batterijlading maar met name de ritjes naar zee zullen niet zonder tussentijds bijladen kunnen. Op zich geen probleem, en anders hebben we de Saab (cabrio) nog. Enige waar ik mee zit zijn de vakanties. Daar is de Volvo ideaal voor, maar de Saab heeft veel te weinig laadruimte. En met een Ionic, met alle respect, zie ik dat ook niet gebeuren. Wellicht is het dan een mogelijkheid om een auto van mijn ouders te lenen of een auto te huren, maar dat maakt de vergelijking al snel weer minder interessant. Kortom, ik moet het nog laten bezinken, maar denk wel dat mijn volgende auto hoe dan ook volledig electrisch is :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Waarom niet met de Ioniq op vakantie? Te klein? Kan daar geen dakkoffer op?

Vakantie of op reisgaan. Wat zou je doen als je ipv de grote Volvo alleen maar een Saai cabio zou hebben, en pak 'm beet een Opel Astra?
Hoe meer ruimte hoe meer zooi zeg ik altijd ;-)
Ik ben met de fiets maar ook met een busje op vakantie geweest: heb je meer ruimte, neem je ook meer mee. Maar is dat strikt noodzakelijk?

(JayPe negeert dat de vele laadstops mogelijk weerstand bij @Marc.O veroorzaakt)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
Stef87 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:41:
[...]
Heeft de eerder besproken lader bij de LIDL 2x chademo oplaadplekken?? De LIDL’s waar ik ben geweest heeft twee laadplekken maar echt niet specifiek voor chademo. Ik heb namelijk aantal keren naast een Leaf of Ioniq gestaan en kon zo tegelijk opladen met onze Zoe
bij de meeste (alle?) DC laadpalen werken de CCS en de chademo niet tegelijkertijd.
Als de chademo in gebruik is werkt de CCS niet en vice versa.
De AC werkt wel dus AC en chademo of AC en CCS kunnen tegelijk laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
pmiddeld schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:27:
[...]

Het zou etiquette moeten worden dat iedere EV rijder een laad(parkeer)schijf gebruikt met daarop zijn telefoonnummer. Jammer dat je die niet meer kunt kopen. Of weet iemand waar. Ik heb er nu een in het Duits...
Of per minuut betalen en dan na bv. 20 minuten aan de gratis lader: 1 euro/minuut.
Of progressief tarief: boven de 80% betalen !

Krijgen stuk meer EV's......benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen (snelladen).
En weer kijk ik naar Tesla: die zetten gelijk een reeks super charger neer op een locatie ipv 1 of 2 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

JayPe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:55:

Vakantie of op reisgaan. Wat zou je doen als je ipv de grote Volvo alleen maar een Saai cabio zou hebben, en pak 'm beet een Opel Astra?
Ik ben met de fiets maar ook met een busje op vakantie geweest: heb je meer ruimte, neem je ook meer mee. Maar is dat strikt noodzakelijk?

(JayPe negeert dat de vele laadstops mogelijk weerstand bij @Marc.O veroorzaakt)
Welkom terug! Hoe is de lange reis bevallen? Kan je alvast iets zeggen over reisduur/aantal laad stops, of bewaar je dat voor het volledige verslag? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.

De ruimte in een Ionic zal inderdaad wel wat vragen oproepen bij vriendinlief, maar daar zouden we nog wel overheen komen (vooral als onze zoon over een paar jaar niet meer mee gaat). Maar vooral de vele laadstops gaan voor een vetostem tégen zorgen ;) Afgelopen vakantie ca. 6000km gereden en ik denk niet dat toekomstige vakanties veel korter gaan zijn. Als je dan iedere 150km, of veiligheidshalve iedere 125km moet 'tanken' dan wordt ze daar niet vrolijk van :P

Edit: Ikzelf word daar trouwens ook niet blij van. Om de ca. 250km zou nog te doen zijn. Wellicht beter even wachten op de Kona of de aangekondigde Polestar (al vermoed ik dat die wat boven budet zal liggen).

[ Voor 8% gewijzigd door Marc O. op 11-08-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rondreis door Italië gemaakt met onze abarth (is flink gekieteld, 280 pk, 35 liter tank, elke 150-200 km mag je tanken). Ruim 4.500 km gereden, glimlach van oor tot oor gedurende de hele reis. Gingen via booking.com van hotel naar hotel waar we zin in hadden, zo zie ik met de EV op vakantie gaan ook voor me. Italië was overigens mijn eerste (en voorlopig laatste) vakantie met de auto. Met de EV wil ik het ook weleens proberen, scandinavië trekt me, maar geen idee of je daar last minute mooie overnachtingen kunt boeken zoals in Italië het geval was. Wij hadden 2 kleine koffers bij ons en hebben halverwege alle kleding laten wassen (+- 150 euro). Scheelt je veel ruimte en een ‘grotere auto’. Hadden ook de diesel kunnen pakken (2300kg met 1700 liter laadruimte), maar where’s the fun in that? Laat ruimte je keuze niet bepalen! (Geen kids trouwens, dat scheelt natuurlijk enorm).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc O.
We zijn dit jaar dus naar Noorwegen geweest en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het laden daar natuurlijk bij uitstek géén probleem hoeft op te leveren. Maar bij andere bestemmingen, en ook voor de reis naar Noorwegen toe, heb ik daar zo mijn bedenkingen over. Maar wellicht moeten we een andere mindset hebben en de reis an-sich ook als vakantie beschouwen. Dan maakt het niet uit dat je twee dagen langer onderweg bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Marc O. op 11-08-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich - als een ioniq electric een optie is, kun je nog even wachten en ofwel de verwachte 40kWh-variant daarvan kopen, of de Kona/Niro. Die zitten allemaal niet ver van elkaar in prijs. De 64kWh varianten zijn ook niet echt een supergroot verschil in prijs, maar dan begin je het wellicht wat ver op te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Hoe kan dit:
We hebben onze zoe gisteren ingestoken met de granny bij de garage in het dorp.
Hij had prima geladen van 13% tot 59% toen we om 21.30 even gingen kijken.
Komen we vandaag terug, staat ie nog steeds op 59%.

Opnieuw insteken helpt niet:
Rode neus
Ook op een andere groep.

????????

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gaat de auto nog aan? Zoja, dan is het vrijwel zeker een isolatiefout (de aardlekdetectie in de granny charger is behoorlijk gevoelig).

Gaat de auto niet aan? dan is er iets mis met de chameleon charger of je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
birdibird schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:45:
Hoe kan dit:
We hebben onze zoe gisteren ingestoken met de granny bij de garage in het dorp.
Hij had prima geladen van 13% tot 59% toen we om 21.30 even gingen kijken.
Komen we vandaag terug, staat ie nog steeds op 59%.

Opnieuw insteken helpt niet:
Rode neus
Ook op een andere groep.

????????
Even een rondje rijden en dan weer aansluiten. Dat hielp tenminste prima bij de ZOE's van mijn werk (rode neus bij laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
Marc O. schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

Als je dan iedere 150km, of veiligheidshalve iedere 125km moet 'tanken' dan wordt ze daar niet vrolijk van :P

Edit: Ikzelf word daar trouwens ook niet blij van. Om de ca. 250km zou nog te doen zijn. Wellicht beter even wachten op de Kona of de aangekondigde Polestar (al vermoed ik dat die wat boven budet zal liggen).
De ioniq heeft zomers een bereik van zo'n 225km. Misschien zelfs meer.
Dan is na 175km of 200km laden realistischer.
Zelfs de conservatieve ANWB gingen uit van 175km voor het laden van de ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Yoade75 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:20:
[...]

Bij welke snelheid? Want het maakt bij de ionic vast ook veel uit of je 100 of 130 rijd wat voor lange afstanden toch wel een normale en constante snelheid is?
Met m’n Zoë rijd ik meestal ~115 met 20kW verbruik maar bij 130 wordt het al gauw 30kW en een matige wind tegen 40kW en dan haalt ie nog maar 70Km.

Ik vind de gom overigens best betrouwbaar bij constante snelweg ritten. Zojuist bijvoorbeeld op een gegeven moment nog maar 30Km op de gom en nog 20Km te gaan tot huis. Al rijdende liep het goed mee met de resterende kilometers van de navigatie. Is dat met andere EV’s ook wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
[...]

Dan ga je ervan uit dat er elke 25km een snellader is en dat ze het allemaal doen (en niet bezet zijn) ben van de zomer naar de Ardèche geweest en rekende met 150km als de volgende (backup) niet meer dan 50km verder was. Dat zorgt ook gelijk voor de meeste stress ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
mux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:02:
Gaat de auto nog aan? Zoja, dan is het vrijwel zeker een isolatiefout (de aardlekdetectie in de granny charger is behoorlijk gevoelig).

Gaat de auto niet aan? dan is er iets mis met de chameleon charger of je accu.
o2h schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:05:
[...]

Even een rondje rijden en dan weer aansluiten. Dat hielp tenminste prima bij de ZOE's van mijn werk (rode neus bij laadpaal).
We konden gewoon wegrijden, geen probleem.
Rondje rijden, da's een goed idee. Onthouden voor de volgende keer.

Hij is wel heel gevoelig inderdaad zeg, het lijkt wel of 1 op de 2 punten waar we met de granny op willen laden er iets is.
Ik ben echter een beetje paranoia nu, omdat we de Zoe al een maand kwijt zijn geweest aan de Renault garage hier omdat er iets met het (snel) laden niet goed ging...

Ik hoop dat het dan allemaal goed komt met ons eigen off grid zonnesysteem. In ieder geval een nieuwe aardepen slaan, zodat dat goed zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
Marc O. schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:42:
Enigszins serieus aan het overwegen om (privé) een Ionic Electric te kopen en de dure '12 Volvo V70 D5 te verkopen. Daar rijd ik dagelijks ca. 100km woon/werkverkeer mee en daarbuiten diverse ritten naar familie of naar zee. Woon/werk kan makkelijk op 1 batterijlading maar met name de ritjes naar zee zullen niet zonder tussentijds bijladen kunnen. Op zich geen probleem, en anders hebben we de Saab (cabrio) nog. Enige waar ik mee zit zijn de vakanties. Daar is de Volvo ideaal voor, maar de Saab heeft veel te weinig laadruimte. En met een Ionic, met alle respect, zie ik dat ook niet gebeuren. Wellicht is het dan een mogelijkheid om een auto van mijn ouders te lenen of een auto te huren, maar dat maakt de vergelijking al snel weer minder interessant. Kortom, ik moet het nog laten bezinken, maar denk wel dat mijn volgende auto hoe dan ook volledig electrisch is :)
Een EV break/stationwagon ontbreekt inderdaad momenteel voor zover ik weet. Beetje een gat in de markt waar constructeurs handig op in zouden kunnen spelen. Maar ik zou zo'n vrij recente wagen zelf nog niet verkopen/inruilen, toch als het een Euro 6 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Vandaag voor het eerst snel geladen (na twee maanden EV rijden en gratis laden op m'n werk vond ik t tijd worden om dat toch eens te testen 7(8)7 ).
Eerst bij Fastned langs de A20 geweest, Maingau pas werkte niet, dan maar via de app.
Op de terugweg Allego geprobeerd bij Van der Valk Nieuwekerk, ook daar werkte de Maingau pas niet dus maar weer via LMS pas 😕

Kan het zijn dat ik iets verkeerd ingesteld heb bij mijn Maingau, moet ik hem nog activeren o.i.d.? Ik weet niet meer wat ik bij IBAN ingevuld heb bij registreren, of niks in ING...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
pposthoorn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:31:
Vandaag voor het eerst snel geladen (na twee maanden EV rijden en gratis laden op m'n werk vond ik t tijd worden om dat toch eens te testen 7(8)7 ).
Eerst bij Fastned langs de A20 geweest, Maingau pas werkte niet, dan maar via de app.
Op de terugweg Allego geprobeerd bij Van der Valk Nieuwekerk, ook daar werkte de Maingau pas niet dus maar weer via LMS pas :(

Kan het zijn dat ik iets verkeerd ingesteld heb bij mijn Maingau, moet ik hem nog activeren o.i.d.? Ik weet niet meer wat ik bij IBAN ingevuld heb bij registreren, of niks in ING...
Dit soort gedoe bedoel ik dus bij laadpassen en dergelijke ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoade75
bite schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:46:
[...]

Bij welke snelheid? Want het maakt bij de ionic vast ook veel uit of je 100 of 130 rijd wat voor lange afstanden toch wel een normale en constante snelheid is?
Met m’n Zoë rijd ik meestal ~115 met 20kW verbruik maar bij 130 wordt het al gauw 30kW en een matige wind tegen 40kW en dan haalt ie nog maar 70Km.
Uiteraard maken die dingen veel uit.
Snelheid, temperatuur, wind, hoogtemeters, etc.
Ioniq is enorm efficient. De 225km waar ik het over had heb ik van ervaring van anderen.
MarcelGo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Dan ga je ervan uit dat er elke 25km een snellader is en dat ze het allemaal doen (en niet bezet zijn) ben van de zomer naar de Ardèche geweest en rekende met 150km als de volgende (backup) niet meer dan 50km verder was. Dat zorgt ook gelijk voor de meeste stress ;)
Daar ga ik niet perse vanuit.
Bovendien kun je ook desnoods AC laden als backup.
Maar dat hangt inderdaad wel af van de laadpaal dichtheid.
Maar met ionity bijvoorbeeld wordt het straks wel enorm makkelijk in de landen rondom ons.
Dan reken ik voor het gemak Frankrijk ook bij.
Mylan Piron schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:33:
[...]
Dit soort gedoe bedoel ik dus bij laadpassen en dergelijke ;)
Dit "soort gedoe" hoeft niet. Dat is meestal een keuze.
Dat kan gebeuren bij mensen die het leuk of voordelig vinden om zulke dingen uit te proberen.
Maar net als een reguliere brandstof tankkaart kun je ook bij bijna alle laadpalen opladen met sommige passen.
Bovendien heb je ook bij een reguliere brandstof tankkaart, of zelfs een gewone pinpas, weleens dat je die moet aanvragen en/of activeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
Op de terugweg Allego geprobeerd bij Van der Valk Nieuwekerk, ook daar werkte de Maingau pas niet dus maar weer via LMS pas :(

Als je in de app kijkt staat daar een kundenummer , vertragsnummer en E-mobility account-id nummers ?
Als dat zo is zal het moeten werken.
Ps hoelang ben je al klant?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
Yoade75 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:54:

Dat kan gebeuren bij mensen die het leuk of voordelig vinden om zulke dingen uit te proberen.
Maar net als een reguliere brandstof tankkaart kun je ook bij bijna alle laadpalen opladen met sommige passen.
Bovendien heb je ook bij een reguliere brandstof tankkaart, of zelfs een gewone pinpas, weleens dat je die moet aanvragen en/of activeren ;)
Welke zijn dan de 'beste' laadpassen qua laadmogelijkheden in verschillende landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Ik doe 180 km max. En dan laad ik meestal tot 85-90%. Je wil toch graag een beetje doorrijden. En ik heb nog graag een plan B (en C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Mylan Piron schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:00:
[...]

Welke zijn dan de 'beste' laadpassen qua laadmogelijkheden in verschillende landen?
New Motion heeft de grootste dekking. Moet je af en toe wel aardig wat voor betalen. Zit volgens mij ook bij de meeste leasecontracten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Yoade75 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:54:
[...]

Uiteraard maken die dingen veel uit.
Snelheid, temperatuur, wind, hoogtemeters, etc.
Ioniq is enorm efficient. De 225km waar ik het over had heb ik van ervaring van anderen.

[...]

Daar ga ik niet perse vanuit.
Bovendien kun je ook desnoods AC laden als backup.
Maar dat hangt inderdaad wel af van de laadpaal dichtheid.
Maar met ionity bijvoorbeeld wordt het straks wel enorm makkelijk in de landen rondom ons.
Dan reken ik voor het gemak Frankrijk ook bij.

[...]

ik vind je nog steeds veel te optimistisch, in principe probeer je tussen 90% en 10% te blijven, als je dan uitgaat van 225km hou je nog 180km over en dan rekening houdend met een niet werkende lader op bijvoorbeeld de autoroute is 180km echt wel de max.

welke EV rij je zelf?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Net bij Maingau aangemeld.
Vreemde is wel dat mijn postcode veranderd in een 0 met de 4 cijfers van mijn postcode.
De letters worden uit het veld verwijderd.
Klopt dat, en krijg ik mijn laadpas dan wel opgestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Zo vandaag 500km gereden met de Leaf 40kWh vanuit Italie (Peschiera) naar Duitsland (Ulm), wel pech gehad met 2x een defecte snellader en 1x een bezette lader. Gewoon op tijd gestopt en doorgereden, wel weer gratis kunnen laden. Naast het hotel een paal van Stadswerke Ulm dus die doet het met de ladenetz pas.

Morgen 560km naar Limburg rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Crxtreem schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:40:
Vreemde is wel dat mijn postcode veranderd in een 0 met de 4 cijfers van mijn postcode.
Dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
ik vroeg het aan de chat.

Dat is de zipcode van Duitsland.
Zet de 2 letters voor je stad. Dan klopt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kQCeO9/Screenshot_20180811_212939.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/f2tVVp/Screenshot_20180811_212922.jpg

Aldus de head of network technology bij Fastned. Klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zou dat dan dus om de e-tron gaan? Best lekker als je zo snel kan laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
mux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:21:
Op zich - als een ioniq electric een optie is, kun je nog even wachten en ofwel de verwachte 40kWh-variant daarvan kopen
Zou die nog uit gaan komen ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

evtje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:07:
[...]

Als je in de app kijkt staat daar een kundenummer , vertragsnummer en E-mobility account-id nummers ?
Als dat zo is zal het moeten werken.
Ps hoelang ben je al klant?
3x ja en heb de pas nu 2 maanden. Vandaag de eerste keer dat ik m wilde gebruiken. (Wel eerder al een keer geprobeerd bij een trage paal waarvan ik eigenlijk al wist dat dat niet zou werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Him_ schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:07:
[...]

bij de meeste (alle?) DC laadpalen werken de CCS en de chademo niet tegelijkertijd.
Als de chademo in gebruik is werkt de CCS niet en vice versa.
De AC werkt wel dus AC en chademo of AC en CCS kunnen tegelijk laden
Meestal is het inderdaad 1x AC43 tegelijk mogelijk met 1x DC (CDM of CCS)

In het buitenland zijn er ook laders die alle 3 tegelijk zouden kunnen.

Maar pagina of twee terug werd er gezegd dat er twee EVplekken bij lidl staan voor *enkel chademo*, waarna meneer even de stekker van een ladende auto los ging koppelen :P
Marc O. schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

De ruimte in een Ionic zal inderdaad wel wat vragen oproepen bij vriendinlief, maar daar zouden we nog wel overheen komen (vooral als onze zoon over een paar jaar niet meer mee gaat). Maar vooral de vele laadstops gaan voor een vetostem tégen zorgen ;) Afgelopen vakantie ca. 6000km gereden en ik denk niet dat toekomstige vakanties veel korter gaan zijn. Als je dan iedere 150km, of veiligheidshalve iedere 125km moet 'tanken' dan wordt ze daar niet vrolijk van :P

De Zoe heb ik met 3 snellaad stops, terug gereden naar Eindhoven in 1 dag (ongeveer 1000km) twee van de drie stops hebben wij tussen snellader laders 260 a 290km gereden.

Dat op een ouder type Zoe met upgrade batterij van 41kWh (Laden doe je op AC-43)

Wel zomerse temperaturen: 26-36graden, Airco aan, koelbox in de 12v, 100-105km/h waar mogelijk, 90-95% % van tijd in normale modus (niet ECO)

[ Voor 53% gewijzigd door Stef87 op 12-08-2018 02:22 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Goed idee alleen het maintainen is een bitch. Het veroudert al zodra je het gepost hebt. Ik ben bezig met een laadpas top 100, heb al 100 laadpassen op 40+ criteria in een grote lijst zitten, dat geeft je straks heel veel overzicht als die site live gaat.

Er is geen enkele app / kaart die de 'beste' dekking heeft voor heel Europa, hence je 6 apps. Voorlopig moet je het nog met een paar aanbieders doen. Maar als je TNM, Plugsurfing en Maingau in de auto hebt liggen kom je wel een heel eind.

Wat?

Ja, 0 euro!
1000+ km in één dag
Één e-up!
En baggerveel laadstops.

Science Bitches!
Lekkah JP, nice job.
pmiddeld schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:27:
The New Motion heeft ze een tijdje uitgedeeld in 2015, misschien dat ze nog wat hebben liggen. Social charging app werkt ook wel aardig maar de mensen die zich zo lomp gedragen zijn meestal niet echt met 'social' bezig en hebben derhalve vaak ook geen social charging app draaien....
[...]

Dat valt best wel mee, een hele stapel laadpasjes is net zo klein als een pakje sigaretten en je probeert gewoon een paar van de goedkoopste naar duurder :) Meestal weet je na een tijdje wel welke laadpassen je het beste waar kunt gebruiken. Of niet en dan heb je altijd TNM/Plugsurfing nog.
fjux schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

Ik ga beleven!

Gezien het feit dat ik zakelijk rijd maakt mij al die verschillende prijzen niet uit (ik snap sowieso niet waarom al die prijzen verschillen, een prijs per paal zou toch logischer zijn? tankstations hebben ook geen gelijke prijzen.

Maar voor zakelijk wil wil vooral gemak hebben, ik wil niet weer moeten uitvogelen of ik ergens wel of niet kan laden, ik wil gewoon laden. of welke pas ik dan weer bij me moet hebben.

Ik ben erg blij dat dit binnen NL geen probleem is, maar ben benieuwd naar het buitenland. ik moet nog regelmatig naar duitsland, dus heb ook alvast een Maingau pas aangevraagd.
De prijzen verschillen omdat de paal aanbieder niet altijd jouw energieleverancier (MSP) is. Samen met nog een paar factoren wordt de prijs bepaald en daarom is die altijd anders. Jij kan immers een ander contract voor je auto hebben bij de Nuon dan je buurman bij Eneco.

Ik denk dat jij het meeste baat hebt bij een TNM pas en een Plugsurfing sleutel. Die doen het vrijwel overal. Als de prijzen je niet uitmaken dan zou ik daarvoor gaan.
Crysania schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:09:
Ik ben me aan het oriënteren voor een elektrische leaseauto en heb nog wat vragen rondom het laden.

Hoe werkt de verrekening? Kan ik bij klanten / publieke palen laden met een algemene pas van leaseplan?

En over thuisladen. Ik zag dat er standaard 50 euro per maand gevraagd wordt in een leasecontract voor 4 jaar om een paal thuis te krijgen. Dat lijkt mij erg duur. Als ik even zoek heb je voor 1500 euro een eigen paal ipv 48*50=2400 euro. Kun je met een eigen paal ook je leaseauto opladen en hoe werkt de verrekening dan? Of moet je paal dat dan ondersteunen?
Volgens mij biedt leaseplan een gerebranded TNM laadpas aan. Zowieso vrijwel alle NL laadpassen werken overal in NL. Voor €500 heb je een Tesla Destination Charger met vaste kabel. Afaik is dat nog steeds de goedkoopst verkrijgbare laadpaal.

Als je wilt verrekenen moet je een smart laadpaal nemen, hier zit een abbo op van een paar euro per maand en een RFID lezer + een utp aansluiting of een simkaart. Hij werkt dan als een semi-publieke laadpaal waarbij je zelf het tarief in kan stellen.
Mylan Piron schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:00:
[...]

Is geen eenduidig antwoord op. Define laadmogelijkheden. Er zijn EU landen waar maar 1 pas werkt en er zijn EU landen waar 100 passen werken. De allerbeste laadpas is wat mij betreft Entega. €45 per maand, alles unlimited, vrijwel alle snelladers in Europa en ook heel veel normale laadpunten o.a. alles in Nederland. Alleen lastig aan te komen. :>
Nee, dat komt omdat het een Duits bedrijf is met ditto aanvraag pagina en een duitse postcode nu eenmaal uit 5 cijfers bestaat. Volkomen normaal. Ja je krijgt hem gewoon opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€45 per maand via Entega is best aantrekkelijk als je alleen snel laadt! Jammer dat ze geen passen meer aan NLers verstrekken, zal met de b2b tarieven hier te maken hebben? Maingau zal vast iets soortgelijks doen op termijn... (niet meer leveren)

Edit: wat ik me nog afvroeg: in welke modus rijden jullie? Vaak heb je ‘sport’, normaal, eco en eco plus. Waar gaan jullie voor? Gezien het forse koppel en de gedachte achter een EV verwacht ik ‘m standaard in eco te hebben staan, eco plus beperkt de airco volgens mij te erg. Wat is jullie ervaring/ keuze/ reden hiertoe? Thanks! :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 05:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Gisteren een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq EV premium. Wat een heerlijke auto. En wat ik in een halfuur proefrit gezien heb, inderdaad zeer efficiënt. Gewoon even met 120 km/h meegereden met het overige verkeer (met de adaptive Cruise control), en de range ging nou niet direct noemenswaardig naar beneden.

Als ik dit met m'n Zoe doe, durf ik niet naar de GOM te kijken, zo hard als die dan afneemt..

Ik was onder de indruk, grote kans dat het hem wordt...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46
Hachy schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 02:47:

Volgens mij biedt leaseplan een gerebranded TNM laadpas aan. Zowieso vrijwel alle NL laadpassen werken overal in NL. Voor €500 heb je een Tesla Destination Charger met vaste kabel. Afaik is dat nog steeds de goedkoopst verkrijgbare laadpaal.

Als je wilt verrekenen moet je een smart laadpaal nemen, hier zit een abbo op van een paar euro per maand en een RFID lezer + een utp aansluiting of een simkaart. Hij werkt dan als een semi-publieke laadpaal waarbij je zelf het tarief in kan stellen.
een Smart laadpaal zit ik aan te denken dus. Na beetje browsen wordt ik gek van alle typen laders. 7.4kw is gewenst maar ik lees overal dat dat thuis bijna niet haalbaar is. dan wordt thuis opladen wel weer een opgave die erg lang gaat duren gezien de autos die ik aan het bekijken ben alleen 1 fase ondersteunen.

en hoe zit dit dan? https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/ ik moet echt even mijn middelbare school natuurkunde weer op gaan halen :D

Heeft er iemand hier ervaringen met een prive gekochte (smart) laadpaal in combinatie met lease?

Op de opmerking die ik maakte dat hij 2500 kost bij leaseplan kreeg ik een reactie dat dit als bruto in je leaseprijs komt. Echter zit ik aan mijn max bedrag en zou dit een eigen bijdrage worden en die is wel weer netto. vandaar dat ik dit even check.

heb gisteren een proefrit gemaakt in een Jaguar I Pace. man was instant verliefd.. echter moet ik kijken of dit financieel haalbaar is en of ik dit geld er voor over heb. Heb ook in de Ampera E gereden en dat reed ook best prima. (natuurlijk niet eerlijk om die 2 op 1 dag te rijden :D) Qua kosten past de Ampera E prima maar het type auto staat me minder aan en het interieur vind ik ook lelijk. echter zou de ampera E wel 200/250 euro netto per maand goedkoper zijn. keuzes keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik had gisteren een leuke laadervaring. Ik kwam aanrijden bij Fastned Jutphaas bij Nieuwegein, en toen stond er al een i3 te laden, een moeder en dochter. Ik vroeg ze hoe het elektrisch rijden ze beviel en kreeg te horen dat ze het best wel gedoe vonden ("mijn man heeft de auto gekozen, die weet er alles van"). Toch vond ik het wel stoer van ze dat ze er dan toch gewoon mee op uit trekken, en hopelijk er na verloop van tijd iets handiger in worden.

Net toen zij vertrokken en ik mijn Ioniq even ging verplaatsen om toch eens de nieuwe 175kw lader te proberen, kwam er nog iemand aanrijden om te laden... en e-Up! Hij reed hem sinds kort via private lease, en hoewel hij even had moeten wennen omdat hij altijd grote auto's had gereden, was hij best wel positief, behalve dan over de actieradius. Hij stond ook met grote ogen te kijken toen ik vertelde over @JayPe 's tripje naar Italië haha! heb hem ook nog even geïntroduceerd tot het wonder van Maingau, daar was hij wel erg blij mee.

En zelf ben ik erachter gekomen dat mijn Maingau pas prima werkt bij Fastned, altijd goed om te weten (heb mijn pas sinds begin april). Ik probeerde eerst mijn Entega-pas, maar die deed het niet, beetje vaag. Maar ik zag later in mn Fastned account dat daar ook nog mn MTC-kaart in stond die inmiddels niet meer ondersteund wordt, dus die heb ik eruit gegooid en nu staat er alleen nog Entega in. Volgende keer dus maar eens proberen om via de FN app te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Glewellyn schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:07:
[...]

Heb je meer informatie over die update, en wat die inhoudt? Als er interessante updates bij zitten vind ik het misschien wel waard om even een afspraak te plannen bij de dealer om mijn Leaf te laten updaten.

Of had je het over de software update voor de 30kWh Leafs?
Voor de 30kWh leaf is er ook een update t.a.v. batterij degradatie. Voor de 40kWh een update voor het snelladen. Ik heb deze nog niet ga pas over 15k km naar de garage dus dan zal ik vragen wat er gewijzigd is. Wellicht ga ik iets eerder. Mocht iemand eerder gaan dan ben ik wel nieuwsgierig wat de changelog is. ;)

Komende maanden blijf ik nog in NL rondrijden dus minder vaak snelladen. :)F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moons
Op de terugweg Allego geprobeerd bij Van der Valk Nieuwekerk, ook daar werkte de Maingau pas niet dus maar weer via LMS pas 😕

@pposthoorn: Je moet inderdaad nog een betaalmethode toevoegen. Helaas pakt hij Nederlandse IBAN's niet. Je moet dus een mailtje naar ze sturen om dat aan te geven. Dan zetten zij hem op 'Rechnung' (achteraf betalen). Daarna werkt het perfect: bij Allego en consorten kun je met de pas laden. En over een tijdje ook bij Fastned. Allego-transactie kun je ook direct in de Maingau-app ("Einfach Strom Laden") terugzien.

Je kunt zoiets als dit mailen naar kundenbetreuung@maingau-energie.de. Alhoewel ze ook prima Engels begrijpen:
Sehr geehrter Maingau,

Ich kann meiner IBAN (NLxx TRIO xxxx xxxx xxxx) nicht zufügen, weil ich in Den Niederlande wohne.
Was mache ich nun?

Mit freundlichem Grüße,
Zolang Maingau niet met Fastned werkt, gebruik ik toch het liefst Fastned. Ook al kost dat 59 cent. Gewoon om hun te supporten: het is zo _ontzettend_ tof dat zij hier ooit mee begonnen zijn. Anders was een EV in Nederland echt niet zo bruikbaar als die nu is. Ze leveren ook echt topkwaliteit: vlotte app, nette stations met superduidelijke uitleg, etc. Duidelijk beter dan de concurrenten. Plus: 59 cent komt 15 kWh/100 km op 9 cent per kilometer. Is dus sowieso goedkoper dan benzine tanken...
[..]

Heel goed idee! Ik wil ook best meeschrijven. Lijkt me goed om de startpost aan te vullen met overzicht van een paar apps en passen voor de starter. De diehard-fan kan dan doorklikken naar Hachy's laadpastop10(0).

[ Voor 19% gewijzigd door Moons op 12-08-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@pposthoorn
Had jij dan hellemaal geen betaalmethode ingevoerd dan?
Dat kan ook de rede zijn dat het niet werkt.
Bij mij had ik gewoon een I-ban ingevoerd en kreeg een foutmelding.
Maar dan werkt de kaart wel.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
birdibird schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:01:
[...]

[...]

We konden gewoon wegrijden, geen probleem.
Rondje rijden, da's een goed idee. Onthouden voor de volgende keer.

Hij is wel heel gevoelig inderdaad zeg, het lijkt wel of 1 op de 2 punten waar we met de granny op willen laden er iets is.
Ik ben echter een beetje paranoia nu, omdat we de Zoe al een maand kwijt zijn geweest aan de Renault garage hier omdat er iets met het (snel) laden niet goed ging...

Ik hoop dat het dan allemaal goed komt met ons eigen off grid zonnesysteem. In ieder geval een nieuwe aardepen slaan, zodat dat goed zit....
over het rondje rijden.. Hetgene dat helpt is de auto op slot en 10 min wachten, dan reset de auto compleet.
Rijden heeft er zover ik weet helemaal geen effect op. Bij mij iig nooit geholpen, wachten op de reset wel.

Heb zelf overigens ook thuis een nieuwe aardpin moeten laten slaan. Zoe is zeer gevoelig voor elektra dat buiten de veiligheidsnormen gaat. Andere EVs nemen het daar blijkbaar wat minder nauw mee :)
Kan ook verschillen per stopcontact, heb dat gehad bij een vakantiehuisje: 40m verlengkabel naar een ander (goed aangesloten) stopcontact werkte opeens wel

[ Voor 8% gewijzigd door Nivve op 12-08-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

o2h schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

@pposthoorn: Je moet inderdaad nog een betaalmethode toevoegen. Helaas pakt hij Nederlandse IBAN's niet. Je moet dus een mailtje naar ze sturen om dat aan te geven. Dan zetten zij hem op 'Rechnung' (achteraf betalen). Daarna werkt het perfect: bij Allego en consorten kun je met de pas laden. En over een tijdje ook bij Fastned. Allego-transactie kun je ook direct in de Maingau-app ("Einfach Strom Laden") terugzien.

Je kunt zoiets als dit mailen naar kundenbetreuung@maingau-energie.de. Alhoewel ze ook prima Engels begrijpen:

[...]

<knip>
Thanks!
Als ik in de app bij mijn account kijk staat er bij Zahlungsmittel: Lastschrift.
Ik zal ze gelijk een mailtje sturen :)
evtje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:43:
@pposthoorn
Had jij dan hellemaal geen betaalmethode ingevoerd dan?
Dat kan ook de rede zijn dat het niet werkt.
Bij mij had ik gewoon een I-ban ingevoerd en kreeg een foutmelding.
Maar dan werkt de kaart wel.
Ik weet het niet meer 😅 Weet wel dat die pagina idd niet alles accepteerde maar waarmee het formulier uiteindelijk ingestuurd is, geen idee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@pposthoorn
Bij mij staat er ook lastschrift.
Dat is toch debit dat moet dan toch goed zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Een N26 rekening openen is veel makkelijker...

Ik stort daar soms vanuit mijn eigen bank geld op, en Maingau boekt het daar 1x per maand af. Ideaal.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Capiyol
Alvast een begin voor de startpost

Overweeg je om elektrisch te gaan rijden? Of vraag je je af of het iets voor jou is? Dan hebben we hier een bult nuttige informatie voor je verzameld om een weloverwogen keuze te maken!

MISVERSTANDEN
Deze link is sowieso een goed startpunt om jezelf, maar ook anderen te overtuigen van elektrisch rijden: https://lees.nl/10-misver...ektrische-autos-weerlegd/
Uiteraard raden wij aan het boek van deze schrijver te kopen

KOSTEN
We blijven Nederlanders, dus voor veel mensen zal kosten besparen een belangrijke motivatie zijn om elektrisch te gaan rijden.

Gelukkig zijn is er al een rekentools ontwikkeld door een medetweaker: https://iselektrischgoedkoper.nl/
Om een idee te krijgen van de kosten van je huidige auto kan je ook hier kijken: https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

Overweeg je een elektrische auto te private leasen, dan zijn er helaas nog weinig aanbieders. het grootste aanbod vind je op dit moment (augustus 2018) bij de ANWB, en uiteraard bij de merken zelf.

Wil je niet private leasen, of rij je te veel kilometers (>30.000km/jr) voor private lease, dan kan uiteraard een occasion overwegen. De twee modellen die het meest beschikbaar zijn, zijn de Nissan Leaf (daar weet @mux het meeste van) en de Renault Zoe (Expert: @Hachy)

BEREIK
De grootste vraag van/voor de meeste mensen is of het bereik wel toereikend is. Uiteraard is dat voor iedereen anders, maar er is al aangetoond, o.a. door verschillende Tweakers, dat je in Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië terecht kan komen met je elektrische auto.

Belangrijke vragen om jezelf te stellen zijn:
  • Hoeveel bereik heb ik dagelijks nodig? Om bijvoorbeeld op je werk(, en weer terug) te komen
  • Hoeveel bereik heb ik regelmatig nodig? Om bijvoorbeeld bij vrienden en/of familie (en weer terug te komen)
  • Hoeveel bereik heb ik soms nodig? Bijvoorbeeld op vakantie.
De grootte van je accu kan je het beste kiezen op basis van de eerste twee vragen. Voor een goed beeld van het bereik van een auto kan je kijken op https://ev-database.nl/. Deze site geeft een inschatting voor het bereik in de stad, op de snelweg, gecombineerd en in de zomer en de winter. Dit is dus ook heel waardevol bij het bepalen of een occasion voldoende bereik heeft.

Voor het vakantiescenario is het goed om je te realiseren dan een grotere accu niet per sé handiger of sneller is. Met een grotere accu kom je van huis verder voordat je moet laden, maar het laden duurt ook langer omdat je accu groter is. Voor een goed beeld hiervan kan je eens de Epic Race video's van Bjorn Nyland op YouTube bekijken.

LADEN
Hier heb ik hulp nodig:
  • laadpastop10 uiteraard
  • Apps welke zijn er/ welke zijn de moeite waarde? Ik denk dat een tabel met apps, met een korte beschrijving van plus- en minpunten en welke database ze gebruiken erg handig kan zijn.(Zie tabel hieronder. Dit is mijn eerste tabel op Tweakers ooit, dus de opmaak is ruk.
AppiOSAndroid+-Database
Fastned
NewMotion
PlugSurfing
SocialCharging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Goed idee....echter....

--> wie is wij ? Ik beveel het niet aan: boek is verouderd in no-time

Wil je niet private leasen, of rij je te veel kilometers (>30.000km/jr) voor private lease, dan kan uiteraard een occasion overwegen. De twee modellen die het meest beschikbaar zijn, zijn de Nissan Leaf (daar weet @mux het meeste van) en de Renault Zoe (Expert: @Hachy)
--> niet waar en gekleurde info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
prettig schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:50:
Goed idee....echter....

--> wie is wij ? Ik beveel het niet aan: boek is verouderd in no-time
Het leek me wel aardig om, als ik/we linken naar een artikel van een schrijver, mensen ook aan te moedigen het boek te kopen. Net als bij het gebruiken van een foto.
prettig schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:50:
--> niet waar en gekleurde info
Dan graag aanvullen ipv alleen roepen dat iets niet waar is. En uiteraard is het gekleurd. Ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring en pretendeer nergens dat ik objectief, dan wel compleet ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Capiyol prima opzetje! De paragraaf over de grootte van de accu, die zou eigenlijk moeten beschrijven hoeveel km/u je kunt laden. Dat is eigenlijk het belangrijkste voor lange ritten. Echter, geen idee of die informatie gemakkelijk beschikbaar is.

Verder hulde!

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Mooi werk. Ik zou er wel het link naar het boek van Jeroen Horlings in zetten. Het boek is voor nu nog behoorlijk actueel en legt ook diverse side-uitdagingen uit; bijv. Wat moet ik met mijn meterkast laten doen, wat is 3x25A en hoe groen is EV rijden. Waar mag ik wel of niet parkeren, EV-etiquette etc.

En je laat mensen zelf de keuze of ze wél of niet het boek willen bestellen met heel veel achtergrond informatie, dat pleit ook wel voor het juist wel vermelden.

Op m'n laadpas top 100 site komt overigens ook nog een module met 'vakantie' advies per bestemming. En ook nog een pagina voor de flatrate laadpassen. Maar dat is voorlopig nog eventjes Work In Progress.
Crysania schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:24:
een Smart laadpaal zit ik aan te denken dus. Na beetje browsen wordt ik gek van alle typen laders. 7.4kw is gewenst maar ik lees overal dat dat thuis bijna niet haalbaar is. dan wordt thuis opladen wel weer een opgave die erg lang gaat duren gezien de autos die ik aan het bekijken ben alleen 1 fase ondersteunen.

en hoe zit dit dan? https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/ ik moet echt even mijn middelbare school natuurkunde weer op gaan halen :D
Dat is thuis prima haalbaar met een 22kW laadpaal. (3x32A) Je moet hiervoor alleen je 3x25A opschroeven naar 3x35A en dat kost 800 euro per jaar aan vastrecht bij je netbeheerder. Best duur, terwijl je maar 1 van die 3 fases nodig hebt (omdat de Ioniq geen 3-fase kan laden) .

Die magnum combineert met een AC-AC converter 2 van 3 (16A) fases tot 1 32A Fase waardoor je op 1 fase 32A toch de ioniq sneller kan laden (230 x 32=7,3kW)

Hierdoor bespaar je deze 800 euro per jaar om toch een redelijke laadsnelheid te hebben, alleen die lader is wel 3x zo duur dan een normale 3,7kW lader met vaste kabel.

Interessanter is het om te bekijken of je in 1 nacht weer helemaal vol bent op 3,7kW. Ik rijd de hele week met de auto en laad hem in het weekend meestal ergens op. Hoe lang het duurt boeit vrij weinig is mijn praktijkervaring, vergelijk het met je mobieltje. Als hij 's ochtends volgeladen is boeit het geen donder of dat punt nou om 02:00 bereikt was of om 06:00.
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 05:52:
€45 per maand via Entega is best aantrekkelijk als je alleen snel laadt! Jammer dat ze geen passen meer aan NLers verstrekken, zal met de b2b tarieven hier te maken hebben? Maingau zal vast iets soortgelijks doen op termijn... (niet meer leveren)
Entega is juist aantrekkelijk als je langzaam laadt. Snelladen kan al hyper-goedkoop, denk aan Maingau. Unlimited langzaamladen op elke laadpaal in Nederland kan nu nog maar met 1 pas, en dat is Entega.
Officieel hebben ze overigens nooit aan NL geleverd. Maingau blijft zowieso nog dit jaar.

[ Voor 69% gewijzigd door Hachy op 12-08-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
@Capiyol goede opzet!
Zoals al gezegd is een (uitgebreid) stuk over laadpalen thuis/werk/wijk een goede toevoeging. Ik heb zelf die info nog niet ;) .

Enige correctie zou ik voor het stuk over ‘grote accu, dus langer laden’ willen benoemen. Dat is volgens mij niet juist. Het gaat om hoe snel je kan laden en dus hoeveel rijbereik er per X minuten laden bij komt.
Oh en relevant is daarbij hoe vol je accu is (25-80% gaat vaak snel terwijl tot 100% lang duurt).
Pagina: 1 ... 78 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.