Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Glewellyn schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:21:
[...]

Dit is ook mijn ervaring, de eerste paar weken dat ik mijn auto had, had ik geen laadpaal thuis en moest ik het met een 10A granny charger doen. Maar ook dat was in de regel zat. Nu is het verhaal natuurlijk iets genuanceerder, ik werk zo'n 20km van m'n werk, dus ik hoef ook niet vaak/veel te laden.

Maar als je nou 200km woon-werk verkeer per dag aflegt gebruik je ergens tussen de 30 - 40kWh. Met een 3.7kW lader is hij alsnog de volgende ochtend weer helemaal vol. Als je per dag meer dan 200km aflegt en niet op je bestemming kan laden, of als je meer dan 1 EV hebt wordt een snellere paal pas echt noodzakelijk.

Mijn advies zou zijn om een 3-fase 22kW paal te laten plaatsen, maar die te laten begrenzen met dynamic load balancing op ongeveer 22A per fase. Dan laadt de auto op 1 fase met maximaal 5kW, en je bent op de toekomst voorbereid als je ooit een auto hebt die wel 3-fase kan laden.
Mijn situatie zou worden: 3/4 dagen per week Almelo Zeist (260km) met als het goed is laadmogelijkheid op kantoor (we verhuizen binnenkort)
Om de week Almelo Rotterdam (380km)

Dus ik denk dat snel laden niet echt een overbodige luxe zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
databeestje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:58:
Er zit in Nederland altijd nog een nummerbord op de voorzijde die het e.e.a. toch wat vertekend ten opzichte van de Amerikaanse uitvoering.
Nee ik zou daar gewoon een model S neus embleem (laatste model) op zetten (komt vast iemand mee)

Afbeeldingslocatie: https://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/05/CfJjSYhXEAQOSFm.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 26-06-2018 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:10:
[...]

Nee ik zou daar gewoon een model S neus embleem (laatste model) op zetten (komt vast iemand mee)
Die zit er al maar iets hoger. Met een kenteken erbij ziet het er al niet zo raar uit. Sowieso vond ik de Model 3 echt veel mooier in het echt. Op foto's lijkt ie van sommige hoeken best vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://postmediadriving.files.wordpress.com/2018/06/2018-tesla-model-3-171.jpg?quality=80&strip=all&w=800&h=520&crop=1
prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:10:
[...]

[afbeelding]
Dit is lelijker :(

[ Voor 23% gewijzigd door YoshiBignose op 26-06-2018 14:15 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:45

Hoogie2004

Whohooooo

prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:49:
Kona.... dealer begint al met goede inruilprijs is lastig (levertijd-risico, erg weinig marge van importeur, etc .....), hij komt vrijdag langs, eens kijken wat ze kunnen.

Ze kunnen ze gewoon zat kwijt (veel lease), wellicht gewoon overslaan. Weet het nog niet, als we overslaan wordt het Niro en Kona volgend jaar (de minder luxe uitvoering).

Van de andere kant...... als hij richting de 50K was gegaan hadden we ook 5K meer moeten betalen, nu net onder de 45K en minder inruilwaarde (even kijken waar ze mee komen). Wij kunnen nog schuiven en nu komt zelfs de model 3 weer in beeld (vindt hem niet mooi, maar hier aantal wel)..... die neus.... moeten ze gewoon wat opplakken ;)
Ik vraag me af waarom jij denkt dat het bij de Niro / Model 3 zo anders zal zijn... Zodra die hier komen zullen de eerste tig exemplaren ook in no time weg zijn, net als nu met de Kona. Vooral omdat die 2 auto's toch een beetje de eerste echte auto's zijn met het formaat dat mensen eenvoudig accepteren.

Ben je niet 'bang' dat je dan over 3 jaar nog aan het wachten bent?
Of begrijp ik het fout, en is het een prijs / kwaliteit of bang-for-the-buck scenario, waarbij je voor een kleine meerprijs meer auto krijgt?

[ Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 26-06-2018 14:18 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hoogie2004 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Ik vraag me af waarom jij denkt dat het bij de Niro / Model 3 zo anders zal zijn... Zodra die hier komen zullen de eerste tig exemplaren ook in no time weg zijn, net als nu met de Kona. Vooral omdat die 2 auto's toch een beetje de eerste echte auto's zijn met het formaat dat mensen eenvoudig accepteren.

Ben je niet 'bang' dat je dan over 3 jaar nog aan het wachten bent?
Of begrijp ik het fout, en is het een prijs / kwaliteit of bang-for-the-buck scenario, waarbij je voor een kleine meerprijs meer auto krijgt?
Nee hoor worden gekocht, maar wellicht betalen we dan teveel (en is ook niet zo erg hoor......als de aankoop lager is kun je wat weggeven op inruil en waardevast zijn ze voorlopig zeker, dus je schrijft niet zoveel af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

hantheman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Mijn situatie zou worden: 3/4 dagen per week Almelo Zeist (260km) met als het goed is laadmogelijkheid op kantoor (we verhuizen binnenkort)

Ja, dan wil je echt wel je aansluiting verzwaren. Aan de andere kant: dan kost die verzwaring je ook niet veel ten opzichte van de rest van je autokosten. Je zit dan tegen de 50.000km/jr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
De 45K euro voor de Premium en rond de 40K de goedkoopste 64Kwh uitvoering voor de Hyundai Kona........dat zet een prijsstandaard in de markt waar de rest nu naar kijkt.

Veel duurder dan moet je ook veel meer bieden, zelfde prijs...... zul je toch hetzelfde moeten bieden of bv. meer ruimte (want Kona is ERG compleet). Zelfs een "A" merk (bv. Tesla, BMW, Merc.....), kunnen premium vragen, maar ga je 55K betalen voor een BMW i3s met 44Kwh.......gaan mensen toch twijfelen.

Hoe veel duurder "mag" de model 3 zijn dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
YoshiBignose schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:03:
Daarom hadden ze beter sneller met de Ioniq 64 kWh kunnen komen, dat was echt een perfecte auto geweest.
Stiekem had ik dat ook liever gehad. Vind de Kona stoeder eruit zien, maar de Ioniq is gewoon wat handiger. Ah well, die 64kWh is nog ver weg ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Trackerfire schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:19:
Hier nog een leuk filmpje over de range van de Kona EV. Voor zover ik t begrijp zo'n 500km in deze testrit. Graadje of 26 en zo te zien best wat snelweg en stadsverkeer. Vooral in de stad gaan er met het regenereren nauwelijks kilometers af.

YouTube: [HMG TV] 한 번 충전으로 서...
Filmpje gezien en ben erg onder de indruk hiervan. Ze reden van Seoul naar Busan, wat meer dan 400km rijden is. Uiteindelijk zouden ze een bereik van net geen 500km redden, met deels snelweg (max 110 wat ik zo zag).
Ik denk dat hier 450km heel realistisch is met 20 graden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

hantheman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:05:

Ik denk dat het wel meevalt en je best uitkomt met 3x25A.

Als we onzuinig rekenen met 5km/kWh kost zo'n ritje van 260km 52kWh.
Als je een laadpaal hebt met load balancing, het liefst op een eigen of weinig belaste fase, kan je met 22A laden. 22A * 230V = 5.06kW.

Dan ben je in een uur of 11 weer helemaal vol en heb ik geen rekening gehouden met de mogelijkheid om op het werk te laden.

Dan het tweewekelijkse ritje naar Rotterdam:
380km kost 74kWh. Dan kom je niet onder een snellaadstop of bijladen in Rotterdam uit. In ieder geval kan je als je leeg thuiskomt die 64kWh in een uur of 13 bijladen. De vraag is of het stilzetten van de auto tussen bij voorbeeld 6 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends onoverkomelijk is.

Let wel: Het verbruik waarmee ik reken is hoog, ik zou zelfs 's winters een lager verbruik verwachten, maar beter een meevaller dan een domper.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:41:
Zelfs een "A" merk (bv. Tesla, BMW, Merc.....), kunnen premium vragen, maar ga je 55K betalen voor een BMW i3s met 44Kwh.......gaan mensen toch twijfelen.

Hoe veel duurder "mag" de model 3 zijn dan ?
Een Hyundai Kona is heel compleet en brengt je comfortabel van A naar B, maar het is geen premium auto en zal het ook nooit worden, daarvoor is het uiterlijk en weggedrag toch te discutabel (rijggedrag gebaseerd op Ioniq / i3 / Tesla)

Tesla heeft de superchargers en een uitstekend weggedrag terwijl BMW, Mercedes en Jaguar de uitstraling, weggedrag en interieur beter op orde hebben. Ik denk dat er voldoende zijn die daar best 10-15k meer voor willen betalen, zelfs met 22% bijtelling boven de 50k. Tenslotte worden de ICE BMW's, Mercedes en Jaguars ook nog steeds verkocht in plaats van vergelijkbare Hyundai's.

[ Voor 0% gewijzigd door Deveon op 26-06-2018 16:07 . Reden: nuance ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Een Hyundai Kona is heel compleet en brengt je van A naar B, maar het is geen premium auto en zal het ook nooit worden, daarvoor is het uiterlijk en weggedrag toch te discutabel (rijggedrag gebaseerd op Ioniq / i3 / Tesla)

Tesla heeft de superchargers en een uitstekend weggedrag terwijl BMW, Mercedes en Jaguar de uitstraling, weggedrag en interieur beter op orde hebben. Ik denk dat er voldoende zijn die daar best 10-15k meer voor willen betalen, zelfs met 22% bijtelling boven de 50k. Tenslotte worden de ICE BMW's, Mercedes en Jaguars ook nog steeds verkocht in plaats van vergelijkbare Hyundai's.
Deels met je eens, maar is nog steeds een early-adopters markt (nog geen 2%) ander soort kopers.
Ben echt benieuwd (mensen stappen zo over van merk en kijken meer naar range/laadsnelheid/techniek en kosten), gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Niro EV interieur:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/demet0.jpg

Met app en volledig leer, volledige info zal morgen wel publiek gemaakt worden (had hem al). Niks spannends (gewoon Kona techniek en de rest is Niro Hybrid, iets afwijkende maten).

[ Voor 63% gewijzigd door prettig op 26-06-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Oei... dat is ... uhm... gewaagd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:54:
nee mag al hoor (is net officieel uit alleen ik had hem al eerder.... hele pdf), bel dealer morgen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:54:
nee mag al hoor (is net officieel uit alleen ik had hem al eerder.... hele pdf), bel dealer morgen maar.

hmmm..... 2x was niet de bedoeling !

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 26-06-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Ik bedoel meer dat ik het niet echt mooi vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Gewaagd? Gewoon saai Koreaans interieur hoor... alleen dat wittige plastic snap ik niet zo bij zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:05:
Ik bedoel meer dat ik het niet echt mooi vind. :)
O ja... is wat "zakelijker" dan bv. de kona (die is "speelser"). Verder beide Koreaans.
Gewoon dashboard ipv de design studie bij de BMW i3 of he NO-dashboard van de model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Het is gewoon non-premium Aziatisch c-segment. Ik zie niet zoveel waarover ik me verbaas.
Dus de folder komt beschikbaar maar hij is nog niet te bestellen?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Faddermakker schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:11:
Het is gewoon non-premium Aziatisch c-segment. Ik zie niet zoveel waarover ik me verbaas.
Dus de folder komt beschikbaar maar hij is nog niet te bestellen?
Wat ik al eerder riep: beetje opgeleukt niro hybrid interieur. Bestellen: neen (Q4), prijzen neen.

Maar dit was al in februari bekend hoor (toen hadden ze WLTP testen al afgerond in Europa, ding was al veel eerder af dan ze ons laten geloven), nu is typegoedkeuring.

[ Voor 18% gewijzigd door prettig op 26-06-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
snel even gekeken, maar niet groter dan de ioniq, dus ik rij nog even verder (en prijs me gelukkig met de snelstladende auto bij gangbare snelladers (in km bereik per minuut snelladen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, de knopjesziekte is zich aan het uitbreiden :P Ik vind het er niet eens lelijk uitzien qua styling, maar het is zo ontzettend druk allemaal. Heb je echt zoveel knopjes en friemeltjes nodig in het interieur? En moeten die twee knopjesclusters in het midden nou echt niet netjes uitgelijnd onder elkaar zijn?

Tot zover nuttige posts en observaties door mux (r) (tm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:17:
Ah, de knopjesziekte is zich aan het uitbreiden :P Ik vind het er niet eens lelijk uitzien qua styling, maar het is zo ontzettend druk allemaal. Heb je echt zoveel knopjes en friemeltjes nodig in het interieur? En moeten die twee knopjesclusters in het midden nou echt niet netjes uitgelijnd onder elkaar zijn?

Ja mee eens.....maar alleen een ipad (model 3) vindt ik ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hmm, leaseprijs van de Kona (Premium, en schuifdak en luxe lak) bij mijn LM (met voorwaarden werkgever) valt toch een beetje tegen: 770 euro (komt ook nog 50 euro bijdrage laadpaal thuis en 50 euro laden op werk bovenop).
De Niro zal dan nog wat hoger zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-06-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:18:
Hmm, leaseprijs van de Kona (Premium, en schuifdak en luxe lak) bij mijn LM (met voorwaarden werkgever) valt toch een beetje tegen: 770 euro (komt ook nog 50 euro bijdrage laadpaal thuis en 50 euro laden op werk bovenop).
Dat hangt denk ik een beetje af van welke versie van de Niro ze gaan leveren qua opties en extra's lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:18:
[...]

Ja mee eens.....maar alleen een ipad (model 3) vindt ik ook niks.
Waarom niet? TV's, telefoons, tablets, laptops... zelfs je wasmachine of thermostaat bestaat tegenwoordig voornamelijk uit een beeldscherm. Knopjes verdwijnen langzamerhand voor touch screen. Ook het dashboard voor je neus is in veel auto's al een scherm ipv een wijzertje dat beweegt. Voordeel is dat je software en functionaliteit kan verbeteren en updaten en menu's achter menu's hebt. Het werkt echt goed hoor als je eraan gewend bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:18:
Aantal kilometers per jaar en looptijd? 770 zegt weinig zonder deze twee getallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik ook. De Kona Premium doet op directlease obv 40/4 €728 en dat is echt niet de scherpste prijs.

edit: oh wacht, met vervangend vervoer en winterbanden €780 :+

[ Voor 25% gewijzigd door FDMK op 26-06-2018 20:13 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Wow best duur eigenlijk. Zit even te spelen met een lease module. De vele kilometers maken het behoorlijk duur. 30k voor 5 jaar Laten we wel wezen in combinatie met de bijtelling rij je erg goedkoop natuurlijk.

Hmm heb ik toch liever een model 3 ongeveer net zo duur in de lease dan heb je een auto die weinig consessies doet.

Maar goed de tesla mag nog langer slapen bij tesla blijkbaar heeft hij het naar het zin daar. Dus volgende week ophalen dan is hij al 3 weken in de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

40k/jaar, 5 jaar, all-in laadpas Europa, vervangend vervoer, winterbanden, 0 eigen risico per schade, dus ja wel het meest luxe pakket.

Denk dat ze op safe spelen qua restwaarde, nog weinig over bekend natuurlijk..

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-06-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja plus de accu levensduur dat is in question de tesla heeft het al ruimschoots bewezen dus dat is redelijk safe plus tesla geeft een rest waarde garantie beter dan de lease afschrijving.

Weet ook niet de garantie van de batterij van de kona. Misschien max 80k of zo iets. dan is het lastig als je hoge kilometers wil gaan doen. Niet dat hij het haalt maar de formule van de lease maatschappij is dan niet zo vriendelijk.

Het lijkt redelijk maar goed zelf had ik ook 10 offertes gevraagd toen ik aan het regelen was. (goed ik had alle keuze van lease maatschappijen) maar de tweede ronde (de leaf) was voor mij doe jij maar ALD geen tijd om nog een keer deze mangel door te gaan. Plus 1 aanspreek punt is super fijn.

[ Voor 25% gewijzigd door MeZZiN op 26-06-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MeZZiN schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:39:
Ja plus de accu levensduur dat is in question de tesla heeft het al ruimschoots bewezen dus dat is redelijk safe plus tesla geeft een rest waarde garantie beter dan de lease afschrijving.

Weet ook niet de garantie van de batterij van de kona. Misschien max 80k of zo iets. dan is het lastig als je hoge kilometers wil gaan doen. Niet dat hij het haalt maar de formule van de lease maatschappij is dan niet zo vriendelijk.

Het lijkt redelijk maar goed zelf had ik ook 10 offertes gevraagd toen ik aan het regelen was. (goed ik had alle keuze van lease maatschappijen) maar de tweede ronde (de leaf) was voor mij doe jij maar ALD geen tijd om nog een keer deze mangel door te gaan. Plus 1 aanspreek punt is super fijn.
ioniq is 8jr/160k km min. 70%.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zal dan gelijk liggen met de kona (misschien iets beter vanwege de grote accu) maar dat is netjes vind ik.

Maar goed nieuwe autos moet je maar afwachten hoe ze afschrijven zie de i3 die is ook redelijk hard gaan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kona dacht 5 jaar (optie), kia 7 jaar op accu (150K).

Accu's maak ik me niet zo druk om, goede cellen met goed management gaat veel langer mee. Auto's die dat niet hebben.... tja ik laat ze staan.

Leasemaatschappijen, reken maar eens uit...... je betaald bijna de auto na 5 jaar. Dus restwaarde is wel erg laag berekend en die zal echt behoorlijk hoger zijn (beetje koffiedik kijken, maar 10-15K is niet echt gek qua bedrag).

En dan verkopen de leasemaatschappijen ze tegenwoordig liever zelf ipv doorstoten naar de handel (meer marge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klopt maar de kosten van lease is meer dan alleen afschrijving (verzekering + onderhoud + kosten) maar goed lease is beter voor mijn cash flow voor nu. Plus mega zorg minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:01:
Klopt maar de kosten van lease is meer dan alleen afschrijving (verzekering + onderhoud + kosten) maar goed lease is beter voor mijn cash flow voor nu. Plus mega zorg minder.
Lease heeft echt wel voordelen, anders deden bedrijven het niet. Ligt gewoon aan je situatie.
Zelf ook naar gekeken en bij tesla vindt ik het helemaal zo gek niet (kona is gewoon duur in de lease).
Denk dat een model 3 ook mee zal vallen in de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Tesla is zelfs goedkoop in de lease ik heb zitten rekenen alleen als ik het onderhoud op mijn eigen tijd doe dus meer 1 x per jaar of langer zelf dat kan ik iets besparen maar wat ALD vraagt is zo laag dat ik met moeite dat kan matchen met eigen geld. Plus geen enkel risico en geen gedoe over de verzekering.

Dus lease is een prima manier van autos regelen (het is nieuw voor mij) maar omdat ik veel kilometers rij dan is het ook prima oplossing als je weinig rijd kan het beter zijn om te kopen en langer door te rijden. Maar goed een zorg minder is me ook een hoop waard als freelancer met al te veel zorgen om mijn bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik lease zelf een model s met enhanced autopilot en premium package met 30dkm en 5 jaar met vervangend vervoer, afschrijving, onderhoud en verzekering. Kosten 1259 ex BTW. Ik vond het meevallen. Auto van 100k die je dan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
Zomaar eens een vraagje over electrisch rijden. Vandaag kwam het op het werk ter sprake. De gemakken en ongemakken.

Nu vroegen wij ons iets af. Laad je weleens je auto op bij vrienden, gewoon op het net?
Kijk, de kosten om een gsm ff snel opladen bij vrienden zijn verwaarloosbaar. Maar even je auto vol'gooien'.

Gebeurt het en verreken je dan ook de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
mux schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:17:

Inderdaad, moet het allemaal zo ontzettend slecht uitgelijnd? Zet het allemaal recht en je hebt een redelijk ok interieur. Maar dit... :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
p.d.akkerman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:16:
Zomaar eens een vraagje over electrisch rijden. Vandaag kwam het op het werk ter sprake. De gemakken en ongemakken.

Nu vroegen wij ons iets af. Laad je weleens je auto op bij vrienden, gewoon op het net?
Kijk, de kosten om een gsm ff snel opladen bij vrienden zijn verwaarloosbaar. Maar even je auto vol'gooien'.

Ja bij vrienden met een biertje...... Toch geen discussie waard ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kv83
In Noorwegen komen inmiddels de eerste Kona EV's al aan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xv5g2QN.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Zoals altijd "het hangt er vanaf". De meeste maken er geen probleem van, het is euro's werk, en waarschijnlijk gaat er veel meer doorheen aan versnaperingen. Het is wel makkelijker met een paal, dan hebben we geen gedoe met een verlengsnoer. De schoonfamilie wil de euro's ook al niet hebben, dus dat ontzenuwt meteen de discussie.

Als het uberhaupt een discussie punt zou worden haak ik meteen af en zoek ik wel een paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@p.d.akkerman
of gewoon op de terugweg even 10min. mail /app bijwerken bij een snellader waar je voor 7-8ct/kwh even bijvult

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online

Ik laad mijn telefoon elke nacht op en mijn auto ook. Dus nooit nodig. Maar stel je vrienden wonen 200km weg en je moet dat bij laden dan heb je het bij een verbruik van 200wh per km 40 kwh. Dat is 8,80 max. Echter op gewoon stopcontact laad je (bij mijn tesla) max 12km per uur. Dan moet je 17 uur laden. Dat doe je ook niet, maar stel een avond van 8 uur dan heb je het over 4,40. Laat jij je vrienden dat betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Reken even uit wat kost een tesla 75D helemaal leeg naar vol via normaal stopcontact 27-35 uur nodig met verlies.

kosten 82,5 kwh * 0,20 = 16,5 voor een 100% opgeladen tesla 75D
of voor een leaf 8,8 euro
Ioniq rond de 6 euro.

Maar gemiddeld gezien laad je op een avond max 12kwh (4 uur) 2,40 euro.

Even vol gooien zonder laadpaal lukt toch niet.

Dus ik denk dat niet veel mensen echt bezwaar hebben. Het kost niet veel meer dan een liter benzine of een speciaal biertje. Als iemand bij mij komt mag hij gewoon aan de 3 fase zal mij echt niet uit maken die paar kwh meer of minder.

En als het een issue is dan ga ik wel even aan de snellader voor 10 minuten is bijna hetzelfde als die avond aan het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:27:
In Noorwegen komen inmiddels de eerste Kona EV's al aan
[afbeelding]
Die zijn er snel bij ......juni pas. kijken wanneer hier de eerste aankomen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
Bedankt voor de snelle reacties. Dacht dat het al gauw op 10,- zat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Zou het graag willen dat het zo snel ging ja misschien met 3 fase gooi je er zo 30-40kwh uur in een avond. Maar dat is niet je standaard stopcontact en ik denk als je op bezoek ben bij een EV rijder dan zal hij niet erg vinden dat je zijn laadpaal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Laatst online: 03-09 21:56

Jawel, ze hebben vaak de kabel al uitgerold. De kosten vallen in het niets tegen hun totale stroomverbruik.

Ook ik zou niet zeuren als iemand op bezoek komt net zijn EV en hem aansluit. Plug je auto in en laad vol, fijne thuisreis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies zou er niet mee zitten stroom is cheap en je doet wat goeds voor de wereld. (als is het maar klein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja gaat nergens over natuurlijk tenzij je 3x32A lader hebt staan en er constant Tesla's af en aan rijden :P

Laatst kwam een Leaf bij mij laden ik zei prima... had ie achteraf nog een Viennetta gegeven. Terwijl zo'n leaf misschien 25 kWh laadt.... er vanuit gaande dat ik wel boven de 10.000 kWh kom is dat maar 10 cent per kWh dus €2.50 aan kosten. Bijna winst gemaakt met die Viennetta :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Heb zelf geen EV en in de familie of vriendenkring ook niemand, maar ik denk dat bijladen vooral het geval zou zijn voor wanneer iemand anders niet thuis zou raken zonder rangestress of bijladen onderweg. Voor anderen die pakweg 20 km hier vandaan wonen zou ik het wat onnozel vinden, maar langs de andere kant kost bijladen wanneer ze vol vertrokken zijn ook amper stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Zelf deel ik graag (gratis) onze 11kW laadpaal. Familie/aannemer/bezoek mag gewoon vol laden! Bij bezoek aan zus/schoonmoeder kan ik inpluggen op stopcontact omdat dat het makkelijkst is. Geen enkel probleem en op jaarbasis gaat dat om kleine bedragen.

Wie weet wil ik in toekomst met de buren wel een gedeelde (eerlijk) betaalde laadpaal oplossing bedenken (gezien wij enige zijn in de buurt met een oprit)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Daar zit ik ook aan te denken. We hebben ook een grote oprit alleen weet niet of het echt wel gebruikt gaat worden. Wil best iets kosten maken om een laadpaal in het dorp te regelen alleen er zijn zo weinig EV's nog in de polder dat het nut niet erg hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Ik heb direct een laadpaal met RFID/laadpas mogelijkheid geregeld. Makkelijk met factureren voor de leasebak en iedereen mag tegen vergoeding stroomtarief laden (paal is bruikbaar vanaf oprit en parkeervak voor het huis). Bij mijn ouders woont achter een ampera-rijder die een laadpaal met RFID heeft waar ik in het weekend altijd kan opladen, mijn oom woont een i3-rijder tegenover, zelfde verhaal. Met een Outlander is het natuurlijk makkelijk zat om op benzine door te rijden dus als ik niet kan laden met een laadpaal ga ik meestal niet vragen om een stopcontact. Bij een weekendje weg gaat ie wel aan het stopcontact bij het huisje. Met straks de Model 3 zal op andere plekken het toch zoeken worden naar een laadpaal, ik twijfel nog of het handiger is om te snelladen of met stopcontact bij te laden. Zal er van af hangen of stopcontact-laden genoeg range kan geven om thuis te komen.

Iets totaal anders, onze gemeente heeft in het centrum een laadpaal weggezet voor het gemeentehuis. Op loopafstand van de Lidl, Jumbo en een flink aantal andere winkels. Helaas word dit parkeerterrein ook voor evenementen gebruikt en is in de afgelopen weken meer dan de helft van de tijd afgesloten geweest. Er is in de rest van het centrum geen laadpaal te vinden. :F

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aww... er staat een Nissan Leaf in Antwerpen te koop voor 7000 euro. Gezien ik binnenkort een Leaf nodig heb om een tweede extender in te testen dacht ik: score! Helaas krijg ik vage Engelse e-mails terug waaruit wel heel erg duidelijk wordt dat het een scam is :(

Waarom maakt iedereen z'n tweedehands Leaf zo duur. Hoe moet ik ooit mijn tweede en derde auto kopen met zulke prijzen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
mux schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:54:
Aww... er staat een Nissan Leaf in Antwerpen te koop voor 7000 euro. Gezien ik binnenkort een Leaf nodig heb om een tweede extender in te testen dacht ik: score! Helaas krijg ik vage Engelse e-mails terug waaruit wel heel erg duidelijk wordt dat het een scam is :(

Waarom maakt iedereen z'n tweedehands Leaf zo duur. Hoe moet ik ooit mijn tweede en derde auto kopen met zulke prijzen! :P
Het schijnt dat het accupakket van de Leaf op een bijzondere wijze in elkaar steekt. Een maat van mij bouwt zijn eigen motor om en die is ook alleen maar op zoek naar een accupakket van een Nissan Leaf. Heeft iets te maken met de modulaire opbouw? Not my cup of tea, maar dat is blijven hangen.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:32
Pierz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:16:
[...]

Inderdaad, moet het allemaal zo ontzettend slecht uitgelijnd? Zet het allemaal recht en je hebt een redelijk ok interieur. Maar dit... :F
Ik hoop dat dit mensen weerhoudt om voor de Niro te gaan, des te groter de kans dat ik er op redelijke termijn een kan rijden :) . Het interesseert mij niet zo veel. Ik rij nu een Outlander en dat is interieur is ook gaan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Henry65 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:22:
[...]

Ik hoop dat dit mensen weerhoudt om voor de Niro te gaan, des te groter de kans dat ik er op redelijke termijn een kan rijden :) . Het interesseert mij niet zo veel. Ik rij nu een Outlander en dat is interieur is ook gaan wennen.
Haha.... ja Niro is net een kleine outlander, mooi is anders (interieur dan..... uiterlijk Niro vindt ik wel ok)

Maar ja wat is een mooi interieur......nogal smaak gevoelig en ze moeten iets maken wat heel veel mensen aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
RobBouman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:19:
[...]

Het schijnt dat het accupakket van de Leaf op een bijzondere wijze in elkaar steekt. Een maat van mij bouwt zijn eigen motor om en die is ook alleen maar op zoek naar een accupakket van een Nissan Leaf. Heeft iets te maken met de modulaire opbouw? Not my cup of tea, maar dat is blijven hangen.
Als hij de Leaf voor het accupacks wil hebben kan hij ook eens kijken naar een gecrashte Leaf op de sloop. Daar willen ze vaak graag van de accu af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nah, ik ben ook al enige tijd op copart aan het kijken naar rebuild Leafs, maar het is totaal niet interessant. Je betaalt voor iets met goede accu al gauw 4-5k GBP, als je samen doet met iemand anders kost transport naar NL tegen de 1000. Als je de auto wil opknappen naar goede staat zit je al over de tweedehandsprijs van een Leaf, en als je hem verkoopt in onderdelen krijg je je geld nooit terug.

Het is goedkoper om salvage batterijen los te kopen van één van de online resellers.

Dit is trouwens echt iets van de laatste... zes maanden? jaar? dat tweedehands elektrische auto's en alles eromheen zo duur en moeilijk geworden zijn. Nieuw net zo. Ze beginnen populair te worden, ik kan niet wachten tot iedereen elektrisch rijdt :)

(met name de koters die iedere vrijdagavond langsrazen in hun lawaaibakken als we in bed liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
mux schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:32:
[..] kan niet wachten tot iedereen elektrisch rijdt :)

(met name de koters die iedere vrijdagavond langsrazen in hun lawaaibakken als we in bed liggen)
Ja, want die gaan straks niet met papa's Tesla knallen (https://electrek.co/2018/...e-kid-died-model-s-crash/) want die is saai en traag. Maar wel met de Leaf van mams, de E-golf van broer lief of de Zoë van Hachy (joyriding). En allemaal met een fluisterstille motor, en de speakers op 11* (!) Pompende boxen, gierende gitaren elektro-meuk en gillende meisjes.

Things never change... and if they do, not for the better :-)

*Spinal tap

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
mux schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:54:

Ga je wel weer voor het 1e model met brakke batterij of overweeg je ook nog het >2013 model te nemen?

Onlangs kwam er nog een >2013 model online (Acenta) voor 12k, zeker meer dan 7k maar wel een warmtepomp en batterij 12/12

Rendement t.o.v. de investering is natuurlijk wel kleiner, in ieder geval qua range maar waarschijnlijk ook financieel.

Als het zinvol zou zijn zou ik graag die van mij aanbieden als testobject maar zelfs tegen kostprijs heeft het voor mij geen zin, ik heb de range simpelweg niet nodig.

Edit, dit is m, toch iets duurder. Alsnog ongeveer het goedkoopste wat er is voor nieuwe type.
https://www.autoscout24.n...-e292931f6264?cldtidx=13#

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 27-06-2018 12:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Beide, ik heb al meerdere geïnteresseerde mensen voor beide generaties. Vrijdag ga ik eindelijk wat betere informatie krijgen over hoe ik het legaal kan krijgen en wat ik kan verwachten qua regels en APK-keuringswaardigheid enzo, en hopelijk kan ik daarna aan de slag met zsm meerdere auto's ombouwen en laten rondrijden met testhardware. Gezien ik *liever* niet een onbekende opzadel met elektronica die ze potentieel kan laten stranden in the middle of nowhere denk ik dat ik dan zelf een random auto koop, ombouw en rijd en dan later verkoop.

Edit: en voordat andere mensen hun auto aanbieden: I'm not kidding, je komt een keer midden op de weg stil te staan in druk verkeer met een auto die niet wil starten. Deze mods zijn geen grap, het zijn diepgaande modificaties aan de auto. Er moet echt hard getest worden.

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 27-06-2018 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:01:
[...]

Waar blijft de folder? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:11
Ja hoor, eindelijk heb ik akkoord! ik mag een E-golf gaan leasen :D

(mogen de meningen hier over verschillen, maar ik vind de e-golf gewoon mooier dan de andere)

Alleen heeft alles zo lang geduurd dat mijn huidige auto er over 2 maanden al uit gaat, dus ik zit vooral te kijken naar voorraad modellen.

Hierdoor heb ik soms wat minder keuze in de opties. merendeel hiervan is wel duidelijk maar ik had 2 vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden:

- Warmtepomp; ik snap het principe hier van maar kan nergens vinden wat het verschil is in actie radius in de winter...
- 17 inch/ 16 inch velgen, logisch dat 16 inch zuiniger zal rijden, maar weet iemand hier (of waar ik het kan vinden) wat de impact hiervan is?

ik kom iedere keer alleen maar op de officiële sites terecht, en die vertrouw ik hier niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Z___Z schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Waar blijft de folder? :P
Ik heb niet gezegd dat er een folder is (iemand zelf geconcludeerd), er is een PDF.

Staat weinig nieuws in (vond interieur foto wel leuk), verder iets van 451 liter kofferbak, lak-kleuren, app met services, o ja en trekhaak (testen ze mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

fjux schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:33:
Gefeliciteerd!
- Warmtepomp; ik snap het principe hier van maar kan nergens vinden wat het verschil is in actie radius in de winter...
In principe geeft een warmtepomp een factor 2-4 meer warmte dan de elektrische energie die je erin steekt ten opzichte van een gewoon warmte element (factor 1). Echter is de factor 2 in de winter door de koude buitenlucht en de factor 3-4 de rest van het jaar. Het is ook meteen de airco, zeg maar een lucht/lucht warmtepomp die je ook in huis kan hangen die zowel kan verwarmen als koelen.

Als het vriest blijft het nog steeds een stuk beter dan een gewoon warmte element, dat mag vanzelf spreken.
- 17 inch/ 16 inch velgen, logisch dat 16 inch zuiniger zal rijden, maar weet iemand hier (of waar ik het kan vinden) wat de impact hiervan is?
Procent of 5, maar winterbanden doen het dan weer teniet. Hangt allemaal samen met de maten. Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
databeestje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:41:
[...]

Gefeliciteerd!

[...]

In principe geeft een warmtepomp een factor 2-4 meer warmte dan de elektrische energie die je erin steekt ten opzichte van een gewoon warmte element (factor 1). Echter is de factor 2 in de winter door de koude buitenlucht en de factor 3-4 de rest van het jaar. Het is ook meteen de airco, zeg maar een lucht/lucht warmtepomp die je ook in huis kan hangen die zowel kan verwarmen als koelen.

Als het vriest blijft het nog steeds een stuk beter dan een gewoon warmte element, dat mag vanzelf spreken.

[...]

Procent of 5, maar winterbanden doen het dan weer teniet. Hangt allemaal samen met de maten. Het is niet anders.
Thanks!

Maar met die warmtepomp, hoeveel % scheelt het ongeveer met je bereik in de winter?
Dat het beter is snap ik, maar wil even kijken hoeveel het ongeveer doet, als ik er 1 geheel zou bestellen zou ik er sowieso voor gaan, maar met voorraad modellen wil ik weten of ik dit echt als harde eis moet gaan zetten of nice to have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44
fjux schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:04:
[...]

Thanks!

Maar met die warmtepomp, hoeveel % scheelt het ongeveer met je bereik in de winter?
Dat het beter is snap ik, maar wil even kijken hoeveel het ongeveer doet, als ik er 1 geheel zou bestellen zou ik er sowieso voor gaan, maar met voorraad modellen wil ik weten of ik dit echt als harde eis moet gaan zetten of nice to have.
In de winter (met warmtepomp) is mijn bereik, vooral snelweg geen 200km, wat het verschil echt is weet niemand omdat het praktijkverbruik nogal scheelt per gebruiker, de theorie is 30km in de winter...

O ja en dan rij ik bijna altijd 104km/u met als max 110km/u...

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 27-06-2018 17:20 . Reden: Toevoeging snelheid ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MarcelGo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:17:
[...]

In de winter (met warmtepomp) is mijn bereik, vooral snelweg geen 200km, wat het verschil echt is weet niemand omdat het praktijkverbruik nogal scheelt per gebruiker, de theorie is 30km in de winter...

Vind wel interessant om te weten hoeveel range een warmtepomp nu echt scheelt qua bereik in de winter ?
Is het de investering waard ? Heeft het uberhaupt zin als je bereik toch al 300-400 km is ? (want dan worden veel dingen plots minder boeiend)

Iemand ervaringen mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Laatst online: 20:40
prettig schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:39:
[...]

Die zijn er snel bij ......juni pas. kijken wanneer hier de eerste aankomen!?
Zojuist heb ik voor mijn pre order doorgekregen februari 2019.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Pierz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:37:
Is de Sion ooit wel eens de openbare weg op geweest?
Misschien zijn ze nog niet door een (individuele) type goedkeuring geweest. (Heeft Duitsland iets soortgelijks als https://opendata.rdw.nl/ ? )
Hoewel er wel foto's te vinden zijn van hun zwarte en witte proto-Sions met kentekens, maar weet niet hoe echt kentekens als "M SM2017", "M SM4567", "M SM2707", "M SM19E" zijn.
Ik vraag me namelijk sterk af of dat ding een beetje fatsoenlijk rijdt, gezien de ervaring van het bedrijf, of dat we meer moeten denken aan een Fiat Panda uit de jaren '80.
Wat ze tot nu toe hebben laten zien is, is volgens hun zeggen nog niet de productie-versie.
The current version of the vehicle is a so-called close-to-production-prototype. This means the vehicle design, shape, form, operation and finishing are very close to the final vehicle version that will be delivered from 2019. Nevertheless, design, interior and finishing will still be optimised during final vehicle development, i.e. changes/improvements can still be expected.
De daadwerkelijke productie zeggen ze over te laten aan een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
prettig schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:45:
Vind wel interessant om te weten hoeveel range een warmtepomp nu echt scheelt qua bereik in de winter ?
Is het de investering waard ? Heeft het uberhaupt zin als je bereik toch al 300-400 km is ? (want dan worden veel dingen plots minder boeiend)

Iemand ervaringen mee ?
Ik heb op basis van ervaringen (van anderen) voor de Ioniq EV een grafiek daarvan geconstrueerd. Dit is de grafiek van de vermogens van beide naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/heatingandACusagev16.jpg

En dit is de verschilgrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/differencegraph.jpg

Bron:
https://www.ioniqforum.co...g-ac-what-power-used.html

Je spendeert zo ongeveer 1 kW vermogen aan het verschil. Voor 2 uur rijden is dat 2 kWh. Van de 28 kWh is dat 7%. Dus geen 200 maar 186 km bijvoorbeeld. Als je langer rijdt (met lagere snelheid) is het een hoger percentage.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 27-06-2018 21:08 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@prettig: en van je bereik is de laatste 20km niet echt comfortabel rijden. ik probeer altijd te laden voordat ik de gom tot 25-20 zie teruglopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Warmtepomp: Valt dus mee, zeker als je grote accu hebt merk je er weinig van. Na 2 uur ben je vaak al weer aan het laden.

Is wel iets maar nodig heb je het niet. Kleinere accu lijkt het me wel zinvoller (maar dan is alles belangrijker dat kan besparen). Had verwacht dat het verschil groter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
prettig schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:31:
Warmtepomp: Valt dus mee, zeker als je grote accu hebt merk je er weinig van. Na 2 uur ben je vaak al weer aan het laden.

Is wel iets maar nodig heb je het niet. Kleinere accu lijkt het me wel zinvoller (maar dan is alles belangrijker dat kan besparen). Had verwacht dat het verschil groter was.
ioniq is ook wel efficient. kijk maar eens naar de video van leaf 2018 vs ioniq door Bjorn Nyland....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Klopt op zich wel aardig qua verschil met de Leaf. Rond de 0 graden is de warmtepomp ruim 2x zo efficiënt, wat met een 20kWh bruikbare accu toch wel een aanzienlijk verschil maakt. Met grotere accu's is het niet zo boeiend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
wat ik alleen niet begrijp, moderne airco.....koelen en verwarmen.

Nu hebben auto's airco, die moet toch ook kunnen verwarmen!? Of is de warmtepomp gewoon een uitbreiding op de airco. Of past dat weer niet qua afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
_V_ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:06:
[...]
Misschien zijn ze nog niet door een (individuele) type goedkeuring geweest. (Heeft Duitsland iets soortgelijks als https://opendata.rdw.nl/ ? )
Hoewel er wel foto's te vinden zijn van hun zwarte en witte proto-Sions met kentekens, maar weet niet hoe echt kentekens als "M SM2017", "M SM4567", "M SM2707", "M SM19E" zijn.

[...]
Wat ze tot nu toe hebben laten zien is, is volgens hun zeggen nog niet de productie-versie.

[...]

De daadwerkelijke productie zeggen ze over te laten aan een
[...]
Wellicht bouwen ze op een bestaand onderstel, dat zou ook wel verklaren dat ze zo’n lage prijs voor die auto kunnen vragen. Het zou mij ook een stuk meer vertrouwen in de auto geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
MarcelGo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:17:
[...]

wat haal jij dan wel in de winter?

klopt die afstand in de topic start een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44
Zo rond de 180 km...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik had zelf in de winter een gemiddeld verbruik van rond de 16 tot 22 kWh/100km (per rit) met de e-Golf met warmtepomp. Ik weet niet meer precies wat het globale gemiddelde was. Ik dacht rond de 17 kWh/100km. Zit ondertussen op 13 kWh/100km maar ja, het is nu heel ander weer.

Dan kan je aan de hand van die gegevens de actieradius uitrekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door tiguan op 27-06-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
top, daar was ik ook vanuit gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Blij dat ik in de zomer heb gekocht. Komt de winter als tegenvaller vanzelf: kleine accu zonder warmtepomp.

Vind sowieso de kachel een onding.

- Hij warmt traag op, want gewoon met radiateurtje met koelwater circuit zoals in een normale up. Tenminste: dat heb ik onder de kap gezien: gewoon twee waterslangen door het schutbord richting interieur.

- De climatronic vergeet z'n laatste instellingen en staat "by default" op 22 graden, automatische stand met airco beschikbaar.

Dat is dus precies de reden waardoor ik nu weet dat de kachel langzaam opwarmt: 's ochtends wegrijden met een nog koele auto ( het was gister ochtend nog even best fris) betekent dat de verwarming aan gaat!!! Idioot! Die 22 graden is handig om op airco gebruik te besparen wellicht, maar om in juli de ochtend te beginnen met de verwarming aan???

Schijnt een kwaaltje te zijn: sommige e-ups springen naar default waarden en anderen niet. Met OBDeleven is het om te programmeren schijnt dus die heb ik maar besteld. Kan ik de soundgenerator ook uitschrijven. ;-)

Kleine accu, geen warmtepomp. Beperkte range. ik vermoed dat het handschoenenkastje zijn dienst gaat bewijzen deze winter.

In ander nieuws: m'n aanvraag voor het mogelijk maken van privaat verlengd opladen is helaas bij de gemeente gestrand. Geen beleid. Dus niets mag. Geen kabel over de stoep. Geen laadpaal bij de stoep.

Via een alternatieve aanvraag ( enkel het realiseren van een stroomvoorziening) hoop ik wellicht toch te mogen graven onder de stoep door. Als het woordje laadpaal niet voorkomt struikelt de afdeling verkeer mogelijk niet over de aanvraag en blijft 't bij ruimtelijke ordening. een paaltje van 20 centimeter met een stopcontact. Is een andere omschrijving. Wellicht werkt dat wel.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
prettig schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:45:
[...]

Iemand ervaringen mee ?
Juist dan, als je dan lange afstanden rijd en je hebt dan een verwarming van een elektrisch kacheltje dan heeft dat behoorlijk impact. Een elektrisch kacheltje in de auto gebruikt al snel een kW of 4.... Een warmtepomp een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Pierz schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:21:
[...]
Wellicht bouwen ze op een bestaand onderstel, dat zou ook wel verklaren dat ze zo’n lage prijs voor die auto kunnen vragen. Het zou mij ook een stuk meer vertrouwen in de auto geven.
Wat de herkomst zal zijn in de productieversie van het onderstel heb ik niet kunnen vinden, maar volgens de duitse Wikipedia [translate.google.com] hebben een aantal mensen het chassis van een BMW i3 herkent in de proto-Sions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
JeroenK schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:08:
[...]

Juist dan, als je dan lange afstanden rijd en je hebt dan een verwarming van een elektrisch kacheltje dan heeft dat behoorlijk impact. Een elektrisch kacheltje in de auto gebruikt al snel een kW of 4.... Een warmtepomp een stuk minder.
De 60kWh Ampera had bij een duitse range test (koud weer) maar iets meer range dan een Zoe met een stuk kleinere accu.

(Ging zo’n 150-200km of meer van de range af bij koud weer)

Staat stuk terug in dit topic meen ik mij te herinneren.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zo net terug van de garage even maar even achter een groot nadeel gekomen van de 100D ^_^ hij is gewoon 100 kilo zwaarder. Dus de vakantie had onhandig uit komen. Door het mega zware gewicht van de accu kan ik maximaal 1145 kilo trekken. Wat een gedoe eindelijk een auto ruime mogelijkheid van trekgewicht. Alleen de combinatie gewicht is niet aangepast aan EV's puntje om op te lossen.

Dus even mijn eigen auto terug zodat ik het weekend weer de sleurhut mee kan nemen. En maandag weer terug voor de laatste punten. Trouwens wel op letten met leen autos het eigen risico is extreem hoog... damm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Daacuso schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:32:
[...]

Zojuist heb ik voor mijn pre order doorgekregen februari 2019.
De eersten komen in NL rond augustus dit jaar al aan. Juni had x productieplaatsen, die komen augustus. Juli had x productieplaatsen, die komen september/oktober, augustus had x productieplaatsen, die komen richting eind van het jaar.

Wilde er laatst eentje bestellen die ik niet op voorhand gereserveerd heb, levertijd gaat al richting juli 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
Het aanbieden van producten is niet toegestaan op het forum. Daarvoor is de V&A.

[ Voor 90% gewijzigd door deepbass909 op 28-06-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Maingau en fastned, is daar al een update over (of heb ik die gemist) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MeZZiN schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:46:
Zo net terug van de garage even maar even achter een groot nadeel gekomen van de 100D ^_^ hij is gewoon 100 kilo zwaarder. Dus de vakantie had onhandig uit komen. Door het mega zware gewicht van de accu kan ik maximaal 1145 kilo trekken. Wat een gedoe eindelijk een auto ruime mogelijkheid van trekgewicht. Alleen de combinatie gewicht is niet aangepast aan EV's puntje om op te lossen.

Dus even mijn eigen auto terug zodat ik het weekend weer de sleurhut mee kan nemen. En maandag weer terug voor de laatste punten. Trouwens wel op letten met leen autos het eigen risico is extreem hoog... damm :(
Tijd voor BE rijbewijs? Op ovi.rdw.nl zie ik namelijk dat de NG-752-J (random kenteken) een combinatiegewicht van 5370 kg (maximale eigen gewicht 3120 + trekgewicht 2250).

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 28-06-2018 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

E achter B kost je maar 500 euro en 1 dag, da's een aardige no-brainer als je zo'n combo wil gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Één dag opleidingen zijn iets zaligmakend. Slagingspercentage is niet 100% ;-).

Het kan wel maar ik nam toch maar gewoon een 5 tal lessen, beetje oefenen met een boedelbak en voila. Qua kosten maakte het niets, en ik ging me meer ervaring de weg op dan je in één dag kunt leren.

Ééndags zijn er voornamelijk voor professionals die geen tijd te verliezen hebben. En vervolgens dagelijks/wekelijks op de weg zitten met flinke combinaties.

Ik rij jaarlijks misschien 6 keer met een zware kar. Allemaal privé. Pas een paar keer met serieuze lading . Maar dan ook direct door de kleinste steegjes met een schamelwagen ;-)

Mijn trekhaak is binnen. M'n gereedschap ligt klaar. Ben er nog niet overuit of ik de trekhaak modificeren zal vóór of na de rdw keuring ;-) (oogje voor losbreek inrichting zit mij niet naar m'n zin, wil 'm verplaatsen. Maar of de rdw dat bij de keuring wel zo grappig vind?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
prettig schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:51:
Maingau en fastned, is daar al een update over (of heb ik die gemist) ?
Volgens de helpdesk van MainGau half juli.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
PeterZ(on) schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:46:
Ah, ben dus niet de enige die hem dubbel kreeg en ook zo raar opgesteld, alsof je je net hebt aangemeld. Nee per post denk ik niet, ze hebben toch je e-mailadres.

Ik heb er maar een mailtje achteraan gedaan dat ik nog helemaal geen rekening heb ontvangen. Nu maakt dat mij niet zo uit maar wel als er iets mis blijkt te zijn en ze blokkeren de kaart.
@PeterZ(on) heb jij hier nog iets over gehoord van Maingau?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

fjux schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:33:
Gefeliciteerd!
(mogen de meningen hier over verschillen, maar ik vind de e-golf gewoon mooier dan de andere)
Helemaal mee eens :*)
Alleen heeft alles zo lang geduurd dat mijn huidige auto er over 2 maanden al uit gaat, dus ik zit vooral te kijken naar voorraad modellen.
Let op dat de "voorraad" modellen op de website van Volkswagen zelf niet echt in voorraad zijn maar gewoon vast besteld en nog een levertijd hebben van ~1-4 maanden...
Ik heb die van mij bij de dealer in Rotterdam gekocht en dit was toen de enige e-golf waar je zo mee weg kon rijden hier in de omgeving...
Hierdoor heb ik soms wat minder keuze in de opties. merendeel hiervan is wel duidelijk maar ik had 2 vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden:

Nog geen ervaring want heb die van mij pas een maand. In het boekje staat tot 50km en toen ik aan de verkoper vroeg wat dat betekende zei hij dat dat net als de 300km is. In de praktijk zal het dus meer richting 30km zijn in de winter.
Kan de bron niet meer vinden maar ik heb ergens gelezen 3-4%, afhankelijk van je gemiddelde snelheid. Was t voor mij niet waard om met die lelijke dichte 16" velgen rond te rijden. Ik heb de 17" (Madrid?) En ze zijn echt prachtig :)
ik kom iedere keer alleen maar op de officiële sites terecht, en die vertrouw ik hier niet mee.
Pagina: 1 ... 57 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.