Leuk om te lezen dat er meer zijn die hun eigen wagens nog proberen te fixen  

Ik geloof niet dat er veel doe het zelvers in dit topic actief zijn maar ik heb de hoop dat als iemand online zoekt op een vergelijkbaar probleem of fix dat dit soort posts dan vindbaar zijn. Daarom is er in mijn ogen niets mis met het delen van ervaringen, reparaties of trucjes. 
Zo probeer ik ook vaak (kleine) dingen eerst zelf op te lossen. Recent heb ik een poging gedaan bij mijn vader zijn Insignia A (2014):
:strip_exif()/f/image/U18u2UkJ7cXRKC9YWHCHnptn.jpg?f=fotoalbum_large) 
Deze heeft dode hoek detectie (blind spot monitoring) als optie welke sinds kort niet meer werkte. Dat bleek na wat zoekwerk een bekend euvel van deze auto’s. De verantwoordelijke sensoren zijn vervaardigd uit metaal maar hebben een kunststof kapje erop zitten. Doordat deze in de achterbumper zitten zonder verdere bescherming krijgen ze over de jaren veel troep en nattigheid van het rijden te verduren waardoor er oxidatie optreed en ze uiteindelijk (allemaal) falen. 
(afbeeldingen heb ik geleend uit de gelinkte handleiding verderop)
:strip_exif()/f/image/w7lkUW6eC4Bejd3sQTUpxptk.jpg?f=fotoalbum_large) 
:strip_exif()/f/image/rAvxMkX12pNH2BbPts4SatAz.jpg?f=fotoalbum_large) 
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qLw9R5Qcy1QMXlqeOwT5r2Ex.jpg?f=user_large) 
Na het volgen van een handleiding van 
iemand op een vauxhall forum over precies dit probleem moest ik helaas concluderen dat deze sensors bij ons niet meer te redden waren. Er zat onherstelbare corrosie op de printplaat en de stekkerverbinding was daardoor afgefikt. Ik heb ze nog zo goed mogelijk schoon gemaakt en een nieuwe pin erop gesoldeerd maar het mocht niet baten. De sensoren werden niet meer herkent. 
Helaas lijkt de gretigheid van General Motors onverzadigbaar en hebben ze deze sensoren zo ontworpen dat er geen tweedehands units gebruikt kunnen worden. Voornamelijk omdat deze sensoren niet op een andere auto ‘geprogrammeerd’ of ingelezen kunnen/mogen worden. Technisch lijkt me dit onzin en hadden ze deze sensoren ook niet VIN specifiek kunnen maken. Hierdoor zat er voor ons niets anders op dan bij een opel dealer navraag te doen wat het zou kosten om deze te laten te vervangen voor nieuwe. Ik wist dat de sensoren een paar jaar geleden per stuk ongeveer €400,- zouden kosten maar de prijsopgaaf van een opel dealer kwam uit op ruim €1800,- voor het vervangen van beide units.  
Jammer genoeg (maar begrijpelijk) bleek het niet mogelijk om de nieuwere sensoren van een insignia B te gebruiken. Die gedachte kwam in me op omdat in mijn B dezelfde sensoren zitten (formaat, bevestiging en stekker zijn gelijk) maar deze zijn volledig van kunststof ontworpen en lijken daardoor niet vatbaar voor dit anders terugkerende probleem. Als we dus dit forse bedrag bij de dealer zouden neerleggen voor vervanging dan zou het uiteindelijk een kwestie van tijd zijn alvorens deze sensoren opnieuw kapot gaan. 
Dit betekend dat de auto helaas met storing in het dashboard cluster verder zal moeten leven. Ik heb nog gevraagd of de hele dode hoek functie ‘uit te zetten’ is maar dat was niet mogelijk aldus de dealer. Gelukkig kan je de melding wel wegklikken iedere keer maar mooi is anders natuurlijk  

Binnenkort kan ik misschien ook aan mijn eigen auto gaan sleutelen. Sinds een maand of twee geeft mijn insignia b bij het parkeren soms een melding dat de automaat pook nog naar de P moet alvorens de wagen te stoppen/verlaten. Op die momenten staat de pook volledig in de P-stand dus het lijkt erop dat een microswitch die dit detecteren moet roet in het eten gooit. 
Ik ben het inmiddels gewend om bij online zoeken de resultaten te verbreden door uit te vogelen of er gelijkwaardige problemen en oplossingen zijn voor een Chevrolet equivalent van mijn auto. Daarover valt vaak veel meer te vinden en te lezen online. Dit is zeker niet altijd 1 op 1 toepasbaar maar door wat speurwerk heb ik hoop gekregen dat het mogelijk met een macgyver fix op te lossen is door een metalen plaatje van een microswitch voorzichtig iets te verbuigen waardoor het contact verbeterd. Ik las dat iemand met een astra K met automaat dit ook op deze manier opgelost heeft.
:strip_exif()/f/image/ZXpzXzpOBhKk18zgTxVVpCtb.jpg?f=fotoalbum_large) 
Nu nog de tijd, moed en ruimte vinden om de midden console los te halen en te onderzoeken of dit ook op mijn automaat zo zit. Op dit moment doet het probleem zich maar af en toe voor maar ik kan me alleen maar inbeelden dat dit vaker voor zal komen en niet uit zichzelf magisch zal verdwijnen. 
Word waarschijnlijk vervolgd