Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://webasto-charging.com/nl_nl/ de 'Webasto LIFE' ziet er interessant uit.
Thuis kunnen snelladen tot 24kW met gebruik van 3-fase < 25A, dus ook handig om die 1-fase wagens binnen een acceptabele tijd te kunnen laden zonder je huisaansluiting naar 65A te hoeven upgraden.

Benieuwd wat ie gaat kosten en of je die kunt 'temmen' om slijtage te voorkomen in geval snelladen niet noodzakelijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-04-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:30

Snow_King

Konijn is stoer!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:33:
https://webasto-charging.com/nl_nl/ de 'Webasto LIFE' ziet er interessant uit.
Thuis kunnen snelladen tot 24kW met gebruik van 3-fase < 25A.

Benieuwd wat ie gaat kosten en of je die kunt 'temmen' om slijtage te voorkomen in geval snelladen niet noodzakelijk is.
Ik heb er naar gekeken en op Duitse fora schreven mensen dat ze op een beurs (IAA) van Webasto hebben gehoord dat het <EUR 3.000 zou gaan zijn.

22kW laden is toch niet echt super zwaar voor een accu? Bij een 60kWh accu is dat 0.3C, bij een 40kWh ook maar net 0.5C.

Onderzoekers zeggen ook dat té langzaam laden juist ook niet goed is omdat het laadproces dan te laden duurt.

Op 0.2C laden of 0.5C laden zou geen merkbare schade moeten opleveren voor een accu en kan soms beter zijn.

Mijn Model S (85kWh) laad al 5 jaar elke nacht op 22kW en dat levert geen merkbare schade op.

Zie ook: YouTube: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

@Niek_ OK, oplossingsmodus engaged:

De I-Pace is al besteld? Dit wordt hem zeker? Je zit hier aan vast? Want als je nu nog naar een equivalente auto kunt uitwijken mét driefasen is dat je goedkoopste optie. Zoniet, dan is er de volgende probleemstelling:

230+km per dag is, in de winter, met verwarming, zeg dat ze om moet rijden naar een klant, potentieel meer dan 40kWh. Misschien wel tegen de 50kWh als ze ook nog graag doorrijdt op de linkerbaan. Dat is obviously niet haalbaar met 3.7kW, houd er ook rekening mee dat je on-board charger niet 100% efficiënt is. Mijn Leaf trekt 35,5kWh om helemaal vol te gaan, en dat is maar iets meer dan 32kWh aan capaciteit. Met 200Wh/km in de winter ga je 46kWh nodig hebben in de batterij, dus laten we het afronden op 50kWh uit het stopcontact. Dat is 13,5 uur laden (!). Ver voorbij haalbaar. Je moet absoluut sneller laden.

Zo te zien zit je bij Liander, waar het je €721,30 extra kost (€973,26 vs. €251,96) om te verzwaren naar 3x35A. Per jaar. Aan de andere kant heb je je DC-laadoptie, waarbij je driefasen 3x25A kunt combineren tot, theoretisch, zo'n 16kW DC incl. verliezen. Een portable DC snellader kost je €3600 incl. verzenden en BTW. Dat is dus equivalent aan precies 5 jaar lang extra betalen voor de aansluiting. Let wel, die portable chargers zijn niet geschikt voor buiten, daarvoor heb je de iets duurdere variant weer nodig (nog een extra jaartje!)

Heeft je huidige laadpunt al de mogelijkheid om met 32A te laden? Zoja, dan klinkt dat als de goedkoopste optie. Zonee, dan is je enige andere optie een DC snellader.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Snow_King Ja idd, bij nader inzien is 24kW niet echt snel vergeleken met de 100+kW laders die nu geïntroduceerd zijn.
Zou ie zowel CCS als ChaDeMo ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Webasto Life: Alleen wanneer, eerst was het 2018 nu 2019, maar die prijs heb ik ook al gehoord en dan is die ZEER interessant (zeker als je er twee EV's hebt).

Want dan ben je veel goedkoper uit dan verzwaren van je aansluiting en kun je ook nog sneller laden.
De life staat hier ook op het lijstje ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Oef.. als ik zo lees dat je én 280 km per dag rijdt, en pas na 20:00u thuis bent... en zakelijk een iPace mag leasen. man, dan heb je geen luxe probleem. Ik zou niet graag ruilen met je vrouw. Dan maar geen iPace, geen dure ICE maar liever iets méér vrije tijd.

Ik neem aan, omdat je schrijft dat ze bij klanten langs gaat, dat verhuizen ook echt geen optie is?

(Het valt mij op dat er hier sowieso vrij veel mensen zijn die dagelijks ruim meer dan 100 km afleggen voor woon-werk verkeer... Het mobiliteitsvraagstuk is toch een stuk ingewikkelder dan ik dacht. *Woont in het oosten, waar de dingen sowieso op grotere afstand van elkaar liggen had ik het idee... *

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Je kan ook gratis naar 1x35A. En dan beide auto's op 7,4 kW 1-fase opladen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:42:
@Snow_King Ja idd, bij nader inzien is 24kW niet echt snel vergeleken met de 100+kW laders die nu geïntroduceerd zijn.
CCS vermoed ik, CHAdeMO twijfel ik aan.
prettig schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:43:
Webasto Life: Alleen wanneer, eerst was het 2018 nu 2019, maar die prijs heb ik ook al gehoord en dan is die ZEER interessant (zeker als je er twee EV's hebt).

Want dan ben je veel goedkoper uit dan verzwaren van je aansluiting en kun je ook nog sneller laden.
Jep, het was eerst 2018 ja. Maar fijn om die prijs nog eens te horen.

Om zo met 3-fase op 22kW te kunnen laden is wel erg fijn. Ook kan je met DC-laden veel mooier sturen doordat al je afnemers op de AC-kant 3-fase zijn.

Zo zou je op een 63A circuit bijv 10 laders kunnen zetten.

Als er overal een auto in plugt kan je elke lader vertellen maar 3x6A te mogen afnemen. Dat is nog steeds ~4kW naar elke auto en in totaal dus ~40kW die naar alle auto's gaat.

Je kan met DC-laden gewoon veel fijner sturen doordat je op de AC-kant altijd een perfecte 3-fase afname hebt.

Met de lader in de auto ben je afhankelijk van 3-fase en 1-fase laders door elkaar heen die een ongelijke fase belasting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:42:
11kw of 22kw DC is niet langzaam voor THUIS..... prima (zelfs op de zaak zou ik hem hangen)...... ideaal en snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
O ja Kona remote app....... ze durven er NIKS over te zeggen bij Hyundai.

Heel Noorwegen ligt al over ze heen ....... 20.000 pre-orders daar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Lastig hoor maar het maar de ipace is leuk maar niet geschikt voor mijn usecase 220 per dag dan ben ik op dag drie aan de supercharger. Maar dan nog de jaguar heeft niet eens een goed netwerk die zo snel is als tesla. Je mag meestal op de 43kw laden ipv 120kw behoorlijk verschil. Mijn leaf is redelijk snel naar 80% maar die is maar 40kwh (half uurtje) met de ipace mag je wel een uur staan voor je 80%.

Maar je zou het beste een DC lader kunnen nemen die je gebruikt hoef je ook geen laadpaal te kopen (kosten 500-1000 euro) dus die kan je nog van die prijs afhalen. Maar het is gewoon idioot dat je zo iets moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Niek_ schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:19:
[...]

Dat starten met laden om 20:00 heeft er meer mee te maken dat ze dan pas thuis is van het werk, niet met mijn auto die nog staat te laden. Die is over het algemeen ergens tussen 18:00-19:00 vol.
Heb je de ipace gekocht (met evt krediet) of geleased?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:08:
[...]

11kw of 22kw DC is niet langzaam voor THUIS..... prima (zelfs op de zaak zou ik hem hangen)...... ideaal en snel zat.
Precies! Maar mn reactie is nu een beetje uit zn context getrokken ;)
Mn punt was of 24kW niet voor slijtage zou zorgen, omdat je in het algemeen leest dat teveel snelladen niet goed voor de accu is. Als je dan standaard thuis altijd "snel laad", of dat dan voor problemen zou gaan zorgen.
Vandaar dus mn opmerking dat, na reply van Snow_King, 24kW relatief niet zo snel is en het dus wel meevalt met slijtage (of juist misschien wel beter is dan langzaam laden).

Wordt dus allemaal steeds beter op termijn. Binnenkort maar eens wat proefritten gaan inplannen :)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-04-2018 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

MeZZiN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:15:
Lastig hoor maar het maar de ipace is leuk maar niet geschikt voor mijn usecase 220 per dag dan ben ik op dag drie aan de supercharger. Maar dan nog de jaguar heeft niet eens een goed netwerk die zo snel is als tesla. Je mag meestal op de 43kw laden ipv 120kw behoorlijk verschil. Mijn leaf is redelijk snel naar 80% maar die is maar 40kwh (half uurtje) met de ipace mag je wel een uur staan voor je 80%.

Maar je zou het beste een DC lader kunnen nemen die je gebruikt hoef je ook geen laadpaal te kopen (kosten 500-1000 euro) dus die kan je nog van die prijs afhalen. Maar het is gewoon idioot dat je zo iets moet doen.
De geruchten gaan toch wel dat de I-Pace later dit jaar wél met 3-fase laden komt. Alleen nog niets vanuit Jaguar.

FastNed bouwt overigens nu wel 175kW laders, dus dat wordt in de toekomst, zeg met een jaar, al een heel stuk beter.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:51:
[...]

Precies! Maar mn reactie is nu een beetje uit zn context getrokken ;)
Mn punt was of 24kW niet voor slijtage zou zorgen, omdat je in het algemeen leest dat teveel snelladen niet goed voor de accu is. Als je dan standaard thuis altijd "snel laad", of dat dan voor problemen zou gaan zorgen.
Vandaar dus mn opmerking dat, na reply van Snow_King, 22kW relatief niet zo snel is en het dus wel meevalt met slijtage (of juist misschien wel beter is dan langzaam laden).
De YouTube Video die ik hier boven post suggereert het dus wel ja.

22kW is ten opzichte van een 40kWh of zelfs 60kWh accu helemaal niet zo spannend. Zeker voor een I-Pace met een 90kWh accu moet het geen verschil maken.

Je kan die 22kW lader ook vast wel limiteren op 3x16A en dus met 11kW laden.

Maar nu eerst maar eens wachten tot die lader ook écht beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiab7
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:09
mux schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:41:

De I-Pace is al besteld? Dit wordt hem zeker? Je zit hier aan vast? Want als je nu nog naar een equivalente auto kunt uitwijken mét driefasen is dat je goedkoopste optie. Zoniet, dan is er de volgende probleemstelling:

230+km per dag is, in de winter, met verwarming, zeg dat ze om moet rijden naar een klant, potentieel meer dan 40kWh. Misschien wel tegen de 50kWh als ze ook nog graag doorrijdt op de linkerbaan. Dat is obviously niet haalbaar met 3.7kW, houd er ook rekening mee dat je on-board charger niet 100% efficiënt is. Mijn Leaf trekt 35,5kWh om helemaal vol te gaan, en dat is maar iets meer dan 32kWh aan capaciteit. Met 200Wh/km in de winter ga je 46kWh nodig hebben in de batterij, dus laten we het afronden op 50kWh uit het stopcontact. Dat is 13,5 uur laden (!). Ver voorbij haalbaar. Je moet absoluut sneller laden.

Zo te zien zit je bij Liander, waar het je €721,30 extra kost (€973,26 vs. €251,96) om te verzwaren naar 3x35A. Per jaar. Aan de andere kant heb je je DC-laadoptie, waarbij je driefasen 3x25A kunt combineren tot, theoretisch, zo'n 16kW DC incl. verliezen. Een portable DC snellader kost je €3600 incl. verzenden en BTW. Dat is dus equivalent aan precies 5 jaar lang extra betalen voor de aansluiting. Let wel, die portable chargers zijn niet geschikt voor buiten, daarvoor heb je de iets duurdere variant weer nodig (nog een extra jaartje!)

Heeft je huidige laadpunt al de mogelijkheid om met 32A te laden? Zoja, dan klinkt dat als de goedkoopste optie. Zonee, dan is je enige andere optie een DC snellader.
Nog even het probleem betwisten:
Als je op maandagochtend vertrekt met 80kwh. Je verbruikt 50kwh en laadt 35kwh. Dan vertrek je op dinsdag met 65kwh. En op woensdag met 50kwh.

Je gaf aan dat 280km op een dag het maximum is. Met de aannames van mux kan dat 3 dagen achter elkaar in de winter!
In zomerweken of weken met minder kilometers redt je het mogelijk prima tot aan het weekend. In andere weken is 1 bezoek aan fastned voldoende.

Ik zou persoonlijk niet bij voorbaat grote investeringen doen als het in de praktijk misschien erg meevalt. Als je vrouw toch vaker aan de snellader staat dan haar lief is, kun je alsnog iets regelen.

Edit: zie nu dat 50kwh niet over 280km ging en dat dat te optimistisch is. Mijn punt blijft wel: met zo’n grote accu hoef je niet per se iedere nacht evenveel te laden als er overdag uitgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door tiab7 op 04-04-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Snow_King schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:54:

FastNed bouwt overigens nu wel 175kW laders, dus dat wordt in de toekomst, zeg met een jaar, al een heel stuk beter.
Moet de auto dat wel aankunnen natuurlijk. Je perst het er niet even in. Ik weet niet wat de max spanning en max stroom is wat die kader kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
mux schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:41:

Yes, die I-PACE gaat er komen :) Wat dat betreft is het verzwaren wellicht toch een optie die ik ook eens helemaal moet doorrekenen. Huidige laadpunt kan tot 22kW maar is nu op 3x16A afgezeker, maar dat is snel aangepast. Bekabeling is al op 22kW voorbereid.
prettig schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:43:

Oplossing van Webasto klinkt wel interessant, alleen afwachten wanneer deze beschikbaar komt.
JayPe schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:44:
Oef.. als ik zo lees dat je én 280 km per dag rijdt, en pas na 20:00u thuis bent... en zakelijk een iPace mag leasen. man, dan heb je geen luxe probleem. Ik zou niet graag ruilen met je vrouw. Dan maar geen iPace, geen dure ICE maar liever iets méér vrije tijd.

Ik neem aan, omdat je schrijft dat ze bij klanten langs gaat, dat verhuizen ook echt geen optie is?

(Het valt mij op dat er hier sowieso vrij veel mensen zijn die dagelijks ruim meer dan 100 km afleggen voor woon-werk verkeer... Het mobiliteitsvraagstuk is toch een stuk ingewikkelder dan ik dacht. *Woont in het oosten, waar de dingen sowieso op grotere afstand van elkaar liggen had ik het idee... *
Acht, geeft mij wel een hoop vrije tijd :P
Wonen zo centraal mogelijk en verhuizen gaan we voorlopig niet doen.
Hachy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:48:
Je kan ook gratis naar 1x35A. En dan beide auto's op 7,4 kW 1-fase opladen.
Bedankt voor het meedenken, maar dan gaat er iets niet goed met met SE8k en 5kW Panasonic warmtepomp (die in de winter natuurlijk ook nog vermogen trekt...).
MeZZiN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:15:

Klopt, wat dat betreft hoop ik dat de inzet van de regering (gasloos verhaal) invloed gaat hebben op de kosten voor het verzwaren van je huisaansluiting.
YoshiBignose schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:43:
[...]

Heb je de ipace gekocht (met evt krediet) of geleased?
Lease, net op tijd met bestellen zoals het er nu naar uitziet. Geplande afleverweek is week 51.
Snow_King schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:54:
De geruchten gaan toch wel dat de I-Pace later dit jaar wél met 3-fase laden komt. Alleen nog niets vanuit Jaguar.
Klopt, heb contact gehad maar het blijft helaas onduidelijk.
tiab7 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:06:
[...]

Nog even het probleem betwisten:
Als je op maandagochtend vertrekt met 80kwh. Je verbruikt 50kwh en laadt 35kwh. Dan vertrek je op dinsdag met 65kwh. En op woensdag met 50kwh.

Je gaf aan dat 280km op een dag het maximum is. Met de aannames van mux kan dat 3 dagen achter elkaar in de winter!
In zomerweken of weken met minder kilometers redt je het mogelijk prima tot aan het weekend. In andere weken is 1 bezoek aan fastned voldoende.

Ik zou persoonlijk niet bij voorbaat grote investeringen doen als het in de praktijk misschien erg meevalt. Als je vrouw toch vaker aan de snellader staat dan haar lief is, kun je alsnog iets regelen.

Edit: zie nu dat 50kwh niet over 280km ging en dat dat te optimistisch is. Mijn punt blijft wel: met zo’n grote accu hoef je niet per se iedere nacht evenveel te laden als er overdag uitgaat.
Terechte opmerking. Heb alleen graag een oplossing achter de hand die op zeer korte termijn operationeel kan zijn. Vandaar dat ik links/rechts info aan het zoeken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Niek_ schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:28:
[...]

Lease, net op tijd met bestellen zoals het er nu naar uitziet. Geplande afleverweek is week 51.
Als je gekocht had en het gaat echt niet lukken met 3 fase kon je het vast wel voor een mooi prijsje verkopen. Immers vanaf 2019 wordt het 22% bijtelling boven de 50k dus dan heb je het over een periode van 5 jaar al over €45.000 bruto bijtelling verschil, zeg zo'n €18.000 netto. En je hoeft geen maanden op je auto te wachten. Kan je nog wel winst op maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:57:
[...]

Als je gekocht had en het gaat echt niet lukken met 3 fase kon je het vast wel voor een mooi prijsje verkopen. Immers vanaf 2019 wordt het 22% bijtelling boven de 50k dus dan heb je het over een periode van 5 jaar al over €45.000 bruto bijtelling verschil, zeg zo'n €18.000 netto. En je hoeft geen maanden op je auto te wachten. Kan je nog wel winst op maken :P
Waar zit de winst dan, je moet weer een andere kopen!?
Gewoon dit jaar op kenteken en investeren in sneller laden thuis, is goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 04-04-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:19:
[...]

Waar zit de winst dan, je moet weer een andere kopen!?
Gewoon dit jaar op kenteken en investeren in sneller laden thuis.

Als je bedrijf hebt, kun je thuis verzwaren op kosten van de zaak! (Volgens mijn accountant kan dat als je enigszins aannemelijk kunt maken dat dat nodig is).
Nee als je de ipace achteraf toch niet praktisch vindt bedoel ik door ontbreken van 3 fase ed.

Van de winst ga je een simpele EV onder de 50k rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:22:
[...]

Nee als je de ipace achteraf toch niet praktisch vindt bedoel ik door ontbreken van 3 fase ed.

Van de winst ga je een simpele EV onder de 50k rijden :P
Oooooh zo, dan had je die beter gelijk kunnen kopen lijkt me.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Maingau pas nu ook binnen, van weekend even testen bij Breukelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:28:
[...]

Oooooh zo, dan had je die beter gelijk kunnen kopen lijkt me.....
Ik laat je net zien dat een IPACE in 2018 je 45k bruto bijtelling bespaart..... Aangezien ze niet veel kunnen leveren zullen er veel pas in 2019 kunnen bestellen. Dan koop je liever een 2018 exemplaar voor wat meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Nu nog een ipace bestellen is wel ballsy ja met de wijziging van bijtelling. Zelfde geldt trouwens ook voor Model 3 (in mindere mate). Want het long range model gaat echt niet onder de 50k uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oplossingen voor @Niek_ :
* Een 25A loadbalancing paal; in 4 uur 11 kW zit Zoe vol, dan kan de i-Pace dus 4 uur 2kW laden.
Daarna 8 uur 5.7 kW = 45 kWh voor een totaal van 53 kWh per nacht gegarandeerd.
Ca €1k?

* Een 20A DC laadpaal voor 7 kW vermogen; die kan aan na Zoe en/of een loadbalancing oplossing voor Zoe. 12 uur * 7 kW = een volle i-Pace, ca €3k

* Een autotransformator die van twee fasen vermogen kan pakken (400V in) en daar éénfase 230V van maakt.
Beroerde cos phi, maar je wint wortel 3 aan stroom. 2x16A in geeft je dus 28A uit voor 6.4 kW. @mux maak ik hier een denkfout of gaat dit gewoon werken?
ca €1k + €500 voor de EVSE.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Fak.

De bekeken en proef gereden E-up is verkocht.

Alleen niet aan mij.

Jammer maar helaas.

Dan maar eens kijken hoe dat nou zit met die BTW bij import. In Duitsland staan er genoeg.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
JayPe schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:09:
Fak.

De bekeken en proef gereden E-up is verkocht.

Alleen niet aan mij.

Jammer maar helaas.

Dan maar eens kijken hoe dat nou zit met die BTW bij import. In Duitsland staan er genoeg.
Precies, daar is veel keus...btw komt gewoon neer op 2% verschil nederland/duitsland, maar indien ouder dan 6 maanden en meer dan 5000km geen btw en zoieso geen bpm.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
PeterZ(on) schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:45:
Uiteraard, maar de vraag was of er een hek voor staat. Misschien even bellen of een e-mailtje sturen.
Zie link: https://www.openingsuren....t/supermarkt/lidl/5054522

Goingelectric had toch gelijk. En zondags gesloten. Dat betekent ook dat de laadpaal het dan niet doet. Heb ik al eens meegemaakt in mijn onnozele eerste EV-maanden ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25
@pmiddeld Ok, dat zijn de openingsuren van de winkel maar ik lees er niet expliciet of de lader het al dan niet doet. Beide zijn mogelijk lijkt mij.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Laatst online: 13-09 17:05
PeterZ(on) schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:48:
@pmiddeld Ok, dat zijn de openingsuren van de winkel maar ik lees er niet expliciet of de lader het al dan niet doet. Beide zijn mogelijk lijkt mij.
Vraag me eigenlijk precies hetzelfde af. VOoral omdat deze zo mooi in het midden ligt van mijn rit voor aankomende zondag.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
MarcelGo schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:20:
[...]

Precies, daar is veel keus...btw komt gewoon neer op 2% verschil nederland/duitsland, maar indien ouder dan 6 maanden en meer dan 5000km geen btw en zoieso geen bpm.
Let op: Ik schaf de auto privé aan. Voor zover ik per google heb kunnen achterhalen is BTW vrij aanschaffen niet mogelijk. Niet zakelijk, niet privé. Zakelijk BTW vrij kopen kan wel, maar dan moet je in Nederland alsnog BTW afdragen. Dat wordt gedaan omdat, als je de BTW kunt terugvorderen, dat vanuit Duitsland maar lastig gaat.
Partikulier zal je gewoon BTW moeten afdragen, en BTW vrij kopen in Duitsland is partikulier gewoon niet mogelijk.

Tenminste: zo ver ik 't kan ontdekken.

Ik ga voor een minimaal 1 jaar oude e-up! ( want het facelift model vind ik minder geslaagd, én onbetaalbaar ), en 5000 kilometer zal ie altijd wel gelopen hebben ( hoewel er onder de 10.000 km op de teller ook voldoende aanbod is.

Anyhoe: als je denkt dat 't goedkoper kan: ik hoor 't graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

_V_

YoshiBignose schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:36:
Zeg wil je dat Tesla nog meer in het nieuws komt ofzo? " Tesla op snelweg aangehouden met 200 km/u in z'n achteruit :') "
Zal je wel wat voor moeten knutselen om dat voor elkaar te krijgen Reverse limited to 15 mph :)

Voor degenen die zo'n Setac portable DC-lader overwegen kan een adapter als deze wellicht relevant zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door _V_ op 04-04-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik geef je weinig kans. Ik heb zelf zoals gezegd eens na sluitingstijd bij een LIDL lader gestaan met nog 15 km in de accu. Moest helaas uitwijken naar een langzame lader in de buurt.

Btw, je kunt ze ook bellen of mailen, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:24:
[...]

Btw, je kunt ze ook bellen of mailen, dan weet je het zeker.
Haha, dat opperde ik vanmorgen ook al. Ik heb alleen maar dit adres genoemd omdat er naar een laadmogelijkheid werd gevraagd voor Breda. Ik hoef er niet naar toe.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
@JayPe ik bedoelde dat je 2% extra btw moet betalen, in duitsland 19%, meeste auto's zijn daar inclusief btw geprijsd, die kan je dan terugkrijgen als je aantoont de btw 21% in nederland betaald.

Maar als je voor 1/2 jaar oud en meer dan 5000 km gaat betaal je dus gewoon in duitsland de 19% btw en in nederland alleen keuring/kentekenbewijs en platen. Is wel makkelijk vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
JayPe schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:19:
[...]

Ik ga voor een minimaal 1 jaar oude e-up! ( want het facelift model vind ik minder geslaagd, én onbetaalbaar ), en 5000 kilometer zal ie altijd wel gelopen hebben ( hoewel er onder de 10.000 km op de teller ook voldoende aanbod is.

Anyhoe: als je denkt dat 't goedkoper kan: ik hoor 't graag :-)
Wat moet je betalen bij het importeren van een personenauto?

Als je de auto in een EU-land hebt gekocht, dan hoef je geen invoerrechten te betalen.
Voor een nieuwe auto ben je BTW verschuldigd, voor een gebruikte auto niet. Een auto is gebruikt als die meer dan 6.000 kilometer heeft gereden en bovendien meer dan een halfjaar op kenteken staat.
Voor auto's van buiten de EU ben je zowel BTW als invoerrechten verschuldigd.
https://www.anwb.nl/auto/importeren/belasting-betalen

naar rdw en klaar.

hier alvast een boel e-ups die je wellicht niet op autoscout kon vinden. sommigen zijn lpg, moet je ff goed zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Coasterfreak op 04-04-2018 22:38 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Heb net even de Maingau app getest.

Wilde opladen aan een dubbele mennekes van Allego.
De linkse kant activeren werkte niet , dus heb ik maar de rechtse kant genomen.
Die doet het wel.... maar nu blijft die linkse toch nog doortellen...

Hoe zet ik dat stop?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op de site misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:18
De snellader van de Lidl in Hengelo werkt ook buiten openingstijden van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Proton_ schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:02:
Oplossingen voor @Niek_ :
* Een 25A loadbalancing paal; in 4 uur 11 kW zit Zoe vol, dan kan de i-Pace dus 4 uur 2kW laden.
Daarna 8 uur 5.7 kW = 45 kWh voor een totaal van 53 kWh per nacht gegarandeerd.
Ca €1k?

* Een 20A DC laadpaal voor 7 kW vermogen; die kan aan na Zoe en/of een loadbalancing oplossing voor Zoe. 12 uur * 7 kW = een volle i-Pace, ca €3k

* Een autotransformator die van twee fasen vermogen kan pakken (400V in) en daar éénfase 230V van maakt.
Beroerde cos phi, maar je wint wortel 3 aan stroom. 2x16A in geeft je dus 28A uit voor 6.4 kW. @mux maak ik hier een denkfout of gaat dit gewoon werken?
ca €1k + €500 voor de EVSE.
Kijk, dit wordt interessant. Moet nog wel 1 ding erbij in de gaten houden, zal het verbruik moeten registreren. Bij voorkeur met backoffice zodat m'n vrouw de tankpas van de leasemaatschappij thuis kan gebruiken. Ik moet ze nog even bellen of ik ook met iets anders aan kan komen voor de declaratie. Ik ga de door jou aangedragen oplossingen eens verder bekijken en ben benieuwd of @mux wellicht nog aanvullingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:54:
Komt vanzelf, over een dag of 2 heb je ineens een pasje in de bus. Mailtje naar sturen vwb IBAN en dan zetten ze de app op 0 cent /min.
Vanmorgen om 7:00u een e-mailtje van Maingau met de klantenovereenkomst. en de melding dat ik binnen enkele dagen de laadpas ontvang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niek_ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 06:48:
Kijk, dit wordt interessant. Moet nog wel 1 ding erbij in de gaten houden, zal het verbruik moeten registreren. Bij voorkeur met backoffice zodat m'n vrouw de tankpas van de leasemaatschappij thuis kan gebruiken. Ik moet ze nog even bellen of ik ook met iets anders aan kan komen voor de declaratie. Ik ga de door jou aangedragen oplossingen eens verder bekijken en ben benieuwd of @mux wellicht nog aanvullingen heeft.
Een autotransformator gaat in principe werken. Je belast je fasen aardig asymmetrisch en vrij zwaar (met name door je lage cos phi), dus je komt tijdens het laden in de problemen als je ook nog je verwarming moet draaien. Dit moet je even goed uitzoeken. Ook gooi je aardig wat energie weg, ik kan geen efficiëntiegetallen vinden, maar pas bij vrij hoge spanningen beginnen autotransformatoren echt goed efficient te worden (99+%, bijvoorbeeld in wijktrafo's en hoogspanningstrafo's). Kan me best voorstellen dat het gelinkte exemplaar een halve of hele kW weggooit bij het verwachte gebruik. Plus de kabelverliezen. Je zult hem ook uit moeten zetten als hij niet gebruikt wordt, ivm de no-load verliezen, en daarvoor wil je een machineschakelaar gebruiken.

Waarschijnlijk werkt je aardlekschakelaar wel met deze belasting, maar dit kan misschien een issue zijn als je niet het juiste type aardlekschakelaar hebt (die persé alle retourstroom door de nuldraad wil hebben)

Als-ie goed efficiënt is kost het je bij elkaar misschien 1500 euro (trafo + elektricien om hem netjes te installeren en een schakelaar aan te brengen) en dat heb je er in 2 jaar uit. Als hij niet zo efficiënt is kun je zomaar 100-200 euro per jaar kwijt zijn puur aan de verliezen in de trafo.

Dit is echt iets dat je eigenlijk zou willen testen, of iemand zou willen vragen die al zo'n ding heeft staan. Er zit ook best een hoop kwaliteitsverschil tussen autotrafo's; er bestaan PV autotransformatoren (voor Amerikaanse PV-installaties bijvoorbeeld) die al 98% efficiënt zijn bij 5kVA, maar die zijn aanzienlijk duurder.

Let wel: een DC snellader heeft ook maar een efficiëntie van ~90-95%, dat kan best hetzelfde zijn als een autotrafo.

Edit: hier de maingau kaart gisteravond in de bus gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Coasterfreak schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:36:

naar rdw en klaar.

hier alvast een boel e-ups die je wellicht niet op autoscout kon vinden.
Ha,. thanks!
Vooralsnog weet ik precies wat er te koop staat in Nederland mbv gaspedaal.nl ( gezellie met excellie een lijstje bij houdende ) en ken ik ook de markt in duitsland ( mobile.de ) en een klein beetje in Oostenrijk. België lijkt niet interessant, Frankrijk klinkt zo ver weg, en mijn frans is beroerd :-)

We zoeken rustig verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
Onze Leaf heb ik destijds ook 2e hands uit Duitsland gehaald bij een Nissan dealer, de meeste dealers of handelaren kunnen je voor een paar tientjes een tijdelijk kenteken geven waarmee je naar thuis in NL kunt rijden. Of je kunt dat daar in de gemeente aanvragen/ophalen bij een of ander overheidsinstantie. Of zelfs via internet te bestellen maar dan betaal je wat meer. Je mag daar officieel niet mee in NL rijden maar als je alleen naar huis rijdt zal er niks gebeuren (wel verzekering op chassisnr regelen van te voren!)
Goed inlezen hoe dat zit met rdw afspraak en daar een tijdelijk nrbord aanvragen om naar rdw te kunnen rijden etc, kun je gewoon uitprinten op een stuk karton plakken. En vooral veel tijd/geduld hebben want het geheel duurt wel even voordat alles rond is.

[ Voor 29% gewijzigd door Luc79Ehv op 05-04-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Luc79Ehv schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:23:
Onze Leaf heb ik destijds ook 2e hands uit Duitsland gehaald bij een Nissan dealer, de meeste dealers of handelaren kunnen je voor een paar tientjes een tijdelijk kenteken geven waarmee je naar thuis in NL kunt rijden. Of je kunt dat daar in de gemeente aanvragen/ophalen bij een of ander overheidsinstantie. Of zelfs via internet te bestellen maar dan betaal je wat meer. Je mag daar officieel niet mee in NL rijden maar als je alleen naar huis rijdt zal er niks gebeuren (wel verzekering op chassisnr regelen van te voren!)
Goed inlezen hoe dat zit met rdw afspraak en daar een tijdelijk nrbord aanvragen om naar rdw te kunnen rijden etc, kun je gewoon uitprinten op een stuk karton plakken. En vooral veel tijd/geduld hebben want het geheel duurt wel even voordat alles rond is.
M'n huidige ICE komt ook uit 't buitenland (Zuiderburen), dus de procedure bij de RDW ken ik wel: stelt niet zoveel voor, nummertjes checken, APK datum overnemen, even snel naar de bandjes kijken, en klaar.
Tijdelijk kenteken binnen Nederland is ook zo geregeld, alleen de verzekering deed destijds heel moeilijk. Geloof dat ik voor die ene dag méér betaalde dan voor de rest van het kwartaal, puur omdat ze op basis van chassisnummer moesten verzekeren en niet op basis van een kenteken (Want NL kenteken was nog niet afgegeven).

Maar een overdrachtskenteken in Duitsland? Heb je dat van hear-say, of heb je daar info over? Ik woon niet zover van de grens, dus ik hoef niet half Nederland door, maar 'rote nummern' (zoals ze dat noemen toch?) ken ik verder niet. Vorige keer huurde ik een aanhanger, en dat maakte de boel wel extra duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:22:
Mooi, de bose versie!! Wat is de levertijd?
Levertijd zal begin Juli zijn.

Als het goed is krijg ik een 11kW laadpaal op het werk.
Deze wordt door Renault geleverd.
Weet iemand welk merk door hun geleverd wordt?

Nu moet ik thuis mijn laadpaal aan gaan passen van Type 1 stekker naar Type 2.
Dat is een laadpaal van Laadpaal 24.
Ik weet alleen nog niet of dat gaat werken.
Iemand een goed adresje waar ik een Type 2 stekker voor de autozijde kan kopen.(het liefst met schroefaansluitingen).

Anders ga ik deze maar ombouwen naar Smart EVSE en kijken of ik in de meterkast de stroom spoeltjes kwijt kan zodat ik ook tuis op 11kW kan laden ipv 3,6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ondertussen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0uCCUzeLBM73DMf1Z17HpBAp/thumb.png

Heb Allego gebeld en die zeggen dat er nooit een laadsesie is begonnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Niek_ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 06:48:
[...]

2 x Tesla wall connector (in LOAD balance aansluiten met elkaar), kunnen tot 22kw (klaar voor je volgende auto).
Met MAXEM eraan: mag je en kun je 25A laden uit aansluiting.
--> dit werkt dan automatisch: veel verbruik, minder laden, ga je naar bed... max
--> gelijk beide auto's gewoon aan de stekker
--> Maxem: zijn bezig met warmtepomp aansturen en PV hebben ze al.

Kosten: 2 x 600,- + 150,- maxem

Backoffice: zit bij maxem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
JayPe schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:42:
[...]

M'n huidige ICE komt ook uit 't buitenland (Zuiderburen), dus de procedure bij de RDW ken ik wel: stelt niet zoveel voor, nummertjes checken, APK datum overnemen, even snel naar de bandjes kijken, en klaar.
Tijdelijk kenteken binnen Nederland is ook zo geregeld, alleen de verzekering deed destijds heel moeilijk. Geloof dat ik voor die ene dag méér betaalde dan voor de rest van het kwartaal, puur omdat ze op basis van chassisnummer moesten verzekeren en niet op basis van een kenteken (Want NL kenteken was nog niet afgegeven).

Maar een overdrachtskenteken in Duitsland? Heb je dat van hear-say, of heb je daar info over? Ik woon niet zover van de grens, dus ik hoef niet half Nederland door, maar 'rote nummern' (zoals ze dat noemen toch?) ken ik verder niet. Vorige keer huurde ik een aanhanger, en dat maakte de boel wel extra duur.
Die "rode" platen zijn inclusief een wa verzekering min 14 dagen en max 3 maanden? geldig (duur vooraf opgeven, einddatum staat ook op plaat) Bij mij door de dealer geregeld...is misgelopen korting :? (~200 euro?)

Deze zijn ook geldig in nederland, alleen moet je dan bij de belastingdienst online een ontheffing bpm/wegenbelasting invullen en geprint bij je houden.

Let op de 5 daagse platen zijn de autoriteiten in nederland niet dol op........

Wat mij opgevallen is dat al die import bedrijven hier allemaal heel schimmig over doen, iets met verdienmodel of zo, dus online zie je veel verhalen wat er allemaal niet mag. >:)

Autoverzekering op de eendagsplaten vanaf rdw is door te bellen met mijn verzekering (anwb) gewoon geregeld, even uitleggen dat ie na 1 dag geschorst mag worden tot de definitieve platen geregeld zijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
alexke1988 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:13:
Ondertussen....
[afbeelding]

Heb Allego gebeld en die zeggen dat er nooit een laadsesie is begonnen...
Oh lekker, en wat zegt Maingau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

PeterZ(on) schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:03:
[...]

Oh lekker, en wat zegt Maingau?
Thank you for your feedback.

We have finished loading manually. We received the information that the operation "is finished" and the charging post will appear as "free".

Of course, you are charged only until 23:04, when we here the real data of the operator present.

Please do not hesitate to contact us for further informatio....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@alexke1988 Dus dat komt wel goed als Allego zegt dat er nooit een laadsessie is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
Crxtreem schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:49:
[...]
Iemand een goed adresje waar ik een Type 2 stekker voor de autozijde kan kopen.(het liefst met schroefaansluitingen).
Stekkers met schroefaansluitingen zijn wat lastiger te vinden, of tegen een (te) hoge prijs.
Gewone knijp stekkers zijn goed verkrijgbaar, voorbeeld:
https://www.laadkabelwink...en/type-2-female-stekkers
Ze zijn in theorie ook te solderen maar een persverbinding is wel beter. Zo'n hydraulische perstang kan her en der wel geleend worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

PeterZ(on) schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:28:
@alexke1988 Dus dat komt wel goed als Allego zegt dat er nooit een laadsessie is begonnen.
Ze hebben net de laadsesie van 11uur + verwijderd!!!

Hulde aan de klantenservice van Maingau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het is allemaal nog een beetje flakey maar de intenties + service niveau is gelukkig prima. En de prijs, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Crxtreem schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:49:
[...]

Levertijd zal begin Juli zijn.

Als het goed is krijg ik een 11kW laadpaal op het werk.
Deze wordt door Renault geleverd.
Weet iemand welk merk door hun geleverd wordt?
Bij mij was het een laadpunt van Chargepoint, ik kon opgeven welke RAL kleur, vaste kabel ja/nee (doen!) etc. Ik weet niet zeker of ze inmiddels een andere partij hebben.
Wellicht even Laadpaal24 bellen en vragen wat het handigst is om te doen?
Anders ga ik deze maar ombouwen naar Smart EVSE en kijken of ik in de meterkast de stroom spoeltjes kwijt kan zodat ik ook tuis op 11kW kan laden ipv 3,6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Maar wat mij nog niet geheel duidelijk is, wat is de oorzaak van die doorlopende laadsessie bij Maingau. Kun je er zelf iets aan doen om dit te voorkomen, bijvoorbeeld door alleen de laadpas te gebruiken i.p.v. de app of maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb met de laadpas dit probleem in elk geval niet gehad. Jij wel he? Het is dus niet te relateren aan app-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:31:
Ik heb met de laadpas dit probleem in elk geval niet gehad. Jij wel he? Het is dus niet te relateren aan app-only.
Ik????? Moet de pas nog binnen krijgen en een app gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nee, ik bedoelde @alexke1988 met die sessie die niet af te breken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hachy schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:39:
Nee, ik bedoelde @alexke1988 met die sessie die niet af te breken was.
Bij mij was het wel via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Oke dan is het misschien tóch een dingetje met de app dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Precies, daarom gebruik ik liever een laadpas, zit minder techniek tussen wat fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Second that Ik heb zelf gedoe met mijn toestel (battery issues) waardoor hij soms in 10 minuten helemaal leeg is (met 60%) en dat levert altijd gedoe op met fastned als mijn telefoon leeg is. Kan wel koppelen aan een pas alleen dan heb ik de korting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Maar ook zonder telefoon issues lijkt het mij niet handig, veel meer handelingen. Ik zie het voordeel er niet van in, zal wel aan de leeftijd liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies je heb dus ook helemaal gelijk. Alleen helaas heb je dan geen korting. Maar liever zo minder mogelijk techniek. Met mijn phone issues heb ik wel weer gerealiseerd dat afhankelijk zijn van je telefoon geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hangt er natuurlijk wel van af welke aanbieder je gebruikt, de drie die ik nu heb bieden geen voordeel met een app, althans, ben het niet tegengekomen. Bovendien gebruik ik straks toch de Maingau pas en zijn ze alleen voor noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:59:
Second that Ik heb zelf gedoe met mijn toestel (battery issues) waardoor hij soms in 10 minuten helemaal leeg is (met 60%) en dat levert altijd gedoe op met fastned als mijn telefoon leeg is. Kan wel koppelen aan een pas alleen dan heb ik de korting niet.
Kan je niet je telefoon aan de sigarettenaansteker hangen in de auto? Dan heb je daar iig geen last van en kan je gewoon via de app betalen.
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:14:
Maar ook zonder telefoon issues lijkt het mij niet handig, veel meer handelingen. Ik zie het voordeel er niet van in, zal wel aan de leeftijd liggen.
Nou ja, een pasje kan je vergeten, of is wéér een pasje tussen al die andere pasjes, of is weer een extra ding aan de sleutelbos. Een telefoon heb je toch altijd al bij je tegenwoordig, dus die vergeet je niet en je hoeft geen extra stuk plasic bij je te houden.

Het is nu wel een extra handeling, maar als de Fastnet app met NFC werkt is het natuurlijk best of both worlds. Alleen Autocharge is nog handiger. Tenminste, zolang je je auto niet meegeeft met iemand anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat kan ook wel daar gaat het niet om maar als je je telefoon niet heb of leeg is moet je wachten tot er weer prik in zit. Pasje ligt in de auto altijd beschikbaar simpel en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ok de ampera-e is klaar:
https://www.nu.nl/auto/52...ektrische-mobiliteit.html

PSA start zijn eigen EV divisie. Over 2-3 jaar verwacht ik pas nieuwe EV's maar goede ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
prettig schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:21:
[...]

2 x Tesla wall connector (in LOAD balance aansluiten met elkaar), kunnen tot 22kw (klaar voor je volgende auto).
Met MAXEM eraan: mag je en kun je 25A laden uit aansluiting.
--> dit werkt dan automatisch: veel verbruik, minder laden, ga je naar bed... max
--> gelijk beide auto's gewoon aan de stekker
--> Maxem: zijn bezig met warmtepomp aansturen en PV hebben ze al.

Kosten: 2 x 600,- + 150,- maxem

Backoffice: zit bij maxem.
Kleine aanvulling hier, MAXEM met tesla wall connectors "nog" niet (net met ze gebeld, werkt al maar nog niet vrijgegeven, dus komt).

Werkt wel al met: ICU en KEBA palen (krijg de details vandaag, welke types):
- dan kun je dus meerdere palen THUIS volledig automatisch MAXIMAAL laden (bij 3 x 25A dus ook 3 x 25A). ga je zwaarder dan kan het gewoon mee.
- Geen Extra meter nodig (backoffice)

Dus je komt thuis auto's aan de lader en nergens meer over nadenken.
Top oplossing dat gaat hem worden...... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Vergeet niet dat maxem kosten per maand in rekening brengt. Verder is het wel een top oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:27
MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:56:
Ok de ampera-e is klaar:
https://www.nu.nl/auto/52...ektrische-mobiliteit.html

PSA start zijn eigen EV divisie. Over 2-3 jaar verwacht ik pas nieuwe EV's maar goede ontwikkeling.
Het lijkt wel of je toekomst voorspelt :)

https://www.egear.be/elektrische-opel-corsa/

Allemaal rond dat magische jaar 2020 :) pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Grappig hoe alles rond 2020 uit komt maar goed het kost gewoon tijd om alles te ontwikkelen ze lopen enorm achter ze beginnen met niks. Dus alles moet worden ontwikkeld/inkocht worden. Ampera-e is weg / is te duur nu + GM techniek geen uitwisseling.

De omslag gaat pas plaats vinden als meerdere fabrikanten meer dan 1 EV hebben in het gamma + dat er eindelijk grote autos gaan komen maatje Model X want die schattige C klasse is leuk maar niet voor vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:14:
Grappig hoe alles rond 2020 uit komt maar goed het kost gewoon tijd om alles te ontwikkelen ze lopen enorm achter ze beginnen met niks. Dus alles moet worden ontwikkeld/inkocht worden. Ampera-e is weg / is te duur nu + GM techniek geen uitwisseling.

De omslag gaat pas plaats vinden als meerdere fabrikanten meer dan 1 EV hebben in het gamma + dat er eindelijk grote autos gaan komen maatje Model X want die schattige C klasse is leuk maar niet voor vakantie.
De Ampera-e is 'gewoon' leverbaar, je moet alleen veel geduld hebben of (in het geval van lease) op tijd bestellen . Mijn Ampera-e(lease) lijkt een levertijd van 5,5 maand te hebben en dat is niet zo eens zo heel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:14:
...
Pfff, wat een onzin. De omslag vindt juist plaats als er meer b en c segment ev’s komen. Die paar rijken en ondernemers met een auto van formaat en prijs model x bepalen de totale omvang van ev niet...
Daarnaast is een b segment al genoeg om een gezin mee op vakantie te nemen (maatje Skoda fabia), maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Je moet je alleen afvragen of je wel een ampera-e nog wilt in engeland zijn er al dealers die geen Ampera-e gaan onderhouden.

Ze zullen gerust uiteindelijk geleverd worden waarbij GM natuurlijk zo lang mogelijk over doet om PSA dwars te liggen. Zeker die prijs verhoging van 5000+ euro is idioot.

We gaan het zien ik heb ze nog niet in het wild gezien. Maar goed wie weet kom ik er nog een tegen. Maar ze zullen redelijk zeldzaam blijven.

Maar goed ik denk zeker dat de omslag pas plaats vind bij de D+ segmenten waarom je wilt een trekhaak je heb ruimte nodig. Met een redelijk ruime leaf kan ik maar lastig mee op vakantie. Ja op vlieg vakantie misschien.

Maar zolang er geen EV maat model X komen zal blijven steken waarom omdat bij een grotere auto er meer accu in kan zonder verlies van ruimte. En zolang er nog geen auto is die de range van een model x/s evenaart komen we er al helemaal niet.

Op dit moment is er maar 1 auto met trekhaak mogelijkheid. Er is een nissan maar de tweede is geen gezins auto. Zolang dat niet veranderd zullen alleen mensen in de steden maar niet in de polder overstappen die hebben meestal grote/ruime autos en hebben ook de range nodig.

Je ziet nu al in de steden er veel EV zijn maar zo snel je die verlaat droogt het heel snel op.

Maar goed we gaan het zien. Voor nu zijn er genoeg goede opties een paar extra kan zeker geen kwaad.

[ Voor 51% gewijzigd door MeZZiN op 05-04-2018 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het klinkt echt als de domst mogelijke strategie om als min of meer enige fatsoenlijke EV een auto uit te brengen die je vervolgens niet gaat promoten of onderhouden, terwijl al je concurrenten druk bezig zijn serieuze EVs uit te brengen, overheden ICEs uitfaseren en de wereld overduidelijk die kant op gaat. Wat proberen ze bij GM te doen, corporate suicide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
maakt helemaal niet uit..... ze kunnen die techniek gewoon kopen of gezamelijk uitbrengen.....doet de hele auto-industrie al jaren.... ze moeten alleen een modelletje bedenken of omdopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nope GM had Opel een heeft die verkocht waarom zouden ze leveren aan hun grote concurrent (PSA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
dan kopen ze toch bij een ander......hoeft niet in hetzelfde concern te zitten (weet je hoeveel fabrikanten technologie "delen" puur vanwege de kosten) of van derden (LG).

Zie dat niet als probleem en ze hebben nog jaren de tijd.... we zitten pas op 1-2% marktaandeel met EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is het punt dus het is een basis technologie kan je natuurlijk inkopen maar als je weet dat de toekomst 100% EV is moet je eigenlijk zelf aan bak anders gaan je er nooit op verdienen. PSA is groot genoeg dat beter zelf aan de knutsel kunnen. Maar goed dan is de Zoe 3-4 al uit leaf 4.0 en de tesla revisie 2000 (gaat wat harder bij tesla).

Het is wat anders dan we komen een deel in. Nu moet je bijna 80% van de techniek inkopen dat gaat nog werken voor een PSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:52
MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:26:
Je moet je alleen afvragen of je wel een ampera-e nog wilt in engeland zijn er al dealers die geen Ampera-e gaan onderhouden.

Ze zullen gerust uiteindelijk geleverd worden waarbij GM natuurlijk zo lang mogelijk over doet om PSA dwars te liggen. Zeker die prijs verhoging van 5000+ euro is idioot.

We gaan het zien ik heb ze nog niet in het wild gezien. Maar goed wie weet kom ik er nog een tegen. Maar ze zullen redelijk zeldzaam blijven.

Maar goed ik denk zeker dat de omslag pas plaats vind bij de D+ segmenten waarom je wilt een trekhaak je heb ruimte nodig. Met een redelijk ruime leaf kan ik maar lastig mee op vakantie. Ja op vlieg vakantie misschien.

Maar zolang er geen EV maat model X komen zal blijven steken waarom omdat bij een grotere auto er meer accu in kan zonder verlies van ruimte. En zolang er nog geen auto is die de range van een model x/s evenaart komen we er al helemaal niet.

Op dit moment is er maar 1 auto met trekhaak mogelijkheid. Er is een nissan maar de tweede is geen gezins auto. Zolang dat niet veranderd zullen alleen mensen in de steden maar niet in de polder overstappen die hebben meestal grote/ruime autos en hebben ook de range nodig.

Je ziet nu al in de steden er veel EV zijn maar zo snel je die verlaat droogt het heel snel op.

Maar goed we gaan het zien. Voor nu zijn er genoeg goede opties een paar extra kan zeker geen kwaad.
Zag er laatst een in leiden ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Ander probleem van de ampera-e is dat hij heel dicht bij de prijs van een model 3 komt. En dan weet ik wel wat ik liever lease/koop.

Maar goed morgen naar de garage een ster in mijn ruit nog niet eens 3000 km gereden nu al een ster. Meh. En volgende week even langs gaan om de vin te laten spuiten hij is nu zwart moet spring cloud worden. Verder eigenlijk weinig problemen met de leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:42:
Dat is het punt dus het is een basis technologie kan je natuurlijk inkopen maar als je weet dat de toekomst 100% EV is moet je eigenlijk zelf aan bak anders gaan je er nooit op verdienen. PSA is groot genoeg dat beter zelf aan de knutsel kunnen. Maar goed dan is de Zoe 3-4 al uit leaf 4.0 en de tesla revisie 2000 (gaat wat harder bij tesla).

Het is wat anders dan we komen een deel in. Nu moet je bijna 80% van de techniek inkopen dat gaat nog werken voor een PSA.
Dit is het grote probleem. Tesla en Nissan hebben hun eigen batterijsuppliers al op een rijtje en zijn hard aan het uitbouwen, en produceren daardoor voorlopig nog minstens een orde-grootte meer EVs dan de eerstvolgende concurrent. Om niet te spreken van de grote Chinese autofabrikanten, die ook gegarandeerd deze kant op komen. En daar zitten grote schaal- en kostenvoordelen in.

Als autofabrikanten niet NU al bezig zijn met het opzetten van hun eigen supply chains, is het game over over 10 jaar. De EV concurrentie neemt de zaak dan keihard over. Dit is net zo hard gebeurd in de jaren '80 met de Amerikaanse auto-industrie en we zien exact dezelfde krachten nu spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Weet je hoeveel de autoindustrie nu inkoopt bij derden bij productie van auto's?
Just in time delivery hebben we al decennia, ze maken weinig zelf hoor.
Ze ontwerpen en kopen onderdelen.
Bodemplaat, ophanging, motoren, aandrijving, elektronica, etc ...... Ze maken zelf de carrosserie (en zelfs dat al soms gezamenlijk) merendeel komt van toeleveranciers.

Ev is niet anders, nu wellicht meer maar straks echt niet. En ev is dan nog stuk eenvoudiger..... Veel minder onderdelen.
Accu's gaan van derden komen en denk zelfs motoren. Wat blijft er dan nog over wat ze nu ook al inkopen?
Waarom zou tesla straks niet gewoon een model 3 bodemplaat met alles erop kunnen gaan verkopen aan derden......

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 05-04-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:39:
dan kopen ze toch bij een ander
Dat kan alleen als het product niet supply-constrained is.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
1) tesla gaat dat niet doen doen omdat tesla anders werkt dan auto fabrikanten omdat ze op eens begonnen zijn alles zelf te gaan doen veel onderdelen worden zelf gemaakt weinig inkoop meer.
2) telsa en nissan en BMW op dit moment hebben grote aandelen genomen in de hoofd grondstoffen van EV en die zijn helaas in beperkte voorraad nog / niet snel genoeg uit de grond te krijgen.
3) de techniek is zo nieuw nog dat je wel moet investeren om een goede auto neer te zetten
4) PSA komt over 2 jaar pas met een v1 dan moet die gelijk wel heel goed zijn om de dan de EV auto weg te blazen om maar een kans te maken op een plekje.
5) EV gaan het overnemen duurt nog even maar niet heel lang en je moet nu op de kleine schaal leren bouwen je kan niet in 2 jaar tijd op volle kracht zijn zonder een paar geoefend te hebben. Zie tesla met de model 3 issues ze weten hoe het moet alleen toch is het erg lastig om op te schalen met EVs.
6) EV bouwen is zo anders dan een ICE auto het is gewoon een hele andere tak van sport en PSA is dan een groetje met veel veteranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Nu ook mail van mailinglijst gekregen dat de kona te “bestellen” is via de website. Gaat om web formulier waarbij dealer contact met je opneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:35:
1) tesla gaat dat niet doen doen omdat tesla anders werkt dan auto fabrikanten omdat ze op eens begonnen zijn alles zelf te gaan doen veel onderdelen worden zelf gemaakt weinig inkoop meer.
2) telsa en nissan en BMW op dit moment hebben grote aandelen genomen in de hoofd grondstoffen van EV en die zijn helaas in beperkte voorraad nog / niet snel genoeg uit de grond te krijgen.
3) de techniek is zo nieuw nog dat je wel moet investeren om een goede auto neer te zetten
4) PSA komt over 2 jaar pas met een v1 dan moet die gelijk wel heel goed zijn om de dan de EV auto weg te blazen om maar een kans te maken op een plekje.
5) EV gaan het overnemen duurt nog even maar niet heel lang en je moet nu op de kleine schaal leren bouwen je kan niet in 2 jaar tijd op volle kracht zijn zonder een paar geoefend te hebben. Zie tesla met de model 3 issues ze weten hoe het moet alleen toch is het erg lastig om op te schalen met EVs.
6) EV bouwen is zo anders dan een ICE auto het is gewoon een hele andere tak van sport en PSA is dan een groetje met veel veteranen.
Ev bouwen is veel eenvoudiger dan een ice. Veel minder complex. En de schaarste zit alleen in de grondstoffen voor de accu's en ook dat wordt straks opgelost. Geen zeldzame grondstoffen meer voor accu's, Moet ook wel want anders kunnen we gewoon weg niet genoeg accu's produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 07:36
prettig schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:39:
[...]

Ev bouwen is veel eenvoudiger dan een ice. Veel minder complex. En de schaarste zit alleen in de grondstoffen voor de accu's en ook dat wordt straks opgelost. Geen zeldzame grondstoffen meer voor accu's, Moet ook wel want anders kunnen we gewoon weg niet genoeg accu's produceren.
Tijdje geleden ergens een sheet gezien met alleen al het verschil in bewegende delen tussen EV en ICE.. bijzonder dat het kan op deze manier.

en als je dan gaat kijken dat bijna ieder bewegend deel gesmeerd moet blijven, wat doet dat verschil met je "meantime between failure"

[ Voor 0% gewijzigd door oNNoZeLe op 05-04-2018 20:43 . Reden: +al ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik heb vandaag de Allego snellader langs de A2 (Bruchem) gebruikt met de Maingau laadpas. Ging super, zonder problemen. Wel vreemd dat in de app mijn laadbeurt staat à €0,00 Ondanks dat ik een Duitse IBAN heb ingevoerd. Zou het aan de NL laadpaal liggen? Dat ze die nog niet kunnen verrekenen?

[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 05-04-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kv83 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:53:
Nu ook mail van mailinglijst gekregen dat de kona te “bestellen” is via de website.
Ook de 64 kWh versie?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
Juist de 64kWh versie is de enige versie die leverbaar is dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
pmiddeld schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:55:
Ik heb vandaag de Allego snellader langs de A2 (Bruchem) gebruikt met de Maingau laadpas. Ging super, zonder problemen. Wel vreemd dat in de app mijn laadbeurt staat à €0,00 Ondanks dat ik een Duitse IBAN heb ingevoerd. Zou het aan de NL laadpaal liggen? Dat ze die nog niet kunnen verrekenen?
Ik kan niet wachten tot ik de laadpas in huis heb... kan elk moment binnenkomen. Heb meermaals geprobeerd te laden met de app bij een Allego snellader in Leiden, maar dit is nooit gelukt, bleef steeds de melding krijgen dat de lader weigerde. Ik hoop dus heel hard dat dit met de pas anders zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kv83 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:07:
[...]

Juist de 64kWh versie is de enige versie die leverbaar is dit jaar :)
Ahh.. Hmm, tempting! Heb ook die mail gehad.

Hoop wel dat er snel goede reviews komen om het drama van de Leaf 2 te voorkomen (snelladen werkt belabberd door afwezigheid van batterij(temperatuur)management, en werd pas duidelijk nadat de eerste lichting was uitgeleverd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
De Kona heeft iig goede koeling voor de baterij, dus dat komt goud. Hyundai heeft met de Ioniq wel laten zien dat ze goede EV's kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kv83 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:00:
De Kona heeft iig goede koeling voor de baterij, dus dat komt goud. Hyundai heeft met de Ioniq wel laten zien dat ze goede EV's kunnen maken
Is er trouwens al een brochure, lijst met opties, wat kost ie full options?
Is een trekhaak een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:04:
[...]

Is er trouwens al een brochure, lijst met opties, wat kost ie full options?
Is een trekhaak een optie?
Nee. Onder de 50k voor de meest luxe versie met 64kWh. In mei wordt de prijs verwacht. De eerste paar maanden zal hij alleen als Launch Edition verkrijgbaar zijn. Volgens dealer is dit de premium (dus met alles erop en eraan). Wat dat precies inhoudt zal ook pas in mei bekend zijn gok ik.

Trekhaak? Denk het niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door kv83 op 05-04-2018 22:06 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.