Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Hachy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:24:
[...]

Ik zal je wat verklappen.... Fastned heeft het zelfs geïnitieerd.

Zij krijgen een vaste vergoeding van e.Clearing voor de geleverde energie. Ik gok iets van 2 cent per kWh ofzo.

Het maakt Fastned dus geen drol uit of jij gratis je kWh's krijgt of er 1 euro per kWh voor moet betalen. Alleen de via de app afgerekende kWh's (zonder roaming/laadpas) en de abonnementen levert ze wat op. Als de bezettingsgraad flink omhoog gaat is dat PR-technisch een slimme zet en levert weer meer investeerders op. Fastned heeft dus duidelijk een belang bij deze groep cheap-ass prijsbewuste bestuurders zoals wij :+
Plus dat ze nu een aantal klanten weer terug krijgen die nu bij Allego laden.
Ps moet je de MainGau koppelen aan de Fastned account?
Of zou de kaart gewoon gaan werken?
Ik vind het wel top hoor dat dit gaat gebeuren.
Fastned kom ik liever dan Allego.
Dat komt om dat ik het al een aantal keren heb meegemaakt dat het bezet wordt gehouden door ev taxi's.
Van het weekend nog staat er een taxi de mevrouw zegt tegen mij nog een uur en een kwartier laden hoor.
Mmmm ik wijs haar op het bord van daar staat een half uur op.
Toen zeg ze o ik heb het verkeerd nog maar 20 minten.
Eeeee. Vreemde mensen die taxi rijders.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
evtje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:59:
[...]
Ps moet je de MainGau koppelen aan de Fastned account?
Of zou de kaart gewoon gaan werken?
Pas hoef je niet te koppelen. Dat kan je doen om met een laadpas jezelf te identificeren en tegen FastNed tarief te laden. Dat wil je in het geval van de Maingau pas dus nou net niet.

Kaart zou gewoon moeten werken, zoals elke andere kaart.

Zie post van Hachy hieronder :

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 29-05-2018 12:49 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:23
Hoe het nu werkt is dat je een FastNed account kunt koppelen aan een pas bij FastNed. Daar kun je niet je pas tegen de paal aanhouden om te beginnen met laden toch? Ik heb bij FastNed een account aangemaakt met mijn NewMotion pas en dan kan ik via de app laden, de rekening gaat gewoon via NewMotion. Of kan het beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
JayPe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Pas hoef je niet te koppelen. Dat kan je doen om met een laadpas jezelf te identificeren en tegen FastNed tarief te laden. Dat wil je in het geval van de Maingau pas dus nou net niet.

Kaart zou gewoon moeten werken, zoals elke andere kaart.
Oke als je hem koppelt dan laad je met Fastned tarieven en als je niets doe en de MainGau kaart ervoor hou dan laad je met MainGau tarieven.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Allebei fout. Je móet hem koppelen. Alle sessies worden dan op jouw naam voor de tarieven van de gekoppelde kaart afgerekend. Als je hem niet koppelt werkt hij in het geheel niet op de paslezer.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

TucanoItaly schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:31:
[...]
Staat er niet toevallig een deelauto in de buurt? GreenWheels, MyWheels, Snappcar, OnzeAuto of iets dergelijks?

Just an idea.
Er staan 2 Zoë's op een paar honderd meter van ons huis, en ze ook goedkoop om te huren (€20 per dag). En ze rijden hartstikke lekker. Nadeel is dat ze vaak bezet zijn.
Nivve schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:35:
Als je over de accuhuur heen kan zetten dan is de Fluence ZE prima. Wij zaten in exact hetzelfde schuitje (op het kind na dan) en mijn vriendin heeft zichzelf toen de Fluence gekocht.
Ik liet een Fluence ZE aan m'n vrouw zien met de vraag "Is dit iets voor je?". Het gezicht dat ze trok was voldoende, het wordt geen Fluence. Nu trek ik zelf zo'n gezicht van een iMiev/C-Zero/Ion, maar daarover was m'n vrouw dan juist wel weer te spreken. Een E-Up vinden we allebei mooi, en allebei te duur.

De opties die nog over zijn zijn:
- Geen 2e auto
- iMiev etc.
- Zoe
- Leaf

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Zo, iets wat me toch opvalt. De meeste private lease elektrisch is een zeer slechte deal, veel te duur etc.
Maar nu heeft de consumentenbond een Smart Forfour Electric voor 280,- (12.000 km, na 1 jaar op te zeggen)
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/

Toch wel de beste elektrische private lease deal die ik tot nu toe heb gezien.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:23
Kodess schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:14:
Zo, iets wat me toch opvalt. De meeste private lease elektrisch is een zeer slechte deal, veel te duur etc.
Maar nu heeft de consumentenbond een Smart Forfour Electric voor 280,- (12.000 km, na 1 jaar op te zeggen)
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/

Toch wel de beste elektrische private lease deal die ik tot nu toe heb gezien.
Leuk. Totdat je de accu capaciteit gaat opzoeken. 17,6 kWh... Dat is echt heel weinig. https://www.smart.com/nl/...e-453/technical-data.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Hachy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:24:

Ze hebben me trouwens gelinked vanaf de VER, lief :>
Dat vind ik maar een vage club. Ben er lid van, maar je hoort er sporadisch iets van. Af en toe een filmpje van die tenenkrommende Evers. Lobbyisten-theekransje. Wie betaalt ze of is het liefdewerk-oud-papier? En hun forum werkt ook niet. 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
pmiddeld schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:41:
[...]
Tenenkrommende Evers. Lobbyisten-theekransje.
Joh. Niet een clubje om je bij aan te sluiten, tenzij je van blaat houd, en niet van wol. IMHO houden ze zichzelf lekker bezig, maar hoe tenenkrommende filmpjes helpen Nederland aan de EV te helpen? Is mij onduidelijk.. Maar men durft mij dan ook wel eens te verwijten dat ik geen humor heb,..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
haaibaa2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:29:
[...]

Leuk. Totdat je de accu capaciteit gaat opzoeken. 17,6 kWh... Dat is echt heel weinig. https://www.smart.com/nl/...e-453/technical-data.html
Ja, echt veelste weinig. Ik ben blij met mijn 1,1 kWh extra :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Hachy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:11:
Allebei fout. Je móet hem koppelen. Alle sessies worden dan op jouw naam voor de tarieven van de gekoppelde kaart afgerekend. Als je hem niet koppelt werkt hij in het geheel niet op de paslezer.
Autocharge in de app uitzetten of niet ?
......of kan dat aanblijven als je alleen de maingau pas koppelt (zitten namelijk nu ook andere betaalmethodes in, kan die in de war raken of zo).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

De VER heeft ook niet als doelstelling om met mooie filmpjes Nederland aan de EV te helpen.

Hun 'wol' zit in hele andere dingen. Zo hebben zij een grote bijdrage geleverd aan bijv. OCPI specificaties waardoor je o.a. kan zien of een laadpaal bezet is, en waar nu dingen als reserveren en het voorspellen van drukte uit gaan komen. Ze hebben ook hard gelobbied voor o.a. gebruik van 3-fase laders waardoor o.a. Tesla dit in hun Model S en X heeft gebouwd.

Laatst hadden ze een dag bij de VNG georganiseerd waar ik heen geweest ben. Dan gaat het over hele wezenlijke dingen, hoe gemeentes moeten acteren op de laadpaal markt, in hoeverre het parkeerbeleid wel of niet moet worden aangepast, of er een maximum termijn moet komen tussen aanvraag laadpaal en plaatsing (ja die komt er, 3 maanden) en zo meer van die dingen.

Op de achtergrond doen ze dus echt wel goeie dingen, ik vind hun EV auto vergelijker ook wel aardig goed.
Ze bieden een kosteloze helpdesk (ook telefonisch) voor mensen met vragen over EV rijden. Voor Tweakers is het allemaal misschien wat minder interessant maar om ze nou zomaar als vage onbelangrijke club weg te zetten, dat vind ik wel wat weinig eer voor de credits die ze in EV land al verdiend hebben.

Zeker omdat het allemaal op vrijwillige basis gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 29-05-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
prettig schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:58:
[...]

Autocharge in de app uitzetten of niet ?
Werkt dat dan nog?
Bij mij had Fastned dat uitgezet vanwege problemen of zo.
Had daar ook eem mail van gekregen van Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40
Ik weet niet of ik het reserveren van een laadpaal nu wel zo'n goed idee vind. Doet mij een beetje denken aan het 's morgens vroeg een handdoek op een ligbed bij het zwembad van een hotel leggen en dan, als ze aan het eind van de dag van het strand terug komen er pas gebruik van maken. Gewoon wie het eerst komt, die het eerst maalt. En als ze allemaal langdurig bezet zijn moeten er gewoon laders bij komen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:12:
Ik weet niet of ik het reserveren van een laadpaal nu wel zo'n goed idee vind. Doet mij een beetje denken aan het 's morgens vroeg een handdoek op een ligbed bij het zwembad van een hotel leggen en dan, als ze aan het eind van de dag van het strand terug komen er pas gebruik van maken. Gewoon wie het eerst komt, die het eerst maalt. En als ze allemaal langdurig bezet zijn moeten er gewoon laders bij komen.
Je zou iets kunnen verzinnen dat je een blok van X uur reserveert en dat als je niet oplaad je toch moet betalen. Gezien de prijsbewustheid van de meeste EV rijders zou dat denk ik best kunnen helpen.
Want op zich best fijn als je gewoon zeker weet dat je op een bepaald moment bij een specifieke paal kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Meestal gaat het om maximaal 20 min van te voren reserveren. Dat kan handig zijn als jij bijvoorbeeld er bijna bent en een avond naar het theater gaat ofzo. Exacte implementatie weet ik ook niet.

Gaan er nog mensen naar EvRoaming4U ? 4 juli, Amsterdam

http://en.nklnederland.nl...L_save_the_date_DEF_2.pdf

(Tip: Alle inschrijf-linkjes en mailtjes komen in spam filter, hun mailserver staat denk ik ergens op een RBL ofzo)

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 29-05-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:29:
[...]

Vanaf 20 kWh was het voor ons een prima alternatief geweest als tweede auto. Worst-case wil je toch wel minimaal 100 km op een accu redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:59:
De VER heeft ook niet als doelstelling om met mooie filmpjes Nederland aan de EV te helpen.
<KNIP>

Zeker omdat het allemaal op vrijwillige basis gaat.
Tja, ik ging wat kort door de bocht wellicht, maar ik heb nu eenmaal niet zo'n hoge pet op van meneer Evers, of van hippe termen als strategic sustainability manager of meer van die quatsch.

En wees eens eerlijk: check dit filmpje, maar vooral wat er zo ongeveer rond 7:40 in beeld is:

YouTube: De Installatie mijn Tesla Powerwall die via Eneco Crowdnett

De WAF ( Wife acceptance factor ) moet hier toch wel rock-bottom gaan, want hoe leuk ik techniek ook mag vinden; Deze hemeltergende hoeveelheid meuk aan de buitenmuur wil toch niemand? Laadboxen, werkschakelaars, Zonnepaneel omvormer, kabels,.. man man man. De TAF ( Tweaker Acceptance Factor ) is waarschijnlijk zelfs nihil...

Exemplarisch voorbeeldje en Evert =/= VER, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ach ja, Evert is gewoon de trendwatcher die ze inzetten voor de media explosure en dat spreekt kennelijk nog steeds mensen aan. Hij kan goed vertellen en Leaf 1.0.0 rijder sinds 2010 dus wel een klein beetje recht van spreken. Maar de VER is meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JayPe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:40:
[...]
En wees eens eerlijk: check dit filmpje, maar vooral wat er zo ongeveer rond 7:40 in beeld is:

YouTube: De Installatie mijn Tesla Powerwall die via Eneco Crowdnett
Dat ziet er echt niet uit zeg, maar als je er geen ruimte voor hebt moet je het ook niet forceren. De presentator van Fully Charged heeft het wel netjes weggewerkt in zijn garage, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@pposthoorn @Hachy Uiteraard heeft het voordelen maar het kan ook nadelen hebben.

Maar zonder de voorwaarden te kennen valt nog niet echt iets over te zeggen. Maar als het een optie is voor iedere gebruiker en zonder extra kosten dan zou ik wel voor zijn, want dan geldt nog steeds, wie het eerst komt die het eerst maalt.

Maar ik ben er zeker niet voor als het voor een beperkte groep is en/of als je er voor moet betalen. Want dan is het voordeel van de een, het nadeel van de ander.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 09:54
Capiyol schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:00:
In mijn wekelijkse zoektocht naar betaalbare elektrische auto's kwam ik deze advertentie op marktplaats tegen voor een Private lease Renault Zoe ZE40, all-in en km-vrij voor €419,- http://link.marktplaats.nl/a1191986140

Is dit te mooi om waar te zijn? Hoe kan ik checken of het een degelijk bedrijf(je) is, want voor deze prijs stap ik morgen in een Zoe (bij wijze van spreken).
Inmiddels heb ik een offerte ontvangen en de algemene voorwaarden.

De prijsopbouw zou als volgt zijn:
519,-/maand bij een contractperiode van 6-12 maanden (bron: bericht via Marktplaats)
€448,-/maand bij een contractperiode van 12-24 maanden (bron: in offerte genoemde meerprijs van €29)
€419,-/maand bij een contractperiode van 24-36 maanden (bron: advertentie Markplaats en offerte)

Bij mij blijven de alarmbellen afgaan:
  • Het bedrijfje en de groep waar ze claimen deel van uit te maken staan pas sinds april geregistreerd bij het KvK
  • De prijzen zijn ver onder marktconform
  • De algmene voorwaarden zijn wel erg beperkt en er lijken clausules ingebouwd waarmee ze de prijs kunnen verhogen
Hoe graag ik ook wil dat dit waar is, ik denk dat ik weg loop.

Voor de (Google) zoekopdrachten zal ik de naam van het bedrijf nog eens noemen. All In Auto Lease, oftewel allinautolease.

...iemand nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Capiyol schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:03:
[...]

Inmiddels heb ik een offerte ontvangen en de algemene voorwaarden.

De prijsopbouw zou als volgt zijn:
519,-/maand bij een contractperiode van 6-12 maanden (bron: bericht via Marktplaats)
€448,-/maand bij een contractperiode van 12-24 maanden (bron: in offerte genoemde meerprijs van €29)
€419,-/maand bij een contractperiode van 24-36 maanden (bron: advertentie Markplaats en offerte)

Bij mij blijven de alarmbellen afgaan:
  • Het bedrijfje en de groep waar ze claimen deel van uit te maken staan pas sinds april geregistreerd bij het KvK
  • [b][li]De prijzen zijn ver onder marktconform[/li][/b]
  • De algmene voorwaarden zijn wel erg beperkt en er lijken clausules ingebouwd waarmee ze de prijs kunnen verhogen
Hoe graag ik ook wil dat dit waar is, ik denk dat ik weg loop.

Voor de (Google) zoekopdrachten zal ik de naam van het bedrijf nog eens noemen. All In Auto Lease, oftewel allinautolease.

...iemand nog advies?
"If it sounds too good to be true, it probably is." < Bij dit soort dingen moet ik hier altijd aan denken en meestal klopt het wel aardig. Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hierover is ook al gesproken in het private lease forum.
Het is gewoon onmogelijk. Ze bieden lease aan zonder BKR.
Veel van de afbeeldingen zijn stock of foto's van engelse autos.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Website ziet er heel shady uit, zou daar niet aan beginnen haha.

Of zouden ze sneaky bijv. nog accu lease kosten erbij optellen van de Zoe?

[ Voor 37% gewijzigd door YoshiBignose op 29-05-2018 14:19 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vergeet ook de eenmalig bijdrage van 399,- niet. Ik vermoed dat dit vooraf betaald moet worden en ze vervolgens met de noorderzon vertrekken. Met berichten dat de levering uitgesteld wordt kunnen ze dit rustig een paar maanden volhouden. De overige auto's zijn ook zeer scherp geprijsd en luxe uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mux schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:18:
Ik ben hard op weg om zo'n bedrijfje op te richten. Hopelijk gaat het lukken, geen idee hoe moeilijk de regelgeving gaat zijn.
Gaaf :)

Heb je al zitten rekenen? Met andere woorden, kan het uit qua materiaal en arbeid?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JayPe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Joh. Niet een clubje om je bij aan te sluiten, tenzij je van blaat houd, en niet van wol.
Haha, en wat doen we hier dan? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

"Papa"
"-Ja?"
"Wat is dat voor verkeersbord?"
"-Welk bord bedoel je?"
"Die met Omrop en 92 erop"

"Bedoel je die met "Omrôp Fryslan 92.6" ?
"Ja, die ja!"
"Dat is om de mensen te laten weten hoe ze gemakkelijk Omroep Friesland kunnen vinden op hun autoradio. "
"Oh... oke".

<kilometers verstrijken>

"Papa?"
"-Ja?"
"Waarom staan er dan geen borden waar de volgende Fastned is?"
"-Euh..."

Dus... Rijkswaterstaat maar voor de zoveelste keer gevraagd waarom er 8 jaar na EV introductie nog steeds geen bebording voor snelladers is. Zélfs na kamervragen van Matthijs Sienot is het nog te moeilijk om een pictogram te verzinnen zoals de Duitsers, Belgen en Fransen ons al jaren langs de snelweg laten zien.

(rant)
Maar oh wee als Omroep Limburg een DAB+ steunzender krijgt. Dan worden er heel makkelijk 50 verkeersbordjes vervangen. (/rant)

Vorige antwoord van RWS:
Het is van belang dat de laad- en andere alternatieve tankinfrastructuur goed vindbaar is. Met dat doel zijn er diverse apps en websites ontwikkeld, door de overheid en door de exploitanten van laadpalen, die aangeven waar laadpalen te vinden zijn. Bebording kan deze digitale informatie ondersteunen. Het vervangen op korte termijn van alle borden waar nu een laadstation of andere alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn, is echter een dure aangelegenheid. Momenteel worden daarom alleen borden die aan vervanging toe zijn, voorzien van een logo dat aangeeft dat er alternatieve brandstoffen geladen of getankt kunnen worden. Recent hebben de minister en staatsecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer aangegeven te willen kijken naar manieren waarop dit sneller kan. Daar wordt nu naar gekeken.

Ondertussen wordt het netwerk van laadpalen in Nederland steeds verder uitgebreid, ook langs de snelwegen. Tankstations en wegrestaurants hebben ook de mogelijkheid om laadpalen te plaatsen en beginnen daar steeds meer gebruik van te maken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Wat denken jullie welk gedachtengoed in de hogere regionen van RWS rondgaat?

* Shell lobby?
* Onachtzaamheid?
* Desinteresse?
* Overtuigd van dat 'H2' de auto-'brandstof' oorlog gaat winnen?
* Komt in 2030 wel ?

[ Voor 44% gewijzigd door Hachy op 29-05-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens heb ik langs de A12 richting Utrecht wel een fastned bordje gezien. Ik vraag me alleen af of die 'officieel' is geplaatst. :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Standeman schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:01:
Overigens heb ik langs de A12 richting Utrecht wel een fastned bordje gezien. Ik vraag me alleen af of die 'officieel' is geplaatst. :p
Klopt. Lijkt beetje eraan geplakt. "Heel toevallig" is dit ook de fastned waar ook de shell laders staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

TucanoItaly schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Gaaf :)

Heb je al zitten rekenen? Met andere woorden, kan het uit qua materiaal en arbeid?
Het is sowieso veel goedkoper dan een 30-40kWh Leaf, maar ik moet eerst uitvogelen hoe ik het regelneukertechnisch en juridisch aanpak. Op een one-off zou ik een aansprakelijkheidsverzekering van ~3000 euro moeten nemen bijvoorbeeld, evenveel als het materieel dat erin gaat zitten. Als ik dat kan uitsmeren over meer auto's is het een stuk beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Standeman schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:01:
Bij de Fastned bij Haps (A73 ri noorden) staat een officieel bord met daarop ook een Fastned logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
pposthoorn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:07:
[...]

"If it sounds too good to be true, it probably is." < Bij dit soort dingen moet ik hier altijd aan denken en meestal klopt het wel aardig. Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het gewoon niet doen.
Tijd terug ook deze club ter sprake gebracht:
https://breekdeautomarkt.nl

Klopt ook niets van en staat nog altijd online, begrijp er niet veel van.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
tja er zijn duizenden oplichter sites..... Zelfs met normale prijzen. Gewoon goed opletten, maar die 2 lease sites zijn wel heel duidelijk to-good-to-be-true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:49
Heb allin lease een offerte gevraagd voor de grap. Was ineens 499.. Ik heb ze gewezen op 419 op hun site en marktplaats advertenties. Foutje, gaan we aanpassen zeiden ze..

Te mooi om waar te zijn denk ik. Dat wordt 399 euro betalen en geen auto krijgen denk ik..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Ik lees hier en daar dat de Audi e-tron Quatro dit jaar al leverbaar is. In Nederland? Zou fijn zijn. Vanwege bijtelling die wijzigt in 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Glewellyn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:14:
[...]

Er staan 2 Zoë's op een paar honderd meter van ons huis, en ze ook goedkoop om te huren (€20 per dag). En ze rijden hartstikke lekker. Nadeel is dat ze vaak bezet zijn.

[...]

Ik liet een Fluence ZE aan m'n vrouw zien met de vraag "Is dit iets voor je?". Het gezicht dat ze trok was voldoende, het wordt geen Fluence. Nu trek ik zelf zo'n gezicht van een iMiev/C-Zero/Ion, maar daarover was m'n vrouw dan juist wel weer te spreken. Een E-Up vinden we allebei mooi, en allebei te duur.

De opties die nog over zijn zijn:
- Geen 2e auto
- iMiev etc.
- Zoe
- Leaf
Ik weet welke zoe’s je bedoelt en toevallig heb ik daar ook mee te maken. De bezettingsgraad van die zoe’s loopt aardig op, maar de meeste boekingen zijn altijd nog last minute op dezelfde dag of hooguit een of twee dagen vooruit. Het proces voor extra auto’s is inmiddels gestart. Gaat nog wel een maand of 6 overheen vermoedelijk.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JopieZoe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:48:
Ik lees hier en daar dat de Audi e-tron Quatro dit jaar al leverbaar is. In Nederland? Zou fijn zijn. Vanwege bijtelling die wijzigt in 2019
Lijkt me zeer onrealistisch maar als dat zo is dan denk ik wel dat ze veel orders kunnen verwachten ja, maar moet geleverd zijn voor 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29

BCC

Ik lees steeds meer verhalen van mensen die een youngtimer zelf ombouwen naar electrisch. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Het lijkt mij op dit moment een erg goedkope manier om auto te rijden, en ook erg leuk als je je Citroen DS inplugt in een laad paal :D

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:42
JopieZoe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:48:
YoshiBignose schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:14:
[...]

Lijkt me zeer onrealistisch maar als dat zo is dan denk ik wel dat ze veel orders kunnen verwachten ja, maar moet geleverd zijn voor 2019.
Ik ben hier ook op aan het wachten, maar wat ik online lees is dat ie in 2018 bij de dealer staat, en pas in 2019 in NL leverbaar is.
De bijtelling wordt idd een stuk hoger (22% op alles boven €50k, daaronder 4%), maar alsnog concureert het voor mij met ICE auto's met 22% bijtelling.

[ Voor 18% gewijzigd door Destralak op 30-05-2018 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BCC schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:56:
Ik lees steeds meer verhalen van mensen die een youngtimer zelf ombouwen naar electrisch. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Het lijkt mij op dit moment een erg goedkope manier om auto te rijden, en ook erg leuk als je je Citroen DS inplugt in een laad paal :D
Ranzig duur. Je moet je auto tegenwoordig laten keuren op EMC-uitstoot en een aantal andere nieuwe regels, wat alleen het keuren al >5000 euro maakt. Laten ombouwen kost inmiddels €25-50k, zelf doen: reken €12-15k.

Totaal niet waard ten opzichte van een oude elektrische auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Hoe zit het eigenlijk met hergebruik van een bijvoorbeeld een Nissan Leaf aandrijflijn in een oud voertuig waarbij er geen sprake is niet gecertificeerde componenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

databeestje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:32:
Hoe zit het eigenlijk met hergebruik van een bijvoorbeeld een Nissan Leaf aandrijflijn in een oud voertuig waarbij er geen sprake is niet gecertificeerde componenten?
Dan zou je onder de EMC keuring uit kunnen komen volgens de voormalig minister. Zie hier

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

mux schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Ranzig duur. Je moet je auto tegenwoordig laten keuren op EMC-uitstoot en een aantal andere nieuwe regels, wat alleen het keuren al >5000 euro maakt. Laten ombouwen kost inmiddels €25-50k, zelf doen: reken €12-15k.

Pfft, dat is inderdaad ziek duur... Jammer, ik had graag op termijn een elektrische versie van mijn Focus Mk1 gehad.

Ik lurk al een tijdje in dit topic, en weet zeker dat mijn volgende auto een EV wordt. Het duurt alleen nog even voordat het financieel haalbaar is, maar tegen die tijd zal het aanbod in tweedehands EV's wel een stuk groter zijn, evenals het aantal openbare laadplekken. En hopelijk is er tegen die tijd ook flink gesnoeid in het oerwoud van laadpassen/apps...

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Camera's als zijspiegels, het komt er dus toch.
https://www.autoweek.nl/n...-cameras-als-zijspiegels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Kijk, en er zijn ook kits die al EMC certificering hebben, dus 750 is goed te doen, zeker gezien de bijtelling die je dan theoretisch krijgt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Klassiekers koop je niet om dat ze zoveel beter zijn nieuwe auto's...... sentiment/emotie.
Dus ombouwen klassieker: idem
Als je wist hoeveel geld men soms in klassiekers stopt ! (dan is 10-15K helemaal niet zo gek hoor)
En ik denk dat daar een markt voor is ......ik kijk er in ieder geval serieus naar.

p.s. DS is al omgebouwd in NL rijdend (EV past ook gewoon bij een DS :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Glewellyn schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:35:
[...]

Dan zou je onder de EMC keuring uit kunnen komen volgens de voormalig minister. Zie hier
Oude USA-bak of mercedes ombouwen dan maar ......zie weer een markt ontstaan van "oldtimers" op EV.
Want als het niet gecertificeerd hoeft voor oude auto's dan mag er van alles in (dan is het stukken goedkoper) en zien we straks die oude LPG-oldtimers weer op de weg met een heftruck motor erin 8)7

Of zie ik dat fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Lijkt me niet bijzonder waarschijnlijk dat mensen brakke drivetrains gaan willen gebruiken. Het is veel logischer dat alle oude Leafs van copart getrokken worden en verkocht als all-in-one drivetrains voor conversies.

Beetje wat er in de VS al lange tijd gaande is, mede omdat je daar een Leaf voor <$2k van copart of IAAI kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

prettig schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Oude USA-bak of mercedes ombouwen dan maar ......zie weer een markt ontstaan van "oldtimers" op EV.
Want als het niet gecertificeerd hoeft voor oude auto's dan mag er van alles in (dan is het stukken goedkoper) en zien we straks die oude LPG-oldtimers weer op de weg met een heftruck motor erin 8)7

Of zie ik dat fout ?
Eh, nee, het moet al gecertificeerd zijn. In dit geval moet je dus denken aan het hergebruiken van een EV donor auto en die zooi 1 op 1 inbouwen. Uiteraard kan je er na de keuring van alles mee doen.

Dat betekent dat de running gear van een Leaf overal een certificering van heeft, voor de controller, lader, en MCU. Daarnaast heb je dan volledig standaards conform stekkers en Chademo voor handen.

Ik zag een bouwrapport van een omgebouwde Fiat Panda met heftruckmotor, dat was alles behalve onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@pmiddeld Leuk verhaal richting Tsjechië. Heb je toevallig gezien of de Eon laders van ABB waren? Ik wil binnenkort richting Duitsland gaan om te kijken hoe het gaat met laden daar, als voorbereiding op de lange trip later. En toevallig is een retourtje ook nog eens 1000km, het zou mooi zijn als dat in 1 dag lukt en als het gratis kan dan zou dat helemaal briljant zijn,

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
heihar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:13:
Beste mensen. Ik heb veel gelezen hier en toch kom ik er niet helemaal uit of het verstandig is voor mij om electrisch te gaan rijden.
Ik rijd per dag ongeveer 160km veel al snelweg.
Ik heb thuis geen laadstation. Maar wel eventueel de mogelijkheid om er een te plaatsen.
Nu lees ik veel verschillen over de range van de huisige auto’s (Buiten Tesla). De ionic en de leaf hebben mijn interresse omdat die wel in mijn budget passen.
Maar denk dat als ik iedere dag op weg naar huis moet laden ik snel genoeg heb van mijn auto.
Is het realistisch om te denken dat ik deze afstand af kan met een leaf of ionic en dan thuis laten. Kijk dat het in de winter net niet kan zou ik mee kunnen leven.
Met deze afstand moet wel de nieuwe leaf hebben de oude wordt lastig of je moet mux achterna met zijn extra accu pack inbouw. De ioniq zou het ook prima moeten doen met in het ergste geval (als het echt heel koud is dat je even aan de snel lader moet die dagen voor 10 minuten.)

Ik red met mijn leaf makkelijk 180 kilometer (hij is dan wel redelijk leeg 5%-15% over ongeveer).

Je moet ook niet focus hebben op de range in de boekjes maar meer de echte range.

Maar thuis laadpaal doen. Wel gelijk een 3 fase dan ben je voor de toekomst klaar (plus kost niet heel veel extra)

Om uit te proberen en soms omdat ik meer dan mijn woonwerk afstand wil rijden gooi ik hem nog wel eens aan de paal in den haag. Dan is hij weer vol als ik weer terug ga. Elektisch rijden is zo ideaal. Alleen bij echt lange afstanden moet je wat meer tijd in ruimen maar voor de meeste ritjes zeker woon werk is er niet beter.

Maar je moet wel proberen een auto te vinden met adaptive cruise (de meeste EV zijn dat wel de oudere misschien niet) en als het kan met lane assist zoals de ioniq en de iets duurdere versies van de 2018 leaf hebben. Dat maakt plakken achter vrachtwagen super easy en veilig plus het geeft zo veel rust met rijden. En je range is opeens stukken meer.

Mooie is helemaal als je met je auto op cruise achter vrachtwagen zit met caravan er achter opeens is je verbruik gelijk aan zonder caravan. Wat een verschil. (helaas alleen de model x nog)

Maar goed de ioniq of leaf maakt met echte range niet veel uit. De leaf hebben wij gekozen simpel omdat mijn vrouw daar het beste in zat. ioniq is in de winter met range niet heel anders omdat hij wel een TMS heeft (systeem om je batterij te verwarmen) .

Je moet ze beiden gaan rijden en kijken wat werkt voor je. Staar je niet blind op de range. En kijk of je op je werk een laadpaal kan regelen bedrijven zijn daar meestal voorstander van.
Glewellyn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:12:
[...]

Even wat extra toelichting. Een type 2 lader (22kW) kan alleen met 22kW laden met 3 fases, en dus 7.3kW per fase. De Leaf kan maar op 1 fase laden, maar dan wel dichtbij het maximale op die fase, 30A tegen een maximaal leverbare 32A.

Als je een snellere lader thuis overweegt zal je moeten kijken naar je hoofdaansluiting. Mijn hoofdaansluiting is een ouderwetse 1x35A aansluiting. Over anderhalve week wordt bij mij een type 2 lader geplaatst met dynamic load balancing. Alles dat mijn huis niet verbruikt kan dan de auto in. 's Nachts, als in huis weinig verbruik is kan dan met maximaal 30A geladen worden.

Nieuwere huizen zijn vaak met 3x25A aangesloten. Als je dan met maar 1 fase kan laden kom je aan de 4.6kW. (230V x 20A, of mag er meer achter een 25A hoofdstop? @mux kom er maar in!)
Kan je wel van alledrie fases gebruik maken gaat het natuurlijk ook 3x zo snel.
Het is eigenlijk simpel elke stap na de meter minder ampere afzekeren Dus van 3x25 kan je eigenlijk maximaal 3x16A maken. (officieel NEN1010) je kan natuurlijk wat meer doen door loadbalancer er tussen te zetten etc. Maar nooit meer dan de 25A aangeleverd. Je kan de groepen ook niet samen voegen voor meer ampere maar officeel mag dat niet en je wil niet rommelen met stroom (plus wettelijk verboden dacht ik zelfs). Alternatief is een prive snellader met chademo bijvoorbeeld alleen dat kost 2500 euro voor de unit alleen al. Dan kan je 3 fase omzetten naar DC.

Als je sneller wilt laden met de ioniq / leaf thuis dan moet je eigenlijk een zwaardere aansluiting nemen zoals een 3x35A dan kan je prima sneller laden met max 7 kwh (dacht ik) enkele fase. Maar je vastrecht gaat met 800 euro per jaar omhoog.

Maar het goede nieuws is wel omdat we allemaal van het gas af moeten gaan we toch naar een zware aansluiting thuis dus ik denk dat in de toekomst die vastrecht systeem op de schop moet omdat niemand graag 800 euro per jaar extra betaald om maar niet aan het gas te hoeven zitten thuis. En ik wacht daar ook een beetje op omdat laden enkele fase prima gaat met de leaf en 3 fase met de tesla is helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hypermilers rapporteren ca. 2% energiewinst als je uberhaupt je zijspiegels inklapt. Laat staan als je ze min of meer verwijderd. Dit is echt goed nieuws.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het maak ook extreem veel uit space x heeft geleerd van tesla's die hun laadport open hadden tijdens het rijden was een bug een tijd geleden. Ze gaven aan dat de range naar beneden ging met hoger verbruik. En dat gaf ze het idee om op falcon 9 boosters die metalen roosters te plaatsen laadport 2.0 ^_^

Maar als je echt voor range gaat moet je zo je rijstijl aan passen niet grappig meer naar mijn idee. Dan maar iets meer verlies en het meeste is toch op cruise control bij mij. Ik ga de A7 hier op en met alleen minor ingrijpen af en toe (en mijn knipper licht bedienen) kom ik op de laatste 2 kilometer van mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:42
TucanoItaly schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:21:
[...]

Hypermilers rapporteren ca. 2% energiewinst als je uberhaupt je zijspiegels inklapt. Laat staan als je ze min of meer verwijderd. Dit is echt goed nieuws.
Werd er ook enthousiast van, beetje jammer dat Audi het als een optie meldt ipv standaard.
Smart solutions: virtual exterior mirrors and dimples on the underbody
The optional virtual exterior mirrors will be making their world premiere in the volume-production version of the Audi e-tron prototype. They are much narrower than the standard mirrors: They reduce the vehicle width by 15 centimeters (5.9 in) and, thanks to their new shape, not only reduce drag, but also noticeably cut the nonetheless low wind noise. Each of their flat supports integrates a small camera. The captured images appear on OLED displays in the transition between the instrument panel and door. The virtual exterior mirrors can be adapted for various driving situations, thus potentially improving safety. Three views are available in the MMI system – for highway driving, turning and parking.
Bron: https://www.audi-mediacen...cisive-aerodynamics-10281

De adaptieve luchtvering is dan wel weer standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

prettig schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:20:
[...]

Klassiekers koop je niet om dat ze zoveel beter zijn nieuwe auto's...... sentiment/emotie.
Dus ombouwen klassieker: idem
Als je wist hoeveel geld men soms in klassiekers stopt ! (dan is 10-15K helemaal niet zo gek hoor)
En ik denk dat daar een markt voor is ......ik kijk er in ieder geval serieus naar.

p.s. DS is al omgebouwd in NL rijdend (EV past ook gewoon bij een DS :) )
Ja, daarom zei ik het ook :) Maar je koopt een Porsche van >15 jaar met een geplofte motor voor 10k, Je bouwt hem oom naar elektrisch voor 10k, Vervolges betaal je lachend 35% bijtelling over 15.000 euro en ben je sneller weg bij het stoplicht dan elke andere Porsche. (of 19% bijtelling, afhankelijk of je de elektrische korting op de bijtelling maar doorrekeken naar de young timer regeling. Daar is nog geen jurisprudentie over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Erasmo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:05:
@pmiddeld Leuk verhaal richting Tsjechië. Heb je toevallig gezien of de Eon laders van ABB waren? Ik wil binnenkort richting Duitsland gaan om te kijken hoe het gaat met laden daar, als voorbereiding op de lange trip later. En toevallig is een retourtje ook nog eens 1000km, het zou mooi zijn als dat in 1 dag lukt en als het gratis kan dan zou dat helemaal briljant zijn,
Helaas, niet op gelet. ABB komt me wel bekend voor als stickers op de snellader, maar weet niet zeker van welke provider die was. Kan dus E.ON, Allego of EnBW zijn. Waarom is dat belangrijk? E.ON langs de snelweg is in Duitsland per definitie gratis volgens mij. Je kunt ook op Goingelectric routeplanner alleen gratis palen filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mijn lader wil nog niet echt lekker met de snelladers van Allego communiceren. Dat wordt binnenkort opgelost maar ik heb daarvoor nog een tripje in Dld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:54
Toch jammer dat Audi die camera's dan implementeert als een iets kleiner uitsteeksel op de reguliere plek. Er is pas echt winst te boeken door camera's op een andere plek in de auto zodat je helemaal geen uitsteeksels meer nodig hebt lijkt me. Wel lastiger om dan een normaal bruikbaar beeld te presenteren aan de bestuurder natuurlijk maar dat gaat er op termijn ook komen zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:48:
[...]

Eh, nee, het moet al gecertificeerd zijn. In dit geval moet je dus denken aan het hergebruiken van een EV donor auto en die zooi 1 op 1 inbouwen. Uiteraard kan je er na de keuring van alles mee doen.

Dat betekent dat de running gear van een Leaf overal een certificering van heeft, voor de controller, lader, en MCU. Daarnaast heb je dan volledig standaards conform stekkers en Chademo voor handen.

Ik zag een bouwrapport van een omgebouwde Fiat Panda met heftruckmotor, dat was alles behalve onderhoudsvrij.
Ok, dat wordt dus nog wel leuk dan...... over paar jaar kunnen we dan een Tesla (schade/sloop) nemen en in een leuke klassieker stoppen.....nog even en dan hebben ze het wel "uitgevogeld"....... staat straks een oude bentley naast je bij de supercharger ;)

En zolang de 35% regeling er nog is ...... tja op de zaak ombouwen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:49:
[...]

Ok, dat wordt dus nog wel leuk dan...... over paar jaar kunnen we dan een Tesla (schade/sloop) nemen en in een leuke klassieker stoppen.....nog even en dan hebben ze het wel "uitgevogeld"....... staat straks een oude bentley naast je bij de supercharger ;)

En zolang de 35% regeling er nog is ...... tja op de zaak ombouwen !
Ik weet niet of 35% van de dagwaarde per se gunstiger is dan 4% van de nieuwwaarde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Naja, het ligt een beetje aan hoe de wet precies is, want je krijgt nu als je elektrisch rijdt 18% korting op je bijtellingspercentage, en mogelijk geldt dat ook voor je 35% tarief? Dus effectief 17% voor een elektrische oldtimer?

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 30-05-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@BCC Het is gespecificeerd als 18 procentpunten korting dus zou uitkomen op 17% bijtelling.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Ik weet niet of 35% van de dagwaarde per se gunstiger is dan 4% van de nieuwwaarde :P
klopt, gaat om ombouwen en daarna naar prive..... heb jaren gebruik gemaakt van de 35% regeling (hij is er dus gebruik ik hem maar hij is gewoon heel dom 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:07:
[...]

klopt, gaat om ombouwen en daarna naar prive..... heb jaren gebruik gemaakt van de 35% regeling (hij is er dus gebruik ik hem maar hij is gewoon heel dom 8)7 ).
Dat mag in principe niet. Als je een eenmanszaak hebt moet je bij aanschaf van de auto kiezen voor prive of zakelijk en mag je niet meer switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

YoshiBignose schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:09:
[...]
Dat mag in principe niet. Als je een eenmanszaak hebt moet je bij aanschaf van de auto kiezen voor prive of zakelijk en mag je niet meer switchen.
Jawel, je mag elk boekjaar switchen.
Tassadar32 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:06:
@BCC Het is gespecificeerd als 18 procentpunten korting dus zou uitkomen op 17% bijtelling.
\0/ @Tassadar32 Waar vind je dat ?

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 30-05-2018 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
BCC schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:10:
[...]

Jawel, je mag elk boekjaar switchen.
Zou nog maar eens goed met je boekhouder praten ;)

https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

https://www.dezaak.nl/101...ak-aan-uzelf-verkopen.htm
Dat het niet achteraf kan, dat lijkt me logisch. En ik heb een accountant, geen boekhouder :)

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 30-05-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Je leest niet goed.... en ik heb het duidelijk over een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ja, dan heb je gelijk. Dan moet je hem een week aan de buurman/garage verkopen en dan weer terugkopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
BCC schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:20:
Ja, dan heb je gelijk. Dan moet je hem een week aan de buurman/garage verkopen en dan weer terugkopen. 8)7
Dat is creatief maar klinkt slim :P Weet niet of de Belastingdienst er geen problemen mee gaat hebben als je ieder jaar je auto koopt en weer terugkoopt. Maar goed die hebben wel wat beters te doen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar weet dat dat een "bekende truuk" is, dus gebruik op eigen risico :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

MeZZiN schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:28:
Het maak ook extreem veel uit space x heeft geleerd van tesla's die hun laadport open hadden tijdens het rijden was een bug een tijd geleden. Ze gaven aan dat de range naar beneden ging met hoger verbruik. En dat gaf ze het idee om op falcon 9 boosters die metalen roosters te plaatsen laadport 2.0 ^_^

Maar als je echt voor range gaat moet je zo je rijstijl aan passen niet grappig meer naar mijn idee. Dan maar iets meer verlies en het meeste is toch op cruise control bij mij. Ik ga de A7 hier op en met alleen minor ingrijpen af en toe (en mijn knipper licht bedienen) kom ik op de laatste 2 kilometer van mijn werk.
Je wekt de indruk dat de grid fins worden gebruikt om af te remmen, dat is soort van waar, maar waarschijnlijk niet op de manier die je denkt. De grid fins worden gebruikt om te sturen / stabiliseren, niet zozeer om af te remmen, dat doen ze op de boosters...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Erasmo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:05:
Dat kan je zo nakijken bij Goingelectric... dit zijn Efacecs 50 (Allego modelletje dus)
pmiddeld schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:19:
[...]
Bij de Fastned bij Haps (A73 ri noorden) staat een officieel bord met daarop ook een Fastned logo
Kan je daar eens een foto van maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heihar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024
Zo net terug van een proefrit met de ionic. Wauw! Dat is echt lekker rijden. Ik heb hele dikke autos gereden maar dat electisch rijden is echt heel lekker. Ik hoorde dat de ionic veel rij geluid zou geven maar in vergelijk met mijn v40 diesel is hij gewoon stil.
De sports mode is niet mijn ding das veel te gevoelig op het ‘gas’. Verder die peddels op het stuur, wat een goed idee.
Vond het zicht goed. Heb wel de neiging veel te hard te gaan. Zat telkens op 60-70km/h waar ik 50 mocht.

Heb met dat ding een uur rond getuft gereden beetje snelweg beetje bebouwde kom. Echt heel relaxed. Maar dit snap ik niet helemaal.
De batt was 100% en bij terug komst nog 84%.
Das ongeveer 4,5 kWh. Toen hem daar aan de lader hing (type2 stekker) gaf de auto aan nog 2:15 tot vol. Dat viel me wel tegen. Of rekenen ik verkeerd. Dacht dat de auto met ongeveer 6-22 kWh werd geladen op zo’n paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

heihar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:43:
Zo net terug van een proefrit met de ionic. Wauw! Dat is echt lekker rijden. Ik heb hele dikke autos gereden maar dat electisch rijden is echt heel lekker. Ik hoorde dat de ionic veel rij geluid zou geven maar in vergelijk met mijn v40 diesel is hij gewoon stil.
De sports mode is niet mijn ding das veel te gevoelig op het ‘gas’. Verder die peddels op het stuur, wat een goed idee.
Vond het zicht goed. Heb wel de neiging veel te hard te gaan. Zat telkens op 60-70km/h waar ik 50 mocht.

Heb met dat ding een uur rond getuft gereden beetje snelweg beetje bebouwde kom. Echt heel relaxed. Maar dit snap ik niet helemaal.
De batt was 100% en bij terug komst nog 84%.
Das ongeveer 4,5 kWh. Toen hem daar aan de lader hing (type2 stekker) gaf de auto aan nog 2:15 tot vol. Dat viel me wel tegen. Of rekenen ik verkeerd. Dacht dat de auto met ongeveer 6-22 kWh werd geladen op zo’n paal.
Hoe werd de auto opgeladen? In de auto ging een type 2, maar ging die aan een paal of in een normaal stopcontact? Via een granny charger laad je meestal met 10A en dus 2.3kW op. Dat zou dus best kloppen met het verbruik. Daarnaast laadt het laatste stukje van een accupack altijd langzamer op vanwege balancing.

Of stonden er meer palen? Dan kan het zijn dat de paal aan het load balancen was om de beschikbare capaciteit te verdelen over alle auto's die willen laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Glewellyn op 30-05-2018 14:54 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
Glewellyn schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Hoe werd de auto opgeladen? In de auto ging een type 2, maar ging die aan een paal of in een normaal stopcontact? Via een granny charger laad je meestal met 10A en dus 2.3kW op. Dat zou dus best kloppen met het verbruik. Daarnaast laadt het laatste stukje van een accupack altijd langzamer op vanwege balancing.
Duh dom van me, natuurlijk, omdat hij al bijna vol is. Hij ging met beide kanten aan de dikke stekker zeg maar dus geen 230v maar een type2 heet dat geloof ik.
Ik heb even zitten reken. Heb 42km gereden. Paar maal flink op het stroom pedaal. En toch 14,4kW/100km das erg netjes toch? Volgens mijn berekeningen ongever 6kWh gebruikt en 1,5 terug gewonnen. En dus inderdaad 4,5kWh te laden daarna. Is deze auto zo zuinig of is een ev in de bebouwde kom echt zo ‘idioot’ zuinig?

Denk dat we er en ev rijder bij krijgen!
(Edit spel vauten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hahaha, lekker he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Eenmaal mee gereden en je bent verkocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:03:
Eenmaal mee gereden en je bent verkocht. :)
Idd heb ‘vroeger’ een prius gehad ook toen vond ik het rijden in ev modus al heerlijk maar ja dat was natuurlijk na een paar km toch verder op benzine motor. (2de model prius)

Wilde de demo auto al niet terug geven. Was overigens niet het luxe model. Dus straks kijken of ik niet voor het comfort model ga. Want meer heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

heihar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:58:
En toch 14,4kW/100km das erg netjes toch? Volgens mijn berekeningen ongever 6kWh gebruikt en 1,5 terug gewonnen. En dus inderdaad 4,5kWh te laden daarna. Is deze auto zo zuinig of is een ev in de bebouwde kom echt zo ‘idioot’ zuinig?
De Ioniq is inderdaad heel zuinig. Maar 14.4 kan je ook op de snelweg met een Ioniq wel halen als je een beetje anticipeert en niet harder dan 100-110km/h rijdt.

Ga je nog andere auto's proberen? Ik ben in ieder geval ontzettend blij met mijn Leaf :D

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
Ja de leaf wil ik zaterdag proberen maar die heeft wel dat nadeeltje net snelladen. Ik moet zeggen dat de leaf wel mooier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

heihar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:10:
Ja de leaf wil ik zaterdag proberen maar die heeft wel dat nadeeltje net snelladen. Ik moet zeggen dat de leaf wel mooier is.
Je kan 2 keer snelladen met 50kW voordat deze langzamer gaat laden. Zodoende ben je dan toch al meer dan 500km verder. Voor meer dan 50kW snelladen zullen we op de Leaf met 60kWh met CCS stekker moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
databeestje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:13:
[...]

Je kan 2 keer snelladen met 50kW voordat deze langzamer gaat laden. Zodoende ben je dan toch al meer dan 500km verder. Voor meer dan 50kW snelladen zullen we op de Leaf met 60kWh met CCS stekker moeten wachten.
Ja idd, toch weer die twijfel he....... proefrit dan zien we verder... lol

Wat is de levertijd van een leaf weet iemand dat toevallig?

[ Voor 7% gewijzigd door heihar op 30-05-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Echt een groot issue is dat niet hoor. Dat zou voor mij als ervaren EV rijder op lange ritten in elk geval geen onoverkomelijk probleem zijn met de leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
Hachy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:18:
Echt een groot issue is dat niet hoor. Dat zou voor mij als ervaren EV rijder op lange ritten in elk geval geen onoverkomelijk probleem zijn met de leaf.
Nee als je 500-600 km kan rijden voordat hij langzaam laad. Tja. 220km laden 200km laden 200km dan zit je al op 600km van huis zeg maar. Dan na een uurtje pauze nog eens 100km.

Twijfel twijfel.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

heihar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:15:
Ja idd, toch weer die twijfel he....... proefrit dan zien we verder... lol
Bij de Leaf is het denk ik wel belangrijk om in de uitvoering te rijden die je ook eventueel wil aanschaffen. Het gaat dan met name om de ProPilot die alleen op de Tekna wordt geleverd, en in mindere mate om de 360 camera vanaf de N-Connecta en hoger.
heihar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:21:
Nee als je 500-600 km kan rijden voordat hij langzaam laad. Tja. 220km laden 200km laden 200km dan zit je al op 600km van huis zeg maar. Dan na een uurtje pauze nog eens 100km.

Twijfel twijfel.....
Ik zie dit ook als een nadeel van de Leaf, en het is iets dat ik nog niet wist toen ik hem uitkoos. Voor deze zomer heb ik ervoor gekozen om de auto op de autotrein te zetten vanaf Parijs. Dan kan ik toch 500km uitproberen, maar als dat tegenvalt hoef ik niet de dag erna nog eens 700km tot mijn vakantiebestemming.

Afhankelijk van hoe dat gaat plan ik voor de komende jaren mijn vakantie met de auto, een huurauto, de autotrein of het vliegtuig. Qua bijtelling is deze auto zo goedkoop dat ik van het verschil met een ICE ieder jaar voldoende extra vakantiebudget heb om die kosten makkelijk op te vangen. En voor die extra keuzevrijheid rij ik de rest van het jaar in een heerlijke auto :*)

Maar goed, bij de Ioniq heb je meer zekerheid en (als je leaset) ook een lagere bijtelling zonder dit issue.. Rijd je alleen de rest van het jaar in dezelfde lelijke auto als op vakantie :+

[ Voor 58% gewijzigd door Glewellyn op 30-05-2018 15:29 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Misschien komt Nissan nog wel met een (softwarematige) oplossing voor het probleem, en met thuis vol weg en twee keer snelladen kom je toch ook een eind weg. Ik zou er geen punt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:18:
In de zomer is dat niet zo'n groot probleem, maar in de winter zal het problematischer worden, zie de wintertest van Teslabjörn. Verder gaat het in de (nabije) toekomst meer schelen als de snelladers nog meer > 50 kW worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mijn grootste bezwaar met de Leaf is toch de topsnelheid van 144, waarbij de Ioniq tot 165 doorknalt. Qua acceleratie schijnt de Leaf volgens Autoblog.nl tot 50 km/u snel te zijn, maar de Ioniq haalt dat op hoger snelheid snel bij, waarbij die op snelweg door de lage weerstand toch beter van zijn plek komt. De praktijktest toonde 0-100 van 8.9 (op papier 8?) voor de Leaf en 9.2 voor Ioniq (op papier 10?).

Maar onderaan de streep gaat levertijd voor mij de doorslag geven. Wil eigenlijk dit jaar wel rijden zodat ik hem na 2 jaar weer kan vervangen voor een EV die aan al mijn wensen voldoet.

ps: Ik hoef niet herinnerd te worden aan de maximale snelheid in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De maximum snelheid is voor mij totaal onbelangrijk maar indien wel, dan zou ik zeker geen Ioniq of Leaf nemen maar een Tesla met grote accu. Want met 150 op de teller zul je anders niet ver komen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Deveon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:58:
Mijn grootste bezwaar met de Leaf is toch de topsnelheid van 144, waarbij de Ioniq tot 165 doorknalt. Qua acceleratie schijnt de Leaf volgens Autoblog.nl tot 50 km/u snel te zijn, maar de Ioniq haalt dat op hoger snelheid snel bij, waarbij die op snelweg door de lage weerstand toch beter van zijn plek komt. De praktijktest toonde 0-100 van 8.9 (op papier 8?) voor de Leaf en 9.2 voor Ioniq (op papier 10?).

Maar onderaan de streep gaat levertijd voor mij de doorslag geven. Wil eigenlijk dit jaar wel rijden zodat ik hem na 2 jaar weer kan vervangen voor een EV die aan al mijn wensen voldoet.

ps: Ik hoef niet herinnerd te worden aan de maximale snelheid in Nederland.
Als je zo hard wil rijden is de accu ontzettend snel leeg. Hoeft geen probleem te zijn voor korte ritten, maar t.o.v. 100 km/h verdubbel je misschien wel je verbruik met 150km/h. Oftewel, je range neemt dan af van 200/250km (Ioniq/Leaf) naar 100/125km. Bij langere ritten sta je dus na 40 tot 60 minuten rijden bij de snellader stil.

Als je sneller naar een verre bestemming wil met een EV zal je toch langzamer moeten. Hoef je maar <100km, drive it like you stole it!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@PeterZ(on) Helemaal gelijk, leg jij het verschil toe? Met dezelfde tech en uitrusting praat je over een factor 3 duurder.

@Glewellyn Als ik elke dag de hele accu nodig had om op mijn bestemming te komen zou ik nooit een EV overwegen. Uiteindelijk kies je toch een EV op de worst-case scenario te voldoen of ten minste sporadisch aan snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Deveon Waarom zou ik het verschil bij moeten leggen, jij vond snelheid toch belangrijk. Mij boeit het totaal niet, ga wel iets eerder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het was retorisch... Ik vind snelheid niet zo belangrijk om mijn huis voor te verkopen, maar wel belangrijk genoeg om de Ioniq de voorkeur te geven op de Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Maar ik vrees dat je met de 144kmh ook al niet ver komt, dus wat is dan het nut van de Ioniq die 165kmh kan. Hooguit voor tijdelijk, maar dan nog, wat heb je er aan. Ik koos gewoon welke ik zou willen hebben en topsnelheid zou daarin geen enkele rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21

aip

Zo Maingau account bevestigd, pasje onderweg. Over een paar dagen eens bij de NLE proberen langs de A13. Zelfs met de Zoe op 43 ( KwH laden moet je dan een stukje goedkoper uitkomen dan thuis.

Oh: zie in de webapp van Maingau de Fastned stations er nog niet bijstaan. Wordt leuk als die eenmaal beschikbaar zijn.

@PeterZ(on) dat bedacht ik me ook, dus eerst maar eens bij NLE proberen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door aip op 30-05-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk niet dat Fastned het al gaat doen op de Maingau pas. Misschien deze https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas- in de gaten houden.

Pagina: 1 ... 41 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.