Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hier ook nooit problemen met medeweggebruikers. Ik heb in 4 jaar tijd nog niet 1 keer een seintje gehad dat ze last hadden van mijn grootlicht.
Hier in de buurt een aantal doorgaande wegen zonder verlichting. Daar heeft het echt een grote meerwaarde. Grootlicht gaat automatisch meestal sneller uit dan bij tegenliggers die het handmatig doen.

Enige nadeel van de automatische verlichting is dat het bij mist overdag soms niet aan gaat. Dan rij je dus rond met alleen dagrijverlichting aan de voorkant. Gevaarlijk en onbegrijpelijk dat het nog steeds niet verplicht is om altijd alle lichten aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 15:49
Bij mist moet je dan ook geen groot licht willen gebruiken, dat doet meer slecht dan goed. Voor mist heb je mistlampen, die beschijnen alleen de weg, en zorgen daardoor voor beter zicht zonder de onnodige weerkaatsing.

Ik gebruik mijn intellilux grootlicht op mijn Astra K ook regelmatig, maar wel alleen i.p.v. handmatig groot licht schakelen op onverlichte wegen. Ik merk toch dat tegenliggers die ver weg zijn op lange rechte wegen nog wel eens seinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 12:27
Paling1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:41:

De mijne had afgelopen zomer een probleem met een stuk kabelboom.
idem dito.... 3 feb. mag ik terugkomen.

---------

Ik heb het grootlicht assistent ook uitgezet. Wanneer ik het nodig heb doe ik het zelf wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 08:09
Ik zal het nog wel eens proberen te gebruiken. Toch wel handig voor een aantal wegen hier in de buurt.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

sebastiaan89 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:39:
Bij mist moet je dan ook geen groot licht willen gebruiken, dat doet meer slecht dan goed. Voor mist heb je mistlampen, die beschijnen alleen de weg, en zorgen daardoor voor beter zicht zonder de onnodige weerkaatsing.
[...]
Ik bedoelde echt de automatische verlichting. Die gaat pas aan als de lichtsensor vind dat het te donker is. Dan pas gaan je koplampen en achterlichten aan. Tot die tijd rijdt je met alleen dagrijverlichting voor!

Heb het vaak genoeg gehad, dat je in de mist mensen voor je ziet rijden zonder licht. Dan denk je wat een sukkels. Om er vervolgens achter te komen dat je zelf ook zonder achterlicht rond rijdt. :X
Dus vandaar mijn opmerking: Gevaarlijk en onbegrijpelijk dat het nog steeds niet verplicht is om altijd alle lichten aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Oh, nu snap ik het, je bedoelt dimlicht. Daardoor komt dat dus! Ik verwonder me er op de weg ook vaak over dat mensen enkel voor verlichting aan hebben. Had niet door dat dat daar door kwam... nu moet ik zelf ook even gaan opletten op achterlichten! Ik dacht dat die bij dagrijverlichting ook altijd aan waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 22:46
Gewoon laten programmeren door de dealer!
Want je kan beter alle verlichting aan hebben dan die 0,002% besparing op je benzine of diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

ibothead schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:32:
Gewoon laten programmeren door de dealer!
Want je kan beter alle verlichting aan hebben dan die 0,002% besparing op je benzine of diesel
Ik heb nog niet eerder gehoord dat dat bij Opel mogelijk is. Heb je misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 22:46
Paling1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Ik heb nog niet eerder gehoord dat dat bij Opel mogelijk is. Heb je misschien een linkje?
Ik heb het bij mijn ouders hun volkswagen laten programeren dat met auto functie verlichting gewoon koplampen en achterlichten aan gaan ivm alleen voor als het donker genoeg is!

nu gaan ze dus altijd aan als je de auto start of van het slot haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

ibothead schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb het bij mijn ouders hun volkswagen laten programeren dat met auto functie verlichting gewoon koplampen en achterlichten aan gaan ivm alleen voor als het donker genoeg is!

nu gaan ze dus altijd aan als je de auto start of van het slot haalt
Dat het bij VW kan dat wist ik. Maar we zitten hier in een Opel topic.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Hallo allemaal,

vraagje mbt onderdelen: Ik heb een Astra K 2018 (B16) Hatchback.

Mijn pedaalrubbers zijn behoorlijk versleten, zo erg dat het koppelingspedaal soms aan mijn schoen blijft hangen (niet veilig) Nu ben ik op zoek naar onderdelen maar dit lijkt nogal lastig omdat het GM onderdelen zijn?
Heb de volgende artikelnummers gevonden:

39009722 voor de koppeling
39009726 voor het rempedaal

Nu kan ik die dingen enkel vinden op een duitse ebay winkel waar de verzendkosten hoger zijn dan de onderdeel kosten. Heeft iemand nog een goeie tip hoe ik deze dingen in Nederland kan vinden? Alle standaard onderdelen websites kennen dit onderdeel niet specifiek voor mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:59
sebastiaan89 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:29:
Hallo allemaal,

vraagje mbt onderdelen: Ik heb een Astra K 2018 (B16) Hatchback.

Mijn pedaalrubbers zijn behoorlijk versleten, zo erg dat het koppelingspedaal soms aan mijn schoen blijft hangen (niet veilig) Nu ben ik op zoek naar onderdelen maar dit lijkt nogal lastig omdat het GM onderdelen zijn?
Heb de volgende artikelnummers gevonden:

39009722 voor de koppeling
39009726 voor het rempedaal

Nu kan ik die dingen enkel vinden op een duitse ebay winkel waar de verzendkosten hoger zijn dan de onderdeel kosten. Heeft iemand nog een goeie tip hoe ik deze dingen in Nederland kan vinden? Alle standaard onderdelen websites kennen dit onderdeel niet specifiek voor mijn auto.
Je zou ook eens naar de OPC line pedalen kunnen kijken. Die zijn van een metaalsoort gemaakt en slijten niet of in ieder geval veel minder. Artikelnummers heb ik helaas niet maar moeten met wat speurwerk wel te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Aha, die was ik wel tegengekomen inderdaad, maar voor die prijs dacht ik dat het de complete pedalenset was ipv de rubbers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
sebastiaan89 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:11:
Aha, die was ik wel tegengekomen inderdaad, maar voor die prijs dacht ik dat het de complete pedalenset was ipv de rubbers :X
Ik heb OPC Line pedalen in mijn Astra K:.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KR7ido7TrZH4RSAWcDRWpM0EC9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/4iqG5F1ef6rMxg1QdYTRpq2z.webp?f=user_large
GM 13456280 volgens mij

Zijn geen goedkope dingen, meen iets van 120 euro betaald te hebben?

Komen ter vervanging van de rubbers.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:02
Weet iemand het volgende.

Mijn broer heeft een Opel mokka 2023 gekocht.
Een 1.2 gsi line volgens mij.

Deze werd geleverd op 18 inch met zomerbanden.
Hij heeft de zomerbanden vervangen voor alleen season banden.

Nu krijg hij telkens een bandenspanning foutmelding... hij heeft hem ook al gereset via het menu. Maar na een tijdje komt het weer terug.

Of moeten deze weer opnieuw ingeleerd worden?
Volgens mij gaatvhet via het abs..indirect systeem.

Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Ja, de bandenspanningscontrole gaat via het abs systeem. Banden op spanning brengen en dan inderdaad restten in het menu.
Als daarna de melding weer komt voor de zekerheid toch maar even de bandenspanning handmatig controleren. Misschien toch lekke band / lek ventiel o.i.d. Nadeel van het systeem het geeft niet aan welke band het is.. Zijn of allemaal goed of fout :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
En toen waren gisteravond ineens alle foutmeldingen tijdens de rit naar huis weer weg... lekker betrouwbaar dit. Dus voor hetzelfde geld een los contactje terwijl de garage zegt nieuwe kabelboom. Verdienmodel van de garages om de kleinere hoeveelheid onderhoud aan elektrische bakken te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
@Aggressor Zijn enkel de banden vervangen of ook de velgen/ventielen? Want als dat het geval is moeten de bandenspanningssensoren in de ventielen wellicht opnieuw ingeleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:02
sebastiaan89 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:28:
@Aggressor Zijn enkel de banden vervangen of ook de velgen/ventielen? Want als dat het geval is moeten de bandenspanningssensoren in de ventielen wellicht opnieuw ingeleerd worden.
Alleen de banden zijn vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:13:
En toen waren gisteravond ineens alle foutmeldingen tijdens de rit naar huis weer weg... lekker betrouwbaar dit. Dus voor hetzelfde geld een los contactje terwijl de garage zegt nieuwe kabelboom. Verdienmodel van de garages om de kleinere hoeveelheid onderhoud aan elektrische bakken te compenseren?
Bij mij wisselde het ook een beetje. De ene rit meer foutmeldingen dan de andere. Handrem die niet meer werkte bijvoorbeeld. Maar een uurtje later weer wel. En een volgende rit weer niet....
Werd wel steeds erger bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Paling1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Bij mij wisselde het ook een beetje. De ene rit meer foutmeldingen dan de andere. Handrem die niet meer werkte bijvoorbeeld. Maar een uurtje later weer wel. En een volgende rit weer niet....
Werd wel steeds erger bij mij.
Vanochtend was het weer kermis, maar op kantoor toen ik de auto uitzette een piepje, dacht zet te auto weer aan en foutmeldingen waren weer weg. Idd handrem ook handmatig eraf, gaat niet meer automatisch met alle meldingen. Zal wel onderdeel zijn van het hill-start assist systeem.

Kan niet wachten tot eind augustus. Ben nu beetje aan het rondkijken wat er allemaal is. Wil ook hogere instap en iets rechterop zitten (benen meer naar beneden zoals op een gewone stoel) vanwege lichte rug klachten.

Binnenkort even kijken naar een KIA EV3 en Toyota bz4x. Heb al in een Renault Megane en Scenic gezeten. Leuke auto's maar vond de zithouding niet heel veel anders ondanks ze wel wat hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Vanochtend was het weer kermis, maar op kantoor toen ik de auto uitzette een piepje, dacht zet te auto weer aan en foutmeldingen waren weer weg. Idd handrem ook handmatig eraf, gaat niet meer automatisch met alle meldingen. Zal wel onderdeel zijn van het hill-start assist systeem.

Kan niet wachten tot eind augustus. Ben nu beetje aan het rondkijken wat er allemaal is. Wil ook hogere instap en iets rechterop zitten (benen meer naar beneden zoals op een gewone stoel) vanwege lichte rug klachten.

Binnenkort even kijken naar een KIA EV3 en Toyota bz4x. Heb al in een Renault Megane en Scenic gezeten. Leuke auto's maar vond de zithouding niet heel veel anders ondanks ze wel wat hoger zijn.
Ik mag nog tot November... Zal ook geen traan laten als ik deze auto inlever.
De EV3 staat ook hoog op mijn lijstje van opvolgers. Alhoewel ik ook overweeg om eens te kijken voor een eigen auto. Ik moet nog eens wat rekensommetjes maken wat een 2e hands EV me gaat kosten tov een EV3 in de lease.

Wil in ieder geval iets groters dan de Corsa. Die is me qua afmetingen net te klein. Had hiervoor een Cactus, en dat was een lekker formaatje. Iets meer bereik en een trekhaak is ook wel een vereiste. Probleem is een beetje dat 2e hands auto's met dat soort specificaties ook vrij prijzig zijn.

Een EV van Stellantis wordt het in ieder geval niet meer... Privé rijden we een C5 Aircross, en dat is wel echt een hele fijne auto. Ze kunnen het dus wel bij Stellantis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 20:52
Wij waren ook helemaal klaar met de privé Opel corsa-e en Stellantis.
Inmiddels de overgestapt naar Kia EV3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik had laatst een Astra L Electric mee, dat viel me absoluut niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1YA3pFljt6rc0mOYWw4pxI5Pfw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zDd6fbdk0viuTcjR3yGOUMRJ.jpg?f=user_large

Eerste rit 13.9kWh/100km over 75km. Tweede rit 14.9kWh/100km over 387km. Het formaat van de accu blijft aan de compacte kant, maar 340km praktijk range is best mee te leven.

Ik had de aandrijflijn loomer verwacht, maar de prestaties zijn prima. Nooit het gevoel dat het te weinig was, maar het duwt je niet flink in je stoel. Ook opvallend stil van binnen. Draaicirkel is klein, viel me ook op.

Vooral de eerste generatie Stellantis EV blijken problematisch, de nieuwere aandrijflijnen zoals deze 156pk en de grotere aandrijflijnen (Grandland/e-3008/e-5008) lijken voor alsnog prima.

Daarbij is Stellantis absoluut niet de enige geweest die problemen had met hun eerste generatie EV's.... An sich ook niet gek om te zien dat nieuwe technieken nieuwe problemen met zich meebrengt. In feite ben je als "early adopter" dan ook gewoon een bèta tester :+

Maar ik tokkel voorlopig lekker door in de Astra K :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbkaWtKInlbKos3BGsdpxdEX8Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PtFUgYkgQv1Q6T0ToYkBkoqR.jpg?f=user_large

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:10
Zo, 4,5 jaar nadat ik hier met @Ophidian @India Sierra @pa3eia en nog vast wat mensen die ik vergeet te noemen helemaal blij waren en er toch wel vroeg bij waren met de elektrische Corsa, sta ik op het punt hem weg te doen. Het rijdt nog steeds top eigenlijk (ook vergeleken met diverse nieuwe auto's waarmee ik heb proefgereden heeft opel wat dat betreft niks om zich voor te schamen) en vind m er nog steeds goed uit zien, maar er zijn -zoals wij allemaal weten- ook genoeg redenen om niet zo enthousiast meer te zijn.

En zo komt er ook een eind aan ruim 10 jaar opel rijden. Ik ben waarschijnlijk binnenkort te vinden in het Renault topic. Dan laat de rest zich wel raden, denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Ik heb in de Scenic en Megane gezeten. Maar de zithouding was niet helemaal naar mijn wens. Wil graag met de benen iets meer "naar beneden zitten" zoals op een gewone stoel en dat viel in deze auto's best tegen, terwijl ze wel wat hoger zijn dan de corsa.

De Toyota bz4x was een flink stuk groter in het echt dan dat ik verwacht had. Wel een mooie auto op paar puntjes na, maar ook flink aan de prijs. De dealer wist mij te vertellen dat er in de loop van het jaar nog een wat kleinere auto bij komt.
Kia EV3 is voor mij nu koploper op mijn lijstje. Alleen die velgen.. bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Headozz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:05:
Ik heb in de Scenic en Megane gezeten. Maar de zithouding was niet helemaal naar mijn wens. Wil graag met de benen iets meer "naar beneden zitten" zoals op een gewone stoel en dat viel in deze auto's best tegen, terwijl ze wel wat hoger zijn dan de corsa.
Ik heb iets kleiner gewinkeld ;) Het wordt een 5. Ook daar zal de zithouding dan niet naar je wens zijn. Ik vind wat lager zitten in een auto juist wel lekker. (al lever je dat aan ruimte ontzettend in op de achterbank. Iets wat bij de 5 wel een nadeel is, maar goed in mijn geval zit daar bijna nooit iemand)
De Toyota bz4x was een flink stuk groter in het echt dan dat ik verwacht had. Wel een mooie auto op paar puntjes na, maar ook flink aan de prijs. De dealer wist mij te vertellen dat er in de loop van het jaar nog een wat kleinere auto bij komt.
Klopt. De urban cruiser. Is een samenwerking met Suzuki (daar ziet ie er wat anders uit en heet ie de e-vitara)
Kia EV3 is voor mij nu koploper op mijn lijstje. Alleen die velgen.. bah
EV3 was voor mij te groot en (dus) te duur.

Anyway, dit is een opel topic dus zo kan ie wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
MK_ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:03:
Ik had laatst een Astra L Electric mee, dat viel me absoluut niet tegen.

[Afbeelding]

Eerste rit 13.9kWh/100km over 75km. Tweede rit 14.9kWh/100km over 387km. Het formaat van de accu blijft aan de compacte kant, maar 340km praktijk range is best mee te leven.

Ik had de aandrijflijn loomer verwacht, maar de prestaties zijn prima. Nooit het gevoel dat het te weinig was, maar het duwt je niet flink in je stoel. Ook opvallend stil van binnen. Draaicirkel is klein, viel me ook op.

Vooral de eerste generatie Stellantis EV blijken problematisch, de nieuwere aandrijflijnen zoals deze 156pk en de grotere aandrijflijnen (Grandland/e-3008/e-5008) lijken voor alsnog prima.

Daarbij is Stellantis absoluut niet de enige geweest die problemen had met hun eerste generatie EV's.... An sich ook niet gek om te zien dat nieuwe technieken nieuwe problemen met zich meebrengt. In feite ben je als "early adopter" dan ook gewoon een bèta tester :+

Maar ik tokkel voorlopig lekker door in de Astra K :9
[Afbeelding]
Ik vind vooral het interieur jammer bij die generatie. Zo enorm veel pianolak zwart. Ook op plekken die hard krassen. Gaat zo snel achteruit. Erg jammer, het interieur heeft die glimzooi helemaal niet nodig.

In die zin is z'n peugeot broer beter (ergonomie daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
twowheeler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:38:
[...]
Ik vind vooral het interieur jammer bij die generatie. Zo enorm veel pianolak zwart. Ook op plekken die hard krassen. Gaat zo snel achteruit. Erg jammer, het interieur heeft die glimzooi helemaal niet nodig.

In die zin is z'n peugeot broer beter (ergonomie daargelaten)
Als ik het interieur van deze L vergelijk met mijn eigen Astra K, dan is er inderdaad meer harde plastics gebruikt. Nu vond ik het niet helemaal fair om hier over te oordelen aangezien deze specifieke Astra L Electric een "Business Edition" betreft, en een GS (of Elegance, al wordt die niet meer gevoerd) wel iets andere materialen heeft op sommige plekken zoals bijvoorbeeld rondom de raambediening. Mijn Astra K betreft een Innovation+ dus die heeft ook op sommige plekken andere materialen dan een standaard uitvoering van destijds.

Maar ja, in het algemeen lijkt de materiaalkeuze van hardere plastics. Het meeste stoort me niet, enkel rondom de handgreep. Zeker als je die in het donker wilt pakken en je grijpt mis... :X Het glazen paneel van de Pure Panel Pro is dan an sich wel weer netjes.

Persoonlijk ben ik niet zo anti-pianolak als sommigen (mijn Corsa D had het en de Astra K nu ook),maar daar werd het niet gebruikt op horizontale vlakken. En dat is bij de Astra L inderdaad wel: rondom de selector van de rijrichting en de bekerhouders. En dat gaat bij snel krassen inderdaad.

Ik ben benieuwd of ze dat met een eventuele facelift gaan aanpakken. Ik heb laatst in een nieuwe Grandland gezeten, en die voelde qua interieur echt wel hoogwaardiger aan, en daar is het piano zwarte praktisch verleden tijd. Ik ben benieuwd of we elementen daarvan gaan terugvinden in een facelift van de Astra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
MK_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Als ik het interieur van deze L vergelijk met mijn eigen Astra K, dan is er inderdaad meer harde plastics gebruikt. Nu vond ik het niet helemaal fair om hier over te oordelen aangezien deze specifieke Astra L Electric een "Business Edition" betreft, en een GS (of Elegance, al wordt die niet meer gevoerd) wel iets andere materialen heeft op sommige plekken zoals bijvoorbeeld rondom de raambediening. Mijn Astra K betreft een Innovation+ dus die heeft ook op sommige plekken andere materialen dan een standaard uitvoering van destijds.

Maar ja, in het algemeen lijkt de materiaalkeuze van hardere plastics. Het meeste stoort me niet, enkel rondom de handgreep. Zeker als je die in het donker wilt pakken en je grijpt mis... :X Het glazen paneel van de Pure Panel Pro is dan an sich wel weer netjes.

Persoonlijk ben ik niet zo anti-pianolak als sommigen (mijn Corsa D had het en de Astra K nu ook),maar daar werd het niet gebruikt op horizontale vlakken. En dat is bij de Astra L inderdaad wel: rondom de selector van de rijrichting en de bekerhouders. En dat gaat bij snel krassen inderdaad.

Ik ben benieuwd of ze dat met een eventuele facelift gaan aanpakken. Ik heb laatst in een nieuwe Grandland gezeten, en die voelde qua interieur echt wel hoogwaardiger aan, en daar is het piano zwarte praktisch verleden tijd. Ik ben benieuwd of we elementen daarvan gaan terugvinden in een facelift van de Astra.
Collega van me heeft er eentje maar zonder pure panel (dus zo'n uitgesneden schermpje). Daar zit het er toch wat vreemd uit. Als het uit een gedeelte bestaat is het wel geslaagd. Ergens een vreemde Keuze, Renault doet ook gewoon voor alle soorten een bedekte glasplaat. Maakt het toch meer "af".

Bij hem is de middenconsole helemaal bekrast. Ik denk dat ik er zelf een coating overheen zou plakken ofzo, dat deed men ook bij de eerste ENiro. Sleutels, ritsen van een jas etc. Erg zonde. Hij heeft dubbel pech ook zo'n kras tussen het pure panel te hebben door een onhandigheidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

Prullenbak84 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:28:
Zo, 4,5 jaar nadat ik hier met @Ophidian @India Sierra @pa3eia en nog vast wat mensen die ik vergeet te noemen helemaal blij waren en er toch wel vroeg bij waren met de elektrische Corsa, sta ik op het punt hem weg te doen. Het rijdt nog steeds top eigenlijk (ook vergeleken met diverse nieuwe auto's waarmee ik heb proefgereden heeft opel wat dat betreft niks om zich voor te schamen) en vind m er nog steeds goed uit zien, maar er zijn -zoals wij allemaal weten- ook genoeg redenen om niet zo enthousiast meer te zijn.

En zo komt er ook een eind aan ruim 10 jaar opel rijden. Ik ben waarschijnlijk binnenkort te vinden in het Renault topic. Dan laat de rest zich wel raden, denk ik ;)
Ha voor mij zit het er ook bijna op! Ik ga eerst naar een goedkoop 2de handsje ivm private lease en hypotheek enzo, perhaps in de toekomst iets anders. Maar ik denk zo 123 geen opel/PSA meer tenzij er iets significants gebeurd qua software in dat bedrijf ;)

Veel plezier van je renault (megane?)! :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
ImLegenJerry schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:08:
Ik zal het nog wel eens proberen te gebruiken. Toch wel handig voor een aantal wegen hier in de buurt.
Ik rij nu inmiddels een tijdje met de automatisch grootlicht assistentie aan. Werkt inderdaad super goed! Je ziet de lichtbundels afschalen zodra er ook maar iets in de verte te zien is aan koplampen of achterlampen. Had ik toch maar eerder moeten proberen :+

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

Klein beetje een rant maar dat soort automatisch grootlicht systemen zijn de hel als fietser of voetganger. Als je niet genoeg tegenlicht geeft krijg je dus de volle laag als fietser of voetganger zijnde, bizar dat dit toegestaan is.

Snap als automobilist dat het heel fijn is om lekker veel te kunnen zien :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Eens ik herken dit probleem ook wel, alhoewel de huidige moderne fietslampen vaak zo fel zijn dat die wel meegepakt worden maar als dat niet zo is dan wil ik nog wel eens handmatig moeten schakelen daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
India Sierra schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:16:
Klein beetje een rant maar dat soort automatisch grootlicht systemen zijn de hel als fietser of voetganger. Als je niet genoeg tegenlicht geeft krijg je dus de volle laag als fietser of voetganger zijnde, bizar dat dit toegestaan is.

Snap als automobilist dat het heel fijn is om lekker veel te kunnen zien :)
Dit was mij inderdaad ook opgevallen. Gelukkig zijn er niet veel directe fietspaden op de stukken waar ik het vaakst rij. Maar dit is ook een beetje dubbel. Voetgangers zijn op dit soort donkere stukken ook nauwelijks te zien als ze geen reflecterend jasje / lichtje hebben. Dan word ik liever verblind als voetganger, dan dat ik over het hoofd wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

ImLegenJerry schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Dit was mij inderdaad ook opgevallen. Gelukkig zijn er niet veel directe fietspaden op de stukken waar ik het vaakst rij. Maar dit is ook een beetje dubbel. Voetgangers zijn op dit soort donkere stukken ook nauwelijks te zien als ze geen reflecterend jasje / lichtje hebben. Dan word ik liever verblind als voetganger, dan dat ik over het hoofd wordt gezien.
Op 60 km/h binnenwegen waar fietsers doorgaans ook op de rijbaan rijden, valt het mij ook op dat de assistent niet altijd even oppakt. 95% gaat goed hoor, maar ook wanneer er bijvoorbeeld een helling i.v.m. brug dan pakt ie de auto`s ook niet altijd even goed.

Al moet ik zeggen dat ik de nachtzichtcamera in sommige gevallen echt prettig vind. Het is voor 98% van de tijd een nutteloze feature; maar zeker met donkere wegen i.c.m. mist is het echt super. Ook detectie van fietsers / voetgangs is super.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wij willen voor mijn vrouw gaan kijken naar een Corsa-e uit 2020.

Zijn er nog dingen waar ik op kan letten qua kwaaltjes?

Ik ga navragen of hij 3 fase kan laden want dit staat bijna nooit bij de advertenties.
De Corsa’s die ik nu gezien heb hebben nog een soh van rond de 90%.
Ik weet niet of dit snel degradeert of vrij stabiel is zoals bij een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Crxtreem
Een 2020 model zou ik als particulier echt niet zomaar doen. Daar gaan echt teveel dingen aan kapot die na 5 jaar misschien niet zomaar onder garantie vallen.
Mijn 2020 heeft nu 2x een nieuwe onboard charger gehad. Overmatige bandenslijtage en gedonder met de handrem/cruisecontrol. En dan ben ik nog wat zaken vergeten. Ik denk dat er in de 4,5 jaar dat ik hem heb al voor meer dan €10.000 euro aan onderhoud en reparaties is geweest. Ik merk daar als lease rijder gelukkig helemaal niets van, maar als particulier is dat gewoon niet fijn. Mijn garage staat gelukkig altijd snel klaar met de reparaties, dus dat is wel heel fijn.
Ik heb het idee dat vooral de 2020 modellen vol zitten met experimentele onderdelen die gewoon niet betrouwbaar blijken te zijn.
Je kan dan beter op zoek naar eentje van na de update in 2021. Die lijken een stuk beter.
Het stomme is dat het buiten de problemen verder wel een fijne auto is om te rijden.
3 fasen laden is inderdaad iets om goed naar te kijken. 1 fase is een stuk minder praktisch in veel situaties. Dat gaat qua afschrijving zeker uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Crxtreem schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:35:
Wij willen voor mijn vrouw gaan kijken naar een Corsa-e uit 2020.

Zijn er nog dingen waar ik op kan letten qua kwaaltjes?

Ik ga navragen of hij 3 fase kan laden want dit staat bijna nooit bij de advertenties.
De Corsa’s die ik nu gezien heb hebben nog een soh van rond de 90%.
Ik weet niet of dit snel degradeert of vrij stabiel is zoals bij een Tesla.
Kun je niet beter voor het geld een Nissan Leaf kopen oid?

@Aapje Kom er maar in... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:10

Aapje

Opel-beun
Meneer aard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Kun je niet beter voor het geld een Nissan Leaf kopen oid?

@Aapje Kom er maar in... :+
Hey ik blijf weer alleen bij oude opels van voor 2000. Die stellantis troep blijf ik weg, vooral particulieren raad ik het af. Heel die psa stellantis troep en dealers zijn tuig.

Maar als je een Opel e corsa wil kopen waar alles onlangs aan vervangen is behalve de accu, oranje full options.... https://www.vakgarage.nl/...elegance-50-kwh-119693472

Zit een sterretje in het ruit in het zwarte deel bij de bestuurder, kan je mooi op afdingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
-O-
@Paling1 @Aapje Balen dat ik dit nu pas lees.
Vanmiddag een corsa e gekocht.
In de historie zie ik wel dat volgens mij de lader vorig jaar is vervangen, zou deze dan van een betere versie zijn of blijven die nog steeds instabiel?
Hebben er ook garantie bij genomen dus de eerste periode is het nog geen ramp.

Ik heb zelf ook een Renault Zoe gehad en deze heeft ook een keer een nieuwe lader nodig gehad.

@Meneer aard Naar een Leaf hebben we ook gekeken maar omdat deze 1 fase laad van onze zoeklijst gehaald.
Heb thuis 3x25A dus laad liever op 11kW dan op 1 fase 7,2kW.

Is het nog bij bepaalde laders die de corsa slopen?
De auto zal grotendeels thuis geladen worden met een Smart evse lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Crxtreem
Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Zoals gezegd, ze rijden echt wel fijn.
Hopelijk krijg je geen grote issues met die van jou.

Mijn boordlader is dus al 2 keer vervangen. Geen idee welk type erin zat en welke er kapot zijn gegaan. Voor een fabrikant is het niet vol te houden om onder garantie onbetrouwbare onderdelen te monteren. Ik denk dat de onderleveranciers van de onderdelen echt wel opdracht hebben om de zaak te verbeteren. Grote kans dus dat er nu betere spullen gebruikt worden dan een paar jaar geleden.

Ik heb nog niet eerder gelezen dat het aan een bepaald type lader ligt.
Heb zelf een Zappi en doe vrijwel nooit snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Oei corsa-e uit 2020... Als alle onderdelen ondertussen zijn vervangen waarvan vele van ons last van hadden heb je hopelijk een leuke auto. Onderstaand wat ik tot nu toe heb moeten laten vervangen/ pech mee heb gehad.
- onboard charger
- airco pomp
- defecte middenconsole (fysieke knoppen)
- kabelboom storing (abs/ cruisecontroll/ hillstart assist/ aanrijdetectie en nog wat andere meldingen)

Ik kwam er na 2 keer met een lege 12 volt accu op de oprit achter dat als je de auto een tijdje niet gebruikt, laat hem niet aan het laadsnoer zitten. De paal en auto blijven communiceren wat stroom kost en zo de 12 volt accu leeg trekt welke je nodig hebt om de auto te kunnen starten. Als de auto eenmaal is gestart wordt de 12 volt accu bijgeladen vanuit de auto accu. Zolang de auto accu wordt geladen wordt de 12 volt accu ook bijgeladen. Maar dit stopt wanneer de auto accu vol is. Zo werd mij verteld door de ANWB man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Speak of the devil....
Had mijn auto gisteravond aan de lader gehangen. WIlde vanochtend voorverwarmen en de app zei dat ik nog 50km bereik had. Knakending had dus niet opgeladen. Dus nog effe lopen klooien met mijn laadpaal, maar geen reactie op de Corsa. Lampje bij de laadpoort bleef wit knipperen. Toen even de granny lader geprobeerd en die werkte wel.
Daarna nog maar even de Zappi aangesloten en toen ging de Corsa wel laden,,,, met de ongelofelijke snelheid van 1,4 kW..... :( :( :( :(
Nog een paar keer in en uitgeplugd, maar laadsnelheid werd niet normaal.
Met een andere auto naar mijn werk dus. Vandaag een paar keer op de app gekeken. En nu heeft ie tussen 8 en 3 uur wel 100km bijgeladen....
Heb vanochtend nog net de drang kunnen weerstaan om dat ding in de fik te zetten. Wat een ongelofelijk waardeloze k*tauto!!!!!!
Morgen maar weer even langs bij de garage.

10 uur laden 12kWh erbij....
Laadpaal net even opnieuw opgestart. Nu wel laden met 10kW. Effe afwachten of dit goed blijft gaan...

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 17-02-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Uhoh.. sterkte ermee. Moet zeggen het verbruik is ook niet leuk de afgelopen tijd. 5 Weken terug de triplog eens gereset, 3000 kmgereden, verbruik van 22 kWh/100 km met een gemiddelde snelheid van 70 km/h.
Al een paar keer gehad dat ik op het werk niet kon laden om dat alle palen bezet waren, kom je thuis met nog 30km bereik ofzo (retourtripje is maar 125 km).
Geen idee wat mijn SoH van de accu is maar het voelt als niet best. Mijn Corsa staat inmiddels op 121.000 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Met koud weer verwarm ik de auto (Corsa-e) voor met de Opel-app. Tot mijn verbazing vandaag geen toegang meer tot de accu-percentage en voorverwarmoptie.
Het lijkt op een storing, in de app staat nog dat e-Remote Control actief is.

Meer mensen met een storing? Of moet ik aan een ander probleem denken?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Pr088 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:22:
[...] Tot mijn verbazing [...]
Laat me raden... Jij hebt je Opeltje nog maar net.... :9

Die app is echt tenenkrommend slecht. Al bijna 5 jaar dezelfde ellende. De meeste functies werken kwalitatief uitermate teleurstellend. Verbetering dmv updates is niet te verwachten...
Voorverwarm functie is overigens zo'n beetje de enige functie die vrij regelmatig wel werkt, maar daar krijg je met grote regelmaat ook errors mee.
Het enige advies wat ik kan geven is dat je het morgen nogmaals kan proberen. Grote kans dat het 'ineens' wel werkt... Totdat het weer niet meer werkt natuurlijk... :o

[ Voor 13% gewijzigd door Paling1 op 03-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Paling1 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Laat me raden... Jij hebt je Opeltje nog maar net.... :9

Die app is echt tenenkrommend slecht. Al bijna 5 jaar dezelfde ellende. De meeste functies werken kwalitatief uitermate teleurstellend. Verbetering dmv updates is niet te verwachten...
Voorverwarm functie is overigens zo'n beetje de enige functie die vrij regelmatig wel werkt, maar daar krijg je met grote regelmaat ook errors mee.
Het enige advies wat ik kan geven is dat je het morgen nogmaals kan proberen. Grote kans dat het 'ineens' wel werkt... Totdat het weer niet meer werkt natuurlijk... :o
Nee, inmiddels een ruim jaar. App was eerst drama, maar leek de laatste maanden (relatief) stabiel...
Helemaal met je eens. De accupercentagefunctie vind ik het belangrijkst i.v.m. laden op dynamisch tarief en de auto weinig laat zien op het display.
Het weinige aantal updates verbaast me wel. Zelfs de VW groep laat zien dat je brakke software kunt verbeteren met regelmatige updates |:(

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

twowheeler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:38:
Zo enorm veel pianolak zwart. Ook op plekken die hard krassen. Gaat zo snel achteruit. Erg jammer, het interieur heeft die glimzooi helemaal niet nodig.
Bij de Astra K hadden ze daar nog een set voor om een aantal van de piano zwarte panelen te vervangen door zwart met een grijs patroontje. Maar nog steeds zie je stof / vinger afdrukken / etc. erg goed op de zwarte vlakken.
https://www.opel-accessor...13481360/vehicles/Astra-K

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Pr088 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:22:
Met koud weer verwarm ik de auto (Corsa-e) voor met de Opel-app. Tot mijn verbazing vandaag geen toegang meer tot de accu-percentage en voorverwarmoptie.
Het lijkt op een storing, in de app staat nog dat e-Remote Control actief is.

Meer mensen met een storing? Of moet ik aan een ander probleem denken?
Ik heb gewoon een schema aangemaakt in de auto zelf via het klimaat gebeuren voor ma-vr dat deze om 6:45 op temperatuur is. Als ik het met de app moet doen als ik wakker wordt ben ik al helemaal klaar om te vertrekken voor ik het aan de praat krijg. Volgens mij wordt er dan gewoon naar de temperatuur verwarmd wat als laatste is ingesteld. bij mij op 18 C. Dat is genoeg dat ik nog niet heb hoeven krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Headozz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb gewoon een schema aangemaakt in de auto zelf via het klimaat gebeuren voor ma-vr dat deze om 6:45 op temperatuur is. Als ik het met de app moet doen als ik wakker wordt ben ik al helemaal klaar om te vertrekken voor ik het aan de praat krijg. Volgens mij wordt er dan gewoon naar de temperatuur verwarmd wat als laatste is ingesteld. bij mij op 18 C. Dat is genoeg dat ik nog niet heb hoeven krabben.
Dat is inderdaad ook een optie! Maar mijn vertrektijden wisselen nog wel eens, omdat soms mijn vriendin de auto meeneemt en op een andere tijd vertrekt.

Inmiddels doet de app het weer. Het bleek toch 'gewoon het brakke Opel-gebeuren' te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:29
Kingsolo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:48:
Wij waren ook helemaal klaar met de privé Opel corsa-e en Stellantis.
Inmiddels de overgestapt naar Kia EV3.
Was het zo erg? Ik overweeg een occasion..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Vooral het eerste model (2020) heeft veel last gehad van kinderziektes, de vraag is dan welke reparaties ondertussen zijn uitgevoerd. Maar daar zullen de meeste verkopers zich niet zo makkelijk over uitlaten gok ik. Dus vraag zeker of je de onderhoudshistorie van betreffende auto mag inzien.
- onboard charger (obc)
- airco
- kabelboom
Zijn wel dingen waar ik naar zou kijken of daar iets mee is gedaan. Weet niet of er ondertussen ook al rond rijden waarbij het accupakket is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebirth_101
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-05 16:37
Zijn er mensen die al een nieuwe grandland electric besteld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:29
Headozz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:29:
Vooral het eerste model (2020) heeft veel last gehad van kinderziektes, de vraag is dan welke reparaties ondertussen zijn uitgevoerd. Maar daar zullen de meeste verkopers zich niet zo makkelijk over uitlaten gok ik. Dus vraag zeker of je de onderhoudshistorie van betreffende auto mag inzien.
- onboard charger (obc)
- airco
- kabelboom
Zijn wel dingen waar ik naar zou kijken of daar iets mee is gedaan. Weet niet of er ondertussen ook al rond rijden waarbij het accupakket is vervangen.
Zal dit minder spelen bij BJ2022 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Gisteravond weer wat 'leuks' met mijn 2002 e-Corsa....
Display achter het stuur ging op zwart. Cruise control werkte nog wel, maar zonder snelheidsaanduiding is het lastig rijden.... Ik was even gestopt om de auto uit en weer aan te zetten, maar dat hielp niet. Uiteindelijk maar even mijn telefoon aangesloten om met Waze in ieder geval een snelheid te kunnen zien.
Na een nachtje aan de lader doet het scherm het nu weer wel.
Ik heb dit gelukkig nog niet eerder gehad, maar dit is iets dat ik liever nooit meer terug zie....

WouterL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:55:
[...]

Die lijken iets betrouwbaarder te zijn. Sowieso heb je dan al een wat efficiëntere motor, dus meer bereik. (alhoewel ik met een 2023 model leen Corsa echt niet zuiniger kon rijden dan met mijn 2020 model)
2020 model is voor particulieren echt niet aan te raden.

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 12-03-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
WouterL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:55:
[...]

Mag ik wel hopen na zoveel problemen :X Volgens mij wel een stuk minder mensen met klachten gezien met de latere bouwjaren. Vaak wordt er pas gezocht naar lotsgenoten als er problemen zijn dus degene zonder problemen zie je niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Paling1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:34:
Gisteravond weer wat 'leuks' met mijn 2002 e-Corsa....
Display achter het stuur ging op zwart. Cruise control werkte nog wel, maar zonder snelheidsaanduiding is het lastig rijden.... Ik was even gestopt om de auto uit en weer aan te zetten, maar dat hielp niet. Uiteindelijk maar even mijn telefoon aangesloten om met Waze in ieder geval een snelheid te kunnen zien.
Na een nachtje aan de lader doet het scherm het nu weer wel.
Ik heb dit gelukkig nog niet eerder gehad, maar dit is iets dat ik liever nooit meer terug zie....
Oof dat is wel erg onhandig. En een werkende snelheidsmeter is zelfs verplicht. De bingo kaart blijft zich maar uitbreiden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Oof dat is wel erg onhandig. En een werkende snelheidsmeter is zelfs verplicht. De bingo kaart blijft zich maar uitbreiden :9
Haha, ik hoopte dat mijn bingokaart al vol was.... Maar welke prijs ik dan heb gewonnen????

Ik had het er met mijn zoon nog over dat ik een eventuele boete voor te hard rijden dan door zou sturen naar Opel. Ik vond het ook bizar dat het gebeurde. Ik zou verwachten dat het siplay automatisch herstart op het moment dat ie vastloopt. Zonder teller is echt heel raar rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Headozz ,
Wel een goed idee zo'n bingo kaart! Mijn score: (ik vrees dat ik nog dingen vergeet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBIEOnwXgcZLhLFFu_PUukIwnvU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YnJIEUqR7m0uILL2jG0MI5ON.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soetie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 12:28
rebirth_101 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:27:
Zijn er mensen die al een nieuwe grandland electric besteld hebben?
Yes wel besteld nog niet in bezit!

Ghanz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Paling1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:04:
@Headozz ,
Wel een goed idee zo'n bingo kaart! Mijn score: (ik vrees dat ik nog dingen vergeet)

[Afbeelding]
Ik ging eigenlijk weg uit dit topic, maar kwam voorbij in mijn recente-lijstje, dus ik las nog even mee...

Was ik de enige met uitvallend danwel zichzelf resettend entertainment (altijd leuk om een uur lang geen muziek te hebben en bij uitstappen ineens getrakteerd worden op radio 5 klassiek KEIhard) en uitvallend driver display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Ik ging eigenlijk weg uit dit topic, maar kwam voorbij in mijn recente-lijstje, dus ik las nog even mee...

Was ik de enige met uitvallend danwel zichzelf resettend entertainment (altijd leuk om een uur lang geen muziek te hebben en bij uitstappen ineens getrakteerd worden op radio 5 klassiek KEIhard) en uitvallend driver display?
Uitvallend entertainment heb ik ook wel eens gehad. Dan had ik wel radio, maar kon verder niets bedienen op het scherm. Volumeknop werkte dan ook niet.
Ook wel gehad dat de camera vastliep en dat het display pas na een herstart van de auto weer te gebruiken was. En ook wel eens gehad dat je dan ineens een Opel logo op het scherm zag. Dan had ie zichzelf ge-reset.
Uitvallend driver display gelukkig dus pas 1 keer...
Laatst ook een keer dat mijn stuurverwarming niet meer uit wilde...

Van de week ook maar weer eens van sleutel gewisseld. Daarmee kon ik de auto niet meer op slot zetten. Gelukkig met de reservesleutel nog wel. Zal wel weer de batterij zijn... voor de 1000e keer....

[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 18-03-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Paling1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Uitvallend entertainment heb ik ook wel eens gehad. Dan had ik wel radio, maar kon verder niets bedienen op het scherm. Volumeknop werkte dan ook niet.
Ook wel gehad dat de camera vastliep en dat het pas na een herstart van de auto weer te gebruiken was. En ook wel eens gehad dat je dan ineens een Opel logo op het scherm zag. Dan had ie zichzelf ge-reset.
Uitvallend driver display gelukkig dus pas 1 keer...
Laatst ook een keer dat mijn stuurverwarming niet meer uit wilde...
Haha ja het half uitvallen (alleen niet meer kunnen bedienen en/of een opel logo) heb ik ook weleens gehad, maar aanzienlijk minder vaak. Echt helemaal zwart, en auto uitzetten, uitstappen, op slot, weer instappen, niks helpt. En dan na een uur stap je uit en ineens gaat alles aan. Dat heb ik vaker gehad.

Uitvallend driver display midden op de snelweg is wel even schrikken. Maar de auto zelf vond alles prima. Ik kon gewoon doorrijden. Zonder snelheidsmeter, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebirth_101
soetie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Yes wel besteld nog niet in bezit!
Van mij is hij ook besteld, en gisteren van de garage te horen gekregen dat hij eind deze maand zou aankomen in de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Het is zo ver, er komt een Radar uitzending over de on-board charger
https://www.autoweek.nl/a...aden-kun-je-dan-vergeten/

Geen vermelding met over welke reeks/bouwjaar het precies gaat... AutoWeek toont ook een foto van de Astra Electric, v.z.i.w vertoont dat model het probleem niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MK_ ,
Ik typ net een reactie in het Peugeot forum:
Daar werd deze link gepost:
https://www.bd.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa9ecd92/
Paling1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Beetje wazig artikel... Hoog clickbait gehalte...

'de auto komt geen meter meer vooruit.'
Onzin, want of een auto wel of niet rijdt heeft niets met de boordlader te maken. Dat je niet AC kan laden is natuurlijk wel vervelend, maar zolang je wel DC kan laden kan je dus ook rijden.

'Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten'
Dat is al ruim meer dan een jaar aan de gang...

Dat je pas over een maand bij een garage terecht kan is wel sneu, maar ligt denk ik ook aan de klant zelf. Beide keren dat ik dit probleem had ben ik gewoon naar de dealer gereden en heb daar gelijk de diagnose laten stellen. Beide keren heeft het in totaal minder dan 3 weken geduurd voordat ik de auto gerepareerd weer terug had. Blijkbaar heb ik dan een goede dealer, want die heeft gewoon elke keer tijd om een diagnose te stellen en de onderdelen te bestellen.

'Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders'
Niet zo gek, want er rijden significant minder Toyota's met deze Stellantis techniek rond dan Opels en Citroens....

'Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen'
Bij welk merk gebeurt dat wel?

'Er bestaat inmiddels ook jurisprudentie'
Dat gaat over een heel ander probleem en is dus weinig relevant voor het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:40:
@MK_ ,
Ik typ net een reactie in het Peugeot forum:
Daar werd deze link gepost:
https://www.bd.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa9ecd92/
[...]
Aha dat artikel biedt tenminste wel een lijst met de periode van auto's waarbij je moet uitkijken... Dat is tenminste al iets. Dan heb je concrete data waar je iets aan hebt.

Dat het slecht is en dat er een oplossing voor moet komen: volledig mee eens. Ik zou er ook totaal niet blij van worden als ik weken/maanden lang maar continue naar de snellader moest. Maar er worden natuurlijk opzettelijk zaken buitenproportioneel benoemd en zaken weggelaten voor het extra hoge clickbait/interactie gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:10

Aapje

Opel-beun
Heb zelf meermaals gehad dat de auto niet wou starten en niet wou rijden doordat de oplader kapot was...
Dus ik denk dat dit afhangt van de situatie... Heb maar één keer gehad dat de auto nog wel wou starten maar niet wou opladen (van de 7 keer dat ie bij de dealer moest komen op een sleepwagen).

't vervelende vond ik vooral dat je 2 maanden moest wachten voor ze gingen kijken naar je auto. En dan weer een maand wachten tot ze een onderdeel besteld hadden. Dat zoiets gebeurt prima, maar de manier hoe ze 't oplossen was echt een lachertje. Eén keer werd ik gebeld door Opel waarom ik m'n auto niet kwam ophalen, hadden ze 'm gefixed maar mij niet opgebeld dat ie klaar was... :/

Edit: vergeet niet dat sommige mensen die auto nieuw gekocht hebben met duur verdiende centjes... Dus voor die mensen komt 't extra hard aan + worden ze emotioneel. Dus als je dan zo'n dealer krijgt die je laat wachten tot ze erna kijken....

Edit 2: Ik kreeg bij het inleveren van m'n auto te horen dat m'n leasetoko meerdere auto's ging weg doen die van Stellantis kwamen. Was een bekend probleem voor ze. Dus ben benieuwd of Radar ook eens bij de leasetoko's informeert want die hebben een beter beeld van hoeveel % kapot gaat..

[ Voor 28% gewijzigd door Aapje op 24-03-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
MK_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:59:
[...]
Dat het slecht is en dat er een oplossing voor moet komen: volledig mee eens. Ik zou er ook totaal niet blij van worden als ik weken/maanden lang maar continue naar de snellader moest. Maar er worden natuurlijk opzettelijk zaken buitenproportioneel benoemd en zaken weggelaten voor het extra hoge clickbait/interactie gehalte.
Dat laatste is de consequentie als je als bedrijf in een programma als Radar aan bod komt. En mijns inziens terecht.

Bedrijven hebben een grote voorsprong op consumenten bij dit soort conflicten. Ze hebben veel meer informatie, en bepalen zelf welke daarvan ze delen met de consument en welke niet. Ze hebben veel meer juridische kennis en oneindig diepe zakken voor juridische geschillen waardoor je als consument niet snel naar een advocaat zult stappen.

Als je het dan echter toch zo bont maakt dat je bij een programma als Radar in beeld komt is de manier van verslaggeving natuurlijk ook een vorm van 'payback time' voor de consument.

Daarnaast, uit het stuk blijkt ook dat Stellantis weigert voor uitleg naar de studio te komen en zo gebruik te maken van hun recht op wederhoor. Dan heb je als fabrikant blijkbaar geen goed verhaal en verdien je een stevige behandeling.

Radar zal geen onwaarheden verkondigen, want dan worden ze zelf ongetwijfeld juridisch aangepakt. Het enige dat het programma dus doet is Stellantis op dezelfde wijze aanpakken als wat Stellantis met de consument doet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
alexbl69 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Dat laatste is de consequentie als je als bedrijf in een programma als Radar aan bod komt. En mijns inziens terecht.

Bedrijven hebben een grote voorsprong op consumenten bij dit soort conflicten. Ze hebben veel meer informatie, en bepalen zelf welke daarvan ze delen met de consument en welke niet. Ze hebben veel meer juridische kennis en oneindig diepe zakken voor juridische geschillen waardoor je als consument niet snel naar een advocaat zult stappen.

Als je het dan echter toch zo bont maakt dat je bij een programma als Radar in beeld komt is de manier van verslaggeving natuurlijk ook een vorm van 'payback time' voor de consument.

Daarnaast, uit het stuk blijkt ook dat Stellantis weigert voor uitleg naar de studio te komen en zo gebruik te maken van hun recht op wederhoor. Dan heb je als fabrikant blijkbaar geen goed verhaal en verdien je een stevige behandeling.

Radar zal geen onwaarheden verkondigen, want dan worden ze zelf ongetwijfeld juridisch aangepakt. Het enige dat het programma dus doet is Stellantis op dezelfde wijze aanpakken als wat Stellantis met de consument doet.
Hetgene rondom Radar heb ik ook geen problemen mee. Wat vooral het opvallende is (naar mijn inziens) is dat er nu dus al nieuwsartikels rondom hetgeen worden verspreid voordat uberhaupt de gehele Radar uitzending is uitgezonden, inclusief alle informatie daarin.

De "nieuwsartikelen" daar rondom vooraf zijn puur voor sensatie en clicks te krijgen, waarbij eventueel opzettelijk informatie wordt achtergehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Moet zeggen dat ik de laatste tijd nog maar weinig voorbij hoor komen van kapotte boordladers. Speelde volgens mij vooral een paar jaar geleden, of het moet zo zijn dat heel veel mensen niet gaan zoeken naar vergelijkbare storingen als iets niet werkt.
Collega is een Mokka-e gaan rijden (2021 of 2022 model). Ik had toen al een defecte OBC gehad en blijf maar zeggen dat hij binnenkort ook aan de beurt is. Tot nu toe heeft hij echter nog geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Headozz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:45:
Moet zeggen dat ik de laatste tijd nog maar weinig voorbij hoor komen van kapotte boordladers. Speelde volgens mij vooral een paar jaar geleden, of het moet zo zijn dat heel veel mensen niet gaan zoeken naar vergelijkbare storingen als iets niet werkt.
Collega is een Mokka-e gaan rijden (2021 of 2022 model). Ik had toen al een defecte OBC gehad en blijf maar zeggen dat hij binnenkort ook aan de beurt is. Tot nu toe heeft hij echter nog geen problemen gehad.
Volgens het AD artikel:
Modellen geproduceerd tussen juli 2019 en juli 2022:
Opel Corsa-e
Opel Mokka-e
Dus als hij van na juli 2022 is, goed mogelijk.

Maar ook van daarvoor, iemand die ik ken heeft van december 2020 tot afgelopen november 141k km gereden in een Corsa-e en ook die had nog gewoon zijn af-fabriek lader. Is dus geen garantie :P Ik heb zijn OBC wel gecheckt, en hij had geen OBCP11 Wave1 of Wave2 maar als aanduiding een "eK0 Sample". Ik heb nog altijd geen idee welke variant dat exact is geweest. Productiedatum was 23/10/2020 dus inderdaad overeenkomend dat het de originele boordlader was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 15:46
er is sprake van een software update voor het lader probleem.
Waarom is er dan geen terugroep actie om de sofware te updaten?

Je zou toch willen dat deze software versie die het probleem kan verhelpen ( wat ik knap zou vinden, omdat het mi een hardware probleem is) bij jou geïnstalleerd is.

Over software updates in het algemeen bij Opel/Stellantis, er is nooit een release notes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdefarmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 21:43
Headozz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:45:
Ik heb een Opel Corsa e uit 2023 waarvan de OBC vorige maand kapot is gegaan. Dus het probleem speelt nog steeds. Al meer dan een maand aan het wachten op een nieuwe en de dealer heeft zelfs geen indicatie wanneer hij binnenkomt.

Ik kan enkel nog DC snelladen op halve kracht. Gelukkig valt alles nog wel onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Nou, ik had eigenlijk fysiek en mentaal afscheid genomen van de Corsa, maar toch wel interessant, deze ontwikkelingen. Dus ik gisteren geinteresseerd naar Radar kijken. Maar daar was duidelijk nul nieuws onder de zon he?

Stellantis heeft half toegegeven dat er toch wel wat structureel mis was met de boordladers (anders veleng je de garantie niet zomaar), maar toch kunnen mensen zoals ik naar hun geld fluiten (1 keer "boordlader herprogrammeren" en 1 keer vervangen, 2 maanden buiten de oude garantietermijn, in totaal bijna 400 euro)

Misschien wel een keer onder de motorkap van de renault kijken wat voor merk boordlader erin ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakovlev_Norris
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-04 04:04
Hallo mensen!

We hebben bij ons thuis pas geleden een gefacelifte Astra K uit 2019 aangeschaft, met het MultiMedia Navi Pro infotainmentsysteem.

Nu werkt eigenlijk alles precies zoals verwachting, behalve de routeselectie van het navigatiesysteem.
Deze heeft soms interessante keuzes voor de routes. Denk voornamelijk aan dingen als i.p.v. over N-wegen ervoor te kiezen om vanaf de andere kant over een landweg/60km/u-weg aan te komen, ook als dit soms zelfs een paar km meer rijden is.

In de instellingen zie ik onder "routevoorkeuren(o.i.d.)", een optie voor "Eco route" en een optie voor "Snelste weg". In onze paar dagen van uitproberen lijken deze op de geteste routes lijkt het nog niet echt beter te worden.

Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Als de ingebouwde navigatie zo 'rommelen' blijft is het ook niet erg, Android Auto en Apple Carplay werken voortreffelijk met de telefoons, maar het is toch fijn als het van de auto zelf ook op dezelfde manier werkt 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
Yakovlev_Norris schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:51:

Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Als de ingebouwde navigatie zo 'rommelen' blijft is het ook niet erg, Android Auto en Apple Carplay werken voortreffelijk met de telefoons, maar het is toch fijn als het van de auto zelf ook op dezelfde manier werkt 😊
Ik ben zelf ook niet tevreden of de ingebouwde navigatie (zelfde auto maar dan uit 2020). Maar dat ben ik eigenlijk nooit geweest over ingebouwde navigaties... Android Auto icm Google Maps of Waze werkt daarentegen perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ik zou 2 jaar na aanschaf niet eens weten hoe mijn Astra K navigeert, heb het letterlijk 1 keer gebruikt toen mn telefoon dood was. Verder navigeer ik altijd met Waze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:44

Minkie

Groazers Unite.

Sinds zaterdag zijn wij in het bezit van een Opel Zafira 1.4 Tourer Business+ uit 2012.
Helaas wel zonder trekhaak, daar wou ik de koop niet op laten afketsen. Maar nu kijk ik een beetje rond voor een trekhaak inclusief montage, maar wat een prijzen! Heb mij daar een beetje in vergist :X
Weet iemand nog een geschikt adres in de regio Twente?

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
Minkie schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:31:
Sinds zaterdag zijn wij in het bezit van een Opel Zafira 1.4 Tourer Business+ uit 2012.
Helaas wel zonder trekhaak, daar wou ik de koop niet op laten afketsen. Maar nu kijk ik een beetje rond voor een trekhaak inclusief montage, maar wat een prijzen! Heb mij daar een beetje in vergist :X
Weet iemand nog een geschikt adres in de regio Twente?
Het grappige (en trieste eigenlijk) toen ik mijn auto kocht, was dat de dealer niet eens wist dat er een afneembare trekhaak op zat. Ik ben blij dat de vorige eigenaar deze er op had gezet. Dit was ook een van de redenen waarom ik specifiek voor deze auto ben gegaan. Kan je helaas niet helpen met een adresje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webraiderweb
  • Laatst online: 29-05 13:25
We hebben een Opel Corsa E (2020) sinds enkele jaren, nu beginnen sinds enkele weken de autosleutels gek gedrag te vertonen,

De sleutels (beide) willen de wagen niet meer ontgrendelen via knoppen op de sleutel. De batterij van de sleutel is al eens vervangen, daar ligt het niet aan.

Als ik de wagen ontgrendel via de fysieke sleutel in het slot en het portier open, dan lijkt de auto precies te 'ontwaken' en werken de beide sleutels wel ineens. Hierna kan ik gedurende een uurtje ofzo perfect de auto ontgrendelen en vergrendelen via de sleutels. Het probleem lijkt me dus dat na een bepaalde periode van inactiviteit de wagen in een soort modus komt dat hij niet naar de sleutel wil luisteren.

Aan de locatie ligt het ook niet, eerst dacht ik aan een storend signaal bij onze woning. Maar hebben het op meerdere locaties voor dat de auto niet naar de sleutel wil luisteren.

Dat de sleutel in de buurt is en constant connectie zou blijven maken, lijkt het ook niet te zijn, want hebben ook de sleutels als eens ver weg van de wagen bewaard ter controle.

Iemand een idee waar ik moet zoeken naar een oplossing?
De garage waar we de wagen gekocht hebben, heeft zelf geen idee waar te beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Heb ik ook wel eens een paar keer gehad, hoe lang geleden de batterij vervangen? Dat lijkt mij stap 1. Als dat niet werkt is het opnieuw verbinden van de sleutels met de auto een optie om te proberen. Misschien dat ze dit bij de garage kunnen doen als service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:08
Yakovlev_Norris schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:51:
Hallo mensen!

We hebben bij ons thuis pas geleden een gefacelifte Astra K uit 2019 aangeschaft, met het MultiMedia Navi Pro infotainmentsysteem.

Nu werkt eigenlijk alles precies zoals verwachting, behalve de routeselectie van het navigatiesysteem.
Deze heeft soms interessante keuzes voor de routes. Denk voornamelijk aan dingen als i.p.v. over N-wegen ervoor te kiezen om vanaf de andere kant over een landweg/60km/u-weg aan te komen, ook als dit soms zelfs een paar km meer rijden is.

In de instellingen zie ik onder "routevoorkeuren(o.i.d.)", een optie voor "Eco route" en een optie voor "Snelste weg". In onze paar dagen van uitproberen lijken deze op de geteste routes lijkt het nog niet echt beter te worden.

Gefeliciteerd met de aanschaf, mooie wagens en nog volledig GM/pre paniek :9

Ik heb zelf ook het navi pro systeem in mijn insignia uit 2019. Bij zo'n rare route als je beschreef zou ik even de kaart versie in de gaten houden. Onder instellingen (en met een actieve hotspot die ik hier niet heb):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEiTE0ClWDhQomtwDBrdcaATSqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ori5zXq0DJc3eAQkvmv2Q4QP.jpg?f=fotoalbum_large

Route opties heb je al gevonden, kijk nog even of er iets ongewenst aanstaat bij "op route vermijden"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHn_1as3hgZYJC9v1Q_f35WpLTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiSwXaB0lJVE1IbHGWpMWb0z.jpg?f=fotoalbum_large

De ingebouwde navigatie is gelicenseerd voor 10 jaar en is afkomstig van Telenav. Zover ik weet update deze (helaas) alleen het deel van de opgeslagen kaart waar je daadwerkelijk rijd en navigeert. Het kan dus lonen om de auto onderweg van internet te voorzien en de navigatie app dan in ieder geval een keer te openen. Je zou tegelijkertijd wel door kunnen rijden op Carplay/Android Auto navigatie in mijn ervaring. Als de app maar wakker is gemaakt dan lijkt hij locatie en updates te pakken.

Als je dit doet een belangrijke waar ik pas een jaar later achter kwam: klik achter jouw verbonden wifi netwerk op het ronde "i" symbool. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en dan vind je twee opties: "Gebruik deze verbinding voor updates" en iets als: "markeer verbinding als favoriet". Vink beide aan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnjxieT4zPWD8_MnW7xNoOgzQyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q30NPiSzVQ5uHEdPx0yjsq5R.jpg?f=fotoalbum_large

Netto vind ik het geen hele slechte ingebouwde navigatie. Als je hem van een netwerkverbinding voorziet voorspelt en corrigeert hij prima langs files en ongelukken met nieuwe route suggesties.
Ik heb zelfs in mijn tellerbak display een keer een waarschuwing voor een spookrijder gehad bij navigeren met de ingebouwde navigatie.

In de praktijk gebruik ik het systeem alleen als er geen haast is en voornamelijk op de snelwegen, of bij gebrek aan mobiel bereik op een vakantie en je toch iets moet. Van tijd tot tijd wil Carplay wel is weigeren en ben ik blij even iets te hebben voor de route. Een ander plusje is dat de route instructies in het head-up display komen en dat werkt bij Google maps/Kaarten niet.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakovlev_Norris
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-04 04:04
Wackoz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:49:
[...]

De ingebouwde navigatie is gelicenseerd voor 10 jaar en is afkomstig van Telenav. Zover ik weet update deze (helaas) alleen het deel van de opgeslagen kaart waar je daadwerkelijk rijd en navigeert. Het kan dus lonen om de auto onderweg van internet te voorzien en de navigatie app dan in ieder geval een keer te openen. Je zou tegelijkertijd wel door kunnen rijden op Carplay/Android Auto navigatie in mijn ervaring. Als de app maar wakker is gemaakt dan lijkt hij locatie en updates te pakken.

Als je dit doet een belangrijke waar ik pas een jaar later achter kwam: klik achter jouw verbonden wifi netwerk op het ronde "i" symbool. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en dan vind je twee opties: "Gebruik deze verbinding voor updates" en iets als: "markeer verbinding als favoriet". Vink beide aan :+
Ha, dankjewel! We hebben ondertussen al een paar duizend km mogen genieten.

En bedankt voor de nuttige informatie over de kaarten! Dat het alleen tijdens het rijden en alleen de delen waar je rijdt updatet wist ik niet, en dat van de extra info bij netwerken is ook nieuwe informatie. Altijd leuk om iets nieuws te leren, nu hoef ik hier niet over een paar jaar pas achter te komen :)

Dat de routeinstructies in het instrumentarium, helaas geen HUD hier ;), vind ik persoonlijk veel fijner rijden dan wanneer het op het grote scherm staat via Maps/Kaarten/ingebouwde navigatie. Vandaar de post dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02:53
webraiderweb schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:04:
De garage waar we de wagen gekocht hebben, heeft zelf geen idee waar te beginnen met zoeken.
Misschien ligt het aan de 12v accu, wellicht is het nog de originele. Bij veel EV's gaan de 12v accu's niet zo lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 15:46
We hebben een Opel Corsa E (2020) sinds enkele jaren, nu beginnen sinds enkele weken de autosleutels gek gedrag te vertonen,

De sleutels (beide) willen de wagen niet meer ontgrendelen via knoppen op de sleutel. De batterij van de sleutel is al eens vervangen, daar ligt het niet aan.

soort gelijke situatie gehad met een Mokka E.
batterijen vervangen, daarna moets de auto de sleutels weer leren, dus openen met sleutel en auto starten.
(batterijen gaan maar een goed jaar mee )
Bij mij was het probleem toen over.
Garage vertelde me dat er ook een software update is wanneer dit probleem zich voor bleef doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Als ik de wagen ontgrendel via de fysieke sleutel in het slot en het portier open, dan lijkt de auto precies te 'ontwaken' en werken de beide sleutels wel ineens. Hierna kan ik gedurende een uurtje ofzo perfect de auto ontgrendelen en vergrendelen via de sleutels. Het probleem lijkt me dus dat na een bepaalde periode van inactiviteit de wagen in een soort modus komt dat hij niet naar de sleutel wil luisteren.

Aan de locatie ligt het ook niet, eerst dacht ik aan een storend signaal bij onze woning. Maar hebben het op meerdere locaties voor dat de auto niet naar de sleutel wil luisteren.

Dat de sleutel in de buurt is en constant connectie zou blijven maken, lijkt het ook niet te zijn, want hebben ook de sleutels als eens ver weg van de wagen bewaard ter controle.

Daar heb ik ook een hoop gedonder mee...
Op een gegeven moment moest ik elke 1,5 maand de batterijen vervangen. Voortdurend meldingen dat de sleutel niet gedetecteerd werd en dan moet je de sleutel tegen de stuurkolom houden om te starten. Auto openen en vergrendelen werkt dan ook niet meer betrouwbaar.
Aantal keer aangegeven bij de dealer. Die heeft toen bij een beurt nieuwe batterijen in de sleutels gedaan. Maar direct bij het wegrijden kreeg ik weer de melding dat de sleutel niet gedetecteerd werd. Toen hebben ze de sleutels opnieuw ingeleerd en inderdaad iets met de software gedaan. Daarna heeft het weer een jaartje normaal gewerkt. Een paar weken terug kreeg ik weer gedonder. Kon de auto niet meer op slot zetten met de afstandsbediening, dus nu gebruik ik de reservesleutel weer. Bij de volgende beurt mogen ze weer aan de bak....
Heb overigens de automatische ontgrendeling uit staan. Al vanaf het begin. Maar de sleutel hangt blijkbaar te dicht bij de auto dus vrijwel elke ochtend reageert de auto sowieso niet op de afstandsbediening. Dan moet ik eerst de achterklep openen en sluiten (met de sleutel in mijn hand) en dan kan ik de auto ontgrendelen. Dat is een soort ingebouwde veiligheid. Maar alsnog idioot dat je die automatische vergrendeling niet helemaal uit kunt zetten.

Gisteravond ook weer staan klooien. Laadstekker erin, maar auto ging niet opladen. Laadpaal gaf aan 'EV disconnected'. Paar keer stekker erin en eruit auto vergrendelen etc. maar laden wilde niet lukken. Toen auto gestart en weer uitgezet. Daarna kon er pas weer geladen worden...
Ben zo blij met deze auto....... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 09-04-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 23:55

hneel

denkt er het zijne van

Sinds kort in het bezit van een Astra H uit 2007. Als een van de eerste dingen heb ik de radio unit vervangen door een (chinese) Android radio.

Werkt op zich goed, alleen gaat de radio steeds te vroeg aan. Zodra ik de auto ontgrendel en de deur open doe begint hij al te spelen. Niet echt prettig. Ik wil het liefst gewoon dat bij pas begint als ik de sleutel omdraai.

Ik had al gegoogle'd en iets gevonden over 'ignition logic'. Maar dat lijkt er geen invloed op te hebben.

Andere ideeën? Misschien iets met draadjes in de grote connector omleggen of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:08
rebirth_101 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Van mij is hij ook besteld, en gisteren van de garage te horen gekregen dat hij eind deze maand zou aankomen in de garage
Ben benieuwd of je de auto al in bezit hebt. Ben ook aan het kijken naar deze auto en benieuwd naar ervaringen :-)

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webraiderweb
  • Laatst online: 29-05 13:25

Update: Ondertussen 'een' oplossing gevonden voor het niet werken van de autosleutels. Na de 12v batterij van de auto af te koppelen voor ruim 24u, lijkt er een soort reset te gebeuren in de auto. Ik heb dit 2 weken geleden gedaan en sindsdien lijken de autosleutels weer te werken zoals het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebirth_101
powerplay schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Ben benieuwd of je de auto al in bezit hebt. Ben ook aan het kijken naar deze auto en benieuwd naar ervaringen :-)
Ja, ik rij er intussen iets meer dan anderhalve maand mee. Algemene ervaring is absoluut positief, de software in de wagen zelf werkt goed en vlot, de rij ervaring is zeker goed, enkel de afvering is wat harder dan ik eerst verwacht had. Op zich geen probleem, ik ben wel harder gewoon, maar voor een wagen waar ik regelmatig wel wat trajecten mee afleg, mocht hij toch wat zachter. Het bereik is,... tjah. Tis electrisch, dus op de snelweg zie je die wel snel zakken aan 120 km/u. Op de gewone wegen valt dat wel echt goed mee, moet ik zeggen, en ben ik best verrast hoe relatief weinig hij maar verbruikt, in combinatie met de regeneratie weliswaar.
Wat wel echt een minpunt is (maar ik vermoed dat dit niet enkel bij de Grandland zal zijn, maar bij alle electrische opels), is de app. Basisfuncties zijn betalend, een bovendien ronduit ondermaats. Het opvragen van mijn oplaad status duurt mij bijna 5 minuten, ALS het al lukt. Wat ik ook nog niet gevonden heb tot nu, is hoe ik de batterij kan voorconditioneren. Geen idee of de Grandland dat zelfs kan.

Maar buiten die paar puntjes, ben ik voorlopig héél blij met mijn keuze! Het is een erg ruime auto met toch een behoorlijk bereik (82kWh versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
webraiderweb schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Update: Ondertussen 'een' oplossing gevonden voor het niet werken van de autosleutels. Na de 12v batterij van de auto af te koppelen voor ruim 24u, lijkt er een soort reset te gebeuren in de auto. Ik heb dit 2 weken geleden gedaan en sindsdien lijken de autosleutels weer te werken zoals het moet.
De deur aan bestuurders zijde openen met de vinger op de contactstreepjes. Het automatisch openen wordt uitgeschakeld als je een bepaalde tijd in zone 1 of 2 staan bij je auto. Bijvoorbeeld als je even staat te kletsen met de buurvrouw.
Ik heb het ook gehad en de oplossing was dus simpel maar je moet het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:08
rebirth_101 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Ja, ik rij er intussen iets meer dan anderhalve maand mee. Algemene ervaring is absoluut positief, de software in de wagen zelf werkt goed en vlot, de rij ervaring is zeker goed, enkel de afvering is wat harder dan ik eerst verwacht had. Op zich geen probleem, ik ben wel harder gewoon, maar voor een wagen waar ik regelmatig wel wat trajecten mee afleg, mocht hij toch wat zachter. Het bereik is,... tjah. Tis electrisch, dus op de snelweg zie je die wel snel zakken aan 120 km/u. Op de gewone wegen valt dat wel echt goed mee, moet ik zeggen, en ben ik best verrast hoe relatief weinig hij maar verbruikt, in combinatie met de regeneratie weliswaar.
Wat wel echt een minpunt is (maar ik vermoed dat dit niet enkel bij de Grandland zal zijn, maar bij alle electrische opels), is de app. Basisfuncties zijn betalend, een bovendien ronduit ondermaats. Het opvragen van mijn oplaad status duurt mij bijna 5 minuten, ALS het al lukt. Wat ik ook nog niet gevonden heb tot nu, is hoe ik de batterij kan voorconditioneren. Geen idee of de Grandland dat zelfs kan.

Maar buiten die paar puntjes, ben ik voorlopig héél blij met mijn keuze! Het is een erg ruime auto met toch een behoorlijk bereik (82kWh versie).
Naar aanleiding van je post ben ik eens gaan klikken in de configurator. Zo’n Grandland GS is een stuk aantrekkelijker dan ik me zonder voorkennis bedacht had. Zeker met nog een echt open dak en kennelijk Focal audio en HUD als opties. Warmtepomp had wat mij betreft standaard mogen zijn in dit segment maar is tenminste redelijk geprijsd.

Heb jij (één van) deze pakketten erop toevallig?

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebirth_101
Wackoz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Naar aanleiding van je post ben ik eens gaan klikken in de configurator. Zo’n Grandland GS is een stuk aantrekkelijker dan ik me zonder voorkennis bedacht had. Zeker met nog een echt open dak en kennelijk Focal audio en HUD als opties. Warmtepomp had wat mij betreft standaard mogen zijn in dit segment maar is tenminste redelijk geprijsd.

Heb jij (één van) deze pakketten erop toevallig?
Jawel, de mijne is inderdaad ook een GS, en alles wat je opsomt heb ik er inderdaad op. Ik heb ook de warmtepomp als optie er bij genomen. Enkel voor de stoelen in het nappa leder heb ik niet gekozen, dat hoefde voor mij niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

rebirth_101 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Jawel, de mijne is inderdaad ook een GS, en alles wat je opsomt heb ik er inderdaad op. Ik heb ook de warmtepomp als optie er bij genomen. Enkel voor de stoelen in het nappa leder heb ik niet gekozen, dat hoefde voor mij niet. :)
Hoe bevalt het qua vermogen? Het is niet bepaald een strepentrekker met z`n gewicht, kwam ook wel naar voren uit de reviews.
Wel bijzonder dat je toch even "snel" aan de 60k zit, terwijl je voor dat geld wel een leukere auto hebt met meer vermogen en uitstraling.

Ben nou niet echt bepaald te spreken over de kwaliteit, met name van het interieur van mijn huidige grandland..Ook de gekozen materialen zijn nou ook niet bepaalt van een kwaliteit die je zou mogen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebirth_101
Meneer aard schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Hoe bevalt het qua vermogen? Het is niet bepaald een strepentrekker met z`n gewicht, kwam ook wel naar voren uit de reviews.
Wel bijzonder dat je toch even "snel" aan de 60k zit, terwijl je voor dat geld wel een leukere auto hebt met meer vermogen en uitstraling.

Ben nou niet echt bepaald te spreken over de kwaliteit, met name van het interieur van mijn huidige grandland..Ook de gekozen materialen zijn nou ook niet bepaalt van een kwaliteit die je zou mogen verwachten.
Nee, dat klopt. Héél snel is hij niet, je merkt wel dat hij voor het gewicht dat hij meesleept niet erg ruim van paardjes voorzien is. Het is wel zo dat ik in de standaard stand wel voldoende snel weg ben, zeker ten opzichte van andere 'gewone' benzine en dieselwagens. Daar heb ik al snel een lengte voor bij het vertrek aan de lichten zonder veel moeite. Maar het is niet aan lichtsnelheid vertrekken. De sportstand maakt wel wat verschil, daar zit hij wel wat snediger. Maar het zijn uiteraard geen topresultaten. Wat mij betreft echter wel ruim voldoende, zeker voor het type wagen dat hij is. Ook het hernemen om bvb een wagen in te halen is ruim voldoende.
Ik moet eerlijk toegeven dat het ook een beetje mijn schrik was toen ik hem besteld had en erna de reviews begon te lezen. Maar al bij al valt dat goed mee. Ik heb nog een klein monstertje op mijn oprit staan, wat wel bewust gekocht is om sportief mee te rijden; de Grandland voldoet voor mij absoluut voor het dagelijks verkeer op vlak van vermogen.

Wat je opmerking over 'uitstraling' betreft, hier ben ik het toch niet met je eens. De nieuwe Grandland heeft echt wel uitstraling naar mijn mening (maar das persoonlijk uiteraard, anders had ik em niet gekozen :P )

Overigens, mijn vrouw rijd met de vorige generatie Grandland (meer bepaald de Grandland X), en je kan het interieur en de kwaliteit van de materialen toch niet echt vergelijken, ze zijn er toch echt een stuk op vooruit gegaan, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

rebirth_101 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:10:
[...]

Nee, dat klopt. Héél snel is hij niet, je merkt wel dat hij voor het gewicht dat hij meesleept niet erg ruim van paardjes voorzien is. Het is wel zo dat ik in de standaard stand wel voldoende snel weg ben, zeker ten opzichte van andere 'gewone' benzine en dieselwagens. Daar heb ik al snel een lengte voor bij het vertrek aan de lichten zonder veel moeite. Maar het is niet aan lichtsnelheid vertrekken. De sportstand maakt wel wat verschil, daar zit hij wel wat snediger. Maar het zijn uiteraard geen topresultaten. Wat mij betreft echter wel ruim voldoende, zeker voor het type wagen dat hij is. Ook het hernemen om bvb een wagen in te halen is ruim voldoende.
Ik moet eerlijk toegeven dat het ook een beetje mijn schrik was toen ik hem besteld had en erna de reviews begon te lezen. Maar al bij al valt dat goed mee. Ik heb nog een klein monstertje op mijn oprit staan, wat wel bewust gekocht is om sportief mee te rijden; de Grandland voldoet voor mij absoluut voor het dagelijks verkeer op vlak van vermogen.

Wat je opmerking over 'uitstraling' betreft, hier ben ik het toch niet met je eens. De nieuwe Grandland heeft echt wel uitstraling naar mijn mening (maar das persoonlijk uiteraard, anders had ik em niet gekozen :P )

Overigens, mijn vrouw rijd met de vorige generatie Grandland (meer bepaald de Grandland X), en je kan het interieur en de kwaliteit van de materialen toch niet echt vergelijken, ze zijn er toch echt een stuk op vooruit gegaan, naar mijn mening.
Als je kijkt naar uitstraling, tja meningen verschillen. Heb op dit moment een vorige gen Grandland PHEV in de juiste trim (blauw met zwart, ultimate uitvoering).
Waar ik een beetje van baal is dat het aan de binnenkant vrij saai en gedateerd is. Nu is het allemaal appels met peren vergelijken, maar ben gewoon niet onder de indruk van stellantis an sich.
Heb de nieuwe grandland wel nog op mijn short list staan ivm kofferbak, laatst even bekeken en is serieus groot ten opzichte van de huidige grandland. Maar je mist wel een frunk voor je laadkabel e.d., alles is optioneel.

Wordt nou ook niet bepaald warm van het interieur. Had liever daar meer keus in gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:58

Tacoos

i am i

De vriendin (20) van mijn zoon kwam deze week haar eerste autootje laten kijken: een Opel Adam.
Erg leuke auto voor zo'n meid en ziet er nog goed uit.

Maar dan kijk ik naar de wielen en zie ik dat de auto is afgeleverd met een set Viking winterbanden op de vooras....In mei :X

Dat was haar niet direct opgevallen, er was wel iets gezegd over twee nieuwe banden en inderdaad liggen er achter 2 nieuwe Nexen all seasons op; Ook al geen A-merk, maar een klasse hoger dan Viking schat ik.

Dit vind ik dan zo jammer voor zo'n meid die haar eerste auto koopt en met zo'n rommel wordt opgecheept :-(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 23:55

hneel

denkt er het zijne van

Mick1990 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:21:
Vandaag de zogeheten CIM-module uit mijn Astra H 2007 gebeund om wat geoxideerde contactpunten aan elkaar te solderen. Problemen met de niet werkende toeter en stuurwielbediening als de lichten aan staan zijn direct verholpen, en heb hier mee zo’n €450 aan reparatiekosten bespaard bij de Opel dealer.
Vandaag dezelfde klus uitgevoerd. Ik had al een paar keer gehad dat de claxon het niet deed. Soms wel en soms niet, geen pijl op te trekken. Dat kan best gevaarlijk zijn. Vreemd dat hier geen terugroepactie van is. Met mijn vorige auto's heb ik die wel gehad voor een stuk minder ernstige zaken.

Het was in eerste instantie lastig om aan zo'n tx50 sleutel te komen. Geen enkele lokale shop had die op voorraad. Dan maar besteld.
Het lastigste aan deze klus was inderdaad het losmaken van de airbag. De video was er niet heel duidelijk over, maar gelukkig waren er nog een hoop andere video's op youtube. De contacten zagen er op zich niet echt vies uit, maar toch maar wat opgeschuurd en overal flink wat contactspray in gespoten. Claxon doet het nu weer. De tijd zal leren of dat zo blijft.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste