foxbow schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Ik heb het bedrag voor nu laten terugboeken en het staat weer op mijn rekening. Echter, ik ben bezorgd of ik in de problemen kan komen als ik het niet binnen een bepaalde termijn terugbetaal. Mijn hoop is dat iemand dit bekijkt en ook vindt dat het bedrag buitensporig is, maar ik vrees dat het mogelijk weer automatisch afgeschreven wordt.
Processueel raad ik je aan om (uiteindelijk) onder protest te betalen, en Youfone in verzuim te laten raken voor terugbetaling. Om drie redenen:
1. Tijdens het verzuim loopt de wettelijke rente. Die is momenteel 7%;
2. Als Youfone een zaak start, kost dat je bij verlies meer dan wanneer jij een zaak start; en
3. Later dit jaar treedt het
Tijdelijk besluit experiment nabijheidsrechter in werking. Die schept een laagdrempelige procedure bij de rechtbank met lagere proceskosten. Het experiment is niet landelijk maar je kunt de procedure in ieder geval in Rotterdam voeren omdat Youfone daar is gevestigd.
Punt 2 en 3 besparen je ongeveer 250 euro bij verlies (bij winst is er geen verschil in kosten).
Dit is een nieuw argument. Er spelen dus twee zaken door elkaar: je hebt meer gebruikt dan de oorspronkelijke bundel, en de bundel is maar 2,26 GB ipv 10 GB. Dat eerste kost je €75,80, dat tweede €774,19. Ik raad je aan om het geschil eenvoudig te houden en je op de tweede kostenpost te concentreren als je hierover gaat procederen.
In de
voorwaarden staat dat een bundel altijd gelijkoopt met een kalendermaand, dat een factuur naar rato berekend kan worden, en dat de bundelgrootte naar rato wordt berekend als je gedurende een maand een nieuw abonnement afsluit. Er staat niet dat je bundel naar rato wordt verkleind bij opzegging.
Je kunt het volgende bericht sturen:
Ik had bij u een abonnement met daarin inbegrepen een databundel van 10 GB à € 10. Het abonnement is opgezegd per 7 december 2023.
Op 4 december 2023 kreeg ik de volgende sms-berichten van u:
18:12 uur: “Je hebt 100% van je databundel gebruikt.”
18:16 uur: “Je dataverbinding is vanwege kosten buiten de bundel geblokkeerd tot de eerste van de volgende maand.”
Om 19:21 uur toonde uw app dat ik € 75,80 aan extra kosten had gemaakt vanwege Internet in Nederland.
Op 24 januari 2024 heeft u € 866,18 van mijn rekening afgeschreven. U heeft uitgelegd dat dit komt omdat het abonnement per de zevende dag van de maand is opgezegd, en dat de databundel daarom naar rato is verkleind naar 7 dagen, wat overeenkomt met een bundel van 2,26 GB voor € 2,26. Voor een gebruik van 10 GB berekent u daarom € 2,26 voor de eerste 2,26 GB en € 774 voor de resterende 7,74 GB. U stelt dat de verkleining naar rato in de algemene voorwaarden overeen is gekomen.
In de voorwaarden staat niet dat een bundel naar rato wordt verkleind bij opzegging. Er wordt wel nauwkeurig beschreven dat de bundelgrootte naar rato wordt berekend als iemand gedurende een maand een nieuw abonnement afsluit. Als u had willen afspreken dat de bundel naar rato wordt berekend bij opzegging had het op uw weg gelegen om dit duidelijk vast te leggen en op begrijpelijke wijze te communiceren. In de communicatie bent u juist uitgegaan van een bundel van 10 GB waardoor ik mijn gebruik in december ook niet meer heb kunnen aanpassen. Ik wijs daarbij op uw sms-berichten van 4 december 2023 en de informatie die in december in uw app werd getoond. Het bedrag van € 774 ben ik daarom niet verschuldigd.
Het bedrag van € 75,80 volgt uit gebruik dat uitgaat boven de oorspronkelijke bundel van 10 GB. Op grond van art. 6:230m lid 1 sub c BW bent u verplicht om op duidelijke en begrijpelijke wijze de totale prijs vooraf te communiceren of (als dat niet kan) op duidelijke en begrijpelijke wijze de manier waarop de prijs moet worden berekend. Daarnaast bent u op grond van art. 6:230v lid 7 verplicht om deze informatie op een duurzame gegevensdrager ter beschikking te stellen voordat de dienst wordt uitgevoerd. Aan beide verplichtingen hebt u niet voldaan, en ik vernietig daarom de bepaling over de kosten buiten de bundel. Het bedrag van € 75,80 ben ik daarom niet verschuldigd.
Ik ben graag bereid om de abonnementskosten te voldoen. Graag ontvang ik daarvoor de juiste factuur.
Als je hierop een reactie krijgt, of als je een brief krijgt waarin je nog 14 dagen de tijd krijgt om te betalen moet je actie ondernemen.