Mijn situatie zou worden: 3/4 dagen per week Almelo Zeist (260km) met als het goed is laadmogelijkheid op kantoor (we verhuizen binnenkort)Glewellyn schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:21:
[...]
Dit is ook mijn ervaring, de eerste paar weken dat ik mijn auto had, had ik geen laadpaal thuis en moest ik het met een 10A granny charger doen. Maar ook dat was in de regel zat. Nu is het verhaal natuurlijk iets genuanceerder, ik werk zo'n 20km van m'n werk, dus ik hoef ook niet vaak/veel te laden.
Maar als je nou 200km woon-werk verkeer per dag aflegt gebruik je ergens tussen de 30 - 40kWh. Met een 3.7kW lader is hij alsnog de volgende ochtend weer helemaal vol. Als je per dag meer dan 200km aflegt en niet op je bestemming kan laden, of als je meer dan 1 EV hebt wordt een snellere paal pas echt noodzakelijk.
Mijn advies zou zijn om een 3-fase 22kW paal te laten plaatsen, maar die te laten begrenzen met dynamic load balancing op ongeveer 22A per fase. Dan laadt de auto op 1 fase met maximaal 5kW, en je bent op de toekomst voorbereid als je ooit een auto hebt die wel 3-fase kan laden.
Om de week Almelo Rotterdam (380km)
Dus ik denk dat snel laden niet echt een overbodige luxe zal zijn.