Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Weet iemand hoe ik de tarieven van laadpalen in Duitsland met Ecotap pas (LMS) kan vinden? Ik ga morgen naar Willingen (Sauerland) en daar is één openbare laadpaal (Ladenetz, 11 kW), maar met NewMotion kost die iets van €1,50 per kWh of (voor mij) of € 1,00 per kWh met de Maingau pas bij 3 kW effectief laden. De Ecotap pas zou daar ook moeten gaan, maar kan geen tarieven vinden. Iemand?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Davidshadow13 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Denk dat de 40 kWh versie wel komt maar misschien pas tegen de zomer volgend jaar. Ook kan Hyundai er natuurlijk voor kiezen om de 40 kWh versies later te gaan maken wanneer het batterijcellen tekort groter wordt. Dan kunnen ze met de (beperkte) hoeveelheid cellen welke beschikbaar zijn meer auto's maken. Ik zie die 40 kWh versie er dus zeker wel komen. Alleen hebben ze de productielijn hiervoor nog niet in orde waarschijnlijk.

Daarom is er ook maar één losse fabrieksoptie mogelijk op de Kona, naast kleur, velgen en uitvoering omdat ze dan met veel meer capaciteit kunnen produceren op één productielijn en is de "first edition" af fabriek alleen in two-tone leverbaar met vooraf gedefinieerde kleuren.
Hij is toch hopelijk niet two tone he? Ik hoef geen zwart of wit dak :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:11:
[...]

Van de dealer hier te horen gekregen dat ze hem zelf naar de spuiter brengen om het dak over te spuiten omdat de eerste batch gewoon in een standaard configuratie gemaakt wordt. Maar of ze dus de two-tone kleur erop moeten spuiten in NL of dat het dak al two-tone is en ze deze weer normaal moeten maken weet ik niet 100%. Maar je zal bij aflevering i.i.g. geen two-tone auto krijgen als je die niet zo hebt besteld. Ook al was hij dat af-fabriek misschien wel.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
[...]

Tja, kijk maar hoe de kleuren gepresenteerd worden op de Kona website (configurator) en alle auto's die tot nu toe geleverd zijn in Noorwegen. Denk dat je dan zelf het antwoord al kan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Tja, kijk maar hoe de kleuren gepresenteerd worden op de Kona website (configurator) en alle auto's die tot nu toe gelverd zijn in Noorwegen. Denk dat je dan zelf het antwoord al kan geven ;)
Als ze het hier spuiten dan valt het nog te redden, zal ze straks ff een belletje doen. Wil het iig voorkomen, auto is er al als ik nog op vakantie ben, niet dat ze dat ding gaan overspuiten. Die pulse red metallic vind ik zonde als ze dat met hoog glans zwart gaan overspuiten. Al die Franse auto's rijden al met two tone rond, laten wij de Aziaten dat besparen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Als ze het hier spuiten dan valt het nog te redden, zal ze straks ff een belletje doen. Wil het iig voorkomen, auto is er al als ik nog op vakantie ben, niet dat ze dat ding gaan overspuiten. Die pulse red metallic vind ik zonde als ze dat met hoog glans zwart gaan overspuiten. Al die Franse auto's rijden al met two tone rond, laten wij de Aziaten dat besparen! :+
Haha. Tja, smaken verschillen. Ik wil Acid Yellow toch echt wel het liefst met zwart dak. Maar ben er klaar mee om achteraan te bellen. Ik zie wel hoe die geleverd gaat worden. Maar voor nu denk ik dat ze gewoon two-tone geleverd worden af-fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:40:
[...]

Haha. Tja, smaken verschillen. Ik wil Acid Yellow toch echt wel het liefst met zwart dak. Maar ben er klaar mee om achteraan te bellen. Ik zie wel hoe die geleverd gaat worden. Maar voor nu denk ik dat ze gewoon two-tone geleverd worden af-fabriek.
Gelukkig verschillen smaken idd, op geel ziet het er wel mooier uit, maar dat is omdat die kleur er beter mee in contrast staat.
Klein detail: als je waxguard lakbescherming hebt, en ze spuiten je dak over, zit het daar dan ook op? Waxguard doen ze meestal in de fabriek toch al? Klein detail, maar voor die 280 euro en 3 jaar garantie op je lak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:46:
[...]

Gelukkig verschillen smaken idd, op geel ziet het er wel mooier uit, maar dat is omdat die kleur er beter mee in contrast staat.
Klein detail: als je waxguard lakbescherming hebt, en ze spuiten je dak over, zit het daar dan ook op? Waxguard doen ze meestal in de fabriek toch al? Klein detail, maar voor die 280 euro en 3 jaar garantie op je lak...
ook waxguard besteld.....dus wrappen dak (kan prima in hoogglans zwart van 3M)

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 26-07-2018 11:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hij is toch hopelijk niet two tone he? Ik hoef geen zwart of wit dak
Een EV-enthousiast rijdt natuurlijk in een witte of zilveren auto, want die blijven koeler en dus hoef je de AC minder te gebruiken :P :P

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Een EV-enthousiast rijdt natuurlijk in een witte of zilveren auto, want die blijven koeler en dus hoef je de AC minder te gebruiken :P :P
Denk dat je meer gebaat aan bent om in de winter het warm te hebben dan de zomer koel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Meh, AC gebruikt geen drol, al helemaal niet in een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het eerste Fastned station in Duitsland:

Lijkt erop dat ze daar de nieuwe formfactor hebben gepakt en twee stations aan elkaar hebben geplakt. Hopelijk gaan ze dat ook hier doorvoeren, dan sta je toch beter droog als het zeikt van de regen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Ik overweeg een camouflage leger wrap om dicht bij de natuur te blijven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
mux schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:09:
Het klopt dat de Zoe aardig luid is tijdens het laden hoor. Niet zo erg als de Roadster, maar het is wel één van de weinige auto's die je van een afstandje kunt horen tijdens het laden. Komt inderdaad door de AC->DC conversie in de auto.
AC/DC moet ook luid in de auto, liefst met de raampjes open O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
In Nederland 🇳🇱 openden we de afgelopen maanden 10 nieuwe stations langs de snelweg. Bekijk alle stations hier.
  Op 12 Fastned stations zijn inmiddels supersnelle 175 kW laders aanwezig. De Hyundai Ioniq, Jaguar I-PACE en binnenkort veel meer EVs kunnen hier supersnel laden. Bekijk de 175 kW stations op onze locatiepagina.
  In Duitsland 🇩🇪 openden we recent ons eerste station. Dit jaar verwachten we in Duitsland nog 17 stations bij te bouwen. Let op: exacte timing & locaties kunnen we - helaas - niet vooraf bekend maken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Goede club, vooruitziend (met hun 175kw laders), doen het altijd en ook echt snel...... maar of ze het gaan redden (hoop het voor ze)...... EV markt komt nu wel in een stroomversnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
evtje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:51:
In Nederland 🇳🇱 openden we de afgelopen maanden 10 nieuwe stations langs de snelweg. Bekijk alle stations hier.
  Op 12 Fastned stations zijn inmiddels supersnelle 175 kW laders aanwezig. De Hyundai Ioniq, Jaguar I-PACE en binnenkort veel meer EVs kunnen hier supersnel laden. Bekijk de 175 kW stations op onze locatiepagina.
  In Duitsland 🇩🇪 openden we recent ons eerste station. Dit jaar verwachten we in Duitsland nog 17 stations bij te bouwen. Let op: exacte timing & locaties kunnen we - helaas - niet vooraf bekend maken.
Gaat al beter worden in Duitsland.
En nu Frankrijk nog.
Kunnen we straks overal terecht met de MainGau. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nieuwe BMW i3 met 40-44 kwh (120ah)... netto dan rond de 38 kwh.
Komt eraan (dealer bevestigd). Nu komt die echter alleen als BEV (dus geen range extender meer).

Dan koop ik liever een 94AH + rex, want is zat EV range (extender is dan handige luxe... bespaar je vaak veel tijd mee). Dat is maar even 20K goedkoper op een jaar oud model (en die is dan ook nog jaren 7%)

Denk dat het nu einde i3 is qua verkoopaantallen....... had een 64kwh moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Bij ons op kantoor gaan we op zoek naar een nieuwe laadoplossing. Op het moment hebben we een dual socket 3.7kw paal van Greenflux staan. Hiervan begint het plastic/vezel van de bovenkant van de paal los te laten, scherp te worden, etc. Dat lijkt mij overduidelijk een paal die toe is aan vervanging (8 jaar oud, in weer en wind gestaan).

We hebben 3-fase op kantoor, waar deze op afgezekerd is weet ik (nog) niet, maar verzwaren is absoluut een optie.

Aangezien er steeds meer en meer BEV's bijkomen op kantoor zitten we te kijken naar een load-balanced oplossing met minimaal 10 laadpunten. En dan kom je al snel op de aanschaf van een Allego ChargePlaza oplossing uit voor zover ik kan vinden.

Heeft iemand hier ervaring hiermee? Of lijntjes naar alternatieven? Ik weet dat er in Arnhem en Eindhoven een geplaatst is, maar de informatie hierover is nogal summier.

Ik heb al een terugbelverzoek staan bij Allego, maar uiteraard hoor ik ook graag jullie adviezen (en niet alleen een salespitch van Allego :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
prettig schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:12:
Komt eraan (dealer bevestigd). Nu komt die echter alleen als BEV (dus geen range extender meer).

Dan koop ik liever een 94AH + rex, want is zat EV range (extender is dan handige luxe... bespaar je vaak veel tijd mee). Dat is maar even 20K goedkoper op een jaar oud model (en die is dan ook nog jaren 7%)

Denk dat het nu einde i3 is qua verkoopaantallen....... had een 64kwh moeten worden.
Het probleem is niet van de batterij groter en groter .
Ik vindt beter van sneller laden is beter. Batterij gewicht moet ook allemaal mee.
Stel je kunt 150 kW laden met een kleine batterij kun je gewoon weer na 10 minuten laden door voor een paar honderd Km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom werkt BMW altijd met dat Ah?
Verder: is 120 Ah 40 kwh?
Das apart, voor m'n fluisterboot heb ik een 95 Ah accu (kun je +- 6-8u mee varen) maar dat ding heeft toch geen 30-35 kwh? Anders zijn die batterijen van EV's wel heen ongeloofwaardig groot, is letterlijk een bak in de boot, niet zo heel groot, kost +- 250-350 euro afhankelijk van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:24:
Das apart, voor m'n fluisterboot heb ik een 95 Ah accu (kun je +- 6-8u mee varen) maar dat ding heeft toch geen 30-35 kwh? Anders zijn die batterijen van EV's wel heen ongeloofwaardig groot, is letterlijk een bak in de boot, niet zo heel groot, kost +- 250-350 euro afhankelijk van de kwaliteit.
Geen idee..... 60ah is 22kwh accu netto 18,8kwh beschikbaar, dus 120ah zal dan met 44kwh zijn en netto 38 kwh.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-09 16:26
Met mijn beperkte kennis zit het verschil hem in het voltage. De accu's in EV's werken op 400V o.i.d.
Dat maal de amperes is je Wattjes. De accu in jouw boot zal 12 of 24V zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Klopt, vanaf 2017 kan die AC 3-fase 11kw laden maar nog steeds 50kw DC (geen idee of de 44kw op 100dc kan laden).

Maar kijkend naar Kona/Niro..... 100 kw DC en 500 km range (dus die 1-fase laden is niet meer spannend).
En dan geldt ook nog......100Kw DC laden op grotere accu haalt vaker die hoge snelheid dan op een kleiner accu.
Wordt beetje no-brainer: kona/niro is niet meer nadenken, niks route plannen en inpluggen zonder na te denken (al stop je maar voor koffie, want is gelijk 100km meer range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
evtje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:21:
[...]

Ik vindt beter van sneller laden is beter. Batterij gewicht moet ook allemaal mee.
Stel je kunt 150 kW laden met een kleine batterij kun je gewoon weer na 10 minuten laden door voor een paar honderd Km.
De juiste quote....

Klopt, vanaf 2017 kan die AC 3-fase 11kw laden maar nog steeds 50kw DC (geen idee of de 44kw op 100dc kan laden).

Maar kijkend naar Kona/Niro..... 100 kw DC en 500 km range (dus die 1-fase laden is niet meer spannend).
En dan geldt ook nog......100Kw DC laden op grotere accu haalt vaker die hoge snelheid dan op een kleiner accu.
Wordt beetje no-brainer: kona/niro is niet meer nadenken, niks route plannen en inpluggen zonder na te denken (al stop je maar voor koffie, want is gelijk 100km meer range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

prettig schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:28:
[...]

Geen idee..... 60ah is 22kwh accu netto 18,8kwh beschikbaar, dus 120ah zal dan met 44kwh zijn en netto 38 kwh.....
120Ah×3,7V×12×8 cellen=42,62 kWh

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:12:

Ik heb een 94Ah i3s zonder extender en ben in Nederland nog niet tegen range problemen aangelopen. Snelladers genoeg in Nederland en pas één keer gehad dat ik een paar minuten moest wachten omdat ze allemaal bezet waren.

Almere - Den Bosch/Arnhem/Rotterdam/Amsterdam, allemaal te doen op een lading en overal op de bestemming 11kW kunnen laden of vlak bij de bestemming een snellader aan kunnen doen zodat ik klaar was voor de terugweg. En daarbij heb ik echt niet zuinig gereden, airco aan en in de sport stand.

Wat niet wil zeggen dat ik hem niet graag naar een 120Ah zou upgraden, maar vrees dat de prijs daarvan niet rendabel wordt.

De Kona is interessant - nu - maar was toen ik mijn auto moest bestellen nog maar een gerucht. Ik weet nu alleen dat ik de komende 5 jaar met de i3s rijdt en dat ik daarna zeker weer voor een BEV ga. De nadelen vallen in de praktijk erg mee en het rijdt als een droom.

Naar Oostenrijk afgelopen weken had ik echter wel een ICE auto geregeld, daar voldoet de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Maakt verder voor mij niet uit maar het was gewoon anders dan bij de Fluence.
Ik ben al blij dat hij op mijn laadpaal kan laden.

Nu verder ontdekken wat mijn Zoë allemaal kan.
De R-link heeft overigens wel standaard de Android optie in het menu staan.
Kan ik ergens vinden welke hardware en software de radio heeft?

Ook eens kijken waar ik de activeringscode voor My Ze kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

evtje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:21:
[...]

Het probleem hiervan is dat de grootte van de batterij een belangrijke factor is in de maximum laadsnelheid. Als een 100 kWh battery met 100kW wordt geladen heet dat 1C. Als je een 25kWh batterij ook met 100kWh wil laden zit je aan 4C.

Momenteel is, voor zover ik weet, 3C zo'n beetje het maximaal haalbare zonder een te hoog capaciteitsverlies van je accupack. Dus kies je laadsnelheid, deel dat door 3 en je weet hoe groot het accupack minimaal moet zijn. Bij voorbeeld de Ionic zit dicht tegen de 3 aan.

Voor jouw voorbeeld van met 150kW laden heb je dus een accupack van minimaal 50kWh nodig, of een pack dat met meer dan 3C niet stukgaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Glewellyn op 26-07-2018 14:17 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jinxedworld schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:20:
Bij ons op kantoor gaan we op zoek naar een nieuwe laadoplossing. Op het moment hebben we een dual socket 3.7kw paal van Greenflux staan. Hiervan begint het plastic/vezel van de bovenkant van de paal los te laten, scherp te worden, etc. Dat lijkt mij overduidelijk een paal die toe is aan vervanging (8 jaar oud, in weer en wind gestaan).

We hebben 3-fase op kantoor, waar deze op afgezekerd is weet ik (nog) niet, maar verzwaren is absoluut een optie.

Aangezien er steeds meer en meer BEV's bijkomen op kantoor zitten we te kijken naar een load-balanced oplossing met minimaal 10 laadpunten. En dan kom je al snel op de aanschaf van een Allego ChargePlaza oplossing uit voor zover ik kan vinden.

Heeft iemand hier ervaring hiermee? Of lijntjes naar alternatieven? Ik weet dat er in Arnhem en Eindhoven een geplaatst is, maar de informatie hierover is nogal summier.

Ik heb al een terugbelverzoek staan bij Allego, maar uiteraard hoor ik ook graag jullie adviezen (en niet alleen een salespitch van Allego :P ).
Ik heb wel eens geïnformeerd bij Allego voor chargeplaza. Dat is pas interessant bij 40 palen ofzo, de exacte prijs weet ik niet meer maar je kon er een leuke Tesla van kopen :P

Qua loadbalancing, zo'n beetje iedere grote palenboer kan het wel aanbieden tegenwoordig. Hoeveel palen zit je naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Erasmo schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:20:
[...]

Ik heb wel eens geïnformeerd bij Allego voor chargeplaza. Dat is pas interessant bij 40 palen ofzo, de exacte prijs weet ik niet meer maar je kon er een leuke Tesla van kopen :P

Qua loadbalancing, zo'n beetje iedere grote palenboer kan het wel aanbieden tegenwoordig. Hoeveel palen zit je naar te kijken?
40 palen... Neuh, da's wat gortig :-P.

Loadbalancing kan elke palenboer inderdaad wel aanbieden, maar dat is niet per sé het meest efficiente als je het over de controllers van zeker 6 palen heen wil lussen. Of kletsen die palen met elkaar voor evenredige balancing? Dat lijkt me bij uitstek werk voor een centrale hub.

Zoals ik zei, we hebben nu 2 3.7kw sockets, da's nogal karig. En gezien de recente groei in BEV's binnen het bedrijf (ook op andere locaties) zitten we zeker naar 4 á 6 palen te kijken.

Aangezien Allego zich in de markt zet als 'Goedkoop met volume afname' leek het interessant om een tiental parkeeplekken aan te sluiten. Maar een ton gaan we er zeker niet voor neerleggen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
janesh schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:51:
[...]

120Ah×3,7V×12×8 cellen=42,62 kWh
Ok, maar is bruto, trek er 10% vanaf, rond de 38kwh netto beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-09 09:09
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:21:
[...]
Voor de Kona net gebeld, gelijk een trekhaak + dubbele (elektrische) fietsendrager + dakdragers bijbesteld.
Dak koffer ga ik aftermarket kopen, die zijn bij autodealers altijd zo onnodig duur :+
Gaaf dat er wel een trekhaak mogelijk is (en in tegenspraak met wat Hyundai tijdens de sneak preview vertelde). Is dat zo'n 'fietsendrager-only'-trekhaak, of heeft hij een gewone ronde kogel? Zijn ze bij Hyundai een beetje schappelijk geprijsd?

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@jinxedworld zowel ICU EVE en TNM LoLo palen kunnen aan elkaar gekoppeld worden om load balancing te doen, daarom zie je deze laadunits vaak op middelgrote lokaties (5-20 sockets).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tassadar32 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:06:
@jinxedworld zowel ICU EVE en TNM LoLo palen kunnen aan elkaar gekoppeld worden om load balancing te doen, daarom zie je deze laadunits vaak op middelgrote lokaties (5-20 sockets).
En die ICU zou je eventueel ook kunnen koppelen aan iets als Slim Laden van Van de Bron. Dat kan met 6 auto's die er dagelijks staan nog een aardige kostenbesparing opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tassadar32 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:06:
Hier ook TNM Lolo's.... was destijds prima oplossing (backoffice, balancing) maar de ICU EVE is ook een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kleine kans dat iemand het weet, maar toch: ik ben op Lanzarote en wil graag een elektrische auto huren. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:29:
Kleine kans dat iemand het weet, maar toch: ik ben op Lanzarote en wil graag een elektrische auto huren. Iemand ervaring hiermee?
Ik heb wel een i3 zien rijden toen ik daar begin van het jaar was. Er is een 50kW snellader bij het monument van El Campesino

Verder geen werkende laadpaal gezien.

Edit:
Het blijft een leuke vent als je duits verstaat.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=olPV5EJ3vqE&t=2407s]

Ook uitleg waarom de I-Pace beperkt is tot ~80kW snelladen, deze heeft een CCS 1.0 spec stekker die beperkt is tot 200A. Dat betekent ~80-85kW maximaal. Dat is niet handig, geen idee of de Hyundai modellen een 1.0 of 2.0 stekker hebben. De 2.0 stekker is goed tot ~500A.

Ook uitleg waarom de I-Pace geen Tesla killer is volgens hem. Kleiner dan een Model S/X, hogere luchtweerstand (verbruik +40%) en langzamer laden (-37%)

Daarnaast een groot ding waar hij tegen hikt is dat de I-Pace of E-Tron niet in Duitsland geleverd gaan worden, alswel de onzin van de 1 fase laders. En waarom BMW dit met de facelift bij de hoorns gegrepen heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door databeestje op 26-07-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrigirl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-04-2023
Stomme vraag, maar ik kan er geen antwoord op vinden. Ik rijd een IONIQ en in het boekje staat ‘liever niet laden in volle zon ivm oververhitting’. Maar hoe zit dat met parkeren in volle zon in deze hitte? Maakt dat uit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YXmeO27.jpg

Plaatje via imgur.com. 5 KGP 94 - kenteken BYD

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T50g9gM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zhw8dd3.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door JayPe op 27-07-2018 09:25 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:45

Hoogie2004

Whohooooo

Kia Niro 'wachtlijst' is beschikbaar: https://www.kia.com/nl/modellen/niro-ev/reserveren/

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Electrigirl schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:32:
Stomme vraag, maar ik kan er geen antwoord op vinden. Ik rijd een IONIQ en in het boekje staat ‘liever niet laden in volle zon ivm oververhitting’. Maar hoe zit dat met parkeren in volle zon in deze hitte? Maakt dat uit?
Bedoelen ze niet snelladen? De auto zal heus wel ingrijpen als ie te warm wordt, maak je daar maar geen zorgen om. Alleen verlies je dan een stukje laadsnelheid op dat moment.

Nu zal dat in Nederland wel aardig meevallen tenzij je in een hittegolf zoals nu zit.
Hij doet het, alleen is de afbeelding wel mega groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met CCS 2.0 zou je tot 350 kW kunnen laden. Zijn er al EV's die deze standaard ondersteunen? Welke zijn dat? Natuurlijk moet je auto een groot genoeg accupakket hebben om hier gebruik van te kunnen maken (meestal is laden tot 3C beperkt voor de batterij).

Continental Allcharge for all Electric Vehicles lijkt wel een goed idee, alleen nog niet te krijgen.....toekomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mjdvandenberg schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Gaaf dat er wel een trekhaak mogelijk is (en in tegenspraak met wat Hyundai tijdens de sneak preview vertelde). Is dat zo'n 'fietsendrager-only'-trekhaak, of heeft hij een gewone ronde kogel? Zijn ze bij Hyundai een beetje schappelijk geprijsd?
Trekhaak en fietsendrager komt uit op 1300 euro, trekhaak was geloof ik 850 en die fietsendrager 450.
Volgens mij is het zo'n vierkant ding, je kunt er iig niks mee 'trekken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een (stomme saaie) kleuren 8)7 (no offense natuurlijk, maar kom op, gaan ze enkel voor lease?)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2018 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Wat een (stomme saaie) kleuren 8)7 (no offense natuurlijk, maar kom op, gaan ze enkel voor lease?)
Correctie, alleen blauw is een kleur. De rest is zwart, wit of een mengsel ervan :/ Maja dat is ook 90% van de auto's op de weg volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 27-07-2018 09:17 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een E-UP met dakkoffer, eindbaas! 8)
YoshiBignose schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:16:
[...]

Correctie, alleen blauw is een kleur. De rest is zwart, wit of een mengsel ervan :/
Haha jij deelt zo te lezen de mening dat dit saai is :+ ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electrigirl schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:32:
Mwah, denk dat het wel meevalt, maar eerlijk gezegd: geen idee en goede vraag. Batterij is idealiter tussen de 20 en 45 graden toch?
Gisteren heeft mijn auto de hele dag in de volle zon voor de deur gestaan en toen ik om 3u (redelijk warmste moment van de dag toen hier) boodschappen ging doen gaf 'ie 37 graden aan toen ik weg reed.

Zou het accu pakket actief koelen als hij boven de 45 komt als je gewoon staat geparkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Mwah, denk dat het wel meevalt, maar eerlijk gezegd: geen idee en goede vraag. Batterij is idealiter tussen de 20 en 45 graden toch?
Gisteren heeft mijn auto de hele dag in de volle zon voor de deur gestaan en toen ik om 3u (redelijk warmste moment van de dag toen hier) boodschappen ging doen gaf 'ie 37 graden aan toen ik weg reed.

Zou het accu pakket actief koelen als hij boven de 45 komt als je gewoon staat geparkeerd?
In de handleiding van de model 3 staat dat hij dat vanaf 35 graden doet, goede reden om je auto in de schaduw te parkeren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:17:

Haha jij deelt zo te lezen de mening dat dit saai is :+ ;)
Yep maar ik kan weinig zeggen want ik rijd een witte auto ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Kleuren Niro zijn inderdaad wel erg "standaard"......maar ja als dat alles is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Top thanks! Ik sta op de lijst :) Al moet mijn huidige auto er in december al uit en wil eigenlijk niet langer als een maand overbruggen.

Qua kleuren wel teleurstellend. Heb zelf maar geen voorkeur opgegeven aangezien de benaming niet overeenkomt met wat op de huidige Niro zit. Zo vind ik de ene blauwe wel mooi, maar de andere niet. Al is het met kleur wel vaak dat je het in het echt moet zien. Niet-premium merken vind ik meestal wel mooier in saai kleurtje aangezien het design vaak druk is.

Edit:
Wel bijzonder dat de BEV een kofferbak krijgt van 451 liter, terwijl de hybride het moet doen met 427 liter en de plugin maar 324 liter heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 27-07-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
De plugin moet alle extra ruimte gebruiken omdat hij alles dubbel heeft.

Het weekend net onze dakkoffer verkocht past niet meer :( Wel jammer maar goed de auto is iets groter dus moet wel beter passen.

En de kans wordt steeds groter dat we met de loaner op vakantie gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door MeZZiN op 27-07-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@MeZZiN Klopt, maar bij de Ioniq is het verschil tussen de plugin en BEV maar 9 liter. Voor de Niro hebben ze dat toch beter opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Ja ik vind het ook raar.. Heb zelf de blauwe gekozen, maar gevraagd hoe het nu zit. Is erg slecht te zien welke het is en geen grote foto's. Ook met het oog op levertijd zo ik nog wel willen switchen als dat maanden scheelt.
Ik vermoed dat ze met die formulier vooral een indruk willen krijgen van de vraag naar de verschillende uitvoeringen en kleuren zodat ze alvast de batterijen en verf in kunnen kopen :P

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-07-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:29:
[...]

Ja ik vind het ook raar.. Heb zelf de blauwe gekozen, maar gevraagd hoe het nu zit. Is erg slecht te zien welke het is en geen grote foto's. Ook met het oog op levertijd zo ik nog wel willen switchen als dat maanden scheelt.
Ik vermoed dat ze met die formulier vooral een indruk willen krijgen van de vraag naar de verschillende uitvoeringen en kleuren zodat ze alvast de batterijen en verf in kunnen kopen :P
Formulier ziet er pretty much uit zoals ook bij de Kona, inclusief kleine plaatjes voor de kleur. En daar worden ook min of meer alle kleuren gelijk geleverd die te preorderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kv83 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:32:
[...]

Formulier ziet er pretty much uit zoals ook bij de Kona, inclusief kleine plaatjes voor de kleur. En daar worden ook min of meer alle kleuren gelijk geleverd die te preorderen zijn.
Bij definitieve bestelling kun je nog een andere kleur kiezen?
Begrijp dat een beetje uit de FAQ:
a. Sta jij op onze wachtlijst voor de Kia Niro EV, dan krijg jij als een van de eersten in Nederland een uitnodiging van de Kia-dealer om je Kia Niro EV samen te stellen en te besluiten of je die daadwerkelijk wilt bestellen.
Naja, ik wacht nog even op antwoord. Heb ook vraag uitstaan over een trekhaak als optie.
Hoop dat de verwerking op volgorde gaat van insturen, denk dat het inmiddels wel hard gaat nu het formulier voor iedereen is opengezet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kv83
Bij Hyundai werkte het zo dat hij wel daadwerkelijk al op die manier werd doorgegeven aan de importeur. Dus afwijken van de gekozen kleur kon ik niet meer. Weet niet hoe dat bij anderen was, though. En of dat hier ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Deveon schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:21:
@MeZZiN Klopt, maar bij de Ioniq is het verschil tussen de plugin en BEV maar 9 liter. Voor de Niro hebben ze dat toch beter opgelost!
Eens maar het is wel een duidelijke beweging dat ze meer moeite stoppen in de BEV en niet in de plugin. De plugin is waarschijnlijk gewoon de hybrid + accus en laad zooi. Dus om kosten te besparen. Plus de plugin is eigenlijk ook een lap oplossing voor de issues. Dus alleen maar goed dat de BEV de betere auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Eens maar het is wel een duidelijke beweging dat ze meer moeite stoppen in de BEV en niet in de plugin. De plugin is waarschijnlijk gewoon de hybrid + accus en laad zooi. Dus om kosten te besparen. Plus de plugin is eigenlijk ook een lap oplossing voor de issues. Dus alleen maar goed dat de BEV de betere auto is.
Kona en Niro zijn als ICE ontwikkeld niet als BEV.
En daarna "omgebouwd" naar Hybrid en BEV (Hyundai/Kia wil per model meerdere aandrijflijnen gaan aanbieden). Scheelt aanzienlijk in kosten.

Des te knapper vindt ik het dat de Kona zo efficiënt is geworden.

Dus BEV platform (bv. VW) of een auto voor alle aandrijvingen (laatste kan schijnbaar erg goed) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Deveon schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:21:
accu zit toch ook op andere plek? (ioniq onder achterbank en bagageruimte/ Kona/Niro in bodemplaat)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
prettig schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:53:
[...]

Kona en Niro zijn als ICE ontwikkeld niet als BEV.
En daarna "omgebouwd" naar Hybrid en BEV (Hyundai/Kia wil per model meerdere aandrijflijnen gaan aanbieden). Scheelt aanzienlijk in kosten.

Des te knapper vindt ik het dat de Kona zo efficiënt is geworden.

Dus BEV platform (bv. VW) of een auto voor alle aandrijvingen (laatste kan schijnbaar erg goed) ?
En toch hebben ze voor de kona zoveel veranderd dat het platform beter is als BEV dan de andere aandrijf vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Zoals altijd erg leuk om te lezen! Nooit verkeerd die gratis laad saldi 😉

Klopt de terugreis tabel wel? Er staat 1390km maar je ben pas halverwege toch?
Wel lekker gemiddeld tempo als het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:00:
[...]

En toch hebben ze voor de kona zoveel veranderd dat het platform beter is als BEV dan de andere aandrijf vormen.
Klopt, ik vindt het best knap..... en slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:42:
[...]

Bedoelen ze niet snelladen? De auto zal heus wel ingrijpen als ie te warm wordt, maak je daar maar geen zorgen om. Alleen verlies je dan een stukje laadsnelheid op dat moment.

Nu zal dat in Nederland wel aardig meevallen tenzij je in een hittegolf zoals nu zit.

[...]

Hij doet het, alleen is de afbeelding wel mega groot.
De auto was lekker gebakken, maar de accu onder de auto was 32 graden gisteren. Dat valt dus wel mee. De motor had het wel een stuk warmer, 60C tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Van de week de Fivari lader besteld met 12m kabel, gewoon slim ding dat zelf via meetklemmen het maximale uit 3 x 25A kan halen op 1 en 3 fases en niet duur (komt binnen te hangen, kabel door de muur).

Tevens kan dan de huidige 5 jaar oude 3,6 kw lader (met eigen meter) blijven hangen als backup (die ziet die gewoon als extra verbruiker). Kan dus 2 auto's aansluiten en gaat dan automatisch goed. Aardlek en meter ertussen en voorlopig klaar. Te weinig kan ik altijd nog verzwaren (kan die ook aan), denk niet nodig. Kan op de zaak ook laden en auto's kunnen snelladen dus zal altijd genoeg kunnen laden (type 1 en 2 op AC).

Dus slimme eenvoudige lader gekozen zonder abbo. En geen slimme meter nodig (ook belangrijk, want die wil ik niet.... zolang dat nog kan weiger ik die).
Als we veel moeten rijden wordt het toch snelladers, dit is zat voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nu al meer dan 500 Kia Niro EVs gepre-ordered! Grote bestellingen worden nog afgehouden, dus zijn allemaal enkele bestellingen nog (wel zo eerlijk). Ze konden me helaas niet vertellen op de hoeveelste plek ik sta op de lijst ;)
Trekhaak (fietsendrager) is nu nog geen mogelijkheid, mogelijk pas na levering te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:47:
[...]

De auto was lekker gebakken, maar de accu onder de auto was 32 graden gisteren. Dat valt dus wel mee. De motor had het wel een stuk warmer, 60C tijdens het rijden.
Het gaat komende dagen interessant worden voor mij, ik vertrek morgen naar de Noordkaap en dat is laden-rijden-laden-rijden tot ik op de bestemming ben. Een paar weken terug gaf dat temperaturen van meer dan 43 graden. Ik neem nu wel een witte theedoek mee voor het accupack voor als de motor tijdens het laden in de volle zon staat, het zal niet heel veel helpen maar elke graad telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Witte natte theedoek doet nog veel méér ;-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:57:
Nu al meer dan 500 Kia Niro EVs gepre-ordered! Grote bestellingen worden nog afgehouden, dus zijn allemaal enkele bestellingen nog (wel zo eerlijk). Ze konden me helaas niet vertellen op de hoeveelste plek ik sta op de lijst ;)
Trekhaak (fietsendrager) is nu nog geen mogelijkheid, mogelijk pas na levering te bestellen.
Zo dat zijn flinke cijfers:O.. Hoe kom je aan de informatie ala ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daarom is wit de efficiëntste kleur. Als je nu een witte auto aanraakt in de volle zon is er niets aan de hand, bij een zwarte auto kan je een eitje bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Ik kon het vandaag en gisteren met de vakantie terugreis echt duidelijk merken. Ondanks dat ik de witte kleur heb en extra fans die elke Zoe heeft om de batterij bij snelladen te koelen, laadde hij langzamer.

Ik stond bij Kaufland in Keulen, vol in de zon, buiten was het 35 graden. Was helaas geen schaduwplek daar. Ik kwam met een lege batterij aan. Normaalgesproken haal ik dan tot de 80-85% capaciteit zo'n 40 kWh gemiddeld aan snelheid. Na een uur laden is de capaciteit vrijwel altijd 90% of meer.

Vandaag maar 34kWh in 80 minuten geladen, oftewel gemiddeld nog maar 25,5 kW aan snelheid voor een lading tot 89%.
pposthoorn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Zoals altijd erg leuk om te lezen! Nooit verkeerd die gratis laad saldi 😉

Klopt de terugreis tabel wel? Er staat 1390km maar je ben pas halverwege toch?
Wel lekker gemiddeld tempo als het klopt.
Nee ik heb daar de volledige afstand neergezet. We hadden toen ongeveer 800km gereden.

[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 27-07-2018 20:52 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Reiziger88 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:00:
[...]

Zo dat zijn flinke cijfers:O.. Hoe kom je aan de informatie ala ik vragen mag?
Met verkoper gebabbeld ;)
Aantallen gaan flink oplopen als de leasemaatschappijen kunnen inkopen, die bestellen dan zo 200 stuks ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:58:
[...]

Met verkoper gebabbeld ;)
Aantallen gaan flink oplopen als de leasemaatschappijen kunnen inkopen, die bestellen dan zo 200 stuks ineens.
Je bedoelt 500 reserveringen? Wellicht dat sommige mensen gewoon een reservering hebben geplaatst, maar uiteindelijk niks afnemen:). De verkopen liet me weten dat je nu al een koopcontract kan tekenen als je dat wilt, vraag me af of je dan ook hoger in de wachtlijst komt. Denk dat ik een van deze weken een bezoekje aan de kia dealer breng om persoonlijk wat info in te winnen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vandaag voor het eerst met de Zoe buiten de deur geladen.
Ik was bij Decathlon Breda en daar hebben ze een rij palen staan van Bluecorner.
Netjes aangesloten en nadat ik mijn pas langs de lezer haalde starte de auto met controleren en laden.

Bij terugkomst gaf hij de melding controleer lader en probeerde de auto continu om weer te laden.
En ook een rode neus.
De auto was iets van 84%.
Tien ik startte volgens mij 74% dus hij heeft wel even geladen.

Iemand ervaring met deze laadpalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:50:
Ik kon het vandaag en gisteren met de vakantie terugreis echt duidelijk merken. Ondanks dat ik de witte kleur heb en extra fans die elke Zoe heeft om de batterij bij snelladen te koelen, laadde hij langzamer.[...]
Autoblog - Zwarte of witte auto maakt niks uit in de zon
Was het niet de lader die wat last had van de warmte?
Vandaag bij de Allego bij Zürich/Afsluitdijk gaan laden en die stond al flink te koelen terwijl er niets was aangesloten, vergelijkbaar met wanneer er wel een auto met DC staat te laden.

Ik kijk wel regelmatig naar CanZE en zag dat het vermogen wat tegenviel. Airco voor het interieur uitgezet en toen liep het met een accu temp van ~36 graden wel weer op naar 40kW maar het beschikbaar laadvermogen van de lader bleef wat pendelen en zat het meest rond de 30. Ik vroeg me nog af wat die zou doen als ie ook nog de conversie maar DC zou moeten doen. Verder ook wel eens met een andere auto gestaan die ccs gebruikte en gelijk kunnen laden dan is AC laden toch ook wel weer handig; als ze snel AC nou eens combineren met ccs lijkt me dat wel ideaal.
Crxtreem schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:53:
Vandaag voor het eerst met de Zoe buiten de deur geladen.
Ik was bij Decathlon Breda en daar hebben ze een rij palen staan van Bluecorner.
Netjes aangesloten en nadat ik mijn pas langs de lezer haalde starte de auto met controleren en laden.

Bij terugkomst gaf hij de melding controleer lader en probeerde de auto continu om weer te laden.
En ook een rode neus.
De auto was iets van 84%.
Tien ik startte volgens mij 74% dus hij heeft wel even geladen.

Niet met die maar wel iets vergelijkbaars met een 11kW paal meegemaakt, bijna vol zijn en dan “kan niet laden”. Mogelijk heeft het er mee de maken dat de auto het laden onderbreekt als ie de koeling voor de accu start en de laadpaal daar niet goed mee overweg kan. Van horen zeggen over de Zoë kwam dat wel meer voor maar is het doorgaans opgelost met een firmware update van de laadpaal.
Misschien een goed idee om Bluecormer in ieder geval te informeren en misschien kunnen ze het probleem dan achterhalen.

[ Voor 30% gewijzigd door bite op 27-07-2018 22:09 . Reden: Om niet dubbel te posten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
"Na een uur bakken steeg het kwik in de zwarte auto’s al naar 31 graden. De witte bleef met 29 graden slechts 2 graden koeler. Bij 6 uur volle zon steeg de temperatuur in de zwarte auto’s tot 50 graden, in de witte Skoda werd het 46 graden."

Scheelt dus niet niks maar ook niet veel. Op zich ook wel logisch, meeste warmte komt door de ruiten. Sommige mensen gebruiken ook een zwarte parasol of gordijnen, is dat dan wel slimmer dan wit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Argh wat een kriebels krijg ik van dit soort "onderzoek". De test is wel erg "n=1", wel fijn dat ze iig dezelfde auto's gebruikt hebben 😅
Ook mooi dat ze bij autoblog eerst zeggen dat het zonnescherm niks uit maakt een direct daarna zagen dat alleen het stuur minder het wordt, da's volgens mij best wel een belangrijk verschil :+

Als ik een zonnescherm gebruik doe ik hem trouwens altijd buiten op de ruit ipv binnen, scheelt volgens mij ook wel weer wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Een witte auto heeft niet persé een hogere reflectiviteit, gezien reflectiviteit meerdere onderdelen kent. Je hebt speculaire reflectiviteit ('glans') en diffuse reflectiviteit ('kleur'). De meeste auto's hebben een glanzende afwerking, waardoor intrinsiek al een heel groot deel van het licht speculair wordt gereflecteerd, makkelijk >50%. Bij metallic lak heb je vervolgens nog een deel reflectie in de metaal- of plasticdeeltjes die in de verf zitten, en pas DAARNA telt de kleur voor je reflectiviteit.

Zelfde geldt voor de ruiten en interieur; glanzend zwart plastic reflecteert een stuk beter dan mat hard plastic.

Er zit wel degelijk een aanzienlijk verschil in binnentemperatuur van je auto als functie van de afwerking van je auto. Een simpele unicoat kleurafwerking zal minder reflectief zijn dan een dual/triple coat, zeker als er IR- en UV-reflectiecompounds in de topcoat zitten (die zijn speciaal ontwikkeld om zonlicht te weren).

Maargoed, autoblogVAB doet niet hun best om dingen te proberen te begrijpen en van daaruit tests te ontwerpen waarmee dit bewezen of ontkracht kan worden. Ze zijn zo ongelooflijk simpel dat ze domweg een witte en zwarte auto ergens random in de zon zetten en een thermometer erin gooien. Want dat is wetenschap, ofzo?

(edit: VAB, niet autoblog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bite schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:00:
[...]

Vandaag bij de Allego bij Zürich/Afsluitdijk gaan laden en die stond al flink te koelen terwijl er niets was aangesloten, vergelijkbaar met wanneer er wel een auto met DC staat te laden.
Verbaast me niks, alle kasten waar fans in zitten staan te loeien dezer dagen. Als je door de wijk loopt hoor je ook in de kasten/huisjes van de netbeheerder en kabelboer de ventilatoren loeien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R9kfQRi.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Crxtreem schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:53:
En ook een rode neus.
(...)
Geen ervaring mee, maar ik heb genoeg over storingen bij laden gelezen dat ik het nauwkeurig in de gaten houd als dat nodig is. Ik vind het laden met de Zoe lang genoeg duren, ik heb niet zo veel geduld wat dat betreft. Als ik op vakantie ga, dan laat ik een mobieltje achter in de auto, gericht op het dashboard, met een App die bedoeld is voor babyfoon-gebruik. Beetje ghetto stijl setup maar het werkt. Pet er over zodat mobiel niet direct zichtbaar is.

Overigens, jij rijdt een nieuwe Zoe? Welk type/uitrusting en zo?

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 28-07-2018 01:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:46
Sinds ik in augustus 2017 een Ioniq besteld heb en deze in april 2018 geleverd heb gekregen volg ik dit forum vaak en maak gebruik van de tips. Ik heb ook zelf een Maingau pas (via een N26 rekening).

Hierbij wil ik ook een ervaring delen:
Afgelopen weekend waren we naar Duitsland en het snelladen ging prima. (Vooraf met de maingau app een overzicht gemaakt van de laders).
Op de terugweg vanuit Koln naar Arnhem (A3) besloot ik te laden bij Hösel Ost, waar een Innogy SE lader staat. Tot nu toe heb ik altijd met de pas geladen, dus dat probeerde ik daar ook te doen. Helaas werkte de rfid reader op deze lader niet en er stond dat ik een app van eCharge moest gebruiken. Dat zou 8,95 per sessie kosten, dus ik was lichtelijk gefrustreerd (schelden op Maingau dat ze een verkeerde lader op hun app lieten zien) en ben toen maar doorgereden naar de lader bij Hunxe.
Achteraf realiseerde ik me dat ik gewoon de app van Maingau had kunnen gebruiken ipv met de pas en dat het dan waarschijnlijk wel gewoon had gewerkt, tegen Maingau tarief. 8)7

Dus mijn tip: Werkt de Maingau pas niet, probeer dan ook de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk artikel van de Guardian die met een Tesla Noord-Zuid door Engeland naar Schotland gereden zijn. Hij heeft hier veel andere snelladers aangedaan om een beeld te schetsen van de verschillende snellaad netwerken en de grote verschillen daartussen.

https://www.theguardian.c...cars-journey-to-edinburgh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Kofferbak is echt wel een flinke stap groter dan de Kona, en ook de hoofdruimte achterin, ik ben 1m95 en kon prima achter mezelf zitten met mijn rug helemaal tegen de leuning en dan nog 4cm over tot het dak!
Mja, hou er rekening mee dat vooral achterin het verschilt met de elektrische versie ivm de batterij :)

Gefeliciteerd met je reservering :D Spannend!

[ Voor 6% gewijzigd door kv83 op 28-07-2018 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 01:46:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik heb genoeg over storingen bij laden gelezen dat ik het nauwkeurig in de gaten houd als dat nodig is. Ik vind het laden met de Zoe lang genoeg duren, ik heb niet zo veel geduld wat dat betreft. Als ik op vakantie ga, dan laat ik een mobieltje achter in de auto, gericht op het dashboard, met een App die bedoeld is voor babyfoon-gebruik. Beetje ghetto stijl setup maar het werkt. Pet er over zodat mobiel niet direct zichtbaar is.

Overigens, jij rijdt een nieuwe Zoe? Welk type/uitrusting en zo?
Krijg je via de app geen melding over de status van of eventuele storing bij het laden?

Ik heb een Zoe Q90 Bose in de kleur Titanium.
Enigste optie die er extra op zit is volgens mij de armsteun.

Hier mijn oude Fluence naast de Zoe bij ophalen.

FluencevsZoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crxtreem schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Krijg je via de app geen melding over de status van of eventuele storing bij het laden?

Ik heb een Zoe Q90 Bose in de kleur Titanium.

Hier mijn oude Fluence naast de Zoe bij ophalen.

[afbeelding]
Knappe bak, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:01:
[...]

Mja, hou er rekening mee dat vooral achterin het verschilt met de elektrische versie ivm de batterij :)

Gefeliciteerd met je reservering :D Spannend!
Wat je bij de Kona vooral merkt (en dat zal bij de Niro denk ik ook zo zijn?) is dat alle zittingen nog net wat hoger zitten dan bij de ICE versie, de achterbank is wat schuiner gezet om die reden, zodat ook lange mensen hun bovenlijf wat beter kwijt kunnen. De niro zal ongetwijfeld meer ruimte hebben dan de Kona - dat heeft de ICE versie namelijk ook - dus met 1,95m zal dit de betere keuze zijn denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Lees trouwens het volgende op de Kia site:
5.1.
Je plek op de wachtlijst voor de Kia Niro EV is niet overdraagbaar.
Ben benieuwd hoe dit voor leaserijders gaat uit pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:18:

[...]

Dat is meer om te voorkomen dat mensen die reserveringen gaan verkopen zoals bij Tesla destijds veel gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Dat is meer om te voorkomen dat mensen die reserveringen gaan verkopen zoals bij Tesla destijds veel gedaan is.
Ah. Kan ik me collega gerust stellen hehe. Echt wel fijn bakkie zo te zien. Ik vind hem zelf wel iets minder mooi binnen (niet echt strak), maar de ruimte is echt wel grote plus.

Ben wel benieuwd hoe die voor de rest performed.

2018 is/was echt wel een goed jaar voor EV's. (Leaf 2, iPace, Kona, Niro en ook een klein snufje Model 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lane follow assists wanneer je je handen van het stuur afhaalt:

510 kilometer op 1 lading (meer dan de WLTP opgeeft):

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:23:
[...]

Ah. Kan ik me collega gerust stellen hehe. Echt wel fijn bakkie zo te zien. Ik vind hem zelf wel iets minder mooi binnen (niet echt strak), maar de ruimte is echt wel grote plus.

Ben wel benieuwd hoe die voor de rest performed.

2018 is/was echt wel een goed jaar voor EV's. (Leaf 2, iPace, Kona, Niro en ook een klein snufje Model 3)
Ik zal voor hem duimen! Reservering zal al wel zijn doorgezet toch? Dan is er als het goed is al door iemand betaald lijkt me?

Idd mooie auto's qua EV ontwikkeling, benieuwd hoe de tweedehandsmarkt hierin over 5 jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Crxtreem schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:06:
Mooi man! Geen app of armsteun voor mij, ik rij de Q90 als deelauto vanwge kosten, gemak en vaste parkeerplek. Overigens, alsnog gefeliciteerd met de aankoop. Ik vind de Q90 een betaalbare en zeer flexibele auto. Ook bruikbaar voor de lange afstand; ik heb goede ervaringen met Frankrijk en Duitsland. Heerlijke wagen.

[ Voor 21% gewijzigd door TucanoItaly op 28-07-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04
Hier ook een Niro EV gereserveerd. Ik moet eigenlijk in november iets nieuws hebben omdat dan mijn Outlander PHEV uit de lease moet. Ik vertikte het om maar een diesel of wat te leasen. Dus met de werkgever afgesproken dat ik dan maar een paar maand een voorloopauto of wat ga rijden totdat er een auto is die aan mij eisen voldoet.

Minimaal 450 km range en voldoende ruimte voor iemand van twee meter en kinderen.

Ik heb in de Niro ICE gezeten en daar had ik genoeg ruimte. Enige punt is misschien de zithoogte. Bij de outlander had ik toen hetzelfde. Ik kijk deels tegen de zonneklep aan. Bij de outlander heb ik dat later opgelost door het frame van de auto stoel te laten verlagen met een paar cm. Hopelijk kan de Niro EV dat ook. Natuurlijk geen enkele verkoper die daar info over heeft of wil geven.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Verlagen van stoelen zal er niet inzitten. Kijk maar naar de stoelen van die Kona en hoe weinig ruimte daar is. Je kan er nog net je voeten onder zetten als je erachter zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kv83 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:18:

[...]

Ze vragen hoe je hem gaat rijden (prive/zakelijk en koop/lease), dus dat zal wel geen probleem zijn.
Pagina: 1 ... 71 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.