Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:07

India Sierra

Learn by failure

Paling1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:53:
@India Sierra
Bizar. Terugroepactie was heel urgent volgens de brief die ik kreeg. Zeker irritant dat je dan weer terug moet.

Overigens heb ik qua planning en uitvoering van het onderhoud uitstekende ervaringen met van Mossel OPC in Oosterhout.
Die hebben eigenlijk altijd op korte termijn ruimte voor onderhoudsafspraken.
Misschien maar eens overwegen, Nefkens heeft nooit plek, moet altijd minimaal 3 weken wachten. Dus ik heb 3 weken met een lekkende band rond gereden (moest elke dag oppompen, had accu pompje standaard in de auto liggen ..)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@India Sierra
Bizar dat ze voor dat soort urgente zaken die niet superveel tijd hoeven te kosten geen plek hebben... Kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren.

Voor mijn vorige auto zat ik bij een dealer die ook qua planning altijd vol zat. Regelmatig meer dan een maand wachttijd, maar voor urgente zaken als remmen en banden hadden ze altijd een plekje over.
Had toen eens een airco die er midden in de zomer mee ophield. Moest toen 2 maanden wachten. Toen via de leasemaatschappij in Oosterhout terecht gekomen. Die konden me binnen een week helpen.
Toevallig ging ik daarna de Corsa leasen, dus ook snel die garage gekozen voor het onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@India Sierra voor banden kun je je auto toch ook gewoon langs een bandenboer brengen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

MadMarky schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:09:
@India Sierra voor banden kun je je auto toch ook gewoon langs een bandenboer brengen?
dat zou theoretisch kunnen maar ik verwacht dat problemen met de (private) lease maatschappij ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

India Sierra schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:51:
[...]

dat zou theoretisch kunnen maar ik verwacht dat problemen met de (private) lease maatschappij ..
Je verwacht het of je hebt het nagevraagd?
Ik rij al jaren zakelijke lease, onderhoud van de auto moet bij een dealer of erkend servicebedrijf gedaan worden maar voor zoiets simpels als nieuwe banden of een bandenwissel kan ik gewoon naar de Profile/Kwikfit/Euromaster.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

MadMarky schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:57:
[...]

Je verwacht het of je hebt het nagevraagd?
Ik rij al jaren zakelijke lease, onderhoud van de auto moet bij een dealer of erkend servicebedrijf gedaan worden maar voor zoiets simpels als nieuwe banden of een bandenwissel kan ik gewoon naar de Profile/Kwikfit/Euromaster.
Ik zal het eens navragen maar de private lease is vanuit het bedrijf wat voorheen de opel dealer was. Nu overgenomen door nefkens dus misschien dat dat helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Prullenbak84 @Ophidian Jullie hadden een kapotte aircopomp bij een Corsa-e toch? Hebben jullie de app wel eens gebruikt om de airco op afstand in te schakelen?

Ik had gisteren die functie eens gebruikt om de auto alvast te koelen aangezien die in de zon had gestaan. Vervolgens naar huis gereden en de auto op de oprit geparkeerd. En een uur later dacht ik: wat hoor ik toch de hele tijd voor een gebrom buiten?
Was van de auto de aircopomp aan het lopen en de koelventilator stond druk te blazen (hoop warme lucht om de auto heen), maar toen ik de deur open trok leek er geen koele lucht uit de vents te komen. Na de auto een keer gestart en gestopt te hebben bleef ie nog steeds hetzelfde doen. Vervolgens de app erbij gepakt, de airco op afstand gestart en weer gestopt en toen hield ie er wel eindelijk mee op.
Dit soort ongein (software bug?) lijkt me nou niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:12
MadMarky schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:35:
@Prullenbak84 @Ophidian Jullie hadden een kapotte aircopomp bij een Corsa-e toch? Hebben jullie de app wel eens gebruikt om de airco op afstand in te schakelen?
Nee dat heb ik (nog, fingers crossed) niet gehad. En die functie weleens gebruikt, maar werkt 9 van de 10 keer niet...die app is nu al 3 jaar een aanfluiting en ik heb de hoop opgegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
@MadMarky Ja de compressor is vervangen. Tot dus er nog geen rekening gezien :+

Kan ook zijn om batterij te koelen, is ook als hij aan het laden is namelijk.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:20:
Waar kan je ergens in een Corsa-e de totaal statistieken zien, al een paar keer op zoek geweest.
enige wat er op lijkt wat ik kan vinden is een soort trip/traject log op het dashboard.

Hier staat dan vervolgens
70 km/h gemiddeld
0,0 kWh/100 km
traject 9999 km
Oftewel, klopt geen hol van.

Het statistieken scherm op het infotainment systeem is alleen huidige traject of tot de afgelopen 60 minuten. vrij nutteloos imo.
Heb net even met mijn OBD dongle en de Carscanner app gekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0oINKPkCCHQ9FuRfKfQvhObNIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/in6AP4cQdzlHTQDjEBL0O2Wr.png?f=fotoalbum_large
Staan geen totaal statistieken van het laden bij...
Wel heeft mijn accu inmiddels een SoH van 92,75%...

Misschien kan er met andere software meer uitgelezen worden.

• Headozz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 15:12
MadMarky schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:35:
Bij mij is de aircocompressor van mijn corsa-e(lektric) ook vervangen. Ik gebruik de app wel eens maar heb het idee dat de airco pas goed werkt als de auto daadwerkelijk is ingeschakeld (ready op dashboard). App geeft vaker opdracht niet uitgevoerd als melding dan wel helaas.

Tijdens laden of na een flinke rit blijft de ventilator aardig geluid maken inderdaad. Zal ook langer door gaan op een warme dag om op de gewenste temperatuur te komen.

Gistermiddag ook de airco 15 minuten van te voren aan gezet, vanochtend was de auto stil :9

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De app is vooral traaaaaag. Met voldoende geduld tussen de opdrachten door werkt ie redelijk IMHO.
Het koelen op afstand gebruik ik eigenlijk alleen als de auto toch al aan een laadpaal staat, dan kost geen extra accu.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Airco "problemen" waren er blijkbaar ook bij de GM Opel's, mijn "nieuwe" Astra K krijgt ook een nieuwe :+

Tevens, aangezien het een MY2016 Astra K betreft, zit er geen Android Auto op }:| Afgesproken bij aanschaf dat het infotainment geüpdate wordt naar een nieuwe software versie met Android Auto. Ik weet dat het kan, hier op het Tweakers forum, Astra forums (NL, DE, UK, ...) worden overal berichten gerapporteerd dat het te updaten is.

Word ik vandaag gebeld, dat een hardware update noodzakelijk is |:( Volledige procedure inclusief interne code maar doorgestuurd, ben benieuwd wat ze nu gaan doen :+
Tevens een publicatie van Opel waar in staat dat een update beschikbaar is :p

Edit: plaatje bij het praatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNkk0dEeVTsSsjmk2d1zXSrDu3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sI2MhHmaUOzwJhrjWl28mCCm.webp?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door MK_ op 07-09-2023 20:18 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Paling1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Hoeveel range geeft hij bij jou nog aan bij volle accu? Hier nog zo'n 300km, dus zou dan 10% degradatie zijn. Valt mij toch wat tegen bij het continu naar 80% max laden, amper 10 keer bij een DC lader te hebben gestaan en iets van 61.000km.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
290 à 294 km maximaal bereik (324 km toen die nieuw was). Wisselt een beetje.
Hier laad ik gemiddeld 3 à 4x per week tot 100%. Geen zin om daar op te gaan letten.
Snelladen doe ik vrijwel niet. Moest een aantal keer toen de boordlader kapot was. Maar buiten dat ook minder dan 10x denk ik.
+/- 55.000 km gereden nu.

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 09-09-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Paling1 Ah zelfde degradatie dus. Dus ondanks 80% aanhouden geen verschil gemaakt. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Was die 10% een gokje of uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Paling1 Gokje adhv GOM waarden in de zomer. ;) maar zal dus zelfde zijn als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Gewoon effe uitlezen joh... >:)
Ik denk dat jij rond de 95% zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Paling1 Heb niet zo'n ding, en ga er ook niet 1 kopen meer :+

Of de bedrade van de Ford moet nog werken, die slingert nog ergens rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Die van mij kwam meer dan 10 jaar geleden voor een habbekrats uit China... dus grote kans dat die van jou ook gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MK_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:16:
Tevens, aangezien het een MY2016 Astra K betreft, zit er geen Android Auto op }:| Afgesproken bij aanschaf dat het infotainment geüpdate wordt naar een nieuwe software versie met Android Auto. Ik weet dat het kan, hier op het Tweakers forum, Astra forums (NL, DE, UK, ...) worden overal berichten gerapporteerd dat het te updaten is.

Word ik vandaag gebeld, dat een hardware update noodzakelijk is |:( Volledige procedure inclusief interne code maar doorgestuurd, ben benieuwd wat ze nu gaan doen :+
Tevens een publicatie van Opel waar in staat dat een update beschikbaar is :p
Nou, dat feestje gaat dus niet door 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Eigenlijk absurd, het kan dus wel maar dat moeten ze dan doorberekenen. Ander verhaal dan eerst :')

Maar goed, €430 is een beetje absurd :') Ga er de koop niet voor ontbinden, maar in feite is de auto nu niet zoals overeengekomen op de verkoopovereenkomst, want daar staat expliciet de update op vermeld. Dus maar kijken wat we daar dan maar mee gaan doen...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
MK_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:41:
[...]

***members only***

Eigenlijk absurd, het kan dus wel maar dat moeten ze dan doorberekenen. Ander verhaal dan eerst :')

Maar goed, €430 is een beetje absurd :') Ga er de koop niet voor ontbinden, maar in feite is de auto nu niet zoals overeengekomen op de verkoopovereenkomst, want daar staat expliciet de update op vermeld. Dus maar kijken wat we daar dan maar mee gaan doen...
Ik vind dat je een terecht punt hebt, zeker als het zwart op wit zo in de koopovereenkomst staat! De auto terugbrengen en geld terug zullen ze vast wel doen als je de corsa er niet op ingerolen hebt maar daar schiet je verder niks mee op.

Is het verschil delen de moeite waard om voor te stellen? Verder namelijk wel een monsterlijke spec zo, zeker stoelventilatie als je dat eenmaal hebt gehad wil je geen zomer meer zonder :9

Een andere vinden (koopovereenkomst ontbinden) zo aangekleed zal een flinke uitdaging zijn lijkt me.

Ik heb een 2jr terug nog overwogen om naar deze beste meneer te rijden om mijn dashboard “volledig” te unlocken: http://www.opelbordcomputer.de/index.php

Bedenk me nu dat ik helemaal niet weet of hij ook het infotainment kan upgraden maar wellicht een vraag waard als de rest niet thuis geeft.

Al met al is kosten delen (of beter: deze dealer vindt zijn ruggengraat weer terug en moffelt die kosten weg onder derving…) nog het goedkoopst waarschijnlijk :|

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:43

oscarwashere

"Very nice"

MK_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:41:
[...]

***members only***

Toch vreemd, het lijkt mij tot op zekere hoogte wel vanzelfsprekend dat je een occassion doorverkoopt met de meest recente updates. Als er in 2017 een terugroepactie is geweest waar de vorige eigenaar niet op heeft geacteerd, had je dat ook nu niet achterwegen gelaten. Actuele infotainment lijkt mij dan niet zo belangrijk als een terugroepactie voor een veiligheidskwestie, maar je gebruikt het wel bij elke rit en is een belangrijk deel van je gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MK_
Waar zit die 3 uur werk dan in? Een (belachelijk) duurbetaalde monteur die naar een zandlopertje op een computerscherm zit te kijken?

Als het in je koopcontract staat, dan heb je nu in ieder geval een startpunt in een onderhandeling. Lijkt me dat de dealer hier zeker ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Die belooft als 'deskundige' tenslotte dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wackoz schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:26:
[...]
Ik vind dat je een terecht punt hebt, zeker als het zwart op wit zo in de koopovereenkomst staat! De auto terugbrengen en geld terug zullen ze vast wel doen als je de corsa er niet op ingerolen hebt maar daar schiet je verder niks mee op.

Is het verschil delen de moeite waard om voor te stellen? Verder namelijk wel een monsterlijke spec zo, zeker stoelventilatie als je dat eenmaal hebt gehad wil je geen zomer meer zonder :9

Een andere vinden (koopovereenkomst ontbinden) zo aangekleed zal een flinke uitdaging zijn lijkt me.

Ik heb een 2jr terug nog overwogen om naar deze beste meneer te rijden om mijn dashboard “volledig” te unlocken: http://www.opelbordcomputer.de/index.php

Bedenk me nu dat ik helemaal niet weet of hij ook het infotainment kan upgraden maar wellicht een vraag waard als de rest niet thuis geeft.

Al met al is kosten delen (of beter: deze dealer vindt zijn ruggengraat weer terug en moffelt die kosten weg onder derving…) nog het goedkoopst waarschijnlijk :|
oscarwashere schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:22:
[...]
Toch vreemd, het lijkt mij tot op zekere hoogte wel vanzelfsprekend dat je een occassion doorverkoopt met de meest recente updates. Als er in 2017 een terugroepactie is geweest waar de vorige eigenaar niet op heeft geacteerd, had je dat ook nu niet achterwegen gelaten. Actuele infotainment lijkt mij dan niet zo belangrijk als een terugroepactie voor een veiligheidskwestie, maar je gebruikt het wel bij elke rit en is een belangrijk deel van je gebruiksgemak.
Paling1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:28:
@MK_
Waar zit die 3 uur werk dan in? Een (belachelijk) duurbetaalde monteur die naar een zandlopertje op een computerscherm zit te kijken?

Als het in je koopcontract staat, dan heb je nu in ieder geval een startpunt in een onderhandeling. Lijkt me dat de dealer hier zeker ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Die belooft als 'deskundige' tenslotte dingen.
Bedankt voor jullie berichten, ik ben dus niet de enige die het vreemd vind gelukkig :7

Ik ben normaal niet iemand die per se zijn gelijk moet halen, maar ik heb het inderdaad op de koopovereenkomst staan. Daar stonden 3 zaken op: het repareren van de airco (lijkt me geen gekken eis :P), controleren of hij de LSPI update van de motor heeft gehad (die heeft hij gehad) en de update van het infotainment systeem.Ook dat lijkt me geen gekke eis. Zeker aangezien de eerste software er ook om bekend staat minder stabiel te zijn, is de update sowieso noodzakelijk. Dat zijn geen gekke eisen lijkt mij, verder heb ik ook gewoon netjes vraagprijs + afleverpakket betaalt.

Absurd dat een Opel dealer dit dan niet kan/wilt doen 8)7

3 uur omdat die update 3 uur duurt en dus een bay in beslag neemt waar ze normaal 3u voor kunnen rekeken. Als ze dat nu gelijktijdig hadden gedaan met de het repareren van de airco had het helemaal geen extra tijd gekost. Maar ja... :')

Ik heb zo nog een meeting, daarna ga ik maar weer even bellen. Ik laat jullie wel weten wat het geworden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MK_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:43:
[...]

3 uur omdat die update 3 uur duurt en dus een bay in beslag neemt waar ze normaal 3u voor kunnen rekeken. Als ze dat nu gelijktijdig hadden gedaan met de het repareren van de airco had het helemaal geen extra tijd gekost. Maar ja... :')
Ergens te begrijpen dat zo'n plaats in de werkplaats geld kost, maar het is van de gekke om dan 3 uur een monteur door te rekenen. Die staat echt niet niks te doen totdat de plaats weer vrij is. Die wordt dus gewoon dubbel gefactureerd.
En sowieso lijkt het me tegenwoordig al raar dat ze er niet een aparte plek voor hebben om software updates te doen. Dat moet inmiddels bij zoveel modellen regelmatig gedaan worden. Dat kan dan makkelijk een plaats zijn zonder brug, grote gereedschapskarren en andere apparatuur die je voor een software update nooit gaat gebruiken.
Ik heb zo nog een meeting, daarna ga ik maar weer even bellen. Ik laat jullie wel weten wat het geworden is :)
Succes! Ik zou op zijn minst proberen om die werkplaatsuren eraf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

MK_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:43:
[...]

[...]

[...]
3 uur omdat die update 3 uur duurt en dus een bay in beslag neemt waar ze normaal 3u voor kunnen rekeken.
Als dat zo'n probleem is zetten ze hem toch even ergens anders neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

LankHoar

Langharig tuig

@MK_ ik denk dat je een heel sterke zaak hebt. Het staat letterlijk zwart op wit, hoe willen ze zich daar nou uit kletsen? Ik zou dan ook echt vragen hoe ze dit gaan oplossen, want nu is de koop non-conform. Dus ofwel oplossen, danwel ontbinden (en dat je dat niet wilt gaan doen hoeven zij niet te weten, laat ze maar even zweten). Dat recht heb je wel lijkt me (of elders laten oplossen en kosten verhalen, maar zal lastiger worden en juridisch getouwtrek). Hoe dan ook erg vervelend, en siert ze niet..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@MK_ Vrij simpel dus, dealer moet gewoon overeenkomst nakomen. Daar moet je niet eens over twijfelen of je daar achteraan moet gaan. Ze verdienen al genoeg aan je. Of 430 euro vergoeden, dat kost die optie blijkbaar :+

Mijn ouders werd de Corsa met normale achterlichten afgeleverd ipv de LED variant. Stond duidelijk op de koopovereenkomst. Ze hebben nog geprobeerd eronderuit te komen, maar hadden al vrij snel door dat ze wel moesten. Niet veel later dus ook gewisseld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Nouja, ik weet nu niet wat ik moet doen... Gebeld, maar ze geven aan niks te kunnen doen. Aangegeven dat het in strijd is met de koopovereenkomst... blijven ze verwijzen naar kosten en dat ze dat niet gratis kunnen doen.

Koopovereenkomst lijkt me vrij simpel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien ben ik dan niet stellig genoeg ofzo? Is dan maar de vraag hoe een groot probleem in er van moet maken. Ik kan het elders laten doen voor €80... + brandstof + tijd kwijt. Dus ook een aardige kost als je dat zou uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MK_
Tijd om wat formeler te worden naar de dealer toe. Zorg dat je hun weigering tot nakomen van de overeenkomst zwart op wit hebt.
Daarna misschien nog even persoonlijk langsgaan en de baas aldaar in het gesprek betrekken.
Als ze blijven weigeren dan zal je ze in gebreke moeten stellen. Al dan niet met hulp van een advocaat of rechtsbijstand.

Dit is volgens mij het standaard ontmoedigingsbeleid van veel bedrijven. In plaats van gewoon te betalen proberen ze op deze manier onderhandelingsruimte te creëren. Hoe langer ze hun poot stijf houden hoe kleiner de kans dat ze het hele bedrag moeten betalen.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
Paling1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Voor een nauwkeurige SoH werkt zo'n dongle niet lijkt me. Daar is een andere methode voor. Vaak moet je dan volledig opladen en een bepaald aantal procent van je accu leegrijden.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

fisherman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:40:
[...]

Voor een nauwkeurige SoH werkt zo'n dongle niet lijkt me. Daar is een andere methode voor. Vaak moet je dan volledig opladen en een bepaald aantal procent van je accu leegrijden.
Heb je daar een bron voor? Ben wel benieuwd naar de juiste manier van meten. Kijken of dat verschil maakt.
Geen idee of mijn meting betrouwbaar is, maar geloof niet dat het veel zal afwijken. Zal nog eens een keer testen met een volle accu.
Ik weet overigens niet of de cellen nog gebalanceerd worden bij het opladen. Er zit nu 0,02V verschil tussen de beste en de slechtste cel.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:12

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MK_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:23:
Nouja, ik weet nu niet wat ik moet doen... Gebeld, maar ze geven aan niks te kunnen doen. Aangegeven dat het in strijd is met de koopovereenkomst... blijven ze verwijzen naar kosten en dat ze dat niet gratis kunnen doen.

Koopovereenkomst lijkt me vrij simpel:

***members only***

Misschien ben ik dan niet stellig genoeg ofzo? Is dan maar de vraag hoe een groot probleem in er van moet maken. Ik kan het elders laten doen voor €80... + brandstof + tijd kwijt. Dus ook een aardige kost als je dat zou uitrekenen.
Nee je bent niet stellig genoeg inderdaad. Zij hebben een fout gemaakt door het je te verkopen op die manier. Ze regelen het maar intern maar dat moet niet je probleem worden gemaakt op deze wijze.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• fisherman
Paling1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:20:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ben wel benieuwd naar de juiste manier van meten. Kijken of dat verschil maakt.
Geen idee of mijn meting betrouwbaar is, maar geloof niet dat het veel zal afwijken. Zal nog eens een keer testen met een volle accu.
Ik weet overigens niet of de cellen nog gebalanceerd worden bij het opladen. Er zit nu 0,02V verschil tussen de beste en de slechtste cel.
Nou, wat je doet is natuurlijk gewoon een momentopname. Dat is nooit zo nauwkeurig dan het verbruik meten over een bepaalde afstand tov van een volle accu. Daarom verlopen al die testen die ze bij een specialist doen ook op die manier. Je kan zo'n test trouwens thuis uitvoeren. Ik weet niet precies welke bedrijven dat mogelijk maken, maar die sturen je dan een dongle op waarmee je dat kan testen op die manier.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

fisherman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:25:
[...]

Nou, wat je doet is natuurlijk gewoon een momentopname. Dat is nooit zo nauwkeurig dan het verbruik meten over een bepaalde afstand tov van een volle accu. Daarom verlopen al die testen die ze bij een specialist doen ook op die manier. Je kan zo'n test trouwens thuis uitvoeren. Ik weet niet precies welke bedrijven dat mogelijk maken, maar die sturen je dan een dongle op waarmee je dat kan testen op die manier.
Maar ik meet met die OBD niet het verbruik. Ik lees alleen een waarde voor de State of Health uit die door de boordcomputer 'gemeten' wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Paling1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:52:
[...]

Maar ik meet met die OBD niet het verbruik. Ik lees alleen een waarde voor de State of Health uit die door de boordcomputer 'gemeten' wordt.
Dat is exact wat ik zeg. Jouw OBD leest een statische waarde uit op basis van berekeningen van jouw boordomputer. Betrouwbare metingen gaan dus veel verder dan dat. Dat zijn ook die metingen met een rapport. Die metingen kosten helaas wel geld volgens mij en zijn ook meer bedoeld als deel van een aankoopkeuring, of als je een auto wil verkopen. Het zijn het soort metingen die ze ook bijvoorbeeld bij Autoweek verrichten in hun filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
Wackoz schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop :) Hoeveel km heeft hij gereden? Ik heb vooralsnog geen flush laten doen omdat de auto al weken binnen stilstaat i.v.m. ander vervoer. Over een maand moet hij voor zijn eerste APK keuring en heb ondertussen wel gevonden dat een service voor de 6T40/45 niet moeilijk hoeft te zijn.

Voordeel dat de GM 6T40 / 45 in vrij veel GM producties gevoerd is (geweest?) waardoor er aardig wat over te vinden is. Het makkelijkst is niet op "opel" zoeken maar de onderdeel merken en types, eigenlijk met vrij veel "pre-PSA" Opels zo in mijn ervaring.

Het is even terug dat ik hierin gedoken ben maar het "bijzondere" aan de automaat service op deze bak is het op de juiste manier en hoeveelheid vullen (juiste temperatuur, anders staat er een klepje dicht wat ellende kan geven). Wat ik niet weet is hoeveel garagisten/tranmissie bedrijven dit type bak zien en daar ervaring mee hebben. De opel dealers die ik gevraagd heb kunnen/doen het in ieder geval niet ;(

Heb je een reden om te flushen of preventief?
Ik heb zelf geen merkbare klachten (51k kilometers) dus twijfel anders de automaatolie zelf te verversen. Flushen op druk o.i.d. ga ik in ieder geval niet zelf kunnen.
Even een update, ik ben vandaag bij TPR Powerflush in Nieuwveen geweest om de bakolie te laten verversen. Ter plekke kwamen ze er echter achter dat ze niet wisten hoe ze bij de bak moesten komen 8)7 Van zowel boven als onderaf geprobeerd. Is dus niet doorgegaan. Ze hadden wel ervaring met deze automaat in andere Opel modellen gaven ze aan en daar konden ze er wel bijkomen was de uitleg.

Heb jij het inmiddels wel ergens met succes het laten doen en zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
@X2X2X Dat ze er helemaal geen raad mee weten vind ik wel heftig. Ik weet dat je bij sommige transmissies alles vanaf de bovenkant "ververst" d.m.v. een pompje op de vulopening. Alles wat ik zelf gevonden had over dit model transmissie laat echter lijken dat er gewoon een aftapplug is. Wat ik niet weet is of het aftappen eventueel via de "aftapschroef" aan de linkerzijkant zou moeten gebeuren. Daar zou je dan bij warme bak moeten checken of het niveau goed is. Youtube staat vol filmpjes in ieder geval als je op GM 6T40 of 6T45 zoekt.

Qua eigen ervaring nog geen vervolg helaas, mijn auto heeft alleen wat langere mooi weer tripjes gereden sindsdien. Ik ben stiekem benieuwd in het aantal auto's dat deze bak heeft bij Opel want de dealers in mijn omgeving willen er vooral vanaf blijven (lifelong oil).

Ik was daarom nog altijd van plan iemand te vinden maar kan dus helaas niks adviseren. Zal het hier posten als dat anders word binnenkort. Het bedrijf dat ik van plan ben/was te contacteren zit bij mij in de buurt: https://www.autotransmission.nl

Ik ben serieus bereid er voor te reizen als me dat zekerheid zou geven dat het goed gebeurd!

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 12:51
Even vragen voor zuslief hier...

Heeft een Corsa-e GS-line van de zaak maar het ding stopt elke keer met laden als ze aan een paal hangt en er later een andere auto naast komt staan.

Snellader geen probleem.

Haar Corsa gaat opnieuw in onderhandeling modus ofzo als er iemand later de andere kant van de paal pakt en stopt die van haar met laden.
Gevolg: soms de volgende ochtend naar werk willen rijden en accu niet geladen :/

Software/firmware van de week up-to-date laten brengen maar helaas nog hetzelfde probleem.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:32:
Even vragen voor zuslief hier...

Heeft een Corsa-e GS-line van de zaak maar het ding stopt elke keer met laden als ze aan een paal hangt en er later een andere auto naast komt staan.

Snellader geen probleem.

Haar Corsa gaat opnieuw in onderhandeling modus ofzo als er iemand later de andere kant van de paal pakt en stopt die van haar met laden.
Gevolg: soms de volgende ochtend naar werk willen rijden en accu niet geladen :/

Software/firmware van de week up-to-date laten brengen maar helaas nog hetzelfde probleem.
Is dat bij iedere paal zo of enkel bij die paal?

Lijkt me eerder een fout in de paal, met load-balancing wat niet werkt zoals het hoort, en dat hij de supply naar de andere auto af zet.

Zelfde resultaat bij de andere auto als er al een auto staat? Vaak is er ergens wel een visuele indicator dat er succesvol geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
MK_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:02:
[...]

Is dat bij iedere paal zo of enkel bij die paal?

Lijkt me eerder een fout in de paal, met load-balancing wat niet werkt zoals het hoort, en dat hij de supply naar de andere auto af zet.

Zelfde resultaat bij de andere auto als er al een auto staat? Vaak is er ergens wel een visuele indicator dat er succesvol geladen wordt.
Bij elke paal dat geen snellader (DC) is.

Ze heeft gevraagd bij andere EV eigenaren aan dezelfde palen en die ervaren het probleem niet (met betreffende palen die ze gebruikt).

Het zit dus echt in de auto....
Ik gok die omvormer van AC naar DC die nog wel eens een defect heeft.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:06:
[...]
Bij elke paal dat geen snellader (DC) is.

Ze heeft gevraagd bij andere EV eigenaren aan dezelfde palen en die ervaren het probleem niet (met betreffende palen die ze gebruikt).

Het zit dus echt in de auto....
Ik gok die omvormer van AC naar DC die nog wel eens een defect heeft.
Duidelijk.

Er zijn hier wel verschillende geweest met een defecte on-board charger, eigenlijk allemaal de eerste lichtingen. Is die van haar er ook een van?

Is het de 1F of 3F charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
MK_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:15:
[...]

Duidelijk.

Er zijn hier wel verschillende geweest met een defecte on-board charger, eigenlijk allemaal de eerste lichtingen. Is die van haar er ook een van?

Is het de 1F of 3F charger?
3F, auto is van 05-2021

Edit: zuslief zegt net dat het altijd met "greenflux" palen is...

Edit2: LastMileSolutions en Allego geen problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Csotranme op 25-09-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Zou dan toch even een belletje doen naar greenflux.
Wellicht iets met de communicatie ‘module’ of overdracht tussen opel en de laadpaal.

Dan kunnen zij ook een onderzoek starten.

Als het aan de auto ligt, zou het dan niet bij elke paal moeten gebeuren?
Tenzij greenflux een ander soort overdracht gebruikt om loadbalancing te communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zou het komen omdat de laadpaal overschakelt van 3F naar 1F als er een andere auto wordt aangekoppeld?
Kan me vaag herinneren dat dat problemen kon opleveren...
Lijkt me vooral een probleem van Greenflux dan.

• Headozz
Als je een 3 fase lader hebt kan je voor zover ik weet ook gewoon laden met 1 fase. De 230v lader die ik heb werkt bij mij ook gewoon. Het schiet echter niet op, dacht 1 tot 1,5kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:38
Ik heb een Corsa-E (pre-facelift), naast dat de app dramatisch is (vaak niet connecten of uren achterlopen) is de auto prima.
Ik zag dat de facelift-versie wél het volledige infotainmentscherm gebruikt (wat die van mij dus niet doet), weet iemand of dat ook naar de pre-facelift komt? Of op een andere manier te krijgen is (misschien mogelijk de software van de post-facelift erop zetten oid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Opel heeft opnieuw de uitrustingsniveau's en opties van de Astra aangepast. Dat is inmiddels de derde keer in een jaar tijd.

Als ik het zo zie zijn de vanafprijzen iets lager, maar opties komen nu meestal alleen gezamenlijk in een (duurder) pakket. Er is een niet-hybride Automaat bij gekomen en de namen voor de niveaus zijn aangepast. Verder is adaptieve cruise control nu ook weer verkrijgbaar op minder luxe uitvoeringen, deze was bij de vorige update nog geschrapt.

[ Voor 21% gewijzigd door oscarwashere op 09-10-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Tom- schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:28:
Ik heb een Corsa-E (pre-facelift), naast dat de app dramatisch is (vaak niet connecten of uren achterlopen) is de auto prima.
Ik zag dat de facelift-versie wél het volledige infotainmentscherm gebruikt (wat die van mij dus niet doet), weet iemand of dat ook naar de pre-facelift komt? Of op een andere manier te krijgen is (misschien mogelijk de software van de post-facelift erop zetten oid?).
Lijkt mij sterk dat ze het mogelijk gaan maken, is ook iets wat ik wel een beetje een afknapper vond, het grotere scherm gebruikt effectief bijna hetzelfde als de kleinere variant. Alleen zijn wat knoppen die bij de kleinere variant fysiek zijn verwerkt als touch knop op het scherm.

Kreeg zojuist ook een bericht dat mijn live Opel Live Navigatie Plus is verlopen. Oftewel geen live services, realtime verkeersupdates etc meer. Toch niet meer van deze tijd... Nu gebruik ik voornamelijk gewoon android auto dus heb er zelf weinig last van. Enige voordeel van de opel navigatie is dat de aanwijzingen ook bij mij op het dashboard zichtbaar zijn als je die functie actief maakt. Maar dit is ook weer niet bij iedereen het geval. Collega heeft een Mokka-e met opel naviatie, maar deze functie ontbreekt dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45
Ik ben even, maar misschien ook wel voor langer, over komen waaien uit Het grote Toyota-topic . Want, ik ben namelijk aan het orienteren op de nieuwe Corsa.

Hiervan had ik al van wat reviews begrepen dat je de 75pk versie beter kan laten staan en de 100pk 1.2 Turbo kan nemen. Voordeel is ook dat deze een 6-gear handbak heeft, wat voor de vele snelwegkilometers wel lekker is.

De beschikbare versies zijn:
55 kw - 75 pk - 5-gear handbak
74 kw - 100 pk - 6-gear handbak
74 kw - 100 pk - 8-gear automaat
96 kw - 130 pk - 8-gear automaat

Eigenlijk maakt het me qua opties niet zo gek veel uit, behalve dat LED-koplampen en CarPlay vereisten zijn, maar stoelverwarming zou ook wel lekker zijn.
Als ik dat in de vergelijkingssites prop, zit je zo rond de 16k, en dat is ook wel wat ik uit zou willen geven.

Zal zeer binnenkort eens langswippen bij de Opel dealer in de buurt voor een proefronde, maar misschien zijn er hier mensen die er al iets nuttigs over kunnen roepen? Algemene Opel tips, of juist ook specifiek voor de nieuwe Corsa's...

Importeren uit Duitsland
Uiteraard staan er bij de oosterburen weer meer auto's en in luxere uitvoeringen voor minder geld aangeboden.
Als ik zo een calculatie op de rest-BPM doe, zou dat voor de 74 kw - 100 pk - 6-gear handbak z'n 1600 euro zijn... Het importeren kan zelf prima, maar de lokale garagist doet het ook graag en heeft de ervaring dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Hoe is het afgelopen bij de tweakers die een storing kregen op het elektrisch aandrijfgedeelte? Was dit enkel elektrische wagens of ook hybride?

Ik heb de laatste twee weken even last gehad dat de auto niet elektrisch wou rijden maar direct in hybride startte (astra phev).
Kon het zelf ook niet naar elektrisch verzetten (modus niet beschikbaar).

Vanmorgen kreeg ik de melding “storing in het elektrisch aandrijfgedeelte. Laat repareren.”
Na het uit en aanzetten van de wagen ook weer direct hybride ipv elektrisch.
Elektrisch selecteren ook weer niet mogelijk.

Percentage en bereik van de batterij gingen wel omlaag.
Tijdens het uitbollen viel de verbrandingsmotor ook niet uit.

Straks nog maar eens even een ritje maken om te zien of ik nu wel elektrisch kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18-09 15:09
Ruben279 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:26:
Ik ben even, maar misschien ook wel voor langer, over komen waaien uit Het grote Toyota-topic . Want, ik ben namelijk aan het orienteren op de nieuwe Corsa.

Hiervan had ik al van wat reviews begrepen dat je de 75pk versie beter kan laten staan en de 100pk 1.2 Turbo kan nemen. Voordeel is ook dat deze een 6-gear handbak heeft, wat voor de vele snelwegkilometers wel lekker is.

Eigenlijk maakt het me qua opties niet zo gek veel uit, behalve dat LED-koplampen en CarPlay vereisten zijn, maar stoelverwarming zou ook wel lekker zijn.
Als ik dat in de vergelijkingssites prop, zit je zo rond de 16k, en dat is ook wel wat ik uit zou willen geven.

Zal zeer binnenkort eens langswippen bij de Opel dealer in de buurt voor een proefronde, maar misschien zijn er hier mensen die er al iets nuttigs over kunnen roepen? Algemene Opel tips, of juist ook specifiek voor de nieuwe Corsa's...

Importeren uit Duitsland
Uiteraard staan er bij de oosterburen weer meer auto's en in luxere uitvoeringen voor minder geld aangeboden.
Als ik zo een calculatie op de rest-BPM doe, zou dat voor de 74 kw - 100 pk - 6-gear handbak z'n 1600 euro zijn... Het importeren kan zelf prima, maar de lokale garagist doet het ook graag en heeft de ervaring dus ook.
Gedurfd, van Toyota naar Stellantis ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45
Hercul3s schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Gedurfd, van Toyota naar Stellantis ;).
Ik blijf nog wel deels in het Toyota kamp voor de andere auto’s thuis.
Maar helaas heeft Toyota niet echt iets wat in het gat tussen een Aygo (die me veel te goedkoop en klunky aanvoelt) en een Yaris die vele malen duurder is dan een (Sl)Opel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ruben279 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ik blijf nog wel deels in het Toyota kamp voor de andere auto’s thuis.
Maar helaas heeft Toyota niet echt iets wat in het gat tussen een Aygo (die me veel te goedkoop en klunky aanvoelt) en een Yaris die vele malen duurder is dan een (Sl)Opel ;)
Maar die Yaris is dan wel weer in hybride versie te krijgen... Dat hebben die kleine Opeltjes niet.
Welk bouwjaar en km stand zit je aan te denken?
Hoeveel rijd je per jaar?
Scheelt op papier nog best wel wat qua verbruik...

@MK_
Werkt je Android Auto al?

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 11-10-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ruben279 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:26:

Importeren uit Duitsland
1.2T 100pk met handbak is de sweetspot imho. Prima keuze :)

Verder in het algemeen prima auto's. "Problemen" vooral met eerste generatie elektrische varianten.
Ja, maar niet via de dealer :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Ci8X8ab8PbImc9yCInWhaWvAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TEayjv95kKXVMya7wR3GmSOT.webp?f=user_large
Ook Sport-knop ingebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReUywIvmLgrDGk762sWA1gc_EeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMA6z4dvjLEmMvh4zAwI95NX.webp?f=user_large
En OPC-Line pedalen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoNe42jTLtJOaYxlSb0hqL2eXtw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4iqG5F1ef6rMxg1QdYTRpq2z.webp?f=user_large

Komende zaterdag gaat hij voor meer dan een week weer terug naar de dealer, want naast de niet uigevoerde AA-update zouden ze ook de airco fixen... en die deed het natuurlijk bij ophalen ook niet :') Dus nu hebben ze nog meer nieuwe onderdelen besteld, en krijg ik 1.5 week een mooie leenauto. En daarna brengen ze de auto naar mijn werk in Eindhoven, toch galant van me dat ik ze niet terug laat rijden naar Zuid-Limburg :7

En maar even door geven dat ze ook nog even mogen kijken naar de achterremmen, die piepen als je zachtjes remt. Geen "garantie" want slijtage onderdeel, maar als ze piepen zijn ze waarschijnlijk op, en dat hadden ze dan wel tegen kunnen komen bij de afleverinspectie B)

Tot nu toe 1:18.8 gereden volgens de tankbonnetjes, prima :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MK_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Ja, maar niet via de dealer :P
Dealer wilde het niet oplossen?
Komende zaterdag gaat hij voor meer dan een week weer terug naar de dealer, want naast de niet uigevoerde AA-update zouden ze ook de airco fixen... en die deed het natuurlijk bij ophalen ook niet :') Dus nu hebben ze nog meer nieuwe onderdelen besteld, en krijg ik 1.5 week een mooie leenauto. En daarna brengen ze de auto naar mijn werk in Eindhoven, toch galant van me dat ik ze niet terug laat rijden naar Zuid-Limburg :7

En maar even door geven dat ze ook nog even mogen kijken naar de achterremmen, die piepen als je zachtjes remt. Geen "garantie" want slijtage onderdeel, maar als ze piepen zijn ze waarschijnlijk op, en dat hadden ze dan wel tegen kunnen komen bij de afleverinspectie B)

Tot nu toe 1:18.8 gereden volgens de tankbonnetjes, prima :Y
Beetje dom van de dealer om die airco niet eerst te testen. Komt niet heel betrouwbaar over.
Piepende remmen hoeft niet persé versleten remblokken te zijn hoor.
Beetje roest zou ook kunnen. Of de remzuigers lopen niet helemaal soepel waardoor de blokken lichtjes blijven hangen. Of de blokken zijn een beetje verglaasd.
Gewoon even een paar keer heel hard remmen en kijken of het daarna beter gaat.

Ik doe dat sowieso zo'n beetje elke maand wel een keertje. Bij een afrit van de snelweg even heel hard remmen. Leer je ook een beetje je auto mee kennen en hoe hard je in noodsituaties echt kan remmen.

Lekker zuinig trouwens!
Wij hebben sinds een paar maanden een C5 Aircross met een 1.2 motor erbij. Die doet 1:16,5 zo'n beetje. Had dat iets beter verwacht, maar wel zuiniger dan onze vorige auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 11-10-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:32:
[...
Dealer wilde het niet oplossen?
Ben je gek :') Uiteindelijk heb ik het maar laten gaan, ik heb/had in zowel prive als werk te veel dingen momenteel aan mijn hoofd om er stampij over te maken. Ik ben er nog altijd niet blij over, maar goed, het zit er nu in tegen minder dan een vijfde van hun kosten, nu door en genieten van de auto :)
[...]
Beetje dom van de dealer om die airco niet eerst te testen. Komt niet heel betrouwbaar over.
Njah, het ergste is nog... ze hebben hem een week langer daar gehouden om er echt zeker van te zijn dat hij zou werken. Dus je kan mijn teleurstelling wel snappen dat, na 3 uur afreizen met de trein, ik instapte in de auto en na 2 minuten al merkte dat de airco het niet deed :')

En dat is dan merkdealer :D
Piepende remmen hoeft niet persé versleten remblokken te zijn hoor.
Beetje roest zou ook kunnen. Of de remzuigers lopen niet helemaal soepel waardoor de blokken lichtjes blijven hangen. Of de blokken zijn een beetje verglaasd.
Gewoon even een paar keer heel hard remmen en kijken of het daarna beter gaat.

Ik doe dat sowieso zo'n beetje elke maand wel een keertje. Bij een afrit van de snelweg even heel hard remmen. Leer je ook een beetje je auto mee kennen en hoe hard je in noodsituaties echt kan remmen.
Ik heb al eens een keer hard geremd, maar het blijft nog :) Dus ze mogen er wel naar kijken vind ik.

Verder wel echt een heerlijke auto O+
Lekker zuinig trouwens!
Wij hebben sinds een paar maanden een C5 Aircross met een 1.2 motor erbij. Die doet 1:16,5 zo'n beetje. Had dat iets beter verwacht, maar wel zuiniger dan onze vorige auto.
Voor het formaat auto is dat ook zeker niet verkeerd hoor!

En m.b.t mijn verbruik... ik rijd voornamelijk snelweg, dus zal wel daar door komen. Maar zeker niet teleurgesteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MK_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Ben je gek :') Uiteindelijk heb ik het maar laten gaan, ik heb/had in zowel prive als werk te veel dingen momenteel aan mijn hoofd om er stampij over te maken. Ik ben er nog altijd niet blij over, maar goed, het zit er nu in tegen minder dan een vijfde van hun kosten, nu door en genieten van de auto :)

[...]
Inderdaad lekker van genieten! Pick your battles... Al dat gezeur is het meestal niet waard. Jammer dat een merkdealer zich tot dit soort praktijken verlaagd...

Android Auto was in onze zoektocht naar een andere auto wel 1 van de basiseisen.
Zoveel beter dan aanklooien met (verouderde) on-board navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:58:
[...]
Inderdaad lekker van genieten! Pick your battles... Al dat gezeur is het meestal niet waard. Jammer dat een merkdealer zich tot dit soort praktijken verlaagd...

Android Auto was in onze zoektocht naar een andere auto wel 1 van de basiseisen.
Zoveel beter dan aanklooien met (verouderde) on-board navigatie.
Nu is het ingebouwde systeem echt niet slecht, best vlot qua berekeningen en prima routes. Maar de kaarten zijn gewoon zo outdated, updates kosten een fortuin en de recentste is al weer 3 jaar oud, en een nieuwe kaart zal niet komen want GM auto...

Android Auto was voor mij ook wel een vereiste, en een modeljaar later met dit infotainment systeem had hem ook gewoon gehad. Maar dit modeljaar nog niet (wel CarPlay), maar ik wist dat het te updaten was (zelfde hardware als latere modeljaren, software update was destijds zelfs gratis bij de dealer). En aangezien ik op zoek was naar een specifieke uitvoering (Intellilux, stoelventilatie/massage, 18" Bi-Color) heb je weinig keuze :P Dus als er dan iets op te lossen is met een simpele update dan doen we dat maar :)

Fijn dat Android Auto tegenwoordig split screen heeft, echt een verbetering t.o.v voorheen :Y Nu ook nog een dongle tussen gezet (AAWireless, in de armsteun), dus nu is het nog draadloos ook :D Op langere ritten doe ik er alsnog een kabeltje aan om om te laden, maar om op kortere ritten gewoon in te stappen en weg te rijden, en hij verbindt automatisch: ideaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Nou, de Astra is dus terug naar de verkopende dealer om de airco te repareren. Ik moet ze toegeven, ze hebben me wel een nette leenauto gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2StDcL56B4fcCbao6bUaAUvczCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KV7IhZBVSSdzZDIq60Rzkl0w.webp?f=user_large

Ik had een Corsa o.i.d verwacht, maar een Grandland Hybrid Ultimate is een nette vervanging :) Astra ben ik meer dan een week kwijt (i.v.m de afstand willen ze hem minstens een week na reparatie daar houden om te verifieren dat hij daadwerkelijk gefixt is), en daarna wisselen we de auto's weer om :)

Ook handig: PHEV maar geen laadkabel meegekregen. Nu kan ik dus ervaren hoe het was om een leaserijder te zijn in 2013, PHEV op enkel benzine rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:01
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe auto. Klein gezin en willen geen enorm grote auto. Rijden nu een kleine auto, omdat we de auto niet veel gebruikten. Nu willen we toch wat vaker met de auto weg (o.a. vakantie) en zijn we op zoek naar een andere auto.

Nu zijn we uit gekomen bij de Opel Astra. We hebben deze auto (in drie uitvoeringen) zelf al gereden als lease auto, maar dat waren diesels. Nu op zoek naar een benzine, dus hebben een proefrit gemaakt met een Astra uit 2020 (95.000km) met een 1.2T 130 PK. Deze reed prima, nadat we een beetje huiverig waren geworden na een proefrit met een Ford Focus waar ook een drie cilinder inlag.

Ik ben op zoek naar ervaringen met deze auto en de onderhoudskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Laatst online: 20:04
Wadam schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:48:
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe auto. Klein gezin en willen geen enorm grote auto. Rijden nu een kleine auto, omdat we de auto niet veel gebruikten. Nu willen we toch wat vaker met de auto weg (o.a. vakantie) en zijn we op zoek naar een andere auto.

Nu zijn we uit gekomen bij de Opel Astra. We hebben deze auto (in drie uitvoeringen) zelf al gereden als lease auto, maar dat waren diesels. Nu op zoek naar een benzine, dus hebben een proefrit gemaakt met een Astra uit 2020 (95.000km) met een 1.2T 130 PK. Deze reed prima, nadat we een beetje huiverig waren geworden na een proefrit met een Ford Focus waar ook een drie cilinder inlag.

Eerlijke mening? Geen 1.2T nemen maar doorgaan voor de 1.4T. Naast dat dit een vier cilinder is, is het qua betrouwbaarheid stukken beter. Bij de 1.2T wil nog eens speling op de krukas voorkomen, waardoor het hele blok in de soep loopt. Hoeft jou niet te overkomen natuurlijk, maar de verhalen zijn er zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 15:00
Sinds vorig jaar november in afwachting van mijn Astra Sports Tourer PHEV. Stond vanaf het begin gepland op 01-2024. Dus voor zover natuurlijk nog niets aan de hand, maar.........

-Hoeveel Sport Tourers zie je al rondrijden? Ik heb er welgeteld eentje in het wild gezien, in NL. Vlak na mijn zomervakantie naar Kroatie. Dus de gehele vakantie (dus ook heen en terug door Duitsland) geen eentje......
-Bij Skoda komt er regelmatig nieuws naar buiten over de productiecijfers (niet echt publiekelijk, via, via), maar over bijvoorbeeld Russelheim kan ik helemaal niets vinden. Worden er wel op grote schaal Astra Sports Tourers gebouwd? Of wordt er alleen maar reclame voor gemaakt?
-Ik heb eens uitgezocht hoeveel ST PHEV's er in NL zijn geregistreerd. Dat waren er dit weekend 217........klinkt wellicht als veel, maar dat is het absoluut niet. Veel kentekenregistraties op naam eind september, in oktober nog weinig.....

Ik ben zeer benieuwd, maar of mijn PHEV geleverd gaat worden over een kleine drie maand.....ik weet het niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wadam schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:48:

Persoonlijk zou ik, net als RobKJ aangeeft, voor de 1.4 Turbo gaan van voor de facelift :)

Die keuze heb ik zelf ook gemaakt laatst >:)
RichTrip schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:21:
Sinds vorig jaar november in afwachting van mijn Astra Sports Tourer PHEV. Stond vanaf het begin gepland op 01-2024. Dus voor zover natuurlijk nog niets aan de hand, maar.........

-Hoeveel Sport Tourers zie je al rondrijden? Ik heb er welgeteld eentje in het wild gezien, in NL. Vlak na mijn zomervakantie naar Kroatie. Dus de gehele vakantie (dus ook heen en terug door Duitsland) geen eentje......
-Bij Skoda komt er regelmatig nieuws naar buiten over de productiecijfers (niet echt publiekelijk, via, via), maar over bijvoorbeeld Russelheim kan ik helemaal niets vinden. Worden er wel op grote schaal Astra Sports Tourers gebouwd? Of wordt er alleen maar reclame voor gemaakt?
-Ik heb eens uitgezocht hoeveel ST PHEV's er in NL zijn geregistreerd. Dat waren er dit weekend 217........klinkt wellicht als veel, maar dat is het absoluut niet. Veel kentekenregistraties op naam eind september, in oktober nog weinig.....

Ik ben zeer benieuwd, maar of mijn PHEV geleverd gaat worden over een kleine drie maand.....ik weet het niet.....
Ik zie ze ondertussen best vaak rijden, de ST. Of het PHEV's zijn... dat denk ik niet, aan de velgen te zien zijn het vaak 1.2T (Business) Editions/Level 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 08:55
Hallo! Ik ben mij aan het oriënteren op een Opel Corsa-e maar loop een beetje vast in het hele laadfasen-gebeuren.

Hoe kan ik nou weten of een auto 1fase of 3fase laadt? Kan ik dat ergens checken? Ik keek vandaag hij een Corsa en die heeft deze laadaansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54cjDxHz5ZkM6pI3OAJ7gQYPTbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxPmQYWQKWjUmgNVsTIvtLA8.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nou 1fase omdat de onderste twee pinnen ontbreken? Of maakt dat niet uit? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Stolpert schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:34:
Hallo! Ik ben mij aan het oriënteren op een Opel Corsa-e maar loop een beetje vast in het hele laadfasen-gebeuren.

Hoe kan ik nou weten of een auto 1fase of 3fase laadt? Kan ik dat ergens checken? Ik keek vandaag hij een Corsa en die heeft deze laadaansluiting:

[Afbeelding]

Is dit nou 1fase omdat de onderste twee pinnen ontbreken? Of maakt dat niet uit? Thanks!
Klopt helemaal, en om de reden die je aangeeft.

Bij 3F hebben ook de onderste 2 pinnen (die zijn dan voor de 2de en 3de F).

Dit is dus een 1F Corsa-e.

Edit: zie pinout Type 2
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/IEC_62196_Type_2_r1.svg/1280px-IEC_62196_Type_2_r1.svg.png

[ Voor 8% gewijzigd door MK_ op 17-10-2023 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Stolpert schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:34:
Hoe kan ik nou weten of een auto 1fase of 3fase laadt?
Ter aanvulling, met een 3fase uitvoering kan je ook altijd nog laden op 1 fase (mogelijk wel laadsnelheidsverschil) mocht dit nodig zijn met een 230v laadsnoer die je in een standard wandcontactdoos stopt. Ik kreeg deze er destijds gratis bij maar ondertussen is het een accessoire geworden dacht ik, tenminste bij de dealer waar ik de auto vandaan heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Headozz op 17-10-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Stolpert
Ik weet niet welk bouwjaar je zo'n beetje aan het zoeken bent, maar als particulier zou ik ver weg blijven bij de 2020 modellen en waarschijnlijk ook de vroege 2021 modellen.
Daar loop je als particulier helemaal op leeg denk ik, tenzij je hele harde garantie afspraken kan maken.
Problemen met de boordlader lopen behoorlijk in de papieren (€2.000 - €3.000). En die problemen ga je bijna gegarandeerd krijgen met die modellen. Er zijn nog een aantal andere vrij vaak voorkomende problemen die ook veel geld kosten.
Tevens vreten deze auto's banden. Die zijn niet superduur, maar als particulier toch een behoorlijke kostenpost. De mijne heeft in 50k 6 banden versleten. En dan rijd ik echt niet heel raar.

1 fase auto's zou ik sowieso laten staan. Die zijn volgens mij een stuk minder gewild 2e hands, dus als je hem na verloop van tijd weer verkoopt heeft ie waarschijnlijk meer afgeschreven.
1 fase laad met maximaal 3,7kW en 3 fase met maximaal 11kW (bij mijn auto maar maximaal 10,2 kW). Met 1 fase duurt het dus behoorlijk lang voordat je accu weer vol is. Ook aan een openbare laadpaal.

Mocht het budget het toelaten dan zou ik gaan zoeken naar Corsa's met de vernieuwde aandrijving (vanaf.halverwege 2021?) Die hebben een iets groter bereik (340km ipv 320km) en volgens mij wat minder problemen.

Ondanks dat er wat mij betreft nog wel een paar verbeterpuntjes zijn is het verder wel een ontzettend fijne auto trouwens.

Heb trouwens laatst een ritje gemaakt in de nieuwe Jeep Avenger. Die heeft de nieuwe Stellantis aandrijflijn met grotere accu en meer vermogen.
Heb maar kort kunnen rijden, maar dat voelt wel anders aan dan de Corsa. Voelt overigens niet sneller of krachtiger aan.
Qua bediening is het weer helemaal anders dan de Corsa. Veel te veel knoppen op het stuur en middenconsole. Een stuk minder handig en intuïtief dan de Corsa. En de automaat schakel je met knoppen op het middenconsole. Dan is de helaas al weer wegbezuinigde versnellingspook in de oudere Corsa's toch echt fijner.

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 17-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
MK_ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Persoonlijk zou ik, net als RobKJ aangeeft, voor de 1.4 Turbo gaan van voor de facelift :)

Die keuze heb ik zelf ook gemaakt laatst >:)

[...]
De 1.4 is juist de meest onbetrouwbare pre-facelift motor ondanks dat de LSPI problemen grotendeels zijn opgelost. Ze worden op de Engelse fora veelvuldig een tikkende tijdbom genoemd met veel blokken die zoveel bij lage als hogere km standen vervangen moeten worden. Ik zou me er niet aan wagen. Zelf daarom voor de 1.6 gegaan. Die zijn zeer solide en verbruiken net zoveel als de 1.4 of zijn vaak zelfs nog zuiniger. Met als groot voordeel ook een bak meer vermogen. Zijn alleen wel lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
X2X2X schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:44:
[...]
De 1.4 is juist de meest onbetrouwbare pre-facelift motor ondanks dat de LSPI problemen grotendeels zijn opgelost. Ze worden op de Engelse fora veelvuldig een tikkende tijdbom genoemd met veel blokken die zoveel bij lage als hogere km standen vervangen moeten worden. Ik zou me er niet aan wagen. Zelf daarom voor de 1.6 gegaan. Die zijn zeer solide en verbruiken net zoveel als de 1.4 of zijn vaak zelfs nog zuiniger. Met als groot voordeel ook een bak meer vermogen. Zijn alleen wel lastig te vinden.
Op het Britse forum lijkt dat inderdaad de consensus te zijn. Alleen dan vind je eigenlijk enkel reports van uit de begin jaren. Recente gevallen dat het voorkomt heb ik eigenlijk totaal niet meer gezien.

1.6T is ook zeker een fijne motor. Meer vermogen is er wel maar zeker niet dat het een extreem voordeel geeft: 0-100 gaat er ook maar net een seconde van af. 1.4T is zeker vlot zat en een fijne reisgenoot. Qua verbruik zit de 1.6 Turbo zeker hoger dan de 1.4 Turbo.

1.4 Turbo is de perfecte balans tussen vermogen en verbruik: bijna even vlot als de 1.6 Turbo, bijna even zuinig als de 1.0 Turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
Paling1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:00:
@Stolpert
Ik weet niet welk bouwjaar je zo'n beetje aan het zoeken bent, maar als particulier zou ik ver weg blijven bij de 2020 modellen en waarschijnlijk ook de vroege 2021 modellen.
Daar loop je als particulier helemaal op leeg denk ik, tenzij je hele harde garantie afspraken kan maken.
Problemen met de boordlader lopen behoorlijk in de papieren (€2.000 - €3.000). En die problemen ga je bijna gegarandeerd krijgen met die modellen. Er zijn nog een aantal andere vrij vaak voorkomende problemen die ook veel geld kosten.
Thanks, fijne info en goed om te weten! Geldt dit ook voor de e208, aangezien ze op hetzelfde platform staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Stolpert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Thanks, fijne info en goed om te weten! Geldt dit ook voor de e208, aangezien ze op hetzelfde platform staan?
Yep, alle problemen die bij een Corsa optreden kan je bij een e-208 ook verwachten (en andersom).
Die update van 320km naar 340km bereik is er ook voor o.a. de e-208 geweest.
Mokka-e, e-2008, ë-C4 en DS3 E-tense (+nog wat meer) hebben overigens allemaal dezelfde aandrijflijn en dus mogelijk ook dezelfde problemen.
Mijn gevoel is wel dat het na de update beter is geworden...

Leesvoer over de e-Corsa: klik
Leesvoer over de e-208: klik

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 17-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:58

Canon23

>>MY<< world

Sinds zaterdag eigenaar van deze insignia b.
2018 165pk exclusive uitvoering. 144000 op de teller, maar met 10k per jr kan die nog ff mee;)
Alleen een beetje slijtage op de wang van de stoel en de gebruikelijk steenslag pitje. Zeer content
Wat een verschil in luxe en ruimte tov de toyota auris ts.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBwBi5-Ryx4NOFtEH1JX8ygwld8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36UaOOKw4psURou0cFczy7KZ.jpg?f=fotoalbum_large

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
RichTrip schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:21:

Hier ook sinds mei 2022 aan het wachten op een Astra St hybride ultimate uitvoering in België. De wagen is vorige week toegekomen in België wist de dealer me te vertellen maar het zal waarschijnlijk nog een maand duren tot levering. Bij de dealer staan nog +- 50 wagen te wachten op documenten voor inschrijving enz. Dit loopt via Frankrijk en krijgen ze maar niet in orde. Echt een triestig verhaal.
Hopelijk valt de wagen op zich wel mee en kunnen we weer 3-4 jaar verder. Dan wel geen Opel meer als dit soort taferelen zich blijven voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
MK_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Op het Britse forum lijkt dat inderdaad de consensus te zijn. Alleen dan vind je eigenlijk enkel reports van uit de begin jaren. Recente gevallen dat het voorkomt heb ik eigenlijk totaal niet meer gezien.

1.6T is ook zeker een fijne motor. Meer vermogen is er wel maar zeker niet dat het een extreem voordeel geeft: 0-100 gaat er ook maar net een seconde van af. 1.4T is zeker vlot zat en een fijne reisgenoot. Qua verbruik zit de 1.6 Turbo zeker hoger dan de 1.4 Turbo.

1.4 Turbo is de perfecte balans tussen vermogen en verbruik: bijna even vlot als de 1.6 Turbo, bijna even zuinig als de 1.0 Turbo.
Niet helemaal. Ik lees regelmatig mee, ook op de Duitse fora overigens. Juist ook veel latere bouwjaren ondervinden problemen (2018/2019).
Objectief gezien is de 1.6 met afstand de meest solide motor van het gamma. Dat hoeft geen afbreuk te doen aan jouw aankoop natuurlijk, als de jouwe geen problemen heeft is dat mooi, maar is wat mij betreft geen graadmeter voor aankoopadvies aan anderen.

De 0-100 tijden verschillen inderdaad niet gek veel maar die sprints zijn voor de meesten geen dagelijkse kost. Met de 1.4 kom je zeker niks te kort maar verschil is er wel degelijk. Juist in de meer gangbare scenarios's zoals tussensprints en oppakken in een hogere versnelling wordt het verschil duidelijk.
Verbruik is zeker wel nagenoeg gelijk met uitschieters in zowel het voordeel van de 1.4 als die van de 1.6 afhankelijk van de rechtervoet. Kijk maar eens op SpritMonitor. Gros van de 1.4s zit rond de 7l/100km. Idem voor de 1.6. De mijne doet 6.7/l zonder als een bejaarde te rijden. De 1.0 en de post-facelift motoren 1.2 en 1.4 doen het op dat vlak stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
Paling1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Die update van 320km naar 340km bereik is er ook voor o.a. de e-208 geweest.
Mokka-e, e-2008, ë-C4 en DS3 E-tense (+nog wat meer) hebben overigens allemaal dezelfde aandrijflijn en dus mogelijk ook dezelfde problemen.
Mijn gevoel is wel dat het na de update beter is geworden...
Thanks! En even voor de zekerheid: die update gaat dan over alles ná 11/2021? En is er een manier om te achterhalen dat een auto met bouwjaar 12/2021 niet toch per ongeluk nog de oude aandrijflijn heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Stolpert
Ik weet het niet precies
Die update was niet heel groot dacht ik. Geen uiterlijke veranderingen. Belangrijkste punt was een andere, efficiëntere, overbrenging van de elektromotor. Scheelde een paar procent in bereik. Dus in plaats van 320km bereik had je dan 340km. Volgens mij hadden die modellen ook een iets ander display achter het stuur. Minder streepjes en een percentage voor het batterij niveau.

[edit]
Even naar je linkje gekeken. Als je helemaal naar beneden scrollt, kom je deze link tegen.
Dat is het eerste model. Die heeft 162Wh/km. Die jij linkte is 156Wh/km. Dat is dus inderdaad de verbeterde versie.
Maar die kan je dus moeilijk onderscheiden van het eerste model. Denk niet dat je van de kentekendatum uit kan gaan... Op chassisnummer zou een dealer dit wel kunnen determineren.

[ Voor 35% gewijzigd door Paling1 op 17-10-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
X2X2X schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:20:
[...]
Niet helemaal. Ik lees regelmatig mee, ook op de Duitse fora overigens. Juist ook veel latere bouwjaren ondervinden problemen (2018/2019).
Objectief gezien is de 1.6 met afstand de meest solide motor van het gamma. Dat hoeft geen afbreuk te doen aan jouw aankoop natuurlijk, als de jouwe geen problemen heeft is dat mooi, maar is wat mij betreft geen graadmeter voor aankoopadvies aan anderen.

De 0-100 tijden verschillen inderdaad niet gek veel maar die sprints zijn voor de meesten geen dagelijkse kost. Met de 1.4 kom je zeker niks te kort maar verschil is er wel degelijk. Juist in de meer gangbare scenarios's zoals tussensprints en oppakken in een hogere versnelling wordt het verschil duidelijk.
Verbruik is zeker wel nagenoeg gelijk met uitschieters in zowel het voordeel van de 1.4 als die van de 1.6 afhankelijk van de rechtervoet. Kijk maar eens op SpritMonitor. Gros van de 1.4s zit rond de 7l/100km. Idem voor de 1.6. De mijne doet 6.7/l zonder als een bejaarde te rijden. De 1.0 en de post-facelift motoren 1.2 en 1.4 doen het op dat vlak stukken beter.
Het is echt geen veelvoorkomend probleem zoals op sommige plaatsen hoog en laag wordt beweerd.

Bouwjaren 2018-2019 überhaupt niks over gehoord?

Op Duitse fora lijken ze juist ook aan te geven dat het praktisch geen probleem is:
https://www.astra-k-forum...-150-ps-lspi-problematik/

Vooral het Britse forum laat veel van zich horen, als zie ik daar nooit nieuwe gevallen voorbij komen :p

Mijn 1.4 Turbo doet voorlopig gewoon 5.3L/100km - 1:18.8 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Canon23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:50:
2018 165pk exclusive uitvoering. 144000 op de teller, maar met 10k per jr kan die nog ff mee;)
Alleen een beetje slijtage op de wang van de stoel en de gebruikelijk steenslag pitje. Zeer content
Wat een verschil in luxe en ruimte tov de toyota auris ts.[Afbeelding]
Mooie Insignia, veel plezier er mee :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
MK_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Het is echt geen veelvoorkomend probleem zoals op sommige plaatsen hoog en laag wordt beweerd.

Bouwjaren 2018-2019 überhaupt niks over gehoord?

Op Duitse fora lijken ze juist ook aan te geven dat het praktisch geen probleem is:
https://www.astra-k-forum...-150-ps-lspi-problematik/

Vooral het Britse forum laat veel van zich horen, als zie ik daar nooit nieuwe gevallen voorbij komen :p

Mijn 1.4 Turbo doet voorlopig gewoon 5.3L/100km - 1:18.8 8)
LSPI is het probleem niet (meer). De problemen zitten 'm in vaak in de aandrijfas en krukas. Beide hebben vaak last van overmatige speling met motorschade en koppelingsproblemen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Asterion schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:06:
Hoe is het afgelopen bij de tweakers die een storing kregen op het elektrisch aandrijfgedeelte? Was dit enkel elektrische wagens of ook hybride?

Ik heb de laatste twee weken even last gehad dat de auto niet elektrisch wou rijden maar direct in hybride startte (astra phev).
Kon het zelf ook niet naar elektrisch verzetten (modus niet beschikbaar).

Vanmorgen kreeg ik de melding “storing in het elektrisch aandrijfgedeelte. Laat repareren.”
Na het uit en aanzetten van de wagen ook weer direct hybride ipv elektrisch.
Elektrisch selecteren ook weer niet mogelijk.

Percentage en bereik van de batterij gingen wel omlaag.
Tijdens het uitbollen viel de verbrandingsmotor ook niet uit.

Straks nog maar eens even een ritje maken om te zien of ik nu wel elektrisch kan rijden.
Om het verhaal af te maken.
De auto mag binnenkort binnen voor herstelling. Het zou liggen aan de batterij van de omvormer die instaat voor het laden van de auto.

De grote software update doen ze gelijk ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
Canon23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:50:
Wat een verschil in luxe en ruimte tov de toyota auris ts.[Afbeelding]
Gefeliciteerd, mooie auto! Zo'n kilometerstand in 4 jaar tijd kan alleen maar goed zijn, dan is hij bijna zeker een aantal keer bij een garage geweest en (goed) onderhouden :) Ik heb zelf ook een exclusive uitvoering en het valt me op dat je de OPC-line bodykit lijkt te hebben (te zien aan de side skirts) zonder het opc line logootje op de voorschermen, dat staat hem goed imo!

Ik vind zelf 'line' of 'style' logootjes/stickers stiekem afbreuk doen aan waar het naar refereert. Zo ook op mijn insi B met 1.6T. Het is meer dan vlot genoeg maar OPC waardig mwah. Sturen doet het wel verassend goed :D

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:58

Canon23

>>MY<< world

Wackoz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 01:19:
[...]

Gefeliciteerd, mooie auto! Zo'n kilometerstand in 4 jaar tijd kan alleen maar goed zijn, dan is hij bijna zeker een aantal keer bij een garage geweest en (goed) onderhouden :) Ik heb zelf ook een exclusive uitvoering en het valt me op dat je de OPC-line bodykit lijkt te hebben (te zien aan de side skirts) zonder het opc line logootje op de voorschermen, dat staat hem goed imo!

Ik vind zelf 'line' of 'style' logootjes/stickers stiekem afbreuk doen aan waar het naar refereert. Zo ook op mijn insi B met 1.6T. Het is meer dan vlot genoeg maar OPC waardig mwah. Sturen doet het wel verassend goed :D
Thanks idd 100% dealer onderhouden enzo.
Volgens mij zit die opc line er idd op ivm het afgevlakte stuurtje ook.
Dacht alleen dat er navi pro op zou zitten maar kan nergens een user profile vinden en/of aanmaken.
Hoe werk dit intellilux? Mijn verlichting staat op auto, maar als ik op die hendel op de A druk dan gebeurt er weinig op het dashboard waaraan ik afleid dat het intelligente grootlicht systeem werkt...??

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
X2X2X schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
LSPI is het probleem niet (meer). De problemen zitten 'm in vaak in de aandrijfas en krukas. Beide hebben vaak last van overmatige speling met motorschade en koppelingsproblemen tot gevolg.
Ook dat komt amper voor tegenwoordig. Ik durf zelfs bijna te stellen dat als ze het tot nu overleeft hebben, dat het wel snor zit.

Ik vraag me daarbij trouwens af of het bij modellen met Start/Stop, zonder Start/Stop, of bij beide voorkomt/kwam. En dat is een oprechte vraag, want vaak werd het niet vermeld, maar veel Britse (waar ik het het vaakst zie voorkomen) hebben geen S/S, waar Nederlandse dat wel altijd hebben = andere versnellingsbak. Bij automaten lijkt het ook niet voor te komen...
Canon23 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:26:
[...]

Dacht alleen dat er navi pro op zou zitten maar kan nergens een user profile vinden en/of aanmaken.
Hoe werk dit intellilux? Mijn verlichting staat op auto, maar als ik op die hendel op de A druk dan gebeurt er weinig op het dashboard waaraan ik afleid dat het intelligente grootlicht systeem werkt...??
Hoe het bij de Astra werkt: verlichting aan/op auto. Als adaptief groot licht uit staat, 1x op toets hendel richtingaanwijzer. Dan komt er een groen lampje van groot licht met een A in het instrumentenpaneel. En dan als groot licht daadwerkelijk aan springt komt het blauwe groot licht lampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackoz
Canon23 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:26:
[...]

Wat MK_ aangeeft werkt ook zo op de insignia. 1 x het knopje op de hendel indrukken voor aan/uit.
"A" in het lampje op je dash = aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejPgiDfeFGPHNuCh3jYqiZoDSVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HVwzFmg907JGz3nq6dF7sttT.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft de profielen: Ik meen me te herinneren dat 2018 modellen ook nog met intellilink zijn geleverd, dat herken je zo:

Intellilink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeGzI_SHjiSL_S56uzV0FLQMdCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SJ3hPIUtsf71o7uC4F8Kvaas.jpg?f=user_large

Navi pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpYAU1X16EfyaRJFTFg5B6CTXow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bnae9IDaLlX0scfUy6ejAa8z.jpg?f=user_large

Bij de navi pro kan je dan zo een gebruiker aanmaken:
https://www.opel.ie/conte...19_ID-OINBCNGE1807-en.pdf

Ik weet niet hoe het voor Intellilink precies zit, ken die alleen van de insignia A.

[ Voor 10% gewijzigd door Wackoz op 19-10-2023 21:53 ]

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wackoz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Wat MK_ aangeeft werkt ook zo op de insignia. 1 x het knopje op de hendel indrukken voor aan/uit.
"A" in het lampje op je dash = aan.

[Afbeelding]

Wat betreft de profielen: Ik meen me te herinneren dat 2018 modellen ook nog met intellilink zijn geleverd, dat herken je zo:

Intellilink:
[Afbeelding]

Navi pro:
[Afbeelding]

Bij de navi pro kan je dan zo een gebruiker aanmaken:
https://www.opel.ie/conte...19_ID-OINBCNGE1807-en.pdf

Ik weet niet hoe het voor Intellilink precies zit, ken die alleen van de insignia A.
Intellilink lijkt gewoon HMI 2.5, en daar zitten geeon profielen op volgens mij. Enkel instellingen die je mogelijks kan koppelen aan een sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Zoals het er nu naar uitziet krijg ik de 30e m’n sports tourer 8-). Heeft ongeveer een jaar geduurd ..

Hoop wel echt dat die parkeersensoren iets chiller zijn dan in m’n 2018 Astra want daar word ik echt tureluurs van.

[ Voor 36% gewijzigd door De_Bastaard op 20-10-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Vandaag weer eens melden in dit topic, gisteren mijn Opel Astra K Sport tourer (2017) 1.4T Innovation + ingeruild voro een Opel Astra L sportt tourer 1.2T (automaat) Ultimate edition.
Heerlijke auto, motor geluid en de 30 PK minder is wel even wennen.
Krijg tot nu toe mijn Samsung S23 niet inductief geladen, heeft iemand daar ervaring mee? En met de kalbel valt ie af en toe uit, nog nooit gehad met de K versie. Maar komt volgens de dealer door een update in Google Auto, wireless heb ik er idd geen last van (maar dan kan ik dus weer niet opladen) lampje knippert en blijft dan (het lijkt rood, maar zou volgens de handleiding geel moeten zijn.
Heb wel veel last dat als ik wat op het scherm wil doen, regelmatig tegen de knoppen van de airco kom, maar dat zal ook wel even wennen zijn.

[edit] En uiteraard doet ie het de volgende dag wel normaal (het draadloos opladen).

Jammer dat je de my opel app open moet hebben staan om de trajecten en verbruik bij te houden, ik hoopte dat achteraf ook nog uit te kunnen lezen door af en toe de app te openen.

[ Voor 14% gewijzigd door MeNTaL_TO op 22-10-2023 23:36 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:42
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:29:
Vandaag weer eens melden in dit topic, gisteren mijn Opel Astra K Sport tourer (2017) 1.4T Innovation + ingeruild voro een Opel Astra L sportt tourer 1.2T (automaat) Ultimate edition.
Heerlijke auto, motor geluid en de 30 PK minder is wel even wennen.
Krijg tot nu toe mijn Samsung S23 niet inductief geladen, heeft iemand daar ervaring mee? En met de kalbel valt ie af en toe uit, nog nooit gehad met de K versie. Maar komt volgens de dealer door een update in Google Auto, wireless heb ik er idd geen last van (maar dan kan ik dus weer niet opladen) lampje knippert en blijft dan (het lijkt rood, maar zou volgens de handleiding geel moeten zijn.
Heb wel veel last dat als ik wat op het scherm wil doen, regelmatig tegen de knoppen van de airco kom, maar dat zal ook wel even wennen zijn.

[edit] En uiteraard doet ie het de volgende dag wel normaal (het draadloos opladen).

Jammer dat je de my opel app open moet hebben staan om de trajecten en verbruik bij te houden, ik hoopte dat achteraf ook nog uit te kunnen lezen door af en toe de app te openen.
Ik heb vandaag ook mijn 2017 Opel Astra K Sports Tourer 1.0 Online Edition ingeleverd voor een Opel Astra L Sports Tourer Elegance met 130pk. Maart 2022 besteld, zou oorspronkelijk oktober 2022 komen maar is uiteindelijk oktober 2023 geworden.
Mij viel inderdaad ook meteen op dat Android Auto het draadloos continu doet maar steeds uitvalt wanneer hij aan de kabel zit. Draadloos laden heb ik niet, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.

Komende dagen maar eens uitzoeken hoe dat zit. Of ook hopen dat het automagisch wel gaat werken.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Misschien een gekke gedachte, maar zou hij niet toevallig zowel draadloos als bekabeld willen verbinden als je hem bekabeld gebruikt? Dus als je hem wilt gebruiken en opladen met de kabel tegelijkertijd, een andere USB-poort gebruiken dan de AA/ACP poort en dan wel draadloos verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Richard117 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb vandaag ook mijn 2017 Opel Astra K Sports Tourer 1.0 Online Edition ingeleverd voor een Opel Astra L Sports Tourer Elegance met 130pk. Maart 2022 besteld, zou oorspronkelijk oktober 2022 komen maar is uiteindelijk oktober 2023 geworden.
Mij viel inderdaad ook meteen op dat Android Auto het draadloos continu doet maar steeds uitvalt wanneer hij aan de kabel zit. Draadloos laden heb ik niet, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.

Komende dagen maar eens uitzoeken hoe dat zit. Of ook hopen dat het automagisch wel gaat werken.
Dan heb ik nog mazzel gehad, juni 2023 besteld, zou november 2023 worden, maar half oktober was de wagen al binnen.

Ik heb het overigens niet altijd aan de draad, laatste keer over een rit van een uur 1 keer kort uitgevallen (en kwam zelf na een aantal seconden terug).

Lukt het jou om een traject te zien in MyOpel? Ik heb alleen de rit zichtbaar vanaf de dealer naar huis, de rest zie ik niet. Heb MyOpel app actief en kan gewoon de tankinhoud (of meer de range) zien, kan lichten aandoen etc, maar geen kilometerstand en ook geen trajecten.

Heb nog wel een email gestuurd naar de dealer, ik zie nu 6 maanden tomtom, terwijl in de prijslijst (en op de site) staat dat je die 3 jaar zou krijgen. Ik gebruik eigenlijk toch altijd Maps, maar wil wel graag de optie krijgen om over te stappen.

Had overigens wel een auto update, maar nog totaal geen kaart update, gezien mijn ervaring met Opel kaarten (mega oude kaarten) vraag ik me af of dit bij Stelantis beter is.
MK_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:57:
Misschien een gekke gedachte, maar zou hij niet toevallig zowel draadloos als bekabeld willen verbinden als je hem bekabeld gebruikt? Dus als je hem wilt gebruiken en opladen met de kabel tegelijkertijd, een andere USB-poort gebruiken dan de AA/ACP poort en dan wel draadloos verbinden?
Goede, maar zou niet verklaren waarom ik het soms wel heb en soms niet.
Volgens de dealer was dit sinds een recente update van Auto, maar controleren kan ik dit dus niet.

[ Voor 39% gewijzigd door MeNTaL_TO op 23-10-2023 17:01 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
Kreeg vanmiddag een appje van de dealer, dat de auto naar de poetser gaat.

Moet zeggen, de voorkant is echt <3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noHyvmv9r3wu7ShhyM4KDOj-OhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYABlenAQPiX0Y7aEEUxquk0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Worden opeens alle Astra L's uitgeleverd? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heb zo’n vermoeden van wel. Stond eigenlijk pa voor december op de planning maar opeens zijn die van mij en een collega er tegelijkertijd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Laatst online: 18-09 15:30

-ET-

Phone Home

De_Bastaard schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:26:
Kreeg vanmiddag een appje van de dealer, dat de auto naar de poetser gaat.

Moet zeggen, de voorkant is echt <3.

[Afbeelding]
Mooie bak hoor, kleur staat hem ook super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Mijn Corsa F heeft geen reservewiel in de achterbak liggen. Hierdoor zakt de bodemplaat door. Heeft iemand hier al een trucje gevonden voor een voorwerp dat in het gat past om dat doorzakken te voorkomen? Een wiel kopen gaat mij te ver..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Mijne is er ook! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Jeuj heb net m’n Astra L sports tourer gekregen. Erg coole kar! Automaat rijdt lekker, stoel zit goed. Kan tot nu nog niks erop aanmerken :-)
Pagina: 1 ... 46 ... 51 Laatste