Tuurlijk wel. Start een bedrijf en track alles in een gewone relationele database. Dat doen we op dit moment wereldwijd al met talloze RFID chips, bijvoorbeeld met huisdieren hier in NL.
Het punt is dat je die database moet vertrouwen.
Indien je die informatie terug kunt vinden in de blockchain is dat wel mogelijk. Vandaar dat ik zeg dat het opener is. Daarnaast is immutable ook voornamelijk als argument tegen het hacken of het bewust frauderen van onder andere chinese namaak
Dat klopt, hier zit de waarde van VEN in. Ik zie ook zelf best toekomst in het concept, ik denk ook serieus dat het later gebruikt gaat worden. Maar is het product dan gelijk 2,8 miljard dollar waard? Of zoals sommigen hier voorspellen, tientallen miljarden?
Dat het een dure manier van opslag is, is momenteel nog wel zo, maar met alle vernieuwingen die de komende tijd gaan plaatsvinden kan dat heel hard terug gebracht worden.
Het is puur technisch gezien nooit zo efficiënt te krijgen als een gewone, relationele database. Dat kán gewoon niet op de manier hoe blockchain werkt. En dat is ook niet erg, want blockchain heeft andere voordelen, zoals decentralisatie. Hierom zullen enkel producten die decentralisatie als key eigenschap hebben, toekomst kennen (als je het mij vraagt tenminste. Anno 2018 komen IT managers met de meest bizarre ideeën weg als het maar genoeg buzzwords beschikt, daarop vallen ook luchtkastelen te bouwen, dus wie weet).
Verder dan: hoe bepaalt VEN wie informatie op de blockchain mag toevoegen? Hoe krijg ik het vertrouwen om data toe te voegen? En hoe voorkom je dat iemand een bedrijfsnaam namaakt, zoals in China heel gebruikelijk is?
En daarnaast: wat is de waarde van het VEN muntje? Ik geloof best in een blockchain-toepassing, maar waarom moet er een valuta bij komen? En wat heb jij als particulier aan die valuta? Een coin bezitten is immers geen aandeel in het bedrijf VeChain, het is enkel het recht hebben op een aantal blokjes in de ketting.