Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

pposthoorn schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:28:
Gister middag t showroom model gekocht, mag 'm vrijdag ophalen d:)b

Ik heb dit topic al een beetje doorgespit (het worden 5 lange dagen denk ik), momenteel ben ik aan het kijken wat de beste optie is qua laadpassen. Ik kan moeilijk een eigen laadpunt aanleggen dus het wordt waarschijnlijk voornamelijk openbare palen, een straatje verderop staat er een (woon in Rotterdam). Ik heb al even op laadpastop10.nl zitten kijken maar zie nog niet direct wat nou het voordeligste is. Kan iemand mij in de goede richting wijzen hoe ik de juiste pas kan kiezen?
Gefeliciteerd! Laadpassen is vrij ondoorzichtig. Ik gebruik primair mijn VandeBron pas als klant van VdB, daarnaast heb ik ook nog een TheNewMotion label voor als deze niet zou werken. Zeker passen zonder een abonnement zou je gewoon aan kunnen vragen. Als je veel gaat snelladen langs de weg, een Fastned account aanmaken. Daarnaast is een duitse Maingau pas enkel voor het snelladen een goed idee, dat scheelt enorm.

Ik gebruik zelf wel de laadlabel variant die aan de sleutelbos kan, dan vergeet je hem niet en heb je hem bij de hand. Gewoon TNM pasje in het dashboard vak voor het geval dat.

De e-Golf laad wel met 2 fasen dus kan je 7kW laden bij publieke palen, dat is fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Vrijdag avond naar de VW dealer geweest en daar hadden ze toevallig een mooie in de showroom staan.
Welkom in ons midden, apostel. Verkondig het EVangelie onder vrienden, collega's en familie 8)

Maar serieus, onlangs had ik een weekendje de e-Golf mee. Zeer puike auto. Ik ben helemaal geen VW liefhebber maar deze steekt prima in elkaar. Kan uitstekend snelladen en ook gewoon AC laden is niet tergend traag, als ik het goed begrepen heb. Ook qua ruimte prima en ik vond de adaptieve cruise control echt game changing.

Ik vind ze voor zo'n groot concern wel laat aan het spel begonnen. Maar goed, ze lijken dat qua enthousiasme en financiën nu wel goed te maken. Budgetten voor EV development zijn onlangs verdubbeld, naar meer dan 40 miljard euro, zie o.a. Fully Charged, rond 10m30:
YouTube: Honda EV, Catamaran & a-ha | Fully Charged News

[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 27-05-2018 22:31 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
En fantastische geluidskwaliteit (muziek), vind ik persoonlijk heel belangrijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Hieronder een reisverslag van een korte vakantie naar Praag met de Ioniq :)

Op maandag 2e Pinksterdag vertrokken mijn vrouw en ik met de Ioniq voor een paar dagen naar Praag. Vooraf had ik de route uitgestippeld m.b.v. de Goingelectric routeplanner. Tijdens het plannen heb ik alleen laadpalen geselecteerd die of gratis waren (E.ON) of met de Maingau laadpas zouden moeten werken (Allego en EnBW). De eerste etappe zou gaan naar Halle, waar wij bij vrienden zouden overnachten. De volgende dag zouden we verder rijden naar Praag.

De route is te vinden met deze link: https://www.goingelectric...llen/routenplaner/2220228

Om half elf vertrokken we met een volle accu uit Wageningen. Omdat de eerste stop al na circa 120 km gepland was, flink gas gegeven naar Bad Bentheim. Daar bleek dat ik mijn huiswerk niet zo grondig had gedaan, want we reden pardoes de eerste laadstop voorbij omdat ik dacht dat deze bij een Tank und Rast langs de snelweg stond. Achteraf bleek dat we van de snelweg af hadden gemoeten. Plan B was echter wel in orde en zo stonden we 12 km verder bij een ENORM tuincentrum in Emsbüren. Op de parkeerplaats troffen wij alleen maar type 2 connectors aan, balen! Had ik me vergist? Terwijl ik vergeefs probeer dit laadpunt op de website van Goingelectric te bekijken (in Duitsland is het mobiele netwerk vergelijkbaar met dat van, laten we zeggen, de Centraal Afrikaanse Republiek) voor aanwijzingen over de juiste plaats van de snellader, ziet mijn vrouw met adelaarsogen in de verte een paar Tesla Superchargers staan. Zou het daar zijn? We rijden helemaal naar het eind van de parkeerplaats en ja hoor, daar staan een stuk of 4 snelladers op een rijtje. Parkeren we net aan de enige paal van Fast-E, en die doet het niet met de Maingaupas. OK, volgende dan maar, die is wel van Allego. Even wennen in Duitsland, de tijd begint al te lopen als-ie nog aan het verbinden en controleren is, minimaal displaytje dat je amper kan lezen in de zon, maar dan eindelijk wordt er geladen. Aangezien het volgende laadpunt over 165 km is en er een behoorlijk straffe wind tegen staat, maar even doorgeladen tot 90% en weer wegwezen.

Tijdens de volgende etappe blijkt dat we vanwege de wind en de afstand tot de volgende laadstop er inderdaad niet flink doorgereden kan worden. Zo tuffen we met zo'n 105-110 km/u door naar Lauenau, een Autohof net buiten de snelweg. Het blijkt hier behalve een benzinestation een laadparadijs te zijn met 4 snelladers, Tesla superchargers en laadpunten voor elektrische vrachtwagens (maar deze niet gezien, helaas). De eerste Allego-paal accepteert mijn pas niet, gelukkig die ernaast wel. En zo weer een half uurtje stil gestaan, wat gegeten en gedronken. Tijdens deze stop zie ik in mijn Next Plug app dat er de dag ervoor bij de volgende stop, een Euro Rastpark, een storing is geconstateerd, waardoor de snellader het niet zou doen. Dat risico wil ik niet nemen. Met de app Electro Station Finder kies ik een E.ON paal iets eerder op de route (Raststätte Marienborn Süd). Bij aankomst daar blijkt deze paal het prima te doen zonder pas o.i.d. Omdat we door het eerder laden dan gepland wat meer moeten laden om de volgende snellader te halen (de volgende dag) hebben we hier tot het maximum met de CCS (94%) geladen en daarna nog even de 43 kW type 2 aangesloten. Aangezien dat bij de Ioniq maar 6,6 kW max laadt, hadden we het geduld niet om tot 100% te laden en zijn we bij 97% weer vertrokken. Onze vrienden in Halle zaten tenslotte te wachten met de BBQ :)
Zo kwamen wij om kwart over zes in Halle aan. Geen laadpaal in de buurt te bekennen, dus de auto gewoon op de oprit laten staan. We hadden die dag 560 km gereden.

Na een gezellige avond en een korte nacht zijn we dinsdagmorgen om 10.00u vertrokken richting Praag. Aangezien we de dag ervoor toch wat meer sap verbruikt hadden dan gepland had ik onze volgende laadstop wat eerder bedacht: al na 45 km in Taucha. Dit was weer een Allego-paal en de Maingau laadpas deed z'n werk. Ondertussen bij de aanpalende MacDonald's op ons gemak een kopje cappuccino gedronken en daarna weer verder. Aangezien er in Tsjechië onderweg geen snellaadpalen waren die ik zou kunnen gebruiken (ondanks 4 laadpassen en een stuk of 15 apps) had ik het zo gepland dat we zo dicht mogelijk vóór de Tsjechische grens zouden laden. Daarna is het dan nog 150 km naar Praag. Dus op naar de Autobahnraststätte Dresdner Tor Süd, even voor Dresden. Daar gratis geladen (E.ON) en weer verder. De grens ligt in het Erzgebergte en daar moesten we overheen (max. 660 m hoog). Onderweg nog een vignet voor de Tsjechische snelwegen gekocht (wist ik helemaal niet, maar werd gelukkig van tevoren voor gewaarschuwd met borden). Kosten: €13,90. Meer dan alle stroomkosten tot nu toe :D En dat zou ook zo blijven...
Tijdens de klim zo'n 15 km op de GOM verloren, ondanks dat ik met 90 km/u naar boven reed. Achteraf bleek dit helemaal geen probleem want tijdens een mooie afdaling van zo'n 15 km lang kreeg ik de meeste kilometers weer terug. Dus zolang je maar ook weer (op tijd) naar beneden gaat maakt een hoogtestijging niet zoveel uit voor de Ioniq. Uiteindelijk zijn we om 15.15u aangekomen in Praag. Deze dag was goed voor 280 km.

In Praag hebben we de auto niet gebruikt. Ik zag wel dat je met een elektrische auto in Praag gratis kunt parkeren, maar dat is meer iets voor de inwoners, want je moet een pasje op het gemeentehuis aanvragen enz., niet iets voor de kort blijvende toerist.

Op donderdag zijn we weer vertrokken naar huis. Eerst zijn we zo'n 10 km naar het zuiden naar een Lidl gereden om daar te snelladen. We stonden net aan de lader toen er een nieuwe Leaf kwam aanrijden met een Tsjechische auto dealer erin. Terwijl mijn vrouw in de Lidl ging shoppen mocht ik met de goede man gaan kletsen, wat niet heel gemakkelijk ging omdat hij weinig Engels sprak en ik geen Tsjechisch. Toch een leuk gesprek gehad. Omdat we weer dat gebergte over moesten heb ik de auto voor de zekerheid tot 92% laten laden. Toen ik eindelijk afkoppelde, ging die Tsjech er weer vandoor! Ik dacht dat-ie op mij moest wachten, maar blijkbaar kwam hij alleen voor een praatje.

Het schema voor de terugweg is te vinden met deze link: https://www.goingelectric...llen/routenplaner/2168784

Omdat we niet meer langs Halle hoefden, lag deze route iets zuidelijker dan de heenweg. Om 10.00u vertrokken we vanaf de Lidl dan echt naar Nederland. Onderweg zo'n 100-110 km/u gereden totdat we over de heuvels waren. Toen ben ik 120-130 km/u gaan rijden omdat we nog genoeg kilometers naar de eerste laadstop hadden. Aangezien de volgende stop op 172 km verder was gepland en ik wel een beetje door wilde rijden heb ik er nog een laadstop tussen gevonden (na zo'n 90 km) bij Tank und Rast Muldental Nord. Van E.ON dus gratis en geen laadpas nodig. Het laden ging vlot. We hebben ook op de terugreis voornamelijk tot tegen de 90% geladen omdat we altijd wel weer iets hadden waardoor het laden uitliep (toiletbezoek, ijsje kopen, koffie drinken etc.). Daarna telkens weer met 120-130 km/u verder. De terugreis ging behalve via E.ON laders ook via EnBW laders met duidelijke displays zoals we die gewend zijn van Fastned en Allego in /nederland. Het liep verder op rolletjes en volgens plan. Kwartiertje file gehad en een omleiding vanwege een afgesloten weg, die uiteindelijk iets korter in kilometers bleek te zijn. Het vinden van de snelladers langs de snelweg was ook geen moeite. Op veel parkeerplaatsen stonden bordjes met pijltjes naar de snellader. Ook langs de snelweg is de aanwijzing in Duitsland vaak goed voor elkaar. Gewoon een icoontje op het bord van de Tank und Rast met een stekker, net als voor LPG en CNG (was niet overal het geval, maar veel beter dan in NL).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8z4fV7fr0n3wR4Hn4vjOwqqG/medium.jpg

En zo kwamen wij om 21.30u die avond aan in Wageningen met 840 km op de teller. Verbruik was 7,7 km/kWh (13 kWh/100 km) en 9 uur bewegingstijd, de rest was laden (2,5 uur).

Terugdash

Al met al weer een mooie lange reis gehad met de Ioniq en een mooie vakantie. De laadkosten? Die waren alles bij elkaar € 8,65 !!! Voor in totaal 1695 km gereden.

Volgende lange rit wordt die in oktober naar de eRUDA 2018 in de buurt van München met als letterlijk hoogtepunt de Ötztaler Gletscherstraße naar het hoogst met de auto bereikbare punt in de Alpen op 2830 m hoogte! Geïnteresseerd? Kijk op www.eruda.de.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
mux schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:30:
Oh, ha... Nou, dan heb je gelijk :) In Australië wordt-ie blijkbaar verkocht met wiel.

@JayPe Sowieso is het een zeldzame moderne auto met nog aardig veel chassisbalken in plaats van dat alles plaatstaal is. Als ik de auto ontworpen had, zou ik daar de stijfheid in gegooid hebben en de auto lekker wat smaller gemaakt hebben.
Eh,. Heeft een Leaf een ladderchassis? Nee toch, zal toch wel een zelfdragende carrosserie zijn? (ik weet dat ie niet zo efficient is, maar een ladder zal ie niet hebben. toch?

Ik neem aan ( sorry als ik je hier even verkeerd inschat ) dat je kokerbalken hebt gezien onder je Leaf, en dacht huh? chassisbalken? Waarom geen plaatstaal? Een kokerbalk is d'r manier om plaatstaal een beetje vormvastheid te geven..

Ook zie ik hier nog niet direct loze ruimte in het dash.. misschien dat de ruimte slechts gedeeltelijk gebruikt is (ik zie een blower zitten, de rest is mogelijk wel leeg:
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-4iRO2tKyWTE/VcYX_FSztnI/AAAAAAAAB-s/vwy_ymDheso/s640/Nissan%2BLeaf%2BJuly%2B2015.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/styles/insert_main_image/public/images/dir_392/er_photo_196351.jpg?itok=0XxwKLWB

De A-stijl is inderdaad wel erg lomp, maar ook erg goed voor de stijfheid van de koets. Ik zie de hoge tunnel ook zitten,. vreemd maar deze doos zal de stijfheid van het geheel veel geholpen hebben.

De i3 is natuurlijk uit compleet ander materiaal opgetrokken, maar wel extra interessant dat je 'm aanhaalt:
Bij die i3 staat heel ouderwets de koets op een chassis. Nu is de koets wel een speciaal CFRP (koolstofvezelversterktplastic) en het chassis bijna vol aluminium, en is de koets ook nog eens sterkt genoeg om bijna zelfdragend te zijn: ook bij de i3 zie je balken (box-sections) voor stevigheid in de koets,

De i3 zit dan wel weer monsterlijk goed inelkaar, vergeleken met de Leaf. Vanaf de grond af ontwikkeld door een fabrikant met toch een meer premium naam dan Nissan; Nissan heeft voor veel onderdelen leentje buur gedaan bij o.a. de Juke dus blijkbaar, en dat NV busje gebruikt ook al grote delen van de ophanging.

Tja. auto's bouwen: Wreed inefficient allemaal :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb dit topic al een beetje doorgespit (het worden 5 lange dagen denk ik), momenteel ben ik aan het kijken wat de beste optie is qua laadpassen. Ik kan moeilijk een eigen laadpunt aanleggen dus het wordt waarschijnlijk voornamelijk openbare palen, een straatje verderop staat er een (woon in Rotterdam). Ik heb al even op laadpastop10.nl zitten kijken maar zie nog niet direct wat nou het voordeligste is. Kan iemand mij in de goede richting wijzen hoe ik de juiste pas kan kiezen?
Goed verhaal man. Gefeliciteerd en welkom in ons midden! Welke laadpaal staat het dichts bij je woning en hoeveel km rijdt je? Verwacht je veel lange ritten te gaan maken met snelladen of zijn de 'lange' ritten wel op 1 batterijlading te doen, (m.a.w. ga je meer destination-chargen?)

@pmiddeld Mooi reisverslag van Praag!!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Filmpje met eerste ervaringen Jaguar I-Pace

https://twitter.com/Autoc...tatus/1000805187362131969

[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 27-05-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

JayPe schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:31:

De i3 is natuurlijk uit compleet ander materiaal opgetrokken, maar wel extra interessant dat je 'm aanhaalt:
Bij die i3 staat heel ouderwets de koets op een chassis. Nu is de koets wel een speciaal CFRP (koolstofvezelversterktplastic) en het chassis bijna vol aluminium, en is de koets ook nog eens sterkt genoeg om bijna zelfdragend te zijn: ook bij de i3 zie je balken (box-sections) voor stevigheid in de koets,

De i3 zit dan wel weer monsterlijk goed inelkaar, vergeleken met de Leaf. Vanaf de grond af ontwikkeld door een fabrikant met toch een meer premium naam dan Nissan; Nissan heeft voor veel onderdelen leentje buur gedaan bij o.a. de Juke dus blijkbaar, en dat NV busje gebruikt ook al grote delen van de ophanging.

Tja. auto's bouwen: Wreed inefficient allemaal :-)
BMW heeft gewoon enorm veel geld in de ontwikkeling en productie van de i3 gestoken.

dit is ook een leuk filmpje om te kijken : build quality Tesla Model 3 vs i3

YouTube: Tesla Model 3: Inside & Out - Autoline After Hours 417
en
YouTube: Tearing Down the Model T of Our Time - Autoline After Hours 284

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

JayPe schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:31:
Eh,. Heeft een Leaf een ladderchassis? Nee toch, zal toch wel een zelfdragende carrosserie zijn? (ik weet dat ie niet zo efficient is, maar een ladder zal ie niet hebben. toch?
De Leaf is deels zelfdragend, maar heeft de crash bars en seat rails op een gereduceerd ladderchassis zitten, ja. Edit: voor alle duidelijkheid, ik ga ervan uit dat dit geen echt ladderchassis is en dat de carrosserie grootendeels zelfdragend is, maar ik heb deze constructie recent bijna nergens anders gezien, er zit een hoop buiswerk onder deze auto voor een moderne bak.

En kijk je niet blind op de renders, je ziet pas echt hoe de auto in elkaar zit als je eraan aan het klussen bent. Veel van de zooi die je op de render ziet zitten is er niet of zit in het echt aardig ver van elkaar af. Ook is er een hoop 'ruimtegebruik omdat het kan', met name achter het dashboard. Daar zitten bijvoorbeeld de warmtewisselaars van de verwarming/koeling met allerlei knikken en rare orientaties om de buisvorm makkelijker in te kunnen bouwen en alles om andere troep heen te kunnen vouwen. De hele achterkant van het dashboard is... echt één grote afterthought. Iemand heeft eerst de vorm van het dashboard gemaakt, toen heeft iemand anders zonder enige feedback te geven de ventilatie ingetekend, en toen heeft nog iemand anders een halfjaar zitten pielen om NVH goed te krijgen met 20+ random stukjes schuim en matting.

En we gaan het al helemaal niet over de A/C-pillars hebben. Die zijn ultradik gemaakt met alleen maar lucht erin puur om de gordijnairbags netjes te kunnen passen. Die daar niet eens zitten, maar er wel in overlopen. Je verliest actief zicht in de auto vanwege zo'n esthetische keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 28-05-2018 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

BCC

De BMW i3 is gebaseerd op het Audi A2 3L platform Dus ze zijn niet helemaal vanaf nul begonnen :-). Verder wel een erg mooie auto inderdaad.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
BCC schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:17:
De BMW i3 is gebaseerd op het Audi A2 3L platform Dus ze zijn niet helemaal vanaf nul begonnen :-). Verder wel een erg mooie auto inderdaad.
Ben benieuwd of ze nog met die A2 EV komen, die zag er wel schattig uit :P

Afbeeldingslocatie: https://preview2.netcarshow.com/Audi-A2_Concept-2011-ig.jpg

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BCC schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:17:
Heb je daar een bron van? :) Het lijkt me onwaarschijnlijk dat BMW een platform leent van Audi/VW.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt me ook niet aannemelijk. Totaal andere wielbasis en spoorbreedte.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Bedankt voor de vriendelijke reacties, lang geleden dat ik mij in een nieuw topic melde en me zo welkom voelde :)
tomas123 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Was dat alleen als je gas gaf(=koppel) in een bocht? Zo ja dan was het je homokineet in je aandrijfas. Geen hele dure reparatie maar desalniettemin gefeliciteerd met je nieuwe speeltje.
Wel alleen bij koppel, maar zowel in de bocht als rechtdoor.
databeestje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:10:
[...]

Gefeliciteerd! Laadpassen is vrij ondoorzichtig. Ik gebruik primair mijn VandeBron pas als klant van VdB, daarnaast heb ik ook nog een TheNewMotion label voor als deze niet zou werken. Zeker passen zonder een abonnement zou je gewoon aan kunnen vragen. Als je veel gaat snelladen langs de weg, een Fastned account aanmaken. Daarnaast is een duitse Maingau pas enkel voor het snelladen een goed idee, dat scheelt enorm.

Ik gebruik zelf wel de laadlabel variant die aan de sleutelbos kan, dan vergeet je hem niet en heb je hem bij de hand. Gewoon TNM pasje in het dashboard vak voor het geval dat.

De e-Golf laad wel met 2 fasen dus kan je 7kW laden bij publieke palen, dat is fijn.
Ik zit momenteel bij GreenChoice dus daar heb ik niet echt iets aan geloof ik.

Ik zal voornamelijk bij mij in de straat en op m'n werk laden. het is 25km retour dus voornamelijk korte ritjes. Snelladen zal denk ik weinig voorkomen, sporadisch ritje naar familie maar die wonen ook allemaal binnen bereik. Vakantie naar Zwitserland of Frankrijk is eigenlijk de enige keer dat ik lange afstand zou rijden, wordt de eerste keer wel een avontuur op zich denk ik, maar daar kijk ik eigenlijk alleen maar naar uit.

Ik heb me maar gelijk geregistreerd bij Maingau en oplaadpunten.nl (kost toch niks), zodat ik in ieder geval iets heb.

Is er toevallig iemand met ervaring met opladen bij de TU Delft? Een collega had gehoord dat je een gratis pas kan aanvragen als medewerker, maar bij het servicepunt wisten ze daar niks van, die hadden alleen een leenpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Misschien is het concept wel ongeveer 't zelfde, maar Audi en BMW samen? En dan een nieuwe (i3) baseren op een reeds veel oudere Audi A2? De Audi A2 deelt veel met de Lupo van destijds ( en dat is dan weer een ingekorte Polo ). De Audi A2 had dan wel weer heel veel aluminium in z'n koets (die volledig zelfdragend is) ( dat hadden lupo noch polo) en dat heeft de i3 ook ( alu chassis ),.. verder zie ik heel weinig overeenkomsten.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
pposthoorn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:42:
Bedankt voor de vriendelijke reacties, lang geleden dat ik mij in een nieuw topic melde en me zo welkom voelde :)
<KNIP>
Is er toevallig iemand met ervaring met opladen bij de TU Delft? Een collega had gehoord dat je een gratis pas kan aanvragen als medewerker, maar bij het servicepunt wisten ze daar niks van, die hadden alleen een leenpas.
En kan je met die leenpas dan gratis laden? De mogelijkheden voor gratis / betaaldladen veranderen nog wel eens. Ik hoop nog steeds dat 't méér gratis laden wordt, bij wijze van geste naar de EV rijder toe ( en MVO, Duurzaam en groen enzo), maar hoewel het goed gaat met de economie, zie ik toch vooral veel langzame duurbetaalde palen verschijnen, en volgen er maar weinig het voorbeeld van de Lidl: Gratis & Snelladen.

Ik weet wel dat, als ze in Arnhem een snellader bij de Lidl neergooien, waar ik m'n boodschappen ga halen voortaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oh sorry, het is nooit onze bedoeling geweest verwelkomend aan te voelen. We zijn allemaal een stel zuurpruimen. Ik bedoel, een e-golf, really? Iemand bij VW had duidelijk een paar dozijn knopjes over tijdens het in elkaar zetten van de andere auto's en heeft die allemaal uitgebraakt in de middenconsole van die auto. Wat een zootje! En het navigatiesysteem is onresponsief en onintuitief. Wat een prutauto. En uiteraard, omdat je een prutauto rijdt, ben je een slecht mens. /s

Zo beter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik zal voornamelijk bij mij in de straat en op m'n werk laden. het is 25km retour dus voornamelijk korte ritjes. Snelladen zal denk ik weinig voorkomen, sporadisch ritje naar familie maar die wonen ook allemaal binnen bereik. Vakantie naar Zwitserland of Frankrijk is eigenlijk de enige keer dat ik lange afstand zou rijden, wordt de eerste keer wel een avontuur op zich denk ik, maar daar kijk ik eigenlijk alleen maar naar uit.

Ik heb me maar gelijk geregistreerd bij Maingau en oplaadpunten.nl (kost toch niks), zodat ik in ieder geval iets heb.
Oke dan zou ik hoofdzakelijk de oplaadpunten.nl laadpas gebruiken, die werkt in principe in heel Nederland op alle normale laadpalen, dus ook bij jou in de straat in Rotterdam. Ga je snelladen bezoek dan de Allego Snelladers met de Maingau pas, die is 10x zo goedkoop dan alle andere laadpassen.

Bij Maingau moet je je wel helemaal registreren, ik weet niet of dat inmiddels al met NL IBAN gaat. Gaat dat niet, mail ze dan even of neem een gratis Duitse IBAN via N26.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Hachy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:12:
[...]

Oke dan zou ik hoofdzakelijk de oplaadpunten.nl laadpas gebruiken, die werkt in principe in heel Nederland op alle normale laadpalen, dus ook bij jou in de straat in Rotterdam. Ga je snelladen bezoek dan de Allego Snelladers met de Maingau pas, die is 10x zo goedkoop dan alle andere laadpassen.

Bij Maingau moet je je wel helemaal registreren, ik weet niet of dat inmiddels al met NL IBAN gaat. Gaat dat niet, mail ze dan even of neem een gratis Duitse IBAN via N26.com.
Thanks.
Ik had bij de aanvraag bij Maingau een NL iban ingevuld, maar na de bevestingspagina na het versturen van het formulier heb ik niks van ze gehoord? Geen mail, niks. Zou er iets verkeerd gegaan zijn en moet ik de aanvraag opnieuw doen of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
@pposthoorn Weet je zeker dat je je Nederlandse Iban hebt kunnen invullen en kun je dat checken bij je account gegevens of het er echt staat? Na jouw post heb ik het zelf ook even geprobeerd op de website maar krijg een melding dat mijn Iban ongeldig is?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:28

Crazy-

Best life ever

“Kosten elektrische autos dalen als een baksteen”

https://www.autoblog.nl/n...n-als-een-baksteen-109767

Brandstofkosten gemiddeld: 39€ per maand (diesel 78, benzine 139)

met de tarieven van 35ct/kWh haal ik echt geen goedkopere brandstofverbruik dan een gemiddelde diesel van tegenwoordig.

En mijn Ford Cmax Energi rijdt weldegelijk zuinig elektrisch

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
@pposthoorn Je heb de belangrijkste laadpassen al alleen de fastned app nog (en aanmelden) wel een tip test je laadpassen wel even allemaal of het goed werkt. En hoe het werkt als je een keer snel wilt (omdat je een lading nodig heb of weinig tijd heb) dan is het fijn dat het al een keer gedaan heb. Zelf hadden we issues met onze tesla chademo waardoor met testen we er achterkwamen niet dat we al in frankrijk waren en er dan pas achter komen.

Maar vandaag weer een top ritje naar het werk. Vond zelfs mijn laadplek op steenworp afstand van mijn werk en helemaal vrij (zag het al in de app alleen in den haag zijn het geen EV plekken gereserveerd) Maar beide vrij erg fijn omdat de rest van de straat wel helemaal vol stond. En keurig 3 fase 16A zo vol die auto. Moet nog naar amsterdam en haarlem en dan weer terug. Hoef ik niet bij de duurdere qpark laden (plus de laadpaal plekjes zijn zo klein). Kan nog niet wennen aan de grote van de auto.

Den Haag heeft er het erg goed geregeld met laadpalen alleen nu hun parkeerbeleid is aanpassen voor EV rijders zodat je langer dan 2 uur mag parkeren. Dan is het helemaal top.

Ben ook blij dat ik veel laadpalen nieuw zie neergezet worden. En ik hoop dat veel bestemmingen ook laadpalen gaan aanleggen. Ze kunnen nog iets verdienen en dat mogen best lage snelheid enkele fase palen zijn. Je ben er toch meer dan een paar uur. Het is zo heerlijk als je naar de IKEA gaat (ook al voor een uur) even aan pluggen en zo weer 3-5 kwh geladen is toch weer 30 kilometer extra rijden. Vaak net genoeg voor mij dan om weer thuis te komen. (met de leaf dan)

Straks door wat meer drukte bij de Allego palen komen er misschien een paar extra snellaadpalen er naast bij. ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:23
pposthoorn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Thanks.
Ik had bij de aanvraag bij Maingau een NL iban ingevuld, maar na de bevestingspagina na het versturen van het formulier heb ik niks van ze gehoord? Geen mail, niks. Zou er iets verkeerd gegaan zijn en moet ik de aanvraag opnieuw doen of is dit normaal?
Dit had ik ook. Maar 3 dagen later had ik wel mijn laadpas in de bus. Ik zou zeggen wacht het dus gewoon even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Maingau is redelijk snel maar anders stuur je ze even een mailtje ze hebben best goede service.

Een popcorn moment in de comments van het NU artikel. ( https://www.nu.nl/weekend...zaam-wegdek-verovert.html )

Waarbij mensen verwijzen naar document van TNO o.a.

https://www.rvo.nl/sites/...ktrische%20Voertuigen.pdf

Waarbij de productie kosten van een EV wordt vergeleken bij een ICE en dat dan gelijk in de argument omdat een EV meer CO2 kost om te maken dus niet zuinig. Maar iedereen die last heeft van de 'fake' range issue hebben altijd het zelfde argument dat een EV CO2 uitstoot. Natuurlijk zijn sommige beter dan andere zoals tesla die voor de meeste stroom zonne enegie gebruikt bij de productie.

Maar iedereen leest dit in zo een rapport:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L0nMLFNUVXs8GTlOpXwnPLTp/full.png
En zo kolen op het vuur een EV verspilt meer CO2 (rapport gaat even van uit dat een ICE motor ongeveer 2 ton CO2 kost om te maken?!? en rekent even het dubbele voor de battery en alle motor units. Maar goed we roll with it.

En dan les je echt verder (iedereen afgehaakt omdat het te lastig document is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OMcx4UI5taQBZAZ7GeT10PhH/full.png
Oh wacht een EV heeft na 220k kilometer een stuk minder 'CO2' verbruikt wel even bij de groene stroom kijken bijna alle laadpalen zijn groene stroom en bijna iedereen met een EV laad thuis ook groen. Dat op eens zie je een heel anders beeld. (zelf met steenkolen in de mix)

Het is soms bizar hoe mensen reageren en hoe veel zorgen mensen maken. Gelukkig kan ik de meeste die het vragen tevreden stellen. en natuurlijk moet er meer keuze komen (zeker met trekhaak) maar voor nu hebben we het erg goed voor elkaar voor elk budget is wel een EV te krijgen. Soms wat moeite doen om de afstand te halen maar goed je rijdt wel voor 1/3 van de prijs en dan hebben we het niet eens over de goedkope onderhoud. En het genot van een volle accu elke dag. Dan moet vrouw lief wel de stekker in pluggen :X Maar goed ik kan overal laden in de grote steden vaak ook nog dicht bij waar ik werk. Voor mij moest ik toch al de parkeerkosten maken dus die kosten zijn niet anders maar het is gewoon heerlijk dat je geen benzine meer verprutst en oh het rijcomfort van een EV is zo veel beter dan dan een ICE.

[ Voor 92% gewijzigd door MeZZiN op 28-05-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

PeterZ(on) schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:24:
@pposthoorn Weet je zeker dat je je Nederlandse Iban hebt kunnen invullen en kun je dat checken bij je account gegevens of het er echt staat? Na jouw post heb ik het zelf ook even geprobeerd op de website maar krijg een melding dat mijn Iban ongeldig is?
Ik weet zeker dat ik geen foutmelding gekregen heb ja.
MeZZiN schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:50:
@pposthoorn Je heb de belangrijkste laadpassen al alleen de fastned app nog (en aanmelden) wel een tip test je laadpassen wel even allemaal of het goed werkt. En hoe het werkt als je een keer snel wilt (omdat je een lading nodig heb of weinig tijd heb) dan is het fijn dat het al een keer gedaan heb. Zelf hadden we issues met onze tesla chademo waardoor met testen we er achterkwamen niet dat we al in frankrijk waren en er dan pas achter komen.

KNIP
Bedankt voor de tip! Idd wel handig dat als ik een keer wil snelladen met de Maingau pas dat hij het ook doet.
haaibaa2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Dit had ik ook. Maar 3 dagen later had ik wel mijn laadpas in de bus. Ik zou zeggen wacht het dus gewoon even af.
Ga ik doen, ik heb ook nog een NewMotion pas aangevraagd (waardeloos al die gratis passen, veel te makkelijk om er nóg een aan te vragen :9 ) dus als die van Maingau wat langer duurt is ook niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Je kan al testen met de Maingau app als je de pas nog niet hebt. Ik heb 40 passen, breek me de bek niet open ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Hachy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:29:
Je kan al testen met de Maingau app als je de pas nog niet hebt. Ik heb 40 passen, breek me de bek niet open ;-)
Goeie! Ik had wel al de website geprobeerd maar daar kon ik niet inloggen want geen Kundennummer, maar bij de app heb je alleen email en wachtwoord nodig (zoals het hoort).
In de app kan ik mijn kundennummer ook zien, en ik zie dat er nog geen betaalmiddel aan hangt. Als ik een NL KNAB IBAN invul krijg ik de melding dat dit ongeldig is dus lijkt er inderdaad op dat het nog niet werkt met NL rekeningen.

Via de app kan je ook direct laden door een QR-Code te scannen of met de NFC-Chip (iPhone X en krijg zowaar een "Klaar om te scannen" popup van iOS, wist niet dat dat al kon :o ). Betekend dit dat je ook zonder pasje kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Correct. Het afbreken van de laadsessie kan soms nog wel problemen geven, waardoor ik toch iedereen adviseer om gewoon de NFC pas te gebruiken hoor. Dit zou opgelost zijn, maar niet getest verder.

Niet elke auto kan de sessie vanuit de auto stoppen en dan wordt soms de noodstop gebruikt (iets waar ik op tegen ben aangezien dan in alle apps het laadpunt meteen als 'error' wordt aangemerkt voor x aantal uren)

Je krijg zonder IBAN af en toe het verzoek om geld over te maken wat ik heb begrepen, maar dat ook niet getest, ik heb gewoon m'n Duitse n26 iban gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De maingau app is redelijk slecht nog. nog te veel bugs de pas is stukken beter ik heb zelfs een tweede pas geregeld voor de leaf zodat ik de app niet hoef te gebruiken. (de passen liggen gewoon in de auto)

Maar je kan de app gebruiken en als afmelden niet lukt afbreken op de paal zelf en even in de gaten houden of de app het goed begrepen heeft zo niet even een mail naar zodat de eindtijd wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pposthoorn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Goeie! Ik had wel al de website geprobeerd maar daar kon ik niet inloggen want geen Kundennummer, maar bij de app heb je alleen email en wachtwoord nodig (zoals het hoort).
Op de website kun je ook met je emailadres + ww inloggen

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En om te kunnen laden even een mailtje sturen naar ze zodat ze je account vrij (nederlands rekening nummer werkt nog niet) zetten krijg je eens in de zoveel tijd een extreem schattige factuur voor je laadpaal gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door MeZZiN op 28-05-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
pposthoorn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Thanks.
Redelijk normaal. Pasje komt waarschijnlijk alsnog met de post, binnen een weekje ofzo had ik 'm in huis ( N26 bankrekening trouwens, maar dat terzijde: ook anderen die het met NL IBAN deden hoorden ook vrijwel niets, tot ie ineens op de mat lag )

Qua oplaadpalen.nl: Check ook even, als je 'm thuis hebt, via de inlog of je pas op roaming staat ingesteld. Dat stond ie bij mij niet, en dus kon ik in eerste instantie niet laden. 't was voor mij m'n aller allereerste laadsessie die treurig verliep. Het telefoontje van oplaadpalen was ook een desillusie: U wordt teruggebeld. Dat bleek pas uren later te gebeuren.
(Eerste laadsessie overigens wel gelukt hoor, met de Maingau pas.. beetje duur, maar voor een testje prima gelukt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Berichtje van Maingau op Goingelectric.de :)

MAINGAU gewinnt Fastned als Roaming-Partner

EinfachStromLaden heißt es jetzt bald auch an zentralen Knotenpunkten in den Niederlanden. Die Unternehmen Fastned und MAINGAU Energie haben in der vergangenen Woche einen Kooperationsvertrag abgeschlossen, um die Elektromobilität gemeinsam weiter voran zu bringen. Fastned ist ein wichtiger Ladeinfrastrukturbetreiber, der das schnelle Aufladen von Elektrofahrzeugen entlang der niederländischen Autobahnen (und bald auch in Deutschland, Belgien und Großbritannien) möglich macht. Mit über 70 Schnellladestationen, an denen Elektrofahrzeuge Strom mit bis zu 350 kW laden können, bietet Fastned die Grundlage für die elektrische Fortbewegung.

Pünktlich zum Start der Sommerferien werden Ladekartenbesitzer der MAINGAU Energie kostengünstigen Autostrom an Fastned-Ladestationen „zapfen“ können. Für uns zählt diese Kooperation als weiteres Puzzlestück auf dem Weg, die Elektromobilität einfacher zu machen.

Wir freuen uns auf eine erfolgreiche Zusammenarbeit.

De vraag is nu, wanneer is de start. Volgens de schoolkalender zou dat per 23 juni kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

:+ Wel wat eerder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oh, vertel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Vermoedelijk in de week van 11 juni.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-Wvp5Y89iHtQ/WwFlV2EKeMI/AAAAAAAAA4E/RsQ5f_-SbTwp8RKru_P8ZCNav5QUL70hACLcBGAs/s640/maingau.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Hachy op 28-05-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Woohoo! Dat zou lekker zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik kan bijna niet geloven dat Fastned daarmee akkoord gaat. Da's veel te goedkoop.

... en zou EXACT op het juiste moment zijn als ze het in dat weekend doen. Dan moeten we namelijk een lang stuk rijden en kunnen we waarschijnlijk niet op de bestemming laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21

aip

Hachy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:43:

[afbeelding]
Nou, vandaag maar direct een account aangemaakt. Maar ik hoefde nergens een IBAN in te geven? Volgt dat later? Ik kan ook niet inloggen op de site, wel in de app (waarschijnlijk herkent hij de achternaam met de voorvoegsels niet, en in de app gaat het op clientnummer + wachtwoord wel goed).

Volgt het verzoek om de IBAN nog later? of krijg je een bericht/mail van Maingau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
En nu kijken of we Maingau als energieleverancier kunnen krijgen hier in Nederland, dan kost laden bijna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024
Beste mensen. Ik heb veel gelezen hier en toch kom ik er niet helemaal uit of het verstandig is voor mij om electrisch te gaan rijden.
Ik rijd per dag ongeveer 160km veel al snelweg.
Ik heb thuis geen laadstation. Maar wel eventueel de mogelijkheid om er een te plaatsen.
Nu lees ik veel verschillen over de range van de huisige auto’s (Buiten Tesla). De ionic en de leaf hebben mijn interresse omdat die wel in mijn budget passen.
Maar denk dat als ik iedere dag op weg naar huis moet laden ik snel genoeg heb van mijn auto.
Is het realistisch om te denken dat ik deze afstand af kan met een leaf of ionic en dan thuis laten. Kijk dat het in de winter net niet kan zou ik mee kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Hachy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:43:

[afbeelding]
Maingau en fastned: nou dan zijn we voorlopig klaar (afgezien van nog wat zwarte gaten in de dekking) en fastned laad sneller dan allego (50khw kan de i3 en bij fastned haal ik dat ook en bij allego altijd rond de 40kwh).

Nu nog een in de buurt op de route naar de zaak, dan laad ik daar (ben thuis/zaak-winter meer kwijt) *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

heihar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:13:
Beste mensen. Ik heb veel gelezen hier en toch kom ik er niet helemaal uit of het verstandig is voor mij om electrisch te gaan rijden.
Ik rijd per dag ongeveer 160km veel al snelweg.
Ik heb thuis geen laadstation. Maar wel eventueel de mogelijkheid om er een te plaatsen.
Nu lees ik veel verschillen over de range van de huisige auto’s (Buiten Tesla). De ionic en de leaf hebben mijn interresse omdat die wel in mijn budget passen.
Maar denk dat als ik iedere dag op weg naar huis moet laden ik snel genoeg heb van mijn auto.
Is het realistisch om te denken dat ik deze afstand af kan met een leaf of ionic en dan thuis laten. Kijk dat het in de winter net niet kan zou ik mee kunnen leven.
Met zowel de Ionic als de Leaf is 160km per lading te doen, ook in de winter, hoewel dat voor de Ionic niet heel ruim is. Een andere optie is nog een Zoë, en afhankelijk van hoeveel verder het budget reikt kan je nog kijken naar de Ampera-e, eGolf, de Kona en de Soul.

Kan je op/bij je werk ook laden?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, met al die opties red je prima 160km, ook in de winter. De Soul zou ik afraden, die redt het niet in de winter met typisch rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
En als je thuis een laadpaal kwijt kunt: doen. Ik heb nog geen ervaring maar zonder thuislaadpaal zou ik er nooit aan begonnen zijn. Als je moet hopen op een beschikbare paal elke dag ( want met 160 km/dag moet ie gewoon elke nacht aan de lader) is de lol er snel af.

( ik hoef maar 35 per dag trouwens, dus ik zal niet elke dag/nacht moeten laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
AutoBlog.nl doet een EV tiendaagse. Leuk om de vooroordelen bevestigt te zien. Keer op keer. En advertenties ook tenenkrommend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

heihar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:13:
Is het realistisch om te denken dat ik deze afstand af kan met een leaf of ionic en dan thuis latden.
Voor Leaf en Ioniq laat ik graag iemand anders reageren, maar deze afstand zou ik ook in de winter zeker aandurven met de Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wie heeft hier trouwens de nieuwe Leaf? Ik hoor echt hele brakke verhalen over het verbruik, tot 200Wh/km met normaal gebruik. Dat is aanzienlijk slechter dan de concurrentie. Is er ergens een google doc zoals die voor de ioniq met gebruikservaringen?

Beetje zoals dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
PeterZ(on) schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:46:
Berichtje van Maingau op Goingelectric.de :)

MAINGAU gewinnt Fastned als Roaming-Partner

EinfachStromLaden heißt es jetzt bald auch an zentralen Knotenpunkten in den Niederlanden. Die Unternehmen Fastned und MAINGAU Energie haben in der vergangenen Woche einen Kooperationsvertrag abgeschlossen, um die Elektromobilität gemeinsam weiter voran zu bringen. Fastned ist ein wichtiger Ladeinfrastrukturbetreiber, der das schnelle Aufladen von Elektrofahrzeugen entlang der niederländischen Autobahnen (und bald auch in Deutschland, Belgien und Großbritannien) möglich macht. Mit über 70 Schnellladestationen, an denen Elektrofahrzeuge Strom mit bis zu 350 kW laden können, bietet Fastned die Grundlage für die elektrische Fortbewegung.

Pünktlich zum Start der Sommerferien werden Ladekartenbesitzer der MAINGAU Energie kostengünstigen Autostrom an Fastned-Ladestationen „zapfen“ können. Für uns zählt diese Kooperation als weiteres Puzzlestück auf dem Weg, die Elektromobilität einfacher zu machen.

Wir freuen uns auf eine erfolgreiche Zusammenarbeit.

De vraag is nu, wanneer is de start. Volgens de schoolkalender zou dat per 23 juni kunnen zijn.
En dan laden met 70+ kW 😄

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Das lekker snel maar dat haalt mijn Leaf helaas niet, ik ben wel benieuwd of en wat het verschil is met de Allego laders.

Edit.

@mux Ik heb een tijdje terug 50km in een nieuwe Leaf gereden waarbij ik 19% heb verbruikt wat betekent zou hebben een bereik van een 250km. De rit bestond uit snelweg en binnendoor wegen met de airco aan.

[ Voor 47% gewijzigd door PeterZ(on) op 28-05-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:26:
Wie heeft hier trouwens de nieuwe Leaf? Ik hoor echt hele brakke verhalen over het verbruik, tot 200Wh/km met normaal gebruik. Dat is aanzienlijk slechter dan de concurrentie. Is er ergens een google doc zoals die voor de ioniq met gebruikservaringen?

Beetje zoals dit dus
Ik heb net even gekeken in You+Nissan, volgens hen heb ik 164kWh verbruikt voor de eerste 1022.4km.
Volgens die cijfers kom ik dus op 160Wh/km. En dat is echt niet allemaal heel netjes max 100km/h geweest, maar ook stukjes boven de 120km/h. En de airco staat ook gewoon aan.

Ik denk dat als ik echt voorzichtig rij ik rond de 260/270km kan rijden op een volle accu. Misschien iets verder zonder airco.

Als je hem echt altijd 10km boven de maximale snelheid op de linkerbaan prakt (zoals ik meestal met mijn ICE deed) kom je natuurlijk niet aan die cijfers.

[ Voor 12% gewijzigd door Glewellyn op 28-05-2018 20:27 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
JayPe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:17:
En als je thuis een laadpaal kwijt kunt: doen. Ik heb nog geen ervaring maar zonder thuislaadpaal zou ik er nooit aan begonnen zijn. Als je moet hopen op een beschikbare paal elke dag ( want met 160 km/dag moet ie gewoon elke nacht aan de lader) is de lol er snel af.

( ik hoef maar 35 per dag trouwens, dus ik zal niet elke dag/nacht moeten laden)
We gaan verhuizen met het bedrijf dat betekend dat ik ook daar straks naar een openbare paal moet zoeken. Vandaar dat ik wilde weten of 160 wel redelijk is. Dan zou ik thuis kunnen laden. Heb daar nu wel al 230v zitten maar dat is maar 2,2 kw laden heb ik begrepen. En als ik voor de ionic ga kan ik misschien de lader erbij kopen. (Ze hebben een pakket)

De kona zal voor mij net te laat komen denk ik. Vind de leaf trouwen rete mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

heihar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:28:
[...]

We gaan verhuizen met het bedrijf dat betekend dat ik ook daar. Straks voor naar openbaar moet zoeken. Vandaar dat ik wilde weten of 160 wel redelijk is. Dan zou ik thuis kunnen laden. Heb daar nu wel al 230v zitten maar dat is maar 2,2 kw laden heb ik begrepen. En als ik voor de ionic ga kan ik misschien de lader erbij kopen. (Ze hebben een pakket)

De kona zal voor mij net te laat komen denk ik. Vind de leaf trouwen rete mooi.
Zelfs met een 10A granny charger kan je aardig wat bijladen op een werkdag hoor! 8½ uur x 2.2 kW = 18.7kW. Dat is 46% van een Leaf of 66% van een Ionic. Het is net niet genoeg om je hele verbruik voor heen en weer te dekken, maar je gaat wel weer met een volle accu naar huis. Dan kan je ook nog kijken naar een auto met een kleiner bereik.

Of bedoelde je nou met "daar" thuis voor de deur? In 12 uur laad je met een 10A granny waarschijnlijk net genoeg op voor je heen- en terugreis. Maar dat houdt niet over.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
Glewellyn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:35:
[...]

Zelfs met een 10A granny charger kan je aardig wat bijladen op een werkdag hoor! 8½ uur x 2.2 kW = 18.7kW. Dat is 46% van een Leaf of 66% van een Ionic. Het is net niet genoeg om je hele verbruik voor heen en weer te dekken, maar je gaat wel weer met een volle accu naar huis. Dan kan je ook nog kijken naar een auto met een kleiner bereik.

Of bedoelde je nou met "daar" thuis voor de deur? In 12 uur laad je met een 10A granny waarschijnlijk net genoeg op voor je heen- en terugreis. Maar dat houdt niet over.
Als ik op mijn werk ergens kan laden ben ik helemaal gered. Dan laad ik thuis wel het verbruik voor de terug reis weer op.
Maar ik ga er even vanuit dat ik niet kan laden op mijn werk. Er rijden te veel plugin hybrides bij mij op de zaak. Die houden de paar laders vaak bezet.

Begrijp dat de ionic gemiddeld ook zo’n 16kW/100km gebruikt. Zelfde als de leaf zo’n beetje dus als ik het hierboven goed begrepen heb. Dan komt de leaf wel ff 50km verder dus.

Trouwens klopt het dat de ionic en de leaf op een type2 lader(22kw) ‘maar’ met 6,6kw max kunnen laden?

Zit echt in dubio tussen leaf en ionic. Heb er echt zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Glewellyn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:25:
[...]
Als je hem echt altijd 10km boven de maximale snelheid op de linkerbaan prakt (zoals ik meestal met mijn ICE deed) kom je natuurlijk niet aan die cijfers.
Went het snel om dit niet meer te doen?
Hier zie ik het meest tegenop met mijn eerst ev op komst. Ik vind het zo ontspannen als je niet aan alle kanten in en uitvoegend verkeer hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

heihar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:47:
[...]

Als ik op mijn werk ergens kan laden ben ik helemaal gered. Dan laad ik thuis wel het verbruik voor de terug reis weer op.
Maar ik ga er even vanuit dat ik niet kan laden op mijn werk. Er rijden te veel plugin hybrides bij mij op de zaak. Die houden de paar laders vaak bezet.

Begrijp dat de ionic gemiddeld ook zo’n 16kW/100km gebruikt. Zelfde als de leaf zo’n beetje dus als ik het hierboven goed begrepen heb. Dan komt de leaf wel ff 50km verder dus.

Trouwens klopt het dat de ionic en de leaf op een type2 lader(22kw) ‘maar’ met 6,6kw max kunnen laden?

Zit echt in dubio tussen leaf en ionic. Heb er echt zin in!
Uit de google doc heb ik toch het idee (samen met de vele gebruikservaringen - kijk ook vooral in het ioniq electric topic, dat is erg actief!) dat de ioniq wel iets efficiënter is. Eerder 14kWh/100km dan de ~16 die de Leaf doet. De ioniq staat bekend als zeer efficiënte auto. Ik denk dat je de ioniq echt niet hoeft af te schrijven op capaciteitsverschil met de Leaf.

Als je echt alleen deze twee auto's wil kiezen, ga dan ABSOLUUT proefrijden. En ga proefrijden in de uitvoering die je wilt! IMO, maar ik ben biased, heeft de topuitvoering van de Leaf wat streepjes voor op de Ioniq Electric Premium met propilot, ruimte achterin, ePedal en de laadaansluiting voorop. Maar er zijn genoeg mensen die de Ioniq véél fijner vinden met de paddles op het stuur en het snellere laden (70kW ipv 50). Deze auto's zijn erg aan elkaar gewaagd, dus je rijervaring kan de doorslag geven.
jongf7 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:51:
Hier zie ik het meest tegenop met mijn eerst ev op komst. Ik vind het zo ontspannen als je niet aan alle kanten in en uitvoegend verkeer hebt.
Hah, rijstijl. Hier spreekt een notoire rechtsplakker achter vrachtwagens. Voor mij is niks meer relaxt dan een pacemaker vinden (langzaamrijdend voertuig op cruisecontrol) waar ik achter kan hangen en geen manoeuvres meer hoef te maken. Gooi mij op de linkerbaan en ik mis iedere afrit en heb geen flauw idee meer waar ik ben.

Met andere woorden, het is geen natuurwet dat je hard moet rijden of dat dat relaxter/beter/whatever is. Het is allemaal aangeleerd gedrag en in eerste instantie zul je moeten wennen aan een andere rijstijl.

Maar: je HOEFT niet anders te rijden met een EV, je hebt gewoon meer bereik met een rustigere rijstijl, en het scheelt je nauwelijks tot geen tijd. Als je er tegenop zit, reken dan gewoon wat minder optimistisch met je actieradius om te compenseren voor het hogere verbruik. Misschien moet je dan uitwijken naar een 64kWh auto (Ampera-E, Kona, Niro) ipv dat je genoegen kunt nemen met een Ioniq of Leaf. Overal is een oplossing voor.

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 28-05-2018 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Trouwens klopt het dat de ioniq en de leaf op een type2 lader(22kw) ‘maar’ met 6,6kw max kunnen laden?
Even wat extra toelichting. Een type 2 lader (22kW) kan alleen met 22kW laden met 3 fases, en dus 7.3kW per fase. De Leaf kan maar op 1 fase laden, maar dan wel dichtbij het maximale op die fase, 30A tegen een maximaal leverbare 32A.

Als je een snellere lader thuis overweegt zal je moeten kijken naar je hoofdaansluiting. Mijn hoofdaansluiting is een ouderwetse 1x35A aansluiting. Over anderhalve week wordt bij mij een type 2 lader geplaatst met dynamic load balancing. Alles dat mijn huis niet verbruikt kan dan de auto in. 's Nachts, als in huis weinig verbruik is kan dan met maximaal 30A geladen worden.

Nieuwere huizen zijn vaak met 3x25A aangesloten. Als je dan met maar 1 fase kan laden kom je aan de 4.6kW. (230V x 20A, of mag er meer achter een 25A hoofdstop? @mux kom er maar in!)
Kan je wel van alledrie fases gebruik maken gaat het natuurlijk ook 3x zo snel.
[...]
Dat is misschien wel heel afhankelijk van de auto, ik rijd heel graag op de cruise control. Mijn Leaf is de eerste auto die ik heb met adaptive cruise control en lane keep assist. Daarmee wordt het zo eenvoudig om lekker op je baan te blijven en achter een andere auto aan te rijden dat het aanpassen snel was gedaan.

Voorheen merkte ik dat ik steeds wilde inhalen omdat een ander een beetje ongelijkmatig voor me reed en ik mijn cruise control steeds moest bijstellen. Dan zocht ik het liefst de linkerbaan op en reed ik meestal iets te hard om minder auto's voor me te hebben.
mux schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:56:
IMO, maar ik ben biased, heeft de topuitvoering van de Leaf wat streepjes voor op de Ioniq Electric Premium met propilot, ruimte achterin, ePedal en de laadaansluiting voorop.
Amen! _/-\o_

Maar dat je ook met de Ioniq moet rijden is zeker waar, ieder z'n ding! En buiten de pluspunten van de Leaf moet je ook in overweging nemen dat de Leaf geen actieve batterijkoeling heeft en daardoor langzamer snellaadt als het accupack warm is. Dat is met name een probleem bij ritten >400km waarbij je meer dan eens moet snelladen. Op de lange afstand is de Ioniq gewoon veel sneller, ondanks de kleinere accu. Hij laadt met 70kW en blijft dat doen, ook meer keren op een dag

[ Voor 44% gewijzigd door Glewellyn op 28-05-2018 21:26 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ioniq 13.4 /100
Was van het weekend van Hoorn naar S'Gravensdeel en terug 104 waar je 100 mag 134 waar je 130 mag en 124 waar je 120 mag .dus je kan gewoon nederland door met 200 km of meer @heihar.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
evtje schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:30:
Ioniq 13.4 /100
Was van het weekend van Hoorn naar S'Gravensdeel en terug 104 waar je 100 mag 134 waar je 130 mag en 124 waar je 120 mag .dus je kan gewoon nederland door met 200 km of meer @heihar.
Oke na al dit gelezen te hebben ga ik inderdaad maar eens een proefrit doen met beiden.
Thanks allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Kijk maar uit na een proefrit ben je over :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06

Nee, dat heb je niet goed begrepen. Ik heb net met mijn Ioniq een rit vanuit Praag naar NL achter de rug. Waar het kon heb ik 130 gereden. Verbruik was 13 kWh/100 km. En hij laadt sneller op dan een Leaf.

Verder is een laadpaalpakket bij de Ioniq niet voordelig. Ik heb zelf thuis een 3,7kW lader laten monteren (heb 2 linkerhanden) en aansluiten voor 1100 euro. Een lader thuis met kabel is echt wel een fijne zaak. Thuis komen, inpluggen en klaar is Kees.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Ik en mijn ouders hebben sinds 15 april nu 2080km gereden met de Leaf 2. Het verbuik is over die periode14 à 15 kWh/100km.. Hierin zit het meest 80-90km rijden, maar ook wel een aantal snelwegritten en spelerij >:)

De klimaatcontrole gaat gewoon aan wanneer nodig. Voor de rest zoveel mogelijk uitrollen in plaats van regenereren.

[ Voor 26% gewijzigd door Skipper-93 op 02-06-2018 21:07 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

evtje schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:39:
Kijk maar uit na een proefrit ben je over :)
Niets is minder waar!

Sinds de geboorte van m'n dochter hebben we nog maar 1 auto in het huishouden. Om de kosten voor de kinderopvang te compenseren hebben we haar auto verkocht en sindsdien delen we mijn leaseauto. Ik werk 4 dagen, en meesal 1 dag thuis. Dus 2 dagen per week heeft mijn vrouw de auto naar haar werk, en ze werkt er 3.

Maar... nu heb ik dus sinds ongeveer 2 weken een EV, en mijn vrouw wil er nu dus ook een voor zichzelf!

Aangzien die niet door de baas betaald wordt ga ik maar eens een kostenplaatje maken voor een goedkope EV. Iemand suggesties voor een goedkope EV met een kleine actieradius? Woon-werk is voor mijn vrouw zo'n 30km heen en terug, en als ze een keer verder moet kan ik met haar auto of het OV op en neer naar mijn werk. 45km heen en terug.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Laatst online: 03-09 21:56
[...]

Ja, rustiger rijden geeft meer rust en minder in en uitvoerend verkeer. In plaats van links te snel rijden rechts rustiger met het verkeer mee rijden geeft nog veel meer rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Glewellyn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:57:
Iemand suggesties voor een goedkope EV met een kleine actieradius? Woon-werk is voor mijn vrouw zo'n 30km heen en terug, en als ze een keer verder moet kan ik met haar auto of het OV op en neer naar mijn werk. 45km heen en terug.
Mag gebruikt zijn? Dan heb je maar 2 keuzes: Zoe of Leaf. Zoe is goedkoper als je hem maar kort houdt, Leaf is wat ruimer/luxer en goedkoper op de lange termijn. Hoe dan ook ben je wel 10k verder voordat je iets hebt, en daar kun je héle mooie OV-abonnementen van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
[...]

Niets is minder waar!

Sinds de geboorte van m'n dochter hebben we nog maar 1 auto in het huishouden. Om de kosten voor de kinderopvang te compenseren hebben we haar auto verkocht en sindsdien delen we mijn leaseauto. Ik werk 4 dagen, en meesal 1 dag thuis. Dus 2 dagen per week heeft mijn vrouw de auto naar haar werk, en ze werkt er 3.

Maar... nu heb ik dus sinds ongeveer 2 weken een EV, en mijn vrouw wil er nu dus ook een voor zichzelf!

Aangzien die niet door de baas betaald wordt ga ik maar eens een kostenplaatje maken voor een goedkope EV. Iemand suggesties voor een goedkope EV met een kleine actieradius? Woon-werk is voor mijn vrouw zo'n 30km heen en terug, en als ze een keer verder moet kan ik met haar auto of het OV op en neer naar mijn werk. 45km heen en terug.
Ik zou dan kijken naar een Renault Zoë of de Misubishi i-Miev, Citroën C-Zero, Peugot Ion
Nissan Leaf

Maar begin bij de drieling i-Miev, C-Zero, Ion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Of een twizy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
en indien het je lukt om er eentje te importeren uit het buitenland: smart fortwo electric drive.

of een renault fluence ZE (?)

[ Voor 14% gewijzigd door Coasterfreak op 28-05-2018 22:19 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Waarom vergeten jullie die prachtige e-up! toch steeds?

Ohja,. veelste duur :-(

Maar wel met e-pedal vanaf dag 1,. normale kofferbak (want accupakket zit volledig onder de vloer) en redelijk zuinig in gebruik ( 18,7 kWh accu, praktijk actieradius zou rond de 135 km moeten liggen, een nette 14 kWh/100 dus. Voor een klein boodschappen autootje luxe uitgevoerd met airco en stoelverwarming, CCS (snelladen), cruisecontrol, etc etc. 4 deuren, isofix, app die werkt, voorverwarming, voor koeling, etc etc etc.

Ohja, ook vrijwel niet verkrijgbaar,.. al komen de eerste nu uit de lease ( eerste jaren 2013-2016 waren ze alleen via lease te verkrijgen, niet te koop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heh, het is wel leuk dat de e-up! tenminste nog één fan kent in dit topic. De Fluence Z.E. en e-NV200 daarentegen... Zijn op zich ook cheap tweedehands en prima geschikt voor korte stukjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
en voor de prijs van 2 zoe kun je 1 fiat 500e krijgen, alhoewel onderhoud met fiat hier een risico is sinds fiat ze officieel niet steunt buiten de vs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Leuk karretje wel maar om daar nou regelmatig in te rijden...neuh. Weinig comfort en nogal rumoerig op hogere snelheden. Met twee personen in een Twizy raad ik niemand aan :X Enfin, lol voor een uurtje maar ik ben altijd wel blij als ik weer in mijn eigen Megane zit, al kriebelt zo’n EV wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PykBARqDCdCGusgCnKrtizu8/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i0lg3t2qXEUTLg0BOevmEfSc/full.jpg

Tijdje terug had ik de cargo-variant als leen, daar kon je nog wel wat boodschappen in kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 28-05-2018 22:39 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Zit net te grasduinen in de kentekenregistraties van de RDW.

Er staan 361 e-up!'s geregistreerd in Nederland. En daar zit die van mij nog niet tussen..

Van de Nissan NV200 toch een dikke 1.141stuks exclusief een verdwaalde Voltia (die zijn er ook).
De Leaf zou uitkomen op 3.463 stuks?

De FLUENCE Z.E. blijft op 131 stuks steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Echt maar 3500 Leafs? Da's een stuk zeldzamer dan ik dacht. Had het idee dat er zeker 10k moeten rondrijden in Nederland met hoeveel ik er tegenkom. Maargoed, komt vast door de omgeving.

Alle Fluences staan bij dealers volgens mij. Vergeleken met hoeveel er rondrijden staan er véél teveel op marktplaats/autoscout/etc. Een paar heb ik al vele maanden af en aan op MP zien staan. Wat maakt de Fluence zo onaantrekkelijk? Zoes verkopen als zoete broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:45:
Wat maakt de Fluence zo onaantrekkelijk?
Dat vroeg ik me nou ook af, Ik was een beetje aan het grasduinen en ik snap het niet. Het is geen hele lelijke auto, en ook best ruim. Goed, de accu is klein, maar verder... ?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Wat maakt de Fluence zo onaantrekkelijk? Zoes verkopen als zoete broodjes.
eenfasig laden en renault die moeilijk doet met accuwissel ongeacht huuraccu, alhoewel dat laatste maar een voorbeeld is van iemand die in spanje woont, weet niet hoe het met de anderen zit.

het is verrassend genoeg wel een semi-succes geworden in zuid-korea. daar is de fluence bekend als de renault samsung sm3 ze en verkocht waarschijnlijk beter daar dan in de eu.

misschien omdat mensen niet vast willen zitten aan de accuhuur voor een redelijk oud elektrisch voertuig? daarom is de drieling (ion/imiev/czero) populairder hoewel de fluence 10x mooier is dan de drieling en ze beide ongeveer dezelfde prijs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Echt maar 3500 Leafs? Da's een stuk zeldzamer dan ik dacht. Had het idee dat er zeker 10k moeten rondrijden in Nederland met hoeveel ik er tegenkom. Maargoed, komt vast door de omgeving.
4.611 stuks met merk = NISSAN en aantal cilinders = leeg

3.453 stuks met handelsbenaming startende met NISSAN LE
en
12 stuk met handelbenaming startende met LE en merk = NISSAN

De rest is E-NV200 (in verschillende namen) en Voltia's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Coasterfreak schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:53:
[...]

eenfasig laden en renault die moeilijk doet met accuwissel ongeacht huuraccu, alhoewel dat laatste maar een voorbeeld is van iemand die in spanje woont, weet niet hoe het met de anderen zit.

het is verrassend genoeg wel een semi-succes geworden in zuid-korea. daar is de fluence bekend als de renault samsung sm3 ze en verkocht waarschijnlijk beter daar dan in de eu.

misschien omdat mensen niet vast willen zitten aan de accuhuur voor een redelijk oud elektrisch voertuig? daarom is de drieling (ion/imiev/czero) populairder hoewel de fluence 10x mooier is dan de drieling en ze beide ongeveer dezelfde prijs hebben.
Ik ben allergisch voor maandelijkse kosten en ik ben daarin niet alleen. De Leaf was in het begin ook met een huur accu verkrijgbaar maar je komt ze nooit tegen. Kennelijk geen vraag naar, dus onbegrijpelijk dat Renault pas sinds kort een koop accu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Glewellyn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:51:
[...]

Dat vroeg ik me nou ook af, Ik was een beetje aan het grasduinen en ik snap het niet. Het is geen hele lelijke auto, en ook best ruim. Goed, de accu is klein, maar verder... ?
Niet kunnen snelladen. Weinig support van dealers. Grote auto. Achterbank kan niet plat. Sedan.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenK op 28-05-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
JeroenK schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:03:
[...]

Niet kunnen snelladen. Weinig support van dealers. Grote auto. Achterbank kan niet plat. Sedan.
Precies. Het toonbeeld van saai, sloom, langzaam en compleet niet praktisch. Hier in het dorp spot ik er af en toe één. Industriepark Kleefsewaard (IPKW) heeft er wellicht een rijden? Of het is een fan ofzo. Maar mooi is ie niet. Vleesch noch Vis ( een Leaf 1 is (IMHO) ook niet mooi, maar dan toch in iedergeval uitgesproken )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

PeterZ(on) schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:52:
Cameraatjes zou mooi zijn maar mag volgens mij niet.
Stella Vie is met een camerasysteem door de RDW-keuring gekomen. Als ik me goed herinner vertelde het team dat het het eerste camerasysteem was dat daarvoor was goedgekeurd en dat ze via een van hun sponsors daar toegang tot hadden gekregen. Ik heb helaas nog niet teruggevonden waar ik dat vandaan heb (text, audio, video, nieuwsbrief, podcast, youtube, blog, ...).

Oranje boven, down under 2017-10-14
en
Oranje boven, down under 2017-10-15
vanaf minuut ~4

[ Voor 18% gewijzigd door _V_ op 28-05-2018 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat zal dan waarschijnlijk voor een beperkte serie zijn en niet voor massaproductie, maar dat is een veronderstelling mijnerzijds. Zou wel mooi zijn als dat er echt van komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
_V_ schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:20:
[...]

Stella Vie is met een camerasysteem door de RDW-keuring gekomen. Als ik me goed herinner vertelde het team dat het het eerste camerasysteem was dat daarvoor was goedgekeurd en dat ze via een van hun sponsors daar toegang tot hadden gekregen. Ik heb helaas nog niet teruggevonden waar ik dat vandaan heb (text, audio, video, nieuwsbrief, podcast, youtube, blog, ...).
De Volkswagen XL1 heeft ook geen spiegels, maar een speciale ontheffing van de RDW. Zie kenteken 7-XVX-54 bij Bijzonderheden: Bijzonderheden
Camera-monitorsysteem vervangt verplichte spiegels.

De Volkswagen XL1 was een 'serie' product. Er staan er 5 op nederlands kenteken. De Stella Vie is een uniek exemplaar, zeker geen serie product

[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 28-05-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Stella Vie heeft die opmerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zie wel dat die geen typegoedkeuringsnummer heeft, dus zal het niet voor massaproductie mogen. Denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Iemand suggesties voor een goedkope EV met een kleine actieradius?
Staat er niet toevallig een deelauto in de buurt? GreenWheels, MyWheels, Snappcar, OnzeAuto of iets dergelijks?

Just an idea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Niets is minder waar!

Als je over de accuhuur heen kan zetten dan is de Fluence ZE prima. Wij zaten in exact hetzelfde schuitje (op het kind na dan) en mijn vriendin heeft zichzelf toen de Fluence gekocht.
Het budget was zeer krap en het was goedkoper dan een tweedehands benzine bakkie. €5000 voor een dikke sedan of €7000 voor een klein koekblik, dat was een erg makkelijke keuze. Rijdt ook nog eens vele malen beter. Alleen de achterbak is erg klein, daar zit de accu.

Slechts 1 fase en niet snelladen zijn de grote nadelen van de auto. Echter voor een tweede auto imaakt dat (voor ons iig) echt niet uit. De dagelijkse 40-50km kan hij prima aan, zelfs met 76% accu over (degradatie zet jammer genoeg niet door, 75% voor een wissel :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb eens zitten kijken waar je een Fluence voor €5000 kunt kopen maar de goedkoopste is iets van €7200. Soms is er eentje met een lagere prijs maar dan blijkt er nog btw bij te komen. Ook voor een Leaf moet je op minimaal €10.000 rekenen. Ik zou zeggen dat EV's de laatste maanden een stuk duurder zijn geworden want toen ik eind vorig jaar zelf zocht, was iig de Leaf voor minder te koop dan €10.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, ik houd het nog steeds in de gaten ondanks dat we al een Leaf hebben (want zoiemand ben ik), en ik heb sinds onze aankoop geen Leafs meer gezien voor minder dan 10k. Nouja, twee uitzonderingen: er staat er één in Almere en een in Duisburg voor 9500 (https://www.autoscout24.n...me%3Asearchbox&ipl=button) maar die worden maar niet verkocht. Van die in Duitsland weet ik het niet, maar die in Almere is een geïmporteerde auto zonder snellaadaansluiting, dus dat is bijna onverkoopbaar. Is ook al twee keer in prijs verlaagd.

Fluences waren eind vorig jaar nog voor 5500-6000, maar zijn ook in prijs omhoog gekropen, net als iMievs.

Dit was ergens begin dit jaar trouwens ook nog voorspeld, ik ben het nieuwsbericht kwijt. Omdat er zoveel vraag en zo weinig aanbod is, en omdat Noorwegen bijna alle voorraad opslokt, is de prijs van tweedehands elektrische auto's in de lift.

Dit geldt zelfs voor in de prak gereden Leafs. Ik wil er eigenlijk eentje importeren via Copart vanuit het VK, maar die prijzen beginnen dicht in de buurt van goeie tweedehands Leafs te komen. Laatst nog een 2014 Tekna waar 9000 pond op geboden werd... en daar moest aardig wat bodywork aan gebeuren. Een jaar geleden gingen ze nog regelmatig weg voor <2000 pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Fluence is best een comfortabele auto.

Maar helaas is de kofferbak kleiner dan die van een Zoe.
Ik kan er wel mijn wekelijkse boodschappen in kwijt ( 2 boodschappenkratten en een tas).
Maar omdat de accu achter de achterbank staat kan je de achterbank ook niet neerklappen.
Dus even naar de bouwmarkt voor een paar latten zit er niet in.

Voor mijn gebruik is de range net te doen.
In de zomer kan ik makkelijk heen en weer naar mijn werk, en dan laad ik op mijn werk.
In de winter lukt dat net niet.
40-45Km enkele reis.

Maar nu nog een 1,5 maand wachten op mijn Zoe dus binnenkort staat er weer een Fluence bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@mux Als je Rich Rebuilds volgt op Youtube, zie je hetzelfde voor Tesla. Wrakken gaan daar voor 30 tot 40k weg. Dat zijn dan Tesla's die een week onder water hebben gestaan na een hurricane!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Mensen zijn gek

Er wordt grof geboden, en er wordt grof geld gevraagd. Ik heb een half jaartje de e-up's van Nederland in de gaten gehouden. Aanbod is al maanden ongeveer 25 tot 30 stuks.

Soms verdwijnt er een van de auto-websites, soms komt dezelfde auto ineens weer terug online; bij de zelfde of een andere garage. Handel is er amper volgens mij. Waarom? Omdat iedereen kijkt wat 'de rest' vraagt en dat als richtsnoer voor de eigen vraagprijs gebruikt. En dat is te veel,.. want tweedehands is er voor de zakelijke markt bijna geen vraag naar, en veel auto's zijn excl BTW geprijst, en juist die BTW kan een particulier niet terugvragen.

De Leaf is wat ouder en heeft daardoor het 'geluk' dat er wel een soort glijdende schaal is, van oud naar jong, van hoge km naar lage km stand. Maar desondanks: aanbod is beperkt.. dus prijzen hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Natuurlijk kijk ik Uncle Rich... ik dacht dat dat een verplichting was voordat je in dit topic mocht posten? ;)

De Leaf is op zich ook de enige elektrische auto die echt goed verkoopt op tweedehandssites. Als in: je komt na 6 maanden niet dezelfde auto's tegen, er zit goed verloop in. Komt ook mede doordat amsterdamse taxi's ze allemaal opkopen. Bij de rest is het een beetje een 'take it or leave it'-mentaliteit. Oh, je wil een e-up? Tja, er is maar één keuze, je zult deze prijs moeten betalen. En ik houd de auto net zolang vast totdat je bereid bent zoveel te betalen.

Het zal nog jaren duren voordat de tweedehands elektrische auto-markt echt volwassen is. Zonde, want IMO is dat waar de échte winst te behalen is. Afgezien van de accu in sommige modellen hebben ze in feite mechanisch het eeuwige leven, dus ik hoop nog heel lang oude shit uit 2011-2014 op de weg te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
mux schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:56:
[...]

Uit de google doc heb ik toch het idee (samen met de vele gebruikservaringen - kijk ook vooral in het ioniq electric topic, dat is erg actief!) dat de ioniq wel iets efficiënter is. Eerder 14kWh/100km dan de ~16 die de Leaf doet. De ioniq staat bekend als zeer efficiënte auto. Ik denk dat je de ioniq echt niet hoeft af te schrijven op capaciteitsverschil met de Leaf.

Als je echt alleen deze twee auto's wil kiezen, ga dan ABSOLUUT proefrijden. En ga proefrijden in de uitvoering die je wilt! IMO, maar ik ben biased, heeft de topuitvoering van de Leaf wat streepjes voor op de Ioniq Electric Premium met propilot, ruimte achterin, ePedal en de laadaansluiting voorop. Maar er zijn genoeg mensen die de Ioniq véél fijner vinden met de paddles op het stuur en het snellere laden (70kW ipv 50). Deze auto's zijn erg aan elkaar gewaagd, dus je rijervaring kan de doorslag geven.

[...]
Ik ben ook bevooroordeeld, maar een groot pluspunt van de Ioniq Premium t.o.v. de nieuwe Leaf vind ik de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor 2 verschillende standen. Zo gebruikt mijn vrouw geheugenfunctie 2 voor haar stoel en buitenspiegel instellingen en ik geheugenfunctie 1. Zo hoef ik dus nooit meer mijn stoel en buitenspiegels te verstellen wanneer mijn vrouw in de auto gereden heeft. :) Met mijn vorige auto moest ik dan eerst de stoel weer helemaal naar beneden verstellen en dat kost toch al snel weer een paar minuten.

Ander voordeel is wanneer je de spiegel stand op L of R zet en je zet de auto in z'n achteruit dat dan de spiegels naar beneden draaien zodat je de stoepranden beter kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mux schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:21:
Natuurlijk kijk ik Uncle Rich
Had ik kunnen weten, gezien je posts hier :P
Afgezien van de accu in sommige modellen hebben ze in feite mechanisch het eeuwige leven
Ik vraag me af of er kleine bedrijfjes komen die zelfbouw accu's gaan aanbieden, zoals dat nu ook met laptops en eBikes gebeurd. Dan scoor je een wat oudere EV, en reviseert die voor een groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
:(

Gebeld RDW.. Inmiddels is m'n import keuring verwerkt.... en staat de boel te wachten op het akkoord van de belastingdienst. Aangezien het een EV is, moet je wel aangifte doen en een berekening bijvoegen. Dat alles komt op 0 euro uit, dus er hoeft niets betaald te worden... lekkere ambtenarij (want bij auto's ouder dan 25 jaar hoef je ook geen BPM te betalen en is deze aangifte stap overbodig),.. but anyhoe:

Belasting dienst gebeld. Nee, nog niets bekend. Ik zie niets staan. Ja, er is wel wat achterstand.. Nee, brievenbus bij de RDW wordt dagelijks geleegd.. Nee, ik zie echt helemaal niets.. Ik maak een aantekening, dan gaan ze binnen 2 dagen er iets mee doen. Wat 'er iets mee doen' inhoud zegt u? Ja, eh.. dat ze dus iets doen..

:( :( :(

Nu was ik in de veronderstelling dat de twee sporen (RDW en Belastingdienst) parallel zouden lopen en dat hooguit één van de twee traag zou zijn,. maar Murphy doet 't lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:58:
[...]

Had ik kunnen weten, gezien je posts hier :P

[...]

Ik vraag me af of er kleine bedrijfjes komen die zelfbouw accu's gaan aanbieden, zoals dat nu ook met laptops en eBikes gebeurd. Dan scoor je een wat oudere EV, en reviseert die voor een groter bereik.
Ik hoop het want de enige wens voor mijn Leaf is een groter bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sonicfreak schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:56:
Ik ben ook bevooroordeeld, maar een groot pluspunt van de Ioniq Premium t.o.v. de nieuwe Leaf vind ik de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor 2 verschillende standen. (...)
Yep, ik begrijp niet dat de Leaf dat niet biedt, want...
Ander voordeel is wanneer je de spiegel stand op L of R zet en je zet de auto in z'n achteruit dat dan de spiegels naar beneden draaien zodat je de stoepranden beter kunt zien.
Maar die feature kun je toch veel beter vervangen door een 360 graden camera? Ben nu ook bezig eentje in mijn oude Leaf te bouwen, nadat ik hem bij @assje in zijn Leaf Tekna heb gezien. Geniale feature.
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:58:
Ik ben hard op weg om zo'n bedrijfje op te richten. Hopelijk gaat het lukken, geen idee hoe moeilijk de regelgeving gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

mux schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:03:
Ik kan bijna niet geloven dat Fastned daarmee akkoord gaat. Da's veel te goedkoop.

... en zou EXACT op het juiste moment zijn als ze het in dat weekend doen. Dan moeten we namelijk een lang stuk rijden en kunnen we waarschijnlijk niet op de bestemming laden :)
Ik zal je wat verklappen.... Fastned heeft het zelfs geïnitieerd.

Ik vermoed dat de nummer 1 positie op Laadpastop10 daar ook iets mee te maken heeft. Het is natuurlijk niet handig dat de Allego snelladers 100m verderop 10x zo goedkoop zijn dus ze móeten eigenlijk wel mee om de fanbase tevreden te houden.

Zij krijgen een vaste vergoeding van e.Clearing voor de geleverde energie. Geen idee hoeveel maar wellicht iets van 2 cent per kWh ofzo.

Het maakt Fastned dus geen drol uit of jij gratis je kWh's krijgt of er 1 euro per kWh voor moet betalen. Alleen de via de app afgerekende kWh's (zonder roaming/laadpas) en de abonnementen levert ze wat op. Als de bezettingsgraad flink omhoog gaat is dat PR-technisch een slimme zet en levert weer meer investeerders op. Fastned heeft dus duidelijk een belang bij deze groep cheap-ass prijsbewuste bestuurders zoals wij :+

Ze hebben me trouwens gelinked vanaf de VER, lief :>

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 29-05-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Hachy Klinkt logisch.

Fastned heeft overcapaciteit: hun stations worden nog te weinig gebruikt. De stroom die ze verkopen is momenteel voor hen een verwaarloosbaar deel van de kosten. Afgelopen kwartaal hebben ze iets van 450.000 kWh geleverd. Zelfs als je dat tegen 20 cent per kWh zou rekenen (ik neem aan dat zij veel minder betalen) dan is dat nog niet eens een ton euro's. Vergeleken met de investeringen die ze doen is dat een heel klein bedrag. Dus ik kan me gemakkelijk voorstellen dat ze de stroom met verlies willen verkopen als ze daardoor sneller kunnen groeien.

Overigens, ik vraag me nu wel af waarom ze niet sowieso hun prijzen lager stellen. Als dat hun groei zou versnellen?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Pagina: 1 ... 40 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.