Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Het is zo ver, er komt een Radar uitzending over de on-board charger
https://www.autoweek.nl/a...aden-kun-je-dan-vergeten/

Geen vermelding met over welke reeks/bouwjaar het precies gaat... AutoWeek toont ook een foto van de Astra Electric, v.z.i.w vertoont dat model het probleem niet...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MK_ ,
Ik typ net een reactie in het Peugeot forum:
Daar werd deze link gepost:
https://www.bd.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa9ecd92/
Paling1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Beetje wazig artikel... Hoog clickbait gehalte...

'de auto komt geen meter meer vooruit.'
Onzin, want of een auto wel of niet rijdt heeft niets met de boordlader te maken. Dat je niet AC kan laden is natuurlijk wel vervelend, maar zolang je wel DC kan laden kan je dus ook rijden.

'Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten'
Dat is al ruim meer dan een jaar aan de gang...

Dat je pas over een maand bij een garage terecht kan is wel sneu, maar ligt denk ik ook aan de klant zelf. Beide keren dat ik dit probleem had ben ik gewoon naar de dealer gereden en heb daar gelijk de diagnose laten stellen. Beide keren heeft het in totaal minder dan 3 weken geduurd voordat ik de auto gerepareerd weer terug had. Blijkbaar heb ik dan een goede dealer, want die heeft gewoon elke keer tijd om een diagnose te stellen en de onderdelen te bestellen.

'Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders'
Niet zo gek, want er rijden significant minder Toyota's met deze Stellantis techniek rond dan Opels en Citroens....

'Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen'
Bij welk merk gebeurt dat wel?

'Er bestaat inmiddels ook jurisprudentie'
Dat gaat over een heel ander probleem en is dus weinig relevant voor het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:40:
@MK_ ,
Ik typ net een reactie in het Peugeot forum:
Daar werd deze link gepost:
https://www.bd.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa9ecd92/
[...]
Aha dat artikel biedt tenminste wel een lijst met de periode van auto's waarbij je moet uitkijken... Dat is tenminste al iets. Dan heb je concrete data waar je iets aan hebt.

Dat het slecht is en dat er een oplossing voor moet komen: volledig mee eens. Ik zou er ook totaal niet blij van worden als ik weken/maanden lang maar continue naar de snellader moest. Maar er worden natuurlijk opzettelijk zaken buitenproportioneel benoemd en zaken weggelaten voor het extra hoge clickbait/interactie gehalte.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 21:32

Aapje

Opel-beun
Heb zelf meermaals gehad dat de auto niet wou starten en niet wou rijden doordat de oplader kapot was...
Dus ik denk dat dit afhangt van de situatie... Heb maar één keer gehad dat de auto nog wel wou starten maar niet wou opladen (van de 7 keer dat ie bij de dealer moest komen op een sleepwagen).

't vervelende vond ik vooral dat je 2 maanden moest wachten voor ze gingen kijken naar je auto. En dan weer een maand wachten tot ze een onderdeel besteld hadden. Dat zoiets gebeurt prima, maar de manier hoe ze 't oplossen was echt een lachertje. Eén keer werd ik gebeld door Opel waarom ik m'n auto niet kwam ophalen, hadden ze 'm gefixed maar mij niet opgebeld dat ie klaar was... :/

Edit: vergeet niet dat sommige mensen die auto nieuw gekocht hebben met duur verdiende centjes... Dus voor die mensen komt 't extra hard aan + worden ze emotioneel. Dus als je dan zo'n dealer krijgt die je laat wachten tot ze erna kijken....

Edit 2: Ik kreeg bij het inleveren van m'n auto te horen dat m'n leasetoko meerdere auto's ging weg doen die van Stellantis kwamen. Was een bekend probleem voor ze. Dus ben benieuwd of Radar ook eens bij de leasetoko's informeert want die hebben een beter beeld van hoeveel % kapot gaat..

[ Voor 28% gewijzigd door Aapje op 24-03-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:50
MK_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:59:
[...]
Dat het slecht is en dat er een oplossing voor moet komen: volledig mee eens. Ik zou er ook totaal niet blij van worden als ik weken/maanden lang maar continue naar de snellader moest. Maar er worden natuurlijk opzettelijk zaken buitenproportioneel benoemd en zaken weggelaten voor het extra hoge clickbait/interactie gehalte.
Dat laatste is de consequentie als je als bedrijf in een programma als Radar aan bod komt. En mijns inziens terecht.

Bedrijven hebben een grote voorsprong op consumenten bij dit soort conflicten. Ze hebben veel meer informatie, en bepalen zelf welke daarvan ze delen met de consument en welke niet. Ze hebben veel meer juridische kennis en oneindig diepe zakken voor juridische geschillen waardoor je als consument niet snel naar een advocaat zult stappen.

Als je het dan echter toch zo bont maakt dat je bij een programma als Radar in beeld komt is de manier van verslaggeving natuurlijk ook een vorm van 'payback time' voor de consument.

Daarnaast, uit het stuk blijkt ook dat Stellantis weigert voor uitleg naar de studio te komen en zo gebruik te maken van hun recht op wederhoor. Dan heb je als fabrikant blijkbaar geen goed verhaal en verdien je een stevige behandeling.

Radar zal geen onwaarheden verkondigen, want dan worden ze zelf ongetwijfeld juridisch aangepakt. Het enige dat het programma dus doet is Stellantis op dezelfde wijze aanpakken als wat Stellantis met de consument doet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
alexbl69 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Dat laatste is de consequentie als je als bedrijf in een programma als Radar aan bod komt. En mijns inziens terecht.

Bedrijven hebben een grote voorsprong op consumenten bij dit soort conflicten. Ze hebben veel meer informatie, en bepalen zelf welke daarvan ze delen met de consument en welke niet. Ze hebben veel meer juridische kennis en oneindig diepe zakken voor juridische geschillen waardoor je als consument niet snel naar een advocaat zult stappen.

Als je het dan echter toch zo bont maakt dat je bij een programma als Radar in beeld komt is de manier van verslaggeving natuurlijk ook een vorm van 'payback time' voor de consument.

Daarnaast, uit het stuk blijkt ook dat Stellantis weigert voor uitleg naar de studio te komen en zo gebruik te maken van hun recht op wederhoor. Dan heb je als fabrikant blijkbaar geen goed verhaal en verdien je een stevige behandeling.

Radar zal geen onwaarheden verkondigen, want dan worden ze zelf ongetwijfeld juridisch aangepakt. Het enige dat het programma dus doet is Stellantis op dezelfde wijze aanpakken als wat Stellantis met de consument doet.
Hetgene rondom Radar heb ik ook geen problemen mee. Wat vooral het opvallende is (naar mijn inziens) is dat er nu dus al nieuwsartikels rondom hetgeen worden verspreid voordat uberhaupt de gehele Radar uitzending is uitgezonden, inclusief alle informatie daarin.

De "nieuwsartikelen" daar rondom vooraf zijn puur voor sensatie en clicks te krijgen, waarbij eventueel opzettelijk informatie wordt achtergehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:13
Moet zeggen dat ik de laatste tijd nog maar weinig voorbij hoor komen van kapotte boordladers. Speelde volgens mij vooral een paar jaar geleden, of het moet zo zijn dat heel veel mensen niet gaan zoeken naar vergelijkbare storingen als iets niet werkt.
Collega is een Mokka-e gaan rijden (2021 of 2022 model). Ik had toen al een defecte OBC gehad en blijf maar zeggen dat hij binnenkort ook aan de beurt is. Tot nu toe heeft hij echter nog geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Headozz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:45:
Moet zeggen dat ik de laatste tijd nog maar weinig voorbij hoor komen van kapotte boordladers. Speelde volgens mij vooral een paar jaar geleden, of het moet zo zijn dat heel veel mensen niet gaan zoeken naar vergelijkbare storingen als iets niet werkt.
Collega is een Mokka-e gaan rijden (2021 of 2022 model). Ik had toen al een defecte OBC gehad en blijf maar zeggen dat hij binnenkort ook aan de beurt is. Tot nu toe heeft hij echter nog geen problemen gehad.
Volgens het AD artikel:
Modellen geproduceerd tussen juli 2019 en juli 2022:
Opel Corsa-e
Opel Mokka-e
Dus als hij van na juli 2022 is, goed mogelijk.

Maar ook van daarvoor, iemand die ik ken heeft van december 2020 tot afgelopen november 141k km gereden in een Corsa-e en ook die had nog gewoon zijn af-fabriek lader. Is dus geen garantie :P Ik heb zijn OBC wel gecheckt, en hij had geen OBCP11 Wave1 of Wave2 maar als aanduiding een "eK0 Sample". Ik heb nog altijd geen idee welke variant dat exact is geweest. Productiedatum was 23/10/2020 dus inderdaad overeenkomend dat het de originele boordlader was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:55
er is sprake van een software update voor het lader probleem.
Waarom is er dan geen terugroep actie om de sofware te updaten?

Je zou toch willen dat deze software versie die het probleem kan verhelpen ( wat ik knap zou vinden, omdat het mi een hardware probleem is) bij jou geïnstalleerd is.

Over software updates in het algemeen bij Opel/Stellantis, er is nooit een release notes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdefarmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-07 10:04
Headozz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:45:
Ik heb een Opel Corsa e uit 2023 waarvan de OBC vorige maand kapot is gegaan. Dus het probleem speelt nog steeds. Al meer dan een maand aan het wachten op een nieuwe en de dealer heeft zelfs geen indicatie wanneer hij binnenkomt.

Ik kan enkel nog DC snelladen op halve kracht. Gelukkig valt alles nog wel onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Nou, ik had eigenlijk fysiek en mentaal afscheid genomen van de Corsa, maar toch wel interessant, deze ontwikkelingen. Dus ik gisteren geinteresseerd naar Radar kijken. Maar daar was duidelijk nul nieuws onder de zon he?

Stellantis heeft half toegegeven dat er toch wel wat structureel mis was met de boordladers (anders veleng je de garantie niet zomaar), maar toch kunnen mensen zoals ik naar hun geld fluiten (1 keer "boordlader herprogrammeren" en 1 keer vervangen, 2 maanden buiten de oude garantietermijn, in totaal bijna 400 euro)

Misschien wel een keer onder de motorkap van de renault kijken wat voor merk boordlader erin ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakovlev_Norris
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-07 05:18
Hallo mensen!

We hebben bij ons thuis pas geleden een gefacelifte Astra K uit 2019 aangeschaft, met het MultiMedia Navi Pro infotainmentsysteem.

Nu werkt eigenlijk alles precies zoals verwachting, behalve de routeselectie van het navigatiesysteem.
Deze heeft soms interessante keuzes voor de routes. Denk voornamelijk aan dingen als i.p.v. over N-wegen ervoor te kiezen om vanaf de andere kant over een landweg/60km/u-weg aan te komen, ook als dit soms zelfs een paar km meer rijden is.

In de instellingen zie ik onder "routevoorkeuren(o.i.d.)", een optie voor "Eco route" en een optie voor "Snelste weg". In onze paar dagen van uitproberen lijken deze op de geteste routes lijkt het nog niet echt beter te worden.

Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Als de ingebouwde navigatie zo 'rommelen' blijft is het ook niet erg, Android Auto en Apple Carplay werken voortreffelijk met de telefoons, maar het is toch fijn als het van de auto zelf ook op dezelfde manier werkt 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Laatst online: 08:52
Yakovlev_Norris schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:51:

Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Als de ingebouwde navigatie zo 'rommelen' blijft is het ook niet erg, Android Auto en Apple Carplay werken voortreffelijk met de telefoons, maar het is toch fijn als het van de auto zelf ook op dezelfde manier werkt 😊
Ik ben zelf ook niet tevreden of de ingebouwde navigatie (zelfde auto maar dan uit 2020). Maar dat ben ik eigenlijk nooit geweest over ingebouwde navigaties... Android Auto icm Google Maps of Waze werkt daarentegen perfect.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:19
Ik zou 2 jaar na aanschaf niet eens weten hoe mijn Astra K navigeert, heb het letterlijk 1 keer gebruikt toen mn telefoon dood was. Verder navigeer ik altijd met Waze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 19:51

Minkie

Groazers Unite.

Sinds zaterdag zijn wij in het bezit van een Opel Zafira 1.4 Tourer Business+ uit 2012.
Helaas wel zonder trekhaak, daar wou ik de koop niet op laten afketsen. Maar nu kijk ik een beetje rond voor een trekhaak inclusief montage, maar wat een prijzen! Heb mij daar een beetje in vergist :X
Weet iemand nog een geschikt adres in de regio Twente?

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Laatst online: 08:52
Minkie schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:31:
Sinds zaterdag zijn wij in het bezit van een Opel Zafira 1.4 Tourer Business+ uit 2012.
Helaas wel zonder trekhaak, daar wou ik de koop niet op laten afketsen. Maar nu kijk ik een beetje rond voor een trekhaak inclusief montage, maar wat een prijzen! Heb mij daar een beetje in vergist :X
Weet iemand nog een geschikt adres in de regio Twente?
Het grappige (en trieste eigenlijk) toen ik mijn auto kocht, was dat de dealer niet eens wist dat er een afneembare trekhaak op zat. Ik ben blij dat de vorige eigenaar deze er op had gezet. Dit was ook een van de redenen waarom ik specifiek voor deze auto ben gegaan. Kan je helaas niet helpen met een adresje.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
We hebben een Opel Corsa E (2020) sinds enkele jaren, nu beginnen sinds enkele weken de autosleutels gek gedrag te vertonen,

De sleutels (beide) willen de wagen niet meer ontgrendelen via knoppen op de sleutel. De batterij van de sleutel is al eens vervangen, daar ligt het niet aan.

Als ik de wagen ontgrendel via de fysieke sleutel in het slot en het portier open, dan lijkt de auto precies te 'ontwaken' en werken de beide sleutels wel ineens. Hierna kan ik gedurende een uurtje ofzo perfect de auto ontgrendelen en vergrendelen via de sleutels. Het probleem lijkt me dus dat na een bepaalde periode van inactiviteit de wagen in een soort modus komt dat hij niet naar de sleutel wil luisteren.

Aan de locatie ligt het ook niet, eerst dacht ik aan een storend signaal bij onze woning. Maar hebben het op meerdere locaties voor dat de auto niet naar de sleutel wil luisteren.

Dat de sleutel in de buurt is en constant connectie zou blijven maken, lijkt het ook niet te zijn, want hebben ook de sleutels als eens ver weg van de wagen bewaard ter controle.

Iemand een idee waar ik moet zoeken naar een oplossing?
De garage waar we de wagen gekocht hebben, heeft zelf geen idee waar te beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Heb ik ook wel eens een paar keer gehad, hoe lang geleden de batterij vervangen? Dat lijkt mij stap 1. Als dat niet werkt is het opnieuw verbinden van de sleutels met de auto een optie om te proberen. Misschien dat ze dit bij de garage kunnen doen als service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
Yakovlev_Norris schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:51:
Hallo mensen!

We hebben bij ons thuis pas geleden een gefacelifte Astra K uit 2019 aangeschaft, met het MultiMedia Navi Pro infotainmentsysteem.

Nu werkt eigenlijk alles precies zoals verwachting, behalve de routeselectie van het navigatiesysteem.
Deze heeft soms interessante keuzes voor de routes. Denk voornamelijk aan dingen als i.p.v. over N-wegen ervoor te kiezen om vanaf de andere kant over een landweg/60km/u-weg aan te komen, ook als dit soms zelfs een paar km meer rijden is.

In de instellingen zie ik onder "routevoorkeuren(o.i.d.)", een optie voor "Eco route" en een optie voor "Snelste weg". In onze paar dagen van uitproberen lijken deze op de geteste routes lijkt het nog niet echt beter te worden.

Gefeliciteerd met de aanschaf, mooie wagens en nog volledig GM/pre paniek :9

Ik heb zelf ook het navi pro systeem in mijn insignia uit 2019. Bij zo'n rare route als je beschreef zou ik even de kaart versie in de gaten houden. Onder instellingen (en met een actieve hotspot die ik hier niet heb):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEiTE0ClWDhQomtwDBrdcaATSqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ori5zXq0DJc3eAQkvmv2Q4QP.jpg?f=fotoalbum_large

Route opties heb je al gevonden, kijk nog even of er iets ongewenst aanstaat bij "op route vermijden"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHn_1as3hgZYJC9v1Q_f35WpLTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiSwXaB0lJVE1IbHGWpMWb0z.jpg?f=fotoalbum_large

De ingebouwde navigatie is gelicenseerd voor 10 jaar en is afkomstig van Telenav. Zover ik weet update deze (helaas) alleen het deel van de opgeslagen kaart waar je daadwerkelijk rijd en navigeert. Het kan dus lonen om de auto onderweg van internet te voorzien en de navigatie app dan in ieder geval een keer te openen. Je zou tegelijkertijd wel door kunnen rijden op Carplay/Android Auto navigatie in mijn ervaring. Als de app maar wakker is gemaakt dan lijkt hij locatie en updates te pakken.

Als je dit doet een belangrijke waar ik pas een jaar later achter kwam: klik achter jouw verbonden wifi netwerk op het ronde "i" symbool. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en dan vind je twee opties: "Gebruik deze verbinding voor updates" en iets als: "markeer verbinding als favoriet". Vink beide aan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnjxieT4zPWD8_MnW7xNoOgzQyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q30NPiSzVQ5uHEdPx0yjsq5R.jpg?f=fotoalbum_large

Netto vind ik het geen hele slechte ingebouwde navigatie. Als je hem van een netwerkverbinding voorziet voorspelt en corrigeert hij prima langs files en ongelukken met nieuwe route suggesties.
Ik heb zelfs in mijn tellerbak display een keer een waarschuwing voor een spookrijder gehad bij navigeren met de ingebouwde navigatie.

In de praktijk gebruik ik het systeem alleen als er geen haast is en voornamelijk op de snelwegen, of bij gebrek aan mobiel bereik op een vakantie en je toch iets moet. Van tijd tot tijd wil Carplay wel is weigeren en ben ik blij even iets te hebben voor de route. Een ander plusje is dat de route instructies in het head-up display komen en dat werkt bij Google maps/Kaarten niet.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakovlev_Norris
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-07 05:18
Wackoz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:49:
[...]

De ingebouwde navigatie is gelicenseerd voor 10 jaar en is afkomstig van Telenav. Zover ik weet update deze (helaas) alleen het deel van de opgeslagen kaart waar je daadwerkelijk rijd en navigeert. Het kan dus lonen om de auto onderweg van internet te voorzien en de navigatie app dan in ieder geval een keer te openen. Je zou tegelijkertijd wel door kunnen rijden op Carplay/Android Auto navigatie in mijn ervaring. Als de app maar wakker is gemaakt dan lijkt hij locatie en updates te pakken.

Als je dit doet een belangrijke waar ik pas een jaar later achter kwam: klik achter jouw verbonden wifi netwerk op het ronde "i" symbool. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en dan vind je twee opties: "Gebruik deze verbinding voor updates" en iets als: "markeer verbinding als favoriet". Vink beide aan :+
Ha, dankjewel! We hebben ondertussen al een paar duizend km mogen genieten.

En bedankt voor de nuttige informatie over de kaarten! Dat het alleen tijdens het rijden en alleen de delen waar je rijdt updatet wist ik niet, en dat van de extra info bij netwerken is ook nieuwe informatie. Altijd leuk om iets nieuws te leren, nu hoef ik hier niet over een paar jaar pas achter te komen :)

Dat de routeinstructies in het instrumentarium, helaas geen HUD hier ;), vind ik persoonlijk veel fijner rijden dan wanneer het op het grote scherm staat via Maps/Kaarten/ingebouwde navigatie. Vandaar de post dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:29
webraiderweb schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:04:
De garage waar we de wagen gekocht hebben, heeft zelf geen idee waar te beginnen met zoeken.
Misschien ligt het aan de 12v accu, wellicht is het nog de originele. Bij veel EV's gaan de 12v accu's niet zo lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:55
We hebben een Opel Corsa E (2020) sinds enkele jaren, nu beginnen sinds enkele weken de autosleutels gek gedrag te vertonen,

De sleutels (beide) willen de wagen niet meer ontgrendelen via knoppen op de sleutel. De batterij van de sleutel is al eens vervangen, daar ligt het niet aan.

soort gelijke situatie gehad met een Mokka E.
batterijen vervangen, daarna moets de auto de sleutels weer leren, dus openen met sleutel en auto starten.
(batterijen gaan maar een goed jaar mee )
Bij mij was het probleem toen over.
Garage vertelde me dat er ook een software update is wanneer dit probleem zich voor bleef doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Als ik de wagen ontgrendel via de fysieke sleutel in het slot en het portier open, dan lijkt de auto precies te 'ontwaken' en werken de beide sleutels wel ineens. Hierna kan ik gedurende een uurtje ofzo perfect de auto ontgrendelen en vergrendelen via de sleutels. Het probleem lijkt me dus dat na een bepaalde periode van inactiviteit de wagen in een soort modus komt dat hij niet naar de sleutel wil luisteren.

Aan de locatie ligt het ook niet, eerst dacht ik aan een storend signaal bij onze woning. Maar hebben het op meerdere locaties voor dat de auto niet naar de sleutel wil luisteren.

Dat de sleutel in de buurt is en constant connectie zou blijven maken, lijkt het ook niet te zijn, want hebben ook de sleutels als eens ver weg van de wagen bewaard ter controle.

Daar heb ik ook een hoop gedonder mee...
Op een gegeven moment moest ik elke 1,5 maand de batterijen vervangen. Voortdurend meldingen dat de sleutel niet gedetecteerd werd en dan moet je de sleutel tegen de stuurkolom houden om te starten. Auto openen en vergrendelen werkt dan ook niet meer betrouwbaar.
Aantal keer aangegeven bij de dealer. Die heeft toen bij een beurt nieuwe batterijen in de sleutels gedaan. Maar direct bij het wegrijden kreeg ik weer de melding dat de sleutel niet gedetecteerd werd. Toen hebben ze de sleutels opnieuw ingeleerd en inderdaad iets met de software gedaan. Daarna heeft het weer een jaartje normaal gewerkt. Een paar weken terug kreeg ik weer gedonder. Kon de auto niet meer op slot zetten met de afstandsbediening, dus nu gebruik ik de reservesleutel weer. Bij de volgende beurt mogen ze weer aan de bak....
Heb overigens de automatische ontgrendeling uit staan. Al vanaf het begin. Maar de sleutel hangt blijkbaar te dicht bij de auto dus vrijwel elke ochtend reageert de auto sowieso niet op de afstandsbediening. Dan moet ik eerst de achterklep openen en sluiten (met de sleutel in mijn hand) en dan kan ik de auto ontgrendelen. Dat is een soort ingebouwde veiligheid. Maar alsnog idioot dat je die automatische vergrendeling niet helemaal uit kunt zetten.

Gisteravond ook weer staan klooien. Laadstekker erin, maar auto ging niet opladen. Laadpaal gaf aan 'EV disconnected'. Paar keer stekker erin en eruit auto vergrendelen etc. maar laden wilde niet lukken. Toen auto gestart en weer uitgezet. Daarna kon er pas weer geladen worden...
Ben zo blij met deze auto....... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 09-04-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 11:48

hneel

denkt er het zijne van

Sinds kort in het bezit van een Astra H uit 2007. Als een van de eerste dingen heb ik de radio unit vervangen door een (chinese) Android radio.

Werkt op zich goed, alleen gaat de radio steeds te vroeg aan. Zodra ik de auto ontgrendel en de deur open doe begint hij al te spelen. Niet echt prettig. Ik wil het liefst gewoon dat bij pas begint als ik de sleutel omdraai.

Ik had al gegoogle'd en iets gevonden over 'ignition logic'. Maar dat lijkt er geen invloed op te hebben.

Andere ideeën? Misschien iets met draadjes in de grote connector omleggen of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:03
rebirth_101 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Van mij is hij ook besteld, en gisteren van de garage te horen gekregen dat hij eind deze maand zou aankomen in de garage
Ben benieuwd of je de auto al in bezit hebt. Ben ook aan het kijken naar deze auto en benieuwd naar ervaringen :-)

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

Update: Ondertussen 'een' oplossing gevonden voor het niet werken van de autosleutels. Na de 12v batterij van de auto af te koppelen voor ruim 24u, lijkt er een soort reset te gebeuren in de auto. Ik heb dit 2 weken geleden gedaan en sindsdien lijken de autosleutels weer te werken zoals het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebirth_101
  • Registratie: Maart 2018
powerplay schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Ben benieuwd of je de auto al in bezit hebt. Ben ook aan het kijken naar deze auto en benieuwd naar ervaringen :-)
Ja, ik rij er intussen iets meer dan anderhalve maand mee. Algemene ervaring is absoluut positief, de software in de wagen zelf werkt goed en vlot, de rij ervaring is zeker goed, enkel de afvering is wat harder dan ik eerst verwacht had. Op zich geen probleem, ik ben wel harder gewoon, maar voor een wagen waar ik regelmatig wel wat trajecten mee afleg, mocht hij toch wat zachter. Het bereik is,... tjah. Tis electrisch, dus op de snelweg zie je die wel snel zakken aan 120 km/u. Op de gewone wegen valt dat wel echt goed mee, moet ik zeggen, en ben ik best verrast hoe relatief weinig hij maar verbruikt, in combinatie met de regeneratie weliswaar.
Wat wel echt een minpunt is (maar ik vermoed dat dit niet enkel bij de Grandland zal zijn, maar bij alle electrische opels), is de app. Basisfuncties zijn betalend, een bovendien ronduit ondermaats. Het opvragen van mijn oplaad status duurt mij bijna 5 minuten, ALS het al lukt. Wat ik ook nog niet gevonden heb tot nu, is hoe ik de batterij kan voorconditioneren. Geen idee of de Grandland dat zelfs kan.

Maar buiten die paar puntjes, ben ik voorlopig héél blij met mijn keuze! Het is een erg ruime auto met toch een behoorlijk bereik (82kWh versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:31
webraiderweb schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Update: Ondertussen 'een' oplossing gevonden voor het niet werken van de autosleutels. Na de 12v batterij van de auto af te koppelen voor ruim 24u, lijkt er een soort reset te gebeuren in de auto. Ik heb dit 2 weken geleden gedaan en sindsdien lijken de autosleutels weer te werken zoals het moet.
De deur aan bestuurders zijde openen met de vinger op de contactstreepjes. Het automatisch openen wordt uitgeschakeld als je een bepaalde tijd in zone 1 of 2 staan bij je auto. Bijvoorbeeld als je even staat te kletsen met de buurvrouw.
Ik heb het ook gehad en de oplossing was dus simpel maar je moet het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
rebirth_101 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Ja, ik rij er intussen iets meer dan anderhalve maand mee. Algemene ervaring is absoluut positief, de software in de wagen zelf werkt goed en vlot, de rij ervaring is zeker goed, enkel de afvering is wat harder dan ik eerst verwacht had. Op zich geen probleem, ik ben wel harder gewoon, maar voor een wagen waar ik regelmatig wel wat trajecten mee afleg, mocht hij toch wat zachter. Het bereik is,... tjah. Tis electrisch, dus op de snelweg zie je die wel snel zakken aan 120 km/u. Op de gewone wegen valt dat wel echt goed mee, moet ik zeggen, en ben ik best verrast hoe relatief weinig hij maar verbruikt, in combinatie met de regeneratie weliswaar.
Wat wel echt een minpunt is (maar ik vermoed dat dit niet enkel bij de Grandland zal zijn, maar bij alle electrische opels), is de app. Basisfuncties zijn betalend, een bovendien ronduit ondermaats. Het opvragen van mijn oplaad status duurt mij bijna 5 minuten, ALS het al lukt. Wat ik ook nog niet gevonden heb tot nu, is hoe ik de batterij kan voorconditioneren. Geen idee of de Grandland dat zelfs kan.

Maar buiten die paar puntjes, ben ik voorlopig héél blij met mijn keuze! Het is een erg ruime auto met toch een behoorlijk bereik (82kWh versie).
Naar aanleiding van je post ben ik eens gaan klikken in de configurator. Zo’n Grandland GS is een stuk aantrekkelijker dan ik me zonder voorkennis bedacht had. Zeker met nog een echt open dak en kennelijk Focal audio en HUD als opties. Warmtepomp had wat mij betreft standaard mogen zijn in dit segment maar is tenminste redelijk geprijsd.

Heb jij (één van) deze pakketten erop toevallig?

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebirth_101
Wackoz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Naar aanleiding van je post ben ik eens gaan klikken in de configurator. Zo’n Grandland GS is een stuk aantrekkelijker dan ik me zonder voorkennis bedacht had. Zeker met nog een echt open dak en kennelijk Focal audio en HUD als opties. Warmtepomp had wat mij betreft standaard mogen zijn in dit segment maar is tenminste redelijk geprijsd.

Heb jij (één van) deze pakketten erop toevallig?
Jawel, de mijne is inderdaad ook een GS, en alles wat je opsomt heb ik er inderdaad op. Ik heb ook de warmtepomp als optie er bij genomen. Enkel voor de stoelen in het nappa leder heb ik niet gekozen, dat hoefde voor mij niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

Meneer aard

Porsche rulez!

rebirth_101 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Jawel, de mijne is inderdaad ook een GS, en alles wat je opsomt heb ik er inderdaad op. Ik heb ook de warmtepomp als optie er bij genomen. Enkel voor de stoelen in het nappa leder heb ik niet gekozen, dat hoefde voor mij niet. :)
Hoe bevalt het qua vermogen? Het is niet bepaald een strepentrekker met z`n gewicht, kwam ook wel naar voren uit de reviews.
Wel bijzonder dat je toch even "snel" aan de 60k zit, terwijl je voor dat geld wel een leukere auto hebt met meer vermogen en uitstraling.

Ben nou niet echt bepaald te spreken over de kwaliteit, met name van het interieur van mijn huidige grandland..Ook de gekozen materialen zijn nou ook niet bepaalt van een kwaliteit die je zou mogen verwachten.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebirth_101
Meneer aard schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Hoe bevalt het qua vermogen? Het is niet bepaald een strepentrekker met z`n gewicht, kwam ook wel naar voren uit de reviews.
Wel bijzonder dat je toch even "snel" aan de 60k zit, terwijl je voor dat geld wel een leukere auto hebt met meer vermogen en uitstraling.

Ben nou niet echt bepaald te spreken over de kwaliteit, met name van het interieur van mijn huidige grandland..Ook de gekozen materialen zijn nou ook niet bepaalt van een kwaliteit die je zou mogen verwachten.
Nee, dat klopt. Héél snel is hij niet, je merkt wel dat hij voor het gewicht dat hij meesleept niet erg ruim van paardjes voorzien is. Het is wel zo dat ik in de standaard stand wel voldoende snel weg ben, zeker ten opzichte van andere 'gewone' benzine en dieselwagens. Daar heb ik al snel een lengte voor bij het vertrek aan de lichten zonder veel moeite. Maar het is niet aan lichtsnelheid vertrekken. De sportstand maakt wel wat verschil, daar zit hij wel wat snediger. Maar het zijn uiteraard geen topresultaten. Wat mij betreft echter wel ruim voldoende, zeker voor het type wagen dat hij is. Ook het hernemen om bvb een wagen in te halen is ruim voldoende.
Ik moet eerlijk toegeven dat het ook een beetje mijn schrik was toen ik hem besteld had en erna de reviews begon te lezen. Maar al bij al valt dat goed mee. Ik heb nog een klein monstertje op mijn oprit staan, wat wel bewust gekocht is om sportief mee te rijden; de Grandland voldoet voor mij absoluut voor het dagelijks verkeer op vlak van vermogen.

Wat je opmerking over 'uitstraling' betreft, hier ben ik het toch niet met je eens. De nieuwe Grandland heeft echt wel uitstraling naar mijn mening (maar das persoonlijk uiteraard, anders had ik em niet gekozen :P )

Overigens, mijn vrouw rijd met de vorige generatie Grandland (meer bepaald de Grandland X), en je kan het interieur en de kwaliteit van de materialen toch niet echt vergelijken, ze zijn er toch echt een stuk op vooruit gegaan, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

Meneer aard

Porsche rulez!

rebirth_101 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:10:
[...]

Nee, dat klopt. Héél snel is hij niet, je merkt wel dat hij voor het gewicht dat hij meesleept niet erg ruim van paardjes voorzien is. Het is wel zo dat ik in de standaard stand wel voldoende snel weg ben, zeker ten opzichte van andere 'gewone' benzine en dieselwagens. Daar heb ik al snel een lengte voor bij het vertrek aan de lichten zonder veel moeite. Maar het is niet aan lichtsnelheid vertrekken. De sportstand maakt wel wat verschil, daar zit hij wel wat snediger. Maar het zijn uiteraard geen topresultaten. Wat mij betreft echter wel ruim voldoende, zeker voor het type wagen dat hij is. Ook het hernemen om bvb een wagen in te halen is ruim voldoende.
Ik moet eerlijk toegeven dat het ook een beetje mijn schrik was toen ik hem besteld had en erna de reviews begon te lezen. Maar al bij al valt dat goed mee. Ik heb nog een klein monstertje op mijn oprit staan, wat wel bewust gekocht is om sportief mee te rijden; de Grandland voldoet voor mij absoluut voor het dagelijks verkeer op vlak van vermogen.

Wat je opmerking over 'uitstraling' betreft, hier ben ik het toch niet met je eens. De nieuwe Grandland heeft echt wel uitstraling naar mijn mening (maar das persoonlijk uiteraard, anders had ik em niet gekozen :P )

Overigens, mijn vrouw rijd met de vorige generatie Grandland (meer bepaald de Grandland X), en je kan het interieur en de kwaliteit van de materialen toch niet echt vergelijken, ze zijn er toch echt een stuk op vooruit gegaan, naar mijn mening.
Als je kijkt naar uitstraling, tja meningen verschillen. Heb op dit moment een vorige gen Grandland PHEV in de juiste trim (blauw met zwart, ultimate uitvoering).
Waar ik een beetje van baal is dat het aan de binnenkant vrij saai en gedateerd is. Nu is het allemaal appels met peren vergelijken, maar ben gewoon niet onder de indruk van stellantis an sich.
Heb de nieuwe grandland wel nog op mijn short list staan ivm kofferbak, laatst even bekeken en is serieus groot ten opzichte van de huidige grandland. Maar je mist wel een frunk voor je laadkabel e.d., alles is optioneel.

Wordt nou ook niet bepaald warm van het interieur. Had liever daar meer keus in gehad.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18

Tacoos

i am i

De vriendin (20) van mijn zoon kwam deze week haar eerste autootje laten kijken: een Opel Adam.
Erg leuke auto voor zo'n meid en ziet er nog goed uit.

Maar dan kijk ik naar de wielen en zie ik dat de auto is afgeleverd met een set Viking winterbanden op de vooras....In mei :X

Dat was haar niet direct opgevallen, er was wel iets gezegd over twee nieuwe banden en inderdaad liggen er achter 2 nieuwe Nexen all seasons op; Ook al geen A-merk, maar een klasse hoger dan Viking schat ik.

Dit vind ik dan zo jammer voor zo'n meid die haar eerste auto koopt en met zo'n rommel wordt opgecheept :-(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 11:48

hneel

denkt er het zijne van

Mick1990 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:21:
Vandaag de zogeheten CIM-module uit mijn Astra H 2007 gebeund om wat geoxideerde contactpunten aan elkaar te solderen. Problemen met de niet werkende toeter en stuurwielbediening als de lichten aan staan zijn direct verholpen, en heb hier mee zo’n €450 aan reparatiekosten bespaard bij de Opel dealer.
Vandaag dezelfde klus uitgevoerd. Ik had al een paar keer gehad dat de claxon het niet deed. Soms wel en soms niet, geen pijl op te trekken. Dat kan best gevaarlijk zijn. Vreemd dat hier geen terugroepactie van is. Met mijn vorige auto's heb ik die wel gehad voor een stuk minder ernstige zaken.

Het was in eerste instantie lastig om aan zo'n tx50 sleutel te komen. Geen enkele lokale shop had die op voorraad. Dan maar besteld.
Het lastigste aan deze klus was inderdaad het losmaken van de airbag. De video was er niet heel duidelijk over, maar gelukkig waren er nog een hoop andere video's op youtube. De contacten zagen er op zich niet echt vies uit, maar toch maar wat opgeschuurd en overal flink wat contactspray in gespoten. Claxon doet het nu weer. De tijd zal leren of dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Zo.. binnenkort geen Opel rijder meer. De elektrische Corsa mag plaats maken voor een Lynk&Co 02.
De inruilwaarde van de destijds nieuw €35k was maar €7500. Moet zeggen dat ik de afschrijving in 5 jaar dan wel vrij fors vind, ca. 130k op de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Headozz ,
Gefeliciteerd! :+
Had jij hem prive gekocht? Afschrijving is inderdaad wel even schrikken zeg.
Ik zie ze met dat soort km-standen her en der voor >€12.000 te koop staan, dan is €7.500 inruil wel erg weinig.

Ik moet nog een paar maanden, maar mijn afschrijving is gelukkig niet voor eigen rekening.

De afgelopen weken overigens een hoop gedoe met Android Auto. Moet mijn telefoon eigenlijk elke keer even loskoppelen en het kabeltje er opnieuw inprikken anders krijg ik een error melding op mijn scherm dat ik een apparaat moet aansluiten dat compatible is met AA.
Scherm loopt overigens regelmatig vast. Geen idee of dat ook met AA te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Gelukkig niet, eigendom van de zaak. Hij blijft bij ons in het wagenpark voor gebruik als poolauto e.d.
De 5 jaar 8% bijtelling zou in augustus aflopen voor mij, dus ga iets eerder over. Ga nu dus ca. 17% over 30k en dan nog 22% over 10k betalen aan bijtelling. Het wordt wat duurder, maar daar kan je privé nog steeds geen nieuwe auto voor rijden.

Ik heb de laatste tijd ook aantal keer gehad dat ik foutmeldingen kreeg dat er geen compatible device was gekoppeld met het inschakelen van android auto. Vast lopen scherm ook 1 of 2 keer gehad. Maar dat was na herstart weer over. Wel een keer gehad dat het fysieke bedieningspaneel kapot was en is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
Paling1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:07:
@Headozz ,
Gefeliciteerd! :+
Had jij hem prive gekocht? Afschrijving is inderdaad wel even schrikken zeg.
Ik zie ze met dat soort km-standen her en der voor >€12.000 te koop staan, dan is €7.500 inruil wel erg weinig.

Ik moet nog een paar maanden, maar mijn afschrijving is gelukkig niet voor eigen rekening.

De afgelopen weken overigens een hoop gedoe met Android Auto. Moet mijn telefoon eigenlijk elke keer even loskoppelen en het kabeltje er opnieuw inprikken anders krijg ik een error melding op mijn scherm dat ik een apparaat moet aansluiten dat compatible is met AA.
Scherm loopt overigens regelmatig vast. Geen idee of dat ook met AA te maken heeft...
Bij mijn Astra K is dat meestal het teken dat de usbkabel aan het overleiden is. Met een nieuwe is het normaliter weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@sebastiaan89
Andere kabel heb al eens geprobeerd. Maakte helaas niet veel uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:24
Paling1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:04:
@sebastiaan89
Andere kabel heb al eens geprobeerd. Maakte helaas niet veel uit....
Bij mijn s10e is dat het teken om de telefoon te herstarten... En dan werkt het magisch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@kevi-n1
Dat doe ik sowieso ongeveer 1x per week, dus dat is het ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:24
Bij onze Astra k het redelijk bekende eufel met "dienst Stuurslot" storing en daardoor niet willen starten. Stuurslot mechanisme, keyless auto, maakt een ander geluid. Heb hem later wel gestart door eerst het stuur met verstelling open hard op en neer te laten klappen in de lengte richting. Bij de locale Opel dealer pas in september tijd ivm terugroepactie van Citroën. Gelukkig ook nog een gespecialiseerde in Opel garage een dorp verderop. Daar kan ik wat vlotter terecht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqqXKyqHGJGQej09bxyp4He6jSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDe8l0JNAotqs0FGI5oFDkzz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
sanderhgv schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:
Bij onze Astra k het redelijk bekende eufel met "dienst Stuurslot" storing en daardoor niet willen starten. Stuurslot mechanisme, keyless auto, maakt een ander geluid. Heb hem later wel gestart door eerst het stuur met verstelling open hard op en neer te laten klappen in de lengte richting. Bij de locale Opel dealer pas in september tijd ivm terugroepactie van Citroën. Gelukkig ook nog een gespecialiseerde in Opel garage een dorp verderop. Daar kan ik wat vlotter terecht.[Afbeelding]
Soms werkt de zekering er uit trekken ook goed genoeg om hem weer aan de gang te krijgen :) Schijnt #47 onder de motorkap te zijn.

Meestal is helaas vervanging de enige oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
Bedankt, bedacht me later ook nog dat ik de accuspanning gemeten had, deze was maar 11.8volt, na een paar uur laden tot zo'n 12.5 volt was het probleem er nog steeds, had de auto zelf van de spanning gehaald. De lokale garage zei dat ik de accuspanning maar in de gaten moest houden en terugkomen als het probleem toch weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:02
Ik ga maandag kijken voor misschien onze eerste Opel. Een Opel Astra Sports Tourer 1.4 Business Executive uit 2017 met net iets meer als een ton op de teller. Weten jullie als Opel kenners misschien wat puntjes voor dit model voor extra goed op te letten rond deze kilometers?

Wat voor kosten kan ik bijvoorbeeld verwachten? Via autoweek lees ik over opletten met starten van de motor en ratelend geluid. Vragen naar olie verbruik en er zijn wat elektronische issues.

[ Voor 29% gewijzigd door Deef_K op 20-07-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Deef_K schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:05:
Ik ga maandag kijken voor misschien onze eerste Opel. Een Opel Astra Sports Tourer 1.4 Business Executive uit 2017 met net iets meer als een ton op de teller. Weten jullie als Opel kenners misschien wat puntjes voor dit model voor extra goed op te letten rond deze kilometers?

Wat voor kosten kan ik bijvoorbeeld verwachten? Via autoweek lees ik over opletten met starten van de motor en ratelend geluid. Vragen naar olie verbruik en er zijn wat elektronische issues.
Distributieketting is niet echt een issue van de 1.4 SIDI, maar zoals het bij iedere kettingmotor hoort: olie moet op MAX gehouden worden. Dan is hij eigenlijk bulletproof. Olieverbruik op mijn Astra K is nihil.

Verder niet echt forse mankementen aan een Astra K. Inderdaad het start relais of koppelingsschakelaar is een mogelijk item, kan je vrij weinig aan doen, als het gebeurt gebeurt het. Dus als hij bij een proefrit start, dan is het ok, meer kan je niet doen :p

Eventueel is de koppelingscilinder nog een aandachtspunt, als die faalt zakt je koppelingspedaal naar de bodem of komt hij traag terug omhoog. Al is dit v.z.i.w een issue bij alle bakken behalve de M22, en de M22 is de bak die geleverd werd op de 1.4T met Start/Stop (M32 zonder Start/Stop). Alle origineel Nederlandse exemplaren hadden Start/Stop en dus de M22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
Welke bak ligt er eigenlijk in de 1.0 2016 met start/stop? Ook de m22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
@MK_ Goede informatie. Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
sanderhgv schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:49:
Welke bak ligt er eigenlijk in de 1.0 2016 met start/stop? Ook de m22?
1.0T was enkel leverbaar met Start/Stop :)

Maar de M22 is een 6-bak, 1.0T heeft een 5-bak. Geen M22 dus :p Betreft een F17

F17 is normaal een best bulletproof bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26

MeNTaL_TO

The future is not set

MK_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:41:
[...]

1.0T was enkel leverbaar met Start/Stop :)

Maar de M22 is een 6-bak, 1.0T heeft een 5-bak. Geen M22 dus :p Betreft een F17

F17 is normaal een best bulletproof bak.
Mijn 1.0T Corsa uit dacht 2015 had wel degelijk een 6 bak.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:31:
[...]
Mijn 1.0T Corsa uit dacht 2015 had wel degelijk een 6 bak.
Klopt, in de Corsa E lag inderdaad een 6-bak i.c.m met de 1.0 Turbo. Die betrof dan ook een M22.

Bij de Astra K was gekozen voor een 5-bak.

Waarom die keuze is gemaakt heb ik ook nooit gesnapt. In de Corsa E had de 1.0 Turbo 90pk of 115pk, in de Astra K 105pk. Ook dat heb ik nooit gesnapt. De motorcode in de Astra K was B10XFL en daarmee dezelfde als de 90pk van de Corsa E: 115pk was de B10XFT.

De 115pk B10XFT met M22 6-bak had eigenlijk beter bij de Astra K gepast, maar dat kwam dan waarschijnlijk te kort in de buurt van de 125pk 1.4 Turbo (in Nederland nooit geleverd), vandaar de 105pk als tussenvariant van de 1.0 Turbo waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26

MeNTaL_TO

The future is not set

MK_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Klopt, in de Corsa E lag inderdaad een 6-bak i.c.m met de 1.0 Turbo. Die betrof dan ook een M22.

Bij de Astra K was gekozen voor een 5-bak.

Waarom die keuze is gemaakt heb ik ook nooit gesnapt. In de Corsa E had de 1.0 Turbo 90pk of 115pk, in de Astra K 105pk. Ook dat heb ik nooit gesnapt. De motorcode in de Astra K was B10XFL en daarmee dezelfde als de 90pk van de Corsa E: 115pk was de B10XFT.

De 115pk B10XFT met M22 6-bak had eigenlijk beter bij de Astra K gepast, maar dat kwam dan waarschijnlijk te kort in de buurt van de 125pk 1.4 Turbo (in Nederland nooit geleverd), vandaar de 105pk als tussenvariant van de 1.0 Turbo waarschijnlijk.
Mijn complimenten, gewoon interesse of opel medewerker?

Ik had ook voor de Astra K voor de 1.4T (idd 150 PK)gekozen, want die had idd wel een 6 bak.
Nu een 1.2T (130 PK versie) met 8 traps automaat, helaas waarschijnlijk wel de laatste Stelantis, want de wagen heeft mij teveel electrische problemen, vooral met de kofferbak, maar ook met een audio systeem dat nergens meer op reageert (gelukkig heel zelden), maar bijvoorbeeld wel regelmatig met een radio die niet uitgaat als ik de deur open doe.

Eenvoudige dingen zoals verkeersinformatie via RDS is ook verdwenen ivm Tomtom, welke ik nooit gebruik ivm te duur.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:39:
[...]
Mijn complimenten, gewoon interesse of opel medewerker?

Ik had ook voor de Astra K voor de 1.4T (idd 150 PK)gekozen, want die had idd wel een 6 bak.
Nu een 1.2T (130 PK versie) met 8 traps automaat, helaas waarschijnlijk wel de laatste Stelantis, want de wagen heeft mij teveel electrische problemen, vooral met de kofferbak, maar ook met een audio systeem dat nergens meer op reageert (gelukkig heel zelden), maar bijvoorbeeld wel regelmatig met een radio die niet uitgaat als ik de deur open doe.

Eenvoudige dingen zoals verkeersinformatie via RDS is ook verdwenen ivm Tomtom, welke ik nooit gebruik ivm te duur.
Pure interesse :p In het algemeen is mijn kennis m.b.t auto's vrij breed, maar zodra ik dan zelf iets heb (Corsa D/Astra K) wordt het alleen maar erger :+

Die interesse m.b.t Opel is na de Stellantis overname wel minder geworden. Niet dat ik nu direct tegen alle Stellantis Opel's ben, maar het spreekt me absoluut minder aan. Ik betwijfel ook of er na mijn Astra K nog een Opel komt, maar goed dat zien we tegen dan wel weer :p

Het infotainment wat in een Astra zit (en bijvoorbeeld ook een 308, DS4 etc) is nog van een wat oudere generatie (Unix based), ook als ontwikkelaar niet het fijnste systeem om aan te werken. Bijvoorbeeld de nieuwe Grandland, die heeft een (in de basis) Android Automotive based systeem, en dat werkt een stuk betrouwbaarder. Navigatie blijft van TomTom. Zeker i.c.m een EV wel aan te raden, want dan krijg je ook top EV routeplanning, batterijvoorverwarming etc.

Blijft wel t.o.v de GM tijd dat de systemen ingewikkelder zijn geworden met meer functies. Daardoor voelen de oudere GM systemen amper trager ondanks hun leeftijd, puur omdat ze vrij simpel uitgevoerd zijn. En eerlijk gezegd vond ik dat prima :p

Blijft wel dat de Opel's binnen de Stellantis groep naar mijn mening het best rijdend zijn qua onderstel afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Gisteren heb ik de auto aangekocht. Er zijn wat punten die de verkoper even op moet lossen maar al met al blij met onze keuze. In de kofferbak lijkt er een sierlijst met een stuk stof op te zitten. Dit stukje stof is beschadigd. Nu lijkt dit in mijn ogen een sierlijst welke makkelijk vervangen kan worden maar wellicht heb ik het verkeerd. Ik ben er vergeten een foto van te maken maar het gaat over onderstaande lijst maar dan links. Er zit bij de business executive een stuk stof op. Weet iemand op welke term ik moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UxuRioSg2DUn345UzdISN6_l1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba1HBQVDSx7Bv5k6qbLbi610.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Deef_K schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:30:
Gisteren heb ik de auto aangekocht. Er zijn wat punten die de verkoper even op moet lossen maar al met al blij met onze keuze. In de kofferbak lijkt er een sierlijst met een stuk stof op te zitten. Dit stukje stof is beschadigd. Nu lijkt dit in mijn ogen een sierlijst welke makkelijk vervangen kan worden maar wellicht heb ik het verkeerd. Ik ben er vergeten een foto van te maken maar het gaat over onderstaande lijst maar dan links. Er zit bij de business executive een stuk stof op. Weet iemand op welke term ik moet zoeken?

[Afbeelding]
https://www.onderdelenlij...nks/onderdeelid/22845098/

Dit dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
@MK_ Helaas niet. Het is een licht gekleurd stuk tussen het dakhemel en wat jij stuurt. Daarop zit een lichtgrijze stof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Deef_K schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:32:
@MK_ Helaas niet. Het is een licht gekleurd stuk tussen het dakhemel en wat jij stuurt. Daarop zit een lichtgrijze stof.
Ah, fout begrepen :p

Dan zoek je denk ik GM 39046859

Ik kon hem niet vinden op Onderdelenlijn, maar als voorbeeld:
https://rrr.lt/en/used-pa...tra-k-other-interior-part

(het betreft de bekleding van de D-stijl mocht je zelf willen zoeken)

Of vragen via onderdelenlijn specifiek voor dat onderdeel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
@MK_ Dat lijkt er inderdaad op echter zie ik niet echt dat het stof is. Het blijkt toch dat ik een foto heb gemaakt. Misschien is het dan wat duidelijker. En anders rijd ik een keer naar de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB-zQTg4t3QLJRjkZOLrjYdj1ds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNjVo2Xg25Ra3W1vr0UiOFvL.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door Deef_K op 24-07-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Deef_K schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:12:
@MK_ Dat lijkt er inderdaad op echter zie ik niet echt dat het stof is. Het blijkt toch dat ik een foto heb gemaakt. Misschien is het dan wat duidelijker. En anders rijd ik een keer naar de dealer.

[Afbeelding]
Specifieker kan ik het helaas niet maken, voor een Astra K staat een onderdelencatalogus niet publiekelijk online. Van wat ik zag hadden zowel zwarte als beige hetzelfde artikelnummer, dus mogelijk is het achterliggend hetzelfde paneel met een ander stofje.

Ik heb zelf een hatchback dus kan het niet checken :+ Dealer lijkt ne dan het veiligst.

Gezien het dan nu toch over Astra K's gaat: de mijne weer gepoetst, inclusief het leder gereinigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ7fOhppfifSLjCzkwNei-pCKNg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KM7V09v2uJ4MStYsdwYlmOdw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeaXigU7_lhV2G5XzP_8QB9F7jU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pemvGnbSifKD7yv3pzFtKW6j.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w9EjOA1rRPFWM33x5n5Qe5edBM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuIUAuyasKtSSuAdJ4H7sFeG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtsQiolmq7BrhhfcnWjnwUbDtvQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72FWl60OAXlJqBg1sXzEk6Ku.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1LeIWWYgc_U2NRP3ADjoLdOH2Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVSC39TCjM04mJlzNjKhawIT.jpg?f=fotoalbum_medium

Echt vuil was het niet maar bij houden kan geen kwaad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Inderdaad, nergens te vinden dus dat word dan even naar een dealer rijden. Je hebt een behoorlijk aangeklede versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Deef_K schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:41:
Inderdaad, nergens te vinden dus dat word dan even naar een dealer rijden. Je hebt een behoorlijk aangeklede versie!
Ik heb bij mijn hatchback nog even gekeken, maar het lijkt daar in ieder geval niet echt bekleed te zijn, maar een kunststof met een structuur er in.

En mijne is inderdaad vrij vol :+ Iedere optie is aangevinkt m.u.v schuifdak, dus o.a met Intellilux, Stoelventilatie, massage etc :9

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste