heihar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:13:
Beste mensen. Ik heb veel gelezen hier en toch kom ik er niet helemaal uit of het verstandig is voor mij om electrisch te gaan rijden.
Ik rijd per dag ongeveer 160km veel al snelweg.
Ik heb thuis geen laadstation. Maar wel eventueel de mogelijkheid om er een te plaatsen.
Nu lees ik veel verschillen over de range van de huisige auto’s (Buiten Tesla). De ionic en de leaf hebben mijn interresse omdat die wel in mijn budget passen.
Maar denk dat als ik iedere dag op weg naar huis moet laden ik snel genoeg heb van mijn auto.
Is het realistisch om te denken dat ik deze afstand af kan met een leaf of ionic en dan thuis laten. Kijk dat het in de winter net niet kan zou ik mee kunnen leven.
Met deze afstand moet wel de nieuwe leaf hebben de oude wordt lastig of je moet mux achterna met zijn extra accu pack inbouw. De ioniq zou het ook prima moeten doen met in het ergste geval (als het echt heel koud is dat je even aan de snel lader moet die dagen voor 10 minuten.)
Ik red met mijn leaf makkelijk 180 kilometer (hij is dan wel redelijk leeg 5%-15% over ongeveer).
Je moet ook niet focus hebben op de range in de boekjes maar meer de echte range.
Maar thuis laadpaal doen. Wel gelijk een 3 fase dan ben je voor de toekomst klaar (plus kost niet heel veel extra)
Om uit te proberen en soms omdat ik meer dan mijn woonwerk afstand wil rijden gooi ik hem nog wel eens aan de paal in den haag. Dan is hij weer vol als ik weer terug ga. Elektisch rijden is zo ideaal. Alleen bij echt lange afstanden moet je wat meer tijd in ruimen maar voor de meeste ritjes zeker woon werk is er niet beter.
Maar je moet wel proberen een auto te vinden met adaptive cruise (de meeste EV zijn dat wel de oudere misschien niet) en als het kan met lane assist zoals de ioniq en de iets duurdere versies van de 2018 leaf hebben. Dat maakt plakken achter vrachtwagen super easy en veilig plus het geeft zo veel rust met rijden. En je range is opeens stukken meer.
Mooie is helemaal als je met je auto op cruise achter vrachtwagen zit met caravan er achter opeens is je verbruik gelijk aan zonder caravan. Wat een verschil. (helaas alleen de model x nog)
Maar goed de ioniq of leaf maakt met echte range niet veel uit. De leaf hebben wij gekozen simpel omdat mijn vrouw daar het beste in zat. ioniq is in de winter met range niet heel anders omdat hij wel een TMS heeft (systeem om je batterij te verwarmen) .
Je moet ze beiden gaan rijden en kijken wat werkt voor je. Staar je niet blind op de range. En kijk of je op je werk een laadpaal kan regelen bedrijven zijn daar meestal voorstander van.
Glewellyn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:12:
[...]
Even wat extra toelichting. Een type 2 lader (22kW) kan alleen met 22kW laden met 3 fases, en dus 7.3kW per fase. De Leaf kan maar op 1 fase laden, maar dan wel dichtbij het maximale op die fase, 30A tegen een maximaal leverbare 32A.
Als je een snellere lader thuis overweegt zal je moeten kijken naar je hoofdaansluiting. Mijn hoofdaansluiting is een ouderwetse 1x35A aansluiting. Over anderhalve week wordt bij mij een type 2 lader geplaatst met dynamic load balancing. Alles dat mijn huis niet verbruikt kan dan de auto in. 's Nachts, als in huis weinig verbruik is kan dan met maximaal 30A geladen worden.
Nieuwere huizen zijn vaak met 3x25A aangesloten. Als je dan met maar 1 fase kan laden kom je aan de 4.6kW. (230V x 20A, of mag er meer achter een 25A hoofdstop? @mux kom er maar in!)
Kan je wel van alledrie fases gebruik maken gaat het natuurlijk ook 3x zo snel.
Het is eigenlijk simpel elke stap na de meter minder ampere afzekeren Dus van 3x25 kan je eigenlijk maximaal 3x16A maken. (officieel NEN1010) je kan natuurlijk wat meer doen door loadbalancer er tussen te zetten etc. Maar nooit meer dan de 25A aangeleverd. Je kan de groepen ook niet samen voegen voor meer ampere maar officeel mag dat niet en je wil niet rommelen met stroom (plus wettelijk verboden dacht ik zelfs). Alternatief is een prive snellader met chademo bijvoorbeeld alleen dat kost 2500 euro voor de unit alleen al. Dan kan je 3 fase omzetten naar DC.
Als je sneller wilt laden met de ioniq / leaf thuis dan moet je eigenlijk een zwaardere aansluiting nemen zoals een 3x35A dan kan je prima sneller laden met max 7 kwh (dacht ik) enkele fase. Maar je vastrecht gaat met 800 euro per jaar omhoog.
Maar het goede nieuws is wel omdat we allemaal van het gas af moeten gaan we toch naar een zware aansluiting thuis dus ik denk dat in de toekomst die vastrecht systeem op de schop moet omdat niemand graag 800 euro per jaar extra betaald om maar niet aan het gas te hoeven zitten thuis. En ik wacht daar ook een beetje op omdat laden enkele fase prima gaat met de leaf en 3 fase met de tesla is helemaal top.