t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:22:
Uurtje laden tijdens de lunchpauze is wat mij betreft geen probleem. Problemen zijn als je niet in 1 stuk kunt rijden tot aan je lunchpauze in bv Luxemburg of Metz en dat er bij je restaurant geen snellader is.
Vooral dat laatste. Snelladers staan vooral lanhs de snelweg, maar juist daar heb ik geen enkele aanleiding om langer dan 10 minuten te stoppen.
Kijk er zijn meerdere issues, waardoor een hogere actieradius nodig is.
Lange reizen doe je op de snelweg, snelweg is juist erg onzuinig in een EV. Dus je hebt meer actieradius nodig of moet langer laden.
Laden gaat het snelst tot 80% vol geladen. Om zo snel mogelijk weer door te kunnen laad je tot 80% vol. Met die 80% moet je weer zo ver mogelijk komen.
Als ik 3 dagen zou doen over 1600 kilometer dan ga ik liever niet op vakantie, dat is echt een hel voor mij. Ik wil zo snel mogelijk op locatie zijn, zodat mijn vakantie kan beginnen. Reistijd is weggegooide tijd die ik niet als vakantie beschouw. Daarom reden wij tot nu toe altijd in één keer door naar Toscane. Korte tussenstops van 10 minuten en alleen in de avond iets langer.
Met een EV is dat gewoon niet mogelijk.
Nivve schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:09:
Op zich heeft hij wel gelijk hoor. Gewoon even snappcar erbij pakken en je kan zo naar Spanje in een dag. Dus alle opties heb je nog steeds zolang je ze maar wil zien. Dat veel mensen alleen maar in problemen denken, daar kan de EV niet zoveel aan doen.
De eerste de beste Focus (acceptabel formaat) kost al ruim 1000 euro voor 4000km rijden. Dan komt daar nog benzine bij. Met brandstof misschien 1400-1500 euro?
Voor dat geld kan ik ook vliegen en huren op locatie.
Ik denk dat ik niet de enige ben die zo denkt. Persoonlijk ga ik dan ook iets liever iets verder weg en meteen all-incusive als we toch gaan vliegen. Als dat het gevolg is, kan ik persoonlijk beter door blijven rijden en is met de diesel naar Italie veel beter voor de CO2 uitstoot dan een EV.
Maar nogmaals, niet voor de gezondheid. Daar is de EV wel echt een verschil in. Je kunt vieze binnensteden relatief schoon krijgen door de overstap naar EV.
Klopt, EU en US dalen iets, maar niet heel veel.
https://www.carbonbrief.o...lowing-three-year-plateauTot op zekere hoogte zullen mensen ook best wel nadelen accepteren.
Met een 100kWh auto zou ik het best aandurven denk ik. Dan maar een overnachting erbij.
Maar als ik tot nu toe die reisverslagen met Zoe's en Ioniq's zie, dan lijkt mij dat echt een drama. Geen haar op mijn hoofd die dat nu zou doen. Onze locatie in Italie zit ook in de midle of nowhere, dan moet ik aan 220 gaan laden, en aangezien je in de heuvels zit en 25 minuten van de stad af, moet je echt nog gaan bedenken welke dag je wel of geen boodschappen doet. Dat lijkt mij heel vervelend vakantie vieren. Dan heb ik liever wat over, dan tekort.
Yongshi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:00:
Dit is exact wat ik hierboven dus stelde, verschil tussen '
EV is niet handig op vakantie' en '
dus gaan mensen met een EV meer vliegen'. Je kunt ook hypotheseren dat mensen door een EV met kleine range minder ver op vakantie gaan en dus minder reisbewegingen maken dan mensen met een ICE. Dit is een even logische hypothese.
Dat is inderdaad ook een optie. Toch is persoonlijk mijn vakantie mij lief en heb ik graag mooi weer. We werken het hele jaar hard, dan wil ik ook wel écht vakantie. Een vakantie in Nederland valt dan direct al af en rondom Nederland ook. Maar dat is allemaal zo persoonlijk, daar kun je inderdaad geen conclusies uit trekken. Met de groei van het aantal EV's zal dat vanzelf blijken of Schiphol/Endhoven/Rotterdam ook erg groeien.
YoshiBignose schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:03:
Ik denk dat de stelling is: mensen die vroeger met een ICE op vakantie gingen, gaan nu met het vliegtuig omdat ze een EV hebben. En dat klinkt best logisch. De vervolg vraag is dan waarom je overstapt naar een EV als je er daardoor niet meer mee op vakantie kunt/wilt.
Omdat de EV waarmee dat wel zou kunnen, buiten budget ligt.
De enige die voldoen zijn de Jaguar en de Tesla.
Yongshi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:07:
Klopt, maar als je 10% van de prijs betaald per jaar dan heeft de (nu) dienstverlener wel alle reden om het ding zo lang mogelijk mee te laten gaan, als hij de levensduur met 5 jaar kan verlengen door een betere koelkast te bouwen, onderhoud te regelen of de ga-nu-kapot-chip te deactiveren, dan is dat winst voor hem, de dienstontvanger en voor de wereld.
edit: het is wel inderdaad zo dat de consument in dit geval niet meer de incentive heeft om goed met het product om te gaan, want ze krijgen toch wel een nieuwe...
Ik geloof er niet zo in, ik denk dat het vooral allemaal duurder wordt. Er zijn meerdere belangen.
Kijk naar de auto industrie (dat geldt ook voor EV's).
Er wordt bewust naar een bepaalde levensduur ontwikkeld. Te goed? Terug het proces in en maak het maar iets slechter zodat hij na 150k km vervangen dient te worden. Dan hebben we het over alle onderdelen.
Als men wil is er een zeer degelijk product wat heel lang mee gaat, echter verkoop je dan geen nieuwe meer en geen onderhoud. Als een product twee keer zo lang meegaat, moet de leverancier er twee keer zo veel voor vragen, de verkoper moet ook dubbele marge inbouwen etc.
Het is een utopie en het gaat juist de andere kant op. Leveranciers die hun apparaat expres slechter maken (kijk wat apple met het bewust trager maken van oudere modellen doet). Alles om mensen meer te laten consumeren!
Kofferbak is nog wel te accepteren, maar van binnen is hij echt klein.
Kleiner dan een C segment...
JayPe schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:35:
We moeten ook niet vergeten dat de economische levensduur niet alleen ingebakken zit in de kwaliteit die door de fabrikant geleverd word, maar ook in de vraag van de consument én de technologische vooruitgang.
Een inktjet printer van 5 tientjes, met een 'geprogrammeerde' dood na 4000 prints is iets anders dan een color laserprinter met een keramische drum en aparte toner cassette's (5000 euro). Maar ook anders dan een semi-professionele inkjet van 500 euro..
Een huismerk-made-in-china-koelkast zal qua prijs lager zitten dan de equivalent van Liebherr, maar ook de kwaliteit zal ook navenant zijn.
De techniek van een vriezer is de afgelopen 40 jaar niet echt veranderd, maar de isolatiewaarde van de kist wel. Een perfect functionerende 40 jaar oude kast ( die op jaarbasis 1000 kWh trekt ) kan je dan ook beter vervangen door een nieuwe vrieskist die slechts 250kWh trekt doordat deze zoveel beter geïsoleerd is.
De EV's die nu op de markt zijn, zullen economisch sneller afschrijven zodra er nieuwe accu-technieken beschikbaar komen met grotere capaciteiten welke door de BMS's of systemen niet compatibel zijn. Een 1e generatie Leaf kan je wel van een refurbished accu laten voorzien, maar niet met een grotere capaciteit / nieuwe techniek.
Als over zeg 10 jaar de nieuw verkochte EV's allemaal een actieradius van 1000 km hebben, dan zal het aantal snelladers langs de snelweg mogelijk instorten. Een 1e Gen Leaf is daarmee 'economisch afgeschreven'. Terwijl ie het nog prima doet ( met een range van <60 km ).. Een nieuwe kopen is dan goedkoper dan de oude repareren.
Anyhoe: Ik ga niet vliegen, maar ik blijf met m'n campertje rijden op vakantie (zolang dat nog mag)
Klopt, dat vind ik bij wasmachines altijd wel grappig.
Eerst wilde ik voor Miele gaan, totdat je gaat rekenen...
Nu een Bosch voor 550 euro. Miele was 1300 euro, maar die zou langer meegaan.
Dat is natuurlijk leuk, maar een Bosch is een prima apparaat wat ook makkelijk 10 jaar mee gaat. Een Miele zou volgens de verkoper makkelijk de 20 halen...
Okee, maar als je puur naar kansen kijkt, is de kans dat 2 Bosch wasmachines de 20 jaar halen, groter dan dat 1 Miele dat haalt.