Yakovlev_Norris schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:51:
Hallo mensen!
We hebben bij ons thuis pas geleden een gefacelifte Astra K uit 2019 aangeschaft, met het MultiMedia Navi Pro infotainmentsysteem.
Nu werkt eigenlijk alles precies zoals verwachting, behalve de routeselectie van het navigatiesysteem.
Deze heeft soms interessante keuzes voor de routes. Denk voornamelijk aan dingen als i.p.v. over N-wegen ervoor te kiezen om vanaf de andere kant over een landweg/60km/u-weg aan te komen, ook als dit soms zelfs een paar km meer rijden is.
In de instellingen zie ik onder "routevoorkeuren(o.i.d.)", een optie voor "Eco route" en een optie voor "Snelste weg". In onze paar dagen van uitproberen lijken deze op de geteste routes lijkt het nog niet echt beter te worden.
Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Als de ingebouwde navigatie zo 'rommelen' blijft is het ook niet erg, Android Auto en Apple Carplay werken voortreffelijk met de telefoons, maar het is toch fijn als het van de auto zelf ook op dezelfde manier werkt 😊
Gefeliciteerd met de aanschaf, mooie wagens en nog volledig GM/pre paniek
Ik heb zelf ook het navi pro systeem in mijn insignia uit 2019. Bij zo'n rare route als je beschreef zou ik even de kaart versie in de gaten houden. Onder instellingen (en met een actieve hotspot die ik hier niet heb):
Route opties heb je al gevonden, kijk nog even of er iets ongewenst aanstaat bij "op route vermijden"
De ingebouwde navigatie is gelicenseerd voor 10 jaar en is afkomstig van Telenav. Zover ik weet update deze (helaas) alleen het deel van de opgeslagen kaart waar je daadwerkelijk rijd en navigeert. Het kan dus lonen om de auto onderweg van internet te voorzien en de navigatie app dan in ieder geval een keer te openen. Je zou tegelijkertijd wel door kunnen rijden op Carplay/Android Auto navigatie in mijn ervaring. Als de app maar wakker is gemaakt dan lijkt hij locatie en updates te pakken.
Als je dit doet een belangrijke waar ik pas een jaar later achter kwam: klik achter jouw verbonden wifi netwerk op het ronde "i" symbool. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en dan vind je twee opties: "Gebruik deze verbinding voor updates" en iets als: "markeer verbinding als favoriet". Vink beide aan
Netto vind ik het geen hele slechte ingebouwde navigatie. Als je hem van een netwerkverbinding voorziet voorspelt en corrigeert hij prima langs files en ongelukken met nieuwe route suggesties.
Ik heb zelfs in mijn tellerbak display een keer een waarschuwing voor een spookrijder gehad bij navigeren met de ingebouwde navigatie.
In de praktijk gebruik ik het systeem alleen als er geen haast is en voornamelijk op de snelwegen, of bij gebrek aan mobiel bereik op een vakantie en je toch iets moet. Van tijd tot tijd wil Carplay wel is weigeren en ben ik blij even iets te hebben voor de route. Een ander plusje is dat de route instructies in het head-up display komen en dat werkt bij Google maps/Kaarten niet.