Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

TucanoItaly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:19:
Deze week op YouTube een tweetal verslagen bekeken van Frank Doorhof, die met een Hyundai Ioniq op vakantie ging in Frankrijk. Ze zijn getiteld "the EV nightmare". Veel chargers werken niet op zijn auto, zijn totaal defect, of haken voortijdig af met laden. Zijn ervaringen staan echt haaks op die van mij (Renault Zoe), waar zit hem het verschil?

Video part 1, part 2, en conclusie.

Is AC laden veel betrouwbaarder? Of heeft het er mee te maken dat mijn Zoe een Franse auto is, en beter is getest? Of is die Ioniq gewoon heel kieskeurig?
Ik ben vorig jaar september naar midden Frankrijk geweest (enkele reis was ~1000km) met een Ioniq en ik heb hele andere ervaringen gehad dan de bovenstaande videos. Ik ben één kapotte snellader tegen gekomen en dat wist ik van te voren (stond in de Chargemap app). De rest werkte prima en het was ook nog eens in een maand waarbij laden gratis was (actie van New Motion). Wel is het uiteraard zo dat je een stuk langer onderweg bent dan met een ICE.

Het feit is wel dat je op dit moment gewoon wat geluk moet hebben met werkende of niet-bezette laders. Daarnaast kennen ze natuurlijk in Frankrijk geen gastvrijheid dus je weet van te voren als het tegen zit je ook minimaal geholpen wordt ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Wat me gewoon opvalt is dat alle kritische mensen niet willen aanpassen.

Ja het is EV rijden en dat is gewoon anders dan dino sap verspillen.

Ik moet zeggen mijn eerste maand als EV rijden met een leaf met te kort range is zelf met de korte range super bevallen file rijden is een eitje ik kan net zoals de motor heerlijk weg komen uit vervelende situaties (wat mijn ICE auto zeker niet kon) En ja ik moet elke dag aan de snel lader omdat denk haag een idioot parkeerbeleid heeft waarbij je maximaal 2 uur mag laden bij de paal omdat je maar 2 uur mag parkeren maximaal. Ze hebben ben heel veel laadpalen maar allemaal van max 11kw. dus heb een dag nodig.

Maar je moet gewoon anders denken EV rijden is omdenken en als je niet breid ben om anders te denken dan moet je lekker dino sap verprutsen en klaar zijn. Laat de EV rijders lekker rijden en hopelijk wordt het voor de ICE rijders beter over de jaren.

Iedereen die ik vertel over EV rijden is zo verkocht met alle voordelen en de nadelen oh dat is toch geen probleem omdat je toch genoeg range heb. (ik spreek met veel mensen uit de randstad daar is de ioniq zelfs al goed) en elke dag volle tank top. hoe heerlijk is dat.

Natuurlijk kunnen dingen beter maar we hebben een top land voor EV rijders en daar mogen we wel een beetje trots op zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Hier nog een super tevreden EV rijder, met een Leaf uit 2011die ik nu twee weken heb, dit ondanks dat het bereik dat met een volle accu maar een 100km is. Het is gewoon een kwestie van aanpassen en vooruitdenken.

Tegenover wat nadelen staan ook heel veel voordelen zoals de heerlijke stilte of goedkoop laden wat soms zelfs gratis is, kom daar maar eens om met een ICE. Het is meer aanhikken tegen het onbekende dan dat iets niet kan of onmogelijk is. Een voorwaarde met zo'n kort bereik is dat je wel tijd moet hebben en geen haast.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Precies. Ik vraag me ook af waarom er ook 1x per week zo’n hater hier even komt vertellen wat er allemaal nog beter moet voordat hijzelf EV gaat rijden.

Alsof wij niet weten dat de acceptatie een groei proces is. En als je daar dan kritisch over bent en de positieve kanten benadrukt dan ben je ineens een EV evangelist.

Volgens mij zijn ze gewoon bang voor verandering of ze zijn zo overtuigd van de goede ervaring van hun top diesel met 900km bereik dat de EV pionier het even moet ontgelden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
onwetendheid, EV rijden moet je ervaren. Heb zelf nog paar ICE's (hobby) en laatst moest ik er eentje wegbrengen, vindt het niks meer (en het zijn geen speelgoed auto's...!).

Maar heb ook een vriend die 2 weken met een tesla (z'n D perfomance uitvoering) heeft rondgereden: hij vindt het niks.... kan ook (maar denk meer uitzondering dan regel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:10
prettig schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:08:
onwetendheid, EV rijden moet je ervaren. Heb zelf nog paar ICE's (hobby) en laatst moest ik er eentje wegbrengen, vindt het niks meer (en het zijn geen speelgoed auto's...!).
Mwah, afgelopen weekend was het wel weer heerlijk toeren in de Boxster hoor. En toch kan ik niet wachten tot ik de Kona EV op kan halen ;)

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ja ik ben ook benieuwd hoe mijn oude cabrio bevalt als ik er straks weer mee op pad ga, want ik sinds ik de Leaf heb heb ik er niet meer in gereden. Maar wegdoen doe ik hem zeker niet, ik zou hem tzt wel willen ombouwen naar EV, maar daar is op dit moment nog weinig aanbod voor of heel duur.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Moet zeggen dat voor mij autos altijd een means to an end dus voor A naar B te gaan graag zo goedkoop mogelijk. Maar voor mij hebben alle ICE autos het afgedaan zeker nu we nog wat kleine issues hebben met de auto slijtage onderdelen problemen die de garage lastig kan oplossen.

Gelukkig rij ik genoeg kilometers nu dat het uit kan om nieuw weer te gaan rijden. Maar anders had ik gewoon een oude leaf gekocht omdat ICE helemaal afgedaan voor mij.

Mijn motor is iets anders maar goed die wordt ooit ook wel een EV alleen omdat hij geen geluid maakt vind vrouw lief het maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

uFx schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:14:
De rest werkte prima en het was ook nog eens in een maand waarbij laden gratis was (actie van New Motion). Wel is het uiteraard zo dat je een stuk langer onderweg bent dan met een ICE.
Hij heeft ook regelmatig dat het laden initieel goed lijkt te gaan, en daarna stopt (op 21m51s):
YouTube: The EV nightmare through France Part II

Dat is echt meerdere keren gebeurd. Iets wat mij in Frankrijk 1x is gebeurd met de Zoe, maar als ik dan opnieuw het laden startte, ging het gewoon goed.

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 10-04-2018 10:38 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

MeZZiN schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:28:
Ik moet zeggen mijn eerste maand als EV rijden met een leaf met te kort range is zelf met de korte range super bevallen file rijden is (...)
Dit is voor mij ook echt opvallend. Ik *dacht* dat ik nooit echt een autopersoon was, ondanks dat ik in m'n leven aardig wat aan auto's heb geklust en de techniek altijd heel interessant vond (tot het punt dat ik al bezig was met verbrandingsmotoren op de basisschool). Maar het probleem met auto's was niet zozeer dat ze auto's waren, maar dat ze niet elektrisch waren. Ik merk dat ik oprecht geniet van ieder moment in de Leaf, *ondanks* alle problemen die er nog steeds aan zitten. Maar ik vind de auto ook zo fijn en leuk dat ik er graag de moeite in steek om alle foutjes die Nissan heeft gemaakt dan maar zelf op te lossen.

Het zal lang niet voor iedereen zo werken, maar EV-rijden is voor mij een complete omslag in de rijervaring.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Grappig hoe een manier van vervoer zo een impact heeft. En ik merk gewoon dat het resoneert met veel mensen in mijn omgeving nu. Ja er zijn issues maar laten wel weten die hadden met de oude ICE ooit ook.

En de rust in de auto geen geluid van de motor geen trillingen.

En mux jij maakt het wel heel bont om hem helemaal overhoop te halen hoe grote convert ben je dan wel niet.

Maar mijn laadpalen project staat nog even stil mijn palen zijn nog niet gefixed helaas (beschadiging bij levering) maar goed de tesla staat al voor de deur bijna. En mijn tweede paal wacht op iemand die een tesla besteld. (de zwarte limited edition wall connector) En die komt pas dan binnen over een maand of 3-4. Damm geen idee of ik daar op kan wachten met 2 EV's voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:24:
Ja ik ben ook benieuwd hoe mijn oude cabrio bevalt als ik er straks weer mee op pad ga, want ik sinds ik de Leaf heb heb ik er niet meer in gereden. Maar wegdoen doe ik hem zeker niet, ik zou hem tzt wel willen ombouwen naar EV, maar daar is op dit moment nog weinig aanbod voor of heel duur.
Ja ik heb van het weekend ook weer in m'n ICE cabrio met handbak gereden. Ik vind het toch wel leuk om te schakelen en motorgeluid te horen... als een stukje nostalgie. Heb ook oldtimers gereden omdat het gewoon leuk is. Maar als daily no way. 5 minuten in de file en het begint me al te irriteren. En over de rest niet te spreken (stoelen zitten niet lekker, geen vermogen, geen spotify etc. etc.)

Maar het is heel simpel: 9 van de 10 mensen zal geen EV gaan rijden als er meer nadelen dan voordelen aan zijn. Voor mij als ondernemer is het een eenvoudige keus, maar er zijn zat situaties te bedenken waarin een EV niet praktisch of goedkoper is. Daar moeten we naartoe werken.. een EV moet altijd gunstiger zijn dan een ICE. Als we daar eenmaal zijn dan rijden alleen liefhebbers nog in een ICE, beetje zoals de oldtimers nu. Gaat nog wel ff duren vrees ik...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies een EV is nu betaalbaar voor ondernemers straks steeds meer voor de jan modaal gelukkig met de kona en ioniqs. Maar die zoeken range en die hebben die autos nog niet echt. Wordt stukken beter alleen het zijn allemaal nog kleine auto's in vergelijking met wat ik zou verwachten van een echte gezins autos zoals de model X.

Maar over 2-3 jaar zijn per fabrikant veel keuze in modellen dan wordt het pas echt intressant. En met schaalvergroting komt kosten besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MeZZiN schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:46:
En mux jij maakt het wel heel bont om hem helemaal overhoop te halen hoe grote convert ben je dan wel niet.
Tja, dit is ook wat ik voor m'n werk (/hobby - het vloeit allemaal samen hier) doe, en ik vind dat een auto iets is om aan te klussen en mee te spelen, niet zozeer om... nuttig te gebruiken. Plus de vriendin vindt het allemaal prima.

Ik ben misschien niet helemaal een doorsnee EV-rijder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nee Mux dat ben je zeker niet maar wel een iemand die graag een gaaf project doet.

Het is hobby waarom ook niet het is gewoon grappig hoe EV eigen net zo makkelijk als een ICE aangepast kan worden alleen maar goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:24:
Ik ga mijn ICE's wel weg doen en ga een mooie klassieker zoeken (qau model) en die ombouwen naar EV.
Als dat qua regelgeving lukt (en leuk project).

Een "oudje" in "nieuw" jasje !

En er zijn klassiekers waar EV ombouw echt bij past hoor (citroen DS of rolls/bentley), maar bij een cobra vindt ik het helemaal niet passen. Nog geen idee wat het wordt......maar komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Conversies zijn leuk, maar de hele markt voor EV-conversies is inmiddels om zeep geholpen door EMC-regels. Je moet nu een relatief dure certificatie doorlopen voordat je de weg op mag met een conversie. Totale kosten voor zelfs een lichte conversie lopen al tegen de 15k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MeZZiN schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:28:
Wat me gewoon opvalt is dat alle kritische mensen niet willen aanpassen.

Ja het is EV rijden en dat is gewoon anders dan dino sap verspillen.

Ik moet zeggen mijn eerste maand als EV rijden met een leaf met te kort range is zelf met de korte range super bevallen file rijden is een eitje ik kan net zoals de motor heerlijk weg komen uit vervelende situaties (wat mijn ICE auto zeker niet kon) En ja ik moet elke dag aan de snel lader omdat denk haag een idioot parkeerbeleid heeft waarbij je maximaal 2 uur mag laden bij de paal omdat je maar 2 uur mag parkeren maximaal. Ze hebben ben heel veel laadpalen maar allemaal van max 11kw. dus heb een dag nodig.

Maar je moet gewoon anders denken EV rijden is omdenken en als je niet breid ben om anders te denken dan moet je lekker dino sap verprutsen en klaar zijn. Laat de EV rijders lekker rijden en hopelijk wordt het voor de ICE rijders beter over de jaren.

Iedereen die ik vertel over EV rijden is zo verkocht met alle voordelen en de nadelen oh dat is toch geen probleem omdat je toch genoeg range heb. (ik spreek met veel mensen uit de randstad daar is de ioniq zelfs al goed) en elke dag volle tank top. hoe heerlijk is dat.

Natuurlijk kunnen dingen beter maar we hebben een top land voor EV rijders en daar mogen we wel een beetje trots op zijn!
Maar juist die kritische mensen moet je serieus nemen. Als je die problemen niet oplost, gaat het nergens komen...
Hachy schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:02:
Precies. Ik vraag me ook af waarom er ook 1x per week zo’n hater hier even komt vertellen wat er allemaal nog beter moet voordat hijzelf EV gaat rijden.

Alsof wij niet weten dat de acceptatie een groei proces is. En als je daar dan kritisch over bent en de positieve kanten benadrukt dan ben je ineens een EV evangelist.

Volgens mij zijn ze gewoon bang voor verandering of ze zijn zo overtuigd van de goede ervaring van hun top diesel met 900km bereik dat de EV pionier het even moet ontgelden.
Dat is het niet, het is gewoon een interessante ontwikkeling. Maar het staat nog in de kinderschoenen.
Het grootste probleem: Er is geen alternatief voor een C segment station waar half Nederland in rijdt.

De volgende stap is een acceptabele actieradius...
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:37:
Hij heeft ook regelmatig dat het laden initieel goed lijkt te gaan, en daarna stopt (op 21m51s):
YouTube: The EV nightmare through France Part II

Dat is echt meerdere keren gebeurd. Iets wat mij in Frankrijk 1x is gebeurd met de Zoe, maar als ik dan opnieuw het laden startte, ging het gewoon goed.
Maar je snapt toch wel dat als dit op grote schaal niet wordt opgelost, het een zeer negatief beeld krijgt?
De early adopters vinden dit soort dingetjes prima, maar als de gemiddelde persoon over moet, die accepteren dit soort ongemakken niet.

Je kunt inzetten dat mensen de ongemakken maar moeten accepteren, maar je kunt beter de ongemakken wegnemen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
prettig schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:09:
[...]

Ik ga mijn ICE's wel weg doen en ga een mooie klassieker zoeken (qau model) en die ombouwen naar EV.
Als dat qua regelgeving lukt (en leuk project).

Een "oudje" in "nieuw" jasje !

En er zijn klassiekers waar EV ombouw echt bij past hoor (citroen DS of rolls/bentley), maar bij een cobra vindt ik het helemaal niet passen. Nog geen idee wat het wordt......maar komt wel.
Dat ombouwen zal bij mij nog wel even duren, want waar ik het liefste rijd zijn geen laders. Want in het binnenland van Frankrijk, Spanje en Portugal zal het nog wel even duren voordat daar goede dekking is. En anders een flinke accucapaciteit zou misschien kunnen maar is nog veel te duur.

Deze is wel leuk, https://www.groen7.nl/luk...uto-met-een-retro-design/ , alleen geen cabrio helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:25:
Conversies zijn leuk, maar de hele markt voor EV-conversies is inmiddels om zeep geholpen door EMC-regels. Je moet nu een relatief dure certificatie doorlopen voordat je de weg op mag met een conversie. Totale kosten voor zelfs een lichte conversie lopen al tegen de 15k.
Nu ja, wordt straks wel anders....... moeten we dan al die klassiekers maar gaan weggooien. Daar komt wel een oplossing voor. Nu nog duur.

Hier wordt het denk ik weer een "youngtimer/oldtimer" op de zaak die omgebouwd gaat worden naar EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
uFx schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:14:
[...]

Ik ben vorig jaar september naar midden Frankrijk geweest (enkele reis was ~1000km) met een Ioniq en ik heb hele andere ervaringen gehad dan de bovenstaande videos. Ik ben één kapotte snellader tegen gekomen en dat wist ik van te voren (stond in de Chargemap app). De rest werkte prima en het was ook nog eens in een maand waarbij laden gratis was (actie van New Motion). Wel is het uiteraard zo dat je een stuk langer onderweg bent dan met een ICE.

Het feit is wel dat je op dit moment gewoon wat geluk moet hebben met werkende of niet-bezette laders. Daarnaast kennen ze natuurlijk in Frankrijk geen gastvrijheid dus je weet van te voren als het tegen zit je ook minimaal geholpen wordt ;)
Ik heb exact dezelfde ervaringen. Vorig jaar naar Midden Frankrijk.Terugweg via Zwitserland. Eigenlijk nauwelijks problemen. ONdanks dat ik de auto pas 3 dagen had (dus lekkere newby). Overigens rondom de Pasen heen en weer naar Berlijn. Was een uitdaging om zo veel mogelijk gratis te laden. Dat is niet geheel gelukt. Totaal heb ik aan laden rond de €15,-- uitgegeven voor een retourtje Berlijn.

[ Voor 9% gewijzigd door JopieZoe op 10-04-2018 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Sinds ik de Maingau pas heb kijk ik eigenlijk alleen hier http://www.intercharge.eu/index.php?id=13&L=1 of een lader bezet of misschien defect is. Mij bevalt die site prima maar zijn er nog andere die aan te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

dfrenner schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:38:
Maar je snapt toch wel dat als dit op grote schaal niet wordt opgelost, het een zeer negatief beeld krijgt?
Daar maak ik me niet druk om, want ik kan daar toch geen invloed op uitoefenen. Plus bij mij ging het niet perfect maar toch heel aardig, dus dat wekt bij mij interesse: waarom werkte het niet bij die vlogger? Vooral als ik hier anderen hoor die met ook met een Ioniq in Frankrijk zijn gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:03:
[...]

Daar maak ik me niet druk om, want ik kan daar toch geen invloed op uitoefenen. Plus bij mij ging het niet perfect maar toch heel aardig, dus dat wekt bij mij interesse: waarom werkte het niet bij die vlogger? Vooral als ik hier anderen hoor die met ook met een Ioniq in Frankrijk zijn gaan rijden.
Early adopter vs. gebruiker...

Waarom denk je dat zo veel mensen een Tesla prima vonden, terwijl de kwaliteit, vergeleken met een Audi, Mercedes of BMW echt belabberd was.

Dat komt omdat de eerste die dat doen, echt fan zijn van zo'n auto/merk. Die zijn niet heel kritisch.
Daarna moet de kwaliteit op orde komen, wat Tesla volgens mij redelijk is gelukt bij de huidige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
dfrenner schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:38:
[...]

Maar juist die kritische mensen moet je serieus nemen. Als je die problemen niet oplost, gaat het nergens komen...

[...]

Dat is het niet, het is gewoon een interessante ontwikkeling. Maar het staat nog in de kinderschoenen.
Het grootste probleem: Er is geen alternatief voor een C segment station waar half Nederland in rijdt.

De volgende stap is een acceptabele actieradius...

[...]

De early adopters vinden dit soort dingetjes prima, maar als de gemiddelde persoon over moet, die accepteren dit soort ongemakken niet.

Je kunt inzetten dat mensen de ongemakken maar moeten accepteren, maar je kunt beter de ongemakken wegnemen.
Ik snap je wel hoor maar alleen kritisch zijn is geen optie je moet wel mee doen om die stap te zetten en als je hem heb gezet is het eigenlijk niet zo slecht nog het is zelfs erg prettig. :D Maar iedereen die van de buitenkant kijkt hoort alleen de slechte verhalen maar de meeste zijn eigenlijk positief zeker in de randstad daar is het erg luxe met alle laadmogelijkheden. Hier in de polder is het wel erg zuinig maar goed ik heb mijn eigen palen en een paar huizen verder ook en dat is prima. En het zou ook niet rendabel zijn om een dorps paal te hebben. Maar misschien bij de oude school (dorps huis) hier dat je een paal kan zetten en bij de voetbalvelden kosten zal niet veel zijn maar wel erg handig.

Mijn reactie is ook meer op de piep muizen die alles als een beer op de weg zien maar het is eigenlijk gewoon erg fijn als EV rijder in Nederland. Alles kan beter maar als we zo door gaan gaat het eigenlijk best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
dfrenner schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:37:
[...]

Early adopter vs. gebruiker...

Waarom denk je dat zo veel mensen een Tesla prima vonden, terwijl de kwaliteit, vergeleken met een Audi, Mercedes of BMW echt belabberd was.

Dat komt omdat de eerste die dat doen, echt fan zijn van zo'n auto/merk. Die zijn niet heel kritisch.
Daarna moet de kwaliteit op orde komen, wat Tesla volgens mij redelijk is gelukt bij de huidige modellen.
En Tesla heeft EEN ding gelijk goed gedaan: RANGE (zonder flinke range had niemand ze gekocht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:38:
Dat ombouwen zal bij mij nog wel even duren, want waar ik het liefste rijd zijn geen laders. Want in het binnenland van Frankrijk, Spanje en Portugal zal het nog wel even duren voordat daar goede dekking is. En anders een flinke accucapaciteit zou misschien kunnen maar is nog veel te duur.
Met een 20kwh batterij kom je in Frankrijk inmiddels wel overal hoor, de dekking begint al aardig goed te worden. En Spanje ook steeds beter:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dCSgSH/Capture.png

http://recarga.fenieenergia.es/
https://www.ibil.es/index...ga/red-publica-de-recarga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Viel mij ook op dat het de laatste tijd erg verbeterd is (of de weergave ervan) maar zelf een plek waar ik alleen maar een paar langzame palen zag was er opeens een snel lader met chademo etc. helemaal top. Boeit me niet wat het kost als ik maar kan laden.

Zoals het nu gaat gaat het steeds meer en beter dat we over een jaar kijken kunnen we gewoon bijna overal terecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik heb indertussen al bijna 4 weken mijn i3 met range extender:

Totaal 1200km gereden en 28km met benzine.

Het laden:
Al 4 keer gaan snelladen, meestal bij de LIDL. Gratis dus.
3 of 4 keer een laadpaal van ALLEGO gebruikt met de Maingau pas @ 11kw, ging ook perfect.

Het rijden:
Eigenlijk nooit het gevoel gehad dat ik range tekort kom, er is altijd wel een laadpaal dichtbij.
De range stijgt maar met de temperatuur. In de winter had ik 210km , nu zegt de GOM soms zelfs 260km.

Heb nu 1200km gereden voor ongeveer 25 euro :D
Wat een verschil , ik denk dat ik met mijn vorige benzine wagen 200euro had betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door alexke1988 op 10-04-2018 13:46 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hachy schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:38:
[...]

Met een 20kwh batterij kom je in Frankrijk inmiddels wel overal hoor, de dekking begint al aardig goed te worden. En Spanje ook steeds beter:

[afbeelding]

Nice, check Mallorca! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Ik check, en ik filter ook even op de CCS combo . Eh.. das niet best hoor!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Probeer: filter op Chademo, dan heb je meestal ook CCS.

Want CCS filter werkt niet altijd even goed, al gezien dat CCS niks gaf en Chademo alle laders hier in de buurt (en ook die met CCS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Hachy schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:38:
[...]

[afbeelding]

Nu was ik sowieso niet van plan om met de Leaf naar Spanje te gaan, want dan pak ik lekker de cabrio :), maar stel dat ik wel de Leaf pak en bijvoorbeeld van Madrid naar Caceres wil. Daar zit er voor de helft op die route slechts 1 laadstation met een schuko en een Typ2 waar ik dan met 3,6kW kan laden. Nou dat gaat hem niet worden hoor.

Zelfs langs de kust blijven en naar Benidorm zal nog lastig worden. Misschien met een gedegen voorbereiding dat je een eind komt of met een EV met een groot bereik maar niet met mijn Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
JayPe schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:19:
[...]

Ik check, en ik filter ook even op de CCS combo . Eh.. das niet best hoor!
Effe op ChadeMo gefilterd, zegge en schrijve, eentje in Gandia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Oef... dan krijg ik meteen zin om met de Zoe een mooie route naar Spanje uit te stippelen. Zijn hier reisverslagen van?

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 10-04-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:42
Ik ook, maar ik heb maar een 22kw versie Zoe.. gaat het niet worden denk ik... :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:48:
[...]

Oef... dan krijg ik meteen zin om met de Zoe een mooie route naar Spanje uit te stippelen. Zijn hier reisverslagen van?
Ik ga mee. De laatste dagen met de stijgende temps kruipt mijn range richting de 300 km 8)
Nu kan ik tot 22 kw laden... (R90 dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
300 km.. binnenwegen dan zeker.. op snelweg is mijn ervaring met de Zoe toch zeer snel afnemende range als je harder gaat rijden dan 100 km/u..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

cacofant schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:57:
300 km.. binnenwegen dan zeker.. op snelweg is mijn ervaring met de Zoe toch zeer snel afnemende range als je harder gaat rijden dan 100 km/u..
dat merk ik ook met de i3 hoor!
70km/h +- 10kwh/100km
100km/h +- 15.20kwh/100km
120km/h +- 20kwh/100km
140km/h +- 28kwh/100km

https://ecalc.ch/evcalc.php

is een aanrader!

[ Voor 6% gewijzigd door alexke1988 op 10-04-2018 15:18 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
cacofant schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:57:
Klopt als een zwerende vinger. Toevallig heb ik de laatste week voornamelijk 80 wegen gereden. Overigens rijdt ik op de snelwegen zelden harder dan 106 km. Daarboven gaat de het verbruik schrikbarend omhoog. Huidige range is 280 km. Ik vrees dat dit niet beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 07:36
alexke1988 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:18:
[...]

dat merk ik ook met de i3 hoor!
70km/h +- 10kwh/100km
100km/h +- 15.20kwh/100km
120km/h +- 20kwh/100km
140km/h +- 28kwh/100km

https://ecalc.ch/evcalc.php

is een aanrader!
Wat ik jammer vind is dat de bmwlabs/ifttt integratie hier in NL niet operationeel is.. Ik zou best meer inzicht willen hebben in ritten en verbruik zonder het allemaal met het handje te moeten opschrijven..

Op de verzoeken om het ook naar NL te brengen komt helaas 0 reactie.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
@Hachy Welke laadpas is eigenlijk geschikt voor die Fenie laadpunten?
Ik ga toevallig deze zomer naar Spanje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
prettig schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:54:
[...]

En Tesla heeft EEN ding gelijk goed gedaan: RANGE (zonder flinke range had niemand ze gekocht)
Fout, bijtelling! En de gunstige afschrijving die de overheid had. Zonder die incentives had NL en NO geen Tesla gereden zoals ze het nu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
MeZZiN schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:00:
Precies een EV is nu betaalbaar voor ondernemers straks steeds meer voor de jan modaal gelukkig met de kona en ioniqs. Maar die zoeken range en die hebben die autos nog niet echt. Wordt stukken beter alleen het zijn allemaal nog kleine auto's in vergelijking met wat ik zou verwachten van een echte gezins autos zoals de model X.

Maar over 2-3 jaar zijn per fabrikant veel keuze in modellen dan wordt het pas echt intressant. En met schaalvergroting komt kosten besparing.
Het probleem daarbij is wel dat mensen zéér onterecht wachten op meer range. Heel veel mensen moeten ook een beetje geschoold worden daarover. Puur gewoon informatie en bewustwording, dat je een EV toch wel degelijk op een andere manier rijdt dan een ICE.

Uit pure onwetendheid denken mensen gewoon dat je zo'n auto net als een ICE rijdt tot'ie leeg is en dat je dan gaat laden terwijl je wacht. En als ze dan horen dat laden 8 uur duurt haken ze af. Totale onzin, natuurlijk. Maar dat weten veel mensen gewoon nog niet.

Om nog maar niet te spreken over de opmerking: "en hoe moet dat dan als ik op vakantie ga?!" die ik vaak hoor als ik weer eens de EV aan het evangeliseren ben :+

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

JeroenK schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:20:
[...]

Fout, bijtelling! En de gunstige afschrijving die de overheid had. Zonder die incentives had NL en NO geen Tesla gereden zoals ze het nu doen.
Beide.. Met 100km range was het ze ook niet gelukt.
BezurK schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:33:
[...]

Om nog maar niet te spreken over de opmerking: "en hoe moet dat dan als ik op vakantie ga?!" die ik vaak hoor als ik weer eens de EV aan het evangeliseren ben :+
Wat is dan je antwoord?
Ben je ook zo'n pionier als @Hachy? Veel EV-rijders die ik ken gingen "toch al met het vliegtuig" (tot zover het idee dat ze goed bezig zijn qua milieu ;) ).

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-04-2018 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Luc79Ehv schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:17:
@Hachy Welke laadpas is eigenlijk geschikt voor die Fenie laadpunten?
Ik ga toevallig deze zomer naar Spanje :)
Met de Fenie laadpas. :+

Het is een beetje een gedoe om hem aan te vragen, maar het is mij ook gelukt dus dat komt wel goed :)

1) Registreren op http://recarga.fenieenergia.es/ (klik op dat poppetje aan de rechterkant met iniciar sesion)
2) Je krijgt dan een mailtje wat er ongeveer zo uitziet als hieronder met in de bijlage een aanvraagformulier waarop je ook je ID kaart nummer en alles moet opgeven.

Je moet dan €6 overmaken naar een Spaans rekeningnummer en dan krijg je hem opgestuurd.
Er zit een pincode op de pas, het laden zelf is geloof ik helemaal gratis.
Dear Customer,

Thanks for trusting Feníe Energía.

With your "Recharge" card, you can access any of service points for recharging of Fenie Energy whenever you need it. We remind you that you can use the web application <http://recarga.fenieenergia.es/> or our app available in the Apple Store and in the Play Store, where you can check if any of the recharge points in the network is busy or free:

Apple Store: https://itunes.apple.com/...echarge/id1117608386?mt=8

Play Store: https://play.google.com/s...rge&hl=en#details-reviews

You can also book any of these service points during the next two hours.

As an attached document you can find the contract to sign for get the "Recharge” card. You must enter the required amount in the account number indicated below:

Bank: Banco Popular
Account Number: 0075 1422 34 0600719454
IBAN: ES38 0075 1422 3406 0071 9454
Concept: <knipperdeknip>
Quantity: 6 €

Please, you should send us the proof of payment along with a scanned and signed photocopy of the attached contract.

All charging points that sign in “Green” can be used with your smartphone, without need for a card. However, we recommend to have a card in case there is no battery in your smartphone or if the recharging point loses coverage momentarily.

Do not hesitate to contact us for any questions.

Best regards,

Carlos Barquilla

DESARROLLO COMERCIAL | Atención al Cliente

#PuraEnergía #EnergíaDeLV

FENÍE ENERGÍA

Teléfono: 900 215 470

Email: clientes@fenieenergia.es

Edificio Tripark

Calle Jacinto Benavente 2B, Planta Baja.

28232 Las Rozas de Madrid
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:43:
Wat is dan je antwoord?
Ben je ook zo'n pionier als @Hachy? Veel EV-rijders die ik ken gingen "toch al met het vliegtuig" (tot zover het idee dat ze goed bezig zijn qua milieu ;) ).
Ik zeg dan meestal "Joh, als ik elektrisch kon vliegen naar Tenerife dan had ik dat gedaan" Pionieren is leuk maar sommige bestemmingen kan je helaas nog niet co2 neutraal bereiken. Maar toch, alle beetjes helpen. Het is een begin in het verlagen van de hoeveelheid smerige zooi die een benzine of diesel auto de lucht in pruttelt. En ja, soms neem ik ook het vliegtuig. Alsof je ineens een heilige bent als je EV rijdt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 10-04-2018 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17
https://nos.nl/artikel/22...len-bij-albert-heijn.html

Vooruitgang :)
Na Lidl komt nu ook AH, in samenwerking met fastned

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JeroenK schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:20:
[...]

ja heb je een punt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Het probleem daarbij is wel dat mensen zéér onterecht wachten op meer range. Heel veel mensen moeten ook een beetje geschoold worden daarover. Puur gewoon informatie en bewustwording, dat je een EV toch wel degelijk op een andere manier rijdt dan een ICE.

Uit pure onwetendheid denken mensen gewoon dat je zo'n auto net als een ICE rijdt tot'ie leeg is en dat je dan gaat laden terwijl je wacht. En als ze dan horen dat laden 8 uur duurt haken ze af. Totale onzin, natuurlijk. Maar dat weten veel mensen gewoon nog niet.

Deels waar... 100km is wel krap, zelfs 200km...maar je hebt absoluut geen ICE range nodig met een EV , heb je gelijk in. Voor de meeste mensen dan, rij je vaak veel afstanden dan ontkom je niet aan veel range.

En ja dat snappen veel mensen inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
@Hachy Ik weet niet of het wel gratis is als ik hun site bekijk. https://www.fenieenergia....#infraestructura-de-carga Je kunt er namelijk een vergelijking maken met wat je nu tankt en wat je besparing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is ook slim, het is een goede klantenlokker en qua tijd kom je goed uit zonder dat je gelijk met 150kW hoeft te gaan laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
slimme zet.... hoe meer lokale snelladers hoe beter. Lokale snelladers is de toekomst (die moeten gewoon op heel veel plekken komen).
Kan alleen niet zien of het ook snelladers worden of gewoon palen, want daar heb je weinig aan voor half uur winkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
prettig schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:12:
[...]

slimme zet.... hoe meer lokale snelladers hoe beter. Lokale snelladers is de toekomst (die moeten gewoon op heel veel plekken komen).
Kan alleen niet zien of het ook snelladers worden of gewoon palen, want daar heb je weinig aan voor half uur winkelen.
Dat zullen ongetwijfeld snelladers worden. (Misschien aangevuld met langzamere laders?)

Fastned doet tot nu toe niet aan langzame laders en dat past ook niet bij AH en 30min boodschappen doen :/

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
prettig schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:31:
[...]

Deels waar... 100km is wel krap, zelfs 200km...maar je hebt absoluut geen ICE range nodig met een EV , heb je gelijk in. Voor de meeste mensen dan, rij je vaak veel afstanden dan ontkom je niet aan veel range.

En ja dat snappen veel mensen inderdaad niet.
Ik ben er toch van overtuigd dat +/- 200km (échte kilometers) voor meer dan 75% van de Nederlandse bevolking méér dan genoeg is voor het dagelijkse verkeer.

Die enkele keer in de maand of zelfs in het jaar dat je wat verder moet heb je gewoon de snelladers.

Maar diezelfde mensen menen toch echt minimaal 500km nodig te hebben. Omdat ze dat in de week wel rijden en toch echt niet vaker dan eens per week op die lader gaan wachten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Niet om nu de zuurpruim uit te gaan hangen, want ik vind het super wat Fastned in Nederland doet, maar:
Elke week één erbij

Fastned wil via een aandelenuitgifte 30 miljoen euro binnenhalen voor verdere groei in de buurlanden. Het bedrijf wil 80 tot 100 nieuwe laadstations bouwen en zo uitkomen op 200 laadstations in Nederland, Duitsland, Groot Brittannië en België.

In Nederland staan nu 66 laadstations. Langezaal verwacht dat daar de rest van het jaar iedere week één bij komt.
Dit zei Fastned 3 jaar geleden ook al. Toen waren er 50 stations en dat binnen 3 jaar tot 200 zijn uitgebreid. Het zijn er dus welgeteld 16... Dat vind ik toch teleurstellend...

Of ben ik dan te negatief? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
BezurK schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:35:
[...]

Ik ben er toch van overtuigd dat +/- 200km (échte kilometers) voor meer dan 75% van de Nederlandse bevolking méér dan genoeg is voor het dagelijkse verkeer.

Die enkele keer in de maand of zelfs in het jaar dat je wat verder moet heb je gewoon de snelladers.

Maar diezelfde mensen menen toch echt minimaal 500km nodig te hebben. Omdat ze dat in de week wel rijden en toch echt niet vaker dan eens per week op die lader gaan wachten... |:(
Ik ben het met je eens. Ik rijd een Ioniq en +/- 200 echte kilometers is ruim voldoende voor het woon-en werkverkeer op de detacheringsopdracht waar ik nu zit (er zijn laadpalen in de parkeergarage, maar moet buiten in de straat parkeren als externe). Op een volgende opdracht kan het wel zo zijn dat ik of dichterbij zit of op kantoor kan laden.
Voor die 1 keer in de maand dat we met het gezin een lange rit maken gaan we wel even bij Fastned laden. En dat werkt altijd prima, nog niet gehad dat een lader niet werkte of bezet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Nee hoor. In het buitenland zijn Tesla's net zo populair als hier, en daar kent men geen bijtelling. Het is een combinatie van range, snelheid, exclusiviteit en ja, deels ook bijtelling.

Overigens baal ik een beetje dat ik niet meteen een reservering heb gedaan op een Model 3 via een leasemaatschappij (zal geen namen noemen) die ze toen erg voordelig aanbood. Inmiddels is die prijs verhoogd met bijna 400,-/mnd en daarmee niet interessant meer, dus ik heb onlangs maar weer een V70 diesel gekocht. Maar ik blijf de EV ontwikkelingen met grote interesse volgen en hoop dat Model S'en binnenkort wat betaalbaarder gaan worden, want dat blijft toch wel mijn droomauto. Moet helaas allemaal privé, want geen auto van de zaak (bummer).

Van een EV met minder range ga ik echt niet gelukkig worden, vrees ik. Woon/werkverkeer is al minimaal 100km per dag, zonder mogelijkheid om op kantoor te laden. En in de weekenden rijden we vaak enkele honderden kilometer, waarbij het niet wenselijk is om langere tijd te laden. De Tesla supercharger (Tesla plant in Tilburg) die zo'n beetje in de achtertuin staat maakt ook dat ik eerder voor dit merk zou gaan dan een ander. Maar zoals ik al zei, ik blijf de ontwikkelingen scherp volgen en heb immens respect voor degenen die pionieren met EV's met beperkte range, laders die niet laden, parkeerplaatsen die bezet worden door mijn ICE broeders en zusters, etc etc _/-\o_

[ Voor 64% gewijzigd door Marc O. op 10-04-2018 20:26 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
BezurK schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:37:
[...]

Niet om nu de zuurpruim uit te gaan hangen, want ik vind het super wat Fastned in Nederland doet, maar:

[...]

Dit zei Fastned 3 jaar geleden ook al. Toen waren er 50 stations en dat binnen 3 jaar tot 200 zijn uitgebreid. Het zijn er dus welgeteld 16... Dat vind ik toch teleurstellend...

Eens, maar dit lijkt me een erg concreet statement van ze. Ik vind wel dat Fastned een behoorlijk hoge ‘geld ophaal’/locatie bouwen ratio heeft. Alweer de zoveelste keer dat ze geld ophalen, maar zie nog steeds niet zoveel snellaad locaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Tja maar daar gaat het natuurlijk niet helemaal om. Een huis van 200 m2 is ook niet nodig, 500 pk is ook niet nodig, 400 gram vlees is ook niet nodig. Je wil gewoon niet dat iets wat altijd vanzelfsprekend is geweest, nu ineens een probleem kan gaan worden. Misschien inderdaad zeer zelden, maar het is toch een probleem. Zelfs met m'n Tesla merk je dat je toch vaker op range moet letten en af en toe moet laden. Dat heb ik in m'n benzine auto's nooit gehad. Tel daarbij de kapotte laders, bezette plekken, verminderde range in de winter (en wind tegen :') ) en dan moet je toch toegeven dat het toch vaker meespeelt dan je denkt. In de meeste gevallen oplosbaar... dat wel, maar het is toch weer een zorg erbij. En technologische vooruitgang moet er juist voor zorgen dat we dat minder hebben zodat we zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan werken werken werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Sonicfreak schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:58:
(er zijn laadpalen in de parkeergarage, maar moet buiten in de straat parkeren als externe).
Dat is zuur. Wat is dat voor bedrijf? Zuurpruim Inc? Werkt dfrenner daar als portier ofzo?

Geef aan bij de receptie dat je graag wilt laden, dat je bent ingehuurd en daar werkt en ze zullen je toch niet weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
JayPe schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:41:
[...]

Dat is zuur. Wat is dat voor bedrijf? Zuurpruim Inc? Werkt dfrenner daar als portier ofzo?

Geef aan bij de receptie dat je graag wilt laden, dat je bent ingehuurd en daar werkt en ze zullen je toch niet weigeren?
Bij ons is dat ook zo. Ook terecht, want er is amper plek voor intern personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020

Toen draaiden 30% van de stations nog niet break-even en was de bezetting + omzet ook nog niet op het peil van nu?

Aug '14 nog geen 1000 klanten en 7,740 kWh aan stroom delivered / Q1 '18 iets meer dan 8.000 klanten en 483.487 kWh (= 161.162 kWh per maand) aan stroom verkocht.

Dat is nogal een verschilletje. Ik denk dat drie jaar geleden beetje grootspraak nog was en nu wat realistischer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
kv83 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:47:
[...]

Bij ons is dat ook zo. Ook terecht, want er is amper plek voor intern personeel.
Als de laadplekken inderdaad standaard volzet zijn, dan wordt het een ander verhaal,.. maar een laadplek is geen parkeerplek voor een ICE toch?

Intern of extern personeel: Personeel is personeel. Of mag extern personeel soms ook alleen oploskoffie, pastic bekertjes en niet naar het toilet?

*Sorry, rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
[...]

[...]

Tocoleaf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:04:
[...]

Toen draaiden 30% van de stations nog niet break-even en was de bezetting + omzet ook nog niet op het peil van nu?

Aug '14 nog geen 1000 klanten en 7,740 kWh aan stroom delivered / Q1 '18 iets meer dan 8.000 klanten en 483.487 kWh (= 161.162 kWh per maand) aan stroom verkocht.

Dat is nogal een verschilletje. Ik denk dat drie jaar geleden beetje grootspraak nog was en nu wat realistischer?
Nou laten we wel wezen, iedere 'startup' die geld probeert te verdienen met laadpalen geeft uiteraard geen winst.
Zeker niet aangezien we de prijzen van de snelladers hoog vinden en die dus zo min mogelijk willen gebruiken.

Maar als ze een deal hebben met de AH zullen ze zich daar wel aan moeten houden (x aantal laadpalen per jaar opleveren ofzo). En hoe meer EV rijders hoe beter het gaat.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

200 echte kilometers in de winter, waarbij 200 km op 80% volgeladen moet zitten.

Kom je toch rond de 500 fabrieksopgave uit...

Maar voor vakanties moet het toch minimaal 300-400 kilometer op een lading van 80% kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
JayPe schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:11:
[...]

Als de laadplekken inderdaad standaard volzet zijn, dan wordt het een ander verhaal,.. maar een laadplek is geen parkeerplek voor een ICE toch?

Intern of extern personeel: Personeel is personeel. Of mag extern personeel soms ook alleen oploskoffie, pastic bekertjes en niet naar het toilet?

*Sorry, rant.
Tja, daar verschillen de meningen over he. Eigen personeel eerst lijkt me. Snap ik ook als ik bij een klant ben. Je wil dat je eigen mensen (en klanten) kunnen parkeren, dus externen mogen op de P&R. :) Bij ons is iig de parkeergarage rond 9 uur helemaal vol (incl de 8 plekken die we hebben voor opladen). Ik sta eigenlijk altijd op de P&R, dus in die zin snap ik dat ze externen daar ook laten parkeren.

Oploskoffie is natuurlijk weer ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
Ook hoeft fastned geen tijd te steken (en dus ook geld) in het zoeken naar locaties, de locatie wordt namelijk door ah vrijgegeven. Aangezien sommigen plaatsen door concessieregelingen geen fastneds kennen (amsterdam bijv.) vind ik dit wel een sterke plan b eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ligt het aan mij of staat er complete onzin in de correctie op het eind? Zover ik weet mag Fastned geen eten en drinken aanbieden en hebben ze ook daar nog steeds een rechtzaak over met RWS. :?

Nu verwacht ik niet veel van de journalisten bij de NOS, maar fouten in een correctie zouden wel heel slordig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Nivve op 11-04-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Iemand bekend met de Lightyear One?
Kan er nog niet zoveel info over vinden en vraag me af hoe ze het voor elkaar denken te krijgen om in NLD voldoende zonlicht te vangen om jaarlijks 10.000km te kunnen rijden. Ze geven aan dat de actieradius rond de 800km zou moeten liggen. Ik lees verderop in de specs dat opladen ook mogelijk is met een stekker waarbij 1 uur: 3,7kW 40km (0,0925kW/km) oplevert, 10kW 110km (0,0909kW/km) en 75kW 850km (0,88kW/km)

Uitgaande van bovenstaande zal het accupack rond de 70kW moeten zijn. Om de 10.000km te halen zal in het meest gunstige geval met de zonnecellen op het voertuig 10.000km * 0,88kW = 882kW opbrengst gegenereerd moeten worden.
Stel dat het beschikbare dakoppervlakte ruim genomen 2m breed en 4m lang is, dus 8m2. Naar boven afgerond 5 standaard zonnepanelen van 1x1,65 dan moet het voertuig altijd zo optimaal mogelijk in de zon gezet worden om aan de 880kWh per jaar te komen. Of maak ik ergens een reken/denkfout? (goed mogelijk hoor :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
.... is het team van de solar challenge australia (TU-delft), gebruiken "iets" ander zonnepanelen dan die op je dak liggen.

Wel een leuke startup van NL bodem, ben ook benieuwd hoe die er gaat uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Precies dat niemand snapt dat je altijd 100% vol vertrekt waardoor je al niet snel zonder komt te zitten. Ja alleen als je naar limburg gaat. Dan moet je even iets plannen dat je stopt bij fastned of zo iets.

Over de vakantie kan ik heel kort zijn dan huur je als je het eng vind een grote ruime auto op diesel of iets voor die 2-3 weken en dan nog ben je stukken goedkoper uit. Maar ik denk dat je als je gewend bent aan het nieuwe rijden je eigenlijk niet meer terug wilt.

Maar dit is wel een punt zou het mooi vinden als tesla een service heeft waarbij je tijdelijk een iets grote auto + range kan huren voor die keer dat je range nodig heb.

De besparing minder batterijen nodig dus meer auto kunnen er gemaakt worden. En de dure autos kunnen in een pool van autos zodat de kosten redelijk te verdelen zijn.
[...]

En dan kom je niet binnen bij veel bedrijven zijn parkeerplekken zeldzaam ik heb maar 2 keer meegemaakt dat ik bij mijn opdracht (ik ben freelancer) in de garage kon staan verder is het of straat parkeren of externe q-park of zo iets. Nu heb ik gelukkig in den haag een parkeer plek voor 10 euro per dag ^_^

En ja ze weigeren en ja de plekken zijn bijna altijd vrij en bij de meeste bedrijven is de bezetting van hun eigen garage redelijk laag.
Marc O. schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:14:
[...]
Van een EV met minder range ga ik echt niet gelukkig worden, vrees ik. Woon/werkverkeer is al minimaal 100km per dag, zonder mogelijkheid om op kantoor te laden. En in de weekenden rijden we vaak enkele honderden kilometer, waarbij het niet wenselijk is om langere tijd te laden. De Tesla supercharger (Tesla plant in Tilburg) die zo'n beetje in de achtertuin staat maakt ook dat ik eerder voor dit merk zou gaan dan een ander. Maar zoals ik al zei, ik blijf de ontwikkelingen scherp volgen en heb immens respect voor degenen die pionieren met EV's met beperkte range, laders die niet laden, parkeerplaatsen die bezet worden door mijn ICE broeders en zusters, etc etc _/-\o_
Dan heb je met elke EV op dit moment genoeg of je nu een Ioniq neemt of een nieuwe leaf. De range is 200+ echte kilometers winter. Meer dan genoeg. En onderweg even een half uur aan de snellader en je kan zo weer bijna 200 kilometer rijden. De kona is nog een betere optie. Die heeft 300+ range. Het ongemak van die ene rit die verder is weegt niet op tegen dat je elke dag volle accu kan vertrekken en thuis kan komen om weer opnieuw te laden voor nog niet eens een kwart van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
[...]

Nog niet gevraagd of ik met mijn elektrische auto binnen mag laden, maar gisteren had ik als leenauto een dinosap exemplaar en mocht ik niet binnen staan omdat alle plekken al bezet of gereserveerd waren dus moest ik mijn maandkaart parkeren (wordt betaald door mijn werkgever) aan laten passen naar het andere kenteken.
Ik ga het wel een keer vragen en aangeven dat ik maar een paar uurtjes hoef te laden, dan zullen ze vast niet weigeren. De laadplekken zijn vaak nog wel vrij, alhoewel gisteren met de parkeerdrukte een aantal laadplekken bezet waren door dinosap auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:38:
[...]

200 echte kilometers in de winter, waarbij 200 km op 80% volgeladen moet zitten.

Kom je toch rond de 500 fabrieksopgave uit...

Maar voor vakanties moet het toch minimaal 300-400 kilometer op een lading van 80% kunnen redden.
Kwestie van aanpassen en durven te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies dat als je niet wilt aanpassen gaat het ook niet lukken EV rijden is anders. Gelukkig beter anders. Maar je moet los laten wat je weet over dinosap rijden en opnieuw leren hoe het moet met EV rijden.

Voorbeeld mijn vrouw hoeft nooit meer na de denken over tanken/laden omdat ze eigenlijk alleen maar in de polder moet zijn ritjes max 100km Ze kan makelijk naar amsterdam en terug zonder problemen. Waarom omdat hij altijd opgeladen is. Je komt alleen in de problemen als ze verder wilt maar daar hebben wij dan een tesla voor en dan nog ik rij zelf elke dag 220 kilometer met de leaf. Zelfs met mijn kleine laadpauze doe ik het liever dan mijn ICE rijden die ik nog heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Het probleem zit hem in het feit dat je niet alle ritten vooraf kunt plannen en er zeker zakelijk: komt wel eens iets tussendoor, afspraak iets eerder, afspraak verplaatst, afspraak uitloopt (geen tijd meer om te laden), omleiding in Belgie, etc .....
--> dan is het geen durven meer maar omzet missen, want dat gaat dan gebeuren.
--> geldt dus gewoon niet voor iedereen, er is een groep die gewoon range nodig heeft (alles wat tussen 10:00 en 15:00 op de weg zit .....vertegenwoordigers, technisch personeel, de busjes, vracht, vervoerders, etc ....)
Een hele berg nog ....

Rij je op en neer naar je werk voor 99% en wat prive (zoals ik... ): prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dit ging over een vakantie rit, maar veranderende afspraken vergt een wat ruimere planning inderdaad. In Nederland met 40kWh batterij én een 3-fase lader is dit in principe al geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus los laten en met 10 minuten fastned kom je een heel eind verder. Je hoeft niets te missen het is gewoon anders denken en niet bang zijn. Ik plan niets verder dan dat ik weet waar de snellaad stations zijn. Ik moet nu regelmatig in amsterdam zijn na mijn werk dus moet ik iets langer laden of 2x een sessie van 10 minuten max.

Het is omdat mijn woonwerk rit deze ronde erg extreem is maar ik denk dat als ik in en rond amsterdam zou werken dat de leaf de perfecte auto is voor die rit. + genoeg extra voor als ik nog een paar afspraken zou hebben.

Trouwens een EV is top voor vracht en pakket bezorgers die rijden redelijk langzaam + vaak stoppen en starten geen verlies. En als vertegenwoordigers slim zijn plannen ze afspraken redelijk in de buurt van elkaar dus dan heb je je probleem als niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Opzich heeft @prettig wel een punt, je moet wel wat meer plannen dan met een ICE. Gelukkig wen je daar wel vlot aan.

Maar mensen die niet open staan om een klein beetje flexibiliteit te willen inleveren die krijg je toch niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hij was te zien in Friesland, ze hebben hem digitaal in 3d. Met een Oculus Rift kon je dus er helemaal omheen lopen en onderdoor kijken (voor zover de tent het toeliet O-) ).

Dus mochten ze weer ergens op een event staan, kan je hem misschien gewoon zien. Hij was een beetje Mustang achtig, best forse bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
janesh schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:32:
:9~ quote]PeterZ(on) schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:36:
Kreeg net van Maingau een keurig antwoord op mijn email van afgelopen zaterdag:

Ik zal vanmiddag nog eens een poging wagen bij de allego snellader langs de A1 bij Holten.
En.. benieuwd.. is de laadpoging gelukt op de A1 bij Holten !?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:42:
--> geldt dus gewoon niet voor iedereen, er is een groep die gewoon range nodig heeft (alles wat tussen 10:00 en 15:00 op de weg zit .....vertegenwoordigers, technisch personeel, de busjes, vracht, vervoerders, etc ....)
Yep, zeker waar. Daar is qua range nu gewoon geen oplossing voor. Plus, er zijn geen geschikte voertuigen voor, op dit moment.

Wat overigens soms een oplossing kan zijn voor range: een pool van deelauto's. Zo'n Rijkswaterstaat in Utrecht heeft dik een dozijn Renault Zoe's voor de deur staan, en dat betekent effectief dat je altijd een volle accu hebt. There's more than one way to skin a cat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies je zal zien dat EV het heel goed gaan doen als deel auto's hier in de polder niet maar in de randstad is het helemaal top waarom zou je een eigen auto hebben.

Grappig hier is een B&B waarbij de gasten een ioniq deel auto hadden meegenomen uit amsterdam. Top oplossing toch redelijk goedkope huur auto en lekker flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Het wordt wel drukker btw, bij Fastned sta ik regelmatig niet meer in mijn eentje te laden en nu bij Del Lucht-Oost A2 moet ik zelfs wachten op een Ioniq......, heb genoeg te doen, dus geen probleem.
(irritant dat CCS en CHAdeMO niet tegelijk kunnen laden....., waarom kan dat eigenlijk niet? 8)7 )

En dat op een ordinaire woensdag......

Het begint wat te worden....? oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Tocoleaf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:27:
Het wordt wel drukker btw, bij Fastned sta ik regelmatig niet meer in mijn eentje te laden en nu bij Del Lucht-Oost A2 moet ik zelfs wachten op een Ioniq......, heb genoeg te doen, dus geen probleem.
(irritant dat CCS en CHAdeMO niet tegelijk kunnen laden....., waarom kan dat eigenlijk niet? 8)7 )

En dat op een ordinaire woensdag......

Het begint wat te worden....? oOo
Weet niet of het sarcastisch is, maar dat komt omdat er maar 1 AC/DC converter in zit. Als ze er 2 in hadden gestopt kan het wel (gezien AC naast DC geen probleem is) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik las net ook al dat fastned nu 30% van de plekken break-even zijn en dat ze binnenkort winstgevend worden.

Maar ik heb het wel vaker in den haag dat iemand er naast komt te staan tijdens het laden . Op de A7 is het altijd erg rustig nooit iemand die aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
MeZZiN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:34:
Ik las net ook al dat fastned nu 30% van de plekken break-even zijn en dat ze binnenkort winstgevend worden.

Maar ik heb het wel vaker in den haag dat iemand er naast komt te staan tijdens het laden . Op de A7 is het altijd erg rustig nooit iemand die aan het laden is.
Bij FastNed Kruisoord zie ik toch wel 3/4 keer per week 's ochtends een i3 staan. Maar inderdaad bij FastNed Broerdijk en FastNed De Horn sta ik toch eigenlijk wel altijd alleen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Je moet ook een lange adem hebben toen fastned begon waren er bijna geen EV's nu zijn ze meer gangbaar dus komt vanzelf goed. Had nu zelf op de ring amsterdam 4 leafs (2 oude en 2 nieuwe) (en een verdwaalde tesla) op het tegelijk op een klein stukje snelweg. Kom zat tesla's tegen en leafs nu en natuurlijk de ioniq niet te vergeten en een verdwaalde i3 wat een lelijk ding is dat toch. Niet zo erg als een multivla (fiat multipla)maar scheelt niet veel.

En ja wel mijn eerste ampera-e gezien. Wow was verbaast. Ze zijn er dus toch in het wild. Maar nog erg zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:47

Eltjo

Groninger in Fryslân

Ik zag van de week bouwwerkzaamheden bij Shell station De Vonken (maps) langs de A7, even bij Fastned geinformeerd, ze bouwen aan beide kanten een laadstation. De bezetting op de A7 tussen Heerenveen - Groningen was nog niet zo geweldig qua snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
MeZZiN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:42:
[...]
Dan heb je met elke EV op dit moment genoeg of je nu een Ioniq neemt of een nieuwe leaf. De range is 200+ echte kilometers winter. Meer dan genoeg. En onderweg even een half uur aan de snellader en je kan zo weer bijna 200 kilometer rijden. De kona is nog een betere optie. Die heeft 300+ range. Het ongemak van die ene rit die verder is weegt niet op tegen dat je elke dag volle accu kan vertrekken en thuis kan komen om weer opnieuw te laden voor nog niet eens een kwart van de kosten.
Ioniq of Kona gaat 'm niet worden vanwege een zoon van 15 die bijna 2 meter is. Die wil op vakanties ook comfortabel achterin kunnen zitten. Bovendien is de bagageruimte dermate klein dat ik voor vakanties tekort ga komen. Dan heb ik het nog niet over het feit dat ik geen zin heb om een vakantie van twee weken (langer gaat meestal niet vanwege werk) te reduceren tot één week onderweg zijn en één week echt vakantie.

Dus kom maar op met die goedkopere gebruikte Tesla's O-)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dan moet je nog even wachten op wat goedkopere tesla voor nu. Maar je ben hoogstens iets langer bezig omdat je toch moet lunchen onderweg eten plas pauze dus eigenlijk valt het reuze mee.

Maar de tweehands markt voor EV is nog erg klein maar wordt beter. Over 5 jaar zijn er weer 2 toegevoegd (mijne) maar voor nu erg schaars.

Maar voor de niet overstappers met 2 autos. zou ik zelf de woon-werk auto EV maken en de thuis auto een grote plugin misschien of een oude benzine auto voor vakantie. Heb je wel je voordeel zonder de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
Een extra week voor opladen is natuurlijk onzin ;). En vakantie? Wel eens gedacht aan vliegen? Als t om een leaseauto gaat is dat namelijk prima te doen qua bijtelling verschil met een benzine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gebruikte Tesla...... sla dan de eerste 2 jaar gewoon over anders loop je leeg (google maar eens), die hadden heel veel problemen (veel onder garantie opgelost, maar ja wat komt er nog ....).
Geen kleine dingen.... complete aandrijflijnen (sommige zelfs 3x een nieuwe), accu's, lekkages, etc .....

De gebruikte Tesla stond hier ook op het lijstje (nog steeds), maar wel de jongere !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Marc O. schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:12:
[...]

Ioniq of Kona gaat 'm niet worden vanwege een zoon van 15 die bijna 2 meter is. Die wil op vakanties ook comfortabel achterin kunnen zitten. Bovendien is de bagageruimte dermate klein dat ik voor vakanties tekort ga komen. Dan heb ik het nog niet over het feit dat ik geen zin heb om een vakantie van twee weken (langer gaat meestal niet vanwege werk) te reduceren tot één week onderweg zijn en één week echt vakantie.

Dus kom maar op met die goedkopere gebruikte Tesla's O-)
@ Marc O MIsschien is deze site iets voor jou?:
https://www.leasebijtellingvrij.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

(jarig!)
cacofant schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:04:
[...]

En.. benieuwd.. is de laadpoging gelukt op de A1 bij Holten !?
Jazeker gelukt, na twee eerdere pogingen vorige week.

9 kWh in 18 minuten tot 82% capaciteit=10ct/kWh.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:25:
Gebruikte Tesla...... sla dan de eerste 2 jaar gewoon over anders loop je leeg (google maar eens), die hadden heel veel problemen (veel onder garantie opgelost, maar ja wat komt er nog ....).
Geen kleine dingen.... complete aandrijflijnen (sommige zelfs 3x een nieuwe), accu's, lekkages, etc .....

De gebruikte Tesla stond hier ook op het lijstje (nog steeds), maar wel de jongere !
Zo goed als alles onder garantie dus je opmerking dat je erop leeg loopt is nergens op gebaseerd. Bovendien is garantie op aandrijflijn en accu 8 jaar dus is nog wel even risicoloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@janesh

Wat heeft het dan uiteindelijk gekost? 18x 0,05 is 0,90 eurocent?

En niet nog eens zoveel cent per minuut erbij..

Ik vraag dit omdat ik voor een laadbeurt een factuur van Fastned heb gekregen, maar ook nog eentje van Newmotion.. dat wordt dan alsnog duur laden. Dat was wel toen ik nog geen abo had op fastned.
Maar het is toch raar dat ik van beide een rekening krijg?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:26:
[...]

Zo goed als alles onder garantie dus je opmerking dat je erop leeg loopt is nergens op gebaseerd. Bovendien is garantie op aandrijflijn en accu 8 jaar dus is nog wel even risicoloos.
okee gok het dan maar (vriend van me heeft garagebedrijf en ziet het voorbij komen.... niet leuk), gewoon heel veel problemen met de eerste jaren Tesla's. En nu in de 8 jaar, nog paar maar jaar en dan loop je het risico dat die keldert qua prijs (gokken mensen dan niet meer).

Wil je een tesla gebruikt kopen (eerste 2 bouwjaren).... zoek het dan even goed uit en beslis zelf is het advies van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik dacht even dat er een mijlpaal was bereikt. 17.350 voor een 30kwh nissan leaf.
Maar goed, in de titel zeggen ze mit batterie, en in de beschrijving is het opeens Fzg. mit HV-Leasing-Batterie

Of weet ik niet wat Fzg in het duits betekent en is dit inderdaad een goeie prijs voor een EV met een range van 180km :P

https://www.autoscout24.n...02-d3dd075d61a1?cldtidx=3

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

knakworst

Get more sats!

Kodess schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:51:

Of weet ik niet wat Fzg in het duits betekent
Fahrzeug. Met lease-batterij dus...