Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Het voordeel van die Entega kaart is dat je dan Flatrate hebt bij zowél Fastned als Allego. (en dus ook Shell)

Het lijkt erg op BMW Chargenow met het verschil dat je géén 35 cent /kwh meer betaalt (free abo) en hun 'Gold' abbonement van €100,- (alles unlimited, welke niet meer bestaat) nu voor €45,- per maand bereikbaar wordt.

Ik denk dat Entega zelf ook wel heeft gemerkt dat het populair is. Ze begonnen met €25 (voor niet-vaste-stroom-klanten) begin vorig jaar en de prijs is al 2x verhoogd naar inmiddels €45.- . Wel stoer dat ze het gewoon aandurven.

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 21-03-2018 11:02 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Goede ontwikkeling deze passen zelf kom ik langzaam aan de 40-60 euro laden bij fastned. Tijdelijk voor mij maar als je een leaf heb / zoe enzo is dit wel een top oplossing om goedkoop te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Hachy schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:40:
Zojuist een flatrate Entega laadpas ontvangen en direct getest @ Fastned.
30kWh geladen zonder transactiekosten, gewoon top.

Kortom voor een vast bedrag unlimited laden bij Fastned, Allego én ALLE NL laadpalen. Niet gek toch?

https://goedkoperrijden.b...ssen-onbeperkt-laden.html

Mijn volgende doel wordt _alles_ te weten komen over alle flat-fee laadpassen. Ben al flink met alle aanbieders aan het mailen. Ze bieden gewoon laadpassen aan aan Nederlanders.

Dat gaat een nieuwe nummer 1 positie op laadpastop10.nl opleveren :)
Hmmm, alleen al aan woon-werk ben ik gemiddeld 75 euro/maand aan stroom kwijt (~20kWh per dag en dan laad ik alleen thuis á 17 cent/kWh). Aan de andere kant moet ik dan wel publiek gaan stekkeren... Overwegen waard :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Zo'n flatrate is natuurlijk alleen interessant en erg fijn voor de veelrijder die het hele land doorgaat en niet voor iemand die maar af en toe gebruik maakt van een fastcharger.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
Kreeg net dit bericht van Fastned;

We sturen je dit bericht om je ervan op de hoogte te stellen dat het laden met de e-Golf op station De Watering bij Oostzaan (A8 richting Amsterdam) momenteel niet mogelijk is.

Om technische redenen is het nu niet mogelijk om met de e-Golf bij onze nieuwe 175 kW laders te laden. Op alle andere Fastned stations kun je wel gewoon laden bij de 50 kW laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Lol http://autovandaag.nl/aut...rijdend-reizen-per-tesla/
Maar goed daarom komt er bij ons ook een tesla die heeft zijn zaakjes wel op orde. Maar wat een pruts eerste review van ze. En dan deze.

Maar goed logisch dat het wel werkt je heb 120kw vs 47kw chargers het is ook niet echt heel eerlijk. Plus je hoeft niet te prutsen met kaarten. En de accu kan ook stukken langer mee dus ja je heb 2/3 range dan moet je wel een keer extra laden dan ga je nooit uitkomen met je vergelijking.

Ik zou met mijn leaf het zo kunnen doen zonder problemen maar tja je moet wel je onderzoek doen. Dat we dat niet meer nodig hebben met benzine autos is omdat we dat als jaren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Hachy schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:40:
Zojuist een flatrate Entega laadpas ontvangen en direct getest @ Fastned.
Bedankt voor het delen! Wat interessant dit! Ik heb meteen onze chef op de hoogte gebracht...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Maar wat als je laadpaal thuis een openbare laadpaal is en je een flatrate kaart gebruikt? :+

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@MeZZiN Die prutssite geef ik geen aandacht meer. Ik had een uitgebreide reactie gepost over hun beperkte voorbereiding met een niet-tesla en de appels/peren vergelijking tussen een auto van 25K en een auto van 100K. Hebben ze niet geplaatst. Nuff said.

@Tassadar32 Dat kan. Dan krijg je ongeveer een kwartje per kWh terug. Dit dekt in de meeste gevallen niet of nauwelijks de extra kosten voor het backoffice contract van je semi-publieke laadpaal, bovendien kun je je afvragen of dat de bedoeling van zo'n pas is, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Als dat flatrate beetje doorzet, dus soort midden abbo of pre-paid met max aantal KW per jaar (zeg maar een bundel kopen).........

En er staan zat snelladers waar je bijna wekelijks langs komt dan heb je thuis/zaak niet zoveel nodig (thuis laden als nodig en pre-paid uit je bundel als je ergens moet laden).

Leuke ontwikkeling.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zal toch wel een soort Fair Use Policy op zitten, anders krijg je dit soort praktijken: https://electrek.co/2017/...del-s-supercharger-power/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zou wel moeten maar als ik die pas gebruik voor twee auto succes met dat te bewijzen.... misschien dat ze data krijgen van de laadpalen ofzo iets dat kunnen zien welke accu aangesloten is.

Maar dat geloof ik ook niet echt. Maar goed ik heb er voor nu niets aan straks gratis laden met tesla maar ben wel blij dat een een mooie oplossing is voor een flaterate. Maakt het zo veel simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
MeZZiN schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:05:
Zou wel moeten maar als ik die pas gebruik voor twee auto succes met dat te bewijzen.... misschien dat ze data krijgen van de laadpalen ofzo iets dat kunnen zien welke accu aangesloten is.

Maar dat geloof ik ook niet echt. Maar goed ik heb er voor nu niets aan straks gratis laden met tesla maar ben wel blij dat een een mooie oplossing is voor een flaterate. Maakt het zo veel simpeler.
Welke auto hoeft niet uit te maken. Voor je internet gaan ze ook niet FUP per computer bepalen maar gewoon totaal van de aansluiting. Als ik een lan party organiseer gaat mijn provider ook zeuren als we extreem veel verbruiken, ongeacht hoeveel mensen ik in mijn huiskamer weet te proppen :9

[ Voor 11% gewijzigd door Nivve op 21-03-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Voor dit soort dingen met hele lage marginale kosten is het niet zo heel boeiend hoeveel mensen er gebruik van maken. Bedrijven als Fastned hebben toch PPA's met energieleveranciers, die betalen niet per kWh.

Het is veel belangrijker dat ze een vaste inkomstenbron hebben, dus liever abonnementen dan afrekenen per kWh. En dat bewerkstelligen ze op deze manier.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Denk dat het ook wel los loopt en twee autos die zijn een druppel op een gloeiende plaat en ja abbos zijn altijd beter dan per kwh betalen.

Ik heb vroeger vaak genoeg facturen regels moeten maken elke transactie kost gewoon geld dit zorgt er voor dat er zo min mogelijk overhead is dus de besparing zit hem daar ook in.

Jaren terug waren de eerste iphone abbos met 'unlimited' internet in de us maar het systeem was nog opgezet voor betalen per MB dus mensen kregen een UPS gast langs met een doos met papier dat was de factuur voor die maand met elke MB die gratis verstookt was netjes vermeld hoeveel en hoe lang de telefoon online was. -> Wikipedia: 300-page iPhone bill soms is minder registeren stukken goedkoper dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

mux schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:36:
Voor dit soort dingen met hele lage marginale kosten is het niet zo heel boeiend hoeveel mensen er gebruik van maken. Bedrijven als Fastned hebben toch PPA's met energieleveranciers, die betalen niet per kWh.

Het is veel belangrijker dat ze een vaste inkomstenbron hebben, dus liever abonnementen dan afrekenen per kWh. En dat bewerkstelligen ze op deze manier.
Fastned is juist onlangs gestopt met hun Power abbo, waarom zou dat dan zijn?
https://support.fastned.n...-Over-het-Power-prijsplan

En zij hadden/hebben reeds een FUP:
Fair Use Policy
Fastned behoudt zich het recht voor om bij een gebruik wat ruim boven het gemiddelde ligt alsnog beperkingen op te leggen in geval van excessen of om specifieke afspraken te maken met de desbetreffende klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
precies daarom is fup ook super irritant. Maar goed vind prima op 10 euro te betalen en dan 35ct per kwh prima tussen oplossing die fastned nu bied. En over 4 weken hoef ik niet maar aan de snel lader omdat ik dan genoeg range heb voor woonwerk.

[ Voor 31% gewijzigd door MeZZiN op 21-03-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat ze zo'n abonnement stopzetten wil niet zeggen dat ze problemen hadden met kWh-prijzen - die abonnementen zorgden waarschijnlijk simpelweg voor te weinig toegevoegd gegarandeerd inkomen. De mensen met zo'n abo zouden waarschijnlijk net zo vaak bij de fastned staan met een ander abo.

Het doel van dit soort abonnementsstructuren is dat je veel meer mensen binnenhaalt dan met een prijs-per-eenheid-prijsstructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De groothandel prijzen voor een kwh uur is iets van 3-4 cent (ligt aan de leverancier) niet groene zijn stukken goedkoper voor nu maar dat veranderd wel snel.

Maar allego betaalt 12 cent per kwh aan vandebron.

https://vandebron.nl/assets/html/allego/snelladers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:06:
Zal toch wel een soort Fair Use Policy op zitten, anders krijg je dit soort praktijken: https://electrek.co/2017/...del-s-supercharger-power/
Dat denk ik niet. Dit komt ook niet zomaar in het nieuws. Bovendien hebben de meeste rijders nog wel een klein beetje ethiek in hun donder.

Er gaat ongetwijfeld ge card-shared worden met die laadpassen, vooral bij vakantieritten ed. Maar in the end moet je toch wel aardig doorladen hoor, minimaal 2x in de week 30kWh laden om het 'er uit' te halen.

Meer dan 2100 kWh / 10.000 km aan publieke energie laden.
Ik zie het de thuisladers nog niet zo 1,2,3 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54
Als voorbereiding een laadpas van oplaadpunten.nl (LMS) besteld, én mij aangemeld bij Fastned.

Ik voorzie namelijk dat ik een EV 'ergens' buiten het bereik van thuis aanschaf, en dat de reis van dealer/garage naar huis dus via laadpaal/fastned moet.

*Blijf het vreemd vinden dat ik, om mijn aankoop-angst te verkleinen, er zo weinig fora te vinden zijn waar e-up! rijders zitten. Er zijn er toch een redelijk aantal verkocht,. worden/werden die dingen alleen ingezet als bedrijfsreclameauto'tjes ofzo?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:47
Heeft er iemand hier een "ev-particulier" excel bestandje? wou een vergelijking maken tussen een goedkope 2e hands ICE en een 2e hands renault zoe (met batterijhuur) nu er een flatrate oplaadpas is om te kijken of het loont om over te stappen naar een EV.

edit: geen excel maar iets gelijkswaardigs

http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php

edit2:
ok. huidige auto: opel astra uit 2003 in vergelijking met een renault zoe met accuhuur (17.5k/j voor 99e pm). Heb alle laadkosten op 0 geplaatst en de laadpas als MRB berekend (3*45 = 135e/kwartaal)

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/zMx7R/c21db30d23.png

nu zou je kunnen zeggen dat het als particulier een ev rijden het wel waard is met de flatrate oplaadpas. was er maar geen accuhuur dan kan het zo veel goedkoper..

[ Voor 53% gewijzigd door Coasterfreak op 21-03-2018 19:13 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:24
Even terugzoeken, zijn al een aantal keer langsgekomen

@databeestje zeker...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ben bij de dealer en zie erg mooie 17” salvador velgen met 225/45 banden, heb nu 16” originele E Golf velgen met 205/55, is er iets waarmee ik het verschil in verbruik kan berekenen of beredeneren anders dan gewoon gokken op 5% extra?

https://insideevs.com/tes...29&utm_content=FeedBurner

Lees ik net en gaat hier mooi op in!

[ Voor 32% gewijzigd door MarcelGo op 21-03-2018 20:33 . Reden: toevoeging link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Hachy schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:08:
[...]

Precies. Thuis laden is veel makkelijker want nachts kun je laden waar je niet op hoeft te wachten en dat is toch wel echt luxe. Voor het jaarverbruik leg je wat pv bij en dan kost het ook weinig. Snelladers zijn net als SC voor onderweg.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja blijft slimste.... Veel thuis/zaak laden, beetje slim doet (oa pv) betaal je zowat niks.
En met 400+ km range kom je nog zelden bij de snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Van de week de kona en de Niro bekeken en gereden.

Kort:
nagenoeg hetzelfde, Niro is ongeveer 20cm langer en dat is puur kofferbakruimte.

Niro iets mooier van binnen (dashboard), maar veel dezelfde onderdelen.
Kia en Hyundai zijn namelijk dochters.

Nu de ev..... Techniek hetzelfde, dus range zal denk ik nagenoeg hetzelfde zijn.
Interieur kona ev ...... Denk dat veel daarvan gewoon in de Niro komt.

Alleen Niro wordt Q1 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Coasterfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:22:
Heeft er iemand hier een "ev-particulier" excel bestandje? wou een vergelijking maken tussen een goedkope 2e hands ICE en een 2e hands renault zoe (met batterijhuur) nu er een flatrate oplaadpas is om te kijken of het loont om over te stappen naar een EV.

edit2:
ok. huidige auto: opel astra uit 2003 in vergelijking met een renault zoe met accuhuur (17.5k/j voor 99e pm). Heb alle laadkosten op 0 geplaatst en de laadpas als MRB berekend (3*45 = 135e/kwartaal)

[afbeelding]

nu zou je kunnen zeggen dat het als particulier een ev rijden het wel waard is met de flatrate oplaadpas. was er maar geen accuhuur dan kan het zo veel goedkoper..
Kleine voetnoot, als je een Renault Zoe met accuhuur neemt kan je de 180 euro pechhulp wegstrepen, deze is namelijk inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ik sprak vorige week iemand van RCI betreffende de accuhuur, en die wilde het niet bevestigen maar zeker niet ontkennen...waarschijnlijk is er vanaf Q3 2018 een mogelijkheid de accu te kopen bij afloop contract accuhuur.

Maar is dus een bedrag ineens in plaats van per maand met pechhulp en garantie op de accu...als je dat in de TCO meeneemt is het verschil niet zo groot als je nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
databeestje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:41:
[...]

Kleine voetnoot, als je een Renault Zoe met accuhuur neemt kan je de 180 euro pechhulp wegstrepen, deze is namelijk inclusief.
oeps, vergeten.
MarcelGo schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:48:
Ik sprak vorige week iemand van RCI betreffende de accuhuur, en die wilde het niet bevestigen maar zeker niet ontkennen...waarschijnlijk is er vanaf Q3 2018 een mogelijkheid de accu te kopen bij afloop contract accuhuur.

Maar is dus een bedrag ineens in plaats van per maand met pechhulp en garantie op de accu...als je dat in de TCO meeneemt is het verschil niet zo groot als je nu denkt.
zeiden ze ook iets over de kosten van de accuhuur zelf? verschil tussen 22 kwh en 41 kwh accu is maar een tientje meer per maand.. zou toch wel verwachten dat de huurprijzen van de kleinere accu op z'n minst de helft van de prijs hoort te zijn, vooral als het een 4 jaar oude renault zoe betreft. ik zie bergen met renault zoe's op autoscout die allemaal een huuraccu hebben. die staan er ook al een tijdje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De accuhuur is ook mijn grootste ding met de Zoe, al is het wel te rechtvaardigen voor een oudere accu en juist minder voor een nieuwe accu. Andersom eigenlijk.

Wel ben ik het eens dat de kosten imho te hoog zijn, met de helft zou ik er zo instappen. Ondere andere omdat ik van kleine franse hatcbacks houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
het is maar dat daimler zo ontzettend moeilijk doet met de smart fortwo electric drive's dat ik zit te kijken naar de renault zoe.

bij renault kun je makkelijk een renault zoe uit frankrijk importeren en de huurcontract omzetten van frankrijk naar nederland. de huurcontracten van de smart fortwo electric drive kunnen alleen in het land van aankoop blijven en kan niet overgezet worden naar een ander land. is dit uberhaupt wel toegestaan in europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16:22
Coasterfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:17:
het is maar dat daimler zo ontzettend moeilijk doet met de smart fortwo electric drive's dat ik zit te kijken naar de renault zoe.

bij renault kun je makkelijk een renault zoe uit frankrijk importeren en de huurcontract omzetten van frankrijk naar nederland. de huurcontracten van de smart fortwo electric drive kunnen alleen in het land van aankoop blijven en kan niet overgezet worden naar een ander land. is dit uberhaupt wel toegestaan in europa?
Neem je geen huurcontract en cross je wel lekker rond, of heb je dan ineens bepaalde faciliteiten niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Niek_ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:05:
[...]

Neem je geen huurcontract en cross je wel lekker rond, of heb je dan ineens bepaalde faciliteiten niet meer?
Heb begrepen dat bij de smart fortwo electric dat op het moment dat je de batterij koopt (5k) dat je geen garantie erop krijgt. Huurcontract is ook geen optie sinds dat landgebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Coasterfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:07:
[...]

oeps, vergeten.

[...]

zeiden ze ook iets over de kosten van de accuhuur zelf? verschil tussen 22 kwh en 41 kwh accu is maar een tientje meer per maand.. zou toch wel verwachten dat de huurprijzen van de kleinere accu op z'n minst de helft van de prijs hoort te zijn, vooral als het een 4 jaar oude renault zoe betreft. ik zie bergen met renault zoe's op autoscout die allemaal een huuraccu hebben. die staan er ook al een tijdje..
Het geeft een vertekend beeld die batterijhuur maar:

In aanschaf is de auto goedkoper, batterij is gegarandeerd kwa capaciteit 75% of beter, je hebt gratis capaciteitsverlies herstel (heb ik eens gehad, van 87% terug naar 98% bij 70k km), de optie tot upgraden naar 41kWh (ook gedaan voor weinig), recht op leenauto en pechhulp (ook al eens een paar dagen leen auto gehad toen snelladers defect waren).

Ook kan je na verloop van tijd de batterij afkopen tegen gereduceerde prijs.

Ik heb dat voor een twizy eens gevraagd en dat zou toen 1500 euro hebben gekost bijvoorbeeld (twizy zelf zou 3500 kosten toen)
Ik geloof dat renault rekent met -15% afschrijving per jaar op basis van de fiscale waarde van de Zoe batterij (6.000euro?)

Onderhoud is ongeveer 1/3e van een vergelijkbare diesel auto, terwijl je 200 tov 400 euro berekend etc.
(Onze 2014 zoe: elk jaar beurt voor 99 incl interieur filter, 1x set voorbanden voor en 1x 12v accu in garantie, staat 78.000km op)

Zo gek is het nog niet, maar het schrikt mensen wel af.
De eerste Nissan Leaf had bijvoorbeeld wel eens snel capaciteitsverlies, die zichtbaar was met minder “streepjes” en die is zonder accu huur in aanschaf daarom ook duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 22-03-2018 00:21 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dinsdag in blij bezit van mijn nieuwe i3s!
Ik moet mezelf ongelooflijk inhouden voor km's te maken. Een goed teken denk ik.

Iedereen die ik ken is zeer aangenaam verast van de i3 qua looks and feels, mag ook wel voor dat bedrag...

Bij de afhaling een Chargenow kaartje gekregen.
Dit lijk me wel een goedkope provider t.o.v. NewMotion.
Belgische rates: https://www.chargenow.com/web/chargenow-be/rates

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sl5ltgZnwg4zVod5n1Pg0Hso/thumb.jpg

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 19:17
Coasterfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:16:
[...]

Heb begrepen dat bij de smart fortwo electric dat op het moment dat je de batterij koopt (5k) dat je geen garantie erop krijgt.
Dat lijkt me heel sterk. Op zijn minst zou Europese wetgeving daar voor gaan liggen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:58
prettig schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:46:

Kort:
nagenoeg hetzelfde, Niro is ongeveer 20cm langer en dat is puur kofferbakruimte.
Hmm, zonder te gaan zitten had ik nl de indruk dat een Niro ruimer zou zijn achterin (ook omdat de wielbasis van de Kona 10cm korter is), maar als ze qua zitruimte gelijk zijn is dat weer een minpuntje minder voor de Kona :)
Hoe verhouden de auto's zich qua rijgedrag? Ik kan me zo voorstellen dat een Kona wat stuiteriger is ivm de kortere wielbasis.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 15:56
MarcelGo schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:48:

In andere landen doen ze dit ook al blijkbaar.
Rekenvoorbeeld op de site.

https://pushevs.com/2017/...w-lets-buy-battery-lease/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Coasterfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:22:

edit2:

[afbeelding]

Nog een aanvulling ten nadele van de ICE: je zegt Opel Astra uit 2003 onderhoudskosten 400/jaar. Dat is veeel te weinig. Aan mijn nieuwe Mii (=Up) kom ik al op 660 met alleen banden, vast onderhoud (waar wel pechhulp bij in zit) en kleine slijtage onderdelen als filters etc. Ik heb hiervoor een Focus uit 2003 gehad en daarvan waren de onderhoudskosten zo'n 1000 per jaar (gem in 3 jaar) bij 20dkm/jr. Het kan je een jaar meezitten maar als even later de ene sensor na de andere vervangen wordt, de uitlaat, schokbrekers etc dan heb je weer een duur jaar. Overstappen op een vrij nieuwe auto heeft me al flink geld bespaart (zelfs als je de afschrijving mee neemt), nooit meer iets aan de hand geweest. Laten we zeggen dat als je veel geluk hebt en de koppakking van de Astra houdt het (dat is een beruchte en dure, heb er ook een gehad, gelukkig zonder die reparatie) en alle riemen zijn al vervangen, zit je nog minstens op 800 pj, wachtend op de eerste uitschieter...

Voor de Zoe is 200 mss ook wel wat weinig want wat betaal je voor de dealer beurten bij Renault en de banden tezamen?

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 22-03-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
Hachy schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:08:
[...]

Dat denk ik niet. Dit komt ook niet zomaar in het nieuws. Bovendien hebben de meeste rijders nog wel een klein beetje ethiek in hun donder.

Er gaat ongetwijfeld ge card-shared worden met die laadpassen, vooral bij vakantieritten ed. Maar in the end moet je toch wel aardig doorladen hoor, minimaal 2x in de week 30kWh laden om het 'er uit' te halen.

Naja met auto's met grote range wel ja. Ik heb het even gecheckt maar ik heb met mijn Ioniq toch echt al ruim 315 kWh geladen de afgelopen 2 maanden bij FastNed en ik kan zoveel thuis als op het werk laden. Zeker in de winter heb je de FastNed gewoon sneller nodig met <200 km range en als je meerdere tripjes op een dag wilt doen. Voor mijn baas zou zo'n flatrate abbonement wel echt een uitkomst zijn.

Ik heb mijn Ioniq nu 2 maanden en ben er erg blij mee maar heb toch al wel gezien dat om het meest kostenefficient te zijn mijn volgende EV minimaal 60 kWh moet hebben en 3-fase laden moet ondersteunen om zo goed als geen snelladers meer nodig te hebben. Je kan dan 95% van al je ritten af dekken met thuisladen en relatief snelle destination chargers. Even naar de stad of ergens op bezoek voor een paar uurtjes betekend dan toch snel 20 á 30 kWh er weer bij.

Was afgelopen zondag met de kou shoppen bij de Amsterdam Arena toch ruim een uur aan zo'n 22 kW paal gehangen en maar 20 km range erbij :/ dus ja op de terugweg toch weer langs de FastNed. Zeker met lage temperaturen haal je op 1-fase maar iets van 3 kW per uur als het meezit.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
mjdvandenberg schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:51:
[...]

Hmm, zonder te gaan zitten had ik nl de indruk dat een Niro ruimer zou zijn achterin (ook omdat de wielbasis van de Kona 10cm korter is), maar als ze qua zitruimte gelijk zijn is dat weer een minpuntje minder voor de Kona :)
Hoe verhouden de auto's zich qua rijgedrag? Ik kan me zo voorstellen dat een Kona wat stuiteriger is ivm de kortere wielbasis.
De Niro ken ik niet, maar ik heb laatst achterin de Kona gezeten (voorstoel op mijn lengte ingesteld) en dat viel vies tegen, kon mijn benen (1.82m) niet goed kwijt. Een Picanto heeft meer beenruimte.

Erg jammer,vind de Kona een mooie/interessante auto.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Stef87 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 00:17:
[...]

Het geeft een vertekend beeld die batterijhuur maar:

In aanschaf is de auto goedkoper, batterij is gegarandeerd kwa capaciteit 75% of beter, je hebt gratis capaciteitsverlies herstel (heb ik eens gehad, van 87% terug naar 98% bij 70k km), de optie tot upgraden naar 41kWh (ook gedaan voor weinig), recht op leenauto en pechhulp (ook al eens een paar dagen leen auto gehad toen snelladers defect waren).

Ook kan je na verloop van tijd de batterij afkopen tegen gereduceerde prijs.

Ik heb dat voor een twizy eens gevraagd en dat zou toen 1500 euro hebben gekost bijvoorbeeld (twizy zelf zou 3500 kosten toen)
Ik geloof dat renault rekent met -15% afschrijving per jaar op basis van de fiscale waarde van de Zoe batterij (6.000euro?)

Onderhoud is ongeveer 1/3e van een vergelijkbare diesel auto, terwijl je 200 tov 400 euro berekend etc.
(Onze 2014 zoe: elk jaar beurt voor 99 incl interieur filter, 1x set voorbanden voor en 1x 12v accu in garantie, staat 78.000km op)

Zo gek is het nog niet, maar het schrikt mensen wel af.
De eerste Nissan Leaf had bijvoorbeeld wel eens snel capaciteitsverlies, die zichtbaar was met minder “streepjes” en die is zonder accu huur in aanschaf daarom ook duurder.
de voordelen van accuhuur zijn inderdaad mooi, alleen de maandelijkse kosten zijn nogsteeds imho een beetje te steil.

dus je kunt de huuraccu van een 5 jaar oude zoe kopen voor:
jaar 1: 0.85 * 6000 = 5100
jaar 2: 0.85 * 5100 = 4335
jaar 3: 0.85 * 4335 = 3685
jaar 4: 0.85 * 3685 = 3142
jaar 5: 0.85 * 3132 = 2662

2662 euro? Dat is nog wel te doen maar dacht dat het uberhaupt geen optie was voor de zoe om de huuraccu te kopen? of is dat onlangs weer een optie?

zag trouwens ook op het renaultforum dat ze geen accu's meer upgraden van 22 naar 41 kwh, dus dat is ook geen optie meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54
PASware schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:41:
[...]

De Niro ken ik niet, maar ik heb laatst achterin de Kona gezeten (voorstoel op mijn lengte ingesteld) en dat viel vies tegen, kon mijn benen (1.82m) niet goed kwijt. Een Picanto heeft meer beenruimte.

Erg jammer,vind de Kona een mooie/interessante auto.
Dan ga je toch voorin zitten :-) /Flauwe grap

Ik vind het prettig om lekker rechtop, een actieve houding in de auto te hebben, maar achter mijzelf zitten in een up! lukt ook mij bijna niet. Ik ken het probleem dus: de achterbank bij veel auto's is maar krap. Een Audi A6 is niet ruimer dan een Audi A4, en die is maar marginaal groter dan een Golf.

Mijn kinderen (naja, de jongste) zit nu op een kritische lengte. Hij moet nog op een verhogertje, dus kan hij zijn voeten nog niet onder de voorstoel kwijt. Zodra die verhoger niet meer hoeft (1.35m+) wordt het ook voor hem comforabeler. Achterin de 3-deurs Polo gaat 't nu maar net aan. Dat kom ook omdat hij het liefst achter mij zit (1.83m), omdat ie dan met zn rechterhand z'n gordel om kan doen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Coasterfreak schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:48:
[...]

de voordelen van accuhuur zijn inderdaad mooi, alleen de maandelijkse kosten zijn nogsteeds imho een beetje te steil.

2662 euro? Dat is nog wel te doen maar dacht dat het uberhaupt geen optie was voor de zoe om de huuraccu te kopen? of is dat onlangs weer een optie?

zag trouwens ook op het renaultforum dat ze geen accu's meer upgraden van 22 naar 41 kwh, dus dat is ook geen optie meer...
Over de wissel; RCI wilde er niets over kwijt, maar volgens mijn dealer is deze inderdaad voorlopig gestopt gezien nu andere landen aan de beurt zijn (UK?). Tussen de regels door hoor ik dan 'later komt Nederland nog wel een keer aan de beurt', maar dat kan ook wishful thinking zijn :+

Gezien ik net de wissel heb gehad zal omzetten naar accukoop wel een flinke duit kosten (accu is 8000 euro volgens mij), dus dat word een optie voor later misschien.
Grote accu zou minder sluiten door de mindere laadcycli, dus juist nu is accukoop misschien voordeliger dan accuhuur omdat er minder risico op degradatie is (en na 5 jaar was mijn oude accu ook nog 98%, 110k km, al was het wel een uitschieter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
prettig schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:46:

Kort:

Niro iets mooier van binnen (dashboard), maar veel dezelfde onderdelen.
Kia en Hyundai zijn namelijk dochters.

Nu de ev..... Techniek hetzelfde, dus range zal denk ik nagenoeg hetzelfde zijn.
Interieur kona ev ...... Denk dat veel daarvan gewoon in de Niro komt.

Alleen Niro wordt Q1 2019.
Ik neem aan dat je het dan over de benzine/diesel versie hebt? Anders wil ik graag weten waar je de EV kan proefrijden ;)

Van de video's die ik gekeken heb zijn er wel (kleine) verschillen tussen hoe je in de auto zit met de EV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
alexke1988 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 00:52:
Dinsdag in blij bezit van mijn nieuwe i3s!
Ik moet mezelf ongelooflijk inhouden voor km's te maken. Een goed teken denk ik.

Iedereen die ik ken is zeer aangenaam verast van de i3 qua looks and feels, mag ook wel voor dat bedrag...

Bij de afhaling een Chargenow kaartje gekregen.
Dit lijk me wel een goedkope provider t.o.v. NewMotion.
Belgische rates: https://www.chargenow.com/web/chargenow-be/rates

[afbeelding]
Proficiat .... top auto, rij zelf al tijdje i3 (maak geen lange afstanden) en voor mij nog steeds een van de beste EV's op de markt (muv tesla.... als ik veel afstanden zou maken werd die het).
En ja duur, iets duurder valt nog mee vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
JayPe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Ik vind het prettig om lekker rechtop, een actieve houding in de auto te hebben, maar achter mijzelf zitten in een up! lukt ook mij bijna niet. Ik ken het probleem dus: de achterbank bij veel auto's is maar krap. Een Audi A6 is niet ruimer dan een Audi A4, en die is maar marginaal groter dan een Golf.
Misschien ben ik verpest met de Outlander, maar daarin kan ik met ruim genoeg beenruimte achter mezelf zitten (1.98m). Echter zit ik met het probleem dat mijn vriendengroep grotendeels gezegend is met lange benen. Ik zou liever een verplaatsbare achterbank hebben (net als in de Yaris) en zelf kunnen bepalen hoe de verdeling is tussen de passagiers en de kofferbak. Helaas zit zo'n flexibel systeem alleen in een aantal compacte auto's en MPV's.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Davidshadow13 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:06:

Was afgelopen zondag met de kou shoppen bij de Amsterdam Arena toch ruim een uur aan zo'n 22 kW paal gehangen en maar 20 km range erbij :/ dus ja op de terugweg toch weer langs de FastNed. Zeker met lage temperaturen haal je op 1-fase maar iets van 3 kW per uur als het meezit.
Dat was dan geen 22 kW paal. Staat regelmatig fout in de apps. Van kou heb ik bij zo langzaam laden (tot 6,6 kW) nog nooit last gehad van laag laadvermogen. Volgens mij is de Ioniq daar helemaal niet zo gevoelig voor

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
pmiddeld schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:36:
[...]
Dat was dan geen 22 kW paal. Staat regelmatig fout in de apps. Van kou heb ik bij zo langzaam laden (tot 6,6 kW) nog nooit last gehad van laag laadvermogen. Volgens mij is de Ioniq daar helemaal niet zo gevoelig voor
Kan prima een van meerdere palen op een gedeelde 22kW aansluiting zijn. Aansluitwaardes zijn meestal het maximum, niet wat momenteel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
Tassadar32 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:44:
[...]

Kan prima een van meerdere palen op een gedeelde 22kW aansluiting zijn. Aansluitwaardes zijn meestal het maximum, niet wat momenteel beschikbaar is.
Nee dat was het in dit geval niet. Stond bij Atlas P9 en daar staan volgens de app 10 22kW palen en ik was de enigste die er eentje bezet hielt. Dus was in ieder geval geen 22kW.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

prettig schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Proficiat .... top auto, rij zelf al tijdje i3...
Bedankt! Heb wel de REX dus ik ben niet bang van lange afstanden.
Met een volle batterij zegt de GOM toch al 230km, verrassend met deze temperatuur eigenlijk.

voor de zekerheid toch maar Euro 98 super plus ingekapt, ik denk dat ik misschien 1x om de 3 maanden moet tanken dus wil geen ethanol in de tank.

Beetje coding gedaan voor wat meer comfort:
-Dagrijlichten selectief kunnen uitzetten in iDrive zodat ik bij het laden in de auto kan blijven zitten met contact aan.
-Temperatuur en druk van de banden in iDrive.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Coasterfreak schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:48:
[...]

Ik weet het exacte % niet. Ook niet de specifieke afkoopsom bij x aantal km of jaar.

Misschien de moeite waard om renault rci of renault NL te bellen?

Bij nieuwere modellen is er gelijk de optie voor huur/koop, koop is dan ongeveer 6.000 euro duurder. (Plus je hebt “maar” de garantie tot 65% capaciteit +\- bij x aantal km)

Onze km stand is 78.000 ongeveer en heeft enkel 2 banden en beurtjes gehad. Beurt excl. interieurfilter kost bij officiele dealer maar 69,- en je betaald dan 30,- extra voor een interieurfilter.
Twee originele banden heeft ons totaal 225,- gekost bij de bandenboer om de hoek. Eens per 3/4 jaar heeft die een airco/warmtepomp beurt/check nodig (ICE= vaak per 2j)

Mocht je een nieuwe quote opvragen bij Renault mbt die accu afkopen, ik ben benieuwd.

Wij besparen nog steeds zo’n 200,- per maand ten opzichte van onze vorige Fiat Grande Punto 1.3 eco diesel (die ooit mrb vrij was) als je alle kosten mee moet rekenen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja, zelfs met huur is het nog stukken goedkoper. Tegen mij zei RCI vorig jaar dat de koop optie voor bestaande huurcontracten in Q2 van 2018 werd geregeld. Was van plan om ze in April even om een status te gaan vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Zo even 25kwh bij FastNed naar binnen gegooid. Gisteren met 8% thuis gekomen vanochtend helaas natuurlijk maar 65% opgeladen. Ging best lekker behalve toen er een leaf naast me ging staan bij fastned ging het opeens naar 29kwh ipv 43kwh maar goed had al genoeg opgeladen voor de terug rit.

Moet zeggen fastned heeft het wel goed voor elkaar mooie oplaad punten nette service het is gewoon goed.
Destination chargers zoals new motion enzo is meer rommelig soms werken soms niet en soms zoeken waar ze staan en of ze het doen. Maar goed zelfs voor de meest niet nuttige actie gewoon inpluggen gewoon zo vol mogelijk je weet nooit hoe snel de accu gaat af en toe.

Na een een paar dagen gereden hebben in de leaf alleen maar lof wat en fijne auto. Rijd heerlijk alleen tja die accu is wat klein maar goed ik doe ook een rit die te groot is voor deze accu. Maar meer range is altijd beter dat merk ik wel. Maar gelukkig kan ik snel laden kan in nog even wat emails doen of even ontspannen. Zo erg is het niet om te wachten bij fastned.

de pro-pilot is een prima oplossing hij heeft zeker issues zoals met spits stroken en soms dat hij te snel de bocht pakt waardoor hij zelf over de lijnen gaat.

Maar de 3d all around view voor parkeren wat is dat een top functie wow. Dat mogen alle autos wel hebben. Zeker als je niet goed kan zien hoe je parkeervak is waar de stoep randen zitten. erg handig. Alleen je moet wel de lenzen goed schoon houden zeker met regen wil dat wel eens tegen vallen.

Ik heb wel een hoop stroom gebruikt de laatste dagen. zit al op meer dan 250kwh gaat hard zo. Nu nog de palen installeren en dan kunnen we iets sneller laden (16a ipv 10a zoals nu)

Het enige jammere is dat hij maar helaas 1 fase is ipv 3 fase zou alles perfect maken en misschien normale TMS op de batterij dat zou ook wel nuttig zijn. Verder top auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zeg nou niet dat die allround camera's geweldig zijn, dan wil m'n vriendin opeens wél een nieuwe auto. Ben net lekker aan het klussen aan de oude Leaf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Die oude leaf is ook ok ^_^

Maar goed een met liefde aangepaste auto is toch altijd beter dan zo nieuwe die stinkt en veel te veel camara's heeft die alles in de gaten houden etc. Heel eng. Bah.

Maar Tesla mag daar best van leren met alleen die sneue achteruit rij camera alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hachy schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:12:
Ja, zelfs met huur is het nog stukken goedkoper. Tegen mij zei RCI vorig jaar dat de koop optie voor bestaande huurcontracten in Q2 van 2018 werd geregeld. Was van plan om ze in April even om een status te gaan vragen.
Ik denk dat ik de berekening verkeerd doe als ik kijk naar alle zoe rijders die zeggen dat het goedkoper is..
of doen jullie zonder de afschrijving?

Peugeot 208 2013 benzine (25k km/j):
Dagwaarde: 7000 afschrijving: 15%
MRB: 25
Benzine: 200
Verzekering: 75
Onderhoud: 83
Afschrijving: 70 (gemiddeld pm van 4 jaar afschrijving)
Totaal: 450 pm

Zoe R90 Intens 40KWH 2017 Q210 ex accu:
Dagwaarde: 11000 afschrijving: 20%
Accuhuur: 119
Stroom: 70
Verzekering: 80
Onderhoud: 20
Afschrijving: 123 (gemiddeld pm van 4 jaar afschrijving)
Totaal: 529412 pm

Edit:
Goed punt van Tucano over de waarde. Bij deze dus aangepast en dan is het idd goedkoper, maar het scheelt ontzettend weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 22-03-2018 14:17 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kodess schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:12:
Ik denk dat ik de berekening verkeerd doe als ik kijk naar alle zoe rijders die zeggen dat het goedkoper is..

Dagwaarde: 7000
Dagwaarde: 19750
:?

Dat is toch geen vergelijking?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robann
  • Laatst online: 12-09 13:03
Mijn nieuwe Leaf komt volgende week.
Heeft er al iemand ervaring met het sideloaden van Android Auto?
Moet de systeemtaal van de telefoon per se op Engels staan of is het ook bruikbaar als je telefoon op Nederlands staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Kodess: Als je 200 euro p/mnd benzine kunt vergelijken met 70 euro stroom... dan heb je ofwel met afstand de zuinigste auto ter wereld, of laat je de verwarming in je EV 24/7 draaien. Dat is echt reteduur voor stroom per maand.

Zelfde voor de verzekering, 80 p/mnd is extreem hoog, of je moet je auto echt regelmatig in de prak rijden. Wij hebben met 0 jaar al sub-30 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:14:
[...]

:?

Dat is toch geen vergelijking?
Goed punt, aangepast naar een versie die qua prijs wat meer in lijn valt.
mux schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:18:
@Kodess: Als je 200 euro p/mnd benzine kunt vergelijken met 70 euro stroom... dan heb je ofwel met afstand de zuinigste auto ter wereld, of laat je de verwarming in je EV 24/7 draaien. Dat is echt reteduur voor stroom per maand.

Zelfde voor de verzekering, 80 p/mnd is extreem hoog, of je moet je auto echt regelmatig in de prak rijden. Wij hebben met 0 jaar al sub-30 per maand.
Hm ik rekende met 5km per kw. 25000 / 5 * 0.18 cent en dan delen over 12 is 75 euro per maand.
Zuinigste auto ter wereld zal het wel niet zijn. Ik rij 1 op 16, 25000 km en betaal meestal rond de 1.45 aan benzine, is toch rond de 190 euro volgens mij.

Verzekering is wel all risk en voor 25k km pe rjaar, denk dat het daar aan ligt. Alleen WA is 45 pm met een 2015 zoe met 1 jaar schadevrij.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Heb inmiddels van Fastned de bevestiging dat Entega flatrate gewoon werkt en blijft werken.
Het laadpas KB artikel op hun site is aangepast naar XX-LMS-XXXX in plaats van NL-LMS-xxx.

Hierdoor is DE-LMS (Entega) nu ook compatible.

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 22-03-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Als de accu huren goedkoper zou zijn waarom rijden er dan zo weinig Leaf's rond met een gehuurde accu, want bij de Leaf kon je kiezen voor koop of huur zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kodess schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:25:
Hm ik rekende met 5km per kw. 25000 / 5 * 0.18 cent en dan delen over 12 is 75 euro per maand.
Zuinigste auto ter wereld zal het wel niet zijn. Ik rij 1 op 16, 25000 km en betaal meestal rond de 1.45 aan benzine, is toch rond de 190 euro volgens mij.

Verzekering is wel all risk en voor 25k km pe rjaar, denk dat het daar aan ligt. Alleen WA is 45 pm met een 2015 zoe met 1 jaar schadevrij.
Voor een Tesla zou dit op zich redelijk kloppen, maar een Zoe rijdt gemiddeld geen 200Wh/km, dat is eerder een waarde die je in de winter op de snelweg mét verwarming ziet. Ik doe nu al gemiddeld 165-170Wh/km in een '11 Leaf, en dat is met een weerstandsverwarmer. Zoe is zowel aerodynamischer als zuiniger met de kachel dan mijn Leaf. Van wat ik zie op fora zitten de gemiddelden tussen 135 (superzuinig) en 160 (snelle rijder) Wh/km gemiddeld over een jaar. Dan kom je op 6-8km/kWh.

Daarnaast zullen de meeste EV-rijders zonnepanelen hebben om op te laden. Da's ook een heel eindje goedkoper op termijn dan direct uit het stopcontact. Af en toe snelladen is dan wel weer duurder, maar dat komt zo zelden voor dat het niet uitmaakt op de rekening.

Verder klopt alles wel trouwens, wilde alleen even hierop reageren omdat de cijfers nog redelijk vers in het geheugen zitten van toen ik aan het vergelijken was. Afschrijving is de grote onbekende, en IMO schrijven elektrische auto's momenteel juist sneller af, niet langzamer, omdat er zoveel betere exemplaren binnenkort te koop komen. Wie wil over 2 jaar nog mijn Leaf kopen? Niemand. Ding is waardeloos tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
mux schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:51:
[...]
Voor een Tesla zou dit op zich redelijk kloppen, maar een Zoe rijdt gemiddeld geen 200Wh/km, dat is eerder een waarde die je in de winter op de snelweg mét verwarming ziet. Ik doe nu al gemiddeld 165-170Wh/km in een '11 Leaf, en dat is met een weerstandsverwarmer. Zoe is zowel aerodynamischer als zuiniger met de kachel dan mijn Leaf. Van wat ik zie op fora zitten de gemiddelden tussen 135 (superzuinig) en 160 (snelle rijder) Wh/km gemiddeld over een jaar. Dan kom je op 6-8km/kWh.

Daarnaast zullen de meeste EV-rijders zonnepanelen hebben om op te laden. Da's ook een heel eindje goedkoper op termijn dan direct uit het stopcontact. Af en toe snelladen is dan wel weer duurder, maar dat komt zo zelden voor dat het niet uitmaakt op de rekening.

Verder klopt alles wel trouwens, wilde alleen even hierop reageren omdat de cijfers nog redelijk vers in het geheugen zitten van toen ik aan het vergelijken was. Afschrijving is de grote onbekende, en IMO schrijven elektrische auto's momenteel juist sneller af, niet langzamer, omdat er zoveel betere exemplaren binnenkort te koop komen. Wie wil over 2 jaar nog mijn Leaf kopen? Niemand. Ding is waardeloos tegen die tijd.
Goed het verbruik per model achterhalen vond ik inderdaad wat lastig, dus bedankt voor die extra kennis

Dat van de zonnepanelen is een goed punt, maar feitelijk werkt dat pas nadat je de zonnepanelen terug hebt verdient. En dan lijkt het me nog lastig om alle stroom van een elektrische auto op te laden.

En de afschrijving is inderdaad 1 groot zwart gat. Ik verwacht ook niet dat je makkelijk van een early adopter elektrische auto afkomt. Hij zal vrij snel niks meer waard / onverkoopbaar zijn, maar daarmee is het wel dan weer een goedkope auto om op te rijden. Ook al heb je dan waarschijnlijk bijna geen rijbereik. Behalve als je mux bent en zelf een extender maakt _/-\o_

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
alexke1988 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:56:
[...]

Bedankt! Heb wel de REX dus ik ben niet bang van lange afstanden.
Met een volle batterij zegt de GOM toch al 230km, verrassend met deze temperatuur eigenlijk.

voor de zekerheid toch maar Euro 98 super plus ingekapt, ik denk dat ik misschien 1x om de 3 maanden moet tanken dus wil geen ethanol in de tank.

Beetje coding gedaan voor wat meer comfort:
-Dagrijlichten selectief kunnen uitzetten in iDrive zodat ik bij het laden in de auto kan blijven zitten met contact aan.
-Temperatuur en druk van de banden in iDrive.
Heb ook een REX (zelden aan, gebruik hem als EV en REX is gelijk aan 1:15 rijden, laatst 10 minuten gedraaid: service cycle). Maar lekker gevoel als backup (nooit stress).

Benzine wordt niet oud in de i3 (druk tankje).
Coding...... leuk dat we hier iemand hebben die dat kan ......had het al gezien op forums maar nog niet echt in verdiept (ook niet echt wensen).

Ik kan gewoon in de auto zitten met laden (heb ik een keer getest), hoef je niet te coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mjdvandenberg schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:51:
[...]

Rijden beide gewoon goed (zat wel paar dagen tussen dus ze niet naast elkaar gehad). Maar gewoon goed rijden, niet stuiterig, neemt hobbels en kuiltjes prima. (maar ja slechte auto's.... hebben we die nog ?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kodess schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:00:
En de afschrijving is inderdaad 1 groot zwart gat
Het probleem is dat de afschrijving ook voor diesels misschien een probleem wordt:
https://automotive-manage...nenstad-voor-oude-diesels

Voor mij is het helder dat er een hoop onzekerheid in de tweedehands markt zit, of gaat komen. Of je nou een EV of ICE hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tassadar32 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:31:
[...]

Misschien ben ik verpest met de Outlander, ............
Ja uiteraard.......zoek eens een nog grotere in die klasse !? (ding is gewoon groot)
Wordt altijd kleiner als je EV gaat in die prijsklasse... zelfde maat Model X denk dan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
TucanoItaly schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Het probleem is dat de afschrijving ook voor diesels misschien een probleem wordt:
https://automotive-manage...nenstad-voor-oude-diesels

Voor mij is het helder dat er een hoop onzekerheid in de tweedehands markt zit, of gaat komen. Of je nou een EV of ICE hebt.
Ja, Hamburg sluit zelfs de deuren voor alle niet EURO-6 diesels (circa 2014 en jonger) en nu is het wachten op benzine aanpak. Het net zal zich verder en verder sluiten totdat we alleen de alternatieve (moderne) brandstoffen overhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat van de zonnepanelen is een goed punt, maar feitelijk werkt dat pas nadat je de zonnepanelen terug hebt verdient. En dan lijkt het me nog lastig om alle stroom van een elektrische auto op te laden.
Wij zagen het simpelweg als onderdeel van de prijs van de auto. De auto was 9000 euro, de zonnepanelen 900. Dus de auto was eigenlijk 10k. Klaar. Zelfde als de accu's - alles is gewoon meteen afgekocht.

Zolang we nog mogen salderen is iedere kWh die je zonnepanelen opwekken equivalent aan kWhen die je auto laadt. Dus dan kun je nog 1 op 1 rekenen. Daarna zul je waarschijnlijk één van de verschillende soorten laadpalen willen gebruiken die even hard laden als je zonnepanelen opwekken, ikzelf heb al een bordje liggen op basis van SmartEVSE die precies dat doet.
(...) Behalve als je mux bent en zelf een extender maakt _/-\o_
Afgezien van de 5 mensen op Tweakers die dit leuk vinden... ik denk eigenlijk dat ik vooral de waarde van m'n auto nog verder aan het verlagen ben :P Dit zijn grappen die je niet gauw op een nieuwe en/of dure auto doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Goed het verbruik per model achterhalen vond ik inderdaad wat lastig, dus bedankt voor die extra kennis

En de afschrijving is inderdaad 1 groot zwart gat. Ik verwacht ook niet dat je makkelijk van een early adopter elektrische auto afkomt. Hij zal vrij snel niks meer waard / onverkoopbaar zijn, maar daarmee is het wel dan weer een goedkope auto om op te rijden. Ook al heb je dan waarschijnlijk bijna geen rijbereik. Behalve als je mux bent en zelf een extender maakt _/-\o_
De afschrijving van een EV is hoger, maar een verschil tussen 20 procent per jaar voor benzine en 25 procent per jaar voor een EV is wel te overleven.

Ik ben er niet zo bang voor dat er over een paar jaar geen markt meer is voor een eerste generatie EV. De afschrijving maakt de auto ook weer bereikbaar voor nieuwe doelgroepen die minder te besteden hebben en die wel een 24 kWh Leaf van € 8K kunnen kopen maar geen nieuwere EV met een 30kWh tot 40Kwh accu.

Een range van 100km is voor een tweede auto in veel gevallen prima. Zolang de wegenbelasting nul is, is het dirt cheap rijden in een EV. Je hebt weinig onderhoud terwijl dat bij oudere auto's uit de prijsklasse onder 10K juist een risico is. Ik zie hierboven in een sheet iemand 400 euro per jaar incalculeren aan jaarlijks onderhoud voor een Astra. Imo totaal onrealistisch. Er hoeft maar wat mis te gaan en je hebt een rekening van 500 euro te pakken en als er grote dingen zoals een distributieriem moeten gebeuren ga je met gemak over de 2K op jaarbasis. Ik reken altijd met 1500-2000 euro per jaar aan onderhoud (voor grote BMW's met zes of acht trappelende kabouters onder de motorkap, maar ook kleine Fransozen zijn bewezen kut en knudde). Veel gezeik dat je aan een ICE kunt hebben zijn bij een EV niet mogelijk. De lage TCO maken een EV blijvend aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
en over paar jaar zijn er bedrijven die je accu's kunnen upgraden voor stukken minder dan nu ......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hachy schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:33:
Heb inmiddels van Fastned de bevestiging dat Entega flatrate gewoon werkt en blijft werken.
Het laadpas KB artikel op hun site is aangepast naar XX-LMS-XXXX in plaats van NL-LMS-xxx.

Hierdoor is DE-LMS (Entega) nu ook compatible.
Nog beter: als aanvulling hierop heb ik nu ook bevestiging dat de pas op het volledige Corri-door / Sodetrel netwerk in Frankrijk 100% werkt. Zij hebben zo goed als alle snellaad stations langs de Franse Autoroutes/Peage.

Kortom met deze laadpas kan je naast NL zo'n beetje op alle snelladers in Europa terecht O+

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 22-03-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
prettig schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:20:
[...]

Ja uiteraard.......zoek eens een nog grotere in die klasse !? (ding is gewoon groot)
Wordt altijd kleiner als je EV gaat in die prijsklasse... zelfde maat Model X denk dan ...
Eigenlijk is de kofferbak niet eens zo hard nodig voor ons, het is echt de extra beenruimte achterin die het zo'n fijne auto maakt. Met een Model3 zal dat wel wat inleveren worden, echter ben ik gelukkig nooit degene die achterin zit :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En nog een nieuwtje in de catagorie 'oh shit, dan al...!!?'

Bijtelling alle auto's vanaf 2022 op 22%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Iemand nog een goed idee voor een auto tbv woon-werk verkeer van 12km enkele reis? Ik had al een fiets geopperd, maar dat ging 'm niet worden. Zou haast aan een Renault Twizy oid gaan denken, al is het comfort in de winter niet je van het. Of zou ze toch naar een Citroen C1 oid moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
Niek_ schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:19:
Iemand nog een goed idee voor een auto tbv woon-werk verkeer van 12km enkele reis? Ik had al een fiets geopperd, maar dat ging 'm niet worden. Zou haast aan een Renault Twizy oid gaan denken, al is het comfort in de winter niet je van het. Of zou ze toch naar een Citroen C1 oid moeten kijken?
dan voldoet elke EV qua bereik. laagste aanschafwaarde gaat dan winnen, dus miev ofzo? goedkope ICE blijft dan wel nog stuk goedkoper

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom valt de fiets af? Dit is ruim binnen de afstand die je met een fiets comfortabel en snel doet - vrijwel zeker sneller dan de auto. Koop een goeie s-pedelec. Veel goedkoper dan iedere auto en gezonder, sneller, je draagt niet bij aan files, enz. Allround beter. Als je niet van zadels houdt, overweeg een (elektrische) ligfiets. Heb je het koud in de winter? Velomobiel. Zelfs de duurste velomobiel is goedkoper per kilometer dan de goedkoopste auto.

Een Twizy moet je meer zien als vervanging voor een motor. Het is eigenlijk geen auto; je hebt maar één echte zitplaats en praktisch geen comfort. Het is op die manier ook best een duur vervoersmiddel voor wat het is, want je kunt er niet (echt) mee de snelweg op en mist een hoop veiligheid en features van een auto.

Als je echt op zoek bent naar de goedkoopst mogelijke auto voor dit soort afstanden, dan zal een EV teleurstellen. Een tweedehandsje begint pas een beetje bij 8-9000 euro, met minstens zo'n 500 euro per jaar vaste kosten afhankelijk van waar je je stroom vandaan krijgt. Je kunt een barrel van marktplaats met een jaar APK krijgen voor 450 euro en dan over twee jaar nog eens nadenken over een EV voor 'het eggie', wanneer ze ook qua TCO voor dit soort afstanden goedkoper zijn.

Uiteraard zal ik je nooit tegenhouden om een EV te kopen, en ieder model zal voldoen voor jouw doeleinden, maar in dit geval is een fiets de overweldigend betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Fietsen is goed te doen op zo'n afstand. Ik probeer de 10,5km die ik naar het station moet rijden zoveel mogelijk op de fiets te doen. Op de racefiets doe ik er 19 tot 23 minuten over, wat net zo snel is als met de auto. Ik heb dus gratis mijn workout die alleen de tijd kost van het omkleden. Kou lijden in de winter is niet nodig. Je moet gewoon volle bak knallen en aangepaste fietskleding dragen (twee lange fietsbroeken over elkaar als het nodig is en overschoenen). Hooguit heb ik een keer bevroren handen bij -6 en wind tegen. Moet je wel kunnen omkleden op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
JayPe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Mijn kinderen (naja, de jongste) zit nu op een kritische lengte. Hij moet nog op een verhogertje, dus kan hij zijn voeten nog niet onder de voorstoel kwijt. Zodra die verhoger niet meer hoeft (1.35m+) wordt het ook voor hem comforabeler. Achterin de 3-deurs Polo gaat 't nu maar net aan. Dat kom ook omdat hij het liefst achter mij zit (1.83m), omdat ie dan met zn rechterhand z'n gordel om kan doen.
Ik kan in mijn Daihatsu Cuore prima achter mijzelf zitten, al is dat in z' n klasse ook de meest ruime achterin, maar ik denk dat een Up ook meer beenruimte heeft dan de Kona

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ah cool, vroeg me al af wanneer die bij FC zou komen.

De nieuwe Laadpas Top10 van deze maand heb ik zojuist gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik rij zelf al een Zoe :)
Betreft hier m'n zusje die een baan heeft gekregen op 12km van huis. Ik heb alle fietsargumenten reeds aangedragen en dat gaat 'm gewoon niet worden. De i-MiEV is overigens wel bizar prijzig voor wat je ervoor krijgt zie ik nu.
Net al even aan het rekenen geweest en zelfs een C1 is op deze afstand goedkoper dan een Twizy. EV wordt 'm dus niet zoals het er nu naar uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
Hachy schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:12:
Ah cool, vroeg me al af wanneer die bij FC zou komen.

De nieuwe Laadpas Top10 van deze maand heb ik zojuist gepubliceerd.
Keep u the good work. _/-\o_

Ik overweeg nu toch echt de Entega afhankelijk van het mogelijke gebruik binnen Nederland (vaak destination charge, rij 40k per jaar)) en incidenteel vakantie vervoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
JopieZoe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:28:
[...]

Keep u the good work. _/-\o_

Ik overweeg nu toch echt de Entega afhankelijk van het mogelijke gebruik binnen Nederland (vaak destination charge, rij 40k per jaar)) en incidenteel vakantie vervoer
kijk maar naar de providers:
https://www.entega.de/fil...g_Partner_Ladekarte-2.pdf

gewoon heel nederland lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
Femme schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:35:
[...]

Een range van 100km is voor een tweede auto in veel gevallen prima. Zolang de wegenbelasting nul is, is het dirt cheap rijden in een EV.
Hachy schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:56:

Per 2022 zal ook de wegenbelasting op elektrische auto's dan wel weer terugkomen (net als met zuinige diesels etc toen was). Was mss wel te verwachten, zeker van dit kabinet, maar wel beetje jammer. Zal zoals de RAI voorspelt wel even remmetje zetten op EVs. Ergens tussen 2022-2025 worden ze goedkoper dan ICE's, naar verschillende wetenschappelijke rapporten nu voorspellen.
Je hebt weinig onderhoud terwijl dat bij oudere auto's uit de prijsklasse onder 10K juist een risico is. Ik zie hierboven in een sheet iemand 400 euro per jaar incalculeren aan jaarlijks onderhoud voor een Astra. Imo totaal onrealistisch. Er hoeft maar wat mis te gaan en je hebt een rekening van 500 euro te pakken en als er grote dingen zoals een distributieriem moeten gebeuren ga je met gemak over de 2K op jaarbasis. Ik reken altijd met 1500-2000 euro per jaar aan onderhoud (voor grote BMW's met zes of acht trappelende kabouters onder de motorkap, maar ook kleine Fransozen zijn bewezen kut en knudde). Veel gezeik dat je aan een ICE kunt hebben zijn bij een EV niet mogelijk. De lage TCO maken een EV blijvend aantrekkelijk.
Ja dat zei ik ook al, voor een nieuwe auto zat ik al aan 650. 1000 lijkt me een minimum als je geluk hebt en een betrouwbaar model. Echter er wordt 200 gerekend voor onderhoud voor de Zoe, en dat geloof ik ook niet, de jaarbeurt + banden a 40-45dkm (ex winterbanden) is al 300 euro. En ooit gaat er natuurlijk wel eens een sensor, draadje of knopje stuk. Het blijft een Fransoos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
Yep. Heb nog een te goed staan op pasje green flux die ik kreeg na de aanschaf van de Zoe. Maar de totale kosten zullen in werkelijkheid wel rond de €45,-- liggen. Zal even een kostenplaatje maken. Maar wordt ERG interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Femme schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:38:
Fietsen is goed te doen op zo'n afstand. Ik probeer de 10,5km die ik naar het station moet rijden zoveel mogelijk op de fiets te doen. Op de racefiets doe ik er 19 tot 23 minuten over, wat net zo snel is als met de auto. Ik heb dus gratis mijn workout die alleen de tijd kost van het omkleden. Kou lijden in de winter is niet nodig. Je moet gewoon volle bak knallen en aangepaste fietskleding dragen (twee lange fietsbroeken over elkaar als het nodig is en overschoenen). Hooguit heb ik een keer bevroren handen bij -6 en wind tegen. Moet je wel kunnen omkleden op het werk.
Fietsen naar het werk is heerlijk, ik rij iedere dag m'n collega uit dezelfde straat voorbij terwijl ze in de rij staat te wachten voor de slagboom/stoplicht terwijl ze toch eerder vertrekt :P
MeZZiN schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:51:
Zo even 25kwh bij FastNed naar binnen gegooid. Gisteren met 8% thuis gekomen vanochtend helaas natuurlijk maar 65% opgeladen. Ging best lekker behalve toen er een leaf naast me ging staan bij fastned ging het opeens naar 29kwh ipv 43kwh maar goed had al genoeg opgeladen voor de terug rit.
Ging die leaf aan dezelfde 'paal' hangen? Want dan moet je inderdaad de capaciteit delen, had ie beter aan die ernaast kunnen laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:42:
en over paar jaar zijn er bedrijven die je accu's kunnen upgraden voor stukken minder dan nu ......
Dat is een interessante gedachte... stel je eens voor dat je over vijf jaar op Aliexpress een 60 kWh batterij kunt kopen voor een oude EV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51

PeaceNlove

Deugleuter

davidov2008 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:32:

Ja dat zei ik ook al, voor een nieuwe auto zat ik al aan 650. 1000 lijkt me een minimum als je geluk hebt en een betrouwbaar model. Echter er wordt 200 gerekend voor onderhoud voor de Zoe, en dat geloof ik ook niet, de jaarbeurt + banden a 40-45dkm (ex winterbanden) is al 300 euro. En ooit gaat er natuurlijk wel eens een sensor, draadje of knopje stuk. Het blijft een Fransoos ;)
Met mijn bandenverbruik zou het wel haalbaar zijn. Ik heb op mijn huidige auto 90k op de voorbanden gezet en achter ligt er nu al 133k op. Vorige auto heb ik voor 80k er mee gereden en achter heeft de hele lease van totaal 170k er op gezeten. Was overigens een Franse DS3 waar nooit wat stuk aan was, behalve 2x een dimlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
Dat is wel heel uitzonderlijk ;) Maar goed dat maakt voor jou geen verschil tussen ICE en EV.
Voor de algemene bevolking moet je van een optimistisch gemiddelde uit gaan, en dat ligt rond 40k. Is daarnaast ook een verschil of je doorrijd tot de indicators of tot 3-4mm, dat is een risico afweging. Zelfde geldt dus voor autokosten: de een koopt een 15 jaar oude auto en heeft er nooit wat mee, de ander heeft er 1000den aan kosten aan. Zelfde model, even goed gecontroleerd bij aankoop etc.
Dat is nou eenmaal het relatieve van statistiek voor het individu; leuk dat bij bijv. 60% een medische behandeling goed werkt, maar je weet niet vooraf of je bij de 60 of 40 zit. Zo rijden er nog genoeg Fransen gelukkig rond in een Renault Laguna van tegen de eeuwwisseling, uit verschillende onderzoeken (die verder soms best uiteen lopen) de meest onbetrouwbare auto van de afgelopen 30 jaar :P.

[ Voor 41% gewijzigd door davidov2008 op 22-03-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hachy schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:56:

Ze mankeren wat, of verwachten ze zo'n grove stijging in EV's de komende jaren dat het in 2022 verzadigd is? Kan het bijna niet geloven. Maar misschien dat de EV dan ondertussen betaalbaarder is geworden en daardoor zonder belastingvoordelen het nog gunstiger is door stroom ipv benzine...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
YoshiBignose schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:02:
[...]

Ze mankeren wat, of verwachten ze zo'n grove stijging in EV's de komende jaren dat het in 2022 verzadigd is? Kan het bijna niet geloven. Maar misschien dat de EV dan ondertussen betaalbaarder is geworden en daardoor zonder belastingvoordelen het nog gunstiger is door stroom ipv benzine...
Dat is nog maar het begin hoor. Stel in 2022 is 15% van de auto's EV, dan loopt de overheid 2 miljard aan accijns op brandstof en wegenbelasting mis (totale inkomsten 13.6mrd). En dat zal per jaar oplopen. Hoe gaan ze daarvoor compenseren? Ofwel accijns heffen op alle publieke laadpalen (maar gaan meer mensen thuis laden), of (lijkt mij realistischer) een kilometerheffing. Met een beetje een links progressief kabinet krijgen EV's dan nog een lager tarief, maar anders niet. Alleen in de huidige korte overgangsperiode zullen EV's echt goedkoper zijn. In de periode 2022-2025 worden ze qua belastingen even duur als ICE. Maar door lagere aanschafprijs (dan) en lagere onderhoudskosten, zullen ze wel aantrekkelijk blijven. En dan is er nog ride sharing bij level 5 autonomie wat de prijs enorm zou kunnen gaan drukken...

[ Voor 15% gewijzigd door davidov2008 op 22-03-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

davidov2008 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Dat is nog maar het begin hoor. Stel in 2022 is 15% van de auto's EV, dan loopt de overheid 2 miljard aan accijns op brandstof en wegenbelasting mis (totale inkomsten 13.6mrd). En dat zal per jaar oplopen. Hoe gaan ze daarvoor compenseren? Ofwel accijns heffen op alle publieke laadpalen (maar gaan meer mensen thuis laden), of (lijkt mij realistischer) een kilometerheffing. Met een beetje een links progressief kabinet krijgen EV's dan nog een lager tarief, maar anders niet.
Euh, nee, je bedoelt zeker 15% van de nieuw verkoop? (van 400k auto's). Dan duurt het toch nog wel even voordat we aan de 15% van de 8 miljoen auto's zitten.

Overigens verdient de overheid meer aan de kWh energie dan de liter benzine of diesel. Het heet energiebelasting, ze lopen geen inkomsten mis op de brandstof. Enkel de MRB is op dit moment echt een direct voordeel voor elektrisch.

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de EV een half tarief krijgt van benzine t.o.v. gewicht, of ze moeten binnen 4 jaar een werkend rekeningrijden plan rond en van de grond krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
databeestje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:15:
[...]

Euh, nee, je bedoelt zeker 15% van de nieuw verkoop? (van 400k auto's). Dan duurt het toch nog wel even voordat we aan de 15% van de 8 miljoen auto's zitten.

Overigens verdient de overheid meer aan de kWh energie dan de liter benzine of diesel. Het heet energiebelasting, ze lopen geen inkomsten mis op de brandstof. Enkel de MRB is op dit moment echt een direct voordeel voor elektrisch.

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de EV een half tarief krijgt van benzine t.o.v. gewicht, of ze moeten binnen 4 jaar een werkend rekeningrijden plan rond en van de grond krijgen.
Ja 15% van de totale vloot is wel vrij vlot voor 2022 :P Maar de overheid verliest zeker wel flink op elektriciteit vs benzine inkomsten.

T is bierviltjes berekening maar:

EV, 170wh/km, 20.000km: = 3400kWh, de energiebelasting is 12,85 cent per kWh, inkomsten 430 euro.

ICE, 1:14, 20.000km = 1428L benzine, de belastinginkomst op benzine is 1,06 per L = 1513 euro.

Misgelopen: ca 1100 euro per auto per jaar. Op 15% van 8 miljoen wagens (toegegeven, dat zal later zijn dan 2022) maakt dat 1.3 miljard.

edit: Ongetwijfeld is de belasting "per joule energie" bij elektriciteit hoger, maar ja, EV's zijn nou eenmaal een stuk efficienter. Gelukkig maar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door davidov2008 op 22-03-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:15:
[...]

Tenzij we allemaal op PV gaan laden (of groot deel daarvan) of op grootverbruiker tarieven (eigen laadstations).
Maar linksom of rechtsom.... komt gat en dat gaan ze vullen. PV laden wordt wel lastiger overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
prettig schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:29:
[...]

Tenzij we allemaal op PV gaan laden (of groot deel daarvan) of op grootverbruiker tarieven (eigen laadstations).
Maar linksom of rechtsom.... komt gat en dat gaan ze vullen. PV laden wordt wel lastiger overigens.
Zeer zeker, maar hoe ga je PV laden als je overdag meestal met je auto op werk/ elders bent. Er is immers dan geen salderingsregeling meer. Tientallen kWh in Powerwalls opslaan voor gebruik in de avond wordt ook vrij kostbaar. Alleen ondernemers met een eigen dak vol PV's hebben geluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Privé kan ook..... Zonnepaneel collectieven met laadstations.

Mijn collega is al met de buurt bezig: dak vol van groot pand in de buurt met laadstation .....gefinancierd door de buurt (al reeks ev rijders).
Lastige is de niet ev rijders mee te krijgen.

Vriend van mij heeft hier heel groot pand, wil dak volgooien voor zakelijk laden en daar ook laadstation aan koppelen voor deelnemers.

Dus kan wel privé alleen lastiger.

O ja en nu nog subsidies...... Sde en postcoderoos.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 22-03-2018 21:13 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.