Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Fzg. = Fahrzeug, voertuig. Maar dit is inderdaad een leasebatterij, niet koop. Dat maakt de auto meteen oninteressant, want batterijlease begint pas bij 79 per maand, maar dat is met max. 12000km per jaar. Deze autorijder heeft 30k per jaar gedaan, en dan zit je bij de duurste accuhuur, zo'n 130 euro per maand of 1500 euro per jaar.

Het is interessant als je verwacht de auto niet zo lang te houden. Ik zie regelmatig 2016 30kWh Leafs langskomen voor tussen de 20-21k, dus het prijsverschil is zo'n 3-4k, daar kun je 2-3 jaar op rijden zonder duurder uit te zijn, en dan switchen naar iets nieuws.

Edit: hm, dit is zelfs inclusief BTW (altijd een gok bij autoscout-pagina's, soms betekent BTW verrekenbaar dat het ex is, soms incl.). Dat maakt hem wél aanzienlijk goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 11-04-2018 14:05 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

https://www.autoweek.nl/rijimpressie/volvo-c30-electric/

linkje lijkt niet meer te werken;

https://www.anwb.nl/auto/.../eerste-elektrische-volvo

Kwam deze tegen, was nieuw voor mij. Maar in 2011 had Volvo dus al een goeie middenklasser met zeg 150km range. Grappig.

[ Voor 29% gewijzigd door Flappiewappie op 11-04-2018 14:12 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
mux schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:02:
Fzg. = Fahrzeug, voertuig. Maar dit is inderdaad een leasebatterij, niet koop. Dat maakt de auto meteen oninteressant, want batterijlease begint pas bij 79 per maand, maar dat is met max. 12000km per jaar. Deze autorijder heeft 30k per jaar gedaan, en dan zit je bij de duurste accuhuur, zo'n 130 euro per maand of 1500 euro per jaar.

Het is interessant als je verwacht de auto niet zo lang te houden. Ik zie regelmatig 2016 30kWh Leafs langskomen voor tussen de 20-21k, dus het prijsverschil is zo'n 3-4k, daar kun je 2-3 jaar op rijden zonder duurder uit te zijn, en dan switchen naar iets nieuws.

Edit: hm, dit is zelfs inclusief BTW (altijd een gok bij autoscout-pagina's, soms betekent BTW verrekenbaar dat het ex is, soms incl.). Dat maakt hem wél aanzienlijk goedkoper.
Had al zo'n vermoeden dat het niet met batterij was. Die batterijhuur logica is voor mij toch echt een ver van je bed show. Er zijn zo weinig situaties waarin batterijhuur slimmer is.

Bijna alle DE prijzen op autoscout zijn incl BTW. Ik heb er ook al een paar voor 19k langs zien komen, uiteraard wel vanuit DE, in NL zijn ze ook zoiets maar dan moet er nog een flinke bulk BTW op.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik heb vandaag op het schoolplein wederom gemerkt dat het met de acceptatie van elektrisch rijden nog lang niet heel makkelijk gaat onder "de gewone man". Ik stond te kletsen met een buurman van een paar huizen verderop. Hele aardige kerel, altijd leuk om even een praatje mee te maken. Hij werkt ploegendiensten in een zuivelmagazijn.

Hij vroeg aan mij of m'n nieuwe auto beviel (ik heb sinds vorige week mijn 2015 Leaf ingeruild voor een 2018 model) en uiteraard was ik positief. We hadden het zo over het laden en laadpalen enzovoorts en toen zei hij ineens vol overtuiging dat elektrisch rijden maar een rare modegril was. Hij zei: "over 5 jaar is dat wel voorbij, joh, dan is iedereen erachter dat het één grote onzin is!"

Hij meende dat het voor het milieu alleen maar slechter is omdat de kolencentrales nu alleen maar nóg harder moeten werken om onze stroom te maken. Dus het is een wassen neus, volgens hem.

Wow. Gewoon wauw. Ik ben de discussie maar niet aangegaan met hem...

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BezurK schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:10:
Ik heb vandaag op het schoolplein wederom gemerkt dat het met de acceptatie van elektrisch rijden nog lang niet heel makkelijk gaat onder "de gewone man". Ik stond te kletsen met een buurman van een paar huizen verderop. Hele aardige kerel, altijd leuk om even een praatje mee te maken. Hij werkt ploegendiensten in een zuivelmagazijn.

Hij vroeg aan mij of m'n nieuwe auto beviel (ik heb sinds vorige week mijn 2015 Leaf ingeruild voor een 2018 model) en uiteraard was ik positief. We hadden het zo over het laden en laadpalen enzovoorts en toen zei hij ineens vol overtuiging dat elektrisch rijden maar een rare modegril was. Hij zei: "over 5 jaar is dat wel voorbij, joh, dan is iedereen erachter dat het één grote onzin is!"

Hij meende dat het voor het milieu alleen maar slechter is omdat de kolencentrales nu alleen maar nóg harder moeten werken om onze stroom te maken. Dus het is een wassen neus, volgens hem.

Het heeft voor de opwarming van de aarde ook weinig invloed. Dit gaat ook zeker niet het verschil maken...
De uitstoot van schadelijke stoffen daarentegen.... Daar helpt het wel degelijk tegen.

Maar ook uitputting van grondstoffen is een EV niet super fijn voor onze aarde.
Schaarse grondstoffen en recycling
Het gebruik van zowel elektrische als conventionele voertuigen leidt tot uitputting van grondstoffen. Het gaat daarbij in het bijzonder om schaarse materialen zoals koper, nikkel, kobalt, mangaan en sommige zeldzame aarden. In conventionele voertuigen wordt daarnaast platina, palladium, rhodium en cerium gebruikt in de katalysatoren. En wordt voor elektrische voertuigen gebruik gemaakt van dysprosium, neodymium, samarium en lanthaan in met name de elektromotoren en accu’s. Het veel gebruikte lithium is niet schaars. Vanuit milieukundig oogpunt is de uitputting van grondstoffen een belangrijk onderwerp, omdat dit ertoe kan leiden dat materialen in de toekomst niet meer beschikbaar zijn, of tenminste dat het meer energie zal kosten om de grondstoffen te kunnen winnen. Het gebruik van sommige schaarse grondstoffen heeft ook politieke implicaties, vanwege de afhankelijkheid zijn van een bepaald land of regio. Dit geldt bijvoorbeeld voor lithium, omdat Europa geen lithiumvoorraad heeft. Recycling vermindert deze afhankelijkheid, en voorkomt verdere uitputting van grondstoffen. Voor wat betreft de impact van het type voertuig op het gebruik van schaarse materialen, is er veel spreiding tussen verschillende studies. Dit varieert van ongeveer gelijk tot een factor drie hoger voor het elektrische voertuig (Hawkins, 2013), (Notter, 2010)
http://publications.tno.n...S20vf/TNO-2015-R10386.pdf

[ Voor 86% gewijzigd door BlakHawk op 11-04-2018 14:21 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
prettig schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:34:
[...]
Wil je een tesla gebruikt kopen (eerste 2 bouwjaren).... zoek het dan even goed uit en beslis zelf is het advies van mijn kant.
Klopt, de eerste bouwjaren kun je beter laten staan. En dan nog moet je maar geluk hebben. Handgrepen à ca. 1000,- schijnen vrij vaak stuk te gaan en lekkages bij de modellen met schuifdak zijn aan de orde van de dag.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:10:
Had al zo'n vermoeden dat het niet met batterij was. Die batterijhuur logica is voor mij toch echt een ver van je bed show. Er zijn zo weinig situaties waarin batterijhuur slimmer is.
Als je de accu koopt heb je er toch ook kosten aan in de vorm van afschrijving en/of vervanging? als die lang mee gaat mooi maar als je na zeg 8 jaar of een 150.000Km een nieuwe moet kopen of laten reviseren kan dat ook wel een dure worden, niet?

Veel Renault Zoe ocassions hebben accu huur en zou het graag voor minder kosten zien maar overweeg het wel. De auto kost minder, daar zie je maandelijks een rekening van maar geeft daarbij toch ook zekerheid van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Flappiewappie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:10:

Kwam deze tegen, was nieuw voor mij. Maar in 2011 had Volvo dus al een goeie middenklasser met zeg 150km range. Grappig.
Wat ik mij afvroeg wat zijn de MRB en bijtellingsregels voor EV's van voor juli 2012 (dus ook deze volvo), toen hebben ze wat gewijzigd, maar hoe zit het met oudere ev's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Flappiewappie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:10:

Volgend jaar komt Volvo met een EV op basis van de 40.1/40.2 concept. Een V40/XC40-achtige. Voor 35-40k USD, dus duidelijk een Tesla Model 3 concurrent. Dat is erg interessant, maar Volvo Nederland zal zijn best doen om het minder interessant te maken voor prive kopers -verwacht ik- door er een marge op te zetten. Dat schijnen ze in het verleden eerder gedaan te hebben als er veel leasevraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
bite schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:16:
[...]

Als je de accu koopt heb je er toch ook kosten aan in de vorm van afschrijving en/of vervanging? als die lang mee gaat mooi maar als je na zeg 8 jaar of een 150.000Km een nieuwe moet kopen of laten reviseren kan dat ook wel een dure worden, niet?

Veel Renault Zoe ocassions hebben accu huur en zou het graag voor minder kosten zien maar overweeg het wel. De auto kost minder, daar zie je maandelijks een rekening van maar geeft daarbij toch ook zekerheid van de capaciteit.
Als we die 8 jaar van jou nemen. De accuhuur die ik zou moeten is de duurste, bij Nissen en bij Renault.
Dat betekent ongeveer 120 euro per maand.
In mijn huidige situatie (huidige occasion auto is voldoende, heb niet perse een grotere/luxere auto nodig) wil ik alleen elektrisch gaan rijden als het binnen 5 jaar goedkoper is dan mijn huidige benzine auto. Met die extra vaste last per maand haal ik dat niet.

Maar, stel mijn situatie veranderd (gezinsuitbreiding is de enige die me te binnenschiet), dan is het natuurlijk een andere vergelijking.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:11:
[...]
Het heeft voor de opwarming van de aarde ook weinig invloed. Dit gaat ook zeker niet het verschil maken...
De uitstoot van schadelijke stoffen daarentegen.... Daar helpt het wel degelijk tegen.

[...]

Enige kanttekening is dat er in EVs nog wel ontwikkeling zit en in ICE zeer weinig. Dus misschien dat er nu veel grondstoffen nodig zijn (voornamelijk de accu wordt genoemd), terwijl er over 5/10/15 jaar een 'Biologische' accu beschikbaar kan zijn met alleen veel voorkomende grondstoffen.
In dat opzicht vind ik de huidige EV vergelijken met de huidige (praktisch uitontwikkelde) ICE altijd een beetje scheef.

Een beetje alsof je een starter ontslaat omdat ie niet zo effectief werkt als iemand met 15 jaar werkervaring (misschien een stomme vergelijking, maar ik vond hem passend :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
dfrenner schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:11:
[...]

[...]

Of je vliegt of niet is voor de vergelijking irrelevant.
Als je vliegt en je switched van ice naar ev heb je eenzelfde besparing op het mileu als je niet vliegt en je doet de switch. dus dit punt wordt vaak aangehaald als excuusje om het dan maar niet te doen 'want we vliegen toch'. uiteraard kun je een extra besparing op het milieu pakken om ook dan maar niet te vliegen, maar dit doet niets af aan de besparing van de ICE -> EV switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Nivve schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:41:
Enige kanttekening is dat er in EVs nog wel ontwikkeling zit en in ICE zeer weinig.
Nivve schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:41:
... de huidige (praktisch uitontwikkelde) ICE....
Mwah, ik denk dat je de reguliere autofabrikanten hier extreem tekort doet. Je kunt (net als ik) vinden dat ze te laat waren met het ontwikkelen van een electrische auto, maar ICE motoren worden wel degelijk nog steeds ontwikkeld. Kijk maar eens naar wat Mazda allemaal doet en gaat doen.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Accu's:
Grafeen (nu nog erg duur te produceren, maar wordt stukken goedkoper). Silicium (zand !) ipv grafiet. Glas (ook zand). Combi's van grafeen en silicium. Solid state accu's (glas met bv. natrium). Mis er vast nog een paar.
En die kunnen allemaal veel meer energie opslaan en veel sneller laden en ontladen en zijn lichter.
Je hebt het over factoren 10 en meer bij deze technologieën.

We rijden nu nog rond met techniek die in 1970 is uitgevonden (50 jaar oud).

Nu gaan ontwikkelingen van accu's vele malen sneller (veel meer geld voor, meer noodzaak), dus zie dat over 5 jaar gewoon gebeuren: andere accu's in EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

cacofant schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:27:
@janesh

Wat heeft het dan uiteindelijk gekost? 18x 0,05 is 0,90 eurocent?

En niet nog eens zoveel cent per minuut erbij..

Ik vraag dit omdat ik voor een laadbeurt een factuur van Fastned heb gekregen, maar ook nog eentje van Newmotion.. dat wordt dan alsnog duur laden. Dat was wel toen ik nog geen abo had op fastned.
Maar het is toch raar dat ik van beide een rekening krijg?
Wat ik zei 5 cent per minuut, 10 cent per kWh in dit geval, dat is het volgens mij.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Marc O. schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:09:
[...]

[...]

Mwah, ik denk dat je de reguliere autofabrikanten hier extreem tekort doet. Je kunt (net als ik) vinden dat ze te laat waren met het ontwikkelen van een electrische auto, maar ICE motoren worden wel degelijk nog steeds ontwikkeld. Kijk maar eens naar wat Mazda allemaal doet en gaat doen.
moet even lachen ..... ze ontwikkelen wel, maar is nog steeds een "ontploffings" OTTO motor (eind 1800 of zo), 4 wielen en een koets.......ik noem dat doorontwikkelen.

Zoiets als de computer: nog steeds 1 en 0 verwerken.

Of ruimtevaart: geavanceerde vuurpijlen techniek (komen we nooit miljoenen lichtjaren ver mee hoor).

En zelfs de EV, de elektromotor is er al meer dan een eeuw, de EV ook al (50km range was er al met een EV begin 1900).

We zijn aan het doorontwikkelen van wat we al hebben. Zie nog heel weinig echt nieuwe technieken komen in de markt (zeker niet in de auto industrie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Denk wat er bedoelt wordt is dat ICE motoren aan het einde zitten van hun ontwikkeling en de EV motoren van deze tijd net om de hoek komen kijken. Er is nog zoveel wat we kunnen doen met batterij technologie dat we op dit moment niet weten wat we over 5 jaar kunnen verwachten. Het zal anders zijn maar hoe of wat is onbekent. Bij ICE autos is het alleen de dashboard maar de techniek is klaar veel betere motoren komen er niet meer misschien nog een beetje zuiniger iets minder uitstoot maar dat is marge werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Marc O. schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:09:
[...]

[...]
Misschien doe ik ze tekort, maar wat ik zie gebeuren is dat ze net genoeg weten te doen (met miljarden geïnvesteerd) om de volgende Euro norm te halen door van bijvoorbeeld 31% naar 33% efficiency te gaan (of sjoemelsoftware te installeren :+ ). Dat staat in schril contrast met de grote ontikkelingen op EV gebied, zoals @prettig mooi opsomt.

Edit: Gewoon wat @MeZZiN zegt dus, maar hij was iets eerder dan ik :P

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 11-04-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Klopt gaat nu veel sneller en ICE is marge werk.
Maar is allemaal niks nieuws, aandacht verschuift gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies dat auto fabriekanten hebben gewoon een bord voor hun hoofd. Ze moeten gewoon kunnen verdienen en laten ICE auto een lucratief verdienmodel hebben. Dat heet onderhoud. Elk jaar een beurtje alles na lopen controleren. En onderdelen preventief vervangen.

En dan nog ze hebben aan hun aandeelhouders nog het verhaal hebben dat ze niet zomaar de ICE onderzoek/ontwikkeling op eens moeten weggooien.

Wat ze nu doen is gewoon alleen aan de emissie normen voldoen weer eerlijk zijn er recentelijk motoren gekomen die veel zuiniger zijn? 10 jaar terug was er nog een hoop winst te halen maar nu echt niet meer. Ja hybride oplossingen maar dat is gewoon een EV met generator (en ja ik weet dat dat niet 100% klopt maar toch)

Tijd om ICE in een sterfhuis constuctie te zetten geen tijd meer aan besteden huidige modelen zijn uitloop en vol de productie op EV zetten moet jij kijken hoe goedkoop het kan. In Principe is het zo dat een EV motor en alles goedkoper is dan een ICE motor. Alleen op dit moment mist schaal vergroting. Waarom denk je dat Tesla de model 3 redelijk geprijst in kan zetten in vergelijking met de X en S omdat die laatste in kleine schaal gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yongshi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:51:
[...]

Of je vliegt of niet is voor de vergelijking irrelevant.
Als je vliegt en je switched van ice naar ev heb je eenzelfde besparing op het mileu als je niet vliegt en je doet de switch. dus dit punt wordt vaak aangehaald als excuusje om het dan maar niet te doen 'want we vliegen toch'. uiteraard kun je een extra besparing op het milieu pakken om ook dan maar niet te vliegen, maar dit doet niets af aan de besparing van de ICE -> EV switch.
Wel als je door die switch gaat vliegen...

https://co2.myclimate.org...os?calculation_id=1127538

Ik zou dan namelijk wel naar de USA willen, toch nog familie wonen.
Nu vind ik met de auto gaan fijner, maar als je dan toch gaat vliegen, kun je naar veel meer plekken toe.

8,9 ton CO2 = 8900 kg CO2
= 8 900 000 gram CO2

We hadden eerder al berekend dat inclusief productie een 24kWh EV nu gemiddeld 130kg CO2 per kilometer uitstoot en een diesel gemiddeld 213 gram CO2 per kilometer.

Een EV is dus gemiddeld 83 gram CO2 schoner dan een diesel per kilometer.

Dat staat gelijk aan 107.228 kilometer rijden per keer dat je op vakantie gaat.

Maar goed, laten we even buiten beschouwing laten dat ik bij vliegen eerder verder weg ga (ondanks dat het realiteit is).

We rijden tot nu toe ieder jaar één of twee keer naar Italie, met EV zou ik dat nooit doen onder Florance, dus dat wordt vliegen.

Afhankelijk van of we mei en zomer gaan, of alleen zomer:

https://co2.myclimate.org...os?calculation_id=1127552

1,9 ton CO2 per reis.

Mei en zomer: 45.783 km rijden per jaar
Zomer: 22.891 km rijden per jaar

Oke met mijn 25.000 kilometer per jaar, op dit moment, ben ik met één keer Italie per jaar 166KG CO2 minder CO2 kwijt als ik overstap naar een EV en dan ga vliegen ipv rijden.

Dat is die druppel op een gloeiende plaat.

Maar het laat weer zien dat verre vakanties veel meer invloed hebben dan een overstap naar een EV.

Kanttekening: Alleen op CO2, aangezien kerosine kwa samenstelling erg lijkt op diesel, maar de uitstoot niet meer in de steden plaatsvindt, zal het op volksgezondheid een grotere invloed hebben.

Ik zeg niet dat EV daar geen oplossing voor is, maar ik word zo moe van iedere keer de mensen die opwarming van de aarde erbij halen. Zo lang wij als mensheid groeien en meer en meer willen produceren, gaan we de CO2 uitstoot niet (voldoende) terugdringen.
MeZZiN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:34:
Precies dat auto fabriekanten hebben gewoon een bord voor hun hoofd. Ze moeten gewoon kunnen verdienen en laten ICE auto een lucratief verdienmodel hebben. Dat heet onderhoud. Elk jaar een beurtje alles na lopen controleren. En onderdelen preventief vervangen.

En dan nog ze hebben aan hun aandeelhouders nog het verhaal hebben dat ze niet zomaar de ICE onderzoek/ontwikkeling op eens moeten weggooien.

Wat ze nu doen is gewoon alleen aan de emissie normen voldoen weer eerlijk zijn er recentelijk motoren gekomen die veel zuiniger zijn? 10 jaar terug was er nog een hoop winst te halen maar nu echt niet meer. Ja hybride oplossingen maar dat is gewoon een EV met generator (en ja ik weet dat dat niet 100% klopt maar toch)

Tijd om ICE in een sterfhuis constuctie te zetten geen tijd meer aan besteden huidige modelen zijn uitloop en vol de productie op EV zetten moet jij kijken hoe goedkoop het kan. In Principe is het zo dat een EV motor en alles goedkoper is dan een ICE motor. Alleen op dit moment mist schaal vergroting. Waarom denk je dat Tesla de model 3 redelijk geprijst in kan zetten in vergelijking met de X en S omdat die laatste in kleine schaal gemaakt worden.
Ja ja...

https://www.tesla.com/nl_NL/support/maintenance-plans

Die hebben anders nog een veel lucratiever verdienmodel voor een "onderhoudsarm" product ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 11-04-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
dfrenner schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:36:

Ja ja...

Die hebben anders nog een veel lucratiever verdienmodel voor een "onderhoudsarm" product ;)
Tja maar dat moet je wel vergelijken met auto's in vergelijkbare klassen. Ik heb onderhoudsfacturen gezien van Range Rovers en 7-series, daar word je ook niet vrolijk van hoor.

Ik had m'n Tesla paar maanden terug voor onderhoud gebracht en ze hadden niets in rekening gebracht. Geen idee of het fout in hun systeem stond (misschien hebben de meeste zo'n contract afgesloten of zijn lease auto's) of omdat ze het zelf ook oplichting vonden voor wat ze hadden gedaan... Ik heb er niets van gezegd iig :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Daarom moet je je als EV rijder ook niet focussen op opwarming van de aarde maar op het genot van het niet gebruiken van fossiele brandstoffen én NUL uitstoot door geen verbranding.

Alleen Tesla's onderhouden is kostbaar, een Leaf of Zoe onderhoud je voor €75 per jaarlijkse beurt waarin ze hoogstens een knipperlichtje of bandje in rekening brengen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtsplinter
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-03 15:25
Is er inmiddels al iemand hier die een Zappi lader heeft? ( https://www.zappi.info )

Wat ik me afvraag is of je de "grid sensor" echt alleen maar om je inkomende hoofdkabel hoeft te klikken. Zelfde vraag voor registratie van je teruglevering van je zonnepanelen. Kan die sensor gewoon over de pvc installatiebuis van de zonnepanelengroep geklikt worden of moet deze op alleen de fasedraad?
(De engelse handleiding vind ik verwarrend, ze spreken over de "neutraal" en "live" cable. )
( https://www.zappi.info/shop/product/download/file_id-6 )

Deze vraag ook al aan de importeur gesteld maar die reageert (nog) niet op m'n mail.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er zit ook wel een verschil tussen je motivatie om iets te doen en het effect dat je realistisch kunt verwachten dat het heeft. Ik heb absoluut zwaar meegewogen dat mijn Leaf minder uitstoot heeft dan een ICE, en dat is ook zeker één van de belangrijkste redenen geweest dat ik een *tweedehands* Leaf heb gekocht in plaats van een nieuwe (gezien bijna alle uitstoot vanwege staal- en plasticproductie is, ik wil niet bijdragen aan hogere voertuigproductie als het even kan).

Maar in mijn eentje gaat dit natuurlijk geen bal uitmaken. Waar het mij meer om gaat is dat ik uitdraag aan zoveel mogelijk mensen dat elektrificatie van vervoer een vereiste is om het vervoer uiteindelijk te decarboniseren. Nu draait je auto misschien nog op kolencentrales, maar je hebt in ieder geval geen *verplichting* meer om dinosap te verbranden. Het kan ook met zonnepanelen. Die ik uiteraard ook heb bijgeplaatst. En uiteindelijk móet het ook met zonnepanelen, wind en andere vormen van co2-loze elektriciteitsopwekking.

Het is een mindset die helemaal niet verkeerd is. Je moet realistisch zijn in dat het uiteindelijk wereldproblemen niet oplost, maar ook dat je de wereld dat kleine 0,00001% beetje beter kunt maken in plaats van slechter. En dan hopelijk een paarhonderd andere mensen sneller kunt motiveren hetzelfde te doen. Dan begint het wat te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19
Houtsplinter schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:12:
Is er inmiddels al iemand hier die een Zappi lader heeft? ( https://www.zappi.info )

Wat ik me afvraag is of je de "grid sensor" echt alleen maar om je inkomende hoofdkabel hoeft te klikken. Zelfde vraag voor registratie van je teruglevering van je zonnepanelen. Kan die sensor gewoon over de pvc installatiebuis van de zonnepanelengroep geklikt worden of moet deze op alleen de fasedraad?
(De engelse handleiding vind ik verwarrend, ze spreken over de "neutraal" en "live" cable. )

Deze vraag ook al aan de importeur gesteld maar die reageert (nog) niet op m'n mail.
Ik zou dit filmpje even kijken: YouTube: Zappi - charge your EV for free with surplus solar/wind power gaat vrij diep in op installatie van dat ding plus waar je alle sensoren moet plaatsen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
En ook bij de bmw i3: meer onderhoud nodig dan echt nodig is.

REX... olie moet vervangen worden (nou ding loopt nooit, olie verouderd niet hoor..... in schepen vervangen ze het nooit !).

Visuele inspectie: dan lopen we de hele auto na meneer..... fijn, doet u dat bij elke BMW.... uuhhh nee !

Remvloeistof ieder jaar, je remt nooit met dat ding, enige is vochtopname en dat kan soms nodig zijn, eigenlijk zelden, kan jaren mee.

Bandjes: ja die moeten en zijn duur (die fietsbanden zijn duurder dan dikke 265 sloffen) !

Software updates: tot nu toe gratis....

Ze proberen hun verdienmodel in stand te houden, want dealers leven van onderhoud als dat voor 90% wegvalt dan is er geen dealer meer.......betekend ook dat je straks niet meer een dealer in buurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Daarom EV is beter geen oplossing. Maar voor nu is het is het beter omdat voor elke afstand afgelegd met benzine (olie omzetten naar benzine kost namelijk best veel stroom) je dezelfde afstand kan afleggen met je EV (en een beetje meer). Beter is o.a. kantoorbanen van uit huis te doen etc. Maar voor nu is het wel een verbetering tegen over ICE rijden.

Voor nu mijn voordeel zit hem in de kosten en minder te vervuilen met onze groene stroom en EVs doen we dat nu. En oh EV rijden is wel 10 keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Houtsplinter schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:12:

Hij staat bij mij wel op het lijstje maar twijfel nog want een leuk concept maar hier in NL met onze saldeer regeling minder nuttig dan in de UK.

Die sensors gaan volgens mij normaal gesproken alleen over de spanning voerende draad maar als ik die video bekijk dan lijkt dat niet zo, die kabels zijn veel dikker en die sensor, CT clamp zoals ze die noemen, zijn ook flink groter dan gedacht. Plaats je niet zomaar in een volle groepenkast.

Ik heb ze twee keer een vraag gesteld en ook twee keer antwoord gekregen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtsplinter
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-03 15:25
PeterZ(on) schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:38:
[...]

Hij staat bij mij wel op het lijstje maar twijfel nog want een leuk concept maar hier in NL met onze saldeer regeling minder nuttig dan in de UK.
Inderdaad (nog) niet echt interessant omdat wij kunnen salderen. Maar wel een hele leuke toevoeging. En goed betaalbaar. Ander voordeel van de Zappi is dat je de spanning kan beperken tot 16A. Mocht je later een zwaardere zekering plaatsen hoef je geen andere laadpaal.
Die sensors gaan volgens mij normaal gesproken alleen over de spanning voerende draad maar als ik die video bekijk dan lijkt dat niet zo, die kabels zijn veel dikker en die sensor, CT clamp zoals ze die noemen, zijn ook flink groter dan gedacht. Plaats je niet zomaar in een volle groepenkast.

Ik heb ze twee keer een vraag gesteld en ook twee keer antwoord gekregen.
Lijkt op de video of de engelsen een losse kabel hebben voor de nul en de fase. Dan zouden deze sensoren dus niet bruikbaar zijn in NL omdat wij beide in één mantel hebben zitten.
Wie weet of dit zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
[...]

Nu vind ik met de auto gaan fijner, maar als je dan toch gaat vliegen, kun je naar veel meer plekken toe.

= 8 900 000 gram CO2

We hadden eerder al berekend dat inclusief productie een 24kWh EV nu gemiddeld 130kg CO2 per kilometer uitstoot en een diesel gemiddeld 213 gram CO2 per kilometer.

Maar goed, laten we even buiten beschouwing laten dat ik bij vliegen eerder verder weg ga (ondanks dat het realiteit is).

We rijden tot nu toe ieder jaar één of twee keer naar Italie, met EV zou ik dat nooit doen onder Florance, dus dat wordt vliegen.

1,9 ton CO2 per reis.

Oke met mijn 25.000 kilometer per jaar, op dit moment, ben ik met één keer Italie per jaar 166KG CO2 minder CO2 kwijt als ik overstap naar een EV en dan ga vliegen ipv rijden.

Maar het laat weer zien dat verre vakanties veel meer invloed hebben dan een overstap naar een EV.

Kanttekening: Alleen op CO2, aangezien kerosine kwa samenstelling erg lijkt op diesel, maar de uitstoot niet meer in de steden plaatsvindt, zal het op volksgezondheid een grotere invloed hebben.

Ik zeg niet dat EV daar geen oplossing voor is, maar ik word zo moe van iedere keer de mensen die opwarming van de aarde erbij halen. Zo lang wij als mensheid groeien en meer en meer willen produceren, gaan we de CO2 uitstoot niet (voldoende) terugdringen.

[...]

Ja ja...

Hoe kom je er op dat als je een EV hebt dat je dan niet anders kan dan het vliegtuig nemen om ergens te komen? Dan leen je toch een diesel van iemand of huur je er één? Alternatieven zat en de vakantie is vergeleken met de km's de rest van het jaar peanuts.

Leuke berekening maar deze aanname haalt je hele verhaal al onderuit voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Houtsplinter Het meest interessante vind ik de webkoppeling, maar daar heb je nog wel een hub voor nodig, en je hebt een overzicht van je verbruik in huis, is ook wel handig. Voor de mogelijkheden die hij biedt is die dus niet duur, maar de vraag is of je die allemaal wil en nodig hebt. Ik ben er nog niet uit.

Mijn alternatief in een grannylader semi-vast monteren op een aparte groep met kWh meter en een vaste schakelaar i.c.m. een goed stopcontact, kun je ook iemand bedienen met een type 2 granny.

Als ik de Zappi koop met Type 1 connector en ik koop in de toekomst bijvoorbeeld een EV met type 2 dan heb ik een nieuwe kabel met connector nodig die bijna net zo duur is als een grannylader. Bovendien hoef ik thuis niet snel te laden, want daar zijn snelladers voor, dus ik twijfel nog.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
Liep vandaag weer langs de kapotte laadpaal dus ik dacht aan de opmerkingen hier en heb toch maar weer de moeite gedaan om te bellen. Laadpaal staat al maanden hier op storing. Wat bleek, hij doet het gewoon alleen dat rode lampje hoorde niet te branden. Hij ging resetten en toen was het weer oke :') zucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Houtsplinter schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:46:
[...]

Inderdaad (nog) niet echt interessant omdat wij kunnen salderen. Maar wel een hele leuke toevoeging. En goed betaalbaar. Ander voordeel van de Zappi is dat je de spanning kan beperken tot 16A. Mocht je later een zwaardere zekering plaatsen hoef je geen andere laadpaal.

[...]

Lijkt op de video of de engelsen een losse kabel hebben voor de nul en de fase. Dan zouden deze sensoren dus niet bruikbaar zijn in NL omdat wij beide in één mantel hebben zitten.
Wie weet of dit zo is?
in je meterkast zijn deze 2 kabels (of 4 bij 3fase) los

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
foute quote

[ Voor 199% gewijzigd door Tocoleaf op 11-04-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Eltjo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:55:
Ik zag van de week bouwwerkzaamheden bij Shell station De Vonken (maps) langs de A7, even bij Fastned geinformeerd, ze bouwen aan beide kanten een laadstation. De bezetting op de A7 tussen Heerenveen - Groningen was nog niet zo geweldig qua snelladen.
Dat is echt heel goed nieuws _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Yongshi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:00:
Hoe kom je er op dat als je een EV hebt dat je dan niet anders kan dan het vliegtuig nemen om ergens te komen?
Hij zegt "ALS je door deze overschakeling gaat vliegen". Dat is wel een interessant punt hoor. Het zet een mogelijke motivatie tot EV rijden behoorlijk op de tocht.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yongshi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:00:
[...]

Hoe kom je er op dat als je een EV hebt dat je dan niet anders kan dan het vliegtuig nemen om ergens te komen? Dan leen je toch een diesel van iemand of huur je er één? Alternatieven zat en de vakantie is vergeleken met de km's de rest van het jaar peanuts.

Leuke berekening maar deze aanname haalt je hele verhaal al onderuit voor mij.
Ik zou niet op vakantie willen met een EV, met de leaseauto kan ik gratis op vakantie, dus huren zal ik ook niet zo snel doen. Dan zou ik eerder naar het prijsverschil tussen huren en vliegreis gaan kijken.

Eigenlijk kies ik nu altijd voor de auto, omdat het zo veel geld scheelt met een vliegvakantie.

Maar dat is heel persoonlijk.

Feit is wel dat het vliegverkeer zal toenemen.
TucanoItaly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:37:
[...]

Hij zegt "ALS je door deze overschakeling gaat vliegen". Dat is wel een interessant punt hoor. Het zet een mogelijke motivatie tot EV rijden behoorlijk op de tocht.
Niet helemaal, je wint nog steeds lokale uitstoot.

Maar ik erger me wel aan de mensen die het voor het milieu zeggen te doen. Het maakt gewoon weinig verschil. Produceren van meer goederen en afname van CO2 gaat heel slecht samen.

Met de productie van een 24 kWh EV is in zijn levensduur 69gram CO2 per km gemoeid. Hoe groter de accu, hoe meer dit wordt. Maar TNO onderzoek gaat uit van 24 kWh.

Met de grijze stroom komt daar 100 gr CO2 per km bij, met groene stroom 0. Ik reken productie van de zonnepanelen en windmolens maar even niet mee, dat wordt erg lastig.

In Nederland hebben we op papier 40% groene stroom. Maar in de praktijk, zonder energie certificaten, is dat slechts 12% groene stroom.

Het enige dat écht zal helpen:
- wereldbevolking verminderen. Met de levensstandaard in Nederland zal ongeveer 1/7 van de huidige bevolking kunnen blijven op aarde.
- fors inleveren op welvaart en consumptie, heeft ook vergaande economische gevolgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Levensstandaard is een niet-lineaire factor. Naarmate mensen rijker worden, neemt hun ecologische footprint toe. Tot ongeveer ons huidige welvaarsniveau, dan wordt het milieu langzaam maar zeker balangrijker dan het verlangen naar meer materiële welvaart.

Op sommige punten zijn we het kantelpunt al voorbij. Denk aan onze woningen. Je ziet een duidelijke trend naar grotere huizen tussen de kleine arbeidswoningen van voor de oorlog en de ruim opgezette doorzonwoningen van de jaren ‘70. Terwijl ze qua isolatie en vergroening nauwelijks verbeterden, op de spauwmuur na.
Gevolg is dat een gasverbruik van 3500 m3/jaar vrij gangbaar was.

Later zijn we op alle fronten beter gaan isoleren en efficiëntere CV ketels gaan plaatsen. toen kwamen de centrale afzuigingen met warmtewisselaar, weer later de zonnecollector, toen de PV zonnepanelen en de warmtepompen.

Gevolg is dat we daar al duidelijk het kantelpunt voorbij zijn. Ook met de installed base van woningen die achterloopt opnde nieuwste technologie. Ik denk dat de piek ongeveer in de jaren ‘70 - ‘90 lag.

Met auto’s iets soortgelijks. Tussen 1960 en 2005 liepen de meeste (benzine) auto’s tussen de 1:10 en 1:14 praktijkverbruik. Innovatie was er zeker, maar die werd ingezet om sneller, ruimer, luxer, stiller te rijden en niet wezenlijk zuiniger. In 2000 reed je bijvoorbeeld een Vectra meg tweeliter motor aan ongeveer hetzelfde benzineverbruik van een Kever 1200 40 jaar eerder.

De afgelopen 10 jaar is ook hier een kentering ingezet. We zijn gestopt met almaar groter te rijden (ik vermoed dat we zelfs iets kleiner zijn gaan rijden, vooral de zakelijke rijders). En nieuwe auto’s van dezelfde klasse zijn pakweg 10-15% zuiniger geworden. Aan de andere kant is heg aantal kilometers per manjaar nog wel iets gestegen. Maar met de auto lijken we op een kantelpunt te ziten, de komende jaren schuiven de EV’s het volumesegment in en dan versnelt de trend omlaag.

Ik begrijp dat we nu ongeveer 4x teveel footprint hebben. Met de voorspelde bevolkingsgroei wordt dat maximaal 5.5x.
Als we zuid-amerika, azië en afrika op westers welvaarsniveau brengen, wordt het een factor 8 a 10.

Om duurzaam te worden, moeten we dus vanaf de footprint-piek zo’n 87-90% dalen. Dat is wel een uitdaging. Meer dan de zonnepanelen op je dak, warmtepomp op zolder en EV op de inrit gaan doen. Er zullen aanzienlijke welvaarts-offers nodig zijn. Een scherpe daling van de wereldbevolking of een scherpe toename van welvaartsverschillen verzachten die pijn.
De rest is politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
BezurK schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:10:

Hij heeft niet volledig ongelijk, in Duitsland bijvoorbeeld worden 'schone' kerncentrales afgeschakeld...en vervangen door bruinkoolcentrales. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
TucanoItaly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:37:
[...]
En ALS ik president was, dan zou de economische groei met 20% stijgen.

Een interessante hypothese en een goede onderbouwing zijn wel twee héél verschillende dingen. Dus kan op het eerste gezicht logisch of interessant klinken. Maar tot nu toe geeft niets aan dat hier ook maar iets van waar is. Je hebt gewoon praktisch dezelfde opties als dat je had met een ICE. Het is niet dat je het land moet afzoeken voor je er eentje tegenkomt 8)7
dfrenner schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:35:
[...]

Ik zou niet op vakantie willen met een EV, met de leaseauto kan ik gratis op vakantie, dus huren zal ik ook niet zo snel doen. Dan zou ik eerder naar het prijsverschil tussen huren en vliegreis gaan kijken.

Eigenlijk kies ik nu altijd voor de auto, omdat het zo veel geld scheelt met een vliegvakantie.

Maar dat is heel persoonlijk.

Feit is wel dat het vliegverkeer zal toenemen.
Als je iemand hoort zeggen dat hij een keer extra gaat vliegen, maar dat hij dit compenseert door het kopen van een EV, heb je mijn toestemming om hem keihard uit te lachen en denk dat het hele forum lekker zal meelachen :+

Dat het vliegverkeer toeneemt wordt niet betwist Een EV is een (beter) alternatief voor een ICE, niets meer niets minder. Of mensen door het kopen van een EV meer gaan vliegen, ik betwijfel het ten zeerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Mylan Piron schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:36:
[...]

Hij heeft niet volledig ongelijk, in Duitsland bijvoorbeeld worden 'schone' kerncentrales afgeschakeld...en vervangen door bruinkoolcentrales. Correct me if I'm wrong.
Maar dat was een veiligheidsdingetje, geen klimaatdingetje (volgens mij klopt je verhaal hoor _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
Yongshi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:39:
[...]

Maar dat was een veiligheidsdingetje, geen klimaatdingetje (volgens mij klopt je verhaal hoor _/-\o_ )
Inderdaad, ik meen te weten dat het afschakelen na de kernramp in Fukushima is begonnen.
[...]

= 8 900 000 gram CO2

1,9 ton CO2 per reis.

[...]

Ja ja...

En wat is de vergelijking als je een wagen met dieselmotor op HVO of PPO of biodiesel vergelijkt met een EV?
En eentje met Ottomotor op E85 of E100 (is enkel in Brazilië verkrijgbaar weliswaar) of bio-methaan of bio-LPG (jep dat bestaat intussen) of bio-methanol of bio-butanol vergelijkt met een EV?
Puur uit interesse :)

[ Voor 80% gewijzigd door Mylan Piron op 11-04-2018 20:58 . Reden: Quote + reactie hierop toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Ben ik blij dat ik mijn onbehagen tov vliegen toch altijd weer als milieudingetje kan wegzetten.

Ik heb voor de vakantie een camper op diesel/satansap. Die had ik al en die hou ik ook. Ik ga niet beredeneren dat 't klimaat neutraler is dan een auto huren voor de vakantie. Als de EV er is ( ik heb op t moment een Franse e-up op 't oog) zal ik voor mijn meeste stedelijke ritjes een emissie vrije voertuig hebben. Alleen voor de vakantie en de lange afstand is er de diesel. Werkt prima voor mijn geweten, maar in CO2 equivalenten of emissies op leefniveau? Dat is je toch rijk rekenen. Zo als jij wilt, zo zijn de cijfers.

Één proefrit was voldoende. Doet mijn een EV! (In de polder/provincie!)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Kernenergie is helemaal het de slechtste vorm van energie opwekken. Zeker met de nasleep plus de kosten van het maken van de centrale + opruimen ervan staan gewoon niet in verhouding. Beter alles groen zonne + wind en tja dan moeten we wat vinden voor de tijd als geen van tweeen iets doet. Maar Tesla is al grote stappen aan het zetten hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Denk hier maar eens overna.

YouTube: Volts for Oil | Fully Charged

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mensen die het milieuvriendelijke aspect van een EV in twijfel trekken kun je maar het beste vragen wat ze er dan zelf aan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
PeterZ(on) schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:33:
Mensen die het milieuvriendelijke aspect van een EV in twijfel trekken kun je maar het beste vragen wat ze er dan zelf aan bijdragen.
Ik weet niet of je reactie aan mij gericht is, maar ik wil gewoon de vergelijking zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Precies. Per liter brandstof = 1.20kWh +\- stroom benodigd om het te produceren in de fabriek.

Daarna moet het ook nog even fysiek met een schip en/of truck worden vervoerd. (Die stoten ook nogal wat uit)

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 11-04-2018 21:54 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mylan Piron schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:53:
[...]

Ik weet niet of je reactie aan mij gericht is, maar ik wil gewoon de vergelijking zien :)
Ik zou het niet weten, het is meer in het algemeen. Als mensen zien dat je een EV hebt roepen ze vaak dat die stroom ook door kolen geproduceerd wordt, en het dus niet milieuvriendelijk is. Dan zeg ik, wat doe je dan zelf om milieuvriendelijk te zijn. Daarnaast komt al mijn gebruikte stroom van PV, veel groener kan het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik raad iedereen die geïnteresseerd is in de cijfers om @Yero's aankomende boek over het onderwerp te lezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
t_captain schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:57:
Levensstandaard is een niet-lineaire factor. Naarmate mensen rijker worden, neemt hun ecologische footprint toe. Tot ongeveer ons huidige welvaarsniveau, dan wordt het milieu langzaam maar zeker balangrijker dan het verlangen naar meer materiële welvaart.

Op sommige punten zijn we het kantelpunt al voorbij. Denk aan onze woningen. Je ziet een duidelijke trend naar grotere huizen tussen de kleine arbeidswoningen van voor de oorlog en de ruim opgezette doorzonwoningen van de jaren ‘70. Terwijl ze qua isolatie en vergroening nauwelijks verbeterden, op de spauwmuur na.
Gevolg is dat een gasverbruik van 3500 m3/jaar vrij gangbaar was.

Later zijn we op alle fronten beter gaan isoleren en efficiëntere CV ketels gaan plaatsen. toen kwamen de centrale afzuigingen met warmtewisselaar, weer later de zonnecollector, toen de PV zonnepanelen en de warmtepompen.

Gevolg is dat we daar al duidelijk het kantelpunt voorbij zijn. Ook met de installed base van woningen die achterloopt opnde nieuwste technologie. Ik denk dat de piek ongeveer in de jaren ‘70 - ‘90 lag.

Met auto’s iets soortgelijks. Tussen 1960 en 2005 liepen de meeste (benzine) auto’s tussen de 1:10 en 1:14 praktijkverbruik. Innovatie was er zeker, maar die werd ingezet om sneller, ruimer, luxer, stiller te rijden en niet wezenlijk zuiniger. In 2000 reed je bijvoorbeeld een Vectra meg tweeliter motor aan ongeveer hetzelfde benzineverbruik van een Kever 1200 40 jaar eerder.

De afgelopen 10 jaar is ook hier een kentering ingezet. We zijn gestopt met almaar groter te rijden (ik vermoed dat we zelfs iets kleiner zijn gaan rijden, vooral de zakelijke rijders). En nieuwe auto’s van dezelfde klasse zijn pakweg 10-15% zuiniger geworden. Aan de andere kant is heg aantal kilometers per manjaar nog wel iets gestegen. Maar met de auto lijken we op een kantelpunt te ziten, de komende jaren schuiven de EV’s het volumesegment in en dan versnelt de trend omlaag.

Ik begrijp dat we nu ongeveer 4x teveel footprint hebben. Met de voorspelde bevolkingsgroei wordt dat maximaal 5.5x.
Als we zuid-amerika, azië en afrika op westers welvaarsniveau brengen, wordt het een factor 8 a 10.

Om duurzaam te worden, moeten we dus vanaf de footprint-piek zo’n 87-90% dalen. Dat is wel een uitdaging. Meer dan de zonnepanelen op je dak, warmtepomp op zolder en EV op de inrit gaan doen. Er zullen aanzienlijke welvaarts-offers nodig zijn. Een scherpe daling van de wereldbevolking of een scherpe toename van welvaartsverschillen verzachten die pijn.
De rest is politiek.
“Grappig” verhaal, maar de realiteit is toch echt anders.

Ondanks dat we minder zijn gaan verbruiken en steeds efficiënter worden:

Afbeeldingslocatie: https://energiogklima.no/wp-content/uploads/2017/12/review1-1090x727.png

Juist het verbruik heeft minder invloed dan produceren en consumeren.

Het is niet voor niets dat China zo groeit in uitstoot. Wij laten veel in China maken I’m hier te consumeren.

We worden steeds rijker en kopen in verhouding tot onze ouders, alles wat los en vast zit.

Je ziet iets leuks en koopt het gewoon. Dat item is geproduceerd.

Dit is mijn hele punt, auto’s worden zuiniger, huizen meer geïsoleerd en toch stijgt juist in die jaren de CO2 uitstoot veel forser dan daarvoor toen we nog meer verbruikten, maar minder produceerden.

In mijn jeugd heb ik in 18 jaar 3 verschillende auto’s meegemaakt thuis.
Mijn zoon is nu 7 en gaat binnenkort de vierde auto meemaken.

We consumeren meer en meer, omdat dat zorgt voor groei en banen.

Maar om het onszelf goed te praten maken we onszelf wijs dat de EV de oplossing is voor het CO2 probleem... Ten minste, bepaalde partijen praten ons dat aan.

De realiteit is dat we met de vervanging van 300 miljoen brandstofautos naar de EV, bij volledig groene energie nog minder dan 1% CO2 uitstoot verminderen.

Ik lees is rapporten dat er een afname van 40-70% CO2 nodig is rond 2050....

Daarom denk ik dat het gevaarlijk is om de EV als oplossing te zien.

Het is een vervolgstap in het proces. En het is geen slechte stap. Maar het is veel gevaarlijker om het als oplossing te zien, omdat je dan het gevaar niet meer ziet.

Ik heb een Ioniq overwogen, maar de actieradius is nog echt te laag in de winter voor mij. Er zal nog wat moeten gebeuren.

Ik hoop deze week uitsluitsel te krijgen over een tweedehands v60 phev. Welke ik dan best zal proberen zo veel mogelijk elektrisch te rijden...
Ik hoop erg dat dat door kan gaan... Lijkt mij een geweldige wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:45

Hoogie2004

Whohooooo

Milieu staat bij mij om heel eerlijk te zijn onderaan de lijst, het is een mooie bijkomstigheid.

Reden 1 & 2 zijn bijtelling en rijplezier, daar lever ik dan een fractie bagageruimte voor in ten opzichte van nu. Daarna is het mooi dat het beter is voor het milieu.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

_V_

dfrenner schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:36:
In mijn jeugd heb ik in 18 jaar 3 verschillende auto’s meegemaakt thuis.
Mijn zoon is nu 7 en gaat binnenkort de vierde auto meemaken.
Misschien als je je auto niet om de paar jaar in de fik steekt. Oh dat doe je niet? die wordt als tweedehands ergens verkocht?
We consumeren meer en meer, omdat dat zorgt voor groei en banen.
eh.. wat? dat lijkt me niet zozeer een motivatie van consumenten.

Nivve schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:06:
[...]

Ligt het aan mij of staat er complete onzin in de correctie op het eind? Zover ik weet mag Fastned geen eten en drinken aanbieden en hebben ze ook daar nog steeds een rechtzaak over met RWS. :?

Nu verwacht ik niet veel van de journalisten bij de NOS, maar fouten in een correctie zouden wel heel slordig zijn.
Ik weet niet wat de vorige versie was, maar misschien wekten ze daarin foutief de indruk dat de verloren rechtzaak over eten/drinken ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die grafiek, NL/EU/wereld?

Moet nog worden gecorrigeerd naar per capita.

Auto’s thuis (0-18): ik kom tot 12 exemplaren. 10 1e auto’s en 2 2e auto’s. Allemaal kwamen nieuw binnen, Vader reed veel en ruilde regelmatig in (met die auto’s en in de toenmalige markt waarachijnlijk slimmer dan nu). Moeder reed weinig en hield dezelfde auto eventueel 10 jaar.
Dochter is 10 en “kent” inmiddels 9 auto’s. Ik wissel niet zo vaak, vrouwlief wel meer dan haar schoonmoeder deed. Verder is de helft van de auto’s nieuw. Daarin zijn we kennelijk behoudender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t_captain schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:08:
Die grafiek, NL/EU/wereld?

Moet nog worden gecorrigeerd naar per capita.

Auto’s thuis (0-18): ik kom tot 12 exemplaren. 10 1e auto’s en 2 2e auto’s. Allemaal kwamen nieuw binnen, Vader reed veel en ruilde regelmatig in (met die auto’s en in de toenmalige markt waarachijnlijk slimmer dan nu). Moeder reed weinig en hield dezelfde auto eventueel 10 jaar.
Dochter is 10 en “kent” inmiddels 9 auto’s. Ik wissel niet zo vaak, vrouwlief wel meer dan haar schoonmoeder deed. Verder is de helft van de auto’s nieuw. Daarin zijn we kennelijk behoudender.
Wereld...

Oh ja teken ik mijn vrouw haar auto’s niet eens mee. Wij hadden vroeger maar één auto thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
MeZZiN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:00:
Maar Tesla is al grote stappen aan het zetten hierin.
Zo schoten ze laatst een EV de ruimte in.. hoeveel Tesla's moet Elon verkopen, om de ICE emissies te compenseren van die éne lancering? 8)7

/rant /off-topic

(maar ik blijf het raar vinden dat je een raket de ruimte in stuurt, zonder enig verder nut behalve proof of concept).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
1990: 22 Gt / 5.3 G mensen = 4.1
2000: 24.5 / 6.1 = 4.0
2010: 34 / 6.9 = 4.9
2015: 26 / 7.35 = 4.9

Wereldwijd dus een atap omhoog tussen 2000 en 2010, daarna weer afgevlakt. Welvaartsboom China, India, zuid-Azië en sterke opleving LatAm in dat decennium.

Ik neem aan dat westerse landen verder in de ontwikkeling zitten en in inmiddels structureel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
(oh,.. en qua auto's: Ik heb mijn eerste auto nog steeds.. al 18 jaar.. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Yongshi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:38:
Je hebt gewoon praktisch dezelfde opties als dat je had met een ICE.
Volgens mij raken we de draad kwijt. @dfrenner zegt volgens mij simpelweg het volgende. Sommige mensen overwegen een EV. Die EV is onhandig voor vakanties, dus zeggen ze dat ze daarom het vliegtuig pakken. En qua CO2 footprint is dat een heel slecht idee.

Dat is alles wat hij zegt.

Je hebt praktisch NIET dezelfde opties als dat je had met een ICE, dat is gewoon niet zo. Ik ben naar midden-Frankrijk gereden met een Renault Zoe, en ik zou het zo weer doen. Echter voor veel mensen is dat geen pretje, telkens een uur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Uurtje laden tijdens de lunchpauze is wat mij betreft geen probleem. Problemen zijn als je niet in 1 stuk kunt rijden tot aan je lunchpauze in bv Luxemburg of Metz en dat er bij je restaurant geen snellader is.

Vooral dat laatste. Snelladers staan vooral lanhs de snelweg, maar juist daar heb ik geen enkele aanleiding om langer dan 10 minuten te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
_V_ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:08:
Ik weet niet wat de vorige versie was, maar misschien wekten ze daarin foutief de indruk dat de verloren rechtzaak over eten/drinken ging.
Nu je het zegt, dat zal het dan zijn geweest.
Waarom zeggen ze dat dan niet gewoon. Nu klopt er geen zak van 8)7
TucanoItaly schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:15:
Je hebt praktisch NIET dezelfde opties als dat je had met een ICE, dat is gewoon niet zo. Ik ben naar midden-Frankrijk gereden met een Renault Zoe, en ik zou het zo weer doen. Echter voor veel mensen is dat geen pretje, telkens een uur laden.
Op zich heeft hij wel gelijk hoor. Gewoon even snappcar erbij pakken en je kan zo naar Spanje in een dag. Dus alle opties heb je nog steeds zolang je ze maar wil zien. Dat veel mensen alleen maar in problemen denken, daar kan de EV niet zoveel aan doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Nivve op 12-04-2018 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
:) Ok... gisteren De Lucht Oost, Maingau met pas: 24min, 15,6 kwh voor euro 1,30 :)
Probleemloos starten en stoppen en gelijk afrekening in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nivve schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:09:
Dat veel mensen alleen maar in problemen denken, daar kan de EV niet zoveel aan doen.
Daar ging de discussie (zoals ik hem las) niet over, maar daar heb je gelijk in.
prettig schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:58:
Stoppen met kaartje ging dus ook goed?

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 12-04-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

JayPe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:54:
[...]
(maar ik blijf het raar vinden dat je een raket de ruimte in stuurt, zonder enig verder nut behalve proof of concept).
To be fair, je hebt het er nog steeds over... Een PR stunt was het wel. Ze hadden zelf eigenlijk niet verwacht dat ze zover zouden komen (Musk zelf dacht 50/50). Dure equipment stop je er dus niet in (want kans op falen te groot), dan heb je wat sensors en schiet je verder een vrijwel lege raket de ruimte in... Dat is ook niet echt realistisch dus zet je er een blok metaal in. Dat is niet zo spannend, dus maak je er een auto van... There you go.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose

Op zich heeft hij wel gelijk hoor. Gewoon even snappcar erbij pakken en je kan zo naar Spanje in een dag. Dus alle opties heb je nog steeds zolang je ze maar wil zien. Dat veel mensen alleen maar in problemen denken, daar kan de EV niet zoveel aan doen.
Ze denken niet in problemen, ze zijn er gewoon. Alleen worden ze in veel situaties overdreven. Maar jouw argument slaat natuurlijk nergens op. EV heeft geen nadelen, want je kan gewoon een ICE huren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
[...]

Volgens mij raken we de draad kwijt. @dfrenner zegt volgens mij simpelweg het volgende. Sommige mensen overwegen een EV. Die EV is onhandig voor vakanties, dus zeggen ze dat ze daarom het vliegtuig pakken. En qua CO2 footprint is dat een heel slecht idee.

Dat is alles wat hij zegt.

Beter kun je het niet samenvatten. Maar dit is de kern een andere discussie en die gaat over duurzaamheid. De EV heb ik (klein eigen bedrijf) vooral aangeschaft uit kosten overwegingen gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen. Daarbij heb ik praktische bezwaren voor lief moeten nemen. Overigens ook zeker vanuit het oogpunt van duurzaamheid. En dan niet de steeds genoemde CO2 reductie. Neen onze fossiele bronnen zijn eindig. Ik vind het zonde om een prima grondstof om dingen mee te maken en bouwen simpelweg in de fik te steken. Deze aflevering van tegenlicht heeft mij destijds stevig aan het denken gezet:

https://www.vpro.nl/progr...2016/einde-van-bezit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Mooie aflevering, maar oh, wat is het allemaal rooskleurig. Alsof producenten echt betere producten gaan maken die langer mee gaan, zodra ze een dienst verkopen ipv een product. 'Men' krijgt nog steeds gewoon dezelfde koelkast geleverd als ieder ander, en zolang het goedkoper is om een nieuwe te produceren dan om een zeer degelijk model te bouwen,. zal ook dat niet veranderen.

Nee, zo rooskeurig is het (imho) niet. Bezit vraagt ook om duurzaam gebruik. Zuinig zijn op je spullen en degelijke producten aanschaffen. Huren (don't be gentle, it's a rental) brengt ons niet perse een betere wereld.

Ook deze is erg mooi:

YouTube: Alliander is terug in Duiven
(circulaire bouw, met o.a. het Liander gebouw van Rau)

Een mooi concept, maar het inpliceert ook dat je bijvoorbeeld gebouwen niet voor de eeuwigheid bouwt, maar dat producten 'uit de mode' raken.

Zo heeft ieder voordeel wel z'n nadeel. EV's vragen ook gewoon energie, in productie en in gebruik. En ook al wek je de energie met zonnepanelen op: Die energie vanuit je pv installatie kan daardoor niet elders/ergens anders voor gebruikt worden.

De mobiliteitsvraag ansich moet/mag niet vergeten worden. Als ik lees hoeveel woonwerk-kilometers men hier vaak dagelijks aflegt,. Met één vermeden autorit op één dag (zeg 100km / 18 kWh) bespaar je meer energie dan als je elke keer als je naar het toilet bent geweest het (led) licht uitdoet,. Op 18 kWh kan een ledlampje van 5 watt namelijk 3600 uur volcontinu op branden. Dat is een halfjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42
prettig schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:58:
:) Ok... gisteren De Lucht Oost, Maingau met pas: 24min, 15,6 kwh voor euro 1,30 :)
@prettig Hoe heb je NL Iban in de app gekregen dan?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
cacofant schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:54:
[...]

wss niet. moet een duitse iban gebruiken wat zo gepiept is: https://next.n26.com/en-eu/

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
[...]

Simpelweg is dat ook precies hetgeen ik betwijfel:

Feit: EV is (nu nog) onhandiger om op vakantie te gaan
Mening: Omdat EV onhandig is op vakantie, gaan mensen met een EV vaker met het vliegtuig dan anderen (en menen alsnog dat ze goed bezig zijn voor het klimaat).

Dat laatste is hetgeen ik betwist, niet het eerste. Ik denk dan ook niet dat we de draad kwijt raken, dit is geheel in de scope van dit forum. Wat beter is voor het klimaat, minder vliegen of overstappen op EV, dat gaat off-topic (en is al verwezen in een eerdere post naar het klimaattopic).
[...]

Dit is exact wat ik hierboven dus stelde, verschil tussen 'EV is niet handig op vakantie' en 'dus gaan mensen met een EV meer vliegen'. Je kunt ook hypotheseren dat mensen door een EV met kleine range minder ver op vakantie gaan en dus minder reisbewegingen maken dan mensen met een ICE. Dit is een even logische hypothese.

Edit: grammaticaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yongshi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:00:
[...]

Simpelweg is dat ook precies hetgeen ik betwijfel:

Feit: EV is (nu nog) onhandiger om op vakantie te gaan
Mening: Omdat EV onhandig is op vakantie, gaan mensen met een EV vaker met het vliegtuig dan anderen (en menen alsnog dat ze goed bezig zijn voor het klimaat).

Dat laatste is hetgeen ik betwist, niet het eerste. Ik denk dan ook niet dat we de draad kwijt raken, dit is geheel in de scope van dit forum. Wat beter is voor het klimaat, minder vliegen of overstappen op EV, dat gaat off-topic (en is al verwezen in een eerdere post naar het klimaattopic).
Ik denk dat de stelling is: mensen die vroeger met een ICE op vakantie gingen, gaan nu met het vliegtuig omdat ze een EV hebben. En dat klinkt best logisch. De vervolg vraag is dan waarom je overstapt naar een EV als je er daardoor niet meer mee op vakantie kunt/wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
JayPe schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:45:
[...]

Mooie aflevering, maar oh, wat is het allemaal rooskleurig. Alsof producenten echt betere producten gaan maken die langer mee gaan, zodra ze een dienst verkopen ipv een product. 'Men' krijgt nog steeds gewoon dezelfde koelkast geleverd als ieder ander, en zolang het goedkoper is om een nieuwe te produceren dan om een zeer degelijk model te bouwen,. zal ook dat niet veranderen.

Nee, zo rooskeurig is het (imho) niet. Bezit vraagt ook om duurzaam gebruik. Zuinig zijn op je spullen en degelijke producten aanschaffen. Huren (don't be gentle, it's a rental) brengt ons niet perse een betere wereld.
Klopt, maar als je 10% van de prijs betaald per jaar dan heeft de (nu) dienstverlener wel alle reden om het ding zo lang mogelijk mee te laten gaan, als hij de levensduur met 5 jaar kan verlengen door een betere koelkast te bouwen, onderhoud te regelen of de ga-nu-kapot-chip te deactiveren, dan is dat winst voor hem, de dienstontvanger en voor de wereld.

edit: het is wel inderdaad zo dat de consument in dit geval niet meer de incentive heeft om goed met het product om te gaan, want ze krijgen toch wel een nieuwe...

[ Voor 7% gewijzigd door Yongshi op 12-04-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
YoshiBignose schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat de stelling is: mensen die vroeger met een ICE op vakantie gingen, gaan nu met het vliegtuig omdat ze een EV hebben. En dat klinkt best logisch. De vervolg vraag is dan waarom je overstapt naar een EV als je er daardoor niet meer mee op vakantie kunt/wilt.
Indien de stelling inderdaad klopt, dan is dat een valide vraag. Echter weten we dat nog niet, er is voor zover ik weet geen onderzoek geweest naar vakantiebestemmingen, vakantievervoer en het bezit van een EV / ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42
Coasterfreak schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:57:
[...]

wss niet. moet een duitse iban gebruiken wat zo gepiept is: https://next.n26.com/en-eu/
hmmm even geprobeerd aan te vragen.. ze willen echt alles van je weten incl kopie paspoort / ID... ik wacht wel tot NL iban mogelijk is.. voor nu heeft Maingau tarief op 0 gezet, zodat ik toch kan laden...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
[...]

Categorie N=1, maar voor mij was het andersom. Mijn 3 laatste grote vakanties waren met het vliegtuig, waardoor de noodzaak voor een grote (lange-afstand) auto wegviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:28
Het valt me weer op: De discussie komt altijd op het punt óf het een óf het ander. Waarom niet gaan kijken naar de combinatie én niet gebaseerd op "economie" of "efficiëntie"?

Als ik naar mijn eigen huishouden kijk:
- 2 auto's, 1 diesel en 1 EV; in principe rij ik de EV tenzij:
- ik op de fiets naar mijn werk ga (totaal niet efficient want duurt langer, maar is wel lekker) dan heeft mijn vrouw de EV in gebruik
- Lange afstanden, zeg 200 km of meer enkele reis, danwel praktisch niet te doen, pakken we de diesel, anders is ons primaire vervoersmiddel de EV
- vakanties hangt er gewoon vanaf, skivakantie (diesel), zomervakantie (EV) (hebben meestal geen echte vaste bestemming, gewoon tent achterin en ergens naar toe, tijd aan ons zelf) danwel vliegtuig (varen lukt nog niet met een EV :) )

De kracht ligt hem (op dit moment) gewoon in de combinatie. Als ik nu bij ons in de buurt kijk. Veel gezinnen met oudere kinderen nog in huis hebben vaak 2 of 3 auto's, waarom niet als tweede en/of derde auto bijvoorbeeld een Renault Zoe (tweedehands al voor 8k te koop), voor de lange afstanden heb je dan een ICE? Ik snap het niet... Onderhoud EV is miniem, geen MRB en de stroomkosten per km minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wil je soms zeggen dat de wereld en vervoer complex en genuanceerd is? Wie had dat ooit gedacht!

Ik denk dat dit ook de strekking is van mensen die zeggen dat je je 'moet aanpassen'. Ja, dingen zijn anders, maar dat maakt ze niet slechter en verwijdert geen opties. Voorlopig heb je alleen maar meer opties dan vroeger - niet alleen benzine, diesel, fiets, vliegtuig maar OOK EV. Zodra EVs universeel beter zijn dan ICEs gaan ICEs automagisch weg, net als paard en wagen. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Hier twee nieuwe video's die ik tegenkwam op youtube over de KONA Electric

Kofferbak in beeld. (Hierbij zie je ook dat je de snoeren blijkbaar onder de vloer kan leggen. Scheelt weer paar litertjes :)
YouTube: The boot space in KONA electric

Utility Mode:
YouTube: KONA electric utility mode - saving energy while stationary

Het taaltje herken ik niet, dus geen idee wat ze zeggen. Description van de video;
"KONA electric has pretty interesting feature called utility mode. If you turn it on it shuts down the "ready to go" ability but all other features will remain usable. If you are waiting in the car for example in stalking someone and want to save battery, it's a great feature :D"

Soort van standby gok ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
cacofant schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:54:
[...]

Heb al jaren een duitse IBAN, dus werkte gelijk bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
kv83 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:49:
If you are waiting in the car for example in stalking someone and want to save battery, it's a great feature :D"

Ideaal voor als je iemand wil stalken dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig

Kofferbak in beeld. (Hierbij zie je ook dat je de snoeren blijkbaar onder de vloer kan leggen. Scheelt weer paar litertjes :)

Utility Mode:

Het taaltje herken ik niet, dus geen idee wat ze zeggen. Description van de video;
"KONA electric has pretty interesting feature called utility mode. If you turn it on it shuts down the "ready to go" ability but all other features will remain usable. If you are waiting in the car for example in stalking someone and want to save battery, it's a great feature :D"

Ja soort standby lijkt me, maar niks bijzonders doet de i3 ook (alles werkt dan nog...soort P-mode).

Kofferbak, dat is nieuw...... in Katwijk onder die plank zat volgens mij niet z'n grote ruimte (reservewiel bak zo te zien..... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
Dit is niet helemaal waar. Een vliegtuigstoel per km stoot minder CO2 uit dan een auto per km. Als je in je eentje met de ice-auto naar Spanje rijdt stoot je meer uit dan als je met het vliegtuig gaat.

Met 2 mensen in de ice-auto is de auto inderdaad wat beter dan een vliegtuig (maar afhankelijk van het onderzoek wint het vliegtuig soms nog steeds), en met 3 of 4 gaat de ice-auto het inderdaad steviger winnen. [1]
Maar het verschil met de reisbus gaan ipv ice is groter dan van vliegtuig naar ice.

Maar om nou te doen alsof het vliegtuig pakken een dramatischer effect om het milieu is dan een auto is gewoon niet waar. Er zijn scenarios waar het vliegtuig gewoon beter is. En wanneer de ice beter is is dat geen orde van grote ofzo. De meeste mensen maken de meeste km niet in de vakantie, maar in eigen land.

[ Voor 6% gewijzigd door Semyon op 12-04-2018 11:42 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:45

Hoogie2004

Whohooooo

Utility Mode:

Via jouw links nog een nieuwe gezien, goed om te zien dat er steeds meer duidelijk word (deze lijkt qua interieur wel op de versie zoals hij moet worden volgens mij).
https://www.youtube.com/watch?v=MiI-W_3sFuM

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:01:
[...]
Daar ging de discussie (zoals ik hem las) niet over, maar daar heb je gelijk in.
Iedereen leest waar de discussie over gaat blijkbaar iets anders. Ik weet het nu ook niet meer :+
YoshiBignose schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:11:
Ze denken niet in problemen, ze zijn er gewoon. Alleen worden ze in veel situaties overdreven. Maar jouw argument slaat natuurlijk nergens op. EV heeft geen nadelen, want je kan gewoon een ICE huren :')
Niet me dingen in de mond leggen, dat heb ik nooit beweerd, lees de post maar opnieuw.

Edit: Om maar even te verduidelijken op mijn niet-constructieve reply:
Het ging over de optie hebben om alsnog met de auto naar zuid-Frankrijk te rijden (bijvoorbeeld). Als EV-bezitter heb ik nog steeds deze optie. Ja ik moet wel een dag van te voren (en een dag na) even de auto wisselen voor een ander, maar ik kan dus nog steeds makkelijk met een auto naar zuid-frankrijk.
Ik zeg nergens dat het geen nadeel is van een EV, maar dat was de stelling helemaal niet. De stelling was dat mensen met een EV gingen vliegen omdat ze met een EV niet meer met de auto op vakantie konden. Dat mensen gaan vliegen als ze een EV hebben (als dat al waar is), is dus omdat mensen geen opties zien waar er wel opties zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Nivve op 12-04-2018 16:12 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Yongshi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:07:
[...]

Klopt, maar als je 10% van de prijs betaald per jaar dan heeft de (nu) dienstverlener wel alle reden om het ding zo lang mogelijk mee te laten gaan, als hij de levensduur met 5 jaar kan verlengen door een betere koelkast te bouwen, onderhoud te regelen of de ga-nu-kapot-chip te deactiveren, dan is dat winst voor hem, de dienstontvanger en voor de wereld.

edit: het is wel inderdaad zo dat de consument in dit geval niet meer de incentive heeft om goed met het product om te gaan, want ze krijgen toch wel een nieuwe...
We moeten ook niet vergeten dat de economische levensduur niet alleen ingebakken zit in de kwaliteit die door de fabrikant geleverd word, maar ook in de vraag van de consument én de technologische vooruitgang.

Een inktjet printer van 5 tientjes, met een 'geprogrammeerde' dood na 4000 prints is iets anders dan een color laserprinter met een keramische drum en aparte toner cassette's (5000 euro). Maar ook anders dan een semi-professionele inkjet van 500 euro..

Een huismerk-made-in-china-koelkast zal qua prijs lager zitten dan de equivalent van Liebherr, maar ook de kwaliteit zal ook navenant zijn.

De techniek van een vriezer is de afgelopen 40 jaar niet echt veranderd, maar de isolatiewaarde van de kist wel. Een perfect functionerende 40 jaar oude kast ( die op jaarbasis 1000 kWh trekt ) kan je dan ook beter vervangen door een nieuwe vrieskist die slechts 250kWh trekt doordat deze zoveel beter geïsoleerd is.

De EV's die nu op de markt zijn, zullen economisch sneller afschrijven zodra er nieuwe accu-technieken beschikbaar komen met grotere capaciteiten welke door de BMS's of systemen niet compatibel zijn. Een 1e generatie Leaf kan je wel van een refurbished accu laten voorzien, maar niet met een grotere capaciteit / nieuwe techniek.

Als over zeg 10 jaar de nieuw verkochte EV's allemaal een actieradius van 1000 km hebben, dan zal het aantal snelladers langs de snelweg mogelijk instorten. Een 1e Gen Leaf is daarmee 'economisch afgeschreven'. Terwijl ie het nog prima doet ( met een range van <60 km ).. Een nieuwe kopen is dan goedkoper dan de oude repareren.

Anyhoe: Ik ga niet vliegen, maar ik blijf met m'n campertje rijden op vakantie (zolang dat nog mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
JayPe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:54:
[...]

Zo schoten ze laatst een EV de ruimte in.. hoeveel Tesla's moet Elon verkopen, om de ICE emissies te compenseren van die éne lancering? 8)7

/rant /off-topic

Die is simpel het was of een blok beton of een tesla. Is verplicht om deze testen te doen om de raket commercieel te kunnen gebruiken.
En ja het is niet gezond om iets de ruimte in te schieten maar goed moet toch gebeuren om vooruit te kunnen dan liever zoals Elon het doet met zo min mogelijk verspilling.

EV lossen ook niet de echte problemen op maar alle beetjes helpen wij hebben al jaren groene stroom en zonnepanelen. En nu 2 EV's dus wij halen iets van de vervuiling weg. Niet alleen de Co2 maar alle andere uitstoot.

Dus we rijden echt 100% neutraal behalve de eerste 6-10 maanden die nodig zijn om de EV neutraal terug te verdienen.

Maar wat echt moet gebeuren is dat we 100% groene stroom hebben in Nederland alles met wind zon getijde etc. Het is nu zelf rendabel zonder subsidie een windmolen park te bouwen.

Daar moeten we gewoon op inzetten en EV is een stapje voorwaarts en beter voor de portemonnee. En straks hebben we gewoon niet anders meer wat vooruitgang is voor ons eigen leef klimaat. Zelf heb ik er alleen last van in de randstad woon zelf heel bewust in de polder juist om die reden.

Grappig wat bij ons gebeurd is nu de tesla onderweg is dat vrouw lief juist alleen met de tesla op vakantie wil. Ze ziet geen enkele belemering alleen maar mogelijkheden. Ja we moeten iets rustiger aandoen met rijden (voor haar een plus punt) Maar het idee dat we naar zuid frankrijk kunnen voor 0 euro spreekt haar aan (en als we geen tesla hadden waren de lage kosten per kwh ook prima geweest)

Ik ben van mening dat er geen enkel argument standhoud als je EV wilt rijden ja het kost geld en zeker als je aan een X / S moet (kan ook een 3 worden). Maar het kan maar je moet gewoon willen omdenken en dan kan je zelf met je Zoe / Leaf / ioniq op vakantie. Die laatste kan helemaal rap opladen.

Maar even een update over mijn eerste maand ruim met de leaf.

De temp is nog niet zo dat de range echt verbeterd (of ik durf niet genoeg) Maar elke dag minimaal even aan de lader voor de terug rit geen groot probleem. Rijd als een zonnetje geen issues eigenlijk. Ik wacht echt op de model x dat ik niet meer hoef te laden maar erg is het zeker niet. Die is pas over 3 weken beschikbaar helaas. Wordt nog wel een ding met de leaf helemaal naar tilburg en terug.

Maar alle vooroordelen over EV rijden zijn niet waar of helemaal geen issue. Range gewoon de juiste EV uitzoeken er zeker voor nederland geen EV die niet match met jouw case. dus kies de juiste en je kan alles. Laadnetwerk is top in nederland je kan in elke stad op zoveel plekken laden nooit echt een issue. Behalve dat je iets gezonde wandeling gratis er bij krijgt. Laadpas issues zijn er niet echt zeker de LMS passen zijn top. Mijn newmotion pas nog niet gebruikt.

Nieuwe concepten voor laden komen er snel aan zeker die pas met een vast bedrag per minuut is helemaal top idee. Ben benieuwd ga die snel aanvragen. Ben ook benieuwd of het zonder BTW als bedrijf dan is het helemaal top.

Haters going to hate maar er is niets mis met EV rijden wat een top manier van rijden jammer dat ik het niet jaren eerder gedaan heb. Straks zijn de ICE rijders in de minderheid en de benzine prijzen schieten dan omhoog. Moet je opletten hoe snel de adaptatie gaan als je opeens 2 euro per liter moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:22:
Uurtje laden tijdens de lunchpauze is wat mij betreft geen probleem. Problemen zijn als je niet in 1 stuk kunt rijden tot aan je lunchpauze in bv Luxemburg of Metz en dat er bij je restaurant geen snellader is.

Vooral dat laatste. Snelladers staan vooral lanhs de snelweg, maar juist daar heb ik geen enkele aanleiding om langer dan 10 minuten te stoppen.
Kijk er zijn meerdere issues, waardoor een hogere actieradius nodig is.

Lange reizen doe je op de snelweg, snelweg is juist erg onzuinig in een EV. Dus je hebt meer actieradius nodig of moet langer laden.

Laden gaat het snelst tot 80% vol geladen. Om zo snel mogelijk weer door te kunnen laad je tot 80% vol. Met die 80% moet je weer zo ver mogelijk komen.

Als ik 3 dagen zou doen over 1600 kilometer dan ga ik liever niet op vakantie, dat is echt een hel voor mij. Ik wil zo snel mogelijk op locatie zijn, zodat mijn vakantie kan beginnen. Reistijd is weggegooide tijd die ik niet als vakantie beschouw. Daarom reden wij tot nu toe altijd in één keer door naar Toscane. Korte tussenstops van 10 minuten en alleen in de avond iets langer.

Met een EV is dat gewoon niet mogelijk.
De eerste de beste Focus (acceptabel formaat) kost al ruim 1000 euro voor 4000km rijden. Dan komt daar nog benzine bij. Met brandstof misschien 1400-1500 euro?

Voor dat geld kan ik ook vliegen en huren op locatie.

Ik denk dat ik niet de enige ben die zo denkt. Persoonlijk ga ik dan ook iets liever iets verder weg en meteen all-incusive als we toch gaan vliegen. Als dat het gevolg is, kan ik persoonlijk beter door blijven rijden en is met de diesel naar Italie veel beter voor de CO2 uitstoot dan een EV.
Maar nogmaals, niet voor de gezondheid. Daar is de EV wel echt een verschil in. Je kunt vieze binnensteden relatief schoon krijgen door de overstap naar EV.
t_captain schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:56:
Ik neem aan dat westerse landen verder in de ontwikkeling zitten en in inmiddels structureel dalen.
Klopt, EU en US dalen iets, maar niet heel veel.

https://www.carbonbrief.o...lowing-three-year-plateau
YoshiBignose schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:11:
Tot op zekere hoogte zullen mensen ook best wel nadelen accepteren.
Met een 100kWh auto zou ik het best aandurven denk ik. Dan maar een overnachting erbij.

Maar als ik tot nu toe die reisverslagen met Zoe's en Ioniq's zie, dan lijkt mij dat echt een drama. Geen haar op mijn hoofd die dat nu zou doen. Onze locatie in Italie zit ook in de midle of nowhere, dan moet ik aan 220 gaan laden, en aangezien je in de heuvels zit en 25 minuten van de stad af, moet je echt nog gaan bedenken welke dag je wel of geen boodschappen doet. Dat lijkt mij heel vervelend vakantie vieren. Dan heb ik liever wat over, dan tekort.
Yongshi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:00:
Dit is exact wat ik hierboven dus stelde, verschil tussen 'EV is niet handig op vakantie' en 'dus gaan mensen met een EV meer vliegen'. Je kunt ook hypotheseren dat mensen door een EV met kleine range minder ver op vakantie gaan en dus minder reisbewegingen maken dan mensen met een ICE. Dit is een even logische hypothese.
Dat is inderdaad ook een optie. Toch is persoonlijk mijn vakantie mij lief en heb ik graag mooi weer. We werken het hele jaar hard, dan wil ik ook wel écht vakantie. Een vakantie in Nederland valt dan direct al af en rondom Nederland ook. Maar dat is allemaal zo persoonlijk, daar kun je inderdaad geen conclusies uit trekken. Met de groei van het aantal EV's zal dat vanzelf blijken of Schiphol/Endhoven/Rotterdam ook erg groeien.
Omdat de EV waarmee dat wel zou kunnen, buiten budget ligt.
De enige die voldoen zijn de Jaguar en de Tesla.
Yongshi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:07:

Ik geloof er niet zo in, ik denk dat het vooral allemaal duurder wordt. Er zijn meerdere belangen.
Kijk naar de auto industrie (dat geldt ook voor EV's).

Er wordt bewust naar een bepaalde levensduur ontwikkeld. Te goed? Terug het proces in en maak het maar iets slechter zodat hij na 150k km vervangen dient te worden. Dan hebben we het over alle onderdelen.

Als men wil is er een zeer degelijk product wat heel lang mee gaat, echter verkoop je dan geen nieuwe meer en geen onderhoud. Als een product twee keer zo lang meegaat, moet de leverancier er twee keer zo veel voor vragen, de verkoper moet ook dubbele marge inbouwen etc.

Het is een utopie en het gaat juist de andere kant op. Leveranciers die hun apparaat expres slechter maken (kijk wat apple met het bewust trager maken van oudere modellen doet). Alles om mensen meer te laten consumeren!

Utility Mode:

Kofferbak is nog wel te accepteren, maar van binnen is hij echt klein.
Kleiner dan een C segment...
JayPe schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:35:
We moeten ook niet vergeten dat de economische levensduur niet alleen ingebakken zit in de kwaliteit die door de fabrikant geleverd word, maar ook in de vraag van de consument én de technologische vooruitgang.

Een inktjet printer van 5 tientjes, met een 'geprogrammeerde' dood na 4000 prints is iets anders dan een color laserprinter met een keramische drum en aparte toner cassette's (5000 euro). Maar ook anders dan een semi-professionele inkjet van 500 euro..

Een huismerk-made-in-china-koelkast zal qua prijs lager zitten dan de equivalent van Liebherr, maar ook de kwaliteit zal ook navenant zijn.

De techniek van een vriezer is de afgelopen 40 jaar niet echt veranderd, maar de isolatiewaarde van de kist wel. Een perfect functionerende 40 jaar oude kast ( die op jaarbasis 1000 kWh trekt ) kan je dan ook beter vervangen door een nieuwe vrieskist die slechts 250kWh trekt doordat deze zoveel beter geïsoleerd is.

De EV's die nu op de markt zijn, zullen economisch sneller afschrijven zodra er nieuwe accu-technieken beschikbaar komen met grotere capaciteiten welke door de BMS's of systemen niet compatibel zijn. Een 1e generatie Leaf kan je wel van een refurbished accu laten voorzien, maar niet met een grotere capaciteit / nieuwe techniek.

Als over zeg 10 jaar de nieuw verkochte EV's allemaal een actieradius van 1000 km hebben, dan zal het aantal snelladers langs de snelweg mogelijk instorten. Een 1e Gen Leaf is daarmee 'economisch afgeschreven'. Terwijl ie het nog prima doet ( met een range van <60 km ).. Een nieuwe kopen is dan goedkoper dan de oude repareren.

Anyhoe: Ik ga niet vliegen, maar ik blijf met m'n campertje rijden op vakantie (zolang dat nog mag)
Klopt, dat vind ik bij wasmachines altijd wel grappig.
Eerst wilde ik voor Miele gaan, totdat je gaat rekenen...

Nu een Bosch voor 550 euro. Miele was 1300 euro, maar die zou langer meegaan.
Dat is natuurlijk leuk, maar een Bosch is een prima apparaat wat ook makkelijk 10 jaar mee gaat. Een Miele zou volgens de verkoper makkelijk de 20 halen...

Okee, maar als je puur naar kansen kijkt, is de kans dat 2 Bosch wasmachines de 20 jaar halen, groter dan dat 1 Miele dat haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
@dfrenner je moet ook gewoon lekker ICE blijven rijden, veel beter voor je......fijn wachten tot de EV aan je verwachtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@dfrenner als je beren op de weg blijft rekken kom je er niet. Genoeg argument zijn gegeven dat er geen grote echte issues zijn behalve mentale en voornamelijk range anxiety. Ik snap het gerust maar goed met de huidige stand met EV is het geen issue meer. Je kan namelijk ook in op je bestemming de auto opladen in het stopcontact en ja dat gaat niet snel maar in een avond heb je al heel veel lading terug. Zelf gebruik ik die nu op dat mijn laadpaal nog niet klaar is. Gaat snel genoeg om de volgende dag weer te kunnen rijden naar mijn werk.

Ik heb zelf de 75D tesla model X gekozen niet de 100D waarom voor die ene rit waarbij ik 2x extra moet laden neem ik voor lief. Boeit het mij nu. Als ik op vakantie ga moet ik toch meestal al 2 dagen in calculeren als we verder gaan kids etc gaat gewoon niet rap. Wat ik al zei mijn vrouw is helemaal om die is niet eens bezig met range die ziet gewoon de mogelijkheden dat we gewoon even naar het buitenland gaan zonder dat het een keer veel kost. En dat we moeten laden so what. Reken maar even uit hoeveel je pauzes kosten + tanken en als je door blaft dat je ook dood op aan komt op je bestemming. Denk dat je met de EV 10%/15% langer onderweg bent niet dagen extra.

En en zijn genoeg EV opties die wel genoeg range hebben zoals de Ampera-e Leaf en Zoe. De leaf zou ik iets wachten tot het volgende model die heeft een TMS systeem wel handig voor de lange rit. En de ampera moet je maar afwachten of hij nog komt. Maar goed opties zijn er als je het maar wilt zien. En als je gewoon een grote auto wil de model 3 is ook erg ruim bemeten. En komt volgend jaar uit. Of je neemt de kona en gooit er een dak koffer. op.

Maar goed ik denk alleen dat de toekomst moet zijn dat je default een kleine auto heb en als je op vakantie wilt dat je hem tijdelijk voor een grotere kan ruilen. Het is gewoon zonde dat iedereen een grote bak heeft maar hem niet echt gebruikt. Ik heb zelf jaren lang woon werk gedaan in een C1 was de goedkoopste optie en waarom niet heb maar 1 plek nodig en ik wil van a naar b zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Of je gaat voor een PHEV of een REx...
Met een opgeladen batterij en een vol tankje doe ik +-350 tot 400km.

als ik op skiverlof 900km rij zal ik waarschijnlijk kiezen voor een combinatie laden en tanken.
Ik schat 3 keer 20min laden en 2 keer tanken. Een dik uurtje dus.
Maar dat ben je zowiezo kwijt met plaspauze's of eten en drinken.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Daarom denk ik ook dat het probleem relatief klein is. Maar een Rex phev is een prima alternatief ben er zelf niet voor zeker niet voor woonwerk maar als je onderweg bent is het wel top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:52:
Ik geloof er niet zo in, ik denk dat het vooral allemaal duurder wordt. Er zijn meerdere belangen.
Kijk naar de auto industrie (dat geldt ook voor EV's).

Er wordt bewust naar een bepaalde levensduur ontwikkeld. Te goed? Terug het proces in en maak het maar iets slechter zodat hij na 150k km vervangen dient te worden. Dan hebben we het over alle onderdelen.

Als men wil is er een zeer degelijk product wat heel lang mee gaat, echter verkoop je dan geen nieuwe meer en geen onderhoud. Als een product twee keer zo lang meegaat, moet de leverancier er twee keer zo veel voor vragen, de verkoper moet ook dubbele marge inbouwen etc.

Het is een utopie en het gaat juist de andere kant op. Leveranciers die hun apparaat expres slechter maken (kijk wat apple met het bewust trager maken van oudere modellen doet). Alles om mensen meer te laten consumeren!
Dat is juist het punt dat @Yongshi probeerde te maken. Als je een apparaat leaset, verdient de fabrikant dus meer als het product langer meegaat. Dus dat zou een incentive geven voor fabrikanten om juist het product zo kwalitatief mogelijk te maken.

Zie mijn batterij (Zoe); als Renault rukke batterijen uitgeeft, heb ik na een jaar gratis een vervangende batterij. Gaat ie langer dan verwacht mee, dan ben ik juist meer aan het betalen en verdient Renault extra op de acculease.

Vandaar de link tussen leasen/abonnementen => Milieuwinst.

[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 12-04-2018 12:51 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Interessante link.

year EU CO2 EU POP CO2 / POP
1970 3.93 469 0.008379530916844
1980 4.62 491 0.009409368635438
1990 4.46 506 0.008814229249012
2000 4.23 516 0.008197674418605
2010 3.93 532 0.007387218045113
2015 3.5 540 0.006481481481481

CO2 emissie per capita Europa 1970 2015

Dat is een flinke daling. Al in de jaren '80 bereikten we onze piek. Maar, we moeten wel naar het onderste horizontale lijntje (~10% van de piek) om echt duurzaam te zijn. In dat opzicht zijn we nog maar net begonnen.

Dat de grafiek van de rest van de wereld een ander beeld laat zien, komt doordat grote delen van de wereld nog pre-1980 zijn qua technologische toestand en bovendien een snellere bevolkingsgroei kennen. China doet in zijn eentje dik de helft van de stijging tussen 1980 en nu. Voor toekomstige bevolkingsgroei is ruimte gehouden in de target (10% van de piek). Voor de reductie van de huidige situatie naar de target staan die gebieden zelf. Wij kunnen slechts met heel veel moeite ons lijntje omlaag krijgen en kunnen daarbij geen toename van andere werelddelen compenseren.

https://ourworldindata.org/world-population-growth

Over vliegreizen: het internet vertelt me dat een vliegreis ongeveer 150 g/km CO2 doet. Wie alleen reist, zit dus in dezelfde orde als een automobilist. Behalve dat je vaak wat verder reist. En vaak meerdere mensen in de auto hebt.

Met een gezin van 3 naar de Italiaanse Bloemenriviera (~1300 km enkel, ICE 150 g/km) produceert zo'n 390 kg CO2. Dat is ongeveer 20% van het jaarlijkse aardgasverbruik in een (redelijk moderne) tussenwoning [aardgas 1.78 kg CO2/m3]. Of: als je je dak met zonnepanelen vult en 3000 kWh per jaar produceert, ben je 30% van je jaarlijkse CO2-besparing kwijt aan de autoreis [electriciteit: 0.46 kg CO2/kWh].

Ga je echter vliegen, laten we zeggen naar Gran Canaria, dan reis je ineens geen 2600 km maar 6400, en dan ook nog een factor 3 vanwege 3 stoelen. CO2 van die reis is dan maar liefst 2900 kg. Daar kan je zonnedak niet tegenop.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 12-04-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
MeZZiN schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:16:
@dfrenner als je beren op de weg blijft rekken kom je er niet. Genoeg argument zijn gegeven dat er geen grote echte issues zijn behalve mentale en voornamelijk range anxiety. Ik snap het gerust maar goed met de huidige stand met EV is het geen issue meer. Je kan namelijk ook in op je bestemming de auto opladen in het stopcontact en ja dat gaat niet snel maar in een avond heb je al heel veel lading terug. Zelf gebruik ik die nu op dat mijn laadpaal nog niet klaar is. Gaat snel genoeg om de volgende dag weer te kunnen rijden naar mijn werk.

Ik heb zelf de 75D tesla model X gekozen niet de 100D waarom voor die ene rit waarbij ik 2x extra moet laden neem ik voor lief. Boeit het mij nu. Als ik op vakantie ga moet ik toch meestal al 2 dagen in calculeren als we verder gaan kids etc gaat gewoon niet rap. Wat ik al zei mijn vrouw is helemaal om die is niet eens bezig met range die ziet gewoon de mogelijkheden dat we gewoon even naar het buitenland gaan zonder dat het een keer veel kost. En dat we moeten laden so what. Reken maar even uit hoeveel je pauzes kosten + tanken en als je door blaft dat je ook dood op aan komt op je bestemming. Denk dat je met de EV 10%/15% langer onderweg bent niet dagen extra.

En en zijn genoeg EV opties die wel genoeg range hebben zoals de Ampera-e Leaf en Zoe. De leaf zou ik iets wachten tot het volgende model die heeft een TMS systeem wel handig voor de lange rit. En de ampera moet je maar afwachten of hij nog komt. Maar goed opties zijn er als je het maar wilt zien. En als je gewoon een grote auto wil de model 3 is ook erg ruim bemeten. En komt volgend jaar uit. Of je neemt de kona en gooit er een dak koffer. op.

Maar goed ik denk alleen dat de toekomst moet zijn dat je default een kleine auto heb en als je op vakantie wilt dat je hem tijdelijk voor een grotere kan ruilen. Het is gewoon zonde dat iedereen een grote bak heeft maar hem niet echt gebruikt. Ik heb zelf jaren lang woon werk gedaan in een C1 was de goedkoopste optie en waarom niet heb maar 1 plek nodig en ik wil van a naar b zo goedkoop mogelijk.
Lekker makkelijk praten dat een Zoe of Kona voldoende is terwijl je zelf een Model S kiest :+
Nee een Kona is te klein en de accu van een Zoe is veel te klein en de Zoe zelf overigens ook.

Dat zijn leuke boodschappenauto's (no offense voor de eigenaars), maar geen auto's waarin ik op vakantie ga...

75kWh vs 60kWh of zelfs de 40kWh van een Zoe is een erg groot verschil!

Ik wil overigens niet weten wat een dakkoffer met het verbruik doet ;)

Ik heb de grootte van een Model S niet nodig, maar een C segment station zou mooi zijn.
alexke1988 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:31:
Of je gaat voor een PHEV of een REx...
Met een opgeladen batterij en een vol tankje doe ik +-350 tot 400km.

als ik op skiverlof 900km rij zal ik waarschijnlijk kiezen voor een combinatie laden en tanken.
Ik schat 3 keer 20min laden en 2 keer tanken. Een dik uurtje dus.
Maar dat ben je zowiezo kwijt met plaspauze's of eten en drinken.
Ik ben nu bezig met een V60 D6 PHEV. Tweedehandsje kwam beschikbaar bij de leasemij, ik hoop heel erg dat het kan! Nog even afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:19:
[...]

Interessante link.

year EU CO2 EU POP CO2 / POP
1970 3.93 469 0.008379530916844
1980 4.62 491 0.009409368635438
1990 4.46 506 0.008814229249012
2000 4.23 516 0.008197674418605
2010 3.93 532 0.007387218045113
2015 3.5 540 0.006481481481481

[afbeelding]

Dat is een flinke daling. Al in de jaren '80 bereikten we onze piek. Maar, we moeten wel naar het onderste horizontale lijntje (~10% van de piek) om echt duurzaam te zijn. In dat opzicht zijn we nog maar net begonnen.

Dat de grafiek van de rest van de wereld een ander beeld laat zien, komt doordat grote delen van de wereld nog pre-1980 zijn qua technologische toestand en bovendien een snellere bevolkingsgroei kennen. China doet in zijn eentje dik de helft van de stijging tussen 1980 en nu. Voor toekomstige bevolkingsgroei is ruimte gehouden in de target (10% van de piek). Voor de reductie van de huidige situatie naar de target staan die gebieden zelf. Wij kunnen slechts met heel veel moeite ons lijntje omlaag krijgen en kunnen daarbij geen toename van andere werelddelen compenseren.

https://ourworldindata.org/world-population-growth
Aha, per persoon....
Ja dat is wel het eerlijkste vergelijk, maar uiteindelijk gaat het toch om absolute getallen.

De opwarming heeft niets aan de boodschap dat het per persoon toch afneemt, als het aantal personen zo veel toeneemt dat het meer wordt.

Maar wel een mooi inzicht, dat wist ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
dfrenner schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:34:
[...]

Lekker makkelijk praten dat een Zoe of Kona voldoende is terwijl je zelf een Model S kiest :+
Nee een Kona is te klein en de accu van een Zoe is veel te klein en de Zoe zelf overigens ook.

Dat zijn leuke boodschappenauto's (no offense voor de eigenaars), maar geen auto's waarin ik op vakantie ga...

Ik heb de grootte van een Model S niet nodig, maar een C segment station zou mooi zijn.

[...]

Ik ben nu bezig met een V60 D6 PHEV. Tweedehandsje kwam beschikbaar bij de leasemij, ik hoop heel erg dat het kan! Nog even afwachten....
Tja, het zijn allemaal persoonlijke voorkeuren. Ik heb zelf in de Kona gezeten, en qua ruimte is die prima voorin. Zou er zelf ook niet op vakantie gaan als ik er achter in zou moeten zitten, maar dat is dus ook niet zo.

Qua C-segment is de Leaf nog wel een optie lijkt me, zodra die komt met een groter accu pakket (2019 hoor ik vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
dfrenner schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:34:
[...]

Eens maar de nieuwe leaf met 60kwh wordt wel wat en die is ook redelijk groot voor een C segment auto. En ik kan makkelijk praten ja klopt maar goed ik heb een leaf en zou die prima kunnen gebruiken voor de meeste vakanties. Een tent vakantie niet maar zuid frankrijk zou wel lukken met de leaf met koffers achter in. Erg ruim. Maar ik zo dan alleen wachten op de 60kwh versie vanwege het TMS systeem. Plus een beetje extra range zou wel lekker zijn. En je kan op de leaf wel een koffer op het dak doen.

Maar goed de hoofdreden voor de Tesla Model X is voor ons de trekhaak het was de enige EV die dat heeft. We hebben te vaak een aanhanger nodig + trailer.

Een dak koffer heeft impact maar niet zo extreem als je zou denken. Er was een test geweest op het tesla forum. Ja het had impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
MeZZiN schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:44:
[...]

Een dak koffer heeft impact maar niet zo extreem als je zou denken. Er was een test geweest op het tesla forum. Ja het had impact.
is er niet een soort 'achterkoffer' die net als een fietsenrek gewoon achter de auto zit?
Pagina: 1 ... 19 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.