Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Ze vragen hoe je hem gaat rijden (prive/zakelijk en koop/lease), dus dat zal wel geen probleem zijn.
Precies. Heb mn vaste LM (en werkgever) doorgegeven.
Ze willen volgens mij vooral voorkomen dat er door grote jongens bulkorders geplaatst gaan worden en de individuele kopers/leasers misgrijpen en +1 jaar moeten wachten (Kona is naar verluid nu ook al 1 jaar levertijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 01:46:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik heb genoeg over storingen bij laden gelezen dat ik het nauwkeurig in de gaten houd als dat nodig is. Ik vind het laden met de Zoe lang genoeg duren, ik heb niet zo veel geduld wat dat betreft. Als ik op vakantie ga, dan laat ik een mobieltje achter in de auto, gericht op het dashboard, met een App die bedoeld is voor babyfoon-gebruik. Beetje ghetto stijl setup maar het werkt. Pet er over zodat mobiel niet direct zichtbaar is.
Slim, maar normaalgesproken doe je dit natuurlijk gewoon met de ZE App van Renault die je semi live de laadstatus en het percentage laat zien en waarmee je 10min voor aanvang van je reis je climate control weer aanzet. Waarom gebruik jij die App eigenlijk niet?
FenixOrange schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 03:09:
Sinds ik in augustus 2017 een Ioniq besteld heb en deze in april 2018 geleverd heb gekregen volg ik dit forum vaak en maak gebruik van de tips. Ik heb ook zelf een Maingau pas (via een N26 rekening).

Hierbij wil ik ook een ervaring delen:
Afgelopen weekend waren we naar Duitsland en het snelladen ging prima. (Vooraf met de maingau app een overzicht gemaakt van de laders).
Op de terugweg vanuit Koln naar Arnhem (A3) besloot ik te laden bij Hösel Ost, waar een Innogy SE lader staat. Tot nu toe heb ik altijd met de pas geladen, dus dat probeerde ik daar ook te doen. Helaas werkte de rfid reader op deze lader niet en er stond dat ik een app van eCharge moest gebruiken. Dat zou 8,95 per sessie kosten, dus ik was lichtelijk gefrustreerd (schelden op Maingau dat ze een verkeerde lader op hun app lieten zien) en ben toen maar doorgereden naar de lader bij Hunxe.
Achteraf realiseerde ik me dat ik gewoon de app van Maingau had kunnen gebruiken ipv met de pas en dat het dan waarschijnlijk wel gewoon had gewerkt, tegen Maingau tarief. 8)7

Dus mijn tip: Werkt de Maingau pas niet, probeer dan ook de app :)
Goeie tip. Zijn al die voormalige Tank&Rast/Innogy nu dan in principe met de Maingau laadpas te activeren? Ik ben daar ook een aantal keren geweest begin dit jaar en dan was de RFID lezer gewoon uitgeschakeld. Het _moest_ toen echt met die eCharge app.

Die app overigens is ook wel een draak van een ding waar je gelijk een oogbal-ziekte van krijgt bij het openen. Het lijkt er wel op dat ze gedacht hebben om exact het tegenovergestelde van alle GUI best-practices uitgevoerd te hebben bij het designen van dat ding.

Vóórdat je eruit bent hoe hij werkt had je bij een gratis snellader al voor een kwart vol kunnen zitten.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier ook de Niro gereserveerd op donderdag :). Hoop eigenlijk dat hij dit jaar nog geleverd wordt. Huidige auto moet eind september eruit en wil niet te lang in een short lease of privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Deze wordt ook leuk......2019 in china op de markt (zit het bmw i8 team achter). 2020 pas eu/vs.

https://www.ad.nl/auto/ni...ie-in-amsterdam~aa3952f4/

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/y1ky1m8be2zq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.byton.com/img/2.7/01-Landing-Page/02-Tiles/03-Tile_Interior_Design.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:00:
Deze wordt ook leuk......2019 in china op de markt (zit het bmw i8 team achter). 2020 pas eu/vs.

https://www.ad.nl/auto/ni...ie-in-amsterdam~aa3952f4/

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat scherm en de opzichtige interieur en exterieur camera is echt een gigantische afknapper, typisch Chinees (ondanks dat het ontwerpbureau in München zit). Dan kan ik de styling van de Model 3 veel beter waarderen.

Edit: oh ja dat (niet meedraaiende scherm) op het stuur is ook afzichtelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 28-07-2018 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:30:
Waarom gebruik jij die App eigenlijk niet?
Het is een deelauto! Alhoewel ik ZZP'er ben, zou een elektrische auto best aantrekkelijk zijn, maar delen is gewoon erg goedkoop en bovendien ontzorgt het. Ik heb geen interesse om een auto in eigendom te hebben, op het moment.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 102% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ev 451 liter, phev is 427...

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/x1y5ht.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
En alles met dezelfde meetwijze? Bv vda is heel anders dan l x B x h

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
_eLMo_ schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Ik lees online in de reviews dat de kofferbak kleiner is geworden van de ICE naar de HEV/PHEV, maar dat hij nu in de EV hetzelfde is gebleven ten opzichte van de HEV/PHEV. Ik heb bij de dealer in de HEV/PHEV gezeten en de buggy+box gepast.
Ik verwacht dus niet veel verschil eerlijk gezegd. De Niro is gewoon een groter platform dan de Kona. Zelfde platform als de Ioniq meer. De Kona is vergelijkbaar met de Kia Stonic. Wat een kleiner platform is bij Kia dan de Niro.
Sorry, ik dacht we hebben het over de zitruimte achterin. De kofferbak is ruimer ook bij de Kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik heb in het topic, en in de vorige versie teruggekeken, maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het slechter voor de accu zou zijn om de accu altijd met een DC lader op te laden. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:33:
[...]

Het is een deelauto! Alhoewel ik ZZP'er ben, zou een elektrische auto best aantrekkelijk zijn, maar delen is gewoon erg goedkoop en bovendien ontzorgt het. Ik heb geen interesse om een auto in eigendom te hebben, op het moment.
Zit er geen generiek account dan op die dingen? In principe is het eenmalig een account toevoegen aan de app en dan kan je het gebruiken. En Renault biedt het gratis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

databeestje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:44:
[...]

Ik heb wel een i3 zien rijden toen ik daar begin van het jaar was. Er is een 50kW snellader bij het monument van El Campesino

Verder geen werkende laadpaal gezien.

Edit:
Het blijft een leuke vent als je duits verstaat.
[video]

Ook uitleg waarom de I-Pace beperkt is tot ~80kW snelladen, deze heeft een CCS 1.0 spec stekker die beperkt is tot 200A. Dat betekent ~80-85kW maximaal. Dat is niet handig, geen idee of de Hyundai modellen een 1.0 of 2.0 stekker hebben. De 2.0 stekker is goed tot ~500A.

Ook uitleg waarom de I-Pace geen Tesla killer is volgens hem. Kleiner dan een Model S/X, hogere luchtweerstand (verbruik +40%) en langzamer laden (-37%)

Daarnaast een groot ding waar hij tegen hikt is dat de I-Pace of E-Tron niet in Duitsland geleverd gaan worden, alswel de onzin van de 1 fase laders. En waarom BMW dit met de facelift bij de hoorns gegrepen heeft.
Het is op dit moment inderdaad nog 85kW; in augustus komt er een over the air software update waarmee de i-Pace op 100kW kan gaan laden. In de nabije toekomst waarschijnlijk nog verder, tot ca. 120kW, als er meer data is verzameld van de eerste batch uitgeleverde auto’s. De hardware is al volledig CCS 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
Zijn de nieuwe laders van Fastned ook CCS 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brains schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:40:
Ik heb in het topic, en in de vorige versie teruggekeken, maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het slechter voor de accu zou zijn om de accu altijd met een DC lader op te laden. Klopt dat?
In theorie wel ja, in praktijk: geen echte onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Brains schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:40:
Het is gewoon slechter voor de accu om vaak te snelladen. In de praktijk betekent DC snelladen, AC langzaam laden. DC-laders opzich zijn niet slecht voor de accu.

Bij het snelladen wordt de accu warmer en dat is opzich al een reden dat ze sneller kunnen degraderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb ook weleens onderzoeken gelezen die juist het tegendeel beweren. Dus hoe langzamer er geladen wordt hoe meer dit van de batterijen vergt. En dat door af en toe op hoge snelheid de batterij vol te 'blazen' de batterij minder degradeert dan bijvoorbeeld om de nacht aan de AC 3,7kW. (maar daar gaat ook de hoeveelheid laadsessies een rol spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Valt 10kw dc laden ook onder snelladen? Het zou dan over een sectec dc lader gaan ipv 1 fase 16A lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoop dat de app voor de Niro ook commando’s gaat ondersteunen. Vrees echter dat het enkel om het uitlezen van de status is (zoals nu het geval voor de Kia Connected auto’s). Zou echt super zijn als kachel en airco op afstand te bedienen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:52:
Zit er geen generiek account dan op die dingen? In principe is het eenmalig een account toevoegen aan de app en dan kan je het gebruiken. En Renault biedt het gratis aan.
Nee, helaas. Het zou me ook niet verbazen dat het privacy-technisch wellicht niet zo'n goed idee is. Plus ik vind het qua functionaliteit tegenvallen. Bijv. preconditioning, dat doe ik gewoon de avond van tevoren met de timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brains schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:44:
Valt 10kw dc laden ook onder snelladen? Het zou dan over een sectec dc lader gaan ipv 1 fase 16A lader.
Lijkt me niet, ik laad 11 kw maar niet via DC lader...
Let op dat 'ie maar 7,2 pakt hè...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
De uitdaging is dat de auto maar een 1 fase lader aanboord heeft, maar ook dc kan laden. Thuis is wel 3x 16A aanwezig. Een accelev (6kw) of een 10kw dc lader zou een verbetering voor thuis zijn tov van een zwaardere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Brains schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:21:
De uitdaging is dat de auto maar een 1 fase lader aanboord heeft, maar ook dc kan laden. Thuis is wel 3x 16A aanwezig. Een accelev (6kw) of een 10kw dc lader zou een verbetering voor thuis zijn tov van een zwaardere aansluiting.
Met de 10kw dc charger moet je goed uitzoeken hoe snel die echt laad, dat is nl afh van het voltage wat door de auto bepaald wordt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:38:
[...]

Met de 10kw dc charger moet je goed uitzoeken hoe snel die echt laad, dat is nl afh van het voltage wat door de auto bepaald wordt
Als hij 48 ampere beschikbaar heeft pakt 'ie wel 10 kw met 220/230 volt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:40:
[...]

Als hij 48 ampere beschikbaar heeft pakt 'ie wel 10 kw met 220/230 volt hoor :)
Dc charger 10 kW is 20A x 50-500 volt
Maar welk voltage geeft de auto aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Is dat het laadvermogen niet gestandaardiseerd in het css laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
Hachy schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:42:
Ik heb ook weleens onderzoeken gelezen die juist het tegendeel beweren. Dus hoe langzamer er geladen wordt hoe meer dit van de batterijen vergt. En dat door af en toe op hoge snelheid de batterij vol te 'blazen' de batterij minder degradeert dan bijvoorbeeld om de nacht aan de AC 3,7kW. (maar daar gaat ook de hoeveelheid laadsessies een rol spelen).
3 dingen die een accu laten slijten:
1) Volledig opgeladen zijn (>90%)
2) Warmte.
3) Accu helemaal leeg rijden.

Snelladen doe je meestal maar tot 80%. Wat dat betreft zou het dus beter zijn dan terwijl je slaapt 100% halen. En dan tot je weer weg rijdt op 100% blijven. En de gelijkrichter zit in de lader ipv in de auto. Dus minder warmte ontwikkeling tijdens het laden.

Daar tegenover staat dat snelladen vaak met een veel hoger vermogen gebeurt. Tot wel 2C (50% laden in 15 min). Dat zorgt weer voor warmteontwikkeling in de accu's. Hoe goed je auto daar tegen kan ligt vooral aan de manier waarop de accu's worden gekoeld.

Dat de hoeveelheid laadsessies slecht is, is een fabeltje. Dat gaat op als je elke dag van 80 naar 100% gaat laden (vanwege punt 1). De schiphol taxi's hadden bijvoorbeeld nogal vaak accu problemen omdat ze na elk ritje naar de (gratis) supercharger gingen om vol te laden. Ook al hadden ze nog 90% lading).

En tegen helemaal leeg rijden zijn ze over het algemeen beschermd.
Brains schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:02:
Is dat het laadvermogen niet gestandaardiseerd in het css laden?
Nee. Dat ligt aan de spanning van je accupakket.
CCS 1.0 is maximaal 400V. Het maximale vermogen haalt de paal alleen bij die 400V.
Dus een 40kW laadpaal levert 100A. Als jouw auto met 350V wil laden, krijgt hij dus 35kW.

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 28-07-2018 18:06 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Dan moet ik alle specificaties naast elkaar gaan leggen. In de promo filmpjes van de setec lader worden de ampera-e en i-pace genoemd als dat ze beide sneller opgeladen worden dan via 3.7kw via 1 AC fase.
Het duurt nog even voordat de auto komt. Dacht ik bereid me alvast voor, maar moet er dus nog dieper induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Brains schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:16:
Dan moet ik alle specificaties naast elkaar gaan leggen. In de promo filmpjes van de setec lader worden de ampera-e en i-pace genoemd als dat ze beide sneller opgeladen worden dan via 3.7kw via 1 AC fase.
Het duurt nog even voordat de auto komt. Dacht ik bereid me alvast voor, maar moet er dus nog dieper induiken
Dat zal zeker zo zijn. Maar kan best dat de andere lader die je noemde net zo snel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:46:
[...]

Dc charger 10 kW is 20A x 50-500 volt
Maar welk voltage geeft de auto aan?
dan gaat hij dus max 8,8kw laden lijkt me?
20 ampere * 2 keer 220 volt?
_eLMo_ schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:20:
Is er eigenlijk al iets bekend over driver assists bij de Kia Niro?
Smart Cruise Controle gaat er wel op komen lijkt me, maar hebben ze ook iets zoals auto-steer / propilot achtige zaken?
Ik denk dat de Niro een Kona in een ander jasje wordt, dus hoogst waarschijnlijk hetzelfde (en wellicht wat extra's?) zoals de Kona.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:32:
[...]

dan gaat hij dus max 8,8kw laden lijkt me?
20 ampere * 2 keer 220 volt?

[...]

Ik denk dat de Niro een Kona in een ander jasje wordt, dus hoogst waarschijnlijk hetzelfde (en wellicht wat extra's?) zoals de Kona.
Nee, het gaat om het voltage aan de dc kant, de auto accu. Als die met 381v laad, wordt het 20x381 = 7,6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:07:
[...]

Nee, het gaat om het voltage aan de dc kant, de auto accu. Als die met 381v laad, wordt het 20x381 = 7,6 kW
Aangezien hij max 70 kw laadt met 200 ampere zal de auto 350 volt aan kunnen? Dat iig op basis van Bjorn z'n vaststellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:12:
[...]

Aangezien hij max 70 kw laadt met 200 ampere zal de auto 350 volt aan kunnen? Dat iig op basis van Bjorn z'n vaststellingen...
Ja, dat zou goed kunnen. En dan heb e dus 7,0 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Oei oei. D'r is nog een hoop werk te verzetten in ZeeuwsVlaanderen.

Ben wel geteld 2 laadpalen tegen gekomen in 4 dagen. Één in Cadzandbad. Volcontinu bezet door Tesla Model S, Volvo xc90 T8, Nissan Leaf 1, BMW 330e en Outlander. (drie keer langs gereden).

In Oostburg staat ook een paal. Onbezet want totaal niet gericht op voorzieningen. ( eindje buiten 't centrum).

Ook bij toeristische attracties: geen palen te bekenen. Niets. Nakkes. Nada.

Op de camping is het autovrij op de veldjes, anders zou ik daar prima kunnen laden. 16 ampère. Zelfs op 't tenten veldje. Maar ik wil de eigenaar dus niet vervelen door toch m'n auto op 't veld te rijden.

Even gevraagd; kom maar mee, zetten we 'm in de schuur, direct aan de krachtstroom. Eh: nou. Een 5 of 10 ampère aansluiting is prima hoor ;-) " ah. Naja dan zit ie in iedergeval op een grote groep "

Dus aldus: prima geregeld en de camping heeft waarschijnlijk volgend seizoen z'n eigen laadpaal. Want PHEV's en BEV's rijden er dus wel. Ook al een i3 tegen gekomen. En op de camping een Porsche Cayenne plugin, prius plugin, Outlander plugin en dus mijn e-up!

Van de week nog eens naar de Lidl in Brugge (snellader) en de avond voor vertrek nog een nachtje in de boerenschuur. Terugweg via Lidl's en FastNeds ( 3 stops waarschijnlijk, net als de heenweg, maar andere route)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best avontuurlijk @JayPe , jammer dat die plugin hybrids de palen bezetten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@JayPe ik heb laatst een hele berg 22 kW's laadpalen in Vlaanderen toegevoegd aan deze kaart; misschien heb je er wat aan:

http://www.ac-lader.nl (selecteer 22kW semi-fast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:01:
@JayPe ik heb laatst een hele berg 22 kW's laadpalen in Vlaanderen toegevoegd aan deze kaart; misschien heb je er wat aan:

https://www.ac-lader.nl (selecteer 22kW semi-fast)
Bwahahaha. Site cannot be reached. zeker omdat ik een Zeeuws ip adres heb ;-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:16:
[...]

Bwahahaha. Site cannot be reached. zeker omdat ik een Zeeuws ip adres heb ;-)
www.ac-lader.nl (zonder https ervoor dan doet die het wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Hachy schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:01:

http://www.ac-lader.nl (selecteer 22kW semi-fast)
Zonder https doet hij het inderdaad wel. Super handig, op m'n iPhone opent hij direct Google Maps en krijg ik een extra layer met de laadpalen. Je kan zelfs nog filteren welke types hij moet weergeven, wist niet dat dit kon in de mobiele app.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Whoops, sorry zonder de S in HTTP inderdaad, dan werkt de redirect wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:54:
In Oostburg staat ook een paal. Onbezet want totaal niet gericht op voorzieningen. ( eindje buiten 't centrum).
Ik kon gratis laden bij het gemeentehuis. Die paal die jij bedoelt, staat bij de StayOkay, da's toch prima qua voorzieningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Gemeentehuis? Stayokay? Haal je Domburg en Oostburg door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
ICED! Gelukkig plaatsje ernaast vrij voor de foutlander. Toen ik terugkwam stapte mevrouw volvo ook net in. "had niet gezien dat hier een laadplek was!" was haar respons op mijn verontwaardiging, waarop ik serieus twijfelde waarom een blinde dame een rijbewijs heeft. De laadpaal is niet echt subtiel en het bord ook niet. Was ook niet een gevalletje laatste plekje want de rest van het parkeerplein (50 plaatsen) was leeg.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/MgDICcT0Eg0AKofh4kZzMmNK2aXhwXlxVMuRMnmx8OwnF2xIXIpgILUDnEsxmwlAdTVDZtgYs9pkO4ROuSgdc9FqPd2n2i5wQGq9bao7pM0XVqkFNlRPOXyZPEUkMzXLtw-JUwt4gT4oaRecSBYGLVDdT4GW5vaiSGruZv2g47K9nlC90FWqggMVoreFpwPYkfn8tzGakM6ZMNNX_KmuorvXG1VyrnhV7Ne_MlVwBX5KAcdvKaB-_FG1qnVB0MyVcA7IwVRyL0LlaEGQXcSGm-Ul5wQWlX3V7UB79viqxGjoWF-Bvm2li3C2iO7G8EJueBidGLplKRzpIN3XQrimZJ5vf_TCY5Qds9sOgPuYhZ_udlEDX2c-KZBvtWeeqBU5B9rb-fR1JXeCYTde5sCjlbr2vrOjnxrLwQqZt9_yMugWF7Z7_G9LHjGZg2TiSU8XgiFTKFvf2KH6yknc5KHGEJRrCjKWjU7xmZRBgfLqlfr7Weq28hLcsTockKCSYnNkHcR9kjr09l_1IzIktY3O51JDYNg75lq00Ye_5J7JeyGtN5MPHZN24PqurgvE9w5fTK5bujPNBTIg71OVsY75DJLYKBLV1qHJ3chdmYON5y-OCEXY7z5hrZmzAwvhzO5-GwbITYBR2z4XDy8PblVgvNa4h3uAuxAdIQ=w1164-h1552-no

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb een keer iets soortgelijks meegemaakt bij een Duitse supermarkt. Kwam er een vrouw aangereden, baf, parkeerde zó op de laadplek. Dus ik zei er iets van. Zegt ze 'oh maar ik ben maar heel even binnen hoor, ik ben zó weer weg!'

dus ik zo van "U mag hier gewoon niet staan, mevrouw" . Negeerde ze me gewoon en wandelde door. Het was dat ik geen hochdeutsch spreek maar in het Nederlands wist ik het wel... :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Even met je sleutel ‘ICE, ICE Baby!’ erop krassen, gelijk duidelijk. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

menzo schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:05:
Zijn de nieuwe laders van Fastned ook CCS 2.0?
100% zeker kan ik het niet zeggen (heb die ABB snelladers nog niet zelf in m'n handjes gehad) maar komt sowieso een eind in de richting. Uit eindelijk gaat dit vooral om Voltage & Stroomsterkte, met hun liquid cooled cable gaan ze de 200A wel ruim voorbij.

Overigens staat al die meuk nog redelijk in de kinderschoenen. Zelfs een ABB is nog lang niet waar men zijn wil/moet.

Ik ben benieuw of Phoenix Contact na de zomer echt met hun liquid cooled Cable + CCS connectors gaat komen, dan zullen ook andere merken fast chargers snel met modellen die meer dan 200A doen komen.

Iemand die overigens weet wat voor kabels & Connectors Tritium gebruikt voor hun 200A+ (super) Fast chargers? Heb de installaties van Ionity met Tritium laders nog niet zelf kunnen bewonderen.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 30-07-2018 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Momenteel is vziw alleen Phoenix definiitef uitgekomen met CCS 2.0-compliant kabels. Tyco/AMP heeft nog niks van zich laten horen, en verder ken ik geen fabrikanten die dit produceren (er zijn er wel meer in de Chinese markt, maar die kan ik niet zo opnoemen). Panasonic/JAE doen alleen CHAdeMO.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:55:
Even met je sleutel ‘ICE, ICE Baby!’ erop krassen, gelijk duidelijk. /s
Laten we ons niet daartoe verlagen.

Maar bijvoorbeeld dwars erachter parkeren. Even bij de auto wachten tot madam terugkomt,.. En dan op het moment dat ze begint te klagen, tieren en schelden: oh sorry: ik zet 'm zó weg hoor. ( en dan eerst op je gemak een peukje roken, appeltje schillen of je nagels gaan lakken ).

#IkWouDatIkZoStoerWas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Hachy schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:42:
De kanttekening is temperatuur.

In het geval van een verhoogde temperatuur is een kortere duur belangrijker dan het vermogen volgens Jeff Dahn. Hij zegt het niet expliciet, maar dat zou betekenen dat het wel slechter zou kunnen zijn bij lagere temperatuur. Het is natuurlijk ook een beetje tegen de intuïtie dat het positief effect kan hebben.

Het probleem is dus een beetje dat in de praktijk dit eigenlijk amper van toepassing is en we alleen over langere termijn het vast kunnen leggen. En dat valt best mee, de chemie van bepaalde soorten, zoals de eerst generatie Leaf waren beduidend problematischer dan anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
JayPe schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:05:
[...]

Maar bijvoorbeeld dwars erachter parkeren. Even bij de auto wachten tot madam terugkomt,.. En dan op het moment dat ze begint te klagen, tieren en schelden: oh sorry: ik zet 'm zó weg hoor. ( en dan eerst op je gemak een peukje roken, appeltje schillen of je nagels gaan lakken ).

#IkWouDatIkZoStoerWas
Dit heb ik dus noodgedwongen moeten doen langs de peage. Een dikke rover stond op de snelladerplaats met aan de ene kant een groenstrook en aan de andere kant een auto op een normale parkeerplaats. Aangezien we al tig uur onderweg waren vanwege brakke (snel)laadpalen was ik er helemaal klaar mee. Dus mijn auto dubbelgeparkeerd (zag er wel aso uit maar je moet wat :+ ) en een laadsessie gestart.

Na 10-15 min kwam een keurig Française mij nogal verontwaardigd tegemoet lopen. Ik mijn best gedaan om mijn irritatie te verbergen en uitgelegd dat dit de enige (werkende) laadpaal was in een 75km radius en dat uitgerekend zij daar geparkeerd heeft niet bepaald handig was. Ook maar even gezegd dat ik de laadsessie niet kon onderbreken dus dat ze maar nog even 20-25 min moest wachten. Helaas kwam op dat moment net de eigenaar aangelopen van de auto naast haar zo dat zij met een paar keer kort steken toch de parkeerplaats kon verlaten :F .

Edit:
Voor de volledigheid: het ging om deze paal. Ik stond dus ook nog half op de afrit richting de parkeerplaatsen :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Stephanoff op 30-07-2018 09:39 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
_/-\o_ Held!

Kom het te vaak tegen zoals vandaag weer mooie laadpaal maar helemaal iced Dus straks even bij fastned maingau uit testen!

Andere paal foutlander + geen ruimte voor mijn auto. De meeste dagen gaat het eigenlijk heel goed maar soms zijn er van die dagen dat alles mis loop met laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Afgelopen weekend dankbaar gebruik gemaakt van de nieuwe fastned locatie Lemsterhop. Hier heb ik lang op gewacht. Voor familiebezoek in Friesland halen we in de winter vaak net niet heen en terug op 1 lading. Nu in de zomer halen we het wel, maar je moet toch even testen :)

Maakten tot nu altijd dankbaar gebruik van de oma-lader bij familie, maar dan moet je wel heel lang koffie blijven drinken... plus toch weer het verlengsnoer uitrollen etc etc. Nu voortaan gewoon op de terugweg even 5 - 10 minuten lurken, heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Iemand klem zetten is eigenlijk de enige oplossing die genoeg impact geeft om mensen de volgende keer te doen beseffen hem elders neer te zetten.

En anders heb je altijd dit artikeltje nog: Wat te doen tegen laadpaalklevers?

[ Voor 37% gewijzigd door Hachy op 30-07-2018 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Ik heb bij een Van der Valk ook een keer dubbel geparkeerd en daarmee iemand klem gezet.

Even mijn telefoonnummer achter gelaten bij de receptie en inderdaad werd ik een paar uur later gebeld dat er bij de receptie iemand op mij stond te wachten om weg te kunnen.

Mijn kabel was niet eens lang genoeg om laden te starten. Enige resultaat was dat ik zeker weten een melding kreeg wanneer hij beschikbaar was en een boodschap over kon brengen.

Heel leuk vond e beste man het niet maar wellicht denk hij de volgende keer even na.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56
Vandaag bericht gekregen dat mijn (lease) eGolf besteld is. (Leverdatum nog niet bekend). Dus ik ben erg benieuwd!

Ik heb de standaard uitvoering genomen, aangezien deze binnen mijn lease categorie valt.

Hopelijk ben ik binnenkort dus ook BEV rijder :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DjMark schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:16:
Vandaag bericht gekregen dat mijn (lease) eGolf besteld is. (Leverdatum nog niet bekend). Dus ik ben erg benieuwd!
Die van mij is 19 juli besteld, met een verwachte afleverdatum van 21 december. Productieweek 46, aanleverweek 48, en geen idee waarom het dan nog 3 weken moet duren.

PSN: Houtvlot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56
dinges schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:23:
[...]

Die van mij is 19 juli besteld, met een verwachte afleverdatum van 21 december. Productieweek 46, aanleverweek 48, en geen idee waarom het dan nog 3 weken moet duren.
Thanks voor die info :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:10:
Best avontuurlijk @JayPe , jammer dat die plugin hybrids de palen bezetten :/
Die reactie snap ik niet goed. De rijders pluggen netjes in zoals het hoort als je een plug-in koopt. Wanneer ze niet inpluggen wordt er weer geklaagd dat ze enkel een plug-in kopen om van de fiscale regeling te profiteren.
Het ene is niet goed, en het andere deugt niet zeggen we dan in Vlaanderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Mylan Piron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:57:
[...]

Die reactie snap ik niet goed. De rijders pluggen netjes in zoals het hoort als je een plug-in koopt. Wanneer ze niet inpluggen wordt er weer geklaagd dat ze enkel een plug-in kopen om van de fiscale regeling te profiteren.
ja, is eigenlijk ook raar dat er zo naar gekeken wordt.

een oud collega van mij had ook een PHEV (lease auto), meer voor de bijtelling dan voor het electrisch laden.
auto stond nooit aan de laadpaal behalve als hij boodschappen ging doen want dan kon hij mooi vooraan parkeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

En uiteindelijk is dat ook zo, iig voor de plugin modellen met extreem weinig kilometers, dan zijn beide opties eigenlijk gewoon ruk :P
Die auto's hebben gewoon een stopcontactje nodig en dan kunnen de EVs gewoon aan de laadpalen. Dat was de derde optie en dan is iedereen blij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 19:01
Veel BEV rijders snappen niet dat veel van die laadpalen er staan met dank aan de PHEV rijders ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 21:51
Aan de ene kant zijn de PHEV's inderdaad nodig geweest om te zorgen voor een groot en dekkend laadpalen netwerk zoals we dat nu kennen. Aan de andere kant is het irritant als er een PHEV (te) lang een laadplek bezet houd waardoor de mensen met de EV die echt stil komen te vallen niet kunnen laden. Terwijl het ook voor de PHEV's weinig zode aan de dijk zet. De enige echte oplossing is toch echt meer connectoren.

Als ik kijk de gemiddelde parkeergarage heeft nu op de 200-400 plaatsen misschien 2 tot 4 laadpunten. Als je hiervan er nu eens 12 of 16 maakt dan is er altijd plek voor je EV, PHEV etc en is het niet zo'n probleem meer. De PHEV's pakken toch heel weinig vermogen en zijn zo vol dus als je zorgt voor goede load balancing kost het ook nog eens weinig capaciteit. Je kunt makkelijk 4 connectoren realiseren op één 22 kW aansluiting. Dus in plaats van 2 of 4 22kW palen kun je ook gewoon 8 of 16 connectoren realiseren met dezelfde infrastructuur welke toch al aanwezig is / was.

De Efteling heeft tegenwoordig 54 connectoren op 26 laadpalen (22 kW). Dit is gewoon zo ruim voldoende dat er altijd wel een plekje is en dat geeft gewoon veel rust. Er moeten gewoon snel meer connectoren bij komen, niet perse palen.

Neem dan de gemiddelde gemeente laadpaal in Scheveningen, genoeg laadpalen in de buurt, top geregeld door de gemeente Den Haag. Maar dan alleen parkeren voor elektrische auto's die laden, voor maximaal 60 minuten. Echt waar 60 minuten, dat zet toch geen zoden aan de dijk. In 60 minuten krijg ik er misschien 20 km bij. Je wilt gewoon je auto een aantal uur kunnen laten staan en als je een dagje ergens bent gewoon de hele dag. Gewoon parkeren, inpluggen en aan het eind van de dag vol wegrijden en dat kan alleen maar als we genoeg connectoren hebben voor iedereen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Volgens een belangrijke EV blog blijven de grote veranderingen voor Tesla Model S en X dit jaar uit.
Eind volgend jaar: interieur refresh
2021: een volledige refresh van model S en X
Bron: https://electrek.co/2018/...sh-q3-2019/#disqus_thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:28:
Veel BEV rijders snappen niet dat veel van die laadpalen er staan met dank aan de PHEV rijders ;)
En wanneer hoef ik niet meer dankbaar te zijn dat we ze wel mogen weren? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Nivve schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:12:
[...]

En wanneer hoef ik niet meer dankbaar te zijn dat we ze wel mogen weren? ;)
Tegen die tijd hoef je niet meer van laadpaal naar laadpaal te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja beetje oud en open deur. Allang bekend dat we nieuwe accu technologie gaan krijgen. En de titel is misleidend: Huidige EV is niet dood, die blijft en ontwikkeld gewoon met een andere accu. Solid state is maar een van de nieuwe technologieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kdeboois schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Tegen die tijd hoef je niet meer van laadpaal naar laadpaal te rijden :)
Paaltje gaan verdwijnen (staan straks alleen nog op bestemmingen bij bedrijven, hotels, parken, etc ....en zelfs die gaan niet meer zo hard groeien). Zodra EV's ICE bereik hebben zijn ze overbodig en duur.
Snelladers + bestemmings laden is de toekomst (Tesla had dat al gelijk gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
prettig schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:39:
[...]

Ja beetje oud en open deur. Allang bekend dat we nieuwe accu technologie gaan krijgen. En de titel is misleidend: Huidige EV is niet dood, die blijft en ontwikkeld gewoon met een andere accu. Solid state is maar een van de nieuwe technologieën.
Inderdaad - volgens mij onderschatten ze ook schromelijk hoe lang het duurt voordat de solid state accu in auto's gebruikt gaat worden. Het zou me verbazen als er binnen 5 10 jaar een auto op de markt is met deze technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
prettig schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:44:
[...]

Paaltje gaan verdwijnen (staan straks alleen nog op bestemmingen bij bedrijven, hotels, parken, etc ....en zelfs die gaan niet meer zo hard groeien). Zodra EV's ICE bereik hebben zijn ze overbodig en duur.
In de stad is de publieke laadpaal je bestemmings lader. Gelukkig heeft Amsterdam er genoeg staan voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
prettig schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:44:
[...]

In woonwijken is de publieke laadpaal je bestemming laadpaal. Ik denk dat mensen liever thuis laden dan op werk. Dus ik verwacht eerder dat de kantoor laadpalen verdwijnen. Die zijn overbodig, als het bereik van BEV auto's groot genoeg zijn. Wellicht alleen op de bezoekersplaatsen, aangezien de meeste mensen binnen 30km van hun werk wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Z___Z schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:06:
[...]

In woonwijken is de publieke laadpaal je bestemming laadpaal. Ik denk dat mensen liever thuis laden dan op werk. Dus ik verwacht eerder dat de kantoor laadpalen verdwijnen. Die zijn overbodig, als het bereik van BEV auto's groot genoeg zijn. Wellicht alleen op de bezoekersplaatsen, aangezien de meeste mensen binnen 30km van hun werk wonen.
Als een bedrijf kan kiezen voor het laden van de elektrische vloot met marginale kosten (6,7ct/kWh) (in combinatie met PV) tegenover publieke paal kosten (0,35ct/kWh) of thuis laden (0,22ct/kWh) dan denk ik dat PV op de zaak niet gaat verdwijnen.

In combinatie met auto's die 3 fase laden kunnen veel van het rondrijdende service volk prima uit de voeten met laders/snelladers op het werk.

Voor met name CO2 voetafdruk zou PV op het bedrijfspand in combinatie met laden op het werk een aanzienlijke deuk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Uiteindelijk wil iedereen laden waar het goedkoopste is. Zakelijk is dat op kantoor en privé is dat thuis, waarbij openbaar laden zal worden gezien als "langs de snelweg tanken" of "tanken in het buitenland" oftewel voorkomen als het kan tot op eigen kosten.

Alternatief is laden waar de stroom duurzaam is oftewel waar de auto is als de zon schijnt al valt er ook iets te zeggen over windenergie 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
[...]

Als een bedrijf kan kiezen voor het laden van de elektrische vloot met marginale kosten (6,7ct/kWh) (in combinatie met PV) tegenover publieke paal kosten (0,35ct/kWh) of thuis laden (0,22ct/kWh) dan denk ik dat PV op de zaak niet gaat verdwijnen.

In combinatie met auto's die 3 fase laden kunnen veel van het rondrijdende service volk prima uit de voeten met laders/snelladers op het werk.

Voor met name CO2 voetafdruk zou PV op het bedrijfspand in combinatie met laden op het werk een aanzienlijke deuk maken.
Die marginale kosten van 6,7 cent/kWh geld alleen voor bedrijven met zakelijke auto's. Het gros van de mensen rijdt privé. Denk maar niet dat je als werkgever de stroom gratis of tegen 6,7 cent/kWh mag verkopen aan je werknemers als iedereen straks elektrisch gaat rijden. Ook voor consultants/vertegenwoordigers is de 400 km bereik die straks (denk ik) de norm wordt, dagelijks genoeg om alleen thuis te laden.

PV zie ik nauwelijks op bedrijfspanden. Dit komt ook omdat PV voor bedrijven helemaal niet rendabel zijn. Ze zijn voor particulieren alleen rendabel omdat je mag salderen. Ook hebben kantoren relatief weinig dak ten opzichte van het verbruik. De enige reden voor bedrijven om op dit moment PV aan te leggen is als ze daar qua marketing voordeel uithalen, of omdat het goedkoper is dan CO2 certificaten te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:25:
[...]

Die marginale kosten van 6,7 cent/kWh geld alleen voor bedrijven met zakelijke auto's. Het gros van de mensen rijdt privé. Denk maar niet dat je als werkgever de stroom gratis of tegen 6,7 cent/kWh mag verkopen aan je werknemers als iedereen straks elektrisch gaat rijden. Ook voor consultants/vertegenwoordigers is de 400 km bereik die straks (denk ik) de norm wordt, dagelijks genoeg om alleen thuis te laden.

PV zie ik nauwelijks op bedrijfspanden. Dit komt ook omdat PV voor bedrijven helemaal niet rendabel zijn. Ze zijn voor particulieren alleen rendabel omdat je mag salderen. Ook hebben kantoren relatief weinig dak ten opzichte van het verbruik. De enige reden voor bedrijven om op dit moment PV aan te leggen is als ze daar qua marketing voordeel uithalen, of omdat het goedkoper is dan CO2 certificaten te kopen.
Volgens mij is gratis laden van privé auto's verkapt loon en dient hier gewoon kosten tegenover te staan. 30-35ct/kWh kan dan best interessant zijn voor de werkgever. De investering verdiend zichzelf terug en werknemers zijn niet over gelaten aan laden aan openbare laadpalen. Het lastige alleen is schalen en investeren, want elke keer een paal bij plaatsen als een werknemer een BEV komt is niet te doen, maar met een reserveringssysteem goed te handhaven. Tenslotte hoeven de meeste niet de hele dag en elke dag te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Buurman heeft zo’n outlander, thuis nooit aan de stekker, maar zie z’n auto geregeld in het centrum voor de deur van een leuk restaurant staan. Makkelijke parkeerplek, scheelt weer lopen enzo... 9 van de 10 phev’s zijn leasewaggels, eigen bijdrage is hoger als je teveel tankt, dus tsja als ‘ie nog maar 90% lading heeft ‘moet ie’ aan de stekker, waar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Z___Z schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:25:
[...]

Daar zal ik iets dieper op in gaan. In dit geval gaat het om een grootverbruikers aansluiting met een jaar verbruik van 500MWh. Dan kom je snel op een gewogen prijs van 6,7 ct/kWh. En je hoeft dus ook niet te verkopen aan je werknemer, zodra er geen laadpas nodig is, of het tarief 0 is hoef je dit niet door te berekenen en komt dit op de conto van het verbruik van het pand.
Ook hier een kanttekening. Met de SDE subsidie en de huidige 2018 regeling is er sprake van een ROI van ongeveer 12 jaar bij een installatie van ~100kW. We kunnen in principe 350kWp kwijt, daar hebben we met een aardig DC wel de ruimte voor. Maar door het wegvallen van het verrekenen van het eigenverbruik in combinatie met de SDE bruto opwek is de ROI van 8 naar 12 jaar gegaan.

Voor bedrijven en particulieren met een aansluiting tot 3x80A kan er gewoon voorzien worden in saldering. Dus hier kan het ook gewoon. Boven de 3x80A en 15kW (verhoogd meen ik) kom je pas in aanmerking voor de SDE regeling.

Het pand naast ons heeft een installatie van 140kWp met SDE en op het grote veld hier tegenover komt 9,6MWp. We zitten hier dus wel redelijk in de groene stroom straks. Al zal Alkmaar en Heerhugowaard het zo wel opslurpen. Er is geen reden waarom het niet rendabel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
JayPe schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:05:
[...]

#IkWouDatIkZoStoerWas
Haha, ik overweeg al meerdere malen om een 10 m laadkabel aan te schaffen, alleen met dit als doel. Alleen de prijs houdt me nog tegen. Wel leuk is het als de stekker er wel in zit, maar geen laadsessie is opgestart. Dan krijgen ze van mij een gratis laadbeurt! Alleen als-ie klaar is, ben ik allang vertrokken... })

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Zo zie ik het niet in ieder geval. Probleem is wel dat al snel volgeladen zijn. Als ze dan niet worden verplaatst houden ze wel een plek bezet waar iemand anders had kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:30:
[...]

Volgens mij is gratis laden van privé auto's verkapt loon en dient hier gewoon kosten tegenover te staan. 30-35ct/kWh kan dan best interessant zijn voor de werkgever. De investering verdiend zichzelf terug en werknemers zijn niet over gelaten aan laden aan openbare laadpalen. Het lastige alleen is schalen en investeren, want elke keer een paal bij plaatsen als een werknemer een BEV komt is niet te doen, maar met een reserveringssysteem goed te handhaven. Tenslotte hoeven de meeste niet de hele dag en elke dag te laden.
Nou dat verkapte loon moet de inspecteur dan maar eens uitleggen........ PV laden (vaak overdag), dus wij kopen het niet in. Gratis van de zon. Moet dat dan nog gezien worden als loon/vergoeding !?

Gaat nog wel wat discussies geven, want dat is op termijn best veel belasting-centjes.
Acceptabel is belasten wat het kost, dus je netto inkoop bij bv. meerverbruik in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
prettig schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Nou dat verkapte loon moet de inspecteur dan maar eens uitleggen........ PV laden (vaak overdag), dus wij kopen het niet in. Gratis van de zon. Moet dat dan nog gezien worden als loon/vergoeding !?

Gaat nog wel wat discussies geven, want dat is op termijn best veel belasting-centjes.
Acceptabel is belasten wat het kost, dus je netto inkoop bij bv. meerverbruik in de winter.
Verkapt loon is volgens de belastingdienst niet de kosten die je als bedrijf aan iets hebt, maar de meerwaarde wat je als werknemer ontvangt. Bijvoorbeeld, een VW Golf kost PON 20k, maar heeft een cataloguswaarde van 35k. PON mag niet deze Golf aan zijn werknemers verkopen voor 20k, zonder 15k aan inkomstenbelasting bij te tellen bij de werknemer (minus 500 euro die je belastingvrij aan kortingen mag geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Deveon schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:30:
[...]

Volgens mij is gratis laden van privé auto's verkapt loon en dient hier gewoon kosten tegenover te staan. 30-35ct/kWh kan dan best interessant zijn voor de werkgever.
Als mijn werkgever dat van mij vraagt dan ga ik weer lekker thuis laden. 8)7
10 ct/kWh zou ik nog accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:48:
[...]

De gratis energie van de zon verwarmt hooguit je auto, maar om de accu te vullen is er een installatie nodig die gewoon geld kost. Zeggen dat de zonne-energie gratis is een beetje kort door de bocht.
Precies, de overheid gaat veel accijnzen verliezen. Reken maar dat ze dat op energiebelasting niet willen gaan mislopen! Beste situatie is losse stopcontacten en granny chargers, maar meer omdat het ontraceerbaar en onopvallend is. Zodra je parkeerplaats specifiek is ingericht om auto's te laden en dit wordt gebruikt door medewerkers om hun privé auto's te laden ga je hier uiteindelijk echt gezeik mee krijgen als EV's gemeengoed worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 30-07-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
pmiddeld schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Haha, ik overweeg al meerdere malen om een 10 m laadkabel aan te schaffen, alleen met dit als doel. Alleen de prijs houdt me nog tegen. Wel leuk is het als de stekker er wel in zit, maar geen laadsessie is opgestart. Dan krijgen ze van mij een gratis laadbeurt! Alleen als-ie klaar is, ben ik allang vertrokken... })
je kan de laadsessie toch vanuit de auto stoppen? gratis laadsessie dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
databeestje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
[...]

Memo niet ontvangen dat 3-fase laden uit de mode is ?

Samen met PV zal DC PV <-> DC lokale opslag batterij <-> DC auto batterij het meest ideaal zijn. Daar gaat het heen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
https://www.bright.nl/nie...uropa-elektrisch-autootje
De kleine elektrische auto Microlino kan 90 kilometer per uur en heeft een bereik van 200 kilometer. De tweepersoonsauto mag nu in de EU de openbare weg op.
Ik heb er verder nog niet naar gekeken maar wat is hier al over bekend? Beetje hetzfde verhaal als een Twizzy lijkt me.

[ Voor 61% gewijzigd door assje op 30-07-2018 18:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:07:
[...]

De gratis energie van de zon verwarmt hooguit je auto, maar om de accu te vullen is er een installatie nodig die gewoon geld kost. Zeggen dat de zonne-energie gratis is een beetje kort door de bocht.

[...]

Precies, de overheid gaat veel accijnzen verliezen. Reken maar dat ze dat op energiebelasting niet willen gaan mislopen! Beste situatie is losse stopcontacten en granny chargers, maar meer omdat het ontraceerbaar en onopvallend is. Zodra je parkeerplaats specifiek is ingericht om auto's te laden en dit wordt gebruikt door medewerkers om hun privé auto's te laden ga je hier uiteindelijk echt gezeik mee krijgen als EV's gemeengoed worden.
Is kort door de bocht, installatie is volgend jaar terugverdiend, dus kunnen we de komende jaren "gratis" laden.

Belasting op laden wordt heel lastig te controleren/handhaven, maar met je eens linksom of rechtsom ze gaan ergens belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:52:
[...]

Memo niet ontvangen dat 3-fase laden uit de mode is ?

Samen met PV zal DC PV <-> DC lokale opslag batterij <-> DC auto batterij het meest ideaal zijn. Daar gaat het heen hoop ik.
Ik sta nu AC te laden naast een Leaf op een 50kW tripple lader. Leaf aan de chademo dus de ccs werkt dan niet.
Op m’n werk kan ik gewoon 22kW laden aan een eenvoudige ecotap laadpaal. Best handig :)
edit: Huidig model Leaf rijd weg en even later komt er een ouder type staan en kan ook natuurlijk ook gewoon tegelijk laden.

[ Voor 13% gewijzigd door bite op 30-07-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
bite schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:55:
[...]

Ik sta nu AC te laden naast een Leaf op een 50kW tripple lader. Leaf aan de chademo dus de ccs werkt dan niet.
Op m’n werk kan ik gewoon 22kW laden aan een eenvoudige ecotap laadpaal. Best handig :)
Eens, maar binnenkort ten onder aan de wet van de remmende voorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
We gaan het meemaken. Huidige Leaf wordt nog steeds als nu enig model verkocht met chademo en voor de Zoë is meen ik nog een levertijd van 6 maanden dus ook wel vraag naar.
Mijn auto is nu 4 jaar oud en zou toch waardeloos zijn als die en de nieuwe minder bruikbaar worden wegens gebrek aan laad infrastructuur terwijl een ICE vaak wel 10 jaar of langer wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 30-07-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er al iemand met een Maingau RFID laadpas "EinfachStromLaden" die NA 13 Juni ontvangen is, kunnen laden bij Fastned? Bij mij is het nog steeds niet gelukt en ook de laadpas toevoegen aan de Fastned app lukt niet.
Oeps, pas is niet geactiveerd, verlopen of geblokkeerd. Neem contact op met je pasleverancier of koppel een andere pas, bankpas of credit card.
Fastned zegt dat ze de laadpas nog steeds niet in hun systeem ontvangen is en Maingau reageert iedere keer ontkennend zonder duidelijk te zijn waarom anderen WEL kunnen laden met de laadpas.
Wir haben Ihr Anliegen erneut geprüft und möchten Ihnen gerne folgendes mitteilen.

Leider können wir aktuell nicht alle unsere Ladekarten über Fastned anbinden. Wir arbeiten hier bereits an einer gemeinsamen Lösung, sodass Sie ohne Einschränkungen laden können und möchten Sie um ein wenig Geduld bitten.

Sie werden informiert, sobald es soweit ist. Derzeit können Sie die App zum laden an Fastned Ladesäulen verwenden.
Mij is niet duidelijk waarom mijn RFID pasje niet toegevoegd kan worden en anderen wel? Of zullen alle nieuwere klanten (na 13 juni?) moeten wachten totdat de koppeling helemaal afgerond is. Duidelijk vind ik het antwoord van MainGau namelijk niet waarom het niet kan of niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net terug van een rondje Veluwe, heenweg laden met Maingau pas. (gekoppeld aan Fastned)
Netjes de laadsessies in de Fastned App te zien, wel met Fastned prijzen. Stations De Vonken,Het Veen en De Hucht.
Terugweg geen koppeling met Fastned, Laden met Maingau pas stations Bornheim en De Weeren.
Inderdaad geen laadsessies te vinden in de Fastned app. Zie de rekening van Maingau vol vertrouwen tegemoet. :)

Bij laadstation de Weeren kwam er nog iemand met een Hyundai Ioniq laden met Fastned app,
heb hem de Maingau optie laten zien, Hij was erg dankbaar voor de tip. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 30-07-2018 20:44 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mux schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:02:
Momenteel is vziw alleen Phoenix definiitef uitgekomen met CCS 2.0-compliant kabels. Tyco/AMP heeft nog niks van zich laten horen, en verder ken ik geen fabrikanten die dit produceren (er zijn er wel meer in de Chinese markt, maar die kan ik niet zo opnoemen). Panasonic/JAE doen alleen CHAdeMO.
TE connectivity zit ook meer in de interne connectoren (veel van de oranje HV meuk onder je motorkap komt er vandaan) zelf uberhaupt nog geen male Type 2 of CCS connectoren van hen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik heb een J.1772 met het Tyco-logo erop :) dus ze doen wel iets in die markt. Maar da's op een hele oude granny charger van een Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:04:
Iemand klem zetten is eigenlijk de enige oplossing die genoeg impact geeft om mensen de volgende keer te doen beseffen hem elders neer te zetten.

En anders heb je altijd dit artikeltje nog: Wat te doen tegen laadpaalklevers?
Tip 6: Deze tip is een béétje rancuneus maar werkt ook goed. Staat er een elektrische auto die wél de kabel heeft aangesloten maar de laadsessie bewust niet heeft geactiveerd ? (Bijv. IKEA, gemeente Utrecht) Haal je laadpas dan eens langs de oplaadpaal en start de laadsessie voor hem of haar. Een leuk cadeautje, waarbij je de laadkabel direct vergrendelt en de persoon in elk geval net zolang bij de laadpaal laat blijven als dat jij er bent (zonder jouw pas krijgt de blokkeerder zijn/haar dure laadkabel niet terug). Het kost je een paar euro aan elektriciteit maar de volgende keer zal de parkeerder waarschijnlijk wél gaan laden óf elders parkeren

Haha die ga ik onthouden, dat is goud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
RocketKoen schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:02:
[...]

3 dingen die een accu laten slijten:
1) Volledig opgeladen zijn (>90%)
2) Warmte.
3) Accu helemaal leeg rijden.
En die 90 procent is dan van de bruto batterij, dus bij een Ioniq 31 kWh ipv de beschikbare 28. Dat zou namelijk ongeveer 90 procent zijn.

Ik ben van plan om elke nacht thuis op te laden en vraag me nu af of dat slecht is. Rijd er dan wel gelijk 70 km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
jerh schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:40:
[...]

En die 90 procent is dan van de bruto batterij, dus bij een Ioniq 31 kWh ipv de beschikbare 28. Dat zou namelijk ongeveer 90 procent zijn.

Ik ben van plan om elke nacht thuis op te laden en vraag me nu af of dat slecht is. Rijd er dan wel gelijk 70 km mee.
Zo ben ik ook gestart, nu sla ik vaak een dag het laden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

bite schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:15:
We gaan het meemaken. Huidige Leaf wordt nog steeds als nu enig model verkocht met chademo en voor de Zoë is meen ik nog een levertijd van 6 maanden dus ook wel vraag naar.
Mijn auto is nu 4 jaar oud en zou toch waardeloos zijn als die en de nieuwe minder bruikbaar worden wegens gebrek aan laad infrastructuur terwijl een ICE vaak wel 10 jaar of langer wordt gebruikt.
Ik ga ervan uit dat er t.z.t. veloopstekkers komen tussen CCS laders en ChaDeMo auto's, zoals er nu ook verloopstekkers zijn van ChaDeMo laders naar Tesla auto's.

Aan de DC kant hoeft er niets te gebeuren, die kan je 1 op 1 doorverbinden. Zo'n verloop moet alleen protocol-translatie doen tussen de lader en de auto en dat is een kwestie van een microcontroller en wat software. Ik zeg niet dat het heel eenvoudig is, maar het is zeker mogelijk.

*zucht*

Pagina: 1 ... 72 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.