Er zitten zoveel haken en ogen aan... ik heb de site maar simpel gehouden. Er zijn twee dingen die roet in het eten gooien: de 4kWh reserve en de bars die liegen.
Mijn berekening gaat uit van het totaal aan bruikbare capaciteit volgens de bar-berekening (15% verlies bij 11 bars, en dan 6,25% per bar). Dus een splinternieuwe Leaf heeft 21,3kWh, 11 bars heeft 18,15kWh, enz. Vervolgens heb ik dat gedeeld door 15,5kWh/100km (het EPA-verbruik inclusief regen in ECO, zonder hoogteverschil, ik negeer NEDC), en dan krijg je het bereik als je hem echt helemaal leeg zou rijden.
Echter, in de praktijk krijg je bij 4kWh al low battery warning, en durft niemand dan echt verder te rijden, ondanks dat je dan nog meestal meer dan een kwart over hebt. Dus mijn Leaf met 16kWh bruikbaar heeft in dagelijks gebruik eigenlijk maar 12kWh (!) en daarmee 77km bereik tot hij gaat klagen en het (IMO) eng wordt om verder te rijden. Ondanks dat hij 105km zou moeten kunnen inclusief die paarhonderd meter turtle mode.
Ook een fikse domper is het feit dat de meeste Leafs 'eigenlijk' een bar minder hebben dan-ie zegt. Als je met Leafspy kijkt kan ik garanderen dat jouw Tekna waarschijnlijk al op de 18-19kWh zit ondanks de 12 bars. Uiteraard eet ik mijn woorden als dat niet zo blijkt te zijn

. Met name die eerste bar wordt pas heel laat door de auto weggehaald, waardoor veel auto's beter lijken dan ze zijn.
Dan is jouw praktische range van 90km ongeveer wat ik zou verwachten, ja. Het display is echt de grootste leugenaar ooit, ik ga dat zeker een keer fiksen. Geldt voor veel elektrische auto's trouwens, dat ding is extreem optimistisch.
Een praktische range van 90km (zelfs bij 12 bars) als gevolg van de reserve maakt de invloed van een extender in verhouding veel groter, wellicht is het dus juist zinvol om met praktijkgetallen te werken?
Wat ik ook doe, het is nooit goed. Ja, de extender heeft bij ons de bruikbare praktijkrange verdrievoudigd, van ~75km naar ~220-250. Maar dat is ook niet zo netjes om te verkondigen. Het enige wat ik dan doe is het meest optimale geval (90 op de snelweg, lange stukken rijden, enz.) nemen, terwijl de meeste mensen hun auto toch heel gemengd willen gebruiken. Op den duur zal ik hier meer informatie over verstrekken, want ivm de aeromods ga ik de auto een keer op een testtrack zetten en efficiëntie testen bij verschillende snelheden. En uit de logs kan ik de regeneratie-efficiëntie ook trekken.