Rookert25 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:16:
Ha allen. Ben aan het oriënteren op 2e auto naast gezinswagen (ICE) en deze willen we graag elektrisch. Corsa-e heeft voldoende ruimte, smoelt goed en is degelijk Duits... dacht ik totdat ik dit topic las.
Volgens mij moet ik bij een occassion sowieso:
- accu conditie opvragen
- boordlader status (vervangen of niet) navragen
Omdat Peugeot e-208 zelfde platform heeft, maar de Fransen naast hun decoratie ook eigen opbouw (kabels etc begrijp ik) hebben gedaan ten opzichte van Opel vroeg ik me af of ervaringsdeskundigen met de Corsa-e wellicht toch een Peugeot zouden overwegen. Deze staat als occassion gemiddeld 3-5k duurder geprijst (i.e. 30%) dan een Corsa-e, maar als enige ellende bespaart is dat wel interessant om bij budget te betrekken.
Budget is overigens 13-15k. Range tot 280km in zomer is voldoende. Geen mogelijkheid tot thuisladen.
Mocht ik een topic hierover volledig hebben gemist (denk het niet), dan hoor ik het graag!
Het enige advies dat ik kan geven is: Ren weg nu het nog kan.....
Zeker als je zo'n auto van je eigen geld koopt. Het is best een fijne auto als alles werkt. Maar er is een vrij grote kans dat er (dure) problemen optreden.
Zeker de 2020 modellen zou ik met een grote boog omheen lopen.
280km ga je niet halen. In de winter al helemaal niet. Ik zou zeggen 250km als je heel zuinig rijdt. 200km in de winter kan al een uitdaging zijn. Ga je over de 100km/h rijden dan is de accu razendsnel leeg.
Ik heb inmiddels als leenauto een aantal Mokka's en Corsa's gereden. Vaak de nieuwere zogenaamd zuinigere modellen. Met geen van die leenauto's haalde ik de verbruikscijfers die ik in mijn eigen Corsa haal. Ik heb nu de laatste 5000km 14,2kWh/100km gehaald. Met die nieuwere auto's zat ik ruim boven de 15 en zelfs tegen de 16 in de Mokka's.
Zoals gezegd, de techniek in de Corsa wordt gedeeld in een helebooel Stellantis auto's. (Opel, Citroen, Peugeot, DS, Jeep, Fiat, Alfa Romeo, Lancia). Veel problemen zie je dus bij verschillende merken terugkomen. Al die auto's gebruiken ook (vrijwel) dezelfde app, en die is al jaren volkomen k*t...
De mijne heeft inmiddels 2x een nieuwe boordlader gehad. Afgelopen week mocht ik voor de 1000ste keer naar de garage. Dit keer vanwege een stuk kabelboom die voor de 2e keer kapot was. Ze hebben toen gelijk een paar nieuwe bandjes onder de auto gelegd. Dat zijn met 95k km's al bandje 11 en 12.... (ter referentie: mijn vorige auto deed 125k met 4 bandjes.)
Als particulier is dat gewoon duur....Mijn auto is lease en valt nog onder garantie dus het kost me alleen tijd.
Als de auto uit de garantie is en de boordlader gaat stuk.....Ik wil het liever niet weten. Ik denk serieus dat er aan mijn auto in de laatste 5 jaar tegen de €10.000 aan reparaties is uitgegeven. Nog een maandje, dan mag ik hem eindelijk inleveren.