Hieronder een reisverslag van een korte vakantie naar Praag met de Ioniq
Op maandag 2e Pinksterdag vertrokken mijn vrouw en ik met de Ioniq voor een paar dagen naar Praag. Vooraf had ik de route uitgestippeld m.b.v. de Goingelectric routeplanner. Tijdens het plannen heb ik alleen laadpalen geselecteerd die of gratis waren (E.ON) of met de Maingau laadpas zouden moeten werken (Allego en EnBW). De eerste etappe zou gaan naar Halle, waar wij bij vrienden zouden overnachten. De volgende dag zouden we verder rijden naar Praag.
De route is te vinden met deze link:
https://www.goingelectric...llen/routenplaner/2220228
Om half elf vertrokken we met een volle accu uit Wageningen. Omdat de eerste stop al na circa 120 km gepland was, flink gas gegeven naar Bad Bentheim. Daar bleek dat ik mijn huiswerk niet zo grondig had gedaan, want we reden pardoes de eerste laadstop voorbij omdat ik dacht dat deze bij een Tank und Rast langs de snelweg stond. Achteraf bleek dat we van de snelweg af hadden gemoeten. Plan B was echter wel in orde en zo stonden we 12 km verder bij een ENORM tuincentrum in Emsbüren. Op de parkeerplaats troffen wij alleen maar type 2 connectors aan, balen! Had ik me vergist? Terwijl ik vergeefs probeer dit laadpunt op de website van Goingelectric te bekijken (in Duitsland is het mobiele netwerk vergelijkbaar met dat van, laten we zeggen, de Centraal Afrikaanse Republiek) voor aanwijzingen over de juiste plaats van de snellader, ziet mijn vrouw met adelaarsogen in de verte een paar Tesla Superchargers staan. Zou het daar zijn? We rijden helemaal naar het eind van de parkeerplaats en ja hoor, daar staan een stuk of 4 snelladers op een rijtje. Parkeren we net aan de enige paal van Fast-E, en die doet het niet met de Maingaupas. OK, volgende dan maar, die is wel van Allego. Even wennen in Duitsland, de tijd begint al te lopen als-ie nog aan het verbinden en controleren is, minimaal displaytje dat je amper kan lezen in de zon, maar dan eindelijk wordt er geladen. Aangezien het volgende laadpunt over 165 km is en er een behoorlijk straffe wind tegen staat, maar even doorgeladen tot 90% en weer wegwezen.
Tijdens de volgende etappe blijkt dat we vanwege de wind en de afstand tot de volgende laadstop er inderdaad niet flink doorgereden kan worden. Zo tuffen we met zo'n 105-110 km/u door naar Lauenau, een Autohof net buiten de snelweg. Het blijkt hier behalve een benzinestation een laadparadijs te zijn met 4 snelladers, Tesla superchargers en laadpunten voor elektrische vrachtwagens (maar deze niet gezien, helaas). De eerste Allego-paal accepteert mijn pas niet, gelukkig die ernaast wel. En zo weer een half uurtje stil gestaan, wat gegeten en gedronken. Tijdens deze stop zie ik in mijn Next Plug app dat er de dag ervoor bij de volgende stop, een Euro Rastpark, een storing is geconstateerd, waardoor de snellader het niet zou doen. Dat risico wil ik niet nemen. Met de app Electro Station Finder kies ik een E.ON paal iets eerder op de route (Raststätte Marienborn Süd). Bij aankomst daar blijkt deze paal het prima te doen zonder pas o.i.d. Omdat we door het eerder laden dan gepland wat meer moeten laden om de volgende snellader te halen (de volgende dag) hebben we hier tot het maximum met de CCS (94%) geladen en daarna nog even de 43 kW type 2 aangesloten. Aangezien dat bij de Ioniq maar 6,6 kW max laadt, hadden we het geduld niet om tot 100% te laden en zijn we bij 97% weer vertrokken. Onze vrienden in Halle zaten tenslotte te wachten met de BBQ

Zo kwamen wij om kwart over zes in Halle aan. Geen laadpaal in de buurt te bekennen, dus de auto gewoon op de oprit laten staan. We hadden die dag 560 km gereden.
Na een gezellige avond en een korte nacht zijn we dinsdagmorgen om 10.00u vertrokken richting Praag. Aangezien we de dag ervoor toch wat meer sap verbruikt hadden dan gepland had ik onze volgende laadstop wat eerder bedacht: al na 45 km in Taucha. Dit was weer een Allego-paal en de Maingau laadpas deed z'n werk. Ondertussen bij de aanpalende MacDonald's op ons gemak een kopje cappuccino gedronken en daarna weer verder. Aangezien er in Tsjechië onderweg geen snellaadpalen waren die ik zou kunnen gebruiken (ondanks 4 laadpassen en een stuk of 15 apps) had ik het zo gepland dat we zo dicht mogelijk vóór de Tsjechische grens zouden laden. Daarna is het dan nog 150 km naar Praag. Dus op naar de Autobahnraststätte Dresdner Tor Süd, even voor Dresden. Daar gratis geladen (E.ON) en weer verder. De grens ligt in het Erzgebergte en daar moesten we overheen (max. 660 m hoog). Onderweg nog een vignet voor de Tsjechische snelwegen gekocht (wist ik helemaal niet, maar werd gelukkig van tevoren voor gewaarschuwd met borden). Kosten: €13,90. Meer dan alle stroomkosten tot nu toe

En dat zou ook zo blijven...
Tijdens de klim zo'n 15 km op de GOM verloren, ondanks dat ik met 90 km/u naar boven reed. Achteraf bleek dit helemaal geen probleem want tijdens een mooie afdaling van zo'n 15 km lang kreeg ik de meeste kilometers weer terug. Dus zolang je maar ook weer (op tijd) naar beneden gaat maakt een hoogtestijging niet zoveel uit voor de Ioniq. Uiteindelijk zijn we om 15.15u aangekomen in Praag. Deze dag was goed voor 280 km.
In Praag hebben we de auto niet gebruikt. Ik zag wel dat je met een elektrische auto in Praag gratis kunt parkeren, maar dat is meer iets voor de inwoners, want je moet een pasje op het gemeentehuis aanvragen enz., niet iets voor de kort blijvende toerist.
Op donderdag zijn we weer vertrokken naar huis. Eerst zijn we zo'n 10 km naar het zuiden naar een Lidl gereden om daar te snelladen. We stonden net aan de lader toen er een nieuwe Leaf kwam aanrijden met een Tsjechische auto dealer erin. Terwijl mijn vrouw in de Lidl ging shoppen mocht ik met de goede man gaan kletsen, wat niet heel gemakkelijk ging omdat hij weinig Engels sprak en ik geen Tsjechisch. Toch een leuk gesprek gehad. Omdat we weer dat gebergte over moesten heb ik de auto voor de zekerheid tot 92% laten laden. Toen ik eindelijk afkoppelde, ging die Tsjech er weer vandoor! Ik dacht dat-ie op mij moest wachten, maar blijkbaar kwam hij alleen voor een praatje.
Het schema voor de terugweg is te vinden met deze link:
https://www.goingelectric...llen/routenplaner/2168784
Omdat we niet meer langs Halle hoefden, lag deze route iets zuidelijker dan de heenweg. Om 10.00u vertrokken we vanaf de Lidl dan echt naar Nederland. Onderweg zo'n 100-110 km/u gereden totdat we over de heuvels waren. Toen ben ik 120-130 km/u gaan rijden omdat we nog genoeg kilometers naar de eerste laadstop hadden. Aangezien de volgende stop op 172 km verder was gepland en ik wel een beetje door wilde rijden heb ik er nog een laadstop tussen gevonden (na zo'n 90 km) bij Tank und Rast Muldental Nord. Van E.ON dus gratis en geen laadpas nodig. Het laden ging vlot. We hebben ook op de terugreis voornamelijk tot tegen de 90% geladen omdat we altijd wel weer iets hadden waardoor het laden uitliep (toiletbezoek, ijsje kopen, koffie drinken etc.). Daarna telkens weer met 120-130 km/u verder. De terugreis ging behalve via E.ON laders ook via EnBW laders met duidelijke displays zoals we die gewend zijn van Fastned en Allego in /nederland. Het liep verder op rolletjes en volgens plan. Kwartiertje file gehad en een omleiding vanwege een afgesloten weg, die uiteindelijk iets korter in kilometers bleek te zijn. Het vinden van de snelladers langs de snelweg was ook geen moeite. Op veel parkeerplaatsen stonden bordjes met pijltjes naar de snellader. Ook langs de snelweg is de aanwijzing in Duitsland vaak goed voor elkaar. Gewoon een icoontje op het bord van de Tank und Rast met een stekker, net als voor LPG en CNG (was niet overal het geval, maar veel beter dan in NL).
En zo kwamen wij om 21.30u die avond aan in Wageningen met 840 km op de teller. Verbruik was 7,7 km/kWh (13 kWh/100 km) en 9 uur bewegingstijd, de rest was laden (2,5 uur).
Al met al weer een mooie lange reis gehad met de Ioniq en een mooie vakantie. De laadkosten? Die waren alles bij elkaar € 8,65 !!! Voor in totaal 1695 km gereden.
Volgende lange rit wordt die in oktober naar de eRUDA 2018 in de buurt van München met als letterlijk hoogtepunt de Ötztaler Gletscherstraße naar het hoogst met de auto bereikbare punt in de Alpen op 2830 m hoogte! Geïnteresseerd? Kijk op
www.eruda.de.