To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Verwijderd
wij zijn vanuit Stichting Autobelangen bezig met een enquete
Lees a.u.b. eerst dit topic door: Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!
Deze stond ook bovenaan de het forum.
[ Voor 79% gewijzigd door defiant op 30-05-2018 17:19 ]
klopt ook maar het idee kwam omdat de laadport van de tesla (met die vorm) veel weerstand gaf en daardoor kan je sturen met die finsShapeshifter schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:39:
[...]
Je wekt de indruk dat de grid fins worden gebruikt om af te remmen, dat is soort van waar, maar waarschijnlijk niet op de manier die je denkt. De grid fins worden gebruikt om te sturen / stabiliseren, niet zozeer om af te remmen, dat doen ze op de boosters...
@heihar ik heb geen issues (met mijn leaf) met snelladen en die schijnen alleen op te treden na 2-3 laad sessies achter elkaar. Maar in de praktijk is er eigenlijk niet echt een groot probleem. Als ik aan het snel laden ben heb ik eigenlijk altijd de max 45-50kwh (paal snelheid daar heb ik meer issues mee dan de auto) en dan bij de 85-90% gaat het langzamer maar dat komt niet door TMS maar omdat de laatste 10-15% heel langzaam gaan mijn tesla heeft het net zo.
Pratisch gezien is de ioniq een iets betere deal dan de leaf omdat je meer features krijgt dan bij de leaf voor dezelfde prijs. Alleen de leaf heeft een paar streepjes voor als je de iets duurdere versies van de leaf neem. O.a. de 3d all around view. Elon go fix. Dat mijn tesla dat niet heeft

Verder vind ik zelf dat de leaf mooier is dan de ioniq maar dat is super persoonlijk. Lane assist lijkt iets fijner te werken op de leaf. Maar goed in beide gevallen is lane assist een verbeterde cruise control. Werkt redelijk tot zeer goed. Maar is zeker niet autonom rijden close maar needs work maar wel erg bruikbaar.
Je kan nog even wachten op de kona maar die kost gewoon een heel stuk meer (10k meer) Maar met jouw usecase + iets aangepaste rijstijl (dat geld ook als je een telsa heb) is de leaf zeer geschikt (en de ioniq ook) Wel met een volle lading vertrekken dat wel.
In Duitsland houden ze de record verbruiksdata bij. Hier een link naar 24 kWh/100 km bij 160 km/u en stromende regen. Dan kom je zo'n 110 km ver.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:06:
De maximum snelheid is voor mij totaal onbelangrijk maar indien wel, dan zou ik zeker geen Ioniq of Leaf nemen maar een Tesla met grote accu. Want met 150 op de teller zul je anders niet ver komen vrees ik.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Rapidgate is een issue en het zal enkel maar erger worden in de zomer.
Je staat dan aan de Autoroute in Franrijk te laden met 19Kwh terwijl een IONIQ of i3 lekker tegen de 45KWh staat te laden.
als je dan nog telt dat je per minuut moet betalen...
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
geen active koeling... heel simpel eigenlijk.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:19:
Ik heb meer moeite met de oorzaak van Rapigate, of liever gezegd het nog niet bekend zijn wat de oorzaak is, of heb ik dat misschien gemist.
De IONIQ heeft lucht en de i3 gebruikt de airco.
Ga je met de Leaf boven de 45c met batterij gaat vrij dramatisch zakken.
bij een temperatuur van +30c en eventjes te rijden zit je er op 5 minuten snelladen.
[ Voor 18% gewijzigd door alexke1988 op 30-05-2018 17:21 ]
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
de oude leaf zijn pack was minder dense geloof ik.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:21:
Maar dat had de oude Leaf toch ook niet en die had niet dat probleem.
en de oude leaf heeft wel een probleem met range loss.
https://www.digitaltrends...ing-their-cars-batteries/
Ik heb zelf de batterijtemperatuur van mijn i3 nooit boven de 36c zien gaan.
Samsung SDI expects up to 4,600 charging cycles at 25ºC to End-Of-Life (EOL), which in the case of batteries is the point when capacity decreases to 80% (battery still can be used, but is generally not desirable in cars any longer).
Since the BMW i3 (33 kWh) is rated at 114 miles (183 km), 4,600 cycles would be more than 524,000 miles (more than 843,000 km)
[ Voor 36% gewijzigd door alexke1988 op 30-05-2018 17:25 ]
Maar de issues van de leaf zijn er gewoon net zoals ioniq zijn issues heeft. De leaf heeft niet echt een software update module zoals tesla dus hij moet een keer terug om het te fixen als het al gefixed kan worden. Plus de issues is eigenlijk alleen als je na 2-3 laadsessies gaat laden niet daarvoor. Dus je bent al ruim 600 kilometer verder en dan mag je minder snel laden. Max tot 30kwh of zo iets. Plus dan is het al ruim tijd voor een lange break van het rijden.
Hou eens op met je gespam. En stop eens met DM'en.Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:48:
Goedemiddag beste Tweakers-lezers,
wij zijn vanuit Stichting Autobelangen bezig met een enquete....
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Oude leaf heeft *exact* hetzelfde probleem. De nieuwe leaf is minder erg. Ik weet niet waarom rapidgate zo'n groot punt is, alle auto's laden flink trager bij hoge temperatuur.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:21:
Maar dat had de oude Leaf toch ook niet en die had niet dat probleem.
Ioniq laadt na een paar uurtjes ook nog maar met 45kW ipv 70, een Tesla gaat van 120 naar 70 bij 40 graden, enz. De leaf is nog iets trager dan de rest, maar hoe vaak ga je dat nou helemaal merken?
Ik zou me veel meer zorgen maken om de degradatie dan rapidgate eerlijk gezegd.
Vermogen druk je uit in kW, niet kWhalexke1988 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:11:
Ik zou persoonlijk de Nissan Leaf mijden als je een EV koopt, dan is de IONIQ toch veel beter.
Rapidgate is een issue en het zal enkel maar erger worden in de zomer.
Je staat dan aan de Autoroute in Franrijk te laden met 19Kwh terwijl een IONIQ of i3 lekker tegen de 45KWh staat te laden.
als je dan nog telt dat je per minuut moet betalen...
Volgens mij heb ik ze er in die Engelse Youtube video's niet over gehoord dat de oude Leaf hetzelfde probleem had of erger, staat mij bij dat die juist sneller was. Maar goed, ik weet niet meer welke video dat was en ik heb er zelf ook geen ervaring. En inderdaad, degradatie vind ik ook belangrijker want dat merk je in je bereik en drie keer snel laden doe zo gauw niet.mux schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:48:
[...]
Oude leaf heeft *exact* hetzelfde probleem. De nieuwe leaf is minder erg. Ik weet niet waarom rapidgate zo'n groot punt is, alle auto's laden flink trager bij hoge temperatuur.
Ioniq laadt na een paar uurtjes ook nog maar met 45kW ipv 70, een Tesla gaat van 120 naar 70 bij 40 graden, enz. De leaf is nog iets trager dan de rest, maar hoe vaak ga je dat nou helemaal merken?
Eigenlijk gewoon W of J·s-1Erasmo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:51:
[...]
Vermogen druk je uit in kW, niet kWh[/eenhedenpolizei]
In de winter al bij de eerste keer snelladenmux schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:48:
In Duitsland hebben ze de Leaf getest door hem te planken over de snelweg en daarna te snelladen. Wat bleek was dat door hard te rijden de temp al zo hoog opliep dat bij de eerste keer snelladen men niet boven de 19 kW uitkwam. zie YouTube: Nissan Leaf 2018 #Rapidgate #Munich - Rapidcharging test
Totdat ik het filmpje zag dacht ik nog dat het issue pas bij de 2e of 3e keer laden speelt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn als je gaat racen. Ik lig er niet wakker van, als ik in korte tijd heel ver wil rijden dan is de Leaf nu niet de beste optie.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Ik herken dat niet echt als oplaadstation. En die F is ook niet de F zoals in het logo van Fastned.pmiddeld schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:47:
[...]
Daar zijn ze, de twee kemphanen zij aan zij.
[afbeelding]
Doe dan echt liever een duidelijk icoon.
Signatures zijn voor boomers.
Dit is leuk om te lezenmux schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:48:
[...]
Oude leaf heeft *exact* hetzelfde probleem. De nieuwe leaf is minder erg. Ik weet niet waarom rapidgate zo'n groot punt is, alle auto's laden flink trager bij hoge temperatuur.

Als je geinteresseerd bent in realistischere scenario's kan je beter op kijken naar het kanaal van Lemon-Tea Leaf. Hij is, misschien wat ongeorganiseerd, aan het uitvinden wat de beste strategie is om wel verder te komen met een Leaf.johan_solar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:56:
Mijn Tekna Leaf 2018 verwacht ik in oktober, en inderdaad vanwege de bijtelling kan ik 's zomers een vakantieauto huren. Ik beschouw het dan nu ook als een auto voor in Nederland.
In Duitsland hebben ze de Leaf getest door hem te planken over de snelweg en daarna te snelladen. Wat bleek was dat door hard te rijden de temp al zo hoog opliep dat bij de eerste keer snelladen men niet boven de 19 kW uitkwam. zie YouTube: Nissan Leaf 2018 #Rapidgate #Munich - Rapidcharging test
Totdat ik het filmpje zag dacht ik nog dat het issue pas bij de 2e of 3e keer laden speelt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn als je gaat racen. Ik lig er niet wakker van, als ik in korte tijd heel ver wil rijden dan is de Leaf nu niet de beste optie.
Voorlopig lijkt het erop dat als je 100km/h rijdt en laadt met minimaal 25% accu over je de minste warmte genereert en dus de hoogste gemiddelde snelheid haalt over een lange afstand.
*zucht*
Pff dus braafjes 100 rijden op een vlakke ondergrond, je kan het helemaal al vergeten als je naar Frankrijk reist.Glewellyn schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:05:
[...]
Als je geinteresseerd bent in realistischere scenario's kan je beter op kijken naar het kanaal van Lemon-Tea Leaf. Hij is, misschien wat ongeorganiseerd, aan het uitvinden wat de beste strategie is om wel verder te komen met een Leaf.
Voorlopig lijkt het erop dat als je 100km/h rijdt en laadt met minimaal 25% accu over je de minste warmte genereert en dus de hoogste gemiddelde snelheid haalt over een lange afstand.
De weg van Luxemburg tot Dijon is constant op en neer.
Snelladen is een van de belangrijkste eigenschappen van de moderne EV. Dit maakt het eindelijk mogelijk om toch redelijke afstanden te doen met een EV.
Ah dat wist ik niet, handig. Ik zit op dit moment op internet dat trager is dan inbel en dan duurt het even voor Goingelectric geladen isHachy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:43:
[...]
Dat kan je zo nakijken bij Goingelectric... dit zijn Efacecs 50 (Allego modelletje dus)
[...]
Kan je daar eens een foto van maken?
Heftig, benieuwd hoe dit bij andere merken is en of de accu daar ook zo warm wordt. Ik ga ook maar eens kijken hoe hoog de accu temperatuur is bij het laden van mijn Leaf 1.johan_solar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:56:
Mijn Tekna Leaf 2018 verwacht ik in oktober, en inderdaad vanwege de bijtelling kan ik 's zomers een vakantieauto huren. Ik beschouw het dan nu ook als een auto voor in Nederland.
Tsja, mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een algemeen bord ipv het logo van een bedrijf. Ik ken de regels niet voor het plaatsen van borden langs de snelweg, maar dit bord lijkt me een gezamenlijk initiatief van Shell en Fastned. Het staat er al jaren, vandaar misschien de F ipv de A van nu. Het staat langs mijn woon-werk verkeer en ik herinner me de tijd nog dat ik me afvroeg wat dat rare teken dat op een F lijkt betekentMaasluip schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:04:
[...]
Ik herken dat niet echt als oplaadstation. En die F is ook niet de F zoals in het logo van Fastned.
Doe dan echt liever een duidelijk icoon.
Ik weet niet hoe het in Duitsland zit. Maar volgens mij vervalt in Nederland je verzekering omdat je ermee niet de openbare weg op mag. Volgens de RDW mag een Ioniq (EV) 0kg trekken.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:50:
Bij het kijken naar wat Youtube video's kwam ik deze YouTube: Anhängerkupplung Einbau- Hyundai Ioniq Electric een Ioniq met trekhaak.
Maar buiten dat ben ik wel benieuwd naar de range met een caravan erachter
*zucht*
Als iemand deze route wil doen zou ik aanraden eerst bij het RDW te informeren.
Zo simpel is het (niet).Glewellyn schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:11:
[...]
Ik weet niet hoe het in Duitsland zit. Maar volgens mij vervalt in Nederland je verzekering omdat je ermee niet de openbare weg op mag. Volgens de RDW mag een Ioniq (EV) 0kg trekken.
Maar buiten dat ben ik wel benieuwd naar de range met een caravan erachter
In Nederland:
Wat op het kenteken staat ( op het kaartje staat niet zoveel meer, maar via ovi.rdw.nl kan je met behulp van het kenteken wel alle gegevens vinden ) is leidend, maar enkel tijdens het gebruik van de trekhaak. Voor het gebruik met een fietsendrager of parkeersensor mag je een Ionic voorzien van haak, ook als staat er 0kg op kenteken (onder O.1 en O.2) vermeld. Maar gebruiken om een karretje te trekken op de openbare weg: Verboden!!!
In Duitsland:
Vrijwel alle aanpassingen aan een auto moeten worden 'eingetragen' (goedgekeurd/bijgeschreven) op het kentekenbewijs, ofwel moet er een algemene gebruikstoestemming aantoonbaar zijn. Een trekhaak kan in beide klasses vallen: Ofwel het typegoedkeuringsbewijs van de trekhaak bij de autopapieren in de auto bewaren, ofwel een eintragung bij de TÜV regelen. Kan beiden. Het monteren van een trekhaak betekend al dat je aan één van beiden zult moeten voldoen. Dus zelfs als je hem niet/nooit gebruikt.
Het veranderen van de gewichten onder O.1 en O.2 is echter niet onmogelijk. Standaard staan ze bij veel kleine auto's op 0kg ( ook in Duitsland), maar met een eenmalige keuring kan het gewicht in principe worden aangepast. Standaard usance is dat de fabrikant van de auto gewichten afgeeft ( Certificaat van overeenstemming ), maar ook de fabrikant van de trekhaak kan een europese goedkeuring aanvragen. In Nederland is dat iets wat vrijwel niemand weet of doet of dat 't ooit gelukt is... maar 't schijnt te kunnen.
Lang verhaal kort: Kort door de bocht mag je niet trekken met een EV ( als er 0kg vermeldt is), maar met een lange bocht en een omweg is er stiekem meer mogelijk dat je denkt.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Niet helemaal: Als in de Duitse papieren een trekhaak is opgenomen, worden de gegevens hiervan overgenomen.Maasluip schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:21:
Als je hem invoert gaat het RDW hem op kenteken zetten. En ik neem voetstoots aan dat als in hun systemen staat dat een Ioniq 0 kg trekgewicht mag hebben, ze ook 0 kg trekgewicht op het kenteken zetten. Dan mag je je trekhaak alleen nog gebruiken om een fietsendrager op te zetten.
Als iemand deze route wil doen zou ik aanraden eerst bij het RDW te informeren.
Ik hoorde ook zoiets, dus ik denk eerlijk gezegd ook dat dit officieel alleen voor een fietsendrager is toegelaten. Laat hem zijn Fahrzeugbrief maar laten zien waar een gewicht ingevuld is.PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:27:
De video geeft een verkeerd beeld want ik zit een andere te kijken met een vergelijk van twee merken trekhaken en daarbij geeft hij nu wel aan dat het trekgewicht 0kg is als ik het goed heb gehoord. Dus inderdaad alleen geschikt voor een fietsendrager.
Met mijn Prius trekhaak kan ik ook een aanhanger trekken, ik mag het officieel niet.
Model X kan/mag ( zie MeZZiN ),.PeterZ(on) schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:57:
In de video die ik verlinkte hing er een caravan achter en op het eind een aanhangwagen voor motorfietsen, zonder dat hij er iets over zei. Dat deed hij wel in een video over het verschil tussen twee merken trekhaken. Wel jammer want ik denk dat er veel vraag is naar een EV met trekhaak.
maar:

Mijn trekhaak komt vandaag of morgen aan. Er zitten papieren bij die 'm goedkeuring geven tot 66kW ( Up! met TSI motor ),. en de e-up! heeft 62kW. Alle up!'s hebben 0kg bij O.1 en O.2,.. maar voordeel: type auto van de UP! en E-UP! is gelijk...
Ben benieuwd. Achterkant reeds bekeken, maar het accu pakket houdt op onder de achterbank,. dus is het achterste stuk van de auto is qua kokerbalken zeer waarschijnlijk exact gelijk. Montage gaat dan wel lukken,.. en dan de RDW keuring.. heb de papieren reeds in huis.
Dat vraag ik mij af... Als je naar zuid frankrijk gaat met de EV en je hangt een caravan achter een Ioniq, kun je iedere 75km gaan laden. Niet te doen...PeterZ(on) schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:57:
In de video die ik verlinkte hing er een caravan achter en op het eind een aanhangwagen voor motorfietsen, zonder dat hij er iets over zei. Dat deed hij wel in een video over het verschil tussen twee merken trekhaken. Wel jammer want ik denk dat er veel vraag is naar een EV met trekhaak.
Mensen met het geld voor een Model X, zie ik niet snel terug op een camping met caravan

Ja misschien de genen die hem door de subsidie konden aanschaffen, maar mensen die even 120k op tafel leggen voor een auto, zie je doorgaans niet terug op een camping in een tent of caravan.
Af en toe een boedelbakje huren is een ander verhaal. Ik denk dat 80% van de trekhaakbezitters (ikzelf inclusief) om die reden een trekhaak wil. Ik heb één keer een auto zónder gehad en toen had ik juist een trekhaak nodig voor een verbouwing. Sindsdien heb ik hem liever wel en ongebruikt dan niet en gemist.
Welke Duitse aanbieders zijn nog blij met Nederlandse klanten? Maingau heb ik al binnen. EWE lijkt interessant, weet er iemand hoe je deze als Nederlander aan kan vragen?
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Als je twijfelt, kijk dan onderstaand filmpje eens voor een vergelijking tussen de Ioniq en de Leaf 2018.heihar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:15:
[...]
Ja idd, toch weer die twijfel he....... proefrit dan zien we verder... lol
Wat is de levertijd van een leaf weet iemand dat toevallig?
Ah die, ja die heb ik ook weleens vaker gezien. Thanx. Ik dacht dat er echt een nieuw bord was gesignaleerd.pmiddeld schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:47:
[...]
[afbeelding]
Ik kan je wel in contact brengen met iemand die succesvol een EWE pas heeft geregeld. DM me maar als je interesse hebt. Als je iemand in Duitsland kent vraag een Entega pas aan via die persoon, samen met een TNM en Chargemap pasje ben je dan in heel NL + Europa + zo'n beetje alle snelladers in EU het mannetje voor €45 per maand.C@SP schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:33:
Ik krijg binnenkort ook mijn eerste EV.. Nu ben ik op zoek naar een flatrate laadpas maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Welke Duitse aanbieders zijn nog blij met Nederlandse klanten? Maingau heb ik al binnen. EWE lijkt interessant, weet er iemand hoe je deze als Nederlander aan kan vragen?
[ Voor 52% gewijzigd door Hachy op 31-05-2018 10:52 ]
Precies daarvoor wil ik een trekhaak, af en vuil wegbrengen of spullen halen die niet in de auto passen en zo. Gelukkig heb ik een afkoppelbare trekhaak semi-legaal onder mijn cabrio, wel toegestaan volgens de RDW-site maar geen inlegvel.dfrenner schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:07:
[...]
Af en toe een boedelbakje huren is een ander verhaal. Ik denk dat 80% van de trekhaakbezitters (ikzelf inclusief) om die reden een trekhaak wil. Ik heb één keer een auto zónder gehad en toen had ik juist een trekhaak nodig voor een verbouwing. Sindsdien heb ik hem liever wel en ongebruikt dan niet en gemist.
@Hachypmiddeld schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:47:
[...]
[afbeelding]
Andere kant, zelfde snelweg, west zijde. Lokkant:
A74 Lokkant - Total

Zoals u ziet:
Op het onderbord náár het Total beeldmerk is er ruimte zat voor Fastned (en Allego en weet ik veel wie er nog meer stroom of ander leuks zou kunnen aanbieden )
Op het tankstationbord met de naam van de verzorgingsplaats staat óók heel duidelijk LPG aangeven.
Maar stroomladen? Tja... als je ervoorbij raast (of zoeft) dan zie je de bogen van Fastned pas. (Bogen die ik mooier vind dat de nieuwe 'Tulp' overigens, maar dat terzijde.
Alleen (niet op de foto gekregen) bij het oprijden van de verzorgingsplaats staat er een bordje dat je rechts. moet houden om elektriek te tanken.
[ Voor 29% gewijzigd door JayPe op 31-05-2018 12:57 ]
Ik vraag mij af of het op de Leaf een verstandig is. Uiteindelijk vraag je toch toch langdurig veel vermogen waardoor de batterij snel opwarmt. En aangezien actieve koeling ontbreekt....PeterZ(on) schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Precies daarvoor wil ik een trekhaak, af en vuil wegbrengen of spullen halen die niet in de auto passen en zo. Gelukkig heb ik een afkoppelbare trekhaak semi-legaal onder mijn cabrio, wel toegestaan volgens de RDW-site maar geen inlegvel.
Een EV met trekhaak staat bij mij ook direct bovenaan de lijst. Dan kan ik toch mijn caravan binnen Nederland meenemen. De Model 3 zou ook een trekhaak krijgen, maar heeft hem nog niet. Ik vrees dat Tesla luchtvering vereist, zoals ook op de X het geval is/was (luchtvering én de trekhaak is tegenwoordig standaard op de X).
IMO is een Foutlander met meer accu's de ideale trekhaak-EV. Kan snelladen, heeft oneindig veel laad- en trekcapaciteit en is makkelijk te modden.Deveon schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:13:
Een EV met trekhaak staat bij mij ook direct bovenaan de lijst. Dan kan ik toch mijn caravan binnen Nederland meenemen. De Model 3 zou ook een trekhaak krijgen, maar heeft hem nog niet. Ik vrees dat Tesla luchtvering vereist, zoals ook op de X het geval is/was (luchtvering én de trekhaak is tegenwoordig standaard op de X).
Wie offert z'n auto op?
Met een Leaf mag het niet, dus is het sowieso niet verstandig om het toch te doen. Ik wacht wel tot de Sion op de markt is want die krijgt standaard een trekhaak. Op Groen7.nl nog een artikeltje over de de Sion, https://www.groen7.nl/son...ewagen-voor-alledag-zijn/Deveon schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:13:
[...]
Ik vraag mij af of het op de Leaf een verstandig is. Uiteindelijk vraag je toch toch langdurig veel vermogen waardoor de batterij snel opwarmt. En aangezien actieve koeling ontbreekt....
Ligt aan wat dat kost en daarna valt die helaas denk ik zakelijk gezien in de 25% regeling.mux schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:15:
Controversiële mening: ik vind de nieuwe Fastned-stations mooier dan de oude bogen.
[...]
IMO is een Foutlander met meer accu's de ideale trekhaak-EV. Kan snelladen, heeft oneindig veel laad- en trekcapaciteit en is makkelijk te modden.
Wie offert z'n auto op?
Dus dan moet die naar prive (kan ook), maar de ombouwkosten wil je op de zaak hebben.
Ik denk dat je moet wachten tot volgend jaar (dan is de eerste berg 2013 outlanders/ampera's ingeruild). Worden nog goedkoper.....
Heb er zelf ook naar gekeken en omdat je toch MOET bijtellen gaat die toch naar prive.
Dus, alles laten zoals het is en kijken of je de bestaande accu's kunt vervangen door een accu met meer capaciteit (wat toen 11kw was is nu 33kw met dezelfde inhoud en gewicht).
En dan rijd die: 3 x 40km = 120km (gem. dan - winter is 30km en zomer 50km) elektrisch. Met snellader is dat best goed te doen.
Is grote bak, maar 100-150km hybride in een outlander, tja zou mijn vriendin gelijk doen (rij je 99% EV en paar keer afstanden rij je hybride, geen range probleem, hoop ruimte, 5 persoons, boot kan erachter.....).
Maar ja waar vindt je z'n accu die "past".
Deze PHEV heeft al bij 20kw:
http://evtun.com/
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 31-05-2018 14:13 ]
Inlegvel wordt al jaren niet meer gebruikt. Ook omdat we met z'n allen naar een kentekencard zijn over gegaan.PeterZ(on) schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:26:
[...]
.... Gelukkig heb ik een afkoppelbare trekhaak semi-legaal onder mijn cabrio, wel toegestaan volgens de RDW-site maar geen inlegvel.
Als je op ovi.rdw.nl kijkt wat er onder O.1 en O.2 staat, zie je wat je officieel, volledig legaal, mag trekken.
En ook ik ga geen caravan trekken met m'n EV. Dat laat ik wel aan @MeZZiN over. Nee, ik wil m'n trekhaak op kenteken, niet omdat 't moet, maar omdat 't kan. En inderdaad voor een karretje naar de gemeente werf, of voor 't verplaatsen van bijvoorbeeld een lege zwaardere kar ( bijvoorbeeld een oprijwagen) , op het moment dat m'n bus niet beschikbaar is of natuurlijk de boedelbak Van IKEA, GAMMA of andere grotere aankoop. Afstand ( actieradius) zal 't probleem niet zijn. Zware belasting van de accu door wildvang ben ik ook niet bang voor; als 't spul eenmaal rolt, komt 't ook wel goed bij 80km/h. Niet heel anders dan 130 planken op de linkerbaan tegen de wind in.
Als de RDW deze gegevens overneemt, wordt het waarschijnlijk 500 bij O.1 èn 500 bij O.2 omdat ze uitgaan van de worst-case helling. Nu komt 12% nauwelijks voor in Nederland. Maar bij mij in 't dorp toevallig wel. Ach. Ben allang blij als ik iets mag trekken ipv niets. Wordt anders wel een erg dure fietsendrager,... ( ik was sowieso wel van plan 'm daarvoor te gebruiken, maar toch)
Niet zo gek toch, om met een klein autootje een trekhaak te wensen. Met een e-up neemt de kans dat het niet past wel snel toe. In tegenstelling tot een Model X. Kom maar door met dat driezitsbankstel!
Het is inderdaad érg vreemd dat er nog steeds niets is. Lokkant staat er met gemak al een jaar of vier ofzo.JayPe schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:54:
[...]
@Hachy
Andere kant, zelfde snelweg, west zijde. Lokkant:
A74 Lokkant - Total
[afbeelding]
Zoals u ziet:
Op het onderbord náár het Total beeldmerk is er ruimte zat voor Fastned (en Allego en weet ik veel wie er nog meer stroom of ander leuks zou kunnen aanbieden )
Op het tankstationbord met de naam van de verzorgingsplaats staat óók heel duidelijk LPG aangeven.
Maar stroomladen? Tja... als je ervoorbij raast (of zoeft) dan zie je de bogen van Fastned pas. (Bogen die ik mooier vind dat de nieuwe 'Tulp' overigens, maar dat terzijde.
Alleen (niet op de foto gekregen) bij het oprijden van de verzorgingsplaats staat er een bordje dat je rechts. moet houden om elektriek te tanken.
Dat is van belang want Panasonic heeft de batterijen met de laagste degradatie in de praktijk in Tesla's.
In praktijktests komen de Samsung SDI cellen er de laatste tijd het beste uit. Panasonic's NCA batterijen zijn vooral de koplopers in 'oude' autoaccu's ('12-'16 generatie elektrische auto's).mrmrmr schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:49:
Toyota is partner van Panasonic voor EV batterijen. Eerder werd al een C-HR in EV uitvoering aangekondigd voor China in 2020.
Dat is van belang want Panasonic heeft de batterijen met de laagste degradatie in de praktijk in Tesla's.
NCA..... blijven goed (tot 70%, het aluminium blijft terwijl andere accu samenstellingen een keer chemisch op zijn), de SDI cellen stoppen er een keer mee, NCA zit niet voor niks in ruimtevaartuigen.mux schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:08:
[...]
In praktijktests komen de Samsung SDI cellen er de laatste tijd het beste uit. Panasonic's NCA batterijen zijn vooral de koplopers in 'oude' autoaccu's ('12-'16 generatie elektrische auto's).
Maar sdi gaat als het goed is heel lang mee (..... ook nog nieuw, NCA heeft zich al bewezen). Als het 10+ jaar doet is prima, tegen die tijd is vervanging stukken goedkoper (of auto is afgeschreven).
Huh, merkwaardig:Hachy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:51:
PostNL gaat met de nieuwe Master ZE rijden. (33kWh) https://media.renault.nl/...er-in-europa-voor-postnl/
Men verwacht kennelijk de hele dag met 1 lading te kunnen doen, dat zou ik niet verwachten.... de batterij via een 7,4 kW-lader in slechts zes uur volledig is op te laden.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Daarnaast zie ik geen aantallen genoemd, alleen 20 steden. Wie weet zijn het ook maar 20 bussen.
https://electrek.co/2018/...ns-to-make-own-batteries/
Ik kom op een euro bedrag van 38750 euro voor de 64kWh batterij . Lijkt me dat ik ergens een fout maak?
Exact (tenzij dat al is afgeschaft, maar zo was t wel. Net als geen parkeer- of veergeld, over busbanen rijden, etc. Die Noren hebben elektrisch rijden flink gestimuleerd).menzo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:25:
In Noorwegen zit er geloof ik geen BTW op elektrische auto's.
(345 900 Noorse kronen = 36 210,53 euro's)
Hopelijk betekend dit dat de prijzen nu ook snel in Nederland bekend worden gemaakt. Interessant detail; 3 versies initieel;
Kona 64kWh
Kona 64kWh Leer
Kona 64kWh Leer + Sunroof
Edit: En de uitrusting staat ook in het bericht
KONA Electric Technology includes virtually all equipment available on modern cars, and the car includes, as standard, the following:
Head-up display with speed, navigation and multimedia information
SmartSense (Safety Pack) with FCA (Automatic Emergency Brake, Pedestrian Detection)
Front impact Alerts
Active file holder
fatigue Alerts
Adaptive smart cruise control
Full-LED headlights with automatic headlight dimming
Smart sign reader
Heat pump
battery heater
Heated leather steering wheel
Heated front seat
Automatic air conditioner with “Driver Only” function
10-way electric adjustable driver and passenger seats
BLIS
Ryggarar for crossing traffic
Parking sensors front and rear
Back camera with dynamic guides
8 ” infotainment with Live Services, Android Auto and Apple CarPlay
KRELL premium audio system with 8 speakers including subwoofer and external amplifier
Navigation with DAB + radio and Bluetooth handsfree
Smart Key-keyless lock and boot
Wireless charger for mobile phone
Privacy glass (tinted rows from the B-post)
64 kWt Lithium-ion polymer battery with active liquid cooling
Super Vision instrument display (7.0 “TFT color LCD)
17 “aerodynamic light metal rims
In addition, the car gets equipment like smart regeneration, which, using radar, automatically uses regeneration to slow down and adjust the car’s speed to traffic in front. Together with IONIQ electric, KONA electric is also the only car in its price range that can charge up to 100 kW (DC). Charging takes place via the adopted European Standard Type2 CCS Combo.
All you have to do is choose if you want:
Leather interior with ventilated front seat
or
Leather interior with ventilated front seat, combined with sunroof
In addition, leather interior vehicles can upgrade dashboards with soft materials and leather doors in doors, and cars with sun loungers also receive LED interior lighting.
[ Voor 150% gewijzigd door kv83 op 31-05-2018 20:49 ]
Ev is gratis maar voor z'n hanger moet hij betalen.PeterZ(on) schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:39:
Voor de veerboten moet je inmiddels wel betalen maar kun je wel weer korting krijgen. Bjorn heeft onlangs nog uitgelegd hoe dat nu zit maar dat heb ik niet onthouden omdat het voor mij toch niet van toepassing is.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

https://www.omroepwest.nl...l-positieve-discriminatie
Er was onlangs een aanpassing in het nadeel van de EV maar door een kortingkaart maakte het weinig uit. Iets van korting over iets waarvoor hij niet hoefde te betalen of zoiets.evtje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:54:
[...]
Ev is gratis maar voor z'n hanger moet hij betalen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik kom aan bijna €46.000,- als ik aan die €36.210.xx de BTW toevoeg? Dat ligt aardig dicht in de buurt van de €48.000 die mijn zoon heeft doorgekregen als richtbedrag.kv83 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:
Kom je met 21% btw uit op 43,802 . Is toch lager dan verwacht?
Hopelijk betekent dit dat de prijzen nu ook snel in Nederland bekend worden gemaakt. Interessant detail; 3 versies initieel;
Kona 64kWh
Kona 64kWh Leer
[...]
Testing, one, two ...
36210 * 1,21 = 43.814? Mis ik iets?hardware-lover schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:03:
[...]
Ik kom aan bijna €46.000,- als ik aan die €36.210.xx de BTW toevoeg? Dat ligt aardig dicht in de buurt van de €48.000 die mijn zoon heeft doorgekregen als richtbedrag.
(36210/79)*100? Pis ik erlangs?
Edit: Ik pis ernaast...
Edit2: vraag ik mij meteen af waar dat richtbedrag voor Nederland dan vandaan is gekomen?
[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 31-05-2018 23:15 ]
Testing, one, two ...
Zo werkt het niet hé
Facts don't care about your feelings
Ik kwam vandaag in Den Bosch inderdaad deze situatie tegen vandaag. Levert wel een onduidelijke situatie op qua verkeersborden, zeker als je er met de auto langs rijdt. Een buurtbewoner heeft een blaadje met uitleg op de paal geplaktJayPe schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Mooi compromis; ben het eerder tegen gekomen zo, in Den Bosch. Eén dedicated laadplek, met een gemaximaliseerde laad-duur overdag en ongelimiteerd in de nacht, en één gedeelde laad/parkeerplek: Je moet geluk hebben dat ie vrij is ( want voor zowel EV als ICE ) maar als ie vrij is, kan je ongelimiteerd lang laden.
Voor de buurt (met ICE's) is het niet zo dat er enorm veel parkeerplekken worden ingeleverd, voor de (PH)EV-rijder zijn er potentieel wel meerdere plekken beschikbaar, met een minimum van één.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Van Tours naar Chinon gereden en daar gewandeld en gepicknickt terwijl we de 1e keer een openbare lader gebruikten.
Maingau had 'm op de kaart staan, dus aangesloten en gaan.
Wel gek dat de log daarna 2.19h aangaf terwijl de auto aan had gegeven maar 50 min nodig te hebben. 18kW volgens Chargemap. Omdat het bedrag op 0 euro staat ivm mijn NL IBAN is het nog onzeker hoeveel ik nu betaald heb,
@Hachy wees me er vervolgens op dat als ik TMN had gebruikt, het gratis was geweest. Ik heb nog wat te leren
(we hadden trouwens de auto niet goed dicht/op slot gedaan, dus die stond ruim 2 uur open. Gelukkig niets gebeurd

Daarna via Rivau en Richelieu (kastelen) naar Le Blanc. Daar was een lader bij de gemeente die een vast bedrag van 2,50 rekent met contactloos betalen met je credit/debet kaart. (het kan dus wel, gewoon met pin betalen!)
Hier bleek de zuil 2 poorten te hebben: 1 Type 2 en 1 Type 3. De Type 2 aansluiting was kapot, dus we waren maar wat blij dat we een ook een Type 3 kabel hebben!
Na lekker bij de plaatselijke chinees te hebben gegeten kwamen we terug en kreeg ik de kabel niet gedeblokkeerd. Ik heb denk ik de fout gemaakt eerst 'm van de auto af te koppelen (daarna dus ook niet meer gedaan). Natuurlijk was het 0820 nummer van de paal niet te bellen met een buitenlandse simkaart

Het volgende stukje was voor het eerst dat ik te maken kreeg met de beroemde 'range anxiety'. Het zou 112 km zijn oid, dus we dachten: makkie. Maar.... we hadden geen rekening gehouden met dat we van 80 m naar 500m gingen klimmen. Na ongeveer 80 km waarbij we steeds meer range verloren stond er nog maar 12 km op de teller voor nog ongeveer 30 km. We wisten wel dat er nog 20 km 'reserve' is, maar ik werd er erg nerveus van en wilde niet het risico lopen gelijk een paar dagen na aankoop de sleepservice te moeten bellen.
We hadden gemikt om in Gueret naar een Renault dealer te gaan omdat die op Chargemap stond. Toen we langs La Souterraine kwamen sloegen we daar maar even af om uit te rusten en te plassen.
Wat bleek: er was ook een Renault dealer daar die op geen enkele kaart stond. Deze had een Type3 lader (jawel!). Dus, pfff.... Maar, na aansluiten bleek het een heel trage lader te zijn, 6,6 kW. Dus na lang wachten op 1% laden waren we het wel zat. We dachten: toch maar de gok nemen, het is 30 km en we hebben nog de 20 km reserve, dus het moet goed komen.
En inderdaad: we haalden het makkelijk naar Gueret. Mede omdat we weer een beetje daalden.
Met 20 km over op de GoM kwamen we bij Renault Gueret die dicht was (lunch) en een lader buiten hadden die ik met de Renault ZE-pass kon activeren. 22 kW en….. Type 3 (wederom!)
Na slechte en dure hartige crepes en keiharde regen de volgende etappe:
De Ikea in Clermont-Ferrand 134 km. Zouden we dat halen?
We hadden ondertussen geleerd van het heuvelachtige in Frankrijk en dat de GoM voorzichtig leek te schatten, onze gemiddelde snelheid in deze gebieden laag is (en we op snellere stukken alleen op ECO mode rijden, dus niet boven de 95 km/u). Ik was natuurlijk eigenwijs en deed op de autoweg 2 inhaalacties van 114 km/u die de GoM direct naar beneden liet vliegen, maar we hadden een soort vertrouwen nu gekregen. Of was het overmoedigheid?
Nee. Terwijl we halverwege de rit nog > 20 km te kort hadden volgens de GoM ten opzichte van de TomTom, zijn we uiteindelijk met bijna 60km reserve (!) bij de Ikea aangekomen. Het laatste stuk in het Massif Central naar de Ikea was dalen dalen dalen. Dus de totale km + GoM was 189 km!!!!! (dat komt dicht bij die 210
Bij de Ikea kon je ‘m gratis gewoon inprikken zonder pasje/app. We hebben nog leuk staan praten in het Ikea restaurant met een andere Zoe rijder die de zijne 1 dag na onze had gekocht, en een Leaf rijder. Ons zoontje van 2 vond het speelprieeltje leuk, lol.
O ja: De Kiwhi helpdesk had ons verteld dat je de Kiwhi pass ook kan kopen bij de Ikea. Niet dus: zowel Tours als Clermont-Ferrand hadden ze niet.
Next: 40 km doorgereden en geslapen in Issoire op de camping. Volgende morgen geladen bij de Intermarché. Die geven je gewoon hun sleutel om de paal te activeren. Erg relaxt!
Toen 100 km door naar de Auchan in Le Puy en Valey. Echter: Niet een pas werkte! En helaas hadden we de Kiwhi pass niet: Die was te laat aangekomen thuis, we waren al vertrokken.
Maar zelfs de Renault ZE-pass werkte hier niet, terwijl er vermeld stond dat alle merk-eigen passen zouden werken.
Wat blijkt: Er zijn 2 Renault ZE-passen. Eentje van Bosch en eentje in samenwerking met Kiwhi. Die eerste hebben wij gekregen bij de auto en doet het dus niet bij de Auchan, want daar heb je dus de Kiwhi versie nodig. Ik naar de balie, maar ze hadden daar geen pas liggen zoals bij de Intermarche.

Dan maar naar de overkant van de weg: De Renault dealer. Een 22kW lader ipv 43kW.
Maar ja: even picknicken aan de Loire (tussen de buien door) kost je toch zo een uurtje.
Een vriendelijke Renault garage: Lader buiten was kapot, dus ze reden hem de werkplaats in om 'm daar voor ons op te laden. Was wel tof: Daar stond dezelfde blauwe Zoe als de onze met de hele voorkant eraf. Was iets mis met de elektromotor. Wel tof om even te zien!
Laatste etappe: Een prachtige route door de Ardèche naar de Drôme waar mijn schoonouders wonen. Gemiddelde snelheid: slak, maar wat een mooi gebied zeg! Ongeveer 130 km gereden en met zo’n 40 km op de teller aangekomen. Easy!
Het was een te gekke 1e ervaring met de Zoe in Frankrijk.
Kosten voor 650 km: Alleen de Maingau in Chinon, waarvan de prijs nog niet duidelijk is. Zal ergens tussen de 4 en 7 euri zijn denk ik.
Bizar goedkoop dus. Het had ons in onze oude Citroen ZX uit 1991 waarschijnlijk 100,- gekost.
Geleerde lessen:
-Houdt rekening met heuvels (duh)
-De GoM van de Zoe is conservatief (maar goed ook)
-Een Type 3 kabel geeft je veel meer mogelijkheden in Frankijk
-Je kan gratis bij elke Renault dealer laden
-Idem bij (die ene) Intermarché
-een Kiwhi pass is handig en aan te raden, maar blijkt niet perse nodig te zijn
-Chargemap is your guide. De meeste palen staan er op, iig meer dan de andere apps.
-Het is eigenlijk niet nodig om ver van te voren te plannen. Gewoon op de dag kijken waar je op een volgende camping wilt overnachten en met Chargemap een route en een laadpunt zoeken (en zelf een beetje aanpassen)
Tot nu toe bevalt de range van de Q210 prima. De houdbaarheid van ons zoontje van 2 is toch niet langer dan 150 km.
hmm, is toch niet zo’n kort verslagje geworden, lol.

Op naar de volgende etappe naar de Spaanse grens. Vertrek over een paar dagen.
Wordt vervolgd…..
passen in bezit: Renault/Bosch ZE-pass, NewMotion, 2 verschillende LMS, Maingau en Plugsurfing (alleen app)
EDIT:
ps: kennen jullie deze quote uit de film Cars?
Dat laatste dus.Cars didn't drive to make great time. They drove to have a great time.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
22kW dat gaat wel, maar alleen bij een echte lange break. En ik heb ook geen type 3 kabel dus dan is het fijn dat alle 43’s een vaste kabel hebben. Ik dacht dat type3 wel redelijk aan het uitsterven was maar gezien jouw verhaal valt dat nog wel mee!
Kosten lekker laag gehouden, perfect. Ook fijn dat je een granny charger erbij hebt gekregen voor op de camping.
Keep it going!
Ik denk dat de voornaamste reden dat ik het niet zo erg vind om niet altijd een 43 te hebben is dat we een zoontje van 2 hebben. Die heeft wat langere speeltuintijd nodig, dat uren zitten in de auto is toch niks voor zo'n kleintje...
(ook niet voor grootjes trouwens, echter ontkennen wij dat natuurlijk. Speeltuinen zijn trouwens ook erg goed voor ons)
[ Voor 36% gewijzigd door birdibird op 01-06-2018 01:57 ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
EUR 33.395 * NK 325.900 / NK 241.900 = EUR 45.799
Deze berekening gaat ervan uit dat de standaard Ioniq in beide landen hetzelfde is. En ook dat eventuele subsidies/kortingen in Noorwegen gelijkmatig zijn. Ik had liever een wat lagere prijs gezien van 43k, zoals eerder werd gesuggereerd in een interview, weliswaar door de vragensteller, maar niet keihard weersproken.
Ik heb 't vermoeden dat je auto dus niet 50 minuten maar 2 uur en 19 minuten aan de paal stond ( waarvan bijna een uur aan het laden, en de rest enkel " aangekoppeld maar niet actief "). Ik denk dat je bij Maingau betaald voor de tijd dat je aan de paal staat en niet voor enkel de laadtijd,.. Kan iemand dat bevestigen?
Mijn eerste en enige laadsessie tot nu toe was ook langer staan dan laden en maingau rekende volgens mij inderdaad de tijd aan de paal ipv de tijd van het feitelijke laden ( wist ik veel dat 't laden aan een normale AC paal nog zo snel ging).....
Over een uur mag ik na een week wachten eindelijk mijn e-Golf ophalen! Super excited

[ Voor 36% gewijzigd door pposthoorn op 01-06-2018 08:03 ]
Top verslag!birdibird schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:59:
Een klein verslagje van de 1e 650 km met onze nieuwe Zoe in Frankrijk
Wel een heel andere rit dan ik een maand of wat geleden deed. Ik reed in 1 dag van Cahors naar Houten. Kosten terugweg: 52 euro. Allemaal Corri-Door snelladers vlakbij de snelweg. Kost wat, maar dan rij je ook 1050 km in 1 dag

Overigens, je verslag stipt een groot voordeel van de Zoe aan: dat hij uitstekend gebruik kan maken van 22 kW laders.
Fuck... is echt een lekkere wagen. Vergeet bij aflevering niet om goed te checken op binnen- en buitenbeschadigingen. Veel plezier er mee!pposthoorn schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:02:
Over een uur mag ik na een week wachten eindelijk mijn e-Golf ophalen
[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 01-06-2018 08:11 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Tja en zie GEEN remote app bediening !? (voor een EV van 43K !)kv83 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:
Kom je met 21% btw uit op 43,802 . Is toch lager dan verwacht?
Hopelijk betekend dit dat de prijzen nu ook snel in Nederland bekend worden gemaakt. Interessant detail; 3 versies initieel;
Kona 64kWh
Kona 64kWh Leer
[...]
Benieuwd wat de Duitse prijzen zijn (wel in de BTW).
Oh ik kijk zooooooo uit naar de eerste ochtend dat zo'n beetje iedereen en z'n moeder in de straat z'n ruiten staat te krabben,.. En ik in m'n pre-heated defrosted autootje stap.kv83 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:08:
Die app besturing doet me niks. Leuk als t erop zit, maar geen gemis voor mij
(dat ik daarna om range te sparen met handschoenen en klappertanden moet rijden boeit mij dan weer minder)
*JayPe heeft echt een enorme gigantische megalomane hekel aan ruitenkrabben.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat is een punt voor de app (en een zeer handige). Gebruik hem ook regelmatig bij snelladen, bakje koffie halen en even kijken of ik al kan terugwandelen.JayPe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:13:
[...]
Oh ik kijk zooooooo uit naar de eerste ochtend dat zo'n beetje iedereen en z'n moeder in de straat z'n ruiten staat te krabben,.. En ik in m'n pre-heated defrosted autootje stap.
(dat ik daarna om range te sparen met handschoenen en klappertanden moet rijden boeit mij dan weer minder)
Navigatie: zoek ik in de app de bestemming op en stuur hem naar de auto (in de app kan ik met google zoeken en ben ik in paar seconden klaar...... instappen en wegrijden, navi starten en klaar).
Even laadtijden wijzigen.
Moet toch eerder weg in de winter/zomer.... druk op knopje en auto gaat verwarmen/koelen, als mijn koffie op is die ontdooid of koel.
Gewoon stom als dat er niet op zit ........ maar even afwachten kan alsnog (niet alle details zijn er). En heel veel auto's hebben dit tegenwoordig.
Geen idee of het een Urban Legend is, maar had eens gehoord van iemand die net als jou dan iedereen ging uitlachen die aan het krabben was. Om er volgens achter te komen dat de laadkabel aan de auto zat vastgevroren door de ijzelJayPe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:13:
[...]
Oh ik kijk zooooooo uit naar de eerste ochtend dat zo'n beetje iedereen en z'n moeder in de straat z'n ruiten staat te krabben,.. En ik in m'n pre-heated defrosted autootje stap.
Ik vind app bediening eigenlijk ook wel een must. Kunnen controleren wat de laadstatus is, verwarming of airco alvast aan/uit.
Einde van de dag kwam ik aan en toen zag ik "Lader fout" op mijn dashboard staan en de accu was dus niet vol

Ik snap er niks van, want alles zag er goed uit toen ik vertrok. Alle ledjes waren blauw. Dit overkomt mij wel vaker, hebben hier meer mensen last van dat je regelmatig een laderfout krijgt? Vraag me af of het aan de auto ligt of aan de paal.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
In het ergste geval rijd je gewoon iets langzamer zodat je de krabtijd compenseert in reistijd. Klappertanden zal ook wel meevallen aangezien de cabin warm is bij het instappen en slechts geleidelijk afkoelt.JayPe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:13:
[...]
Je weet niet hoe handig het iskv83 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:08:
Die app besturing doet me niks. Leuk als t erop zit, maar geen gemis voor mij
Wat ik het minst gebruikt is summon, dus dat je de auto kan laten rijden met de app. Los van het feit dat het niet heel soepel werkt, is dat alleen handig als je ingeparkeerd bent, maar daar neem ik vaak al voorzorgsmaatregelen voor
Begrijp me niet verkeerd, klinkt allemaal heel leuk. Maar dat is geen overweging voor wel/niet auto. Leren bekleding en een goede audio installatie wel.YoshiBignose schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:35:
[...]
Je weet niet hoe handig het isBij m'n Tesla ben ik er al aan gewend om vooraf te verwarmen of te verkoelen, te kijken hoeveel range ik nog heb, dakraampje open doen of de locatie van m'n auto op zoeken. Ook leuk als je de auto aan iemand uitleent dan kan je kijken waar en hoe hard hij rijdt. Je kan zelfs toeteren haha.
Wat ik het minst gebruikt is summon, dus dat je de auto kan laten rijden met de app. Los van het feit dat het niet heel soepel werkt, is dat alleen handig als je ingeparkeerd bent, maar daar neem ik vaak al voorzorgsmaatregelen voor
Dat is waar, mooie leren bekleding kan een heel andere look aan de auto geven. Iemand had een Ioniq met dat luxe leer, dat was wel erg mooi. Het nep leer ziet er erg cheap uit. Audio was volgens mij niet eens een optie... in m'n Kia was het geluid overigens opvallend goed (infinity), ondanks de slechte isolatie van de auto zelf.kv83 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:37:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, klinkt allemaal heel leuk. Maar dat is geen overweging voor wel/niet auto. Leren bekleding en een goede audio installatie wel.
Nou inderdaad geen overweging maar eis, bewust gekozen voor geen leer want dat is koud in de winter en zweterig in de zomer. Een goede audio is alleen leuk als het niks kost. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen.kv83 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:37:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, klinkt allemaal heel leuk. Maar dat is geen overweging voor wel/niet auto. Leren bekleding en een goede audio installatie wel.
@YoshiBignose Nep leer zoals Bjorn heeft in zijn Model X ziet er na een tijdje niet uit, echt nep dus i.p.v. echt leer.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dit topic is gesloten.